Върнете се към Образование | Профил | Публикации
всички ключови думи
Интервю публикувано в "Начинът" от 11.02.2011 г.
Господин Лазаров, кое вдъхнови вашата група да създаде проекта „Новото образование” – личните ви преживявания в школото, или книгата на Джон Гатоу „Затъпяването”. Представете по-подробно основните цели на проекта и какви личности търсите за осъществяването му?
Обединихме в „Новото образование”, когато шепа хора си дадохме ясно сметка, че настоящите играчи на образователния терен не са в състояние да промят играта по начин, че тя да придобие някакъв здрав смисъл. Събрахме се, когато разбрахме, че времето някой друг да върши нещо вместо нас самите, е отминало безвъзвратно и че именно на нас, а не някому другиму, се пада честта да променим нещата.
Нашето търсене започна далеч преди излизането на „Затъпяването” на българския книжен пазар, но Джон Тейлър Гатоу вече беше повлиял на линията ни, която е окончателно скъсване със сегашното и построяване на чисто ново образование: с друга философия, правила и отношения, нови институции, фигури и ресурси. Този строеж е и нашата мисия.
Първата ни цел е да генерираме широк обществен диалог по философията на образованието, т.е. по смисъла от съществуването на образованието днес като обществен ангажимент, чиято философия, веднъж изчистена, да залегне в основата на всяко следващо обществено усилие. Затова през юли 2009 г., след 2 годишни дебати, оформихме и прокламирахме „Целите на училищното образование в България”. Следващата ни цел е да приобщим колкото е възможно повече хора около прокламираните цели и с това да дадем окончателна посока на промените. Ще последва създаването на нови закони, на нови институции и пилотни проекти, този път движени от решителността на активно гражданство, на хората от низините като нас, а не от нечия управленска амбиция. От това следва, че ние търсим подкрепа от всички, които имат някакъв здрав интерес в образованието и са готови да се простят със старите си предразсъдъци и методи, със старите разбирания и претенции към училището. Ние търсим, но по-скоро каним, всички хора, малки и големи(!), които се разпознават в нашето основно убеждение, че „Детето е пълноценна личност - носител на уникални естествени заложби, а не празен съд за пълнене или пластичен материал за натикване в някаква готова вече форма”, да заповядат и участват в нашите дела. Ето, задължителна е вярата в крайният успех на начинанието. 2. Имате ли намерение да привлечете и ученици към него? Виждате ли, Новото образование, както го разбираме ние, е ново разбиране за училището, за придобиването и предаването на знания и умения. То е нов поглед, други амбиции и нормални човешки отношения. Може ли това да стане без участието на учениците? Не може. Затова ще привличаме и въвличаме ученици, ще разчитаме на тях като съюзници и съзаклятници. Но и за тях важи същото, което казах преди малко: те трябва да се сбогуват с идеята някой друг да поема вместо тях хубави инициативи за подобряването на живота или уменията им. Те ще трябва също да започнат да изясняват желанията си относно образованието си, да питат и претендират, да разпитват и творят този свой образ на бъдещето с наша помощ. Ние сме тук за да подсказваме и отговаряме на въпросите им, но и да търсим заедно отговорите им, и така да учим и растем заедно. После се захващаме здраво за работа, и така. 3. В училищния манталитет или в манталитета на семейството се крие „разковничето”, което вкарва съвременния човек и по-специално- българина, в матрицата на затъпяването и безразличието? Нека признаем веднага, че в матрицата на затъпяването и безразличието е доста удобно. Удобно е някой управник да взима „правилните” решения вместо теб, някой предприемач да рискува вместо теб, някой да учи или гледа детето ти вместо теб, докато ти си на работа; някой да строи дома ти вместо теб, някой друг да приготвя храната ти, докато ти се ограничаваш да правиш това, за което те бива най-много. Трагедията настъпва, когато осъзнаеш, че някое (или никое) от горните неща не се случва или че това, което вършиш толкова добре, вече ти е писнало и че прекарваш с телевизора повече време, отколкото с детето си. Аз мисля, че ние просто сега започваме да се осъзнаваме и да си даваме сметка за измамата, а не че сме живели кой знае колко по-активно/заангажирано преди. Днес кръгозорът ни е далеч по-широк, възможностите ни да пътуваме по света далеч по-големи, за достъпа ни до информация да не говорим. Днес в България имаме свободата да мислим и говорим. Това за нас са са сравнително нови неща, от които все още не сме се възползвали пълноценно. Разпределнеието на вината за сегашното положение измежду училищния манталитет и манталитета на семейството е много рискована работа (ако изобщо можем да разделим едното от другото!). Аз бих казал, че те си влияят силно и това създава зациклянето, засилващо недоверието и изпразнило вече от смисъл сегашното училищно образование. Работата е там, че за да се измъкнем от водовъртежа, са ни необходими промени и в семейството (в смисъл на индивидуално и личностно израстване на родителите) и в училището. 4. Не ли по-точно да го наречем „бездушие” и какви са факторите, които го подхранват? Не. Бездушие не. Това са, според мен, последствия от тоталитарното ни минало. Ние просто още нямаме навик да се грижим сами за себе си, за квартала и кварталното си училище, за града си. Но ще се научим. Няма как. 5. Какви черти притежава днешното масово българско семейство, което отглежда и служителите в институциите ни? Карате ме да навлизам в непозната за мен територия. А и обобщенията от този тип са също много рискована работа. Те са в основата, те създават и поддържат предразсъдъците, за които говорех, че ще трябва да се освободим, щом желаем да подхванем искрен продуктивен диалог. Дори да можехме да направим някое подходящо обобщение, аз не виждам с какво то ще ни помогне да излезнем от ситуацията, че да съградим Новото. Аз предпочитам, и ви предлагам, и всъщност ви моля, сега да се концентрираме в дефинирането на смислени цели и в постигането им, вместо да разсъждаваме по дефектите си, за които знаем вече прекалено много. 6. Какви стъпки ще предприеме вашата структура, за да получи проектът ви завършен вид. Диалогът в България е най-трудният за осъществяване „жанр”, а вече текат и уж широки обсъждания на важни промени в образованието, които, щом минат през парламента и станат закон, ще ни вкарат за дълго време в нови рамки? „Новото образование” е в етап на дефиниция, на изясняване на визията си за светлото бъдеще – за това, което е образованието в най-смелите ни мечти. Оказва се, че това е всичко друго освен лесно. Книгата ни по темата е вече готова, търсим издател. С излизането й на пазара целим да съберем още повече „луди глави” и с това да разширим кръга на диалога, за който говорите, но и да го генерираме и другаде, т.е. не само около или с нас. Нека хората по места говорят, нека желаят и фантазират, нека спорят, претендират и поемат инициативи сами. Ще кажете, че звучи доста отвлечено, че това не придава кой знае колко завършен вид на проекта ни. Може и така да е, но без тази фаза на... размърдване на мозъците, на отваряне на устите и сетивата ни, без волния полет на фантазията и изясяването на това къде желаем да стигнем, не можем да минем. Това е изначалното нещо на всяка промяна. Оттук произтича всичко останало! (И липсата му е нещото проваляло реформите до момента!) „Та нали вече текат широки обсъждания на промените”, ще кажете. Текат, да. Но по въпроси и теми, които са второ-трето степенни и при всички положения са стъпили на някаква... никаква основа. Те са висящи във въздуха, понеже им липсва ясно дефинирана цел, убягва им философският смисъл на начинанието. Ето, канени сме да обсъждаме проектозакона за училищното образование на МОМН, организират се кръгли маси, сформират са работни групи по... дефинирането на новото учебно съдържание, но аз наистина не виждам какво да му обсъждам на този проектозакон, не виждам защо требва да се включваме в работни групи по перфекционирането на нещо фундаментално сбъркано. Като казвам „фундаментално сбъркано” имам предвид вървящо в посока противоположна на желаната от нас (Изясних, вярвам, че оценката ни на каквото и да било е спрямо целта и посоката, която сме си задали ние. Нищо само по себе си не е „добро” или „лошо”, „сбъркано” или „правилно”!). Да го оставим на мира Парламента. Нека не му възлагаме прекалено много надежди, ами да заработим здраво заедно и, когато изясним идеите си, когато ги преведем на хубав законов език (говоря за наш Закон), ще видите, че Парламентът ще ги предпочете с облекчение пред министерските. Нали не мислите, че хората в Парламента са до един идиоти или мазохисти, че да приемат само нескопосани закони? Толкова могат, такива са им били подавани до момента, но нещата се променят.
Чопар, Чопар...
Аз проблеми нямам (някой друг недостатък - да). Но това, че не съм в България и, че не съм част от системата, вярвай ми, е все още най-голямата ми сила. Ако бях сред вас, досега гардът ми щеше да е паднал, щях да съм един от многото обезсърчени труженици (с цялото ми уважение към тях/вас!), обаче не съм. Това е положението... И ще видиш, че когато успеем да помръднем нещата мъъъъъъъъъъъъничко в желаната от нас посока, то ще е добре и за теб.
Прекалено много теория", казваш? И кое точно имаш предвид? Че е нужно да знаем къде желаем да стигнем, преди да сме поели по пътя до там ли, или нещо друго? Философският размисъл е размисъл за реалността, за смисъла на всичкото. За него ли казваш, че е "отдалечаване от реалността"?
Чопар,
Прав си, като казваш, че "до момента няма образователна система никъде по света, която да не поражда стадо", обаче ти убягват процесите на промяната. Задълбочаващият се световен процес на... затъпяване приключва, може би защото за първи път човечеството разпола с толкова много информация, не зная. Но по света вече се раждат феноменални училища в сърцето на феноменални учещи общности, отхвърлили догмата на задължителното: задължително това, задължително онова, задължително училище, задължителни учебни програми, задължителен брой часове, задължително присъствие (иначе отсъствие!), задължения на учители, задължения на ученици, задължителни документи, задължително всичко по класове, а класовете по възраст (ЗАДЪЛЖИТЕЛНО!); и дáли свобода на малки и големи да си измислят правилата и да съблюдават изпълнението им! Фасулско! И проработило, и работи, и малки и големи ходят с кеф в/на учлище и учат и научават с радост, и най-важното - остават за цял живот свободни и любознателни хора.
Така че аз, ние няма да измисляме топлата вода, ами ще я... взаимстваме (защото с копиране не става) и така. Ще направим така, че хората да имат възможност да се самоорганизират: да бъдат свободни, но и отговорни за това, кото вършат. От там нататък те ще търсят и намират Пътят сами. Баста централизирани решения! Баста управленски глупости и казармено подчинение!
Гледа ли филмчето с Яков Хект (на английски), дето го бях пуснал преди година тук? И на него му говорили, че не му вярват, че било "не-въз-мож-но", обаче той пък не вярвал на неверниците и после някой все пак му повярвал, и взели, че реализирали заедно "невъзможното". До момента този господин е помогнал за създаването на други 30 "невъзможни" училища в Израел и 20-ина извън Израел. И не е единствен в това начинание! (И аз ще го доведа в България за лансирането на книгата му на български, ... като му дойде времето. )
Павка, заради огромните си симпатии и скромното си участие в Новото искам да уточня, че на мен "Гатоу не ми е повлял още преди появата си на бълг. пазар" (Рон Кларк напр. ми е много по-вдъхновяващ и все така ме мъчи въпроса защо липсват визионери родени от помвата на по-старите европейски училищни образователни системи). та като цяло - влиянието на Гатоу върху ми се свежда до очератаване на жълта линия, репер за край на територията на смислената рефлексия върху диагнозите за разните проблеми и преспективи на образованието.
Чопар, през дек. и ян. като част от доброволстването ми за каузи, трябваше да изчета и оценя по 5 критерия...... 1885 предложения на гимназисти (от 8 до 12 клас) по въпроса как да изгоним скуката от училище?. 99,9% от тях предлагаха като едно от първите мерки да се разкарат скучните, "нямащи нищо общо с реалния живот и бъдещето", "вехти" и "написани на китайски учебници", ученици и учители да си споделят работата по подготовката на урока и в час да се балансират ролите - учителят повече да е арбитър и съветник, учениците - повече търсачи на информация, презентатори, убеждаващи съучените си в тези и заключения и водещи аргументирани спорове. Знам, че и картината, която ти описваш също е вярна, макар да е обратната на тази която аз видях наскоро.
Нямам обаче отговор на въпроса: децата объркани от "лесното" безполезно "учене на точките от учебника" кои са: определена възраства група, част (и каква) от всеки випуск, децата от определен вид/видове училища, децата на определен вид родители, друго.... Ако имаш собствена идея по въпроса ще съм признателна да я науча.
Мммммм, да, Мария.
Но на мен Гатоу повлия доста, ... може би и покрай американците от AERO (Alterative Education Resources Organization), с които "си имам приказка" и които предлагат невероятен набор от безценна информация, книги, филми и статии, и 3-месечното им списание. Те са повлияни изключително много от Джон Тейлър Гатоу. И няма негова публична проява, която да не рекламират шумно!
Сега ще се повторя. Стилът и идеите му са крайни, много остри и горчиви, но за излизането, за измъкването на хората от летаргията стават. Липсват му много "градивни елементи". Толкова много му липсват, че в скорошен разговор с Мат Хърн (исключително деен, канадец) дори споделя, че ние, хората, не сме в състояние да измислим и съградим система за масово образование, която да не е тиранична, т.е. която да не прокарва нечия идеология (моята или твоята включително). Тогава?! ... Прав ли е, крив ли е, и какво от това? Ето, имаме да размишляваме и по тези работи.
Иначе в Европа образователни визионери има, но са повечето от предишни епохи (пръв сред всички Лев Толстой). Ето Александър Нийл с неговия "Съмърхил скул" е англичанин. За други след него не се сещам, но не се съмнявам, че ги има,... щом ги има всички тези демократични училища (виж Съдбъри Валей Скул до Манчестър и тези демократични училища по света). Изглежда са се организирали, концентрирали върху работата на собствен терен. А и публикациите им са на език различен от английския и публиката им е ограничена поради този факт? (Ти може би имаш впечатление от френскиговорящите.) Освен това традициите са много силни на Стария континент. Да тръгнеш срещу течението тук, в Европа, си е доста трудно.
Харесва ми оптимизмът на Павел и мисля, че той не е безпочвен. Има раздвижване в умовете на хората, което пък поражда потребност от нов тип образование.
Всъщност според мен образованието вече се случва в паралелни канали извън класните стаи, доста често въпреки тях. Стремежът към знание е толкова силен, че е способен да се изплъзне от подтисничеството на образователната система. Човек може вече да се информира по много начини и това дава нечувано усещане за свобода. Вярвам, че тази свобода ще се разраства и ще генерира все по-силно желание за промяна, което да отвее настоящите образователни институции с техните мухлясали закони и нефелни проектозакони.
Станете част от общност "Образование" за да коментирате и да създавате свои публикации. Ще се радваме да се присъедините към нас! Регистрирайте се сега!
Още...