Заглавна страница
Регистрация
Вход
Образование
Пиши в блога
Категории
Общности
Предучилищна педагогика
Начално Образование
Български език и литература
Бебелог
Здраве и Красота
Литература
Поезия
≡
BgLOG
Образование
Критерии за диференцирано заплащане на учителския труд – последни новини
от
queen_blunder
на 07.02.2007 23:29
40 коментара
,
28536 прочита
Категории:
Училище
,
Новини
,
Политика
Ключови думи:
учителски заплати
,
критерии
,
диференцирано заплащане
Информацията е получена по линия на синдикатите и е с уговорката, че тези критерии ще търпят изменение, защото не са в окончателен вариант.
В бюджетната сфера ще се отпуснат 13 100 000 лева (условие, поставено от МФ), но само ако се въведе диференцирано заплащане на учителския труд. Това е спогодба, подписана още от Милен Велчев с МВФ. Ако се откажем от диференцираното заплащане, има опасност да ни замразят заплатите, както това е станало в Унгария за пет години напред. Тези пари трябва да бъдат усвоени – това са средства извън десетте процента увеличение, за което е нужно обаче да бъдат изработени критерии. Ако системата проработи от 1 юли, догодина, парите ще бъдат много повече.
Предложението на министър Даниел Вълчев за учителските заплати е във вид на три стълба. Външните критерии са първия стълб, вторият стълб са вътрешни критерии на ниво училище,
третият стълб е професионална и личностна квалификация
. (Тук има малко разминаване в поредността на въпросните стълбове, като сравнявам с публикацията на сайта на МОН.) ПКС-тата ще претърпят големи изменения – много по-големи ще са увеличенията, а и вероятно квалификациите няма да се наричат така.
Всички промени се предвижда да се обединят в един закон и това е Законът за народната просвета. В него ще влезе ДОИ за професионална степен и квалификация. Затова може би този стълб ще стартира от 1. януари, 2008 година.
По първия стълб – това са външните, най-обективни и неоспорими критерии.
Става въпрос за оценяване на училището и работещите в него учители, като тези критерии ще носят някакъв финансов бонус, който ще бъде раздаден на всички по равно. Това са:
- планиране, организация и провеждане на образователно-възпитателния процес;
- формулиране на ясни цели в учебната работа и в съответствие с възможностите на учениците;
- приложение на подходящи методи и използване на информационните технологии;
- познаване и прилагане на нормативните документи;
- изградена система за работа с деца и ученици със образователни затруднения; с деца, застрашени от отпадане; с деца билингви; с напреднали ученици; с деца и ученици със СОП;
- система на работа с родители: работа в екип за създаване на подходяща образователна среда;
- участие на деца и ученици в извънкласни и извънучилищни дейности;
- участие и класиране в такива дейности;
- изпълнения на задължения, свързани с трудовата дисциплина, водене на училищна документация, участие в работата на комисии;
- разработване и реализиране на проекти и иновации;
- организиране и участие на учителите в извънкласни и извънучилищни дейности;
- награди;
В рамките на училищната общност се разпределя сумата по равно на всеки един работещ.
Периодът на оценяване е за съответната календарна година и не обхваща минали периоди.
Втори стълб – вътрешно оценяване на училищно ниво
.
- резултати на учениците от външно оценяване – входно и изходно ниво;
- национални тестове след 4-ти и 7-ми клас и резултати от матурите;
- прием във висше училище или работа по специалността, ако са завършили професионална гимназия;
- класиране на ученици в олимпиади и състезания;
- реализиран държавен план-прием;
- пълняемост на паралелките;
- работа с деца със СОП;
По този стълб синдикатите са против директорите сами да да преценяват на кой учител какво допълнително заплащане да се даде. Засега са се спрели на варианта Педагогическият съвет да излъчи група представители, която заедно с директора да определя кой как покрива критериите, като ще има задължително представителство от синдикатите.
Следващият обсъждан въпрос е какво да бъде съотношението в проценти между първия и втория стълб. Тъй като първият стълб е по-неоспорим като доказателство, предложението на синдикатите е процентът да бъде в негова полза - 70:30.
МФ не е съвсем съгласно с критериите по външния стълб, защото голяма част от училищата ги покриват изцяло. През април се предвижда да бъдат готови окончателните критерии.
RSS за коментари
Коментари
#
| от
loqman
на 08 февруари 2007, 11:22
Страхотно е, че ни информираш за тези неща. За мен особено, защото аз съм в отпуск по майчинство и нямам никаква информация по случая.
#
| от
stefanov
на 08 февруари 2007, 14:17
Благодаря да информацията.
Ако правилно съм разбрал, по първия стълб всички учители в училището ще вземат една и съща сума. Това е добре, защото няма се стигне да разделение вътре в колектива.
По втория стълб нещата са лесно манипулируеми - резултатите от входни и изходни нива лесно може да се направят да изглеждат отлични без учениците да имат реален принос. По време на състезания и олимпиади ще се водят истински задкулисни битки. Дори и сега, когато не става дума за разлика в парите по разни математически и компютърни състезания не минава без скандали...
Интересно е да се види как ще бъде плащано за ПКС-та. Сегашното заплащане не стимулира колегите, а за същите училия човек може да спечели доста повече.
Всъщност учителските заплати трябва да започнат от 1000 лева. В момента учителите в Монголия вземат повече.
#
| от
loqman
на 08 февруари 2007, 14:59
Как ще коментирате следното . Учителите по езици могат да ходят на повишаване на квалификацията в други страни по различни програми, но това нашето родно МОН не им го зачита като квалификационен курс, а само тези курсове които организира центъра за квалификация към Софийския университет, защото там има по-големи светила от тези по чиито учебници ние работим т.е. английски методисти , а не "псевдо"методисти завършили преди 20 години в бившия Съветски съюз. За какъв стимул да говориме повече. Аз участвах в едногодишна програма на Нов Български Университет съвместно с Британския съвет . Хората плащаха на британски лектор да ни обучава за ментори, нещо което тук никога не е правено и едва ли ще доживея да се прави, и от МОН казаха , че не може да ни го признаят за клас квалификация , защото едно било мястото, където можело да се прави това. Нали разбирате!
#
| от
ananan
на 08 февруари 2007, 15:29
Също и аз съм обучена на квалификационни семинари в Брюксел и в Лисабон в рамките на Европейската училищна Мрежа, която включва вече над 10 000 европейски училища, но това не пише как ще се зачита от МОН...
Инак критериите са хубаво нещо, ама как да направим така че :
1. Да не стигаме до срамното ловене на бумажката на всяка цена;
и
2. Да има поглед и критерий за това как въпросният учител ПРИЛАГА наученото на курса и квалификацията в работата си с децата през съответната година още!
Инак пак оставаме на старата песен - Отчети се добре и ще си получиш купичката супа.
#
| от
stefanov
на 08 февруари 2007, 18:37
Новина - БТН Канал 1
"Между 76 и 19 лева ще получат допълнително към заплатата си половината от българските учители от 1 юли. Заделените пари – 10 милиона и 200 хиляди лева - ще се получават по схемата на диференцираното заплащане. Решението обяви днес Янка Такева след заседание на отрасловия съвет в средното бразование. Междувременно възникна и конфликт кой именно да оценява учителите.
Диференцираното заплащане ще става по схема от единайсет показателя. Всеки от тях ще носи на учителите точки. Най–много точки – 14 - те ще получат, ако преподават добре материала.
10 точки ще се дават, ако учителят ползва в работата компютър, работи с трудни деца и учениците му побеждават в олимпиади. Ако организира извънкласна дейност, помага на млади колеги и получава награди учителят ще прибави към сбора си още по 8 точки.
6 точки ще се дават, ако разработва проекти. Тези, които покрият изцяло критериите ще получат допълнително 76 лева, които съберат половината точки ще имат добавка от 39 лева и които имат по-малко от половината ще вземат - 19 лева.
Но като цяло тези пари ще получат само около 55 на сто от учителите, другите остават без добавки. Конфликтът възникнал, когато се стигнало до това кой да оценява учителите. Синдикатите напуснали заседанието.
“Съюзът на работодателите и Министерство на финансите смятат, че комисия не трябва да има, те искат директорите еднолично да оценяват. Веднага се връща големия субективизъм, връща се шуробаджанащината, на преден план излиза приятелството”, заяви председателят на СБУ Янка Такева.
За по-голяма обективност синдикатите настояват учителите да се оценяват от комисия. В нея да влизат директорът на училището, представител на синидикатите и най-вече председателят на училищното настоятелство.
Има и още един проблем – Министерството на финансите е решило парите да се отпуснат не целево за заплатите, а да са към издръжката на училището в общините. Янка Такева пък твърди, че по този начин има голяма опасност те да бъдат откраднати."
**********************
От текста става ясно:
1. "Преподава добре" - 14 т.
2. Компютър - 10 т.
3. Трудни деца - 10 т.
4. олимпиади - 10 т.
5. Извънкласна дейност - 8 т.
6. млади колеги - 8 т.
7. награди - 8 т.
8. проекти - 6 т.
9. ???
10. ???
11. ???
#
| от
queen_blunder
на 08 февруари 2007, 19:47
Гледай ти! Че Янка Такева е дала доста по-различна информация от нашата Валя Станимирова в КТ "Подкрепа" (на събранието във вторник, тази седмица)! В постинга почти едно към едно съм й предала думите.
Това ми прилича на опит на дезинформиране на обществеността, само дето не мога сега да се ориентирам кой и с какво...
Общата сума, която ни съобщаваха многократно, беше 13 100 000 лева, а сега гледам, че е понамаляла с някой и друг милион.
#
| от
imhotep
на 08 февруари 2007, 20:10
При цена на частните уроци от 10-15 и нагоре лева не виждам кой ще се засили за 40 лева на месец да се трепе.
Не виждам да са оценени дейности, които ги има във всяко училище: изработване на седмичната програма, печатане на дипломи, поддръжка на сайта на училището, озвучаване, изготвяне на сценарий за училищните мероприятия...сигурно някой може да се сети за още.
Любопитно е също един пом. директор по учебната работа със своите 4 часа на седмица, който няма лекторски, почти не може да си ползва отпуската поради поправителни сесии, проверка на дневници, лични дела, материална книга, проверки на учителите по предмети, работа в комисии, съвещания, който има 8 часов работен ден, какво би го стимулирало да не си намери работа като нормален учител и да се ползва от всичките благинки на диференцираното заплащане (погледнете колко взима един ЗД по УД)?
#
| от
queen_blunder
на 08 февруари 2007, 20:20
За директорите чух - освен ако не е някой измислен слух - че ще им увеличат двойно заплатите. А за пом. директорите, дето вършат цялата работа, не знам с колко ще ги променят.
#
| от
imhotep
на 08 февруари 2007, 20:35
Трябва техните да ги дигнат с едно 100-150 лева, аз като знам нашата как се трепе жената. Ние сме професионално училище и от 28 паралелки в момента мисля че работим по 20-25 учебни плана (защото са над десет различни специалности и през година-две променят учебните планове). Тази година в 11 клас една паралелка имаме общо 24 предмета да се учат(със специалните, всичките ЗИП-ове и СИП-ове). Я да сравним нейния труд и този в една езикова гимназия, където има 4 английски и 4 немски паралелки, нямат специални предмети и не ги бутат плановете с години.
#
| от
nad_and
на 08 февруари 2007, 22:44
Синдикатът на българските учители
информира
за последното заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в средното образование...
Търси мнения.
#
| от
stefanov
на 09 февруари 2007, 10:05
в-к Сега - статия + коментари
#
| от
queen_blunder
на 09 февруари 2007, 23:23
Как ли ще се излезе от цялата тази каша с критериите? Или както казва един мой колега, ако ги приложат в училище, на някои места може и кръв да се лее.
Аз днес разбрах, че от началото на следващата година се готви преминаване на делегиран бюджет, според който за всяко дете ще се отпускат по 796 лева издръжка и тези пари ще формират заплатите на учителите. Излиза, че колкото по-малко на брой са учениците, толкова по-ниски ще са заплатите, и обратното. Информацията е оповестена на директорско съвещание.
#
| от
loqman
на 10 февруари 2007, 18:27
Има нещо вярно в това. И аз отдавна съм го чувала , че за малките училища ще настъпят още по-трудни години. Аз лично харесвам по-малките училища, но явно тяхната издръжка е по-скъпа и това с новите бюджети съвсем ще ги доведе до просешка тояга. Така че, колеги, изнасяйте се по-бързо към големите училища. Там най-вероятно и заплащането ще бъде по-голямо за учителите.
#
| от
imhotep
на 10 февруари 2007, 22:57
Сумата за малките градове е по-голяма - някъде 860, ако се не лъжа. Не само заплатите - издръжката на училището е това.
#
| от
pipilota
на 14 февруари 2007, 09:09
Здравейте и в тази тема.От вчера съм открила този сайт и не мога да не изкажа удивлението си от всичко , което се дискутира тук.Браво на всички .
Иска ми се, напират в мен мнения по всички теми, които отворих и ще ме извините , ако не се изказвам на точното място....но.
Тук искам да кажа следното:Защо се стига до там да се иска различно заплащане на вече дипломирани учители?????????
Няма ли да бъде по-лесно да се отсяват тези хора още при приемането им в университетите???
Ще кажете няма да е по-лесно защото университетите се борят за студенти(нали и тяхните заплати зависят от броя им)И така всички, които не са се класирали за специалности , които ще им донесат в бъдеще по-високо заплащане , водени от искането само и само да са студенти и да са далеч от родителски контрол стават студенти по педагогика(защото и там приемат с 2.88, само и само бройката да докарат и да няма закриване на институти )
После образованието стига по-надолу-т.е. само и само да има ученици и учителите пишат 33333 и така децата преминават от клас в клас и пак стигат до студенството и пак стават учители
Гнило е всичко тик избълваха секадри, които сега трябва да доказват какво могат и какво не-а трябваше да го доказват още когато са тръгнали да стават такива.
Дипломи се купуват включително и за клас квалификация и разните му там степени, корупция , приятелски кръгове около директори(ИДИ СЕ БОРИ СРЕщУ ВСИЧКО ТОВА)
И ТУК щЕ КАЖА НА queen-blunder удари под кръста ще има тази дето си е събирала ученици на гърба на колегите си пак ще е по-добра в очите на родителите, защото сигурно е и близка с директорката, а инерцията бута този народ на където си иска.Щом е казано, че е по-добра от ухо на ухо почва да се говори че това е така, и ти никога няма да доикажеш обратното , защото няма махленски да тръгнеш да обясняваш, че ти вършиш всичко, а тя си пие кафео и коментира в компанията на родителките.
Ох разхвърляно се изказах, ама много ме боли, иска ми се всичко да кажа на един дъх.......
#
| от Бисерка Трифонова на 15 февруари 2007, 18:33
Здравейте!Работя в малко училище със 70%роми.От опит виждам (защото съм съм работила и в друго училище),че ние полага двойно повече усилия да ги привлечем в училище, да не отпадат, усилията ни да усвоят елементарни знания и умения( четене, смятане) са неимоверни. При нас не можем да говорим за олимпиади или за кой знае каква успеваемост. Това обаче не означава че ние не работим,напротив.Ами аз съм съгласна да работя с лесно възприемащи ученици, убедена съм че успеваемост ще има.И за всички мои и на колегите ми усилия наградата ни ще е по-ниски заплати. Ще кажете, ами критерия - трудни деца дава точки отгоре.Да, обаче под трудни деца се има впредвид деца с някои болести,а нашите ромчета "не са" трудни деца. Ами ние тук си коментираме,но кой ли го е грижа за нашето мнение. "Разделяй и владей". Бедните учители, на които е поверена грижата за младото поколение, са скарани заради 19 лева разлика в заплатите,а не обединени хора не стачкуват.
#
| от
loqman
на 15 февруари 2007, 19:51
Пипилота има право за университетите. В цял свят е така. Има престижни университети и не толкова престижни. Защо съм се пънала аз едно време да влезна в Софийския университет, че съм полагала изпит и по бълг. и по история, доката в Шуме нския например се влизаше с 4 по български , дори и без изпит по история. Ами дипломираните инженери ,които с един изпит по педагогика получават педогогическа правоспособност и получават същата заплата като мен. Това равен старт ли е според МОН? Или пък защо и нан не ни дават право да ставаме инженери с една година преквалификация, сега много се търсели и дори има недостинг на инженери . Несправодливо е всичко това и унизително!
#
| от
Vili_vb
на 15 февруари 2007, 20:28
Аз също работя в училище с над 70% роми. Начална учителка съм и само аз си знам какво ми струва ограмотяването на тези деца. Доста често собствените ми деца ме питат кого по обичам - учениците си или тях. Колко пъти съм ходила да ги търся по домовете им за училище, колко разговори съм провела с родителите им и колко допълнително време съм се занимавала с тях, едва ли имате представа. Но това не е болка за умиране. Много ми е мъчно, когато постигна някакъв, макар и малък резултат и някой от родителите ги замъкне в неизвестна посока. Когато детето се върне, започвам пак от начало. Какъв критерий ще се приложи за моята работа. Сега родители и деца масово заминават за чужбина. От 21 децата останаха 15. Готвят се за напуснат още 3. Каква е моята вина? Как ще оценят пълняемостта в моята паралелка и тази на колегите ми, в които няма движение. Не се оплаквам и вярвам, че моите ученици ще станат добри хора и винаги ще ме поздравяват и уважават. За мен това е много голяма награда, която не се измерва с финикийски знаци.
#
| от sisi на 15 февруари 2007, 21:09
И аз искам да се включа по въпроса, защото съм пряко ангажирана по темата. Сега най-много се дискутира проблема как да задържим децата в училище, но никой май не се замисля защо са празни класните ни стаи. Дали само защото на младите не им се учело? Или защото родителите нехаят за това дали децата им са на училище? Сигурно има такива деца и родители! Но кажете ми кой би хукнал по чужбина ей така пожелание или за удоволствие? Всички които заминаха отидоха от нужда-за работа, за прилични доходи и що годе сносен живот. А сега с това лесно минаване на границите просто не само класните ни стаи ще опустеят, а и цели училища, че и селища ако щете! Някои се върнаха, постояха, опитаха се да организират някак живота си, да си намерят работа, но уви! Похарчиха спестеното и хайде отново на гурбет.Така е при нас в малките градове-все по-пусто ще става! А аз догодина и на работа може да не съм, защото това лято ще заминат още деца ! Ще заминат при родителите си, на които вече им е мъчно за тях и от които са отделени не от добро!
#
| от sisi на 15 февруари 2007, 21:16
Ето за това става дума-злобата извира от всякъде! И как ще стане промяната у нас, когато има хора, които разсъждават по този начин!
#
| от
imhotep
на 15 февруари 2007, 21:18
Каква злоба, каква жестокост, нали знам колко се водят че учат и колко ходят на училище. Като оставим това, че съм учил в такова училище и живея до две такива, че майка ми работеше във връзка с едно друго такова училище на другия край на града, ами не гледате ли телевизия!! Наскоро даваха интервю с една такава учителка - училището било с 1000 ученика, но реално ходят под сто. Даже голямото междучасие преместили след първия час, дават закуските и чааветата заминават. Дали им пишат отсъствия, двойки? Скоро пак имаше скандал с едно цигане, на около 16 беше, води се, че повтаря класа, и даже няма отсъствия, а то бременно било,родило, гледа си детето вкъщи, въобще не знае, че учи, съвсем естествено даже в деня и часа на раждането няма отсъствия, разбириш ли.
Ай да не спорим кой е нагъл.
#
| от
Vili_vb
на 15 февруари 2007, 21:21
Каня imhotep да си разменим местата и да видим кой как ще се справи.
#
| от
imhotep
на 15 февруари 2007, 21:29
Като не си харесвате работата, напуснете, аз лично смятам, че трудът Ви при тази организация е обречен на неуспех. Аз на Ваше място бих напуснал от едно такова училище.
Защо пък да Ви дам мястото си? Ами ако не се справите? Знаете ли какви високи изисквания има за него? Знаете ли само днеска колко работа съм отхвърлил? Ако Ви оставя да я вършите, дали ще се справите за времето, за което аз? Ако толкова искате моето място, борете се за него. Аз не си го давам, защото работя в престижно училище на престижна длъжност.
#
| от sisi на 15 февруари 2007, 21:51
Защо ли на мен ми се струва, че по-скоро на вас не ви харесва работата!!!!! И като чета предишните ви коментари по темата усещам, че се чувстате незадоволен. А сега изведнъж се вкопчихте в местенцето си ! СПОКО!!!! Няма да ви го вземем ! И точно заради репутацията на учителите от "престижните" училища, които взимат пари за частни уроци е спаднал толкова престижът на българския учител. И разяснете каква толкова работа отхвърлихте та сте сигурен, че друг няма да се справи!
#
| от
Vili_vb
на 15 февруари 2007, 21:58
Не се отказвам от работата си, а предлагам временна размяна. За мен изказванията Ви са обидни за учителството. Престижната служба и престижното училище заслужават човек с по-уравновесено поведение.
#
| от
queen_blunder
на 15 февруари 2007, 21:59
Почти всички сме убедени, че тези критерии във вида, в който ни се предлагат, и в условията, в които работи съвременият учител, не могат да бъдат мерило за неговата работа.
Аз вярвам, че всички, които тук са писали по темата, не са безразлични към работата си, вършат я добросъвестно и качествено там, където са, но техните усилия няма как да се измерят, дори и за това да са налице най-добри намерения.
Ще дам един пример. Имах директорка, която ме беше поставила на пиедестал, и дори ми беше неудобно от колегите, че тя афишираше своето добро отношение към мен до степен да ме отличи от останалите. Тя харесваше особено много желанието ми постоянно да експериментирам в своята професия.
След като тя се пенсионира, на нейно място дойде една друга жена, която - дали заради името, което си бях изградила до този момент, не знам - но се постара всячески да съсипе живота ми. Вложи всичките си усилия да ме очерни, да принизи и да обезцени моя труд, като ползваше интриги, лъжи, фалшификации и ред долни деяния. Успоредно с това вършеше и други престъпления, което оказа пагубно влияние върху училището ни.
Аз, разбира се, не си мълчах, опитах се да потърся справедливостта по законния ред, за да разбера, че в нашата система учителите са напълно безправни същества. С това искам да ти кажа, че ако в даден момент един учител се чувства удовлетворен от твоята работа и неговият директор го цени високо, утре не се знае как може да се обърне палачинката.
#
| от
Vili_vb
на 15 февруари 2007, 22:30
Ние сме хора и не сме базгрешни. Аз вярвам, че всеки уважаващ себе си директор и държащ на доброто име на училището си, ще оцени по достойнство своите учители, защото и неговият успех или неуспех зависи от тях. Мисля, че е по-добре учителският труд да се оценява от ръководителя, отколкото някакви непознати да правят това. Те ще вземат голяма част от парите за увеличението за това, че са ни оценили, и за нас ще останат още по-малко. Ако се въведе мандатност в избора на директорите, и оценяването на тухния труд от експертите на МОН и избрани от колектива негови представители, едва ли някой от тях с лека ръка ще покровителства нетолерантните и не работещите.
#
| от
imhotep
на 15 февруари 2007, 23:21
Временна размяна, бла бла. Няма да Ви хареса, работя с осемчасов работен ден. Без обедната почивка.
#
| от
Vili_vb
на 15 февруари 2007, 23:33
За мен не е проблем. Моят работен ден е по-дълъг.
#
| от
imhotep
на 16 февруари 2007, 10:44
Като пряк свидетел и съсед с ромската махала, нямам решение на въпроса с ромската неграмотност. Лошото е, че каквото и да прави учителят, след часовете детето отива в махалата, където няма баня, канал, няма улици, понякога и ток няма, в една стая живеят 20 човека. Никой няма да го скастри да седне да си пише домашните, няма и кой да му помогне с тях. От тази дупка учителят го вади всеки ден с много желание, с много любов. Но напразно. Не знам дали интернатно обучение може да спаси положението (и то си има своите кусури), да изкарват поне 7 клас, да знаят да пишат и четат на български. Без нормални условия за живот, без баня и чисти чаршафи, без библиотека, без добра храна, без компютри, те ще пораснат, за да хамалуват или да продават семки.
а по темата:
http://bglog.net/Obrazovanie/4462#48327
#
| от
queen_blunder
на 16 февруари 2007, 10:51
Съгласна съм с теб, Imhotep! Веднага ще изтрия неприятната част от дискусията, а ако някои желае неговият коментар да бъде възстановен, нека да каже - веднага ще го върна на мястото му.
#
| от
stefanov
на 19 февруари 2007, 21:47
Още по темата
коментар в-к Сега
от Мария Донкова, програмен директор на Фондация "Пайдея"
#
| от
queen_blunder
на 19 февруари 2007, 22:00
Ехе-е-е, най-накрая да започнат да се задават сериозни въпроси като тези:
1. Кой ще извършва оценката и подлежи ли на ревизия оценяването?
2. Колко често ще се извършва оценката, в рамката на какъв период?
3. Измерими и обективни ли са показателите?
4. Каква публичност ще има оценката на учителя?
5. Как ще се приложи тази система, при положение че липсват ДОИ за оценяване на учителите, учениците и училищната среда?
Хубаво е, че се стигна и до извода, че най-важното в цялата работа е достигането на образователния минимум.
От картата за оценка не разбирам защо въобще фигурира "подпомагане на новопостъпили учители"? Това си е нещо напълно в реда на нещата и не знам защо е необходимо за това подпомагане да се заплаща? Ами ако няма новопостъпили учители в дадено училище, значи сме лишени от тези пари по независещи от нас причини. Не че другото зависи от нас, ама хайде да не продължавам... Също така под "подпомагане" какво по-точно се разбира?
#
| от
imhotep
на 21 февруари 2007, 22:25
То много неща не са у ред в скалата. Аз, като предавам програмен език за 4 седмици и в 9 клас само, на каква олимпиада по информатика да си пратя учениците? И как се съизмерват състезанията - защото има вече безброй дни на открити врати, конкурси за реферати, олимпиади, зимни и летни състезания. Държа да отбележа, че голяма част от състезанията по математика и информатика не са върху материала в ЗП, т.е. са достъпни единствено за профилирани училища. Просто погледнете някое ръководство по математика за олимпиади - пораждащи функции, теорема на Ойлер-Ферма за делимост... Според авторите на такива пособия в 5-6 клас трябва да се взема материал, който далеч надскача ЗП в 9-10 клас.
Критерии като работа с училищната документация, познаване на целите и подобни са смешни - той ако не се справя човек с това, подлежи на дисциплинарни наказания, не на бонуси към заплатата.
За мен, вместо да се децентрализира, системата все повече се оплита в паяжини. Нека държавата определя по кои предмети ще има външно оценяване (без да прекалява - 3-4 максимум), да определи ДОИ по тези предмети, безплатно да разпространи в интернет изискваното учебно съдържание и варианти на тестове. И да бъде така добра да не се меси повече.
Финансирането на образованието на всеки ученик да бъде според потребностите на регионалния пазар на труда от работна ръка със съответната квалификация и професионалната реализация.
Приемът във ВУЗ за мен не е критерий - в определени ВУЗ-ове приемат и ученици, изкарали на изпит слаба оценка. Важна е реализацията по специалността после, което не е толкова трудно да се следи. Ако е учил за биолог и химик, а е станал барман, каква полза от двете магистратури? Ако е учил тук 17 години, за да замине шофьор на такси във Виена, защо държавата да субсидира училището му?
#
| от
pipilota
на 22 февруари 2007, 13:26
Доста дни май не съм чела, тук и виждам, че има много нова и интересна информация.
Виждам, че и промени в критериите са настъпили(къде изчезна оценката от родителите)
Препрочетох и нагоре нещата и пак ще се върна на моя предишен пост , в който засягам въпроса, че трябва нещата да се отсяват още преди влизането в университета.
Ами я си помислете колко неща и колко съдби изобърка прословутото полувисше образование (една безумица съществуваща само в БГ) Знчи еднакъв старт едната учи висше , другата полу. Втората завърши по-рано намери си работа пуснаха и постоянен трудов договор , започна да трупа стаж по специалността(виждам, че това е част от критериите)и се записа задочно за висше . Е кой е по-будала сега мни кажете.И какво му е справедливото на това . Другата докато завърши , тая вече натрупала опит, окопала се с родители и трупа точки, а по-бавно учещата тепърва да доказва какво, на кого и защо по дяволите не спрат тези простотии в това образование.
Гнила работа и това е .
Избълваха се кадри какви да е сега ще ги оценяваме стават ли и ли не (ми нали са били на стаж , на държавна практика, що ги не отсяхте тогава ) нададоха се дипломи пък сега ще ги питаме имат ли стойност.
Не съм съгласна да има никаква оценка, нещата са дълбоки, тръгват много назад във времето и не е справедливо сега да се търсят кусурите и да изкарват кирливите ризи на който и да е .
да се оценява заплатата на този, който е допуснал да има неграмотни учители и и м е дал дипшломи за такива . Да се оценява заплатата на министри и дирейктори, които вече размахват пръст и заплашват с диференцияцията на заплатите.
Рибата мирише от към главата -нека и промените започнат от там.
#
| от
ninarichy
на 24 февруари 2007, 13:57
Колеги,
Ако си спомняте през април 2006 бе приета Национална програма за развитие на училищното образование и в нея има изискване за «Въвеждане на система за кариерно развитие», с цел обвързването й със системата на заплащане на труда, създаване условия за конкуренция между учителите, мотивация за пълноценното им участие в процеса на обучение и възпитание в училище:
-в хоризонтален план- възможност за развитие чрез диференциране на длъжността „учител” като се предвижда създаване на пет длъжности – „младши учител”, „учител”, „старши учител”, „главен учител” и „учител-методист”. Хоризонталното кариерно израстване ще се обуславя от натрупването на определен стаж, преминаването на форми на задължително обучение и оценка на резултатите.
-във вертикален план- промените са свързани най-вече с промяна на изискванията за заемане на административни длъжности в системата на народната просвета – директор на училище, помощник-директор, експерти и началници на регионални инспекторати по образованието, администрация на Министерството на образованието и науката. Наличието на стаж като учител, реалното участие в процеса на обучение и възпитание създават опит и познания, които са необходими в процеса на управление и са гаранция за по-доброто разбиране на проблемите и на ефектите от прилагането на определени управленски решения.
Въпреки, че Националната програма е приета от Народното събрание, МОН и синдикати НЕ Я ИЗПЪЛНЯВАТ!!!!
В техните предложения за диференцирано заплащане липсва основополагащ принцип-диференциация на длъжността «Учител» !!! Съвместно с М. Донкова коментирахме следните предложения. Моля да ми позволите да копирам дословно всичко, което се предлага от неправителствения сектор! Това е важно да се знае от педагогическата общоност!!!
Функционални характеристики на длъжностите в бъдещата система за кариерно развитие на българските учители
Вариант 1 Длъжностни функции в рамките на едно училище:
Длъжност Функции Групи компетенции Опит Квалификация
Младши учител:
1. Организира и води учебен процес
2. Изпълнява индивидуална програма за практическо усвояване на различни аспекти на педагогическата работа, под ръководството на по-старши по длъжност
Не може да бъде класен ръководител - Свързани с организация на учебния процес в класна форма на работа с учениците
- Свързани с оценка на напредъка на учениците
- Свързани с работа в екип от педагози 0-3 години Начална учителска квалификация и правоспособност
Учител:
1. Организира и води учебен процес
2. Организира и води извънкласни форми на обучение
3. Класен ръководител
4. Наставник на младши-учители
5. Изпълнява административни и организационни задачи, възложени му от директора - Свързани с организация на учебния процес в класна форма на работа с учениците
- Свързани с организация на учебния процес в извън-класни форми на работа с учениците (вкл. участие в образователни проекти)
- Свързани с оценка на напредъка на учениците
- Свързани с работа в екип от педагози
- Свързани с наставничество и оценка на по-младши педагози
- Свързани с работа с родителите Не по-малко от 3 години - Учителска квалификация и правоспособност
- Нормативна среда на образованието
- ИКТ в учебен процес
- Поне един европейски език
Старши учител:
1. Организира и води учебен процес
2. Организира и води извънкласни форми на обучение
3. Класен ръководител
4. Наставник на учители в програма за придобиване на по-висока длъжност.
5. Изпълнява административна-координация на учебни, извън-класни и методически дейности в рамките на един випуск от един етап на обучение - Свързани с организация на учебния процес в класна форма на работа с учениците
- Свързани с организация на учебния процес в извън-класни форми на работа с учениците
- Свързани с оценка на напредъка на учениците
- Свързани с работа в екип от педагози
- Свързани с наставничество и оценка на по-младши педагози
- Свързани с работа с родителите
- Свързани с диагностика на резултати в рамките на випуск и планиране на учебни, извънкласни и др. форми на дейност за постигане на цели в рамките на випуск. Не по-малко от 8 години - Учителска квалификация и правоспособност
- Нормативна среда на образованието
- ИКТ в учебен процес
- ИКТ в управлението на образователния процес
- Поне един европейски език
Учител-методист :
1. Организира и води учебен процес
2. Организира и води извънкласни форми на обучение
3. Класен ръководител
4. Наставник на учители в рамките на методически обединения или отделни краткосрочни методически програми в рамките на училището.
5. Инициира и организира дейности, свързани с повишаването на качеството на обучението и успешното прилагане на нови методи за преподаване и оценяване от педагозите. - Свързани с организация на учебния процес в класна форма на работа с учениците
- Свързани с организация на учебния процес в извън-класни форми на работа с учениците
- Свързани с оценка на напредъка на учениците
- Свързани с работа в екип от педагози
- Свързани с наставничество и оценка на по-младши педагози
- Свързани с работа с родителите
- Свързани с диагностика на резултати в рамките на випуск и планиране на учебни, извънкласни и др. форми на дейност за постигане на цели в рамките на випуск. Не по-малко от 8 години - Учителска квалификация и правоспособност
- Нормативна среда на образованието
- ИКТ в учебен процес
- ИКТ в управлението на образователния процес
- Поне един европейски език
- Еквивалент на съществуващите сега ІІ и І ПКС, по дисциплини (техният фокус и в момента е основно методически)
Главен учител :
1. Организира и води учебен процес при 60-70% от задължителния преподавателски норматив.
2. Организира и води извънкласни форми на обучение
3. Класен ръководител
4. Наставник на учители в програма за придобиване на по-висока длъжност.
5. Изпълнява административна-координация на учебни и методически дейности в рамките на един етап на обучение
При този вариант Главният учител поема функции, сега упражнявани от помощник-директора по учебната дейност, което позволява по-голяма гъвкавост на управлението в условията на субсидиарност. Бъдещо развитие на модела в такъв вариант може да доведе до премахване на поста на помощни- директора по учебната дейност. - Свързани с организация на учебния процес в класна форма на работа с учениците
- Свързани с организация на учебния процес в извън-класни форми на работа с учениците
- Свързани с оценка на напредъка на учениците
- Свързани с работа в екип от педагози
- Свързани с наставничество и оценка на по-младши педагози
- Свързани с работа с родителите
- Свързани с управлението на образованието (диагностика на резултати в рамките на етап на обучение и планиране на учебни, извънкласни и др. форми на дейност за постигане на цели в рамките на един етап на обучение (2-4 випуска). Не по-малко от 10 години - Учителска квалификация и правоспособност
- Нормативна среда на образованието
- ИКТ в учебен процес
- ИКТ в управлението на образователния процес
- Поне един европейски език
- Еквивалент на съществуващите сега ПКС по управление
Фодация Интермедия:
Представител Нина Георгиева:
Уважаеми колеги,
След като се запознахме с предложенията, правим следните коментари:
Коментар: 1. Трябва да се помисли за тези педагози, които имат умения и компетенции да работят с деца с увреждания-интегрирани в училищата.Те би трябвало да имат доп. заплащане за тези доказани умения-примерно да могат да водят дистанционно обучение, може да бъде и индивидуално с посещение в дома-предлагаме да бъде включено в компетенциите на старши учител
2.За персонална работа с деца , склонни към противообществени прояви, деца преживели тежък стрес и насилие –изисква се учителят да може да се включи в местните комисии....ние сме на мнение, че тези комисии към общините не работят добре, но все пак трябва да има диференциация .
Предлагаме това да бъде възложено на главния учител.
3. За ИТК умения предлагаме европейските сертификати, които са въведени в държавната администрация Itcart и ECDL
4. Езикови компетенции- тук ще срещнем голям проблем, защото дори преподаващите английски език нямат евросертифициране!!! Да помислим в насока Европейска езикова рамка А2
#
| от Петя на 25 април 2007, 21:57
А как ще се определят заплатите на учителите в детски градини при тези критерии?
#
| от
galq mladenova
на 23 октомври 2009, 22:20
#
| от
MariaD
на 25 октомври 2009, 12:29
самона мен ли ми де струва, че т.нар. "хоризонталното" и "вертикално" развитие на кариетата на учителя не са свързани по правилния начин?
#
| от
ninarichy
на 25 октомври 2009, 22:26
MariaD
, не само на теб.... Какво писахме и предлагахме през 2007 и какво спретнаха през 2009....
Нямате права да коментирате тази публикация.
Начало
BgLOG
Образование
Български език и литература
Гражданско образование
Изкуства
Математика, информатика и информационни технологии
Начално образование
Обществени науки
Предучилищна педагогика
Проекти
Чужди езици
Търсене
Публикации и коментари
Потребителски профили
Разширено търсене
Анкета
Какво е мнението ви за диференцираното заплащане на учителите, което предлага МОН?
напълно одобрявам предложената схема
принципно съм съгласен/на, но някои критерии трябва да се преработят
трябва да има диференцирано заплащане, но това далеч не е начинът
не одобрявам предложения начин, защото критериите не са точни и обективни
не одобрявам предложения начин, защото учителят става изцяло зависим от директора
изобщо не съм съгласен/на, че трябва да се въвежда диференцирано заплащане при учителите
Резултати
Връзки
Нормативни документи в системата на образованието
Правила на общност "Образование" и подобщностите й
Емотикони
Връзки към български образователни сайтове
Безплатен курс по руски език
Начално образование
Предучилищна педагогика
Всички връзки
Разглеждане
Заглавна страница
Всички публикации
42
Български език
Ежедневие
За BgLOG.net
Забавление
Загадки, логически задачи, илюзии, феномени
Игри
Интересни линкове
Интернет
Коментари
Компютри
Култура и изкуство
Купон
Литература
Методически разработки
Музика
Наука
Невчесани мисли
Нещата от живота
Новини
Политика
Правопис и правоговор
Приятели
Проекти
Размисли
Семейство
Смях до дупка! :)
София
Спорт
Събития
Трудово-правна взаимопомощ
Уроци, съвети, препоръки
Училище
Новото образование
Човекът и природата
Човекът и обществото
Математика
Информатика и информационни технологии
Български език и литература
Четене
Час на класа
Изобразително изкуство
Сайтове на класове
Английски език
Домашен бит и техника
Извънкласна работа
Роден край
Писане
Тестове
Гражданско образование
Видеокастинг
Филми
Символика
География и икономика
Възпитание
Работа с родители
За всекиго по нещо
Самостоятелна работа
Околен свят
Работа с компютърни програми
Поезия
Руски език
Религии
Философия
Психология и логика
Етнография
Взаимоотношения
Характер
Сценарии за празници и тържества
1-ви клас
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас
България
Правопис, правоговор и пунктуация
История и цивилизация
Любов
Подготовка за училище
Тематични планове, разпределения
Работен лист
Упражнения
Хапка и пийка
Софтуер
Да играем заедно
Архиви
март 2022
Ключови думи
българия
деца
заплати
игра
игри
интернет
математика
мон
образование
обучение
правопис
празник
проекти
родители
стачка
уроци по руски език
ученици
училище
учител
учители
всички ключови думи