ИСТОРИИ ЗА ХРИСТИЯНИ И ЕВРЕИ

Истории за християни и евреи                    Преди няколко години имах възможност да живея за известен период от време в града на своите мечти-Прага.Винаги сърцето ме е теглело към този старинен,красив град и когато ми се удаде случай,не пропуснах да се възползвам от него.И той не ме разочарова.В него цари особена атмосфера, съчетание от архитектура и манталитет на местното население,плюс тълпи от туристи,идващи от цял свят.Разбира се,първото нещо,което направих бе да разгледам старата част на Praha,както чехите наричат своята столица.Това стана мое любимо забавление за целия ми престой,и използвах всяка възможност да се насладя на прекрасната смесица от различни архитектурни стилове.Освен това,в града ежедневно се провеждаха многобройни музикални концерти,за чиято цел се използваха сградите на църкви, катедрали и манастири,както и специално пригодени за това зали. Присъствието на такова мероприятие в някоя малка църквичка, огласявана от бароковата музика на Йохан Себастиян Бах е нещо незабравимо.Една от характерните забележителности на Прага е така наречения Карлов мост,който е построен през ХІV в. от императора на Свещената Римска империя на германската нация Карл ІV фон Люксембург, който е и крал на Чехия.Мостът е особено живописен,с поместените върху него статуи на светци и папи,с уличните музиканти и художници и прииждащите на вълни туристи. Впечатление ми направи една статуя, разположена от източния край на моста,която представляваше Христовото разпятие.Любопитното в случая беше,че над главата на Христос бе поставен надпис на иврит,което противорчеше на познанията ми за отношенията между християнската и юдейската религии.Това противоречие не ми даваше покой,но при цялото си желание дълго време не успях да разгадая случая.Намирайки се доста по-късно на територията на друга държава,попаднах на книга,написана от израелския евреин Израел Шахак,чието заглавие е "Еврейска история,юдейска религия:бремето на 3000 години".Именно в нея намерих обяснение на интересуващия ме проблем.Историята е следната.Действието се развива точно по времето на Карл ІV фон Люксембург,който избира малко селище на брега на Вълтава и обединявайки го с още три такива създава град Прага, станал негова столица.Той построява и първия университет в Централна и Източна Европа,наречен  на негово име-Карлов университет.Прочутият мост също е негово дело,както вече споменахме.Но покрай всички важни дела,с които се бил заел, на краля се наложило да се занимае и с едно необичайно такова. Дълго време той получавал сведения,че евреи,минаващи по моста,който тогава бил единственото съоръжение,свързващо двата бряга на река Вълтава, заплювали и проклинали статуята на Месията.Самият Израел Шахак ни съобщава,че такова отношение към символи на чужди религии,и особено на християнската,е нормално и дори задължително за почтените евреи. Разследвайки случая и установявайки верността на свидетелствата, кралят взел интересно решение.Той не прогонил нетолерантните си поданици,нито ги подложил на физическо насилие,а ги принудил да поставят със собствени средства надпис върху споменатата статуя,на който да бъде изписано със златни букви едно от седемте свещени имена на Бога,използвани в юдаизма.Според религиозните канони на тази религия,никой правоверен юдеин не може да си позволи,под страх от най-сурово наказание,каквато и да било форма на неуважение пред свещеното Божие име.Така престанали непочтителните и презрителни церемонии пред символа на нашата вяра.Надписът гласял:Адонай.