BgLOG.net
By IrinaKiriakova , 7 July 2011

 Много хора се оплакват, че животът им е празен, скучен, тежък, безсмислен, … А как да се запълни празнотата, как скуката да се замести с вълнуващи преживявания, как да отместим тежестта, как битието да придобие смисъл? Запълни, замести, отмести, придобие – все глаголи. Глаголите отразяват движение. Движението е в основата на виталността, промяната, развитието, адаптацията. Липсата му поражда проблеми, тоталната липса – смърт.

 Около нас кипи от потенциали, но за да се изпълнят е нужно движение. Както гласеше една мисъл „И най-дългото пътуване започва с една малка крачка”(Лао Дзъ), а моята преподавателка по психотерапия казваше: „Който има потребност, той се движи”.

Когато в нас се породи желание, то генерира енергия, която трябва да се превърне в движение, за да достигнем до удовлетворение на желанието.

 Съвременните технологии спомогнаха за масово обездвижване –  и в пряк и в преносен смисъл. Седим и пазаруваме, седим и се срещаме и запознаваме с хора, които седят другаде, седим и си плащаме сметките, седим и си поръчваме храна, седим и изпращаме подаръци, цветя, седим и някакъв модерен тренажор стимулира мускулатурата ни, … Вече не е нужно да търсим, защото има търсачки, не е нужно да ходим на кино, защото можем да си свалим филм на компютъра, не е нужно да посещаваме концерти, защото има съраунд, не е нужно да се обадим на близък или приятел, за да го чуем как е, защото можем да прочетем статуса му, не е нужно и да отидем на гости на някой, защото има скайп, не е нужно да се разходим сред природата, защото тя ще влезе в дома ни под формата на омекотител за дрехи или ароматизатор… А кога ще се срещнем?! Кога ще нахраним сетивата си с реалност, преди да атрофират!? Кога ще се движим?

В никакъв случай не обвинявам техническия прогрес(той съществува, благодарение на хора, които се движат), отговорността е изцяло наша – на хората! Питам се как ли би се отразило на целокупното човечество едномесечно прекъсване на електричеството? Мрак ли ще настъпи или просветление? Замислете се какво бихте правили – ден, два, седмица, втора, трета, … Трябва ли някой да ни дръпне шалтера, за да прогледнем?!

Всички изобретения са средства за постигането на определени цели. Проблемът на съвременното общество е, че превръща средствата в цели – искам да имам кола, а не средство за предвижване; искам да имам къща, а не дом, … Колата не върши работа, ако не зная къде да ида, къщата е просто кутия от тухли, ако не се насели с атмосфера и уют. Прекрасно е да имам луксозен телефон, но има ли на кого да се обадя и какво да споделя? Придобиването на средства не създава щастие!

Толкова сме се отдалечили от истинските цели и стойности в живота… и се чудим защо обществото ни е все по-болно. Говорим за движение на капитали, информация, стоки и все по-малко движещи се хора. Прекрасно е, че мога да спестя време като платя сметките си през интернет, но какво правя с това време, за какво го използвам?!

Ако продължаваме така фантастичните филми, в които машините превземат човечеството ще се окажат реалност, не защото са по-силни, обаче, а защото хората сами се превръщат в роби на техниката.

Време е да се събудим, да се раздвижим, да се срещнем, да си спомним вкуса на живота, да нахраним сетивата си, да развием потенциала си.

 „Човекът е човек, когато е на път!”

                                                                          Ирина Кирякова http://irinakiriakova.alle.bg/

Legacy hit count
570
Legacy blog alias
45612
Legacy friendly alias
Животът-е-движение

Comments6

goldie
goldie преди 14 години и 9 месеца
СЕДЯ, също е глагол, дори и значенито му да означава статичност.:)
SlynceLuna
SlynceLuna преди 14 години и 9 месеца
Застани на едно място и целият свят се извървява покрай теб. Движението и покоя си зависят от разстоянието, от което ги наблюдаваш. Не бързам за никъде - следователно ще пристигна.
SlynceLuna
SlynceLuna преди 14 години и 9 месеца

Движението и покоят са винаги заедно. Движението е обвито в покой, покоят е в движение. Движението е винаги от точка до точка, след това кротва. Покоят пък бълбучи до самовзривяване понякога. Кое  е правилно, ако търсим нагласа  към себе си, всеки сам избира.Кое е правилно, въпрос на вътрешна нагласа.

IrinaKiriakova
IrinaKiriakova преди 14 години и 9 месеца
Съгласна съм, че движението и покоят вървят заедно, както денят и нощта, радостта и болката, успехът и провалът, ... Че няма правилно и грешно е вярно, защото това е човешки критерий, в природата хищниците не са лоши и грешни, а част от равновесието. Именно за равновесието говоря, за вселенските закони, които са извън човешките ни критерии за добро и зло. Просто смятам, че част от проблемите на хората(от 8 години се занимавам с това) са в резултат на нарушено равновесие - необходимо е да сме активни и да сме пасивни, да се борим и да се смиряваме, ... няма как да постигнем определени неща, ако се придържаме само към един от полюсите.:)
SlynceLuna
SlynceLuna преди 14 години и 9 месеца

И аз съм съгласен с коментара ти.

Равновесието нека да е на здрава "почва" обаче, на острие си е атрактивно ,но опасно. :)

By tutifruti , 24 November 2010

Когато се събуди, тя усещаше смес от аромат на нежен женски парфюм и мъжко ухание на сила и страст. Сякаш две души, два свята се бяха събрали. Не смееше да помръдне. Стоя така докато не усети, че слънчеви лъчи нахълтват в спокойствието и събуждат времето, което се бе обездвижило заедно с нея. Сенки от клоните на дървета я подканваха да се събуди. Тя отвори очи и видя нещо, което ще помни цял живот - две дървета, вплели клони, сякаш за първи път докоснали се и усетили любовта... Усети дихание до себе си и се обърна. С цялата си мощ, огрян от слънцето, той спеше до нея тих и мил, с красиви и силно изразени мъжки черти, с рошавата си коса и леко набола брада. Той се събуди, усетил втренченото й присъствие. Това я стресна, но след като сънен той я погледна и тихо целуна рамото й, тя се почувства като дърветата, вплели клони; като слънцето, търсещо някого, на когото да дарява любов и топлина. Той нежно затвори очите й с ръка и я притисна към себе си. И двамата се увериха, че са попаднали в своята истина, а не в сънищата си, където досега бе живяла мечтата им да бъдат заедно. Сега не смееха да заспят. Беше ги страх от нови сънища, защото не искаха да се разделят от своята прегръдка. Стискаха очи, вкопчили се един в друг и се правеха, че спят, опитвайки се да излъжат времето. Вдишваха един от друг живот и любов, докато песента на далечна птица не наруши тишината. Това беше техният звън за ново начало, тяхното щастие, тяхната песен...

 Подкрепете тази прекрасна история!!!

http://4svatbi.blizoo.bg/single_story_2tour.php?id=111

Legacy hit count
521
Legacy blog alias
42458
Legacy friendly alias
Любовната-песен-на-едни-сладури---

Comments1

tutifruti
tutifruti преди 15 години и 5 месеца

Скъпи приятели,

Отдавна не съм влизала в блога и много ми липсва контакта с вас, но отделях време за сбъдването на една моя мечта. Изкушена съм да споделя с вас за прекрасната връзка на моя син с едно страхотно момиче. Те участват в един конкурс в нета и се нуждаят от вашата подкрепа. Наистина я заслужават, защото са много стойностни млади хора. Ако ви харесва начина по който се представят, дайте своя глас на посочения линк, като потвърдите след това гласа си чрез отваряне на получен е-мейл.

By RumyMarkova , 3 July 2010
СПОДЕЛЕНО
Legacy hit count
1
Legacy blog alias
40068
Legacy friendly alias
IN-MEMORIUM---прощалното-писмо-на-Маркес
Невчесани мисли
Нещата от живота

Comments

By goldie , 1 June 2010

 Понеже живеенето е онова интересно състояние, от което никой не се е отървал жив и понеже съм го обърнала на кратки размисли по този повод и по повод чужди мисли из съседни постове, нека да ви залея с моите глупости пък да видим до къде ще стигна.

Любимата ми квалификация за живота е:

 ЖИВОТЪТ Е ЛЕКО ГАДНИЧЪК.

 Преди време една приятелка се опита да ме разубеди и ми каза, че

 ЖИВОТЪТ Е ПРЕКРАСЕН.

 По мое наблюдение, обаче,

 ЖИВОТЪТ Е КАКЪВТО СИ ГО НАПРАВИМ.

 И затова си мисля, ако някой не е доволен от живота си:

 ХАЙДЕ ДА СЕ РАЗМЕНИМ!:)))

Legacy hit count
364
Legacy blog alias
39678
Legacy friendly alias
Искате-ли-да-се-разменим-

Comments11

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 15 години и 11 месеца

Първият ми пост тук е със заглавие Животът е прекрасен, така че не щъ да се разменяме :))).

 

goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Животецът, миленкия е чаровник, но леко гадничък!:)))

 Аз си харесвам живота, но ми е интересно, дали някой иска да живее друг живот и в тази връзка дали би го разменил.:))) /Първият ми пост тук беше поздрав за Нова година/.

LjubomirNikolov
LjubomirNikolov преди 15 години и 11 месеца
Не искам, за да не ме сполети незаслужено щастие!
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 15 години и 11 месеца

Попитали известен древногръцки мъдрец:
--Много красива жена имаш, сигурно всички ти завиждат?
--Не трябва. Красивате жена е като чифт нови обувки - изглеждат добре, но само аз знам къде ми стягат...

Та в тази връзка- никога не съм искала да живея живота на някого другиго - свикнала съм си с моите мазоли :)...

Donkova
Donkova преди 15 години и 11 месеца
Няма смисъл. Нали като се размените пак ще бъде какъвто си го направиш. Значи не разменяте животи, а някакви декори/обстоятелства само.  Дето можеш да си ги сменяш когато поискаш и сама.
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Вив връзка с незаслуженото щастие  и декорите се сетих за "Принцът и просякът"  - няма пълно щастие нито заслужено нито незаслужено. А декора е доста привлекателен като е чужд.

Що се отнася до мазолите на живота - вярно е че всеки си знае неговите, но никой не мисли за чуждите, а само за свойте, от които винаги иска да се отърве по някакъв начин. Лек за всичко има, а понякога има и резервни части.

Когато става въпрос за смяна на животи ми е най-интересно дали се иска пълна промяна/замяна/смяна или само на части и елементи?

Примерно, моя живот не е грозен - обичам да пътувам, да променям средата около себе си, в някои моменти обичам дори да скучая, т.е. не се стремя към съвършенство, но има някои нещица, които може да ми се прииска да ги подменя, променя или заменя за по-лесно живеене или по-безметежно.:)))


LjubomirNikolov
LjubomirNikolov преди 15 години и 11 месеца
Ами то вече има тв предаване "Размяна на съпруги". Защо да не се появи и " Размяна на животи".

 


goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Ами да, това е началото на експеримента.:) Мечтиии, мечтиии...
DianaIlieva
DianaIlieva преди 15 години и 11 месеца
А, не! Не си давам живота, благодаря за любезното предложение. Не, че толкова много го харесвам - просто съм така свикнала с него, че няма да мога да се справя с чужд живот. Нагласила съм си мазолите точно така, че да ми убиват в поносима форма, което ми отне 100 години къртовски труд и не мога да го направя отново.

П.с. Първият ми пост тук беше в "Поезия"- две стари неща, които не харесвам много. А на главната страница ме провокира да пиша един пост на Тери, който беше озаглавен "Дребнотемие".


Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 Аз редовно съм в чужд филм....играя роля и преживявам чужди животи. Уверявам те, че и твоя живот ,Диди, мога да изиграя, стига да ми е спокойно и уютно....:)
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Нямам вагончета и излишен багаж, само един куфар готов за път, аз съм номад, но обичам финансовото спокойствие.:)
By goldie , 29 May 2010

Преди малко прочетох поста "За какво се ползват нагризаните ябълки?" и определено го харесах, защото нещата, които пише joneff  ми се е случвало да си ги мисля, когато някоя идиотска реклама ми навре в лицето нещо, от което нямам нужда. Но тук няма да коментирам поста, а само една мисъл от резюмето, която ме впечатли: "Отново е пълнолуние и простотията ходи по хората..." Ето тази мисъл ме предизвика да напиша отделен коментар/пост, за да не пълня пространството под хубавия пост с ОФФФ и УФФФФ/топки.

 ***

Пълнолунието несъмнено действа по особен начин на хората, но когато става въпрос за ПРОСТОТИЯ и нейните проявления изобщо не се  заблуждавам толкова много, за да повярвам, че тя ни полазва с настъпването на пълнолунието, защото простотията не е върколак, таласъм или просто сомнанбул. Тя е заразна и епидемиологична и ни съпътства през целия ни съзнателно несъзнателен живот, пък дори и след него.

 Е, може по пълнолуние и простотията да се проявява по-често и по-остро с огромни размери, но определено не е запазена марка на кръглата луна.

Простотията не се проявява само и изключително по пълнолуние - тя ни заразява, защото се разпространява като епидемия сред човеците от момента на зачеването до момента на смърта, т.е. за нея няма лек. Тя не е доживотна, защото не свършва с момента на раждането, а е доследсмъртна или поне до онзи момент, в които е прието да се смята, че спираме да участваме в нея, макър че и това е спорно като знам какви простотии измисляме, за да си изпращаме усмъртените от живеене близки.:)))

Legacy hit count
855
Legacy blog alias
39607
Legacy friendly alias
ПРОСТОТИЯТА-НЕ-НИ-ПОЛАЗВА-С-НАСТЪПВАНЕ-НА-ПЪЛНОЛУНИЕ

Comments21

pestizid
pestizid преди 15 години и 11 месеца
Диди Фа, простоията обаче е на почит!
А пък ако знаеш какви бисери (напъни) твори, :))
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Знам, знам. Освен това знам, че все повече хора обичат да се цопват точно в тази локвичка/гьолче/. Не разбирам защо е толкова удобна, нито защо е толкова желана, но като гледам колко е привлекателна чак ми е учудващо, че може да "твори бисери", но масовката е факт, а явно и постоянните и' потребители  имат нужда да привличат последователи.:)
DianaIlieva
DianaIlieva преди 15 години и 11 месеца
Диди, удобна е, защото не застрашава с нищо. Различието предполага мисъл, творчество, характер и пр. такива опасни явления. Пълнолунието е една добра причина - иначе ще стане твърде страшно. Предлагам да приемем, че простотията е върколак и да продължим безметежно да съществуваме въпреки нея :))).
Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
  Аз за краткия си престой в Бг, срещнах отчаяни, примирени или гневни погледи, а с простотия се срещнах 2 пъти. И двата пъти простотията бликаше от устата на таксиметрови софийски шофъори. Най- ужасното от пребиваването ми бяха пътуванията ми от и към летището с такси, но това е тема за нов пост. Мислех си да предложа преди да станат бакшиши да ги подлагат на психотест. Не знам дали, ако не ставаш за нищо, ставаш таксиметров шофъор или продължителното шофиране на такси из София води до оглупяване, но се надявам простотията им да е временна, заради пълнолунието или аз, заради лош късмет да съм попаднала на единствените двама простаци сред гилдията!
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 15 години и 11 месеца
"или аз, заради лош късмет да съм попаднала на единствените двама простаци сред гилдията!" - 
късметът ти е прекрасен. останалите 99 % са още по-зле :)
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Не е за смях, но ми стана смешно,а после ми дойде една мисъл, та ми се дорева:

МАЛИИИИ, КОЛКО СМЕ ЗЛЕ?!!!

Много сме зле, защото се съгласяваме да тънем в подобна тиня. Не вярвам, че се чувстваме щастливи в нея да лапаме помията на ежедневието, но масовката на простотията показва, че греша.


Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
А, как се излагаме пред чужденците, направо не е истина. Пристигането ми съвпадна с концерта на AC\DC и чужденстранните им фенове бяха като втрещени от крясъците на таксиметровите шофъори пред летищото, които се опитваха да ги разпределят по един в такси, за да имали всички "кирия".
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
 Чужденците могът да го видят това само по нашите земи. След месеци психотерапия ще стигнат до извода, че споменът им е незаличим, защото на родното им място идеята е да се качват повече хора в едно такси, които да си разделят сметката и така да имат желание да пътуват с такси по-често отколкото с друго превозно средство. Но Ъпсурдистан е партизанското име на РОдината ни, взсе пак. А простотията е основна форма на поведение наоколо и дори е модерна, лъха отвсякъде и все повече хора си я приемат, отглеждат и ползват.:)

 


Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
Малии, от лошо има и по- лошо! На хората ще им са нужни месеци психотерапия, а на мен само седмици да се съвзема от стреса след таксиметровото извозване и да споделя в блога. Мен все пак не ме разделяха от семейство или приятели разпределяйки ме в такси, тъй като пътувах сама. Младеж с навит над колената анцуг ми направи знак да го чакам на ъгъла на аерогарата и след псувните на колегите си, които изпревари, мърморейки, че ме познавал, любезно ме натовари.И се почна ужасът.Пушейки цигара ме увещаваше настоятелно първо да отидем на концерта, след което той супер изгодно щял да ме закара до Варна. Пък и нали съм идвала от Германия, съвсем логично куфарът ми е пълен с пари:)) То в Германия е така.Докато пристигнеш и те обсипват с пари и като се прибереш естествено най- голямото ти желение е да споделиш богатството и времето си с първият неандерталец, т.е. бакшиш. Като прибавиш задръстване и жега към мазната му усмивка и опити да ме хване за ръка си е направо психотрилър.......
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Искаш ли сега да те изпратя в друга реалност. През ден изминавам 8 км с такси на цената на автобусния билет. Още по-интересното е че като дам 1 левче ми връщат 20 стотинки.:) Това е истина и се случва в БГ-то. А в София ми се е случвамо да сляза от такси след като на 30-40 метра от стоянката таксито се набута в страхотно задръстване. Бях с вуйчо ми, който тогава се правеше на финансово силен и реши да ме изпрати от пл. Ал. Невски до гарата с такси, защото го беше "срам" да се вози с "дама" в автобуса на градския автобус. Е, не попадна на ДАМА, защото в момента, в който таксито се заби в задръстването, аз заявих, че предпочитам да даде на мен 50лв. вместо на таксиджията, защото мен не ме е срам да ходя пеш или с автобус, т.е. предпочитам да си държа паричките в ръчичката отколкото да ги давам за седене в такси забутано в задръстване. Колко просташко от моя страна да си сляза от задръстеното такси, а?! :)))
Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 Можеш да слезеш естествено, но ако нямаш огромен оранжев куфар (пълен с евро от Германия, разбира се) :))) затворен в багажника!!!!!
Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 И, Диди, знам идеално такситата на цената на билета:)) Все пак и аз се застоявам дълго в Бг и тръгвам единствено и само, когато ми се изпари и последната капка надежда, после пак се връщам като започне да ме обвзема носталгия и така до безкрай........Съдба!

 П.С. Като споменах оранжевия куфар и се сетих, че не в пълнолунието, а в него е била причината. И за успокоение на националната ни гордост ще спомена, че пътуването ми започна още от Германия зле. Във влака до летището срещу мен се настани тъмнокож, който като разбра,че съм от Бг, започна да ме убеждава да сляза от влака. Той "знаел" как е.Налагало ми се да се прибера, защото съм нямала виза:)))), но ако съм отидела у тях ще съм останела завинаги в Германия...Каква перспектива:)))) С нигериец в Германия, само не и в България:)))))


goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Виж сега, според мен това, което ти е казал не е било, за да помогне на теб, а за да помогне на себе си, защото едно е да има някаква времнна зелена карта, а съвсем друго е да има европейка за постоянно. Принципно конфигурацията българка с нигериец в България няма особено значение, т.е. дали е нигериец или българин в България си е като в България и редуването на драма с цирк е гарантиран спектакъл на живеене, но ако погледнеш конфигурацията от друг ъгъл, примерно българка с нигериец в Европа си е сбъднатата мечта на всеки емигрант = фиктивен брак с европейка, това си е друго нещо. Тук няма значение оранжевият куфар и посоката на движеие, важното е да е в ЕС. Ако не си схванала картинката да ти обясня - той не е мислил за твоята виза, а за собственото си безметежно живеене в Европа. Ти си много готина и сигурно си и много симпатична, за човек, който харесва жени заради самите жени, може и да си красива, но за нигериец... или който и да е неевропеец си ПАСПОРТ с дългосрочна ВИЗА, а това е повече от харесване, повече от любов, това е съществуване, живот, спокойствие, гаранция за всички тези неща заедно и не само за 1 човек/нигериец/, а за цялата му фамилия. Тук сигурно звуча цинично, но и аз съм била нелегална емигрантка, а сега съм леко по-легална, но с очите съм си видяла много подобни неща и ти казвам, че този човек е мислил за теб като за прераждане.
Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 Хахаха, един да види в мен "прераждане" и аз да го спомена във връзка с простотията..........Споменах го само за да да намекна , че за простотията няма цвят, месторожденение или местопребиваване и не е запазена българска марка. Проявява се навсякъде, но съпсътствана от беднотия се изявява по- ярко:))) А за визи и аз и всички мои познати сме правили толкова простотии, че ще ми трябва още един живот да ги споделя, а историте, които съм чула покрай сервирането в Германия ще отделя в 100 отделни тома:)))

 П.С. Между другото като спомена Гърция, по едно време много се търсиха фалшиви гръцки паспорти, които в Бг се печатаха като вестници. И аз дори пренесох за познати през летището два! Нямах проблем, но този път на аерогарата в Германия си изхвърлих козметика за нкл. евро:)) от простотия, т.е. неосведоменост. Броиха ми фон дъо тен, спирала и гланц за устни за течности, които се пренасяли в несесер и моите бяха в несесер, но той задължително трябва да е прозрачен:))


goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Доколкото знам и в Италия са се търсили гръцки паспорти. А параноята с женската козметика не я разбирам особено, защото не ми се вярва някоя фирма-производител на несесери да лобира за закони, в които да пише, че трябва да са прозрачни, но понеже не знаех колко е важна прозрачността им ще се съобразявам като си купиувам. А и още нещо за параноята с прозрачните неща - може да почнат да произвеждат прозрачни куфари и дори може да генномодифицират хората в прозрачни, за да улесняваме работата на полицията.:)))
Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 Диди, не им подхвърляй такива опасни идеи! Това, което днес е фантазия, утре вече е факт, за да ни "предпазят" от терористи! Аз явно изглеждам терористично, защото ме претърсиха в Германия от глава до пети. От 10 години "препускам" неуморно из Европа на всякакви превозни средства. Само на велосипед не съм я обиколила, но такъв контрол като тази година преживявам за първи път. Пътувах с автобус и в Хърватска едва не го разглобиха и докато го съединят ни трябваха 5 часа, летях със самолет и в Германия ми изхвърлиха козметиката, в България ми откраднаха цигарите (само 1 стек-нали е разрешен?, а сиренето и кашкавала не забеляли:))))) Установих липсата едва като се върнах! Няма по света митнически контрол, който да ти вземе от багажа, без да те уведоми. Но в Бг имаме други правила! За поредния полет септември съм вече психически подготвена за всякакви изненади!!!

 П.С. Гръцки паспорти се търсиха навсякъде, заради разрешителното на гърците за пребиваване и работа:) Аз ги пренесох за Германия!


goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Това тарашене на багажа явно е свързано с митничар-фен на твоя външен вид.:) Имаш си обожател. Другият път може да ти направят обиск на голо.:))) Не се чуди ще се дължи на обожателя не на багажа.:)))

П.П. В Бг-то увеличиха цената на цигарите и затова са ти ги взели, нали знаеш цигарите на масата/в куфара са общи за всички пушачи с достъп до тях, затова не се чуди защо не са те уведомили.:)


Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 Диди, не превръщай високо интелигентния ни разговор за простотията в махленска седянка:)))) И не ме обиждай, че само един обожател съм имала на летището, а и ако беше наистина запален фен щеше да ми вземе дънките- те ми бяха най- голямата ценност в багажа. Аз нали знаеш, че искам да спра пушенето. Човекът ми е мислил само доброто:))) Обиските ги правят в Германия, но за съжаление огромни германки:)) В България тихо- мълком ни показват изхода......А магазинът на летището е толкова пяразен, че чак кънти като в баня:)))
Kopriva
Kopriva преди 15 години и 11 месеца
 Уф, днес непрекъснато допускам правописни грешки и не мога да си ги оправя. Нещо функцията за повторно "съхрани" на коментара не ми работи. Явно бъг! Дано го оправят, че грешките ми ме дразнят!
goldie
goldie преди 15 години и 11 месеца
Да има някакъв проблем и аз не можах да редактирам на едно място. А що се отнася до махленската седянка - все пак сме в моя пост, а това означава, че е разрешено да се казва всичко, което имаме да казваме пък дори и да ме е по темата. Мо'абет да ства разбираш ли?:)

 А митиническите фенове мен не ме понасят, защото си отварям голямата уста по-много гаден начин - с 2-3 езика, за да няма неразбрали.:)))

 А за откраднатоте цигари - ми то като пушачите спрат да пушат на непушачите ще им забранят да дишат, защото въздуха няма да става за тази дейност, но не знам дали вече са измислили на кой да прехвърлят вината за това.

 А иначе не само магазините по летищата пустеят има и доста градски магазини/заведения, който пустеят - хората много обедняха и доста си ограничават разходите.


Kopriva
Kopriva преди 15 години и 10 месеца
"Мо'абет да ства", Диди, но аз все се притеснявам да не нарушим творческата тишина! Едно ми е тягостно, като пиша, все да не сгреша или сглупя:))))) Блогът си изтрих след дисекцията на мислите, емоциите и характера ми:))) но си разказвам впечатленията из другите постове! Само коментари, да не сбъркам нещо каузата на блога на мълчанието!!!!!
By dobrodeteli , 25 February 2010
 ОТГОВОРНОСТТА ДА СЕ ЖИВЕЕ

В препоръката на  Учителите от Школата на Христос за 2010 година беше изтъкнато като приоритет в развитието на човешката духовна същност, осъзнаването на отговорността да се живее. Сега ще разгледаме по-подробно конкретното съдържание на тази препоръка. Впрочем по-правилно е да се каже изискване или необходимост, вместо препоръка. Защото Ние препоръчваме нещо, което е абсолютно наложително да се развие и наложи на планетата като начин на живот. Отговорността да се живее трябва да се превърне в начин на живот, за да се получи желания резултат. А той е промяна в поведението на хората във всяко едно отношение. Изисква се  пълна ревизия на всичко, което до сега е изграждало човешките взаимоотношения. И това се налага от само себе си. Изисква го самият Живот, за да може той да се развива. Без промяна, няма перспектива, защото сегашният начин на живот води към саморазрушение, към задънена улица.

Отговорността да се живее включва в себе си два основни момента: изграждане на лична позиция (поемане на лична отговорност) и създаване на здрава нравствена основа на Живота. Всичко е взаимно свързано и то дотолкова, че тяхното разделение тук е условно. Няма как да осъзнаеш отговорността да живееш, ако не си съзрял нравствено и ако нямаш моралната сила да заемеш своята лична позиция във всяко от действията, които изграждат твоята житейска биография.

Със своите мисли и действия човек създава реалността, в която живее. Затова той трябва да знае с абсолютно пълна убеденост, че неговите мисли и действия са средството, чрез което той създава или руши. Всеки е отговорен за мисълта, която е излъчил в пространството, защото тя е енергийно въплъщение на идеята, която ръководи човешките действия. Мисълта не е нещо затворено само в човешката глава. Човешкият мозък е изключително силно, но все още неопознато средство за създаване на живот. Мозъкът има свойство  както да приема, така и да създава мисли. Той може да изпълнява  и да извършва съзнателно или несъзнателно много действия. С тези свои способности той е съпричастен към средата, в която се намира. Това означава, че в някаква степен човек се влияе от заобикалящата го информационна среда. Всеки трябва да знае, че пространството, колкото и необятно да е то, е наситено с информация. Тя е от всякакъв род и това е обяснявано в други теми. В конкретния случай искаме да подчертаем, че е важно всеки човек да знае, че неговите мисли също могат да се движат в пространството, така както и всякаква друга информация. Това, което е сходно с твоята нагласа за живот, с твоите мисли, то може да дойде при теб. Затова всеки човек трябва да е много внимателен когато предприема някакво действие или взема някакво решение. Преди всичко той трябва да е убеден, че това е неговото решение или действие, а не влиянието на заобикалящата го информационна среда. Затова, Ние Учителите, призоваваме за будно съзнание. Будно съзнание означава да си наясно със себе си какво и защо го правиш. Това означава още да живееш с разбиране, за което са нужни основни знания за живота. Така че първата необходимост свързана с отговорността да се живее изисква просветеност. Човек трябва да е просветен, което означава да познава основните правила, които определят неговото място в живота и връзката му със средата, в която живее. На книжния пазар има много литература, която дава необходимите познания. Всеки може да прочете и да се ограмоти. Ние сега ще кажем само, че основният херметически принцип известен като закон за резонанса има основополагащо действие в човешкия живот. Той гласи: подобното привлича подобно. И от тук следва другото изискване свързано с отговорността да се живее. То е самоопределението. Но, за да може да се самоопредели, човек трябва да познава не само заобикалящата го среда, но преди всичко себе си. Значи първо е самопознанието и след това идва самоопределението. Тук ще изтъкнем, че в тази насока нищо друго не върши така добре работа както вярата – вярата в собствените възможности и вярата в Доброто. Човече, знай и помни, че твоята вяра е твоя сила. Ти ще имаш моралната сила да побеждаваш трудностите в живота си, само ако се ръководиш  от това правило.

Съществено важният извод, който следва от казаното до тук е:

човек трябва да се стреми да опознае себе си, което означава да познава своите умствени способности и умения. Като си наясно с този съществен момент, да имаш желанието да опознаваш добродетелите, за да постигнеш нравствена чистота и морална сила. Стигнеш ли до тук ще можеш да се самоопределиш, т.е. да избереш посоката, в която ще се развиваш. Това вече ти дава възможност да имаш лична позиция за нещата от живота. Личната позиция е в основата на отговорността да се живее. И това е така защото като изразиш своето лично отношение, ти ще застанеш на определена страна, т.е. ще заемеш позиция, чрез която ще участваш в живота. Ти вече си фактор, който съгражда или руши – нещо, което зависи само от твоя избор.

Спори се напоследък в коя епоха живее сега човечеството. Очаква се идването на Водолея като спасителната сила, която ще донесе благоприятните условия и добруването в живота. Едва ли не планетите ще подредят обстоятелствата, а хората ще се ползват от тях. Това не е правилно обяснение на периода, в който се намираме и изобщо на живота. Вярно е, че планетите имат своето влияние и оказват въздействие върху живота на Земята, но не забравяйте, че подобното привлича подобно. Тук работи и другият принцип: каквото е горе, това е и долу, т.е. каквото на небето, то е и на земята. Влиянието, което оказват планетите може само да подсили основните тенденции в развитието на обществото. Ако вземем предвид влиянието на Марс, ще знаем, че ако съществува агресивност в обществото, тя ще се засили; ако има проявена любов и вземем предвид влиянието на Венера, любовта  ще се прояви в по-голяма степен. Ретроградната планета ще осуети замислите и действията на този, който се колебае, на този на когото не достига увереност и предвидливост и т.н. Така че правилното обяснение в случая е свързано с човешката воля. Ако имаш воля за живот - ще живееш, ако си страхлив и малодушен – ще страдаш. От теб зависи, от това колко и какво познаваш от живота. Желанието да опознаваш света ще ти отвори очите да виждаш повече. Но не може всичко наведнъж да се види и опознае. Затова човек се учи цял живот и първостепенно значение има тук умението му да подрежда знанията си когато се ползва от тях. Хаотичното четене, многото натъпкана информация наведнъж в главата, не вършат работа. Трябва последователно, с търпение,  внимание и любов да се възприема света.

Това, за което говорим сега – знания и себепознание, имат съществено отношение и към още едно изключително по своето значение правило. То е известно като закон за кармата, или това е закона за причината и следствието. Знаещият, просветеният човек ще греши по-малко. Например като знаеш, че е в човешките възможности да  овладяваш състоянието, в което се намираш и ако имаш необходимата вяра в собствените си сили, ще можеш да овладееш затормозяващото състояние, в което по една или друга причина си попаднал. Много важно е също да  знаеш, че в силно възбудено състояние,  в силна емоционална приповдигнатост, човек не трябва да взема съдбоносни за живота си решения. С разбунтувани чувства, решения не се вземат. Ето тези, но и още много други знания са необходими, за да не повтаря човек грешките си. А това означава, че така той няма да предизвиква причини, чиито следствия ще му създават страдания. Това е то да познаваш закона за причината и следствието. Да знаеш, че като престанеш да грешиш, ще изчистиш кармичната си обремененост.

Всичко, което казахме до тук има отношение към отговорността да живееш, защото е свързано с изначалните, с основополагащите истини, които определят начина на живот: себепознание, самоопределение, вяра в собствените сили, нравствена чистота. Ето тези толкова познати и уж простички неща все още не са осъзнати като правилата, които могат да помогнат на човечеството да се освободи от грешките, които сега определят живота му. Едва когато всеки приеме личната си отговорност за всяка своя мисъл и всяко свое действие, в името на Доброто, светът може да се промени. Човечеството сега носи тежкото бреме на отговорността за бъдещето на Живота, бъдещето на идните поколения. Ще направят ли хората така, че да се задейства с пълна сила закона за причината и следствието? Кармата, (причините и обстоятелствата), които сега създава човешкият ум със своята себичност, със възгордяването си и нежеланието да приеме истината за живота, може да унищожи перспективата за идните поколения. Кой може да прости подобна безотговорност?!!

 Тази и други интересни теми можете да прочетете на www.Dobrodeteli.com

Legacy hit count
730
Legacy blog alias
37657
Legacy friendly alias
ОТГОВОРНОСТТА-ДА-СЕ-ЖИВЕЕ

Comments

By AliKostova , 23 October 2009
Попаднах на тази публикация и реших да ви запозная с нея,

 

стори ми се, че този проблем е много важен

 

и колкото повече хора се информират за него, толкова по - добре.

 

Знам, че не е свързан с работата ни,

но и ние сме хора и тези неща не са ни чужди.

 

Здравейте, Приятели!

Някои от вас, които четат този текст,
ме познават лично, но за тези, които
не ме познават – ето малко информация за мен.
Казвам се Тома Каркински и карам трета година
аспирантура в Оксфорд - специалност Финанси.
Обичам много да спортувам, да се срещам с хора,

да излизам с приятели, да се забавлявам –
общо взето обичам да правя всичко типично за
един студент на моята 25-годишна възраст.  
В началото на септември 2009 година се случи нещо
напълно неочаквано в моя живот – поставиха ми
диагноза левкемия. Това бе много шокиращо,
защото досега съм водил здравословен живот
(не употребявам алкохол и цигари, занимавам се
много със спорт). Както обикновено става с
раковите заболявания – човек не знае какво и
кога ще му се случи, какви са причините и дали е
било възможно това да се предотврати.
 
Левкемията е раково заболяване на имунната
система. Стволовите клетки, които се намират в
костния мозък, спират да произвеждат пълноценни
бели кръвни тела и съответно броят на белите
клетки намалява. При нефункционираща имунна
система, болният става силно уязвим към болести.
Ако не се потърси професионална помощ в болница,
на човек, боледуващ от левкемия, му остават само
два-три месеца живот.
 
За щастие модерната медицина е напреднала много
в лечението на това раково заболяване. Обикновено
лекуването започва с няколко процедури
химиотерапия, които имат за цел да унищожат
болшинството ракови клетки. Проблемът обаче е,
че в повечето случаи лечението само с
химиотерапия не гарантира пълно излекуване –
болестта може да се завърне след няколко години.
В тези случаи масово се практикува трансплантация
на стволови клетки от друг човек като единствена
възможност за окончателно премахване на
левкемията от организма. За такава трансплантация
е необходимо да се намери човек с подходящи
кръвни параметри, който да стане донор.
Роднините по права линия (брат, сестра) се считат
като най-вероятни донори, но ако техните кръвни
параметри не съвпаднат, единствената алтернатива
е присаждането на стволови клетки от чужд донор.
 
В моята ситуация решението на лекарите е да се
направи спешно трансплантация. Проблемът е, че
засега не се е намерил подходящ донор за мен.
По света има няколко бази данни, които държат
регистрите на потенциални донори. Най-големите
(от гледна точка на регистрирани донори) са в САЩ,
Великобритания и Германия, където са регистрирани
милиони донори. За сравнение – в България
(за голямо съжаление) има само 500 регистрирани
донори. В следствие на това българи и хора с
етнически произход от балканскиа регион,
които боледуват от левкемия и им се търси донор,
имат сравнително по-малък шанс да им се намери
такъв.
 
По тази причина мисля, че е много важно, не само
заради моя личен случай, но и заради всеки
българин, който (не дай си Боже) се разболее от
левкемия, да се регистрират колкото се може повече
българи в регистри за потенциални донори на
стволови клетки. Подобно дарение спасява живот и
вие може да сте единственият човек в света, който
може да помогне на друг да оцелее, но ако не сте
регистрирани като потенциален донор, тази връзка
няма да може да бъде направена.
 
Регистрирането като потенциален донор в такава
база данни е много елементарно – трябва само да
дадете към 5 мл кръв за изследване. Тази кръв се
изследва по едни параметри, наречени HLA
съвместимост, които определят протеините в белите
кръвни клетки. От това зависи дали боледуващият
от левкемия ще може да приеме стволови клетки от
вас. Когато се регистрирате в такава база данни,
имайте следното предвид:
А) Ако ви поканят да станете донор за някой след
време, вие винаги може да откажете, въпреки че сте
регистрирани. Това е ваше право. Вие може да
вземете окончателното решение от вашата морална
гледна точка.
 
Б) Самата процедура на взимане на стволови клетки
от донор е напълно безболезнена и безопасна за
донора. Целият риск в една трансплантация поема
получателят на клетки. Ако неговият организъм
отхвърли клетките на донора, има много сериозни
последици.
 
В) По принцип не е възможно да станете донор за
един определен човек. Регистрирайки се в такава
база данни вие ставате потенциален донор за всеки
по света, за когото се търсят подходящи стволови
клетки. Базите данни за донори от всички страни
са свързани в компюторна мрежа.
 
Г) За да се регистрирате вие триабва да сте на
възраст между 18 и 40 години.
 
 
Как да се регистрирате
Почти всички държави вече имат бази данни, където
може да се регистрирате. Координатите на тези в
Великобритания, САЩ, Германия и България за
улеснение са добавени по-долу. На уебстраницата
www.bmdw.org може да намерите адресите на всички
донорни бази в различните страни по света.
Уебстраницата на английския регистър
AntonyNolanwww.antonynolan.org.ukима много
полезна информация относно дарението на стволови
клетки.
 
За тези, които желаят да се регистрират в базата
данни в България, моля да се обадят на посочените
координати долу. Те ще ви дадат подробна
информация и ще ви насочат къде трябва да отидете,
за да дадете кръвна проба.
 
Благодаря за вашето внимание и се надявам
колкото се може повече българи да подкрепят тази
кампания, регистрирайки се като потенциални
донори или разпространявайки тази информация
сред близки и познати. Увеличаването на
регистрирани донори от балкански произход в
тези бази данни би помогнало за успешен изход
от такива (и подобни) заболявания на наши
сънародници в България и по света.

 
Ето моя личен и-мейл адрес за контакт:
tom.karkinsky@sbs.ox.ac.uk
 
-----------------------
Великобритания
Antony Nolan Trust
Royal Free Hospital
Pond Street, Hampsted
NW3   2QG London
United Kingdom
tel. +44/ 204 284 12 34
e-mail: heathgate@antonynolan.org.uk
websaite: www.antonynolan.org.uk
 
САЩ
National Marrow Donor Program
3001 Broadway Street NE
Suite 500
55413 Minneapolis, MN
United States         
tel. +1-612-627-5802
Website: www.nmdp.org/
 
Германия
ZKRD-Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland
Match codes: Germany [D] / Germany CORD [DCB]
Helmholtzstrasse 10
D-89081 Ulm
tel. +49-731-1507-00
Website: www.zkrd.de
 
България
Централна лаборатория по клинична имунология
Национална статистическа лаборатория
ул. „Георги Софийски” 1
1431 София
България
тел. +359 2/ 923 06 90
e-mail: bulregistry@gmail.com
Legacy hit count
527
Legacy blog alias
34179
Legacy friendly alias
Донорството---важно-е-да-знаем
България
Ежедневие
Нещата от живота

Comments2

DochkaKyuchukova
DochkaKyuchukova преди 16 години и 6 месеца

Мога само да кажа, че нашата здравна култура все още не е на необходимото ниво, за да направим необходимото и да окажем помощ. Сещаме се за тия неща само когато някой близък за нас човек има нужда от това. За съжаление съм минала възрастта за донорство но имам деца,които ще направят необходимото, за да се регистрират.

Пожелавам ти късмет в нелеката битка с левкемията!

AliKostova
AliKostova преди 16 години и 6 месеца
Знам, че здравната ни култура все още не е на това ниво и че май още не сме дорасли за това, но нека не се сещаме за тези неща, само когато на нас  или близките ни се случи нещо лошо.
By plankov , 15 July 2009

Този пост е едно мое философско виждане за влиянието на Църквата и Религията в нашия живот. Този пост не се опитва да проповядва или лансира дадена религия, а да обясни част от поведението на обществото и Църквата като институция. 

За целите на тази статия под "Църква" ще разбираме религиозна институция, без оглед на това дали институцията е ислямска, юдейска, будистка и прочие.
От друга страна, зад изложа мисълта си, следва да дам обяснения на термина религия:
1. Това може да е начин на живот
2. Друго значение на термина е: "поклонение на човека пред висши сили, вярвайки в тяхното съществуване, като взаимодействието им с тях е по пътя на молитвата, жертвоприношението и други форми на култа"
3. Система на символи, морални правила, обряди и дейности, изхождащи от представата за обществения ред

Първообраз на Църквата е племенния шаман, човекът, който е извършвал връзката между членовете на племето и невидимите висши сили. Кой е бил шаманът? В условията на кризи в племето е бил необходим човек, който да се застъпва пред висшите сили, и да извършва жертвоприношения и поклонения в името на спасението на племето. Този някой е бил най-възрастния член на племето. Поради щото той е и най-мъдър.
Следва появата на жреческата каста, която в редица древни държави е доста влиятелна.
Докато се появява днешната форма на Църквата, най-добре изразени белези на институционалност на Църквата има в Римокатолическата Църква, и някои църкви от типа на Църква на Иисус Христос на светиите от последните дни (т.нар мормони). Всяка институция върви със своите бюрократични правила и колкото по-силно са изразени бюрократичните правила, толкова по-силен е институционалния характер на Институцията. Тук под бюрокрация нямаме пред вид "тежки процедури", а наличието на много голям спектър от видове области, върху които съответната администрация може да влияе. Ватикан например има собствена банка, има мкар и сомволична собствена войска, има и собствени учени, които изследват дадени явления от обективната действителност и пр.
Ако разглеждаме Църквата като регулатор на нашия живот - правило, което е валидно в редица страни и днес (например теократичните монархии в ислямския свят), то тогава Църквата се отъждествява с държавата и управлението протича под формата на страха от Бога/Боговете.
Ако размишляваме върху Църквата като институт, който е връзката ни с висшите сили, то определено отиваме в ситуацията на древния строй, при който без Църквата за нас няма спасение. Застраховката за това се вижда от редица проповядвания на религиозните институти - единствената истинска църква; "Там, където са се събрали мнозина в Моето Име, там съм и Аз" и пр. В този си смисъл, Църквата преследва единствената си изконна цел - спасението на човешкия род от пагубна духовна смърт.
Църковната институция обаче е част от обществото, поради, което тя, използвайки своята система от символи, обряди, тайнства и прочие може да влияе на обществото.
А икономиката е израз на обществото, тъй като икономиката като наука изследва взаимоотношенията между хората и тяхното поведение в дадени ситуации и параметри.
Влиянието на Църквата върху обществото може да бъде от всякакво естество, в следващия пример искам да покажа следната разлика между папоцезаризма и цезаропапизма.
Цезаропапизмът изисква Църквата да се подчинява на Държавата, т.е. водещото е светската, а не духовната власт/Православието е типичния пример за това/
Папоцезаризмът е доктрина, която поставя духовната власт над светската, и по този начин, чрез нея Църквите, които са я приели, успяват да акумулират огромна власт в ръцете си.
Пример за такива Църкви са: Римокатолическата в по-тесен смисъл, и Ислямът в по-широк смисъл.
По време на Втората световна Война се наблюдава разделение на света на Капиталистически и Комунистически, появява се т.нар . желязна завеса.
В страните от СИВ, в които Църквата по правило е възприела Цезаропапизмът подчинението на същата е изключително лесно. Загърбват се редица морални норми на поведение, тъй като липсва инструментът: "Страх от Бога".
Подчинението на Църквата в страни, като Унгария, Полша, Чехословакия, Словения и пр. е изключително трудно. На практика то не може да се осъществи, поради фактът, че Централата на Църквата е извън териториите, в които властва комунизма.
От друга страна, православието спира да изисква от миряните извършването на тайнствата - напр. изповедта. В Рим обаче осъзнават, че изповедта е мощен инструмент за влияние върху масите, ето защо традиционалистите католици в Полша, Чехословакия и т.н. продължавата, въпреки Държавата да се изповядват, кръщават и бракосъчетават в Църквата.
Идеята на изповедта е изключително добра, стига с нея да не се злоупотребява, именно с нея, хората държат в себе си страха от "това, което ще изповядам". Ако съм сторил лоши неща ще трябва да ги изповядам пред падрето (представителя на Бог). Ако извършвахме изповедта сами пред Бог, а не пред свещеник, щеше да ни е значително по-лесно. Но благодарение на Фойдиското твърдение за наличието на "Суперего", успяваме да си обясним значението на падрето по време на изповедта.
В резултат на ролята на изповедта, ние забелязваме, че деградацията на основни човешки ценности, като напр. : лъжа и кражба е значително в по-малка степен в посткомунистическите римокатолически страни, отколкото в посткомунистическите източноправославни страни.
Ролята на Църквата може да бъде позитивна в запазването на човешкия, хуманен образ на общетвото ни, стига самата Църква да не е проядена отвътре от нечовешки и нехуманни действия (или поне техния размер да е относително малък).
Ролята, която тази институция ще има в нашето общество, зависи най-вече от нас, самите.
Legacy hit count
626
Legacy blog alias
31188
Legacy friendly alias
Религия-и-Църква

Comments19

Xandrina
Xandrina преди 16 години и 9 месеца
"От друга страна, православието спира да изисква от миряните извършването на тайнствата - напр. изповедта."

plankov, ако ти си автора на горното твърдение, моля докажи го или иди на изповед....по-бързо!

plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
Xandrina, ти по времето на комунизма си се изповдвала така ли???

Щото аз днес познавам една камара народ, дето кара по инерция и пак не ходи да се изповядва. И изобщо по времето на Бай ти Тошо, БПЦ съвсем не изпълняваше своите задължения, поради очевидни причини. ТИ знаеш ли, че има една папска була, в която е записано, че ако католик не се изповяда поне веднъж годишно, следва да му бъде наложено наказание... /ама не наказание тип бой с пръчки или нещо такова, а чисто църквна наказавие/


entusiast
entusiast преди 16 години и 9 месеца
Хм, в момента църквата и религията са бизнес и то жесток. Бизнес, който ти прибира парите под формата на църковни такси, дарения, стотинки за свещи и т.н. За парите си вярващият си купува нещо, което, евентуално, ще получи в следващия живот.

Брилянтен пример е Рон Хъбърд и сциентологията.



DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
Искам само да отбележа, че шаманът на племенно ниво не е бил просто актьор, а е имал съвсем конкретна роля-да лекува, да контактува с духовете, да извършва обреди, но преди всичко, той е бил връзката с другия свят. Дори и сега, шаманите на различни места по света все още изпълняват тази роля и то много добре-те наистина вършат нещата със сърце и от церемониите им има ефект. За разлика от всички последващи версии на институцията, които се интересуват по-скоро от властта и доста по-малко от мистиката на вярата.

Иначе прочетох само първияте 20-тина реда, църквата изобщо не ме вълнува като институция. Вярата е в сърцето.


plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
@ denijane Именно щото не си прочела целия пост, акцентиращ върху шамана, а не върху ролята на Църквата.

@ entusiast А това, че Църквата успява да акумулира много пари в себе си е факт, но така или иначе всяка Институция, било то тя Църква, правителство, фирма и дори домакинствата имат нужда от пари. А Църквата си е намерила своя способ за намирането на тези пари, въпросът е после за кво ги харчи. Но в крайна сметка никой, ама никой не те задължава да ползваш нейните такси, да си купуваш свещи или да правиш дарения. Това си е лично твой избор, и като го правиш - би следвало после да не мрънкаш... Като не го правиш ... пак нямаш право да мрънкаш.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
Ами просто добавям щрих към твоите писания, ако не ти харесва, винаги можеш да го махнеш. Като не споделям интересът ти към Църквата, свещениците и изповедта какво искаш да ти напиша. Пинг-понг. Както и да е.

Исках само да акцентирам върху това, че шаманите бидейки на ниско стъпало в йерархията, са наблягали върху истинската духовна работа, докато всички след тях, са се занимавали по-скоро с други неща. Шаманът не е наместник на божественото, а човек който умее да се свързва с божественото и при желание или нужда, може да свърже и други хора. Затова и са се ползвали толкова много психотропни вещества и специфични музикални инструменти. Докато нашите за нашите свещеници, свързането на другите хора никога не е било приоритет-даже напротив, по-скоро са гледали да наблягат на своята уникална роля на наместници, с цел повече власт.

Изповедта е хубаво нещо, но има по-скоро ефектът на безплатна терапия, с елементи на бащина прошка. Полезно, но не бих го нарекла точно религиозно.

plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
Религията винаги се е опирала до това да забулва в мистика някои съвсем елементарни неща. а и когато някой е измислил изповедта, то това е станало далеч преди да се роди Фройд и неговите колеги. В Религията има много мъдрост, събирана през вековете.
Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
За мен религията е философия. Затова от религиите ползата е, че дават на хората варианти за обяснение на света - всеки може да се присъедини или не към дадено обяснение.

Църквата като институция претендира да е посредник между хората и бога. Явно всяка църква си вярва, че именно тя е най-добрият посредник. Не мисля, че ползата от църквата е на оня свят - определено има полза още на тоя свят, и тая полза е в психотерапията, която църквата традиционно практикува. Доказано е по опитен път, че хора, които редовно ходят на църква, по-радко боледуват от болести на сърцето, високо кръвно и прочие пагубни отражения на стресовото ежедневие.

Естествено, чевек може да се разтоварва и по друг начин, но този е традиционен и доказано добър, за хора, които вярват, че ще им помогне. За психотерапевт също си плащаш, нали?

Чудя се от къде идва твърдението, че в сателитите на СССР - католически държави, лъжата и кражбата са били по-малко разпространени, отколкото в православните държави - сателити. Това ми се вижда доста пресилено твърдение, освен ако не е подкрепено с убедителна статистика.

Освен това, между редовете се чете, че хората, които вярват в бога, са с по-висок морал от невярващите. Това също ми се вижда доста, доста пресилено. Всеки човек се продържа към определена философска система, даже и да не си дава сметка за това; честни хора - атеисти и крадци - вярващи (които след това без проблем получават опрощение, като се покаят) едва ли са изключение. Да твърдиш, че точно тази философия (религията) прави хората по-добри от всяка друга ми се вижда наивно. Нещо като в детската градина: "Моят татко е най-голям". "Не, моят е по-голям и силен от твоя татко, той бие всички вкъщи".


Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
Девойка се казва на свещеника:
-Прости ми отче, съгреших 3 пъти!
Отецът почва да изчислява нещо на калкулатора и накрая й отговаря:
-Дъще, прочети молитвата "Отче наш" 8 пъти и ще ти бъде простено.

След една седмица девойката отново отива в църквата.
-Прости ми отче, съгреших 5 пъти!
Отецът щрака дълго на калкулатора, изнервя се и накрая казва:
-Дъще, иди и съгреши още веднъж, че тука се получават едни дроби...
Donkova
Donkova преди 16 години и 9 месеца

"Религията винаги се е опирала до това да забулва в мистика някои съвсем елементарни неща...."!?!

Планков, виж дали в епархийската ти църква няма неделно училище, щото като за католик имаш недопустими дупки в катехизиса. Изповедта е тайнство като брака, кръщението и пр.  и с горното си убежедение е голям грях да минаваш под венчило. Сериозно.

Xandrina
Xandrina преди 16 години и 9 месеца

От православните християни се изисква най-малко 4 пъти годишно да се изповядват след причастие. Друг е въпроса, че хората масово се наричат християни само защото са кръщавани  и от време навреме палят свещ в храм. Но твърдението, че БПЦ е спряла да изисква изповядването не е вярно. А, аз Планков съм християнка от скоро, от 2005 г. Бях прехвърлила 40-те като приех християнството. Твърде дълго се колебах, защото бях сигурна, че няма да мога да изпълнявам изискванията за пълноценен християнски живот. А теб да те питам ти заради тоягите ли или по вътрешна необходимост го правиш? ;)

lorddesword
lorddesword преди 16 години и 9 месеца
шогун, вица е култов:)
plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
@Shogun, статистиката е в икономическите показатели - Румъния и България /православни/ са пример за корупция. И факт е, че именно в посткомунистическите католически държави религията е имала по-голямо значение по време на комунизма.

@Shogun, аз познавам много хора, които са атеисти и са хора, които не биха откраднали, убили или излъгали. Но определено страхът от Бога е много важен инструмент за управление на масата. И е нормално, че в моменти, в които Църквата поради своята доктриналност е подчинена на светската власт, в нея /в църквата могат да се извършват големи партийни назначения - тук аз изобщо не искам да казвам дали Негово Светейшество Патриарха е такова назначение, или не е/. но факт е, че Българската православна Църква не е близо до хората, започвайки с факта, че все още служението е на Църковно-славянски. /При все, че едно време именно св. св Кирил и Методий са водели полемика и са имали искане да се промени догмата за триезичието/ Сега, доброволно БПЦ се отказва от това достигнато право.

Факт е, че през 1962 година, по времето на Втори Ватикански събор се направиха изменения и сега служението не е само на латински. Хм, значи можело да се роформираме.

Тъй, православието не казвам, че не изисква изповед, напротив, то е една уникална философия, преживяла 2 хилядолетия, въпросът е в прилагането на канона на практика, щото един Енорийски свещеник доколко се интересува от паството си? И колко Българи знаят кой е "пастирът" им? Малцина са!

Пример е, че православието наистина също може да постигне големи успехи в обществото, като този пример е Гърция.

И как да не е вярно, че БПЦ не изисква изповед - ми на практика не изисква. Егати! Тя догматично не е спряла, тя е спряла та спазва стриктността-. Вместо всичко това БПЦ се занимава с писане на статии, колко била лоша идеята на екуменизма и как това било дяволска работа.

@MariaD, това, че съм католик не означава, че нямам право на собствено мнение, дори то да е еретично в някои отношения.

Апропо, аз не искам да казвам, че Католицизмът е по-добър от Православието, просто искам да кажа, че е крайно време да се възвърне ролята на Църквата в обществото, тя успява доста по-лесно да "превъзпитава" хората.

 


Donkova
Donkova преди 16 години и 9 месеца
Планков, "мнението" ти по въпроса какво прави религията, а именно "че мистифицира обикновени неща", е израз на дълбоко неразбиране на религиозното. Ако си християнин де. За другите рилигиозни системи нямам претенции да знам как стоят нещата. Не съм казала нищо срещу правото ти да изказваш такова мнение. Казах само, че католическата вяра и това мнение, изразено по повод на тайнството на изповедта са взаимоизключващи се неща.
Xandrina
Xandrina преди 16 години и 9 месеца
Планков, много интересно как да изисква. Ами записано е в правилата и всеки, който не само се е нарекъл християнин, но има и вътрешна необходимост да води такъв живот го прави т.е посещава литургии, почита празниците, включва се в енорийския живот. Иначе как да стане да дойде сега свещеника у нас ли да ме търси да се изповядам? Разкажи как е при католиците. Всички ли са отличници?
The Maker
The Maker преди 16 години и 9 месеца
Планков, бате, евала! Трябва тук един човек като теб да нищи темите на вярата.
Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
Имам чувството, че човек някак си съдържа в себе си мерилото за добро и зло. Случва ми се доста често да търся решение за някой проблем, и все не харесвам възможните варианти, докато в един момент - хоп - виждам Варианта и веднага го познавам - това е той, там е истината!

От къде точно се взима в нас това знание, нямам представа. Когато постъпвам погрешно, често усещам - ето, тук сбърках. Искам да кажа, че по някакъв начин, бог или божественият разум, или божествената искра, или здравият смисъл е вътре в нас. Можем да намерим упование и обяснение в религията, но отново - нещо в нас ни подсказва, че да, това е то Обяснението, и приемаме него, а не някое друго обяснение.

И по никой начин това, което ме кара да постъпя по един или друг начин, не е страха от бога, или страха от възмездие. То е като да кажеш, че аз не крада, защото се страхувам да не отида в затвора. Ама не е така - аз не крада, защото не желая нищо чуждо.


plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
Това чувство, различните юдею-християнски религии биха го обяснили по различен начин, но в общи линии иде или за ангел-хранител/пазител/, или за дар на Св. Дух /неговата мъдрост е с нас и той ни напътства/. но това е една много по-абстрактна тема, от тази, която развивам в момента.

Та, все пак - каква е ролята, която искаме да отредим на Църквата в нашето общество?


The Maker
The Maker преди 16 години и 9 месеца
Планков, за беда църквата е доста компроментирана институция в България. Въпросът по-скоро е как да се върне доверието в църквата. За Бога, мисля, повечето хора са наясно със себе си.
By plankov , 14 July 2009
Тези дни ми се наложе да ходя на зъболекар, принципно събирайки всичките си идиотски осигурителни вноски за различни осигурителни рискове месечно плащам 900 лева осигуровки, от които 160 лева са здравни. Което практически означава, че при равни други условия, ако бях в една нормална страна всеки месец щях да мога да си поправям поне по един зъб и то такъв с пулпит. Та отивам аз по спешност при някаква дентална лекарка, която леко почва да ми обяснява, че трябва да си дам здравнооисгурителната книжка /онази синичката/, аз й казвам, че съм я загубил и съм готов да не минавам по пътя на здравната каса /щото много се нервя а бюрокрацията в здравеопазването/. Тя ми казва, ма вие сте длъжен да я носите, аз й казвам ми нямам. ТЯ: Извадете си.
Както и да е - спешно ми оправиха зъба, без да минавам по пътя на здравната каса, при което все пак аз реших, че плащайки всеки месец по толко пари за здравно осигуряване - имам пълното право да си ползвам услугите. Вместо някаква си безработна кака от ромски произход /която само ражда деца и точи от бюджета социални помощи, че и на всичкото отгоре внася по има няма десет лева, за да ползва същия пакет услуги като мен, с тази разлика, че аз не ги ползвам, а тя ги ползва./
Та отивам аз до РЗОК, и там им казвам, загубил съм си здравната книжка - искам дубликат. Така 45 минути кесих с такси, което броеше неотмолимо изминаващите минутки и ги умножаваше по 0,18 лв, та кесих и се разправях, че при мойта лекарка този номер го няма. И при тях го нямало. И кво правим - викам аз? Еми кво, ми не можете да имате здравна книжка, докато не си намерите номера. Естествено аз се развиках - и им казах, че ми писна от тяхната тъпа бюрокрация, която задължава всяко едно джипи да се превръща в един писар, дето да си води кви ли не записки, дето да прави кви ли не тъпотии, вместо да обръща внимание на болния. А същия този болен е и здравно осигурен, който им плаща заплатите на същите тези лелки, дето ми пушат в лицето и ми се смеят ехидно. А мойта лекарка номера не го пази, щото го е подала преди 8 години в РЗОК, но тогава те са ползвали некаква си досовска програма, дето вече не се била ползвала. И сега Джипитата ползвали друга програма, която не е със същата база данни, или нещо такова.
В нашата татковина, какво е сбъркано в цялата схема.
Сбърканото е, че ние нямаме опит да управляваме инвестиционни фондове. Освено това инвестиционния фонд трябва да е мотивиран икономически да играе сериозно на капиталово-паричните пазари. Да осъзнава какви са му разходите, и какви са му печалбите. У нас, НЗОК е монополист, който:
1. НЕ умее да управлява ефективно поверените му пари, просто щото няма конкурент
2. Пак не умее да управлява ефективно парите, щото го я.управляват доктори, а те от инвестиции не разбират
3. И пак е неефективен, щото е бюджетно предприятие, което само харчи пари, които са му поверени
4. Като всяка държавна структура е доволно бюрократизирано
5. Парите не следват пациента, напротив, с нашите пари се субсидират всякакви губещи болнични заведения, чието съществуване е факт, само щото я има НЗОК
6. Злоупотребите с източване на пари от НЗОК са добре известни, проблемът е в корупцията, която се създава, щото това все пак е държавна институция, а не частна такава
7. Естествено в условията на монополизъм, монополиста изобщо, ма изобщо не е мотивиран да прави квото и да е.
8. Спомняте ли си, че като създадохме здравната каса, и хоп - появиха се 10 нови чисти лимузини за шефовете на здравната каса... и нова сграда. Това не е нормално?!?
9. В момента здравната каса, поради неефективното си управление не се интересува от това, кой колко има нужда от лекуване, а напротив всяка болест е сложена в дадени рамки
10. Освено това принципа на солидарността - не е нормален - според мен трябва да има гарантиран минимум за всеки човек, и ако някой иска допълнителни услуги следва да внася допълнителни вноски. Абсурдно е да се внася този "абсолютен поголовен данък", който не се интересува от това дали ти си много болен /ест генерираш повече разходи/ или си много здрав / и не генерираш никакви разходи/, а се интересува от доходите ти. Това е чиста проба комунизъм. Стига толкова комунизъм. Дано новото управление да промени това. И да въведе частни здравно-осигурителни каси. Да живее пазара.
Legacy hit count
1143
Legacy blog alias
31160
Legacy friendly alias
Здравното-осигуровяне-или-защо-е-толко-сложно

Comments30

vasilvasilev1
vasilvasilev1 преди 16 години и 9 месеца
       Б Р А В О !         НАПЪЛНО  ЧИСТ КОМУНИЗЪМ!
                                   НО НЕ ЗА НАС, А ЗА " ТЯХ !?"
 То "комунизъм" сега има и в "прогнилите, западните" страни, при нас си е чиста проба далавера.
                                   Дано новото правителство е наистина "НОВО"!
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
"ако някой иска допълнителни услуги"-ти сериозно ли мислиш че някой ИСКА допълнителни услуги. И какво става ако ти се роди дете с някакъв дефект или пък ако ти развиеш хронична болест. Какво става тогава с искането?  

Освен това, проблемът че си си загубил книжката си е изцяло твой. Как аз не си я губя? Пазя си я, защото това е документ. Вярно, изглежда смешно, испанската ми карта за здравноосигуряване е доста по-секси, но това е документ и трябва да се пази. Като не си я пазиш-сам си си виновен. Проблемът с бюрокрацията е ясен, но от него няма как да избягаш, въпреки че можем да опитваме.

А колкото до зъболекарите, просто си попаднал на овца. Но позволи ми да се осъмня, че плащаш 900лв осигуровки, това би значело че заплатата ти е сигурно 3000лв. Ако е така поздравления, но тогава защо разчиташ на касата, а не си внасяш за частна поликлиника-не знам. Но ако не е така, то бих искала да ти напомня, че касата поема 1 (или 2) пломби на година, и едно вадене на зъб мисля. И под пломби разбирай най-обикновени пломби. Фотополимерите са с доплащане. Та, за зъби, не чакай от касата. И не знам на колко места по света зъболекарите са част от задължителното осигуряване.

Teri
Teri преди 16 години и 9 месеца
2000-ната година фирмата, която тогава щеше да прави софтуера на НЗОК - АремисСофт покани около 40 журналиста, включително и мен, да посетим тяхната централа в Никозия, Кипър. Беше ангажиран специален самолет, който да ни извози до там, да ни изчака и да ни върне. Идеята беше, че искаха да ни покажат каква стабилна фирма са, напук на всички твърдения тогава, че били мошеници. Е, върнахме се, малко по-късно се разбра, че фирмата действително никаква работа не свърши.

Та ми стана интересно, що пари се тръснаха да ни водят там, да ни глезят и да ни показват колко стабилни са. Но всъщност всичко си беше един кьорфишек.

Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
Точно така е, както казва Дениджейн. За зъби касата ти поема нещо като 2 зъба, по 15-тина лева на зъб. Т.к. никой не иска сребърна амалгама в устата си, всеки път се доплащат доста пари.

Но иначе е ясно - където има монопол, нещата са безстопанствени, понеже сме им в кърпа вързани.

Доколкото знам, в Германия можеш да се осигуряваш към частна каса, срещу повече пари, съответно получаваш повече услуги и те носят на ръце.


Eowyn
Eowyn преди 16 години и 9 месеца

Ми че и тук можеш да се осигуряваш на частно.

Аз имам частна застраховка. Не включва заъболекар, та при моята си ходя по здравна каса, обаче включва всякакви чудесии, даже ЖК и раждане.

Частната застраховка даже и по-евтино ще ти излезе, моята е 25 лв на месец.

Ако не ти е социална придобивка, можеш да се свържеш с която и от фирмите да е и да видиш какъв пакет и за колко пари ще ти го предложат. Не съм ходила още при нашите, да чукна на дърво, здрава съм си. Но всички, които са ходили, казват буквално, че те носят на ръце и нищо не плащаш допълнително.

Тъй че и тва е вариант.

За липсващата книжка, съжалявам, но съм съгласна с Дениджейн. Това е документ, който като всеки документ, трябва да се пази.

lorddesword
lorddesword преди 16 години и 9 месеца
че трябва да се пази - трябва, но винаги се случва нещо - я да ти отраднат сака с документите, я пожар у вас (по вина на комшията), винаги може да се случи нещо и те са длъжни да могат да ти издадат дубликат по ЕГН-то например, а не по някакъв си номер, който и те едва ли позлват...
Terkoto
Terkoto преди 16 години и 9 месеца
максималния доход за внасяне на осигуровки е 2000 лева, ако доходът ти е над тази сума не ти прибират нищо. 900 лева са осигуровките за сметка на фирмата и тези, които са за моя сметка. Да, аз ползвам обикновено частни пътеки/ писал съм го, щото мразя бюрокрацията/, но при условие че кихам по 160 лева здравно, извинете, ама колкото и да получавам това няма никакво значение. Несправедливо е! А за загубения документ - нямам го заради пожар.
plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
Максималиня ос доход е 2000, над тази сума не се удържат осигуровки. а 900 лева са осигуровките за сметка на мен и работодателя ми.

Освен това, няма никакво значение колко получавам. Аз дося съм ползвал само частни истории, а не бюрократичните процедури

А книжката ми изгоря в един пожар. та...


Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
Еовинке, не знаех, че има такова животно и в България. Да чукна на дърво, да не ми се налага.... обаче тия 25 лева месечно не са си пари направо, ако срещу тях човек получава нещо по-добро.
koumynyka
koumynyka преди 16 години и 9 месеца
Еовинке,  ако и кажеш към кой плащаш само по 25 лв на месец, убеден съм че никой няма да го счете за скрита реклама. А аз специално ще ти благодаря.

 А по-нагоре имаше един въпрос - ако получаваш еди колко си, защо разчиташ на здравната каса. Ами отговора е лесен:

1. плащам си, макар и да не искам на здравната каса, очаквам и АДЕКВАТНО обслужване

2. а това че получаваш някакви пари, незначи, че не използваш по-голяма част за погасяване на кредити ;(. а сумите за здравеопазване са все по-големи, така че понякога е трудно да отделиш за частно осигуряване.

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
Ами аз не мога да разбера как може да си даваш многото пари, за да погасяваш кредити за разни неща, пък да нямаш пари за собственото си здраве, но явно може.

Не ме разбирайте погрешно, нямам нищо против взимането на 4-5 цифрени заплати. Но не виждам защо смятате, че като се осигурявате на повече пари трябва да получавате по-добро обслужване от касата от останалите. Това обезмисля солидарността като идея, и няма как да стане.

Не твърдя, че ситуацията в момента е блестяща, даже е доста неприятна. Но все пак да не се изхвърляме с твърдения "плащам по 900лв на месец, искам да ме носят на ръце". Аз не плащам по 900лв осигуровки на месец, но също искам адекватно обслужване. Ама няма. А най-искам да има истински контрол на храните, за да не ми се налага изобщо да си имам взимане-даване с касата. Ама и това няма.

Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
Е, ама те кредитите са, защото си придобил някакви неща, т.е. плащаш кредити, ама имаш някакви активи.

Въпросът, както аз го разбирам, е, че Планков не е съгласен със системата на солидарността. Аз лично съм съгласна с тази система на солидарност, понеже наистина ние работещите плащаме осигуровки, а почти нищо не ползваме. Обаче пък нашите родители-пенсионери, най-големите потребители на здравни услуги наред с малките деца, не плащат нищо, пък получават. Така че ние косвено ползваме солидарността в двете посоки - ние даваме, а децата и старците получават - това са все пак нашите деца и нашите майки и бащи. Според мен поне това е честно. Според някого може и да не е.


lorddesword
lorddesword преди 16 години и 9 месеца
да, шогун, честно е, но не е честно, когато на мен ми удържат килата пари от заплатата, а когато ми се наложи да ида на преглед и да си плащам като поп всяк оедно изследване

не е честен и фактът, че всяко джи-пи има определен брой направления, според хората, а не според нуждите им и в следствие на това, като ида към края на месеца и на него му свършили направленията, защото някоя баба с хилядите болежки ги е изразходвала и на мен ми се налага да си плащам, сякаш не съм осигурен. Честно казано, бих предпочел да не се осигурявам изобщо и ако стане нещ да ходя и да си плащам, щом така и така го правя, поне да си имам онези пари за мен си, ще се храня по-добре и още по-рядко ще ми се налага да ходя по болници


Ivet_13
Ivet_13 преди 16 години и 9 месеца
Наистина е по-добре човек да се осигурява на частно. То даже е по-добре тия пари, които ги даваме на Здравната каса всеки месец да си ги заделяме настрана, за да сме сигурни че ще ги има и ще можем да ги ползваме, когато се наложи. На сегашната ми работа го имаме това допълнително здравно осигуряване, като фирмата плаща по 30 лв на месец. Клиниката е Дженерали Закрила, макар че не искам да й правя реклама, защото не знам наистина до колко са добри. Ходила съм 2 пъти на преглед абсолютно безплатно.  Дадоха ми направление за специалист в друго лечебно заведение и се наложи да платя, но взех фактура и тия ми върнаха парите. В зависимост от месечната вноска знам че се включва и зъболекар, а също и цената на предписаните лекарства. Но при мен това е социален пакет към заплатата. Все пак това са по 300-400 лв на година само на един човек, ако някой реши да осигурява по такъв начин цялото си семейство малко ще са тези, които ще могат да си го позволят...
Shogun
Shogun преди 16 години и 9 месеца
Ивет, сещам се какво имаш предвид: това е здравна застраховка. Идваха тука едно да я хвалят тая застраховка, ама на мен ми се видя скъпо, при положение, че сега в момента не плащам практически нищо, не ми се налага - от време на време ходя на профилактични прегледи, които така или иначе ми се полагат към здравната каса, и плащам само за посещение тия 2,40 лева. Нищо друго не ми искат - това, дето Лорда казва, че му искат на всяко посещение - на мен практически нищо никой не ми иска.
lorddesword
lorddesword преди 16 години и 9 месеца
на мен, джи пи- то не ми иска, даже доскоро и потребителска такс ане сикаше, просот защото е точен, но за другите доктори не искат да ме пуснат без нарпавление, наскоро ми с еналожи да си правя ренгенови снимки, които уж трябвало да мина през здравната каса, а за какво се изръсих тогава толкова пари за тях? А за очния да не говоря преди няколко години, когато имах пак проблем с очите (т.е. аз не съм спирал да го имам - тогава просто се бе влошил)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
Лорде, гадното в случая с бабите е, че някоя от тях може и да е твоята. Или друга близка роднина. Така, че няма как просто да им забраниш да ходят на лекар, защото така или иначе вече са стари.

Според мен изобщо не трябва да имат ограничение в направленията личните лекари, защото е абсурдно да прочетеш бележката "направления няма". Другият момент е, че не разбирам защо не си заделят личните по малко направления за всеки случай или защо пенсионерите и децата не вървят с друг тип направления, за да има и за останалите. Но ако наистина имаш спешна нужда, винаги можеш да отидеш в Пирогов и срещу няколко часа виснене да получиш изследванията, които ти трябват.

Аз също мисля, че солидарната система е правилна. Не бих казала, че е честна, защото честно щеше всички хора да получават необходимото лечение и то с необходимото качество, а не всички да получаваме еднакво некачествено лечение, но това няма да го решим сега. Но смятам, че както каза Шогун е правилно-сега плащаш, за да се възползваш по-късно. Защото колкото и да е неприятно, на човек не му трябва лечение само като е дете или като остарее-случват се всякакви непредвидени ситуации. А ако си заделяш парите, най-вероятно ще ги изхарчиш за друг вид особено нужни придобивки или пък няма да ти стигнат-защото ти спестяваш не само за себе си, но и за децата си, за родителите си, а и за теб като остарееш. Това не са малко пари.

И в крайна сметка, ако имаш повечко пари, винаги можеш да внасяш за частна клиника или направо да си платиш. А и мисля, че специално тази част от здравната система ще я реформират още хиляда пъти, така че кой знае накрая какво ще остане.

lorddesword
lorddesword преди 16 години и 9 месеца
дени, рзликата е, че тогава бях в Етрополе и нямах избор къде да отида, а пътят до София щеше да ми струва колкото и прегледа,
и аз нямам нищо против бабите, но нека, ако ограничават броят на направленията, които джипи-то да може да издаде, да бъде по еди-колко си на всеки пациент, а не по еди-колко си на лекар, защото така става споменатата от мен ситуация
Donkova
Donkova преди 16 години и 9 месеца

не е сложно. само е зле управлявано. щото... хората, които го управляват не мислят за клиента на здравната система, а за статистики, лимити и как да прехвъят отговорността за своите си безумни действия или бездействия върху по-долното ниво на системата. Така върху главата на джпито се стоварва работата на цялата система. Другите нива само обработват докладите икартоните му и си вадят данни, каквито им трябват, ако изобщо...

Който не вярва да прочете на Лорда предложението по-горе. Просто ли е? Логично ли е? Не иска и повече средства от сегашното безумно положение и вечните подозрения, че джипитата правят далавери с направленията. Освен с дефектно мислене на  умниците в системата, с нищо друго не може да се обясни, че са избарли за прилагане обратното решение.

lorddesword
lorddesword преди 16 години и 9 месеца
ами мария - ние сме така със всичко - вземи колите например - в коя друга държава задължителната застраховка е на колата? Трябва да е на клиента, защото извинявай, ама като си дам колата на двама приятели и те ми я блъснат и псоле ми вдигат застраховката, 'щото колата ми била рискова. Или друго - аз се блъсна 10 пъти, ама все със служебни коли, а моята не я карам и какво излиза - застраховката на моята кола е колкото на другите, а че аз всеки ден катастрофирам не се взима под внимание. Другат ани простотия е с данъка - значи за кола под 5 години коефициента, по който се умножава сумата за данъка е 2.8, между 5 и 14 е 1,5, а над 14 е 1, т.е. един приятел на баща ми за едно ауди 100 и един джип плати по-малко, отколкото баща ми за неговата кола, просто защото е по-нова.  Кажи м икак да ида да си купя нова кола при тия условия, като ми е доста по-евтино да си карам стария таралясник. Още повече, че старите модели се оказаха и по-надеждни от новите... После цяла Европа ни се сърди, че сме карали стари коли - ами да, ама при тях е обратното и човек го стимулират да си купи нова кола, а не да поддържа старата, освен по сантиментални причини... Още повече, че в някои страни даже, ако си върнеш старата кола ти правят отстъпка от цената на новата... И онзи ден ме питат някакви с камера и микрофон дали смятам, че ГЕРБ ще се справят с корпуцията, реших, че ще е грубо да им кажа, че имайки предвид с каква корпуция дойдоха на власт, по-скоро да я направят законна!!!
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 9 месеца
Лорде, това за корупцията ти и да им го кажеш, те няма да го пуснат после по ТВ.
А чухте ли новия лаф за Яне Янев, който казвал: "Спрете корупцията, искам да сляза"?  :)))
plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца

Ми чудесно, като искаме солидарна система, нека поне да плащаме всички по еднаква сума бре. Тъй а по отношение на бабите и децата - държавата осигурява кинтите там. Аз например също съм супер против тази солидарност, щото ако бехме на индивидуален принцип - здрав съм... начи съм натрупал кинти по мойта сметка... начи майка ми ако има нужда от лекар/зъболкера, аз прехвърлям част от мойте пари към нея.

Не, не искам да ме носят на ръце, но искам да получавам адекватни здравни услуги... А такива няма и неможе да има при солидарно разпределение на кинтите, щото при растеж на безработицата се намаляват приходите в касата, а от друга страна високата безработица води до мизерия и по-висока заболеваемост. Освен това - да, всеки има право на здравни услуги, и всеки има право да бъде лекуван. Но, аз като плащам толкова пари - за къв съм изравнен по отношение на зъболечението. Айде, то другите болести ясно - ако си болен от еди какво си имаш нужда от лечение по един и същи начин. Качесствено. Но аз сега дефакто за да си оправям зъбите - отивам в 6 глуха, плащайки още веднъж същите тези суми.

Иначе имам и живото-застраховане със спестовен характер, което е трети вид пенсия/като се пенсионирам/, пък сега ако се разболея ми покриват лечението на определени болести. /и без да е реклама - Алианц предлагат такъв тип услуга/ и почват от 80 и стигат до супер много.

Та с тази осигуровка мойта, кихам на Алианц по 160 всеки месец - кат се пенсионирам ще получавам около 320 лв сегашни пари на месец.

А като кихам 500 лева сега за тъпата държавна пенсия ще получа сигурно пак толкова. Щото пак сме сбъркали принципа... Бе един инвестиционен фонд трябва да може като получи пет лева, да ти върне поне 7 и да му остане и печалба.

А нашата НЗОК е само на загуба, обяснено е защо. А принципа за солидарността - солидарност за един нормален пакет  услуги. Бонусът следва да се заплаща. Апропо - аз изобщо не искам да плащам никакви здравни осигуровки на този крадец НЗОК. Вие ако искате - плащайте. И при джипито си не ходя, щото не ме кефи. Значи това си е жив рекет. И да - тъпо звучи, но не ми пука за солидарността, щото покрай тази солидарност, има най-много кражби и предпоставки за такива злоупотреби. Щото никой не се интересува от това колко си внесъл, а колко пари са дошли, респ за кво можем да ги изхарчим.

Докато иначе щяха да си следят всяко разходче като луди /както правят вашите пенсионни фондове във връзка с ДЗПО/

Donkova
Donkova преди 16 години и 9 месеца

Планков, солидарно значи и че всеки плаща пропорционално на доходите си, а всички ползват еднаква услуга. Ма не си блъскай главата толкова с несправедливостта на солидарните системи, защото и онези от тях, които работеха перфектно допреди 5-6 години са в криза и предстои измислянето на новости в тази област, които няма да са нито толкова солидарни нито толкова "сложни". Солидарното осигуряване си отива заедно със социалната държава. От двайсетина години. Постепенно.

А за големия ни проблем с "инвестирането" на социалните ни застраховки, само да отбележа пътьом, че на хамериканците им отидоха на вятъра маса инвестирани пенсии във финансовата криза. Пък те без никакво съмнение са доста по добри от нас във фондовото инвестиране. Няма такива инвестиции, които да са без никакъв риск и винаги да връщат при вложени 5 лв. 7 лв. + печалба за инвеститицонния фонд. Просто няма. Не съм потив който иска  и такъв фонд да може да си избере. Ма да си поеме и риска от загубите едновременно с възможността да си увеличи вложеното. Пак за своя сметка.

plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
ма аз пък щи кажа, че пенсиите на хората не са гръмнали просто ей така, щото при доказване на вина от страна на одиторите и/или на управлението на компанията, в която е инвестирано има граждански иск. Ей точно заради това фалира Андерсън, които бяха от велката петорка /одитори/, сега вече говорим за великата четворка, щото никой не е заел мястото им. Та.... като има закони, има и защита. При нас, няма нищо... Има малоумщини, да не намесвам ся Закона за независимия финансов одит, че дося го чепках и обяснявах колко е малоумен и утежняващ бизнеса, без да постига реални резултати. У нас такива закони, колкото щеш
Donkova
Donkova преди 16 години и 9 месеца
и к`во като има граждански иск? Нали активите им на отговорните за кофти инвестицията са също преобладаващо в акции, на които им се стопи цената. Още по-прост пример: какво като влезе Бърни Мейдоф в затвора за ....150 години. Освен наличните му  към момента на осъждането пари (няма и 3 % от поверените му), какво друго ще получат ощетените?
plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
А ти какво, предпочиташ:

1 С твоите пари от здравни осигуровки да се купуват коли и сгради

2. Или да очакваш здравни услуги, вкл. лекарства - за кой ли път дупките в бюджета на НЗОК бяха за сметка на онкоболните? И при наличието на конкуренция - дали някой от играчите на пазара би си позволил лукса да забави животоспасяващи лекарства? Хм, не съм убеден, щото като се разчуе и се сещаш, че при равни други условия би следвало да има отлив на осигурени /т.е. клиенти/, които да внасят здравни осигурени в тази каса, която си е позволила точно този лукс...


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
Оф, конкуренцията не е панацея, особено пък за здравната система-вижте положението в САЩ. Вярно, хора като Планков и другите с големи заплати вероятно предпочитат американската система. Но на мен не ми харесва милиони хора да са без осигуровки, за да живее конкуренцията.

Нищо, не се притеснявайте, новият министър на финансите (ли беше?) искал да пуска държавните дялове на борсата. Особено от разните енергийни предприятия. Явно някои известни бизнесмени са решили да уедрят имането си. Може и до здравната система да стигнат-не се притеснявайте. Добре, че капитализмът и приватизацията на ключови отрасли е доказано работеща система, която няма никакви проблеми, иначе щях да се притесня.


plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
Да бе, ти като не ти хареса обслужването в пицария Х, отиваш в пицария У, нали??? За съжаление със здравето не бива да се шегуваме, и пак за съжаление, колкото по-малко данъци плащаме толкова по-работеща ще е икономиката. А по-малко данъци, означава и по-малка намеса на държавата в живота ни.

Чета аз, че държавата щяла да изхарчи 1 млн лв, за да осигури работа на 50 хора с увреждания /по народному инвалиди/. Този един милион denijane от къде точно смяташ, че ще се вземат??? Ефекта от цялата работа е 3 годишен. Значи искаш хора с увреждания за твои служители - наемаш ги и държавата ти плаща 3 години заплатата им по 300 лева + осигуровки... Извинете, ма .... то с толко пари че направим фирма дето да работи само с хора с увреждания. Егати... бе изобщо... /Изобщо осъзнавам проблема пред който са поставени хората в неравностойно положение, но кво правим като изтекат трите години???? Ако работодателят не ги задържи - тея хора пак остават на улицата... И ефекта е точно нула, излъгах - ОТРИЦАТЕЛЕН.

Та така и с НЗОК, дето субсидира яко една камара глупости като дейносто, в същото време мята на едно джипи 200 направления месечно /примерно, де, не им знам бройката/ и накрая на месеца - аз, дето не съм боледувал и имам спешна нужда за преглед и направление /щото мен точно това ми се случи миналата година - парализа в края на месеца, а аз вкарвам пари в тъпата НЗОК/ ами джипито вика - не може да те пратя на невролог, щото немам направления - изписа ми едни наркотици и аз чеках чинно да дойде първи, че да се наредя за направление. През това време - проблемът се изостри и ме вкараха по спешност в болницата. Прескочихме направлението... Е, това се получава когато някой горе не управлява своите пари. Той е зависим от властта и на всеки 4 години му е гарантирана смяната. Та, той шефа на НЗОК и другите му преки подчинени - каква мотивация да работят в името на народа имат. Баш никва. Ама супер никва. /Имат мотивация само да си осигуряват луксове за себе си/ За тва и онкоболните ще ни съдят, че не сме им дали лекарствата овреме.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 9 месеца
Планков, съжалявам, но няма как да ме убедиш в либертарианските си идеи. И други са опитвали, не ми харесват и не могат да ме убедят. Аз съм социалистка и предпочитам държавата-майка. Много хора не са съгласни с мен, няма лошо. Но практиката показа, че американската разхайтена система не работи. Справка-новините. Не твърдя, че социализмът в твърдата си форма от преди години е решение-не е. Решението е в умереността и в рационалността. Хората предпочитат идеологията и лобистите-ок, имаме демокрация, избори, аз се съгласявам с желанието на мнозинството. Но не ме убеждавай.

А колкото до малцинствата, инвалидите, децата, пенсионерите и жените-практиката показва, че социалните промени не се задвижват от икономически нужди. Да ти плащат за 3 години е тъпо. Да се направят смислени закони срещу дискриминацията е умно, но трудно. Защото един инвалид би могъл да върши същата работа като един не-инвалид в много голяма част от ситуациите - хората не ги наемат за по-лесно. Обществото е инертно и има нужда от шут.

Пък за осигуровките, лесно се говори, когато си млад и здрав. По-сложно става, когато се окажеш с един куп хронични болести или някоя още по-голяма гадост. Не всичко в живота ни е под контрол, трудно е да го осъзнаем, но е факт. Гадостите се случват и колкоти и пари да взимаш, ако нямаш някой и друг ТЕЦ, един сериозен здравословен проблем не може да се плати толко лесно. Става въпрос за операции струващи над 10 000лв. За теб може и да е лесно, но хората взимащи над 2000лв предполагам, че са много малко. И за останалите това е сериозна сума. Кредит? Ако става въпрос за рак, множествена склероза, автоимунна болест или тежка травма, как точно ще го изплатиш, като си нетрудоспособен за години? Солидарността има смисъл. Проблемът е в управлението на средствата и той не се оправя с конкуренция, а с търсене на отговорност. За справка-виж адвокатите-конкуренция колкото искаш, досега не съм попадала на отговорен и инициативен. Чувала съм, че ги има, ама не са ми попадали в полезрението. Пък за наистина скъпи пари засега нямам.

plankov
plankov преди 16 години и 9 месеца
Мда, а кво правим с недоставените лекарства за онкоболните.

Освен това в момента именно държавата поема разходите за здравно осигуряване на децата и на учениците и на студентите и на пенсионерите.

Тя може и в бъдеще да си ги поема /като ни накара да плащаме солидарна здравна осигуровка/ ... само да не се налага именно тя да ги харчи.