BgLOG.net
By mishka , 16 July 2010

http://www.vbox7.com/play:d215d368

Лятото е в разгара си и може би погледите на повечето са отправени към морските вълни,но има и кътчета,които трябва да се посетят ,макар и виртуално.Такова е СТРАНДЖА.Планина малка,но величествена.И тръгвайки по теченията на планинските реки няма как да не стигнеш до МОРЕТО.

Предлагам разходката,която сътворихме чрез снимки с моите ученици през миналата учебна година /и тъй като не сме професионалисти фотографи ,използвахме снимки от мрежата,а собствените си снимки от съприкосновението с нашата Странджа оставихме в нашите папки/.

 

Legacy hit count
518
Legacy blog alias
40270
Legacy friendly alias
Разходка-из-Странджа

Comments2

DaniParvanova
DaniParvanova преди 15 години и 9 месеца

Когато човек види такъв филм (особено с прекрасните кадри, запечатани от изключителния Евгени Динев), няма начин да не му се прииска да се докосне до тази красота! Разпознах само Велека...

Хареса ми и финалът... "Странджа - велика и неповторима. От нея започва и свършва България". Поздрави на дечицата, колега! Благодаря за красивото пътешествие, пък макар и само виртуално:)

RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 15 години и 9 месеца
Най-искрени поздравления!
By RuskaTodorova , 13 May 2010
Днес премина тестът по Човекът и обществото - 4 клас от Националното външно оценяване. Излезе и ключът с верните отговори. Според него, синът ми е допуснал една грешка, за която не мога да му се сърдя. Колеги, искам да коментирате 7-ми въпрос от теста: Какво е забранено в защитените територии? а) храненето на животни; б) говоренето на висок глас; в) свободното влизане на хора. Според ключът за верните отговори, правилният отговор е "в". Но се получава парадокс: щом е забранено свободното влизане на хора, как ще е разрешено храненето на животни и говоренето на висок глас?

    А в учебникът за 3. клас "Човекът и природата" ("Просвета" - Лиляна Найденова, Мария Тодорова), стр.47 пише, че защитените местности могат да се посещават от туристи. Туристите не са ли хора?

 Още доказателства:"Човекът и природата"-4.клас (Просвета),стр.88

"Човекът и природата" - 4. клас ("Булвест"), стр. 69

Защитени територии в България

Ето и въпросният тест: ChO-4kl-13_maj_test_klyuch.pdf

Legacy hit count
14906
Legacy blog alias
39333
Legacy friendly alias
Питане-за-въпрос-от-НВО---ЧО-4--клас
Човекът и природата
Човекът и обществото
4-ти клас

Comments50

DaniParvanova
DaniParvanova преди 15 години и 11 месеца
Едно от моите деца е посочило като верен отговор "а) хранене на животни". Помислило си е, че е същото, както в зоопарковете, където храненето на животни от посетители е забранено. Но другите са отговорили правилно. Свободно движещите се хора (нямам предвид работещите там) ще нарушат смисъла на защитената територия. Как ще се пази спокойствието на животните, ако туристите си щъкат навсякъде? Каква ще е разликата между  една обикновена поляна или парк и защитена местност? Една табела??? Живеем в България и ни е до болка познато колко се спазват забраните и кой чете табелите.
RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 15 години и 11 месеца
Точно отговор "а" (забранено е храненето на животни) е отговорил и синът ми. Той е разсъждавал така: Защитените територии могат да се посещават от хора, ако те не хранят, не дразнят, не плашат животните и не говорят на висок глас.

     Защитени територии в България (според Уикипедия) е обобщено понятие на всички национални паркове, резервати, забележителности и защитени местности. Как ще се насладим на красивата ни природа, ако ни е забранен свободния достъп до тях?

ReniAleksieva
ReniAleksieva преди 15 години и 11 месеца

Потърсих "верния "отговор в/ в закона, но не успях да го открия. Дейностите, които са забранени, са изброени за всяка категория защитена територия. Формулировка "свободно влизане на хора" не открих. В природните паркове, които също са защитени територии, има населени места.

ЗАКОН ЗА ЗАЩИТЕНИТЕ ТЕРИТОРИИ.doc

chopar
chopar преди 15 години и 11 месеца
Зависи от защитените територии. Въпросът е безумно глупав. Изчакахте ли дали не е дошъл нов ключ. Защото измналата година,когато проверявах 5 клас география ключът беше дошъл с грешен отговор на един въпрос и аз щях да звъня направо в министерството, но към 15 часа се получи нов ключ.
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 15 години и 11 месеца
Предполагам, че минусите са не за  проблематиката на публикацията, а за  проблемите, пред които така зададеният  въпрос изправя  в мисловен план децата. След като не можеш да влезеш свободно там, не би могъл да извършиш и останалите дейности от  а) и  б). Следователно те са следствие от  тази забрана т.е. не би било редно да се приемат като грешни отговори на сто процента. А нали това е изискването за направа на тест - верен отговор и грешни отговори!
GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 15 години и 11 месеца
Русче, твоето дете е разсъждавало и е сгрешило, но не защото не знае. Нека други да си направят изводи!
albenaki6i6eva
albenaki6i6eva преди 15 години и 11 месеца
      Росе, за този вэпрос ще имаме утре мнението на експертите. Подали сме питане. Аз се радвам, че нашите деца знаят какво е защитена територия. Ако въпросът беше: Какво не трябва да се прави в резерватите? мисля, че отговор в) отговаря точно. На експертите от Министерството мога да покажа хиляди снимки на моя милост разхождаща се от в Национален парк Рила, Централен Балкан и Пирин, а това са защитени територии. Не ме лъже и паметта за табелите на резерват Скакавица и Ропотамо където спокойно се движих миналото лято с около 50 деца, но хайде... има и такива резервати, в които не се влиза.

      Утре чакаме отговор от експертите ... ще споделя...

RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 15 години и 11 месеца
И с "минуси" и без минуси гафът с теста е причина някой, който е подготвил и одобрил такъв вид тест, да си поеме отговорността. Аз бях проверител на въпросния тест в нашето училище. И право да си кажа,  доста се позамислихме с колежката, която предава на ІV клас този предмет, за възможния верен отговор. Бях любопитна и изчаках ключът с отговорите. Но... какво от това?

Да Албенка,  мисля, че правилният въпрос беше Какво НЕ е забранено в защитените територии?

Права си, че ако вместо защитени териториибеше написано резерват, тогава влизането е забранено и верният отговор е в).

Ето това е сканиран речник от ЧО - 4.клас, Просвета (М. Радева, М. Манева), стр.19
DanielaVelcheva
DanielaVelcheva преди 15 години и 11 месеца
Колеги, а какво е мнението ви за отговора на въпрос11.

 

Кой исторически източник е писмен?
а) стенопис
б) мозайка
в) договор

В ключа за верен отговор е даден отговор в). Според мен верният отговор е а).


DaniParvanova
DaniParvanova преди 15 години и 11 месеца
Ruska Todorova wrote :Да Албенка, мисля, че правилният въпрос беше Какво НЕ е забранено в защитените територии?

Всъщност въпросът звучи така:

7. Какво е забранено в защитените територии?

а) храненето на животните

б) говоренето на висок глас

в) свободното влизане на хора

chopar
chopar преди 15 години и 11 месеца
Daniela Velcheva wrote :
Колеги, а какво е мнението ви за отговора на въпрос11.

 

Кой исторически източник е писмен?
а) стенопис
б) мозайка
в) договор

В ключа за верен отговор е даден отговор в). Според мен верният отговор е а).


[/blockquot

 Колега, много ви моля ! Това е абсолютно невежество. Стенописта не е исторически писмен източник. Все едно Мона Лиза /макар и не стенопис, ама за да ми се получи лафа/ да е любовният дневник на Леонардо ди Каприо. Писмен исторически източник е договора и това го знае всяко хлапе.

DaniParvanova
DaniParvanova преди 15 години и 11 месеца

Daniela Velcheva wrote :
Колеги, а какво е мнението ви за отговора на въпрос11.

Кой исторически източник е писмен?
а) стенопис
б) мозайка
в) договор

В ключа за верен отговор е даден отговор в). Според мен верният отговор е а).

За мен верният отговор съвпада с посочения  в ключа -  в)договор

Това, че по някои стенописи има надписи, не прави източника писмен. За мен стенописите имат стойност като рисунки(картини), но не и като писмо. Договорите имат тежестта на писмото.

KrisIvanova
KrisIvanova преди 15 години и 11 месеца
Колеги, този дето е писал въпроса е объркал "резерват" със защитена територия

Чудо голямо...... "нищо работа"! Само дето никой няма нито да даде обяснение, нито да се извини! Не го и чакайте!


Shenay
Shenay преди 15 години и 11 месеца

И аз искам да добавя моя коментар по въпрос №11, защото и при нас се получи спор между колегите А или В е верния отговор.

В учебника за трети клас по Човекът и обществото на Сия Стоянова и Лилия Манева, изд."Просвета" в урок №15 стенопис етворба на изкуството, нарисувана върху стена.

Друг е въпроса, че много исторически договори се сключвали само със стескане на ръка. Мисля, че предполагаемия отговор трябваше да бъде писмен договор, за да не подведе  децата.

 

DanielaVelcheva
DanielaVelcheva преди 15 години и 11 месеца
Колега, простете моето НЕВЕЖЕСТВО, но ако си направите труда да прочете учебника за ІІІ клас, където се учат писмените източни, щи видите че никъде договорът не е подочен като такъв.
RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 15 години и 11 месеца
Спор по11 въпрос няма. Стенописът си е рисунка, а договорът е писмен източник.
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 15 години и 11 месеца
Но по другия въпрос има - наистина са имали предвид резерват, но тази подмяна със "защитена територия "  не се  съотнася към посочения за верен отговор. В кой национален парк или при посещението на забележителност е забранено влизането без специално разрешение? Унищожаването на растителния и животинския свят, новото строителство - да , но не и достъпът на хората. 
RadaGD
RadaGD преди 15 години и 11 месеца
Нека си кажа и аз мнението по въпроса. Ние също спорехме с колегите, защото защитена територия са всички национални паркове. И като пример аз посочих моя снимка пред табелата на Национален парк "Пирин" пред връх Безбог... Когато бях там преди повече от година гъмжеше от туристи, никъде нямаше табела за забрана на туристи. А какво да кажем за Национален парк "Централен Балкан"- там почти цяла Стара планина тлябва да е "затворена" за туристи. Въпросът е некоректно зададен и според мен трябва да в отговорите да се съдържа вариант "убиване на животни и късане на растения", който най- логично е верен!

 Писмен документ е договор и за това спор няма!


RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 15 години и 11 месеца
Без съмнение договорът е писмен документ, а стенописите обикновено са рисунки. Но въпросът за защитените територии си е чиста проба гаф на авторите на теста!
Zhekov
Zhekov преди 15 години и 11 месеца
Колеги, защо се чудите? Някой разбра ли кой идиот състави въпросите за "Знам и мога". Още тогава писах, че трябва да им открием имената, за да им търсим отговорност.Ако зададете неправилно въпрос по време на посещение от инспектор, ще ви разкажат играта, но да пишат простотии от МОНМ, няма проблем.
RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 15 години и 11 месеца
Явно съставителите на тестове в МОМН не знаят какво се учи в българските учебници за 4. клас. (Вж. сканираните страници горе в поста.)
KrasimiraTodorova
KrasimiraTodorova преди 15 години и 11 месеца

И аз се включвам в дебата! Въпрос 19 от теста по Ч и П е: Защо дебелите, пухкави дрехи топлят повече?

а)въздухът между влакната им задържа топлината на тялото

б)те са по-плътни и не пропускат студен въздух до тялото

в)дебелите дрехи по-бавно се охлаждат от студения въздух

Учебник на Булвест 2000, стр.5: Вълната и памукът са топлоизолатори.Затова от тях се шият дрехи.Те задържат толината на тялото и ни предпазват от измръзване.

Никъде не намерих обяснение за въздуха между влакната!

RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 15 години и 11 месеца

Krasimira Todorova wrote :

И аз се включвам в дебата! Въпрос 19 от теста по Ч и П е: Защо дебелите, пухкави дрехи топлят повече?

а)въздухът между влакната им задържа топлината на тялото

б)те са по-плътни и не пропускат студен въздух до тялото

в)дебелите дрехи по-бавно се охлаждат от студения въздух

Учебник на Булвест 2000, стр.5: Вълната и памукът са топлоизолатори.Затова от тях се шият дрехи.Те задържат толината на тялото и ни предпазват от измръзване.

Никъде не намерих обяснение за въздуха между влакната!

 

 Krasimira Todorova, в "Човекът и природата" - 4. клас (Просвета - Л. Найденова), стр.13 е написано, че през зимата си обличаме няколко слоя дрехи, между които има въздух, за да запазим топлината на тялото.

     Учениците в България учат по учебници на различни издателства (Отнася се за всички класове). Едни учат едно, а други - друго и обратно. А тестовете за НВО са едни и същи за всички четвъртокласници.

velikageorgieva
velikageorgieva преди 15 години и 11 месеца

Подкрепям те, Русе!  Това вече  е окончателното  мнение. Различни издателства ,  различна информация  и  не стигаме  до....извора.

assiapeeva
assiapeeva преди 15 години и 11 месеца
Цялата система на външното оценяване е порочна и недообмислена.Ами това, че цяла седмица не може да протече нормален учебен процес...? Ами това, че годишния преговор трябва да се прави слен изпитите? Какъв е смисълът???
stefanov
stefanov преди 15 години и 11 месеца
Целият месец е провален - следващата седмица учим 4 дни, а до края на месеца - още 2. 
GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 15 години и 11 месеца
Поли, аз също си мисля, че въпрос №3 се нуждае от уточнение, за да бъде коректен. Стенописите и мозайките са вид изкуство, но  дават и някаква писмена информация.  В учебника на изд. "Булвест" дори има римска мозайка с графични знаци. Защо и тя да не ни дава някаква информация?
liusia
liusia преди 15 години и 11 месеца

А какво ще кажете за това? Стенопис ли е или документ?

DanielaVelcheva
DanielaVelcheva преди 15 години и 11 месеца
Поли, точно това имах предвид като писах коментара. Освен това договорът не винаги е писмен, той може да бъде и устен.
shery61
shery61 преди 15 години и 11 месеца
Подкрепям колегата Stefanov! Провален ни е целият месец, без това да влиза в предварителния  учебен план. Как ще се компенсира всичко това, колеги! За чия сметка? Някой дали се е замислил предварително?! Отново сме свидетели на липса на всякаква координация между отделите в МОМН.
RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 15 години и 11 месеца
Благодаря за коментарите ви, колеги! Всички те показват, че някои от въпросите в тестовете не са правилно поставени, че са с отговори, върху които можеш да се двуумиш, а ние искаме от децата да се справят. А що се отнася за поставения за дискусия от мен въпрос "Какво е забранено в защитените територии?" едно, че е неправилно формулиран, и друго - мястото му не е в тест по "Човекът и обществото", а  в тест по "Човекът и природата". Забелязали ли сте, че за четирите години, в които се е провеждало Национално външно оценяване, в тестовете по ЧО няма нито един върпрос, който изисква да се посочи година, в която се е случило някакво историческо събитие. А учебниците ни изобилстват с такива години и ние държим учениците да ги запомнят. А какво се оказва - в тестовете не са включени.  Ето архив от тестове по ЧО давани на външно оценяване:

2006/2007 г. - test_answers_ChO-4kl-2007.pdf

2007/2008 г. - 4kl_ChO_test-2008.pdf

2008/2009 г. - 09-05-15_ChO_4kl.pdf

2009/2010 г. - ChO-4kl-13_maj_test_klyuch.pdf

 

 

queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 11 месеца
Стенописът е картина, да, но в зависимост от това какво изобразява тази картина - образи, знаци и др., според мен тя може да служи и като писмен източник. Да не забравяме, че буквите са графични изображения и те могат не само да се пишат, но и да се рисуват, конструират, апликират, моделират и т. н. Когато на стената са изписани думи и текстове, от които получаваме информация за миналото, то тогава стенописите ги използваме в качеството им на писмени източници.

Така мисля аз...
dima_sotirova
dima_sotirova преди 15 години и 11 месеца
Извинявайте, колеги, но много ми се ще да чуя мнението на специалист - историк по отношение на въпрос 11 от теста по ЧО. Не се обиждайте, но определено мисля, че отговорът му не е следствие от логическо мислене(както виждате доста противоречиво), а и в нито един от учебниците и помагалата, с които учениците се подготвят, не открих точен и конкретен отговор.

Всъщност аз мисля, че тук по - скоро проблемите са следните:

1. Какво целят тези въпроси?! - какво регистрираме с тях - знания?!; - познаване на минимума учебно съдържание?!; - логическо мислене!?; - екологична култура!?

Всички тук сме наясно с отговора и тогава:

2. Какво следва, ние като общност, да предприемем?

Не би ми харесало отново да сме само буфер между ученици, родители и нечие безмислие.

juliahristova
juliahristova преди 15 години и 11 месеца
Наистина много интересна дискусия.Проблемът е, че тук не можем да разберем какво мислят децата.Всичко споделено от вас е на основата на много знания и многоооого богат житейски опит.А на нещастните деца им липсват и двете.

Всичко това потвърждава моето мнение, че децата учат неща, несъобразени с възрастта, психическото и емоционално ниво на развитие.Те го усвояват трудно, знанията са нетрайни, а тези предмети са им безинтересни.Всеки учител може да разчупи статуквото и да поднесе материала по  интересен и завладяващ начин, но тогава няма да остава време да се затвърждават тъпите определения, които отгоре на всичко са различни за отделните издателства.Резултата от вскичко това е преуморени и изнервени учители и объркани, демотивирани деца.

Не случайно българският ученик, въпреки огромните усилия на преподавателите, е на едно от последните места по грамотност в Европа.

Мисля, че образователната система в България не обслужва обществото, създавайки умни, грамотни и свободни хора.Тя е създадена такава, за да пълни джобовете -вие знаете на кого.

 

 


SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
Ни в клин ни в ръкав да кажа за въпрос 11. "Египетската фреска " не е фреска, а дълбок релеф , то ес това, което  виждаме  е издълбано в камъка .Снимката обаче  е съвременна сувенирна репродукция, а показаната колона е релеф. В Египет и на други места  писмените договори са били издълбавани на стена, плоча, камък и ако се разтълкува думата май отговора ще е - стена и писмена, стенопис.

Розетския камък какъв  исторически източник е според вас?

 


 


juliahristova
juliahristova преди 15 години и 11 месеца
Показаната колона е епиграфски паметник.Розетският камък-също.Според мен всяко по нататъшно задълбаване по темата, ще покаже само едно-защо малки деца трябва да могат да правят сложни класификации на видовете паметници.Мисля, че много по-интересно и полезно за тях ще е да научат какво пише на някои от тях.

Има талкова завладяващи  истории за това как са били открити и разчетени такива паметници.

Какво са научили хората от тези паметници.Ама не .Кажи ми сега, моето дете-това договор ли е или не?

Пълни глупости, колеги!

В резултат на тези глупости, на които се набляга, голямата ми дъщеря намрази историята, може би, за цял живот.


Donkova
Donkova преди 15 години и 11 месеца

Опит за отговор но Мили:

1. аз съм историк, но не съм точно човекът който търсите, защото не съм учител

2. отговорът на историческия въпрос е В. защото това е тест за проверка на общообразователен минимум. ако беше занимание за часа по креативност - много интересна задача би била (вкл. за деца в 4 клас) да откиват различните възможни употреби на историческите извори от всеки вид и тогава щеше да има множество възможни правилни отговори на въпроса и най-вероятно нито един възможен грешен. Аз лично си мечтая да има повече часове по креативност и с научни материали, а не само със средствата на изкуствата.

3. Но стандартизираното тестване има други цели. И то си има своето място в образованието на децата. За диагностика. В България за сега се използва за диагностике  на по-прости и по-общи за всички деца неща като достигнат общообразователен минимум например. Според много учители качеството на тестовете се било подобрявало от година на година. Дано да е вярно. А с въпросите в тези конкеретно стандартни тестове се цели: 
минимум проверка за наличие на знание - максимум (когато е възможно) и умения да се използва знание (прословутите изследвания ПИЗА, за които вече сте чували и - в които България участва вече 3 пъти опитват стандартно да проверят умения при 15 годишните).

Успешно завършване на учебната година на всички прексрасни членове на тази сърцата общност!

SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
Госпожо,  julia hristova, то че има много интересни неща има , ама тук хората искат да си отговорят на няколко въпроса.Кой е правилния според тях. А това ,че дъщеря ви е намразила историята този пости няма никаква вина.
juliahristova
juliahristova преди 15 години и 11 месеца
Този въпрос няма еднозначен отговор . Поради тази причина не е подходящ за тестово изпитване.Ако се поразровим, съм сигурна, че ще открием противоречиви мнения дори и сред университетски преподаватели.Историята не е математика.
SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
Госпожо ,ама вие май не четете като коментирате.Тука е точно математика, защото е зададен въпрос с три отговора.Предполага се ,че един е правилния. И ние разсъждаваме върху това.Аз говоря за въпрос 11 и ми се струва, че е не уместно да се намесва цялата история.Апропо, в училище точно такива трябва да са въпросите и децата да мислят , а не тест с въпроси  и елементарни отговори .Теста в училище не трябва да е лесен, като телевизионна игра, а децата трябва  да мислят както е тук и сега - мислят учители и родители на ученици за правилния отговор.В същност той може да се окаже и грешен.
chopar
chopar преди 15 години и 11 месеца
Извинявам се много, но е желателно началните учители да не задълбават много в историята. Или географията. Вие не учите децата да стават специалисти. За годината на основаване на българската държава има много хипотези - защо си мислете, че е 681 г. Някои учени приемат 680. В историята има много спорове за уж установени неща. Но отговорът ви го е дала МарияД.

 Днес почти цял ден си мислех, защо сте се заяли със стенописите и вадите разни колони, тонколони, стенописи, графити и прочие. И разбрах, защо грешите. Нека да си представим една египетска фреска. Насред рисунките има и надпис, който е договор /Куини, не става дума за някакви букви, които описват някакво събитие - примерно прибиране на реколтата, а конкретно за ДОГОВОР/. Кое е писменият източник. Фреската или изографисания договор. Договорът. Това, че участва във фреската не означава, че тя е писмен източник. Такъв е самият договор във фреската.

 


SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
Чопър, не ми е ясно защо непрекъснато  употребяваш " египетска фреска" след като такова нещо в древен Египет няма.А това, коетовиждаш на всякъде репродуцирано заедно с  писмените знаци и фигурите , става въпрос в Египет , е писмо.Да ти повторя нарисувана фигура на човек, животно, котка  и всичко в форма , древните египтяни са го чели като книга.Следователно стенописта при египтяните е писмен исторически източник.
chopar
chopar преди 15 години и 11 месеца
Gen Kisiof wrote :
Чопър, не ми е ясно защо непрекъснато  употребяваш " египетска фреска" след като такова нещо в древен Египет няма.А това, коетовиждаш на всякъде репродуцирано заедно с  писмените знаци и фигурите , става въпрос в Египет , е писмо.Да ти повторя нарисувана фигура на човек, животно, котка  и всичко в форма , древните египтяни са го чели като книга.Следователно стенописта при египтяните е писмен исторически източник.

 

Цитирах Куини. Ген, тук става дума за ДОГОВОР !!!! Освен това по твоята логика всяка картина може да е писмен исторически източник.
SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
То е видно ,че става въпрос  с търсене на елементарен отговор и той е ДОГОВОР, но някой от колегите ти са забелязали, че отговора може да е грешен и за това възниква спор , да се разбере ,че някога стенописта е била вид писмен източник. И ние от нашето време може да я приемем като исторически писмен източник , което също е верен отговор на зададения тест.
juliahristova
juliahristova преди 15 години и 11 месеца
"Изворите биват два вида:

- археологически (веществени) - движимо и недвижимо имущество - архитектурни паметници, статуи, оръжия, кораби, керамични съдове, монети, предмети от бита...

- исторически (писмени) - оригиналните документи, папируси, пътеписи, анали (летописи), стенописи, истории... каменни надписи..."

Това е само една от многото публикации в интернет по темата.

 Вие може да предполагате, че отговора е един, но очевидно повечето участници в поста, смятат, че верните отговори са поне два.Вероятно създателите на теста са видели в накой от многото учебници някакво "измислено" определение за писмен исторически източник, приели са точно него за вярно и са го вмъкнали в теста.Това се получава, защото куцо и сакато пише учебници и помагала и най-важното- няма единен критерий и стандарт за дефиниране на основни понятия.

Ето защо казвам, че точно този въпрос е неподходящ за тестово изпитване.Той е подходящ за дискусия  в клас в час по креативност, както по-горе беше писано от MariaD.


chopar
chopar преди 15 години и 11 месеца
Глупости на търкалета, ГЕН. Един ден Ген решил да нарисува стенопис на голямата стена на селската кръчма. Изографисал той селото кацнало на няколко хълма, разперило живот под небесните двери. Изобразил и кмета, и попа, и даскала, и местния луд. Сключил договор с кръчмаря, че в отплата Ген ще има право за 5 години напред да изпива по 3 юзчета ракия на ден без пари в кръчмата. Знаейки обаче колко е стиснат кръчмаря, Ген решил и изписал договора за стенописа в самия стенопис. Че и златни ръбчета на буквите сложил. Така Ген и досега си сръбва всеки ден благата ракийка на кръчмаря. Въпросът ми е кое е писменият източник - Стенописа на Ген или Договорът в стенописа.
SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
Чопър, да ти повторя, че май не си разбрал, стенописта при древните египтяни е слово , писмо, разказ или нещо друго макар там да се виждат оцветени фигури.Фигурите  и те са знаци на словото . А е стенопис защото е дълбано на стена. То е разказвало  нещо, не е било само за украса и от тук се вади заключението, че е писмен източник .

Забелязвам имаш големи пропуски в историята на изобразителните изкуства и не ги давай за пример защото винаги са грешни.А иронията ти е не уместна тук.


juliahristova
juliahristova преди 15 години и 11 месеца
А моят въпрос е защо, по дяволите, четвъртокласник трябва да познава тази, предназначена за по- възрастни хора класификация.?
SlynceLuna
SlynceLuna преди 15 години и 11 месеца
Ами не е нужно да я познава тази класификация четвъртокласника.Въпроса явно е некоректно зададен , а точно тук му е мястото да се обсъди.
chopar
chopar преди 15 години и 11 месеца
ГЕН, моите разбирания за изобразителното изкуство са на по-високо ниво от твоите вкусове в тази област. Но проблемът е друг.Първо във въпроса никъде не пише за египетски стенописи. Има се предвид стенописта като художествено произведение. Второ имате възможен отговор договор. Договорът не е разказ или притча. Договорът е вид юридически документ. Ако е издълбан на колона - не колоната е исторически писмен паметник, а самият надпис - т.е. Договора. Толкова ли сте тъпи не мога да разбера. Извинявам се за грубия език, но трябва да сте наистина идиоти. Ако имате каменна плоча с надпис - например Битолският надпис, кое е писменият исторически паметник - плочата или надписа. Ами ако този надпис беше Договор. Кое е писмен източник - каменната плоча или договора.
By LubomirKostadinov , 1 May 2010
Ето един тест ЧО за 4 клас - обобщение

 http://dox.bg/files/dw?a=5


Legacy hit count
140
Legacy blog alias
39155
Legacy friendly alias
Тест-ЧО---4-клас

Comments

By KrisIvanova , 11 April 2010
За всички колеги в 4 клас!

Това са 126 тестови въпроса по човекът и обществото, направени по основните ядра на Държавните образователни изисквания /ДОИ/. На този принцип се конструира тестът за външното оценяване всяка година. Работих преди време в тази област и ще се радвам ако съм полезна на всички вас! Ако имате въпроси, готова съм да ги споделим. Желая успех на всички!

 

Тест Човекът и обществото 4 клас.doc

 


Legacy hit count
21009
Legacy blog alias
38736
Legacy friendly alias
Човекът-и-обществото--тест--4-клас--външно-оценяване
Човекът и обществото
4-ти клас
Тестове

Comments11

PetjaPenkova
PetjaPenkova преди 16 години и 1 месец
Изключително полезно.Благодаря!!!
galinawelinova
galinawelinova преди 16 години и 1 месец
Разгледах  въпросите и ми допаднаха. Благодаря!
Danyvas
Danyvas преди 16 години и 1 месец
Огромно благодаря и от мен! Сега сме 3 клас, но в преговора ще използвам част  от въпросите.
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 16 години и 1 месец
Благодаря! Неоценима помощ за преговора!

 

 


RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 16 години и 1 месец

Безценно е, наистина! Много благодаря! Още от трети клас почваме да се готвим.Така че го приемам като изключително щедър и подходящ подарък.

            

ivankamyrvakova
ivankamyrvakova преди 16 години и 1 месец
Благодаря! Запазвам за догодина.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 1 месец
Това си е цяло електронно помагало! Много полезно!
galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 1 месец
Наистина отлично направен тест. Сърдечно благодаря! Тръпки ме побиват, като се сетя какво ги чака децата в 4 клас.
dima_sotirova
dima_sotirova преди 16 години и 1 месец
Неоценима помощ за всички четвъртокласници по най - трудния учебен предмет.
silvirumenova
silvirumenova преди 16 години и 1 месец
Благодаря и аз!
vikito19
vikito19 преди 16 години
Много хубав тест.Ние преди това го правихме,но само до 50-ти въпрос.Много се радвам,че открих и останалите задачи.Ние утре ще правим матура (13 май 2010г.) и тъкмо ще се подготвя.Искрено благодаря.
By MariaGadjeva , 9 April 2010
Колеги, това е моят поглед върху урока за постиженията на българската култура по Човекът и обществото, в 3 клас. Презентацията е отворена за прилагане на личното ви мнение! Ще се радвам да ви е полезна!

 Postijenia_na_bg_kulturata_-_3_klas.ppt

 valya balkanska,bai dafo i bai halyo - izlel je delyo hajdutin.mp3


Legacy hit count
5105
Legacy blog alias
38712
Legacy friendly alias
Постижения-на-българската-култура

Comments4

DenizaJordanova
DenizaJordanova преди 16 години и 1 месец
 Огромно благодаря! Началото е много внушително и силно въздействащо! След презентацията, децата с гордост и самочувствие ще рецитират "Аз съм Българче"! Ще я използвам с удоволствие!
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 16 години и 1 месец
В точното време! Прекрасна презентация! Ще я покажа в този вид на децата. И съм сигурна, че това ще ги накара да се заинтересуват за забележителностите и на  гр. Смолян благодарение на този отличен продукт.Много благодаря!
KincheBlagova
KincheBlagova преди 16 години и 1 месец

Благодаря, Мария! Това, което си направила, е страхотно! Събрала си във фотоси и коментар голяма част от постиженията на българската култура. Радвам се, че си оставила презентацията отворена, така всеки би могъл да я обогати с информация за културни събития от своя роден край! Благодаря още веднъж за труда и безкористността!

silvirumenova
silvirumenova преди 16 години и 1 месец
Хареса ми!!!
By pinkflower , 1 April 2010
Преди време бях публикувала електронни тестове за географските области и двете български царства. Дойде ред и на последните три теста, с което мисля, че в общии линии обхванах материала от учебника по ЧО.

Възраждането      Освобождението     България през XIX-XX век


Legacy hit count
6268
Legacy blog alias
38539
Legacy friendly alias
Човекът-и-обществото---тестове
Човекът и обществото
4-ти клас
Тестове
За всекиго по нещо

Comments10

HristinaIlieva
HristinaIlieva преди 16 години и 1 месец
Това е чудесен начин да се проверят знанията на учениците и същевременно те да се забавляват! Поздравявам Ви!
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 16 години и 1 месец
Прекрасно!Благодаря, мило цветенце - от свое име и от името на децата!
GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 16 години и 1 месец
Благодаря за хубавите картофки!
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 16 години и 1 месец

Благодаря!

Vili_vb
Vili_vb преди 16 години и 1 месец
Иве, направи цял електронен учебник с тестове по Човекът и обществото! Благодаря ти от сърце! Запазвам си ги. През следващата учебна година ще съм четвъртокласничка.
Dany_T
Dany_T преди 16 години и 1 месец
Чудесни тестове! Благодаря!
CvetaGergova
CvetaGergova преди 16 години и 1 месец

Иве, точно от тях имаме нужда. Предишнете тестове стоят в сайта на класа , сега ще добявя и тези за да е пълна колекцията. Огромно благодаря! Желая ти хубави великденски празници!

 

DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 1 месец
Благодаря, Иве! От голяма помощ ще ми бъдат за  подготовката на децата.
ivankamyrvakova
ivankamyrvakova преди 16 години и 1 месец
Благодаря-запазено!
ReniAleksieva
ReniAleksieva преди 15 години и 3 месеца
Миналата година четвъртокласниците се готвиха с тези тестове. Бяха ни полезни. Благодаря! Бихте ли казали с каква програма или в кой сайт са правени. Хареса ми оформлението и възможностите на тестовете. Биха ми свършили чудесна работа за първокласниците. Порових се в предишните постове, но не открих...
By galinawelinova , 29 March 2010

Колеги, от доста време следя публикациите ви и се уча от вас. Дойде време и аз да споделя скромния си опит. Тъй като предстои външно оценяване, а често липсват хартия и мастило за размножаване на тестове в училище, направих електронен вариант на миналогодишния тест, даван на четвъртокласниците. Инсталира се на компютъра и всеки може да работи по него. Накрая теста отчита верните отговори.

За да го отворите трябва да настроите компютъра си. Това става като в режим на PowerPoint от меню Инструменти се избере командата Макро - Сигурност - среден - ОК.

външно оценяване 2009-ЧО-електронен вариант.ppt

 За да го отворите натиснете Enable Macros.

Ако теста ви хареса използвайте го.

Legacy hit count
2606
Legacy blog alias
38487
Legacy friendly alias
За-външното-оценяване-в-четвърти-клас

Comments16

Vili_vb
Vili_vb преди 16 години и 1 месец
Благодаря ти, Галя! В тези напрегнати дни преди външното оценяване, всеки тест е от полза за децата.Възможността да видият резултата от своя труд е мотивираща за тях.
MileMIV
MileMIV преди 16 години и 1 месец

Чудесно е решението по този начин да се осъществи тестово изпитване, че на дечицата им омръзнаха ивече тези тестове на листи.Но нещо не мога да го стартирам. Макро - Сигурност - среден - ОК.-изпълних, само че не става...., ще бъда благодарна ако още малко помгнете.

galinawelinova
galinawelinova преди 16 години и 1 месец
Мими, не мога да преценя какъв е проблема. Отваряш ли средното прозорче  на Enable Macros? Би трябвало да стане. Оттук го отварям без проблем.
RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 16 години и 1 месец

Чудесно е, Галя! Много ти благодаря! Качвам го в сайта на класа.

HristinaIlieva
HristinaIlieva преди 16 години и 1 месец
Това е страхотно! Сега, ако обясните и как се изготвя, ще е супер!
MileMIV
MileMIV преди 16 години и 1 месец

Получи се!!!!!!!!!

На мен също няма да ми е излишен урок.

Благодаря!

RumianaPetrova
RumianaPetrova преди 16 години и 1 месец
Браво, професионално изпълнено!
galinawelinova
galinawelinova преди 16 години и 1 месец

Mimi_IV и Hristina Ilieva, погледнете си съобщенията на личната страница.

Благодаря за оценката ви, колеги!

 

DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 1 месец
Благодаря и аз, Галя - от свое име и от името на учениците си!
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 1 месец
Отлично изработен продукт! Браво!
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 16 години и 1 месец
Това си е голямо богатство! Много благодаря!
RuskaTodorova
RuskaTodorova преди 16 години и 1 месец
Благодаря за споделения труд! Запазвам си го за по-късна употреба, а за сега ще упражнява синът ми.
silvirumenova
silvirumenova преди 16 години и 1 месец
Поздравления за труда и резултата!!!
slanchevausmivka
slanchevausmivka преди 16 години и 1 месец

Tъй като дъщеричката ми е в 4 клас , с удоволствие си го запазих за нея . Чудесна работа , благодаря .

RositsaGeorgieva1
RositsaGeorgieva1 преди 16 години и 1 месец
Поздравления за труда!
Milenfo
Milenfo преди 16 години и 1 месец
Благодаря, Галина! И ние ще се упражняваме.
By MariaGadjeva , 17 March 2010
Това е тест, с който ще проверим знанията за раздел "Народни будители" в 3 клас.

Test_-_Narodni_buditeli_-_3_klas.doc


Legacy hit count
7029
Legacy blog alias
38209
Legacy friendly alias
Народни-будители---тест

Comments4

DenizaJordanova
DenizaJordanova преди 16 години и 1 месец
Благодаря! Отивам да го разпечатам за утре!
Milenfo
Milenfo преди 16 години и 1 месец
Хубав тест. Мога и аз да го ползвам за четвъртокласниците. Благодаря!
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 16 години и 1 месец

Благодаря! Много търсих вчера, но не намерих и си направих. Виждам, че сме по еднакви учебници, както и че вървим едновременно. Много се радвам на това. Аз ще правя теста утре в последните минути от часа, че едва ще ми стигне времето да преподам темите до края на годината.Но имам деца, които много обичат тестова работа и остават дори след часовете доброволно да решават на другата група. Този път ще се зарадват на нов тест. Благодаря отново! Ето и моя /ако влезе в работа  някога, ако не- здраве!/:

Будителите и пътят към свободата

Dani64
Dani64 преди 16 години и 1 месец
Мария, благодаря за теста! Ще го използвам за подготовката на учениците  за външното оценяване.

Благодаря и на Розалина!

 


By KrisIvanova , 16 March 2010
Радвам се че съм тук. Ползвам сайта от известно време и се радвам че го има. Искам и аз да съм полезна на всички вас. Като начало ви предлагам тест по Човекът и обществото за 3 клас. Преди седмица завърших раздела Природните богатства на България и го използвах за проверка наученото от учениците. Дано съм полезна и на вас!

 

http://dox.bg/files/dw?a=45304f30c4

 

 

Legacy hit count
1372
Legacy blog alias
38182
Legacy friendly alias
Здравейте-колеги--A138CCF001874AE386EA13CC73B4EAC4
Човекът и обществото
3-ти клас

Comments2

RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 16 години и 1 месец
Много благодаря! Този раздел е в края на нашия учебник. Така че ще ми е със сигурност полезен.Освен това децата харесват тестове.  Аз точно си правя тестче за будителите, че не намирам тук. Затова ще очаквам следващата публикация, та да си помагаме взаимно! Нали сме си съвипускнички:)))
Milenfo
Milenfo преди 16 години и 1 месец
По нашите учебници го минахе вече този раздел, но идва времето за преговор и външно оценяване в четвърти клас, така че тестът пак ще е полезен :)
By DaniParvanova , 14 March 2010

Темата, която ми предстои да взема в четвъртък (18.03.).

 

Използвах  и тест, предложен от Поли (http://bglog.net/Obrazovanie/12248), защото идеално се връзва с темата. Поли, благодаря ти, миличка!

Възрожденските хора.doc

Legacy hit count
8783
Legacy blog alias
38127
Legacy friendly alias
Възрожденските-хора
Уроци, съвети, препоръки
Методически разработки
България
Човекът и обществото
4-ти клас

Comments16

antoinetamilanova
antoinetamilanova преди 16 години и 1 месец
Безпорно "Човекът и обществото" е твоята сила!!! Браво, Дани!!!
galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 1 месец
Тони, просто не виждам нещо, в което Дани да не е силна. И стилна!
antoinetamilanova
antoinetamilanova преди 16 години и 1 месец
ПРАВА СИ, ГАЛЕ!!! Много, много си права...!!!!!!!!!
NadkaPopova
NadkaPopova преди 16 години и 1 месец
Дани,поздравления за поредния професионално подготвен урок!Впечатлителен и прекрасено подбран материал!Сърдечно благодаря за споделеното!Радвам се,че те познавам и се присъединявам  към мнението на Тони и Галя!
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 1 месец
Дани, благодаря ти за милите думи. След малко, ако нета не ми спре по някаква причина, и аз ще те спомена в следващия си постинг :)

Подготовката ти за урока е прекрасна, както всеки път! Благодаря ти!
aniavramova
aniavramova преди 16 години и 1 месец
Дани, ти отнво си във вихъра си.сигурно скоро ще ни изненадаш с електронен учебник по ЧО,като Цвети!Прекрасни сте!!!
KincheBlagova
KincheBlagova преди 16 години и 1 месец
Дани, поздравления и от мен! Харесвам твоите работи. Много стилно и прецизно поднасяш суховатия учебен материал по ЧО. В разработките ти има емоция, прозира чувството на гордост, с които разказваш за красотите на България и за нейното славно минало. Благодаря за споделеното!

pavlinamahova
pavlinamahova преди 16 години и 1 месец
Благодаря , Дани!Уроците ти са безценни!


ALEKSIEVA
ALEKSIEVA преди 16 години и 1 месец
 Дани, възхищавам се на трудолюбието и професионализма ти!
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 1 месец
След първите коментари на Тони и Галя си помислих, че съм умряла и тези хвалебствия са ми като надгробно слово. Добре, че има и минус, за да ме свали на земята, че пак бях полетяла.... :))))))))) Нали помните стихотворението на Стефан Цанев "Птица ми мина път"? Ами и на мен така...
DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 1 месец
Ани, живот и здраве електронният вариант на "моя" учебник ще бъде подготвен за следващата учебна година (ако не си открадна време преди това).
GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 16 години и 1 месец
Успех за учебничето, Дани! Ще го чакам с нетърпение  за преговора!
galjatodorova
galjatodorova преди 16 години и 1 месец
Пу- пу, Дани, какви ги говориш!!!

Може и да се смееш, но като не знам да попитам. И в момента разглеждам урока, но при мен страничките се движат много бързо, как да ги забавя?


Milenfo
Milenfo преди 16 години и 1 месец
Гале, натискай паузата :))
pinkflower
pinkflower преди 16 години и 1 месец
Брилянтна си ти, Дани!