Върнете се към Филми | Профил | Публикации
всички ключови думи
Наскоро направих признание в блога на Boromir, че съм много критична, когато става въпрос за кино.Един филм отнема около 2 часа от безценното ми време. Адски побеснявам, когато установя, че не си е струвало.
За да харесам един филм (т.е. да заложа авторитета си да го препоръчам на други зрители), трябва поне едно от тези неща да ми е направило неотразимо впечатлениe:а) сценарият. думичките. диалозите. преди някой да ми покаже нещо - да има какво да ми каже. за предпочитане - и ако може, моля, по оригинален начинб) режисьорв) поне един от актьоритег) визията, кинематографичността (купешки думи, които се опитват да обяснят магията на киното като визуално изкуство)д) и пак - сценарият. Каквото и да си говорим, и колкото и да си падам по красиви актьори или красиви пейзажи - ако филмът няма идея - времето ми е безсмислено пропиляно
С казаното дотук искам да ви убедя да гледате един много добър филм, посветен на един уникален талант. Този филм има всичко - един от любимите ми режисьори - Милош Форман; огромен комедиен талант като Джим Кери в главната роля; свестен сценарий...Най-важното - чрез този филм открих за себе си един комик, за съществуването на когото не съм подозирала. И това не е Джим Кери.
Вероятно, ако четете BgLog през последната година, знаете поне две неща за мен - че живея в САЩ и че предпочитам хората, които могат да разсмиват, пред тези, които могат само да разплакват.
Каква е връзката с този загадъчен филм, дето се опитвам да ви препоръчам, ще запитате.Ами откак живея тук, един от начините ми да се адаптирам е като гледам откъси от "забавно-музикални предавания" на американските телевизии - от 60-те до днес.Аз съм от поколението, на което българските власти обясняваха, че Кока-Колата е алкохолна напитка, а Бийтълс са откачени хулигани.
Не пия Кола и слушам Бийтълс.
И си мисля - заради проклетата Желязна Завеса колко ли интересни и оригинални творци не познавам? Колко ли световнозначими премиери съм пропуснала?Нямам нищо против Ала Пугачова. Само дето ми се иска преди 25 години да можех да съм имала възможност да сравнявам. И да избирам.Дотук със свирепата носталгия.Да не се отклоняваме.Докато има Youtube, много от пропуснатото може да бъде наваксано...
Та да започна най-сетне с филма - "Man on the Moon". Ако заглавието ви звучи някак познато, то вероятно е заради песента на R.E.M.
(Ако искате да гледате филма,без да знаете нищо за основните моменти от сюжета, не четете по-нататък.)
Филмът е разказ за живота на Анди Кауфман - американски...опитах се да намеря една дума, с която да го представя, и не знам как. Не само актьор, нито само комик - Анди Кауфман не е традицонният смешник, който застава пред аудиторията си и разказва вицове, надявайки се да изкопчи смях на всяка цена.Той застава пред аудиторията си и заставя всички да се съобразяват с неговите идеи, с неговото чувство за хумор, с неговото виждане за смешно, значимо или интересно.
Никой преди не е правил това, което прави той.За това се иска огромен кураж - да стоиш на сцената, докато всички те освиркват; да ги манипулираш да те харесат; и след това отново да ги накараш да те намразят. По-скоро ми прилича на човекоукротител, на ексцентричен експериментатор с човешката природа.Признавам, че до средата на филма изобщо не разбирах какво става. В един момент схващаш чувството му за хумор и тогава наистина става много смешно...и много смислено.
Един от любимите ми негови скечове е "Великият Гетсби".След като става много популярен с ролята на емигранта Латка (сериалът "Такси"), публиката в клубовете го кара всеки път да говори с акцент в познатия на всички стил:
На него обаче му писва много бързо: той не е само смешният акцент или само една роля. Той не може да бъде вкаран в рамките на популярността - защото той е много по-голям от всякакви рамки.И когато един ден публиката му за пореден път прекъсва опита му да представи нов скеч, той пък за пореден път изиграва номер на публиката си: започва да им чете "Великият Гетсби" на Фицджералд. На сцената. Цялата книга. Докато публиката му го замеря, докато всички зрители напускат един по един - той прави "всичко, което си поиска" - доказва им, че те са там заради него, и че без Aртиста, без Tвореца не може да съществува Изкуството. И когато накрая пуска плочата - е, наистина е смешно :)... Велик манипулатор!
Той манипулира публиката си винаги и при всеки удобен случай.
В началото на кариерата си като комик в нощните клубове играе ролята на наивен емигрант. Докато зрителите му го гледат с превъзходство заради акцента му и едва-едва благоволяват да му ръкопляскат, той се преобразява в Елвис и прави такава съвършена имитация на Краля, че вдига всички на крака. След което казва своето "Thank you very much!" със същия смешен акцент - предизвиквайки вече искрения смях на публиката.
C грим и перука играе ролята на Тони Клифтън - грубото, заядливо алтер его на Анди - до един момент, в който никой не знае дали Тони е Анди или не.
Измисля си "език", на който говори (което още веднъж доказва, че смешното няма нужда от превод. Забележете в този клип как принуждава жената от публиката да му партнирa).
Погазва всички светини за средния американец: равноправието на жените (урежда си гротескни мачове по борба с жени - и дълго е мразен от цялата женска аудитория); предизвиква Джери Лоулър - един от шампионите по кеч - на двубой, при което Лоулър едва не му счупва врата...след което го предизвиква отново в шоуто на Дейвид Летерман. След години кечистът намеква, че са много добри приятели и са разиграли цялата история (но всъщност когато става въпрос за Анди, никой не може да бъде 100 % сигурен - и в това е част от успеха му като артист).
В този скеч играе едновременно "лошия" Анди (който пред публиката пропагандира здравословен начин на живот, а на практика се тъпче с хамбургери); и "добрия" Анди от началото на кариерата си. Да не му повярвате - "добрият" накрая се оказва същият като "лошия":
Толкова често манипулира публиката си, че дори смъртта му дълго време е била оспорвана - умира от рак на 35 години, в разцвета на кариерата си, и отначало никой не е повярвал на съобщението за смъртта му.
И до днес има хора, които са убедени, че е инсценирал смъртта си в типичен за него стил. И че ще се появи отнякъде само за да каже: "А, и този път се хванахте!"
За човек, който гледа тези клипове отстрани, остава усещането, че Анди Кауфман непрекъснато тества зрителите си - какво и колко от чувството му за хумор могат да понесат. Каква част от предразсъдъците си са готови да пожертват. До каква степен са готови да му повярват.
А вие?Вярвате ли, че всичко е възможно?
А ако се чудите на заглавието на този постинг - една от големите страсти в живота ми е киното :)).
За да коментирате тази публикация трябва да се регистрирате. натисни тук
Още...