BgLOG.net
By queen_blunder , 15 June 2008

Една много популярна схема продължава до ден-днешен да си действа безотказно. Тоест: наемат те, обещават ти добра заплата, а към края на месеца ти казват, че не са доволни от работата ти. Не само че не ти заплащат дължимото за труда и старанието, а даже по обиден начин ти приписват несъществуваща вина. Много е долно, но все още се злоупотребява с доверието на хората на наемния труд.

Гложди ме въпросът какъв е начинът за противопоставяне спрямо измамниците работодатели в сферата на търговията. Въобще има ли някакви стабилни законови средства един невинен човек да защити човешките си и трудови права, или на него не му остава нищо друго освен да страда заради това, че се е доверил на мошеника?

Предварително благодаря за всеки коментар, който би внесъл повече яснота по въпроса.

Legacy hit count
915
Legacy blog alias
19904
Legacy friendly alias
Какъв-е-начинът-за-противопоставяне-спрямо-измамите-при-наемане-на-работа-в-търговската-сфера-
Ежедневие
Размисли
Невчесани мисли
Нещата от живота

Comments43

Gennnnn
Gennnnn преди 17 години и 10 месеца
Ако няма законови средства ще има юмруци,после се вади оръжие .Това е естествения ход на нещата.Когато  кучето е без изход за да избяга ,то почва да хапе.Ще хапя.
edinotwas
edinotwas преди 17 години и 10 месеца
О'Кралице,

Има естествено.

1. При започване подписваш договор на пълна работна заплата.

2 . Използваш всички сили и средства и си взимаш изработеното. С лихвите!


queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца

Момчета, благодаря ви за коментарите!

Наско, по втора точка как по-конкретно да разбирам израза „използваш всички сили и средства и си взимаш изработеното”?  

Ген, юмруците и пистолетът все пак нека да бъдат крайна мярка. Хапането си е в реда на нещата. Даже една много добра форма на хапане е всичките тези работодатели, които са си позволили да се подиграват с почтените и съвестни работници, да бъдат изтипосани в списък в интернет. Защото липсата на информация е основната причина да се вършат злоупотреби и безскрупулно да се експлоатира трудът на хората.

И все пак въпросът ми е какви са законовите ресурси в случаите, когато някой е нает да работи без трудов договор, казва му се да изчака да мине пробният срок, но след изтичането му работодателят отказва по-нататъшни взаимоотношения с работника, но не защото не харесва работата му, а защото печели от това, че не му плаща? Съответно на това работно място има постоянно текучество. Много ми се иска някой да помогне с компетентен съвет в какво се изразява защитата и къде да се подаде оплакване.

Въобще ми се ще да разбера дали в нашата държава законодателството ни е в състояние да защитава трудовите права на работниците при подобен случай, или ние все още си живеем във времето на феодализма?

edinotwas
edinotwas преди 17 години и 10 месеца
В нашата държава няма държавност! Има бандитизъм и закон на джунглата!

Ако си искаш правата, все пак подпиши се на такъв договор, който те устройва и тогава може да търсиш законово сметка!

 Ако ли не вземи си от касата, от стоката от... закони на джунглата в която живеем

Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца

 Много добро предложение Queeni.Може да се направи сайт,подобен на jobs.bg.По градове,области,общини вместо работни места,да се вписват некоректни работодатели в различни сфери.Аз нямам нужните познания за създаване на подобен сайт,но мога да впиша поне 5-6 имена.

 В момента се опитваме да получим парите,които сме изработили при подобен работодател.Аз си тръгнах на 10-ия ден,виждайки методите на работа и отношението към хората на въпросния работодател.Тъй като няма сключени договори с никой от персонала е много трудно да се докаже,че сме работили и защо сме го правили,без подписан документ.Тактиката е ясна.Обещават да изготвят договор и той все не е  готов.Като дойде ред за плащане,се започва цирк.че нищо не е свършено  и се намаля договорената сума или се отказва да се плати и се наемат следващи потърпевши.Обединихме се хора,на които работодателя дължи голяма сума пари и свидетели,които могат да докажат,че сме работили.Межу нас има и човек,който е изготвил проект.Това ни е единствения документ.Той също няма договор,но има нещо черно на бяло.Проекта е възложен,изготвен и изпълнен(няма как да е по негова лична инициатива).Трябва ти и много добър адвокат(използващ методите на заплахата),който тактично да намекне коя сума е по-изгодно да се плати-дължимата или от евентуална проверка.Подобни работодатели са неизрядни и към документация и изисквания(данъци,регистраци........).

 Най-добрата защита е да не се почва никаква работа,без подписан документ.

 Законодателството не те защитава без нужните документи.И изпитателния срок влиза в договора.

 И мен ме интересува има ли инстанция,на която може да се сигнализира(подобна на "Агенция за защита на потребителя")?

 Подкрепям идеята за списък в интернет.

 

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
За щастие повечето такива учреждения, за които съм чувал, че вършат подобни работи, западат. Може и да има някаква справедливост на тоя свят. Но когато въпросът опре до теб единствения начин да получиш своето е да си го вземеш насила. Просто защото повечето, които правят такива номера са общо взето мошеници-кокошкари или иначе казано тип "селски тарикати", които като видят малко пари и вече се чувстват недосегаеми.
Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца
Добре де,но ми става смешно,като си представя лично аз колко съм страшна!Много ще ги стресна!
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Аз също не изглеждам кой знае колко страшен и затова седят насреща ми и ми се хилят с фразата: "И к'во ш'ми напра'иш?"

Затова откирх, че най-добре е ако си напишеш отговора на този въпрос на подметката с много ситен шрифт и го приближиш достатъчно близо за да го видят...


Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца
Добре!Ще си купя 2-3номера по-големи обувки!Много имам да пиша!И ще им ги покажа,щото не виждам друг изход!Ей,дотам я докрах!
Shogun
Shogun преди 17 години и 10 месеца
Поли, серизно погледнато, няма какво да се направи в рамките на закона, ако си работил без трудов договор, понеже самото това работене не е в рамките на закона. Следователно, за да можеш един ден да си търсиш правата, трябва от първия ден да си "на законно". Другият начин е - ако ги познаваш хората и знаеш, че няма да те прецакат (например ако са ти майка, баща, шурей, баджанак, девер или етърва).

Аз имам една позната, която два пъти я изработваха по този начин, само че малко по-зле: т.к. обикновено първата заплата се изплаща до 20-то число на следващия месец, я прецакаха с по два месеца, а не с един... И нищо не можа да направи, естествено, понеже няма валиден трудов договор, по който да си търси правата.

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
аз пък знам специално за габровско, че повечето работодатели там се правят на ударени и това напускащи служители да не си получат последната заплата си е доста често срещана практика. А на продавач в магазин да не му излезе ревизия за няколко стотин лева, която да му бъде удържана на порции от следващите няколко заплати също е доста честа практика.

Вкл. съм бил свидетел как в един магазин на една моя позната шефа й и казал, че не й излизат 900 лева, при условие, че предната ревизия е била две седмици по-рано и че като цяло половината стока в магазина е горе-долу за толкова:)


queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца

Копривчице, гледай на какво интересно нещо попаднах, сърфирайки в нета и търсейки информация по тези въпроси. Цъкни тук и ще ти се отвори сайт, който е направен специално, за да се отразяват нередностите в икономиката. Там можеш да подадеш сигнал, естествено не анонимен, но ти гарантират, че ще пазят в тайна източника.

Такаа, само че не това е най-интересното... Аз търсих из целия сайт някъде да прочета кои фирми са допуснали „данъчни, осигурителни, митнически и др. финансови измами”, но такъв списък не съществува. Има само връзка за контакт към сайта, но не и обратна връзка към такива като нас, които се интересуваме на кого можем да се доверим и на кого – не. Тоест, като са открити еди-колко си нарушения на трудовото законодателство, да се публикува кои фирми са ги допуснали. Така че прозрачността тук липсва и нещата, поставени по този начин, дават възможност само на определени лица да се информират какво става, но не и потърпевшите - хората на наемния труд.

Следователно има нужда да се създаде списък на фирмите, които са бил некоректни по някакъв начин към своите наемни работници. И тъй като между нас няма човек, който да поеме отговорността за такъв списък по простата причина, че трябва лично да се е уверил в измамите, аз предлагам да действаме по друг начин. Първо е добре да съберем информация във вид на блог постинги в лична форма. Всеки, който има от какво да се оплаче, сяда и написва какъв е случаят, а след това вече може да си направим сайт с линкове към постингите, в които е споделена тази информация. Такъв сайт с черния списък на фирмите измамници никак не е трудно да се направи, и ми се струва, че е необходим за масова информация.  

Иначе разбрах поне кои институции са оторизирани да регистрират измамите: това са Главна инспекция по труда и Национална агенция по приходите. За работодател, който не е сключил трудов договор с наетия работник, глобата е 1000 лева.

Нелка, съгласна съм, че и работникът има някаква вина, че не е изискал трудов договор и се е предоверил. Но мисълта ми беше, че след като някой някого прецаква трябва да има начин да бъде санкциониран за това по законен път.  

Лорде, адски си прав, че такива заведения западат. Идеята ми е да ускорим този процес, за да има по-малко жертви

Shogun
Shogun преди 17 години и 10 месеца
Поли, може би, за да се избегне такова разочарование, е добре да се гледа и славата, която му се носи на някого, един вид - репутацията му. Ако е известно, че еди къде си има текучество, значи има и някаква основателна причина и човек би могъл да е нащрек и да си иска законно наемане от първия ден, от опасение, че това може да е причина за текучеството. Това като превенция. А като изчистване на последиците - не знам, наистина може би някаква жалба в Инспекцията на труда: може и да не си вземеш парите, но поне ще му се разкаже игричката на този работодател, понеже предполагам, че ще го спукат от проверки. Един вид, това е по-скоро отмъщение.
Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца

Стига бе!Ако, наистина имате нужда,пишете лично!Ще ви препоръчам адвокат!Е,писна ми от недомлъвки!

 И на мен ми се случи!И аз писах!Нищо!Глас в пустиня!Всички знаем,че това е практика в Бг!Някой да се сеща за противодействие?Законно?

 Виж ти!Нещата отиват към добре!Някой да не би да се оправдава с "далечното"минало?

 Всичко е "ново,различно и супер" и ако сте недоволни,сте обременени от миналото.Сега всичко ни е наред!

 Да не си загубим "розовите очила"?

Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца

Пишем едновременно.Мерси Queeni ,ще погледна и този сайт.По черноморието е ад.Работят"експлоатират"деца или пенсионери.Не е истина!Няма такива условия,нито такива заплати!Аз поне за 8 години не видях!Къде продават "розови очила"?И какво се е променило?

Има работа!Но за какво тук да работя?Нито условия,нито пари!Да работят сами или да си внасят!

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Зависи кого проверяват. Ако собственикът на фирмата-работодател е умел счетоводител или е наел такъв, повярвай ми, проверките може да го поизправят малко на нокти, но няма да му направят нищо. Няма да имат за какво да се хванат. Поне не и според закона. Виждал съм го и този случай. За да се справиш с такъв човек има само един-единствен начин, Ген ще ти каже кой е.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца
Аз лично не съм имала този проблем, но племенницата ми и доста от учениците ми са минали през това.
Малък град, липса на работа, особено за млади хора без квалификация. Наемат ги за сервитьорки и продавачи и им плащат както си искат. Няма писмени доказателства - едно защото договор не се подписва, друго защото няма къде да идеш - и да те прецака един, ще го напуснеш, но в следващото заведение или магазин - същото. 
И това демотивира младите да работят, и е особено обидно и болезнено за хора със семейства, които, за да изхранят децата си, са готови да мълчат и преглъщат неправдата. От страх, защото друга работа няма...
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
И сестра ми мина сега точно по същия път, при един шоп. Просто изчака да свърши първия месец, да си вземе заплатата (или поне каквото й дадат от нея) и си обра крушите.

Една от другите причини, които я ядосаха бе работното време. Учудващо е също и как някои хора искат да им работиш едва ли не без сън и без почивка. Сестра ми беше касиерка на 8 часова смяна, при която нямаше нито една почивка!!! Дори нямаше право да яде!!!


lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
уф, по инерция натиснах съхрани, а исках да пиша още. Сега си спомням в Габрово как това работене извънредно бе честа практика. Работодателите там искаха да работиш по 12 часа, 6 дни седмично, за минималната заплата. И те плащат минималната месечна, а не минималната почасова! Ей това поне ме кефи на хамериканците - там плащат седмично, а не почасовата ти заплата да варира според дните в месеца. (Или както казвам на Винката ми - февруари никакви почивки и отсъствия от работа, защото тогава трудът й е най-скъп:))

С други думи, и по бабешки сметнато - ако минималната заплата е да речем 200 лева и имаш 20 работни дни в месеца (февруари). При нормална работа 5 дена седмично, 8 часа (9 с 1 час обедна почивка), рабоника би трябвало да получава 10 лева на ден или 1,25 на час. Така-а-а-а. При работа 12 часа на ден + събота. това прави в случая 24 работни дни за месеца или общо 288 часа изработени.  200 лева/288 часа = 0,69(4)лв, бе няма и 70 ст. на час. Оу, да как щях да забравя. В някои магазини (този, в който бачкаше комшийката ми - него давам за пример и условията на труд също) ти дават минималната сума брутно! Като ти направят удръжките и познай:)

И хората не правят нищо по въпроса, защото няма къде да отидат - условията в целия "град" са едни и същи. Като студент там няколко пъти се опитвах да почна работа. Но установих, че парите, които баща ми ми бе определил за издръжка и бе казал, че ще ми ги дава за да уча в университета са същите, които бих взимал и ако работя, с тази разлика, че за да почна работа трябваше да напусна университета. На вас оставям да познаете кое съм избрал и дали това е бил правилният избор. За мен беше.

После питайте защо, кагато родителите ми ми прибраха багажа оттам и се прибрах вкъщи да почина, преди да дойда да работя в София, първата ми работа като прекрачих родния праг бе да се тръсна блажено на дивана и да кажа: "Отървах се"

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца
Лорде, една приятелка в България преди време каза, че и` увеличили заплатата (тя е добър компютърен специалист, и има трудов договор). Но после добави, че и` увеличили и работното време с час и половина...
За почивките - в капиталистическа Америка не е по-различно. Личен опит на мой близък - в обедната си почивка почнал да си бели портокал за обяд и му направили забележка да го обели предварително вкъщи, за да не губи време на работа (свиди им се какво прави дори в законната си почивка, защото му я плащат...).
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца
Да, идеята да се плаща всяка седмица е добра, така човек ще изгори "само" с петдневна заплата.
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца

Нелинка, и аз така като теб разсъждавах, че, като има някъде текучество, най-лесно е човек да се ориентира по него. Да заподозре, че щом така често сменят персонала, значи тук има нещо гнило... Но какво се оказва? Че когато търсиш работа, попадаш на непознати места и ти трябва време, минимум 10 дни, както при Копривката, за да чатнеш за какво иде реч.

Да, игричката поне да му се разкаже на мръсника. Защо не? Заслужил го е. Дори само заради факта, че е разплакал някого, който няма никаква вина.

Копривке, има смисъл да се даде достатъчно информация, за да са предупредени хората. Всичките ни проблеми до голяма степен, струва ми се, опират до неинформираност.

Ела, в капиталистическа Хамерика работодателите изглежда действат по-хитро, отколкото у нас. Уж. Но пък да засичат и време за обелване на  портокала... Това ми изглежда като някаква крайна, патологична дребнавост.

Лорде, ееех, човешката алчност няма граници! Но един ден всеки си получава заслуженото...
Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца
Много интересен линк Queeni .Я да видим дали действа!
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца

 Куини, нали знаеш кое е най-дълбокото място на земята:) подсказка - имаш го на аватара си:)

 

 или казано с други думи: едно лайно, колкото повече пари отиват в него, толкова по миризливо става. После някой да каже, че парите не миришат:)

Shogun
Shogun преди 17 години и 10 месеца
denjane, и на изпитателен срок трябва да си вземеш парите, ако имаш договор с изпитателен срок.

Лесно ни е тука в Софията: фирми бол, кеф ти в тая, кеф ти в друга... можеш и да попроучиш... а в малкия град сигурно е страшно.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Ми не знам, никога не съм работила за никой освен СУ, така че това ми е информацията. Но си права, наистина тук е лесно. Ма ако в селото ти има само един бизнесмен и се скараш с него-кофти...
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
или няколко, при които условията са еднакви - за това ви давах пример Габрово, 'щото 4 години съм живял там и съм се нагледал на такива простотии. Дори и нова фирма да отворят офис там и да почнат с нормалните условия на труд, до 3 месеца гарантирано придобиваха габровския манталитет. И хората работят за такива просто защото нямат друг избор. Докато тук в София, друго може да не й харесвам, но поне работа има бол. Само желание да имаш да работиш. И нищо да не можеш, пак ще си намериш, а ако имаш желание и хванеш да научиш нещо - тогава още повече възможности имаш...
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца
Дениджейн, страшно ти благодаря за линка! Ето че някой друг преди нас се е сетил да създаде нещо толкова необходимо! Браво! Сега ще го популяризирам както и колкото мога :)

Лорде, трябва да има начин и в по-малък град като Габрово хората да получават достойно възнаграждение. Трябва да има... Иначе в София, както казва Нели, е много по-лесно да се намери добра работа. Но пък от друга страна - накъде отиваме ние, ако така продължават да се развиват нещата? Селищата ни напълно ще се обезлюдят.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Моля, моля, и аз бях очарована като ми го показаха. :)

А за обезлюдяването, ми то вече си е факт. Не мисля, че наистина няма начин да се получи подобаващо заплащане, все пак ако всички се изселят, кой ще работи? Ако няма кой да работи, заплатите трябва да се вдигат. Не е ли това идеята на търсенето и предлагането?


lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Не и когато неколцина души държат монопола, а на останалите не им стиска да си потърсят щастието другаде.
Имах един приятел в Габрово, който получи оферта за работа в София преди 3 години и той се дърпаше, " 'щото трябвало тук да му плащат поне хиляда лева." Аз му казах, че за поста, който кандидатстваше и за познанията му, заплатата му почва от 1500 нагоре и ще е идиот ако иска по-малко, но той не се нави дори да си пусне СВ-то (предложението дойде в личен разговор със един от началниците във фирмата, който не отговаряше за наемането на хората, но можеше да го уреди директно на интервю с баш шефа). Ами при такава психика какво искаш - тия хора не разбраха, че нищо няма да им падне от небето и нещата няма да се оправят от самосебе си - ако искаш да си добре, трябва да поемеш нещата в свои ръце
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
А, да, и още нещо. Дени, да, това е идеята на търсенето и предлагането, но в България  законите на икономиката действат по обратен начин - и докато е пълно с разни дребни тарикати, които живеят с мисълта, че все още някъде там има останали будали, които могат да излъжат, то все ще има поводи за постове като този
Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца

Много хубав сайт Дени.Страхотна информация при евентуално кандидатстване за работа,но не можеш да сигнализираш за конкретни нарушения.

 

"6. Потребителя се задължава да не публикува информация, която е предмет на законодателна или договорна защита. Това включва: лични данни, трудови договори, информация, която е предмет на авторски права и др".

queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца
Да, в този сайт не можеш официално да сигнализираш, защото, доколкото разбрах, с жалбите и сигналите на гражданите се занимават Главна инспекция по труда и Национална агенция по приходите. Не е зле обаче инспекторите да надникват и в такъв сайт като бгработодател.ком, за да черпят информация, подадена по един чисто човешки начин, след което да извършват проверки.

Но иначе, след като държавата не е в състояние да защити трудовите и гражданските ни права, не ни остава нищо друго освен ние да търсим свои начини да се предпазваме.

Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца

Някои от инспекторите са така здраво свързани с работодателите,че преди да  проверят,ги предупреждават,за бъдещата проверка,което обезмисля сигнала.

 Не само ние сме свидетели на нарушения,всички ги виждат,никой не се крие или притеснява,което логично води до извода,че няма контрол.Дали е липса на интерес или по скоро личен интерес на контролните органи?

 И пак стигаме до извода:"Помогни си сам,за да ти помогне и Господ!"

queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца
Така нареченият корупционен механизъм, защото срещу едно такова предупреждение - безценна услуга - инспекторите получават някакви облаги.

В такива случаи се питам кой проверява инспектиращите органи? Може би прокуратурата?

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
и как да ги проверява? Да ходи с тях да им виси на главата да види дали коректно си вършат работата? Това е все едно на полицаите с радара да сложат проверяващ да ги гледа дали не пускат някой ненаказан. С тази разлика, че радара може да бъде програмиран да помни колко пъти е засичано с него и каква е била всяка една от засечените скорости.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца
Лорде, няма такава система, както и да е програмирана, на която българин да не намери цаката :).
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Е, кажи после, че не сме уникални. Вече нищо не ме учудва, откакто един бивш съученик на баща ми успял на последен модел Мерцедес, в движение да вкара задна, въпреки всички електроники и прочие обезопасителни неща. И на втория път немците дошли да изследват и да проучат как точно е станало това нещо и обявили, че досега в света има само един подобен случай, на който нашия пич с гордост заявил: "Да, бе, пак аз бях". Или както се казва в един от законите на Мърфи за техниката: "Не можеш да направиш нещо глупакоустойчиво, защото глупаците са крайно изобретателни"
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
П.С. Ела, пак българи бяха открили цаката на един банков трезор, но за щастие били инженери, работещи за компанията. Историята е следната: Правят врата на трезор защитена с нам'сиколко си цифрен код и т.н. Комбинациите са милиони, времето и програмата са така разчетени, че ако не си уверен в кода, който въвеждаш и т.н. ТОй автоматично се заключва още повече. Отделно като врата на трезор да ти не казвам колко е дебела и непробиваема. Въобще западните експерти си свършили много добре работата при обезопасяването, но един от наш'те открил, че ако пляснеш с ръка върху клавиатурата (т.е. натискайки почти всички копчета едновременно) вратата се отваря:) Дотук със западните изчисления за безопасност:)
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца

Уникални сме! Може би точно защото винаги сме учени да мислим как да прецакаме системата...

А на мен ми е любима историята за българи в САЩ, които намерили начин да не си плащат за прането. Пералните в сградите с апартаменти под наем работят с 4 монети от 25 цента. Пускаш, переш, сушиш за още един долар, и си отиваш.
Та те направили малка преса с отливка на монета от 25 цента и вътре слагали вода, която после замразявали. И пускат нашите ледените "монети" в механизма, който отключва пералнята, а хазяинът, като дойде, и се чуди къде се е изпарила таксата за прането :)...
Тази история, макар и популярна сред емигрантите, не знам дали е достоверна...

 

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Възможно е. Разказваха ми преди няколко години за нашенци в Германия. Там билетът бил някакво пластмасово нещо, от материал подобен на кофичка от кисело мляко, който като го пъхнеш в "перфоратора" и ти изписвал датата и часа. А вкъщи с малко спирт и билетчето е ново:)
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 10 месеца
Това ми напомня разказа на една приятелка, която сподели впечатления от екскурзията си с нашенци до Париж. Тоалетната в Лувъра струвала едно евро, като монетата се пускала в един апарат, за да се отвори вратата. Но те се сетили да не плащат за всеки поотделно, като държали вратата леко открехната през цялото време, докато се изредила цялата бг група. Така, само срещу едно евро всички си облекчили нуждите.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
:) Ей, страхотни сте, тези истории не ги бях чувала :) Наистина са много вдъхновяващи...Е, това с тоалетната май и ние сме го правили, само че не помня по какъв повод беше.

А за сайта, ми за конктретни нарушения, да няма. Но за мен той е по-скоро да разбереш какво можеш да очакваш откъм законни начини да те прецакат. Иначе с незаконните някак си по-има начин да се бориш в някои случаи. А иначе, всеки може да си направи блог в небългарски сайт и ако го прецака някой да напише историята както си е. Така заинтересованите могат да я намерят с Гугъл или пък да се направи сайт, който да обобщава такива постове. Лошото е, че трудно се преценява без статистика. Пък и каква е гаранцията, че историята е вярна. Няма особена. Абе не знам, важното е хората да се интересуват и да проучват, а не да се хвърлят през глава.


By alexi_damianov , 2 February 2008
До това гениално умозаключение стигна Хюман райтс уоч, че даже има и смелостта да го разпространи по света. Диктаторски режими са обявявани от западните сили за "приятели на демокрацията" само защото са техни съюзници.

Не разбирам... да не от Вашингтон да са спрели да им плащат като хората? Откъде смелост за това "откритие"? Точно тук и точно сега. Десетилетия след като Иди Амин Дада, Мобуту Сесе Секо, Саддам Хюсеин (да, да, същия), Анастасио Сомоса, Аугусто Пиночет гълтаха милиони долари в гориво, бомби и злато, в името на това да са същите такива "приятели на демокрацията"...

Не разбирам! С какво горкият бай Мушараф да е по-виновен от тях? Или демократично избраният Хамид Карзай? Нима убиват повече или по-жестоко? Или по-грубо нарушават човешките права?

Разбира се, че не. Просто вече минаха достатъчно години от Студената война, че даже и от 11 септември и нищо вече не ни плаши толкова много, че да не забелязваме малките сатани от Третия свят, с които се съюзяват нашите демократични държавни глави. И затова от време на време трябва да се дава публичност на разни екзалтирани комсомолци като Хюман райтс уоч, които да казват това, което всички си мислим. Но нищо повече.

На снимките долу: демокрацията и нейните приятели.

Legacy hit count
449
Legacy blog alias
17159
Legacy friendly alias
Диктатори-се-правели-на-демократи--Верно-----

Comments

By alexi_damianov , 24 November 2007
Една от темите тук ме бъзна на тази така любима моя разтеглива тема - правата человечески.

Един от сериозните въпроси на световната общественост е защо и как Китай си позволява да не ратифицира Международния пакт за граждански и политически права. С две думи, че тоталитарният режим в КНР не допуска създаването на реална политическа опозиция, потиска свободното изразяване и сдружаване и тъй нататък, и тъй нататък. Даже покрай Олимпиадата се надигна сериозен вой, че ще се провежда в тази тоталитарна източна държава. И демократичната общественост изобщо е разбунена по въпроса.

Съгласен. Но...

Отбелязва ли някой от т.нар. демократична общественост, че кралят на Саудитска Арабия изобщо не си е подигнал царствения пръст, за да подпише, макар и лицемерно, въпросният международен документ за правата на човека? И още, че в тази страна все още управляват по Корана и кълцат ръце и глави, ако кихнеш по време на молитва?

Надигал ли е някой навремето вой от т.нар. демократична общественост, че зимната Олимпиада от 1984 се провежда именно в една тоталитарна държава - Югославия (защо е тоталитарна - справка: италианците от полуостров Истрия и българите от Македония)? Искал ли е някой човешки права и свободи за потиснатите народи в СФРЮ?

Отговорът на всички тези въпроси... не е "не". Отговорът е "САЩ". Не друг, а именно "кръстоносецът на демокрацията", и сега, и тогава е бил склонен да прости и най-гнусните престъпления на страстната си любовница, внедрената шпионка респективно в Източния блок или в ислямския свят.

Убеден съм, че немалко от тези, които четат това, няма да ми повярват. За тях имам един последен аргумент - добрият стар Гугъл. Пробвайте да напишете "China human rights", а после "Saudi Arabia human rights" и сравнете броя на намерените страници. Направете същото с "Beijing olympics human rights" и "Sarajevo olympics human rights". Все още имате възражения? Слушам...
Legacy hit count
970
Legacy blog alias
16040
Legacy friendly alias
Като-си-говорим-за-човешки-права---
Ежедневие
Размисли
Интернет
Политика
Невчесани мисли
Нещата от живота
42
Новини

Comments2

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 5 месеца
Аз нямам възражения. Само допълнения.
Саудитска Арабия е любим американски съюзник- не чакай някой да им се противопостави на тях. Виж за Югославия нямам обяснение за тази любов, може би има нещо което не знам. Сигурно има :) Но ми е интересно какво е.
Но както и да е, не мисля че трябва да държим ислямските страни отговорни, защото обществата им не са на същото ниво на развитие като нашето. Не казвам че това оправдава убийства, а просто че към тях можем да проявим някакво търпение. Щото ако трябва да се борим за човешки права в ислямския свят, това ще значи да изтрепем 50% от тях-всички мъже и после вероятно  и жените щото част от тях наистина мислят, че това е правилно. Така че на тях им трябва още малко време да узреят за свободата.
За мен тези, които трябва да дават тон и пример са западните и утърдили се деморации. Тези които твърдят, че човешките права са приоритет за тях, а в същото време ги потъпкват безнаказано, обикновено на чужда почва, но често и у дома.
Това което мен ме притеснява освен липсващия подпис е и липсата на прилагане на този пакт. Защото едва ли някой ще има лице да твърди, че тези права са основно и неопревержимо присъщи на всяко човешко същество при всички обстоятелства. А на това му се вика лицемерие...

Пък в Китай съм чувала, че някои хора си живеели доста добре. китайски и руски мултимилионери са сред новите клиенти на ферари.
Чак се чудят какво да ги правят. Явно не е толкова зле. Е, калинките винаги страдат, ма пък то не може да се каже, че калинките в България не страдат.
А ето един много интересен блог, на който попаднах днес.
http://arabwomanblues.blogspot.com/
За заинтересованите.
ivogelov
ivogelov преди 18 години и 2 месеца
.......
By soulmate , 3 August 2007
Трудно е да понесете, че партньорът ви лъже, без значение от причината. Преди да нападнете, помислете и за това, дали вие нямате някаква вина. При всички случаи трябва да изясните в последствие причината, поради,която сте били излъгани.
   Тук са изброени някои от причините, които карат хората да лъжат, признаците, че са били излъгани и съвети какво да предприемете.
   Известно е, че няма хора, които въобще да не лъжат. Някои учени твърдят, че лъжата е полезна.
   
    Причини хората да лъжат:
   - за да избегнат конфликт
   - за да пощадят чувствата на другите
   - за да избегнат последствията от чуждите реакции
   - да отложат неизбежните промени, които трябва да направят в живота си
   - да скрият нещо, което са направили или не са
   - защото се страхуват да не отблъснат половинката си, ако разбере истината
   - за да контролират ситуацията
   - за да избегнат чувството на срам
   - за да изглеждат по-успешни в очите на хората, по-добри, по-талантливи
   
   Признаци, че отсрещната страна ви лъже:
   - докосва си брадичката или си трие веждите
   - кръстова краката или ръцете си
   - играе си с косата
   - потна ивичка по челото в съвсем негорещ ден
   - повтаря “не” няколко пъти
   - продължително отричане или обвинения
   - държи се изключително отбранително
   - предоставя повече информация, отколкото е необходимо
   - нелогични и несвързани обяснения
   - израз на самодоволство
   - поставя бариера пред себе си, като например стол
   - необичайно спокойствие
   - нежелание да ви докосне
   - колебае се
   - отпуснато положение на тялото
   - строгост или притеснение
   - неестествени движения на ръцете
   - странна интонация на гласа
   - избягва контакта с очите
   
   Да вдигнете ли скандал?
   Някои експерти твърдят, че дори и да сте напълно убедени, че ви лъжат, не трябва спонтанно да се конфронтирате с партньора. Препоръчват да разберете повече факти и тогава да предприемете, каквото и да било.Други пък смятат, че колкото по-рано разкриете картите си, толкова по-добре за вашата връзка. Само вие знаете кое е най-доброто за вашата връзка.
   
   Може би грешите?
   Възможно е да сбъркате нервността или разсеяността с признаците, че ви лъжат. Затова подходъте индивидуален. Попитайте партньора си, ако имате нужда от разясняване. Доверете се на интуицията си. Тя рядко ще ви подведе в такъв момент.
Legacy hit count
838
Legacy blog alias
13984
Legacy friendly alias
Лъжата-2CDA36F3ED7E4007B7DDAAD0E852EA9D
Взаимоотношения

Comments

By momo , 2 March 2007

Двегодишните

Какво да очакваме на тази възраст?

За едно двегодишно дете линията между истина и измислица е много неясна. Докато не стане на 3-4 години, вашето дете няма да е в състояние да разбере концепцията за истина – нещо, което почива на факти – и затова то няма да разбира и какво е лъжа. И докато за поведението на детето може да му се търси отговорност, то не може да бъде считано отговорно за лъжите, понеже не разбира какво е да лъжеш.
През първите 3 години от живота въображението царува и “пожелателното” мислене играе първостепенна роля. Т.е. – това, което се случва във фантазиите, за детето придобива реалност. Когато детето отрича, че е извадило крака на войника на братчето си, независимо че сте го хванали докато го прави, то отрича отчасти заради “пожелателното” мислене и отчасти от страх. То знае, че вие сигурно ще сте му ядосани заради тази постъпка и сега си пожелава да не го е правило. Да го накарате да си признае на тази възраст е по-маловажно, отколкото да го накарате да разбере грешката, която прави като чупи играчката на брат си.

Какво може да направите?

Избягвайте да задавате въпроси, чиито отговори вече знаете. 
С дете на тази възраст е важно да не създавате ситуации, които да го карат да лъже. Разбира се, когато видим сини драсканици по стената в кухнята, всички се изкушаваме да се обърнем към детето и да го попитаме ядосано: “Ти ли го направи?” И детето най-вероятно ще отговори “не”, дори още да стиска пастела в ръката си... То се страхува, че ако каже “да”, това ще ви ядоса още повече. Вместо да се гневите, опитайте да кажете: “Съжалявам, че това е станало! Сега ще научим нещо за стените”. Вземете леген и гъба и започнете да търкате, като държите ръката на детето така, че то да ви помага. Когато свършите, детето вече има чувството, че тази стена му “принадлежи” и си мисли “Хей, това е нашата стена и ние искаме да е чиста!” По този начин няма гняв срещу изречена лъжа и детето се учи на отговорност. (Все пак не се изненадвайте, ако детето надраска стената отново на следващия ден, просто за да може да я изчисти пак – за разлика от родителите, за двегодишните домакинската работа е забавна. Бъдете спокойни, новостта скоро ще отшуми.)

Награждавайте истината.
Ако детето ви си признае, че е направило нещо лошо, реагирайте позитивно на факта, че е казало истината (“Благодаря ти, че ми каза! Знам, че ти беше трудно.”) и след това се занимайте с проблема. Ако реагирате само с гняв и наказание, тогава защо му е на детето следващия път да ви казва истината?

Давайте добър пример.
Най-добрият метод да научите детето на честност е самите вие да бъдете честни, така че изпълнявайте обещанията, които давате. Ако кажете на детето “Ще идем в парка след обяда”, тогава вземете играчките за пясък и тръгнете към външната врата направо след като се наобядвате – или на първо място избягвайте да правите обещания, ако има възможност да не успеете да ги изпълните.

Оставете детето да фантазира.
Докато карате по-голямата кака на уроци по балет, двегодишното ви дете изведнъж обявява: “И аз отивам на балет, в МОЕТО балетно училище”. Вие знаете, че то просто се опитва да имитира каката, така че вместо да му изнесете лекция за това колко е важно да се казва истината, отговорете много впечатлено: “Наистина ли?” и го оставете да доразвие това хрумване. Ако каката протестира, напомнете й, че сте изтърпявали и нейните фантазии, когато е била малка.


Три – до петгодишните

2901336-lg3894296-md

Какво да очакваме на тази възраст?

Във възрастта между три и пет детето започва да различава истината от лъжата, но това не означава, че може да се разчита изцяло на това, което казва. То все още се влияе от лесното забравяне, пожелателното мислене и въображението си. (Детето съвсем честно не си спомня да е оставяло кърпата на пода, то наистина иска да вярва, че не е стъпвало в калта и е съвсем сигурно, че вятърът е отвял броколито му от чинията на пода за да го изяде кучето!)
Когато децата на тази възраст лъжат съзнателно и с желание, то е защото се страхуват от наказание или че ще ни разочароват. Детето на тази възраст още не е развило съвест, която да го предпазва от казването на лъжи. Но пък то знае, че някои неща са лоши и не иска да си има неприятности. Можете да насочите детето си в правилната посока, за да стане честен човек, като му създадете среда, в която се чувства в безопасност да казва истината.

Какво можете да направите?

Избягвайте заклеймяването и епитетите.
Не наричайте детето си лъжец. Това само ще го накара да се защитава и с течение на времето то може да започне да ви вярва и да се държи в съответствие с този епитет. Вместо това му дайте да разбере, че не харесвате лъжите, но въпреки това го обичате – независимо от това какво е направило. Кажете нежно, но твърдо: “Това не ми се струва вярно. Понякога всички се страхуваме да кажем истината, ако се боим,че сме направили нещо лошо.”

Не задавайте въпроси, чиито отговори вече знаете.
Ако сте сигурни, че детето ви не е изчистило стаята си, въздържете се от желанието да попитате: “Изчисти ли вече?”. Това просто ще създаде подходяща ситуация за лъжа. Вместо това кажете: “Виждам, че не си изчистил стаята си” или още по-добро: “Моля те, покажи ми изчистената си стая”, което ще му покаже, че възнамерявате да се уверите лично какви са фактите. По този начин вие можете да се справите със задачата да видите как детето носи отговорност да изпълнява задълженията си, без да създавате предпоставки за лъжи. Ако пък хванете детето, че лъже, не питайте: “Истината ли ми казваш?” Много малко деца (и само някои възрастни) биха отговорили с “не” на този въпрос. По-добър ефект би имало да реагирате с: “Това ми звучи като измислица. Нали знаеш, че няма да се случи нищо лошо, ако кажеш истината”.

Намерете причината, поради която детето лъже.
Детето ви мами на едро при семейна игра и след това отрича да е направило нещо нередно. Вместо да му изнесете лекция, му кажете: “Знам, че за теб беше много важно да спечелиш тази игра”. След това го оставете да ви обясни защо е искало толкова много да спечели играта. А после двамата можете да обсъдите кои са другите начини да се опита да спечели и защо е толкова важно да се играе честно.

Награждавайте казването на истината.
Когато детето каже истината, похвалете го. Особено ако сте го хващали да лъже преди, то ще се почувства гордо, ако му кажете: “Благодаря ти, че ми каза истината. Обичам да постъпваш така”.

Не забравяйте “благородните” лъжи.
Вие искате детето ви да бъде честен човек, но все пак не толкова, че да изтърсва неща, които нараняват нечии чувства. (“Бабо, това е тъп подарък. Вече съм много голям, за да ми подаряват плюшени мечета”.) Обяснете защо е важно да се търси винаги нещо положително, което можете да кажете, дори да е само толкова общо като "Благодаря, че си се сетила за рождения ми ден, бабо".

Научете детето, че лъжите не действат.
Всички правим грешки и децата не са изключение. Ако детето разгорещено отрича да е ритнало и счупило вазата с новата си топка, кажете му как вие виждате нещата – “Струва ми се, че на теб ти се иска да не си счупил вазата” – и му предложете начин, по който да се реваншира за държанието си (например да помогне в почистването на белята и да залепи отново вазата). Така то ще разбере, че лъжата не го прави по-малко отговорно за действията му.

Давайте добър пример.
Най-добрият начин да научите детето на честност е самите вие да сте честни. Детето ви ще обърква правилата, ако ви чува да казвате на някой по телефона, че съпругът ви не е вкъщи, докато той реже зеленчуци в кухнята или ако казвате на касата, че то е по-малко от възрастта си, за да можете да спестите пари. Дори с такива трудни неща като болест, смърт или развод се опитайте да сте праволинейни и да казвате истината. Дете, на което са казали ,че болният му дядо “просто е заминал за малко”, ще се притеснява и разстройва от смъртта, ще загуби вяра във вашите обяснения и ще е склонно да си мисли, че казването на истината не е чак толкова важно. По-добре е да подходите към нещата внимателно – но честно.


От шест до осем години

Какво да очакваме на тази възраст?

Колкото повече порастват, толкова по-изкусни и не така наивни стават детските лъжи. Не е задължително обаче всяка една лъжа да е осъдителна. На тази възраст много лъжи са породени от емоционални и свързани с разтежа тревоги в малкия човек - такива като нуждата да бъде важен или желанието да споделя нечии чувства. Добрата новина е, че вашето дете ясно осъзнава разликата между правилно и грешно, иначе не би си правило труда да лъже.

Какво можете да направите?

Първо разберете с какво точно си имате работа. Преди да научите детето защо не бива да се лъже, трябва да разберете защо му е било необходимо да изкриви истината. По-долу са дадени съвети за някои от най-често срещаните видове лъжи.

Преувеличените истории
Когато детето ви каже, че е направило тройно сално в часа по физически упражнения, това може да е защото още не разграничава напълно истината от фантазията или защото се опитва да привлече внимание. Ако преувеличава толкова много своите истории, така че в крайна сметка те се оказват  изцяло неверни, може би му липсва самоувереност и така се опитва да изтъкне малко себе си. Възможно е детето да се чувства притиснато от необходимостта да е добро в нещо или да иска да бъде прието в някоя определена група от негови връстници.
Каквото и да стои зад тези преувеличени истории, важно е да не се присмивате на детското самохвалство, иначе самочувствието на детето ще намалее още повече. Покажете му, че го приемате такова, каквото е и не забравяйте да го похвалите за реалните му успехи. Кажете: "Знам, че това за тройното салто не е истина, но аз те обичам, въпреки че не можеш да правиш такова сложно премятане."
Ако детето се изфука с някоя лъжа пред трети човек, не бързайте да го обвинявате публично. Изчакайте да останете сами у дома и тогава внимателно и нежно му обяснете защо не бива да се лъже.

Лъжите за прикритие
Когато 6-7 годишното дете твърди, че не е оставяло вратата отворена, така че домашната котка да може да избяга, то ясно разбира, че е направило нещо лошо и се опитва да прикрие това. Целта му е да избегне вашето неодобрение или дори наказание.
В такава ситуация е трудно да се реагира, защото ако накажете детето, то може да си помисли, че лъжата му е била недостатъчно добра и да се опита да измисли нещо още по-опашато следващия път. От друга страна, ако не го накажете, то няма да спре да ви лъже. Най-добре е да намерите начин да му обясните колко лошо нещо е лъжата, без да му прощавате напълно за белята, отколкото да го накажете двойно - веднъж за това, което е направило и втори път за това, че се е опитало да го прикрие. Така само ще стимулирате изобретателността му. Реагирайте кротко,а не бурно. Фокусирайте се върху мотива за лъжата, а не върху самият акт на лъжа. Кажете на детето колко сте разочаровани, че то се е опитало да скрие от вас лошата си постъпка. Уверете го, че всеки човек греши и това е допустимо. Неприемливо е обаче човек да не поема отговорност за това, което е направил. Вместо строго наказание, може да измислите начин да накарате детето да поправи сторенето. Например да обиколи квартала и да потърси котето.
Угодническата лъжа.
За вашето дете това е като спускане по течението. То ви казва нещото, което искате да чуете. "Не, нямам повече домашни.", "Да, изядох си сандвича на обяд.". Дори да ви се струват безобидни, не бива да подминавате тези лъжи, защото ще оставите у детето усещане, че честността не е чак толкова важна.

Белите лъжи.
Ще останете изненадани как от 6 годишна възраст децата съвсем ясно започват да разбират понятието 'бяла лъжа' и да я прилагат, за да не наранят нечии чувства. Малката ви дъщеря казва на приятелката си, че новата й рокля е очарователна, просто защото цялото училище гледа с насмешка на тази ужасна дреха. Не бързайте да насърчавате и хвалите детето за подобни постъпки. Бъдете много внимателни, защото децата лесно схващат, че си толкова по-приятен на някого, колкото по-мил си с него. Детето може да започне прекалено често да прикрива своето мнение и да се въздържа от коментари, които знае, че няма да се харесат. С времето това ще понижи самочувствието и увереността му. Помогнете на детето да открие тънката граница между това да премълчиш за грозната рокля и да отстояваш собствените си възгледи.

По материали на http://www.parentcenter.com
Legacy hit count
3758
Legacy blog alias
10756
Legacy friendly alias
Когато-детето-лъже---
Детето

Comments1

Darla
Darla преди 19 години и 1 месец
За децата не знам, според мен те не лъжат. Поне докато са малки деца,докъм 7 годишната им възраст.  Досега не съм хванала моят син даме лъже за нещо.  Напротив, ще си каже всичко, както си е, вкл. щекаже на баба си, какво аз съм се изпуснала да кажа по нейн адрес. :-))

Интересно е, че по-късно лъжата се усвоява като заучено поведение истава масово практикувано в по-късните етапи от жизненото развитие начовека.  Защо възрастните лъжем?  Това е въпросът замен!  Мен лично много ме засягат, когато ме лъжат, дори иблагородно. Например, наскоро ми казаха, че не влизат в нета и не сапрочели мой постинг, а аз виждам на същата дата публикуван коментар отвъпросния човек.  Благородна лъжа! :-) Благодаря, не ви яискам!  Предпочитам истината!
By momo , 25 January 2007
Живеем в общество, в което конкуренцията и състезанието доминират във всички сфери на живота. Няма нищо удивително в това, че много деца още на 2-годишна възраст се стремят да бъдат първи и вече имат свое разбиране за важността на победата. Именно това желание - да бъде по-способно и по-добро от другите е една от главните причини детето да започне да лъже, пишат специалисти от Psychology Today.

Всички родители, разбира се, искат децата им да израснат като честни хора, но също така всички се сблъскват с проблема детска лъжа. Защо детето лъже?

Лъжа с цел манипулиране
Понякога децата лъжат, защото техният опит им е паказал, че лъжата е изгодна. Например детето показва на майката, че не обича по-малкото си братче и тя го притеснява по някакъв начин. Когато то й поднася явната лъжа, че вече го обича, майката го награждава с целувка. Изводът от подобна ситуация е съвсем логичен за детето: когато казваш истината си вредиш, а с помощта на лъжата лесно можеш да получиш нещо, което ти харесва.

Често лъжат и децата, които се готови на всичко, за да се самоутвърдят. В много случаи, за да постъпят така, те се чувстват изоставени от всичките си приятели, защото са изгубили тяхното доверие. Ако имате основание да смятате, че именно това е проблемът, поговорете за това с детето си. Намерете начин да го накарате да се почувства обичано и ценено.

Лъжа от страх
Това е много често срещана детска лъжа. Детето лъже, защото се страхува от наказания или унижения. То измисля невероятни небивалици, за да се отърве от въпросите като: защо не си прибра играчките, защо не си научи уроците и други подобни. Причините, които детето може да изтъкне, са различни - от баналното главоболие до приземяването на летяща чиния в съседния двор. И всичко това е само с една цел - да се отърве от упреците и наказанията.

Лъжа в името на спасението
Детето може да лъже и от страх пред наказанието. Например то се прибира от улицата мокро до уши и цялото в синини и първият въпрос към него е "Бил ли си се?" Ако признае, родителите най-често започват да му се карат. И детето започва да лъже. "Паднах", ще отговори то в повечето случаи.

Психолозите твърдят, че всички разнообразни отговори могат да се разпределят в две разновидности: лъжем тези, които съжаляваме или тези, от които се страхуваме. Специалистите смятат, че по-често се лъже, когато е налице страх от наказанието.

Лъжата - протест
Много родители твърдят, че не наказват децата си за белите, а само за лъжите, но техните деца продължават да лъжат. Какво именно притеснява възрастните в тези ситуации? Очевидно, не самата постъпка, а ужасът, че детето се опитва да излъже, т.е. иска да се освободи от техния контрол. В никакъв случай не бива да се забравя, че детето също е личност и то отстоява свободата и независимостта си. А тъй като вариантът да действа със сила е невъзможен - възрастните са по-силни, единственият начин остава лъжата. Затова и колкото по-настойчиво ядосаният родител изисква чистосърдечно признание, толкова по-упорито детето настоява на своето, като същевременно примира от страх.

zdrave.bg
Legacy hit count
3282
Legacy blog alias
10598
Legacy friendly alias
Защо-децата-лъжат
Семейство
Детето

Comments

By kotka_sharena , 26 July 2006
Сърцето ми е болно... разбира, че го лъжат и вече не трепва...мечтае, но знае, че това са само мечти. Опитва се да ги забрани...  Твърдо е.. някой ден ще се събудя и то дори няма да тупти, защото на негово място ще има един камък. Един ден то просто ще напусне сцената – без фанфари, без последни думи. И ще се събудя.. мъртва.

Понякога ми се струва, че съм започнала да умирам още с раждането си. Друг път си спомням, че съм живяла...

В този момент преди време сърцето ми се свиваше и изпитвах болка. Сега дори сълзи не протичат.. просто очите ми са влажни. Нищо, така е по-добре. Влажните очи ме карат да изглеждам по-красива.

Това не е оплакване, а просто диагноза. Няма бягане. Неизбежна е смъртта.

Понякога сутрин се събуждам с нови сили. Не знам от къде се вземат. И после идва вечерта... и тогава отново съм слаба. Порочен кръг? Мъртва надежда.

Дали ще мисля за тези неща, когато загубя сърцето си? Може би дори няма да си спомням... Забравата е блаженство... точно сега искам да забравя коя съм, къде съм... искам да забравя този свят и всички останали...


Ще сложа черни дрехи, тежък грим...

Косите ще отрежа.
И ще си отида в зимна белота.

Legacy hit count
1292
Legacy blog alias
8191
Legacy friendly alias
Умиращо-сърце
Ежедневие
Размисли
Нещата от живота

Comments22

ladyfrost
ladyfrost преди 19 години и 9 месеца
Понякога отчаяно искам да избягам от всичко и всички... Да изчезна, да забравя... И в момента така се чувствам... Сякаш съм изгубила силите си да се боря... А нямам право... Защото сега не се боря само за себе си...
Darla
Darla преди 19 години и 9 месеца
Силни думи, дори страхотно написано, макар и да не звучи оптимистично! Сложих петица, защото усещам, колко е истинско.

Но,  какво става? И аз вчера написах един песимистичен коментар, защото и аз така се чувствах, но ми мина. И както, Фрости добре го е казала "...сега не се боря само за себе си...". Хайде, дами - животът е такъв, изисква да се борим!
edinotwas
edinotwas преди 19 години и 9 месеца
Аре стига сдух!!!!

Всичко се оправя, рано или късно гледайте от положителната страна на нещата.


Пиле (коте ) шарено, ти си едно готино и сега свободно миче-момиче, какво повече ти трябва?
Слагай черните дрехи, слагай тежкия грим и отивай на рок-метал парти.
Cool



                             
Unforgiven
Unforgiven преди 19 години и 9 месеца
Помниш ли Форест Гъмп?Smile
"Life is like a box of chocolates - you never know what's inside it."
Вярно си е.Smile
Katherine
Katherine преди 19 години и 9 месеца
Така се чувствах преди време, когато бях тотално разочарована от някого, на когото държах. Мислех, че повече никога няма да имам сили да отворя душата си, за да обичам и да се доверя.
Но се оказа, че имам...
И си струваше :)
И на мен ми е сдухано тия дни (да не кажа седмици), жалко, че нямам време и муза да го опиша :(
lacrima
lacrima преди 19 години и 9 месеца
Котеееееееееееееее,няма да загубиш сърцети си ,дори на камък няма да стане.Просто дай определен период на тъгата си за да я надживееш и после ще видиш , че сама ще се усмихваш на това, което сега ти изглежда толкова тежко.
Не забравяи ,какво съм ти казала тези дни и можеш да разчиташ на мен,аз вярвам в теб а това е много важно помни го.
Хаиде вече е време да си се усмихнала макло.Чоа до скифEmbarassed
svetlina
svetlina преди 19 години и 9 месеца
Оптимизмът е нещо много опасно, затова браво ви за песимизма. Той пази от разни разочарования. От гледната точка, че няма как да стане по-зле, всяко нещенце - дори и най-невидимо (примерно бяла пеперудка под терасата), изглежда прекрасен лъч надежда, че и утрето е ден и евентуално може пеперудката да е оцеляля и даже да я видиш отново...
Идеята ми е, че ТРЯБВА да живеем със съзнанието, че утре със сигурност ще е добре, поне колкото днес
bee_maya
bee_maya преди 19 години и 9 месеца
Коте, миличко,
недей така, живота си струва, а ти си добър човек, твоето сърчице не може да се предава точно сега - има толкова хора още да срещаш и да обичаш :))). Вдигни високо главица/опашчица и напред към нови приключения!!!
П.П. Ако някой може да оправи коментара на кирилица ще съм му много благодарна, от тук няма как иначе, за което се извинявам!

vampiresun
vampiresun преди 19 години и 9 месеца
....Винаги е най-тъмно,точно преди да съмне....
Vladimir78
Vladimir78 преди 19 години и 9 месеца
От pchelichkata on 26 Юли 2006, 21:13

Коте, миличко,

недей така живота си струва, а ти си добър човек
твоето сърчице не може да се предава точно сега- има толкова хора
още да срещаш и да обичаш :))). Вдигни високо главица/опашцица
и напред към нови приключения!!!



ПС Ако някои може да оправи коментара на кирилица ще съм му много благодарна, от тук няма как иначе за което се извинявам!
efina
efina преди 19 години и 9 месеца
След мрачните дни винаги идват слънчевите и светли,повярвай ми.Просто ги дочакай,а до тогава не забравяй,че имаш приятели,заради които си заслужава да живееш!
afterd
afterd преди 19 години и 9 месеца
"И когато се утешиш (човек винаги се утешава), ще се радваш, че си ме познавал. Винаги ще бъдеш мой приятел. Ще ти се иска да се смееш заедно с мен. И понякога ще отваряш ще отваряш прозореца, ей така, за удоволствие... И твоите приятели много ще се чудят, когато видят да се смееш, загледан в небето. А ти ще им кажеш: "Да, звездите винаги ме карат да се смея!" И ще те помислят за луд. Ще ти изиграя много лош номер...
И пак се засмя.
- Ще бъде все едно, че вместо звезди съм ти дал цял куп малки звънчета, които знаят да се смеят..."

Хора, не отписвайте котката. И едното и сърце да умре, ще извади друго от торбичката си с животи и пак ще е веселото и шарено същество, което желае да ни подарява от цветовете си. Smile
skitnik
skitnik преди 19 години и 9 месеца
Ще се превърне сърцето ти в камък. Тежък и твърд. Ще пресъхнат очите и нищо там в сърцето няма да трепти. Да, тежко ще бъде и някак смъртно. Но един ден ще дойде някой, някой който ще стисне камъка, ще го разчупи и едно горещо огнено сърце пак ще затупти. А сълзите? Те ще са от радост.

svetlina
svetlina преди 19 години и 9 месеца
хей, недей така! Вдигни опашчица! - както някой мъдро каза.
това ти го казва човек с 3 опита за самоувийство зад гърба си!
Аз лично не съжалявам (вече), че съм жива, най-малкото защото мога сега да ти ударя едно рамо (ако го приемеш, де). Незнам защо мазохистично продължавам да живея, но знам, че на инат ще го правя още доста време.
И ще съм щастлива да ми правиш компания!
Ама говоря за онова истинското живеене - с усмивка или с пот на чело, но с вдъхновение и с вяра в жълтото!
Аз те каня да се усмихнеш, пък даже и да е за сметка на жалката ми теория за съществуването. Просто живей на всяка цена...
Konstantin
Konstantin преди 19 години и 9 месеца
Smile....... Здравей коте искам само да ти кажа..........нещо към което,аз лично се придържам да за притъпя болката и страданието в себе, си то ще ти прозвучи банално.......или тривиално но действа ако успееш да го приложиш .....не страдай затова ,че някой те лъже (той ...или тя не лъже теб ,а себе си........) и другото ,което искам да ти кажа е : ЖИВОТА ВИНАГИ ПРОДЪЛЖАВА...!!!!! (с нас или ....без нас) така , че горе главата и усмивката да не слиза от лицето ти..................Smile
kotka_sharena
kotka_sharena преди 19 години и 9 месеца
Благодаря на всички за топлите думи и оптимизъм! По- лесно е когато знам, че сте с мен...
Но болката, мили мои не е по-малко... Не ме боли толкова, че ме е излъгал. Константин,не си прав...Той не се лъже сам. Но аз съм лъгала себе си. Моя е вината, че отново съм повярвала.
Боли да съградиш нещо от нищото, защото в тебе някъде тлее надеждата, че ти всепак си човек и заслужаваш малко любов. После... после се оказва, че не е точно така. Ти не си човек. Ти си играчка...
Иска ми се да беше умряло това сърце вече... а само рева и продължавам да мисля за него...
Скитнико, обичам те, но това сърце няма са се връща към живот... Нямам сили вече... Нямам...

Unforgiven
Unforgiven преди 19 години и 9 месеца
Такаааа.
Значи - първо - това, че си разбрала, че вината е твоя - вече си е голям напредък.
Поздравления.
Щото за мен е вярно, че хората ни третират така, както ние им позволяваме да ни третират...
Повярвала си. Случва се. Да, човек си и заслужаваш любов. И това винаги е било вярно и не се е променило.
Но...
Потърсила си любовта не там, където трябва - ти сама най-добре си го казала - да съградиш нещо от нищото.
Винаги искаме това, което нямаме. Гоним онова, изплъзващото се...
А покрай теб сигурно има някой, гледащ те с влюбени очи, които даже и не забелязваш. И ако забележиш - не ти пука.
И сигурно за този някой ти си това, което въпросния господин, наранил сърцето ти, е за теб.
И повярвай ми - същия този господин, нараняващия теб,  сигурно също е изпадал в положение като твоето... Някоя друга е накарала сърцето му да се разкъса от болка.
Вечен кръговрат. Вечно движение.
И понякога, само понякога, 2 атомчета се срещат. И разбират, че са си напълно достатъчни, за да образуват собствена молекула...
Не често. Не винаги. Но ... случва се.
Не губи надежда, момиче...
Отърси се от болката. И пази сърцето си. За този, който няма да го нарани.
П.С. Помниш ли - наскоро PINK се омъжи. И в думите, казани пред олтара, беше включена фразата - "Обичам те, защото те оставих да държиш сърцето ми и ти не го изпусна."
Пожелавам ти го и на теб.
Пожелавам го и на себе си.
Дано го намериш онзи, за когото можеш да кажеш същото...


kotka_sharena
kotka_sharena преди 19 години и 9 месеца
Признавам си, че наистина има няколко момчета, които имат желание да са с мен. Но какъв е смисълът да им давам надежди и да започвам нещо, което не мога да завърша? Не съжалявам, че се правя на приятно разсеяна. Аз не съм жената, с която ще са щастливи. Но се извинявам, че не мога да отговоря на чувствата им. Все пак не избираме в кого да се влюбим, кого да обичаме...
Надеждата е нещо, което ми липсва. Всеки следващ взимаше парченце от нея. Оставяше ми болка, но нима размяната е честна...
Далеч съм от мисълта, че аз съм най-изтрадалата. Моята болка просто не е по-малка.
Мога да опазя сърцето... но на каква цена? И не е ли тя твърде висока... Ако го скрия от света никой няма да може да го нарани...Но то ще бъде тъжно. Готова ли съм да платя тази цена...В момента си отговарям утвърдително, но дали на дневна светлина ще бъда така смела... Смелост...каква глупост... Всъщност е страх.
Не знаех, че Пинк се е омъжила. Но ми харесват изречените думи. И все пак думите са просто думи. Винаги се заплесвам по тях и винаги се оказва, че са без съдържание, просто подхрълени опаковки.
Благодаря за пожеланията, Unforgiven, макар да не вярвам,че ще се случи точно на мен. Но надявам се ти да имаш късмет.
Unforgiven
Unforgiven преди 19 години и 9 месеца
Ей тук уцели десятката. За съжаление.
"И все пак думите са просто думи. Винаги се заплесвам по тях и винаги се оказва, че са без съдържание, просто подхрълени опаковки."
Inbox-a ми е пълен с писма от тоя род.
Телефона - с СМСи от същия вид.
И в същото време - пропускам да забележа дребни, но истински неща - като паничка малини, набрана специално за мен от човек, на когото му пука. Примерно.
Т.е. забелязвам, но не ми стига. Искам още. Искам и думи.
Искам някой да се погрижи не само за тялото ми, не само за това да бъда защитена, на топло, нахранена и добре - искам някой да се погрижи и за душата ми.
С думи.
Със споделяне. Със събаряне на барикадите, прикриващи душата му, или поне с допускането ми на отсрещната им страна...
Искам, искам...
Искам паничка малини да ми беше достатъчна...
kotka_sharena
kotka_sharena преди 19 години и 9 месеца
Имало е и вероятно ще има много пъти, в които ще се заблужадвам, че всичко е достатъчно и аз всъщност мога да живея и с малко. За живеене на биологично ниво - жива съм... но просто до тук.
Ако беше достатъчна... сега и двете нямаше да сме сами. Но щяхме ли да бъдем по-малко самотни?
Unforgiven
Unforgiven преди 19 години и 9 месеца
С последния въпрос задаваш оговори...Cool
kotka_sharena
kotka_sharena преди 19 години и 9 месеца
Понякога се питам животът ли е лош, мъжете или просто ние? Хората отдавна са го казали, че това, което сами си причиняваме, никой друг, дори и Господ не може да ни го причини. Осъзнавам вината си, дори бих си простила за нея, по същият начин, по който прощавам грешките на другите. Но ако аз съм готова да призная, къде е другият в тази връзка? Защото аз не бях сама.
Не, не искам извинения, оправдания и прочие. Аз нямам нужда от тях. Но ако искаме да променим света, ако искаме хората, мъжете, живота и всичко останало да станат по-добри.. не трябва ли да започнем промяната от нас самите?
Все за нещо обаче нямам вина, защото е дело на някой друг.

Дали ще се справи сърцето ми и този път времето ще покаже. Точно сега докторите не дават надежда. :)
Иронизирам се... и спирам до тук, че не се знае до къде ще стигна:)
Благодаря ви, че ви има. И без сърце да остана, вас винаги ще ви обичам:)