avatar

Кинотренинг в училище – анализ на филма „Клас“ / „В класната стая“ (Entre les murs), 2008г., реж. Лоран Канте

Забележка: Тук в превод от руски език е представен  схематичен анализ на френския игрален филм „Клас“, „В класната стая“ или „Между стените“ (Entre les murs), 2008г., на режисьора Лоран Канте, по романа Франсоа Бегодо „Между стените“.


image

Филмът "Entre les murs" на режисьора Лоран Канте (Laurent Cantet) е базиран на едноименния автобиографичен роман на Франсоа Бегодо (Francois Begaudeau), който разказва за взаимоотношенията между учениците в един клас на гимназия в Париж. Бегодо играе и една от главните роли в продукцията – на класния ръководител. През 2008 г. филмът печели престижното отличие „Златна палма“ на филмовия фестивал в Кан.

Филмът се определя като един от най-значимите съвременни кинематографични продукции за проблемите на съвременното училище. Творбата е ориентирана към всички, които възнамеряват да се посветят на трудната учителска професия. Нейното изключителното въздействие се дължи на ефекта на достоверност, постигнат благодарение на режисьорското майсторство на Лоран Канте и на изпълнението на Франсоа Бегодо.

„Между стените“ е сред редките шедьоври на киното в днешно време, успяващ да покаже взаимоотношенията между учител и ученици едновременно задълбочено и завладяващо, като зрителят нито за миг не напуска пределите на класната стая. В него с пределна откровеност са поставени въпросите за съмнителната полза от образованието в държавните училища и учителското безсилие пред неясното бъдеще на учениците, които завършват. „Не разбирам какво правим“ – произнася смутено чернокожа ученичка във финалната сцена, а нейният учител я пита: „В училище ли?“. „Навсякъде“ – проронва тя.

"По принцип филмът е предназначен за по-възрастна аудитория, въпреки, че ще се хареса и на младежта", каза авторът на романа по време на церемонията.

Фабула:

Вие сте учител с определени културни убеждения, създадени от средата, в която живеете.  По волята на съдбата обаче, сте принудени да преподавате тази култура на деца, възпитани и възпитавани в съвсем различни култури. Възможно ли е да дадете знания на своите ученици, без да променяте възгледите им, без да влияете на културните им разбирания?

Тук е представена само схема (опорните пунктове) за анализ с цел, за да се ограничи максимално намесата в творчески процес, но посочените пунктове могат да бъдат приети като устойчива рамка:

-Основна психологическа тема.

-Мото.

-Кръг от  психологически проблеми.

-Системи отношения.

-Черти на характера.

-Емоционална парадигма.

-Нравствени категории.

-Символизъм, метафори.

-Изразни средства.

-Цитати.

-Допълнителни въпроси.

-Филми със сходна проблематика.

1.Основна психологическа тема: училище,  имиграция

2.Мото: Да се разбираме по-добре

3.Кръг от психологически проблеми:

-училище

-учител

-авторитет

-имиграция

-тийнейджъри

-интеграция

-конфликт между поколенията

-дисциплина

-свобода

-мултикултуралност

-колеги

-расизъм

-самопознание

-наказание

-маса за преговори

-етнически конфликт

-взаимно разбиране

-жонглиране (разиграване)

-манипулиране

-скандал

-конфликт

-безнаказаност

4.Системи отношения:  

-учител – ученик

-тийнейджъри – възрастни

-истина – лъжа

-уважение-неуважение

5.Черти на характера:

-невъзпитаност

-грубост

-честност

-наглост

-дебелащина (нечувствителност)

-учтивост

-вулгарност

-жестокост

6.Емоционална парадигма:  

-възмущение

-срам

-раздразнение

-гняв

7.Нравствени категории:

-свобода

-истина

-лъжа

-уважение

-справедливост

8.Символизъм, метафори:

-автопортрет

-затворено помещение

-изоставен клас

-оригинално наименование „Между стените“  

-решетки на прозорците

-училищен двор

9.Изразителни средства:  

-документален стил

-реализъм

10.Допълнителни въпроси:

-„Младите в днешно време нямат срам“. Съгласен ли си с това твърдение?

-Нужно ли е чувството за срам? Ако, да – защо? Ако, не – защо?

-Каква е ролята на учителя в тази история? (Учителят – част от процеса на самопознание).

-В какво се изразява уважението на учителя към учениците и на учениците към учителя?

-Какво ти би искал да защитиш? (Напиши своя защитна реч).

-Защо Сюлейман не разбира учителя си?

-В какво се изразява ролята на директора?  Какви са неговите задачи?

-Как би постъпил ти на мястото на Франсоа?

-До какво може да доведе изключването на Сюлейман?

-По какво се отличава учителя от своите ученици и отличава ли се той?

11.Цитати:

-Пожелавам на всички новодошли много кураж!

-Готов съм да споря, но при тишина.

-Защо това за вас това е проблем – да разкажете за живота си?

-Младежта в наше време няма никакъв срам.

-Сега, след като чух твоя автопортрет, аз те разбирам по-добре. В това е и смисъла – да се разбираме по-добре.

-„Ако думите ти не са по-добри от тишината, по-добре замълчи!“

-Защо аз не мога да говоря с вас, та вие говорите постоянно с мен?  

-Кое е онова нормално нещо, което е невъзможно да се каже?

-Каква е вашата цел като представители на класа? Да представлявате учениците или да съсипете нашите отношения?

- И така, не смейте да наказвате детето, защото вкъщи, зад затворените врати, то може да бъде бито от родителите си.

12.Филми със сходна проблематика:

-Господин Лазар (Monsieur Lazhar), реж. Филипп Фалардо, 2011.

-Держи ритм (Take the Lead), реж. Лиз Фридлендер, 2006.

-Общество мертвых поэтов (Dead Poets Society), реж. Питер Уир, 1989.

-Писатели свободы (Freedom Writers), реж. Р. ЛаГравенес, 2007.

-Последний урок (La journйe de la jupe), реж. Жан-Поль Лильенфельд, 2008.

-Тренер (McFarland, USA), реж. Ники Каро, 2014.

-Триумф: история Рона Кларка (The Ron Clark Story), реж. Рэнда Хейнс, 2006.

Източник:

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%8F


Трейлър фильма "Entre les murs" (Класс или Между стен):

https://www.youtube.com/watch?v=t8HWJqgMAhU



image

 
 
 

http://kunchev.blog.bg/?month=01-2019&page=4