• Начало
  • Регистрация
  • Вход
Образование Създай свой блог Пиши Категории
Образование Начално Образование Предучилищна педагогика БЕЛ Математика и ИТ Чужди езици
Бебелог Здраве и Красота Литература Поезия Любов Музика Туризъм
≡

BgLOG Образование
avatar

Концепцията на МОМН

от ninarichy на 22.03.2011 19:32 52 коментара , 21006 прочита

КОНЦЕПЦИЯ ЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ  ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Изпрати e-mailРазпечатване
Потърси още в сайта

RSS за коментари Коментари

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 22 март 2011, 20:03
Много интересно какво ли са измислили този път.

Разпечатвам си го за внимателен прочит.

Благодаря ти Ninarichy!  
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 24 март 2011, 11:10

Ето първите ми впечатления, приятели.

Нахвърлям ги тук и защото след седмица ще има обсъждане в София на "Обединените неправителствени организации" на новата министерска концепция, и "Новото образование" ще трябва да каже своето. Коментирайте написаното от мен, моля ви, че да уточним позицията си. Става ли?



1. Моето основно усещане при прочита на концепцията е като за... опит за летене без да се е състояло обаче нещо много важно: задължителното освобождаване от прекомерната тежест на амбицията (че е МОМН могат да управляват всичко централно и все със същите хора!?). 

2. Между свежите идеи (където виждам и нещичко свое) са напъхани познати стари постановки -приказките на вечните "образователни експерти".

3. Концепцията започва и свършва със Закона (а аз си мислех, надявах се, че ще е нещо далеч над закона - един хубав, смел полет на фантазията....). Като следствие от това...

4. Забърква странна смес от философия, цели и... инструменти (правила и методи), в която са одавили яснотата. Знаете, че в схемата на Системата Образование поставяме Философията и целите отделно от Правилата и методите, за да караме по ред: първо кристално чиста Философия и в следствие на нея Правилата и методите и Ресурсите. Ето, в МОМН са забъркали някаква каша от недотам ясна философия и традиционните им методи.



Държавата, експертите на МОМН очевидно още не могат да си представят една реалност, в която не командват всичко те. И, логично, залагат в концепцията си отново водеща роля за РИО, НИО и министерството си.

Налага се да им обясним ясно НИЕ, че времето, в което решаваха и командваха те, е безвъзвратно отминало, т.е. че така, както я мислят те, не става. Ще трябва да излезнем с наша собствена алтернатива, игнорираща изцяло министерската концепция, за да можем да измъкнем дебата за промяната от блатото на старите идеи. Внимание! Моето не е твърдоглавие или някакво свръх самочувствие, или претенция за непогрешимост. То е само опит да извадя системата от зациклянето, което си е генерирала сама с времето. Нужен й е силен външен удър, който да я извади от орбитата на старите идеи. Трябва да предложим нова гледна точка. Нов избор!

В нашата алтернатива държавните мъже и жени признават, че не могат да се справят, и затова прехвърлят товара (и "облагите") на по-долно, или направо на най-долното, "оперативното" ниво. Запазват някаква координационна и стратегическа/вдъхновителска дейност. Казват какво е забранено (дискриминация, религиозен интегрализъм, насаждане на омраза към ближния и различния, и т.н.) и диктуват правилата за ефективна демокрация по места. Ще рече, че се ограничават да предвидят процедури за взимане на ефективно колективно решение, за ескалация на проблемите и арбитраж (извънсъдебно решаване на конфликтите), и фигури с ясна отговорност.

Затова аз настоявам да се концентрираме отново само върху духà - философията на образованието, което желаем за нашите деца. Да стесним и върнем обществения дебат отново към темата за смисъла, за философията и целите на образованието днес. И да говорим САМО за смисъла, за философията и целите на образованието. За нищо друго! Чак като го изясним този смисъл, ще прозрем и невъзможността да го постигнем с досегашните си методи. От там нататък ще е лесно.
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 24 март 2011, 12:22
Качвам Концепцията след трансформирането й във формат Майкрософт уърд: Kontseptsia 20110322.doc.

Форматирах я така, че да бъде малко по-лесна за четене. Ползвайте файла както намерите за добре.
avatar
# | от Dory на 24 март 2011, 14:58
Отговор на коментар от Pavel_Lazarov
Здравейте, другата седмица ще се срещнем на обсъждането. Абсолютно съм съгласна с вас.

Дорина Василева
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 24 март 2011, 15:07

Дори,

За жалост, аз на обсъждането няма да мога да бъда. (Пиша ви от Италия) Затова седнах да напиша всичките тези неща. А имам и още.

avatar
# | от Dory на 24 март 2011, 15:31
О..., много жалко! Но се надявам във вторник да чуя писмено мнението ви на събирането. Освен това, надавям се, че си отваряте пощата, там има интересни неща последните няколко дни...
Поздрави на Италия!
Дорина
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 24 март 2011, 18:16

Ето нещо важно, за което си дадох сметка внезапно само преди минути, прелиствайки отново Концепцията.

Ние в момента обсъждаме, и без съмнение ще стигнем до, една обща визия за училищното образование в България. Нали така? Моето желание е паралелно с това всеки, всяка личност, родител, професионалист, кмет, организация, институция, училище, местна общност, да започва да дефинира сам мисията си - своята роля, приноса си в реализацията на горната визия.

Значи визията е обща, а мисията "персонална".
Визията е посоката, мисията - пътят, който всеки ще избере и извърви сам (или в компания).

Проблемът на министерската концепция, както на всичко друго родено в МОМН, е, че се опитва да дефинира чуждите роли/мисии, без да е наясно със своята. Авторите й нямат ясна визия за бъдещето на образованието в България, обаче са се заели с мисията да разпореждат кой, какво, кога, как и колко. Това им е проблемът.

Например в част III.2 на концепцията четем:

Мисия на детската градина и на училището - „Детска градина и училище НА всеки” :
• Поставя фокуса върху развитието на личността на детето и ученика.
• Осигурява възможности за лична, социална и професионална реализация на всички граждани.
• Допринася за постигне на устойчив обществен и икономически просперитет при утвърждаване на демократичните ценности, уважението към различието, социалното сближаване, активното гражданско участие и междукултурния диалог.
• Възпитава в разбирането, че приобщаването в образователната система на всички деца и ученици, независимо от различията им в образователните потребности, е ценност за цялото общество и негова грижа. 

Обаче според мен това са неща по-подходящи за общонационалните цели на училищното образование. Изобщо, има здраво объркване на понятията.

avatar
# | от Dory на 24 март 2011, 18:32
Имаш много точни прозрения за министерската концепция...!!! :)

В момента ние имаме мисия, която е групова, гражданска, личностна..., да им "помогнем" да достигнат до визия и до правилната посока..., като самите ние, говоря за "Обединените" ни предстои да я изградим и да очертаем възможните нови пътища... Звучи абстрактно доста. Вярвам, че ще напълним тези понятия със смисъл, и то дълбоко ценностен! 

Пишеш ли си всички тези прозрения за вторник!!! :)
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 24 март 2011, 18:37

Пиша ги тук,... за да са готови за вторник.  

А тя дискусията вече си тече. Не мислиш ли?

avatar
# | от Dory на 24 март 2011, 18:49
Да..., но аз се чувствам леко раздвоена..., между тук и там /общото пространство на Обединените/.
Четох един превод от теб за "прииждащите" нови образователни практики..., чудесно е, че си го подготвил този материал.
Мисля, да взема да се огледам насам-натам и да направя една папка с материали, които са по повод на сегашното състояние в образованието, насилието в училищата, престъпленията на деца, изобщо всичко, което може да даде една добра основа за това какво е, какво не искаме да е, какво искаме да е... Но всичко това да е много живо, а не просто думи, думи, думи...
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 24 март 2011, 18:55

Ммммммм, да. Риск за раздвояване има, Дори, но тук съм си... "у дома".

Мисля, че ще успеем да свържем здраво това пространство тук с онова на Явор и обединените. Тук има и много повече читатели... поне за сега.

Радвам се, че "Прииждащата образователна революция" ти е харесала!

И още, нама как да избягаме от многото думи. Забележи, че това не са "просто думи, думи, думи...". Това е дискусия, в които кристализират идеите ни, думи с които се запознаваме и опознаваме. Аз не бих подценил тази роля на думите.

avatar
# | от Dory на 24 март 2011, 19:05
Не, не , не ставаше въпрос за нашите думи, имах предвид думите в "концепции" и "мисии", и "визии" - за мен са думи, без реално съдържание... Думите трябва да са оживотворени от нас със своето съдържание, и в този смисъл те също да оживотворяват хората, които ги чуват и носят в себе си. Това имам предвид. Иначе думите просто се превръщат в мъртви понятия.., нали!?
Защото какво е всъщност нашето образование - умъртвяващо и само в себе си умъртвено. Това е една верига от навързани процеси, съдби, отношения... на всякакво ниво. И като почнем по цялата тази верига да създаваме и осъзнаваме мисиите, но като наистина човеколюбиви за всяка част от тази верига..., тогава изобщо ще достигнем до нещо истинско.
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 25 март 2011, 13:48

... думи, без реално съдържание...

Съгласен. Съгласен, Дори.

Аз затова бях спрял да чета всякакви текстове, произведени от управляващите. Обаче всяка нова фигура в МОМН (сега Дамянова, преди Ломева) за мен е носител на надежда, че нещата се променят към по-добро. И за да проверя дали наистина е така, чета какво пишат. И се сблъсквам с безумните им постановки и с декларациите им без ред и смисъл; и с пороя от думи, чието значение е фалшифицирано, непонятно или нечувано за мен. И не мога да се ориентирам там толкова дълго и  до такава степен, че ми се гади. Обаче нали все се надявам... най-накрая започвам да разбирам, а после разбирам добре какво са искали да кажат и защо са се оплескали пак така лошо. За 3 години наблюденията ми са че всеки нов управленски (проекто) документ/позиция/стратегия следва все същите етапи в жизнения си път. И те са:

  • Нов герой в управлението внася нещо свежо  (свое или дори наше!) в документа обнародван непосредствено след назначаването си (преди беше "стратегия", сега е "концепция"), но
  • Фантазията и силите му не стигат за изработването на цялостен, смислен и логичен документ в достатъчно кратък срок, и заради това
  • от един момент, или буквално от един параграф, нататък започва да доминира пак стилът на старите кримки, налагащи традиционното си безсмислие. Поради липса на собствена позиция те забъркват хубава смес от свежите и своите неща, с добавка на думички като европейски, глобален, учене през целия живот, Европа 2020, болонски процес и готово.
  • Документът е готов и изтипосан в сайта за радост на шараните като мен, за които започва поредното ходене по мъките за дешифрирането му. "Експертите" пък се кефят, като гледат как шараните кълват страстно на поредния им боклук, което им осигурява други 10-15 месеца спокоен живот "в събиране на мнения".
  • Следващият  документ (позиция или последващо действие) в мандата на новия герой по нищо не се различава от онези на неговия предшественик. (Обикновено се набляга на  посещения в училища и детски градини и срещи с по-удобните НПО). Новият герой е смазан,  занулен и въплатен хармонично в системата. "Експертите" ликуват и продължават постарому, шараните се чудят, народът псува.

Това само като наблюдение.

Как ще излезнем от това зацикляне разказвах вчера - със силен външен за системата удър, който се нарича НАША ПЪЛНОЦЕННА ВИЗИЯ. За целта трябва (повтарям се) да се концентрираме отново само върху духà - философията на образованието, което желаем за нашите деца. Да стесним и върнем обществения дебат отново към темата за смисъла, за философията и целите на образованието днес. И да говорим САМО за смисъла, за философията и целите на образованието. За нищо друго! Чак като го изясним този смисъл, ще прозрем и невъзможността да го постигнем с досегашните си методи. От там нататък ще е лесно.

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 25 март 2011, 14:29
Погледнете двата репортажа в секцията "Образование" във видеокарето на http://news.ibox.bg/ 
avatar
# | от Dory на 25 март 2011, 14:48
Не сме шарани, видя ли какво пише в новите "стандарти", сядаме и ги правим наистина нови, почваме ред по ред не да променяме, а да правим нови стандарти - в тях трябва да лежи истинска ЧОВЕКОЛЮБИВА ФИЛОСОФИЯ, СМИСЪЛ, МИСИЯ, ЦЕЛИ...
Ще останем шарани, ако допуснем "новите"стандарти отново да бъдат прокарани и да минат покрай "новата концепция". И сега щото са поуплашени, че "шараните" леко успяха да се пуснат от въдицата, започват да хвърлят други възици и да търсят сред шараните мнения!!!
Всъщност за мен промяна само и единствено ще има и в онзи момент, когато спрем да ползваме просешките европейски пари за едно- или двугодишни проектчета на парче, след което казваме - "Аре чао! Дотука ни беше проектчето", ами държавата задели истински реалистични средства за обучение на вече работещите педагози и каже: Ето това са пари за Вашето обучение, но да се учите на цялостни системи, които наистина ще променят духа ви, манталитета ви, ценностите ви...". И другото нещо - университетите да се отворят и не да гледат на чужденците като възможни дойни крави, да чакат първо да получат, пък после да дадат, а като партньори за едно взаимно развитие в областта на новите практики в образованието, щото бъдещето е в студентите и младите хора. 
Обаче, Павеле, на светлинни години сме и хората нямат това разбиране...


avatar
# | от Pavel_Lazarov на 25 март 2011, 15:47

Не сме на светлинни години, Дори. 

Хората, това сме и аз и ти - ние. И както виждаш разбиранията ни се променят и стават все по-адекватни, а способностите ни да действаме все по-големи.... Само да се разберем, да се съберем многобройни около една единна визия за бъдещето на училищното образование в България (остави ги университетите), запретваме ръкави и я реализираме. За 10-15 години. Светът върви в тази посока и ще издърпа и нас, понеже вече го прави(!).

Съгласен съм с виждането ти, че промяна ще има "само когато спрем да ползваме просешките европейски пари". Ще означава, че сме се напънали и измислили как да стане, и то без да  разчитаме много на държавната пара. Ние пари за образование ще намерим, само веднъж да се разберем за визията! 

Според мен Игнатов и експертите му са се наачкали малко от активността ни напоследък. Погледна ли какви ги дрънкат (и повтарят маниакално!) по измислените си PR-срещи: че революция в образованието не можело да става и че те щели да стъпят на всичко хубаво и положително, натрупано с годините, и че щели да имат "хубав закон в обозримо бъдеще"?!

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 25 март 2011, 20:02

Олеле, олеле, олеле! 

Гледайте какви ги говорят. Гледайте какви ги говорят!? (тук по БНТ)

avatar
# | от Dory на 25 март 2011, 20:12
Да..., аз се смях с глас... Само виж изражението на госпожата от Министерството и как тонът й се смалява, смалява, смалява... Тя отвътре ще се пръсне по шевовете. 
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 25 март 2011, 20:37

(По изказванията на Костадинова тук по БНТ и на Игнатов в  http://news.ibox.bg/)

Тези хора още не са разбрали, че не командват повече парада, че вече са разжалвани от армията гневни (или може би отчаяни?) родители, ученици и учители без много-много деклараци!?   Дали да не им го кажем в прав текст? Ето, казвам им го в прав текст:

Не командвате повече вие!
Не сте вие хората, които ще кажете възможни ли са,
или не са възможни революции в образованието!

Предвид какво сте сътворили и продължавате да творите в момента, вие важна роля във формулирането на визията за искрящото ново образование нямате.

avatar
# | от Dory на 25 март 2011, 23:01
Това не бях го видяла, по-горе изкоментирах срещата в Канал1.

Павеле, то и тук цялата парадност, и бляскавост е ясна..., не звучат думите им никак уверено. Колкото повече ги повтарят, толкова по-неуверено звучат. Не е ли странно, че точно в този момент се излиза по този начин лозунгово. Към кого са тези лозунги? 
Родители, които се чудите какво се случва с обезличените ви деца, които стават все по-напрегнати, агресивни, неразбираеми и чужди за вас... познавате ли още детските им души, познавате ли страховете, които ги заливат?
Учители, които се гърчите и се чудите как да се справите със собствените си обезличени души, чудейки се на кого по-напред да се подчините и на кого да угодите...
Деца, които "умирате", заляти с термини, понятия, чужди за душата ви, чужди за ума ви... Умират детските ви души, умира свободата във вас, умира истинската ви човешка същност... 

Жалко, наистина, че това се случва в страна като нашата - древна и мъдра! и някои казват "Няма революция" вместо да осъзнаят, че се гърчи цялата ни държава и ще се гърчи още десетилетия, ако поколенията след нас не се научат да бъдат себе от деца. Не разбирате ли, че сте извършили безброй душевни убийства!!!

avatar
# | от dan4i ki на 25 март 2011, 23:20

  Хареса ми изказването на г-н Игов.

  Мисля,че много трудно ще се оправи ОБРАЗОВАНИЕТО в нашата мила родина.А от това най-много ще пострадат нашите деца.

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 25 март 2011, 23:47
Дори,

Спокойно. Ще излезнем от положението. Знаеш, че ще излезнем. 
Само че аз спирам в този прецизен момент да се интересувам и коментирам концепцията и изцепките на министъра и хората му. (Имам да работя по своята.)
- - -

dan4i ki,

Игов говори добре, но не останах с впечатление, да има своя визия за бъдещето на системата като цяло. А това е нещото, което ни трябва най-много в момента.

Децата ни повече от това не ще пострадат. Аз наистина не виждам накъде могат да се влошат нещата, ще рече, че от тук нататък може да има само подобрение. Само да зададем посоката. За това работим. 
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:03
Може, Павеле, може. Винаги може и по-надолу.  Включително и с философия и с визия. Процесът е глобален. Все повече се убеждавам, че философията на новото образование, както и на старото е сбъркан. Истината е някъде там - като липсващото звено между маймуната и човека.
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:05
А, и как ще намерите пари за образованието. Ако успееш да ми отговориш аргументирано икономически и пазарно на базата на Държавния бюджет, ще взема и ще прочета цялата концепция на Новото образование.
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:10
"Концепцията започва и свършва със Закона".  Повеле, всичко свършва със Законя. Всяка идея трябва да бъде облечена със Закон, за да може да се предложи на обществото, и то да вкуси от нейната плът.
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 00:12
Отговор на коментар от Chopar
Chopar wrote :
"Концепцията започва и свършва със Закона".  Повеле, всичко свършва със Законя. Всяка идея трябва да бъде облечена със Закон, за да може да се предложи на обществото, и то да вкуси от нейната плът.
Това не е вярно. Законът е инструмент за постигане на една идея, на една цел или желано положение, които могат да са илюстрирани по 100 различни начина, за да вкуси обществото от плътта им.

---
Chopar wrote :
Може, Павеле, може. Винаги може и по-надолу.  Включително и с философия и с визия. Процесът е глобален. Все повече се убеждавам, че философията на новото образование, както и на старото е сбъркан. Истината е някъде там - като липсващото звено между маймуната и човека.

Сигурен ли си, че си наясно с философията на Новото образование? Добре, де. Ти бъди нащрек и след време ще си говорим пак по този въпрос. Ще ти припомня тези твои думи (Да не ги затриеш, хей )

Как ще намерим пари? Парите са, забравили сме го(!), средство за улесняване на размяната на стоки и услуги. Което означава, че размяната може да става и без пари, в натура, но е доста по-неудобно. Дотук съгласен ли си?
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:14
"Затова аз настоявам да се концентрираме отново само върху духà - философията на образованието, което желаем за нашите деца. Да стесним и върнем обществения дебат отново към темата за смисъла, за философията и целите на образованието днес. И да говорим САМО за смисъла, за философията и целите на образованието. За нищо друго! Чак като го изясним този смисъл, ще прозрем и невъзможността да го постигнем с досегашните си методи. От там нататък ще е лесно."

 Павеле, докато го изяснявате този дух, ще минат толкова години, че самият дух на времето вече ще е променен и вие ще трябва да започвате нова концепция с друга философия и мисия. Тази концепция, колко време вече и избистряте духа и мисията.

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 00:16
Колкото време отнеме, толкова, Чопар. Иначе се връщаме към методите на Др. Тодор Живков и приключваме разговора.
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:19
Павеле, надявам се не искаш да ме връщаш в натуралното стопанство. А и докато не дадеш отговор на въпроса за финансовото изражение на твоята концепция, не бих седнал да я чета цялата. Сори, но живеем в пазарна икономика.

 За Закона не съм съгласен - той не е инструмент, той Е идея /идеи/.


avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:21
Отговор на коментар от Pavel_Lazarov
Pavel_Lazarov wrote :
Колкото време отнеме, толкова, Чопар. Иначе се връщаме към методите на Др. Тодор Живков и приключваме разговора.

 Павеле, ако приемем, че твоята концепция беше започнал да я развиваш през 80-те години с темповете, с които още изяснявате духа и може би към днешна дата тя щеше да е готова. Но вече и тотално неприложима. Това имах предвид. Светът, децата, държавите вече се променят много динамично. Вие не можеге да създадете устойчива концепция за 100-200 години напред. Колкото и да ви се иска.

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 00:22
Значи си съгласен, че размяната може да става и в натура, обаче казваш, че не ти се връща в натуралното стопанство?
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:29
Павеле, много те моля, още малко ще искаш и да стана амиш.
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 00:29
А аз ти казвам, че без да се налага да се връщаш в оная епоха, можеш да разменяш стоки и услуги с други хора, дори да нямаш една стотинка в джоба си. Стига да имаш какво да им предложиш.

Направили са го в Швейцария, в Германия в Бразилия, САЩ и къде ли не. Събрали се множество хора и си казали (опростявам нещата, но смисълът е този):
- Абе, как така всеки от нас има толкова много продукти от един тип, а не можем да ги развъртим в един хубав вътрешен пазар?!
- Пари нямаме, пари!
- Тогава да си напечатаме пари, бе мама му стара!

И си ги напечатали и ги раздали на всекиму според количеството стоки в килера му и размяната, пазарът живнал. Без стотинка от държавната хазна!  
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 00:34
Отговор на коментар от Chopar

Вие не можете да създадете устойчива концепция за 100-200 години напред. Колкото и да ви се иска.

Можем! 

Скоро ще се убедиш в това сам. Не ме карай сега да ти вадя доводи.
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:36
Павеле, говориш ми за изолирани общности, в тези държави и за примери за образование, които не са общовалидни, общоприложими и общозначими. Точно както малката, симпатична, но изолирана общност на амишите. Тези експерименти, може да са добри и приложими в определени региони, села и градчета, но не са бъдещето на образовинеето никъде по света. И никога няма да бъдат. Бъди сериозен.
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 00:48
Общностите не са изолирани. Казах ти, че опростявам нещата.
В Германия например зная за едно Валдорфско училище, което най-редовно пуска в обръщение поредната емисия от такива паралелни пари.

Това не са експерименти, ами са живи реалности с по 20-30, че и 50 годишна история! И защо, като това не може това да е глобален принцип за финансиране на образованието, да не е локален? Какво те смущава? Нали искаше пари за образованието. Ето ти. На локално ниво. Това СА пари, с които училищата в смолянско например могат да оперират и живеят. Къде е проблемът?
avatar
# | от Chopar на 26 март 2011, 00:54
Павеле, утре трябва да ставам рано за да взема едни реални пари. Затова излизам от бглог, но ще те помоля да развиеш ако можеш и искаш идеята си за Смолянско. Особено ме интересува въпросът как с такива пари, като тези, за които говориш ще се оборудва едно училище и изплаща заплатата на един учител. Аз съм невежа, признавам в тези експерименти.

 


avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 01:10

Ще ти разкажа друг път как става всичко това. 

(Преместих приказките за паралелните валути в темата Регионалните валути - Път към стабилното изобилие, по която бяхме писали през май 2010 г.)

avatar
# | от Dory на 26 март 2011, 07:39
Добро утро!
По отношение на Валдорфските и Лечебнопедегогическите училища /със същите принципи, но за деца със специални нужди, а скоро разбрах, че в Швейцария има и нещо като "специални" училища, които са между двата вида и в тях се обучават деца, които трудно се адаптират в общовалидните училища, но не са на практика с някакви увреждания/, те изобщо не са "изолирани общности", напротив по-включени от тях няма, защото самите им принципи са такива - непрекъснато взаимодействие  между деца, родители, учители, общност извън училището. 
Валдорфските училища и детски градини са над 3500 в над 90 страни по света. Само след промените са открити около 100 такива в източноевропейските страни /дори и в съседна Румания!!!/. В бившата "братска" има 25, 5 от тях в Москва. По отношение на Лечебнопедагогическите - те се осъществяват под формите на ранна превенция, на училищна работа, на работа в психиатричната общност за деца и млади хора със специални нужиди, по-нататък тези хора могат да бъдат поети от социално-терапевтичнити общности, които им дават възможност да се чувстват полезни и значими... Четете, има толкова много инфо за това, вече и на български, а и в чуждите сайтове... Вижте децата им, учителите им, атмосферата им... vimeo.com/1535001 
Онова, което можем да направим Обединените - така наричам новата формация, е да търсим експертно съдействие от тези хора. И това може реално да го направим. Мого да съдействам.


avatar
# | от Dory на 26 март 2011, 07:56
Искам да споделя и още нещо тук... без нашата ВЯРА нещата няма да се случат...
Какво имам предвид?
По професия съм психолог - клиничен и социален. Имам две момчета на 12 и 10. Бяха малки, може би на около 4-5 години, тогава аз вече търсех алтернативата за тях, за нашето семейство, защото за мен общността в училището е естествено продължение на семейната общност, както се случва и обратното. Само тогава детето расте пълноценно, чувстващо се защитено и в естествена среда, само тогава то няма да отделя сили на всякакво ниво - и физическо, и емоционално, и мисловно, за да се " защитава" от една стресираща го и обезличаваща го действителност, само тогава по естествен път то ще развива себе си и собствените си способности...
За съжаление, децата ми нямаха този шанс. И двамата учат в масово училище. Големият днес отиде на трета олимпиада - втори кръг, амбициозен, напорист, свири на пиано, има своите идеи за света и космоса, има своите мечти..., но май мечтите му са да учи, за да може да излезе в чужбина!!! Малкият свири на пиано и цигулка, също една напориста индивидуалност. 
Ние не сме ги "карали" да бъдат това, но те са... Просто правим жертва, за да бъдем с тях, да бъдем с всичките им проблеми, които израстват, заедно с тяхното израстване. Не сме около учителите им. Единствено ходим на родителски срещи, там слушаме, но и когато трябваме директно заявяваме позицията си. И двамата имат своите вътрешни отношения с част от учителите - уважават се и се подкрепят. Това е просто техен шанс в това училище. Но го постигнаха сами, именно с борбеността си и с факта, че ние се опитваме, чрез подкрепата си и чисто емоционално, и за всичките им извънкласни таланти да ги подкрепим.
Връщам се на ВЯРАТА! Аз знам, че децата ми израстват и ке израснат в старата система. Приех това, защото нямам избор, но останах в тази кауза и заради другите деца, заради тези след нас...

Бих поканила хората тук да излязат от своята анонимност, за да бъдем поне пред децата си истински и искрени...
Слънчеви и пролетни почивни дни!
avatar
# | от ninarichy на 26 март 2011, 17:09

Това, което са написали  образователните експерти, е концепция за школуване -17 години престой  на децата в  училищни институции ( като 9 години престоят им ще бъде целодневен). Тези 17 години  школуване са достатъчни да превърнат  личността в човешки ресурс за монополизираната ни икономика и в дисциплиниран електорат за партийната олигархия. Да напомним на чиновниците, че  е необходима концепция за  образование с "отворен код", а не закон за "школуване"(дефиницията  на Дж. Гатоу)

МОМН  е най-големия "работодател" в държавата  и осигурява трудова заетост на над 70 000   човека, но  не трябва да възприема децата като абсолютна собственост и да  им ги  предоставя за "стандартизация" !

avatar
# | от Pavel_Lazarov на 26 март 2011, 17:37
Ninarichy,
avatar
# | от ninarichy на 26 март 2011, 17:57

За Chopar: Как ще коментираш увеличението на публичните разходи за образование при намаляване броя на учениците (по демографски причини и отпадане)? А резултатите-52% функционално неграмотни 15-годишни ученици???

http://www.nsi.bg/ORPDOCS/Edu_7.1.xls

 

avatar
# | от Dory на 26 март 2011, 18:32
Благодаря, много важни и конкретни данни!!!
avatar
# | от dorodtea на 28 март 2011, 12:37
След всичко, което чета и слушам, и не мога да повярвам на очите си, на ушите си съвсем, в мен остава убедеността, че  в това министерство живуркат хорица, чиято основна и единствена цел да бъдат облечени във власт и титли.Дамата, но която целенасочено не запомних името е толкова несигурна в това, което говори и то е нормално да е така, все едно аз да говоря за космоса , че и да го обяснявам.

В отговор на всичко изписано и казано от вас, скъпи колеги, мога само да споделя, че от две години аз съм в мир със себе си.Правя полезното и необходимото за деца, но извън  образователната система.Според скромното ми мнение това ще да е пътят.Родителите, с които работя не са богати, защото в провинцията, такива не са много, но въпреки всичко намират начин и са доволни.Смело го казвам, защото наскоро проведох анкета, която ми сочи , че това е верният път  и родителите са удовлетворени от начина, по който се обучават и възпитават техните деца.В интерес на децата ни, явно това е пътят , за да не са подложени на системен училищен тормоз, от където и да го погледнеш.Ако на някой му е интересно, мога да приложа анкетния лист и резултатите, не се притеснявам.

Личностите от МОМН или както и да се нарича нямат желание да се учат, а в Новото образование ,Павка, си мисля, че имаме нужда и от практици.Защото теорията е важна и основополагаща, но хората с опит, от живия живот, също могат да  дадат ценни съвети!

Лек ден и пак ще чета.Трябва да сеоправят тези неща и всеки търси начин.Това е моят начин!


avatar
# | от Dory на 28 март 2011, 13:25
Доротея, моля ви за анкетата. И ако решите за формата на занимание с децата.

Поздрави!
avatar
# | от Pavel_Lazarov на 28 март 2011, 16:49

Доротея,  

Казваш

... Мога само да споделя, че от две години аз съм в мир със себе си. Правя полезното и необходимото за деца, но извън  образователната система. Според скромното ми мнение това ще да е пътят.

Аз съм сигурен, че това е пътят, мила. Наистина е това, само че повече хора трябва да го проумеят и поемат по него без страх и без някой да им се пречка. И за това работим, знаеш.

За нуждата от практици също съм съгласен с теб. Има си хас!

avatar
# | от ninarichy на 30 март 2011, 16:47

По темата:

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/03/29/1067187_uchilishte-muchilishte_ili/

avatar
# | от Maria milkova на 03 април 2011, 20:49
Прочетох концепцията за първи път днес и много харесах ясното дефиниране на целта на образованието, на видовете училища. Но когато стана въпрос за структурата и функциите на управляващите институции в образованието - министерство, национален инспекторат по образованието, регионално управление на образованието и директорската институция отново изпаднах в пълна безпомощност да разбера кой какво ще прави и защо ще го прави. Т.е не мога да разбера как тези институции ще действат за осъществяването на основната цел - образованието да подготвя самостоятелно мислещи и действащи хора. Още по-малко ми е ясно как и какви хора ще участват в тези институции и на каква тяхна компетенция или компетентности ще се дължи участието им.
avatar
# | от Maria milkova на 03 април 2011, 20:52

Ами ако отново рибата се вмирише откъм главата, жалко за добрите намерения.

 

avatar
# | от ninarichy на 14 април 2011, 09:48

Образованието с помпозни концепции няма да се оправи

Управляващите години наред пишат управленски програми, стратегии и корекции на стратегиите, вместо да предприемат реални стъпки към повишаване на качеството на обучение в българското училище

ТАНЯ ПЕТРОВА

http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=8949&sectionid=5&id=0001101

avatar
# | от krakle на 19 април 2011, 21:04
Никакъв шанс да мръднат нещата на сегашния етап. Докато ученичките, са на лов за мъже, а не за знания и няма механизъм, който да регулира тази порнография наречена "образование" няма шанс. Докато  учителите(изключая столичните)получават 250 евро заплата - няма шанс. Докато на съкратените номенклатури им намират места като директори на училища, като акт на извинение - няма шанс. При това много често полу-грамотни , човекомразци , мислещи се за мисии и естествено алчни .

Станете част от общност "Образование" за да коментирате и да създавате свои публикации. Ще се радваме да се присъедините към нас! Регистрирайте се сега!

Начало

BgLOG

Образование

  • Български език и литература
  • Гражданско образование
  • Изкуства
  • Математика, информатика и информационни технологии
  • Начално образование
  • Обществени науки
  • Предучилищна педагогика
  • Проекти
  • Чужди езици

Категории

  • Заглавна страница
  • Всички публикации
  • 42
  • Български език
  • Ежедневие
  • За BgLOG.net
  • Забавление
  • Загадки, логически задачи, илюзии, феномени
  • Игри
  • Интересни линкове
  • Интернет
  • Коментари
  • Компютри
  • Култура и изкуство
  • Купон
  • Литература
  • Методически разработки
  • Музика
  • Наука
  • Невчесани мисли
  • Нещата от живота
  • Новини
  • Политика
  • Правопис и правоговор
  • Приятели
  • Проекти
  • Размисли
  • Семейство
  • Смях до дупка! :)
  • София
  • Спорт
  • Събития
  • Трудово-правна взаимопомощ
  • Уроци, съвети, препоръки
  • Училище
  • Новото образование
  • Човекът и природата
  • Човекът и обществото
  • Математика
  • Информатика и информационни технологии
  • Български език и литература
  • Четене
  • Час на класа
  • Изобразително изкуство
  • Сайтове на класове
  • Английски език
  • Домашен бит и техника
  • Извънкласна работа
  • Роден край
  • Писане
  • Тестове
  • Гражданско образование
  • Видеокастинг
  • Филми
  • Символика
  • География и икономика
  • Възпитание
  • Работа с родители
  • За всекиго по нещо
  • Самостоятелна работа
  • Околен свят
  • Работа с компютърни програми
  • Поезия
  • Руски език
  • Религии
  • Философия
  • Психология и логика
  • Етнография
  • Взаимоотношения
  • Характер
  • Сценарии за празници и тържества
  • 1-ви клас
  • 2-ри клас
  • 3-ти клас
  • 4-ти клас
  • България
  • Правопис, правоговор и пунктуация
  • История и цивилизация
  • Любов
  • Подготовка за училище
  • Тематични планове, разпределения
  • Работен лист
  • Упражнения
  • Хапка и пийка
  • Софтуер
  • Да играем заедно

Ключови думи

  • българия
  • деца
  • заплати
  • игра
  • игри
  • интернет
  • математика
  • мон
  • образование
  • обучение
  • правопис
  • празник
  • проекти
  • родители
  • стачка
  • уроци по руски език
  • ученици
  • училище
  • учител
  • учители

всички ключови думи

Powered by WordFrame
Powered by WordFrame 2025
Поверителност | За нас | Условия за ползване | Съвети за начинаещи | Правила | Бисквитки | За реклама