BgLOG.net
By ArathBenedek , 27 July 2007
д
Legacy hit count
3209
Legacy blog alias
13900
Legacy friendly alias
д-5019872417DA40C4A65DB8AA5EAED5C6
Български език
Правопис и правоговор
Уроци, съвети, препоръки
Училище

Comments12

Shogun
Shogun преди 18 години и 9 месеца
Много  хубав  постинг,  винаги  е  добре  човек  да  осъвършенства  езика  си.

Дано  целта  наистина  да  е образователната,  а  не  все  същата  - да  се  докаже,  че  шопските  диалекти не  принадлежат  към  българския  език. Защото наистина е безумие, както българският народ и без това се топикато сняг пред  очите  ни,  да  оценяваш като  сърби  2-3  милиона  българи.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 9 месеца
Аз много обичам употребата на преизказното наклонение и умишлено го използвам в моята работа като учител. Забелязала съм, че когато разказвам нещо на моите ученици и изложението ми е в преизказно наклонение, понеже то създава асоциация, свързана с приказките (нали в тях то се използва задължително?), те слушат с още по-голямо внимание и интерес.
ArathBenedek
ArathBenedek преди 18 години и 8 месеца
Още един откъс от тазвечершните новини.

Откъсът: http://arath.100webspace.net/sound/btv-novinite2.mp3
Текстът:
Атанас, Вероника, Илиян, Калина, Мартин и Миглена са постоянно заедно. Били са в една група в детската градана и в един клас в училище. Като се случило някой да се успи за час, всички закъснявали, защото не можели да тръгнат без него.За момента най-дългата им раздяла е била пет часа: времето, в което са били на изпит по математика и химия в София. И шестимата са го изкарали и не са се възползвали от привилегията на близнаците "Мине ли един, в университета влизат всички". "Всеки искаше първо да разбере какви са възможностите на всеки един..."

Къде е грешката?
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Добре-е-е :) Чудесна идея :) Нека да проверим знанията си върху преизказното наклонение.

По първото упражнение - не виждам никъде форми на преизказно наклонение освен при лъгала.

По второто упражнение грешката ще я дам с удебелен шрифт.

Атанас, Вероника, Илиян, Калина, Мартин и Миглена са(трябва да е били) постоянно заедно. Били са в една група в детската градина и в един клас в училище. Като се случило някой да се успи за час, всички закъснявали, защото не можели да тръгнат без него. За момента най-дългата им раздяла е била пет часа: времето, в което са били на изпит по математика и химия в София. И шестимата са го изкарали и не са се възползвали от привилегията на близнаците "Мине ли един, в университета влизат всички". "Всеки искаше първо да разбере какви са възможностите на всеки един..." (Според мен в цитатите е неуместна употребата на преизказно наклонение)

ArathBenedek
ArathBenedek преди 18 години и 8 месеца
Да има грешка при лъгала, но каква е?
Във втория случай грешката не е там. Пробвай да промениш всички преизказни форми в изявително наклонение и после по правилата за образуване на преизказно наклонение ги образувай, виж дали ще съвпадат.

Да, по принцип е неуместно да се използва преизказно наклонение по новините и не го използват винаги, но съгласи се, че ако говореха винаги в изявително (както правеше учителят ми по история), щяха да звучат доста странно.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Арат, нещо не разбирам. Според мен в първия текст няма преизказно наклонение освен при думата лъгала.

В първото изречение на втория текст е използвано изявително наклонение, а не преизказно:

Атанас, Вероника, Илиян, Калина, Мартин и Миглена са постоянно заедно.

В следващите изречения вероятно имаш предвид излишното сегашно време в трето лице: формите е и са.

Били са в една група в детската градина и в един клас в училище. Като се случило някой да се успи за час, всички закъснявали, защото не можели да тръгнат без него. За момента най-дългата им раздяла е била пет часа: времето, в което са били на изпит по математика и химия в София. И шестимата са го изкарали и не са се възползвали от привилегията на близнаците

Също така мисля, че не случило, а случело е по-правилно да се каже.
ArathBenedek
ArathBenedek преди 18 години и 8 месеца
Браво, втората грешка я откри. Трябва да е случело, а не случило. Ако втория текст го обърнем в изявително наклонение, става:

Атанас, Вероника, Илиян, Калина, Мартин и Миглена са (това си е сегашно време и няма нужда от преизказно наклонение) постоянно заедно.Бяха в една група в детската градана и в един клас в училище. Катосе случеше някой да се успи за час, всички закъсняваха, защото неможеха да тръгнат без него.За момента най-дългата им раздяла е била(пак изявително наклонение, минало неопределено, защото фразата "замомента" има предвид "за през целия им живот" като "ходил съм Гърция","бил съм учител") петчаса: времето, в което бяха на изпит по математика и химия в София.И шестимата го изкараха и не се възползваха от привилегията наблизнаците "Мине ли един, в университета влизат всички". "Всеки искашепърво да разбере какви са възможностите на всеки един..."

"случеше"е особена употреба на минало несвършено време, има значение на "винагикогато", а "случи" в минало свършено предполага само веднъж. Миналонесвършено преизказно време се образува с минало несвършено деятелнопричастие "случело".

Формите на глагола "съм", според мен тук епо-добре да ги има. Без тях се създава една по-голяма преизказност катов народна приказка.

В първия откъс фразите "дълго време" и "чевнася осигуровки" (а не "че е внесла осигуровка") предполагат еднаповтаряемост на действито, то ест тя не веднъж е излъгала, че внася, амногократно го е правела в продължение на много време. При повтарящи седействия се използва минало несвършено време (лъжеше). Възможно еизречението "арестуваха я, после тя дълго време лъга, че е внасялаосигуровки, но после си призна", то ест тук изреждаме еднократнидействия, макар и продължителни (нещо като "дълго време живях вЛондон"), но когато говорим за повтарящи се дейсвия в миналото,употребата на минало свършено време е някак неуместна. Така че битрябвало да е "лъжела".
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца

В двата примера би трябвало да е преизказно наклонение, а не минало неопределено време. Съгласна съм, че по-правилно е живеели, а не живели. Аз обаче се колебая дали трябва да се каже са живеели или спомагателният глагол са трябва да отпадне.

Виж какво пише Л. Андрейчин в един свой учебник по български език:

При всички преизказни времена в 3 л. ед. и мн. число спомагателният глагол е, са се изпуска.

В 3 л. ед. и мн. число спомагателният глагол е, са в минало неопределено време по правило не се изпуска.

Наскоро пратих една моя разработка на урок в ДИУУ за оценяване. Асистентката ми върна курсовата работа, като беше направила някои корекции. Една от поправките беше следната:

Дедал е (тук трябва да отпадне спомагателния глагол) нямало да убие Тал, който го превъзхождал, и после със сина си да заживеят като пленници на Минос.

Замислих се върху грешката и си я обясних с правилото, формулирано от Л. Андейчин. Ти как ще коментираш това?

ArathBenedek
ArathBenedek преди 18 години и 8 месеца
Ами, пак ще кажа това, което съм го написал и горе (то е повлияно оттова, което пише в грматиката на Боримир Кръстев). Когато преразказваш(например в история/приказка/чужди думи, когато има повече от единглагол) е/са не трябва да ги има. Но когато правиш заключение илиразсъждаваш (това се нарича умозаключителна модалност) какво някойспоред теб е направил, е/са ги има. В твоя приемер забележи, че не си сложила е/са при втория глагол:

Дедал е нямало да убие Тал, който го превъзхождал, и после със сина си да заживеят като пленници на Минос.

Товаозначава, че просто преразказваш, че Тал превъзхождал Дедал, а неумозаключаваш. Щом си сложила "е" на първото, значи правиш личноразсъждение. Не знам наистана дали това си имала предвид, защото непознавам целия текс, въпреки че на мен също не ми звучи много правилнотова изречение. Ако става въпрос за заключение аз бих предпочел условнонаклонение:

Дедал не би убил Тал, който го превъзхождал, и полсе не би заживял със сина си като пленници на Минос.

Немога да кажа със сигурност защо бих направил така, но сигурно съм сеповлиял от училище. Там незнайно защо все ни учеха да избягваме глаголина "л/ла/ло/ли" (преизказно наклоние), може би от БАН все още на са сеуточнили за някои области от езика (друга такава област е клитичнотоудвояване: "Иван го видях") и не може да се прецени дали дадена конструкция е правилна или не.

Азсъщо знам, че е/са би трябвало да се изпускат, обаче съм забелязал, чена практика не е така. Лично аз срещам повече преизказни конструкции сучастието на е/са и някои от тях определено не ми звучат правилни. Майне бях много от помощ, ако искаш виж в сайта на БАН, там има секция за езикови справки.

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Бих казала, че е по-скоро разсъждение, част от анализа на текста, а не преразказ, защото е обосновка към отговора на зададен въпрос. Ето виж - в скобите са дадени евентуалните отговори на учениците:

Да прочетем въпросите от учебника.

1. Как Дедал и Икар избягали от острова? (Подборно четене на части от текста, в които се разказва как бащата и синът избягали от острова.)

2. Защо Дедал проклинал своето изкуство? (Защото обвинявал изкуството за смъртта на детето си по две причини: ако не поставял изкуството над всичко, Дедал е (тук трябва да отпадне спомагателния глагол) нямало да убие Тал, който го превъзхождал, и после със сина си да заживеят като пленници на Минос; ако не бил изобретил крилата, синът му щял да остане жив.)

ArathBenedek
ArathBenedek преди 18 години и 8 месеца
Ами като е разсъждение защо на всички останали места няма е/са?

Според мен, под "разсъждение" Боримир Кръстев има предвид, разсъждение дали самото действие се е случило или не. Например когато един детектив казва: "Убиецът е влязъл през прозореца, докато жертвата се е къпела.Предварително е бил отрязал телефонния кабел. Щял е да нападне, когатое чул някой да чука на вратата.", той не преразказва чужи думи, ами виждайки счупения прозорец и отрязания кабел, заключава какво въобще се е случило, а не защо. Докато ти не разсъждаваш дали въобще Дедал е обвинявал изкуството, дали е поставял изкуството над всичко, дали е убил Тал, дали Тал го е превъзхождал и т. н., ти знаеш, че тези неща са се случили, научила си ги от някъде другаде (а детективът не), просто изразяваш причнно следствената връзка между някакви факти, на които не си била свидетелка.

Започвам да си мисля, че това дали е/са трябва да ги има се влияе от това дали ги има и в околните изречения. Това "е", дето си го сложила, наистина малко дразни, но не мога да си обясня защо. Мисля си, че ако въпросът беше "Защо Дедал е проклинал своето изкуство?" и ти навсякъде беше сложила е/са, асистентката нямаше да забележи никакви грешки, така поне мен "е"-то не би ме дразнило. Съветът ми е, когото пишеш в преизказно наклонение, намери някоя конструкция, за която си сигурна че трябва или не трябва да има е/са, и напиши целия текст според нея.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Според мен отговорът трябва да съответства на въпроса от учебника. А той е в преизказно наклонение: Защо Дедал проклинал своето изкуство?

Но за грешката, която съм допуснала, съм на същото мнение. Много по-добре звучи изречението без спомагателния глагол.
By Weber_Logson , 26 July 2007

<?xml:namespace prefix="o" ns="urn:schemas-microsoft-com:office:office"?>

– Хан, естествено, – изсмя ми се в слушалката Яна (30), филолог – аз живея на Хан Аспарух № 6!

[Весело подрънкване на запотени от студ чаши.] Той се бърка от английски.

– Кажи на Изи, че много добре знам как е на английски и че въпросът беше как е на български. Хайде, да се топнете в морето и за мен!

 

На 04.07.2007 г. беше открит паметник на кан Крум в Пловдив. Името на владетеля е изписано „кан”. Направи ми впечатление и се порових, да разбера дали досега съм използвал погрешно „хан”. Консултирах се и с историк:

 

– И двете са верни, – ми отговори.

– Е, това пък е най-неприемливият отговор. Защо да има дублетна форма? Все едно от двете трябва да е „по-вярно”! Или се казва агенция „Ройтер” или „Ройтерс”. Не може и двете.

 

Търсене в Гугъл извежда 89000 резултата за „хан Аспарух” и 1150 за „кан Аспарух”. Доколкото това въобще е показателно, то означава, че употребата на „хан” в Интернет е по-широка, отколкото „кан” (има-няма 77 пъти по-широка). Не винаги обаче по-разпространеното е и по-вярно.

 

Божидар Димитров, доктор на историческите науки и директор на Националния исторически музей употребява „кан” в трудовете си. Според ст.н.с., д-р Петър Добрев „титлата ХАН липсва в реалните български археологически и исторически материали и е била въведена някога поради несръчно и некомпетентно преправяне на истинската титла на българските владетели (http://www.protobulgarians.com/Statii%20ot%20drugi%20avtori/Petar%20Dobrev%20-%20otgovor.htm). В „Комедия от грешки: защо древната българска история поражда у някого истерия” той цитира акад. Вл. Георгиев в интервю по повод на 1300-годишнината на България (Разговор с акад. Д. Лихачов: В: Симетрия на времето. С., 1984. с.113) „Правилно е да казваме “КАН Аспарух”, “КАН Тервел”…защото ХАН е турско и татарско название.”

 

За да стане още по-интересно, ето едно мнение на Емил Живков, цитирано в http://www.sarakt.org/titli.htm:

"Що се отнася до "кан", бих приел тази титла, но единствено спрямо Крум, Омуртаг и Маламир. Нямаме право да я пренасяме автоматично назад във времето и да я поставяме пред имената на Аспарух и Кубрат например.” Авторът на „Древнобългарски санове” в същия сайт продължава: „Но защо да тълкуваме титлата на Крум, Омуртаг и Маламир КАНАСУБИГИ, че била "кан". [...] това буквосъчетание се превежда буквално от латински и означава МЪДЪР ВЛАДЕТЕЛ [canasubigi]! Не твърдя, че титлата е латинска, напротив, имайки предвид извековните връзки на българите с Апенините /пеласгите "етруски", в последствие Алцек/, може да се приеме, че термините са навлезли в латинския език от българския древен език. Сиреч титлата да е древнобългарска."

Пак в същия източник: „[с]поред Иван Венедиков за разлика от руско-славянското княз в българския език названието е къназ (кънїз). Може дори да се предположи, че княз е производно от канасюбиги –през канас - къназ - княз.

 

Хипотезите дотук:

1. Правилно е да казваме „хан Аспарух”, защото така се е преподавало доскоро, защото е навлязло широко (в имена на улици, дружества, организации, литературни творби, филми);

2. Правилно е да казваме „кан Аспарух”, защото, при използването на интердисциплинарен подход, съвременната историческа наука и историческата лингвистика с помощта на археологията заедно доказват (така ли е?), че към момента „кан” е по-правилното изписване на титлата на съответните владетели или насърчават тази употреба.

3. Хан Кубрат и хан Аспарух, но кан Омуртаг, кан Крум, кан Маламир.

4. Правилно е единствено „Канасубиги”, защото това е открито като източник от първи ред (ако такова понятие съществува).

 

Какво мислите?

Legacy hit count
8414
Legacy blog alias
13887
Legacy friendly alias
Аспарух---хан-или-кан-
Култура и изкуство
Български език
Правопис и правоговор
Уроци, съвети, препоръки
Наука

Comments8

Shogun
Shogun преди 18 години и 9 месеца
Това, че нещо е общоприето и широко разпространено, съвсем не доказва,че е вярно. Имам една стара книга, от началото на 20-ти век, авторът секазва Виктор Хюго! В предисловието е обяснено, че според някои епо-правилно да се казва Виктор Юго, но тъй като Хюго е общоприето,познато на хората и станало вече традиционно, то вече не може да бъдепроменено с чуждото за читателите Юго!!!

За мен е безспорно, че титлата е КАН, понеже следя, когато имам време,предаването "Памет българска", и там проф. Божидар Димитров и неговитегости - все историци от голяма величина, не подлагат на съмнение тазититла.

На какво се базира обаче тази увереност, не съм се замисляла, ако попадна на източник, непременно ще ви напиша.

:)
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 9 месеца
Но ти, търсейки информация, си направил едно сериозно и задълбочено изследване по въпроса.

С какво можем да помогнем? Лично аз имам няколко научни книги, посветени на старите българи, в които тази владетелска титла се среща. Само в една от тях - "ПЪРВОБЪЛГАРИТЕ. Бит и култура" на Веселин Бешевлиев, авторът категорично и навсякъде употребява формата "кан", а не "хан". Той казва, че "кан сюбиги" е известна тюркска владетелска титла. Днес по-късно ще снимам откъс от книгата, в който се дава това интересно обяснение. Не мога да го препиша заради това, че нямам  необходимите знаци.

Също така Бешевлиев съобщава, че след Маламир титлата повече не се среща в първобългарските надписи. Причината за това е неизвестна. Може би тя е загубила значението си.

В книгата "Българската държавност в актове и документи" (1981 г.), чийто съставител е Васил Гюзелев, е написано следното:

Начело на държавата стоял владетел, който в периода 681-913 г. бил титулуван "канас ювиги" (велик хан), а от 913 до 1018 г. - "цар и самодържец на всички българи".
Weber_Logson
Weber_Logson преди 18 години и 9 месеца
queen_blunder, много благодаря, че взе присърце този интересен въпрос! Приносът ти е страхотен! Добавам нова хипотеза от твое име:

1.1. "Хан" е новосъздадена словоформа, която обобщава смисъла на "кана субиги", без да има двусмислеността, която иначе би се получила, при самостоятелната употреба на "кан" (queen_blunder).

Търсенето на правилната употреба продължава. Казусът е почти решен. Още мнения?
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 9 месеца
Благодаря ти! :) Ще продължавам да търся още информация по този наистина много интересен въпрос, който поставяш.

Учудващо е, че никой не може да каже откъде и как се е появила думата "хан" и защо точно тя се е наложила и придобила популярност. Все пак някой би трябвало да има заслугата за това, "преправяйки" титлата. След като ХАН е турско и татарско название, дали пък това не е под давление на хора, които умишлено са вкарали в езика ни още един турцизъм?
Teri
Teri преди 18 години и 9 месеца
Темата и мен ме интересува живо :) Искам да знам хан Тервел ли съм или кан Тервел :)
Вчера минавахме с Eowyn в Пловдив покрай едни плакати и аз се зачудих, хан или кан е титлата.
Weber_Logson
Weber_Logson преди 18 години и 9 месеца
Еха, не съм се и надявал на подобен задълбочен интерес. Благодаря ви за помощта.

Какво се оказва? В първоначалния вариант, думата се изговаряла със звук, който нямаме в съвременния български -- някакво гърлено звучно "х" или звучно "к" (за справка -- сега от веларната двойка "к-г" "к" е беззвучно, а "г" -- звучно). Ако има аналогично привнасяне на други думи със същия произход, може да се проследи как са се развили до съвременния български.
Weber_Logson
Weber_Logson преди 18 години и 9 месеца

Становище на Института за български език при БАН

В съвременната езикова практика за назоваването на прабългарските владетели е установена думата "хан".

Думата "кан" съществува в българския език, но тя се употребява като исторически термин преди всичко в среда на специалисти и в специализирани исторически текстове. Ето защо и в речниците на българския език, в които е отразена думата "кан", тя е снабдена с бележка "истор.", което я определя като дума, характерна за съответната научна област.

В българския език съществуват думи, които са термини в някоя област, но са повсеместно употребявани, напр. дъб, мечка, туберкулоза, олово и др. Не е такъв обаче случаят с думата "кан". Състоянието на езиковата практика в момента не дава основания да се твърди, че думата "кан" може да се употребява като неутрална, както думата "хан".

Служба за езикови справки и консултации
Институт за български език при БАН
тел.: 090 012 230

Shogun
Shogun преди 18 години и 9 месеца
Много интересно! Следователно, може с голяма доза сигурност да се разглежда "хан" като общоприето.
Все пак ми се струва, че "кан" ще навлезе и ще измести "хан"-а, т.к. това е мнението на водещи историци.

By ladyfrost , 24 June 2007

Изследванията на медиите се характеризират с мултидисциплинарност. Самите медии са сложно и многоаспектно явление. Те имат своя институционална структура, икономически аспект (приходи,разходи), реклама и PR. Всяка медия си има своя история, архив, уеб-сайт и т.н.

Медиите имат разнообразни и различни структурни аудитории, които представляват огромен изследователски интерес в най-различни аспекти. Претенциите на аудиторията, формиране на общественото мнение, какви сегменти се обуславят и пр. Съществуването на медиите е обвързано с различни юредически и законови правила и норми.

Тази сложност и многоаспектност на медиите при изследването на масовата комуникация предполага използването на различни техники, методи и науки.

Естествено, напълно възможно е някакво конкретно изследване на масовата комуникация да се осъществи с методите и техниките на една наука. Обикновено по-конкретни и малки проблеми.

Един от най-интересните, но и сред най-сложните методи за изследване на комуникацията е контент-анализа или анализ на съдържанието.

Контент-анализът възниква някъде в началото на ХХв.  С изследването на пропагандните текстове от времето на Първата световна война започва да работи Х. Ласуел. Основната му цел е била да се определи какво пропагандаторът поставя в центъра на вниманието за да се получи определен ефект над аудиторията. Неговият анализ засяга много от възможните канали за пропаганда в Америка, Англия, Франция и Германия. Обектите, които изследва са вестници, специализирани бюлетини, различни пропагандни материали от списания, дори текстове на проповеди.

Контент-анализът е систематичен метод за изучаване на информацията. Той се прилага за изследване на характеристиките на самата информация и за изучаванена свързаните с тази информация социални обекти и явления.

В основата на контент-анализа като метод стои понятието комуникация, тъй като чрез него се изследват самият комуникативен процес и продуктите му. Комуникацията се определя като връзка, съобщение, общуване между две и повече лица, социални групи и т.н. в процеса на дейносттаим, при което се предават и приемат определени сигнали; форма на дейност, коятоправи възможно общуването и разбирането между хората.

Контент-анализът използва своя собствена методика за изследване на информацията, по която се правят изводи и заключения относно съдържанието на информацията. Чрез този анализ текста може да бъде разчленен така, че най-малката негова частица да носи в себе си свойствата нацялото, т.е. да бъде знак-стимул.

В текстовете тези знаци-стимули могат да бъдат думи, отделни изречения, цели фрагменти от текстове. Именно тяхното преброяване и анализиране е в основата на контент-анализа.

Условия за провеждане:

-         Ако интересът на изследователя е към едни или други характеристики на даден текст (текстове), то тези характеристики трябва да се фиксират във всички избрани за изследване материали.

-         Необходима е систематичност на анализа. Т.е. изследователя не може да избира за анализ само тези части от текста, които потвърждават неговата хипотеза и опровергават тези на останалите изследователи.

Основни методи:

Количествен метод – изброяване на ключови думи, изрази, брой засегнати теми и т.н.

Качествен метод – тук важна е появата или отсъствието на даден атрибут. При този метод в бързо променяща се ситуация могат да се направят изводи от едно изявление/разговор.

ПРИМЕР: При интервю събеседникът ни избягва да ни дава конкретни отговори, което може да означава, че крие нещо от нас.

Реализацията на контент-анализа (етапи):

  1. Определяне на темата, целите задачите, научните въпроси и хипотези на изследването.
  2. Формиране на необходимата извадка от документи.
  3. Определяне на принципите за класификация.
  4. Определяне на категориите на анализа.
  5. Определяне на единиците на анализа.
  6. Определяне на единиците на отчет.
  7. Разработване на инструция за изследователя.
  8. Пилотаж на методиката.
  9. Събиране на първична информация.
  10. Количествена обработка на информацията.

Х. Ласуел определя съставните части на контент-анализа чрез пет въпроса:

-       Кой?

-       Какво казва?

-       Какви средства използва?

-       На кого гоказва?

-       Какво постига?

            По-късно се добавя въпроса “Защо?”.

Тези въпроси отнасят съдържанието на съобщението към съвкупността от социално-психологически феномени.

Контент-анализът може да се прилага самостоятелно и в комбинация с други методи.

ПРИМЕР: Изследване динамиката на мълвата - къс рекламен девиз се чете пред голям брой хора. Те трябва да гопрепредадат на други хора, които ще получат награда ако повторят точно рекламата. След три дни  се събират отново хората и се оказва, че са получени шест различни варианта на рекламата. Чрез контент-анализ се изчислява степента на изкривяване на истинското съдържание на рекламата. А чрез събиране на информация за всеки пореден човек, който е предал на друг рекламата се установява номера на стъпката във веригата. Така се получава възможност за определяне на нивото на връзка между препредаването и особеностите на рекламата.

Контент-анализът се използва при обработката на открити въпроси в анкетния метод, а също и за анализ на проективни тестове, при които трябва словесно да се интерпретират рисунки.

Има няколко задължителни процедурни изисквания за прилагане на контент-анализа:

-       прецизиране и конкретизиране на проблемът, моделът и хипотезите, което е необходимо, за да се предпази изследването от двусмислици.

-       осъществяване на връзка между категориите с единиците на анализа. Всяка категория си има характеристика и единиците, които отговарят на тази характеристика попадат в категорията. ПРИМЕР: имаме категории “добри качества”, “лоши качества” и думите “приятен”, “благоприличен”, “зъл”, “злобен”. “Приятен” и “благоприличен” отговарят според всички на характеристиките на категорията “добри качества”, а “зъл” и “злобен”на категорията “лоши качества”.

-       когато горните изисквания не могат да бъдат спазени, се прибягва към метода “проба-грешка”. Тук изследователят изяснява в движение категориите на анализа и единиците в съдържанието.

Най-общо единиците на анализа са два типа - записни единици и контекстуални единици.

-       записните единици са единичните думи или цели теми, или социални характери (мъжът, жената, политикът). Записните единици могат да бъдат и граматичните форми - изречение, метафора, параграф. Обикновено темите и характерите са по-неотчетливи, неясни, отколкото отделните думи или параграфи. В някои случаи записните единици могатда бъдат разбрани само в контекста. Тогава се ориентираме към анализ на контекста и търсим контекстуалните единици.

-       контекстуалните единици могат да бъдат граматическите категории (подлог, сказуемо, прилагателно), съдържанието на текста, параграфа, изречението. Колкото по-голям контекст е взет предвид, толкова по-точен е контент-анализа.

-       в зависимост от контекста думите съдържат в себе си и известна неопределеност.

ПРИМЕР: За затворника и птичаря думата “кафез” има различно значение.

За разбиране контекста на дадена дума или израз се изграждат клъстъри. Те обхващат, например, едно конкретно съществително и към него се свързват всички прилагателни, които се отнасят за него, глаголите на които може да бъде субект и т.н. Клъстърите  разкриват най-детайлно съдържанието на дадена дума или израз.

Думата може да изразява и символно значение, което е свързано с подсъзнателни реакции.

Третото изискване, касаещо правилата за кодиране при контент-анализа, е измерването. Не винаги обаче измерването по даден принцип е безспорно. Най-често се смята, че честотата на появяване на даден индикатор в текста е мярка за неговата значимост. В такъв случай се измерва честотата.

При изследване на ценностите или нагласите по даден проблем тази презумпция не е задоволителна, тъй като честотата  на поява на дадена дума не показва коректно какво е отношението ни към обекта на изследване.

ПРИМЕР: Две статии могат да бъдат на тема секс, но едната да възхвалява свободната любов, а другата пуританския морал.

Текстът се подлага на контент-анализ в две насоки – изучава се създаването на текста и неговото разбиране. Емпирични показатели на анализа са: тамата, жанрът, видът информация (събитийна, коментарна, художествена, справочна), модалността на изказването (директивност, консултативност, неутралност), целите на комуникаторите, критичността на информацията, стандартизираността (лексически, граматически, стилистичнишаблони), степента на отразяване в текста на различни мнения (на ръководителя, на комуникатора и др.), значението – денотативно и конотативно (подтекст) и др.

Контент-анализа може да се използва както за изследване на характеристиките на комуникатора, така и за изследване на характеристиките на аудиторията.

Контент-анализът е изследователски метод с много положителни страни: елиминирането на ефекта от присъствието на наблюдателя и оттам високата обективност, високата степен на надежност – документите са най-удобни за верификация, възможността за повторение на изследването, възможността за контрол от независим изследовател, възможността за изследване в исторически план.

Legacy hit count
33411
Legacy blog alias
13379
Legacy friendly alias
Контент-анализ-47C4BF904A01475C8BFA6E38D5A66CD9
Уроци, съвети, препоръки
Методически разработки

Comments8

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 10 месеца
Страшна си, лейди Фрост! :) Благодаря ти!
ladyfrost
ladyfrost преди 18 години и 10 месеца
Радвам се, че съм от полза. Продължавам да се ровя в курсовите си работи и лекциите си и да търся интересни материали. Особено такива, които се намират трудно.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 10 месеца
О, ако имаш още такива полезни материали, давай ги насам :) Предварително ти благодарим за което :)
ladyfrost
ladyfrost преди 18 години и 10 месеца
Ако търсите нещо определено, казвайте.
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 10 месеца
да аз търся тези кодове по които се прави контент анализа...знам че на първо място беше мястото на статията във вестника, големина, къде се намира и.т.н.. имах тези материяли но не повече :( ако имаш Lady Frost ше си най-страхотното същество на тази планета..еех и по-далече :) поздрави
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 10 месеца
Ах, да...и какво трябва да бъде включено при контент-анализ на основа на интерпретация??? Мерси мерси, предварително :)
ladyfrost
ladyfrost преди 18 години и 10 месеца
Ако трябва да съм честна, доста време ми отне да издиря материали за контент-анализа. Ще се опитам да намеря нещата, които ви трябват. Но не обещавам нищо и не знам колко време ще ми отнеме. Препоръчвам ви да се поровите в учебници по социология и психология - нещо свързано с методите на изследване. Аз също ще се поровя. Надявам се да ги намерим.
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 10 месеца
Аз имам записки от лекции, но в момента ги нямам, смених апартамента...и...ако ги намеря незабавно ше ги оставя..мерси Lady Frost
By ladyfrost , 24 June 2007
    Анкетата е писмена форма на допитване, осъществяваща се по принцип задочно, т.е. без пряк и непосредствен контакт между интервюиращия и респондентите. Тя е целесъобразна в два случая:
    а/ Когато е необходимо да се анкетират голямо число респонденти за относително кратко време;
    б/когато респондентите трябва внимателно да помислят над своите отговори, имайки пред очите си отпечатан въпросник.
    Анкетите  са полезни за събиране на големи масиви от данни. По-малко полезни са при изследване на даден проблем в дълбочина - примерно ако се изследват характеристиките на предавания, поведение на водещи или редакционна политика. Анкетите регулярно се използват като средство за изследване на пазара и в измерването на аудиторията.
    Анкетите рядко са цялостни (обхващащи всички членове на изучаваната общност). По-често те имат избирателен характер. Затова достоверността на получената информация зависи преди всичко от репрезентативността на извадката.
         Анкетата се състои от  две основни части:

         1. Уводно-конструктивен раздел.
     Неговата значимост не трябва да се подценява, тъй като в условията на задочното общуване уводът е единственото средство за мотивация на респондента относно попълването на анкетата, за формиране у него нагласа за искреност в отговорите. В увода се говори кой и защо провежда анкетата, дават се необходимите комнетари и инструкции по работата на респондента върху анкетата.

Пример:Тази анкета е съставена от... Тя зели да проучи мнението Ви за... Вашите отговори са особено ценни за... Добронамереността и искреността на Вашите отговори ще са от полза за... Моля, четете внимателно въпросите. На някои въпроси се изисква повече от един отговор, а други предполагат...

         2. Въпросник.
   Това е основната част на анкетата. Конструирането на недвусмислен, нетенденциозен и продуктивен въпросник не е никак лесно. Много е важно възможните отговори да изчерпват всички възможни варианти.

         Видове въпроси:

       Преки - те предлагат на респондента да изрази своята собствена позиция.
Пример:Какво е мнението ви за издаването на в-к Х?
              а/ идеята ми допада;
              б/ не одобрявам;
              в/ нямам мнение;

             Косвени - чрез тях на респондента се дава възможност да изрази съгласие или несъгласие с позицията на другите.
Пример:Съгласни ли сте с мнението на г-н Х, че форматът на реалити шоу е направен с възпитателна функция?
              а/ да;
              б/ не;
              в/ не мога да преценя.

              Въпроси-филтри - наричат се така, защото позволяват да се отделят част от респондентите по някакъв признак. Примерно пол, възраст, професия и пр.

           Дихотомични въпроси - предполагат два взаимоизключващи се варианта на отговор (тип "да-не").
Пример: Гледате ли предаването Х?
              а/ да;
              б/ не.

         Въпрос-меню - предполага поливариантни отговори, когато респондентът може да избере дадено съчетание от варианти на отговори.
Пример: Защо си купувате Вашият любим вестник (отметнете всички подходящи за Вас причини)?
         а/ отдавна го купувам;
         б/ в-кът обективно представя събитията;
         в/ в-кът представя тези политически убеждения, които имам;
         г/ в-кът предлага полезна информация;
         д/ купувам го заради цената;
         е/ купувам го заради рекламната информация, която съдържа;
         ж/ в-кът информира за местни събития;
         и пр.
Забележка: Тук при този тип въпроси трябва да се състави максимално широк спектър от възможни отговори.

         Въпроси-скали - такива въпроси, чийто отговор се състои в подреждането на нещо в скала или се дава оценка по предварително определена скала.
Пример:Оценете сутрешния блок на телевизия Х по шестобалната скала по следните критерии:
а/ степен на информираност и ангажираност на водещите - 1, 2, 3, 4, 5, 6
б/ присъствие на спортна информация - 1, 2, 3, 4, 5, 6
в/ политически новини - 1, 2, 3, 4, 5, 6
г/културни новини - 1, 2, 3, 4, 5, 6
д/ хороскоп - 1, 2, 3, 4, 5, 6

Таблични въпроси - предполагат отговор във вид на запълване на таблица.
Пример:Попълнете таблицата, като срещу тематичните рубрики поставите Вашите любими предавания:
Спорт
Политика
Сериали
Развлекателни предавания
Документални филми

Отворени въпроси - не съдържат нито един вариант на отговор, а респондентът записва, това, което желае, в специално определено място в анкетата.
Пример:Какви материали, които не намирате във в-ка, бихте искали да прочетете?

Полузатворени въпроси - предварително се предложени част от вариантите за отговор, която може да удволетвори респондентите, но те имат възможност да допишат свой вариант.
Пример:С какво се занимавате през свободното си време?
а/ чета книга;
б/ слушам радио;
в/ гледам телевизия;
г/ разхождам се;
д/ друго..................

         Разработвайки текста на анкетата, трябва да се избягва еднообразието при използваните типове и форми на въпроси - всеки от тях има своите достойнства и недостатъци. Възможно е да се използват и въпроси от един единствен тип, но това зависи от целите и задачите на изследването. Отворените въпроси са предпочитани пред затворените, ако е важно да се изявят всички нюанси на мненията на респондентите. Но от друга страна на тяхна основа информацията трудно може да се обработи. Затворените въпроси, особено под формата на "меню", скала, таблица и дихотомия, са по-удобни за обработка, но не дават гаранция за отчитането на пълнота в респондентските оценки.

Изисквания при измислянето на въпросите:
1. да се прави разлика между лична и безлична форма на въпросите;
2. да се използва максимално прост език;
3. въпросникът да се попълва строго индивидуално;
4. да се избягват въпроси, които водят до трудни сметки и оббощения;
5. да се избягват въпроси, които имат сходна формулировка;
6. да се избягват въпроси, които внушават отговори или подвеждат.

Въпросите трябва да са подредени логически, не бива да има резки преходи.
         
Legacy hit count
44678
Legacy blog alias
13374
Legacy friendly alias
Анкета-DC9C0E886B1D49A0901DC746BE33B428
Уроци, съвети, препоръки
Методически разработки

Comments5

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 10 месеца
Браво, лейди Фрост! Чудесно написана и много полезна статия, която аз лично ще ползвам при подготовката ми за третата степен на клас-квалификацията ми.

Благодаря ти!
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 10 месеца
Мога да кажа точно: анкетирането като метода на изследвание не става за преценяването на индивидуални човешки качества (например, тоз начин позволява да прецени интегративно едно общо ниво на знания в клас, но нищо не може да каже за индивидуалното състояние).
englishteacher
englishteacher преди 17 години и 1 месец
Много е важно това, което си написала , много ти благодаря за информацията, ние правим проучване за извънкласното четене и ангел каралиййчев , определяме неговото място при децата от 1 до 4 клас
StoyanStoyanov1
StoyanStoyanov1 преди 16 години и 8 месеца
Много добре! Точно и ясно. Такива публикации са изключително полезни. Лично Ви благодаря!!!

Поздрави,
Стоян Стоянов
StefiHristova
StefiHristova преди 14 години и 2 месеца
Разработвам дипломна работа и публикацията ми беше доста полезна. Много благодаря, Скрежанка :)
By Arbitration , 10 June 2007

Предлагам да преведете това стихотворение
от руски език (между впрочем, обаче, тут има
един жокер към един от моя въпрос не термини:

                               Где свой алтарь воздвигли боги,
                               Не место призракам земли!
                                       Мирра Лохвицкая



В Академии Поэзии — в озерзамке беломраморном —
Ежегодно мая первого фиолетовый концерт,
Посвященный вешним сумеркам, посвященный девам
                                                                     траурным…
Тут — газеллы и рапсодии, тут — и глина, и
                                                                     мольберт.

Офиалчен и олилиен озерзамок Мирры Лохвицкой.
Лиловеют разнотонами станы тонких поэтесс,
Не доносятся по озеру шумы города и вздох
                                                                      людской,
Оттого, что груди женские — тут не груди, а
                                                                      дюшесс...

Наполняется поэтами безбородыми, безусыми,
Музыкально говорящими и поющими Любовь.
Золот гордый замок строфами, золот девушками
                                                                       русыми,
Золот юным вдохновением и отсутствием рабов!

Гости ходят кулуарами, возлежат на софном 
                                                                       бархате,
Пьют вино, вдыхают лилии, цепят звенья пахитос...
Проклинайте, люди трезвые! Громче, злей, вороны,
                                                                       каркайте! —
Я, как ректор Академии, пью за озерзамок тост!

1911

Legacy hit count
1320
Legacy blog alias
13147
Legacy friendly alias
Поэзоконцерт---Поезоконцерт-4B626DE16CBE47BFBC9AD639E5209758
Култура и изкуство
Български език
Уроци, съвети, препоръки
Загадки, логически задачи, илюзии, феномени

Comments6

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Страхотно упражнение! :) Аз лично се заемам да преведа онова, което е по силите ми. За останалото - знам, че има кой да помогне, защото много хора тук разбират руски език.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 10 месеца
Ето непрофесионалния ми превод. Очаквам сега безпощадната критика на Марк Болдырев.

В Академии Поэзии — в озерзамке беломраморном —

В Академията на поезията – в езерозамъка беломраморен -

Ежегодно мая первого фиолетовый концерт,

ежегодно през май първия виолетов концерт

Посвященный вешним сумеркам, посвященный девам

траурным…

посветен на пролетния здрач, посветен на траурните деви...

Тут — газеллы и рапсодии, тут — и глина, и
мольберт.

Тук – газели и рапсодии, тук – и глина, и дъска за рисуване

Офиалчен и олилиен озерзамок Мирры Лохвицкой.

Офиалчен (отеменужен) и олилиен (струва ми се, че означава – целият в лилии) езерозамъкът на Мира Лохвицкая.

Лиловеют разнотонами станы тонких поэтесс,

Лилавеят в разни тонове тънките снаги на поетесите.

Не доносятся по озеру шумы города и вздох
людской,

Не се носи по езерото градския шум и хорската въздишка.

Оттого, что груди женские — тут не груди, а
дюшесс...

Затова, че женските гърди – това не са гърди, а круши

Наполняется поэтами безбородыми, безусыми,

изпълва поетите безбради и безмустакати,

Музыкально говорящими и поющими Любовь.

музикално говорещи и пеещи Любов.

Золот гордый замок строфами, золот девушками
русыми,

Златен от строфите гордият замък, златен от русите девойки,

Золот юным вдохновением и отсутствием рабов!

златно младежко вдъхновение и отсъствие на роби.

Гости ходят кулуарами, возлежат на софном
бархате,

Гости се разхождат и кулоарите, излежават се на софном (не знам какво означава софном) бархет,

Пьют вино, вдыхают лилии, цепят звенья пахитос...

пият вино, вдишват лилии, млатят брънки пахитос...

Проклинайте, люди трезвые! Громче, злей, вороны,
каркайте! —

Проклинайте, хора трезвени! Силно, злобейте, врани,
грачете! -

Я, как ректор Академии, пью за озерзамок тост!

Аз, като ректор на Академията, вдигам тост за езерозамъка!
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 10 месеца
Вили, съгласна съм с предложенията ти и ти благодаря, че така нагледно ми обясняваш какво е софа - наистина не знаех.

Но авторът на постинга го няма никакъв, за да си каже тежката дума. Ще му се обадя...
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 10 месеца
В Академии Поэзии — в озерзамке беломраморном —

В Академията на поезията – в езерозамъка беломраморен -

Ежегодно мая первого фиолетовый концерт,

ежегодно през май първия виолетов концерт

Посвященный вешним сумеркам, посвященный девам

траурным…  (тук има инверсия!)

посветен на здрач пролетния здрач, посветен на деви траурните деви...

Тут — газеллы и рапсодии, тут — и глина, и
мольберт.

Тук – газели и рапсодии, тук – и глина, и дъска за рисуване - не е добре, "мольберт" - чужда дума и специално название

Офиалчен и олилиен озерзамок Мирры Лохвицкой.

Офиалчен (отеменужен) и олилиен (струва ми се, че означава – целият в лилии) езерозамъкът на Мира Лохвицкая.

Лиловеют разнотонами станы тонких поэтесс,

Лилавеят с разнотонове в разни тонове тънките снаги на поетесите.

Не доносятся по озеру шумы города и вздох
людской,  (пак инверсия!)

Не се носи по езерото градския шум, въздишка и хорската въздишка.

Оттого, что груди женские — тут не груди, а
дюшесс...

Затова, че гърди женските – тукова не са гърди, а дюшес круши

Наполняется поэтами безбородыми, безусыми,

изпълва поетите безбради и безмустакати,

Музыкально говорящими и поющими Любовь.

музикално говорещи и пеещи Любов.

Золот гордый замок строфами, золот девушками
русыми,

Златен гордият замък със от строфите , златен с от  девойки русите,

Золот юным вдохновением и отсутствием рабов!

златено с младо вдъхновение и отсъствие на роби.

Гости ходят кулуарами, возлежат на софном
бархате,

Гости се разхождат и кулоарите, излежават се на софно (имате така дума - "софа"!) софном (не знам какво означава софном) бархет  кадифе,

Пьют вино, вдыхают лилии, цепят звенья пахитос...

пият вино, вдишват лилии, млатят брънки на пахитоси...

Проклинайте, люди трезвые! Громче, злей, вороны,
каркайте! —

Проклинайте, хора трезвени! По-силно, по-злобно бейте, врани, грачете! -

Я, как ректор Академии, пью за озерзамок тост!

Аз, като ректор на Академията, вдигам тост за езерозамъка!

Инверсиите са задължителни! И задължителни са контаминациите без съединителното "о"! Гостите лежат не върху софите, а върху тяхното кадифе!
Shogun
Shogun преди 18 години и 10 месеца
Марк, искам да напиша нещо, не съвсем във връзка с постинга ти, но пак за превод на стихове.

Наскоро ми попадна превод на български на една песен на Висоцки, тази "Если друг оказался вдруг..."

Та там има едно редче:

...На вершине стоял хмельной...

Беше преведено като "На върха стоеше, опиянен от щастие"...

Според мен, би трябвало просто да се каже "стоеше опиянен", или "пиян",в зависимост от художествения превод на останалите редове. Докато това"от щастие" ми се вижда малко прекалено.

Ти какво ще кажеш?
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 9 месеца
Тук не сме приключили с редактирането на стиховете. След последните корекции на Марк и известни изменения от моя страна при членуването на думите в инверсиите се получи ето това:

В Академии Поэзии — в озерзамке беломраморном —

В Академията на поезията – в езерзамъка беломраморен -

Ежегодно мая первого фиолетовый концерт,

ежегодно през май първия виолетов концерт

Посвященный вешним сумеркам, посвященный девам

траурным…

посветен на здрачът пролетен, посветен на девите траурни...

Тут — газеллы и рапсодии, тут — и глина, и
мольберт.

Тук – газели и рапсодии, тук – и глина, и молберт.

Офиалчен и олилиен озерзамок Мирры Лохвицкой.

Отеменужен и олилиен езерзамъкът на Мира Лохвицкая.

Лиловеют разнотонами станы тонких поэтесс,

Лилавеят с разнотонове тънките снаги на поетесите.

Не доносятся по озеру шумы города и вздох
людской,

Не се носи по езерото градския шум, въздишката хорска.

Оттого, что груди женские — тут не груди, а
дюшесс...

Затова, че гърдите женски – тук не са гърди, а дюшес

Наполняется поэтами безбородыми, безусыми,

изпълва поетите безбради и безмустакати,

Музыкально говорящими и поющими Любовь.

музикално говорещи и пеещи Любов.

Золот гордый замок строфами, золот девушками
русыми,

Златен гордият замък със строфите, златен с девойките руси,

Золот юным вдохновением и отсутствием рабов!

златен с младо вдъхновение и отсъствие на роби.

Гости ходят кулуарами, возлежат на софном
бархате,

Гости се разхождат из кулоарите, излежават се на софното кадифе,

Пьют вино, вдыхают лилии, цепят звенья пахитос...

пият вино, вдишват лилии, млатят брънки на пахитоси...

Проклинайте, люди трезвые! Громче, злей, вороны,
каркайте! —

Проклинайте, хора трезвени! По-силно, по-злобно, врани, грачете! -

Я, как ректор Академии, пью за озерзамок тост!

Аз, като ректор на Академията, вдигам тост за езерзамъка!

By Kalabria , 9 June 2007
Днес защото все още е 23:50 преподавах по английски.Нещо доста ми върви тоя език.Госпожата ми избра най-трудното (поред нея) от уроците, които само ще си преподаваме и ми даде една касетка да си ги изслушам упражнениета.те бяха супер лесни.Ние учим по Go 2!.Аз бях на Build your skills.Това са уроците без граматика.Ставаше дума за три рекламки и трябваше да се гвори за тях и да се направят две упрежнение.Имаше няколко думички.аз само с транскрипцията не се оправям и преписвах от един речник.Нали започнах едно-друго здравейте и т.н.Пуснах касетата.Упражнението бее да се подредят едни изречение.Имаше една малка грешка,на човека който вдигнах и вдигнах друг да каже правилното.После трябваше да се попълни един рап.Преведохме го без липсващите думи.Пуснах го рапа 2 пъти и го прочетога двама човека.Мина добре.После го повтаряхме рапа.След това говорихме малко за рекламките, ама явно беше много трудно.Аз им казах : It isn't so hard to say a few sentences aboun the adverts.Малко да се пошегуваме.И свърших.Амам то имапе още 15 минути до края на часа и четохме едни неща в учебната.След това вдигнах няколко човека да отговорят на едни въпроси и часа свърши.Дадох домашна, който иска да си направи рекламка на някакъв продукт и би звънеца.Гспожата каза,че е било много добре ама на моменти беше неловко.И извода е,че не ми се става и учителка.Добавям го към списъка с професии,които не искам (там са лекар,зъболекар,шивачка и т.н.).Това беше моята едночасова учителска история.
Legacy hit count
741
Legacy blog alias
13130
Legacy friendly alias
Моята-учителска-история---
Уроци, съвети, препоръки
Училище

Comments4

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Да ти кажа: изводът, който си направила, много ми хареса :) Сигурна си почувствала колко е трудно да се изправиш пред много хора и да ги накараш да се занимават с учебен труд.

Но иначе - като за първи път - отлично си се справила и сигурно на твоите съученици им е било интересно да работят с теб в качеството ти на учителка :)
worrmy
worrmy преди 18 години и 11 месеца
Аз също наскоро имах възможността да предавам урок - по история. Положението беше плачевно... 20 човека на по 18 години, които правеха всичко др но не и да слушат, или поне не мен - слушаха музика. Хапваха си, приказваха си и какво ли още не... УЖАС!!! И като си представя, че аз съм част от тази палитра на идиотщини... Но като цяла беше забавно, Е трудно ми е да си представя как може това нещо да се търпи по 8 часа дневно...

Иначе урока протече добре - изпитахме двама ученика, правихме се на лоши, карахме се, на едното момче и солетите му прибрах. Предадохме си урока под формата на Power Piont презентация...

Не мисля, че учителската професия е лоша - все пак не всички класове са такива диваци като моя ;)
Vili_vb
Vili_vb преди 18 години и 11 месеца
             Апетитът идва с яденето. Опитайте още няколко пъти / бъдете учители за час/ и ще се убедите колко е хубаво, когато "диваците" започнат да Ви разбират! Та и учителите са били ученици и не само отлично познават богатата гама от ученически хитрости, но и могат да и противостоят с достойнство. Това никак не е леко! Трябват монго знания и умения! Учителската професия не е лъжица за всяка уста.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
А пък на моите бивши ученици много им харесваше да влизат в ролята на учител до степен да се сърдят, когато избера този, а не онзи. Но по-често те участваха в изпитването, а не в преподаването, като, разбира се, за да изпитат свой съученик, трябваше преди това отлично да са научили уроците си.
By queen_blunder , 8 June 2007
Случайно открих един много удобен начин създаване на уеб страници, показващи изображения. Такива страници биха могли, според мен, да се свържат и да станат част от училищния сайт или сайтът на класа. А това е първият ми опит за слайдшоу с едни крастави жаби, които снимах тази пролет.

Сайтът www.slide.com, който генерира слайдшоу от ъплоудвани картинки и снимки, е напълно безплатен. Никъде не видях да се поставят някакви условия или ограничения. Кодът може да сложи някъде в страницата на сайта.

Всичко става за броени минути. Може да се избира стилът на слайдшоуто, размерът на изображенията (като се променят и стойностите им в кода), рамките и да се прибавят ефекти, музика.

Опитайте и вие. Приятно е :)



Legacy hit count
20194
Legacy blog alias
13121
Legacy friendly alias
Да-си-направим-слайдшоу
Интересни линкове
Забавление
Интернет
Уроци, съвети, препоръки
Училище

Comments6

stefanov
stefanov преди 18 години и 11 месеца
Благодаря ти, скоро ще го пробвам по-подробно.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Радвам се, че споделям нещо, което се оказва ново за теб специално :)

Пропуснах да отбележа и другото достойнство - както знаем дисковото пространство за даден сайт, колкото и да е голямо, то не е неограничено. Картинките по принцип са файлове, които заемат място, а по този начин то се пести.
ananan
ananan преди 18 години и 11 месеца
Страхотен начин за представяне!
И простичък!
Мерси много, Куиннни!
Както винаги, изненадваш приятно!
:-)
Веднага пробвах, ама нещо от първи опит не ми се получи албумче...
Нищо де, поне да видите част от фоайето на училището в Палма де Майорка!
 -
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Ако ти не ми беше казала, че това е училищно фоайе, никога нямаше да се сетя! :)

Много добре си се справила със слайдшоуто. Ти можеш да го редактираш по всяко време - има такава опция и да променяш темата, размера на снимките, може и музика да се прибави, само че изборът на музикални файлове не е много голям.
maca_23
maca_23 преди 18 години и 9 месеца
И от мен едно голямо БЛАГОДАРЯ за сайта, Киуни!
От доста време търся  такова нещо - лесно и удобно! Аз също се пробвах и се получи нещо добро.Мисля, че може да го видите на този адрес.

Не разбрах само как мога да си го запаметя в моя компютър, но иначе сайта е страхотен!
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 9 месеца
Линка ти го вмъкнах в думата, защото разтегля страницата.

За съжаление не знам дали файлът може да се изтегли и запамети на компютъра, защото ми се струва, че този начин всъщност служи за споделяне на снимки в интернет, които могат да се показват и в личните ни страници, като се копира кода, но е възможно да не могат да се изтеглят във вид на готово слайдшоу.

Според мен обаче за лични нужди си има много, при това безплатни програмки. Препоръчвам ти да потърсиш в download.bg.
By Arbitration , 19 May 2007
Въпросът е:
колко години е на детето на персонажа в стихотворението "Берсез осенний"?
Legacy hit count
1404
Legacy blog alias
12817
Legacy friendly alias
Каква-е-възрастта-на-детето-
Уроци, съвети, препоръки
Загадки, логически задачи, илюзии, феномени

Comments23

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Отговорът на въпроса ти явно се крие в израза трижды овесененный ребенок. Нямам представа какво би могло да означава.

Даже не съм сигурна, че правилно възприемам стихотворението на български език, защото има и други думи, които не зная как се превеждат.

Ето как си го разбирам аз. Болднатите думи са ми непознати!

БЕРСЕЗ ОСЕННИЙ

(ЕСЕННА ПРИСПИВНА ПЕСЕН)

День алосиз, лимоннолистный лес

(Ден алосиз, гора с лимонени листа)

Драприт стволы в туманную тунику.

(драпира дънерите в мъглива туника.)

Я в глушь иду под осени берсез,

(Аз в пущинака вървя под [звуците на] есенната приспивна песен)

Беру грибы и горькую бруснику.

(събирам гъби и горчива боровинка.)

Кто мне сказал, что у меня есть муж

(Кой ми каза, че имам мъж)

И трижды овесененный ребенок?

(И три пъти овесененный ребенок?)

Ведь это вздор, ведь это просто чушь!

(Нали това е глупост, нали това е просто безмислица!)

Ложусь в траву, теряя пять гребёнок.

(Лежа в тревата, губейки пет гребена.)

Поёт душа под осени берсез,

(Пее душата под [звуците на] есенната люлчина песен.)

Надёжно ждёт и сладко, больно верит,

(Чака с надежда и сладко, болно вярва,)

Что он придёт, галантный мой эксцесс,

(че той ще дойде, галантният мой ексцес [озн. проява на невъздържаност])

Меня возьмёт и девственно озверит.

(Ще ме вземе и девствено ще ме озвери.)

И, уталив мой алчущий инстинкт,

(И, уталожвайки своя алчен инстинкт,)

Вернёт меня к моей бесцельной яви,

(ще ме върне към безцелната ми яви,)

Оставив мне незримый гиацинт,

(оставяйки ми незрим зюмбюл,)

Святее верб и кризантем лукавей.

(свети върби и лукави хризантеми.)

Иду, иду под осени берсез,

(Идвам, идвам под люлчината песен на есента.)

Не находя нигде от грёзы места,

(Не намирам никъде места от блянове)

И я хочу, чтоб сгинул, чтоб исчез

(И аз искам да загине, да изчезне)

Тот дом, где я - замужняя невеста!

(този дом, където съм станала невеста.)

Dori_na
Dori_na преди 18 години и 11 месеца
Предполагам - на три години, "трижды овесененный ребенок" - на три пролети, на български би било - на три лета.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Ами да - сигурно идва от весна, а не от овес :) Това о- пред думата откъде се е взело? Сигурно Марк ще ни обясни :)
Dori_na
Dori_na преди 18 години и 11 месеца
И още малко уточнения:
"галантный мой эксцесс" - най-фриволно бих превела "галантният ми принц", иначе наистина е със смисъл на невъздържан, ексцентрик;
"Вернёт меня к моей бесцельной яви" - ява - мястото на срещата(?);
"оставяйки ми незрим зюмбюл" - май е по-добре - невидим;
"Святее верб и кризантем лукавей" - По-свята от върбите и от хризантема по-лукава.
И изобщо някои неща се разбират, а като започне човек да ги превежда буквално, се губи красотата на стиха, а понякога се променя и смисъла.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
О, значи в гората  има среща - ява или явка на български!!! С галантния невъздържан ексцентрик?! Чак сега разбрах за какво иде реч :) 
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца
Не съвсем е точно тук:

БЕРСЕЗ ОСЕННИЙ

(ЕСЕННА ПРИСПИВНА ПЕСЕН)

День алосиз, лимоннолистный лес

(Ден алосиз, гора с лимонени листа)  Много просто е: алосиз = "алый" и "сизый" в същото време. По модела: "жёлто-коричневый"

Драприт стволы в туманную тунику.

(драпира дънерите в мъглива туника.)  - браво! 

...
....
Поёт душа под осени берсез,

(Пее душата под [звуците на] есенната люлчина песен.)

Надёжно ждёт и сладко, больно верит,

(Чака с надежда и сладко, болно вярва,)

Что он придёт, галантный мой эксцесс,

(че той ще дойде, галантният мой ексцес [озн. проява на невъздържаност]) - също като и персонификация на невъдържаността

Меня возьмёт и девственно озверит.

(Ще ме вземе и девствено ще ме озвери.) 
                                                    Той, ексцесът, който ще дойде


И, уталив мой алчущий инстинкт,

(И, уталожвайки своя алчен инстинкт,)  - не "своя", а "моя" (!)

Вернёт меня к моей бесцельной яви,

(ще ме върне към безцелната ми яви,)
 явь - това, че е наявно, не в сън, не във блед, не във блян
                        (вж. по-нататък споменаването на бляна
                         и в заглавието - БЕРСЕЗ)
Оставив мне незримый гиацинт,

(оставяйки ми незрим зюмбюл,)

Святее верб и кризантем лукавей.

(свети върби и лукави хризантеми.) 
                  що е по-свят от върби и по-лукав от хризантеми


....
И я хочу, чтоб сгинул, чтоб исчез

(И аз искам да загине, да изчезне)

Тот дом, где я - замужняя невеста!

(този дом, където съм станала невеста.) 
                                         Където съм омъжена годеница!

Приставката "о-" в думата "освесенный" е точно оттам, откъдето в думата "омъжена" има същата приставка "о-"
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Сега вече успях да уловя красотата и смисъла на стихотворението! Благодаря ви :)
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца
Нали това е най-суперархисвърхестествуващия Игор Северянин!

Ето го бисерното стихотворение:

Это было у моря...

Это было у моря, где ажурная пена,
Где встречается редко городской экипаж...
Королева играла - в башне замка - Шопена,
И, внимая Шопену, полюбил ее паж.

Было все очень просто, было все очень мило:
Королева просила перерезать гранат;
И дала половину, и пажа истомила,
И пажа полюбила, вся в мотивах сонат.

А потом отдавалась, отдавалась грозово,
До восхода рабыней пробыла госпожа...
Это было у моря, где волна бирюзова,
Где ажурная пена и соната пажа.

1910. Февраль.

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Да-а-а-а-а-а-а-а!!!!!!!!!!!! :))))))))))))))
Dori_na
Dori_na преди 18 години и 11 месеца
queen, това за красотата и смисъла го казах по принцип, а не конкретно за твоя превод)) И на мен ми се изясни смисъла, а също и това, че първата асоциация не винаги е най-точна))
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
О, Дори, не съм си помисляла такова нещо :) Не се притеснявай :)
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Марк, остана само да редактираме един израз: омъжена годеница. Според мен в нашия език не може да съществува подобно словосъчетание, защото годеница е жена, която е сгодена, но не е омъжена. Получава се нещо абсурдно, както например при тази история:

Млад дядо седи на дървен камък, държи старо бебе и вижда, че в близката далечина черна точка се белее... :)

Чувал ли си я? :)
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца
И все пък тук има точно този оксюморон: ОМЪЖЕНА ГОДЕНИЦА - в това е целият смисъл на стихотворението. Преводът ми е точен. Тут аз настоявам!

Между впрочем:
и далечината може да бъде близка  и черна точка може да се белее...
като е възможен и пържен сняг...

Нали аз казах, че става дума за Игор Северянин!
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Щом е оксиморон, който поетът умишлено е използвал, добре :) Няма да спорим.

Я да видим какво се получи в края на краищата с българския превод.

(ЕСЕННА ПРИСПИВНА ПЕСЕН)


Ден аленосив, гора с лимонени листа

драпира дънерите в мъглива туника.

Аз в пущинака вървя под [звуците на] есенната приспивна песен

събирам гъби и горчива боровинка.

Кой ми каза, че имам мъж

И тригодишно дете?)

Нали това е глупост, нали това е просто безмислица!

Лежа в тревата, губейки пет гребена.

Пее душата под [звуците на] есенната люлчина песен.

Чака с надежда и сладко, болно вярва,

че той ще дойде, галантният мой ексцес

Ще ме вземе и девствено ще ме озвери.

И, уталожвайки алчния ми инстинкт,

ще ме върне към безцелната ми реалност,

оставяйки ми незрим зюмбюл,

по-свят от върби и по-лукав от хризантеми

Вървя, вървя под люлчината песен на есента.

Не намирам никъде места от блянове.

И аз искам да загине, да изчезне

домът, където съм омъжена годеница.

Не ми звучи добре ида, ида, и затова го замених с вървя, вървя.Марк, помогни и тук:

Чака с надежда и сладко, болно вярва,

че той ще дойде, галантният мой ексцес

Кой чака? Лирическият герой ли? Не трябва ли в такъв случай да е чакам, вярвам.
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца

Точно тъй - чакам, вярвам, вървя
Но по-добре е "трипролетно дете". Формата, която е употребена в стиха съвсем не е обикновенна за руския език. Затова би било по-вярно да я сохраниш и в превода. Освен всичкото "овесенненый" е страдателно причастие.


Между впрочем Вл. Башев има такава строка:

"Вървя по златни коридори от ЕСЕНЕЕЩИ листа" - смятай, че това е подарък на теб от него. 

И още: "сизый" - "сив" ли е? "Сизый" - е смеска на син и червен с преобладание на последния. "Сив", доколкото аз знам, е "серый" (руския аналог: "сивый")

"не находить места от" означава приблизително - "не мога да се спася от" или пък по-точно: "не мога да си остана на мира от"

И по-добре е, според мен, "от приспивна песен на есента"

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Сизый най-близко се намира до гълъбов, но се поколебах да напиша аленогълъбов.

Не може "от приспивна песен на есента", но може (донякъде) "от приспивнаТА песен на есента". Съгласен ли си? :)
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца
Сигурно, ала думата "берсез" съществуваше в българския. Например, по времето на Лора Каравелова и Пейо Яворов (то ест примерно по времето на написание на това стихотворение). Тъкмо Лора я употребявала в писмата си. Това е френска дума.

А "гълъбов" е най-точно. В руски език се употребява съчетание: "голубь сизокрылый"
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Марк каза:
"не находить места от" означава приблизително - "не мога да се спася от" или пък по-точно: "не мога да си остана на мира от"
..............
Значи стихът трябва да се преведе така: "не мога да се спася от блянове".
Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца
Пардон муа, тук трябва да се употреби "чака" 3-е л.: душата чака, не персонажката, а душата й!

С известната ми нахалност редактирам превода на Поли:

(ЕСЕННА ПРИСПИВНА ПЕСЕН)


Ден аленогълъбов, лимоннолистната гора

драпира дънерите в мъглива туника.

Аз в пущинака вървя под [звуците на] есенната приспивна песен

събирам гъби и горчива боровинка.

Кой ми каза, че имам мъж

И три пъти опролетнено дете?

Нали това е глупост, нали това е просто безмислица!

Легна в тревата, губейки пет гребена.

Душата пее  под [звуците на] есенната люлчина песен.

Чака с надежда и сладко, болно вярва,

че той ще дойде, галантният мой ексцес

че ще ме вземе и девствено ще ме озвери.

И, след като ще уталожи алчния ми инстинкт,

ще ме върне към безцелната ми реалност,

оставяйки ми незрим зюмбюл,

по-свят от върби и по-лукав от хризантеми

Вървя, вървя под люлчината песен на есента.

Не намирам никъде от бляновете си мира.

И аз искам да загине, да изчезне

домът, където съм омъжена годеница.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Щом за душата става въпрос, значи се налага малка корекция, според мен, ето така:

Легнала в тревата, губейки пет гребена,

душата пее  под [звуците на] есенната люлчина песен.

Не може да остане и три пъти опролетнено дете, понеже се получава нещо неразбираемо. По-скоро трипролетно, което напомня нашето трилетно.

Гората ще трябва да е лимоненолистна.

Безцелната ми реалност  звучи хубаво.


Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца

Легнала не душата, а персонажката, ала душата й чака.
След строката Легнала има точка. След това става дума за душата й, която чака.

Трипролетно - обикновено прилагателно ("трёхвесенний" както "трилетни" - "трёхлетний"), ами "овесенненый" - причастие; за руския език това също звучи доста изкуствено, но в това е самият Игор Северянин.

Същото като Вл. Башев: "Вървя по златни коридори от есенеещи листа". Дали често употребявате глаголът "есенея"?

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 11 месеца
Есенеещи се разбира, нищо, че такава дума в речника няма, но опролетен ми звучи не знам защо като оплоден. Представката о- означава докосване, обхващане и въздействие върху предмета отвън. Тук не виждам смисловата връзка с възрастта на детето...

Щом става дума за персонажката, която говори от свое име, тогава трябва да е:

ЛегнаХ в тревата, губейки пет гребена.

А това губейки пет гребена как да го разбирам?Те са били вплетени в косата й, или...?


Arbitration
Arbitration преди 18 години и 11 месеца

Точно така - в косата.

И тоз префикс "о-" означава точно това, както и в българския език.

By stefanov , 4 May 2007
Малко да се разсеем от темата за диференцираното заплащане и матурите.
Сандвичи 1 и Сандвичи 2
Ето две книги, в които се съдържат великолепни идеи за сандвичи, обединени в две групи: пътешествия, приказки.

По идея и с ресурси от natahaus.ru и nnm.ru

http://k.foto.radikal.ru/0702/fd900d4a360d.jpg

Приказни сандвичи (7 МВ)

http://e.foto.radikal.ru/0608/47453de08578.jpg
Сандвичи за пътешественици (4-5 МВ PDF)


http://img1.nnm.ru/imagez/gallery/3/8/a/4/f/38a4f62413fad6c5f567fe61ff1d068a.jpg
Legacy hit count
5708
Legacy blog alias
12531
Legacy friendly alias
Приказни-сандвичи--сандвичи-за-пътешественици
Купон
Забавление
Семейство
Уроци, съвети, препоръки

Comments4

Shogun
Shogun преди 19 години
Ето едно линкче  от  миналата година. Някои сандвичи се повтарят, но повечето са  различни,и  то много интересни - тогава Поли ни изуми с тази красота, някои блогери  даже  казваха, че е грехота дасе  ядат такива красиви сандвичи. :)
stefanov
stefanov преди 19 години
във линковете, които давам си изтегляте книги, в които стъпка по стъпка се описва как се правят точно тези сандвичи.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години
Ето кой е източникът на тези божествени сандвичи! Аз попаднах в интернет само на част от тях, а сега вече си имаме и рецепти! Благодаря за линковете! :)

Стефанов, аз се видях в чудо с този сайт natahaus.ru. Има толкова интересни книги, а аз не мога, и не мога да се сетя как да си изтегля някоя от тях. Регистрирах се, но нищо не се закача. Стои ми в някакво мое хранилище на лични файлове, от което нищо не мога да дръпна.  Пробвах с  IDM , BitComet, с Rapget - тц...
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години
Благодаря ти за усилията да обясниш как става тегленето. Явно то не е за всяка уста лъжица. Аз свалих някакви два .zip файла, както ти казваш - чрез мениджъра на браузера, но според всичките ми програми архиватории и двата бяха повредени и не успях да ги отворя.

Чувствам, че нещо не правя както трябва, но ще се примиря с факта, че не стават нещата. Има достатъчно други библиотеки за ползване.
By queen_blunder , 27 April 2007
Въпреки че колегите не бяха съгласни с мен да проведем  планираното още в началото на годината забавно математическо състезание,  като  изтъкнаха  сериозния довод, че  учениците ни  са твърде натоварени, аз ги разубедих с аргумента, че това са съвсем различен тип задачи, които се харесват на децата и ги разтоварват. И действително имаше ученици, които попитаха кога пак ще имаме такова състезание, тъй като истински са се забавлявали.

Ето ги и задачите.

1. задача – шега

Една стая има четири ъгъла. Във всеки ъгъл седи по една котка, а срещу всяка котка седят по три котки. Колко котки има в стаята?

2. задача – шега

Една майка поднесла на синовете си чиния с ябълки и им казала: „Вие сте трима, а в чинията има 6 ябълки. Разделете си ги така, че на всеки от вас да се паднат по 2 ябълки и в чинията също да останат 2 ябълки.“

3. задача – логическа

Бор е висок 20 м. Охлюв се изкачва всеки ден по два метра нагоре, а всяка нощ слиза по 1 метър надолу. За колко дни охлювът ще се изкачи на върха на бора?

4. задача – шега

Тръгнал Иван за Балван. По пътя си срещнал 7 селянки. Всяка носела чувал с по 7 прасенца. Колко крака общо отивали към Балван?

5. задача – шега

Може ли с 2 монети, от които едната не е от 5 ст., да се заплати стока без ресто, струваща 55 ст.?

6. задача – шега

Как може, без да се променя записът, да се увеличи числото 666 с още половината от него?

7. задача – математическа

Един хляб тежи колкото 400 грама и още половин хляб. Колко килограма тежат пет хляба?

8. задача – логическа

В една цветна градина имало разцъфнала роза. На следващия ден разцъфналите рози станали две, на третия – четири, на четвъртия – осем и т. н. На петнадесетия ден били разцъфнали половината от розите. На кой ден ще разцъфнат всички рози?

9. задача – математическа

Петър се страхувал от цифрата 5 и всеки път, когато трябвало да я пише, той рисувал сърце вместо нея. Веднъж за домашно му дали да напише всички числа от 1 до 100. Колко сърца е нарисувал за това домашно Петър?

10. задача – математическа

Иван е на 12 години, а дядо му е на 60 години. Преди колко години Иван е бил 7 пъти по-млад от дядо си?

_____________________________

Поясненията "шега", "логическа задача", "математическа задача" съм ги дала, за да ориентирам децата как да възприемат дадена задача. Например в задачите шеги винаги има уловка, която често пъти се крие в някоя дума от текста. Ако ви се харесват задачките, можете да си изтеглите файла в готов вид оттук.

Също така обещавам да публикувам и отговорите, но нека преди това да се опитаме да решим задачите :)
Legacy hit count
25349
Legacy blog alias
12407
Legacy friendly alias
Забавно-математическо-състезание-за-четвъртокласници
Забавление
Игри
Уроци, съвети, препоръки
Училище
Загадки, логически задачи, илюзии, феномени
Методически разработки

Comments16

Shogun
Shogun преди 19 години
Страхотни задачи! Ако до довечера няма решения, ще предложа моите, обаче предпочитам други хора да се проявят.

За сега ще дам отговор само на задача 5: може, с монета 50 ст и  монета 5 ст.

:)))
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години
Нелка, ми то няма как да има решения, ако постинга го няма от главната страница. В тази връзка може ли да те помоля да надникваш чат-пат в админ менюто=>сигурност=>неодобрени и да слагаш отметка на постингите, които изчезват като неодобрени?
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години
Същата молба имам и към Стефанов. Благодаря предварително! :)
Kalabria
Kalabria преди 19 години

Здравейте.Сега е десет часа и осем минути и е малко късно,но е петък.Пробвах да реша няколко задачи,защото преди много ходех на разни такива състезания и веднъж бях първа в училище (сега е невъзможно).Та заповядайте и кажете има ли нещо вярно:

1 зад.
Котките в стаята за четири.Когато си в един ъгъл на стаята ти виждаш другите три където седят по три котки.

3 зад.
Охлюва би трябвало да се кази по бора за 19 дни защото на деветнайстия пез деня вече е бил горе.

4 зад.
Общо краката са 16 и са 8 чифта.В задачата пише,че прасенцата се носят в чувал.

6 зад.
Задачата се решава като шестиците се обърнат наобратно.Половината на 666 е 333, а 666+333=999.

7 зад.
Половината на хляба е 400:2=200.След един хляб тежи 400+200=600гр.Следователно пет хляба са три килограма.

8 зад.
Розите ще разцъфнат на 16 ден.Всеки ден разцъфват два пъти повече от пъредишния ден.Когато разцъфнат половината на следващия ден разцъфват два пъти повече което значи,че разцъфват останалите щом това за половината.

9 зад.
Сърцата ще са 20.Не мисля,че трябва да ги избороявам.

Те задачите са за по-малко доколкото разбрах ама и мен ме затрудниха.Надявам се да не са ми всички грешни.

Shogun
Shogun преди 19 години
Наистина са много забавни задачките, а и стана напечено: дали тези до тук са решени вярно?

А и задачи номер 2 и 10 изобщо нямат предложени решения.

:)

Ще разбера за развитието чак в понеделник - заминавам за два дена на Рила, успех!

pIchka
pIchka преди 19 години
4зад.Kalabria права си, че трябва да се броят само краката на хората, но в условието пише "Колко крака общо отивали към Балван?". В такъв случай според мен отговорът е само 2 крака - тези на Иван.
pIchka
pIchka преди 19 години
Ето и едно математическо решение на 10зад. :
Ако са годините които търсим са x, то тогава правим следното уравнение:
(12 - x ).7 = 60 - x

А решението на задачата както всеки може да си пресметне е x = 4. Или по друг начин казано: преди 4 години Иван е бил на 8 години или 7 пъти по-млад от дядо си, който е бил съответно на 56 години.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години
Браво на участниците. Калабриа, много ми е приятно, че винаги, когато решаваме някакви подобни задачки, се опитваш да си премериш силите. Само така! :)

А сега да видим равносметката:

1. зад. - 4 котки

2. зад. - няма отговор

3. зад. - 19 дни

4. зад. - 2 крака

5. зад. - монета 50 ст и  монета 5 ст.

6. зад. - цифрите се обръщат и става 999

7. зад. - все още няма верен отговор

8. зад. - 16-тия ден

9. зад. - 20 сърца

10. зад. - преди 4 години
pIchka
pIchka преди 19 години
Ето и моето решение на 7зад. :
Ако x е теглото на хляба, правим следното уравнение:
400 + x/2 = x

И излиза, че x = 800. Значи 1 хляб тежи 800 гр.; 5 хляба ще тежат 5 по 800 = 4 кг.

Но за 2зад. и аз не мога да се сетя, но определно си мисля че е някаква игра на думи.
Tosh
Tosh преди 19 години
2.Ябълките за единия брат си остават в чинията. :)



kiatata
kiatata преди 19 години
Моят коментар е за 3 зад. Би трябвало тя да е логическа нали? А на всички отговорите са математически. Ха сега да видим кога ще намерите охлюв в борова гора!?....:-) Когато моя син беше в четвърти клас и прочетохме задачата, първо му обясних, че охлювите обичат чистата и с роса трева, а в боровите гори почвата е киселинна и там те немогат да живеят никога  .....А след това си я решихме задачката де.....
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години
Хахах :))) kiatata, а пише ли някъде, че действието се развива в боровата гора? Борът може да расте и на други места, специално засаден: пред блока, в двора на къщата, в парка :) Е, честно казано не знам дали охлювът би изпитал желание да го катери... :)

Сега вече всички задачи са решени вярно. Поздравления!

Нинче, тестът много ми хареса. Особено въпроса: "Куини, къде скри ябълките?" :))))
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 11 месеца
2зад.- всеки син взима 2 ябълкил двама си ги държат в ръцер а третия - в чинията
stojcheto
stojcheto преди 18 години и 5 месеца
Ние пък в нашето училище решихме да направим забавна олимпиада на децата от начален курс по математика, български, роден край, околен свят, човекът и природата и човекът и обществото.Целта ни е училището да стане желана територия за децата. Да се позабавляват и да покажат на какво са способни. За това моля ви ако можете да ми предложите забавни задачи в тези области от 1 до 4 клас. Всъщност ще използваме забавните задачки по математика за 4 клас от тук. Благодаря предварително, защото знам че сте отзивчиви и вечесте ми помагали!
stefanov
stefanov преди 18 години и 5 месеца
защо не направите "Това го знае всяко хлапе!"

това е интерактивен шаблон за PowerPoint, в който въвеждате българския текст. Трябват ви само проектор, компютър и нахъсани водещи. :)
ZoriStoykova
ZoriStoykova преди 12 години и 6 месеца
Задача 5...моето решение е :монета от 1лев и монета от 10ст, заплащаме стока 2бр*0.55ст.(всяка)=1.10лв. В условието изрично е казано, че едната от двете монети не е 5ст, защо в решението й е посочени 2 монети :1 -50ст, и втора5ст?