Clifford Lee Burton е роден на 10. 02. 1962 година в 21:38 часа в Eden Hospital намираща се в Сан Франциско - Калифорния. Въз основа на възпитанието, което получава от родителите си (хипита), изгражда имиджа си, идеалите си и въпреки всичко поведението си. Бащата на Клиф Ray Burton роден в Тенеси, работи като помощник инженер (на пътища Bay Area) в Сан Франциско. Майка му Jan родена в Калифорния, работи със студенти инвалиди във училищния район на The Castro Valley. Има по големи брат и сестра Дейвид и Кони. Родителите му го описват като интелигентно, нормално и кротко дете, с една забележка. В случай, че не е искал никога не правил това което са правели другите, винаги е бил верен на себе си. По време на детството си е играл в младежката лига по бейзбол The Castro Valley Auto House Team. На 6 години започва със уроци по пияно, първият му инструмент. На 19 май 1975 година умира брат му Дейвид от мозъчен аневризъм. След смъртта му тринадесет годишния Клиф започва да свири на бас и да получава уроци по музика. Някои си спомнят, че тогава е казвал - "Аз ще бъда най добрият басист заради брат ми" «I'm gonna be the best bassist for my brother» Родителите му, виждайки, че началото е много трудно не са вярвали, че ще бъде добър басист. Според Ian Mclver в книгата си ("Справедливост за всички" - Истината за Металика) по това време Cliff започва да свири в групи като: AD 2 Million, Agents of Misfortune заедно със Джим Мартин, бъдещ член на "Фейт но Мор"и в групата EZ Street заедно със Мартин и Майк Пъфи Бордин също бъдещ барабанист на Фейт но Мор и Ози, няколко години докатo накрая групата се разпада. По време на някои от първите концерти присъства и Кърк Хамет, който по това време формира Exodus. Кърк си спòмня, че по време на един концерт усилвателя на Клиф изгаря. Вместо да напусне сцената Клиф остава седнал върху изгорелия усилвател тръскайки глава. След шест месеца родителите на Клиф забелязват голям напредък във музикалното му оформление и са истински изненадани тъй като никой от семейството няма музикални дарби. Клиф взима уроци една година, задминава учителя си и продължава други две години със нов учител. Между 1978 и 1980 продължава със джаз басиста Steve Doherty, който го въвежда в различни стилове от джаз до класическа музика и освен това му преподава музикална теория. През 1980 Клиф завършва училището Castro Valley High School. След завършване на училище започва да свири със Trauma,група от Сан Франциско. За разлика от своите колеги от групата по време на шоуто Клиф се откроява със сценичното си присъствие и със много характения за него headbanging, увит в червеникавите си коси. През 1982 година по време на един концерт със Trauma във клуб Wiskey A GO GO влизат Джеймс и Ларс от Металика и са много изненадани от начина по който Рижият басист свири солото и агресивноста с която атакува инструмента си. Следва...
След като го виждат решават, че това е човекът който им е необходим за групата, в интерес на истината вече са имали намерения да се освободят от настоящият си басист Ron McGovney. Обаче Клиф не приема толкова лесно предложението им, въпреки че не е бил доволен от начина по който са се развивали нещата във Trauma, също не имал желание да се премести във Южна Калифорния, въз основа на което започва един етап от телефонни обаждания и репетиции. За няколко месеца Клиф успява да убеди Металика да оставят базата си в Los Angeles и окончателно да се преместят във Сан Франциско. Първият му концерт със Металика е на 5 март 1983 година и вторият на 19 март с.г. където свири солото включено във DVD Cliff 'em All. Първият албум на Металика е публикуван през Юли на 1983 година, след влизането му в групата, обаче 9 от 10те теми са били вече готови, така че единственото му участие е било записването на бас партиите във албума. Единствената тема във която присъства като автор и е лично негова е (Anesthesia)Puling Teeth бас соло от което се вижда отличителният му начин на свирене включвайки дисторшън, wah-wah педал и тапинг - /дабъл хенд - техника на свирене със двете ръце./ През 1984 заедно със Джим Мартин вече китарист на Фейт но Мор и Дейв Дидонато бъдещ барабанист на Ози формират групата The Agent of Misfortune, със цел участие във конкурса The batle of the bands. Намеренията им са били да демонстрират на публиката съвършено нов тип експериментална музика, нямайки нищо общо със другите конкурсанти свирещи предимно glam rock. Въпреки че песните им са били дълги са свирили само 12 минути, според регламентираното време. След завършването на песента публиката и журито са останали десконцентрирани от странната музика и солата на Клиф и Джим. В края на историята The Agent of Misfortune не успяват да се класират за конкурса. През 1984 година Металика издава вторият си албум Ride the Lightning ,във който си личи голямото влияние на Клиф.Теми като The Call of Ktulu, For Whom The Bell Tolls и т.н. Съществува едно видео на Клиф със The Angel of Misfortune на което може да се види, че интродукцията и следващият я риф на "For Whom The Bell Tolls" са били композирани по времето когато е прекарвал времето си свирейки със приятелите си Джим и Дейв. Няколко месеца преди издаването на третият си албум със Металика Клиф и Джеймс формират една група наречена Spastik Children. Джеймс свири на барабани Клиф бас, Фред Котон вокал и китарист James "flunkey" McDaniel. Дебютират във Club Ruthie's - Сан Франциско, свирят още два пъти във същият клуб и три пъти във клуб The Rock. Прeз 1986 година издават третият си албум Master of Puppets" който се радва на голям успех. Според критиката е един от най добрите в историята на Траш Метъла. Влиянието на Клиф си личи най - много във инструменталът Орион , написан почти изцяло от него. Въпреки това една от песните които правят впечатление е "Master of Puppets" даваща заглавието на албума. Според едно интервю на Клиф от 1986 е любимата му песен на Металика със тогавашна дата. След издаването на албума Металика участвуват във Американското турне заедно със Дядо им Ози Озбърн, който също като Джон Ленън много обичал да си чете сутрин рано вестника във тоалетната./малко се отклоних от темата ша ма прощавате човещинка кво да го правиш/ След завършването му следващата им спирка е Европа. На 26 09. свирят във Стокхолм. За тях е било събитие, Джеймс свири за първи път от два месеца поради счупване на дясната си ръка по средата на турнето /практикувайки скейборд ако не се лъжа, вместо да чете вестник скейборд ша ми кара диването - пак са отклоних/ Същата вечер Клиф свири соло на бас, една мелодична версия на Американския химн, последната му песен със Металика е "Blitzkrieg" версия на едноименната група. Свършвайки песента Джеймс се обръща към публиката казвайки им: "Благодаря Ви много Стокхолм очаквам че ще се завърнем скоро"...Въобще не си е имал на представа какъв трагичен край щеше да има тази нощ.
. След концерта Металика пътува за Копенхаген, където би трябвало да се състои следващото им участие на 27. 09.Същата вечер за теглили карти, за да си разпределят местата за спане в автобуса, всички са искали мястото на което обикновено спи Кърк. Клиф изтегля Ас Пика и печели. Някъде около 6:15 сутринта шофьорът загубва контрол над автобуса и същият се преобръща няколко пъти преди да спре. Клиф изхвърча през прозореца и колата падайки върху него го премазва. Когато другите излизат го намират в положение по корем. Според някои версии умира моментално. Когато пристига пътната помощ, за да повдигне автобуса все още има очаквания че може да е добре. Обаче вече повдигнатият автобус пада още веднъж(невероятно). Според Mick Hugnes - звукоинженер никой във този момент не може да каже дали Клиф все още е бил жив. Най - накрая автобусът е изправен, тялото на Клиф извадено и смъртта му установена. Според шофьора причината за злополуката са заледявания по пътя. Джеймс разярен от случилото се, се опитва да го удари, възпрян от своите колеги и в следствие извървява няколко километра в търсене на заледените участъци за които е говорил шофьорът. Никога не ги открива. Въпреки всичко това Клиф вече е бил мъртъв. Според съдебния доклад освидетелствуван от доктор Anders Ottoson причината за смъртта е смазване на гръдния кош и белодробни фрактури. Според полицейският доклад температурата на въздуха е била 3,7 ·Ц, не се споменава за никакви заледявания. Паспортът на Клиф - Е 159240 е отменен и върнат на родителите му. Разследването определя, въпреки еспекулациите, че шофьорът не е бил пиян, нито пък е заспал на волана - невинен. Следва...
Тялото на Клиф е превозенo обратно в Америка и погребението му се състои на 7 октомври 1986 година във Chapel Of The Valley провинция на Castro Valley в Калифорния. Кремиран е и тленната му пепел е разпръсната в ранчото на Максуел, място където е прекарвал много време със приятелите си Джим и Дани. Един от присътвуващите е приятелят му Дейв Мъстейн. В края на церемонията част от по близките приятели и семейството му формират кръг около пепелта, редувайки се, всеки един се приближава, взима шепа пепел, казва нещо във връзка с Клиф и разпръсва пепелта по земята. Накрая звучи инструменталът "Орион". След смъртта му през 1988 Металика издава VHS/DVD - Kliff'em All, което съдържа записи от концерти по време на траекторията му със Металика и също издават албума "And Justis For All" във който присъства песента "To Live Is To Die" съдържаща една поема написана от Клиф и незавършени негови композиции написани преди Европейското турне. Дейв Мъстейн, вокалист, китарист и лидер на Мегадет написа за Клиф песента "В най - черния ми час",-" In My Darkest Hour" , която може да се открие в албума So Far... So Good... So What... от 1988. Когато новината за смъртта му се разпространява музикалният свят се обединява за да изкаже своята подкрепа. Членовете на група Antrax му посветиха албума си "Among the Living" и следната фраза: - "Панталоните Чарлстон властват. Смей се на това... Липсваш ни"-(във връзка със хипарските джинси които е носел Клиф), докато европейската дискографика Music for the Nations публикува просто:(Клиф Бъртън 1962 - 1986), Джони Зазула първият продуцент на Металика плати на списание Kerrang,за да излезе на две страници на черен фон следната фраза:" Страшен музикант, Страшен headbanging, Страшна загуба, един приятел завинаги". Въпреки че Клиф прекарва само три години и половина във Металика -(Джейсън 15), както може да се види от видеото Some Kind of Monster - 2004,духът му винаги е със тях и Джейсън винаги остава в сянката му. 14 часа преди смъртта си Клиф дава последното си интервю за едно шведско списание - Sweden Rock Magazine. Последните му думи са били: - "Мечтата ми е да си имам собствена къща. Сега живея със родителите си, но като съм на турне е все едно че нямам нищо. Може би някой ден ако успея да спечеля пари ще си купя една". Говори също за турнето, предсказва че ще има промени и нова сцена за Траш Метъла и че може би Металика ще експериментира със по лека музика и нов продуцент, който да им помогне да реализират по бързо и добре работата в студиото,за успеха на Master or Puppets, финансовото състояние на групата и по зла ирония на съдбата за автобуса който ще го заведе до смъртта му. Клиф е единственият от Металика на който може да му се роди една мелодия в главата и да я запише със ноти без да я е свирил преди това и единствения със дълбоки познания по музикална теория, така че малко по малко започва да преподава на Джеймс. Главно влияние върху Клиф имат - Стив Харис, Гийзър Бътлър, Геди Лий и Леми Килмистър.Джими Хендрикс, Ули Рот, Тони Аьоми, Black Sabbath, Misfits, Thin Lizzy, Aerosmith, от класическата музика Бах. Клиф е оказал влияние върху:Jason Newsted y Robert Trujillo, John Myung de Dream Theater, Paolo Gregoletto de Trivium, Alex Webster de Cannibal Corpse, Frank Bello de Anthrax, Tomasz Rejek de Vader, Christian Giesler de Kreator и др.
Освен в музикално отношение Клиф помага много и във писането на текстовете, заразявайки групата със страстта си към жанровете на ужаси и по точнo Howard Phillip Lovecraft, което служи за написване на теми като: The Call of Ktulu y The Thing That Should Not Be.
Край.
Регистрирай се сега за да коментираш и за да не изпускаш най-новото в общността. Ще се радваме да видим твои публикации тук!
Още архиви