BgLOG.net
By VenkaKirova , 23 January 2012

Днес много се говори за усъвършенстване на системата на образование. А нима има какво да се усъвършенства? В днешно време не съществува система за образование. Има система за обучаване, система за подготовка за изпити, система за зазубряне, наставничество, но образование, тоест възпитание – няма.

Системно никой не се занимава с възпитание; с дресировка – да: тук направи така, там иначе. Не обиждай възрастните, не вземай чуждото, не се бий, не пий. По принцип, всичко това е правилно и още в библията е написано това, само за пиенето не е казано. Обаче тези правила не могат да се насадят само с преки указания – и се бият, и пият.

Честно казано, ние не умеем да възпитаваме децата. При някои това се получава от само себе си, но при повечето – не. Има такава наука – педагогика, но тя не работи, видно е по резултатите. Изучавайки в педагогически институт изискванията към учителя, открих, че това е, просто казано, списък на качествата на „добрия човек“.

Учителят, по отношение на децата, трябва да бъде добър и честен, открит и разположен към общуване. Трябва да умее да прощава, да се старае да разбере и да оправдае учениците си. Тогава децата ще вземат пример от него и неосъзнато ще му подражават.

Децата неосъзнато ще подражават на всеки един пример, затова е важно той да е правилен. Може да се кажат много красиви думи, но всички те ще преминат покрай ушите. Детето възприема не това, което говори човек, а това, какъв е той.

Още по-силно от примера на възрастния на детето му действа примерът на друго дете, две-три години по-голямо от него. Ето кой е истинският авторитет, ето на кого действително иска да подражава. Затова на малките деца трябва да влияят малко по-големите деца, на тях – тийнейджърите, на тях – студентите. Такова „стъпаловидно“ възпитание ще е значително по-ефективно.

Но начело на цялата тази „възпитателна верига“ все пак трябва да стои възрастният, опитният учител. И този учител, както беше казано по-рано, трябва да бъде „добър човек“. Ето тук е и проблемът. Откъде да вземем толкова „добри хора“? Представете си встъпителен изпит в педагогически ВУЗ, на който ще се определя дали бъдещият студент е добър човек.

Както всеки човек, и учителят има недостатъци. Но ако той не се старае да стане по-добър, отколкото е сега, то няма какво да прави при децата. Това, което човек иска от живота, винаги се проявява в неговите думи и постъпки, в отношенията му с хората, в тази емоционална атмосфера, която разпространява около себе си.

Случва се, учителят да постъпи зле спрямо детето, да му се ядоса, да не забележи неговите добри постъпки. Това не е хубаво. Но ако искрено съжали за това, ако се учи от своите грешки и се старае да не ги повтаря, всичко това ще бъде забелязано от децата.

Децата са по-чувствителни и по-проницателни от нас. Можем да им залъжем мозъка с умни речи, но чувствата им не можем да излъжем. Те веднага разпознават този, който им мисли добро, и на кого са безразлични, кой влага в тях душата си и кой е дошъл само да „изпее“ предмета си.

В крайна сметка, не е така важно да научиш детето на физика и математика, а да го научиш да бъде човек! Какво е това образование? Това е изграждане на човешкия образ. В какво се проявява човекът? В отношенията си с другите хора. Истинската задача на учителя се заключва в това, да научи детето да се отнася към хората така, че за него и за другите да е добре.

Системата на образованието готви учител по предмет, а е необходим учител, който да може да е приятел на детето. Необходим е учител, с когото то да може да разговаря, а не да изслушва наставленията му, който умее да се шегува и да не се държи прекалено сериозно. И разбира се, учителят трябва да бъде оптимист.

По принцип, в някаква степен, учителят трябва да бъде детски психолог. Именно на практика, имащ опит в психологическата работа. Защото само един цикъл от лекции по психология, даже и много подробен, не е достатъчен.

Днес от интернет може да се получи всякаква информация по всеки училищен предмет. Но да направиш процесът на обучение увлекателен, да свържеш изучавания материал с живота, да пробудиш в децата изследователски дух – ето това е истинско педагогическо изкуство.

Може да ви се стори, че изисквам прекалено много от обикновения учител. Но в това е и работата, че в училището трябва да отиват истински лидери, смели хора, с открити сърца и широк кръгозор. Бъдещето не е за политиците и не е за банкерите, а нашето бъдеще – това са нашите деца. Тези, които възпитават децата, изграждат утрешния свят. Прочети

Legacy hit count
326
Legacy blog alias
47738
Legacy friendly alias
Не-обиждай-възрастните--не-вземай-чуждото--не-се-бий--не-пий-

Comments

By CvetaGergova , 28 June 2010

Опитах се сложните неща да изглеждат по-малко сложни. Изготвих анкетна карта с критерии и показатели, работен лист и презентация. В презентацията към всеки слайд има указание за работа, в случай, че не се ползват вградените звукови файлове. В много от задачките изпълнението има практическа насоченост, но учителят може да прояви въображение и творческа изява. Тестът е взет от "Книга за учителя", издателство "Булвест 2000", автор Мариана Богданова.

http://dox.bg/files/dw?a=b2a8be7c1d

Legacy hit count
4655
Legacy blog alias
40022
Legacy friendly alias
Диагностика-на-знанията-и-уменията-по-математика
Математика
1-ви клас
Тестове

Comments18

Aptula
Aptula преди 15 години и 10 месеца
Аз съм бъдещ първокласник и това ще ми е от полза, макар че не знам при нас да са се провеждали такива диагностики.
StefkaIlcheva
StefkaIlcheva преди 15 години и 10 месеца

 Цвети, радвам се да сложа първото плюсче! Запазвам си за догодина  твоята диагностика! Благодаря ти!

shery61
shery61 преди 15 години и 10 месеца
Задължително си го запазвам!


TonyPanayotova
TonyPanayotova преди 15 години и 10 месеца
Благодаряяяя, изключително полезно!


ReniAleksieva
ReniAleksieva преди 15 години и 10 месеца

Благодаря! Ще го ползвам.

VqraNenova
VqraNenova преди 15 години и 10 месеца
Благодаря, Цвети! Всичко си изпипала професионално! Възхитена съм от работа, която поднасяш!

 


PETJaNIKOLOVA
PETJaNIKOLOVA преди 15 години и 10 месеца

ИНТЕРЕСНО И ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ПОЛЕЗНО ЩЕ БЪДЕ И ЗА МЕН !!!

БЛАГОДАРЯ !РАДВАМ СЕ, ЧЕ СПОДЕЛИХТЕ ТОВА С НАС ! АЗ МНОГО ХАРЕСВАМ ВАШИТЕ ПУБЛИКАЦИИ ТУК ! СМЯТАМ, ЧЕ СА  МНОГО ДОБРИ !

RadaGD
RadaGD преди 15 години и 10 месеца
Много + от мен, Цвети! Изгледах с огромно удоволствие презентацията и ще я ползвам още първите дни на новата учебна година.
pavlinamahova
pavlinamahova преди 15 години и 10 месеца
Цвети, поздравления и от мен!Особено съм впечатлена от звуковите файлове...
iskrainjova
iskrainjova преди 15 години и 10 месеца
Работите Ви са страхотни, винаги си ги запазвам! Благодаря!


GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 15 години и 10 месеца

Много ни улесняваш!


Dani64
Dani64 преди 15 години и 10 месеца
Цвети, благодаря за споделената работа!

DanielaVelcheva
DanielaVelcheva преди 15 години и 10 месеца
Незнам кой "умник" е поставил минусите, но тава е нещо, което е изключително полезно за първокласниците. Цвети, благодаря ти, при възможност ще го използвам.
tinokio
tinokio преди 15 години и 10 месеца
Благодаря и от мен! Завърших тази година първи клас, но си го изтеглих за следващия випуск.
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 10 месеца
Цвети, колкото и минуси да се цъкат, никой не може да ти отнеме знанията ти и уменията ти на професионалист. Ти си нашето прекрасно цвете, което винаги се опитва всички да разбира, да им влиза в положението и да им прощава.

А безсилието на някои хора да достигнат нивото ти, си е техен проблем.
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 15 години и 10 месеца
Цвети, ти си звездичка! Мноооооого благодаря! Аз не виждам минусите, а само създаденото с любов за децата и за нас. Благодаря ти, Цветенце!
CvetaGergova
CvetaGergova преди 15 години и 10 месеца
Благодаря на всички за милите думи! На минусите гледам с усмивка!
aniavramova
aniavramova преди 15 години и 10 месеца
Цвети,прекрасно и полезно.Благодаря ти.А минусите-точно така усмихни се с твоята прекрасна усмивка и ги подмини.весела вакнация!
By CvetaGergova , 18 June 2010

Открих си презентация за диагностична проверка правена преди четири години. Запазих съдържанието, но леко промених цялостния облик  и оформление.Чрез нея се проверява езиковите знания и умения./Много скоро ще редактирам и за математическите./  Вторият слайд е скрит, но от него може да се ръководите за трите нива на проверка, които ще формират обобщен анализ на всяко дете.

Езикови  знания  и  умения

 

Диагностични методи   и    средства

           Критерии    и   показатели

да

не

1.Преразказване  на  кратка  приказка

1.Правилно изказване  в  речева  ситуация

 

 

 

2.Участие  в  диалог

 

 

 

3.Следва сюжетното   развитие  и  последователността  в  приказката

 

 

 

4.Различава  главните   герои

 

 

 

5.Асоциативно   допълва  изречение  към  сюжетна  картина

 

 

 

6.Довършва  приказката

 

 

 

 

 

 

2.Описание  на  любима  игра  или  играчка

1.Образува прости  и сложни  изречения

 

 

 

2.Умее  да  прилага основни  граматични  правила / за  род и  число, съгласуване  на  съществително с  прилагателно  име идр./

 

 

3.Разказване  във  връзка  с  преживяно,  случило  се

1.Осмисляне  и  точно  използване  на  думите в изречението.

 

 

 

2.Използва  описание  на  обстоятелства за време , начин  и  място.

 

 

 

Презентация - http://dox.bg/files/dw?a=80e187b78a

Legacy hit count
9979
Legacy blog alias
39881
Legacy friendly alias
Диагностична-проверка-на-готовността-за-училище
Български език и литература
Български език
1-ви клас

Comments18

shery61
shery61 преди 15 години и 10 месеца
Цвети, на  такава диагностика не съм попадала! Много ми хареса и приказката, която си подбрала! В тази книжка илюстрациите са прекрасни! Поздравления и благодарности, че ни предоставяш помощта си! И не забравяй, че е ваканция, мила...


RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 15 години и 10 месеца
Благодаря ти, Цвети! Ще очаквам и диагностиката по математика с интерес!
nelli08
nelli08 преди 15 години и 10 месеца
     Благодаря , Цвети !
ReniAleksieva
ReniAleksieva преди 15 години и 10 месеца

Благодаря, Cveta! Добавям към темата тест, който може да послужи на някого. Има задачи от Бижков, а за останалите - не си спомням откъде съм ги подбирала.

Училищна готовност.doc

elka_kn
elka_kn преди 15 години и 10 месеца

 

Чудесна диагностика! Поздравления и...

 


CvetaGergova
CvetaGergova преди 15 години и 10 месеца

Росе, ти си главният виновник да се захвана с тази редакция - не бих могла да ти пратя нещо подобно в първоначалния му вид. За което ти благодаря!

ooo, много ми хареса теста, който ни предлагаш. Добре би било всеки да споделя своя опит за да постигаме най-доброто в тази диагностика.

Shery, едвали ваканцията ще ни откъсне от компютрите, но пък времето, с което разполагаме  е достатъчно, за да се отморяваме и по този наин.

nelli08,narodna - Благодаря ви!

Забравих да допълня, че проверката по този начин я проведох в присъствието на родители. Помолих няколко колеги също за съдействие - те  наблюдаваха конкретен брой ученици и отбелязваха в анализа знанията и уменията на всяко дете. Така в рамките на един учебен час се осъществява диагностика, родителска среща и резултатите са налице с приключването му. При това проверката е безпристрастна.

GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 15 години и 10 месеца
Цвети, благодаря за диагностиката и съветите! 
igeorgieva
igeorgieva преди 15 години и 10 месеца
Диагностиката ми хареса. Идеята да се направи пред родители е страхотна . Цвети, ще използвам, когато взема 1 клас.
TonyPanayotova
TonyPanayotova преди 15 години и 10 месеца
Поздравления и от мен!

 


GalinaNinova
GalinaNinova преди 15 години и 10 месеца
Благодаря ви, Цвета и Яна! Диагностиките ми харесват и си ги запазвам.
RadaGD
RadaGD преди 15 години и 10 месеца
И на мен ми харесва диагностиката, Цвети и ще я ползвам, но може би не пред родителите. Благодаря ти, мила!
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 15 години и 10 месеца
Благодаря! Реваншът ми ще е по- късно през лятото.
RumianaPetrova
RumianaPetrova преди 15 години и 10 месеца
Много добра идея! Отлично си се справила, поздравления! Макар да ми е далече,  запазвам я!
aniavramova
aniavramova преди 15 години и 10 месеца
Поздравления,Цвети!
TeodoraVylova
TeodoraVylova преди 15 години и 10 месеца
Поздравления! Много полезно! И аз съм започнала подготовката за новата учебна година.

Имате ли възможност да ми помогнете с годишно разпределение на материала по Английски език за 1. клас по Hello на Просвета, с автор Лиляна Гроздановапри два часа ЗП седмично? И дали имате разпределение по ЗИП за 2 часа седмично по същия учебник?

 Предварително ви благодаря!

 Теодора


CvetaGergova
CvetaGergova преди 15 години и 10 месеца
Теодора, не преподавам английски език и работя изцяло по издателство "Булвест 2000". Единственото, с което мога да ти помогна е примерните годишни разпределения  на "Просвета".  Надявам се да съм ти помогнала поне малко.
TeodoraVylova
TeodoraVylova преди 15 години и 10 месеца
Благодаря, Цвета, имам тези разпределения, но заявеният учебник по английски е на друг колектив.

 

Теодора


KrasiHineva
KrasiHineva преди 15 години и 10 месеца
Следя с интерес как творите чудни и страшно полезни неща въпреки всичко и всички! Задължително ще си запазя теста, защото е плод на творческия потенциал на истински учител!
By galinatrifonova , 12 August 2009

Лято е. Всички говорят, мечтаят, а някои и ходят на море или планина, а децата в крайна сметка и на село, при баба. С други думи сред природата.

Какво е това "природа"?

Вчера попитах децата. Ето какво ми казаха: дървета, трева, цветя, храсти, листа, клони, растения, елхички, море, вода, пясък, животни, слънце, небе, тигър, облак, дъжд, сняг, пеперуди, птици, пингвин, земя, щъркел, ябълка, острови, ягоди, палми, круши, диня, луна, звезди, ибки, миди, рапани, охлюви, водни кончета, медузи, Заю Баю, тюлени, китове, акули, орехи, камъни, кристали, диамант, чушки, домати, краставици, банани, кон, лук, чесън, мляко, слон, крави, риба-чук, риба-меч, риба-нос, рози, теменужки, жираф, зебра, лъв, змия, крокодил, гущери. Можеше да изброяват още, но стана време за обяд и трябваше да спрем да материализираме "природата".:-)

Брееееей, много знаят децата! На това са ги научили мои колежки, защото, както знаете, в момента съм в друга градина и група и за това с удоволствие отдавам заслуженото уважение към труда им.  И игрите, които са оставени на разположение за лятото са все с такова съдържание: Домино с природни обекти, Животните и растенията на България.....

Да, децата имат знания. Като енциклопедии са: знаят за растения и животни от Северния полюс през екватора до Южния полюс. Но защо ли само Заю Баю напомня, че тази мозъчна атака ( защото това си е любимия на научните работници интерактивен метод "мозъчна атака":-)) е проведена с деца?! Защо ги няма по-близките и виждани от тях Петлю, Марко, Баба Меца? Може би защото увлечени в научната достоверност на информацията, забравяме да я "прекараме" през въбражението и сърцето на детето и то ги "забравя" в редицата на природните обекти. А може би защото ги заразяваме със собствения си копнеж по романтиката на далечното и невидяното и не успяваме да покажем скритата, романтичната страна на близкото, родното. 

Но, както са ни учили в университетите ,знанието е само началото. Уменията и навиците превръщат знанието в поведение.

Какво е поведението на нашите деца? Не говорим за поведението на открити практики, а ежедневното им поведение. Като оставим на страна тигрите, слънцето, звездите, тюлените, китовете и акулите, какво правят децата с дърветата, тревата, цветята, храстите, листата, клоните, водата, пясъка, животните дъжда, снега, ябълките, дините, мидите, рапаните, ягодите, камъните, кристалите, орехите, чушките, доматите.....?

Оглеждам пак двора и си спомням дворовете на другите детски градини. С дърветата, тревата, цветята, храстите, листата и клоните нищо не правят: на дърветата е забранено да се катерят, че ще паднат, така те престават да бъдат интересни обекти за децата и те дори не се докосват до тях, за да усеят грапавостта на кората; тревата е окосена, пък и рядко се изнасят играчки, които предполагат сюжетна игра на открито, където тя обикновено служи за готвене (поне в моята група е така); лелите или байчото в градината още рано сутринта измитат опадалите листа - замърсяват двора, така че децата дори не ги виждат след 10 часа, тогава, когато излизат да играят навън; цветята, дотолкова, доколкото ги има в градините, също са забранени за късане - служат за украса; клони и пръчки няма - те са най-забранените в градините - децата ще си извадят очите с тях, за това особено старателно се прочиства дворът и от най-малките клечици. Ако има храсти - те най-често служат по истинското си предназначение - децата играят на криеница в тях. 

Какво се случва с водата? Ами нея също я няма в дейностите на децата - ще се изцапат, ще изстинат (дори и при 33-39 градуса през лятото), ще се заразят с микроби. Особено силен е страхът от изцапване. Самите деца толкова дълбоко са го поели (или по-скоро страхът какво ще кажат или направят мама и татко), че тичат да се преобличат, дори ако само едно петънце вода попадне върху дрехите им. Когато онзи ден децата се насочиха към игра с вода от локвата, едно дете тревожно ме попита: "Госпожо, в тази вода има ли микроби?" "Сигурно има, - казах аз - но ти ще играеш с нея, няма да я пиеш!" Ами със снега, най-любимото превъплощение на водата за децата? Да сте виждали деца на двора на детските градини, когато вали сняг или сред преспите? Защо? Ами от страх да не настинат, да не се намокрят, да не си счупят нещо......

Дините, пъпешите, ягодите, доматите, чушките децата само ядат или гледат на специални занимания, занятия, ситуации, стъпки и каквото там се сетите като учебни единици. Боравенето с тях, в смисъл пипане, игра, рязане са забранени пак с доводите, че ще се порежат, наранят, изцапат. Или че ще има само за няколко, а няма да има за всички, че ще си развалят обяда.....

Какво става със земята, камъните, кристалите? Нищо кой знае какво. Земя, в смисъл спечена и втвърдена като камък усещат тогава, когато паднат от пързалката или, не дай си боже, от люлката. Абсолютно им е забранено да играят с кал, защото ще се изцапат или заразят с микроби. Дворовете са старателно прочистени и от най-малките камъчета: да не се замерят, паднат върху тях и ударят (като че ли за това не е достатъчен асфалта и цимента, с които е покрит двора на градината). Ако при инцидентните екскурзии до някъде децата са събрали колекции от камъни, те обикновено са във лобито на градината или в кабинета на директорката и с гордост се показват на избрани посетители. С други думи са се превърнали в играчки за възрастни.

А животни? Селските деца са облагодетелствани: извън градината животните са около тях, но градските деца виждат животни и наблюдават поведението им в естествени условия само в зоологическата градина или на село, при баба. Колко групи имат любимци и на децата е позволено да ти пипат? Защо са толкова малко? От страх от алергични реакции в отделни, единици деца, и пак от изцапване, захапване, и неприяните миризми, които излъчват животните. Защото "природата", извън картинките, е доста неприятна: боцка, боде, жили, хапе, мирише, реже. И ние внимателно се грижим децата да не се срещат с тази страна на "природата". Но тогава имат ли те възможност да се срещнат с истинската природа?! 

Когато пишем плановете си, често пъти описваме и качествата, които проектираме да възпитаме у децата: най-често любов към природни обекти, опазване на природата и все такива приятни за ухото и окото качества. Но на практика какво се получава?

  • На първо място се създава в най-добрия случай непълна, а в по-тежките случаи изкривена представа за природните обекти.  
  • На второ място децата се изолират от природата и не могат да разберат и да практикуват някакви действия с природни обекти и по този начин да определят личните си взаимоотношения с нея.
  • На трето място, и това е най-тревожно, системно изграждаме страх и неприязън към природата. 

Знам, че никой съзнателно не си поставя такава задача. Знам и че много колеги ще ми се обидят за този извод. Но той се налага, ако обективно, без себелюбие огледаме всички страни на нашата работа. Ако огледаме работата си в нейната цялост, не само учебната дейност и планираното, но най-вече обичайното си поведение извън ситуации, занимания, занятия и всякакви такива единици. Наричам ги единици, не защото такава е класификацията им в университетските учебници, а защото те са само единични дейности, които заемат само около 1-2 часа на ден от престоя на децата в групата. И че за тяхното развитие, те имат безспорно въздействие, но най-силно, най-продължително, най-определящо е останалото време от престоя на децата в градината.

Повод за тези заключения ми дава следните факти:

Ако учебната дейност беше толкова важна и след като толкова се напъваме да я провеждаме все повече и все по-сложно, защо толкова много деца все пак намират с какво и как да се бият (след като няма камъни и пръчки в дворовете), а това ни дава повод да говорим за "агресията в детската градина"! Не мислите ли, че ако им дадем камъните и пръчките и ги научим какво могат да правят с тях, те ще са твърде заети с това правене и няма да се бият? И че камъните и пръчките са по-евтините и винаги под ръка играчки, за сметка на почупените кофички и смехотворните, подходящи само за децата от яслите лопатки?

Ако е толкова успешно екологичното ни възпитание, защо децата чупят дървета, изтръгват фиданки и цветя с корените, мъчат животни? Защо не знаят какво да правят с пръчките, освен да се бият, защо не могат да оценят красотата и формата на камъните и не знаят за какво друго да ги използват, освен като оръжие? Защо не умеят да се радват на летния дъжд и на снега?

Не е ли време да представим на децата Природата в цялото и великоление? Да ги научим да не само да харесват приемливата част от нея, но и да изпитват респект и уважение към нея? Не е ли време да поставим децата и природата в истински делови отношения един към друг?

Legacy hit count
4079
Legacy blog alias
31978
Legacy friendly alias
Лицето-и-опакото-на-екологичното-възпитание
Н Невчесани мисли
Възпитание и обучение в детската градина /3-7
Подготовка за училище /6-7 години/
Да играем заедно
Първа възрастова група /3-4 години/
Втора възрастова група /4-5 години/
Трета възрастова група /5-6 години/

Comments9

shellysun
shellysun преди 16 години и 8 месеца

Галя - плюс, коментарът ще е по-обширен по-късно.

  Извинявам се за отклонението от темата, но във връзка с тази публикация, моля потребителите Didi  и Boni да ми се обадят на лични.

  Оше веднъж напомням, че гласуването с минус е допустимо, само ако е придружено с коментар.

shellysun
shellysun преди 16 години и 8 месеца

Мда, лицето - това, че все повече говорим за екологично възпитание, това, че се стараем да го въведем като нещо за изучаване от ранна детска възраст, това, че се разработват проекти, теории и се провеждат успешни педагогически практики, които са предназначени предимно за излизане на някоя конференция... Опакото - че въобще не ни е ясно какво е това екологично възпитание. Че то започва още от семейното отношение към природата, към матриалите, които се използват в дома, от семейното решение за начин на хранене и поведение, когато сме на пикник, от възможността детето да се облича в естествени материи, да играе с играчки, направени от екологично чисти материали, от това дали възрастните около детето се радват на природата или тя за тях е даденост сред която по-приятно да си пият кафето. После стигаме в детската градина - като се започне от материалите вътре в групата, премине се през средата на двора, та се стигне до самите ситуации, предполагащи екологчно възпитание. А най-вече към неписаните закони, които залагаме в умовете на децата чрез собственото си поведение ичрез разрешенията/забраните, с които трасираме тяхната ежедневна дейност.

  И така - що е екологично възпитание? За мен - възпитание което ни учи да живеем в хармония с природата в себе си и около себе си. Как да го постигнем? Може би като поставим на първо място преживяването на удовоствие от взаимодействието с природата, а не толкова изучаването на названията на нещата в нея. Та казано с две думи - за мен възпитанието в екологие е възпитание в радост от това да си част от природата около себе си.

danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 8 месеца
Тъй....домашно за размисъл...като си "напиша" домашното - ще се "обадя"....

Поздрави за това, че напук на лято и горещини ме навеждаш на размисли....


galinatrifonova
galinatrifonova преди 16 години и 8 месеца

Да, Шели и Дале, приятелки мои:-)

Лято е.....Отпускарско време....Тъкмо време да премислим и преосмислим работата си....Да изхвърлим непотребното и да преместим потребното да ни е подръка,..... да преметем ,....да преподредим рафтовете.....

Да сме честни към себе си и другите. Да не се крием зад гръмки фрази. Да се похвалим с постигнатото, но и да се огледаме за неогледаното и недомисленото.....

За да можем през септември с лека ръка и чисто сърце да се усмихнем на Слънцето и да погалим дете....

konstantinaivanova
konstantinaivanova преди 16 години и 8 месеца
Съгласна съм с всичко, което е написано от Галя.  Непрекъснатите забрани отдалечават децата от природата. Проблемът обаче е и в това, че много от родителите ни упрекват, че сме оставили децата да играят в калта и не ги гледаме. Ние трябва да работим не само за екологично възпитание на децата, но и на техните родители.
stanislavahristova
stanislavahristova преди 16 години и 8 месеца
Голямо БРАВО!!!Дано се чете от повече родители и колеги (и не само да се чете)
galinatrifonova
galinatrifonova преди 16 години и 8 месеца

Благодаря ви, Ина и Станислава,:-)

Благодаря ви за разбирането и еднаквото мислене. :-)

Написах го, защото така мисля и ми се ще това тук наистина да се прочете от повече колеги и да се обсъди. Ще ми се да чуя и доводите на другите, които не мислят като мен. Защото вече разбрах, че има поне двама такива колеги.

Мечтая за времето, когато в детските градини всеки ден ще се работи като на откритите практики. И ще бъдем последователни и наистина реални и съизмерими с възрастта на децата в работата си по различните "направления, възпитания и пр.". По-точно ще подкрепяме всяка стъпка на детето в неговия естествен стремеж за развитие и израстване, а научните работници после да си делят тази цялост както си искат.

Да за много неща ще трябва да убедим родителите, че е в интерес на детето им, не само за играта с калта. Но, повярвайте ми, това не е най-трудното. Вече 15 години децата ни играят с кал, вода и сняг, ходят на игра в близката гора, отглеждаме какви ли не животни - от папагалчета до днешните ни три костенурки. И винаги сме имали подкрепата и разбирането на родителите. Най-трудното е ние самите да си повярваме, че сме прави, че така трябва. Ако се държим професионално, родителите няма как да не ни повярват. И да не бъркаме личното си отношение към нещо с професионализма. Аз, например, не обичам животни. Но преди 15 години решихме, че е добре за децата ни в групата да има някакви животни. И от тогава 15 години винаги има нещо: папагалчета, канарчета, рибки, костенурки, морски свинчета. Нашите животинки са първото нещо, което се харесва на новопостъпилите деца. Те усмиряват ревливите и палавите, карат тъжните да се усмихват. Да знаете с какво постоянство децата стояха пред клетката с папагалчетата  и повтаряха:"Кори, кажи "кукла"!" Бяха решили, че са говорящи папагали и ще могат да ги научат да говорят.....А какви сълзи, какви философски разговори за живота и смъртта, за близките, приятелите и роднините, които ни напускат и нашите чувства към тях предизвика смъртта на единия папагал!!! Тези бисери в детската душа не може да даде нито една планирана, непланирана и не знам още каква ситуация!!!Ето, това аз наричам истински досег с природата и истинско екологично възпитание!    

antoinetamilanova
antoinetamilanova преди 16 години и 8 месеца

За мен бе удоволствие и елексир за душата ми да прочета тази публикация.

Не съм предучилищен педагог, начален учител съм, но идеята за реално общуване с природата отдавна ме привлича. Цяло лято работих върху това, да подчиня на общуването с природата обучителния процес. Когато говорех с колеги рядко срещах разбиране и дори се бях обезсърчила, но Гале ти ми даваш допинга да продължа. Аз смятам да си направим градинка в училищния двор, да ходим на пикници край реките в нашия край и горите, дори там да си провеждам някои от часовете.

Благодаря Виь мили колежки!!! Вече не се чувствам самотна в идеята си.

Гале, някои твои размисли много ми харесаха. Бих ли могла да те цитирам в представянето на проекта си.

galinatrifonova
galinatrifonova преди 16 години и 8 месеца

Благодаря ти, Антоинета!:-)

Разбира се, че ти позволявам да ме цитираш, така, както се прави: в библиографията се изписва интернет адреса на публикацията, час, дата....За мен е чест, ако мога да ти помогна да направиш обучението на децата си по-запомнящо се. Защото и те като нас - истински запомнят само това, което преживяват, което докосва детското им сърце по подходящ начин.....

Идеите ти са превъзходни! Кураж и успех в осъществяването!

By BorianaYordanova , 27 March 2009

 Всеки може да открие нещо, което да не знае за презентирането. Тук може да попълним пропуските си. http://www.inspirelearning.net/category/presentation-skills/

И по-специално това: http://www.inspirelearning.net/2008/12/dizain-na-prezentacii/

Legacy hit count
34522
Legacy blog alias
27993
Legacy friendly alias
Как-се-прави-презентация-
Интересни линкове
Уроци, съвети, препоръки
1-ви клас
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас

Comments2

maya123
maya123 преди 17 години и 1 месец
Всички ние се учим и е чудесно, че има такива практически съвети. Дори си мисля, че ще ни е полезно да извлечем най-важните, тези които засягат практически работата ни и да са ни постоянно пред очите, като седнем да правим нова презентация.
galjatodorova
galjatodorova преди 17 години и 1 месец
Боряна, благодаря! Имам нужда от подобен материал, тъй като засега съм на този етап........



By lasombra , 14 November 2008
Понеже ми бяха направени много забележки за острите изрази по адрес на програмистите (не на администраторите, забележете!), смятам, че са нужни няколко обяснения.

Първо, уважавам БГЛог не заради невероятните качества и безпогрешното действие на платформата WordFrame. Уважавам го заради администраторите му, които не си позволяват личните им пристрастия да проличат чрез изтриване на коментари и модериране на постове. Всъщност затова се прехвърлих тук от предния си блог -- защото тук един пост стои на главна докато не бъде изместен. Няма намеса от страна на човек. Ако е дискутиран или харесван -- остава още.

Критиките ми бяха насочени към програмистите, които поддържат платформата. За несведущите -- между администратор и програмист има огромна разлика. Даже има един виц за системните администратори и програмистите, дето пътували във влак. Намерете го, ако не ви мързи.

Защо непрекъснато повтарям че съм шофьор? Ами много просто. Написах в един коментар към "За какво да протестират учителите" на мен колко документи ми искат. Постоянно ме проверяват. Ама аз съм прост шофьор. Всеки трябва да ме обижда и плюе. Докато програмистите могат да важничат и да използват неразбираеми изрази от рода на "проблем със CGI скрипта при ICMP флуд", и да гледат с презрение на всеки, който не ги разбере. Ама ако който и да е шофьор не си свърши работата умират хора, докато много малко са програмистите, от които зависи нечий живот.

Презрението ми към хора дето имат диплома (но не и умения) идва от това, че и аз щях да изкарам диплома. Бях специалност "Мултимедия и графичен дизайн" в НБУ, и се справях добре. Но като видях как се изкарват дипломите, не видях смисъл да работя на половин ден за нищо пари във "Фантастико", за да я изкарам тая диплома. Бездруго не се виждам как ще седна да работя на компютъра по цял ден. И цялата работа се започна от Стратовариус, който ми тикаше дипломата си под носа (накрая се оказа, че не я изкарал още), и се оказа, че дрънка глупости. Ама е студент, нали? Самочувствие та майката си... обича.

При програмистите е същото както при учителите и шофьорите. Ако си работиш професията с желание, няма да ти правят забележка. Ако си роден учител, няма да чакаш родителя да ти каже, че детето му има проблем с теб. Ако си роден шофьор, няма да дадеш причина другите шофьори да те псуват. Ако си роден програмист, няма да чакаш потребителят да ти каже, че има проблем. Това е ако си роден за професията си, а не ако имаш диплома (или свидетелство за правоуправление). Аз като усетих, че не съм роден за графичен дизайнер (а там учехме и приложна математика, което си е чисто програмиране), се отказах. Не че не го мога. Не съм роден за такъв!

Понеже ми бе поискано извинение, давам го.

Официално се извинявам на програмистите, поддържащи платформата за използваните от мен изрази и думи по техен адрес.
Не се извинявам за изказаните мнеиия, и ни най-малко не съжалявам за тях. Признавам, че употребените от мен изразни средства не бяха подходящи за човек, гордеещ се с езиковата си култура, но мнението си поддържам
Legacy hit count
884
Legacy blog alias
23768
Legacy friendly alias
Програмисти-срещу-шофьори----извинение-и-обяснение
За BgLOG.net

Comments19

veselin
veselin преди 17 години и 5 месеца
Хм.. LaSombra, всяка една професия е отговорна. Примери има много. Относно програмистите и софтуерното инженерство, има два фрапантни примера, които са ми направили голямо впечатление.

Единят се отнася за т.нар. Therac-25 - уред за терапия чрез радиация, който е бил така програмиран, че за периода 1985-1987 има 6 случая на пациенти, които са били облъчени 100 пъти повече от допустимото, заради софтуерна грешка. Трима от тях умират. В интернет има доста информация по случая.

Другият пример е за т.нар. Ariane-5. Това е ракета, която е била разработвана в продължение на 10 години и е погълнала около 7 милиарда долара. При излитането си се взривява, защото една малка част от софтуера (ако не се лъжа- за затварянето на някакви клапи) е била взета от софтуера на предшественичката - Ariane-4, който е бил несъвместим, и тъй като не са направили цялостен тест преди излитането, в крайна сметка се стига до задействането на системата за самоунищожение (която е проработила чудесно). Доста по-подробно са описани причините - могат също да се намерят в интернет. Тук е видеото от взрива.

Та мисля си - важното е да правиш това, което правиш с любов и да си отдаден. 

 

lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Веселин, за Ариана съм чувал. За уреда за лъчева терапия не съм. И не твърдя, че има "безотговорни" професии. Обаче не може едни хора да се считат за повече от други само защото имат диплома. Важното е кой как си върши работата.
IvanAngel
IvanAngel преди 17 години и 5 месеца
Да, така е! Браво Сомбра! Наистина е вярно, че куцо и съкато се дипломира! След това всички страдаме. Кой с фалшива книжка, кой с диплома, накрая все някой ще пострада. С очите си съм видял много такива - дипломирани "вишисти" и много пъти съм се чудил - как са изкарали и средно?! Мистика.

Навярно с пари. То с пари може да се купи всичко. Лошото е, че като умреш, заради нечия грешка (лекарска, шофьорска, на ел. техника и др.) колкото и пари да имаш няма да възкръснеш... И така. Хубаво е да помислим малко за тия неща...


lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца

 

Все още НЕ МОГА да качвам музика. Горните изображения са снимки (или скрийншотове, ако щете) на това, което виждам при качване на изображения и при качване на медиа файлове. Ако имате някакви съмнения, запитайте се КАК съм качил снимките, а музика -- не?

Firewall-а ми очевидно позволява на Мозилата да започва и приема връзки. Настройките на Мозилата ми очевидно позволяват да се изпращат файлове. Ако има някоя настройка, която АЗ трябва да направя, кажете. Ако има нов начин за качване на медиа файлове, кажете.

Редакция: От днес съм с Мозила 3.0.4 Преди бях с 3.0.2

lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Питанките аз ги сложих. Х-м-м-м-м. С какъв браузър си?
do100jan
do100jan преди 17 години и 5 месеца
Мурзилка 2.0.0.18
lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Добре, извинявам се за оплакването ми за музиката. Явно проблема е при мен. Отивам за пиене до магазина и сядам да го разчоплям. Ако програмистите имат някои предложения, ще ги изслушам.
lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
С 2-ка... е и аз от двойката можех. А от тройката не мога-а-а-а...

Е, това обяснява много. Явно FF3 още не е навлязла широко... Което ме навежда на въпроса, моята книжка да не е само за леви завои?


do100jan
do100jan преди 17 години и 5 месеца
ЛаСомбра, глупав въпрос, ама изчака ли да се зареди файла? При мен стана за около 2 минути. И след това в полето за писане нямаше нищо. Но като публикувах коментара песньовката си беше вътре.
lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Питанките... на прозореца рише "UPLOADING". Като се опитам да кача музика, там не пише НИЩО!
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 5 месеца
ЛаСомбра, след ъплоуда нищо не се вижда и при мен, но след като пуснеш поста в интернет, едва тогава ще видиш, че се е визуализирал плеъра. Опитай да ъплоудваш, да потвърдиш и да съхраниш коментар с аудио файл, пък да видим какво ще стане.
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 5 месеца
Загледах се в скрийншотовете и видях, че бутончето, което ползваш за вмъкване на аудио, не е онова, което ти трябва.

Ето виж кое трябва да използваш и не забравяй, че има ограничение до 5120 KB, а разширението е само mp3.

 

Прозорчето изглежда така

 

 

Можеш да качваш по-големи аудио файлове, но първо ги качваш като прикачени (през бутона с кламерчето), а след това, като копираш адреса на ъплоудвания файл, можеш да го вмъкнеш по другия начин да се пускат с плеъра. .

lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Как се опитвам да качвам файлове...

Както виждате, на последния прозорец отдоле не пише UPLOADING, няма прогресен индикатор, и колкото и да чакам... не се появява в списъка! Вашите предположения?

Куини и с този бутон пробвах. Нищо не става. от петте пръста получих най-дългия.

lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Ама да де, аз съм с FF3. То е ново, само отпреди 4 месеца. и само отпреди 9 месеца е в бета. Нормален програмист не се занимава с бета версии на най-популярния браузер, прави сте. Пък даже и сорс-кода му да е достъпен. Не, не.
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 5 месеца
Не, не през това бутонче, което има подвеждащата иконка на уиндоус медия плеър. То е за слагане на видео файлове. Качи файла през бутончето за аудио файлове - едно сивичко високоговорителче. AudioModuleМай на това прилича.
Bozhidar
Bozhidar преди 17 години и 5 месеца
Ако трябва да сме честни, би трябвало и от двете да става. До колкото аз тествах - става. Проблема с Уиндоуз медия е че работи само под Уиндоуз, а флаша (иконката която Куини, така любезно показа) - върви на всякъде.

И за да уточним и завършим историята до край и в своята цялост:

1.LaSombra, благодаря за извинението от името на всички. Наистина никога не е късно.

2. Редактора, който обсъждаме от толкова време, дори не сме го писали ние, а една друга българска фирма и бих казъл че въпреки всичките му проблеми е един от най-добрите в света.

3. do100jan - снежанките с правилния размер чашки ли са :-)

4. LaSombra - не чакай извинение за спуканата гума на камиона от шапката на сайта. Нищо, че вън е минус 20, а do100jan е не с една, а с две снежанки. Така те е сварил живота.

Със здраве

lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Да бе, и аз си помислих, че ми намекваш нещо с тая спукана гума. Ама все пак е по-добре да мислиш за камиони и всичките им проблеми, от колкото за голфове, музики, лети джанти, в коя чалготека ще ходим и т.н. :)

А и все пак не е лошо след като си спукал гума около Коледа да заседнеш в хижата със Снежанка :)
Bozhidar
Bozhidar преди 17 години и 5 месеца
Между другото защото си сложил по-широчки картинки, в момента коментарите имат отрязана част в дясно. :-)
lasombra
lasombra преди 17 години и 5 месеца
Ами полето за коментар е... малко по-различно от форматирането на реалната страница. Не знаех точно колко пиксела е полето, което се оставя между изображенията и края на коментара.

Бих ти казал на каква разделителна способност на монитора съм, ама...

Мога да задавам смислени въпроси :)