Заглавна страница
Заглавна страница
Регистрация
Вход
BgLOG.net
Създай свой блог
Пиши
Категории
Всички
Образование
Образование
Начално Образование
Предучилищна педагогика
БЕЛ
Математика и ИТ
Чужди езици
Нещата от живота
Бебелог
Здраве и Красота
Литература
Поезия
Любов
Музика
Туризъм
≡
Върнете се към Игри
|
Профил
|
Публикации
За мен
Драгомир Дончев
Общности
BgLOG
Игри
Моите RSS
Моите публикации
Моите коментари
To be ot not to be...next gen - part III
11 декември 2006, 09:18 Публикувано в
Игри
|
0 коментара
,
1508 прочита
Първите изстрели в една Война!
В случай, че следите отблизо събитията в игралния свят, може би вече сте видели цифрите, изнесени от NPD Group (една от най-надеждните анализаторски компании наблюдаващи гейминг индустрията). Ако неволно или нарочно сте пропуснали тази новина, не изпадайте в паника – в изнесените данни няма нищо бог знае колко ново, смущаващо или (не дай си Боже) неочаквано.
Обобщени на кратко те казват следното: през м. ноември общите приходи на индустрията са скочили с цели 34 процента до $1.7 милиарда.
Впечатляващо число, особено за хората нямащи навика да взимат под внимание „дребните” детайли или онези които упорито ги премълчават или просто си затварят очите за тях.
На пръв поглед продажбите на „новото” (вече) поколение конзоли вероятно са вдъхнали светли надежди в щабовете и на трите Големи – Sony, Microsoft и Nintendo (особено на последните). При все това досегашния лидер изостава доста неприятно от явно по-добре подготвените за разгарящата се все по-сериозно конзолна война, негови конкуренти – от PS3 са реализирани едва 197 000 бройки, срещу 511 000 за Xbox360 и впечатляващите (като за ново появила се платформа) 476 000 Wii-та.
Ок – всичко до тук може да мине за „добра” новина.
Да видим какво дреме „под” и „зад” изнесените цифри.
На първо място оказва се, че истинските победители в Голямата ноемврийска надпревара учудващо са...двойка представители на т.нар. old gen, а именно PS2 (664 00 продадени бройки) и сравнително новия Ninendo DS Lite (641 000).
А ето и факта, в светлината на който нещата вече си идват на мястото – анализаторите сочат, че въпреки нелошите продажби на конзоли от „ново” поколение, игрите за тях като цяло се продават доста по-зле от очакваното – оказва се, че при новите играчи PS3 и Wii съотношението „игри/конзоли” е 1.1 за предложението на Sony и 2.1 за претендента на Nintendo.
Обяснението което се дава тук е от просто по просто – повечето хора купуват „новото” поколение водени единствено от мотив за препродажба на по-висока цена.
И така – какви изводи можем да си направим от изнесените цифри?
В общи линии трябва да спомена, че не е време за „генерални” такива – става въпрос за един от традиционно най-„нажежените” пазарни месеци в които подготовката за Коледите празници логично раздвижва сериозно нещата. Въпреки това очаквано Sony изостават във всяко едно отношение, надявайки се явно на по-добрите времена, които 2007 ще им донесе. Дали пазят силите си за момента в който „войната” ще се разрази с пълна сила или просто това е всичко на което са способни в момента – само времето ще покаже.
Нинтендо не особено изненадващо излизат с едни гърди напред – съчетанието от неутолимо привлекателен с уникалните си, нови възможности за контрол хардуер и заглавия като новата Zelda ги изстрелват директно в най-висшите слоеве на гейминг атмосферата. В крайна сметка там всяка игра носи гарантирано „ново” усещане, благодарение на Wii контролера и продажбите биват задвижени основно от мощния двигател наречен „човешко любопитство”.
Майкрософт от друга страна, започват бавно да губят солидната инерция която набраха с ранния старт на Xbox360. Изглежда компанията няма да може да спази гръмкото си обещание за 10 милиона продадени конзоли до края на 2006г., но при всички случаи ще реализира обща бройка доближаваща се опасно (най-вече за Sony както личи) до това впечатляващо число.
Ботъмлайна от цялата тази цифрова вакханалия е липсата на истински, брутални, унищожителни killer Apps в портфолиото и на тримата Играчи на пазара. Прехваления GoW се оказа именно това – прехвален. При все, че продаде почти милион копия за сравнително кратко време след появата си на пазара, за Epic (а отчасти и за Microsoft) остават да висят със страшна сила куп въпроси – дали това заглавие щеше да постигне подобен успех, ако се беше появило след, а не преди бленуваното от всички Xb маняци Halo 3? Дали бестселинг постиженията на GoW щяха да са толкова впечатляващи ако това не беше първата (и единствена за момента) игра от подобен клас, достъпна за новата платформа на Редмъндския гигант? Какво би се случило, ако Xbox все още беше на пазара и подобно на казуса „PS2/PS3” генерираше мощен вътрешно-конкуретен натиск, вклинявайки се като лост в най-слабата точка на всяка една гейм-конзола, а именно игралните заглавия, създавани за нея?
Същевременно заглавията с които Sony решиха да промотионират новия PS3 очевидно не успяха да превърнат конзолата в достатъчно апетитна покупка, която да засенчи успешно добрия, стар PS2. Така японския мастодонот се оказа в смешното положение да бъде победен в собствената си игра от...самия себе си.
Накрая – голямата въпросителна във всичко това е – печели или губи третия, смятан доскоро за аутсайдер участник в състезанието – Нинтендо.
Факт е, че Марио пичовете привидно изиграха най-добре раздадените им карти и заложиха „на сигурното”. Много хора вероятно ще видят противоречие в това мое твърдение, но ако се вгледате по внимателно в стратегията на големите Н ще видите ясно, че вместо да се опитват да замажат очите на играчите с мъгляви Xbox Live! или HD-DVD/BluRay плейбек възможности, бившият производител на плюшени играчки предложи само един, единствен „нов” (но всъщност добре забравен) „фийчър”, а именно ЗАБАВЛЕНИЕ – ударна доза чист ФЪН!
Разбира се всички тези изводи са много прибързани. Пътят до развръзката в все още дълъг, трънлив и неравен. Тепърва ни очакват мега-проекти като Mass Effect, Lost Planet, новите Metal Gear Solid и Devil May Cry и куп други които могат да променят рязко съотношението във всеки един момент – и друг път се е случвало едно конкретно заглавие (или група заглавия) да обърнат тренда в продажбите и да направят една слабо продаваща се конзола в мега хит (както стана с Halo/Jade Empire/Madden и Xbox например).
При всички случаи сигурно е едно – 2007 ще бъде една АДСКИ интересна година – както за запалените конзолни играчи, така и за хрупащите пуканки запалянковци от РС гейминг отбора, а в крайна сметка и за цялата игрална машина.
Очаквам я с искрен и неподправен интерес – кой знае, може да се окаже, че „играта” на големите всъщност е единственото наистина хитово и забавно заглавие в края на следващите 12 месеца ;)
RSS за коментари
Коментари
Нямате права да коментирате тази публикация.