BgLOG.net
By alexi_damianov , 24 September 2007
Няма да успеете. Дори да ви дадат, ще ви дадат малко. И го знаете много добре.

Едни от вас ще стачкуват за по-големи доходи, други - няма, защото искат да си запазят и без това малките доходи. Ефектът ще бъде нулев, а Янка Такева ще бъде възмутена и огорчена.

Накратко - вие загубихте, преди да сте започнали.

Но вие не сте обречени!!! Вие сте хората, които дават знанието на децата на България! Вие можете да сте важни!

Затова следващия път:

1.Свалете Янка Такева и подобните й. Изберете свестни хора.
2.Бъдете солидарни. Не е нужно да се харесвате, а да се борите  заедно за една проста цел.
3.Създайте стабилен стачен фонд. На никой не му се мре от глад, задето е стачкувал.
4.Уверете се, че наистина сте свалили Янка Такева и подобните й и че сте избрали свестни хора.
5.СТАЧКУВАЙТЕ. До дупка, до пълно отчаяние, ако ще до гладна смърт.

И ще победите! Вие сте сто хиляди души в цялата страна. Никой не може да се изправи срещу такава сила - не могат да ви уволнят, не могат да ви осъдят, не могат дори да ви се изрепчат, ако сте заедно. Заедно!

В първия ден, в който сто хиляди български учители спрат работа, всеки надут образователен или финансов министър ще се подмокри като ошамарен детскоградинец и ще развърже набързо кесийката. В първия ден, в който хлопнат врати училищата от центъра на София до центъра на Павел Баня, всички ще разберат, че учителите са важни!


Искрено ваш възпитаник,
Синът на една учителка
Legacy hit count
1227
Legacy blog alias
14737
Legacy friendly alias
Към-стачкуващите-учители-от-неотдавнашния-им-ученик
Ежедневие
Размисли
Политика
Невчесани мисли
Нещата от живота
42
Новини
Коментари
България

Comments13

William
William преди 18 години и 7 месеца
Браво за хубавия призив. Точно така- стачка до дупка и най- важното- ЕДИНСТВОТО, точно от това имаме нужда, затова вече  17 години не можем да се справим с тази секта, която ни граби и пет пари не дава за България. Трябва като в нормалните държави със силно гражданско общество /Франция/- общо национална стачка, всички отралсли да са единни. А не като тук, да настройват професионалните ортганизации една срещу друга;.....За да дадем на учителите  трябва да вземем от полицията и армията....." както ги плещи един министър. Е...няма да си купят един мандат лъскави лимузини от Германия и да разпределят парите към заплатата на учителите.
William
William преди 18 години и 7 месеца
Браво за хубавия призив. Точно така- стачка до дупка и най- важното- ЕДИНСТВОТО, точно от това имаме нужда, затова вече  17 години не можем да се справим с тази секта, която ни граби и пет пари не дава за България. Трябва като в нормалните държави със силно гражданско общество /Франция/- общо национална стачка, всички отралсли да са единни. А не като тук, да настройват професионалните ортганизации една срещу друга;.....За да дадем на учителите  трябва да вземем от полицията и армията....." както ги плещи един министър. Е...няма да си купят един мандат лъскави лимузини от Германия и да разпределят парите към заплатата на учителите.
worrmy
worrmy преди 18 години и 7 месеца
Прекрасен пост - едва ли би могло да се каже по - красноречиво и по - точно!!!
Deneb_50
Deneb_50 преди 18 години и 7 месеца
Скоро тук имаше пост към таксиметровите шофьори,аз искам да знам като вдигнат заплатите на учителите ще се подобри ли преподаването в училищата??Ще трябва ли да пращам детето си на частни уроци за да влезе в унивирситет или институт?Ще се държат ли с децата като нормални хора,а не от висотата на учители и като последна инстанция.Ако да,аз съм напълно съгласен с исканията им
Deneb_50
Deneb_50 преди 18 години и 7 месеца

Изтрих това,защото се повтаряше с горното
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 7 месеца
Страшен пост! Можем само да се гордеем, че е написан от син на колежка :)
alexi_damianov
alexi_damianov преди 18 години и 7 месеца
Че качеството на образованието не е най-високото, което може да бъде - вярно е. Но то се дължи на мизерното заплащане на учителския труд. А не обратното. Именно затова и трябва да се започне с подобряване на заплащането, а после на качеството на образованието.

Ако има повече пари, "госпожата" ще може например да изкара компютърен курс, да си купи компютър(макар и не много хубав), да си вкара интернет(макар и не много бърз), да си купи съвременни материали и разработки, да си почине на морето, за да не бъде толкова изнервена. С две думи - да става по-добър преподавател. А ако не го прави, няма да има за оправдание липсата на средства. И ето тук идва контролът за качество.

А сега, дори и да става по-добър преподавател, познайте дали ако "госпожата" звънне в МОН и каже "искам повече пари, щото съм квалифицирана" дали тунеядците няма нагло да й се изкикотят в слушалката.
marsi71
marsi71 преди 18 години и 7 месеца
Благодаря ти за хубавите думи към българския учител!!!!!!!!!!!!!!!
Dark_Miss_Music
Dark_Miss_Music преди 18 години и 7 месеца
Само че от тази стачка до дупка губят най-много децата...
Deneb,и аз си задавам същите въпроси....
Алекси,постът ти е въздействащ,макар и за някои неща мнението ми да се различава доста от твоето.
loqman
loqman преди 18 години и 7 месеца
към Денеб
Вярно е, че има много неща , които е наложително да се променят в българското училище, но  на този етап ние просто трябва да се радваме, че в държавните училища децата ни не ги учат цигани или китайци например, и това  изобщо не е невъзможно, ако нашите скъпи държавници не променят политиката си спрямо училището. Защото, така както си задавате този въпрос за училището, аз си го задавам за университетите, където положението, повярвайте ми, с нищо не се различава от това в училищата. За да стане промяната, обаче, трябва хората да искат да стават учители, от там да има избор между най-добрите и съответно нещата сами ще си дойдат на мястото. А така  да си говорим врели некипели и да си гледаме в паницата, нищо няма да постигнем. Нито ние учителите, нито родителите, а пък да не говорим за децата!  
Deneb_50
Deneb_50 преди 18 години и 7 месеца

Доколкото си спомням в коментара ми,никъде не съм споменавал и гледал какво има в паничката на учителите.Задавам въпроси като родител.Ще се подобри ли преподаването в училищата,за да не пращам детето си на частни уроци,доколкото съм запознат с икономиката,парите на всички бюджетни учреждения за заплати се взимат от данъците ни.Така ,че ако не се налага да пращам детето си на допълнителни уроци съм съгласен  тези пари да отидат за повишение на заплатите им.

 Ще се премахне ли субективизмът към учениците в зависимост от това какво работят родителите им.
 А за съжаление има учители,които така преподават,че децата намразват предмета,далеч съм от мисълта че всички учители са като тях.

Terkoto
Terkoto преди 18 години и 7 месеца
Замислете се, защо се налага да взимат децата частни уроци. Дали е заради липсата на достатъчно знания или заради начина на прием във ВУЗ - овете. Липсва всякаква връзка между тях и средното образование. И това е едно от нещата, които трябва да се променят
MarianaUsenlieva
MarianaUsenlieva преди 18 години и 7 месеца
Аз съм родител и учител.Искам да ви кажа, че моите деца никога не са ходили на частни уроци, защото никога не сме разполагали с излишни средства и освен това аз съм против частните уроци. Ако родителите изискваме повече от децата си и ги контролираме, то ще си спестите парите и няма да подкрепяте сивата икономика.Повярвайте, че е възможно и без частни уроци децата ви да се справят в елитни гимназии и университети.Не е  некачествено образованието за децата, които са мотивирани от родителите си да учат.
By swetew , 4 September 2007
Както и очаквах учителските колективи с подавлающо мнозинство почнаха да приемат диференцираното заплащане. Липсват общия ентусиазъм, аплодисментите и ставането на крака за благодарност пред "Големият брат" , но нейсе и без това може. Някои колеги не били чели критериите, други не дали ухо като им ги чели по съветите. На трето място директорът набързо разпоредил как трябва да стане, на четвърто даже и не посмял да промени нещичко от "свещените" разпоредби. Е, имало и недоволни, разсъждаващи, даже отказващи да се включат в гадната недомислица "диференцирано заплащане". Но такива подривни елементи, разбира се, са малцинство в така сплотеното стадо на овчедушното учителство.
Не смея да ги съдя. И като добър, макар и бивш колега, ще им дам няколко ценни съвета от многогодишния си опит. Представете си, че сте в сакралния списък на учителите, удостоени с безценните 50-60 лв. добавки към  основното възнаграждение като резултат от компетентната  оценка на училищната комисия. За да останете в "златния списък" и да не попаднете сред прокълнатите 30 %, подлежащи на съвсем реални съкращения и уволнения, трябва да приемете като "символ-верую" следните правила на поведение и работа:
Първо:  Директорът е бог или в краен случай наместник на божията воля на земята. Грешни помисли като несъгласия с неговото мнение, публична критика на думите му или пък светотатството да подадеш сигнал до РИО, автоматически при следващата атестация те вади от "рая" и те праща в "ада" на низвергнатите. Директорът може да е тъп и некадърен, може да лъже, присвоява, мами... Но не е твоя работа да се бъркаш в делата на "висшите" същества. "Ти ли бе, момче ще оправяш света?" - казваше Алековия герой.
Добавям, че ако шефа е Аллах, то помощник-директорите и членовете на комисията, въпреки че често са полувисшисти или неграмотници, са неговите пророци.
Второ: Свикни, че всички те мразят и нямаш приятели сред колегите. Едните те мразят, че взимаш повече от тях, другите, че можеш да ги изместиш утре "в класацията". Малкото хора, които разговарят с теб слухтят да кажеш нещо непремерено, за да донесат "нагоре", другите смятат, че ще имат полза от контактите. Може да останат и 1-2 истински приятели, ама как да ги различиш?
Трето:В тази връзка ако имаш син или дъщеря, внук, племенник или съседско дете в твоето училище - махай го веднага! Макар до скоро да е получавало отлични оценки, без да е виновно, детето рязко ще понижи успеха си. Нещо повече, ще бъде изкарвано на дъската всеки час по определени предмети и публично унижавано, подигравано и мачкано пред класа. Причините - може да се досетите и сами.
Четвърто : Не ходете с автомобил на работа. "Незнайни" злосторници ще спукат гумите на колата, ще счупят стъкло или пък "нежно" ще надраскат познати улични думички по бронята. Ако жилището е в непосредствена близост до местоработата - веднага го заменете!
Пето : Приемете качествено "нови" критерии за писане на оценки. "Препоръките" на директора и други високопоставени особи /виж т.1/ са по-важни от знанията на препоръчаното дете. Не влизайте в конфликти и с родителите заради някакви скапани оценки, защото това веднага ще се отрази на получените точки. А бе пишете каквито оценки искат! Да не ги "вадите от джоба!"
Шесто: Напуснете всякакви синдикати. Спестете ненужния членски внос. Синдикатите не искат и не могат да защитават интересите на група учители - с диференцираното заплащане вече се играе "всеки срещу всеки". А допълнителните дни отпуска по КТД винаги може да бъдат компенсирани с милостиви компенсации от благоразположените шефове.
Седмо: Подгответе половинката си за предстоящата канонада. Приемайте хладнокръвно анонимните обаждания и писма за вашите бурни любовни приключения. Що гадости има да чуете! Дано той/тя да не бъде прекалено ревнив.
Накрая: Ако след всичко това гореспоменатите 50-60 лв. решат материалните ви проблеми и всяка сутрин като се гледате в огледалото не ви се иска да се самоубиете или минимум да зарежете професията ще живеете "дълго и щастливо".


Legacy hit count
3053
Legacy blog alias
14509
Legacy friendly alias
Няколко-практически-съвета-по-диференцираното-заплащане
Ежедневие
Размисли
Купон
Невчесани мисли
Нещата от живота
Семейство
Коментари
Училище

Comments25

Terkoto
Terkoto преди 18 години и 8 месеца
Много силна и много тъжна ирония. Но все пак не всички са почитатели на поговорката "Преклонена главица сабя не я сече."
swetew
swetew преди 18 години и 8 месеца
Благодаря за оценката. Но не мислете че написаното от мен е художествена измислица. То съвсем скоро ще стане ежедневна реалност.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
На повечето хора написаното ще се стори преувеличено или измислено, но, за жалост, не е така. Аз също съм на мнение, че Светев е описал точно и реалистично една съвсем истинска картина, която може да се наблюдава в немалко училища...
pipilota
pipilota преди 18 години и 8 месеца
Всичко това ще се случи в това съм напълно сигурна.
Би могло да бъде по-различно само в случай, че Аллах, Бог (разбирай Директорът) бъде поставен на мандатно място, избираемо, оценявано (от учителите, родителите, децата) и неговата заплата зависи от оценката на подчинените му.
sibila
sibila преди 18 години и 8 месеца
Към казаното от  swetew бих допълнила и следното: Хората от т.н."златен списък"  изпадат под пълна васална зависимост към директора-господар. От тук нататък те ще трябва ежедневно да доказват своята благодарност към него с поставени за изпълнение задачи. Като например- ревностна защита на неприемлива за другите кауза. Натоварените с тази мисия  "длъжници" възторжено се изказват в подкрепа на идеята и оборват с неопровержими  доказателства нейната необходимост пред  останалите противници. Не си измислям. Вече съм го виждала. Моля за извинение директорите, които са извън нашия обект на коментар. Има и много свестни между тях.
persey
persey преди 18 години и 8 месеца
   Светев, човече, толкова ли са Ви ненавистни  колегите ни с полувисше образование? Не смятате ли, че прекалявате? В края на краищата всеки от тях е малко повече учител от почти всеки с висше образование.Тъй като това са хора, завършили в едно друго време, и обучавани да бъдат именно  учители.Може да сте срещали в работата си некадърни, но тях ги има навсякъде.
   Що се отнася до синдикатите сте напълно прав.Аз от една година вече не си давам лептата за нито един и съм много доволна от себе си. Преди време се вълнувах от тези неща, но сега съм на мнение, че в бюджетната сфера, в училище, не може да има добре действащи синдикати.По една проста причина: парите ги дава Министерството на финансите, а не частник.Нещата обаче опират до това какъв министър имаме насреща.Я погледнете МВР. Колко дни четохме за увеличението при тях? Точно два.Никой от журналистите не си позволи да коментира парите им, работата им, привилегиите им.Цялото общество беше облъчено, че това са си техни икономии и точка.Но и техният министър не каза една лоша дума за подчинените си.А нашият??Така е и с това диференциране.За жалост, ние не сме нито шофьори, нито полицаи.Този, който влезе в нашата система, придобива вече друг морал, друг начин на мислене.Ние все смятаме дали на децата ще им е добре, как ще се отрази на психиката им и тем подобни, които не занимават никого другиго в живота.Затова, според мене, е и това объркване сред учителите, нежеланието да стачкуват," да се диференцират". За жалост, ние не можем да издържим една по-дълга стачка.Заплатите ни едва ни крепят, синдикатите се подиграват с нас и са абсолютно безсилни пред властта.Пък и каква стачка през есента? Смешно.Като не открием учебната година на 15. ще започнем пък на 20.Голяма работа ! Кого ще стреснем? Вълчев, който иска на всяка цена да бъде победител?Или родителите? Те пък знаят, че децата им просто ще си минат после в по-горния клас, защото даскалите нямат деца в училището. И така се завъртаме пак в оня омагьосан кръг на простотитиите и недомислиците в нашето образование.
swetew
swetew преди 18 години и 8 месеца

Просто цитирам впечатленията на част от колегите, че полувисшисти попадат в комисиите. А липсата на висше образование не може да не се отрази като обем от знания, манталитет и квалификация. Иначе и между полувисшистите има свестни хора. Като специалисти не са съвсем на ниво.

stefanov
stefanov преди 18 години и 8 месеца
Въпрос:
Каква диплома получава студентка, която бележи пътя между град А и град Б като лъч, и пише уценка?

Нека не обобщаваме кой е по-специалист от дипломата - в крайна сметка това е един картон и лист в него.

Тъжното е, но всяка държава заслужава... учителите си.


swetew
swetew преди 18 години и 8 месеца

Само по дипломата оценяваха при комунизма. Разбира се, че има "пишман-висшисти", чиято диплома е лист хартия. На като цяло българският учител е на висота в интелектуално отношение. Проблемите идват от овчедушието, страха, липсата на характер и "гръб" в неговото поведение.

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Майка ми беше начален учител с полувисше образование и ІІ ПКС, но за мен тя ще си остане човекът, от който съм се учила и на когото се възхищавам. Даже си мисля, че едва ли някога ще достигна нейната висота в професионален и въобще в общочовешки план, въпреки че по образование съм магистър.

Тя трябваше да се пенсионира на 56 години - точно тогава това беше пенсионната възраст. Родителите на бъдещите първокласници обаче поставиха условие на директора на нейното училище, че ще си запишат децата, само ако тя ги учи. По тази причина той я задържа още четири години на работа.
swetew
swetew преди 18 години и 8 месеца
Имам потресающа новина! Бившите ми колеги от 101-во СОУ са отказали диференцираното заплащане. Не смея да ги обвинявам в прекалена смелост или ненакърнено достойнство. Просто директорката държала прочувствена реч, че не може да влиза в часове, не може обективно да оцени всеки и т.н. Разбира се всички единодушно се съгласили с мнението и. Представете си - на места от учителския позор и лакомия ни спасява....директорския страх?!
Драга ми Куини, ти не можеш да не пазиш името и авторитета на майка си /която съм убеден, че напълно го заслужава!/Моята майка /да е жива и здрава/ също е пенсионирана полувисшистка-лаборантка. Но я се замисли: кои наши колеги- общи познати са с полувисше образование? И защо тази степен на образование постепенно отмря като поредната недомислица на предишната система? Пак повтарям, за това не са виновни хората - много от тях достойни и обичани учители.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Да, Свет, разбирам чудесно кого визираш. На този субект специално се чудя как са му дали диплома и за основно образование...
swetew
swetew преди 18 години и 8 месеца
Според пресконференцията на "славния" наш министър и "преславния" премиер диференцираното заплащане щяло да влезе в сила от месец юли догодина. На това му си вика заден ход при явно навлизане в ямата с нечистотии. По-смешна е само ролята на "послушните" и безгръбначни даскали по колективите, които безропотно приеха явната недомислица.
sibila
sibila преди 18 години и 8 месеца
Не разбирам?! Искаш да кажеш, че цялата тази шумотевица беше напразна и диференцираното заплащане отпада за тази година?
swetew
swetew преди 18 години и 8 месеца
Чух по радиото, нещо за 2009 г., а точните думи на министъра на пресконференцията бяха:"...диференцираното заплащане, което ще влезе в сила от юли", в смисъл, че оттогава ще има пак увеличение за някои учители.
Paideia
Paideia преди 18 години и 8 месеца
От юли догодина се очаква да влезе в сила в целия си обем - стълбове 1, 2 и 3. Това не променя с нищо прилагането на Стълб 3 през 2007 (в размер като за 1/2 година)
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 8 месеца
Няма нищо лошо в диференцираното заплащане, ако критериите са реално и обективно измерими. Нека тези, които работят наистина всеотдайно да получат повече от онези, които се шляят из училище.
stefanov
stefanov преди 18 години и 8 месеца
Как разбирате правилото 70/30? По какъв принцип се разпределят средствата?
Paideia
Paideia преди 18 години и 8 месеца
Аз мисля, че това са два различни въпроса:

1. 70/30 е неудачна "външна" намеса във "вътрешна" система заоценяване. Тя не казва как се разпределят средствата, а че 30% отучителите работят така, че не трябва да бъдат стимулирани с финасовисредства. Проблемът е във фиксирането на 30%, за което няма никаквиобективни (т.е. проверими) основания по принцип и дори да имаше кактакъв среден % да се регистрира на национално ниво, той пак не може дабъде еднакъв във всички училища. Защо го оставиха (първоначлният проектбеше още по-трагичен и съдържаше цели 4 такива % квоти) е друг въпрос,който може би вече не е интересен. Важно в следващата програма - данастояваме всички (и вътрешни и външни на системата) да се махне и тазинедомислица, която само пречи на училищата да си направят читава оценка.

2. Вътре в училище средствата се разпределят според точките - по точно-като се умножат точките по относителнототега на една точка в лева.Въпросът на въпросите е: колко средства разпределя училището? Това никъде не го пише.Знае се само колко общо средства ще разпределят всички училища. Една отобщините (не помня коя, май Столична или Варна) тези дни май бешепоставила въпроса. Опасението беше, че досега средствата по национални програми се разпределят като единния стадарт за издръжка на ученик - според броя на учениците.Дали и по тази програма училищата с повече ученици ще получат повечесредства от училищата с по-малко ученици  или броя на учителите ще епо-важен от броя на учениците предстои да разберем. Не се знае когаобаче.
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 8 месеца
Моля, някой да ми обясни - 30% от учителите в едно училище ще мземат ли или няма да вземат някаква сума, макар и минимална. В нашата комисия върви спор вече втори ден за начина на изчисляване, д за да няма ощетени и пренебрагнати. От МОН со козоли, че всички ще вземат, но 70% трябва да са в "златната "среда - + - 10%. Не го разбирам така аз от наредбата и явно от МОН не са разработили много хубаво методиката!
Paideia
Paideia преди 18 години и 8 месеца
Никой не може в момента да отговори на IG. Дали учителите оценени с над 10% под средната оценка за училището ще получат в материално изражение добавка, ще се знае едва когато МОН разпредели крайния бюджет през общините към училищата.

На теория да - ще получат, защото  всяка оценъчна точка  ще има някакво относително тегло в лв., което ще се получи като бюджета за училището се раздели на  общия брой оценъчни точки, които са дадени на всички учители.

На практика - от конкретния размер на общия бюджет на средстават за ДТВ за конкретното училище зависи дали относителоното тегло на 1 точка няма да се окаже  абсолютно незначителна величина  като 0,05  лв.  Тогава учителят с оценка 65 т. ще трябва да получи 3,25 лв. добавка. Което, мисля всички се сещаме какъв ефект ще има.

ПП На всички педагогически екипи щеше да им се улесна неимоверно задачата, ако МОН си бяха дали труда да изпишат в програмата какво е "средно допълнително възнаграждение за съответната детска градина, училище или обслужващо звено", но уви не са го направили.
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 7 месеца
Те от МОН много неща не са си дали труда да изпишат в наредбата. Явно е направена толкова неразбираема, че да се допуснат грешки и да не се получат мижавите суми!!! И кога ще ги подадат тези суми за всяко училище? Никой нищо не казва. Абееееееееееее.....
swetew
swetew преди 18 години и 7 месеца
Ще завърша моите коментари с опит за цинизъм. И трите стълба на диференцираното заплащане влизат в действие малко "отзад" на българския учител. Затова ги "въвеждат" един по един до юли. Но част от колегите охотно заеха подходящата поза - те са свикнали.
Вярно е, че по-"всеотдайните" учители не е лошо да взимат повече, но на всички е ясно, че няма да е така. Ще вземат повече /много малко повече!/ послушните и приближените. Като добавим очевадните несъобразности в наредбата - хаоса е пълен.
Само като почне взаимното самоизяждане, доносническата мания, мръсните номера от всякакъв род между колеги - спомнете си за този постинг и разкажете  случката тук като нагледно доказателство.
sibila
sibila преди 18 години и 7 месеца
Абее, swetew,
Ти оприличи процеса на диференциране на порно.
Под твоя коментар слагам мой от един друг постинг, мисля,че бива да стоят един под друг. Само че аз съм с друго виждане за филма.

Споко! Реформата е в ход, а както знаете реформите изискват жертви.  Едва ли е от значение, че в името на такава висока цел каквато е образователната, щял да висне  по някой друг обесен учител на един от "трите стълба". Комай то, тия "стълбове" и за това стават. Днес съм настроена хумористично. По-скоро е "черен" хумор. Може да мине и за "хорър".
zornica
zornica преди 18 години и 6 месеца
С риск пак да излезе дубъл на коментара - искам да попитам какво става при вас с диференцираните добавки, защото при нас  дадоха по 120-145 лева бруто за 6 месеца. Никой не казва точките, просто начисляват тази сума. На директорите сумите са по 600-900 лева. И това излезе една подигравка за учителите.
By Tanichka , 9 April 2007

Прочетох поста на Deneb_50 за джебчиите по-долу, и реших да ви разкажа едно обратно преживяване - с върнати пари..

Онзиден ми се случи случка, каквато не бях имала удоволствието да преживея досега. Обектът на случката са едни глупави 20 долара, но хората от магазина ме изненадаха. Затова и ми прииска да ви я разкажа. И се надявам, че скоро и у нас ще такива случки ще стават все по-често реалност. От сърце се надявам.

Пазарувах на Разпети петък в един голям супермаркет и докато плащах на касата (както знаете, в по-голямата част по света всичкиклиенти плащат с карти, а не с пари в брой), реших че ще ми трябват 20 долара в брой. Докато каката на касата прекарваше стока по стока през баркод четеца, а баткото сръчно подреждаше покупките в торбички, мобилният ми иззвъня. Прибрах си касовата бележка, взех си количката с надлежно подредените от баткото торбички и... си тръгнах към изхода, все така говорейки по телефона. Зад мен, каката пое следващият клиент.

Всичко хубаво, прибрах се. Привечер Калоян реши, че ще ходи да кара ролери в една зала - тя дублира удоволствието от бързата скорост и свалките - един вид дискотека с ролери. Мдааа, ама мама трябва да плати входа. Окей. Мама бърка в портфейлчето и гледа дреболии разни. А къде ми е двайсетачката от сутринта? Нали си взех ресто след покупките? Всъщност – аз със сигурност избрах опцията ресто, на касовата ми бележка пише „ресто в брой – 20 долара”, обаче аз взех ли си го това проклето ресто? Дааа, май не. Умно, много умно.

Закарах си сина да кара ролери и реших, че това е то, плащам си за разсеяността. Този път тя ми струва 20 долара. Явно, като се пазарува, не се говори по телефон, нищо че служителите на магазина те обслужват. Трябвало е да внимавам. Такаааа – забравям значи за глупавите 20 долара, щото аз съм за бой. Така се прави.

Обаче отвътре ме гложди мисълта, че така се прави май в България. Не тук. За тук съм чувала, че тук хората дават 10 долара на касиерката за нещо, което струва 3.50 и после се карат часове наред, че уж били дали, да речем, 100-доларова банкнота и си искат останалите 96.50..... Затова и на много места не се взимат банкноти по-големи от 20 долара, особено в по-късни часове на вечерта... Също така, фактът че можеш да си купиш нещо и в 30-дневен срок да го върнеш, защото вече не го искаш, опрал си го и се е свило, или вече не ти харесва, е обект на активна злоупотреба – гадовете носят по 3 месеца дрехи, после ги връщат и си искат парите обратно. И нали клиентът бил винаги прав – даааа, връщат им парите и им пожелават приятен ден и да заповядат пак в магазина! И те заповядват пак...

И понеже толкова пъти съм преглъщала всякакви измамки из родината, защото не ми се разправя, съм на мнение да преглътна пак.... Но после решавам да пробвам как всъщност става тук. Сефте, защо не?

Вече е почти 7 ч. вечерта, а аз съм пазарувала отдавна, в 11 ч. сутринта. Обаче – ще пробвам да гоня Михаля. Звъня на телефона на супермаркета, който е на касовата ми бележка. Телефонен информатор ме насочва за кой точно отдел кое копче да натисна.

Обичам ги тия телефонни информатори. Тук имаше една реклама п ТВ – пич иска банкова информация и звъни на банката си, докато пътува за работа с влака и се почва една игра, половин час: ако искате да говорите с еди кой си отдел – натисни 0; ако ти трябва такава и такава информация – натисни 1; ако искаш да говориш с мениджър – натисни 2; и така той почти ще стигне до работата си, докато накрая го свързват; той щастлив почва да обяснява и.... влакът влезе в тунел.

Та и при мен почва същата игра с копчета. Аз, обаче, халднокръвно чакам – искам да видя какво ще стане. Накрая, последното копче, което натискам е нула и...о, чудо, отсреща отговаря Джим от „Обслужване на клиенти”. Здрасти, Джим, аз съм ваша редовна клиентка..., почвам аз и тук ме стяга гърлото. Добре ли съм изобщо, да ме мислят за някаква долна мошеничка, като ония с носените дрехи или с невидимите 100-доларови банкноти... Започвам "дълбоко да се срамувам".... Обаче Джим е услужлив и иска да обясня проблема си. Аз обяснявам и питам има ли начин да се докаже, че наистина съм забравила да я взема тая банкнота? Той казва, да разбира се, има начин. Пита коя каса ме е обслужила, аз чета името на касиерката, изписано на касовата бележка. Според него единствено не би могло да се докаже с точност, ако касиерката е разбрала че искам ресто в брой и си го е прибрала тя. Да, ще ударя на камък, знаех си аз!

Но Джим настоява да изчакам вечерната проверка на наличността на касите и ако наистина излезе, че горепосочената от мен каса има 20 долара в повече – моите са. Ако не - оак да се обадя, те ще видят какво може да се направи. Ясно, ще дават на мошеника даром.... Гадно! Но той иска да се обадя, окей? Окей?

Окей, значи ще се обадя на следващият ден. Непременно, казва Джим. Щял да очаква обаждането ми.Направо ми идва да се отстрелям. За 20 долара да ме мислят за мошеник. Ама ако пък излезе, че каката не е разбрала за рестото ми, няма да ме мислят за мошеник. Ще съм отстояла правата си на клиент на магазина.

На следващия ден е предвеликденската събота и почвам да си боядисвам яйцата. Да бъде или да не бъде обаждането до Джим?

Ама пък ако не се обадя – значи само съм пробвала уж да ги окрада и не ми е станал номерът... Е, няма да оставям нещата наполовина – поне да видя какво ще стане... Щото в БГ ми е съвсем ясно какво ще стане. Там съм се връщала за 5 лева след 5 минути и не помнят, че съм пазарувала там. Или ме помнят, но и отлично помнят че съм си ги била взела. И така си играем на „майната им” на 5-те лева...

Обаждам се пак на Джим след петминутни игри на натискания на копчетата по телефона. Той – любезен, все едно сме братовчеди. Да, Таниа(с леко х отзад), ми казва, излязоха вашите 20 долара на същата тая каса, заповядайте да си ги вземете. И ги похарчете при нас, нали?, шегувка се той... Идвам, благодаря!

След 10 минути паркирам на препълнения с колите на клиенти за предвеликденското пазаруване паркинг. Влизам в супермаркета, питам за Джим, упътват ме, стигам до него и той направо ме позна – нали сме братовчеди. Явно видът ми не отговаря на типажа „магазинни мошеници” и той започва едни страховити мили извинения за затрудненията, в които са ме поставили (те - мен!?!) и веднага тича за банкнотата. И много държи да разбере дали това няма да помрачи прекрасните ни взаимоотношения с магазина им. Неееее, няма, успокоявам го и когато той вижда, че пак бутам количка, направо грейва.

А аз съм като гръмната и гледам да не си забравя главата някъде из  магазина от почуда. Вероятно това се е случвало на някйо от вас в България, което ме обнадеждава.

Но на мен никога не ми се беше случвало. Пробвала съм да се върна и да си подиря парите след минути, но май си спомням единични случаи с лев-два. Не помня примерно десетачка да са ми върнали обратно. А човек забравя, но е в правото си да се върне и да пита за рестото си. Но винаги са ме карали да се чувствам като мошеничка и веднъж, в един козметичен магазин, дори чух момичетата да се подхилват зад мен, че са ме преметнали. Та, за мен това е нормалното отношение към клиент.

И затова ми стана добре, че можеш да си потърсиш парите обратно, дори след часове и да ти ги върнат. Интересното е, че дори и касиерката да си ги беше прибрала, май пак щяха да ми ги върнат. За да не ме загубят като клиент.

Иска ми се така да стане и у нас. Да знае човек, че няма само да го пребъркват и крадат...


Legacy hit count
823
Legacy blog alias
12213
Legacy friendly alias
Случка-CD1CBF1728B24568B698EC06047A017E
Невчесани мисли
Нещата от живота

Comments7

pestizid
pestizid преди 19 години и 1 месец
Аз май съм от щастливците. Имам спомени за върнати пари. Е и за невърнати също... но това е друга тема. Та за върнатите:
Отчетлив спомен №1: В зората на демокрацията си купувам от сладкарница Ню старс даже не помня вече какво. Сметката също не помня, но платих със 100 левова банкнота. Сетих се за рестото след няколо часа и се върнах. А момичетата ме очакваха и ми го върнаха. Доста беше.
Отчетлив спомен №2: В службата събираме пари за подарък на колега. И аз предлагам да уедря сумата от 50 лева. Бъркам в джоба, няма ми документите и парите. И почвам да връщам събитията - къде съм ходила през изминалия 1 час. Две места. И се връщам, не е едното, остава другото - заведение за хранене от веригата "Тропс къща". Персоналът ме очаква и ми връща загубените пари и документи (вкл. лична карта, дебитна карта).

Та надежда има и дано по-често си спомняне такива неща, а не как в рейса ти пребъркват чантата.  :)
Terkoto
Terkoto преди 19 години и 1 месец
Да...може и тук някога да се променят нещата ама не сега ... Ето ,че на Велики четвъртък набрах опит за това как се случват чудеса в скучното ежедневие след пазар в Метро- София1.Купуваме си с мъжа ми цял куп продукти- празници идат все пак,не проверяваме на място отговаря ли списъка на фактурата на съдържанието в "кошницата" и ето ти изненада! третото от четирите ни пилета се превърнало в кашкавал! и то не какъв да е ами витошки- "Жоси" точно 1590г, колкото нещастното пиле "Росо" което се мъдри в колата ни, е ,с 5-6 лева по-скъпо, ама кой да го мисли пилето ,когато си на половината път Ихтиман- София! Първо се ядосах, но вината на измамения винаги си остава - не е бил достатъчно подозрителен и не се е усетил на време и на място.Няма да се караме я кой какво е гледал и плащал, но се зачудих все пак как с тези бар-кодове и маркировки може да се случи такова разминаване? Е ,сетихме се веднага и за човешкия фактор - т.е. за персонала, който явно е много надобрял с касовите апарати - ще я помним ние тази каса 3 и милата г-жа Вучева! Същата вечер споделихме опитности с познати и се оказа ,че ние едва днес сме се включили в листата на измамените при подобни ситуации клиенти, а хората колко истории могат да разкажат на тази тема!Чухме с недоверие някои, смяхме се на други и се възмущавахме за трети...загубата не е голяма ,ама аз не обичам кашкавал "Витоша" , а още по-малко обичам да ми взимат парите по този начин- ако реша да ги подарявам на някого то държа да е на избран от мене човек или благотворителна организация и Метро със сигурност няма да е в списъка ми!
Shogun
Shogun преди 19 години и 1 месец
Моите две велики случки - разказвала съм ги вече, обаче не пречи да ги повторя:

1.Пътувам в средата на седмицата натоварена с багаж от гарата и с две болни деца към кварталната поликлиника, страшно притеснена. Преглеждат ми децата и когато вече тръгваме, аз установявам, че ми няма дамската чанта (купена оня ден) и ПОЧТИ цялата месечна заплата, плюс всичките ми документи. Обикалям от кабинет на кабинет - не съм ли си забравила при вас чантата - не съм. След като прибирам децата и ги предавам на мъжа  ми, с часове обикалям по кофите за боклук да гледам, не е ли изхвърлена някъде чантата с документите - не е. На другия ден подавам в полицията, че съм си загубила документите. До тук - добре. В събота сутринта на вратата се звъни. Непознат мъж се обявява като шофьорът на Онзи автобус- там мама-блейка си е забравила дамската чанта, хората са я предали на  шофьора, по документите ми е видял адреса и ми я носи на крака! Всичко вътре  непокътнато!!!!!! (Да, отдавна беше - и какво? Човешката природа не е променена).

2. Пазарувам в супермаркет. Купища покупки, напъхвам ги по торби и се качвам в автобуса за вкъщи. Като да си дупча билета - няма ми портмонето! Слизам на  първата спирка, връщам се една спирка, отивам в супермаркета на щанда - да са ви предавали забравен портфейл? (звучи безумно, обаче наистина го направих). Те ме гледат строго, вадят мойто портмоне и почват да ме питат какво е имало там - след като казвам, ми го връщат, оставила съм го била в кошницата за пазаруване (какво по-нормално от това), предали  са им го, парите непокътнати!!!!!

Да, обирали са ме в трамвая.Да, разбивали са ми апартамента. Но тези два случаи доказват, че има хора и Хора, и аз се надявам, че също съм от втория вид, и не бих понесла да се обобщава за българите, че са Едикакви си. Защото са различни.


Gennnnn
Gennnnn преди 19 години и 1 месец
Брей големи тарикати били товаамериканците, дават десет долара после искат ресто от сто.Гледай ти каква народопсихология.Това като онова- обявяват ти война ,че имаш химическо оръжие ,след това не го намират щото няма такова , но пък ти вземат рестото т. е. петрола.
Tanichka
Tanichka преди 19 години и 1 месец
А, използвачи големи, Gen! Моя позната германка е работила като касиерка казва, че се е нагледала на ужасии. разбира се, че има и честни хора, но масата тарикати все преобладава някак... Същото казва и българка, която има няколко години работа на каса в уж много хубав магазин... Тъжно ми става да ги слушам.

Шогун: Браво на тия хора, които са ти върнали загубеното! Това е изключително приятен факт. Не съм искала да правя обобщения за българите. Просто на мен не ми се беше случвало с непознати хора, това е. Виж с познати - да. Ама то не се брои. Забравяш нещо в ресторант, но сервитьорите те знаят, запазват го, защото ще си го търсиш там, при тях... Не е същото.

Иска ми се с непознатите продавачи да стане нормална практика.

Хубав ден на всички блогери!! :)))))))
Shogun
Shogun преди 19 години и 1 месец
Таничка, в случаят се задейства ефектът на усмивката, или на лавината - както повече ти харесва. Усмивката предизвиква усмивка, а снегът събаря още повече сняг. Случи се децата ми да намерят портфейл: донесоха го, имаше пари и документи. Естествено, го занесохме на адреса и го пуснахме анонимно в пощенската кутия.

Мисълта ми е: колкото по-често се случва да срещнеш честен човек, толкова по-голяма е вероятността също да постъпиш почтено, когато дойде твоя ред.

Според психолозите най-малко усилия изисква честната реакция. Ха наздраве за тези, които пестят усилията си по този начин!
Предпочитам да съм милионер по дух, отколкото да имам милионите на Вальо Топлото.
Tanichka
Tanichka преди 19 години и 1 месец
Абсолютно съм съгласна! Винаги съм смятала, че да се държиш добре или да си честен отнема далеч по-малко усилия от обратното.

За лавината е така. Но за усмивката - поне при мен не винаги се получава този ефект. Аз съм почти непрестанно усмихната и не знам как има хора, на които се иска да не се усмихнат обратно. Не искат и това е. И те гледат, като че ти има нещо не съвсем в ред, че да се усмихваш наоколо. Разговарях веднъж с дама, която за повече от половин час упорито издържа на атаката с усмивките и така и не отвърна...

А за честността - мисля, че се възпитава у децата. Ако бащата каже: "А, каквото си си намерил - твое си е...", дори и у детето първоначално да сработи инстинктът за честна постъпка, постепенно с времето ще отмре.

Най мразя джебчиите, които те пребъркват. През 2003 разхождах две приятелки американки из Пловдив и на една централна пловдивска улица, "Капитан Райчо", те се хвърлиха да разглеждат сергиите - било истински Flea Market, ау!, оу!, йес!, и накрая пребъркаха едната и й измъкнаха почти 900 долара в брой. Направо щях да умра от стрес, а тя не спря да се смее и да ме успокоява, че в Третия свят било така - и в Мексико така си ги обирали всеки път, и в цяла Южна Америка така било, и в Африка я били обрали, тоест - било в реда на нещата, ама нали пусто трябвало все пари в брой, като не приемат карти навсякъде в тоя трети свят....

Оттогава я намразих тая фраза за третия и "четвъртия" свят - все едно сме канибали някакви... А тъкмо се връщахме от разходка из Стария град и те бяха доста изненадани от древната история на страната и града ни и тъкмо да изненадаме приятно най-циничната нация на света и хоп!, пак се върнахме в незнам-си-кой-свят...
By GeorgeAtha , 15 October 2006
Можете да използвате групата за лични и корпоративни обяви.

Моля съблюдавайте общите правила за публикации в БГЛОГ.

За сега публикуването в група Бизнес Обяви е безплатно, но окончателните условия ще се установят след по-широка дискусия с всички потребители на БГЛОГ.

Рекламните блокове на гугъл са собственост на БГЛОГ, но рекламните площи могат да бъдат предоставени на трети лица и компании.
Legacy hit count
2744
Legacy blog alias
9144
Legacy friendly alias
За-тази-група---Бизнес-Обяви
За BgLOG.net

Comments9

acecoke
acecoke преди 19 години и 6 месеца
Незнам, незнам... все си мисля, че рекламата трябва да се заплаща. Или греша?
Teri
Teri преди 19 години и 6 месеца
Опасявам се, че като има такава общност, тук ще се напълни с обяви на проститутки... И всякакви такива, които се виждат по сайтовете за обяви, тоест нивото ще падне драстично при наличиетона такава общност:( А те няма да се задоволят да пишат само тук, като видят, че нещата им се четат по-малко, ще се преместят и в другите общности  и общо взето ще ни залее спам :(
Но щом си я направил общността, да видим какво ще излезе от нея. Само че аз съм негативно настроен към нея поради описаните причини. Не е в естеството на блога да бъде сайт за обяви, нито пък табло за обяви. Ако реша да си продам старото канапе няма да си направя блог, за да пусна обява за това. Така си мисля аз...
GeorgeAtha
GeorgeAtha преди 19 години и 6 месеца
По-горе в поста съм каза - да се спазват правилата за писане в бглог.

Изрично съм казал, че подлагам на дискусия финансовите условия за писане в тази група.

Ако има проститутки или нещо не както трябва - няма ли администратори, които да се грижат за това?

За какво падане на нивото говориш? Какво ниво ще има сайта ако го затворим, защото поддръжката му е ужасно скъпа и няма никакви опити за получаване на някакви финансови резултати?

На всичките тия срещи, които се организират в БГЛОГ дискутираха ли се Adsense рекламите и какво трябва да се правят тия реклами от потребителите или най-малко от администраторите по общества?

Teri
Teri преди 19 години и 6 месеца
Не са се дискитурали по начина, по който ти би искал, най-вече заради това, че знам, че дори да помоля хората да кликат по рекламите, те ще го правят с ентусиазъм седмица-две и след това няма да го правят. А и не е това начина - доста четох за Адсенс, кликове от едни и същи ИП-та на периодичен принцип не са нещо, което бихме искали.
А ако стане много скъп сайта, повярвай ми, няма да се храня, но ще давам пари за него, само за да продължи да съществува. Ако трябва и на 5 работи ще работя.... Мисля, че знаеш това. Вярвам, че и другите потребители, всъщност, приятели го знаят. И са го усещали. Защото няма човек, който да се е оплакал, че не може да дойде на среща поради финансови причини и да не съм му помогнал, само и само за да дойде и да не изпусне нещо, което ще съжалява, че е изпуснал. Както биха съжалявали и хората, които ще са на срещата, за това, че той или тя не е успяла да дойде и да се видят.
И пак казвам, не смятам, че създаването на тази общност е добра идея. На админите не трябва да им се вменяват задължения, за тях това е удоволствие и искам то да остане такова, каквото е в момента. Защото именно заради удоволствието, те правят това, което виждаме днес и то е толкова красиво.
Ако трябва, нека се съберем в една общност и да измислим някакъв по-витален бизнес модел, който да помогне на сайта да носи печалба. Достатъчно умни и инициативни хора сме, за да съберем чудесни идеи за това :) Пък кой знае, току-виж се родило ново BlogHow (ноухау - не фирма).

divedi
divedi преди 19 години и 6 месеца
1. Трябва да се задвижи идеята за създаване на фирмени общности.
2. Необходимо е да се привлекат качествени рекламодатели.
3. Посочените по-горе стъпки се осъщестяват посредством запознаването на големи и малки компании, рекламни агенции, медия шопове с възможностите на блоговете, Bglog.net, Blogtronix и ползите за техния бизнес.
Teri
Teri преди 19 години и 6 месеца
Диведи, тези работи стават с финанси. Нужни са средства за реклама на сайта (каквото мога безплатно вече го правя, вече колко медии писаха за сайта, по телевизии ни даваха, по радиа). Запознанството на фирмите, рекламните агенции и другите също изискват пари за отпечатването на брошури, визитни картички, презентационни материали. Проблемът е, че не се отдели бюджет за да се задвижи машината не само в посока софтуерно подобрение на сайта, но и в посока на популяризиране и увеличаване на потока от посетители. В момента посетителите на сайта като общ брой са прекалено малко. 1600 уникални посещения на ден. Вчера беше при мен собственика на kaldata.com, който ми каза, че на ден неговите посещения са стотици хиляди. Той реклама може да продава спокойно, но с нашите 1600 уникални посетители не можем да гарантираме, че като вземем 4 лв. за 1000 импресии, че ще ги осигурим за целия ден :(
Затова си мисля, че трябва да се засили рекламата на сайта. Да се отпусне по възможност някакъв бюджет. Кофти ми е, че blog.bg вече набра такава преднина и почва да ни задминава, изпуснахме възможността да наложим bglog.net като място номер едно за блогове в страната (каквото и е). Докато не постигнем по-висока посещаемост, трудно ще почнем да продаваме реклами. Моята заплата не стига, за да финансирам това... :(
GeorgeAtha
GeorgeAtha преди 19 години и 6 месеца
Тери, Мите,

Свържете се с Божидар, направете план, да го съгласуваме и продължим. Гледам, че нещо мен изкарвате виновен , че до сега не се е случило еди-какво-си .. Моля, изкарайте си тази мисъл от главите веднага. Най-малкото, защото не е вярно.

Teri
Teri преди 19 години и 6 месеца
Не те изкарваме виновен Жоре :) Не мисля, че ловът на вещици е нещо градивно (да търсим виновник за нещо). Ще съставя план :)
GeorgeAtha
GeorgeAtha преди 19 години и 6 месеца
Следващите 3 седмици съм страшно натоварен. Координирайте с офиса в Пловдив подробностите. Пишете ми какво сте решили и планирали.
By GeorgeAtha , 15 October 2006
Разгледах внимателно дискусията относно обявата за ваучерите и понеже съм съгласен донякъде и с двете страни направих една група за обяви и реклами.

Така, който публикува нещо в тази група ще може да го запази в блога на потребителя, но публикациите няма да са част от основната група. Който не иска да гледа реклами - да не ходи в групата, който иска да рекламира - да рекламира, без да пречи на останалите.

Ще помислим дали да поставим някакви финансови условия за публикации в тази нова група, но очаквам и вашето мнение

Поздрави.

Legacy hit count
1183
Legacy blog alias
9143
Legacy friendly alias
за-групата-Бизнес-Обяви----
За BgLOG.net

Comments1

aragorn
aragorn преди 19 години и 6 месеца
Твърдо съм за това всяка реклама да се заплаща предварително! Особено от т.нар. мобилни оператори...
By ladyfrost , 11 May 2006
Както и да ги въртя нещата, май това лято ще се наложи да се хвана на работа. Трябва да поспестя малко парички, че разходите ми нещо се поувеличиха.

Имам следните варианти:

1. Да остана в Шумен и да си намеря няккава не особена доходоносн работа. Така обаче няма да имам проблем с лятната си практика - съвсем спокойно мога да я изкарам в Радио Шумен.

2. Да си намеря работа във Варна или на Златни Пясъци. Вероятно ще съм рецепционистка в някой хотел или ще продавам в магазин за дрехи. Има кой да ми уреди работа, няма да плащам за квартира, пък и все в някоя радиостанция ще успея да се уредя да побачкам една седмица да мине практиката ми.

3. Остава най-невъзможния, но пък май най-желан вариант - София. Само дето ще ми е трудно да си намеря работа, квартирата ми ще е скъпичка, а и с практиката нещата се усложняват бая.

Още повече, че имам обещана двуседмична почивка от баща ми някъде по морето и мога да взема още някой със себе си. Да не пропусна и да отчета факта, че никак не ми се работи... но нямам избор.
Уф! Абе ще измисля все нещо...
Legacy hit count
861
Legacy blog alias
6502
Legacy friendly alias
Работния-сезон-трябва-да-го-открия-вече-май
Ежедневие
Размисли

Comments3

Pupito
Pupito преди 20 години
:) Аз имам едно предложение за теб, но е малко несигурно ... ще правим студио в София. Мога да те взема при мен за два-три месеца ... ще ти плащаме, ще осигурим квартира и ще си изкараш практиката, като работиш на подобаващо място (радио) ... но не знам дали 300-400 лева те устройват . Студиото трябва да е готово до края на юни, че имам още неща да уреждам около него, затова не е сигурно ... иначе ако всичко е наред - добре си дошла. Ако те интересува предложението - пиши.
ladyfrost
ladyfrost преди 20 години
Уау! Заинтересувана съм и още как! Разбира се трябва да си уточня някои неща, пък и повече подробности няма да са ми излишни. Ако искаш ми пиши на лична бележка. Само да предупредя, че до сега нямам опит в радио. Всъщност имам, но е твърде кратък. Работих за съвсем кратко в студентското радио. Отказах се, защото колегите ми бяха много несериозни. Иначе сътруднича в един местен вестник и редовно пиша за студентския.
varnenec
varnenec преди 19 години и 11 месеца
http://www.usembassy.bg/policy/tip_03bul.html

Милиони стават жертви на трафик в собствените си страни. Подхранвана от престъпни елементи, икономическа принуда, корумпирани власти, социални тежнения, политическа нестабилност, природни бедствия и въоръжени конфликти, търговията с роби на ХХІ в. откликва на глобалното търсене на евтина и зависима работна ръка.

По метода на изключването:
 а) в Шумен - същия град - няма да ти е интересно
 б) в София - може и да оцелееш. Ама на мен там не ми допада. Много шум и мръсотия. Ще ида в краен случай.
 в) във Варна - ами работил съм на Златните и като сервитьор и като администратор. Не съм очарован ни от заплащане, ни от организация на работата на уж шефовете ни. Но поне ще си си по-близо до Шумен и моренцето ;)

Поздрави :)
By ladyfrost , 28 April 2006
Е, само до Нови пазар, но уви за повечко дни. Ще се прибера чак на 7 май.

Малко ми е странно, че ще изкарам толкова време без компютър и интернет, и разбира се без вашата невероятно приятна компания... но ще го преживея! Напоследък открих, че не изпитвам чак толкова голяма нужда от Интернет, както преди...

При повечко късмет (чувствам се късметлийка напоследък) утре ще се видя с някои от вас. Стискайте много яко палци да ме спонсорират. До следобед ще знам със сигурност дали ще присъствам на срещата и ще информирам когото трябва.

Абе то аз мога и да не си ходя, но така ще спестя доста парички. А през май ще имам голяма нужда от такива - имам да платя някои борчове, имам двама рожденници, двама абитуриенти и едно ходене до Софето - ще трябва да се стискам яко тоя път.
А и така ще мога да завърша някои неща, които тук скоро даже няма да захвана (да дочета две книги, да направя един един превод, да напиша две курсови работи и да допиша един разказ). Тъй че го приемам като творческа отпуска.

Това е от мен за сега.
Край на съобщението!
Legacy hit count
532
Legacy blog alias
6272
Legacy friendly alias
Аз-пак-хващам-пътя
Ежедневие
Приятели
Събития
Интернет
София

Comments1

Shogun
Shogun преди 20 години
Лек път! Чакаме разказа, като го довършиш... Smile
By paucku , 1 March 2006
Имам фалшиви пари в портфейла си. Не успях да намеря надпис, който да гласи: "Обезпечена със злато от националния резерв". Защо ли? Защото реално моите левчета не са обезпечени със нищо. Те нямат стойност. Лошата новина е, че и ти имаш фалшиви пари в портфейла си. Парите се използват за доброволна размяна на стоки. Те са най-търгуваната стока. Но дали левовете са пари? Отговарят ли те на характеристиките на парите? Характеристиките са следните: - Делимост; - Преносимост; - Трайност; - Разпознаваемост; - Оскъдност (висока стойност по отношение на обем и тегло — правенето на пари не е евтино). Представете си, аз съм производител на пари. Правя златни монети с различен номинал. Пускам ги в обръщение, като започвам да пазарувам с тях стоки, от които имам нужда или желая. Хората си казват "Брей какви хубави и удобни пари, ще ги ползваме и ние в търговията си". Златото чудесно пасва на петте характеристики — може да се дели на произволно малки късове, лесно преносимо е, не се разваля, хората могат да се научат да го разпознават и има висока стойност по отношение на обем и тегло. За удобство може хората да внасят златото в банката и да пишат чекове, които са по-лесни за носене. Така се получават книжните пари. Нека разгледаме примера за банкерът Гошо, който има два килограма злато в банката си — по едни от Иван и Пешо. Иван и Пешо, съответно, пишат чекове за определените суми. Техните чекове са гарантирани в злато. Те казват: "Отиди при Гошо и той ще ти даде злато за тези хартийки". Само че бай Гошо се оказва гаден и подъл мръсник и решава да дава заеми в чекове или да пазарува или търгува стоки срещу тях. Ооопс! Какво се получава? Има повече чекове, от колкото злато в трезора. И какво следва от това? За по-лесни сметки приемаме, че Гошо е написал два пъти повече чекове отколкото злато е имал. Когато това се разбере от хората, а то ще се разбере — рано или късно, тогава цените в чекове веднага ще скочат двойно. Освен това ще се окаже, че Иван и Пешо няма да могат да получат срещу своите чекове същото количество злато, което са внесли в банката, а два пъти по-малко. Проблемът при хартиените пари е, че лесно се подправят. По този начин се нарушава една от характеристиките на парите — оскъдността. Ще кажете, че парите са защитени със десетки степени на защита и не може току така да бъдат фалшифицирани. Само че забравяте нещо. Кой печата тези пари? Не може ли този някой да напечата, колкото си иска? И той го прави. Познахте ли кой е? Да се върнем на горния пример за банкерът. Кой печели от цялата ситуация? Гошо, разбира се — той получава за нищо нещо. Хората които за взели заеми от него също печелят — те пазаруват "на вчерашни цени" и ще връщат заемите в обезценени чекове. Печелят също и хората от които Гошо е купувал стоки, ако са съумяли да се отърват бързо от чековете. Кои са потърпевшите? Иван и Пешо, които в този момент са имали от злополучните чекове. Бихте казали, че Гошо е нагъл крадец, нали? Също и че чековете са фалшиви. Сега нека хипотетично заменим горните действащи лица със следните съпоставки: Гошо=Република България чек=лев злато=злато изберете си единия от Иван или Пешо и сложете своето име на негово място. Какво се получава? Република България ти казва: "Тези левове са пари и аз винаги, когато поискаш, ще ти ги заменям за злато от моя резерв". "Чудесно!" — казваш ти — "Тези хартийки са много по-готини от онова тежко злато, пък и щом винаги, когато поискам ще мога да си взема златото, тогава всичко е направо СУПЕР!" След време, обаче, държавата е в паричен недостиг. Вместо да пооправи управлението си(да освободи пазара от рестрикциите, които налага, за да се увеличи събираемостта на данъците), да сниши разходите си (да съкрати административен персонал, който не е нужен) и да разпродаде активите си (приватизация), държавите по света прилагат следните две практики: - Увеличение на данъците - Печатане на пари Докато първата мярка е непопулярна сред населението и крие риска на народното недоволство, втората практика може успешно да служи за крадене на пари от населението. Следствието се нарича инфлация. Инфлацията е нещо нормално за съвременните икономисти, които считат, че "ако тя се държи в едни разумни граници, всичко е наред..." Освен това инфлацията води и до увеличение на данъците. Как ли? Да речем, че получавате двеста лева и плащате 25% данък (числата са примерни). За да изглежда много загрижена за вас, държавата задължава работодателя ви да ви плаща минимум 250лв, независимо дали вие изработвате толкова. Обаче се получава така, че по скалата за стъпаловидното данъчно облагане вие навлизате в графа, за която данъкът процентно е по-голям (да речем 30%). Сега вие вместо да плащате данък една четвърт от заплатата си, вие плащате почти една трета. Какво става с вашите пари? Въпреки увеличението на заплатата ви с една пета, вашите пари са загубили покупателната си сила два пъти. Какво да кажем за пенсионерите, на които им увеличават пенсиите с пет-шест процента... Да се върнем на въпроса: "Левовете пари ли са?" Те притежават следните свойства: делимост; преносимост; разпознаваемост. Ами свойствата трайност и оскъдност? Ооопс! Левовете не са трайни, защото след известно време изгубват покупателната си сила. Освен това на тях няма надпис, че са обезпечени от златния резерв на България(или защото няма толкова злато, колкото пари, или въобще няма злато в резерва). Не са и оскъдни, защото държавата може да произвежда, колкото реши от тях, когато си поиска. Държавата фалшифицира собствените си пари. На моята банкнота от два лева пише "За подправка виновните се наказват съгласно закона". Разбира се, обаче, държавата няма да накаже сама-себе си, затова тя не се свени да ни лъже, краде и убива. Лъже ни, като твърди, че левовете са пари. Краде ни, като печата сама фалшиви пари и ни ги пробутва за истински. Убива ни, като ни докарва до крайна нищета. ------------------------------------------------------------- Ползвана литература: "Честни пари" — Гари Норт Книгата онлайн: http://bgrecon.commentary.net/bgrecon/North/gnhm/Contents.htm
Legacy hit count
5814
Legacy blog alias
4930
Legacy friendly alias
Фалшиви-пари
Политика
Нещата от живота
Коментари

Comments3

entusiast
entusiast преди 20 години и 2 месеца

Готин коментар Райски! Ще се радвам да виждам по-често твои статии тука!

За съжаление отдавна книжните пари не се обезпечават със злато. Но това не означава, че нямат други обезпечения: акции и т.н.

А златните пари също могат да се фалшифицират!

Robin_Hood
Robin_Hood преди 19 години и 9 месеца
   Яко резюме батка. Ако успееха да ги схванат повечко хора тия неща, живота щеше да е по-лесен.
Hrustogyurkovski
Hrustogyurkovski преди 17 години и 11 месеца
страхотна статия, браво, а книгата на Гари Норт бих я препоръчал на всеки.