BgLOG.net
By stylisima , 8 March 2007
Днес докато се ровех из новините в нета попанах на тази новина и да си кажа останах много впечатлена и изненадана от факта че едно 16 годишно момиче, българка е написало роман.... и то на английски!!!
Ще ви предоставя статията за да я видите и вие. Какво мислите, английският ли ще е езика на новият Вавилон!!!

Ето я статията!

Legacy hit count
556
Legacy blog alias
11712
Legacy friendly alias
Да-напишеш-роман-на-16--и-то-на-английски---подвиг--каприз-или-симптоматика-
Интересни линкове
Нещата от живота
Коментари
Училище

Comments3

Shogun
Shogun преди 19 години и 2 месеца
Мисля няколко неща.

Първо, за този роман: браво на момичето. Изисква се похвално трудолюбие, за да напишеш роман на тази възраст. Дали е наличен и талант, могат да кажат тези, които са прочели романа. Самото му написване на английски, предполагам, е било полезно езиково и стилово упражнение за момичето.

Защо тя е преценила, че пише тромаво на български? Може би, защото пише тромаво на български. Това си е нейна работа.

А сега, дали има основания за апокалиптични изводи за бъдещето на българския език, въз основа на написването на този роман: не мисля. И не, защото има доста хора, които владеят единствено български - езикът не се крепи най-вече на неуките хора и на хората без избор. Българският е оцелял при бесарабските българи векове, в чужда езикова среда.

Имам познати българи, които, изолирани в Канада, говорят на децата си само на английски и така загубват и своята връзка с езика. Не бих ги упреквала, изборът е техен, но са ми смешни и ми е жал за тях (е, признавам, причината е и, че добре ги познавам). Исторически такъв отказ от езика е имало още по Паисиево време в самата България - знаем, че българи са се гърчеели, било е може би престижно от тяхна гледна точка.

Всеки има право на избор, в това число и да се откаже от езика си (какъвто категорично НЕ е случаят с написването на този роман). Не мисля, че такъв личен избор ще има фатални последици за бъдещето на езика ни, и не допускам българският да се затрие за 50-100 години, както ни внушава авторът на статията. Той ползва някакви прогнози, които малко ми приличат на прогнозите, как щяла да се затрие българската нация до 2050-та година, на базата на статистика за раждаемост и смътрност. Но ето, населението в България вече нараства, напук на прогнозите. Дълбоко съм убедена, че подобно катастрофични прогнози имат за цел само сензацията, и не  дават по-вярна картина на бъдещето от тази, която би ни предоставила някоя гледачка на кафе или боб.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Владеенето на още един език, до степен да се пише книга на него, е едно огромно богатство. Не виждам в това някаква заплаха по отношение на съхранението на българския език.
Tanichka
Tanichka преди 19 години и 2 месеца
Много интересно явление... Дано да е добре написан, но не мисля, че един млад човек, който учи езика от, хайде нека да е дори 10 години, може да изрази всички нюанси на мисълта си....

Радва ме смелостта на момичето. Браво! Но някак не мога да избягам от усещането, че има някаква стойка в цялата работа...

А иначе можем да мъдруваме за качеството на текста на английски. Дано не звуча скептично, но явно с възрастта и опита, идва това усещане "Аз знам, че нищо бе знам..." Това, че аз се колебая дали бих написала роман на английски, не означава че аз съм правата. Но куражът й е положителен факт.

Лично аз бих предпочела млад интелигентен човек, учещ в БГ, да напише роман на родния ни език...
By ninarichy , 7 March 2007
ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО И УЧИЛИЩЕТО

І част

Няма по-сериозен проблем от този за образованието на младото поколение.
Забелязвам, че повечето от хората, осъществяващи образователната реформа, не разбират правилно същността, функциите и целите на образованието. Да не говорим за процеса, чрез който да го осъществяват.
По-голямата част от тях споделят мнение, че смисълът, целта и предназначението на образованиеЂто е да се преподават знания. Да дадеш образование на някого, означава да му предадеш познание - в повечето случаи познанието, придобито от определено семейство, общество, нация и от целият свят.
Образованието е свързано с мъдрост, а мъдростта е приложено познание.
Трябва да научим децата как да мислят, а не какво да мислят.
В настоящия момент в училище се казва на децата какво да мислят, т.е. учителите им казват какво се предполага, че трябва да знаят, какво искат да приемат за истина. Детето не може само да открие за себе си нещата.
Българското училище трябва да смени своите акценти. В момента то е съсредоточено най-вече върху знанието-теория, а часовете по критическо мислене, проблемни задачи и логика се смятат за опасни и липсват в учебната програма. И това е така, защото целта на българското образование е да запази начина на живот на българина. Защото децата, които имат възможност да развият собствено критическо мислене, са твърде склонни да се откъснат от моралните норми и от целия начин на живот на своите родители и да пожелаят истинска промяна на организация на обществото.
За да съхрани настоящия начин на живот, управляващите са изградили и поддържат една образователна система, която се основава на развитие на паметта на детето, а не на неговите способности. Децата се учат да помнят факти и митове - митовете, които всяко общество изгражда за себе си - а не им се дава възможност да откриват и да пресъздават собствените си истини.
Програми, които карат децата да развият своите способности и умения, са непознати за учителите и те си въобразяват, че знаят какво трябва да знае детето. Онова, на което се учат децата в българското училище, ги приближава към невежеството, а не ги отдалечава от него! Вижте резултатите от сравнителните изследвания PISA.
В нашите училища се преподават факти. Можем да вземем който искате учебник по история и сами ще се убедите. История е написана от хора, които искат децата да възприемат света от точно определена гледна точка. Всеки опит да се разшири историческият кръгозор се подлага на критика! Не искаме да кажем истината за миналото си на своите деца, за да не ни видят такива, каквито сме в действителност.
В по-голямата си част историята е написана от гледна точка на онази част от обществото, която може да се определи като управляващ политически елит. Когато някой отвори учебника и заяви: „Хей, почакайте малко, не така са станали нещата, вие сте изключили голяма част от събитията тук," всички крещят, че промяната на учебниците се налага заради новите европейски ценности и етническа толерантност. Нямат никакво желание децата да узнаят какво в действителност се е случило. Искат само да знаят онова, което оправдава случилото се от тяхната гледна точка.
Ако някой направи опит да даде и друга гледна точка по някой въпрос, то следват критики, че училиЂщата не трябва дори и да помислят да представят подобни факти в тяхната историческа перспектива. По този начин не се преподава история, а политика.
Историята трябва да бъде точна и пълна характеристика на всичко, което действително се е случило. Политиката никога не разглежда събитията такива, каквито са били. Политиката винаги заема гледната точка на едната страна по отношение на случилото се.
Историята показва, политиката оправдава. Историята разказва всичко, политиката прикрива, разказва само едната страна на нещата.
Политиците мразят вярно написаната история, а вярно написаната история не говори твърде добре за политиците.
Но всички се самозалъгваме, защото децата в крайна сметка виждат истината. Деца, които са научени да мислят критично, се обръщат към историята и казват: „Господи, как са се заблуждавали моите родители и прародители!" Това е непоносимо за политическия елит! Не искат децата да познават основни факти. Искат да възприемат тяхната гледна точка спрямо фактите.
Можем ли да си представим какво би се случило с един учител по история в Кърджали, който задава въпроси в клас и приканва и окуражава учениците да анализират проблемите в дълбочина и да си направят свои собствени изводи за участитето на ДПС във властта?
Ето това е въпросът! Никой не желае да допусне младежите сами да си направят изводите. От тях се иска да приемат, да стигнат до същите изводи, до които са стигнали авторите на учебници. Така обричаме децата да повтарят грешките, които ние сме допуснали.
В държави с развито граждансто общество, където историята не се подчинява на възгледите на силните и властните на деня, грешките на миналото открито се признават и никога не се повтарят. В училища, където се преподава критическо мислене, проблемни ситуации и умения за живот, а не се учат и запаметяват факти, дори и така наречените „оправдани" действия на миналото се разглеждат внимателно и се анализират. НиЂщо не се приема за даденост.
Как се постига това? Да вземем например управлението на Стефан Стамболов. Как една училищна система може да преподава житейски умения, а не просто факти, когато разглежда този исторически епизод?
Учителите биха описали пред своите ученици точно онова, което се е случило, ще представят всички факти - всички факти и събития, публикации с гледните точки на съвременниците му, като си дадат сметка, че за „всичко” съществува повече от една гледна точка. След това няма да искат от класа да запамети фактите по въпроса. Вместо това, ще отправят предизвикателство към тях и ще кажат: „Ето, че чухте какво се е случило, знаете всичко, което е предхождало и което е станало след тези събития. Дадохме ви колкото можахме „знания". Сега от това „знание", каква „мъдрост" можете да извлечете? Ако вие сте избрани да решите проблемите, пред които е бил изправен той в онези дни, как бихте ги решили, можете ли да намерите по-добър начин? Защо, според вас, най-великите личности на България са погубвани от собствения си народ?"
Защо това не се случва в нашето училище? Защото да се позволи на децата да имат друг поглед към миналото, да го анализират критично и да споделят мнение, не е цел на българското образование! Защото ще възникне рискова ситуация те да се противопоставят на начина, по който политическия елит консумира живота им. Те и без това, разбира се, ще се противопоставят, но просто никой от образователните среди не желае да позволи това да се случва в класните стаи. Така, че на тях им се налага да излязат да го правят на улицата! Правят всичко, за да привлекат вниманието и да бъдат забелязани-алкохол, агресия, наркотици, насилие..... Младите хора крещят срещу всички: „Трябва да има по- добър начин!" Но чува ли се гласа им?. Никой не иска да ги чуе! Не се стимулират да мислят критично в класните стаи по отношение на фактите, които им се дават в учебниците! Ето такова образование се предлага на децата в България.
Младите хора не само унищожават начина на живот на родителите си, младите хора винаги са искали да го правят. И целта на образованието трябва да бъде окуражаване, а не обезсърчаване и сломяване.
Не са младите хора, които унищожават горите и застрояват последните природни резервати, те искат да се спре това. Не са младиЂте хора, които складират балите с боклук, те искат чист въздух и природа. Не са младите, които определят мизерните пенсии на старите хора, те искат уважението и достойнството им. Не са млаЂдите хора, които осъждат на смърт болните с липсата на пари за лекарства, а след това използват парите за въоръжаване на армията по натовски стандарти и участие във военни конфликти. Не са младите хора, които пренебрегват проблемите на социално слабите и хората с увреждания, те искат управляващите да прекратят безхаберието си!
Не са младите хора, които се занимават с политически лъжи и манипулации. Те искат от нас да прекратим това национално търпение! Не са младите хора, които са изградили една цялостна система, основана на „правото на силния". И не те са изградили свят, който разрешава проблемите си с насилие. Те искат от нас да предотвратим това.
Когато молбите и призивите на младите хора за промени остават нечути, когато никой не им обръща внимание и когато видят, че политическия елит ще наложи собствените си интереси въпреки всичко, тогава младите хора ще извършат поредното нещо, което е най-добро за тях. След като не могат да победят пороците на управленския елит, ще се присъединят към тях.
Младежите ще се присъединят към тях чрез поведението си. Ако те действат с насилие, това е така, защото политическия елит налага интересите си с насилието на закона! Ако младежите са материалистично настроени, така е, защото властимащите са материалистично устроени! Ако действат безумно, това е защото живота в България е безумие. Ако използват секса манипулативно, безотговорно и безсрамно, това е, защото политиците вършат същото с политиката. Единствената разлика между младежите и политиците е, че младежите го вършат открито.
Политиците прикриват своето поведение и смятат, че младите хора не ги виждат. Но млаЂдите виждат всичко, нищо не остава скрито за тях. Те виждат лицемерието и отчаяно се опитват да го променят. Но когато опитат всичко и не успеят, те не виждат друга възможност, освен да му подражават. И това е грешката на нашето образование- никой не ги е учил на нещо друго, освен да подражават и повтарят. Не им е позволено да анализират критично поведението на историческите личности, дадена им е била само възможността да ги запаметят.
А онова, което човек запаметява, той го увековечава.
 следва


Legacy hit count
1954
Legacy blog alias
11684
Legacy friendly alias
ЗА-ОБРАЗОВАНИЕТО-И-УЧИЛИЩЕТО
Размисли
За BgLOG.net
Политика
Нещата от живота
Коментари

Comments11

queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Съгласна съм с много от тезите, развити тук: за това, че трябва да учим децата да мислят, а не само да възпроизвеждат зазубрени знания; за това, че историята е една много неточна и субективна наука, написана в интерес на управляващите; за това, че расте дистанцията между поколенията. 

Благодаря ти, че ни караш да се замислим...
loqman
loqman преди 19 години и 2 месеца
За съжалние, дори и учителят да има усещането и знанието за тези неща ,които пишеш, той самият е в капана на тази образователна система и е невъзможно да мръдне дори на сантиметър от начертания път. В това се състои пък трагедията на българския учител - въпрос ,който до сега не е дискутиран като че ли. Ужасно ме боли за децата, същите деца ,които чакаме да променят живота ни. И пак песимизъм!!!
pipilota
pipilota преди 19 години и 2 месеца
Страхотни размисли.
Много истини,горчиви истини.
Има над какво да се замислим, но какво бихме могли да променим.....и как да го направим.
Спускат се нещата от горе и се върви по стъпки, които ни се посочат, оставаме си новаци, умни и разбиращи само в мислите си, вкъщи, зад стените на дома ни.
А утре отново я караме както ни свирят, защото сме притиснати, зашото знаем, че надигаме ли глави,ще ни смачкат(не защото не искаме да надигаме глави, а защото почти няма да срещнем последователи, защото има много страх.
ivo_isa
ivo_isa преди 17 години и 1 месец
ninarichy:Младите хора не само унищожават начина на живот на родителите си, младите хора винаги са искали да го правят. И целта на образованието трябва да бъде окуражаване, а не обезсърчаване и сломяване.

 А не е ли по-добре да ги учим не да унищожават, а да подобряват. Мъдростта обикновенно се натрупва с времето. Не мисля, че опита и мъдростта на предишните поколения трябва да се унищожават. Не е правилно да се реже клона на който се седи. Особено, ако си по-нависоко. Тази грешка бе направена в "зората на демокрацията". Затова сме на този хал. Защото пишман демократите от това време искаха и унищожаваха без да мислят... или защото им е било по-изгодно.

Donkova
Donkova преди 17 години и 1 месец
Чудя се от какво точно се състои "капанът на образователната система"? Ако  е вярно широко разпространеното твърдение, че училищното образвоание е 80% човешки труд на педагози и 20% материална база - учителите би трябвало да са могъща сила, а не "хора в капан". А ако не е вярно - тогава какво по дяволите е образователната система? 
Pavel_Lazarov
Pavel_Lazarov преди 17 години и 1 месец

Моето мнение го знаеш, Мария.
(И, моля ти се, позволи ми да говоря за "Системата образование", че инак започвам пак да се губя и аз.)

I.Системата образование е нещо далеч по-сложно от всичко, за което се пише и говори по вестниците и радиото (телевизията спираме да я броим че ...). Тя е сложен жив организъм, скрепен от една цел - изразител на философията и стремежите на съответното общество, и е съставенa от многобройни взаимодействащи си елементи.

II.Системата образование е точно копие на отношенията в обществото. Обществените отношения определят функционирането на образованието (като система) и образованието определя обществените отношения. Който си мисли, че може да реформира едното без да засегне друго, се заблуждава.

III.Системата образование не е една черна кутия с един вход, където влизат невръстни дечица, и един изход, от който излизат образовани и възпитани младежи. Системата образование е един свят, в който децата ни, 90.000 учители, 1000 (или колкото са там) администратори и ние, родителите, живеем волю-неволю минимум 8 години!

IV.Системата образование е пазар и пазарлъци, както е всичко останало. (Но скоро ще променим тази работа ;) )

V.Системата образование, до момента, е една месомелачка за всяка по-смела идея и унищожител на детските таланти (с изключително малко изключения, сред които не вкарвам министерските любимци от световните олимпиади по математика!). Така е в повечето държави по света!

Pavel_Lazarov
Pavel_Lazarov преди 17 години и 1 месец

И още нещо в добавка към казаното от мен погоре.

Образованието, онова което познаваме и което виждаме с очите в България (но и тук, в Италия), не е друго освен насилие над децата и насилие над учителите. На децата обаче не им пука, за разлика от учителите, които живеят във вечен стрес, страх и отчаяние, че трудът им не бил оценяван по достойнство.

Образованието е в криза в световен мащаб по същите причини, поради които се сгромолясват световните финанси една лъжа не може да продължава вечно. Ако образованието навсякъде е обявявано за приоритет (подчертавам навсякъде!), обаче винаги е последно на опашката за пари от държавните или общински бюджети, нещо сбъркано ще да има. Някой лъже! Ако ни уверяват, че учителите са много добри и способни, обаче са безпрекословни изпълнители на неграмотни директори, нещо сбъркано ще да има. Някой лъже! Ако ни казват, че учебните програми са чудесни и гарантират хубава подготовка на младежите на изхода от средното училище, обаче има повече търсене на бармани, отколкото на грамотни млади хора, има някакво несъответствие. Някой хитрува, някой не ни казва истината или ... не сме способни да я видим (защото сме свикнали все някой нещо да ни сервира наготово ...). При всички положения лъгани сме всички: ние лъжем децата, че е хубаво да слушкат, за да им пълним главите с глупости, те пък ни лъжат, че ще слушкат, докато след 56ти клас фалшивата им покорност избива в явна непоносимост към учене и знания. Тази лъжа не можеше да продължава вечно. Очевидно е дошъл моментът да приключи, за да се отвори новата епоха на Истината. А ние сме пионерите на новата епоха и Новото образование. Това иска да каже и Нина с дългия си постинг ..., мисля.

shellysun
shellysun преди 17 години и 1 месец
Павел, аз си мисля, че точно сега е моментът да предложим гледната точка на Новото образование - още докато текат разискванията по проекто-закона. Приеме ли се, вече нещата ще останат непроменяеми за години напред и такива, каквито са предложени изобщо няма да имат оздравителен ефект върху образованието.
Donkova
Donkova преди 17 години и 1 месец

Съгласна със Шели - за популяризирането.

Несъгласна, че приемането на закона предстои сега-сега. Което не отменя нуждата да популяризираме сега. Просто искам да се отървем от принудата, която веее от идеята,  че се набягваме с времето.  Имаме време до следващия парламент. Което хич не е много, но е малко повече от 8-9 седмици. А нямаме много идеи за популяризирането, ако забелязвате. Освен не особено активната дискусия тук и изпращането на мнения, схеми и предложения към МОН, друго какво ще правим? кой, къде, кога? кои са ни материалите на достъпен език -за хората, които за първи път проявяват интерес и тепърва ще рашават дали искат да знаят повече и да участват или не? 

Donkova
Donkova преди 17 години и 1 месец
Аз съм о.к. за 13-ти април. Не знам за съмишлениците учители доколоко първият работен ден след ваканцията е подходящ. Да кажат, моля. Мога да предложа и нашия скромен офис за място ако нямате наум по-добро. Намираме се между Орлов мост и Военна академия.
By nad_and , 13 February 2007
10-те златни правила на НЕТИКЕТА!

("Нетикет" произлиза от други две думи - Интернети етикет. На англ.: Netiquette)


1. Не забравяй, че отсреща стои човек! (не бъди груб, уважавай човека отсреща)

2. Придържай се към стандартите от реалния свят! (
спазвай закона)

3. Помни къде си онлайн! (
съобразявай се с това къде се намираш - какво пишеш, как пишеш, какво публикуваш, защо...)

4. Уважавай времето и интернет връзката на другите! (помисли и за другите, особено когато пращаш големи файлове, задаваш глупави или вече зададени въпроси)

5. Изглеждай добре онлайн! (
проверявай за грешки писмата и публикациите си, използвай езика, който изискват от теб, бъди максимално ясен в изказванията си)

6. Споделяй знания! (
не бъди стиснат, сподели знанията си с нас) :)

7. Внимавай с „огъня”! (
контролирай чувствата си, не се подавай на провокации, не отговаряй на обиди, не нападай другите потребители, ако го сториш - извини се)

8. Уважавай личната неприкосновеност! (
дори и да имаш възможност, не чети лична кореспонденция, не публикувай лични файлове и йнформация на трети лица)

9. Не злоупотребявай с правомощията си! (
ако си системен администратор, модератор..., не злоупотребявай с властта, която ти е дадена)

10. Прощавай чуждите грешки! (
всички грешим, няма безпогрешни)
Legacy hit count
1652
Legacy blog alias
11257
Legacy friendly alias
НЕТИКЕТ-83B9661465634A318C1583DBADA3171C
Ежедневие
Компютри
Интернет
Нещата от живота
Уроци, съвети, препоръки
Училище

Comments4

queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Великолепни правила! Чудесно формулирани! Благодаря ти за постинга - наистина е златен :)
nad_and
nad_and преди 19 години и 2 месеца
:)

Утре ще публикувам снимка от информационното табло (по-скоро стена), която изработихме с учениците по повод на безопасността и поведението в интернет.

Предстои да направим и семинар (среща) на тази тема. Като мине, ще пиша отзиви.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Зад онова, което пишеш, прозира отлична подготовка - виждам аз :)
Kalabria
Kalabria преди 19 години и 2 месеца
За мен най-важни са следните правила:

1. Не забравяй, че отсреща стои човек! (не бъди груб, уважавай човека отсреща)
Много е важно да се запомни, защото на една машина човек може да напише много неща от които тя сигурно ще разбере поне половината,но човека разбира всичко.

5. Изглеждай добре онлайн! (проверявай за грешки писмата и публикациите си, използвай езика, който изискват от теб, бъди максимално ясен в изказванията си)
Това тук е може би златното правило, което не се спазва вече почти от нико.Аз имам постинг с мякои неща по тази тема.

9. Не злоупотребявай с правомощията си! (ако си системен администратор, модератор..., не злоупотребявай с властта, която ти е дадена)
И това е много важно.Изобщо всички правила са важни.На мен ми се е случвала една гадна случка свързана с това правило и не беше изобщо приятно.Ако някой иска може да напиша 2-3 реда.

10. Прощавай чуждите грешки! (всички грешим, няма безпогрешни)
Еми разбира се ... :)
By Lilqna , 13 February 2007
Здравейте, колеги!
Интересно ми е да разбера навсякъде ли е така или съм попаднала на неподходящо място и колектив?
Не е имало съвет, оперативка или просто събиране, на които да не ние натяквано колко проблеми създаваме новите, как не сме им удобни, все ние грешим. Новите това, новите онова. В началото се впечатлявах, но вече не го приемам толкова присърце, явно е някаква тактика, защото ни мъмрят за очевидни неистини.
А една от колежките си позволи да ни обиди с идиоти. Каза, че това нашето поведение граничело с идиотизъм.
Никой не ни въведе в работата, никой не ни обясни особеностите и порядките на училището - пуснаха ни по течението и да се спасяваме.
Не хленча, само споделям и питам и при вас ли е така. Аз за себе си зная, че си върша работата както трябва, а който ме критикува в повечето случаи е неоснователно и не постига целта си да всее страх у мен.
Legacy hit count
1805
Legacy blog alias
11253
Legacy friendly alias
Навсякъде-ли-не-се-приемат-добре-новите-учители-
Ежедневие
Невчесани мисли
Нещата от живота
Коментари
Уроци, съвети, препоръки
Училище

Comments16

loqman
loqman преди 19 години и 2 месеца
Не , не би трябвало да е така. Това е още един показател за това , на какъв стадии на развитие а нашето образование. В цивилизованите страни в училищата има ментори, които работят със студентите бъдещи учители и ги подготвят за професията. Те ги въвеждат и психологически и ги научават практически на много неща и са им една непрекъсната опора дълго време докато навлязат в професията. Тези хора са специално обучени за това , часовете , които провеждат със студентите са предварително залегнали в техния норматив и получават заплащане за това. Тук да си чула някъде да се прави това ?  Нищо чудно , че имаш тези проблеми, защото тук всеки гледа да те прекара. Д ане би ти да изпъкнеш над стадото ! Ужасно е ! Не се поддавай на подобни провокации! Бъди със самочувствие и уважавай собствения си труд !
venetzia
venetzia преди 19 години и 2 месеца
Попаднала си на много лош колектив. И какви са тия думи към колеги ("идиоти')?! Ужас!
Преди 4 години, когато започвах работа като учителка имах късмет и попаднах на хора, които ми помагаха за каквото имах нужда и никога никой не ми е отказвал, но сегашното училище е ужасно  и всеки дърпа за себе си. Така че има си и хора, и хора.
За пореден път ще кажа, че женските колективи са 'змиярник".
Terkoto
Terkoto преди 19 години и 2 месеца
Много е жалко, че в днешно време такива са взаимоотношенията в училищните колективи. И при нас е така, което влияе и на желанието ми за работа. А когато ходиш без желание в училище това се отразява и на учениците. Когато аз започнах работа (вече имам над 10 години стаж) бях като спусната от космоса на земята и веднага поех клас-добре че си имам учителка в къщи (майка ми) та ми помогна. Тя е от по -старото поколение учители за които мога да кажа, че са родени да бъдат учители-без да е завършила висше образование. Сега ни дойде в повече злобата и завистта, а и борбата за оцеляване. Днес си на работа, но утре...? Искам освен този мой коментар и да помоля за помощ. Водя първи клас и сега учим буквите. Скоро ще вземем и букдата "Ч". Дайте идея за по-интересно протичане на часовете за затвърдяване и упражнение в четене. Текстовете в Буквара на Просвета не са от най-завладяващите. Скучно ни е помогнете, че нещо ми се изчерпиха идеите!!!
nad_and
nad_and преди 19 години и 2 месеца
Въпреки, че и аз все още съм си "зелен" учител, никога не е имало подобно отношение към мен. Не казвам, че всички колеги са настроени добре към мен и ми помагат, когато имам нужда, но до такова отвратително отношение никога не се е стигало.

Много жалко, Lilqna, че работиш в такъв колектив. Сигурно ти е доста трудно. Разбирам те напълно (като млад учител), макар и да не съм изпитала подобни отношения на гърба си.

sisi, имам предложение... Но ти трябва компютърен кабинет или поне 1 компютър със CD. Преди две години от общината ни дадоха 1 компактдиск озаглавен "Букварчето". Вече две години занимавам децата от лятното училище с него и на тях много им допада. Особено песничките - те са 3 - за буквите, за цифрите и 1 за рожден ден.

Незнам как се прилага реално в час с 1 клас, но ако имаш възможност, потърси го. На нашите начални учители им хареса.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Не е навсякъде така, уверявам те! Обстановката, която се създава от хората в колектива, не е нормална. Излишно се напрягат всички и си опъват нервите. Разрешението лично за тебе, за да се съхраниш, е да си търсиш друго училище, защото такъв лош микроклимат обикновено се настанява трайно, с години.

Да наричаш колегите си идиоти, означава, че самият отговаряш на това определение. Такъв човек няма място сред хората, определящи себе си като педагози!

Когато започнах работа, заварих група учители, на които предстоеше скорошно пенсиониране. Една от тях беше определена да ме въведе в работата, но каква беше моята изненада, когато аз разбрах, че тя през всичките тези години не беше пипнала да прочете някаква педагогическа литература. Така че всъщност стана обратното – аз влязох в ролята на неин обучител и се наложи да я спасявам няколко пъти при внезапни проверки, като й нахвърлям набързо хода на урока.

Тя ми беше благодарана и много ме обичаше, но онова, което леко ме потрисаше и никога няма да забравя, беше любимият й израз, с който се обръщаше към мен: "Поля, мама, ама много си ЕнтелЕгентна!" :):):)

сиси, аз имам подробно разработени уроци за първи клас на "Просвета", на доц. Станка Вълкова, понеже съм свикнала да си развивам уроците едва ли не дума по дума, но не са качени на компютър, защото преди 4 години, когато моите ученици бяха първолаци, нямах принтер и пишех в тетрадка. 

Моят съвет е да ползваш алтернативните комплекти - примерно на "Убенова" и "Булвест" като помагала за разнообразяване на работата, защото те са съобразени с новата програма. Разбира се и много други сборници и помагала също могат да се ползват избирателно.  
 
Kalabria
Kalabria преди 19 години и 2 месеца
Не ми е мястото да се обаждам тук,но не се сдържах.Не смятам,че това отношение е нормално.Всеко според мен може да го заяви.Не съм виждала от близо нашият колектив в училище и затова не мога да коментирам.Между другото да наричаш колегите си "идиоти" е признак на ниска езикова култура.Доста смешно ми стана от коментара в който се споменаваше, че  женските колективи са "змиярник".Сетих се за нашето училище.Повечето учителски са жено,но имаме и трима мъже, които да ги озаптяват ако нещо се скарат.Между другото когато учителските се скарат в ча сидват ядосани и си го изкарват на нас беззащитните като мятат тебешири и пишат двойки.Пак да кажа,че знам,че мястото не ми е тук да коментирам.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Напротив, Калабрия, на тебе мястото ти е там, където искаш да изкажеш мнение. За нас то е много ценно, защото ти гледаш на нещата от позицията на ученик.
pipilota
pipilota преди 19 години и 2 месеца
До колкото разбирам Калабрия е едно много умно и начетено момиче, и е ученичка.Извини ме миличка, но как не ти се доспива -та твоите постове почти в полунощ публикувани.Трябва ли по това време да си пред компа?(тук се засмей силно , защото не аз трябва да те контролирам разбира се, но ми стана интересно) Удоволствие е да се четат твоите мнения.
А сега за новите учители и колективите:Озлобяли са всички, не допускат до себе си и до компанията си нови докато не го проучат до 9 коляно, сдушили са се по 2 по 3  в групички и  дори оказват влияние върху директорското мнение за разни неща.
А и директори има , които се вслушват в слухове(вярни или не)
Тежко нба такова училище и на такива ученици, където няма колектив сред учителите.
А сега с тези различни заплати (ако това стане ) Нещата още по-зле ще станат.
Искам да ви кажа също, че има учители, които дори водят клюкарски разговори с учениците по време на час и ги разпитват за работата на други колеги, за прякорите им, за интриги ако има сред учителите , децата какво знаят , как го интерпретират те, и си умират от удоволствие, когато учениците (колко им трябва на децата да си кажат ) се изказват по адрес на учители.
Малко объркано стана, но аз имам такива наблюдения от неща споделени вкъщи от престоя на сина ми в училище.(в разговорите на децата стоят интригите мецду учителите-това е гадно)
Искам да пиша тук много ми харесва , още не съм прегледала всички теми, но ще го направя.
За идеи за сиси ще помисля след малко и пак ще пиша.
pipilota
pipilota преди 19 години и 2 месеца
Специално за SISI
чашка, чанта, чук, чиния
със чадърче завърти я
чази чудна чучулия
с буква Ч ти птодължи я.

или
 с рисунка на чадър, чучулкига(може с песничката сладкопойна чучулига)

или

ти си объркала думичките-те да ги поправят
масовник, ладър, петка(четка)четворка

и за сега това ми идва на акъл.
Нали това ще служи за въведение, а после постепенно преход към учебника.
надявам се да съм била полезна
обичам да се занимавам с такива неща.........
Terkoto
Terkoto преди 19 години и 2 месеца
Хей, супер сте!!!!! Благодаря за предложенията! Аз понеже съм нова при вас и не очаквах да ми обърнете внимание!!!! Непремено ще използвам някои от нещата. Защото ще имам и гости в часа. И пак ми хрумва въпрос-вие какво мислите за тези посещения от страна на ръководството? Защо питам-ами математик в час по български!? Знам, че са длъжни да ни проверяват но.... И от друга страна-много ми е притеснено в такива моменти. Уж съм готова, знам, а в един момент хоп-нищо няма в главата ми. И като мине всичко започвам да се ядосвам-това съм можела да кажа или направя и така....
Vili_vb
Vili_vb преди 19 години и 2 месеца

Не е приятно да не ви приемат в колектива, млада колежке, но опитайте се да покажете на възрастните, че сте амбициозна, знаеща и можеща. От-начало ще ви критикуват, ще ви преценяват, може и да ви иронизират, но по-късно ще се съобразяват и ще се съветват с вас, нужно е да им дадете време. Радвайте се на любовта на учениците си . Тези цветя са способни да ви разбират и оценяват по достойнство. Те са отворени за приятелство и ще ви отговорят с преклонение и уважение.
И аз съм плакала, и много ми е било трудно, но сега си влизам в класа и не им обръщам внимание на недоброжелателите и завистниците в учили-ще. Имам приятелки, с които мога да споделя радост и болка. С тях ежедневно общувам и знам, че няма да ме предадат и винаги ще ми по-могнат, за което съм им благодарна. Желая и на вас скоро да намери-те съмишленици в училище, отворили сърцето си за вашето приятелство.

Сроделям мнението на колегите, които са се включили в обсъждането, че отношенията в учителските колективи ще се изострят и атмосферата ще бъде доста нежежена с въвеждането на новия начин на заплащане, но мисля, че е справедливо трудолюбивите да вземат повече. Има учители, които не са си купили една педагогическа книга, не желаят да се учат, не четат и винаги шмекеруват, нека да си получат съответното възнагражде-ние за това. Но дълбоко се съмнявам в системата за заплащане, която ни се предлага, повече ми прилича на "разделяй и владей".

Млади колеги, дерзайте! Трудностите каляват волята и ни правят по- устойчиви на хорската злоба.

Сиси, знам че можеш и ще се справиш отлично с урока. Ти най-добре познаваш децата си, техните възможности и потребности. Уверана съм, че имаш колеги, които да те подкрепят морално и да ти помогнат. Желая ти успех от сърце! Пиши, когато мине урокът, може да поставиш началото на страница с разработки на уроци в помощ на началния учител.

imhotep
imhotep преди 19 години и 2 месеца
Аз като млад класен първата година бях ужасен учител. Понеже много неща не ми бяха известни, създавах проблеми с нередовно водене на документацията.С практиката всичко се научава и изглажда, но понякога колегите не могат да чакат. Случва се да са жестоки, да нямат такт и мярка, но рядко реагират, без да бъдат предизвикани.

Допускам  варианта и ти, Lilqna, да не си цвете. Ей сега се занимавам с едни статистики за края на срока и една млада колежка-класна много ме ядоса, защото на доклада си за края на срока от 8 оценки беше изчислила погрешно 7. Няма да кажа, че колежката е и***т, но определено и липсват елементарни неща от основното образование.

Съвет от мен - намери си приятели колеги. Ако от 50-60 учители не можеш да намериш 1-2 приятели, ако от 150-200 ученика, на които предаваш, нямаш поне на 20-30% (минимум) уважението, ти си НЕ ТРЯБВА да си учител.
Vili_vb
Vili_vb преди 19 години и 2 месеца
Ако имам такъв заместник-директор, веднага ща напусна училище.
  Съвет от мен - един престижен ръководител на престижно училище трябва и да уме да учи колегите си, и да им помага, и да ги направлява. Професията учител се учи цял живот, тя не е даденост. От  престижния пост може да се сгромолясаш за миг в небитието. Виж телевизията, която разбирам, че редовно следиш.
Lilqna
Lilqna преди 19 години и 2 месеца
Благодаря ви, колеги, за отговорите!
За съжаление вече мисля да сменя училището, че даже и професията.
Мисля, че е невъзможно да има толерантност и разбиране в този колектив. Непонятно ми е какво ги озлобява толкова. Трудно ми е да се развивам на такова място.
Каквото се иска от мен - правя го(в началото с желание, сега не толкова), но усещам преднамерено спъване на работата ми, което само ме разочарова.
Не съм съвсем млад и зелен кадър, работила съм и на друго място. И там е имало интриги, но е имало и граници, които не са били прекрачвани. Като че ли нивото на интелект и етика беше малко по-високо.
С огромно съжаление си правя тези изводи, но такава е реалността.
Старая се това да не се отразява на учениците ми и те да не стават свидетели на нашите взаимоотношения.
imhotep
imhotep преди 19 години и 2 месеца
Офф, да не дава господ.
pipilota
pipilota преди 19 години и 2 месеца
Аз ли някъде не прочетох , но не ми стана ясно за каква телевизия и за какъв заместник -директор става дума, в поста на Vili_vb.
Ако може разяснете. Иначе какво да ти кажа Лили, и в други колективи е така (имам предвид ущилищтни)Борбата за надскачане е голяма , няма йерархия, всеки си мисли тая с какво е повече от мен(нали всички са с едно образование).
Бягай от тоя колектив.
By queen_blunder , 11 February 2007
Закачило се едно мече в гъсти бодливи храсти. Минал един дървар, съгледал го и извадил мечето от трънака.

Мечката видяла какво направил дърварят и му рекла:

– Жив да си, човече! Голямо добро ми направи! Искаш ли да станем другари?

– Че знам ли какво ще излезе от нашето другарство?

– Защо бе, човече?

– Ех, как да ти кажа, Мецо... "На мечка вяра да нямаш" казва народа, ама всички мечки не са като тебе, я!

Мечката отговорила:

– То и на човека не бива много да се вярва, ала виждам, че ти не си от тия хора.

Сприятелили се мечката и дърварят. Почнали често да се срещат. Една вечер дърварят замръкнал в гората. Нямало къде да спи. Влязъл в мечата дупка.
Мечката го приютила и нагостила с каквото има.

На сутринта дърварят си тръгнал. Мечката го целунала и рекла:

– Прощавай, побратиме, че не можах да те нагостя, както трябва!

– Не се ядосвай, Мецано – отговорил дърварят. - Много добре прекарах. Едно само не ти харесвам: миришеш на лошо.

Докривяло на мечката. Рекла му:

– А сега вземи брадвата и ме удари по главата.

Дърварят вдигнал брадвата и я ударил полекичка.

– По-силно, по-силно! - настояла мечката.

Дърварят я ударил по-силно. Рукнала кръв, ала мечката нищо не казала.

Дърварят си отишъл.

Минали години. Един ден дърварят отново попаднал в мечата дупка. Мечката го посрещнала и пак го нагостила. На тръгване дърварят рекъл:

– Какво стана, Мецо, с раната?

– Коя рана? - попитала мечката.

– Дето те ударих по главата.

– Е-е, тя ме боля, преболя, зарасна и съвсем я забравих… Но думата, която тогава ти ми рече, никога няма да я забравя!...

Legacy hit count
18877
Legacy blog alias
11206
Legacy friendly alias
Приказка-за-мечката-и-лошата-дума
Размисли
Нещата от живота

Comments8

Kalabria
Kalabria преди 19 години и 3 месеца
Много е поучителна приказката, а за кагог говориш не знам.Аз съм я чела по друг начин.Този ми харесва повече.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Хех, радвам се, че този вариант ти харесва повече - позволих си малко да я редактирам, че не ми звучеше съвсем ясно :)
Shogun
Shogun преди 19 години и 3 месеца
Чудя се какви народни мъдрости знам по въпроса:

Блага дума железни врати отваря.

Мълчанието е злато. - Тази в смисъл, че като не можеш да кажеш нещо смислено, по-добре да замълчиш.

Дума дупка не прави. - Интересно, тази пък е в обратен смисъл.

Два пъти мери, веднъж режи. - Тази може да се отнесе и към действията, но и към думите: първо малко да помислиш.


Вие какво се сещате?
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 2 месеца
Ето още пословици по темата:

 
Бой се забравя, дума не може.

В огледалото се вижда лицето, а в приказките - сърцето.

Водата всичко мие, само езика не може.

Думата и през камък минава.

Думата не е врабче, ала като я изпуснеш, не се улавя.

Езикът кости няма, но кости троши.

Какъвто е човекът, такива му и думите.

Който говори каквото иска, чува каквото не иска.

Лошата дума от лошо сърце излиза.

Няма по-сладко то езика и по-горчиво от него.

Остра дума в сърце влиза.

От брадва рана заздравява, но от език - никога.

Прехапи си езика, но лоша дума не казвай.

Първо помисли, после продумай.

Човекът се познава по приказките.

Добра дума - златен ключ.

Думата стрела не е, а пък в сърце се забива.

Добра дума цена няма.
Shogun
Shogun преди 19 години и 2 месеца
Това вече е изчерпателно. :)
Lubo8913
Lubo8913 преди 16 години и 9 месеца
само не разбрах как така си даваш позволение да я редактираш?

МЕЧКАТА И ЛОШАТА ДУМА

Българска народна приказка


В една гора, в една пещера, имало малки мечета. Един човек отишъл веднъж за дърва. Едно мече излязло из пещерата, закачило се в едни храсти и не могло да се откачи. Човекът го видял, па му домиляло. Той отишъл, откачил го от храстите и го занесъл в пещерата.

Не щеш ли, мечката видяла това, приближила се до човека и му рекла:

- Ти ми стори голямо добро. Хайде да се побратимим!

Човекът го било страх, ала какво да прави? Престрашил се и малко по-малко се приближил до мечката и поговорил с нея. Когато да си тръгва човекът, уговорили се с мечката да се срещат и виждат в гората.

Като се разделяли веднъж, мечката и човекът се целунали в уста, пък човекът не се стърпял и рекъл:

- Тю бе, посестримо, всичко ти е много хубаво, само това не струва, че ти бие дъхът на лошо.

Той не се сетил, какво казва и не разбрал колко ще я заболи мечката от това. Домъчняло много на мечката, ала нищо не рекла, ами само навела врат и се примолила:

- Я ме удари с брадвата по главата, колкото можеш силно; ако не щеш, ще те изям.

Човекът се сбъркал и се мъчил всякак да измоли да не я удари. Най-сетне видял, че няма как, та я ударил с брадвата и й сторил дълбока рана. После се разделили.

Минало се време, човекът отишъл пак в гората на онова място, но мечката не могъл да види. Не я видял дълго време. След години, веднъж срещнал на друго място мечката. Те се познали и здрависали. Когато да си тръгне човекът, мечката му рекла:

- Огледай ме, побратиме, има ли я още раната от оная година, когато те накарах да ме удариш?

Разгърнал човекът вълната на врата, раната била зарасла и нито белег нямало. Рекъл човекът на мечката:

- А бре, посестримо, то дори не се познава, че е имало рана!

- Видиш ли, побратиме, че раната заздравя и аз съм забравила где е била тя; ама лошата дума, дето ми рече тогава, няма да я забравя, дорде съм жива.
- Тя - лошата рана - заздравява, лошата дума не се забравя.


queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 9 месеца
Хей, а ти знаеш ли какво е народна приказка? Нямам време сега да ти обяснявам каква е разликата между авторска и народна приказка - пожелавам ти сам да я откриеш....
RadostinGeorgiev
RadostinGeorgiev преди 14 години и 11 месеца
и аз да се впиша : )
"Голям камък хвърли, голяма дума не казвай"
By maca_23 , 9 February 2007
Здравейте колеги,
    Много ми е приятно, че от днес и аз съм член на общност "Образование". Въпросите, които вълнуват българския учител винаги са били актуални, но като че ли в повечето случаи остават като "глас в пустиня".
    Развълнуваха ме прочетените материали тук и реших, че мога и аз да отправя своя въпрос към вас.
    От началото на календарната година при нас- в училище, беше въведена тетрадка, в която сме длъжни сутрин и след края на работния ден да вписваме името си и да се подписваме, посочвайки час на влизане и излизане от училище.
Според повечето от колегите това е поредното унижение за нас. Нима не доказваме факта, че сме били на работното си място, като вписваме материала в материалната книга и дневниците? Нима някой от нас си е позволил да отсъства ,без да предупреди за това и без да има основателна причина? Все пак и ние сме хора!
    Иска ми се да разбера дали и при вас е така. И ако не е , бих искала да знам какви ще са последствията за мен, ако реша да спра това унижение и да не спазвам този ред на работа. А освен това нямаме и заповед, която да регламентира точно този момент от работното ни ежедневие.
    В последно време работата ни все повече се обвързва с бумащина и подписване тук и там, бланки за детски, за отсъствия, за закуски и т.н. , че сякаш целта на българския учител не е да обучава, а да бъде нащрек кой го наблюдава и как ще го изкоментират пред шефа.
    Тъжно, но в повечето случаи това е самата истина!
    Колеги, надявам се, че ще намеря разбиране и подкрепа от ваша страна, както и много приятели!
    Предварително ви благодаря!
Legacy hit count
3046
Legacy blog alias
11152
Legacy friendly alias
Поредното-унижение-за-българския-учител
Ежедневие
Размисли
Нещата от живота
Коментари
Училище

Comments18

stefanov
stefanov преди 19 години и 3 месеца
При нас подобна тетрадка има само за дните, когато няма ученици - когато те са във ваканция, а ние още не сме излезли в отпуск. подписваме се щом отидем на работа, засега стоим докъм 12 - 13 часа.

В обикновените работни дни се подписваме в материалната книга - там описваме съдържанието на урока и апотеозът на деня - БДП 5 мин. :)

За съжаление все повече става бумащината, с която ни занимават.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Здравей, Maca_23! Бъди добре дошла при нас :)

Такива постове трябва да се пишат и коментират, защото в много училища директорите си позволяват разни своеволия от този род, за да демонстрират властови функции. Много жалко и недостойно е тяхното поведение, но, за съжаление, е факт и аз съм го виждала с очите си. А после разни многознайковци имат намерение да съсредоточат в ръцете на ей такива хора и възможността да определят размера на заплатите ни. 

На въпроса ти дали директорът има право да въвежда присъствена книга, без да е уредил това като нещо задължително чрез заповед, ще ти отговоря, че никъде, в никой нормативен документ няма такова изискване. В нашето училище по време на ваканции, както е при Стеф, имаме подобна тетрадка, която е под съмнение колко е необходима, но да речем от нея се прави справка кой си е спазил дните за отпуска.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Наистина много време отнема попълването на бланки и формуляри за най-различни справки, като една голяма част не би трябвало да се вменява като задължение на учителя.

Като се замисля, моето работно време е твърдо осем часа като престой в училище - отивам в 7:20 на работа и си тръгвам около 15:30. Това е почти всеки ден. Колегите от среден курс са свикнали с присъствието ми в учителската стая, защото аз все там стоя. В същото време колежката, която сега си прави перфектната рекламна кампания за набиране на първокласници, си тръгва с биенето на звънеца. Разликата между мен и нея е, че аз проверявам купища тетрадки за писмени работи, учебни, за работа в клас, а в ІV клас това отнема немалко време - преразказите и съчиненията са доста по-обемни, правим изчисления с многоцифрени числа, материалът по български език включва повече писане. 

Не мога да спра да проверявам тетрадки, защото това ще ми отнеме възможността за обратна връзка, а освен това децата имат нужда от внимание, иначе губят интерес и престават да влагат максимум старания. 

Вкъщи подготовката ми продължава, като се готвя за следващия ден, така че много пъти действителното ми работно време надвишава осемте часа. 

Мисля си какво ще се случи, ако се опълчиш на твоя директор и откажеш да попълваш присъствена тетрадка... Ако си сама в борбата, или ако сте само двама-трима, които ще изразят несъгласие, ще си навлечеш големи неприятности. Започнеш ли подобна битка, тя води след себе си и други такива и това поставя началото на война. Трябва да си отговориш дали е по силите ти да участваш в такъв конфликт или е по-добре да се примириш с бумащината.
maca_23
maca_23 преди 19 години и 3 месеца
Уважаеми колеги, 
    Благодаря ви за споделените мисли! Сега май се чувствам по- несигурна. А и като гледам, май не сме много тези, които бихме се опълчили. С тази липса на деца в по-малките градове и безпощадната конкуренция на колеги от други училища, май ще си траем и ще си караме по старому. Винаги е била на първа линия шуро банаджадщината и страха от това да останеш без работа е много по-голям от желанието да изразиш свободно собственото си мнение! Това е поредният удар по авторитета на учителите!
    Радвам се все пак,че има някой, но когото мога да го кажа и който би ме разбрал!До скоро!
stefanov
stefanov преди 19 години и 3 месеца
най-вероятно тази идея с тетрадката ще заглъхне от само себе си. Обикновено чудото продължава няколко дни...
nad_and
nad_and преди 19 години и 3 месеца
Съгласна съм със stefanov. Едва ли тази тетрадка е въведен току така. Сигурно директора/директораката е бил/а афектиран/а от нечий опит да не спазва работното си време и взел/а свръх мерки.
Най-вероятно като се успокоят нещата и тетрадката ще си замине.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Маса, всичките ни проблеми идват от това, че не сме единни, когато се натънем на нередности от страна на шефското тяло. Имам горчив опит в това отношение, който промени изцяло мнението ми за колегите. Не мога да приема толкова да ни е страх за хляба, че да търпим всякакви унижения издевателства.
Lilqna
Lilqna преди 19 години и 3 месеца
Здравей, Maca_23!
Ще ти кажа как бих постъпила аз в такава ситуация. Щом няма заповед и ако и в Правилника за вътрешен ред на училището също не е споменато подобно нещо - то значи нищо не ме задължава мен да се подписвам в такава тетрадка. Разбира се, че е унижение. Също мисля, че не би трябвало да води и никакви неблагоприятни последствия.
В нашето училище в дните, в които нямаме часове, а сме на работа, се пуска само присъствен списък, в който си записваш имената и се подписваш, без час и дата.
Аз не бих се подписала, ако трябва и на есен да си търся нова работа.
stefanov
stefanov преди 19 години и 3 месеца
А карат ли ви да боядисвате класните си стаи?

По принцип не го пише в трудовата характеристика, но на практика не е така.
loqman
loqman преди 19 години и 2 месеца
Да, във всяко училище има такива послушанковци , които ги е страх да не си загубят мизерната заплатица и благодарение на тях се вършат всичките тези унижаващи достойнството неща. Тези послушанковци са я с някоя прекфалификацийка , я с полувисше образование, я пред пенсийка и дават и мило и драго да са благоугодни на директорите. То ми е жал за тия хора от една страна , но от друга това касае и моята работа и не можеш да си равнодущен. Аз затова си падам по изпълненията , правя го демонстративно, защото не ме е страх от уволнение и това пък стряска началниците. Мислят си , че щом съм толкова ербап сигурно имам някой зад гърба си . Абе, много е смешно!
pipilota
pipilota преди 19 години и 2 месеца
Здравейте, от доста време ползвам интернет и попадам на интересни неща, но като тук интересно, не съм срещала.Регистрирах се без много да му мисля и даже исках да се изкажа веднага, не знаех точно в коя тема , не съм разгледала всички, ни ме впечатли тази и другата +за диференцираното учителско заплащане.
Мили учители, обединете се , роптайте, стачкувайте, не допуслкайте да се подиграват с труда ви , с качествата ви като учители и с правата ви като хора.
На ръководни постове застават все по-неосъществени хора, злобни амбицирани да "колят" и "бесят", мачкат хората, унижават ги и непрекъснато им размахват пръст, да напомнят за себе си и мястото , което заемат.
Борете се за правата си и не допускайте директорите да определят вашите заплати, докато министъра не разреши вие да определяте директорските и министерските заплати.
Какви ли пари биха получили те......???
Успех
Vili_vb
Vili_vb преди 19 години и 2 месеца
   При нас имаше татредка, в която, след приключване на учебните занятия, дежурните учители вписваха има ли нарушения на дисциплината и повреди в класните стаи. Никой не я проверяваше, защото всяка нередност своевременно се докладваше и отстраняваше в хода на деня.  Това доказваше, че не е необходима такава тетрадка. Започнахме да пропускаме да пишем в нея, волно или неволно, и накрая я забравихме. Това нямаше никакви последствия за учителите.
   Всяко уважаващо себе си ръководство на училище може да намери друг начин да се информира за присъствието на учителите през ваканциите, като им възлага задачи на за деня и проверява изпълненито им. Вписването на часа на влизане и излизане от учебното заведение в началото и в края на работния ден не е гаранция, че учителят е бил на работното си място.
Terkoto
Terkoto преди 19 години и 2 месеца
„Щом човек е нищожество, щом от работата му няма никаква полза, тогава заслужава похвала. Но който се издигне над посредствеността и постигне успех, се опълчва срещу закона и заслужава наказание” (закон на Янте) Това е истината. Не можеш да бъдеш унизен, ако сам не го позволиш. Докато има страх в хората, ще има и такива, които ще се стремят да ги унижават, за да докажат, колко са велики. За съжаление институцията, която трябва да учи на: смелост, свобода и т. н. е поробена и там цари страх и подмазвачество.
ninarichy
ninarichy преди 19 години и 1 месец
Учители ще се оценяват помежду си за по-високи заплати

Учителите ще получават диференцирани заплати, след като получат оценка за работата си. Атестацията ще се прави от комисия с председател директора на училището и с трима до седмина членове преподаватели, избрани от педагогическите съвети. При липса на консенсус за представянето на даден учител последна дума ще има директорът. Негово ще бъде решението и за членовете на комисията.

След продължилите няколко месеца дебати между просветното министерство, синдикатите и училищните директори в понеделник след заседание на отрасловия съвет към просветното ведомство бяха обявени критериите, по които ще се извършва диференцираното заплащане. В края на миналата седмица министър Даниел Вълчев припомни, че има опасност, ако не се постигне съгласие, определените за това в бюджета 13.1 млн. лв. за тази година да се върнат обратно.

Схемата предвижда 10% от най-добрите учители да си разпределят 40% от отпуснатата за училището сума. Следващите десет - 20% от нея, а други 40% ще си поделят 40% от парите. В края на таблицата остават 40% от учителите без нито стотинка увеличение. Това обясни зам.-министърът на образованието Кирчо Атанасов. Максималното увеличение на заплатата по тази схема може да е около 80 лв., а минималното 19 лв. Средната учителска заплата в страната е 313 лв. Парите ще се разпределят според броя на преподавателите в училищата.

Новата схема ще бъде изпробвана в 15 училища в страната през април. Докато трае опитът, заплатите на участниците няма да бъдат повишавани. В края на месеца отрасловият съвет ще се събере отново, ще обсъди резултатите и ще направи необходимите промени, които да влязат в сила от юли. Постановление на Министерския съвет ще бъде прието през май, прогнозира Атанасов. Според него, ако директорът на училището е "човек на място", пробният период може да покаже много добри резултати, защото той най-добре познава работата на подчинените си.


Критериите са изключително субективни


Изобщо не могат да бъдат приложени еднакво за всички учители, заяви Иванка Къндова, учител и член на асоциация "Родители". Тя очаква отпор и голямо напрежение в колегията. "Представете си, че на места има повече учители, които изкарат 100 точки. В същото време комисията трябва да определи само 10%, които да имат най-голямо увеличение на заплатите", е неин аргумент срещу схемата. Други критици изразиха мнение, че учителите по различните дисциплини са неравнопоставени според избраните критерии заради естеството на обучението.

Според експерта от "Отворено общество" Боян Захариев посоката на промяната е отчасти правилна. "Министерството трябва да създаде обща рамка, която всяко училище да приспособи към своите условия", заяви той. Според него училищата не си приличат едно с друго, за да се подчиняват на централизирани критерии. "Диференцирането не трябва да става със задна дата и да се схваща като заплащане за нещо свършено. То трябва да се разбира като стимул за учителя да работи по-добре за в бъдеще. Затова трябва да заложим на изграждането на дългосрочни стимули, а не на моментни", е мнението на Захариев.

Експерти смятат, че по-голяма обективност при диференцираното заплащане на учителите може да се постигне само след


децентрализация на системата


и преразпределяне на повече отговорности на местно ниво. Това показва и европейският опит. В някои страни например общините разпределят допълнителни средства по училищата и с помощта на учителските колективи определят критериите за различните учителските заплати. Такава е практиката в Унгария, обясни Боян Захариев. В Полша бонусите за учителите също се заплащат от общинските бюджети, като понякога се стига до големи различия между бедните и богатите райони. Честа практика в развитите страни е личните възнаграждения на учителите да не се обвързват с оценката на цялото училище, както и финансирането на училищата да не зависи пряко от броя на учениците, коментират още експертите.

"На много места по света диференцирането на учителските заплати е свързано с кариерното развитие и квалификация на учителите, с външното оценяване и с атестацията на училищата", каза Янка Такева от Синдиката на българските учители. Според нея такава система, която ще взема под внимание трите показателя, ще е по-обективна, би трябвало да бъде изградена и в България до 2009 г.
в.Дневник
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 1 месец
Абсолютно съм съгласна с експертното мнение за децентрализация на системата.

Кариерното развитие и квалифкацията, които всъщност са най-обективните критерии, май са пропуснати в скалата за оценяване.
ninarichy
ninarichy преди 19 години и 1 месец
От така обявената процедура за диференциране на заплащането на учителите ще последва масова дискриминация при упражняване правото на труд, защото съгласно Закона за защита от дискриминация:
Чл. 14. (1) Работодателят осигурява равно възнаграждение за еднакъв или равностоен труд.
(2) Алинея 1 се прилага за всички възнаграждения, плащани пряко или непряко, в брой или в натура.
(3) Критериите за оценка на труда при определяне на трудовите възнаграждения и оценката на трудовото изпълнение са еднакви за всички работници и служители и се определят с колективните трудови договори или с вътрешните правила за работната заплата, или с нормативно установените условия и ред за атестиране на служителите в държавната администрация без оглед на признаците по чл. 4, ал. 1.
Чл. 15. Работодателят предоставя на работниците и служителите равни възможности без оглед на признаците по чл. 4, ал. 1 за професионално обучение и повишаване на професионалната квалификация и преквалификация, както и за професионално израстване и израстване в длъжност или ранг, като прилага еднакви критерии при оценка на дейността им.
Как го виждате директор /работодател/ да спази закона и да отговори на тези изисквания ?

:)
pipilota
pipilota преди 19 години и 1 месец
Темата е озаглавена поредното унижение за българския учител.
Ами защо да се превръща в унижение.?
Човек може да бъде унижаван , само ако той позволи това да се случи.
какъв е тоя синдикат, какви са тия водачи на учителите.
не позволявайте да ви унижават-съдете министерството, съдете директорите си, обединете се по училища или още по-масово и не допускайте това да се случи.
По-добре парите в хазната докато се изяснят нещата и тогава диференцияция.
Какви са тия реформи от краката за главата.?
Те не са измислени още като хората -те започнали да ги внедряват-е вие да не сте опитни зайчета -не стига ли , че и децата са опитни зайчета за реформите в образованието.
дай сега да се изтрепат хората кой по-напред да се подмаже на директора и кой по-мръсна интрига да забърка за колегата си.

Terkoto
Terkoto преди 19 години и 1 месец
Понякога наистина си чудя как може да имаме толкова тъпи училищни ръководства... 90% от директорите, и вобще тези които стоят на по - горни постове (та дори и в министерството), си мислат, че са хванали Господ за... и тровят даскалите, което пък рефлектира върху нас учениците. Мога само да ви - НЕ ИМ СЕ ДАВАЙТЕ! - не се блъскате за да ви тровят - търсете си правата и оспорвайте несправедливостите до край - та нали вие ни учите, че трябва да има коректни отношения в обществото ;)
By queen_blunder , 25 January 2007

В днешно време всяко училище се бори да има колкото се може повече ученици, защото от това зависи сумата, която се отпуска за издръжка (тя е на брой ученик), а и в най-скоро време този факт ще се отрази и върху заплащането на учителите.

Ето защо някои хора действат на принципа „Целта оправдава средствата”, в който обаче се имат предвид най-вече недостойните, непочтените методи и средства.

Миналата година по време на набирането на първолаци една колежка стана жертва на една такава долнопробна рекламна кампания – всъщност жената и до ден-днешен не знае за това (само подозира), защото аз и моята приятелка й спестихме неприятната информация. За да я елиминира, друга колежка се беше погрижила да пусне някаква грозна мълва по неин адрес. Така и не разбрахме какво точно е съдържанието на измисления слух, защото жената, от която научихме какво се е случило, отказа да навлиза в детайли. Резултатът – няколко деца се отписаха от класа на злепоставената колежка и преминаха в друга паралелка.

Тази година моята съпаралелна я усещам, че действа горе-долу на същия принцип.

След като подготвих тържеството за детската градина, изнесохме го с нашите ученици, а тя дойде само да гледа; след като направих на компютъра в чернобял вариант коледните картички за дечицата, а нашите ученици имаха само да ги оцветят (понеже нямаме мастило за цветния принтер); след като написах на компютъра списъка от 250 деца, които, според регистрацията в общината, би трябвало да са подлежащи на обучение и раздадох адресите на колегите за обхождане; след като направих рекламни обявления, че приемът е започнал, разнесохме ги в градините и разлепихме из квартала с другата ми колежка; след всичко това, за моя изненада, веднага след обявяването на приема се юрнаха родителите на 5 бъдещи първолака и се записаха в нашето училище с желание техните собствени деца да бъдат ученици на въпросната ми колежка, която не си мръдна пръста нещо да свърши.

Добре, няма лошо, но сега се питам на какво основание колежката ми е по-предпочитаната.

Първо: тя е с полувисше образование, което дори не е по нашата специалност, но понеже е в заварено положение и с връзки, явно ще си векува в нашето училище. Но и това невинаги има значение в нашата работа, защото тя евентуално може да е някой самороден талант, който не желае да завърши висше образование.

Да, но аз виждам какви са й възможностите като педагог! Нея главно я интересуват клюките: кой родител къде работи, колко пари печели, как са се обзаведели вкъщи, кога са си сложили дограмата и др. Снобското е силно развито у нея и според мен я успя да го предаде на своите четвъртокласници.

Второ: тя не се подготвя за уроците, които предстои да преподава. Няколко пъти с моята приятелка я „хващаме”, че не познава учебното съдържание. Последният й хит беше, когато каза, че растенията приготвят храна в корените си. За жена с близо двайсетгодишен стаж като учител и при положение, че за фотосинтеза се е учило винаги – със или без използването на терминология – за мен това означава, че тя преподава, без дори да надникне в тези учебници.

Преди време си направих с нея един експеримент – накарах я тя сама да обобщи резултатите на своя клас, а пък аз ще направя обобщението за всички класове и тогава прочетох бисери, които издаваха непознаването на професионалната ни терминология (а тя се овладява с четене на методическа литература). Ще дам примери за това как се беше изразила:

Типични грешки, допуснати от учениците по български език:

- кога се пише в края на думата И и кога Й.


Типични грешки по математика:

- при поставяне на знак >,< или =, когато има действия от двете страни.

Аз обаче имам един недостатък, че като стана свидетел на нещо нередно, ми е трудно да си замълча. Попитах я съвсем простичко как го постига този номер, че за нея има вече пет записани дечица. Тя се извъртя към мен и с апломб ми отговори:

- Ами аз съм си изградила име бе, Поли! Аз работя за имидж!

- Така ли – викам, - а ние с другата колежка не работим за име? И според теб как се работи за име?

- Ами как!? Ако аз съм родител на първокласник, ще попитам при кого да си дам детето да ми го учат, и ще го запиша при този, когото ми препоръчат.

А истината е, че аз отлично знам как става това. Формулката е простичка. Ставаш по-близък с една-две по-контактни майки от сегашния ти четвърти клас, които всеки ден си пият кафето в квартала, угодничко им подшушваш, че ти предстои набиране на първокласници и това те вълнува, и тъй като майките очакват в края на годината техните деца да завършат с по-висок успех, ти правят една отлична PR кампания.

Но това може да се случи само в София или в големите градове, където хората си остават непознати едва ли не за цял живот, а в по-малките селища, където всички те познават, тези номера не вървят.

Всъщност аз виждам изхода от това положение и той е свързан именно с прозрачността. Вместо да се налага строг пропусквателен режим за родителите или пък да се пускат родители, само когато възникне някой конфликт, може на тези хора да им се даде възможност да видят с очите си кой учител как преподава. Да се въведат така наречените «отворени врати», които всъщност са часове, в които родителите идват на гости при нас и наблюдават протичането на учебния процес.

Legacy hit count
4215
Legacy blog alias
10772
Legacy friendly alias
Как-се-провежда-кампания-за-набиране-на-първокласници-в-София
Невчесани мисли
Нещата от живота
Училище

Comments11

ananan
ananan преди 19 години и 3 месеца
Последната идея е най-работеща! Открити уроци, по няколко в края на всяка учебна година - да се види нивото на нецата и подхода на учителя и така всеки родител да е свобосен да избира!
Мисля, че ако някой директор го въведе това с решение на ПС - никой от МОН не ще му направи проблем. В крайна сметка - това си е политика на училището, което вече трябва наистине да се заема най-сетне да печели ученици!
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Не ми е в стила да пиша постинги, в които да оплювам някого, особено колега. Затова държа да обясня, че гореизложеното го публикувах съвсем съзнателно, защото това не е единичен случай в системата на образованието, а масово явление. Само който не е бил начален учител, не се е сблъскал с проблем от подобно естество.

Типично за по-слабите хора, независимо къде и с какво се занимават, е да постигат целите си с нечестни средства. В нашата сфера един сериозен проблем е, че резултатът, продуктът, който ние, учителите, създаваме, няма материален характер и трудно се измерва.

На тази база възникват и идеални условия за невярна, субективна преценка на учителската работа. Като се започне с това, че неудобните учители, онези които си позволяват да кажат открито мнението си, в повечето случаи са низвергнати от управляващите - имам предвид всички, които стоят над тях в тази много странна и измислена йерархия - и се стигне до лесно осъществимата възможност да опетниш, или опозориш, колегата, който е стигнал по-далеч в професионалното си развитие от теб. И както обичат да казват някои: щом се пусне слух, че сестра ти е лека жена, върви после доказвай, че нямаш сестра.

За мен професията ми е с най-голям приоритет в моя живот. Стремя се ежедневно да подобря качеството на онова, което правя, и не спирам да експериментирам. Не ми е безразлично каква обществена оценка ще получа, затова няма да мълча, когато се правят опити за нелоялна конкуренция. Искам да участвам в честно състезание, в което да се види кой колко е научил, кой какви педагогически способности и умения за общуване с учениците е придобил, кой следи новостите и се самообразова постоянно. Това мое желание може и да си остане несбъдната мечта, заради грешната система, в която живеем, но аз няма да спра да се надявам, че един ден всичко ще си дойде на мястото.

Искам да се обърна към родителите, чиито деца предстоят да станат ученици.

Скъпи хора, когато решите да се насочите към определен колега, в чиито ръце ще поверите възпитанието и образованието на своето дете, моля ви не се доверявайте сляпо на слуховете и приказките по адрес на учителите, които се разпространяват. Когато някой тръгне да ви убеждава колко велик педагог е даден учител, попитайте, поинтересувайте се този учител какво има зад гърба си, какво е постигнал:

1. Висшето образование е нещо задължително в днешно време;

2. Би било добре, ако този човек има стремеж да се квалифицира и реално върви по този път;

3. Работата с учениците също може да се назове с конкретни факти и сведения;

4. Опитайте се да установите някакъв личен контакт с посочения учител и поговорете с него;

5. Наблюдавайте го отстрани как общува с децата - това също може да ви даде вярна насока.

Предварителната информация, взета от личните ви впечатления, ще ви спести бъдещи разочарования, а също така няма да се позволи на разни хора да заблуждават обществеността, понеже преследват някакъв личен интерес от цялата тази работа.

Ани, трябва да проумеем, че родителите са третата много важна страна от образователния процес и като такава - да бъде неразделна част от него. Няма нищо лошо и опасно родителите да бъдат сред нас, защото те биха били най-добрите ни сътрудници. Така се печели доверие, така се виждат нещата в най-истинската им светлина.
ananan
ananan преди 19 години и 3 месеца
Ами, това е навсякъде по Европа системата, доколкото съм информирана - поне за Белгия, Франция със сигурност мога да го кажа, да не говорим за американското образование, за което Таничка http://www.bglog.net/blog/tanichka?bid=9996  толкоз  цветно и подробно е разказала. Т. е. - най-добрите образователни системи, признати навсякъде по света имат родителското присъствие в училище като задължително условие, родителите са просто част от процеса, наречен училище. Ходят заедно на екскурзии, е, не всички майки, само които могат, канят се родителите редовно на училищните тържества, сбирки, проекти... Винаги когато сме били на посещение по проекти Коменски, е имало предвидена среща на родителите на учениците от училището с "гостите" от проекта - сиреч, с учителите от 3-5те страни, които участват и са на посещение в момента в страната. Така и обществеността научава много повече за страната България, например, за прекрасните ни момичета и момчета с отличен английски и визия като картини, комуникативни и чаровни (нали се сещащ, че играе здрав подбор преди тръгване! :-) и всъщност става така, че в тия проекти вършим работата на едно външно министерство, а оттам поне някой филм да ни бяха подали, а то само ги копираме пиратски разни красоти за България, с които събираме умовете и сърцата европейски....

Но аз се увлякох. Мисълта ми е, че всички трябва да погледнем на родителското присъствие в училище по нов начин и да го искаме като учители, като родители и като граждани. То може спокойно да се осъществи и без директиви отгоре! Просто като го пожелаем и го направим в нашия си клас, випуск, училище.

А за ударите под кръста сред началните учители при набирането на деца направо не ми се говори. Това е толкоз недостойна и жалка система! Още помня от първите си години като учител гледката: една възрастна, доста неугледна, а и простовата "госпожа", която обикаляше с мъжа си нашия вход на лов за първокласници. Някои хора я знаеха - тя си е отколе -  и не отваряха вратите си. По една време от асансьора слиза на площадката един третокласник и тръгва да си отключва вратата. Мъжът й се развиква отгоре - А! Ето едно дете! Дръж го! ... А тя изсумтя пред детето - остави, бе, той е голям тоя....

:-)
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Сигурна бях, че само колега най-добре може да ме разбере за какво говоря:)

Родителите са неразработена зона в системата на българската просвета, а в същото време в развитите страни отдавна са проумели, че без тях не може да се прави качествено образование. Питам се ние кога ще открием топлата вода...

Shogun
Shogun преди 19 години и 3 месеца
Навремето родителите са нямали правото и възможността да избират училище и учител за децата си. Районът е бил определящ.
Спомням си една забавна история, която майка ми ми е разказвала.

Когато брат ми е трябвало да тръгва в първи клас, районът ни се е сменил и вместо 34-то училище, където аз съм била ученичка, брат ми е трябвало да тръгне в 6-то училище. Майка ми е отишла да се разправя с директорката, че иска с брат ми да сме в едно и също училище. Директоркта я е изслушала и е казала: " Вие може и да успеете да смените училището на сина си, обаче много ще сбъркате. Учителката, при която е записана детето, е едно явление в нашето училище."
Майка ми се вслушала в съвета и никога не съжали за това.

След няколко години дойде ред на малкия ни брат да тръгва в първи клас. Същата учителка тогава започваше нов първи клас, обаче братчето не беше разпределено при нея. Майка ни не успя да го премести при поредната директорка, не прие възражения от рода на "ама те родителите нямат право на избор" и отиде да се разправя в Министерството. Този път въпросът беше - тази изключителна учителка на всяка цена!

Майка ми изложила проблемът си пред инспекторката. След като внимателно я изслушала, инспекторката казала: "Знаете ли, по онова време АЗ съм била директор на 6-то основно училище, аз съм ви дала съвета за тази учителка и съм много удовлетворена, че сте останали толкова доволна от нейното преподаване".
След което за моето братче са направили изключение, като дете от многодетно семейство (и на неудържима майка), и той учеше при същата учителка.

Сега нещата са съвсем други. Родителят не винаги има възможността правилно да се ориентира в изобилието от предлагани възможности. Една учителка, която набляга на неформалните контакти с майките, печели по точки пред тях и те естествено биха я препоръчали, като своя приятелка. За да бъдат родителите по-добре информирани, защо да не се правят наистина тези открити уроци, за да знаят майките и бащите наистина на какв човек поверяват детето си!

Сещам се за "Изпит" и Рада Госпожина...


queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Ами да, изпитът, който е провела Рада Госпожина, е бил публична демонстрация пред родители и пред цялата общественост на онова, което са научили нейните ученици. Вълненията й, които днес са се превърнали в нарицателен израз въобще за вълнения по време на изпит, са били свързани с притесненията и трепетите й за това как нейните ученици всъщност ще представят нея и работата й. 

Нели, това което ми разказваш за препоръката на директорката и за това, че тя се оказала съвсем права в преценката си, е свързано с едно друго време, в което нещата са били доста по-истински и по-прозрачни. В днешно време аз съм се нагледала на какво ли не, ама хайде да не си отварям устата, че и без това учителите не са на почит и уважение.
gigeneca
gigeneca преди 19 години и 3 месеца
Ами какво да се уважават учителите? 50% са полувисшисти,40%са някакви с други специалности,10% са учители които са си на мястото.А и заплатите? Нямам думи - смешно е. Имам чувство,понякога че се играе на училище.
Деца на които родителите са финансово добре,се толерират,а другите-да се оправят.Изобщо за българското образование има много какво да се каже.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Съгласна съм с теб! И трябва да се казва - затова сме тук. Нашият сайт е достатъчно добра трибуна, защото е доста посещавано място.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца

Оказа се, че работата е много дебела – датира от времето, когато се борих срещу една директорка престъпничка, но не мога да ви разкажа цялата тази грозна история сега, защото съм все още твърде зависима от човека, който стои в основата на гадорията с набирането на първокласници. Но един ден ще го направя и много страшни истини за известни личности в нашата сфера ще блеснат онлайн.

loqman
loqman преди 19 години и 2 месеца
Така като Ви "слушам" нищо ново под слънцето. Все едно слушам собствения се глас. От което обаче не ми става по-хубаво. Каня се тази есен да сменям училището си именно поради такива проблеми , но от друга страна много ме е страх в къкъв нов колектив ще попдна. В стария поне се знаем и сме си свикнали. Има ли някой информация за ситуацията в 32 у-ще? Те са с нова директорка от около 2 години мисля, но не познавам никого там. Какво бихте ме посъветвали, да рискувам ли?
Terkoto
Terkoto преди 19 години и 1 месец
Здравейте, желая да запиша детето си тази година в 22 СОУ. Какво бихте ме посъветвали, добро ли е училището? Предварително Ви благодаря.
By queen_blunder , 13 December 2006
Тук се изказаха пъстроцветни мнения, изведени от преживения опит на всеки от нас. Не твърдя, че аз съм по-права от другите, които мислят различно от мен. Мога само да споделя мнение. Животът ми се е стекъл така, че познавам огромен брой учители. Като се започне от това, че родителите ми са учители, мине се през многобройните ми контакти с учители по време на моето ученичество и студентство и се завърши с избора ми и упражняването на учителска професия.

Първата ми представа за учител, както се досещате, е създадена от родителите ми. Те са много чисти, честни и почтени хора, които като млади се движеха в средата на свои колеги – също прекрасни личности, за които мога да разказвам само със суперлативи. За добро или лошо обаче родителите ми ме възпитаха прекалено стерилно, старайки се да ме опазят от грозната враждебна страна на света, която ми се разкри с целия си ужас, едва когато пораснах и станах ученичка в гимназията. Не бях подготвена за живота и до ден-днешен този пропуск го отчитам като сериозна родителска грешка.

Средата, която ме възпитаваше и оформяше, ми беше изградила непоклатимата представа, че учителят е достоен за уважение и възхищение човек. Като ученичка запазих това отношение към моите преподаватели. Да, някои от тях имаха своите човешки слабости, но винаги съм проявявала разбиране и не си спомням да съм изпитвала трайна неприязън към някого от тях. Вероятно защото и аз съм се старала да не давам повод за конфликти. За мен уважението към учителя е нещо толкова задължително, че изобщо не съм го поставяла под съмнение.

Като студентка разбрах, че науката може да се поднесе по един нов и още по-вълнуващ начин. Изпитвала съм особени симпатии към някои университетски преподаватели. Там пък дребните дразги съвсем не вирееха и животът беше наситен с друг вид емоции.

Мнението ми за учителите леко започна да се преобръща, едва когато станах учител. Тогава се отърсих от моите идеалистични представи и разбрах, че учителите са като всички други хора – някои наистина не са си на мястото, но повечето си вършат усърдно работата. Е, разбира се, талантливите, надарените учители са единици, както във всяка сфера. Толкова много колеги познавам и в толкова различни ситуации съм ги наблюдавала, че мога да нахвърля някои характерни черти на масовия учител.

1. Той е доста угрижен човек, защото неговият материален статус е много нисък. Това го прави неспокоен, тревожен човек. (Не са малко учителите, които работят допълнително.)

2. Според възможностите си се подготвя за работата си в училище, защото е отговорен и изпълнителен.

3. Страхува се да изкаже смело и честно мнението си, тъй като може да си навлече гнева и отмъстителността на висшестоящите – често наблюдавано явление.

4. Старае се да се пригоди към обстоятелствата и преглъща обидите и униженията от ръководството на училището, от родителите и от учениците, без да им отвръща. Тук помага и фактът, че той няма никаква защита според нашата нормативна уредба. Ученикът винаги има право.

5. Днешният учител е претоварен психически, тъй като обстановката в училище е много тежка и същевременно бързо изменчива, динамична. Натоварен е с много и различни задължения, за които обществото не подозира и не знае.

6. Той не е борец, герой или храбрец, чувства се беззащитен и нестабилен. Когато стане напечено, взима страната на по-силния и ако ти си му колега, тръгнал да се бориш със недъзите, те предава и изоставя. (Това е най-големият му недостатък, според мен.)

7. Ако обстановката в училище е спокойна, можеш да разчиташ на него за всичко, той е услужлив и отзивчив човек.

Това е опит да направя типизиран образ на съвременния български учител от моята позиция и опит. Може би около 70% от учителите притежават тези черти. Колкото и странно да ви прозвучи на фона на казаното по-горе, аз уважавам, ценя и разбирам колегите си, въпреки че знам докъде мога да разчитам на тях. Образът на учителя чудовище смятам, че е пресилен и неверен. Може би съществуват някъде подобни хора, но не ги познавам лично. Но дори и да ги срещна, тях бих ги вписала в графа „изключения”.
Legacy hit count
2267
Legacy blog alias
10080
Legacy friendly alias
Мнението-ми-за-съвременния-български-учител
Невчесани мисли
Нещата от живота
Училище

Comments2

rumenpnikolov
rumenpnikolov преди 19 години и 4 месеца
Куини, много се радвам, че има кой да напише пост, като току-що прочетения. Виж, тука някои хора проявяват особена загриженост за бъдещето на образователната система. Мисля, че хора като тебе пък, могат да им помогнат много в това отношение. Виж този пост
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 4 месеца
Благодаря ти, rupani :) Днес сайтът ни изпитва някакви трудности - вероятно ъпдейти, и аз много трудно осъществих връзка с него. Ще го видя утре този пост :)
By Kalabria , 1 December 2006
Обещах миналата година да пусна още малко снимки.Тук подбрах няколко и се надявам да ви харесат.Ако може и по едно коментарче.Старая се да стават все по-хубави.Вече имам и мой фотоапарат.

http://i135.photobucket.com/albums/q142/Kalabria/SUC51583.jpg
Тази розичка я снимах на една екскурзия миналата година.Тогава ходихме в Панагюрище, Копривщица и Старосел.С нас беше и госпожицата по изобразително.Каквото снимах й го показах и тя ме похвали. :)



http://i135.photobucket.com/albums/q142/Kalabria/SUC51681.jpg
Това също го снимах на тази екскурзия.Не помня отивахме или се връщахме от някъде.Хареса ми пейзажа и си го щракнах.Тук спряхме за малка почивка.От дяно на пътя (където е спрел автобуса) има иглолистна гора.Събрахме и шишарки.


http://i135.photobucket.com/albums/q142/Kalabria/SUC52094.jpg
Тази снимка я снимах една лятна вечер.Даже не помня кога беше. :D
Legacy hit count
510
Legacy blog alias
9877
Legacy friendly alias
Малко-снимчици-от-мен
Ежедневие
Забавление
Култура и изкуство
Нещата от живота

Comments6

queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 5 месеца
Честито за новия фотоапарат! Разучи ли го вече напълно? Хубаво е да знаеш какви са възможностите му и да ги използваш максимално :)

Снимката с розичката наистина е много приятна, но ми се струва, че светлината й е в повече. Тя може да се коригира с някоя програма за редактиране на снимки. Ще ти предложа една такава лесна за разбиране, пък и е с български интерфейс: нарича се Пикаса (Picasa). С нея можеш да променяш контраста, светлината, нюанса - по-топъл или по-тъмен, да режеш излишното, на завърташ, ако е леко изкривена и др. Освен това тя има много интересни ефекти, които могат да се прилагат върху изображенията.

На първо време е добре да се опиташ да работиш с тази програма, а след като я овладееш, ще те насочим към някоя по-сложна и с повече функции, защото се вижда, че фотографията те интересува. Професионалните фотографи изключително много държат на обработването на снимките. При тях почти няма снимка, която да не е редактирана по някакъв начин.

Ето виж твоята роза как би могла да изглежда по-различно и, според мен, така да изпъкне повече красотата й. Виж тук.

Фонът може още повече да се замъгли - виж тук.

Какво ще кажеш? Харесва ли ти промяната? :)

Shogun
Shogun преди 19 години и 5 месеца
Оооооо, някои хора са много напред с материала!
Kalabria
Kalabria преди 19 години и 5 месеца
Куни,много ти благодаря за програмата.Много я готина и мултифункционална.Ще я използвам.Снимките ми са станали много хубави.Още я разучавам.А фотоапарат ми го разучих малко след като ми го подариха.Аз обаче предпочитам по-истинските снимки,които нямат ретуш.Всичките ми снимки са такива.На някои има и неща които загрозяват самата снимка.Имам още снимки.Ако искаш ще ги кача.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 5 месеца
Чудесно - разучавай я, ако нещо не ти е ясно- питай :)

Да ти кажа: и аз предпочитам истинските снимки, но не бива да забравяме, че има и такива, които също са хубави - запазили са ценни моменти от живота ни - но им трябва малко поправка :)

Ако забеляза - на снимката с розата след обработката вече не се вижда сградата, която е на втори план. Това се получи със завъртането й, което имаше едновременно ефект на приближаване/уголемяване, както и със замъгляването на фона .
Kalabria
Kalabria преди 19 години и 5 месеца
Споко.Забелязах.Още като я видях снимката.А иначе след като си дръпнах програмата веднага я разучих.Тази снимка с пътя стана много добре след малко обработка.Тенкс!
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 5 месеца
Можеш да си сложиш снимчиците в галерията и да си създадеш албуми. Там разполагаш с 250 MB безплатно дисково пространство.

By queen_blunder , 28 November 2006

Вярно, мода! Ама каква!!!

Как ли "модерно" може да бъде разкрасено някое детско личице, ако отхапе по-силно от идеал-ната пастичка на фирма „Сари” – Пловдив и между зъбките му попадне монета, както това се случи с моя ученичка.

Връщахме се от зоопарка и в автобуса – едва ли сте виждали кротки и тихи деца в градския транспорт… е, и моите не са такива – се чу вик: „Госпожо, вижте какво намерих в пастата!!!”

IMG_0292

И пред носа ми се появява ето тази картинка, която виждате. Както си е хапвало детенцето, изведнъж усетило нещо твърдо и – слава Богу – го изплюло, защото можеше да го глътне или да си счупи зъбче.

Снимката не е много ясна, но надявам се, че се вижда изплютата 20-стотинкова монета върху опаковката и надписа „Мода за сладкари”.

Че каква е тази мода в стил „Бъдни вечер”, ама не с питка, а с шоколадова паста, пък и без да те предупредят, че може нещо да си намериш вътре!?

Legacy hit count
1205
Legacy blog alias
9808
Legacy friendly alias
Мода-за-сладкари
Невчесани мисли
Нещата от живота

Comments3

Shogun
Shogun преди 19 години и 5 месеца
От "Мода за сладкари" - към "Мода за зъболекари"...
ananan
ananan преди 19 години и 5 месеца
Може и в съдружие със зъболекарите да работят тез сладкари...

Ама сега -  линк от тук да върви във Федерацията на потребителите с копие до производителите на тези "идеални" сладки.
Инак оправия няма!
Може и аз да се спретна да го свърша това - ако ми остане душа таз седмица...
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 5 месеца
Съгласна съм да опитаме да сигнализираме Федерацията на потребителите и да разберем нещо повече за въпросната фирма "Сари", за която знам единствено, че произвежда своята тестено-монетена продукция в с. Войводино, Пловдивско. Понеже така пише на пликчето.