Духовните корени на секса

М. Санилевич: Започваме, навярно, с един от най-тривиалните въпроси: какъв е духовният корен на секса, ако такъв въобще съществува?

М. Лайтман: Кабала се отнася към всичко, така както към природата, и затова не са нужни никакви извинения или разсъждения за това кое е красиво и кое не е красиво… Това не е забранена тема. И е абсолютно маловажно това, за което сега говорим. Ние можем да разсъждаваме върху секса, децата, и какви ли не други големи научни проблеми, за кризата на Вселената, за нейното зараждане или за изчезването на живота, за детски играчки или за – ние винаги имаме в предвид природата. Ако едно или друго явление съществува в природата то ние го разбираме.

Сексът – това е огромна, мощна движеща сила, която практически определя и направлява болшинството от мотивите на нашето поведение. Разбира се, това е много сериозно проявление на човешката същност, и то лежи в основата на самия живот. Виждаме, че от него зависят почти всички аспекти на нашето съществуване: култура, литература, наука, общуване, самото устройство на обществото. Тоест, именно секса, любовта, ревността определят най-общо казано всичко.

Така изначално това е създадено у нас по естествен начин, че тези неща да бъдат от първостепенна важност. Първо, защото без тях не би било възможно продължаването на живота, а природата се стреми към продължаване и развитие. Второ, защото без секса хората биха били лишени от огромния стимул да общуват помежду си. На това явление, на този вътрешен стремеж се базира огромния прогрес на човешкото общество, всичко това дължим на него. Въобще не говоря за семейство и деца. Секса определя цялостната структура на Вселената, съотношението между половете. Но това не е просто съотношение между половете, то е и източник на максимално наслаждение в нашия свят.

Същността на нашия свят се изразява в желанието за наслаждение. Това е стремежа на елементите, атомите, молекулите да съхранят своята структура; желание да се разрастват, да поглъщат, да се преобразуват, да се делят и размножават; желанието да се сливат, видоизменят, приспособяват, да заемат по-големи площи, постоянно установявайки контакт и равновесие с обкръжаващия свят. Всичко това представлява и стремежа за наслада и напълване.

Може би термина “да се наслади” – не е много точно определение. Да си представим, че аз вдигам тази книга във въздуха след което я пускам и тя пада на земята. Къде е тук стремежа да се насладим? Да, това е стремеж да постигане на максимално равновесие с обкръжаващата природа, да се насладим максимално от натрупването и т.н. Тоест, към това се стреми неживата, растителната, животинската и естествено човешката природа, всяка от тях според степента на собствения си егоизъм, в степента на своето желание да намери, защити, погълне, определи и т.н, да изрази себе си.

Колкото по-голяма е облагата, която произлиза от действието, тоест колкото по-голямо напълване би могло да създаде даден обект или явление, толкова по-голямо, по-силно е то, и по-бързо то заема връх над останалите явления. Така е устроено и в природата, че отношенията между половете, тяхното общуване да носи максимална степен на удоволствие в нашия свят. Затова и подсъзнателно ние мислим, избираме, сравняваме, анализираме всичко по отношение на това явление, определяйки го като най-голямото и най-ярко присъстващо в нашия живот.

Ако се обърнем към психолога, физиолога, генетика, то те несъмнено ще потвърдят, че всичко в живота е свързано с отношенията между половете. Това произтича от животинското ниво, когато ние по нюх, по някакви необясними за нас причини, свойства, качества, ние усещаме неприязън или привличане, отблъскване или влечение един към друг, на подсъзнателно ниво или на по-осъзнато – на всички нива.

Кабала отделя на това голямо внимание, защото това явление ни дава живот, движение, разпространение и развитие. И тя обяснява факта, че сексът е най-мощната движеща сила във Вселената, в света.

Цялото мироздание е разделено на мъжка и женска съставна компонента . Духовният корен на секса – това е духовната сила, която при осъществяване на контакт, напълва всяка от страните, доставяйки им и духовно наслаждение. Това е направено, именно по този начин, за да привежда природата в единство, в една обща система и взаимосвързаност. 

 http://www.kabbalah.info/bulg