BgLOG.net
By queen_blunder , 29 October 2009
Уважаеми колеги, по пощата получих писмо от възмутен родител, на когото е направило впечатление, че в нашия прекрасен сайт се случва да се прочетат неправилно написани думи, да се видят неуместно използвани препинателни знаци или липса на такива.

И тъй като ние трябва да си държим на реномето, добавих нова категория "Правопис и пунктуация", в която да си изясняваме някои срещани в сайта езикови проблеми от рода да "незнам", написано неправилно вместо "не знам", или "някой идеи" вместо "някои идеи".

Честно казано, такива грешки са недопустими за един учител.

Надявам се да ме разберете и да не ми се обидите за забележките.

Legacy hit count
10163
Legacy blog alias
34383
Legacy friendly alias
Нова-категория--Правопис-и-пунктуация-
Уроци, съвети, препоръки
Училище
Правопис, правоговор и пунктуация

Comments50

pinkflower
pinkflower преди 16 години и 6 месеца
Чудесна идея! Гласувам с две ръце ЗА новата категория.
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 6 месеца
Да, Поли, не би било зле да внимаваме как пишем. Когато има грешка да има и забележка, за да бъде отстранена своевременно.
DidiStoyanova
DidiStoyanova преди 16 години и 6 месеца
Често при публикуването в бързината ми се случва да натисна някой друг клавиш по погрешка, която забелязвам чак когато е излязла публикацията. От там нататък ми е невъзможно да я оправя. В моя архив се променя, но при всички публикации остава сгрешения вариант. Има ли начин, който не зная за поправка? Предварително благодаря за отговора.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Диди, има възможност да редактираш както коментар, така и публикация. Намери иконката с моливчето - тя ще ти отвори отново редактора за промени.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Да ви се похваля - вече ми сложиха първото минусче :))) Не се и съмнявам, че ще срещна мълчалива съпротива от страна на пишещите с грешки, но аз съм изключително упорит човек и не се отказвам така лесно от идеите си :)
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 6 месеца

Диди, когато бързам и на мен се случва да разменя места на букви (в клавиатурата на лаптопа кирилицата ми е със сиви букви и в този час на денонощието не се виждат ясно). Това не ме оправдава по никакъв начин обаче, нали?  За да редактирам публикацията си така, че да има ефект, ползвам  Разширените настройки и Резюме.

Знаете ли какво ценя най-много в приятелите си? Това, че смеят да ме погледнат в очите и да ми кажат истината. Само и единствено градивната критика прави нещата ми по-добри и по-ценни. А мен самата по-богата с приятели!

RositsaGeorgieva1
RositsaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца
Поли, подкрепям идеята ти за новата категория с двете ръце. Клипчето е интересно и доста уместно в случая. Много се дразня, когато видя дума, неправилно изписана с й. Наскоро видях такава грешка тук. Трябва да внимаваме повече.
VqraNenova
VqraNenova преди 16 години и 6 месеца
Аз поставих втория минус.

 

.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Дани, много си ми скъпа :) Ех, колко еднакво мислим!

Не съм се притеснявала в интернет да споделям, че не знам някое правописно правило, и да търся отговори на въпроси, които сама ми е трудно да намеря. Повече бих се срамувала, ако се поставя в позиция на човек, който не се развива и допуска да се излага.

В общност "Образование" съм получавала много ценни съвети, които са ми помогнали да пиша без да се страхувам, че допускам груби грешки.

Искам да се обърна към всеки, който има някакви колебания, че може да ми пише на личните, ако се притеснява да попита в сайта. Ако аз не мога да отговоря, ще намеря начин да стигнем до правилния отговор.

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Вяра! :) Благодаря за минуса!

И понеже постингът е призив да пишем правилно, ще ти дам един приятелски съвет по повод на последния ти коментар. .

Правилно е да се напишe: ВторияТ минус е от мен. Лесно е да се замести с "той", за да се определи членуването.

PepaKibriteva
PepaKibriteva преди 16 години и 6 месеца

Поли, идеята е много хубава. Само който нищо не пише, той не греши. Важно е да знаем как можем да поправим нещата своевременно. А за минусите - това се забелязва на началната страница днес. За такива случаи когато няма аргументи си казвам - някой пак е станал с ****** нагоре днес. ; )

PS И даже да си призная, почват много да ме съмняват тия дето нямат минуси. ; ))))))

VqraNenova
VqraNenova преди 16 години и 6 месеца
Хвана сеееее! Това ми беше целта!  Забележи в какъв интервал от време показах правилния правопис! :)))
DidiStoyanova
DidiStoyanova преди 16 години и 6 месеца
 Дани, златна си! Благодаря ти! Това за резюмето не го знаех. Благодарение на теб поправих грешката, която допуснах в предпоследния си постинг и ми бодеше очите.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Пепи, така е :) "Само който не пише, не греши."

Дани, радвам се, че изясняваме нещо, което ти е пречело досега.

Вяра, не се заяждам, но трудно ще ме "хванеш". Не казвам, че не е възможно.

И понеже обичам да се обосновавам, ще ти покажа в последния ти постинг колко липсващи запетаи има. Само 7. А той е кратичък, нали?

 

Колеги, споделям с вас проблема, с който се сблъсках тази година с моите първолаци.

 В класа ми има 6, 7 и 8-годишни деца и половината от тях не са посещавали детска градина, а и са деца билингви.Нямаме полуинтернатна група, т.е  разчитам изцяло на себе си, за да ги ограмотя. Благородно завиждам на колегите, които могат да разчитат на родителите и на ресурсните учители.

Преминавам към проблема. Прави ми впечатление, че децата, които са посещавали детска градина, срещат по сериозни затруднения при писане на ръкописни букви под диктовка, защото ги грешат с печатни, така както са ги учили в детската градина, а децата, които за първи път се запознават с дадена буква, разпознават печатната и  изписват правилно ръкописната букви под диктовка.

Разговарях с колежките от детската градина и те ми обясниха, че тяхната системата изисква изписване само на печатни букви. Не откривам приемственост. Един учебен час не е достатъчен за научаване на ръкописния белег на буква при условие, че на тях вече им е втълпено, че буквата А се чете и пише по един и същ начин. Моля ви , споделете как процедирате вие!

pavlinapetrova1
pavlinapetrova1 преди 16 години и 6 месеца
 "получиавала"

 Ето,|  queen_blunder,че и Вие сгрешихте,въпреки че го знаете.Нима допускате,че тук,в блога,тези,които пишат са неграмотни?А това,което сте пуснали го дават всяка вечер по телевизията,но то не се отнася за учителите, а за тези,за които образованието вече не е ценност,защото не носи добри доходи.Подкрепям поста Ви заради актуалната тема за неграмотността на нацията,но и се дразня от постоянното натякване в нашата общност за грешки,допускани от учителите.Вяра и Диди Ви го казаха точно.Вие с грешката си също го доказахте.Тук няма неграмотни.То си личи по много неща.На който му е некомфортно,да не влиза.А за неграмотността на нацията ни трябва да отговарят на друго ниво и  други хора.Нас ни превърнаха в какво ли не.Ние сме тук,за да си споделяме проблемите и кой с каквото може да помага на останалите.Въпреки всичко ще сложа плюсче.

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Полина, това "получиавала" го бях сбъркала и мигновено го оправих. Нарича се техническа грешка. Хайде сега прочети моите над 700 поста и се опитай да намериш същата тази дума сгрешена някъде.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Полина, най-приятелски съвет - след запетая или точка задължително се оставя интервал.
DilqnaEvtimova
DilqnaEvtimova преди 16 години и 6 месеца
Май стана горещо в сайта тази вечер!:))) Първо започнах да пиша коментар, после се отказах и само сложих  +. Но сега реших да се включа. И аз допускам грешки при писане на компютър - понякога просто не удрям точния клавиш. Но за едно queen_blinder е права - четат ни и родители, които си правят съответните изводи. Както се казва: "виждат сламката в чуждото око, а не гредата - в своето". За съжаление ние и нашата професия сме сред най-оценяваните. Всеки смята,че разбира от образование. И все ние сме виновни за какво ли не. Тогава поне да се постараем сами  не даваме повод да ни подценяват.

 


pavlinapetrova1
pavlinapetrova1 преди 16 години и 6 месеца
Грешките на много от колегите са технически,но не всеки има свободното време и условия да ги поправя.Нямам желание да водя престрелка.Споделих моето мнение,това не означава,че не Ви подкрепям в поставената тема.Напротив,но повече бих се подразнила ако видя тези грешки написани от самия учител на бял лист.Така нашата общност ще се превърне в затвор,т.е за отбрани хора,или за отделни групи,а аз не искам това.Проблемите на учителството са къде по-големи и  е хубаво нашата общност да се разширява.Нека дискутираме наред с уроците и учебното съдържание проблеми за кариерното развитие,за квалификации,за кардинални промени в системата, а не да плашим и да има отлив.Не всички са съвършени в областта на компютърните технологии.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Колеги, много сте ми скъпи, за да си затварям очите пред факти, които биха дали повод за укори и подигравки от страна на обществеността. Аз не се старая да се харесам на всяка цена на всички. Минусите мен лично ме забавляват. Целта ми е друга - когато кажа, че съм учител, да не се срамувам от това.

Диляна, системата ни дава прекрасната възможност да коригираме грешките си. Несъмнено всеки греши - в това спор няма, но много е важно от какво естество са грешките ни. Аз чета задължително поне два пъти поста, който съм пуснала. Ако забележа грешка, натискам иконката с моливчето и я поправям.

 Полина, не разбирам защо трябва да има отлив от сайта заради страх от правописни или пунктуационни грешки - недостойно е някак...

pavlinapetrova1
pavlinapetrova1 преди 16 години и 6 месеца
 " Виждат сламката в чуждото око, а не гредата - в своето".

 Ето една хубава мисъл, която е истина.Но от нас се искат доста много неща, не смятате ли?Благодаря на queen_blunder за съвета. Не правим изпит сега, нали?

Но ако ви дразня мога и да приключа дотук. За подобни съвети има и лични.

Тактичността е задължителна.



 

 

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца

Не, не дразниш никого и не сме на изпит. „Нетактичността” ми бе отговор на твоята публична забележка към мен. Иначе и аз предпочитам да се изясняваме на личните.

Каквото и да си говорим - правописът е задължителен. Имам предвид да не допускаме груби правописни и пунктуационни грешки.

MimaBozhkovaIvanova
MimaBozhkovaIvanova преди 16 години и 6 месеца
Поли, аз съм ЗА тази категория. Греша при писане, но ще съм  благодарна на приятелските съвети. Дани е права, че така се познават истинските приятели. :)
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Миме, благодаря! И аз това викам, че няма безгрешни... Всички грешим. Но нека грешките ни да не бият силно на очи.
MarianaNovkova
MarianaNovkova преди 16 години и 6 месеца

            Аплодисменти за правописа! Въпреки, че всички допускаме технически грешки с клавиатурата, това не оправдава грешки в правописа ни, колкото и консервативна да е нашата правописна система. Основите на правописа се овладяват в началната  степен на обучение, макар че не всички правила се  изучават  /най- вече, свързани с  пунктуацията на сложно изречение/.  Почти всички основни правописни правила са загатнати в учебниците, къде по- явно, къде по- скрито,  а децата трябва да ги научат. Постижимо е, но много трудно с тази учебна програма, нужни  са много импровизации. Абсурдният правопис в чатовете, който налагат децата, а и ние ставаме част от него, дали не е нещото по- естествено? Аз си мисля това ли са приоритетите ни в крайна сметка? И какво, че знаем правописа и ще научим децата на това, което знаем и можем, въпреки всичко? Аз си знам отговора, но ми се иска да го чуя и от вас...

            

                             

               Затова всичко е в нашите ръце!

             

           

VqraNenova
VqraNenova преди 16 години и 6 месеца
Поли, с колко ти повишиха заплатата като главен администратор, та изведнъж този сайт ти стана толкова "мил и драг"? Публикуваше на няколко места до този момент и мислеше да напускаш общността! Този нов бутон е "махленска история". Рано или късно ще останете сами в този сайт! Заради вашите махленски истории много хора напуснаха  общността и ще продължават да напускат. След като прочетеш коментара, може и да го изтриеш, както Деси изтри коментара ти за "ЗВУЦИ И БУКВИ, защото ти имаш тези права, а ние сме опитни мишки, които ти повишаваме хонорара. Дадох ви повод за размисъл дали сте всичко!

ОТБЛЪСКВАТЕ МНОГО ХОРА ОТ ОБЩНОСТТА!

Тъй като мога да правя грешки, слагайте лупата и правете рекоментари!!!


Milenfo
Milenfo преди 16 години и 6 месеца

Вчера написах коментар в поста на Деси - ще го повторя и тук.

Не всяка грешка може да се оправдае с бързане или случайност. (Дори и така да е, ще е жалко, ако блогът се превърне в подобие на скайп.) Странно е, но наистина има и правописни грешки в редица постове и коментари. Ами, ако ние не сме прецизни, как ще изискваме това от учениците си?

И още нещо, аз смятам, че има разлика между печатна (случайна) и правописна грешка. Ако натисна съседен клавиш и в думата се появи неточна буква, това не е толкова страшно. Но, ако допусна неправилно членуване (примерно), това вече е сериозна грешка.

 

RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 16 години и 6 месеца

Абе, хора! Аз ли не разбирам нещо или вие го направихте много сложно? Е, какво лошо има в това, че е отворена нова категория - "Правопис и пунктуация"? Аз имам претенции, че пиша грамотно. И въпреки това, случва ми се понякога да се замислям за някои правила. Проверявам и в правописен речник. Не смятам, че тази нова категория е излишна или пречи на някого за активното му участвие в този сайт.

Колеги, престанете! Започвате да пишете обвиненивя, за които по-късно ще съжалявате! Тук сме се събрали да си помагаме и да се уважаваме. Ние самите не се уважаваме, а какво остава за обществото, което само това чака! Да ни гледа сеира!

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Аз май няма да си легна скоро, като гледам как се развива дискусията...

Вяра, пишейки ми минуси, срещу какво по-точно протестираш? Би ли могла да обясниш?

С какви букви предпочиташ да ти напиша отговора си, за да стане съвсем ясно онова, което силно те вълнува? Хайде нека да са червени, с удебелен шрифт.

Аз не получавам хонорар за онова, което правя в този сайт!!!

На теб сигурно ще ти е много трудно да го разбереш, защото твоето мислене явно е различно от моето. Питам се дали си способна да се извиниш за думите си, които така фриволно пускаш в публичното пространство? Едва ли...

Не само, че хора не напускат общността, ами тъкмо напротив. Ще цитирам най-големия шеф на Майкрософт в областта на образованието - Теодора Върбанова, която каза миналата седмица, че ние сме най-голямата образователна общност в интернет.

И като такава, изискванията ще се повишават, а не обратното.

Дали ще остана, или ще напусна - си е лично моя работа. Аз решавам какво да правя, а твоето любопитство по този въпрос не ти прави чест.

DochkaKyuchukova
DochkaKyuchukova преди 16 години и 6 месеца

Подкрепям  идеята на Поли.  Доста късничко разбрах начините за коригиране на постовете и коментарите. Самата аз пиша доста бързичко и не гледам монитора. Пиша от различни компютри и клавиатури и често натискам и други клавиши. Но това не е оправдание. В бързината да изразим точно мисълта си, не забелязваме някои дребни грешки. Това не трябва   да е повод за сблъсъци тук. Нека приемем критиката и се постараем да бъдем по- внимателни с правописа.

 

maya123
maya123 преди 16 години и 6 месеца
Точно ти ли, Вяра, ще говориш за "махленски истории"! Всеки път, когато някой направи уместна забележка, ти, която толкова много мразиш иронията, се хвърляш да правиш саркастични забележки. Абсолютно съм съгласна, че е недопустимо учители да правят правописни грешки. И бързането не е оправдание. Точно толкова е недопустимо лекарят да сбърка лекарството, което ми предписва. Щом учим децата на правопис, задължително трябва да внимаваме и да не допускаме грешки. И в поста НЕ става дума за техническите грешки, които от време на време могат да се допуснат. При ширещата се неграмотност на младите хора, липсата на грамотност тук налива вода във воденицата на тези, които хулят учителите като цяло.  
VqraNenova
VqraNenova преди 16 години и 6 месеца
Е, крайно време беше някой да ти каже истината в очите. Един човек те засегна, и стана международен въпрос. Защо не се  замислиш,  колко други колеги са засегнати и нямат смелостта да го кажат директно? Моят съвет е да оставите колегите да публикуват спокойно и да се изявявате на лични. Или предлагам тази опция да бъде премахната. Роси е права, че всеки жив човек може да сгреши, но някой не искат да си признаят и се мислят за велики. Слезте на Земята колеги! По добре е друг да оцени работата ви, а не да се самоизтъквате! Нека си помагаме, а не да се критикуваме в публично пространство, защото ставаме за смях пред обществото. Идеята ми е да се поддържаме, а не чрез посочване на грешки в публичното пространство да се изяваваме и да казваме " Виж аз съм по добра от вас!". Грозно е! Всеки човек има лично достойнство! Зачитайте го!
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Вяра, ти към кого се обръщаш всъщност? И какъв ти е проблемът? Имаш против да се пише грамотно тук, така ли? От чие име на засегнати говориш? Би ли обяснила, за да стане ясно? Май всичко на всичко лично засегнатите сте две-три.

Да, изявяваме се тук. И теб това дразни ли те? Ние много повече даваме, отколкото получаваме. Едва ли ще го разбереш, след като се изказа за "моя хонорар/заплата" така смело и безотговорно. 

Грозно е да пишем неграмотно, след като упражняваме учителската професия. Грозно е и да се завижда, че някой, видиш ли, бил по-добър от теб, от мен, от някого...

Винаги ще има по-добри от нас в дадено отношение. Винаги. Това не би трябвало да е повод да се самоизяждаме от яд.

VqraNenova
VqraNenova преди 16 години и 6 месеца
ЕЛЕМЕНТАРНИ СТЕ! УТРЕ СЪМ НА РАБОТА И ИМАМ МНОГО ПО-СЕРИОЗНИ АНГАЖИМЕНТИ! ВАШИТЕ КРИТИКИ НЕ МЕ ИНТЕРЕСУВАТ!

РАЗНИ ХОРА, РАЗНИ ИДЕАЛИ! ИЗГОНЕТЕ ВСИЧКИ И ДИШАЙТЕ СПОКОЙНО! ДАНО ТОВА ВИ ДОСТАВИ УДОВОЛСТВИЕ!


queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Ужас! Какъв елементаризъм е някакво си изискване учителите да пишат грамотно! Срамота! Разбира се, че има много по-важни неща от правописа (примерно!) за един действащ учител.

Критиките по отношение на грамотното писане трябва да се ограничат, и даже - забранят, за да се диша свободно. (Как не?!)

Вяра, ти четеш ли си коментарите, които пускаш? Или цялата работа е както в оня виц за чукчата, който не бил читател, а само писател...

RumianaPetrova
RumianaPetrova преди 16 години и 6 месеца
Аз ще кажа: " повече от ужас". Разочаровате ме! Докога с тези спорове? Безсмислени са. Какво ще кажат родители и ученици, когато прочетат всичко това!? "По-умният отстъпва"- ще кажа най- накрая.
milenkova
milenkova преди 16 години и 6 месеца
Vqra wrote :
Е, крайно време беше някой да ти каже истината в очите. Един човек те засегна, и стана международен въпрос. Защо не се  замислиш,  колко други колеги са засегнати и нямат смелостта да го кажат директно? Моят съвет е да оставите колегите да публикуват спокойно и да се изявявате на лични. Или предлагам тази опция да бъде премахната. Роси е права, че всеки жив човек може да сгреши, но някой не искат да си признаят и се мислят за велики. Слезте на Земята колеги! По добре е друг да оцени работата ви, а не да се самоизтъквате! Нека си помагаме, а не да се критикуваме в публично пространство, защото ставаме за смях пред обществото. Идеята ми е да се поддържаме, а не чрез посочване на грешки в публичното пространство да се изяваваме и да казваме " Виж аз съм по добра от вас!". Грозно е! Всеки човек има лично достойнство! Зачитайте го!
В множествено число се пише някоИ. Учи се във втори клас...
ВЯРа, не ВЯРвах да има колеги, които толкова да мразят някого само заради това, че разбира повече от технологии. Всички тук се предполага да сме си взаимно полезни.
По отношение на звуците - това е пример как една грешка е призната и оправена без да се изложи учител, общност, сайт. Аз на ЛС писах на Поли, че е права, че ще оправя материала, че ще изтрия коментарите - защото не е добре да се излагаме. Признах грешката си, защото нямам комплекси. Ти имаш ли? Можем ли да признаем, когато сгрешим? И да продължим заедно?
Или ще се делим по някакви признаци? И изобщо - защо се води тази абсурдна дискусия - та всички ние се борим за грамотност?
Пълен член, кратък член, "и" и "й", "незнам" и "не знам" и още какво ли не... Учи се в начален етап. НИЕ УЧИМ ДЕЦАТА в начален етап - и дали бихме приели техни оправдания при грешка "Госпожо, бях изморена"; "Бързах, затова сгреших"; "Вие имате отношение към мен, защото съм от провинцията" и други подобни хленчения, които прочетох по-горе... 
ZlatkaVylchinova
ZlatkaVylchinova преди 16 години и 6 месеца

Подкрепям и се радвам на новата категория! Всеки ден поправям различни видове грешки в написаното от учениците и понякога се замислям над елементарни неща. Случвало ми се е да се усъмня в себе си, виждайки, че мнозина са написали по един и същи начин дадена дума.

Правописът е ВАЖЕН! Спор не може да има по този въпрос. Жалко е, че има колеги, които посрещат новата категория в блога ни толкова дребнаво и елементарно. С такива ли коментари трябва да се посреща нещо, което е  полезно и необходимо? И да се преминава в лични нападки е най-малкото грозно.

Куини, ти създаде нашата общност. Тук много колеги като мен разбират добре какво ти струва този всеотдаен труд и безрезервно себераздаване. Имаш право да бъдеш с високо вдигната глава!

Благодаря ти лично за всичко, което правиш за нас! Общност "Начално образование" е твоя рожба и аз разбирам колко е болно, когато срещаш нетолерантност и завист. За мен ти си човек знаеш, можеш, много помагащ и безкористен.

Пожелавам успех на новата категория и отново благодаря!

TonyPanayotova
TonyPanayotova преди 16 години и 6 месеца
Няма безгрешни хора, но по-важно е да се стремим да се усъвършенстваме непрестанно. А новата категория ще ни подпомогне, така че няма нужда от спор.Нека всеки се възползва от ресурсите тъй както му позволяват способностите, но от заядливост няма нужда.
gala_hope
gala_hope преди 16 години и 6 месеца
И аз много държа на правописа и пунктуацията. Няма смисъл да се дразни някой, достатъчно търпение и помощ има винаги в блога. Освен това мисля, че техническите грешки са нещо обичайно, личат си и не влизат в същото число, но нека мислим за останалите.

 А по повод горните коментари - колкото повече знаеш, толкова повече се съмняваш! :)

Хубав ден на всички!


DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 6 месеца

zlatna_20 wrote :Случвало ми се е да се усъмня в себе си, виждайки, че мнозина са написали по един и същи начин дадена дума.

На мен също! При проверка на преразкази или съчинения понякога се допитвам до правописния речник. Причината е тази. Грешката на една и съща дума ме хвърля в смут и започвам да се замислям върху собствения си правопис. Освен това филолозите непрестанно измислят някакви нови правила. Добре е да се знаят, за да учим децата на новия правопис. Преди години верният правопис на много от думите беше: чувствувам, участвувам... Сега формите на думите са различни - чувствам, участвам.... Не само технологиите се развиват бързо. Светът около нас се движи със зашеметяваща скорост. Ако искаме да сме част от новото образование, кое му е лошото да сме в крак с него?

И още нещо... Когато получавам критика от човек, който ме е убедил в това колко е знаещ, можещ и стойностен, уважавам критиката му с цялото си сърце, защото чрез нея ще направя стъпка напред в собственото си усъвършенстване.

П.П. В навечерието на 1.ХІ. защитавам с коментарите си не човека, който е пуснал тази публикация (Поли), а българския правопис. С огромно уважение към труда на Найден Геров, Неофит Рилски, Петко Славейков...

 

pnikova
pnikova преди 16 години и 6 месеца
Няма как да отмина темата. Отдавна съм на мнение, че такава категория е необходима, ако не за друго, просто за себеуважение. И не съм съгласна, че грешките са само в клавиатурата. Да, има и такива, но те не дразнят, веднага се вижда причината за тях. Докато правописните - срам, че родител трябваше да ни го каже. Много хора влизат в блога и четат споделеното. Не трябва да се сърдим на възмущението им от неграмотността, а да се съобразим. Ние сме хората, които поставяме основите й (на грамотността) и трябва да сме перфектни. Иска ми се да вярвам, че в блога няма засегнати по темата грамотност - не звучи сериозно.

Поздравления за идеята, Поли! Само не разбрах как ще се осъществяват корекциите - от администратор с червеничко, или на лични :)

Спорен ден и много късмет!


IvelinaStamboliiska
IvelinaStamboliiska преди 16 години и 6 месеца

Мисля, че всички, които публикуваме тук (по-често или по-рядко), трябва прецизно да преглеждаме това, което сме написали, преди да натиснем бутона за публикуване. Мен също ме дразни нарушаването на правилата за правопис и пунктуация. Да, случва се да натиснем един клавиш вместо друг, но това не е оправдание. Лично за мен публикуването в публичното пространство е голяма отговорност, устната и писмената реч на един учител - също. 

Никого не защитавам. Даже не съм прочела коментарите. Това е мнението ми.

 

galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 6 месеца
Абсолютно нужна категория! Понякога, съмнявайки се в нещо, прибягвам до речника- той и без това си стои на бюрото ми. Сигурна съм, че допускам грешки, няма безгрешен човек, но се старая да прочета това, което съм писала, преди да го разпечатам или публикувам. Случвало ми се е, докато проверявам тетрадки, да изпадна в тотално невежество по отношение на правописа на някоя, иначе елементарна дума- просто в момента блокирам и... речникът или колега са насреща. Не се срамувам да попитам, така уча и децата. Човек не може да знае всичко, но винаги може да попита или да провери където трябва.
polipoli1
polipoli1 преди 16 години и 6 месеца
Някога с пачи пера пишеха златни мисли. Сега със златни пера пишат пачи мисли!!!  М-м-м-да-а-а! Разбира се в кавички.Уважавайте езика ни! Защото СЛОВОТО е по-силно от оловото!
feyata
feyata преди 16 години и 6 месеца
Подкрепям идеята за нова категория! Трябва да пишем правилно!
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Благодаря, колеги! От казаното дотук си правя извод, че с предложената категория (промених я, като добавих и „правоговор”) се съгласяват всички, които пишат с грижа към онзи, който ще прочете написаното от тях, и искат да се усъвършенстват. Защото българският правопис не е никак лесен и се случва дори големи светила да се затрудняват в дадени моменти. Ние не само преподаваме българска граматика, но от нас се иска и да научим децата да се изразяват добре писмено, спазвайки редица правописни и пунктуационни правила.

Изискванията към нас обаче не спират дотук, защото, когато седнем с купчината тетрадки да поправяме писмени работи, ние сме длъжни да отбележим абсолютно всички грешки, без значение от какво естество са и дали правилата за недопускането им се изучават в начален етап.

Недоумявам как учител, който не е овладял учебното съдържание по български език за начален етап, влиза да преподава същия този материал на учениците. Защото, както каза Деси, правопис на „и” и „й” се учи във втори клас, пълен и кратък член – в ІV клас, и аз бих добавила - степенуване на прилагателни и наречия като „по-добра” и „по-добре” – в ІІІ и ІV клас.

Ето такива грешки за мен са груби и недопустими.

Ако за статистика приемем гласуването за поста, излиза, че (при гласове 38 : 3) 79 % от учителите са с високи изисквания към собствената си грамотност, а 11 % не желаят да бъдат натоварвани с повече компетентности в това отношение. Заради тези десетина процента обществото ни често пъти прави генерални обобщения, че учителите са неграмотни, защото неграмотното писане бие силно на очи и прави впечатление.

По тази причина, колеги, нека да си помагаме взаимно и да си посочваме пропуските. За да бъдем такива, за каквито искаме да ни приемат и останалите ни сънародници - на ниво.
any4ka
any4ka преди 16 години и 6 месеца

Съгласна съм ,че учителите трябва да внимават какво и как пишат.Това включва естествено и мен, но и не винаги грешките са от това ,че не се знае, а че бързаме да изкажем мнението си. Единственото, което можем да си направим като извод от този безмислен спор, който се разрази е, че не умеем да дадем препоръка, а го правим като забележка, дори като порицание, а така унизяваме колегата. Аз мисля, че има по-добър вариант да насочим вниманието върху грешките на някой, като му съобщим на личната поща или нещо друго, без да го унизявамепублично и това да се чете от други извън нашата сфера.

Нека не забравяме, че всички сме хора и всички грешим, но и сме тук, за да си помагаме, за което благодаря на всички (грешни и безгрешни).

 

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Аничка, смятам, че когато някой допуска неимоверно количество груби правописни грешки, представяйки се за учител, той не само, че сам се унижава публично, но унижава и колегите си, които изпитват срам и неудобство от такива представители на гилдията.

Ако си мълчим, ще излезе, че или не виждаме грешките, или нямаме смелостта да ги посочим.


By DaniParvanova , 29 October 2009

Това беше темата на урока ми по БЕ днес. Работим по учебника на изд."Булвест". Искаше ми се по-различен поглед върху темата и мисля, че постигнах целта си (имах посещение от зам.директора). Не сме конферирали урока, но аз съм доволна от работата на децата.

http://dox.bg/files/dw?a=9d3363c22e  

диктовката

пъзелът

Legacy hit count
4114
Legacy blog alias
34382
Legacy friendly alias
Видове-реч-Упражнение
Методически разработки
Български език
4-ти клас

Comments14

milenkova
milenkova преди 16 години и 6 месеца
Още сутринта ти казах - урокът е разработен страхотно!
pinkflower
pinkflower преди 16 години и 6 месеца
Поздравления! Наблюденията ми са, че уроците за видовете реч не са никак лесни за децата. Но състезанието, което си подготвила по много увлекателен начин кара децата да вникнат в учебното съдържание. В този урок има всичко - правила, обяснения, нагледност, дори игра... Перфектно!
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 6 месеца
Благодаря Ви! Надявам се и отстрани така да са изглеждали нещата :)
DidiStoyanova
DidiStoyanova преди 16 години и 6 месеца
Чудесно е! Поздравления!


DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 6 месеца

Когато пусках публикацията смятах да обясня идеята на урока, но ми звънна телефонът и забравих. Преди малко Роси ми писа в скайп и се усетих...

За какво става въпрос. Последните слайдове включват игри. Първата е диктовка. Децата са разделени на два отбора. Пускам листче, което се предава от дете на дете. Едно от децата прави диктовката на своя отбор. Когато са готови, предават листчето за проверка. Едва тогава правим проверка с диктовката от презентацията. Пъзелът .... Прочетох приказката на децата и след това те трябваше да сглобят листчето ( предварително нарязано на лентички, включващи акцентите ... авторова и пряка реч).

RositsaGeorgieva1
RositsaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

ЕЕЕ, Дани, много си скорострелна! Наистина си го замислила интересно. На пръв поглед не разбрах за диктовката и пъзела. Друго си е като обясниш :) :).

Идеите сякаш извират от тебе. Сигурно се е получил прекрасен урок и децата са работили активно. А и щом ти си останала удовлетворена (какво му трябва друго на човек...)

Поздравления!

DochkaKyuchukova
DochkaKyuchukova преди 16 години и 6 месеца
Чудесно е ! Благодаря, Дани!
maya123
maya123 преди 16 години и 6 месеца
Много интересно, разнообразно и пълноценно разработен урок. Поздравления!
RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 16 години и 6 месеца
Интересно! И аз съм правила такива състезания, но със задачи по математика.
ZlatkaVylchinova
ZlatkaVylchinova преди 16 години и 6 месеца
Поздравления!!! Стисках палци от снощи (знаех)! Всички изпитваме особени чувства по време на посещение, но, Дани, при теб се влиза, за да се види и научи нещо интересно от проверяващия. Сигурна съм, че и децата, и той са излезли обогатени и доволни! 
Milenfo
Milenfo преди 16 години и 6 месеца
Много добре замислен урок, Дани, игрите внасят и емоции в часа. Както стана ясно вече, бил е успешен.
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 6 месеца

В предишния си част имах подобна игра. Децата, разделени на отбори, трябваше да създадат собствен диалог (по картинки). Излиза първият и записва първото изречение, след него вторият и т.н. Условието беше да има и пряка и авторова реч, както и обръщения.

Идеята за пъзела беше на Мая. Приказката, която тя ми предложи, ми се видя доста сложничка за децата. Избрах друга... Според Мая децата са достатъчно големи, за да открият частите на приказката сами. По принцип съм съгласна... Ако бях със стария си випуск не бих се замислила. С тези дечица все още се опознаваме. Не ми се искаше да правя експерименти точно в часа за проверка. По тази причина прочетох приказката предварително.

Но идеята е ценна. Може да използвате както идеята на Майчето, така и моят вариант в своята работа (всеки си познава децата).

galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 6 месеца
Дани, урокът ти е изключително прецизен и няма начин да не си доволна, щом децата са се справили! Поздравления!!!

 При мен, вместо пъзела, се появява пак диктовката.

GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 16 години и 6 месеца
Дани, ще взаимствам идеята ти за колективната диктовка и пъзела за други уроци. Този вече го минах. Въпреки положените усилия от моя страна да улесня възприемането, моите деца все още грешат при пунктуацията на видовете реч и обръщението..
By DaniParvanova , 27 October 2009

Това е моята гледна точка върху провеждането на този урок (по изд."Булвест").

 

 

Legacy hit count
2863
Legacy blog alias
34309
Legacy friendly alias
Правопис-на-видовете-реч
Уроци, съвети, препоръки
Методически разработки
Български език
4-ти клас
Литература

Comments8

milenkova
milenkova преди 16 години и 6 месеца
Чудесно, Дани. Много добре изпипано!
RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 16 години и 6 месеца

Браво, Дани!

Отличен 6!!!

На госпожата и на децата:)

Milenfo
Milenfo преди 16 години и 6 месеца
Аз не съм работила по това издателство, но ми хареса гледната ти точка, Дани!
galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 6 месеца
И на мен ми хареса! +++++++++++++++++++++++++++++++!!!
DochkaKyuchukova
DochkaKyuchukova преди 16 години и 6 месеца
Много добре си го представила! Харесва ми, Дани! 6+
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 16 години и 6 месеца
А пък аз ще използвам твоя вариант в часа за упражнение. Както учим децата да работят в екип, така и ние тук сме страхотния екип на началните учители!
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Браво, Дани! :) Много ми хареса вмъкнатият обект, направен на Adobe Captivate, за актуализиране и оценка на старите знания; начинът, по който онагледяваш знанията за "обръщение" и изобщо целият урок, в който е предвидена и групова работа.

Дани, аз си позволявам да ползвам термина "двоеточие" и мисля, че децата лесно го възприемат и свикват бързо с него.

pinkflower
pinkflower преди 16 години и 6 месеца
Перфектна гледна точка, да не говорим колко е полезна :) Благодаря!
By DaniParvanova , 23 October 2009

За днешния ми час по ЗИП БЕЛ съм предвидила работа в Помагалото на изд. „Булвест“. Трябва да затвърдим употребата на видовете реч.

Ще работя с тази презентация.

Legacy hit count
3402
Legacy blog alias
34166
Legacy friendly alias
Видове-реч-в-текста
Български език и литература
Уроци, съвети, препоръки
Методически разработки
4-ти клас

Comments3

pinkflower
pinkflower преди 16 години и 6 месеца
Благодаря, Дани! На моите ученици им е трудно да се справят с видовете реч. Така че с удоволствие ще използвам предложението ти.
CvetaGergova
CvetaGergova преди 16 години и 6 месеца

Дани, благодаря ти!

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 6 месеца
Дани, бичкам си те... Да знаеш. Не е по темата, ама нищо...
By AnichkaPetkova , 8 October 2009

След две нощи борба с Adobe Captivate 4 и едно нескопосоно тестче, реших да се върна при добрия Power Point. Е малко макроси, но се сетих да шаблончетата на Поли и си поиграх с един от тях. Получи се нещо, което смятам да използвам в часа по ЗИП.

 

ZIP-a.ppt

 

Не работя с конкретно помагало и си подготвям темите с работни листи за децата.

Legacy hit count
979
Legacy blog alias
33744
Legacy friendly alias
Зип---БЕЛ
Български език
1-ви клас

Comments10

Danyvas
Danyvas преди 16 години и 7 месеца
И аз от две нощи водя същите борби, Ани :))))))) Но засега не мога да се похваля с нищо. А ти наистина си голяма приятелка с Power Point....тестчето е много сладурско.
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 7 месеца
Не се отказвай, Ани! За теб няма невъзможни неща!!!
lidiqganeva7
lidiqganeva7 преди 16 години и 7 месеца
Абе, хора, а какво е да се мъчиш сам, след като не знаеш английски:))))))))))))))))) Ама нали съм си Кози рог, напред с рогата, пък каквото стане. Е, ще се балтавя повечко, ноооооо... ще стане!!!
AnichkaPetkova
AnichkaPetkova преди 16 години и 7 месеца
Ха-ха аз и английския сме доста далечни приятели ;))))))))), но инатът ми е голям и това ми помага. За отказване и дума не става, но ще трябват още борби, това е ясно. Колкото до старата любов Power Point, ще кажа само: Приятел в нужда се познава.
lidiqganeva7
lidiqganeva7 преди 16 години и 7 месеца
Ани, то добре че са старите приятели:)))))))))), та помагат в нужда.
GerginaNedeva
GerginaNedeva преди 16 години и 7 месеца
Поздравления, Ани ! И така си е мноооого добре. Поиграх си.....
RumianaPetrova
RumianaPetrova преди 16 години и 7 месеца
Не е важно къде си го направила, а как си го направила! В случая- отлична работа. Въпросът е, че хора като теб са упорити и обичат предизвикателствата, нали?
DochkaKyuchukova
DochkaKyuchukova преди 16 години и 7 месеца
Добрият ни стар приятел Power point  си ни върши чудесна работа при масовия час. Останалите програми имат малко по- самостоятелен характер.  Но пък трябва непрекъснато се обновяваме и ще се борим и с тях и с английския. Не си сама в тая битка, Ани!
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 7 месеца
О! Някой се ползва от някогашните ми изобретения по тема "макроси"!? Аничка, много се радвам, че си се сетила за тях! Много сладко са е получило!
AnichkaPetkova
AnichkaPetkova преди 16 години и 7 месеца
Благодаря за добрите думи ;) Ценя ги много, защото са казани от добри професионалисти. Наистина няма значение, с какво са направени материалите, важно е съдържанието. Целта ми е още при изучаването на гласнните да започна  формирането на практическите умения за прилагане на правописните правила. Затова чакайте още такива занимавки.

Руми, много си права за предизвикателствата. Всяко предизвикателство е мотив, а мотивът води и до крачката напред.Радвам се на успехите на всички и на това, че заедно се учим и творим! ;)


By DochkaKyuchukova , 23 August 2009

Здравейте приятели!

Виждам, че сте неуморни и подготовката за новата учебна година тече с пълна сила. Прилагам и своя принос. Подготвила съм кратък правописен речник, с който учениците бързо да проверяват правописа на думи залегнали в упражненията по БЕЛ. Има и връзка към правописен речник в интернет, така че ако някоя от думите липсва пак да направят проверка. Надявам се да е от полза за работата ви.

http://dox.bg/files/dw?a=35f96e1019

 

Legacy hit count
4534
Legacy blog alias
32208
Legacy friendly alias
ПРАВОПИСЕН-РЕЧНИК-E5219B90F5A6457A8337F61338B3C874
Български език и литература
Български език
1-ви клас
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас

Comments13

GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 16 години и 8 месеца
Изключително полезно! Ще използвам речника. Благодаря!
feyata
feyata преди 16 години и 8 месеца
Благодаря, ти! Чудесно направен речник! Поздравления!
CvetaGergova
CvetaGergova преди 16 години и 8 месеца

Чудесна идея, перфектно реализирана!

TeodoraBoyadzhieva
TeodoraBoyadzhieva преди 16 години и 8 месеца

Страхотен е! Благодаря!

Vili_vb
Vili_vb преди 16 години и 8 месеца
Благодаря за чудесния речник!

           


ElisavetaIvanova
ElisavetaIvanova преди 16 години и 8 месеца

Благодаря за споделения труд, Доче!!! Не бих могла да изказвам преценки!! Само зная, че ще бъде полезен в работата ни!!

galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 8 месеца
Определено е полезен! Благодаря!
stanislavahristova
stanislavahristova преди 16 години и 8 месеца
Б р а в о !!!

Тъкмо ти си от най-неуморните и енергичните!


DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 8 месеца
Много ми хареса! С удоволствие ще го ползвам в часовете си!
casperiv
casperiv преди 16 години и 8 месеца
Чудесно е! Благодаря!
Ancheto13
Ancheto13 преди 16 години и 8 месеца
Доче, чудесна идея! С радост ще я ползвам!

 


ZlatkaAtanasova
ZlatkaAtanasova преди 16 години и 8 месеца
Прекрасен речник!!!
HristinkaNikolova
HristinkaNikolova преди 16 години и 8 месеца
ЧУДЕСНО Е ДОЧЕ!НЕЗАМЕНИМ ПОМОЩНИК!
By silvirumenova , 12 July 2009
Няколко упражнения върху обеззвучаване на съгласните в средата на думите.

Звучни съгласни в средата на думата.ppt 


Legacy hit count
5031
Legacy blog alias
31079
Legacy friendly alias
Звучни-съгласни-в-средата-на-думата
Български език
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас
Упражнения

Comments6

maria.maria
maria.maria преди 16 години и 9 месеца
Много ми хареса,  silvirumenova! Поздравления! Ще сложа линк в сайта на моите сладури! Благодаря ти!
MilenaStojanova
MilenaStojanova преди 16 години и 9 месеца
От акустична гледна точка сонорните съгласни Л, М, Н, Р + глайдът Й се изучават до 4-ти клас към звучните съгласни.
silvirumenova
silvirumenova преди 16 години и 9 месеца
Въпрос на стил, mica. Още в края на първи клас учениците ми знаят, че сонорните и Й са отделна група. А и те не се обеззвучават!!!
TsenkaDimitrova
TsenkaDimitrova преди 16 години и 9 месеца
 Чудесно ! Много ми допадна .Искрени поздравления !

+ + + + + +


MilenaStojanova
MilenaStojanova преди 16 години и 9 месеца
Не бих искала разговорът да е като полемика, но не съм съгласна, че е въпрос на стил, защото стилът е начинът, по който ще се достигне до едно знание. Според предложените упражнения ученик, който посочи М, Н . . .  за звучни съгласни, ще е грешка. А за какво е  класификацията в учебника за 2-ри клас на изд. Булвест 2000 - стр. 18: Съгласните са: звучни - б, в, г, д, ж, з, дж, дз     м, л, н, р, й                                   беззвучни п, ф, к, т, ш, с, ч, ц,   х                         И последно от  Фонетика и фонология на Вл. Георгиев, И. Дуриданов: от акустична гл. т. съгласните са: Звучни: р л м н й б б’ в в’ д д’ з з’ дз дз ж д г г' и  беззвучни, а по преобладаване на гръклянов тон или характеристичен шум са сонорни и шумови.
RenetaMincheva
RenetaMincheva преди 16 години и 8 месеца
   Чудесна, полезна и приятна идея. Браво, ще бъде от полза за много колеги.
By sashaeftimova , 29 April 2009
Сам раб БЕЛ 29 04.doc

 Колеги, подготвих този работен лист с упражнения за затвърдяване на част от изученото през учебната година.

Legacy hit count
974
Legacy blog alias
29021
Legacy friendly alias
Работен-лист-по-български-език

Comments1

silvirumenova
silvirumenova преди 17 години
Допадат ми такива листчета!
By sashaeftimova , 22 April 2009
Legacy hit count
1494
Legacy blog alias
28800
Legacy friendly alias
ИЗХОДНО-НИВО---БЕЛ-B3FF65E6D05C41CDBF76A3ABB3D51D33

Comments4

RGaneva
RGaneva преди 17 години
Благодаря! Полезно е и спестява време.
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години
Огромни благодарности за материала :)
linaval4eva
linaval4eva преди 17 години

Въпреки ,че съм в трети клас- благодаря!

By sashaeftimova , 9 April 2009
съобщително изречение 08 04.doc

 Малко допълнителни упражнения за преговор на изученото през учебната година .

Legacy hit count
1095
Legacy blog alias
28410
Legacy friendly alias
Съобщително-изречение-B62B5E1145254F74A9EC79AB4BEB53D5

Comments