BgLOG.net
By PetarKalinov , 20 March 2010

„Пазете този член като очите си“

Това е посланието на последните дни. Една мила женица с патос и ентусиазъм избълва тези сакрални думи в ефира. С по-голяма артистичност от Сара Бернар. Жената говореше на микрофона и си вярваше. За всички българи над 18 години е ясно, че трябва да пазят този член или други каквито намерят като очите си. Все пак сме в демографска криза. Но какво да правят децата? Те, милите, не могат да разберат с какво този член е толкова важен. Като пораснат ще разберат. А аз ще обясня на техните родители защо този член е толкова значим.
Този член, мили родители, е толкова необходим, защото вече се успокоих, че България няма да е една от страните, произвеждащи инсулин. Инсулинът в световен мащаб се произвежда чрез ГМО технология. Ние няма да изнасяме инсулин, а ще внасяме. Това е прекрасно за чистия дебел джоб на нашенеца. Следователно ние все по-ясно и отчетливо ще усещаме този член.
Ликувай, народе! Няма да изнасяме и ядем български генномодифицирани домати. Ще ядем гръцки, турски и македонски такива. И правилно - нека да се бъхтят тези народи, а ние ще си плащаме и ще си почиваме. Пазете този член, дори под натиск.
Ясно е, че няма да изнасяме пшеница. Нека изнасят американците като по-глупави. Ние като по-умни ще се държим здраво за члена, за който те няма да се хванат.
Мили родители, не давайте пуканки на децата си! Ще нарушите чистотата на българската царевица, от която пуканки не стават. Нека с пакет пуканки в ръка в кината само американците да откриват нужния им член.      
Нека само простите германци да карат коли с гориво, произведено от мръсна генномодифицирана рапица. Ние ще си плащаме скъпо и прескъпо на братушките и ще си караме с чист руски нефт и газ. Така ще разберем какъв член са ни приготвили.
Нека Самоков си остане чиста бетонна туристическа дестинация. На нас ни е по-изгодно да си внасяме картофи от румънците и поляците. За да не строшим хатъра и на техния член.
Мили родители, мога да ви изредя още две страници, но ще стана отегчителен и за себе си. Да поговорим за наука, но без сълзи и сополи. Сталин забрани генетиката и благодарение на това и у нас се пръкнаха световни „умове“ в областта на тази наука. Благодарение на тях цялото население е генетично грамотно. Разбрах, че българите се интересуват най-много от генетика, на второ място от членове и чак след това от политика и футбол.
 Според един от плакатите на еколозите 93% от хората в България не знаят накъде вървят. Няма прогрес без наука. Като им е толкова мила чистата храна защо не се върнат при бащините си ниви и не оставят хората с градско мислене на мира. Градът не се интересува толкова от храната, колкото от духа. Дори и дошли отнякъде, в града се създават умовете, които ни водят напред. Ние обърнахме естествения ход на нещата и оставихме селото да ръководи града. Лошо няма. Глас народен, глас Божи! Само, където резултатите са плачевни.
Аз съм градски човек и цялата тази селска тупурдия ми е чужда. Но не мога да съм безпристрастен, когато виждам, че парите за пореден път от глупост се изплъзват от ръцете ни. „Пазете този член като очите си“! Само че ми обяснете от какво ще вадят пари утрешните българи и дали ще вадят нещо изобщо или други народи ще им вадят своя член.
Legacy hit count
493
Legacy blog alias
38279
Legacy friendly alias
-Пазете-този-член-
Любов
Смях до дупка! :)
Цитати
Човекът и обществото
Човекът и природата
Математика
Час на класа

Comments1

boristodorov56
boristodorov56 преди 16 години и 1 месец
Членоразделно!
By PetarKalinov , 18 March 2010

ГМО срещу ГМО

Подхванах темата за ГМО с идеята да получа компетентно мнение от двете спорещи страни, за да мога да преценя дали да подкрепя или отхвърля петицията срещу разпространението им. На практика какво се получи? Хората, които поддържат или просто не са против ГМО дават много обективни, точни, ясни и аргументирани факти и мнения, но са малцинство. Хората, които са против ГМО ме заляха с купища заклинания, обиди и някакви псевдонаучни изводи. Последният хит в аргументацията им е, че Индия е забранила генномодифицираните патладжани. Не знам дали е верен този факт, но Индия едва ли е критерият, по който следва да се ръководим. В голяма част от Индия е забранено телешкото месо. В други части на тази страна е забранено свинското месо. Има и пълни вегетарианци. Да не говорим и за броя на гладуващите.

Ако Индия е нашата пътеводна светлина, в унисон с изискванията на политбюро на българските еколози, предлагам:

1.Поетапно и категорично забраняване в рамките на един-два месеца на телешкото и говеждото месо и техните субпродукти.

2.В Българската конституция, като член първи, да бъде записана тотална забрана за производство и консумация на свинско месо на територията на страната ни.

3.Поради горните две забрани, за премахване на опасността животните да са хранени с ГМО продукти, да се въведе до една година пълна забрана на консумацията на месо.

Друг от поредните хитове е, че семената за генномодифицираните  растения трябва да бъдат закупувани. Да не си мислите, че ако си купите чист посев от „Сортови семена“ ще ви излезе безплатно. Дори софтуера, на който четете това, мнозина от вас знаят, че не е безплатен. Земеделецът Сам най-вероятно си е направил сметката, когато е влагал пари в ГМО семена. Той едва ли би работил на загуба. И най-вероятно, когато продаде реколтата си, ще бъде на печалба.

Не съм сигурен дали противниците на ГМО правят разлика между генномодифицирани храни и генномодифицирани организми. Голяма част от животоспасяващите лекарства са продукт на генното инженерство. Благодарение на него те са и на достъпна цена. Трябва ли да забраним инсулина и да обречем на гибел милионите болни от диабет!?
Прочетох много и различни мнения по въпроса за ГМО. Признавам, че не съм специалист по темата. Даже в началото от незнание по-скоро бях склонен да подкрепя протестите срещу ГМО. Нападките и обвиненията на противниците на ГМО обаче не ми помогнаха да си изградя позиция по въпроса. Напротив, умереният тон и научните доводи на реалистите по темата започнаха да засилват у мен идеята, че в крайна сметка едно разумна и контролирана употреба на ГМО е носила и носи полза на човечеството.
Legacy hit count
619
Legacy blog alias
38232
Legacy friendly alias
ГМО-срещу-ГМО

Comments

By PetarKalinov , 18 March 2010

Клифци*

Сашка Васева каза твърдо „Не“ на ГМО. Ашколсун! След всички спецове, които пяха и се изказваха по проблема, доживяхме и Дупнишката Мадона да ревне бодро в общия хор. Само от Брюксел нехаят и не чуват жалните стонове на нашите природозащитници.
Европа разреши отглеждането на генномодифицирани картофи. И какво ще правим сега!? Червеният и синият картоф ще си останат компири, та ако ще и да им покарат клифци.
Толкова ли сме заблудени, че не можем да видим реалността. В момента големият проблем на България е Симеон Дянков, а не ГМО. Защото Дянков ни готви бърза смърт, а с ГМО може да доживеем до старини или поне няма да умрем от глад!
ГМ картофите едва ли миришат по-различно от самоковските. Руските пари също едва ли миришат по-различно от финландските. Като си гладен и няма друго, така добре ще се заситиш с генномодифицирани картофи, че сигурно ще питаш и за допълнително. Когато икономиката ти изпитва глад за свежи капитали е много перверзно да отказваш руските пари, защото на Дянков му миришели по-особено. Щом има толкова остро обоняние, Бойко да го беше назначил за главен парфюмер на републиката. Половината Ню Йорк е построен със съмнителни капитали. Освен малоумници като Осама, някой друг да се е опитал да го бутне заради това!?
Когато си гладен имаш два пътя – или да се заситиш и да се омърсиш, или да повярваш на пропагандата,че е по-добре да си гладен, но с чист организъм. При това всеобщо обедняване на българите някак си е тъпо да се водят спорове за видовете храна, които те трябва да консумират. Сеща ли се изобщо някой, че вече започват да липсват парите в джобовете ни, с които по принцип си купуваме, каквато и да било храна.
Иначе и аз съм еколог. И защитавам всяка читава екологична кауза. Като например:
-Кола ползвам рядко, возя се с метро. Защо не въведем четворен данък за всички автомобили с двигатели над 1600 кубически см? Природата ще живне от това.
-И мен ме дразни бетонирането на Черноморието и планините. Защо не искаме да се въведе десеторен данък за всички сгради до 500 метра от бреговата ивица и до 5 километра от защитените зони по „Натура“?
-България може да спечели милиарди долари, ако продаде вече формираните излишъци от договорените квоти за използваните емисии от въглероден диоксид. Да натиснем правителството да продава още повече такива квоти. Хем пари ще има, хем ще се запази и природата.
-Да спрем изсичането на горите. Да спрем износа на дървен материал. Да въведем акциз за дървата за отопление.
Има хиляди екологични каузи, за които си заслужава човек да се бори. За вкуса на компира отказвам да се боря и да пея.
*израстъците на картофа
Legacy hit count
722
Legacy blog alias
38231
Legacy friendly alias
Клифци-

Comments

By DenitsaDeni , 17 March 2010
Петиция, която открих днес, на организация, която знам, че не само говори, но и действа. И поне веднъж имаше ефект от петициите й и то положителен.

http://www.avaaz.org/en/eu_health_and_biodiversity/?vl

Понеже днес приемат закона за ГМО и понеже съм почти сигурна, че ще се срамуваме от него, въпреки че 97% от хората в България са против ГМО и въпреки, че ги "хрупаме" щастливо във вафли и колбаси напълно незаконно. Затова реших, че е по-добре да се действа на едро.

Аз подписах петицията, призовавам ви и вас да го направите. Сложих линк към нея и във всичките си блогове, пуснах я и във Фейсбук, и в Туитър, надявам се и вие да помогнете да я разпространим. Мисля, че си заслужава, защото е крайно време цяла Европа да изрази мнението си, което на всички е известно, е доста крайно против. С изключение на Англия и няколко други. Въпросът е, че е напълно неприемливо Комисията в лицето на Барозу да взема еднолично решение за нещо, което е толкова спорно в различните държави (и доста държави вече го оплюха официално). И да дава извинение на Бойковците да приемат закони, които са напълно неприемливи за гражданите на дадена държава. Затова мисля, че трябва да се действа на по-високо ниво. Нашите политици са подкупни и жалки, така че няма къде да ходят, освен отново да ни продадат. По-лошото е, че и европейските започват да стават такива (или поне става по-видимо), което определено ме притеснява. Наскоро четох как ЕК моли големите вериги супермаркети да се включат в активното разпространение на новите технологии - гмо и нано (въпреки, че за нано-то вече има доста статии за токсичността на някои от тях). Което на човешки език значи - сложете само такава стока, за да разберат потребителите, че нямат избор. Вие знаехте ли, че Карефур са отказали да продават ГМО и в тяхната верига те не се продават? Е, ЕК ги натиска да си променят политиката. Това ако не е отвратително, не знам кое е.

Така че да действаме както можем. Тази петиция е добро начало. Съжалявам, че пак изпуснах протеста пред НС (те къде изобщо ги обявяват - за всички чувам след като са свършили!), но мисля, че трябва да се действа на всички фронтове. От ЕП ми отговориха, че това не било тяхна работа, а на Комисията. Което не е вярно и тази петиция ще е добро допълнение към моите мрънкания. Плюс още някои статии, които събирам. Мисля, че тази битка си заслужава да се води. И мисля, че може да бъде спечелена! Малко е вероятно, но не е невъзможно. А щом не е невъзможно, значи си е напълно възможно.
Legacy hit count
292
Legacy blog alias
38203
Legacy friendly alias
Да-кажем-не-на-ГМО-

Comments6

Kopriva
Kopriva преди 16 години и 1 месец
 Аз подписах петицията и я разпространих!
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 1 месец
Много се радвам, Коприна. Дано да успеят да ги съберат тези 1млн. подписи и да ги набият в главата на Барозо, защото си го заслужава. Такава глупост успя да сътвори...
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 1 месец
Между другото изглежда, че един от неприятните текстове е минал през гласуването - щом са решили как да се изписва ГМО на опаковките, значи са решили да не ги забраняват изцяло за употреба в България. На печелившите честито, на останалите - това е положението.
chopar
chopar преди 16 години и 1 месец
Дени, става дума за продукти, които са внесени и, в които има употребени продукти ГМО. Например в много продукти има соев летицин. Мисля, че 90% от соята внасяна в ЕС е генномодифицирана. За това иде реч. и мисля, че е в полза на всички. Особено за хората с очила като мен да е двоен надписа :-)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 1 месец
Че има полза, има. Но можеше и доста по-добре. Като например да се сложи горна граница на количеството ГМО продукти - което го имаше досега, друг е въпросът, че не се спазва. Всъщност не знам, засега нямам пълна информация какво са решили. Но утре мисля да отида сутринта. Да попротестирам и аз. :)

Лека от мен.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 1 месец
Днес бях на протеста пред НС. Продължи твърде много и измръзнах, но пък беше забавно. Най-забавната част беше гласуването в НС. Мисля, че няма по-тъпи депутати от нашите. За да прегласуваш едно и също нещо три пъти, с почти един и същ резултат, предишното два пъти(или бяха 3) с един и същ резултат, но неочакван за всички, и накрая да трябва Цецка Цачева да им каже да гласуват "против", направо не беше истина. Тези хора наистина са много зле. Ама много зле.

И все пак, поне аз като си тръгнах нещата изглеждаха добре за противниците на ГМО (или поне сравнително).  Да видим какво ще излезе накрая. Изобщо не смея да се радвам предварително.

И последно, най-интересното изказване беше на ББ, който заявил, че някой е платил на протестиращите (нас). Просто не мога да разбера с какви очи ги говори тези работи. Поне на мен никой не ми плати, от което съм малко разочарована. Аз за какво отивам там все пак :) Понякога се чудя той наистина ли си вярва като ги говори тези глупости или просто се прави на интересен.
By PetarKalinov , 20 February 2010
Кой разпъна Иисус Христос на кръст! Банда глупави негодници, които не искаха да приемат, че философията на любовта ще ги избави от глупавите им предразсъдъци.

Има такава притча в Новия завет. Някакъв стопанин тръгнал на далечен път. На слугите си оставил съответно по пет, два и един таланта. Когато се върнал, първият и вторият удвоили парите, третият просто му върнал жълтицата. Стопанинът щедро наградил тези, които умножили богатството му и наказал безхаберния. „Защото всекиму, който има, ще се даде и преумножи, а от оногова, който няма, ще се отнеме и това, що има“ (http://www.pravoslavieto.com/bible/nz/mat.htm).

Въпросът е трябва ли да развиваме дадения ни потенциал и покрай него да развиваме нещата около нас или трябва да го заровим в земята от страх и да скръстим ръце в очакване на апокалипсиса. Кое е водещото начало в природата на човека – разумът и стремежът към познание или условните рефлекси и глупостта?

Къде искаме да живеем – в Средновековието или в Ренесанса? Във времената, когато всяка прогресивна мисъл е била ерес или във времената, когато човекът се е събудил от догматичния си сън и е тръгнал по пътя на прогреса. Във времената, когато мисълта е изгаряна на клада или във времената, когато мисълта е увековечавана в шедьоври на изкуството.

Знаете ли колко много инциденти стават годишно при използване на електрически ток? Сигурно няма такава статистика. Всички са наясно колко опасен може да бъде токът. Изследвано е въздействието му върху хората. Опасностите са големи и известни. Какво да правим! Може би да издигнем лозунга „България свободна от електрическа енергия!". На свещ е писана нашата история, на свещ ще си живеем!

Протестирахме срещу АЕЦ „Белене“. После протестирахме срещу затварянето на 3-и и 4-и блок на АЕЦ „Козлодуй“. Кога бяхме искрени? Или просто от любов към манифестациите се включвахме с радост във всяка всенародна масова проява. Глупавото в случая е, че с лека ръка отхвърлихме готови 1000 мегаватови реактори от ново поколение, за да защитим впоследствие два реактора от почти чернобилски вид.

Сега протестираме против ГМО. Утре, ако настъпи глад, ще искаме въвеждане на ГМО.

Дядо ми казваше, че тоалетна се строи предварително, не когато почувстваш остра нужда от нея. Хубаво е да се премислят нещата, преди да се действа. Защото много е вероятно всички съседни нам страни да започнат да отглеждат ГМО, включително и Черноморски модифицирани водорасли. Тогава, за да останем чисти и святи, ще се наложи да изпратим Бойко да лови пчели и полени по границите.
Правото на протест е свещено. Но ми се струва, че ние използваме това си право някак без много много да му мислим, водени от инерцията на стадните масови мероприятия, характерни за близкото ни минало. Ако цялата енергия, изхабена по неадекватни протести беше впрегната в производството на електроенергия, досега да сме се отказали от всички, замърсяващи околната среда, централи.

http://petarkalinov.blogspot.com/2010/02/blog-post_14.html#comments
Legacy hit count
498
Legacy blog alias
37502
Legacy friendly alias
Неделно-училище
Човекът и обществото

Comments20

shellysun
shellysun преди 16 години и 2 месеца
Я стига глупости. Пък и подкрепени от православен сайт. Къде в Библията пише, че Господ е разрешил да модифицираме създаденото от него? Дал ни е да владеем над земята и всичко що е над, под и върху нея, като при това ни е надарил и с разум. В малка България, дето не може да изхрани вече по естествен начин собствените си жители само ГМО ни липсва - малко са ни отровените земи и води. Аз пък предлагам да се превърнем в световна екологично чиста и защитена зона и произвеждайки много чиста продукция да помагаме на гладуващите.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Калинов, смайваш ме. Ами ако утре се окаже окончателно, че съответните неща са канцерогенни и причиняват генетични мутации, заразяват и почвата на всичко отгоре? Кой ще поеме отговорността за такова нещо? Дядо ти добре е казал за тоалетната хартия, та добре е да се помисли преди да сме почнали да светим в тъмното по необясними причини. Аз лично си искам правото на избор - избирам да се откажа от привилегията да ям модифицирани крави или домати. Не искам да ми ги пробутват в никакъв вид и не искам да ме лъжат.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца

Прочетох и останалите неща в блога ти и - за моя изненада, явно това наистина е твоята позиция. Та, няма да те разубеждавам, просто ще ти кажа, че всичко това звучи като "след мен и потоп". Ами ако децата ти все пак искат да знаят как мирише истински огън от истински дърва и какъв е вкусът на истинското месо?

Лично аз съм против всяка цивилизация – във всичките и форми, съвсем крайно. Смятам, че тя е вредна за човека, за природата и за всичко живо. Уврежда непоправимо човещината в хората, унищожава въображението им и способността им да съпричастват и контактуват пълноценно. Най- ценното на което уча детето си е как да живее без цивилизация. 
И без да нанася непоправими вреди.

Както знаеш, изборът е твой - освен ако не те поставят в тъпа ситуация да нямаш представа какво ти пробутват. Освен положителни, цивилизацията има и много отрицателни страни. Не е добре, според мен, да си затваряме очите за тях. ГМО е повече политика и икономика, отколкото научно достижение. За да стане научно достижение, първо ще трябва да се изучи достатъчно.

Поздрави.


PetarKalinov
PetarKalinov преди 16 години и 2 месеца
Здрасти. Няма какво да се учудваш. Аз съм модерен човек и харесвам новите технологии. Който иска нещо друго, има право да избере пътя към най-близкото екологично чисто село и да заживее, както си иска. Аз не съм краен привърженик на ГМО, но не мисля, че ефектите от тяхната консумация ще се усетят скоро, ако има такива. Ако една маймуна яде ГМО портокал, то тя няма да се превърне в ГМО портокал, а ще си остане маймуна. Освен това ми писнаха тия безкрайни спорове за едното плюскане. Както е казал Сократ - аз ям, за да живея, а не живея, за да ям. Не ми пука с какво ще си напълня стомаха, ако акълът ми е наред.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Случайна, защо така? Ако няма цивилизация, няма да има нито наука, нито изкуство, нищо. Само хора, работещи от сутрин до мрак, спящи когато не работят и множащи се. Не е хубаво това, което го говориш. Цивилизацията може да бъде хубаво нещо, хората могат да бъдат щастливи заедно, просто трябва малко желание и време. Иначе каква полза от съпричастността и въображението, ако всяка твоя секунда е вложена в полето, за да оцелееш? Каква полза от свободата, ако тя не създава, а просто си стои в калта неоценена и неизпълнима.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Петар - ако ГМО навлязат, няма да има екологични села. Това е проблемът. Няма да има избор. А и съвсем вярно - ядеш, за да живееш, но ако от това което ядеш зависи колко и как ще живееш, тогава нещата са съвсем различни. Привърженик на новите технологии значи да се интересуваш от тях и да можеш да оцениш плюсовете им и минусите им, а не просто да повтаряш мненията на подкупните шефчета дето само чакат Монсанто да започне да налива пари.
PetarKalinov
PetarKalinov преди 16 години и 2 месеца

Във влака пътуват дебела жена, слаб мъж и петима други. Дебелата жена казала:

-Да отворим прозореца, че ще изгина от жега.

Слабият мъж отвърнал:

-Не отваряйте прозореца! Ще умра от студ!

А другите заключили:

-Дайте първо да отворим прозореца, че да погине слабият мъж. После ще го затворим та да погине дебелата жена. А ние ще си пътуваме спокойно.

Всичко е въпрос на личен избор. Който иска да яде ГМО - да яде. Който не иска да не яде. Чисти села ще останат - не бойте се. То и сега има хиляди, в които жив човек не можеш да срещнеш.

 

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Дени, доматите нямат нужда да им се бае, докато растат, нито пък кравите - да им се пее. Многото работа идва от презапасяване, което пък идва от човешката алчност. Всъщност, човек може да прави от, за и в природата страхотно много неща за самия себе си - овен да се размножава и да яде домати :)) Хората живеят заедно и без цивилизация, нали?

Калинов, въпросът е там, че не съм съгласна да ми налагат нови технологии, които не са изучени и да ме слагат в средата на свършения факт без да имам право на глас. Спорът не е за плюскането, а за опита за лъжа. Ако нещото е безвредно и прекрасно, защо е нужно да го крият, доизследват и забраняват? Просто да напишат на вафлата ГМО и ще си я гризе някой любител на високите технологии, пък аз спокойно ще откажа.


Kopriva
Kopriva преди 16 години и 2 месеца

 Хм, Дени, изобщо не е така. Какво поле? Ако се откажеш от цивилизацията ще си сред природата например на ничий остров, което значи океан или високо в планината, където няма да те открият :) Красива природа, здравословен живот, спокойствие и разбира се изкуство, например аз мога да си взема цигулката, а Случайна да пише по цял ден стихове и есета. Синът и тайно ще ни ги праща от най- близкото селце, където някоя самотна баба на 90 години ще има компютър, като моя в момента (от Втората Световна Война) и ще ги снабдява със зеленчуци собствено производство. 

 От доста време има комуни, които естествено ние няма как да знаем къде точно са (все пак хората са се отказали от цивилизацията). Но ничиите острови не са толкова много:) и преди години немски журналист беше успял да заснеме филм за живота им. На мен страшно ми хареса и затова явно си избрах мъж, с когото идеално бих оцеляла и на края на света ( всичко умее), но единствено сигурност и спокойствие не можем да постигнем в цивилизацията :) Та, вместо на остров в комуна сред съмишленици да ловим риба и да си разказваме страшни истории пред огъня, ето ме в центъра на цивилизованата Германия, в която нито чувам прибоя, нито ми се плискат вьлни в краката и водя спорове полезни ли са изкуствените зеленчуци с вкус на солена вода ,пълни с химикали, ГМО и всякви отрови:)

 А, Петър ни разказва истории от библията и вицове, които никак не мога да свържа с ГМО, но той си знае и предполагам си се разбира :)

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
КоприНа, планът е супер :))! Точно такова нещо имах в предвид.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Хм, не знам, гледала съм доста стока и растения, не е лесна тая работа, дори и да е за лична употреба. Помня едно време като гледахме теле и прасета и кози, беше много тегаво (а не е да кажеш, че с това произвеждаш за цял взод). Търчиш като гламава по поляните. Идилично, но и изморително. Пък и растенията си искат гледане, не е като да няма. И то аз по-скоро само помагах. И не че е чудовищно трудно, но все пак е времеемко.

А какво имаш предвид под това - хората да живеят заедно без цивилизация. Без цивилизация е съвсем определено по-добре да си сам, иначе някакви хора идват да те убиват, за да ти вземат каквото си харесат, вируси, бактерии, всякакви проблеми.

Не знам защо хората имат такава идилична представа за живота без цивилизация. Без цивилизация един апендисит те убива все пак. Има си много съществена полза в цивилизацията, просто ние сме я затрупали с абсолютно несъществени неща и не виждаме истински ценното.


Kopriva
Kopriva преди 16 години и 2 месеца
Фимът, за комуната, който гледах беше за хора, избягали от наистина напреднала цивилизация. Имаше немци, англичани, французи, холандци.....всякакви маняци :) Беше остров, който естествено не споменаха, нали са там инкогнито. Бяха си направили заслони, ловяха риба имаше някакви екзотични плодове, но крави и други дом. любимци нямаше. Може би ловуват диви животни (птици, зайци,кози).По островите няма големи хищници. Не ми изглеждаха болни, дори напротив- баха весели, полуголи явно е доста горещо и разkазваха много интересни истории.....Отдавна гледах филма, но ми се запечата и винаги, когато спомена "бягство от цивилизацията" си представям онези щастливи диваци:)) Може да има и други варианти, но аз си харесвам този от филма!
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Да, но това са хора, които са тръгнали заедно с една идея и по някакъв начин се придържат към нея. Какво става ако на някой му се възпали апендиситът наистина или получи инсулт или инфаркт? Да избягаш от цивилизацията е хубаво докато не се окажеш в нужда или в болка.

И понеже аз съм учен, мога да попитам какво някой от тях е създал или открил? За вас науката може да има или да няма стойност, но за мен няма нищо по-велико от това да правиш животът по-добър, да даваш нови надежди и хоризонти на хората. И разбира се, да се радваш на чудесата, които Природата е създала наоколо. А и мисля, че е по-добре да живееш 70-90г, отколкото 35-40. 


Kopriva
Kopriva преди 16 години и 2 месеца

Дени, не се засягай на тема "Наука" !:) Това е мечта, която не е научно доказана.Знам ли може би хората, също да са открили нещо. Например "ключът" към щастлив и спокоен живот. И защо ще се разболяват? Нали стресът бил причината за болестите? :) Няма стрес-няма болести! Шегувам се! Но тайничко се надявам да отида на онзи остроv и после обещавам всичко ще ви разкажа!

 И Петър да не се сърди, но постът му ми се стори толкова несериозен и странен, че реших да си споделя несбъднатите мечти във връзка с ГМО! Щом библията има връзка, защо и моята мечта да не е по темата:)

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Калинов, извинявай за отклонението в друга посока, но при нас често се случва :)).

Дениджейн, съвсем не съм искала да омаловажавам работата на учените, които се опитват да правят света по- поносим за останалата част от човечеството. За мен цивилизацията е като антибиотика - може да ти облекчи живота, дори да го спаси, но едновременно с това нанася сериозни вреди, които са неизбежни и непоправими. Ако ми се възпали апендикса, вероятно ще получа перитонит и ще си загина, да. Но същото може да ми се случи и в Пирогов. Знаеш ли, не ми е необходимо непременно да знам, че водата се състои от две молекули водород и една молекула кислород в еди-каква си позиция, с еди- какво си атомно тегло и пр. мъки. Това няма да направи водата повече необходима или по- малко замърсена. Не ми е необходимо да летя със совалка, за да знам, че вселената е безкрайна. Това не прави живота ми по- лесен или по- щастлив. Единственото, което ми дава смисъл, е пълноценния контакт с хората около мен и сигурността на детето. Това е моята съвсем егоистична философия за живота.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Но на Земята сме затворници! Има цяла Вселена отвъд нашата атмосфера, толкова нови планети и чудеса. Съвсем искрено не разбирам защо някой не би искал да ги познава, не би искал да стъпи на тях. Нормално е да обичаш хората около теб, но какъв ще е този контакт, ако по цял ден само се препичате на някой плаж или копаете картофи? Какви ще са предизвикателствата, които ще те карат да разбираш каква си и колко си добра...Още повече, че сме затворници не само физически. Има толкова за нас самите което не знаем. Неща, които с къс живот няма как да научиш, защото си искат години и години отдаване и труд.

Аз съм рядко неработохоличка и не кариерно ориентирана, това би трябвало да е ясно. Обичам да си стоя на вилата, самичка или с приятеля ми и ми е добре. Но въпросът е, че докато си сам, ти просто не знаеш кой си. Можеш да медитираш, да постигаш, да правиш каквото щеш, но истинската битка е, когато си сред другите, когато нямаш пълен контрол и въпреки това трябва да бъдеш добър, трябва да правиш добро.

И смятам, че е същото и с идиличните картини. Хубави са за почивка, за възстановяване след травма или стрес. Може би дори и за цял живот възстановяване. Но за всички? Ако хората цял живот гледат залеза, за какво им е този прекрасен мозък, който имаме? Те просто няма да го използват. Тогава какво ще ни направи по-различни от маймуните?

Не се заяждам, просто за мен, е престъпление да се откажеш от хиляди години еволюция - социална и биологична и просто да зарежеш всичко завинаги. И забележи, комуната на Коприна е също носител на цивилизацията - защото други цивилизации са се изяждали, избивали, изнасилвали и подобно. Хората отишли на този остров са рожби на своята цивилизация, която ги е научила (дори и исторически), какво е добро и зло, какви са границите между индивидите и други такива. Изобщо не ми става добре като осъзная, че градовете ни, всичко е направено така че да сме идеалните калинки в огромната машина. Затова и ги избягвам. Но това може да се промени. Обществото може да се промени, дори и чрез комуни. Но не комуни отричащи всичко (въпреки че ходенето полугол със сигурност е примамливо за мен), а по-скоро отхвърлящи лошото и развиващи доброто.


DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Дени, предлагам да се преместим, преди Калинов да ме е утрепал с камъни :))) Това обсъждане прилича на продължително.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Е, ако му е неприятно да каже, сега няма да му изнасилваме поста :)
PetarKalinov
PetarKalinov преди 16 години и 2 месеца
Не съм толкова страшен. Поне на дневна светлина. Нощем ми растат кучешките зъби и започва да ми се пие кръв. Сигурно е от хамбургерите. Аз съм градски човек и селските идилии не са ми по вкуса. Предпочитам да използвам електричество, а не свещи. Предпочитам електрическа печка, а не такава на дърва. Даже си мисля, че в случая съм екологичен, защото не изсичам горите.Предпочитам атомните централи, колкото и да са опасни. Всъщност предпочитам да живея с научните постижения. ГМО може да докара рак - възможно е! Но някаква генна модификация би могла да създаде и ефикасно лекарство срещу тази болест. Науката може да докара нещата дотам, че ракът да се лекува по-лесно от настинка. Връщането назад ще докара нещата дотам, че хората ще умират от настинка.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Е, точно затова спряхме да ти спамим поста :))) Но се чувствай поканен да спориш с мен (аргументирано).
By fizilla , 18 February 2010
Да питаш дали са опасни генно-модифицираните организми е все едно да питаш дали са отровни гъбите или дали са вредни лекарствата. Е, очевидно зависи. Някои гъби са отровни. Други стават и даже са вкусни, а трети.. да не казвам. При лекарствата в някакъв смисъл е същото - зависи най-вече от дозата. Човек и от аналгин може да се спомине, ако изяде достатъчно, но това причина ли е да се обявяваме против болкоуспокоителните? Тук ще се опитам да изложа аргументите за и против ГМО, подкрепени с цитати в научни списания.

Legacy hit count
908
Legacy blog alias
37443
Legacy friendly alias
Опасни-ли-са-ГМО-

Comments16

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Ей, да не би Монсанто да са почнали да плащат да се блогва? Ако е така, да плащат на всички, поне.
Колкото до публикациите в научни списания, както казах вече, вчера ме цензурираха, защото казах, че peer-reviewing-а е корумпиран. Да имаш съмнения по този въпрос? Сигурна съм, че нямаш. Освен това от време на време се появяват статии за токсичност. Но странно защо няма последвали изследвания.
И как точно да вярваме на учени, които са работили или в момента работят за биотехнологични компании? И това ли са глупости? А защо тогава миналата година имаше бум на публикации в НЙ Таймс за разследвани професори, които "независимо" твърдели, че даден продукт е читав, а се оказва, че през това време са получили солидни суми от компаниите, които ги разработват? Аз нямам против да им вярвам, ама никой не им държи сметка на тези хора кой точно ги храни.
И последно - всъщност Монсанто пуска първата си простотия 1996 (както съм и написала в моя блог). Мислиш ли, като учен, че за 14 години, +/- няколко за тестване, могат да се проявят всички ефекти в поколенията, от употребата, акумулацията + смесването.
П.С. Прочетох публикацията и съветвам всички да го направите, много е интересна.
fizilla
fizilla преди 16 години и 2 месеца
Според мен е много важно тези излседвания да се правят независимо от компаниите. Между другото това означава,  че еко организациите също не бива да ги спонсорират, понеже така могат да ги манипулират в своя изгода (да, и те имат изгода и е наивно да се мисли обратното!). Аз самият съм скептично настроен към това, че peer-reviewed списанията са корумпирани. Имало е такива случаи, но те са малко, а като цяло това не е практиката и рано или късно истината излиза наяве.

Второто много важно нещо е да се правят повече изследвания. Не може от една-две публикации да се вадят заключения! Същите опити трябва да се повторят и потретят от различни научни групи, в различни институти и в различни държави, за да се стигне до някакъв консенсус. 

Трето- естествено, че не ми плащат от Монсанто:)) Де да беше така.. Просто ме дразни начина, по който се води т.нар. "обществен дебат" за ГМО. Говорят се пълни глупости от еко организациите и политиците, и никой не обръща внимание на научните факти. Затова и реших да почна да пиша за тях. 
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
" Аз самият съм скептично настроен към това, че peer-reviewed списанията са корумпирани. Имало е такива случаи, но те са малко, а като цяло това не е практиката и рано или късно истината излиза наяве."
Ми аз пък не съм. И как да не са, като рецензентите са анонимни, могат да ти задържат статията произволно дълго (докато я крадат) и ти не можеш на никой да кажеш копче (добре, де, това се случва най-често на хора извън съответната мафия, но точно те обикновено оборват общо-приетото). От това по-големи предпоставки за корупция едва ли има. Вярно, сега е по-трудно да се крие истината дълго, защото има много списания и много журналисти гладни за сензации, но каквото и да се пише от популярни списания, пак се стига до учените, които да кажат дали нещото е вярно. И като тия учени са на хранилката на съответната компания, не може да се очаква, че мнението им ще е обективно. И точно затова гръмна скандалът с климатолозите, както и няколкото с психиатри миналата година. Просто това наистина не са единични случаи.
По точка 2 - така е, но от друга страна, също не могат да се пускат неетикирани храни на пазара въз основа на 1-2-10 публикации. Става въпрос за технология на 14 години. Нямам против нея, но искам да имам право на избор.
т.3 : съгласна съм за дискусията, но причината за това е в самите учени, които се крият. Да си чул някой учен да излезе и да каже по следният върпот има еди колко си статии, с еди какви си открития, въз основа на което смятаме че... Излизат някакви шефчета и започват да ти обясняват как светът едва ли не ще свърши ако не ядем само ГМО. А от друга страна излизат разни недоучили еколози, които ти обясняват как ако ядеш ГМО светът ще свърши (а не ти казват, че ние така или иначе вече ги ядем). Къде са учените, които се интересуват от темата и могат да изложат всички изследвания точка по точка? Поне засега не съм ги видяла. Ти си първият, който се захваща с това и много ти благодаря, защото вероятно ще се възползвам от работата ти. Но мисля, че това което правиш е най-правилно и с него трябваше да се започне. Странно защо на никой правителствен експерт не му е хрумнало да го направи.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Много бих искала някой да ми обясни Защо е необходимо да ям ГМО? България не е Сомалия - има достатъчно плодородна почва, подходящ климат, нама цунами, торнадо, земетресения, пустини или полярен лед - какво налага отглеждането на модифицирани култури? Може би съм с някакви остарели разбирания, но не виждам необходимостта от модифицирани култури при условие, че страната има необходимия ресурс да си изхрани населението с нормални култури. В Холандия може би се борят за всяка педя земя все още и при техния климат е малко вероятно да отгледат нормален домат, но тук - каква е причината?
fizilla
fizilla преди 16 години и 2 месеца
Никой не те кара да ядеш ГМО. Всеки яде каквото поиска. Важното е да има информирано съгласие. Освен това ГМО не са само храни и фуражи. Има още много неща, които биха могли да са ценни за хората - биогорива, евтино производство на инсулин и т.н. Тъпо е да слагаш всичко под една шапка.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Не я кара, ама не и дава и избор. Защото като не знаеш какво има във вафлата, как можеш да решиш да я ядеш ли или не? А законът си прави много съществени оглушки по този въпрос. Трябвало да има обозначение с големи букви, ама кой ще контролира вярно ли е обозначението или не, не става ясно.
fizilla
fizilla преди 16 години и 2 месеца
Затова трябва да се изясни. Според мен всичко, което съдържа ГМО над някакви количества, трябва да е маркирано. За ЕС мисля, че това е задължително. 
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца

Тук аз се ориентирам по баркодовете на храните. Разбрах, че всеки баркод, започващ с 3,  означава "нормално" отгледана храна (с ползване на  пестициди, изкуствени торове и разни други благини...); с 4 започват ГМО храните, а с 9 - органичните (или чистите храни). Даже някои производители вече гордо правят деветката в началото на баркода по-голяма, за да се види лесно, че продукцията им е organic.

Избягвам всячески всичко, започващо с 4 - та дори с риск да мина за страромодна и спъваща прогеса :).
Да се надяваме, че ако нещо подобно се приеме в България, то ще се отрази и на етикета, та хората да имат поне информираното съгласие (защото, Дени, понякога нямат избор - ГМО храните тук са от 2 до 5 пъти по-евтини - когато имаш 2,3,5... деца и трябва да ги нахраниш...не винаги имаш очи да гледаш баркодовете...). Или поне знание как да си  отгледаш свои зеленчуци...

 

Kopriva
Kopriva преди 16 години и 2 месеца
Хайде, почна се :) биогорива, евтино производство....Защо без ГМО не е ли възможно? Например биогориво се получава и от слама, както и много качествени строителни, изолационни материали. В БГ има достатъчно слама- някой да е проявил интерес да използва този материал? А, колко процента от енергията на ветрогенераторите използваме? Слънчевата енергия оползотворяваме ли я? В толкова държави се подпомагат и спонсорират енергоспестяващи технологии. Можете ли да дадете подобен пример за поощряване на енергоспестяващо производство в БГ? Или като се разрешат и без това вече разпространените продуктити с ГМО и в България ще започне разцвет на индустията? :)
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца

Към автора:
Не разбирам логиката  - ЕДИН човек може да умре от много аналгин, да, но това няма да промени телата и гените на останалите хора.
Ако всички едновременно почнат да потребяват нещо, което не е установено какво причинява на тялото и как го променя - това вече се нарича само с една дума - геноцид.
Те и ваксините бяха благодат...
Почнах да се замислям чак след като познавам вече над 50 деца, страдащи от аутизъм, поведенчески проблеми и проблеми в усвояване на учебния материал.

 Уви - първо в Америка, после и в останалите градове...

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
То, честно казано никой не ме кара и да дишам... Особено пък въздухът в София... Но в тоя случай поне съм запозната с всичките му канцерогенни свойства и съм се примирила с факта. В случая с ГМО - ефекта е спорен, идея нямам какво и дали вреди, нито пък как да позная има ли ГМО във вафлата на детето ми или директно да забраня вафлите. Въпросът ми беше какво налага отглеждането на тези продукти в България? Да не би да плануваме да станем база за производство на евтин инсулин или сме намерили широко приложение на биогоривата? Или просто сме база за пореден експеримент?
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца

" Иначе ще ядеш, пиеш и дишаш, това от което имат най- голяма печалба корпорациите!"

Абсолютно верен и тъжен извод...

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Аз бих си забранила вафлите ако можех. Ма мога само да ги заменя с шоколад :)
Между другото, поста на блога на Петко ви го препоръчвам. Много е интересен.
Ела, знам че много хора биха яли ГМО поради финансови причини или обикновено безхаберие, въпросът е обаче, че това ще е тяхно решение. А не на правителството, както се получава някак си в Европа.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца

Дени, ще се изненадаш да разбереш колко много хора живеят с идеята, че нямат никакъв избор.

Затова винаги избират това, което е по-лесно, по-приятно или по-вредно :)...

 

gargichka
gargichka преди 16 години и 2 месеца
Еваларката, Петко! Това се отнася и за предишния ти пост, който също прочетох с голям кеф на сърцето.

 Ами в крайна сметка мисля че е ясно - не можем да знаем са ли или не са вредни гмо, кои за кого и в каква степен. Историята ни учи на разни любипитни фактчета. Наример като са въвели газовите лампи се е смятало, че тяхната светлина е "прекалено чиста за човешкото възприемане и децата  ни ще ослепеят". От влаковете са вредни за здравето и психиката поради твърде високите скорости, които развиват. От друга страна всички сме чували за първоначалните противозачатъчни, които са предизвиквали удодливи деца или за едновремшното схващане, че аспиринът е по-вреден от хероина и затова трябва (и бива) изписван именно последният.

 Общо взето въпросът е прагматичен. Чувала съм, че не е хубаво за екосистемите тия монокоптури. А дали и на здравето вреди, това ще знаят най-вероятно вече нашите деца или внуци. И ще си разказват с облекчение или с потрес хорор-историйки от миналото - или ще се усмихват снизходително на страховете ни.

chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Само Бог има право да модифицира генно. За това и ще бъдем наказани. Но досега сме изпраскали толкова некачествена храна и толкова хубав въздух сме издишали, че ГМО може и дори да ни излекуват :-))
By IliaTsonev , 22 May 2009

http://НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА НЕЗАБАВНА ПОДКРЕПА НА ПЧЕЛАРСТВОТО

    Здравейсте блогери, аз съм дългогодишен пчелар, имам не само практически опит, но и доста теоретични познания. Въпреки, че преобладаващата част от българските пчелари са в зряла възраст, сред нас се усеща остра нужда за широка комуникация със съвременни средства. Избрах този блог, като място посещавано от хора с най-различни професии и възраст, за да споделя притесненията на българската пчеларска общност за бъдещото развитие на пчеларството, като  застрашен важен отрасъл от българското селско стопанство. Голяма част от пчеларите ще коментират предложените документи, но за мен е важно не само тяхното мнение и затова предствям проблема на Вашето внимание.

 Загрижен от мистериозното изчезване на пчелите по целия свят (условно наречено "синдром на разпадане на пчелните колонии" или  съкратено на английски "CCD"), през м.ноември 2008г. Европейският парламент (ЕП) приема "Резолюция на Европейския парламент относно състоянието на пчеларството"-2RezoljuciaEP22_3_09.doc

  Въз основа на тази резолюция , за целите на българското пчеларство са разработени:

1. Писмо до пчеларите и пчеларските организации-1PismoZaRezolEP4_5_09.doc

2.Общи сведения за Резолюцията на ЕП относно състоянитео на пчеларството-3RezoljuciaEP_Belejki22_3_09.doc

3.Национална програма за незабавна подкрепа  на пчеларството - проект-4NacionProgrPchel26_3_09.doc

4.Фонд "Пчеларство" - проект, като приложение към националаната програма- 5FondPchelarstvo_EP28_4_09.doc

5.Мотиви, аргументи и коментари към предложенията в "Национална програма за незабавна подкрепа  на пчеларството"-6RezoljuciaEPkomentari4_5_09.doc

  Тъй като проблемът е много важен за развитието на селското стопанство и за икономиката на България, очаквам с нетърпение Вашите предложения и коментари.

За да добиете по-пълна представа за мащабите на проблема с изчезването на пчелите (Colony Collapse Disorder - CCD) Ви препоръчваме да гледате филма на National Geografic "Мълчанието на пчелите"  (Silence of the bees) - около 45 минути

Legacy hit count
1012
Legacy blog alias
29665
Legacy friendly alias
Тревоги-свързани-с-пчеларството

Comments1

IvanAngel
IvanAngel преди 15 години и 10 месеца
В България застрашително изчезват и пчеларите. Те стават все по - малко.

За първи път обаче, научавам, че има подобна тенденция и при пчелите. Запалиме да науча повече за проблема.

Благодаря ти.


By IliaTsonev , 22 May 2009

НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА НЕЗАБАВНА ПОДКРЕПА НА ПЧЕЛАРСТВОТО

    Здравейсте блогери, аз съм дългогодишен пчелар, имам не само практически опит, но и доста теоретични познания. Въпреки, че преобладаващата част от българските пчелари са в зряла възраст, сред нас се усеща остра нужда за широка комуникация със съвременни средства. Избрах този блог, като място посещавано от хора с най-различни професии и възраст, за да споделя притесненията на българската пчеларска общност за бъдещото развитие на пчеларството, като  застрашен важен отрасъл от българското селско стопанство. Голяма част от пчеларите ще коментират предложените документи, но за мен е важно не само тяхното мнение и затова предствям проблема на Вашето внимание.

 Загрижен от мистериозното изчезване на пчелите по целия свят (условно наречено "синдром на разпадане на пчелните колонии" или  съкратено на английски "CCD"), през м.ноември 2008г. Европейският парламент (ЕП) приема "Резолюция на Европейския парламент относно състоянието на пчеларството"-2RezoljuciaEP22_3_09.doc

  Въз основа на тази резолюция , за целите на българското пчеларство са разработени:

1. Писмо до пчеларите и пчеларските организации-1PismoZaRezolEP4_5_09.doc

2.Общи сведения за Резолюцията на ЕП относно състоянитео на пчеларството-3RezoljuciaEP_Belejki22_3_09.doc

3.Национална програма за незабавна подкрепа  на пчеларството - проект-4NacionProgrPchel26_3_09.doc

4.Фонд "Пчеларство" - проект, като приложение към националаната програма- 5FondPchelarstvo_EP28_4_09.doc

5.Мотиви, аргументи и коментари към предложенията в "Национална програма за незабавна подкрепа  на пчеларството"-6RezoljuciaEPkomentari4_5_09.doc

  Тъй като проблемът е много важен за развитието на селското стопанство и за икономиката на България, очаквам с нетърпение Вашите предложения и коментари.

 

Legacy hit count
976
Legacy blog alias
29659
Legacy friendly alias
Национална-програма-за-незабавна-подкрепа-на-пчеларството

Comments