Върнете се към Образование | Профил | Публикации
всички ключови думи
Неолиберализмът предполага, че всяка област на социално взаимодействие може да бъде представена като пазар. Този начин на представяне предизвика реформи в институционализирането на науката, чиито най-видими следствия са проектното финансиране, образователните ваучери и системите за оценяване на преподаватели и изследователи. Сходни реформи може би предстоят и у нас. За да изясним залога и рисковете им, дебатираме предимствата и недостатъците от представянето на социалните науки като пазар на знание, както и институционалните промени, които те могат или не могат да предизвикат
С участието на Румяна Стоилова, Бойко Пенчев, Мила Минева, Лиляна Деянова, Момчил Христов и други. Модератор: Тодор Христов
21 септември (вторник) 2010, 19.00 ч., На български език. Вход свободен Червената къща, ул. "Любен Каравелов" № 15, София
За едно ангажирано знание
Още от стачките през месеците ноември и декември на 1995-а година във Франция, намесите (интервенциите, активното взимане на позоция) на Пиер Бурдийо бяха подложени на критики, често пъти ожесточени, особено от страна на медийните журналисти и интелектуалци, чиято социална роля той вече беше анализирал. Това, което ги беше шокирало преди всичко, беше това, че един „учен“ се намесва активно в „политическата“ сфера. При все това въвличането на социолога в общественото (социалното) пространство датира от началото на 60-те по повод на Алжирската война.
Интелектуалец и борец
Желаещ да „мисли политиката без да мисли политически“, Пиер Бурдийо се стремеше да докаже, че по-скоро отколкото да се противопоставят, социалните науки и милитантизма (активизма, борбата) могат да представляват двете страни на една и съща работа, че анализирането и критикуването на социалната (обществената) действителност позволяват да се допринесе за нейната трансформация. Този текст бе прочетен от неговия автор по време на среща в Атина, през месец май 2001-ва, заедно с учени и синдикалисти относно теми като Европа, културата и журнализма и фигурира в книгата, издадена през пролетта на 2002-ра, Интервенции (1961-2001). Социални науки и политическо действие (изд. Агон, Марсилия).
Превод от Монд дипломатик: Pour un savoir engagé "Pour un savoir engagé" in Contre-feux 2, Paris, Liber – Raisons d’agir, 2001, pp. 33-40. For an Engaged Knowledge by Pierre Bourdieu
Призив за Световен Форум - Наука и Демокрация
"Социалната философия" на Пиер Бурдийо
И къде е изходът от патовата ситуация.Държавата няма пари, болшинството от студентите –също. Може би в студентските кредити. Че те как ще мотивират ВУЗ да създаде годна за пласиране на пазара на труда стока. Ако се повишат таксите до реалната цена, няма да се намерят банки да поемат риска . Аз не зная колко реално би струвало обучението на един хирург, при реална заплата на преподавателите.
Може би 20-30 хилядарки? Философите са по лесни. Те могат и дистанционно да си четат и по интернет да си общуват, но има професии, които искат сериозна практика и лабораторни упражнения и разходи за материали и т.н.
Според мен изходът е все пак в платеното, но платено накрая образование, образование на кредит.Нали в кръчмата си плащаме накрая сметката.
Защото всичко е кредит. Общественото богатство, на първо място в което е човекът, се възпроизвежда, като всяко поколение издължава на своето поколение онова, което е получило от предишното и ако не добави то значи отнема, краде от бъдещето.
Човек получава живот и дължи живот, получава грижи , любов, образование и ги дължи на своите деца. Ако не си връщаме борчовете обществото фалира морално и материално. Това е факт за нашето общество, а и за цяла Европа, която се нуждае за да поддържа стандарта си от свежа кръв. И когато тази свежа кръв е наша изучена с парите на данъкоплатеца, нещо очевадно не е наред. Бедна България финансира чуждите икономики с медицински сестри, доктори, инженери и т.н. Ако те са си платили реалната стойност, няма проблем, но тяхното образование е било и на държавна издръжка. Затова на кредит, но не от банките, а от ВУЗ, които да са заинтересовани да подберат кадърни и мотивирани млади хора на входа, да ги обучат така, че да са конкурентноспособни на всеки пазар на труда и да имат право освен на главницата и на някакъв процент от техния доход десет години след завършването вместо лихва. Така за държавата ще остане да финансира университетската наука и може спокойно да разкара БАН като институтите, лабораториите и т.н. включително банските старци отидат към държавните университети. Така и студентите ще могат да се занимават с наука и нивото ще се вдигне. Защото един университет за да има престиж трябва да дава и научни резултати. Тогава ще имаме и чуждестранни студенти защото те могат да учат при същите условия като българските. При започването просто ще се подписва договор.
Хубаво , но откъде пари за начален капитал. Може би от ЕС или от приватизация. То май нищо не остана за крадене, пардон за приватизация. За двайсет години хайдушки преход, на никой не му дойде този акъл да отдели едни пари за реформа във висшето образование и науката. Министри смешници и пухльовци, маневри по горните етажи на властта и популизъм, но на никой не му стиска да направи такава реформа, защото е непопулярна и Андрешко ще ревне веднага колко е беден и как ще плаща цял живот.
Не е толкова трудно да напишеш един плакат, че искаш безплатен обяд и да сложиш шапката отдолу, но с този просешки манталитет ще си останем просяците на Европа. Не сме толкова богати, че да си купуваме евтино образование, защото евтиното, тарикатлъкът винаги излизат по скъпо. Най-добре е чисти сметки, пито платено, защото безплатно е само сиренцето в капана, нали? Всички знаем, че безплатен обяд няма, а се ослушваме като диви прасета в царевичак. Просто така не може да продължава и ще продължаваме да затъваме.
И така ще стане защото на големият мъжкар не му стиска, защото наближават избори, а пари няма. За колко по-дребни неща шикалкавят та този таралеж ли ще си сложат в гащите. Затова съм пълен песимист, че някога нещо ще се промени по мъжки към по-добро. Народ от тарикати и дребни мошеници не може да просперира.Трябва ли и висшето образование да ги произвежда!
Май си ги имаме предостатъчно.
... Обаче аз не знам някой някога да е успял да си купи знание.
Ето, аз не вярвам, че наливането на повече пари в българската "Система Образование" ще вдигне автоматично качеството й* и ще произведе (или продаде, пласира?) бленуваното от всички** знание.
___________________________________
* Качеството й, както го разбирам аз, искам да кажа. ** От всички?!??? А ако за мен знанието е нещо съвсем различно, от това, което е то за теб?...
Аз пък не съм съгласна с Павел. Според мен аз непрестанно си купувам знание. Една част от цената я плащам в пари - за книгата, информацията, обучението и т.н., друга в труд-време - за да прочета, направя лично, осмисля и пр. операции за да превърна в мое знанието до което имам достъп. Вярно е, че уча много и от напълно безплатни източници (тази общност например). Вярно е, че колкото повече знаеш толкова по-ефективно влагаш паричната част от сделката със знанието. Вярно е, че само с паричната част от инвестицията, без натуралната - може да не добиеш знание. Но тези особености не са достатъчни, за да кажем че знанието не се купува. Иначе, нямаше най-новото знание системно да го намирам при хора/компании, които разполагат с най-много ресурси.
Мен лично на знанието ме впечатлява най-много една друга особеност: можеш да го даваш колкото си искаш на други хора и пак си имаш същото, а ако учиш от тях даже имаш и повече в края на размяната. Ей такава сделка в "невидимата ръка на пазара" дето либералите толкова я обичат, не се сещам да е създала.
М-м-м-м-м-м.
Като повтарям често, че ни е нужно изясняване на понятията, имам предвид ситуации като тази тук, Мария.
За мен, моето знание е онова нещо, което ме кара да твърдя с чиста съвест, че зная еди-какво си (италиански език или таблицата за умножение), но повече че мога еди-що си (да общувам на италиански, да смятам, да карам кънки или сърфирам из интернет). С парите и аз като теб си купувам книги - информацията, съжденията и методите, които те предлагат,... предпоставките, бих казал. Но от там, до придобиването на някакво умение или... особена чуствителност по някой въпрос, пътят е доста дълъг.
Това имах предвид като казвах, че не знам някой някога да е успял да си купи знание. Предпоставки, като информация, методи, съждения - да, но не и знание, не и мъдрост - което според мен е висшата форма на знанието.
---
Знанието, както го разбирам аз, го откривам систематично и изключително у скромни хора, пренебрегнали или надживяли "фундаменталното" значение на парите. Може би тук ще трябва да обменим опит.
А последното, за което говориш, си е истинска мистерия. Същото е и с любовта.
Станете част от общност "Образование" за да коментирате и да създавате свои публикации. Ще се радваме да се присъедините към нас! Регистрирайте се сега!