BgLOG.net
By queen_blunder , 27 March 2011
Скъпи колеги, тези дни в общността наша колежка описа много точно и вярно абсурдът, с който от години се сблъскваме – безсмислените, безполезни курсове на г-н Паунов, заради които се пропиляват ценни времеви и финансови ресурси. Ние я аплодирахме, подкрепихме, поставихме близо 80 одобрения на поста й, защото тя изрази нашето мнение – мнението на една цяла гилдия, но в крайна сметка се оказва, че нашата колежа е заплашена със съд и към нея са отправени тежки обвинения, че е нанесла персонална обида на г-н Паунов в качеството му на длъжностно лице. Съответно тя ме помоли да изтрия статията й, тъй като заради нея тя си има големи неприятности.

Пиша настоящия постинг, защото съм гневна от факта, че в нашата мила родина продължава да се действа тоталитарно, от позиция на силата, а не на разума, и искам да заявя, че ако се стигне до съд, ще бъда първият човек, който ще застане в защита на колежката. Нека да се изясняваме там, където му е мястото, и докато се изясняваме, ще поискам от г-н Паунов една проста демонстрация: да изпълни с един клас ученици теста за ІІ клас, който тази година в нашето училище бяхме принудени да закупим срещу сумата от 60 ст. от всяко дете, но така, както го е описал в инструкцията – с проверката на двете тестови карти за определеното време - и след това да докаже целесъобразността му.

Мили колеги, не мога и не искам да мълча. Ако искаме нещо да се промени, трябва да го изразяваме ясно и категорично, пък да става каквото ще. Май много хора не си дават сметка, че ние, учителите, се превръщаме в най-големия професионален дефицит в страната - по-възрастните колеги се пенсионират, а по-младите не могат да оцелеят в тежките училищни условия. И, както е тръгнало, в скоро време няма да има кой да преподава на децата в училищата...

Поздравявам всички колеги като Мария, които имат доблестта честно и смело да говорят за проблемите, с една много любима моя песен.

Legacy hit count
4145
Legacy blog alias
44609
Legacy friendly alias
За-безсмислените-курсове-на-г-н-Паунов-и-за-свободата-на-словото-
Размисли
За BgLOG.net
Училище
България
1-ви клас
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас
Невчесани мисли

Comments37

GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 15 години и 1 месец
Самият г-н Паунов ли е заплашил колежката? Очаквам предложения как да я подкрепим. Аз предлагам подписка. Поли сигурно знае как да се направи, за да се включим всички, които искаме този човек да спре с това издевателство над учителите ЗА ПАРИ.
stefanov
stefanov преди 15 години и 1 месец
И отново стоя на брега на реката 
и загледал водата замислен мълча. 
Тишина и мъгла бавно скапват душата, 
младостта отминава както всяка мечта. 


И макар че от кал сме направени, Господи, 
аз не искам във кал да прекарам живота си. 
И не искам тъй ням да стоя край брега 
да очаквам промяна и все да мълча. 

Как искам да живея в един различен свят! 
Не, не ми казвай, че греша - не ме дърпай назад! 
Моят път не е твоя, нека сам да вървя! 
Нека с риск да пропадна, поне за миг полетя! 

Моят свят не е твоя, искам сам да вървя! 
Но преди да пропадна, поне за миг да полетя!
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Грети, индиректно през инспектората е била заплашена, като преди това е била издирвана с име, което не е било съвсем точно. Подписките не вършат работа в съда, но не се съмнявам, че ако се наложи, в съдебната зала ще дойдат повече колеги, отколкото хора тя може да побере.
stefanov
stefanov преди 15 години и 1 месец
Миналата година имаше подобен проблем с пост, където се описваше как вместо за сугестологията се появява курс, в който лекторката говори против българските жени, от които отдавна не била част. Нещата се развиха по подобен сценарий.

Не можем да говорим за свобода на словото, нито за елементарен контрол на качество на образователна услуга. Ето една тема за размисъл на годишното събрание на Сдружение НО. И ако в София не можете нищо да направите, какво остава за провинцията?!
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Стефанов, за този мой пост от миналата година получих заплаха за живота си по телефона от същата тази особа, на която го бях посветила. Тя наистина е способна да ме ликвидира - каза, че за нея не представлява проблем да плати на някого, за да ме премахне. Повярвах й, защото бях забелязала, че й липсват морални задръжки в доста отношения. Махнах поста, понеже тази жена е световно неизвестна личност, без някакво обществено влияние, малко хора я познават и конфликът ни щеше да се счете като междуличностен, но с г-н Паунов нещата са доста по-различни. Него го познаваме всички.
RumiGeorgieva
RumiGeorgieva преди 15 години и 1 месец
Здравейте, колеги! Напълно споделям мнението ви относно нарапчивото присъствие на г-н Паунов в обучението по БДП. Преди 3 години рискувах и не работих по "изключителните" помагала на въпросния господин. Издателство "Рива" /също с одобрени помагала по БДП от МОН, сега МОМН/предлага не толкова скучни тетрадки "Сами на пътя".Та реших да разчупя леда и започнах да работя по тях. Заедно с моя колежка от прогимназиялен курс дори участвахме в национална програма. В град Ловеч се състоя двудневна работна среща - семинар. По-късно и в София бе организиран такъв семинар. Та от срещите ни с колеги от страната стана ясно още тогава, че обучението по БДП с тези помагала не е ефективно. Прекаленият дидактизъм, еднообразието в помагалата и необмисленият брой часове по класове са предпоставка за нежелани резултати. Така че аз отдавна не работя по "метода на Паунов". Сега използвам помагалото за час на класа на издателството /разпространява го издателство "Просвета" , в което са включени и теми по  БДП  като си ги разширявам с различни интерактивни забавни игри. Резултатът е много по-добър. Не се притеснявам от проверка. Защото мога да докажа какво знаят моите ученици. Тестове, тестове, тестове. Побъркахме ги тези деца от тестове. А сме учили особеностите на детската психика. Вярно е, че психологическите особености на децата сега са по-различни. Но има един психологически фундамент, който никога няма да се промени. Защото е част от природните закони.

Моят съвет към вас: Не се стахувяйте. Прилатайте това, което смятате, че ще е ефективно във вашата работа. Важен е резултатът. А при необходимост, знаете как да докажете правотата си.


MimaBozhkovaIvanova
MimaBozhkovaIvanova преди 15 години и 1 месец
Поли, Стефанов, благодаря ви. Няма невъзможни неща. Как съда ще оправдае лъжата на господина, който е провел "опреснителния" курс за 4 часа, а по документи се води, че ни е "обучавал" цял месец?! Пълно безумие и наглост! Заедно ще успеем! Аз съм с вас! Сдружение НО трябва да реагираме!
igeorgieva
igeorgieva преди 15 години и 1 месец
Ходила съм на курс при г-на, но беше отдавна. Ще подкрепя колежката. Не ми допадат материалите с които ни ЗАДЪЛЖАВАТ да работим. Преди много години, когато се въвеждаха отказах да ги закупя, но ми ги донесоха като задължителни. Бях готова да работя с проверка на знанията, но не стана / всичко се закупувало / После се отказах и просто си плащам.

Не приемам и действията срещу колежката.


Aneliq
Aneliq преди 15 години и 1 месец
Всичко опира до парите, колеги! Бях на негов курс за по 50 лв. преди 5-6 години. Какво се е променило, питам аз? Каква е ползата от 5 минутките в края на часовете? Питам, но ще ви кажа- има издадена книжка по за 2-3 лв., която трябва да се закупи, за да се проведат. Имам я, отворих я само, за да напиша конспекта, който искаше. Странното е, че документа му беше издаден от СУ. Значи тук освен той, намеса има и най- старото ни висше учебно заведение. Аз предлагам да започенем да караме от сега децата да решават листовките за шофьорски курсове, че са по-скъпи - по 10 лв. комплекта. А както се вижда и инспекторатите са зад него, тогава какво може да се направи?!? И нас ни натискат за тестове, тетрадки, ама то е защото директорите са натиснати от РИО-тата... Голяма е машината с всичко това!
VqraNenova
VqraNenova преди 15 години и 1 месец
Демократична държава! Право на мнение! Нямам думиииии....! Та то по тази логика, трябва да бъдем всички изгонени от работа и съдени за това, че изразяваме свободно мнението си! Кой има пряк достъп до децата?! Господина ли? РИО-тата ли? Нима нашато мнение, като преки участници в образователния процес е най-маловажно! Ще отчитат висшестоящите в държавата ниска неграмотност, докато не се чуе и нашето мнение, което мисля е най компетентно! Възмутена съм от постъпката на г-на!
MeryNikol
MeryNikol преди 15 години и 1 месец

Благодаря на Поли и на всички колеги за единомислието по въпроса, защото малко неща в днешно време могат да обединят хората. Поли, песента от филма " Дунав мост" е възможно най- точната! Искам към момента само да доуточня, че засега само съм предупредена за евентуални неприятности, но все още не ми се е случило нищо такова. За мен най- неприятното ще бъде, ако нещата си останат същите. А най-приятното ще е, ако съумеем да стопираме този курс. Знаете ли, че ако седнем да опресняваме чрез курсове всичко по изучаваните предмети, от курсове главата си няма да можем да вдигнем. Опреснява се нещо, при което има промени, новости, нещо, което е забравено.

На всеки 4 години ли се променят правилата за движение, знаците ли променят формата си, кръстовищата ли я променят, светофарите ли я променят или техните светлини стават различни? За регулировчик няма да коментирам, защото вече го направих. Те такова животно нЕма. Кажете КОЕ налага опресняване по БДП, КОЕ? Единствените актуални курсове са онези, които са свързани с интерактивните методи  и въобще всичко, свързано с компютри и съвременния начин на преподаване. Или курсове, помагащи да се справяме с агресията у децата, нещо свързано с психологията им. Че се сетих за още нещо, ама хайде да не почвам и за него... То пък беше организирано от ЕОН...

chopar
chopar преди 15 години и 1 месец
Нямам думи. Подкрепям колежката. Според мен трябва да се действа до Министерството. Някой или група от колеги трябва да напишат много издържано и аргументирано писмо, в което да се разкрие цялостната схема на г-н Паунов за финансово облагодетелстване /защото отй се явява монополист/, след това аргументирано да се посочат недостатъците на системата на г-н Паунов и най-вече нейната неприложимост и накрая да се помисли за предложение за нова система на провеждане на тези часове - в МВР, в КАТ, в школи и т.н.
RozalinaPaskaleva
RozalinaPaskaleva преди 15 години и 1 месец

Съжалявам,  че съм пропуснала постинга. Твърдя като колегите,  че този курс, на който всички бяхме принудени да платим по 50 лв. на  г-н Паунов, бе напълно ненужен. Още в началото той гневно изрецитира срещу недоволството ни някаква законова наредба на МОН (тогава), според която на всеки 4 години се правели опреснителни курсове по БДП. Не че я търсех сериозно, но така и не я открих тогава. Дори и да е така, законите обслужват потребностите на хората. И след като ние – потърпевшите преценяме, че тази законова база е порочна, редно е  държава с претенции за демократична уредба, каквато мисля е нашата (за претенциите говоря), да промени закона си в тази му част. Абсурдно е всички учители да констатират едно и също, а историята да си остава непроменена.  Ами в законова държава живеем, нали така? Ще търсим правата си. Правото на словото е част тях. Имаме си свое министерство, имаме си законодателни, граждански институции, институции на изпълнителната власт...Е, поне  институции си имаме! Да почнем ходенето си (защо ми идва на ум думата "по мъките"?)от МОМН.

Като казах "потребностите на хората", в частност на децата, нека уточня. Те имат нужда не от петминутки, нито от тесове проформа,а  от реална грижа, която да включи всички обществени фактори, защото детето към и от училище, па било то в учебно или извънучебно време,  е  детето на обществото и държавата ни. Нали един бивш министър на образованието по време на една всеизвестна стачка каза, че „образованието и грижата на държавата са за децата”? Ами нека тя си поеме реално ангажиментите, обслужвайки със законите си не определени личности, а децата си.

gniagilova
gniagilova преди 15 години и 1 месец
    Колеги, вчера бях на прословутия курс на господин Паунов в Добрич. Не мога да опиша възмущението си. "Обучението" , на което присъстваха 33 учители, продължи от 13.25 до 15.30 . Естествено имаше и почивка, за да си платим пропиляното време- 30лева за господина и 15 лева да диплома от СУ. На голяма част от присъстващите се наложи  да заплатят с лични средства тази диплома, но каква работа ще ни свърши тя, на кого е нужна? Питам се дали някога ще спрат издевателствата над  нас?
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Руми, и аз използвам за часа на класа помагалото "Спазвам правилата" на Витанов, в което се съдържат задължителните теми по БДП. В същото това помагало има и тестове за края на срока и за края на годината, но не! - ние бяхме принудени да си закупим тестовете на Паунов. Помолих за един мой ученик със СОП, който на всичкото отгоре е и от социално-слабо семейство, да отпадне това изискване да си купува тестовите карти, но се оказа, че не можело - всички ученици без изключение трябва да платят въпросните 60 стотинки. 
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Миме, хайде да измислим как точно да реагираме! Цивилизованият начин е първо да се напише аргументирано писмо до МОМН, под което да следват наши подписи. Как да се оформи това писмо? Дайте предложенията си!
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Ика, при теб абсурдът е пълен! Ти не работиш с материалите на Паунов, но плащаш с парите на децата, понеже нямаш право да откажеш.
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Анелия, всичко опира до парите, разбира се! Схемата ни е до болка ясна. 

Държавата отпуска пари за квалификация. Част от тези пари регулярно отива за заплащане на безсмислените опреснители курсове по БДП, на които ни пращат през няколко години и тези курсове са задължителни за всички класни ръководители в България. Като пари от хазната, това си е сериозна цифра.

Само че бизнесът върви успоредно с продаване на книжки, като в тях уроците и петминутките са разработени от учители и вероятно са взети от задължителните изпити - миналата година за изпита разработих и пратих на г-н Паунов 1 урок и 3 петминутки. Тоест, излиза, че ние сме автори на съдържанието на книжките, които г-н Паунов ни продава на курса. Забелязали ли сте също така, че съдържанието в тези книжки се преповтаря? 

Пари се взимат и по линия на тестовите карти, което не е малка сума, защото това са 60 стотинки, но се взимат от всички деца в начален курс от цялата страна.

queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Вяра, Мери, Чопър, Рози, Галя, бих искала да ви репликирам в отделен коментар, но нямам това време. Истината е, че всички ние говорим на един и същи език, виждаме проблема по един и същи начин, а сега ни остава и да се преборим за разрешаването му. 
shery61
shery61 преди 15 години и 1 месец
Само това липсваше- да ни заплашва колега! Браво, Паунов! Нямам думи... Подкрепям всички ви, колеги! Тази година работим по" Рива" и наистина е по- разчупено, по- интересно! Мисля, че господинът ни подценява!
LiliaKostadinova
LiliaKostadinova преди 15 години и 1 месец

Абсолютно подкрепям възмущението на всички в този пост от ТЕСТОВЕТЕ И 5-МИНУТКИТЕ на господина!

Че трябва незабавно да се реагира е ясно - може би до РИО-тата, до МОМН, защо не и с отворено писмо до медиите ни - масови и професионални!

Ако толкова е важно да учим децата точно по тези помагала, то поне някой компетентен "чиновник" да си направи труда да ни убеди аргументирано и с подпис под становището си / това все пак ще е някаква отговорност от страна на институциите/

Но аз си мисля, че и този господин, който ни събира и "обира" задължително...?!?!...също трябва да получи такова писмо с нашето мнение за неговите материали /които всъщност са наши/

Малко емоционално ми се получи, но наистина трябва да реагираме бързо и в целта!

RumiGeorgieva
RumiGeorgieva преди 15 години и 1 месец
Здравейте, колеги! Съгласна съм и подкрепям инициативата за писма да МОМН и г-н Паунов. Но има и нещо друго. Никой не може да ни задължи да работим по неговите помагала. Това е като при учебниците - избираш учебник и работиш по него. А що се отнася до курсовете, то те също не са задължителни. Няма нормативен документ,който да ни задължава. Квалификационната дейност е по желание на учителя. Той има право да избере темата. И то е логично - училищата са с различни специфични особености. Ето вече се увеличи броят на училищата, в които има деца със СОП. Други - с деца от различни общности и т. н. Нещата са съвсем ясни и простички. Защо да си усложняваме и без това тежкото ежедневие. Необходимо е само едно - г-н Паунов да осъзнае проблема и в името на децата да ни остави да си вършим спокойно работата. А ние си я  вършим твърде добре. Това го доказва нашата общност. Мисля си, че ако господина и тези, които го подкрепят често посещават нашата общност, ще ни разберат.    
MeryNikol
MeryNikol преди 15 години и 1 месец
Достатъчно много неща се казаха, достатъчно факти се изложиха. Мненията на колегията са еднопосочни, аргументирани и обосновани. Идеи за действие има. След като всичко необходимо е налице, можем да се обединим около една идея и да пристъпим към изпълнението й.
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 15 години и 1 месец
rumcais, със сигурност г-н Паунов няма да се осъзнае. Всъщност той си е отлично осъзнат и си е хванал тлъст кокал, който доброволно няма да пусне. Подкрепям идеите за писмо до МОМН, с копия до регионалните инспекторати и до "Господари на ефира". Възможно ли е на събранието на сдружението да се покани човек от РИО - София, а чрез него и представител от МОМН ? На срещата ни в училището на Поли и Деси беше симпатичната експертка на нач. учители от София. Тя видя ,че сме много и сме сериозни, и отговорни хора. Може би ще ни подкрепи и ще отнесе въпроса  по- нагоре. Все пак нашата връзка с  МОМН са тези гл. експерти. Защо не я поканите?
MeryNikol
MeryNikol преди 15 години и 1 месец
Аз съм съгласна и с предложението на Иван Павлов, и с предложението на Грета. Готова съм не само виртуално да си отстоявам позицията, но и реално да си я изложа.
igeorgieva
igeorgieva преди 15 години и 1 месец
Поли, приемам, че има много абсурди и затова заставам зад колежката. Участвала съм във всички комисии за избор на учебници, но въпросната тетрадка и тестове / аз ползвам само тях не съм ходила на курса за който пишете/ ги нямаше в задължителната документация. Тези помагала се появяват в началото на учебната година и просто плащаш за тях - избор нямаш. Не съм убедена, че тези теми трябва да се предават задължително по издадено помагало и тестове, на който и автор да са те.Няма издаден учебник за тези теми, който да е задължителен.Нека да се обърнем към МОН с въпрос:  Как да се преподават темите и да споделим проблемите си. 

 

Мисля, че първо трябва да се пише до министерството и ако не реагира да се обърнем към господари ...

 


Rossiross
Rossiross преди 15 години и 1 месец
Съгласна съм с всички, но се замислям-значи в министерството има някой, който толерира господина.И разсъждавам на глас-нашето министерство би трябвало да се вслуша в идеите на учителите, тези ,които ежеминутно са между децата и най-добре откриват пропуските  и "пробойните" в системата.Трябва  да се зададе логичния въпрос-кое налага на 4 г опреснителни курсове. Аз съм шофьор от 32 г и досега не ми се е налагало такъв .А сигурно и при вас има такава пародия-колежка, шофьор, но нежелаеща да изкара курса, не може да преподава в часовете БД.
ValentinaDekova
ValentinaDekova преди 15 години и 1 месец
Съгласна съм с всички колиги и Ви подкрепям. Аз също съм шофьор от 10 години, но миналото лято за пореден път карах опреснителните курсове на Паунов по БДП дистанционно, т.к. иначе не можеше да си водя часовете на класа. По-голяма безмислица не знам да има, още повече, че не намирам нищо ново.
DanielaVelcheva
DanielaVelcheva преди 15 години и 1 месец
Аз бях една от присъстващите на този така "ценен" курс, за който говори Мария. Дори за този ден бях поканила репортерката на Нова телевизия, но тя не реагира. Безсмислено е да повтарям всичко, което казват колегите. Напълно съм съгласна с всички. Дисковете, които ни бяха "подарени" срещу сумата от 45 лв., на всичкото отгоре при повечето колеги се оказаха дефектни, просто на тях няма нищо.  Тези дни, колеги от други училища, които бяха "обучени" през есента за 2 часа като нас, получиха своите така ценни документи. На тях пише, че са преминали 5 дневен курс. Що се отнася до тетрадките на издателство "Рива", аз също работя с тях. Те са интересни и достъпни за децата.  А какъв е смисълът от двата теста, които трябва да се попълват? Това го направих преди 3 години и когато ги раздадох на родителите "да ги запозная с постиженията на техните деца", както е по указание, знаете ли какво направиха те?Ами просто ме попитаха за какво им е тази "щуротия" (сами можете да се сетите за точната дума), и на излизане до един ги изхвърлиха в коша. Време е наистина да спрем тези безумия в българското образование. Ще подкрепя всяка инициатива, в подкрепа на Мария и премахването на тези курсове.
RalicaVasileva
RalicaVasileva преди 15 години и 1 месец

ЗНАЧИ И ДНЕС ИМА.........ВЪЗРАЖДАНЕ .........!!!АПЛОДИСМЕНТИ !!!!

RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 15 години и 1 месец
Колеги, досега се въздържах от коментар по този въпрос, защото ми е страшно неприятен. Аз също съм активен шофьор от 30 години, но нямам право да преподавам БД, защото не съм изкарала коментирания от вас курс и НЕ ИСКАМ да го карам. За мен този курс е обида и унижение на тримесечния ми труд в шофьорския курс /защото през 1981г. шофьорският курс беше 3 мес., а не като сега няколко дни/, както и на знанията и уменията ми като правоспособен шофьор. Ще ми каже някой, че в шофьорския курс не се учи методика. Аз съм готова да се състезавам с въпросния господин по това, кой ще изнесе по-добър урок по БД от нас двамата. Подкрепям всички действия, които ще предприемете.
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
И така, колеги, нека да обобщим дотук какво сме постигнали. С постинга на Мария + коментарите, и с продължаващия пост от моя страна + коментарите, дадохме ясен сигнал, че напълно разбираме каква е "далаверата" и че настояваме монополът с безсмислените, и дори вредни, за децата и учителите курсове на г-н Паунов да бъде ликвидиран.

Факт е, че публикациите се радват на всеобщо внимание от всички, които по някакъв начин са свързани с проблема. Имам предвид, че информацията е достигнала до когото трябва и оттук-нататък би следвало да очакваме някакви действия в някаква посока. Би трябвало, ама надали...

В една цивилизована държава, при публично излагане на даден проблем, обикновено се вземат мерки - осъществява се цивилизован диалог между различните звена - учители-министерство-квалифициращи институции - и се търси решение на проблема. У  нас обаче такава практика няма. Ние си говорим, а отсреща - мълчание.

Някои колеги се уповават на сдружението "Начално образование" и се надяват, че то ще предприеме някакви действия по въпроса. В тази връзка бих искала да изясня, че БГлог и сдружението са две различни понятия, макар че членовете на сдружението са членове и на общност "Начално образование", която обаче е неформална общност, докато сдружение НО е институция.

Аз не бих могла да говоря от името на сдружението, не само защото с вчерашна дата вече не съм негов член, но дори и да бях, решенията в едно сдружение се вземат след гласуване на общо събрание и един човек би могъл да бъде изразител на мнението на едно сдружение само, ако мнозинството му гласува правомощия да бъде негов говорител.

Лично моята персонална ангажираност е свързана с общност "Начално  образование". Блогер съм и явно ще си остана такъв, което значи, че за мен е важно да мога да изразявам всичко онова, което мисля, пък да става каквото ще. Ако като редови начален учител изпратя в МОМН запитване относно курсовете на г-н Паунов, подкрепено с линкове към този пост, в 30-дневен законосъобразен срок ще трябва да получа отговор на запитването си. Би било полезно за нас да научим доколко е задължителен е "абонаментът" ни за курсовете, книжките и тестовете на господина. Защото ако се окаже, че всичко това е манипулация на местна почва, поне можем да й се противопоставяме.

Другият вариант си остава - "Господарите..."
RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 15 години и 1 месец
Какво се случи на годишното събрание на сдружението "Начално образование"? Никой ли няма да разкаже?
MeryNikol
MeryNikol преди 15 години и 1 месец

Непонятна ми е позицията на членовете на УС на Сдружението, но те явно абдикират от най- големия проблем към момента на началното учителство и не оправдават очакванията на колегите. Явно за една шепа хора няма никакво значение мнението на по-голямата част от общността, което ме навява на други мисли... Дали с тях обаче или без тях , докато не намеря отговор на въпросите, които всички тук поставихме, няма да се спра! Искам ясен, смислен и логичен отговор/отсега обаче знам, че няма такъв/ на следните въпроси:

1. Защо и какво налага на всеки 4 години да се прави курс по БДП?

2. Какво дe факто се " опреснява"?

3. Защо колеги, които имат шофьорски курсове,  трябва да посещават курса?

4. Защо шофьорите не ходят на опреснителни курсове, а учителите ходят?

5. Чия беше " гениалната" идея за целия този ФАРС?

6. . Ако училищата са учебни полигони на КАТ, къде е необходимото оборудване и защо няма назначени специалисти?  

7.  Защо след като БДП е в задължителната подготовка на учениците, те трябва сами да си закупуват съответните помагала?

8. . Кой наивник смята, че тестовата проверка в края на първия и в края на втория срок е обективна, след като обучението не е ефективно по много причини?

9. В писмо на МОН / тогава/от 27. 08. 2008 г. до Регионалните инспекторати се говори за придобиване, повишаване и поддържане квалификацията по БДП. Това ли е ЕДИНСТВЕНИЯ ПРЕДМЕТ, КОЙТО СЕ НУЖДАЕ ОТ ПОДДЪРЖАЩА КВАЛИФИКАЦИЯ? И ЗАЩО?

10. Като практически неприложима, докога ще бъдем задължавани да пишем в материалните книги петминутката?

Колеги, допълвайте с въпроси, които съм пропуснала да задам. Ще бъдете полезни!

 

 

RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 15 години и 1 месец
На мен не са ми отнети всички часове на класа, а само половината /16ч./ - за БД, които води правоспособна колежка. Останалите 15 часа са си мои.
shery61
shery61 преди 15 години и 1 месец
Защо не се проверява как протича един такъв "курс", въпреки критиките към него?! Защо не се правят курсове по други важни предмети? Успех и подкрепа и от мен!
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 1 месец
Роси, сигурно ще получиш отговор на въпроса си за годишното събрание на сдружението от самото сдружение.

Мери Никол, и за мен е непонятно да се боиш да изразиш позиция в днешния 21 век, но в същото време разбирам, че това е въпрос на личен избор. Мога да определям и да нося отговорност само за собствените си постъпки и думи.

Сещам се сега за едни думи на Левски, който казва:  "За отечеството работим, байо! Кажи ти моите и аз твоите кривици, па да се поправим и да вървим напред. Ако ще да бъдем хора, на драго сърце да обичаме оногова, който ни покаже погрешката - инак той не е наш приятел"...

Мария, с теб ще продължим да задаваме въпроси и да посочваме "кривиците", за да се "поправим", ако може, защото иначе няма "да вървим напред". Ти си обхванала много пълно проблема и си дала точни формулировки.

На мен мен ми идват наум и такива варианти:

Какво мотивира и налага „опресняването на знанията” – допускането, че учителите на всеки 4 години забравят правилата за безопасно движение и методиката на тяхното преподаване, или нещо друго?

Какво мотивира разпоредба, която гласи, че учителите, които не са посетили курса на г-н Паунов, нямат право да водят часовете по БДП? С какво те са по-малко компетентни от другите, след като общото мнение на учителите, посетили въпросните курсове, е, че на тях не се научава нищо ново и полезно, което да се прилага в практиката?

By annivalk , 19 June 2009

Какви са законовите изисквания за откриване на избирателна секция в Германия?

Съгласно чл. 41, ал. 8, т. 2 от Закона за избиране на народни представители, ръководителите на дипломатическите и консулските представителства могат да образуват избирателни секции в други населени места, извън местонахожденията на дипломатическите мисии на Република България, само при условие, че са получени над 100 бр. заявления (формуляр № 10 от приложението на интернет-страницата на Посолство в Берлин) попълнени и подписани лично от избирателите в населеното място. Тези заявления следва да бъдат изпратени по пощата, по факс или сканирани по електронна поща на адрес info@botschaft-bulgarien.de и да бъдат получени в Посолството не по-късно от 14.06.2009 г.

Какви бяха условията на Българското Посолство в Берлин за откриване на избирателна секция в Германия?

След като принудително организирахме инициативен комитет за откриване на избирателна секция във Фрайбург, с нас се свърза г-жа Игова от посолството в Берлин и заяви, че всъщност това, което пише в закона е недостатъчно и ние трябва да изпълним още цял списък с условия.

Въпреки разминаванията между законовите разпоредби и изискванията, ние решихме да изпълним всички точки от имейла, за да сме сигурни, че секция ще има и българските граждани от региона ще имат възможността да гласуват.

Предоставям Ви писмото, което г-жа Игова ни изпрати и което е на латиница, защото се оказа, че в Българското Посолство в Берлин, не само, че не разполагат с кирилица, ами и не могат да четат писма на кирилица, поради което трябваше всички да пишем на латиница.

(писмото е съкратено, но не съм променял съдържанието му)

„Saglasno Zakona za izborite, ostava v sila vazmozhnostta za otkrivane na izbiratelni sekcii i v drugi naseleni mesta, osven trite oficialni diplomatischeski misii na BG v Berlin, Bonn i Muenchen, pri slednite izrichni uslovia:

1. Nalichie na nad 100 zajavki /Formuljar 10 ot prilozhenieto na stranicata na Posolstvoto/ za Freiburg!! , nadlezhno popalneni i podadeni kam edin iniciativen komitet vav Vashija grad. Tezi zajavki ne e neobhodimo da badat izprashtani /mozhe skanirani po elektronna poshta, no ne e zadalzhitelno/, no vaz osnova na tjah naj-kasno do petak – 12.06. v Posolstvoto-Berlin trjabva da bade izpratena pismena molba na iniciativnija komitet kam poslanik Petrov za razreschenie za otkrivane na sekcija, podkrepena sas spisak na licata, podali zajavki – 3-te imena, EGN, i pone grada na mestozhiveene v Germanija.

2. Razreshenie na CIK/VIK – Sofia, po oficialno iskane na Posolstvoto, vaz osnova na postapolite opravdani iskanija na iniciativni komiteti po mesta.

3. Rrazreshenie na priemashtata strana, pismeno potvardeno ot Auswaertiges Amt s verbalna nota.

Kogato parvite 2 uslovija sa na lice, organizacionnia komitet ot balgari vav Freiburg trjabva da naeme podhodjashto pomeshtenie s osigurjavane na saotvetnite uslovija za glasuvane /za predpochitane v obshtestvena sgrada/ i da ni saobshti adres. Vaz osnova na tova Posolstvoto otpravja oficialnoto si zapitvane kam Auswaertiges Amt za poluchavane na razreshenieto na germanskata strana.“

По-късно получихме и друго писмо, според което:

“Посолството приветства проявената инициативност на българските граждани и заявява готовност да подкрепи съответните инициативни комитети в подготовката, организирането и провеждането на изборния ден.”

Още тук, поради разминаванията между законовите разпоредби и условията, които представителите на посолството ни изискаха, за да се отвори секция в града, се усъмних дали посолството наистина иска да ни помогне или по-скоро да ни попречи да дадем възможност на българите да гласуват.

Какъв е резултатът?

Явно, от Посолството на Република България в Берлин не очакваха, че всички инициативни комитети в Германия ще се обединят и ще направят мрежа помежду си, която да синхронизира всички действия. Мрежата беше създадена по инициатива на Боян Юруков и в последствие се превърна в инструмент за създаването на масивна акция за търсене на причините за отказа.

В така наречената мрежа, Николай Колев обобщи разминаванията между законовите изисквания и условията за откриване на секция така:

“Г-жа Игова е поставила искания да съставяме инициативни комитети, заставила е хората сами да търсят и наемат сгради, където да се провеждат изборите, както и е заставила хората от инициативния комитет да осигуряват съответните условия за провеждане на избори в дадената сграда.

Декларирала е, че съответните инициативни комитети, трябва заедно с консулството ни в Бон да определят членовете на изборната комисия. Г-жа Игова е заявила още, че инициативният комитет трябва да организира изборния ден и да отчете преброяването на бюлетините.

За разлика от г-жа Игова, ние четем законите, които тя с лека ръка нарушава.

Изводи:

1. От т.6 на Решение Нр.10 на ЦИК се вижда, че задължението на българските граждани в чужбина е само да пратят заявления до посланика ни в съответната държава, но не и сами да вършат работата на дипломатите ни, „НАЕМАЙКИ СГРАДА“ и „ОСИГУРЯВАНЕ НА СЪОТВЕТНИТЕ УСЛОВИЯ“ – предпочита се даже обществена сграда. Интересно е с какво право и с какъв акъл тази жена си позволява да ни пише дори предпочитанията си, какво да наемем.

2. От т.10. на Решение Нр.10 на ЦИК се вижда, че в състава на СИК (секционната избирателна комисия) могат да бъдат включвани лица, предложени от централните ръководства на партиите и коалициите, имащи представители в ЦИК, както и служители на съответното дипломатическо или консулско представителство или служители на МВнР.
Това означава, че не е наша работа и не могат да ни насилват да сме членове на СИК, нито пък сме ние тези, които трябва да определим състава на СИК, нито пък трябва ние да сме тези, които да проведат и отчетат изборите в нашия град.

Нарушава се чл.14 ал.2 от ЗИНП и правото на партиите представени в ЦИК да изпратят, ако желаят и ако изобщо знаят свой представител в съответната СИК.

Нарушават се и чл.15 и чл.21 от ЗИНП, където ясно е казано, че се полагат възнаграждения, които се определят от ЦИК, но не и че ние трябва да носим разходите сами, както и че членовете на избирателните комисии имат права, каквито явно един инициативен комитет, какъвто ни карат да съставяме не може да гарантира.

Нарушават се още редица членове от ЗИНП, което произтича от незаконовото настояване на г-жа Игова за създаване на инициативен комитет с организационни функции каквито не са му дадени по никой закон, нито пък по закон са дефинирани, какви да бъдат те.”

Как ни отказаха?

Чрез общо писмо до всички председатели на инициативните комитети в Германия, написано от г-н Катрачев, който е първи секретар на посолството в Берлин и от името на г-н Петров, който е посланик на Р. България в ФР Германия, ни беше съобщено, че отварянето на секции извън посолството, консулствата и почитните представителства на България в Германия е отказано от немска страна.

Като аргумент за това ни беше изпратена изрезка от някакъв текст, който според г-н Катрачев е част от писмото, което немското правителство е пратило на българското посолство. На сканираната част няма подател, дата, подпис и т.н.

Оригинала на писмото, както и нотата, с която бългаската страна е изискала разрешение от Германия за отваряне на избирателни секции, нямаме право да получим.

След разговор с Външно Министерство на ФР Германия се оказа, че е по-вероятно да получим документите и писмата от тях, отколкото да се надяваме на съдействие и прозрачност от Посолството на България в Германия.

Според г-н Катрачев, разминаванията между официалните закони на България за откриване на секции в чужбина и изискванията, които посолството ни има, се дължат на това, че (цитирам по памет) – “тези, които правят законите, си нямат и елементарна представа как се провеждат избори в чужбина”.

Ако е така, тогава силно се съмнявам в ефективността, компетентността и експертността на българските икономически, политически и обществени законодателни инициативи. Може би, заради това не функционира здравеопазването, енергетиката, образованието, администрацията и т.н. в България.

Явно законите на страната се изготвят не въз основа на компетентността на експерти и професионалисти от различни области, а на „гениалните“ законодателни идеи, които идват на по чашка ракия със салатка.

Законовите основания за отказ

ФР Германия отказва на българското посолство в Берлин откриване на избирателни секции извън теритовията на представителствата, като се основава на Вербална Нота от 2003г., която засяга въпросa с равноправието.

Какво означава това ще Ви оведомя след като получа отговор от немското правителство.

Прецедент

Стана ясно, че Гърция е отворила избирателни секции в около 20 германски града, сред които и Фрайбург, за да могат нейните граждани на 06.06.2009 да гласуват за Европейски Парламент.

Как Гърция отваря секции, а България не може, остава загадка до консултацията ми с експерт по европейско право.

Освен това, Община Фрайбург бяха така любезни да се съгласят да ми изпратят писменото съгласие с причините за отварянето на гръцката секция в града.

Как ще действаме занапред?

Разяри се масивен протест от страна на българските граждани, които живеят в Германия.

Тази седмица ще се консултирам с експерт по европейско право и с друг немски юрист за подробностите около законовите пречки за откриване на избирателни секции.

Външно Министерство на ФР Германия потвърди, че ще ни окаже пълно съдействие, за да осигури прозрачността на кореспонденцията си с Посолството на България в Берлин, въпреки отказа на Посолството да ни предостави информация.

Медиите в България и особено тези в Германия проявиха готовност и интерес да популяризират случaя.

Политици и партии от двете страни проявяват интерес към продробности около проблема.

Какво се питаме?

Колко ефективно са защитавани интересите на българските граждани от Посолството в Берлин и Правителството в България?

Защо посланикът на България в Берлин не е бил запознат със законовите разпоредби около откриване на секции в страната? Междудругото г-н Петров е едва от 2 месеца на този пост, но при положение, че непосредствено след неговото назначение се провеждат европейски и парламентарни избори, то той е длъжен да се информира около всички споразумения и закони, засягащи българските граждани в Германия.

Ако са знаели за пречките, защо не ни информираха предварително за проблемите, а ни окуражаваха да прахосваме много време и пари за обречена на неуспех кауза? Всички знаем, че законите са си закони и вероятността да се променят за 1 седмица клони към 0.

Ако са знаели за пречките, но все пак са искали да “пробват”, защо не ни уведомиха за намерението си и по този начин евентуално да ни спестят много време и пари? Пак повтавяр, че Вербалната Нота е от 2003, а не нещо ново.

Защо българското посолство не е задействало дипломаточески механизми на билатерално, междудържавно ниво за постигане на двустранни договорки?

Как при положение, че са знаели за тези закони (допускам, че са знаели, защото не ми се иска да повярвам, че посланика и другите лица, получаващи заплати за да защитават интересите ни, подхождат към работата си толкова несериозно), защо са си позволили да ни поставят редица допълнителни условия, които не фигурират в законовите разпоредби?

Имаше ли посолството в Берлин възможност да преодолее по дипломатически пътища тази Вербална Нота с Германия от 2003г. и какво е направило в тази насока?

Има ли някой интерес да не се открият секции в чужбина?

Има ли политически натиск върху представителите на България в Германия, за да не предоставят прозрачност на аргументите си?

Целта

Целта ни като интелигентни и образовани хора e не да оплюем конкретни личности. Далеч сме и от мисълта да предизвикаме скандали чрез “жълти новини”.

Единствената ни цел е да съберем възможно най-много информация по случая, да я разгледаме много внимателно, да я анализираме и обобщим, след което да изготвим писмен доклад за работата си, който да посочи слабите звена и пропуските в начина на работа и системата, както на българската, така и на германската страна, за да могат в бъдеще българите в Германия да упражнят правото си на глас.

На базата на аргументите от доклада ще бъдат изпратени писма до правителствата на двете държави с конкретни стъпки и препоръки за оптимизиране на работата между Р България и ФР Германия.

В случай, че се докаже злоупотреба, пропуск или несвършена работа от конкретни институции или личности, ние ще изискаме от съответната страна да пристъпи към незабавни реформи в системата си.

Какви сме ние, че да изискваме каквото и да е било?

Ние сме студенти, образовани хора, абсолвенти, специалисти от всички области и живеещи извън родината си.

Нашето обществено положение, подкрепено от щастливата случайност, че и България и Германия в момента се намират пред парламентарни избори, ни oсигурява изключително голямо политическо и медийно внимание и в двете държави, което ни дава увереността да вярваме, че ще успеем.

П.С.: Текстът не е написан от мен. Съчинен е по инициатива на българските студенти в Германия.

Links: 

http://www.facebook.com/note.php?note_id=92388847881&id=564868207&ref=nf#/group.php?gid=91322436518&ref=nf

http://www.facebook.com/note.php?note_id=92388847881&id=564868207&ref=nf

http://www.facebook.com/ext/share.php?sid=90868848281&h=pUbeT&u=JI_GH&ref=mf

Legacy hit count
968
Legacy blog alias
30316
Legacy friendly alias
На-българите-в-чужбина-се-пречи-да-гласуват--Какви-са-вашите-коментари-
Събития
Политика
Нещата от живота
Новини
България
Човекът и обществото

Comments8

kelvinator
kelvinator преди 16 години и 10 месеца

Поведението на тюфлеците - дипломатически чиновници има и добри страни:

1.Убедили са много хора, че трябва да гласуват и то не за партията на техния министър, партията на батко, братко, спрените фондове, Р.Овч и всички останали.

2.Успели да се организирате, за което ви приветствам. И сега е време тази енергия да влезе в работа. Изпратете съобщения до централите на всички партии и на ЦИК, макар че мисля, че вече сте го направили. Лично аз бих се включил в подписка или петиция на тази тема, която да бъде изпратена в Брюксел.

Изчакайте да минат изборите и да бъде сформирано правителство и подгонете тая чиновническа сган с жалби и искания за проверка и наказине за виновните. Държавният чиновник трябва да работи под натиск, защото в природата му е иначи да не работи.

Аз не виня тия които крадат. Кой от вас като мине на червено спира при първия катаджия и му казва да го глоби, защото е нарушил правилника? Защо трябва да очакваме като ние ги търпим и хленчим, че от нас нищо не зависи те доброволно да работят за наша полза?

Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Това мога да коментирам по следния начин: Tija v posolstvata sa se samozabravili, i ne samo v Germania.

Имах случай, когато трябваше да ми се издаде пасаван в Будапеща. Бях наругана много грубо за това, че поради незнание съм влязла в посолството от погрешен вход - този за ХОРА, а не през входа за хора.

Трябва по някакъв начин да бъдат заставени да вникнат в истината, че са там, за да съдействат всячески на българите в чужбина, а не за да получават заплати и да си придават важност.


gala_hope
gala_hope преди 16 години и 10 месеца
Поредната липса на професионализъм, проявена от някои чиновници, които вместо да помагат и сътрудничат на хората, ги обграждат с високомерие и невежество!

Дано успеем да променим нещо! Защото все пак така се нарушават правата, така се подминават хиляди други случаи.. така за пореден път държавата за едни е майка, а за други - мащеха!


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 10 месеца

На българите се пречи да гласуват не само в чужбина.


Мъжът ми (който Е български гражданин) беше в България по време на едни избори, и не му разрешиха да гласува - въпреки че той им цитира текста, който му дава това право.
Живеем в малък град и председателят на комисията (има ли нужда да казвам - от БСП), който познава всички и знае кой за кого би гласувал, не го допусна до урните.
За сметка на това един от циганите пред секцията крещеше, че няма да упражни правото си на глас, защото предния път му дали и бира към кюфтетата, а сега не.
Прочетох си коментара, преди да го поствам - съзнавам колко абсурдно звучи, но  е истина, за съжаление.

 

За работещите в българското консулство в Чикаго...
впечатленията ми са, че те са неразделна част от българската администрация - идеш ли там, все едно си в България :).
Един-единствен път ми се наложи да ползвам услугите им - трябваше ми пълномощно, подписано от мъжа ми, за да мога да заведа децата в България.
Не успях да попълня формуляра за времето, което те са определили, отгоре на всичко бях толкова нахална да попитам за нещо, което не ми беше ясно, и служителката ме овика здраво.
По същото време на другото гише млад баща трябваше да замине за България, но поиска от служителката, с която се познаваха, тя да му попълни формулярите и да НЕ вписва в тях току-що родените му тризначета. Има ли нужда да казвам, че служителката беше изключително любезна, докато го обслужваше?...

Ние тук сме като едно голямо село, познаваме се с много българи и по една случайност познавам и този човек.
Знам, че има проблеми със закона и в България, и в САЩ; и вероятно си има причини да крие децата си от българските власти.


Това, което искам, е да съм равноправна поне с циганите и престъпниците...

 

annivalk
annivalk преди 16 години и 10 месеца
Здравйте! Текстът е написан от Иван Янакиев. Това, което аз мога да кажа: Много интелигентно и професионално написано!

В Мюнстер събрахме за една седмица стоте подписа и силно се надявахме по този начин да си спестим пътя до Бон.

Аз лично силно вярвам, че с организирани действие ще помогнем да променим старата, закоравяла система, в която по единично и заедно ежедневно се спъваме.

 


chopar
chopar преди 16 години и 10 месеца
Успех на германците българи. С вас сме. Не е чиновническо бездушие или непрофесионализъм. Това е целенасочена атака на комунистическата сган барабар с тройната коалиция. Не им се давайте. Осъдете ги, смачкайте ги, изгорете ги (образно все пак), покажете им, че сте свободни, за разлика от много ваши сънародници в Бг.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 10 месеца
Българските посолства навсякъде по света са част от зоната на здрача-пълноправно продължение на българската администрация в чужбина. Просто трябва да се избягва всякакво взимане-даване с тях, а ако е неизбежно, преследване до дупка. Иначе защо да работят, като може да не работят?
annivalk
annivalk преди 16 години и 10 месеца
Ето още информация по темата: http://news.ibox.bg/news/id_338182387

Рада, много благодаря за статията. Мога само да кажа, че това, което се случва, трудно ще бъде забравено.


By danidani , 9 February 2009
В даден момент от живота си всеки човек изпада в нещо като криза, обмисля постъпките и действията си, чуди се дали живее според правилата, дали един ден няма да съжалява за нещата, които прави и за тези, за които не му достига смелост да направи. Това са спорове на личността, познати още от древността, най-известният приемер, който мога да дам-това е прочутият хамлетов монолог от трагеята на Шекспир-"Хамлет". Там ясно се очертават двата пътя, по които може да тръгне човек. Първият е "със меч възтанал", да се бориш за правда и свобода; да отмъщаваш и раздаваш справедливост. Вторият е "със смиреност" да понасяш ударите на съдбата. Според характера и целите, всеки човек съзнателно или не избира един от двата човешки пътя. Ясно е , че нито един от тях няма да е лесен, но всички знаем, че с търпение, усърдие и желание всичко се постига. Да бъдеш или не-това е  желанието да постигнеш нещо, така желано,стремежът да бъдеш себе си.
 Изкажете и вие мнението си по въпроса, към какво се стремите и кой е пътя, който сте избрали Да бъдеш или не ?
Legacy hit count
14852
Legacy blog alias
26455
Legacy friendly alias
Да-бъдеш-или-не-

Comments14

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 3 месеца

Ами доколкото познавам "Хамлет" и съответния монолог, там се пита "Да бъдеш или да не бъдеш". Изборът не е между това "да се бориш за правда и свобода" или "да понасяш ударите на съдбата".
Изборът, пред който стои Хамлет, е дали да живее или не.

Аз очевидно съм избрала "да бъда" :), иначе нямаше да го има този коментар :)...
Това включва от всичко по малко - и борба за правда и свобода, и примирение пред обстоятелствата; и смях, и сълзи; и триумфи, и загуби...

 

Да бъдеш или не? Туй е въпросът…
Кой търпял би инак
безчетните камшици на века ни:
неправдите на наглия подтисник,
всокомерието на рода,
сълзите на oтритната обич,
бавежа на закона, произвола
на тлъстия чиновник, злия присмех,
със който недостойния заплаща
на тихата заслуга – всичко туй,
когато едно бодване тук вляво
очиства сметките ни? Кой би пъшкал
под бремето на отмилял живот,
ако не беше този страх пред нещо
зад гроба, в неоткритата страна
отдето никой пътник се не връща?
Той смазва волята ни и ни кара
да се мирим с познатите беди,
наместо да летим към непознати...

/Превод-Валери Петров /


SlynceLuna
SlynceLuna преди 17 години и 3 месеца
Всички живи сме избрали "да бъда" , но колко пъти през живота си  казваме  "Да бъда или не".Поне при мен е така.Избирам "да" и колкото сълзи да "лея" ще карам до края.
danidani
danidani преди 17 години и 3 месеца
Извинявай, но явно си от  хората, които не вникват в тази трагедия и по-специално в монолога на "Хамлет". Истинската дилема пред, която той е изправен е дали да отмъсти за смъртта на баща си или не.

Да бъдеш или не?Туй е въпросът?
Дали е по-достойно да понасяш
Дъжда от камъни и от стрели
на злобната съдба,или възстанал
със меч в ръка срещу море от мъки....

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 3 месеца

Дани, Дани...няма защо да ми се извиняваш.


Като оставим настрана факта, че съм учител по литература, докажи ми, че греша. Не ми го казвай, докажи ми го, моля.
Всичко е в текста. Ако можеш да ми извадиш от текста доказателство, аз ще го приема. Независимо от това какво са ме учили или какво съм чела в Нета :).
Съвет - дочети монолога докрай, опитай се да си го "преведеш" от езика на поезията на разговорен език и тогава ще ти стане ясно, че глаголът "бъда" означава "съществувам". Още един съвет - може би ще помогне, ако прочетеш цялото произведение. 

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 3 месеца

По принцип предпочитам превода на Валери Петров, но ето още един превод, за тези, които четат поста ти - всеки може да отсъди сам за себе си.

 

Да бъдеш или не — туй е въпросът.
Дали е по-достойно за душата
да понесеш камшиците, стрелите
на бясната съдба или да се
опълчиш сам срещу море от мъки
и да им туриш край? Умри, заспи –
не повече. И знай, че тоя сън
е краят на сърдечна скръб и хиляди
жестоки удари - дял на плътта!
О, ето край желан! Умри, заспи...
Заспи, или пък може би — сънувай?...
Да, и това е пречката; защото
какви ли сънища ще ни споходят
сред тоя смъртен сън, когато ний
отхвърлим всеки земен смут и мъка?
И туй ни спира. Този страх превръща
живота в дълголетна нищета.
Кой би понасял гаврите и бича
на времето, неправдата на силния,
на гордия презрението, мъките
горчиви на отвъргната любов,
потъпкването на законите,
безочието на властта, онуй
презрение, което получава
смиреното достойнство във награда
от недостойнството — кой би търпял
това, щом може да намери мир
с едно замахване! Кой би желал
да носи това бреме и да страда,
да стене в тоз мъчителен живот?
Но ужасът пред нещо, след смъртта
- страната неоткрита, от която
не се е връщал никой пътник още —
смущава волята и ето че
по-скоро сме готови да търпим
сегашните злини, отколкото
към други неизвестни да се хвърлим.
Така съзнанието ни създава
от всички нас страхливци; и така
естественият цвят на смелостта
изтлява в бледността на наште мисли.
Дела на сила и величие
пред този страх изменят своя път
и губят име на дела... Но тихо...

В оригинал:

HAMLET: To be, or not to be--that is the question:
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune
Or to take arms against a sea of troubles
And by opposing end them. To die, to sleep--
No more--and by a sleep to say we end
The heartache, and the thousand natural shocks
That flesh is heir to. 'Tis a consummation
Devoutly to be wished. To die, to sleep--
To sleep--perchance to dream: ay, there's the rub,
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil,
Must give us pause. There's the respect
That makes calamity of so long life.
For who would bear the whips and scorns of time,
Th' oppressor's wrong, the proud man's contumely
The pangs of despised love, the law's delay,
The insolence of office, and the spurns
That patient merit of th' unworthy takes,
When he himself might his quietus make
With a bare bodkin? Who would fardels bear,
To grunt and sweat under a weary life,
But that the dread of something after death,
The undiscovered country, from whose bourn
No traveller returns, puzzles the will,
And makes us rather bear those ills we have
Than fly to others that we know not of?
Thus conscience does make cowards of us all,
And thus the native hue of resolution
Is sicklied o'er with the pale cast of thought,
And enterprise of great pitch and moment
With this regard their currents turn awry
And lose the name of action. -- Soft you now,
The fair Ophelia! -- Nymph, in thy orisons
Be all my sins remembered.

 


 

danidani
danidani преди 17 години и 2 месеца
Хах факта, че си учителка определено не ме трогва, защото знам какви са повечето учители днес... .Освен това съм чела цялата трагедия и то не веднъж и за да ти пиша, да споря с теб явно съм сигурна. Извинявай още веднъж явно имам свой начин на интерпретация, с който случайно съм спечелила много неща-в трагедията ЯСНО се открояват два възможни пътя-на това да се бориш, да бъдеш себе си и този на примирението, който разбирасе е еднозначен на несъществуването,смъртта.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 2 месеца
Дете, ние не спорим. За да спорим, трябва да има двама участници.
Какъв е звукът от пляскането на една ръка :)?
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 2 месеца
Да уточня горния си коментар: щом за теб е толкова важно да си права - ОК - права си.
danidani
danidani преди 17 години и 2 месеца
 Твърдя и настоявам на своето, не защото е важно за мен да ми кажеш, че съм права, а защото с интерпретативни съчинения и есета съм печелила няколко конкурса за трагедията на Шекспир- "Хамлет".
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 2 месеца

"Хах факта, че си учителка определено не ме трогва, защото знам какви са повечето учители днес..."


Нали разбираш, че ако исках да се заяждам, щях да те питам кой ги е проверявал и им е писал оценки на твоите есета и интерпретативни съчинения - същите ли тези учители, за които имаш толкова лошо мнение?
Не мислиш ли, че като говориш презрително за учителите си, така омаловажаваш своите собствени постижения?


Но тъй като заяждането не води до конструктивен диалог, мога само да те поздравя за успехите ти!
Пожелавам ти един ден да станеш учител и да бъдеш по-добра от своите собствени учители!

danidani
danidani преди 17 години и 2 месеца
благодаря, но отдавна се отказах от мечтата си да стана учител,главно заради поведението на учениците и в този смисъл извинявай прекалих :)
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 2 месеца
Приемам извинението ти и ти благодаря. Харесвам хората, които могат да признават грешките си и имат достатъчно сила да се извинят.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 2 месеца

 

А иначе, ако ми позволиш, един съвет: не преценявай другите по дрехите им, професията, религията или произхода; бъди достатъчно търпелива да им дадеш време да те изненадат :).
Общо взето това, което даваш, се връща при теб :).
Успех ти желая!

danidani
danidani преди 17 години и 2 месеца
Благодаря.
By rosenrot , 6 November 2008
Думите на невинното дете, на честния бедняк и на образования човек взети заедно струват по- малко от думата на корумпирания простак.
Legacy hit count
618
Legacy blog alias
23508
Legacy friendly alias
малка-мъдрост
Невчесани мисли
Нещата от живота

Comments

By alexi_damianov , 17 September 2008

Първа, втора и трета част.

Стоях на главната улица на столичния град. Мракът и студът на есенната нощ ме обгръщаха с безстрастната си завивка. Зад мен, в ниското,бяха сламените колиби на крепостните селяни. Сред тях като безвкусно украшение се издигаше Храмът на благоденствието. Статуята на златен змей до олтара блестеше със злокобно сияние дори в нощния мрак. Пред мен търговската улица спускаше застланата си с чакъл снага сред черните парцаливи островчета на зеленчукарските сергии и се вливаше в беломраморния простор на площада пред двореца. Откакто Черните бяха на власт, не остана нито една кална улица в столицата на Княжеството. Черната власт винаги обича да се загръща в лицемерна бяла пелерина.

 Дойде най-тъмната част от нощта, точно преди първото слънчево сияние да се подаде иззад далечните сини планини. Двуколката с димящия казан стоеше до мен, пред портите на колибата ми, готова да се впусне в убийствен полет по нанадолнището към портите на двореца на Черния главатар.

 Черна нощ, закрилница на убийци с кадифени ръкавици и крадци с леки стъпки… Черна нощ, в която клепките и на най-бдителните стражи на Черните се притваряха и спускаха уморена мъгла над строгия им касапски взор.Преди три дни, отново в черна нощ като тази, излях отровно биле в изворите, от които пиеше цялата крепост. Всеки мъж, дете, старец и съсухрена бабичка,богаташ и бедняк, страж и занаятчия се сгърчиха в адски стомашни болки. Над крепостния град се издигна нетърпима воня от препълнените нужници. Черният главатар заповяда да се запечатат всички кладенци в крепостта, докато се намерят нови извори или заразата премине. В стоманените доспехи на Черните стражи зейна страховита дупка, наречена жажда.

 Мечът, секирата, боздуганът са страховити оръжия, но без силната ръка на боеца са само парчета желязо. Никога не бих могъл да се изправя срещу всички мечове, секири или боздугани на Черните стражи. Но едно-единствено гърненце с отрова ми стигна, за да пронижа стомасите на цяла армия.

 Хванах дръжките на двуколката. До казана бях сложил тлеещи въглени, за да лумне катранът, веднага щом се разлее. Засилих се и бутнах с всичка сила двуколката по нанадолнището. Дървените колела подскачаха по белите камъчета, застлали търговската улица. В точно обратната на двореца посока.

 Изтичах с разтуптяно сърце обратно в колибата и облегнах гръб на вратата. Само миг, само миг още ме делеше от началото на най-сладкото отмъщение. Тръпнещо очакване… Тишина… Мощен трясък отекна в уличките на заспалия крепостен град.

 Пламъците вече трябва да са лумнали… Само още малко и тесните улички между сламените колиби ще се изпълнят с изтръгнати от леглата си изплашени бедняци и стреснати Черни стражи с накриво нахлупени шлемове.

 Вече дочух първите ужасени викове. След малко те се вляха в общия уплашен вой на хиляди гърла. Изскочих от колибата и се втурнах в нощта, като се блъсках в тълпа от обхванати от паника хора. Сега! Само сега и никога пак щях да имам златния миг на отмъщението. Сега, когато всички черни змии щяха да изпълзят уплашени от гнездото, за да гасят лумналия в града огън, да разбиват хоросана на запечатаните кладенци, да бягат панически. Всички щяха да са прекалено заети, за да опазят най-важния човек в Княжеството. Най-голямата и най-черната змия.

 Докато тичах към двореца, зад гърба ми грееше заревото на разрастващия се пожар. Бедняшката махала пламна като суха сламка, лишена дори от чаша вода заради запечатаните кладенци. Огнените цветя на запалените къщи разцъфтяваха едно след друго. Сред тях, Храмът на благоденствието се топеше в оранжевите езици на ужасяващия пожар. Статуята на златния змей също не беше пощадена. Златната облицовка се разтопи и все да се разтича. Изпод нея се подаде дървената сърцевина, почерняла и овъглена от пламъците.


Никога не бях тичал толкова бързо. В крачолите и наметалото ми се бяха набили бурени, слама, топки изсъхваща кал. Стигнах до рова около замъка на Княза. Бързо преодолях погнусата си и скочих. Нагазих във водата и започнах да се катеря по отточната кухина в стената. Хората от двореца я ползваха за всичко от място за изхвърляне на боклука до нужник. Смрадта беше отвратителна. По страните ми започнаха да се стичат сълзи от подлютените очи.

 Излязох в един от мрачните, сенчести коридори на замъка.Както и предполагах, стражи нямаше, бяха отишли да гасят огъня.

 С предпазливи и тихи стъпки след кратко лутане до масивната дъбова врата с герба на Княжеството. Златната дръжка беше оформена като глава на змей. Тронната зала на старото Княжество, сега бърлога на Черния главатар.

Legacy hit count
675
Legacy blog alias
22250
Legacy friendly alias
Черни-небеса---четвърта-част

Comments3

princesatamani
princesatamani преди 17 години и 7 месеца
  Старото Княжество,сега бърлога на Черния главатар.Ама накрая ,май че по хитър начин някой успява да го победи.Така ли? Ама защо е запалена бедняшката махала,за отвличане на вниманието  ли ?Значи невинни умират и страдат докато някой си отмъщава на друг.Какво имате предвид? Не ми е много ясно.Ами да си пожелаем успех да си върнем Княжествата ,с много хитрост,като не можем по друг начин,но без да страдат повече невинни ,а само виновни.Така го разбирам, това Ваше изложение.Иначе е толкова мрачно.Ако има продължение ,ще чета и оценям ако ми позволите.И нека това да не е само лично отмъщение.
svetlina
svetlina преди 17 години и 7 месеца
Ама те са си виновни. Нали точно те са възкачили на трона змейчето. Иначе и аз да се скарам, че ми беше обещано в тая част да има нещо и за жените в двореца ;)

 

ПП: тоя храм на Благоденствието... от една книга-игра, а ;)


alexi_damianov
alexi_damianov преди 17 години и 7 месеца
Ха! Наистина съм обещал такова нещо! За малко да го изпълня, ама стана така, че  последните 20 реда на четвърта част станаха първите 20 реда на пета част :)
By alexi_damianov , 15 September 2008

Първа и втора част.

Вървях бавно под ледения дъжд. Вятърът пронизваше със студени иглички подгизналото ми наметало. Над непробиваемата водна стена бяха сключили плещи зловещи черни небеса. Никога не ги бях виждал толкова черни, толкова празни и страховити, колкото тогава - в нощта, в която реших да лея кръв. 

Може би никога нямаше да вдигна ръка срещу властта на Черните... но властта на Черните вдигна първа ръка срещу мен. Черната власт винаги първа вдига ръка. 

Може би щях и аз като децата на селяните, които набучиха старото Княжество на вилите и факлите си, да израсна примирен роб и усърден работник. Никой не гаси огън, който не е гори в неговия двор. И стана така, че в мен лумна огън с хищническа сила. Най-жестокият огън, наречен любов. 

Още като деца с нея се гонехме из полята далеч от крепостните стени. Момчетата на моята възраст скубеха плитките на момичетата, бутаха ги в калта, понякога дори ги биеха, за да им покажат, че ги харесват. На моето момиче аз берях букети от трева и подарявах речни камъчета. Още тогава, аз хранех моята малка детска любов. Тя растеше и ставаше по-красива, както и момичето до мен. Тя стана една голяма, истинска мъжка любов. 

Отидох да я поискам. Аз, робът, синът на роби, отидох да поискам робинята, дъщерята на роби, за жена. Най-хубавата риза, букет от незабравимото ухание на полски цветя. Обещах на баща й да работя много, да я гледам добре и да построя къща. За сватба се уговорихме след седмица. 

Чаканият ден дойде по-бързо от миг. Носехме сватбени дарове, сърцето ми биеше от лудата радост на пламтящата млада любов. А тя, моята любов, стоеше насред двора, закичена със златнолист венец, с бяла премяна. Игривите лъчи на слънцето обличаха от плитката й в брилянтена верижки. Сияеше. И тогава разбрах... 

Всеки път, когато се сещам за това, мисля за образа й. За всяка вейка от венеца й, всяка гънка на ризата й, всяка мигла от красивите й очи. А после... после идва смехът й. Притискам ушите си, но той кънти в мен. Радостен смях. 

Отхвърлих с усилие мисълта за нея и се върнах в дъждовната нощ. Обикалях вече час покрай замъка на Черния главатар. Въоръжен мъж във всяка улица, на всеки ъгъл. Нямах шансове. 

Да се опитам да се промъкна и да убия Черния главатар беше самоубийство. По-лошо, това беше банално. Да отсека главата на безименен страж в сенчеста уличка също беше самоубийство. И още по-банално. Ще пролея малко кръв, после ще ме хванат и ще ме разчекнат между четири коня. Хлапетата от крепостта ще си поиграят два-три дни с изсъхващите карантии, изпопадали от разкъсания ми корем. И толкова. Един от многото. Подобно нещо се случваше през месец-два. Всеки път, когато някой глупак тръгнеше да бори мракобесната власт с гола тояга и много смелост. 

Не. Не исках това. Имах нужда да направя нещо повече. Нещо невиждано. Ужасяващо, зловещо, сатанинско, светотатствено, смразяващо кръвта. Нещо, което да донесе мрак в княжеството тъй, както онзи ден донесе мрак в душата ми. 

Планът блясна в ума ми като светкавица. След това дойде отново мракът. Спомних си пак онзи сватбен ден. Спомних си лицето на баща й. Какво дебелашко задоволство излъчваше само... 

На всеки няколко месеца Черният главатар избираше девойка от простолюдието и я привикваше в двореца си. „Да й се радва” – така казваха селяните. Родителите й получаваха злато, колкото теглото на дъщеря си в замяна на това да не я видят повече. Нито едно семейство досега не беше отказало. Не отказа и семейството на моята любима. Не отказа и самата тя. Доволна беше, че ще бъде държанка на разбойник, а не съпруга на роб. 

Спомням си чистата и неподправена радост, която струеше от лицето й. Дори не ме погледна, не ме забеляза, толкова беше погълната от предстоящото й приключение. Обърнах се, потърсих погледа на моите родители. Техните лица също няма да забравя. Бях ги виждал такива само когато вечеряхме вкисната пшеничена каша. Сякаш казваха: „Лошо, но няма какво да направим. Утре може да е по-добре”. 

Не броя дните и нощите оттогава. Скитах из гората, из улиците на крепостния град, из нивите. Не ядях, не спях, не говорех. Болката и жестоката обида ме прояждаха отвътре със сърбящия си гнилоч. До днес, когато те се вляха във всепомитащия порой на омразата. До днешната дъждовна и страшна нощ, в която реших какво да направя. Черният небесен купол се пропука от диамантена мълния.

Следва продължение.

Legacy hit count
743
Legacy blog alias
22201
Legacy friendly alias
Черни-небеса---трета-част

Comments2

svetlina
svetlina преди 17 години и 7 месеца
Интересно е защо мразиш всички освен себе си, мили ми лирически герое.
alexi_damianov
alexi_damianov преди 17 години и 7 месеца
Защото лирическият (а дали не се казва епическият?) герой е един истински вбесен сърдитко с насилствени наклонности :)
By alexi_damianov , 11 September 2008

Първа част

След пладне, още много преди слънцето да се скрие зад далечните сини планини, селяните отново започнаха да се събират на тържището. С факли, вили, коси, брадви и много мрачна решителност. В нестроен ред, тълпата се упъти с неотклоним устрем към двореца. Глухият й ропот постепенно прерасна в оглушителни кръвожадни крясъци.

Стражите пред дворцовите порти стояха вцепенени, уплашени, изненадани. Никой от тях не разбираше внезапно бликналия гняв на селяните срещу княжеската власт. Много скоро на недоумението им беше сложен край.

Тълпата спря рязко на няколко крачки от дворцовите порти. Кръвожадните крясъци и заплашителното размахване на оръжията обаче не спряха. Сред тълпата от сив шаяк и парцали, изникнаха, едно по едно, подобно на отровни гъби, знамената със златните змейове. Черните знамена.

Някъде отзад, в тила на безредното множество селяни, върху набързо скован от летви и рогозки трон, грееше мрачната звезда на главатаря на бунта. Качулка покриваше лицето на последния оцелял главатар на Черните. Той не каза нищо, само вдигна бавно ръката си и посочи напред. Гледах го от вратата на нашата колиба. И до днес помня жестоката непоколебимост, която излъчваше оня показалец, облечен в желязна ръкавица. Когато сочеше напред, сякаш пронизваше сърцето на всеки княжески войник. Сякаш забиваше нокътя си в последната жилка от живеца на Княжеството.

Бойният рев премина като вълна през тълпата. Настървените селяни се хвърлиха в нестроен бесен устрем срещу двореца. След това не видях нищо, майка ми ми закри очите с ръка и ме замъкна вътре в колибата. Помня само кръвожадните крясъци на тълпата, тракане на оръжия и трясък от строшено дърво.

Князът само седял безучастно на трона си, килнат на една страна. Воднистите му старчески очи мъртво гледали в безкрая. Пълководецът стоял до прозореца на кулата, вторачен в огъващата се под натиска на бунта дворцова порта. Челото му било по-мрачно от градоносен облак.

Капитанът се изправил до него. Разгневените му очи и току-що нахлузените бойни доспехи грееха с жажда за битка.

-Само заповядай, и ще ги залеем с горещ катран. Ще ги запалим, ще ги насечем на малки парченца, ще ги надупчим със стрели….

-Какъв е смисълът? – горчиво казал пълководецът. – Нали заради тях се бихме, за техния живот. Затова носим оръжията си - за да защитаваме хората. Същите тези хора, които сега напират да ни изколят. Какво да направи и най-строгият баща, когато синът му е насочил кама към сърцето му? Искахме да опазим къщите им от Злото, а то проникна в сърцата им. Те сами го избраха. Ние вече сме безполезни. Безсмислени.

Пълководецът извадил меча си и повел младият капитан към портите. Князът останал в кулата - да гледа с кухия си поглед.

Здравото резе от стебло на млад дъб се прекършило. Тълпата рукнала в двореца като буйна мътна река. Стражите един по един потънали в нея.

Когато всичко утихна, майка ми ме пусна. Подадох си главата през тесния прозорец на глинената стена. Видях как залезът играеше с бронзови лъчи в гънките на черното знаме със златен змей. Черното знаме, побито на дворцовата кула.

Оттогава Черните притежават Княжеството. Не понечиха да убият престарелия княз, нито да сринат двореца. Те не им пречеха. Не тръгнаха нито да колят, нито да грабят, както го бяха правили преди. Вече нямаше нищо, което селяните да не им дадат доброволно. Вече нямаше Добро и Зло. Имаше ги само Черните.

Животът в Княжеството тръгна мирно, тихо, кротко. Старите закони си останаха, но вече нямаше стражи, които да ги прилагат. Единствените стражи останаха хората на Черните. През деня носеха на гърдите си княжеския герб, през нощта – черните наметала със златни змейове. Прилагаха само един закон – дай ни, или ще вземем.

Селяните заживяха по-добре от преди. Всеки можеше да живее спокоен, тих и сит живот, стига да се подчинява. Аз също можех. Работата е, че никога не съм обичал да се подчинявам.

Legacy hit count
1039
Legacy blog alias
22028
Legacy friendly alias
Черни-небеса---втора-част

Comments5

svetlina
svetlina преди 17 години и 7 месеца
Датата на публикуване има ли нещо общо или...

какво са си ваксали по онова време, че е имало вакса?

князът има ли други роднини?

ти що живееш толко близо до двореца?

баща ти в тълпата ли е бил?

сега колко си голям?

Кога да чакам трета част?


alexi_damianov
alexi_damianov преди 17 години и 7 месеца

Датата на публикуване има общо, ще разбереш в 3та част.

Ваксали са си зловещите черни ботуши, за да бъдат още по-зловещи и черни.

Князът е амеба, не му обръщай внимание.

Живея близо до двореца, щото у крепостта е било тесно навремето и всички са живеели у центъро.

На последните три въпроса ще получиш отговор утре, пардон, днес, 15 септември.

svetlina
svetlina преди 17 години и 7 месеца
Оф... така и така тука съм почнала да блестя с ум... да питам... абе само аз ли си мислех, че ония момичета никога не се завръщат, така си го казал, сякаш отиват в двореца и край? е, после видях, ама ми стана много жал, че може някой да се влюби в такова глупаво момиче :(
alexi_damianov
alexi_damianov преди 17 години и 7 месеца
Да, така е - не се завръщат. Ще видиш защо в четвърта част.
alexi_damianov
alexi_damianov преди 17 години и 7 месеца
Да, така е - не се завръщат. Ще видиш защо в четвърта част.
By alexi_damianov , 9 September 2008
 

Вървях с тътрещи се от умора крака из буренясалите покрайнини на столицата. Пронизаният ми хълбок се тресеше болезнено с всяка крачка. Коленете ми трепереха, сякаш всеки момент щяха да ме предадат и да се сгромолясам сред крайградската пустош.

 

„Изправи глава!” скастри ме някой вътре в мен. „Ти си боец, а не мамин лигльо!”. Крачките ми станаха по-бързи и отчетливи, изпъчих гърди и вдигнах поглед. Все още усещах болката от раната, но сякаш не ми пукаше толкова за нея. Не ми пукаше, че може да е смъртоносна. Не ми пукаше и че претърпях срамно поражение, нито че си тръгвах от родната си страна.

 

Спомням си дните, в които Черните все още не притежаваха Княжеството. Всеки ден имаше кланета, бой, ужас по улиците. Животът беше едно постоянно изнервящо очакване – къде ще бъде битката днес, колко ще са жертвите, дали няма аз да съм една от тях?...

 

Стражите бяха малко, с ръждясали оръжия и недохранени коне. Черните почти винаги надделяваха. Всеки ден кръвта на верните на Княза хора обливаше каменните улици. Позорът и слабостта тегнеха над Княжеството като старческото слабоумие над немощния владетел. До една нощ… онази страшна нощ, която промени целият ми свят.

 

През деня Черните плениха трима стражи и ги обезглавиха пред тълпата на тържището. Позор. Шок. Невиждана досега дързост на кръвожадните банди. Когато научил, княжеският пълководец бил обзет от огнен бяс. Първо крещял оглушително, необуздано буйствал сред хладните стени на княжеския дворец. После внезапно замълчал. Взел меча си, събрал отряд от най-добрите си бойци и след залез слънце потеглили. Какво ли им е било на войниците… Никой не попитал къде и за какво отиват, защото добре знаели какво ги чака. Смърт. Тяхната или чуждата.

 

В тихият мрак на дълбоката нощ, десетина мъже, прикрили блясъка на доспехите си с обущарска вакса, нахлули в бърлогата на Черните. Неудържими като вятъра, безмилостни като огъня, единни като вълци, княжеските бойци потопили в кръв и смъртно страдание гнездото на злодеите.

 

Мълвата плъзна мълниеносно по калните улици на селата и отекна в каменните ъгли на града. Дойде оранжевият блясък на хладното есенно утро. Селяните се събраха в крепостта, защото знаеха, че има какво да видят. Сред сламата и конските изпражнения на тесния градски площад, червените лъчи на слънцето огряха шестте набучени на кол глави на разбойническите предводители. Тържището на столичната крепост стана позорище за останките на шест от седемте Черни главатари. Спомням си зловещо подбелените очи на отрязаните глави и окървавените медальони на гърдите на обезглавените трупове.  Черните туники и златните змейове сякаш бяха загубили страховития си вид.

 

Княжеският пълководец се изправи на дворцовата кула и говори на събралото се множество. Държа реч, пламенна и справедлива. Закле се да очисти Княжеството от бандитите, да изтръгне с камата си всяко сърце, затаило в себе си коварният помисъл на престъплението.

 

Хората го гледаха с неразбиращи очи. Някои започнаха да ликуват, но бързо се умълчаха под невидимия натиск на стотици сърдити погледи. Помня добре тази тълпа, грубите лица на тези хора. Сиво-кафявият шаяк на дрехите им, разкрасен от мазни петна и слама. Тогава бях само дете, сополивото хлапе на семейство крепостни селяни, но разбрах много добре. Те не се радваха.

 

Битката с Черните, със Злото, означаваше още дълги години на кръвопролития, трудности, страх. Висока цена, която поданиците на Княжеството не бяха готови да платят. Те искаха своето мъничко спокойствие, тих и кротък животец в сламените колиби. Трева за кравите си и просеник за трапезата си. Които кървавата и изтощителна война с Черните можеше да им отнеме. Затова, за пръв път в своя сив и глупав робски живот, те решиха да променят съдбата си. И го направиха.

 

Следва продължение

Legacy hit count
973
Legacy blog alias
21972
Legacy friendly alias
Черни-небеса

Comments2

MagiNazer
MagiNazer преди 17 години и 8 месеца
Интересно и увлекателно четиво.С нетърпение очаквам и следващата част.Успехи! :)))
svetlina
svetlina преди 17 години и 7 месеца
Ах, ах, ах, пак на части, а, тарикатчето ми то! Ще те чета, ти си знаеш ;)
By ZeMaria , 26 February 2008

онфигурацията е твърде сложна, а ние при всички случаи трябва да изхождаме от нашия национален интерес, който не може да бъде извън и различен от позицията на ЕС по този въпрос”-заяви Герджиков

„Правителството работи за защита на българския националния интерес”, заяви министър Джевдет Чакъров

„Партийният интерес е след националния интерес”- смъмри съпартйците Станишев

Натка:Българските национални интереси могат все още да бъдат защитени само при активна позиция”

Татяна Дончева: Позицията на БСП е трудна за изработване. Защото се сблъскват много сериозни геополитически лобита и нагласи в самата партия, която винаги е възпитавана да изчаква, каквото и да значи това.

Какво е общото между тези цитати, изказани от различни по цвят политици?

Понятието национален интерес. Няма по дъвкан израз в политикоговора и публицистиката. Не знам за Гьобелс дали се е хващал за кобура, като е чуел „култура”, но аз наистина побеснявам като чуя това клише. Ще обясня защо.

Националният интерес на Германия е изисквал подкрепа на судетските немци. Лебенсраумът се разширява-едва ли някой истински  немец има нещо против. Нищо, че става с анексия на чужда земя. Националният интерес на косовците изисква да направят държава и да покажат среден пръст на международните  правила, спазвани от останалите. Същият интерес, значи, именно заради правилата, изисква  пък от останалите да им  счупят  този среден пръст. Националният интерес като оправдание е сторил толкова злини по света, че чет нямат.Той е най-важната кауза на безброй политически доктрини. В него се кълнат всички политиканстващи-от примапатриотите от тенекиената барака в Селеметя, до премиерите на последните три правителства. И лани, разбира се.

Що е то национален интерес. Ясно е, че първо имаме интерес, второ- той е национален, сиреч общ за синца ни, живеещи на тази земля, обозначена като България.  А що е това интерес? Интереса клати феса-ще отговорите по инерция. Тогава аз ще  ви река, че интерес е  полза –сиреч, келепир. От там-национален интерес, алфата и омегата на политическия смисъл,  е обща полза. За общото ни благо.

Дойдохме си на думата. Хич не ми се щеше да изпадам във философски задълбавания за общото благо. Но не можем и съвсем да избягаме от тях. Преди три години в сп. „Християнство и култура”  Костов писа: „Критериите за добро и зло в живота не са приложими в политиката; има друг критерий за оценка на успешната политика, и той се нарича „общо благо”. Сиреч-националния интерес. Изводи. Политиката няма нищо общо с морала. Употребата на категории като „добро” и „лошо” (морални категории) не е политическата, защото според Костов политиката не издържа моралния тест, защото той не е предназначен за нея.
Тя е налагане на интереси,тоест, келепир, полза на едни групи за сметка на други. Интересът на едни, налага плач и скърцане със зъби на други. Понятието  пък общо благо винаги е служело за бягство от морала и смачкване на индивидуалните права- то е безсмислено, дори и ако го разглеждаме буквално, като  сума от благото за всеки отделен човек, включен в цялото. Моето благо обаче, например е да кажем не на Косово, за да минавам през Сърбия, а не през братска Румъния. Също и благото на мнозина от Западна България, които си спомнят със страх бомбенето и с кеф далаверата през ранния преход с братска Сърбия.

Защо е така? Ами защото разбирането за политиката като борба на интереси на групови лобита е дълбоко погрешно-то е още от Маркс. От там мантрата в която  се кълнат политиците за „общото благо” всъщност е алиби за безконтролната им власт. Сиреч, колкото повече се бият в гърдите че действат за националният интерес-синоним на общото благо, толкова по-малко са  свободни индивидите и техният сбор, наречен общество. Защото свободата е функция на индивидуалните права, а моралът пък е цедката, която спира напъните на колектива, държавата, общността, да подтискат тези права, да подчинят личността на общото.

Така, че който ви говори за общо благо и национален интерес, всъщност мисли за собственото си благо и собствения интерес.

Защото политиката изхожда не от  общото благо и  не от интересите на групата индивиди,  а е конкуренция между визии за общото бъдеще на всички. Очевидно е, че в България е на мода риъл политиката, която изповядват всички цитирани . Сиреч, промарксовата политика, а не про аристотеловата. Според която държавата е не само естествена за индивида среда, но и политическа общност, в която справедливостта намира своя най-висш поведенчески израз- защото тя, справедливостта, е най-висшата добродетел.  

Избягването от дълбоките корени на същността на политиката винаги  има плачевни последици. Ако изходим от двете политики при случая с Косово, ще получим два противоположни резултата.

"Да", на независимо Косово,  първи да го подкрепим, защото ше изкярим най-много от общите батковци, които ни  крепят-нас, политическия елит -Натка

"Да, ама не." Всъщност, не можем да преценим келепира. Сърбия е умряла и ние сме седнали да делим наследството й.  Защото бидейки изразители на различни лобита, не е ясно кой ще настъпим и кой ще надделее-Татяна Дончева.

"Не" на Косово. Несправедливо е-викам аз. Не може правото на едни да е несправедливост за други. Не може да се решава проблемът Косово на парче, без обща визия за всички подобни проблеми в региона и света.Сядаме и решаваме-да  направим Балканска конференция, да разрежем възела, да направим общо бъдеще за страните от региона и за всички. Да създадем правила, общ договор- и да ги спазваме. Това бъдеще, което ни предлагате сега, не е добро-да изработим  наистина по добро.

Не ме чувате, нали. Но да знаете-публиката винаги иска да слуша прескриптивни, по оста добро-зло-аргументи. И политици, които мислят в тези категории-справедливо-не справедливо, като извлек на морално-неморално. И  съвсем логично другите, сегашните риъл политици,  ще бъдат недолюбвани и изхвърлени от борда. Засега тезата не на Косово изповядват Атака-правете си сметка за бъдещето!

Единственото положително в него е, че те пък се кълнат в мантрата „национален интерес”

Впрочем, проумяхте ли, че това е лошо за бъдещето. Ако да, може да отложим дежурното :

Лощо, Седларов, лошо…

 



Legacy hit count
539
Legacy blog alias
17599
Legacy friendly alias
За-Косово-като-келепир--като-кяр-или-като-камбана

Comments5

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 2 месеца
Хм, ми това че политиката никога не борави с добро и зло, а с някакви относителни понятия без ясен смисъл е повече от очевидно. Опитвала съм да споря с юрист на тези теми. Бях обявена за напълно безпринципна. Щото не съм склонна да робувам на някакви общоприети принципи, които на идея трябва да правят живота ни по-добър, а на практика го правят все по-лош. Мда, безпринципна съм, защото смятам че страданието трябва да се минимализира, а не експлоатира. Както и да е. Това предполагам е част от занаята. Ако знаеш какво е добро, как ще защитаваш лошото.

А за Косово, ми то само то ли е, за което държавата ни няма мнение и чака някой да и покаже накъде духа вятъра? Националният интерес е само евфемизъм за национална безполезност. Положението е наистина сложно, но какво значение има. Ако Испания и Румъния могат да кажат не, защо ние не можем? Хем ще сме с Русия и Сърбия. Или пък да кажем Да и да кажем на ЕС и САЩ, че сме го направили заради тях. Или просто да го направим заради себе си. Ама не.

Започвам да си мисля, че проблемът на България винаги е бил опитът за неутралитет. А неутралитетът е утопия, в реалността винаги трябва да заемеш някаква позиция и да си понесеш последствията. Добри или лоши, това е идеята на престоя ни на Земята. Ако идеята беше само да си бъркаме в носа и да си говорим глупости, можеше и да не се раждаме.
Shogun
Shogun преди 18 години и 2 месеца
И аз се чудя как така Румъния и Гърция могат да кажат не, а ние можем само да козируваме. Сега пък измислиха българско национално малцинство: значи признаваме Косово, ако ни признаят малцинството. А то малцинството са някакви хора, дето хабер си нямат за България. Ще ги приобщаваме. ОткАчени истории някакви.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 2 месеца
Е, някои доста разпалено обясняват, че някои от тях се самоопределят като българи. А ако е така, значи са българи.
Но ако просто дадат гражданство на всеки изявил желание е смешно и опасно за ЕС.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 2 месеца
Хронолгия:
Очертава се сръбско-косовски сблъсък в София
25 февруари 2008 / News.dir.bg

Българите още не знаят държавната позиция за Косово
26 февруари 2008 / News.dir.bg

Сърби и косовци седнаха заедно в София
27 февруари 2008 / News.dir.bg

   Какво става под масата, никой не знае!
   Дано те знаят.....
shellysun
shellysun преди 18 години и 2 месеца
"Бериша заяви на съвместна пресконференция с председателя на косовския парламент Якуп Красничи, че "двете албански държави ще предприемат общи усилия, с които ще изразят приятелство и готовност за сътрудничество с всички съседи"- от Нетинфо
 Е, и това ако не е парадокс, здраве му кажи!
By septemvri23 , 29 October 2007
РАБОТОДАТЕЛИТЕ ЗА УЧИТЕЛСКАТА СТАЧКА
Людмил Костадинов
Единствените, които застанаха на ясна позиция по повод стачката на учителите, бяха така наречените “национално представителни работодателски организации”, т.е. представителите на едрия местен и чужд капитал у нас (виж "Декларация на национално представителните работодателски организации"- ). Деболоочието и арогантността, с която се опитват да защитават своите класови интереси, са добър повод за размисъл и коментар.
В тяхната декларация от 3 октомври 2007 г. се заявява силното им безпокойство, че “непрекъснато се правят сравнения с равнището на заплащане в други европейски страни, без да се отчитат различията в производителността на труда – БВП на човек от населението, и в цените на потребителските стоки и услуги у нас.” След което се посочват редица цифри, за да се внуши, че в България заплащането е относително по-високо, а производителността на труда и цените по-ниски в сравнение с другите страни от ЕС. Ако обаче внимателно прочетем данните които самите наши капиталисти са посочили, ще видим ,че те свидетелстват за точно обратното положение.
Производителността на труда била 35,3 % от средната за ЕС, а цените на потребителските стоки и услуги 43 % от средното равнище за ЕС. С други думи цените се оказват доста по-високи от производителността на труда. В декларацията не се споменава кой присвоява разликата.
Що се отнася до работните заплати, нашите уважаеми капиталисти изобщо са пропуснали да споменат какъв процент са те от средните в Европа. Но добре известно е, че и изчислени по паритетен курс (както производителността на труда), заплатите у нас със сигурност са под 25 % от европейските. Оказва се, че у нас заплатите са относително много по-ниски от производителността на труда, но като капак на всичко цените са относително най-високи в сравнение с ЕС. И на кого трябва да благодарим за това положение освен на нашите скъпи работодатели и техните чужди господари, и разбира се на отгледаната и отхранена от тях и вярно служеща им наша “политическа класа”. И още нещо – кой трябва, според работодателите, да развива производителността на труда, да увеличава БВП на човек? Нали те са сега “фюрерите” на българската икономика, нали те определят какво ще се произвежда, нали те търгуват с произведените у нас стоки. Кой носи отговорност за “трудно овладяваната инфлация и високия дефицит на търговския баланс”? Не са ли те които определят генералния курс в политиката и икономиката на страната? Изобщо те носят ли отговорност за нещо в нашата страна освен да си прибират печалбите и да си карат мерцедесите?
Ето още малко данни от декларацията. От една страна нашата икономика имала добри темпове на растеж на БВП от 6 % годишно, но производителността на труда (БВП на човек от населението) нараствала само по 2 % годишно. Това е възможно само ако броят на населението е нараствал с около 4 % годишно през споменатия период. А добре известно е, че населението у нас не само не расте, а по-скоро намалява, което означава, че производителността на труда расте не с 2 а с над 6 % годишно. При това трябва да се подчертае, че производителността расте не в резултат на изграждането на нови предприятия или модернизация на старите от работодателите, а от по-тежкия труд, експлоатация и претоварване на наемните работници в приватизираните стари предприятия.
Работодателите са възмутени, че средната работна заплата през последната година нараснала с 18,3 % което било “с над 50 на сто над повишението на цените”. Но дори и да приемем, че повишението на цените е било 12 %, както се посочва в декларацията, то превишението на заплатите е само 6,3 % (а не 50 %) и това превишение е по-ниско от ръста на БВП от 6,4 %, през същата година. С други думи повишението на заплатите е по-ниско от реалния ръст на икономиката плюс инфлацията. Никаква макроикономическа стабилност не може да заплаши подобен ръст.
С изключителен цинизъм в декларацията на работодателите се внушава, че финансовата криза през 1997 била предизвикана от повишаването на заплатите. Тук безсрамието е достигнало своя връх, тъй като добре известно е, че финансовата криза през 1997 г. беше резултат на ограбването на банките от работодателите или както тогава го наричаха раздаването на “лоши кредити”. Хората получаващи заплати не само, че нямат никаква вина за тази криза, но понесоха върху гърба си цялата и тежест.
Както би могло да се очаква, в декларацията си работодателите се опитват да сблъскат интересите на наемните работници от “реалния” и “публичния” сектор. Според тях за увеличаване заплатите на работниците от “публичния” сектор трябвало да се повишат данъците на работниците от “реалния” сектор, но са “забравили” една друга възможност – да се повишат данъците върху печалбите на самите работодатели. Нека припомним, че тези данъци у нас са най-ниските в света. Да припомним също, че у нас се готви и въвеждането на невиждан в световната практика, 10 % “плосък” данък върху доходите и премахване на необлагаемия минимум, което ще е нова тежест за средните и ниски доходи за сметка на значително облекчаване на големите доходи.
Изобщо у нашите работодатели не се забелязва желание да информират обществото каква част от обществения продукт присвояват, какви данъци плащат и да направят сравнение с практиката в Европа и света.
За разлика от работодателите така наречените “синдикати” се държат абсолютно неадекватно.
Вместо общи протести на всички наемни работници срещу причините за бързото поскъпване на основни стоки и услуги, срещу готвените “реформи”, т.е. съкращения на работници, срещу намаляване корпоративния данък върху печалбите на работодателите и въвеждането на така наречения “плосък” подоходен данък и премахване на необлагаемия минимум, бяха изкарани само учителите с искания за голямо увеличение само на заплати и то само на техните заплати.
Но друго и не може да се очаква от тези синдикати, които “признават”, че било правилно да се извършат големи съкращения на учители, под формата на ”реформа”. А запазването на работни места е първата и главна задача на всяка организация, която защитава интересите на наемния труд, по-важна и от увеличаване на заплатите. Още повече, че главната цел на “реформата” е обявено повишаването качеството на образованието, което не може да стане с увеличаване броя на учениците на един учител.
от www.septemvri23.com
Legacy hit count
582
Legacy blog alias
15391
Legacy friendly alias
РАБОТОДАТЕЛИТЕ-ЗА-УЧИТЕЛСКАТА-СТАЧКА

Comments1

Shogun
Shogun преди 18 години и 6 месеца
Поздравления за хубавия анализ!

Имам следните бележки - текстовете, към които се отнасят бележките, давам със съкращения:
1. "....нашата икономика имала добри темпове на растеж на БВП от 6 % годишно, но производителността на труда (БВП на човек от населението) нараствала само по 2 % годишно. Това е възможно само ако броят на населението е нараствал с около 4 % годишно през споменатия период. А добре известно е, че населението у нас не само не расте, а по-скоро намалява, което означава, че производителността на труда расте не с 2 а с над 6 % годишно."
Броят на населението може да намалява, обаче намалява и безработицата. Само преди десет години тя гонеше 20 процента, сега знаете колко е. Това е източникът на увеличаване на заетите.

2. Аз имам резерви по всички данни, касаещи нивото на заплатите в частния сектор. Докато тези заплати не излязат на светло, т.е. не бъдат облагани с данъци, няма да има нито яснота кой колко получава, нито стабилна социална система както сега, така и след примерно 20 години, когато работещите от частния сектор ще се окажат със смешни пенсии. По тази причина съм за плоския данък, т.к. виждам в него една добра стъпка в тази посока.

3. Според мен е очевидно, че ако се качат всички заплати с 25 процента, или с 60 процента, или само в публичния сектор с 60 процента, без да се гледа има ли съответно увеличаване на производителността на труда, това веднага ще доведе до инфлация. Не мисля, че това подлежи и на най-малко съмнение.