BgLOG.net
By danuTzankova , 9 February 2009
Здравейте колеги.
Мисля че повечето от вас вече са видяли нашия нов проект: http://krokotak.com/
Идеята ни е да направим място, където да се събират в удобен за преглеждане и разпечатване вид различни идеи и активности за децата в предучилищна възраст. Сайтът ще се пълни всяка седмица и се надяваме в скоро време да има още много интересни игри и закачки за нашите малки слънчица. 
Наближават  много  пролетни празници, за които  ще направим отделни секции.
PS:
Баба Марта малко подрани при  нас :) http://krokotak.com/baba-marta/



Legacy hit count
7305
Legacy blog alias
26449
Legacy friendly alias
Интересни-идеи-за-пролетните-празници
Проекти
Да играем заедно
Изкуство за деца

Comments9

OlyaMiran
OlyaMiran преди 17 години и 3 месеца
Бравоооооооооооооо! Наистина има чудесни неща вътре. Ще подпомогнете много нашата работа. Поздравявам Ви. Желая Ви успех.
shellysun
shellysun преди 17 години и 3 месеца
ЧУДЕСНО!    Полезно местенце, което веднага включвам в полезните за нас линкове.
milina
milina преди 17 години и 3 месеца
Браво и от мен! Много интересни неща има както за малки,така и за по-големи деца.За съжаление в ДГ няма интернет,а в дома си аз нямам принтер, но ще го разглеждам с удоволствие.Много добра работа ! Успех!
marinka
marinka преди 17 години и 3 месеца

Розичка за създателите на този сладък и полезен сайт!

Вече знам какво ще оцветяват децата от групата - ей това сладурско  мече.

Желая Ви много успехи и идейки!

milenapaskova
milenapaskova преди 17 години и 3 месеца
Чудесно  и полезно нещо е този сайт .Благодаря Ви
MilenaAtanasova
MilenaAtanasova преди 17 години и 2 месеца

Здравейте много полезно, оцветяваш в градината, в къщи режеш и лепиш.Страхотни идеи както за вкъщи така и за градината. А за Св.Валентин тъкмо ще има какво да направим.

Успех!

IGLIKA56
IGLIKA56 преди 17 години и 2 месеца

     Възхитена!!! Нямам думи! Полезно и интересно.

     Поздравления на създателите ,успех и напред.

Galq_P
Galq_P преди 17 години и 2 месеца
Чудесен сайт! Полезен е за децата, учителите и родителите. Успех!
HubaBuba
HubaBuba преди 16 години и 11 месеца
Браво!Аз  много обичам да изработвам с учениците различни неща и това , което Вие сте направили ще е от голяма полза .
By galina_fr , 4 October 2008

"Майка преби с тояга даскалка в забавачка. Учителка от асеновградската детска градина "Никола Вапцаров" е приета в болница, след като майка на едно от децата я преби с дървена тояга. Инцидентът станал само ден след като детето постъпило в забавачката. Малчуганът не спирал да реве и даскалката го пуснала да си тръгне с родителите на друго хлапе от групата. Минути след това обаче майката влетяла в градината и нападнала учителката Марияна Динкова. Обвинила я, че синът плаче, защото персоналът го тормозел и биел. В разгара на скандала родителката, която е от ромски произход, извадила изпод дрехата си тояга и започнала да бие педагожката. Преди да се намесят останалите учители от градината, на помощ на разгневената циганка се притекъл и мъж от ромската махала в Асеновград.
Динкова, която е с 30-годишен стаж като детска учителка, е постъпила с комоцио в нервното отделение на местната болница. Заради лютия нрав на майка си малкият Асан бил изключен от забавачката. Заради инцидента прокуратурата влиза на проверка в забавачката."

"Стандарт" 04.10.08г.

Legacy hit count
778
Legacy blog alias
22641
Legacy friendly alias
no-comment
Нещата от живота
Коментари

Comments2

stefanov
stefanov преди 17 години и 7 месеца
Само да не излезе, че учителката няма подход за работа с деца от ромски произпход, дали ще я уволнят дисциплинарно

http://news.ibox.bg/news/id_470684417

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца

Същия случай. Одеве, когато четох тая новина, в един сайт пишеше, че учителката ЩЕ бъде уволнена.

Какъв подход? К'ви 5 лева?! Ужас и срам!

By galina_fr , 4 October 2008
"Майка преби с тояга даскалка в забавачка
 Учителка от асеновградската детска градина "Никола Вапцаров" е приета в болница, след като майка на едно от децата я преби с дървена тояга. Инцидентът станал само ден след като детето постъпило в забавачката. Малчуганът не спирал да реве и даскалката го пуснала да си тръгне с родителите на друго хлапе от групата. Минути след това обаче майката влетяла в градината и нападнала учителката Марияна Динкова. Обвинила я, че синът плаче, защото персоналът го тормозел и биел. В разгара на скандала родителката, която е от ромски произход, извадила изпод дрехата си тояга и започнала да бие педагожката. Преди да се намесят останалите учители от градината, на помощ на разгневената циганка се притекъл и мъж от ромската махала в Асеновград.
Динкова, която е с 30-годишен стаж като детска учителка, е постъпила с комоцио в нервното отделение на местната болница. Заради лютия нрав на майка си малкият Асан бил изключен от забавачката. Заради инцидента прокуратурата влиза на проверка в забавачката."
"Стандарт", 04.10.08г.
Legacy hit count
1452
Legacy blog alias
22640
Legacy friendly alias
no-comment-F9D568AF25CA44E589F5371A146D9176
Нещата от живота
България
Работа с родители

Comments7

Kopriva
Kopriva преди 17 години и 7 месеца
Луда работа!21 век на Балканите!
ValiaDobreva
ValiaDobreva преди 17 години и 7 месеца
Ох, как ми се ще репортерка под прикритие да влезе и в детска градина. Много неща има да види и да чуе....
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 7 месеца
Малко ромче пита баща си:
- Тате, а защо облаците са толкова високо?
Баща му отговаря:
- Не знам.
- Тате, а защо птичките отлитат през есента?
- Не знам - отговорил пак отговорът бащата.
Намесва се майката:
- Хайде стига си питал, пречиш на баща си!
А бащата й се сопва:
- Стига ма, нека пита детето, нека знае!
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца

      Роми протестират пред Народното събрание:

      - Ис-ка-ме! Ис-ка-ме!

      Излиза депутат и пита:

      - Какво искате?

      - Какво дадеш!

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 7 месеца

Манго Енд Айше Уонтед ту Хеф сом Кеш

Манго видял шахта.
Манго Logiing то шахта…
Logiing…
Logiing…
Wrong Username.

- Айше, ила тука! - Сейд Манго.
- Йес, Манго.
- Го ту Лог ин дъ Шахта.

Айше Logiing to шахта.
Logiing…
Logiing…
Password and Username Аccepted. You Are Now Recognized.

Айше Searching Жица.
Searching…
Searching…
No Results Found!

- Манго, Folder Is Empty! - Сейд Айше.
- ОК, Айше. Next Шахта.

Logiing…
Logiing…
Username and Password Accepted. You Are now Recognized!

Serching Жица.
Searching…
Searching…
2 Results Found!
Please Choose:
Choice 1 - Медна Жица
Choice 2 - Телефонен кабел

- Айше… На’тсни ед’ницата ма! - Сейд Манго.
- OK.

Transfer Starting. 3%… 24%… 55%… 80%… 99%… 100%. Downloading Complete!

- Манго… с колко дърпаш жицата, бе? - Сейд Айше.
- С Ромска Стъпка… в 2 секунди.

Айше Logiing Out…
Logiing Out…
ERROR…
You Are Detected From NSBOP!
- Манго, ко’ш праим сига?
- Бегай Айше… колкото Ромските крака ти дръжът!

WArNING!!! Бате Бойко е Online!

- Пуу… Да е** м**** му… - Сейд Манго.
- Айше, да знаиш, мноу та Убичам… да кайш на Фатмето да утмасти за мен.

Манго was kiked by Бат Бойко.
Манго was banned in channel #real_life by НСБОП reason “шо крадеш жица, бе мангал?”.
Манго In No More…

Айше is ~Mango_Forevar@host0.5.mangonet.kraden.net
Айше on #kiliq13 #iztochno.krilo.13 #lof^u^Манго #R.I.P-Манго
Айше using irc.vtorichni-surovini.bg THIS SERVER IS POwERED BY VTORICHNI SUROVINI
Айше End of /WHOIS list.

Манго is ~dolu_bate_boiko@666.666.666
Манго on #hell #kotleto
Манго using irc.satana.bg THIS SERVER IS SOMEWHERE 1200 DEGREES HOT
Манго End of /WHOIS list.
К Р А Й

lorddesword
lorddesword преди 17 години и 7 месеца
P.S. Галина, това с: "...к'вот' дадете" ми е от любимите вицове:)
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца
:) Йес!
By galina_fr , 18 September 2008

"Аз, аз ще го направя" е една от най-често изричаните фрази след навършването на втората година. Тази декларация за независимост предоставя златна възможност за усъвършенстване на уменията, стига да не се нарушават правилата. Трябва непрестанно да си припомняме крайната цел - да се отгледат самоуверени и самостоятелни деца. Така че трябва да се заредим с огромна доза търпение, с което да се посрещат детските грешки и да се намери добър баланс между това да се върши домашната работа и необходимостта да научим децата на най-важните житейски умения.

Не вменявайте на детето, че не може да прави нещо. Уважавайте неговото желание да се превърне в експерт във всяка една област. Това му дава шанс да опитва да направи нещо преди самите вие да го направите за него, т.е. не подценявайте качествата, които демонстрира в момента.

Купувайте му дрехи, които да облича само. Купувайте например панталонки, които то лесно да сваля и да вдига, за да седне на гърнето. Добре е деколтетата на фланелките лесно да преминават през главата, а не да запъват на рамената, докато се опитва да си ги сложи.

Подредете дрешките на достъпни места. Сортирайте ги в шкафчета с лесно отварящи се чекмеджета, така ще развиете координацията на детето.

Не допускайте да се разочарова. Опитвайте се да му давате лесни задачи, които то да изпълнява без особени усилия. Например, разкопчавайте копчетата на панталонките или започнете вие закопчаването с ципа на якето и го оставете да го довърши.

Дайте възможност на детето да сътрудничи и да споделя. Тъй като то не може да разбере защо не може да прави нещо и че рано или късно ще получи правото да го прави, предложете му да споделя процеса, оставяйки го да започне, а вие довършете. Например, когато завързвате обувките на едногодишно дете, му кажете: "Защо не държиш чорапчето си, докато ти обувам обувката?" Винаги, когато е възможно, го оставяйте да върши определена част от дейността ви, вместо просто безучастно да ви наблюдава и да се чувства неадекватно.

Оценявайте положените усилия. Като първи и най-важен учител на детето си, го окуражавайте да върши много и най-разнообразни неща. Научете го на правилото "практиката усъвършенства хората", като му кажете например: "Харесва ми как си се опитала да сплетеш косата си. Браво! Можеш да опиташ пак по-късно - ще стане по-добре."

Опитвайте се да проявявате спокойствие и търпение. Ако детето иска да прави всичко, помнете, че то в момента отстоява независимостта си, а не ината си. Оставяйте го да опитва. Не го разочаровайте, ако не свърши нещата прецизно или пък навреме. Вместо това, изразете задоволство от факта, че е направило първата крачка към своята самостоятелност и бъдете горди, че е взело инициативата.

Молете детето да върши нещата, не му заповядвайте. Покажете какво представлява любезната молба - "Стига да ме помолиш учтиво, аз ще ти позволя да направиш това". Обяснете какво имате предвид под учтиво, например го канарайте да каже: "Извинявай, мамо, би ли ми подала виличката?", когато се нуждае от вилица.

Не наказвайте грешките на детето. Не е възможно то да не прави гафове, така че бъдете търпеливи и толерантни. Ако се опитва да си налее млякото само и го разлее, вместо да му забраните да прави това повече, следващия път му помогнете да го направи както трябва. Не очаквайте моментален успех.

Не се чувствайте отхвърлени. То се опитва да прави нещата само и помощта ви може да бъде възприета като пречка. Ако ви каже: "Остави ме да отворя вратата", оставете го. То знае, че можете да направите нещата по-бързо и с по-малко усилия, но иска и се нуждае от варианти, чрез които да развива уменията си.

/из книгата "Как без крясъци и шамари да приучим детето на дисциплина"?

Legacy hit count
697
Legacy blog alias
22299
Legacy friendly alias
Желанието-на-децата-да-вършат-нещата-сами
Семейство

Comments3

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 7 месеца
Най-важното, което научих от този откъс - че не трябва да оставяме детето да се разочарова, когато (за пореден път) усилията му не дават желания резултат. Трябва да му помагаме, но тактично, и да спрем да мислим за него като за "моето малко бебче".
Аз самата знам, че трябва да се уча всеки ден на търпение - разлятото мляко може да бъде почистено и редът в кухнята да се възстанови много по-лесно, отколкото да се възстанови доброто самочувствие на детето (свикнало да смята себе си за непохватно).
marinka
marinka преди 17 години и 7 месеца

Задължително слагам +   !!!

Този откъс от книгата скоро ще бъде на нашето родителско табло.

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца
...както на нашето - притчата, която казва толкова много с малко думи! Хубаво е, когато работим много хора, но имаме една цел - да направим повече добри неща за децата!
By TanqNikolova , 12 September 2008

Агресивността – вродена или придобита



Според психолозите, филолозите, етолозите и философите има спор относно причините за агресивността. Едни смятат, че тя е вродено, инстинктивно явление, а други – че този вид поведение се заучава. Спорът се води от векове и надали скоро ще се разреши. Според схващането на Жан Жак Русо например за благородния дивак (публикувано за първи път през 1762 г.) човекът е мило, щастливо и добро създание, а обществото със своите ограничения му налага да бъде агресивен и го покварява. Друга част от учените, поддържат схващането, че в естественото си състояние човекът е звяр, чиито естествени инстинкти към агресивност могат да се обуздаят или сублимират само с прилагането на мерки за опазване на обществения ред. Към привържениците на второто становище принадлежи Зигмунд Фройд. Той смята, че човек се ражда с инстинкт към смъртта – thanatos : насочен навътре и изразяващ се в наказание, което човек налага върху себе си, и в крайната си форма това наказание се превръща в самоубийство. Насочен навън обаче инстинктът към смъртта се проявява във враждебност, разрушителни наклонности и убийство. Фройд е убеден, че тази агресивна енергия трябва по някакъв начин да намери отдушник, за да не продължава да се натрупва и да причини заболяване. Тази концепция може да се определи като „хидравлична” теория, т.е. по аналогичен начин нараства налягането на водната маса в контейнер : ако не намери отдушник за агресивността, тя ще доведе до взрив. Според Фройд обществото играе основна роля в регулирането на този инстинкт и помага на хората да го сублимират, т.е. да превърнат разрушителната енергия в приемливо или дори полезно поведение. Някои учени отиват още по-далеч в концепцията за вродената агресивност на човека като приемат, че в естественото си състояние той не само е убиец, но безмислената му разрушителна наклонност е единствена по рода си сред животните. Така тези учени правят предположението, че за да се нарече човешкото поведение „зверско” е оскърбление за другите видове, различни от човека. Красноречив израз на това схващане дава Антъни Стор :

„Най-отблъскващите примери на човешката жестокост обикновено описваме като зверски или животински и с тези определения подсказваме, че подобно поведение е типично за животните, намиращи се на по-ниско стъпало на развитие от нас. В действителност обаче крайностите на „зверското” поведение се проявяват само у човека : свирепостта, която един човек може да прояви към друг човек, не може да се сравни с нищо в природата. Печален е фактът, че ние сме най-жестокият и безмилостен вид, който е стъпвал някога на земята, макар и да настръхваме от ужас, когато във вестника или в учебника по история четем за жестокостите, които хора са извършвали върху хора.”

Липсват убедителни или поне ясни доказателства по въпроса дали човешката агресивност има или няма инстинктивен характер. Голяма част от доказателствата всъщност почиват на наблюдения и експерименти, провеждани върху видове, различни от човека. Цин Янкуо прави опит да опровергае мита, че котките дебнат и ловят плъховете по инстинкт. Експериментът му е съвсем прост. Авторът отгледал котенце и плъх в една и съща клетка. Котката не само че не нападала плъха, но дори се сприятелила с него. Освен това тя не проявявала никакво желание да гони или убива други плъхове. Този експеримент обаче не доказва, че агресивното поведение няма инстинктивен характер. Той само показва как ранният опит може да подтисне агресивното поведение. В експеримент, описан от Иренойс Айбъл Айбесфелт е установено, че плъхове, отгледани в изолация (т.е. без да са имали по-ранен опит да се бият с други плъхове), се нахвърлят върху друг плъх, който е въведен в същата клетка. Нещо повече, отгледаният в изолация плъх използва същия модел на заплаха и нападение, който използват плъховете с опит. Наистина агресивното поведение може да се модифицира с опита (както показва експеримента на Янкуо), но Айбъл Айбесфелт показва, че не е необходимо агресивността да се научава. От друга страна, въз основа на това изследване не би трябвало да се прави изводът, че агресивността е непременно инстинктивна защото, както изтъква Джон Пол Скот, за да се докаже този извод е необходимо да се наблюдават физиологични изменения в организма, които да отразяват появата на спонтанна стимулация за борба в самия организъм. В експеримента на Айбъл Айбесфелт стимулът идва отвън – появата на новия плъх подтиква отгледания в изолация плъх към борба. От своя анализ на резултатите от този експеримент Скот прави извода, че няма вродена потребност от борба : „ако даден организъм устрои живота си така, че в него да няма външни стимули за борба, той не ще получи никакви физиологични или психични увреждания, ако не проявява агресивност”. Това гледище противоречи на твърдението на Фройд и фактически означава, че не съществува инстинкт за агресивност. По мнението на Ленард Бърковиц, един от най-изтъкнатите американски специалисти по въпросите на човешката агресивност, хората се отличават коренно от останалите видове по това, че научаването играе по-важна роля в тяхното агресивно поведение.  У хората агресивността е функция на сложно взаимодействие между вродените склонности и заучените реакции. Редица данни подкрепят твърдението на Бърковиц, че поведенческите модели, вродени у човека, са безкрайно гъвкави и податливи на модификация. Което означава, че човек може да победи наследствеността чрез воля и вяра. Стига да иска, разбира се.



     Източник :    " Домашна енциклопедия на здравето"

Legacy hit count
1168
Legacy blog alias
22085
Legacy friendly alias
агресията--придобита-или-вродена

Comments1

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца

Таня, много интересни факти!

Аз отдавна съм привърженик на теорията на Русо. За мен все природата е била тази, която е важната, основата, без която не можем.  А освен това, годините практика също определено накланят везните на съмнението в посока на твърдението за добротата, с която се раждаме. И, естествено, идва и въпросът за нашата много важна роля да възпитаме колкото може по-любвеобилни, неагресивни и толерантни хора.

By galina_fr , 11 September 2008

Гонени от постоянна нужда да опознават света, децата в предучилищна възраст трябва непрестанно "да бъдат връщани в правия път" на безопасността, тъй като не са толкова самостоятелни и самоуверени, колкото си мислят. Да позволяваме на детето да експериментира, само ако пространството около него е достатъчно безопасно.

Установяване на ясни граници - вместо да повтаряме непрекъснато "не там" и "не така" да показваме и да говорим на младия пътешественик и изследовател как и какво би могъл да направи, без да се забърка в неприятности. Кажете например: "Можеш да пресичаш улицата, но трябва да ме държиш за ръката".

Давайте на детето повече свобода, отколкото то показва, че може да понесе - т.е. ако то показва, че е способно да поема отговорност в рамките на очертаните граници, разширете ги още малко. Позволете му да знае защо се променят те, за да се почувства добре от собствената си способност да следва инструкции, и че е достатъчно отговорно, за да воюва за свободата си. Кажете му: "Тъй като винаги ми се обаждаш, когато отиваш при приятелчето си в съседния двор, вече можеш да отидеш до края на улицата. Разбира се, винаги първо ме питай".

Предлагайте възнаграждения за това, че детето не напуска установените граници - окуражавайте го да стои в очертаните граници, като го възнаграждавате за това. Кажете: "Радвам се, че не стана от люлеещия се стол и не отиде в съседния двор да играеш с приятелчето си. Сега можеш да се полюлееш още пет минути".

Дайте му да разбере, че всяко неспазване на уговорката води до последствия - научете го, че всяко излизане от границите е за сметка на дадено забавление или удоволствие. Кажете му: "Съжалявам, но ти напусна двора. Сега ще трябва да останеш вкъщи". Или: "Тъй като пресече улицата, сега няма да напускаш задния двор".

Бъдете последователни - ясно дайте да се разбере, че ще има последствия при всяко нарушение на правилото. Това ще го научи, че държите на думата си и ще му помогне да се чувства по-сигурно в действията си, когато не сте край него, защото ще е пределно наясно какво очаквате от него.

Не си позволявайте да посягате на детето си за това, че е излязло на улицата - шамарите отключват детската способност да се крие от родителите нещо, което е било последвано от наказание. Действително децата, които се промъкват сами на улицата, са в голяма опасност, така че не задълбочавайте проблема, като ги карате да правят това тайно.

/от книгата "Как без крясъци и шамари да приучим детето на дисциплина"/

РС - :) Извинявам се на Лимпа, която вече си е купила книгата.

Legacy hit count
624
Legacy blog alias
22037
Legacy friendly alias
Желанието-на-децата-за-повече-свобода
Приятели
Н Невчесани мисли
Семейство
Новото образование

Comments5

OlyaMiran
OlyaMiran преди 17 години и 7 месеца
Galina_fr, няма защо да се извиняваш.

 Аз обичам да купувам книги, които наистина си заслужава. А и имам две деца, върху които смятам да приложа прочетеното. Ти само ме заинтригува повече. Вчера си купих и книгата на Юлия Гипенрейтер " Как да общуваме с детето"- надявам се също да ми е полезна.

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 7 месеца
Много важно за мен - имам склонност прекалено да контролирам децата си, и вече имам проблем с това. Дори малката казва: "Мамо, вече не съм бебе, голяма съм." Цяло изкуство е не само да имаш доверие на децата си, но и те да са научени да поемат отговорност. Да осъзнават, че постъпките им имат последствия и е много важно да се научат да правят правилния избор.
shellysun
shellysun преди 17 години и 7 месеца
След годините опит, които  имам, си мисля, че българският родител не знае границите на нещата. И не е никак търпелив и дисциплиниран. Той хаотично въвежда забрани и поощрения според моментното си настроение и в много малко семейства може да се наблюдава някаква стабилна възпитателна система. Така децата свикват да се ориентират според ситуацията и изискващия и не могат да усвоят устойчиво никакви норми за приемливо и неприемливо. Което в основата си е сриване на моралното възпитание. Друг основен проблем е, че доста семейства, дори и да въведат някакви правила, трудно ги спазват или забравят да изискват спазване от децата за дълго време. Основният срив, който се получава в резултат на това е един особен невротизъм у децата. Правилото, твърдото правило, за тях е източник на сигурност и когато не се знае кога то ще бъде нарушено, това със сигурност повишава нивото на тревожност. С други думи - това, което ни проваля като възпитатели са липсата на ясни граници за позволено и непозволено и/или тяхната нетрайност във времето.
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца
Шели, така е, установила съм го и в практиката си. Липсата на ясни правила, дори не толкова липсата, така или иначе ние ги налагаме, практиката ги налага. Но говоря за случаите, в които от прекалена любов, от моментно настроение или желание за подобряване на детското самочувствие - ние сами отстъпваме от наложените правила в групата. Забелязала съм, че тогава децата се замислят - какво става? защо тя прави това? - и се усеща несигурност. Случвало се е, сигурно на всяка от нас. Тогава, в такива моменти, се опитвам да внеса яснота по въпроса и винаги разяснявам защо, примерно сега това може, а иначе си имаме правило, което го забранява. Веднага усещам рязкото спадане нивото на тревожност, така, все едно чувам да изпуска клапан. Тогава и аз се успокоявам и нещата навлизат в обичайния си ритъм.
ValiaDobreva
ValiaDobreva преди 17 години и 7 месеца
Галя, за втори път това лято чета тази "библийка"  чрез твоите публикации! Книгата е невероятна! На всичките ти постинги и от тук нататък слагам ++++++++++++++ ( да се застраховам предварително, да не би да пропусна ).
By galina_fr , 7 September 2008

Представата на детето, че е нормално да е вкопчено в полата на майка си и да не се отделя от нея, сякаш животът му зависи от това, докато тя се опитва да готви или да излезе за миг от стаята е проблем за много родители. Как да се постъпи? За да свикне детето ви с идеята, че няма да прекарва цялото си време с вас, започнете периодично да го оставяте за кратки периоди от време (няколко часа) с други хора, и то още от ранната му възраст. Тези "междучасия" са изключително здравословни както за него, така и за вас.

Разкажете му какво ще правите и двете/двамата, докато сте разделени. Така ще му дадете добър пример за това, как да разказва за своите ежедневни дейности и в него няма да остава никаква тревожност.

Играйте на криеница. Тази простичка игра кара детето ви да свикне с идеята, че хората (и вие самите) си тръгват и, което е по-важното, се връщат. Прохождащите и децата в предучилищна възраст играят на криеница по различни начини - като крият лице зад дланите си, като се скриват целите зад определени предмети, като гледат как другите се крият зад дланите си или други предмети и (особено децата между 2 и 5 години) на същинска игра на криеница с отброяване със затворени очи и търсене.

Дайте на детето да разбере, че със сигурност ще се върнете. Не забравяйте да му кажете, че ще се върнете скоро и задължително се върнете преди то да заспи, за да му покажете, че държите на думата си.

Подгответе детето за тази раздяла. Обяснете му, че излизате и поставете открито въпроса за това дали би се справило без вас. Кажете например:"Предстои ти да станеш голям мъж. Знам, че ще се справиш добре в мое отсъствие". Ако го изненадате, като излезете без да го предупредите, той ще започне да се чуди кога внезапно ще изчезнете отново.

Подгответе се за голяма врява, когато детето разбере, че ще го оставите само. Помнете, че врявата е почти неизбежна, особено когато ви се налага да се отделите за първи път от него. Кажете си: "То плаче, защото ме обича, но рано или късно трябва да се научи, че въпреки че не мога да играя постоянно с него и от време на време ми се налага да изляза, аз винаги ще се връщам".

Оценявайте го, когато се справя добре във ваше отсъствие. Карайте детето да се чувства гордо от способността си да играе само. Например му кажете: "Толкова се гордея с теб, задето си поигра само, докато почиствах фурната". Това ще подсили неговото самочувствие и чувството му за независимост, от което всички ще имат полза.

Използвайте т.нар. стол на плача. Дайте възможност на детето да разбере, че е безсмислено да не одобрява вашата заетост или моментите, в които ви се налага да излезете, макар и за кратко. Нека му стане пределно ясно, че неговият вой и хленченето му разстройват околните. Кажете му например: "Съжалявам, че не ти е приятно да ме изчакаш да приготвя вечерята. Иди на стола на плача да си поплачеш, докато си в състояние да си играеш без да хленчиш".

Започнете бавен процес на отделяне. Ако детето ви изисква голям процент от личното ви време, поиграйте на "Победи часовника". Дайте му пет минути от времето си с уговорката, че после ще си поиграе пет минути само. Увеличавайте периодите на неговата самостоятелна игра постепенно, докато се научи да се заиграва само в рамките на час.

Не изпращайте на детето смесени послания. Не му казвайте да се махне, докато го държите в скута си или го галите. Това ще го обърка и то ще се разколебае дали да излезе, или да остане.

/откъс от книгата "Как без крясъци и шамари да приучим детето на дисциплина"/

Legacy hit count
597
Legacy blog alias
21936
Legacy friendly alias
Първата-раздяла-винаги-е-болезнена---
Приятели
Семейство
Имам проблем
Новото образование

Comments11

OlyaMiran
OlyaMiran преди 17 години и 8 месеца

 

Чудесно представяне! Веднага грабва вниманието.Заинтригувах се от тази книга и си я купих. Вярвам, че ще ми бъде полезна.

shellysun
shellysun преди 17 години и 8 месеца
Ей, Галя, с тази книга ще ни накараш май да си преосмислим педагогиката! Дано твоите откъси ги прочетат повече родители - толкова полза и практическа истина има втях, че със сигурност ще намерят общ език с децата си, без крясъци и шамари.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца
Изключително полезно! Един от най-травматичните ми спомени като дете е неправилното ми отделяне "от полата на мама", когато трябваше да тръгна на детска ясла. Старала съм се да не допусна децата ми да са прекалено зависими от мен; и наистина те нямаха проблеми при тръгване на ясла, детска градина и училище.
Най-важното от моя опит - от малки ги оставях за кратко и с други хора, за да свикнат...
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца
Книгата ме плени с това, че уж известни ни истини, които хем сме преживели в практиката си, хем сме учили и учим все още - пък в един момент си казваш, ето, това също било правилно, така можело също да се реагира, значи съм постъпвала правилно/неправилно...Не съм срещала отдавна толкова вътрешнопрофесионална литература. Това ме накара да споделям с вас отново и отново. Радвам се, че ви харесва.
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца
Шели, много интересно е това интервю, обогатяващо. Винаги има нужда да си сверим часовниците. Силно впечатление ми направи следното изречение: "Прекалено голямата родителска нежност е вредна, обяснява Фройд, защото разглезва детето и го прави неспособно да се отказва временно от любов в по-късния си живот или пък да се задоволява с по-малко любов."
Благодаря, Шели! А за пръв път откривам една идея, осъществяването на която наистина би ме довело до състояние на почти :) пълно щастие - посещаването на школа по балет, в която да има часове и за хора в напреднала възраст, за които това изкуство е върховен източник на наслада...Ех, минало незабравимо...:)
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца

Шели, много ми помогна това интервю! Щатите са най-консуматорската страна и за мен е цяло мъчение да вляза с децата си в магазин - единствените думи, която се чуват от устата ми, са "не, не може". Сега, като имам и мнението на специалистите, ще ми е много по-лесно да им отказвам незабавното удовлетворяване на желанията - защото ще съм 100% убедена, че е за тяхно добро.
На мен също ми направи впечатление твърдението, че прекалената нежност е по-скоро вредна за децата. Да, очевидно колкото повече време минава, толкова повече ще оценявам колко правилни са били възпитателните методи на родителите ми.

Галя, що се отнася до "напредналата възраст" - след 3-годишно молене най-сетне отстъпих и записах дъщеря ми на школа по балет (правилно съм постъпила, както се оказва - дала съм и` достатъчно време да желае много силно нещо, за да оцени получаването му :). Та там се оказа, че има 4-седмични курсове по танци за възрастни. Отдавна мечтая да се науча да танцувам, особено сега, когато живея на място, където никой не ме познава и не съм "госпожа Георгиева".  Дали да не опитам?

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца
Ела, разбира се, опитай, ако искаш мнение на един пристрастен човек, какъвто съм аз към балета, то - ДА, опитай обезателно! Казвам, пристрастен човек, тъй като в младостта си съм играла балет и, повярвай, все още си спомням страхотното чувство на лекота, на фееричност, на наслада, на нежност, на грация...Обещавам ти, че аз също ще проверя как стои въпросът с балетна школа тук в района, макар че съм познатата "госпожа Ангелова", но...това май са излишни скрупули. Така че - да действаме, Ела! :)
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца
Много хубаво описваш усещането при танцуване...
Що се отнася до моето желание - не бях уточнила в горния си коментар, че става въпрос за танци за възрастни от типа на салса, валс, танго и т.н., а не за балет. Макар че учителката на дъщеря ми каза, че балетът е в основата на всеки танц, който искаш да научиш.
Така че смело напред - ти към балета, а аз - към тангото :).
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца
Съгласна съм с учителката по балет, Ела! Защото благодарение на балета, досега съм се справяла много лесно с всякакъв вид танци, а грацията в движенията на балета е нещо, което остава завинаги. Няма начин да се забрави постановката на ръцете, кой пръст как стои така, че отстрани това да изглежда най-естественото нещо на света...Нали правиш снимки, както тези на облаците (гледах ги и са прекрасни!), така и в залата по балет? Като се замисля, си представям огромното помещение с огледала по стените, лъскав под и станки, пианото в ъгъла и неповторимата атмосфера...:)Безкрайно съм благодарна за това пътуване във времето, Ела!
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца

Да, спомените са нещо прекрасно! За всеки случай няма да забравя да направя снимки :). Ето една от сайта на танцовата школа, надявам се накрая на годината нашата балерина да изглежда също толкова грациозно.

Pre-Ballet

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца
:) Виж само колко устрем, колко желание за полет има в погледа на това дете! Усещането от танца не знам с какво може да се сравни, Ела! Благодаря за частицата съпричастност, която сподели сега! :) и не забравяй за още!
By galina_fr , 5 September 2008

Изключително интересно четиво, мисля че на всички ще бъде интересно да прочетат статията на Разбивачa на митове Adam Savage, включена в септемврийския брой на Popular mechanics. В нея той посочва 3 начина за по-добро обучение в областта на естествените науки:

1. Оставете учениците да си изцапат ръцете

"Наистина е трудно да възприемеш нещата, които просто ти се казват – аз знам, че не мога да уча добре по този начин. Ако учениците могат да си изцапат ръцете в часовете по природни науки те по-добре ще асимилират информацията. Можете да преподавате за повърхностното напрежение на водата, но това няма да е така ефективно, колкото да направите един прост експеримент с игла и еднораменна везна.

2. Да, трябват повече пари за наука

Ние често откриваме, че най-елегантното решение е и най-евтиното, но на нас въпреки това са ни нужни значителни средства. Направо ме влудява това, че когато се свиват училищните бюджети, първото нещо, което се реже са техническите материали, с които учениците да се упражняват, и така учениците нямат друг избор, освен просто да слушат научни теории. Много от моите приятели, които преподават в училища, си купуват материали със собствени пари. Хората казват: „Не може просто да се хвърлят пари за решаване на проблема”. На всяка цена и със всички средства трябва да се хвърлят пари за решаване на проблема! Изучаването на наука чрез експерименти води до иновативност, вдъхновение, интуиция и посвещаване.

3. Радвайте се на грешките

Един добър учен ще ви каже, че да сгрешиш е точно толкова интересно, колкото и да си прав. Децата трябва да знаят, че учителите и книгите не съдържат всички отговори – и това е нормално. Понякога дори неуспешният експеримент е добър начин за учене.”

Ако се пренесем обратно в България, тази кандидатстудентска кампания завърши с един много хубав резултат – въпреки многото незаети бройки в различните нароили се български ВУЗ-ове, беше отчетено възраждане на интереса към техническите специалности, след дългите години в които на мода бяха икономиката и правото. Но нещата не опират само до желанието на младите хора. Много по-важно е какво ще получат реално през годините на своето обучение, за да бъдат полезни и за себе си, и за страната.

Сегашната образователна система, базирана на принципа на „запаметяването” просто отегчава учещите до смърт…противно на тяхната естествена любознателност. Истинското учене е обратно на отегчението – то е въодушевление. Ето защо Bucky Fuller е казал: „Всички се раждаме гении и ни образоват до невежи”

И още нещо - ученето, любопитството и вдъхновението не бива да спират в деня на дипломирането!


Legacy hit count
836
Legacy blog alias
21881
Legacy friendly alias
-Всички-се-раждаме-гении-и-ни-образоват-до-невежи-
Размисли
Нещата от живота
Новото образование
Човекът и обществото

Comments4

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца
Галя, абсолютно подкрепям казаното от теб!
Цитираната мисъл е толкова горчиво-вярна!
Нашата система поощрява запаметяването за сметка на самостоятелното мислене; наказва всички грешки, вместо да ги нарича "пореден опит, който ни доближава до успеха"...
queen_blunder
queen_blunder преди 17 години и 8 месеца
Нашата система тотално занемари онагледяването дори в най-примитивен вид. Отдалечи ученето от живия живот, пренебрегвайки практическия опит и експеримента. Материално-техническата база в почти всички училища липсва напълно, като нещо ненужно. Това за мен е недопустимо! 

За българското образование в момента с пълна сила важат думите: „Всички се раждаме гении и ни образоват до невежи”. Жалко, но е факт.

Мен, като учител, от няколко години вече не ме оценяват по онова, което умея да върша в пряката си работа, а по онова, което е встрани от нея. Като например:

- дали съм си вписала темите в Материална книга;

 - дали съм участвала в еди-коя си комисия, като например в онази по прием на документи след седми клас, или в онази за диференцираното заплащане;

 - дали съм събрала пари, по-точно агитирала родителите успешно да дарят пари на училището;

 - дали съм успяла с действията си да подпомогна на училището за осигуряването на някакви средства по някакви пътища.

- и така нататък, и така нататък...

Колеги и драги гости, от доста време учението - истинският, творчески вълнуващ процес - е изтикано някъде много назад в приоритетите на нашата образователна система. Нито има условия, нито има пари, нито има желание и интерес то да бъде на ниво. Определено се очертава като последна дупка на кавала по важност... Казвам го най-сериозно и с много болка в сърцето. 

kiril777
kiril777 преди 17 години и 8 месеца
Тези три твърдения са абсолютно верни.Дори и като излючим точка 2. за парите, пак би се получило относително добре.добре.Но,както посочват в по-горния пост, българския учител постоянно се бори с някакви битовизми.
shellysun
shellysun преди 17 години и 8 месеца
Еми да, бори се. Някога класната стая е бил светът наоколо, защото не е имало толкова струпване на хора в градовете, толкова технически напредък, урбанизация, препускане. Сега много от децата са виждали домашни животни само на картинка. Днес проблемът е как да вкараме света в класната стая. И за това трябват време и пари. И използване на цялото предимство на техниката и възможностите за обогатяване на базата. И пак пари. И много мисъл за същността на образованието. Нещо, което напоследък тотално липсва.
By galina_fr , 28 August 2008

Децата се раждат с различен темперамент: някои са дружелюбни и добронамерени, други - притеснителни и срамежливи, а трети се лутат между тези полярни състояния. Можете да приемете срамежливостта на детето си като част от уникалния му темперамент.

Как трябва да се постъпи? Създайте обстановка, свободна от обвинения и срам. Когато детето почувства, че може да сбърка, без да бъде обвинено за това, или пък да изпита срам, то по-лесно би преодоляло стеснителността си. Ако разлее млякото си, просто кажете: "Няма страшно, сега ще го почистим заедно." и действително му дайте възможност да участва в процеса на почистване.

Упражнявайте се в отговаряне на въпроси - ако детето изпадне в състояние на срам, то ви подсказва, че иска да бъде научено как да отговаря на въпроси. Правете упражнения със семейството и приятелите си, като давате възможност на детето да участва в разговори. Не го унижавайте или наказвайте, дори ако самите вие се чувствате объркани от неговата срамежливост. Избягвайте да го квалифицирате, това ще го обезкуражи в опитите му да се държи по-различно в бъдеще.

/откъси от книгата "Как без крясъци и шамари да приучим детето на дисциплина"/

Legacy hit count
726
Legacy blog alias
21622
Legacy friendly alias
Идея---5--Срамежливото-поведение
Семейство
Новото образование

Comments4

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца

Аз бях невероятно срамежливо дете. Моите две дъщери нямат този проблем. Може би защото науката за възпитанието на децата се разви доста напоследък.
Все пак като се замисля, малката ми дъщеря е наследила моята склонност да се самообвинява и да се стреми към перфекционизъм. В началото се дразнех, когато разливаше млякото си, но много скоро разбрах, че искам прекалено много от дете на 3-4 години. Сложих няколко парцала на достъпно за нея място и и` показах как да си почисти. Освен това се примирих, че кухнята ми няма да е най-чистото място на света :).

След като и` внуших, че може сама да се справя, тя автоматично почна да разлива по-рядко чашата си.
И тъй като вече е ученичка - предучилищна група (тук тръгват на 5 г.), вече втори ден!, вчера ми се похвали, че е изяла обяда си, без да се изцапа. 
А аз и` казах, че трябва да бъде много горда :)!

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца

:) Ela Georgieva, първо да ти кажа, че много се радвам, че се завърна след краткото ти отсъствие от Предучилищна, сега разбирам, че вероятно ученичката е била причината :)

Поздравявам ви с първия учебен ден и желая много усмивки и поводи за гордост! 

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца

Благодаря, не мислех, че някой е забелязал :).
Всъщност влизам всеки ден в Общност Предучилищна Педагогика, но вече не пиша така често...

Ще предам на Ана поздравите ти, тя много се впечатлява, когато някой я смята за голяма. А сега често и` се случва да и` кажем, че е "голямо момиче", и това е най-силно действащият комплимент за нея :).

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца

:) Разбира се, че някой е забелязал! Ти пишеш толкова интересно! Освен това нещата, с които ни запознаваш са безкрайно интересни, най-малкото с това, че са различни.

А за Ана...:) - разбирам те, пътят е познат и е пълен с спиращи дъха емоции! Изживявай ги, завиждам ти дори :) Ние сме далеече напред - на цели 19, от което за мен е страха на майката, а за щерката - предизвикателството на времето :)

By galina_fr , 23 August 2008

Изнесете детето от ситуацията за определен времеви период, особено когато се държи зле. Типичното изнасяне ще рече да го отведете в съседно помещение или да го сложите да седне на стол, да нагласите таймер (приблизително на една минута за всяка от годините му - максимум 5) и да му кажете, че трябва да остане там, докато часовникът звънне. Ако то излезе от стаята или стане от стола преди уреченото време. пренавийте таймера и му кажете спокойно, че трябва да остане там, докато часовникът звънне. Повтаряйте процеса, докато детето се справи със задачата. Една от най-големите ползи от тази техника е, че тя ви отделя от детето в момент на бушуващи страсти, като дава възможност и на двама ви да възвърнете самоконтрола си.

/Без да съм знаела за тази техника, интуитивно съм прибягвала до поставянето на детето на стол в момент, когато то е било свръхемоционално. Определено има ефект. Разбира се, времето, знаем, че трябва да е минимално./

Legacy hit count
643
Legacy blog alias
21467
Legacy friendly alias
Идея---4--Методът--изнасяне-
Семейство
Имам проблем
Новото образование

Comments9

marinka
marinka преди 17 години и 8 месеца

Благодаря! Допада ми!

Днес си неуморна - БРАВО!

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца

:) БЛАГОДАРЯ!

Маря, тази книга ме е завладяла с начина по който е написана и с истините, които откривам в нея. Много е хубаво това, че постингите се четат, понеже съм убедена, че всеки ще намери по едно-две неща и за себе си.

galjatodorova
galjatodorova преди 17 години и 8 месеца
Галя, аз също не съм знаела за тази техника, но с бившия ми клас имахме правила на класа и стол за размисъл. Когато някой си е позволявал да прекрачи всякакви граници с поведението си, съм го "изнасяла" на столчето да размишлява защо е там. Ефект наистина има. Особено ако се наложи да седи на стола през междучасието.
galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца
Да, аз затова съм впечатлена от изследванията и написаното в книгата, galja todorova. Виждаш ли, вече сме две, които на практика сме се уверили в ползата от този метод. А две от три коментирали постинга е 33%, засега. Много бих искала да прочета още мнения за това, действа ли или не толкова този метод. А може да е нещо по-различно?
taniagalabova
taniagalabova преди 17 години и 8 месеца
http://www.supernanny.com//

Момичета като разглеждах и намерих този  адрес ,но не мога да ви го пратя по друг начин..!! Та тук има такива ""модели "за работа..

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца

 taniamim, браво на теб! Изумително точно - това е описаното в този метод и конкретно го виждаме на практика в това клипче! То е от едно предаване, засичала съм го, но искам само да обърна внимание на това, че самото "изнасяне" бе направено за 2 минути, както е посочено в книгата. Сами знаем, че иначе ефектът би бил по-скоро дефект...

Замислям се относно приложението на метода при нас, в детските градини, където в една група има средно по около 25 деца...

 

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца

Taniamim, това е любимото ми шоу - гледам го всяка сряда и винаги откривам по нещо ново. Много ми харесват методите на Супернани.
Галя, и аз ползвам метода с time-out  - убедила съм се, че при децата ми действа. Понеже са крайно общителни, а аз имам принцип да не ги наказвам дори с най-лек шамар, единственото, което действа, е да ги поставя на определеното място.  

За всяко дете - по минута за година от възрастта му.
Иначе американският вариант на това шоу е пълен с родители, които не могат да се справят с децата си, да не говорим какво би било, ако бяха учители и трябваше да се справят с 20-25 деца...

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 8 месеца

Ела, това е един от любимите ми въпроси - за справянето с 25-те деца. Предлагам един микс, а оставям място и на колегите за допълнения:

С 25-30 деца в групата сме:   слънчице за всички +  образоващи...+   клоуни + любвеобилни + ....понякога и това + /sites/default/files/legacy-clientfiles/ClientFiles/d8b83c57-8627-4488-8f2f-4718347d8dbf/angry-smiley-004.gif на места + като те викне шефа...+ /sites/default/files/legacy-clientfiles/ClientFiles/d8b83c57-8627-4488-8f2f-4718347d8dbf/sm_upset.gif в края на работния ден...

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 8 месеца
Аз съм учителка, но често съм си признавала без бой, че нямам търпението и силите да работя с малки деца. Затова уважавам толкова много детските учителки, много добре знам какво предизвикателство е да работиш с деца, които са във възрастта да те приемат безрезервно; знам колко нечовешко търпение трябва да има човек понякога; и най-вече - огромна любов към децата. Не само любов, а и подходящ начин да я изразиш. Защото всички обичаме децата, но не всички сме подходящи за техни първи учители.