BgLOG.net
By goldie , 23 July 2012

В моя живот аз никога не съм могла да си избирам учителите, но понеже човек се учи докато е жив от всеки един човек срещнат в живота ми научих по нещо. Тук не говоря само за учебните и задължителните неща, които трябва да се научат от един учител в училище, а и за обикновените ежедневните неща, които децата научават от поведението на по-големите не само от учителите.

Ще започна с „лошите уроци”, които ме научиха да оцелявам и за нищо да не съжалявам.

Понеже аз израснах в една по-стерилна среда в един планински курорт и общувах с по-възрастни, които ме научиха и отучиха да псувам, мога да кажа, че лексикалния оборот на много възрастни се изчерпва до няколко изречения. Тук винаги си казвам:”Добре, че го е имало Андерсен!” Тъжните му приказки са ме спасили от дълбоката простотия. Може би затова се усмихвам непрекъснато, но отвътре не съм весел човек, по скоро сърказтичен.

В другата възраст, когато се стъпва в истинското училище с учители и съученици се оказа, че очевидно най-лошите уроци на учителите ми се оказаха най-важни в борбата за оцеляване.

От началната ми учителка не се научих на грамотност, защото и тя, милата, толкова си можеше, но научих, че има деца, ПО деца, НАЙ деца и Деца на Големци.

Аз бях от децата, на които родителите бяха другарят Никой и другарката Никоя. Родителите на ПО децата бяха магазинери, фризьорки и други услужливи лелички и чичковци. Родителите на НАЙ децата бяха колежки на класната или вишисти с други професии. А виж Децата на Големците бяха голяма работа – друго си е баща ти да е някакъв директор или майка ти да работи в кметството. Тук следва усмивка в днешно време, но на онова време много трудно го преглътнах този урок, защото не можех по никакъв начин да приема за нормално това отношение към света или по-точно деление на децата, но това беше не просто нормално, беше норма на поведение и отношение, дори норма на съществуване в пространството. Както се казва „научаваш”, че си Никой, защото родителите ти са семейство Никои. Този урок беше главната урочна тема през целият ми живот не само в училище, а по принцип, въобще във цялото обществено пространство. Е, на този урок най-много се съпротивлявах, но въпреки усилията ми не станах БОГ. Станах чистачка в Гърция, защото така мога да взимам повече пари, от която и да е учителка в родината. Тук веселото е че не знам дали е хубаво или лошо да съм Никоя, но урокът на ранните ми ученически години работи на пълна скорост, качествено и безотказно.

Извод:

Обикновеността не се преборва, но често се презира от „необикновените’, стига да не знаят колко точно обикновени са.

 

Някъде в средния курс разбрах, че в училището има още два учебни лагера – българите и другите, за да не се обидят ще ги нарека децата от малцинствата. 3 – 4 години всички, които сме повече от тях всячески им показваме, че са различни, т.е. по-нисши, т.е. ние се научваме да ги мразим и те се научават да ни мразят, но едва ли са си мислели, че в следствие на годините на тъмна демокрация последвана от сивата анархия децата им ще станат мнозинство, заради скоростта на емигриране към по-бели страни, която значително намали бройката на някогашното мнозинство. Тук е за коментар и различната скорост на размножаване на двата лагера – някогашното малцинство значително напредва в тази посока, а някогашното мнозинство предпочита да намалява, защото не желае да създава данъкоплатци в страна, където няма особен смисъл да се плаща рекет на държавните служби, защото те само около избори планират разни защити на интереси, а през другото време защитават и увеличават всячески само личните си доходи.

 Така че лошият урок тук е омразата към всички форми на различност. Този урок има за цел да приравни, уравни и въведе в калъп еднаквите като изключи онези, които няма как да се включат.

Емиграцията ме вкара в групата на малцинството и открих лесно гадостта на различността, която иначе се нарича ксенофобия или преведено от древноелински  – омраза към чуждото, в случая към чужденеца, варварина, нашественика, емигранта и пр.. Уверявам ви, че ксенофобията е еднакво силна и от двете страни на линията – малцинството мрази мнозинството със същата ярост както мнозинството отхвърля малцинството. И двете страни намират достатъчно причини, за принизяване на другата страна.

 

Извод:

 

Урокът за отхвърлянето на чуждото тяло действа на всички нива, дори и при простите организми. Не знам дали трябва да се усмихна. Но уроците по биология са си житейски истини дори и в общуването.

Лошият урок почти винаги довежда до горчив опит.

 

Ах, гимназията.

Лошият учител беше учителката ми по биология.

Историята:

Знаех ужасно много. Толкова много, че трябваше всеки час да я изтезавам по всяка тема. Последният час ме изпита на целия учебник и ми остави 4 за срока въпреки, че знаех всички уроци. Няколко дни след като завърших се беше обяснила на майка ми. Просто съм я унижавала пред учениците със знаене и накрая на срока ми намерила цаката, защото сле последния час няма как да претендирам да ме изпита още един път.  Но разбира се можела съм да ида на повишение и комисията със сигурност можела да ме оцени ОТЛИЧНО. Разбира се, че не отидох. Лошият урок беше, че не е нужно да се знае много, изобщо не е нужно да се знае нещо.

Затова НЕ престанах да любопитствам. Цял живот се опитвам да науча още нещо, пък дано има повече дето да се чувстват големи, знаещи и УНИЗЕНИ от всичко, което научих в живота ми.

 

Извод:

Прост народ лесно се управлява, но аз не искам да съм проста, защото предпочитам да не улеснявам управниците.

 

Добрата учителка в училище във всяко отношение, беше учителката ми по история в средния курс – това е жената, която ме научи да МИСЛЯ или поне да се замислям над всичко, което се случва около мен.

Добрият учител беше учителят ми по рисуване – той ме научи да гледам света с отворени очи, независимо дали гледката ми харесва или не.

Тези двама Човеци днес са пенсионери, но преди всичко са ми приятели и едно от най-големите удоволствия в ежедневието ми е да ги срещам на улицата, да се спираме и да си говорим с часове за всичко без да разбираме как тече времето около нас.

 

Извод:

 

Мисленето усложнява живота.

 

Резултат:

 

 Лошите учители ми дадоха добра основа в живота. От тях се научих да оцелявам. Добрите учители ми дадоха красив пример – от тях се научих да мечтая.

 

Вероятно, когато прочетете този пост ще искате жива да ме изядете, но помислете за вашите учители и „учители” и ще разберете, че не искам да обидя никой. Само казвам, че всеки има своя принос независимо как си е свършил работата, резултат винаги има.

Legacy hit count
2309
Legacy blog alias
71640
Legacy friendly alias
Учители-и--учители-

Comments43

RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 13 години и 9 месеца
Определено не ти е било лесно...Моите учители бяха добри човеци, може би и за това станах учител.:) Години наред така... и наблюдавам следния парадокс: имала съм дечица, на които бащите им бяха пияници. След време като пораснаха някои от децата станаха и те, но някои намразиха алкохола и не посягат..Питала съм се от какво ли зависи?Да, резултат винаги има!
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Ха-ха, посмях се на твоите неволи и ми се прииска да се сетя за моите учителки. До трети клас имахме учителка, която беше много подобна на твоята по биология в гимназията - аз знаех да чета и пиша, ходех на театър и опера с майка ми, учех френски освен руския и въобще не ме касаеше с какво по- точно тя се опитва да занимава околните дечица. В резултат непрекъснато се карах с нея, напусках часовете когато ми вземаше книгата и завърших третия клас с Много добра оценка - чувствах се като мим, който е забавлявал околните с изкуството си, а накрая дори не са му платили. Права си, няма никакво значение какво и колко знаеш, има значение само дали дядо ти е владика и дали околните одобряват четивото ти. 
От 4 до 7 клас имахме някакви учители, но не си ги спомням, честно казано. Имам бегъл спомен за първата си двойка - в 6 клас, по история. Историчката имаше прекрасния навик да реве с горчиви сълзи, докато класа шуми и не и обръща внимание, а аз решавам кръстословица или чета "Космос". И веднъж в един такъв разреван момент тя реши да изпита някой за назидание. Понеже аз изглеждах безобидна и обикновено харесвах историята, тя се опита да ме изпита, а аз обясних, че не възнамерявам да отговарям за това, че класът не слуша и за това, че някой си шумял. Съответно за свое огромно учудване получих 2. Та така - няма значение кой вдига шума, важното е да не попадаш пред погледа на "силния на деня", за да не отнесеш наказание без вина.
Виж, от 8 до 11 клас нещата бяха други - учителите ни бяха прекрасни хора, спомням си ги всичките и винаги ще ги уважавам. Естествено, имаше "лоши" примера - класната, физичката и другарката Литература. Те бяха приятелки и бяха от хората, за които първо и последно е важно да си Някой. Защото ако не си Някой, няма никаква възможност евентуално в бъдеще да станеш. Класната написа в характеристиката ми, че съм анархистка, защото пуша, физичката направи опит да ми пише 4, но аз свиках комисия със съдействието на другите учители и планът отпадна, но с другарката Литература не се преборих. Тя беше твърдо убедена, че трябва да знам "Добрия ученик" наизуст, а на мен ми харесваше повече "Парижкия дъжд". Резултат - остави ми 5 в дипломата, и аз дори не протестирах, защото знаех, че каквото и да се случи в живота ми, каквото и да пише в дипломата ми, писането и езикът винаги ще са нещата, които мога най- добре след дишането. Извод - лошият учител винаги ще остане лош такъв, каквато и оценка да напише. Това може само да помогне на достатъчно умен ученик и да го амбицира. Лошото е, че има и чувствителни деца, които наистина се пречупват. 
Благодаря, че ме накара да си спомня :))
Donkova
Donkova преди 13 години и 9 месеца
ДидиФа,  като нямаш  много работа пиши, моля. Ще ми се да видя тази "стерилна среда" на плниниския курорт през "отворените ти очи".

Иначе всеки път като попадна на  текст по темата автоматично си спомням моите учители. И все по-често стигам до един и същи извод - или съм някакъв богопомазан късметлия или съм ....твърде стара вече и съм учила в далечно време, в което социалните и личните предпочитания на учителите към едни или други ученици се смяташе за професионална катастрофа да бъдат показани дори за миг на учениците. Най-слабите ми учители бяха просто забавно разсеяни или спрели да се развиват в областта си, но и те - добри хора. Никога не ме е учил човек, за който да съм разбрала, че презира/унижава/мрази.

Резултат: 0 частни уроци на всички етапи на учене, твърдо убеждение, че ученето е органичен процес при хомо сапиенса и трае цял живот, твърдо убеждение, че наученото е много специален (вълшебен) капитал, който човек при никакви обстоятелства не може да изгуби - каквито и превратности да има в живота му.

Полза: нищо ново не може да ме уплаши преди да го изуча какво е. А като го изуча обикновено му намирам или решение или полезно приложение. Така са ме учили.

ПП. Иначе по критериите на началната ти учителка и аз съм от семейство Никои. А по моите собствени - и откъм родители Шефа е бил незаслужено щедър към скромната ми особа.
albenakirova
albenakirova преди 13 години и 9 месеца
Много ми хареса това връщане във времето и паралелите,които правиш. Замислих се и разбрах, че си много права.
Аз си мечтаех от малка да стана учителка, защото имах страхотни учители. Някои от тях все още са ми колеги и продължавам да се уча от тях.
Народих си 4 деца, за да ме " зачитат " малко повече и мен в ДСП, но уви.
Издействах си само да взимам детски,защото сме 6 чл. семейство. А сестрите " европейки " , които не са стъпвали в училище, не са се потили над учебниците, не могат дори да си попълнят документите и са напълно неграмотни , знаят само ,че имат права. А ние - вече "малцинството" имаме само задължения.
Жал ми е за нашата държава, но и с всичките ни кусури пак си я обичам. Обичам си моите учители, коите ме направиха ЧОВЕК и сега аз се опитвам да правя моите деца такива.
Имам си 4 лични и около 120 служебни дечица - те са моето богатство и за тях си струва да се боря.
Много се размислих,а е време да ходя на работа.
smal_girl
smal_girl преди 13 години и 9 месеца
   При мен тези неща са съвсем близки все още.
   Повечето хора казват, че днес учениците не са същите като едно време. Но имам една новина за вас: Днес и учителите не са същите като едно време. "Учител" колко престижно и красиво звучи. Колко нежно и лирично. Колко гордо и истинско. Но днес рядко "учителят" заслужава това прозвище. Има Учители и "учители". По- скоро ги разделям на Учители и преподаватели. По принцип мен преподавателите и учителите много ме харесват. Имаше една преподавателка в 9 клас по математика, която не ме харесваше особено, но антипатията беше взаимна. Спомням си, че веднъж ме изпита на Питагоровата теорема. Аз реших задачата перфектно, без грешка, а тя ми постави петица. Попитах я "Защо", а тя отговори: "Просто не си ми симпатична". Освен това ми обясни, че СХЕМАТИЧНИЯТ триъгълник, който съм начертала не е бил точно 90 градуса. А аз не разполагах с чертожни инструменти, а и задачата не беше построителна. (освен това си бях отбелязала ъгъла с дъга и точка). Както и да е никога не съм била привърженик на отличните оценки, въпреки че съм отличничка ( не пълна, но не се стремя към това).
  Но да се върнем към учителите и преподавателите. Наблюдавам как повечето т.нар "учители" идват на работа с една преструвана усмивка и гледат как да избутат деня по- бързо. Няма е вече онази радост и онзи блясък в очите, че вършиш това, което обичаш. Е, естествено, че има изключения и докато ги виждам, докато виждам силата и устрема на тези Учители, докато виждам тяхната жертвоготовност, тяхната любов и блясъкът в очите им, аз съм сигурна, че искам да стана учител, че все още има надежда за образованието. За учениците няма да говоря. Ние сме неблагодарни, алчни, дори безкрупулни. И при нас има изключения, но те са единици.
  Всеки човек в живота ни има определено място и значение в него. Дори враговете и лошите учители.  Ние цял живот сме учители и ученици. Цял живот се учат от нас и се учим от другите. Но уроците в живота са много по- тежки и трудни от тези в училище. А и в живота няма гумичка или коректор. Няма нова тетрадка или нов изпитен лист.
  Както е тръгнало цял пост ще напиша, затова спирам.
  А, още нещо. Диди възхищавам се на твоята сила и упоритост. Дерзай!
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Оставихте ме без думи, но ми дадохте няколко идей за ново словоизлияние. Искам да кажа, че мога да ви прокоментирам коментарита в цели постове, но понеже не искам да обезсмислям хубавите неща, които сте написали, само ще кажа, че за мен е удоволствие да чета вашите спомени за Учителите в живота.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Косара, много ми е интересно ти какво си отговорила на учителката си, когато ти е казала, че получаваш еди-каква си оценка, защото не си симпатична? Почти сигурна съм, че си се объркала и не си отговорила нищо, а това не е добре. Учениците винаги са били неблагодарни, арогантни, безскрупулни и т.н. - те са деца, при това в преходна възраст, не е тяхна работа да са разумни и уравновесени. Но не е и работа на учителите да оценяват личните качества, да харесват или да не харесват. Учениците винаги трябва да са подготвени за факта, че учителите също са обикновени хора, правят грешки, оценяват понякога субективно и подлежат на критика. Разбира се, глупаво ще е, ако кажеш в такъв момент "И ти си грозна!", но аз бих казала нещо такова: "Ако субективната Ви оценка цели да ме комплексира, не успява. Но съм съгласна, че знанията ми по геометрия не са перфектни, явно трябва следващия път да се постарая повече." - и съответно да се постараеш да си съвсем перфектна. Ако пак "не те хареса" - има родители, директори, комисии и пр. Имах нещо подобно, когато детето ми беше 4- клас, уволниха го тихомълком. Изобщо, да премълчиш е най- безполезната постъпка, в покорство се дресират кучета. Хората трябва да могат да отреагират смислено дори на глупостта на себеподобните си. 
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Случайна, недей!!! :):):) Че сега ще ти разкажа една от моите безумни истории.
 В гимназията имах учителка по Обществознание, която заради мен не искаше да влиза в час. И понеже съпругът и' беше "Голяма Клечка" в кметството, никой не можеше да и' нареди да влезе в час.
Историята:
През първия срок бях много добричка. учех си уроците и си стоях с наведена  главица докато ми остави тройка за срока без да ме е изпитвала нито един път  , поради произход - мама и татко Никои. Втория срок обаче изгаднях. Още първия час я награбих. Зададох и въпрос по материала за безкрайността на Вселената.
Въпросът:
Ако застана в средата на стаята - мога да видя цялата стая, ако застана в двора -  мога да видя къщата, ако се изкача на близкия хълм - мога да видя града, ако се кача на космически кораб мога да видя цялата земя.... А сега внимание! Въпрос:
Има ли място в кослмоса от което мога да разгледам цялата Вселена? 
Отговорът е прост:
- Не, защото вселената е безкрайна.
Учителката не ми отговори. Взе дневника и излезе от час. Отиде при директора и му заяви, че тя не може да работи така.
Причината:
Учениците нямат право на въпроси по материала.
Главният урок за мен:
Мога да се справя с всеки бездарник с елементарно познание, ако е достатъчно глупав да ме предизвика.
Всичко щеше да мине без много шум, но следващия час заедно с Другарката Обществознание в час влезе и директорът, който по специалност беше историк и психолог. Човекът решил да удари едно рамо - аз мислех, че рамото е за нея, но се оказа за мен. :):):)
Тя си изпя песничката за материализЪма, събра си сергийката и реши да си ходи, обаче директорът обърка нещата и попита:
- Ученици, имате ли въпроси?
И разбира се аз имах.
- Ако всичко видимо е материално, защо сянката не е материална?
Отговорът има общо със светлината и функциите на окото, обаче тези неща явно бяха далеч от нея и учителката откачи тотално, развика се истерично, че ето така не може да се работи и следващия път ще ме изгони, а директорът съвсем олигофренски попита:
- Защо? 
И този въпрос също като моя остана без отговор. Но тази дама повече не влезе в час. Оказа се, че с два въпроса я изгоних за цял срок. Директорът влизаше и ни караше да си четем уроците, защото Другарката Обществознание нещо е заета с нищо.:):):) Накрая на годината всички имаха отлични оценки без изпитване, без контролни, без тестове - дори аз, ОСОБЕНО  АЗ. :):):)

Директорът беше изключителен човек. Много си тежеше на мястото и се ползваше със страхотно уважение не само в училището. Освем това съм сигурна, че той ми е писал тази оценка, защото имаше възможност да знае всички гадости, които можех да  измисля, ако някой реши да си прави гарагара с мен.:):):) Обаче никога не ме е викал в кабинета му за строева подготовка и не е уведомявал майка ми какви ги върша - аз сама си казвах.
Няколко години след като завърших гимназията, той се премести в университета и там се пенсионира. 
smal_girl
smal_girl преди 13 години и 9 месеца
Не си спомням какво и отговорих. Но нямаше и много голямо значение, защото се пенсионира следващата година. Спомням си обаче един случай във втори клас. Исках да свиря на пиано, затова се записах на уроци. Преподавателката беше много истерична и постоянно се караше. Аз все още не знаех какво е тон, полутон, тоналност и т.н. , а тя ми се сопна. Свали си токчето и удари пианото с думите: "Следващият път ще бъде по теб". Аз станах, взех си чантата и й отговорих: "Щом се държите така с учениците си, няма да имате ученици. Аз имам права, които вие нарушавате. Аз ще се науча да свиря на пиано, но заслугите няма да бъдат ваши." След което си тръгнах. Спомням си, че след това отидох с мама до директора и я уволниха на следващия ден. Но, когато пораснах взех да обръщам все по- малко внимание на такива хора. За какво да се ядосвам и отговарям на по- възрастните, след като те самите са объркани, депресирани, нервни и т.н.  Не намирам смисъл, а и винаги трябва да им имам уважение, все пак са по- възрастни от мен. В този момент съм доволна от своите учители и преподаватели, така че всичко останало е в миналото.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Диди, ами ето, виждаш ли, прекрасен пример - ти си научила един важен урок, който няма как да научиш по друг начин. Точно това се опитвах да кажа на Косарчето - ако премълчиш такава ситуация, освен, че нищо няма да научиш, губиш. А ако се престрашиш да зададеш въпрос, да потърсиш друг отговор, да предложиш алтернатива - дори да ти пишат двойка, ти си победителя, освен това си научил урок, което е по- ценно. Не разбирам защо е толкова страшно да кажеш своето мнение. За нас като че ли  рисковете бяха десет пъти повече, а ние по- често се осмелявахме... 
"Учителката" на сина ми му казала, че е по- тъп от хлебарка, защото докато тя си пиела кафето в час, той решил да дъвче кифла. Съответно, той отговорил, че при ядрен взрив хлебарките доказано ще оцелеят, а за хората не е сигурно... Тя се ядосала и го изгонила. Той заявил "не ми пука". Кой печели от тая ситуация, и кой е победителя в края на краищата, въпреки, че синът ми сигурно никога няма да изкара повече от 4 по химия след тоя случай? Времена - нрави...:)))
Косара, такова мрънкане "нарушавате ми правата" не е довод. Ако учителката е изпуснала нервите си до степен да тропа с обувки по пианото, то тя е явно болна и затормозена жена, на която няма смисъл да се обръща внимание. Правилно си постъпила, като си отишла с родителя си при директора. Относно уважението към възрастните - моето мнение е, че уважението се заслужава, за да се получи, и не се дава по подразбиране, само защото някой е живял повече, но сама трябва да стигнеш до такъв извод. Има поговорка : "Не питай старило, питай патило", тя никак не е случайна. 
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Като прочетох публикуваното се замислих и извода е, че сега не си спомням никой от моите "Даскали или Даскалици" като лош, въпреки, че навремето през 80'те имаше някои, които не ми допадаха добре. Те просто си вършеха работата и калпавият бях аз, даже няколко пъти съм ял и бой - горе долу такъв като на боксов двубой, (както беше казал един поет) и не тая лоши чувства. С други думи или съм бил с късмет или не знам, но всичките бяха добри хора. И на всичкото отгоре имам много приятни спомени от сцените със Бай Иван "Шамара" ( лека му пръст ) бивш директор на 1985 - 1989 "Иван Аксаков" - реална гимназия - Пазарджик. Беше бивш спортист - бокс, като удареше от дясно, трябваше от ляво да те подпре с шамар за да не паднеш. Почина щастлив, давайки частен урок по математика на едно момиче, преди 23 години. Уточнявам, че мене не ме е бил, аз се наслаждавах гледайки нокдауни, на мои съученици (много пъти) и също обичаше да скубе мустаци, добре че бях кьосе тогава. Имах една учителка по руски, бях и направил някъкъв номер и ми писа двойка, като станах по желание за да я поправя, започна да ме изпитва на падежи. Тя изречение, аз падежа и така една, две минути, познах всичко и съответно си поправих оценката, накрая ми каза нещо от рода, че съжалява, че не е могла да ме затрудни достатъчно, за да не ми пише 6. Тогава си спомням, че се почувствах като победител. И последно, това винаги ще го помня, защото мисля че е пример за добър учител, казваше се Динев, математик, изпитва Гергана и тя се дъни, не беше лоша ученичка ама математиката нещо... Мисля че и писа 2 или 3 и от този момент започна да я изпитва всеки път когато имаше час по математика. За една или две седмици Гергана стана супер добра и изкарваше само шестици и мисля че Динев си постигна целта, беше преценил че "дървото е добро и направи свирката". С уважение: келемето ...
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Сетих се още една случка, която си мислех, че никога няма да забравя, пък явно я бях "изчистила". Бяхме последен клас на гимназията - по наше време това беше времето на УПК, а моето беше аналитична химия. Съответно, към него задължително вървяха едни предмети, за които не бяхме и чували - машинознание и електротехника (може да е имало и още, но съм ги пропуснала). Та учителката по електротехника в момента, в който ме видя, явно подуши, че нямам никаква идея от нейния предмет и няма шанс да ме заинтригува. Но пък си седях в часовете тихо и кротко и направих някакъв опит да разбера какво има предвид с разните бобини и кондензатори. Опита беше неуспешен, та за да не се излагам просто запаметих някакви основни неща. Другарката беше уникална - едра, с много тъмна и буйна коса, яркосини сенки над очите и обикновено - контрастна червена рокля и червило. Не беше възможно да мине незабелязана. Та, вдига ме тя да ме изпитва, поглежда ме само със сенките над очите си и казва на класа: "Вижте какво ще ви кажа, французойки такива (т.е. френскоговорящи?)! Аз съм седнала тук да ви уча на полезни умения, на елементарни неща, но виждам, че вие не разбирате от добро. С такива коси и поли ходят проститутките в Сохо, казвам ви го, защото съм видяла свят. В тоя вид електротехника не може да се знае. Сега, като нито знаете електротехника, нито можете да се обличате, хайде получете си двойката и довиждане!". Брей, смаях се. Първо - косата ми си беше най- обикновена небоядисвана и неподстригвана коса, хваната по средата на гърба с ластик. Второ, пола нямаше, бях си с престилка както се полагаше тогава. Просто беше къса до коляното. Трето, кой и каза на тая жена, че не съм си научила тъпите бобини? Четвърто, ама как ще ми говори тя такива дивотии? Изобщо, за две секунди полудях. Не знам как успях да кажа: "Ами добре, тогава няма да си правя труда да чертая глупости и да влизам повече в тоя час..."- и напуснах. Спомням си, че наистина бях побесняла, не знаех изобщо защо ми се случва това и как да реагирам правилно. Наистина, мина ми, но повече не влязох в часа до края на срока. По това време помагах на майка ми, която беше методист на един дом на културата и отговаряше за самодейните състави - който не знае какво е това, да пита някой друг, съжалявам. Та на едно събитие аз трябваше да стоя зад кулисите и да следя съставите да излизат по ред според сценария, да им казвам кога да се подготвят за излизане, да не се бутат и да излизат нормално, и ей-такива дреболии. В един момент отивам при женския хор и казвам на ръководителката, че е време да се обличат - обръщам се да си ходя и виждам...учителката си по електротехника, с още по- син грим, но с червената униформена рокля на хора. Гледа ме и явно не е щастлива да ме види. Мда, минах покрай нея все едно, че никога не съм я виждала, стоях си зад кулисата и си вършех работата, а на другия ден изведнъж се оказа, че по електротехника имам 4 и 5 освен двойката. Не се наложи повече да ме убеждават да влизам в часа, завърших с приемливо 4 и следващия път, когато се засякохме зад кулисите вече се поздравявахме :))). Това само по повод на чудото родителите ти да са "някой" - не, че моите бяха такива, просто в един момент за една учителка така се случи. Ей- такива неща.   
Джеймс, че кой казва, че са били лоши хора? 
Donkova
Donkova преди 13 години и 9 месеца
Ееех УПК! Голямата надежда училището да произвежда "пригодни за заетост" среднообразовани работници за незабавно пласиране на пазара на труда.  Всяко училище. Без изключение. Забележително щур експеримент - който е чрешката на тортата на последната завършена голяма образователна реформа в България(1974-1985). Оттогова сме почвали още две и двете не можахме да ги докараме доникъде, но ето че наордното събрание е на път да акушира 3-та реформа с новия закон дето върви на второ четене. Не сме свършили нито една щото както виждате от горепосочените години за 1 цялостна реформа в училищното образование са нужни  12 (дванадесет) години +2-3 проектиране на реформата и подготовка - т.е. 4 правителства да правят последователно и старатално стъпки в един и същи коловоз.

Обяснение за по-младите: УПК е "учебно производствен комплекс". Под това безсмислено понятие се крие най-голямата миграция на ученици в 12 клас между общообразователни училища и профилирани гимназии от една страна и техникуми и средни професионални училища - от друга. С прости думи процеса - в 12 клас си зарязвахме гимназиите и отивахме 4 от 5 дни седмично да караме в техникумите ускорени курсове за професионална квалифакация първи срок и яка практика - втори срок. Аз лично съм готвила и сервирала в 6 различни вида заведения за обществено храненне - от Стола на МА, който готвеше него време три разрлични вида кухня до Сакура - японския ресторант в хотел Ню Отани (сега Кемпински-Зогрфаски или нещо подобно). Супер амбициозна програма. Мисля, че на втората година посмалиха малко, а на 5-ата направо ги мърляха практиките на повечето места. Факт е че УПК умря безмълвно, но на никой и не му хрумна да простестира, щото него време почна да пада Берлинската стена и после - знаете бяхме заети с друго.

Аз случих много и с практиките и с учителите по професионални предмети (бе образователен късметлия съм си, няма какво да го усукваме) в ТОХ - Училището с главно У за готвачи и сервитьори в София. Спомням си най-вече технология на храната, готвене, сервиране (всичко това в практика и теория - т.е. по двама учители на клас за всяко). Просто бяха изключително свестни хора и адски добри професиналисти - всяка минута научаваш нещо, даже само като ги гледаш как се подготвят да започнат часа. Според мен си обичаха професиите и някак си успяваха да ни покажат красивото в тях. Според мен по класа не се различаваха от най добрите ми учители в гимназията, просто преподаваха друг вид знания с друга цел - професионално майсторство.

Трагикомична обаче беше ситуацията с .... учителката по френски. Щото малко недомислена беше реформата и вместо да ни оставят езиковите часове заедно с малкото български и математика, за които се връщахме по един ден в гимназията-майка, бяха решили, че чуждите езици ще ги води техникувмът- приемник. Беля - в нашия клас се оказахме 2 от френската. Първия час учителката по френски като ни идентифицира и като пребледня, че взе че и отказа да говори на френски под не помня вече какъв предлог, но през целия час ни гледаше като някаква неясна заплаха. На втория час: еврика - беше ни измислиа занимание ИЗВЪН нейната класна стая - прати ни в библиотеката да превеждаме рецепти от френски готварски книги. Така си изкарахме всичи останали часове. Още имам цял тефтер с рецепти и биографии на велики френски готвачи и нямам спомен да съм виждала учителката по френски до края на пребиваването си в ТОХ. Решението на проблема й в крайна сметка никак не беше глупаво - хем ние си научихме ползени неща използвайки френски, хем тя се отърва от неудобството да си има цял срок работа с 2 франкфони и франкофили с яки раници. В края на езиковите гимназии през соца - ученическият народ навърташе повече часове език  от студените по филология. Освен това при нас учехме висш пилотаж - превод, културни контексти на разните франкофонски култури и пр. глезотии + лукса да си имааме 2 французи само за часове по езикова култура. Напълно логично беше жената да се притеснява да не се изложи нещо.


jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Кой това и онова? Никой ни т'ва, ни другото. Ако въпросът е кой, отговора е никой. Всъщност възможно е и да не съм разбрал въпроса. Та кой казваш, твърди че са лошички наш'те учители, дякони и т.н.? ... коя беше????????
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Няма лоши учители има добри уроци и още по-добри в зависимост от това как ти помагат да живееш по-добре. На мен лично ми е интересно да ги гледам от различни позиции във времето, как са ми помогнали и ако не са ми помогнали как съм успяла да ги забравя - уроците и учителите.
УПК ми беше златното време имах една класна, която много ме мразеше според мен без причина, а ако е имало причина тя сама си я знае. Обаче на държавния изпит ми писа отлична оценка, въпреки чувствата си към мен и понеже след като завърших училище никога не се срещнах с нея нямаше как да уточня причината за чувствата и' към мен. Но независимо какви са и' били чувствата тя не ги смеси с работата си и това и' прави чест. Малко хора могат да надскочат личните си емоции, а тя все пак успя.
Урок от нея - не бива да давам воля на лошите чувства в работата, това не помага нещата да вървят добре.
Donkova
Donkova преди 13 години и 9 месеца
ДидиФа, според мен може да  има лоши учители, но  няма лоши уроци.
Специално за училището говоря - това дето е задължително и едновременно с това е основно право.
Ей тия точно учители имат много специална задача - да водят децата от 6 до 18 г. по пътеката на ученето (учене=вид сложен труд, незабранен за деца), така щото накрая да имаме пълноценни хора без рани по душата и ума от учебен труд, които да могат да си правят работещи планове за бъдещето, да могат да учат самостоятелно, да си сътрудничат полезно с нероднини и да няма нужда по-нататък  да им се обяснява разликата между частен и обществен интерес, нито защо и кога всеки човек работи за тия два интереса, нито защо няма благоденствие възможно, ако само единият интерес е гарантиран. Като не си я изпълнят тази задача учителите - са лоши учители - нищо че допирът ни с тях пак ни учи на нещо.
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Няма лоши учители, има лоши ученици. Според мен учителите са три категории: Тези които се раждат със дарбата / Тези които с течение на годините обикват професията и стават все по - добри и по - добри, като виното / и Тези - " Учи мама, та да не работиш " Между другото, предполагам, че това е една от най - трудните и отговорни професии, нещо като звероукротител, само че в случая, зверовете се заместват от идиоти. ( Диди Фу - от конфу идва предполагам)
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Преди и след Ф всички комбинации са възможни.;-D
иначе спортовете никога не са ми били силната страна, но харесвам филми свързани с бойни спортове.;-D
По отношение на категориите учетели има и една такава: Работи като учител, защото няма други работни места за вишист /отнася се за малките населени места/

А иначе MariaD безусловно си права, че децата трябва да се научат на самостоятелно мислене и на много други неща и за това много важна роля играят учителите.
Но аз специално съм си била винаги самостоятелна. моите родители от съвсем малка са ми позволявали да взимам сама решение за много неща и в училище много трудно изтърпявах налагането на нечии авторитет по служебна линия. Честно казано учителите не съм си ги избирала, но винаги сама съм си избирала кого да уважавам, кого да отминавам и кого въобще да НЕ отразявам.
Проблемът на съвременните деца е стреса информационния бум. стреса прави хората по напрегнати, а инфото така залива всички ни, че вече е трудно да го възприемем, камоли да го смелим. А и мисля, че днес е по-трудно човек да е учител, отколкото преди няколко години и то пак по горните причини. Едва ли е лесно човек винаги да е информиран на високо ниво и едновременно да може да преработи и поднесе тази информация на приемлив език. То е ясно че няма лесна професия, но учител трябва да се става по призвание, не по задължение и не защото това е единствената възможност за работа.
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Преди и след Ф всички комбинации са възможни.;-D
Иначе спортовете никога не са ми били силната страна, но харесвам филми свързани с бойни спортове.;-D
По отношение на категориите учетели има и една такава: Работи като учител, защото няма други работни места за вишист /отнася се за малките населени места, където заводите са история и само училището поддържа персонал около 100 човека/

А иначе MariaD безусловно си права, че децата трябва да се научат на самостоятелно мислене и на много други неща и за това много важна роля играят учителите.
Но аз специално съм си била самостоятелна и преди да стъпя в училището, дори то до известна степен подтисна самостоятелността ми. Моите родители от съвсем малка са ми позволявали да взимам сама решения за много неща и в училище много трудно изтърпявах налагането на нечии авторитет по служебна линия. Честно казано учителите не съм си ги избирала, но винаги сама съм си избирала кого да уважавам, кого да отминавам и кого въобще да НЕ отразявам.
Проблемът на съвременните деца е стреса съчетан с информационния бум. Стреса прави хората по напрегнати, а инфото така залива всички ни, че вече е трудно да го възприемем и да го смелим. А и мисля, че днес е по-трудно човек да е учител, отколкото преди няколко години и то пак по горните причини. Едва ли е лесно човек винаги да е информиран на високо ниво и едновременно да може да преработи и поднесе тази информация на приемлив език. То е ясно че няма лесна професия, но учител трябва да се става по призвание, не по задължение и не защото това е единствената възможност за работа.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Да, много съм съгласна с Мариа. Във всяка професия има хора, които са попаднали там по недомислие - съответно не съумяват да си свършат работата и стават лоши професионалисти. За някои професии това е опасно и вредно - учители, лекари, та даже и родители (ако може да се приеме, че родителството е работа). 
Джеймс, имах предвид следното твое изречение :"С други думи или съм бил с късмет или не знам, но всичките бяха добри хора." 
т.е. имах предвид, че всеки е добър човек малко или много, почти никой не върши съзнателно и с цел да навреди съответните неща, които в последствие се оказва, че са навредили. Поне така се надявам. А кой е казал, че са лошички ваш`те учители, нямам идея, още по-малко пък дякони и т.н.- да, има лоши учители, познавам такива и никак не са малко, но никога не съм била фен на генералните обобщения.
А какво значи "лош ученик", че ми стана любопитно? Може би, защото завърших в последния девически клас в София, ние нямахме никакви особени пакостници - май аз, с моето демонстративно напускане на часове и пушене бях един от най- сериозните проблеми. Но пък завърших трета по успех във випуска, значи не съм била "лош ученик", освен това си спомням ужасно много от всичко, което учехме тогава... Иначе, няма "лоши" деца, има лоши модели на поведение, които обикновено са плод на родителско и учителско влияние.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца
Привет на групата готини коментиращи!
Аз се включвам не защото имам нещо супер умно да кажа, а защото ми липсва общуването с вас.
Толкова отдавна не съм писала тук, че се замислих коя ми беше паролата :)))....


Учителите са едни от най-важните модели за подражание - и заради времето, което прекарват децата с тях, и заради факта, че те преподават знание за живота, Вселената и всичко останало. А знанието се асоциира с + у повечето хора - защото да знаеш повече би трябвало да те прави  по-самостоятелен  и успешен.

Кое прави някого лош учител? 
Първо си рекох, че лошите хора не могат да бъдат добри учители. Знаете ги - тия хора, които сутрин мразят света, а следобед - себе си.
После се сетих за един страшно добър човек, който ми беше учител по география.
Толкова добър беше, че всички му се качваха на главата. В резултат на анархията в часовете му и до днес съм супер неграмотна по география.

Затова мисля, че да си учител е призвание и за учители трябва да се избират/допускат хора с уравновесен темперамент, интелигентност и достатъчно чувство за хумор. Хора, които умеят да наложат дисциплина така, че да изглежда готино да се оставиш да те водят; и които имат творчески поглед и върху "мат'риала", и върху НАЧИНИТЕ, по които да го "предадат". 
би било хубаво да е така,,, ако не беше последният въпрос: кой ще плаща за това нещо, наречено "пъблик едукейшън"?
щото призванието си е призвание, но и учителите трябва да ядат сиренe... поне отвреме-навреме...
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Привет Ела, драго ми е че се отби!
Действително подбора на хора, които да бъдат учители трябва да е внимателен, но за съжаление учителската професия в последните години не е привлекателна университетска дестинация, а желаещите да упражняват тази професия са все по-малко. Смятам, че това е и една от причините подбора на кадри да е със занижено качество. Поне в сравнение с нивото на моите учители. Разбира се аз имах късмет да уча в много хубава гимназия и попаднах на страхотни специалисти, но за повечето от тях ние бяхме последен випуск и докато за нас имаше бал, те получиха нищожна пенсия. Такава действителност не е привлекателна за младите хора, независимо колко са добри в професията. 
За съжаление накрая всичко опира до залъка хляб... и до сиренето, разбира се. Въпрос на оцеляване.
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Здрасти! Какви са тези комплимони, както би се изразил мушу Магавриди, или, как се казваше, не си спомням. Вярно е, че понякога този начин на общуване липсва и много даже. Мислила ли си, че е възможно, някой ден, преди да ни дойде часът, да се посочи дата, място и час и който иска да заповяда и така хората ще могат да се запознаят лично и да си го прекарат добре. Би ли било чудесно или по този начин  магията ще изчезне? (дийн)
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца
Мислила съм, разбира се.
Малко преди аз да почна да пиша активно в блога, имаше такива редовни срещи в София, на които хората се запознаваха и купонясваха.
Стига да има 1 организатор, винаги може да се поднови трaдицията :).
Проблемът е, че в момента, доколкото знам, ти си в Испания, Диди - в Гърция, а аз в Чикаго. 
Лично ще ни е малко трудно да присъстваме. 
аз намерих много свестни хора в тоя блог, някои от тях вече познавам лично :); а сега се възползваме от социалните мрежи и си хоратим във Фейсбук
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
A и в SKYPE си разменяме усмивки и намигвания. :)
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 13 години и 9 месеца
Диди, следя дискусията, прочетох много объркани, некомпетентни и мразещи мнения, единствено мнението на Ела намирам за точно и премислено, цитирам::

."...Затова мисля, че да си учител е призвание и за учители трябва да се избират/допускат хора с уравновесен темперамент, интелигентност и достатъчно чувство за хумор. Хора, които умеят да наложат дисциплина така, че да изглежда готино да се оставиш да те водят; и които имат творчески поглед и върху "мат'риала", и върху НАЧИНИТЕ, по които да го "предадат". "

Ех, Ела, ти ме  провокира да пиша, защото само ти виждаш нещата от дълбочините на твоята душевност, а и от плоскостта на твоя професионален опит! Знаеш ли питам се , защо когато сме далече,в чужбина, виждаме нещата реални, а тук на 2 см. от проблема, всеки някого избира, критикува и най-вече омаловажава! Аз съм учител и се гордея, че съм такъв, имам огромно количество мои фенове сред учениците, обичат ме и ме уважават точно по тази "рецепта", която си дала, а тя е - много обич, много всеотдайност, огромно чувство за хумор (иначе си изгубен), бих добавила -никаква меркантилност( и сметки кой какво ще ми даде) и огромен професионализъм , които трябва ежедневно да демонстрираш, за да се докажеш сред тези генийчета(а те са такива) че си повече от тях, но чрез  уважение, а не репресия...Страхотна професия е да си УЧИТЕЛ - 3 характеристики : ПРИЗВАНИЕ, ИНТЕЛЕКТ, ДОБРИНА!!! Ако не обичате децата, нямате място тук! Благодаря за вниманието! Аз също съм имала Лоши учители, но не искам да си ги спомням изобшо! За мен са важни тези Добрите, Силните и Можещите, които са ме научили на най-важното - кое е добро и кое лошо! С поздрав!
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Май ще трябва да се ходи във Чикаго. Или до Чикаго.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца


Професоре, ти просто ме харесваш :). 

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца


Добре сте дошли всички! 
Макар и одаите ми да не са големи, сърце е широко :)
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Именно...
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Професор Весела, категорично не може да се разбере защо следите некомпетентна, объркана и мразеща дискусия? И къде я намерихте пак? Аз пък си мислех, че просто си спомняме и премисляме спомените си, пък то какво било... Ама така е, като не внимавам.
Джеймс, специално благодаря за Ози :)
Ела, както винаги мъдра и права :). Уф, само да не беше толкова далече твоето Чикаго... :))
маленькая птичка 
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 13 години и 9 месеца
Случайна и не толкова... Здравей отново!
Ей,наистина не си следиш това, което споделяш! Колко злоба е натрупана в теб - към учители, управници, сподвижници, няма значение кой, важното е да мразим, ....но за съжаление, ти не го осъзнаваш! И това е най-лошото!
 Цитирам твое изказване:
"Ха-ха, посмях се на твоите неволи и ми се прииска да се сетя за моите учителки. До трети клас имахме учителка, която беше много подобна на твоята по биология в гимназията - аз знаех да чета и пиша, ходех на театър и опера с майка ми, учех френски освен руския и въобще не ме касаеше с какво по- точно тя се опитва да занимава околните дечица."... (ето тук е гвоздеят : теб не те е интересувало това, но може би си пречила на другите дечица да научат нещо, !!!) В резултат непрекъснато се карах с нея, напусках часовете когато ми вземаше книгата и завърших третия клас....."
Да не говорим за горен курс!  ...Не си само ти в един клас, там чакат 20  деца да им обърнеш внимание, а ти искаш само на теб да се любуват!
 Недей, не е хубаво така! Тази злоба руши теб и всичко, до което се докоснеш! Моето мнение е, че ти разпадна този блог (да,да,да!) и продължаваш да си мразеща и хаплива!
Недей, мила моя, всякакъв вид омраза се връща към теб със страшна сила, ти искаш ли да те залее?

:)
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Аз не се опитвам да посявам омраза между хората в блога, нито искам да се нападаме лично. Казах съвсем малко неща, които трябваше да звучат така:

 

 "Лошите учители ми дадоха добра основа в живота. От тях се научих да оцелявам.
Добрите учители ми дадоха красив пример – от тях се научих да мечтая.

 

Вероятно, когато прочетете този пост ще искате жива да ме изядете, но помислете за вашите учители и „учители” и ще разберете, че не искам да обидя никой. Само казвам, че всеки има своя принос независимо как си е свършил работата, резултат винаги има."

Аз не станах особено добър човек, нито пък успешен, както ми се искаше - просто оцелявам. мисля, че това се отнася за повечето хора по света. 

Този пост е за всички, които ме научиха да оцелявам, защото мечтите не ме топлят и не ме хранят, те са красивата част на живота ми, която не се сбъдна, но отстъпи мястото си на опита от лошите уроци.

Мисля, че когато обръщаме поглед назад, виждаме не само чуждите грешки, но и своите, това не подобрява живота ни днес, но понякога води до интересни изводи или просто виждаме от друг ъгъл "лошите уроци", които в някакъв момент от живота може да са получили и позитивна роля и да са ни помогнали да виждаме по-ясно света или просто да оцеляваме.


Donkova
Donkova преди 13 години и 9 месеца
Професоре, давате оценки на блогъри (т.е. личности, които не познавате) за мненията им основани на личния им опит от задължително образование - т.е. не задължаващи никого освен тях самите. И като практикуващ учител/преподавател ли така раздавахте оценките си? Интерсно би било да се прочетат спомените на Вашите възпитаници.
Donkova
Donkova преди 13 години и 9 месеца
сори, повтори се.
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Няма защо, удоволствието е мое, легендарни клипове като този вече не се правят.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 13 години и 9 месеца
Да, сигурна бях :).
Уважаема Професор, там където намирате гвоздей, за ваше съжаление няма нищо - в часовете аз се занимавах с четене на литература по мой избор и с решаване на кръстословици, защото нито познавах, нито пък ме интересуваха дечицата и учителката им. Да, в горния курс обикновено става по- лошо, ако някой се стреми към вниманието на съкласниците си - само дето аз никога не съм била от интересуващите се от момичета. Ако ме интересуваха останалите 32 девойки в класа или някоя от учителките по френски, може би щеше да има някакво основание в така уверените ви твърдения. Само дето мен ме вълнуваше френска литература, театър, спелеология и настоящия ми съпруг - твърде много и твърде далечни неща за повечето ми съученички, които и сега ме помнят такава - прекалено ангажирана със своите си работи. Лоша работа е злобата човешка, наистина, само, че погледнете някъде около себе си за огледалце. Казах, и се налага да повтарям като за трагикомедия - сред учителите ми имаше прекрасни хора, които уважавам много, защото има защо. Относно управниците - ами управляват, относно сподвижниците - нямам идея какво сподвижват и откъде решихте, че има такива и ги мразя... И как пък не се досетихте, че нещата може и да не стоят точно така, както с професорското си виждане ги недовиждате? `Ма хайде извадете бляскавия си позитивизъм и си приберете глупавите предположения, ако не искате да станете още по- трагикомична.  Според мен гвоздеят е точно там - никога не ме е касаело какво се опитва наложеният авторитет да ми вмени, по простата причина, че не признавам наложени авторитети, а сама ги избирам по заслугите им. Какво избират останалите хора си е тяхна работа. Дали наложеният авторитет ще се обиди? Ми не ми пука особено. Но "мразеща" към хора, които дори не познавам не съм в състояние да бъда. Хаплива - да, особено когато блестят с некомпетентност и претендират със самочувствие.
Относно това, че аз съм "разпаднала" този блог - ах, не познахте, не, не, не :). Това не е вярно и има архив, в който може да се види кой, защо и с кого е спорил и какво е казал. Моето мнение е, че блогът се разпадна, защото в него останаха предимно хора, чиито интереси се ограничават до професионалната им сфера и нямат нито култура, нито необходимост да споделят нещо по- съществено от блестяшка. И последно - блогът не се е разпаднал, хората си споделят презентациите и тестовете, полезни са си едни на други, контактуват си както искат и както могат. Чудно как само вие с професорския си мозък не проумяхте - всичко, което съм искала и от учителките си, и от блога, и от "сподвижници" и управници (ха-ха-ха), е да бъда оставена на мира да си подреждам думите както ми се харесва. Ако на някого моята подредба му хареса или не, ако въобще съм предизвикала чувства и мисли с писанията си - човекът може да сподели, ако реши, че му се споделя, ако не - просто отминава нататък. Сигурна съм, че това е явно неразбираемо за всеки професор, по каквото и да е професор... Да, повечето си писания вече ги премахнах от тук - не приличат много на презентации, твърде са лични и различни, пък и тук няма хора, които да имат желание да ги прочетат. Но ми останаха много хора, с които контактувам с удоволствие и днес. Останаха и коментарите от архива, идете, почетете и хубаво поразсъждавайте, академично някак подходете...

Диди, извинявай, мислех, че съм те разбрала правилно, но пак съм виновна, че преча на дечицата...
Мариа, благодаря сърдечно, но не рискувай...
Довиждане, надявам се задълго, отивам да чета Космос, за да не преча, комуто притрябвам - знае къде да ме намери, не е трудно. :)))
goldie
goldie преди 13 години и 9 месеца
Sluchaina, проблема не е в разбирането между мен и теб, обикновено се разбираме правилно :) или на мен така ми се струва.

И освен това аз винаги съм се опитвала да уважавам другото мнение, независимо как изглеждат или как звучат коментарите ми.
Що се отнася до разпадането на блога - ми той не се е разпаднал, просто интересните автори пишат на Заглавната страница, когато имат какво да кажат, а ако някой иска да съживи интереса и да ги върне просто е достатъчно да пише интересни неща. 
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца


нема що да се карате - блогът се разпадна по 2 основни причини - онзи с кученцето за аватар, дето цензурираше всичко написано... 
а втората причина се казва Фейсбук.

много по-лесно ми е да имам всичко, което ме интересува, на стената ми там; хората, с които мога да общувам, са от цял свят (щото ФБ си  е отделна държава)... светкавични новини... 
Повечето хора нямат сили за поддържане на две виртуални стаи, щото имат и реален живот, освен виртуалния... и така блогът завехна.
уверявам ви, че съм тук всеки ден обаче, и само да видя нещо, провокиращо вниманието ми, коментирам :)

jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
Позволи ми скъпа Ела, да изразя и аз скромното си мнение. Според мен няма разпадане на Бг Лог - ( Мястото където времето е спряло, лунате е пълна и никога не се променя, хората са щастливи и се обичат и където от време на време изкача и по някой друг "Таласъм", като мен например), просто хората търсят под вола теле и като не го намерят, отиват да го търсят другаде и после старата песен на нов глас. Това е. Аз моето теле още не съм го намерил, но няма и да го търся на друго място. Целувам ти ръка, тъй като и аз като "Професора" може би те харесвам. Аз казах "Хау"
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца


само "може би"... :(
jamesbeen
jamesbeen преди 13 години и 9 месеца
За голямо съжаление Ела, въпросът ти е "уловка" и интелектуалния ми капацитет в случая ми изневерява, така че  ще го оставим без отговор, просто така го е казал поетът Караджов: "Може би". Много поети станаха, за такава малка държава като нашата са много, не ти ли се струва?
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 13 години и 9 месеца
има с китари, има и без китари :)
By VenkaKirova , 17 January 2012

Идвало ли е на някого на ум да пресметне колко пъти на ден натискаме някакъв бутон: на телефона, на компютъра, битовата техника, дистанционното управление…? Оказва се, че докато тракаме по клавишите на работа, в къщи, по пътя, тези безобидни бутончета променят нашата същност. Учените предупреждават: съвременното поколение го грози така нареченото бутонно мислене, което се характеризира със загуба на много основополагащи неврофизиологични навици от човека.

Вече се появиха първите изследвания на тази тема. Професорът от норвежкия университет Ставангер Анна Манген и френският неврофизиолог Жан-Люк Веле са провели експеримент, участниците в който трябвало да научат непозната азбука. Едни запомняли буквите, преписвайки ги на ръка, други – с помощта на компютърна програма. Крайната проверка показала, че първата група се справила със задачата по-добре от втората. Освен това, по резултати от сканиране на мозъка се изяснило, че по време на теста в тези, които са учили буквите по старата система, се активирал центърът на Брока, отговарящ за моториката на речта. А участниците във втората група въобще минали без това включване или при някои се включило много слабо.

„Изписването на всеки символ има свое отличие. Когато се опитваме да го възпроизведем, си спомняме за всички атрибути на тези думи и букви, за което даже не се замисляме, в това число и моторните детайли на тяхното възпроизвеждане“ – обяснява докторът по медицински науки, професор, завеждащ катедра невро- и патопсихология РГГУ Андрей Жиляев. Прочети

Legacy hit count
257
Legacy blog alias
47666
Legacy friendly alias
Преминаваме-ли-към--бутонно--мислене-

Comments

By ValeriGizdashki , 18 June 2010
ъъъъу
Legacy hit count
371
Legacy blog alias
39886
Legacy friendly alias
ттт

Comments

By dobrodeteli , 30 July 2009

(тема с продължение)

Времето, в което живеем не ни дава много възможности за самоподготовка. И все пак този, който има в ума си мисълта за своето духовно израстване може да намери време и като живее по-организирано да създаде свой духовен живот. Желанието на всеки поотделно ще определи и неговите реални възможности за развитие. Както беше казано по-горе, пък и в издадените вече книги “Пътят на човека”, “Посланието на добродетелите”и “Новото светоусещане”, че дори и в “Езотерични записки”, всеки човек се ражда с определен интелектуален потенциал. Една част от този потенициал е вложена от Твореца, а другата сам той създава в различните периоди на своите животи. В този раздел на Програмата за духовно развитие ще срещнете различни предложения за самоподготовка свързани с живота на духа, душата, ума, свързани още с формиране на желанието и волята. Първото нещо, което искаме на всяка цена да се знае от всеки попаднал на тези страници е свързано с неговото лично отношение към самия себе си. Затова трябва задължително да си отговорите на следните въпроси:

1. Обичам ли себе си?

2. Какво искам за себе си от другите хора?

3. Какво търся в този живот?

Когато си отговорите на тези три въпроса, ще сте постигнали минималното изискване за вашето самоопределение. То е първото и задължително условие, за да можете да вървите, в която и да било посока.

Да обичаш себе си, да знаеш какво искаш от другите хора и какво търсиш в своя живот, означава, че си наясно със себе си. Това ще рече, че имаш необходимото уважение към себе си, че имаш изграден подход в общуването с другите хора и че си наясно със своята основна цел в живота си. Значи ти можеш да се самоопределиш като личност, което ще рече да направиш своя нравствен избор и да се приобщиш към определена морално-етическа категория. Обикновено това са Доброто и Злото, но никой не е само добър или само лош. А това е така, защото във всеки човек са вложени необходимите качества, за да може той да се развива като разумна човешка личност. И тъй като добродетелите са основна, изначална форма за живот и развитие на човешката душа, те трябва да бъдат потърсени и използвани, за да послужат като основа на добродетелния живот.

 

- КЪДЕ ТРЯБВА ДА ТЪРСИМ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ?

- В СЪЗНАНИЕТО.

- КОЙ ТРЯБВА ДА ПОТЪРСИ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ?

- УМЪТ! Той е силата, която ръководи човешкия живот.

- КОГА УМЪТ ТЪРСИ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ?

- Когато се появи желанието.

- ЖЕЛАНИЕТО ЧУВСТВО ЛИ Е?

- Желанието е стимул за действие. То има две основни направления: връзка с ума и връзка с чувствата. Желанието може да се появи като израз на едното или на другото. Затова човек трябва да познава своята разумна същност. Когато се появи импулсивно желание, значи то е рожба на чувствата, а когато желанието се изявява като уравновесено, последователно отношение към целта – то има връзка с ума.

- ДОСТАТЪЧНО ЛИ Е ЖЕЛАНИЕТО,  ЗА ДА ОПОЗНАЕМ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ?

- Не? Трябва и воля. Желанието без воля се превръща с времето в намерение. Само силната воля може да определи стойността на желанието.

- КАКВО Е ВОЛЯ?

- Сила на творческото начало. Това е волята. Казано с други думи, волята е траен стремеж. Но тя се проявява точно като траен стремеж, защото е изява на творческото начало. Волята е изява на творческото начало у човека, а то е божествена искра на Сътворението. Всеки човек, във всеки момент може и заслужава да бъде творец.

- ВОЛЯТА ДОБРОДЕТЕЛ ЛИ Е?

- Да. Волята е добродетел, защото помага на човешкия дух да изяви устойчивите и добри качества от своя характер. Няма воля при злодеянията. Волята се проявява само при добротворческата човешка дейност. Тя е положително качество  и осъществява духовното развитие.

- ЗАЩО ДОБРОДЕТЕЛИТЕ СА В СЪЗНАНИЕТО, А НЕ В УМА?

- Защото човешкото съзнание е еманация на Великото съзнание. То е негова опорна точка в творческия и опознавателен процес на Сътворението. Казано накратко, съзнанието носи началото. Но то е и продължението, то е всичко онова, което може да се нарече знание и познание, защото съхранява изначалната информация и всичко стойностно открито в процеса на живеенето.

- УМЪТ КАК МОЖЕ ДА ОТКРИЕ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ В ЕДНА ТОЛКОВА ОГРОМНА ИНФОРМАЦИОННА СРЕДА?

- Чрез желанието с помощта на волята. Когато желанието е истинско, а волята устойчива, умът получава целеустременост. Когато той знае какво търси, при това условие задължително ще го намери. Важното е да използва ясна и конкретна мисъл.

- КАКВО Е МИСЪЛ?

- Концентрирана енергия на разумната Божествена същност. Чрез мисълта Великото съзнание работи с човешкия ум. Мисълта, която носи силен творчески заряд съществува в Пространството във вид на информационно-силови полета. От там, чрез енергийно-информационните канали тя стига до човешкия ум. Това вече се изучава от квантовата физика и се превръща в доказателство за Божествената същност на Сътворението.

- ЧОВЕКЪТ ИМА ЛИ САМОСТОЯТЕЛНА МИСЛОВНА ДЕЙНОСТ?

- Да. Но тя обслужва предимно неговия бит и форма на общуване. Човешкият ум е създаден като посредник между Света и човешкото съзнание. Той може да отиде навсякъде във Вселената и да докосне всяка нейна съставна частица, стига да притежава необходимата проницателност.

- КОЙ УМ Е ПРОНИЦАТЕЛЕН?

- Този, който винаги има подкрепата на волята и се опира на вярата в Бога. Вярата като качество от човешкия характер носи изключителната сила на Божествената мъдрост. Тя се проявява в две степени: вяра в себе си и вяра в Бога. И двете проявления имат еднаква стойност, защото  вярата в себе си означава вяра в Божественото творческо начало на човешката личност.

- ВЯРАТА ДОБРОДЕТЕЛ ЛИ Е?

- Да. Вярата е добродетел, защото винаги дава сила на добронамерените мисли и действия. Чрез вярата всеки човек може да успее в начинанието, което е започнал и да постигне благороден живот.

- МОГАТ ЛИ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ ДА ПРОМЕНЯТ СВЕТА?

- Да. Ако всеки човек повярва в силата на Божественото творческо начало и го открие в себе си, той ще постигне добродетелен живот, защото ще живее с благородно съзнание. А благородното съзнание на всеки отделен човек ще изгради колективното благородно съзнание. Когато колективното съзнание добие такава сила, че да може да въдвори мир и благоденствие по цялата Земя, тогава човешкият ум ще е изпълнил своята основна задача – опознаване и възвисяване силата на добродетелите. Знанието, което носят те е разковничето за разумния живот на планетата.

- КАК ДА ОПОЗНАЕМ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ?

- Без страх от трудностите. Опознаването на добродетелите изисква от човешката личност известни усилия и вяра в собствените сили. За да  бъдат проявени те, човек ще трябва да прояви воля, а това вече изисква готовност за лишение от някои “удоволствия”. Думата е в кавички, защото това са привидни удоволствия: излежаването, преяждането, употребата на алкохол,  клюкарстването, т.е. желанието да одумаш колега или приятел. Това са все фалшиви удоволствия, които не носят никаква полза за човешкото развитие. Опознаването на добродетелите изисква приложение на наученото. Без приложение, нищо от техните знания не може да бъде в полза. Теоретичното знание за добродетелите може само да подобри красноречието и нищо повече. Усвояването на добродетелите задължително изисква приложение. Може ли човек да бъде добродетелен, ако само говори за благоразумие, искреност, любов, човеколюбие или достойнство? Просто не се получава, ако не се прилага. Така се опознават добродетелите – чрез приложение. За целта могат да се правят някои практически упражнения, които да помогнат на отделната личност да потърси в себе си добродетелите и да ги използва. В следващата публикация ще предложим някои от тях.

(тема с продължение)

Тази и други интересни теми можете да прочетете на www.Dobrodeteli.com

Legacy hit count
1941
Legacy blog alias
31606
Legacy friendly alias
ПРАКТИКО-ПРИЛОЖЕН-МЕТОД-ЗА-ДУХОВНО-РАЗВИТИЕ-60BA88FB226E4D3A81FBECD92CDB2ED1

Comments

By TanqNikolova , 12 September 2008
           Занимателна игра, която развива мислене, внимание, умения за ритмична реч.   Открих  я в "Тайните на света- образователен сайт" Допиши стихчето

Лете жаба над водата

щом излезе, ще извряка,

а кокошката снесе ли,

тя пък ще

изквака
изкудкудяка
изръмжи

Я кажи ми,

ой, овчарче младо,

де зимува

твойто вакло

стадо
агне
животно

 

Щом настъпи есента мъглива,

славейчето къмто юг

излита
хвръква
отива

Загърми ли се и облак да надвисне,

не е чудно дъжд

след туй да

плисне
завали
се изсипе

 

Кума Лиса най-обича

в курниците да

влиза
наднича
спи

Дядо Мраз ме викат мен

и кога съм разярен,

мен не мож ме утеши:

хапя бузи, нос

ръце
лице
уши

 

Тръгна Лиса из долини,

та отиде у

роднини
съседи
приятели

 

гледа горе за овошки,

а съгледа три

стоножки
кокошки
мишока

 


                                   

 

па дръвцето

 поодрусна

и кокошчица си

хвана       стисна
хрусна

Славей пее в нашта круша

а отдолу дядо

спи
слуша
пее

 

И го слуша и се чуди,

че и в него младост

буди
идва
чуди

 

Кой веднъж излъже,

Той си зле изпаща,

нему никога в нищо

вяра веч не

дава
оставя
хваща

Гората оголяла

обви покривка бяла

и свиват се стъблата

надолу към

пода
земята
корените

 

Бебетата се страхуват

и от бубулечка,

а юнаците не плаши

ни стръвница

баба Яга
кръвожадна
мечка

Пожълтеят ли листата

през студена есен,

по полето няма глъчка,

няма шум, ни

песен
звън
вик

 

С бял кожух дохождам аз

да зимувам тук,при вас

и ме казват Дядо

Праз
Мраз
Студ

Низ селото лъкатуши

речица пенлива

и бостани и градини

роси и

залива
наводнява
полива

 

Кани Петко млад Илия,

обично другарче,

да си купи тънка мрежа

и стане той

рибарче
овчарче
градинарче

Думите маркирани с червено са верните отговори.Надявам се да Ви е отполза.
Legacy hit count
1036
Legacy blog alias
22068
Legacy friendly alias
допиши-стихчето
Възпитание и обучение в детската градина /3-7
Подготовка за училище /6-7 години/
Да играем заедно
Втора възрастова група /4-5 години/
Трета възрастова група /5-6 години/
Новото образование

Comments2

galina_fr
galina_fr преди 17 години и 7 месеца

:) Таня, ти си неизчерпаем извор на полезна и практическа информация! За подготвителна група това си е чудно занимание/я за създаване на рими, а за по-малките може да бъде както запознаване с художествено произведение, така и залъгалка, броилка...кой каквото реши и за каквото му потрябва. Има толкова много възможности!

Благодаря ти от сърце!

marinka
marinka преди 17 години и 7 месеца

за неуморната  TanqNi!!!

 

By vesselastoimenova , 27 December 2007
 Искам да ви разкажа един симпатичен виц, който ни учи как трябва логично да  мислим:

  " Пътувам в автобуса и трябва да подам билета си на човека пред мен,  за да го перфорира, но как да се обърна към него - на Ти или на Ви? Започвам да разсъждавам.
    Така-а-а-а!  Следващата спирка е последната в нашия микрорайон. Човекът е с цветя, значи отива при  жена. Букетът е много красив, значи и  жената е красива. В нашия микрорайон има само 2  красиви жени - жена ми и любовницата ми. При любовницата ми отивам аз, значи той отива при жена ми. А тя има двама любовника - Пешо и Иван, обаче Пешо е в командировка. И аз казвам на човека:
  - Иване, ще ми продупчиш ли билета?
А той:
  -Ти пък откъде знаеш как се казвам?"

И това, ако не е логика, здраве му кажи, как мислите вие?   ( Смях в залата.)
        Споделете има ли за вас сблъсък между логичното, рационалното, разумното  и  емоционалното?  Тогава, когато логиката и разумът ти казват едно, а емоцията те води към  друго?  ;-) И кое надделява при вас  специално?
Legacy hit count
1386
Legacy blog alias
16639
Legacy friendly alias
ПО-ПЪТЯ-НА-ЛОГИКАТА-ИЛИ--МИСЛИМ-ЛИ-ЛОГИЧНО-

Comments6

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
Да, логиката в този виц е желязна :)) Няма как онзи да не е Иван :)

Според мен разумът и емоциите, имам предвид особеното интуитивно усещане, могат да се съчетаят, и тогава резултатите са още по-добри.

Спомням си, че през лятото, както си вървях по улицата, на известно разстояние пред мен видях една жена, която носеше в двете си ръце по една торба. Приближавайки я, забелязах, че жената взе с една ръка двете торби, а със свободната ръка си свали очилата, гледайки към мен.

До тук нищо интересно. Интересното беше от моя страна, защото аз се изненадах от собствената си неочаквана реакция. Стигайки до жената, устата ми сама произнесе: "Извинете, вие май искате нещо да ме попитате?". Миг, след като се чух, осъзнах какво съм направила, и ме хвана срам от себе си как така ще спирам хората по улицата и ще им задавам странни въпроси.

Нямах време много да се ядосам, защото жената каза: "Да, исках да ви попитам нещо. Аз ви познавам. Вие работите в еди-кое си училище, където учеше синът ми, но аз го преместих в едно друго, от което не съм доволна, та исках да ви попитам дали мога да го върна отново при вас".

Аз не я познавах тази жена, за мен външният й вид беше напълно непознат, но явно подсъзнателно имам спомен, че съм я виждала. И все пак това не е достатъчна причина да я заговарям на улицата.

Не мога да забравя този случай, защото все още не съм си отговорила как така стигнах до извода, че тази жена иска да ми каже нещо. Може би нещата са комплексни и се основават и на логика, и на интуиция, и на психология...
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
    Абсолютно правилно разсъждаваш, мила Кралице!  Но към логиката, интуицията и психологията, в твоя случай бих добавил и добротата, която е толкова присъща за теб! Ти искаш да помагаш на хората и в случая, както казваш, подсъзнанието ти е искало да помогнеш на жената и оттам е избликнал и спонтанния ти въпрос към нея! Така че, ето още един аспект на дискутираната тема! :) С поздрав!
Tosh
Tosh преди 18 години и 4 месеца
Според мен този вид предусещане на чуждите намерения се основава на знанията ни за езика на тялото, които събираме от житейския опит.

Ако някой се обърне към теб и си свали очилата (особено ако са слънчеви и така си открие преди това прикритите очите), това е знак, че насочва вниманието си към теб и че търси връзка. Ако освен това  другият се е движил, и след това спре и те гледа, може да се предположи, че те изчаква - значи пак търси контакт.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 Правилно! тук вървят 2 успоредни линии - жестомимичната и психолгичната, на ниво излъчване! А как да стигнем до по-дълбоките душевни нива, там, където няма  видимо, а е само сетивно, там, където само сетивата от 3-ти вид работят. И дали всички ги притежават тези нива (респективно сетива). Но базата е сетивност, логика и разум! Съгласни ли сте?
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 Сетивност и логика, интуитивност и разум, разум и логика,  логика и прагматичност, рацоиналност и фантастика, доброта и жестокост, любов и омраза  - кои надделяват и кои управляват света ни? Свeтът, в който живеем!
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
Ех, професоре, професоре :) Благодаря ти за милите думи :)

Тош, прав си за езика на жестовете, че свалянето на очилата и поглеждането към даден човек изразяват желание за контакт, но пропуснах да отбележа нещо важно. В мига, в който се разминавах с тази жена, тя вече не гледаше към мен, нито забави крачка, за да ми покаже, че има намерение да ме заговори. Как ли се е почувствала след моя странен въпрос?
By stefanov , 3 April 2007
Мисловните карти са нов начин за организиране на информация. Тръгвайки от една централна идея се извеждат разклонения към ключови думи, свързани по определен начин. По този начин се отключват скрити възможности на мозъка, достига се до нови идеи и се подпомага запомнянето. Мисловните карти са полезни в обучението и бизнеса - при водене на записки и подготовка за изпит,при организиране на мозъчна атака, за планиране на времето, подготовка на доклад или реч. Ако се използват специално създадени за целта компютърни програми, мисловните карти се създават по-бързо, по-лесно,стават по-красиви, носят още по-голямо удовлетворение и радост. Човек има чувството за яснота и организираност на мислите, пробужда се творческата енергия.

Цялата статия (изисква безплатна регистрация)
или като PDF-файл

************************************
Колеги, обърнете внимание на последните две програми. Те са насочени към децата, защото мисловните карти са приложими в ранна детска възраст (авторите на учебника "Български език - 4. клас" използват мисловни карти, при преговора накрая). За съжаление програмите не са безплатни, но имате 20 дни, за да черпите идеи и да си отпечатате готовите детски мисловни карти.

Допълнителни ресурси:
* Мисловни карти онлайн
* Мисловните карти в Уикипедия
* За мисловните карта (англ.)
* Тони и Барри Бьюзен - "Супермышление" (Руски език) - книга, събрала всичко за мисловните карти - 1 част и 2. част (PDF-около 20 МВ)
* Дилтс Роберт "Динамическое обучение" (руски език)


Legacy hit count
1975
Legacy blog alias
16137
Legacy friendly alias
Учене-с-мисловни-карти--с-и-без-компютър-

Comments

By stefanov , 3 April 2007
Мисловните карти са нов начин за организиране на информация. Тръгвайки от една централна идея се извеждат разклонения към ключови думи, свързани по определен начин. По този начин се отключват скрити възможности на мозъка, достига се до нови идеи и се подпомага запомнянето. Мисловните карти са полезни в обучението и бизнеса - при водене на записки и подготовка за изпит,при организиране на мозъчна атака, за планиране на времето, подготовка на доклад или реч. Ако се използват специално създадени за целта компютърни програми, мисловните карти се създават по-бързо, по-лесно,стават по-красиви, носят още по-голямо удовлетворение и радост. Човек има чувството за яснота и организираност на мислите, пробужда се творческата енергия.

Цялата статия (изисква безплатна регистрация)
или като PDF-файл

************************************
Колеги, обърнете внимание на последните две програми. Те са насочени към децата, защото мисловните карти са приложими в ранна детска възраст (авторите на учебника "Български език - 4. клас" използват мисловни карти, при преговора накрая). За съжаление програмите не са безплатни, но имате 20 дни, за да черпите идеи и да си отпечатате готовите детски мисловни карти.

Допълнителни ресурси:
* Мисловни карти онлайн
* Мисловните карти в Уикипедия
* За мисловните карта (англ.)
* Тони и Барри Бьюзен - "Супермышление" (Руски език) - книга, събрала всичко за мисловните карти - 1 част и 2. част (PDF-около 20 МВ)
* Дилтс Роберт "Динамическое обучение" (руски език)


Legacy hit count
9825
Legacy blog alias
12119
Legacy friendly alias
Учене-с-мисловни-карти--с-и-без-компютър-

Comments5

queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 1 месец
Благодаря ти за постинга :) Темата е много интересна, а твоята статия е първата в бг интернет по този въпрос :)

Ще си призная, че още когато ти спомена за мисловните карти преди време, аз реших да открия кои са тези карти всъщност и прочетох доста информация за тях в руските сайтове. Дори гледах едни много интересни карти, изрисувани ръкописно, а не на компютър, но сега не мога да ги открия, за да ги покажа.

Непременно трябва да разширим информацията и да разкрием в детайли възможностите на този начин на обучение.
stefanov
stefanov преди 19 години и 1 месец
За мисловни карти в България е писано още няколко пъти - в Книгата "Да мислим като Леонардо", в книга на Тони Бъзън, доц. Здравка Костова ги описва като интелектуални карти в "Как да учим успешно?" Споменават се в отделни статии в сп. "Образование и квалификация". Като цяло обаче сме много, много далеч от нещата. Най-интересното е, че деца ги използваха след като бегло им казах какво е това и за какво служи...

На ред са... бинго картите :)
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 1 месец
Като ми се поднесе така информацията - с две думи, и веднага "захапвам въдицата" :) Имам предвид, че сега ще търся описание на "бинго картите" :)
irenasidor
irenasidor преди 18 години и 10 месеца
Прочетох Вашите коментари за мисловните карти. Те представляват наистина чудесен метод. Моите деца ги ползват още от основното училище. Заедно с дъщеря ми ги описахме в електронното издание на: "Как да учим три пъти по-бързо" на варненското издателство Литернет. 
irenasidor
irenasidor преди 18 години и 10 месеца
Да, точно това имам предвид. Ако имате желание и време, каня Ви сърдечно.
By patanjali , 13 May 2006
  За да се отървете от натрапниците обаче ще ви е необходима твърдост и безкомпромисност. За решилият да мисли, ситуациите започват да възникват постоянно. за мислещият понятието скука и твърдението - нямам какво да правя, не съществуват. Това са оправданията на мързеливия. Всяка ситуация може да бъде и атака и тест едновременно. Всяка ситуация ми помага да видя ограниченията си, да подобря мисленето си, да видя до къде съм стигнал и какви са ми възможностите в момента.
   От тази гледна точка всяка ситуация, в която участвам съм я предизвикал по един или друг начин аз, а също и желанието да участвам в нея си е мое.
   Разликата между започналия да мисли самостоятелно и немислещият е почти незабележима и границата е много тънка. Умът на немислещият е програмиран да се управлява от външни фактори. Възникването на едно събитие стартира дадена програма за реакция. Ако програмата засече дадена реплика, тя ще възпроизведе тази, която е записана да възпроизведе в съответствие с възприетата, и само нея, а не някоя друга. Това важи за всички видове действия, програмирани да се възпроизведат, в съответствие на отчетеното от програмирания ум в ситуацията.
   При започването да се мисли самостоятелно, нещата не стават особено различни. Тук разликата е в това, че същите програми за мислене ги стартира самият човек, а не външните фактори и програмите за стартиране на програми. И това продължава доста време, което може да доведе до отчаяние. Мисленето става чрез програми за мислене, тоест чрез посредници. Това ще го нарека сложно мислене. Тези програми са от различни видове - за възприемане, за обмисляне, за опазване или съхранение, за действие...
   Но въпреки всичко това, налице са първите успехи - започнали сме да упражняваме контрол върху управлението на ума. Но за да мислим чисто, без посредници, и да управляваме напълно ума си, е необходимо да започнем да отстраняваме програмите или посредниците, да опростяваме мисленето си, да разчистваме ума си от излишното...
Legacy hit count
1238
Legacy blog alias
6529
Legacy friendly alias
За-мисленето---2
Размисли
Невчесани мисли
Нещата от живота
42

Comments2

gargichka
gargichka преди 19 години и 11 месеца
А какво точно имаш предвид под посредници я дай някой пример че не го разбрах. Предразсъдъци може би???? Едва ли предразсъдъци имаш предвид, защото тяхната фунцкия е по-скоро да опростят, а не да затруднят, мисленето...
patanjali
patanjali преди 19 години и 11 месеца
   Това, което имам в предвид може да се нарече и предразсъдъци. Естествено че тяхната функция е да улеснят или облекчат мисленето. Но не и да го опростят. За мързеливият, за този който не иска да мисли, това е чудесно. Опростеното мислене е нещо друго, като степента на опростеност определя скоростта и ефективността на мисленето. Резултатите от това са вече повече от очевидни - липсата на мислещи хора. Нали това е и целта на пред разсъдъците, които по друг начин можем да ги наречем така - програми за мислене, които да заместват мислещият, човека...
By patanjali , 11 May 2006
Тук ще се опитам теоретически и практически да обясня феноменът мислене. 
  И така, преди време започнах да мисля целенасочено. Мисленето ми бе провокирано чрез противодействие на опитите ми да стана част от системата. Когато ситуациите започнаха да се сипят с цел да сринат всичките ми планове и мечти, то тогава възникна и първият ми въпрос - защо нещата не ставаха така както искам и така, както съм ги планирал. Възникна съмнението върху посоката и протичането на целият ми живот. Нямаше никакъв отговор на този въпрос, аз трябваше да знам защо. Тогава възникна първата цел - аз трябваше да знам всичко. А дали беше възможно това?
   Окуражаван от постоянните опити на системни агенти да ме убеждават, че това е невъзможно и че съм на погрешен път, навлязох в моите направо безкрайни лутания в търсенето на напълно неизвести за сегашното време неща. Нямаше кой да ме напътства, нямаше кой да ми помогне. Всичко беше изтъкано от лъжи и потънало в плътен мрак. Пробивът на един човек не е проблем за системата. Това много пъти се е случвало през вековете и проблемът винаги е бил решаван. Но сега не стана така и още не знам защо, тъй като отговорите са повече от един. Въпреки че бях започнал да мисля постоянно и целенасочено, аз всъщност не знаех как се мисли, какво представлява мисловния процес и къде протича. Бях вече установил, че в ума ми протичат много мисловни процеси, засягащи проблемите на други хора и търсещи решение за тях. Интересното беше, че те протичаха в моя ум, безпокояха ме и не можех да ги спра. От това следваше извода, че в мен ставаха неща, които не са мои. Личното ми пространство беше използвано от чужди хора, и за мен не беше останало свободно пространство. Не можех да се вредя да ползвам личните си неща. Умът ми беше като разграден двор.
  Оптите на човек да мисли се сблъскват с първия проблем - натрапниците или вампирите. За да мисли човек, му е необходимо празно пространство. И следва от това, че трябва да се освободим от натрапниците, което става отново чрез мислене за начина. Никой доброволно не си отива, никой просто така няма да ви остави на мира...
Legacy hit count
732
Legacy blog alias
6509
Legacy friendly alias
За-мисленето---1
Ежедневие
Размисли
Невчесани мисли
Нещата от живота
42

Comments3

entusiast
entusiast преди 19 години и 11 месеца
Най-мразим да мислим :) Дзен му е майката!
gargichka
gargichka преди 19 години и 11 месеца
Анатолий, много интересно, очаквам с нетърпение как ще се развие мисълта ти във втора част!

Да мислиш, за да не станеш част от системата. Хубаво казано. Май че голямата главоблъсканица идва оттам, че за да се противопоставиш качествено на системата, трябва да кооперираш с нея...?
patanjali
patanjali преди 19 години и 11 месеца
  Това открих за себе си и това предлагам като вариант за тези, които търсят...
   Но изборът все пак остава в ръцете на всеки човек. Smile