Изпратиха ми информацията по пощата, но още не съм я сдъвкала. Имам чувството, че ни готвят интересни изненади, които обаче ни обвързват със синдикатите.
Ето как изглежда едно споразумение за изработване на вътрешни правила за работната заплата. То се сключва между директора и представителите на работниците и служителите. ___________________________________________________
УТВЪРЖДАВАМ:
ДИРЕКТОР:
ДАТА:..........
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТНА ЗАПЛАТА
І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) Настоящите Вътрешни правила за работната заплата уреждат организацията на работната заплата на работещите по трудово правоотношение в ......................... и са изготвени в съответствие с :
- Кодекса на труда;
- Закон за изпълнение на държавния бюджет;
- Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, приета с ПМС 4 / 17.01.2007 г.;
-ПМС 175/27 юли 2007г, Наредба №1 /21.08.2007 и 28.11.2007 г. за реда и начина за определяне на индивидуалните месечни работни заплати на персонала в средното образование;
- Наредба № 3/ 14.05.1999 година на МОН за допълнителното трудово възнаграждение на персонала, зает в системата на родната просвета;
- Колективния трудов договор;
- Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 година и други действащи нормативни актове;
- Решение № 541/ 07.08.2007г.- Национална програма за диференцирано заплащане (за изменение и допълнение на Решение № 245 на МС от 2007 г. за приемане и актуализиране на Национални програми за развитие на средното образование – 2007), както и всички нормативни актове, уреждащи въпроси, свързани с работната заплата и нейната организация.
(2) Правилата се допълват, изменят и утвърждават от директора в съответствие с приетата нормативна уредба и след обсъждане с представителите на работниците и служителите.
Чл. 2. С настоящите правила се определят:
1. Общите положения за организацията на работната заплата;
2. Условията, реда и начините за формиране на средствата за работна заплата;
3. Условията и реда за определяне и изменение на основните месечни заплати;
4. Видовете и размерите на допълнителните възнаграждения и условията за тяхното получаване;
5. Реда и начините за изчисляване на брутната месечна заплата.
6. Начина на оформяне на отчета на средствата за работната заплата за текущо възнаграждение;
7. Получаване на парични награди,съобразно конкретните условия.
Чл. 3. Системата за заплащане на труда е повременна.
Чл. 4. Работната заплата се изплаща не по-късно от 15 число на месеца, следващ месеца, за който се начислява работната заплата / през който е положен трудът.
ІІ. ОПРЕДЕЛЯНЕ И РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА СРЕДСТВАТА ЗА РАБОТНА ЗАПЛАТА
А/определяне
1. Годишният размер на средствата за работна заплата се формира на основата на разчетената с държавния и общинския бюджет численост на персонала и Решение на съответния орган за средни брутни заплати на едно лице от персонала.
Б/. РАБОТНА ЗАПЛАТА
Чл. 5. Средствата за работна заплата за съответен период, се използват за определяне и изплащане на:
1. Основни месечни заплати по трудов договор;
2. Допълнителни трудови възнаграждения по Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, Кодекса на труда, други нормативни актове, колективен трудов договор и/или определените с тези правила;
3. Допълнителни възнаграждения за по-висока квалификация ;
4. Основните възнаграждения и увеличеното заплащане за отработеното време при извънреден труд и/или за работа на официални празнични дни;
5. Възнаграждения за платен годишен отпуск или друг платен отпуск, заплащан от средствата за заплати;
6. Обезщетения по Кодекса на труда, в т.ч. договорени в индивидуалните договори на работниците и служителите;
Б. ГОДИШНО И ЕДНОКРАТНО СТИМУЛИРАНЕ, НАГРАДИ
Чл. 6. (1) Допълнителни възнаграждения по Наредба 3 /1999 година.
(2) В зависимост от постигнатите годишни резултати педагогическия персонал се стимулира с допълнителни възнаграждения по Националната програма за диференцирано заплащане труда на педагогическите специалисти по показатели на национално ниво и критерии приети от педагогическия съвет.
(3) - Решение № 541/ 07.08.2007г.- Национална програма за диференцирано заплащане .
Чл. 7. При реализирани финансови икономии със заповед на директора могат да се определят и еднократни допълнителни трудови възнаграждения.
Чл. 8.(1) За постигнати резултати и/или изпълнение на служебните задължения със заповед на директора могат да се определят парични или предметни награди, средствата ,за които са разликата между определените и разходваните средства към 31.12.2007г .
(2) Общият размер на паричните и/или предметните награди по предходната алинея, което може да получи едно лице е съгласно чл. 2 ал.1,2,3 от ПМС 175/27 юли 2007г.
(3)Директорът на детската градина определя размера на паричните награди на персонала на база правила , съгласувани със Синдикатите.
В. РЕД И НАЧИН ЗА ИЗПЛАЩАНЕ НА РАБОТНИТЕ ЗАПЛАТИ
Чл. 9 . Формираните съгласно правилата месечни индивидуални работни заплати, както и полагащите се съгласно закон, индивидуален трудов договор, КТД и/или тези правила допълнителни трудови възнаграждения, се изплащат на две части, както следва:
Аванс - до 15 число на месеца
Заплата – до 30 число на месеца
ІІІ. ОПРЕДЕЛЯНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА ОСНОВНИТЕ МЕСЕЧНИ ЗАПЛАТИ
Чл. 10. (1) Индивидуалният размер на основната месечна заплата на работещите по трудово правоотношение при пълно работно време не може да бъде по-нисък от нормативно определения размер на осигурителния праг за всяка отделна длъжност.
(2) Конкретните размери на индивидуалните основни месечни заплати на работниците и служителите, се определят по реда и условията, определени в Кодекса на труда и Наредба №1 / 21.08.2007 и 28.11.2007г за реда и начина за определяне на индивидуалните месечни работни заплати на персонала в средното образование.
(3) Индивидуалните основни месечни заплати на работещите по трудово правоотношение се договарят между тях и работодателя или упълномощено от него длъжностно лице.
Чл. 11 . Измененията на основните месечни заплати на работниците и служителите се извършват при:
1. Промяна с нормативен акт;
2. Преназначаване на друга длъжност;
3. В други случаи, предвидени в нормативен акт.
4. В други случаи, при спазване разпоредбите на чл. 118, ал. 3 и чл. 119 от Кодекса на труда.
ІV. ОПРЕДЕЛЯНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ ТРУДОВИ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ
Чл. 12. Работниците и служителите, работещи по трудово правоотношение, могат да получават допълнителни възнаграждения, както следва:
(1). За придобит трудов стаж и професионален опит в размер на 1 % от индивидуалната основна месечна заплата за всяка година трудов стаж;
(2).За всеки отработен нощен час или част от него между 22.00 ч. и 6.00 ч. на служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение в размер на 0,25 лева;
(3).Други допълнителни възнаграждения, регламентирани в нормативни актове – размерите (минимални или фиксирани) и условията за получаването им са тези, определени в съответния нормативен акт или в Кодекса на труда.
(4). Правата на новопостъпилите работници и служители с оглед размера на допълнителното възнаграждение за трудов стаж и професионален опит се установяват след преценяване и определяне на продължителността на трудовия стаж в съответствие с договореното в КТД на отраслово/ браншово равнище, общинско относно същата, сходна и със същия характер работа, длъжност или професия.
(5). До определянето с колективен трудов договор на браншово равнище, с настоящите ВПОРЗ се зачитатат следните условия за сходна работа, длъжност или професия, както следва:
А) За педагогически специалисти – подклас 23 от Националната класификация на професиите и длъжностите.
Б) Непедагогически специалисти :
- административен – подклас 41 от Националната класификация на професиите и длъжностие.
- помощен – клас 9 от Националната класификация на професиите и длъжностите.
(6). Условията за вътрешно заместване по смисъла на чл.259 от Кодекса на труда се определя в съответното допълнително споразумение или нов трудов договор за длъжностите, както следва :
-за длъжност учител – учител, възпитател , завеждащ компютърен кабинет, библиотекар със съответното образование – лекторски часове/за училищата/ ;
-за длъжност възпитател - учител, възпитател със съответното образование/за училищата/;
-за административна длъжност- технически помощник, ЗАС,домакина, пом.възпитател;
-за длъжност чистач – чистач, огняр или работник всички специалности/за училищата/;
-за пом. възпитател- пом. възпитател- перач-раб. в кухня
-за готвач- раб. в кухня, пом.възпитател, перач
-за длъжност работник по ремонт и поддръжка – работник кухня/обща работа/.
-за длъжност учител в детска градина- учител в детска градина
(7). За по-висока квалификация на педагогическите специалисти изразяваща се в ПКС по Наредба № 5 , която е свързана с изпълняваната работа, се заплаща допълнително месечно трудово възнаграждение за :
а) V ПКС -
б) ІV ПКС -
в) ІІІ ПКС -
г) ІІ ПКС -
д) І ПКС - ;
съгласно Наредба №1 /21.08.2007 и 28.11.2007г за реда и начина за определяне на индивидуалните месечни работни заплати на персонала в средното образование,
(8). Допълнителните месечни възнаграждения по предходната алинея се заплащат на лицата, притежаващи съответната степен и заемащи следните длъжности:
- директор ;
- помощник-директор по УД.
Чл.13. Положеният извънреден труд се заплаща с увеличение, както следва:
а) 50 на сто – за работа през работните дни ;
б) 75 на сто – за работа през почивните дни ;
в) 100 на сто – за работа през дните на официалните празници ;
г) 50 на сто – за работа при сумарно изчисляване на работното време.
VІ. ИЗЧИСЛЯВАНЕ НА БРУТНИТЕ МЕСЕЧНИ ЗАПЛАТИ
Чл. 14. Брутните месечни заплати на работниците и служителите работещи по трудово правоотношение включват:
1. Основното възнаграждение за действително отработено време през съответния месец;
2. Възнаграждение за ползван платен отпуск, ако има такъв;
3. Полагащи се допълнителни възнаграждения, съгласно Кодекса на труда и/или регламентирани в нормативни актове, и/или в тези Правила.
Чл. 15. (1) Среднодневният размер на основната заплата се изчислява като индивидуалната основна месечна заплата на лицето се раздели на броя на работните дни през съответния месец.
(2) Часовият размер на основната заплата се изчислява като среднодневната основна заплата за съответния месец се раздели на законоустановената продължителност на дневното работно време в часове.
Чл. 16. За изчисляване на полагащите се брутни заплати на служителите за съответния месец отговарят съответните отдели или служители с функции по изпълнение на организацията на работната заплата.
ПРЕХОДИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Настоящите Вътрешни правила са разработени на основание чл.37 от Кодекса на труда,чл. 22 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, приета с ПМС № 4 / 17.01.2007 г.
§ 2. За допуснати нарушения на определените изисквания в настоящите Правила, виновните длъжностни лица носят дисциплинарна отговорност, ако не подлежат на по-тежко наказание.
§ 3. Настоящите правила се обсъждат със синдикатите и се довеждат до знанието на всички служители като се запознаят срещу подпис.
§ 4. Настоящите правила са утвърдени от директора и представителите на работниците и служителите и влизат в сила от 13.12.2007 година.
§ 5.Настъпилите изменения през текущата година в нормативните документи се отразяват своевременно или изпълняват автоматически в настоящите Вътрешни правила
ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ДИРЕКТОР:
РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ:
___________________________________
Полезни линкове по темата:
Правилник за ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНИЯ ИНСТИТУТ ЗА ОБУЧЕНИЕ НА ДИРЕКТОРИ (обнародван ДВ, бр. 19 от 2007)
Наредба № 24 от 5 септември 2006 г. за ЗДРАВНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ ПРИ ИЗГОТВЯНЕ И СПАЗВАНЕ НА СЕДМИЧНИТЕ РАЗПИСАНИЯ НА УЧЕБНИТЕ ЗАНЯТИЯ (обнародвана ДВ, бр. 78 от 2006 г.)
Наредба № 1 от 21 август 2007 г. за РЕДА И НАЧИНА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИТЕ МЕСЕЧНИ РАБОТНИ ЗАПЛАТИ НА ПЕРСОНАЛА В СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ (последни промени ДВ, бр. 86 от 2007 г.)
Наредба за СТРУКТУРАТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТНАТА ЗАПЛАТА (последни промени ДВ, бр. 83 от 2007 г.)
Постановление № 175 от 24 юли 2007 г. за ЗАПЛАТИТЕ В БЮДЖЕТНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ И ДЕЙНОСТИ (последни промени ДВ, бр. 80 от 2007 г.)
Наредба № 3 от 14 май 1999 г. за ДОПЪЛНИТЕЛНО ТРУДОВО ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ НА ПЕРСОНАЛА, ЗАЕТ В СИСТЕМАТА НА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА (последни промени ДВ, бр. 71 от 2007 г.)
Наредба за СТРУКТУРАТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТНАТА ЗАПЛАТА (последни промени ДВ, бр. 56 от 2007 г.)
Comments30
Кой е изработил тия правила, не знам, но 33-то е Френска езикова гимназия от няколко години. Май има в същата сграда и 33-то ОУ, не съм съвсем сигурна.
Писмото , за което споменаваш е № 06-00-231 от 09. 10.1995 г.и в него се казва, че " изрично е забранено на директорите да задържат учителите по 8 ч.на ден в училище, когато нямат конкретни служебни задължения". Тази забрана фигурира и в Указанието за организиране дейността на общообразователните и професионални училища през 1998/99 г.-почти цитирам коментар на гл. експерт в СБУ.
За изводите си абсолютно права, за съжаление!
Но за какво са му на нашето образование квалифицирани преподаватели? На тях им трябват"послушковци"! Да слушкат, да не мрънкат, да се подчиняват и да уважават управляващите! Че и ръка да им целуват за "многото" пари, които им дават! А директорът е малкият господ, трябва от сутрин до вечер да го споменваме в молитвите си, да го гледаме с обожание, та той е наместник на самия МОН (бог Мамон) и претворява волята му в дела!!!
А човешкото достойнство го забравете, то вече ще е "излишно"......
Да плаче ли човек, да се смее ли? Но става все по-страшно.....
Но за какво са му на нашето образование квалифицирани преподаватели? На тях им трябват"послушковци"! Да слушкат, да не мрънкат, да се подчиняват и да уважават управляващите! Че и ръка да им целуват за "многото" пари, които им дават! А директорът е малкият господ, трябва от сутрин до вечер да го споменваме в молитвите си, да го гледаме с обожание, та той е наместник на самия МОН (бог Мамон) и претворява волята му в дела!!!
А човешкото достойнство го забравете, то вече ще е "излишно"......
Да плаче ли човек, да се смее ли? Но става все по-страшно.....
"Основна месечна заплата
Чл.12 Основната месечна заплата се изплаща на работника/служителя за изпълнението на нормата за задължителна преподавателска заетост, за участие в педагогически съвети, родителски срещи, методически сбирки, възпитателна дейност, консултации на ученици и родители.",
т.е., ако правилно го разбирам, директорът има право да "пълни" работното време за престой в учебното заведение до плътни 8 часа всеки ден, като се аргументира с тази точка - днес съвет, утре родителска среща, двруги ден- консултации и т.н./като във въпросните консултации нищо не пречи да влезнат и прословутите часове за индивидуална работа с нуждаещи се ученици, които уж са извънреден труд/.
С други думи, въпросният член екстра си замества бутафорният следващ 17-ти член и по-точно т. 3 и 5 от него:
Допълнителни трудови възнаграждения
Чл.16 /1/ Допълнителните трудови възнаграждения се уговарят по размер в индивидуалния трудов договор или в допълнително споразумение към него.
" Чл.17 /1/ Допълнителните трудови възнаграждения са с постоянен и непостоянен /инцидентен/ характер.
3. за консултиране на родители и ученици и водене на документацията на съответната паралелка на класните ръководители се заплащат 18.00 лв.;...
5. за педагогическите специалисти, извършващи допълнителна работа извън преките задължения, се заплаща допълнително като лекторски часове, както следва:
- за проверка на една писмена работа, конкурсен изпит, олимпиада и др. подобни – 0.5 часа;
- изпитване на един ученик във формите на индивидуално и самостоятелно обучение: председател на комисия – 0.5 часа; член на комисия – 0.3 часа.", защото всичкото това съвсем нормално може да си се вмести в 8 часа всеки ден. За да звучи съвсем абсурдно, обърнете внимание и на определението за Допълнително трудово възнагпраждение, определено по-долу със следващия чл.19:
"Чл.19 /1/ Допълнителните трудови възнаграждения на работниците и служителите са :
1. за придобит трудов стаж и професионален опит;
2. за положен извънреден труд;
3. за време на разположение на работодателя;
4. за по-висока лична квалификация;
5. за преподаване на предмет на английски и френски език само за времето на водене на учебен процес;
6. за консултиране на родители и ученици и водене на документацията на съответната паралелка на класните ръководители;
7. за учебни часове над нормата за задължителна преподавателска дейност;
8. за педагогическите специалисти, извършващи допълнителна работа извън преките задължения."
Доколкото аз знам, никъде досега синдикатите не са участвали във формирането на въпросните правила. А и, доколкото разбирам, нямат и намерение да го правят.
Вместо това - дайте да видим правите ли по 40 часа с подготовката, провеждането на часовете и проверките на писмените работи на учениците - което е минимума на минимуминте на т.нар. образователна услуга? Ако ги правите - вижте си длъжностните характеристики. Ако включват и още неща извън гореописания минимум - тръгвайте на преговори - или да ви ги махнат допълнителните неща, или да ви ги плащат допълнително.
Просто зарежете общия разговор - "ама той директора сега ще иска да стоим 8 часа". Той, ако е кофти работотадел, ще ви няма вяра и ще си използва правото (има си такова) да иска да ви "вижда" през работното ви време. Ако е свестен работодател - знае, че като му кажете, че ще си прегледате писмените работи ще си ги прегледате независимо дали сте в кабинета/учителската стая или не (пък и в колко училища има условия - раб. места извън класинте стаи, където учителя да седне на свое бюро с ПС свързано с интернет например, да си прави справки и презентации и пр. подготовки).
Вие пък имате право да не приемате за извършвате работа извън длъжностната ви характеристика и извън границите на работното време. Въпросът е първо да се разберете какво може да свърши учителя за 8 часа. Следващата стъпка е - кое от тези неща къде ще се върши - в училище или извън него. Т.е. преките задължения трябва да си ги изясните, което не знам как ще стане, ако не си говорите с директора и на ПС "ви четат набързо някакви вътрешни правила". Проблемът е вътрешен на училището. Години се заблуждаваме, че МОН или синдикати могат да го решат. Ей сега, като дойдоха на дневен ред делегираните бюджети стана ясно, че нито синдикати, нито МОН изобщо въпросът ги занимава. И останахте най-накрая "насаме" с директора си. Или ще се разберете с него за разумно управление на човешкия труд, или ще си смените училището или професията. Четвърта възможност няма. Нито има смисъл да "чакате" - МОН, синдикати и пр. да се намесват.
ПП Една от причините поради които няма универсално добро решение е, че училищата са различни. Има такива в които учебният процес трае 2,5 часа на ден. После учителите си вземат автобуса (колите) и си заминават за там откъдето са. Няма консултации, няма извънкласни дейности няма дявол. А има и такива, дето учителите работят средно по 9-10 часа на ден, влачат работа в къщи, семейният им бюджет страда щото част от тестовете и всякакви други весели и забавни неща, ги осигуряват с материали за своя сметка. А има за къпак и училище в които една част от учителите са от първия вид, а друга - от втория. Ведно и също училище!? За първите е даже добре да минат на присъствен 8 часов режим да си припомнят за каква заетост са подписвали договор, при вторите - ще им пострада качеството на работа, но пък ако го направят - може най-накрая да се види с просто око за колко продължителна трудова седмица става въпрос и колко извънреден труд влагат хората над договорените 40 часа. Не е ли така?
Работният ми ден(заедно с подготовка, проверка на писмени работи и т. н.) често надвишава 8 часа. Но как да се докаже? Всички "се хващат" за това, как си "изпяваме" уроците и друго не ни интересува. Има и такива колеги, които, за жалост, май, че са прави.
Семейният бюджет също се ощетява, защото голяма част от допълнителните материали изготвям за своя сметка. И какво от това, че работя, защото обичам професията си?
Може би, защото работя с малки ученици и виждам, че има резултати от усилията, които влагам.
За радост директорката на училището, в което работя, е чудесен работодател, който не би накърнил интересите на подчинените си, независимо от личните спречквания. Доказала го е неведнъж.
а) отработено време на раб. място (затова и чиновниците имат електронни карти за влизане и излизане през турникетите по институциите
б) система за (само)отчитане на часове труд по видове дейности (така работят адвокатските фирми, и други особено "мобилни" професионалисти, които не могат да вършат работа стойки само на едно и също раб. място.
в) постигнат резултат (тогава има договор за заплата срещу резултат и правила за ползване на други ресурси от наетия, но като цяло на никой не му пука за раб. време и раб. място)
В повечето училища няма условия да се направи първото и няма достатъчно взаимно доверие да се направи второто. Условияна за третото - няма да ги видим налице преди да са минали 5-8 години.
Към днешна дата, аз бих заложила на второто, но трябва минимум екипност за него. Много директори, които ми изглеждат свестни са по-скоро привърженици на първото, защото смятат, че учителите могат да работят по-ефективно и най-вече защото екипите им от учители са много разнородни и виждат в такъв подход - средство да се "уеднакви" екипа.
ПП. Миналата седмица по повод на едно особено сложно учебно разписание, чух учители да недоволстват, че часовете им са пръснати така, че нямат "свободен методически ден" (направо онемях от изненада, че още някой си спомня това понятие). Разсърдиха ми се като им казах, че не може и 8 седмици отпуска и по един ден в седмицата само за методическо развитие да имат. Просто няма как да стане в следващите 8-10 години.Стават много специалните режими на работа и няма как да ги възприемат останалите граждани, без да им се покаже нагледно каква е ползата от тях. Защото към момента в публичното пространство се търкалят само "влошени" резултати и "нови" проблеми на образованието. Тук там по някое дете на олимпиада, успява да пробие информационния мрак. Което не е достатъчно, за да разбере човек извън самата система, какво натоварване се компенсира с по-дългата отпуска и какво качество се внася с използването на свободен методически ден.
"Здравейте колеги,
....... Развълнуваха ме прочетените материали тук и реших, че мога и аз да отправя своя въпрос към вас.
От началото на календарната година при нас- в училище, беше въведена тетрадка, в която сме длъжни сутрин и след края на работния ден да вписваме името си и да се подписваме, посочвайки час на влизане и излизане от училище.
Според повечето от колегите това е поредното унижение за нас. Нима не доказваме факта, че сме били на работното си място, като вписваме материала в материалната книга и дневниците? Нима някой от нас си е позволил да отсъства ,без да предупреди за това и без да има основателна причина? Все пак и ние сме хора!
Иска ми се да разбера дали и при вас е така. И ако не е , бих искала да знам какви ще са последствията за мен, ако реша да спра това унижение и да не спазвам този ред на работа. А освен това нямаме и заповед, която да регламентира точно този момент от работното ни ежедневие.
В последно време работата ни все повече се обвързва с бумащина и подписване тук и там, бланки за детски, за отсъствия, за закуски и т.н. , че сякаш целта на българския учител не е да обучава, а да бъде нащрек кой го наблюдава и как ще го изкоментират пред шефа.
Тъжно, но в повечето случаи това е самата истина!
Колеги, надявам се, че ще намеря разбиране и подкрепа от ваша страна, както и много приятели!
Предварително ви благодаря!"
Дали до сега учителите имаха регламентирано работно време и какво ги притеснява нормалният 8-часов работен ден? Мисля, че който иска да работи и да присъства на работното си място-в училище-8 часа, ще получи необходимото възнаграждение, който не иска-да отиде там, където за по-малко време ще му платят повече или да не претендира за обещаните от стачката 650 лева.
Грозно е да се натяква как учителите не работели по 8 часа, примерно директорът - на съвет да ти заяви (при това директор - учител), че в крайна сметка няма да се получат 650 лева брутна заплата, не е сигурно дори за 600, но все пак ние сме си знаели, че не работим по 8 часа на ден и бла бла. Или пък да ти слагат тетрадка на входната врата, за да ти докажат, че едва ли не като прекрачиш изхода, до другия ден си свободен.
Това, което казаха колегите - в едно училище на две смени няма къде да се стои 8 часа. Учителската стая не е пригодена за колективите на две училища накуп. Да не говорим за тишина и спокойствие, необходима при проверка на контролни или друг интелектуален труд. Няма практиката всеки учител да има собствен кабинет, както е примерно в някои университети. Както каза една колежка - училището трябва да ми плаща наем, защото когато проверявам по двеста класни работи вкъщи, гоня домашните от стаята, казвам им да не ме занимават с нищо друго и искам да цари пълна тишина.
Колкото до опасенията на колегите - вие кажете досега през ваканциите изплащаше ли се допълнително възнаграждение за ПКС? Не мисля, че регламентирането на присъствието на учителите на родителски срещи и часове за консултации е злоумишлено. Ако директорът злоупотреби с правата си и задържа повече от нормалното учителите за консултации, срещи с родители, организация на училищни, градски мероприятия, събития, курсове и методически събирания, конференции, кампании по завършване или прием на ученици, за момента няма лостове за реципрочно въздействие, т.е. вариантът е да напуснеш. Никой не бърза да дава на настоятелство и ПС известна роля в одобряването на директор на училището, както и не стана ясно прословутата мандатност на директорите само от PR съображения ли се споменава, и кога ще бъдат първите конкурси на директори, на които им е изтекъл мандата. Все пак родителите имат интерес да има по-малко недоволни учители и да няма текучество, фиктивни болнични, свободни или непълноценни часове...на родителите трябва да им се даде право да оценят работата на директора по управление на персонала...
***
Мария, по въпроса как да се отчита работата на учителите - в един идеален свят оценяването би трябвало да е поравно и от трите неща - вложени брой часове, участие в дейности и резултат. За съжаление критериите за диференцираното заплащане оценяват по-скоро извънкласната работа, попълването на училищната документация, дори опазването на материалната база, но в минимална степен работата в клас. Мисля, че за един директор е непосилно да следи дейностите на 60 учители едновременно, да влиза в часовете и да притеснява учебния процес, да контролира документацията, международни проекти, вестник, сайт, поща на училището, всички мероприятия, и в същото време да ходи по съвещания, да управлява базата, персонала, учениците. Това съм го виждал да се прави в частни училища, но там колективите са по-малки. И все пак аз лансирах тук едно време същата идея - без таблици и критерии директорът да разпределя кредити върху извършени дейности и върху натрупаните кредити да се плаща диференцирано заплащане.
Най ми се иска да има поголовно външно оценяване по всички предмети във всички класове (без тежките 4,7, и 12 клас), а в тях само две задължителни матури по Български език и Математика. И държавата да намери начини да мотивира училищата с добри постижения. Много сме спорили на тая тема - учителите ли постигат резултатите в добрите училища, или подбраните и мотивирани ученици. В този смисъл мисля, че е редно държавата да инвестира в база, в техника, в семинари за обучение, стажове на способни ученици от такива училища, а не в заплати на персонала.
Колкото до учителските заплати, пак ще се самоцитирам - с делегираните бюджети и премахването на щатната таблица скочихме от развития социализъм в дивия капитализъм, където явно договорите ще са индивидуални и парите според субективната преценка на директора. Колкото и да плашат колеги как всички едва ли не ще се изнесем от училище, ще си намерим работа в частни фирми и ще се върнем само при условия, които ни удовлетворяват, не съм убеден, че след поредните съкращения тази година училищата ще изпитват недостиг на работна ръка. Който иска да получава добри пари, трябва да работи над себе си, за да бъде желан, конкурентноспособен, незаменим...абе...ясно ви е...
Само дето министерството непрекъснато порти работата. Нито станаха 650 лева заплатите, сега чувам диференцираното заплащане нямало да било два пъти в годината, а един... Нито нещо са започнали и свършили като хората - ей сега и тоз тъпият клип за матурите "Време за учене" и плакатите - един съм си качнал в офиса - 12-токласниците казаха, че с тази кампания направо си правят ГАВРА с тях (цензурирах малко).
Шели, в Наредба №2 на МОН от 18.02.2008 год.виж какво пише:
Чл. 6. (1)Механизмите за определяне на основните работни заплати на педагогическия и непедагогическия персонал с изключение на директорите на детските градини, училищата или обслужващите звена се договорят в колективен трудов договор и/или се включват във вътрешните правила за работната заплата на детската градина, училището или обслужващото звено.
(3) Органите на синдикалните организации в детската градина, училището или обслужващото звено имат право да участват в подготовката на проекта на вътрешните правила за работната заплата по ал. 1, за което директорът задължително ги поканва.
И още нещо интересно от тази наредба за допълнителните трудови възнаграждения:
Чл. 9. (1)Видовете допълнителни възнаграждения на педагогическия и непедагогическия персонал с изключение на директорите на детските градини, училищата или обслужващите звена, както и механизмите за определяне на техния размер се договорят в колективен трудов договори/или се включват във вътрешните правила за работната заплатана детската градина, училището или обслужващото звено при условията и по реда на чл. 6, ал. 2 и 3.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 2. (2) Размерите на допълнителните трудови възнаграждения, определени в Наредба № 1 от 2007 г. за реда и начина за определяне на индивидуалните месечни работни заплати на персонала в средното образование (обн., ДВ, бр. 70 от 2007 г.; изм., бр. 86 от 2007 г., бр. 99 от 2007 г.), продължават да се прилагат до сключване на колективен трудов договор по чл. 9, ал. 1, съответно до влизане в сила на заповедите по чл. 10, ал. 1 и 2, но не по-късно от 1 юли 2008 г.
Мария, а при договарянето на заплатите не е ли достатъчно да се вписва изпълнението на нормата на преподавателска заетост, тоест какъв норматив от часове е длъжен да произведе учителят, а не работно време от 8 часа, което няма как да се регистрира? Към тази преподавателска заетост спада и вторият час на класа, който се дава за работа с родители и учебна документация и всичко става точно, без да се позволява на някои директори да разиграват хора от персонала си, държейки ги за щяло нещяло в училището под най-различни предлози. Да не забравяме, че заплащането за тези отговорности е всичко на всичко 18 лева на месец и срещу тези пари не е честно да се вменяват допълнителни ангажименти, които изискват всекидневен престой в училище в рамките на 8 часа.
По повод на следното, което казваш:
Вместо това - дайте да видим правите ли по 40 часа с подготовката, провеждането на часовете и проверките на писмените работи на учениците - което е минимума на минимуминте на т.нар. образователна услуга?
...искам да ти кажа, че за конкретен урок ми се е случвало да се готвя с часове или даже с дни. Зависи какво значение влагам в него. Така че тези 40 часа са нещо много относително, което не е никакъв критерий за добре или зле свършена работа.
Между другото, засега имам добри впечатления от моята нова директорка и ми се струва, че в нашето училище злоупотреби като изброените няма да има, но все пак принципът е важен. Знаем, че на много места подобни промени ще развържат ръцете на недобросъвестни директори, за да издевателстват над учителите. И не, не съм съгласна, че след като не ми отърва да ме обременяват с безкрайно много излишни натоварвания, често пъти без полза за мен или учениците, трябва да напусна. Така не бива да се разсъждава, ако искаме някакви положителни промени в образователната сфера. Най-лесно е да се напусне, по трудно е да се преборим за справедливи условия на труд и справедливо заплащане.
Мисля, че това не е основателна причина учителите ежеседмично да се задържат в училище от директорите за всичко друго, но не и за конкретното задължение, но на мен ми е обидно, когато виждам - в продължение на цяла учебна година вече, как някои колеги изобщо не го провеждат този час, получават си заплащане за него, а аз и още няколко колеги добросъвестно работим с изоставащите ученици. Та нима тези деца са само в начален етап? В прогимназията няма ли нуждаещи се от консултации ученици? Къде е справедливостта? Нека се заплащат само реално отработените часове-тъкмо ще има икономия на работна заплата.
Изключваме тук творческите търсения, които могат да направят така, че върху един урок да си работите цяла седмица. Всеки има в работата си такива моменти. Но няма работодател на света, който да ви плаща 12 месеца, за да направите само 30 изключително интересни урока по 40-45 минути за 25 до 100 деца.
Ако подозрението ми е вярно, всички щуротии за извънкласни, административни, общностни и пр. ваши задължения са празни приказки. И Имхо е съвършено прав, че настройването на инструментите за диференцираното заплащане изключително към административни и извънкласни дейности е неадекватност, а не политика стимулираща професионалното развитие на учителите.
Лошото е, че няма как да разбера дали е вярно. Защото просто няма данни. И вие дори не можете да разберете по някакъв обективно проверим начин в рамките на вашето училище как точно стоят нещата с плътността на времето, което влагате в училищни задължения. Можете единствено за себе си всеки поотделно да си направи някаква сметка. В момента нищо не ви го налага. Ако директорите тръгнат да ви занимават с 8 часовото присъствие на раб. място, може и тук там да се появят някакви данни на училищно ниво. Но може и нещата да си останат само на ниво обида и качване на кръвното. Още повече, че във всички двусменни училища, наистина няма никакви условия да свършите училищната работа, която сега си вършите вкъщи - в училище.
Иначе знайно е, че много учители работят допълнително и си имат съвсем сериозни причини за това. Какви са обемите на допълнителната работа обаче не е знайно. Така, че всеки може да си спекулира както му харесва дали го правят за сметка на основната си работа или не. Просто режимът ви на работа позволява да работите несвързана с училището работа в обеми от 20 и повече часа седмично. И тези от вас, които го правят, знаят прекрасно, че минат ли границата от 12-16 часа друга работа, основната неминуемо започва да се движи по друг начин и около минимума на "избутването".
Само че, как директорът ви или училищния съвет (ако някога има истински) или друг с който ще преговаряте за заплати и организация на процеса на работа в училище, да разбере дали недоволствате от новата административна или друга задача, защото надхвърля границата на договореното и вложено вече 40 часа време в труд в полза на училището, или защото ще ви попречи да вложите 10 часа от него в друга (вероятно по-добре платена) работа? Как да стане разговорът за ефективността, ако не можете да сравнявате вложен труд с резултати? И изобщо има ли шанс или не децентрализацията да направи нещата по-възможни защото свежда съществена част от отговорностите на училищно ниво, където те са що-годе обозрими и кръгът от професионалисти е сравнително възможно да стигне до споразумение, коя е най-добрата организация на целия учебен процес?
Има частни училища (на една смяна), където учителите реално и в пълен размер имат 8 часов и даже по-дълъг работен ден. Това лесно може да се реализира във всяко едносменно училище - след редовните занятия учителят остава, прави си подготовка за следващия ден, проверява контролни, дава консултации на ученици. Не откриваме топлата вода. Но това, което казах - трябва да има условия - кабинети, среда за работа. Учителската стая не става за това. В сегашната ситуация огромният процент училища в България са двусменни, така че никой копче не може да каже, че не стоим 8 часа. Да стоим КЪДЕ?
Взех да се вживявам в чужда роля. Все пак аз като РКК имам реален 8-часов работен ден. Понякога дори по-дълъг. И това по никакъв начин не ми прави заплатата по-голяма. АТС, секретарки, счетоводство, пом. директори - и те са с реален 8-часов работен ден. И не получават някакви звездни заплати.Така че бъдете спокойни, има учители, които по регламент така или иначе от години вече работят по 8 часа в училищата и системата не е регламентирала за тях някакви специални заплати... Остава да се надяваме на справедливата преценка на директора, сега когато вече няма скали и таблици за заплатите. Скатавки има навсякъде, не само в училищата. А който се чувства несправедливо ограбен, винаги и във всяка професия може да напусне. Който запише оттук нататък висше педагогика, да знае, че образованието не е приоритет на държавата, и да не разчита на заплата. Нито на прехваленото много свободно време. И това е в общи линии.
Що се отнася до междучасията - понякога те ме натоварват повече, отколкото самите часове, защото им треперя на децата да не им се случи нещо лошо.
1.Безспорен факт е , че масово учителите престояват не повече от пет часа в училището и после напущат сградата.Пият кафе , за да отдъхнат /няма лошо/ и поемат да решават лични ангажименти.Времето за самоподготвка не е ясно в какво се изразява?!?!?
2.Лично аз съм свидетел на колеги, които отказват да четат книгите на учителя, защото няма какво ново да научат от там?!?!?!
3.Правя реклама на пишещите в блога и се опитвам да предложа направеното като презентации от колегите и винаги завършвам с това, че шапка свалям на тези колеги, които независимо от заплатите се трудят и имат цели. Преследват ги и се опитват да ги реализират, независимо къде работят и с какви деца?!?!Срамувам се да кажа колко от нещата са използвани, а те са готови,инсталирани на компютър, просто някой трябва да се възползва от тях, но уви?!?!?
4.Безплатната закуска при нас се раздава в разливна /близка сграда до училищната/ и аз се чувствам задължена да придружа учениците и да раздам закуските!Това се оказа голям трън в очите на колегите и ясно ми дадоха да разбера, че няма смисъл от това?Престанах да ходя с децата и това ми тежи!
Не желая да ви занимавам с повече подробности, но искам да знаете, че има много места в България, където учителите получават рекордни заплати за това, което вършат?!?!С болка споделям това и очаквам обругаването, може би не виждам правилно нещата?????
В нашето училище нямаме проблеми с присъствието по осем часа. Сигурно, защото шефът е разбран човек и това, което иска от нас е да спазваме т.н трудова дисциплина и работата да върви без катаклизми. Сега готвим прословутите матури и съм съгласна с мнението на децата, че се гаврят с тях. Не само с плаката, но и с тъпия клип - все повече обиждат интелигентността на децата.
Ще се съгласиш, вярвам, че учебният процес доста се е променил от него време до днес. И нормативите също леко се промениха, но не на базата на някакъв сериозен анализ на промените в учебния процес, а на базата на сила и влияние на отделните "професионални лобита" вътре в учителската корпорация през периода 1998-2000, когато се правеше т.нар. "нов учебен план". Вашите лобита - М&И и БЕЛ успяха например успяха (не е чудно - те са най-многобройни и най-влиятелни, заради занчението на изпитите на разните нива на образование по томно тези дисциплини) да отстоят идеята (от 1968!), че историята и георграфията са "разказвателни предмети" и поради това колегите ви не могат да имат норматив като вашия, защото по вашите предмети "има много упражнения и писмени работи".
В цялата ситуация може и да се намери някакъв резон, но има и сериозна доза несправедливост. Не защото един предмет е по-важен от друг, а защото е напълно неясно на какъв принцип е направена преценката. Има граница на възможното по отношение на качеството на учебния процес. Без да имам кой знае какви претенции си мисля, че ако 95 % от времето с учениците в клас е за нови знания и имаш седмично работа в 6 различни класа - освен да "пееш" не ти остава друго. Просто не можеш да подготвиш нищо което да "върви с тази скорост" за толкова възрастови групи и толкова различни съдържания. (историци и географи в 9-11 клас имат по 1,5 часа?!).
За да не си навлека ненужен гняв резюмирам: нямам нищо против да има йерархия "по важност" на отделните дисциплини. Мисля обаче, че за всички ще е добре да се знае обосновката на важността им (до този момент съм чувала само пределно сантиментални отговори на въпроса "защо национална литература се учи 5 часа, а национална история - 2" , или "ами така е открай време") и нормативите да се определят съобразно с границата на минимума изискуемо качество. Аз съм от онези, които мислят, че "разказвателен предмет" не съществува към днешна дата. Също така мисля, че по физическо или труд и техника могат да се правят крайно разнообразни и интересни неща, развивиащи крайно нужни умения, стига учителите по тях да не се приемат като някаква "втора" допълваща категория. Мисля също така, че по отношение на междупредметните връзки сме някъде около 19 в. (когато не е имало още идея, че те трябва да съществуват). И, че "сепаратъзмът на науките" в училище важна част проблемите на училището.
Щеше да е прекрасно - ако училищата бяха на едносменен режим, обаче не са. Иначе скоро с едни французи сравнявахме натовареността на учениците и се оказа, че разлика няма, нищо, че те имат целодневна организация на учебния процес. Пак общо 6 часа учене им се събират - просто почват в 8,30, почиват от 12 до 13 и свършват в 16,30/големите в 17,30. Като сложиш и междучасията - почти колкото нашето учебно време излиза. Но в друг ритъм. По-човешки. Само защото нямат две смени. При нас за съжаление, в училищата на двусменен режим учат по-голямата част от учениците в България (нали се скупчихме над 65 % от всички българи в 3-4 големи града, та затова е така). И сега с "бюджетния" лост всъщност натискът не просто да се запази двусменния режим, но и да се увеличи още броя на децата в смените - училището практически няма полезно пространство за развитие към друга по-човешка организация на процеса.
И също като Имхотеп твърдя, че в училище е страшен шум и липсват места, където учителят спокойно да се подготви за следващия ден. Аз например искам да имам на разположение и компютър с интернет, но такъв не може да ми бъде осигурен.
Безжичен интернет не е проблем да се рализира. Необходимо е едно устройство (аксес пойнт), струва под 100 лева. Всички съвременни лаптопи са пригодени. Една моя позната работи в частно училище, има лаптоп и всичките деца имат. Казва, че само да им каже, всички ще ги носят на училище и всеки неин урок ще бъде електронен.
Малко излязох от темата де ... но идеята е, че всичко може да се направи, ако има добра воля, и обратното. Същото е и с въпросните вътрешни правила. След 40 дена стачка и три пъти предателство от синдикатите не съм склонен да коментирам каквито и да са вътрешни правила и да се карам за точки и алинеи. Глупаво е в една такава професия на ярки индивидуалности да се крием зад миризливите поли на някой. Пазарът контролира нещата по-добре от подкупните синдикати.
Спирането на 30-те лева за квалификация, ограничаването на парите за ПКС са поредната гавра с колегията. Представяте ли си тук говорим, че когато няма учебен процес няма да се вземат едни кирливи 60 лева - толкова колкото изкарва миячка на чинии на ден! Ако се огледаме какви са заплатите в другите сектори, ще за бележим, че това което вземаме за мнозина е седмична заплата. Оттам идва и подобно отношение - дори заплатите на директорите трудно стигат 1000 лв...
Амин