BgLOG.net
By VenkaKirova , 12 March 2012
Дали вече не е време да погледнем извън границите на капитализма, към нова система от обществени отношения, която би ни позволила да живеем в по-отговорно, справедливо и хуманно общество?

Преживяхме кризата и имаме множество възможни обяснения относно нейната природа. Ще бъде интересно да разгледаме различни видове обяснения.

Първи вид: цялата работа е в човешката слабост. Така каза Алан Гриспен: „Такава е човешката природа и нищо не може да се направи по въпроса.” Всъщност е пълно с обяснения, базирани на „хищническата природа на човека”, „инстинкта за доминиране”, „заблудите на инвеститорите”, „алчността” и други подобни. Запознали се по-отблизо с ежедневните практики на Уолстрийт, можем смело да твърдим, че във всичко това има сериозна доза истина.

Втори вид обяснения: институционни провали. Вече сме чували тезата, че: тези, които трябваше да контролират ситуацията, „заспаха до шалтера” и проспаха изграждането на сивата банкова система, която заобикаля всички регулиращи мерки. Затова институциите трябва да бъдат реорганизирани със съвместните усилия на страните от Г20. Тоест, разглеждаме институтите и казваме: „Те се провалиха и трябва да бъдат реорганизирани.”

Трето обяснение: всички са въведени в заблуждение от лъжлива теория, започвайки от фон Хайек, и прекалено много са повярвали в ефективността на пазара. И сега е дошло време да се върнем към нещо подобно на теорията на Кейнс и на сериозно да приемем хипотезата за финансова нестабилност на Хайман Мински.

Още едно обяснение: кризата има културни корени. В Щатите не се говори много за това, но в Германия или Франция най-вероятно ще чуете, че става дума за „англо-саксонска болест” и „нас това не ни засяга”. И президентът на Бразилия – Лула, също се изказа: „О, слава Богу, най-накрая САЩ получиха добър урок почти като този, който получихме от МВФ! Ние преминахме през това 8 пъти за последните 25 години, а сега дойде техният ред, фантастично!” И всичките латиноамериканци подхванаха темата, докато не бяха ударени и те, което продължава и в момента, затова смениха плочата.

Прекрасен пример за това е, как всички се отнасят към ставащото в Гърция. Немската преса, например, пише, че проблемът е в „характера на гърците”, в техните недостатъци, като в тази посока се раздухват доста нелицеприятни неща. В действителност съществуват културни особености, например, американският стремеж да се притежават недвижими имоти, който най-вероятно е тяхна дълбока културна ценност. 67% или 68% от американските домакинства са собственици на жилища, като за сравнение в Швейцария процентът е само 22%. Но тази културна особеност на американците се поддържа от свалянето на данъка на ипотечните заеми – значителна субсидия, предоставена през 1930 година. И всъщност, разбираемо е защо тази мярка е била приета именно през 1930 година – идеята е била в това, че хората с ипотечни задължения няма да отидат да стачкуват.

По-нататък, съществува теория, че проблемът е в прекомерната намеса на държавата в икономиката. Любопитен алианс между Глен Бек с Fox News и Световната банка, които твърдят в един глас, че е имало прекалено много неправилно регулиране.

Като цяло, всички тези опити да се обяснят нещата съдържат определена доза истина и някой талантлив писател би могъл да вземе една от тези теории и да напише напълно достойно произведение. И аз попитах себе си: какво достойно произведение бих могъл да напиша, но така, че да няма нищо общо с посочените по-горе теории?

Често се питам за това и всъщност не е никак сложно да го направя, особено от марксистка гледна точка, тъй като, както знаете, не особено много хора се опитват да използват марксисткия анализ.

Убедих се в необходимостта да направя това, когато преди около половин година Нейно Величество попита икономистите от Лондонската икономическа школа: „Момчета, как стана така, че проспахте появата на кризата?”. Тоест тя най-вероятно не се е изразила точно така, но смисълът е бил същият. Всички те много се смутили. Тогава тя телефонирала на управителя на Английската банка и задала същия въпрос. След което Британската Академия на науките, заедно със споменатите вече икономисти, публикува изключителното писмо до Нейно Величество, където бяха написани изумителни неща от сорта на: „Разбирате ли, много умеещи хора, образовани и умни, са пропилели живота си, работейки над тези проблеми, но всички ние не успяхме да предвидим едно нещо – системния риск”. А тя, учудено: „Каквоо???”. А те продължили да приказват за „политиката на отрицанието” и други такива неща…

И така. Системен риск. В превод на езика на Маркс може да се каже, че имаме предвид вътрешните противоречия на натрупването на капитала. В този дух, защо да не напиша за вътрешните противоречия на натрупването на капитала? И да се опитам да определя ролята на кризите в цялата история на капитализма, а също така и особеностите на текущата криза.

Бих искал да направя това, като покажа какво се е случвало от 70–те години до наши дни. И моята теза е, че формата, която съвременната криза е приела, в много аспекти е продиктувана от това, по какъв начин сме излезли от предишната криза.

Проблемът на капитализма през 70-те години е бил в прекомерната власт на труда над капитала. Така че, поредният изход от кризата  основно се е свързвал с натиска, оказван върху труда, и добре помним как се случи това – чрез изнасянето на производствата, с подкрепата на Тачър, Рейган и цялата неолиберална доктрина. Като резултат, към 1985-86 година всички проблеми бяха решени и капиталът имаше достъп до евтина работна ръка в целия свят. Никой вече не смяташе, че за поредната криза е виновна алчността на профсъюзите, никой не говореше, че работата е в излишната власт на труда. Но щом повдигнахме темата, трябва да отбележим, че коренът на проблема е в излишната власт на капитала, особено на финансовия капитал.

Как се случи всичко това?

От 70-те години се сблъскахме с това, което се нарича „потискане на заплатата” – когато ръстът на заплатите спря и дялът на заплатите в националния доход на страните от ОЕСР започна непрекъснато да пада, всъщност както и в Китай и на други места. Като цяло, смисълът е в това, че реалните доходи се понижават. И щом понижавате заплатата, възниква проблем – откъде ще се появи търсенето? Отговорът на този въпрос беше прехода към евтиния кредит. Тоест идеята се състои в следното: проблемът с платежоспособното търсене да се преодолее, като се раздуе кредитната икономика. Британските и американските домакинства са натрупали дълговете си през последните 20-30 години, като голямата част от тези дългове, разбира се, е свързана с пазара на жилищата.

И тук се крие много важният извод, че капитализмът никога няма да реши проблема с кризите си. Те просто се местят по географски принцип – това, което виждаме сега, е тяхното географско преместване. Всички казват: „Май в Щатите всичко се урежда!” и тогава пада Гърция, и започват да умуват как стоят нещата при „свинете” (PIGS – Португалия, Ирландия, Гърция, Испания). И се получава интересен момент – имаме криза във финансовата система и като че ли наполовина сме излезли от нея, но с цената на фалит.

Всъщност, ако реално погледнем процеса на натрупване на капитала, можем да видим определена крайна граница. Маркс, в неговата „Критика на политикономиката”, има изключително добро обяснение, когато говори за това, че натрупването на капитала няма предели – то ги превръща в бариери, които след това или заобикаля, или  прескача.

Най-просто може да определим тези бариери, когато разглеждаме циркулиращия процес на натрупване на капитала: започвате с определен стартов капитал, отивате с него на пазара и купувате работна сила и средства за производство. Карате всичко това да заработи по определена технология и в определена организационна форма, създавате неща, които после продавате, възвръщайки вложените пари плюс печалба. След това вземате част от печалбата и я реинвестирате в разширяване на бизнеса.

И ето тук има определена бариера – как парите се появяват в необходимото време, на необходимото място и в необходимото количество? И това определя изкуството на финансиста да инвестира там, където е най-изгодно в определен момент. Тоест, цялата история на натрупване на капитала – това е историята на финансовите иновации. А финансовите иновации произвеждат ефекта на засилване на властта на финансистите. А с ръста на властта на финансистите, расте и апетита им, в което няма никакви съмнения!

И ако погледнете доходите на финансистите в САЩ – те полетяха нагоре след 1990 година, като в същото време доходите в производствения сектор рухнаха в същата пропорция. Дисбалансът е очевиден. Смея да твърдя, че политиката, насочена към отдалечаването на лондонското Сити от промишлеността, имаше много тежки последици за икономиката на Британия. Тя фактически смаза промишлеността, за да удовлетвори интересите на финансистите.

Всеки разумен човек днес би трябвало да се присъедини към антикапиталистическа организация. И ще се наложи! Иначе ще получим продължение на всичко това и забележете – продължение с всичките възможни негативни аспекти. Например, натрупването на свръх-богатство. Може би си мислите, че кризата е забавила този процес, но всъщност, през 2008 година в Индия са се появили повече милиардери, отколкото през цялата изминала история. През въпросната година количеството им се е удвоило!

Благосъстоянието на богатите в САЩ значително се е увеличило през последната година… Стана така, че собствениците на хедж фондовете получиха възнаграждение в размер на 3 милиарда долара всеки. За една година! Мислех си, че това е безумие, когато преди няколко години те получаваха по 250 милиона, а сега всеки от тях получава по три милиарда! Това не е светът, в който искам да живея. Ако вие искате това – правете го за бога!

Не виждам това да се обсъжда! Аз нямам решение, но ми се струва, че зная къде е същността на проблема. И трябва да сме готови да водим широкомащабна дискусия, която да се отличава от начина, по който това става в публичната политика – от сорта: „Гласувайте за мен и през следващата година всичко ще се оправи!”. Пълни глупости! Трябва да ви е ясно, че това са глупости и да го казвате на глас!

И съм дълбоко убеден, че дълг на всички учени, въвлечени в тази дискусия, е да променят начина си на мислене.

Legacy hit count
257
Legacy blog alias
68360
Legacy friendly alias
Кризата-на-капитализма---Дейвид-Харви

Comments

By VenkaKirova , 17 December 2011

Средствата за масова информация, или просто СМИ, без преувеличение могат да бъдат наречени лакмусовата хартийка на нашето време. На едни и същи информационни пространства мирно съседстват апокалиптични прогнози и прогнози абсолютно противоположни на тях.

            Настъпва глобално затопляне, топят се ледниците на Антарктида, заплашва ни световна катастрофа – крещят заглавията на статиите във вестниците и интернет-сайтовете. Глупости, всичко е наред, всичко върви по план, как може човечето-буболечка да наруши екологическия баланс на огромната Земя – не се съгласяват други.

            Всеки момент ще настъпи световна икономическа криза, Китай е изпомпил цялата доларова маса, Америка е включила печаната машина за пари – крещят експертите. Всичко е планирано перфектно, доларът е по-силен от всякога – успокояват ги опонентите им.

            По същия начин стоят нещата и с другите глобални проблеми. Песимистите настояват, че всичко отива по дяволите, а оптимистите, не по-малко убедително доказват, че всичко е тип-топ. Лавина от позовавания на официални източници, гръмки имена на учени, доклади на авторитетни комисии и даже филми на нобеловски лауреати – използва се всичко.

            Как да постъпи обикновения гражданин? На кого да вярва!?

            Отговорът тук е категоричен – не трябва да се вярва на никого. Всичко може  и трябва да бъде проверявано на основата на познаването на абсолютните закони на природата. Само знанието на тези закони може да даде на човека сигурност в утрешния ден, заедно с разбирането, кое и как може да се прави, а кое по-добре да не се започва.

            Колкото и да е странно, действията на болшинството от тези закони се развива направо пред очите ни, те са прости, разбираеми, но ние, под въздействието на инатливата си природа, предпочитаме да не се разделяме с ролята на мними слепци.

            Като пример можем да посочим „закона на развитието”. Той е формулиран така: „всичко се оценява не в процеса на развитието, а в неговия край”. Действието на този закон можем да се наблюдава повсевместно.

            Малкият горчив плод, преминавайки през множество междинни състояния, накрая се превръща в червена, сочна, вкусна ябълка. Невзрачното пиле, „грозното патенце”, става красив, грациозен лебед. А колко „малки трагедии” се случват с безпомощно крещящата топчица, докато израстне и се превърне във венеца на природата – човека!

            Можело ли е да се предвиди щастливия завършек на тези събития без да се знае крайния резултат? Разбира се, че не!

            Ние виждаме действието на този закон, но не го вземаме впредвид и не смятаме да го правим. Както е казал селекционерът Мичурин: ”Ние не можем да чакаме милост от природата, нашата задача е да вземем, каквото ни трябва”. Затова се месим във всичко, което можем, действайки по своите, чужди на природата правила, разрушавайки и унищожавайки всичко по пътя си. А от „закона на развитието” произтича следствие: „ тъй като крайният резултат на развитието не ни е известен, всичко в света има право на съществуване”. От своя страна това означава: „ нищо не бива да се поправя и унищожава!”

            Но ние не можем да се спрем. Виждаме в света маса вредни и пречещи на човека неща и явления. И какво сега, да не се борим с тях и да не се опитваме да ги поправим? Да не унищожаваме микробите, вредните насекоми и даже терористите? Въобще да не се борим за равноправие и демокрация? С озоновите дупки и наркоманията? Да оставим всичко както си е и нищо да не правим? Каква е тогава нашата роля на единствен разумен елемент на природата?

            Всъщност, ние хората сме единствения останал в природата елемент, намиращ се в процес на развитие. В края на пътя ни е гарантирано идеално съвършено състояние в общата природна система, тъй като за това сме били създадени. Но за разлика от неживата, растителната и животинската част от природата, на нас ни е дадена възможност да избираме. Ние можем да бъдем активна част от природата и да участваме в процеса на развитие, а можем да си останем, както днес – пасивна част. В този случай ние попадаме под влиянието на „закона на развитието”, който ни управлява противно на волята ни, тоест притискайки ни от всички страни, водейки ни през междинните непоправени състояния към крайната цел.

            Човекът може и е длъжен да вземе под контрол „закона на развитието”. За това той е длъжен сам да изучава и открива непоправените си междинни състояния.

            Ние не можем и не трябва да спираме да се борим с болната екология, с недостатъците в образованието, с глада и с хилядите други проблеми. Но едновременно с това не трябва да забравяме, че се борим със следствията, а не с причината. Причината за всички проблеми в нашия свят е само една – ние сме пасивни наблюдатели на процеса на развитието. Не случайно са ни дадени разум, за да разберем и сърце, да почувстваме този процес и да ускорим неговото завършване
Legacy hit count
317
Legacy blog alias
47326
Legacy friendly alias
Право-на-съществуване

Comments

By VenkaKirova , 25 November 2011

Джефри Д. Сакс – профессор по икономика и директор на Института на Земята при Колумбийския университет. Той също така е съветник на Генералния секретар по Целите за развитието на хилядолетието в Организацията на обединените нации

Ние живеем в много тревожни времена. Независимо от безпрецедентното световно сумарно богатство, съществуват много причини за неувереност, вълнения и недоволство. В САЩ болшинството от американците считат, че страната върви „по грешен път”. Песимизмът расте. Това е справедливо и за много други страни.

Настъпи време на този фон да се преразгледат основните източници на щастието в нашия икономически живот. Безпрецедентния стремеж към по-високи доходи води до безпрецедентно неравенство и тревоги, а не до повече щастие и удовлетворение от живота. Икономическия прогрес е важен и може значително да подобри качеството на живота, но само ако стремежът към него е съчетан с други цели.

Лидер в това отношение е хималайското кралство Бутан. Преди четиридесет години младия и току що встъпил на престола четвърти крал на Бутан направи забележителен избор: Бутан трябва да произвежда „брутно национално щастие”, а не брутен национален продукт. Оттогава страната експериментира с цялостния алтернативен подход към развитието, което способства не само на икономическия ръст, но и на развитието на културата, психическото здраве, състраданието и чувството за общност.

Десетки експерти неотдавна се събраха в столицата на Бутан, Тхимпху, за да направят изводите за развитието на страната. Аз заедно с министър председателя на Бутан Джигме Тинли, лидерът в усигуряването на устойчиво развитие и велик борец за концепцията „БНЩ”/брутно национално щастие/, посрещахме участниците. Ние се събрахме след като през юни тази година Генералната асамблея на Организацията на Обединените нации прие декларация, в която призова страните да изучат по какъв начин националната политика може да способства на щастието в живота на обществото.

Всички, които се събраха в Тхимпху се съгласиха с важността от достигането на повече щастие, а не на по-голям брутен вътрешен приход. Въпросът, който разглеждахме: как да достигнем щастие в светът, който се характеризира с бърза урбанизация, средства за масова информация, глобален капитализъм и деградация на заобикалящата ни среда. Как може нашия икономически живот да бъде пренасочен към създаването на чувство за общност, доверие и усигуряване на устойчива околна среда?

Ето някои предварителни изводи.

Първо, длъжни сме да не опорочаваме значението на икономическия прогрес. Когато хората са гладни, лишени от най-необходимото, например от чиста вода, здравеопазване и образование и когато отсъства пълноценна заетост, те страдат. Икономическото развитие, което понижава нивото нивото на бедността се явява жизнено важна крачка за повишаването на нивото на щастието.

 Второ, упорития стремеж към БВП в ущърб на други цели също не води към щастие. В САЩ БВП рязко се е повишил за последните 40 години, но щастие няма. Вместо това целенасоченото преследване на усигуряването на БВП довело до по-голямо неравенство при разпределянето на богатството и властта, способства за повсеместно разрастване на нищетата, породи обедняването на милиони  деца и предизвика сериозна деградация на околната среда.

 Трето, щастието се постига благодарение на балансиран подход към живота както на индивида, така и на обществото. Като индивиди, ние не сме доволни, ако сме лишени от нашите основни материални потребности, но също така и не сме доволни когото гонитбата за високи доходи измества нашето внимание към семейството, приятелите, общността, умението да сме състрадателни и нарушава вътрешния ни мир. От гледна точка на обществото, едно е да се организира икономическа политика, за да се осигури подобряване на жизнения стандарт,  и съвсем друго е когато се задействат всички обществени ценности единствено в гонитбата за печалби. И все же проводимая в США политика все чаще позволяет корпоративным прибылям доминировать над всеми другими устремлениями: честностью, справедливостью, доверием, физическим и психическим здоровьем, а также экологической устойчивостью. Корпоративные взносы в пользу избирательных кампаний все больше подрывают демократический процесс, и делается это с благословения Верховного суда США.

Четвърто, глобалният капитализъм представлява множество преки заплахи за щастието. Той разрушава природната среда променяйки климата и замърсявайки околната среда, като в същото време заради непрекъснатия поток от пропаганда плащан от нефтената промишленост, повечето хора остават в неведение за случващото се. Това отслабване на социалното доверие и психическата устойчивост, с преобладаване на клинични депресии видимо се увеличава. Средствата за масова информация се превърнаха в посредници за „корпоративни послания”, голяма част от които е откровенно антинаучна и американците страдат от все по-разширяващ се спектър на потребителски пристрастия.

Замислете се над това, как промишлеността на фаст-фуд използва масла, мазнини, захар и други предизвикващи пристрастеност съставки за създаване на нездрава зависимост от продуктите, което способства за развиване на затлъстяването. Една трета от всичките американци днес страда от затлъстяване. Останалия свят, в крайна сметка ще ги последва, ако страните не ограничат тази опасна корпоративна практика, включително и показването на малките деца реклами на нездравословна храна, предизвикваща зависимост.

И проблемът не е само в храната. Масовата реклама дава своя принос за много други пристрастия на потребителя, в това число прекомерното гледане на телевизор, хазартните игри, употребата на наркотици, тютюнопушенето и алкохолизма, което подразбира нарастване на обществените разходи за здравеопазване.

Пето, за да способстваме на щастието ние сме длъжни да определим множество фактори, различни от БВП, които могат да повишат или да понижат благосъстоянието на обществото. Болшинството от страните инвестира в измерване на БВП, но харчат незначителна част за да определят източниците на лошото здраве/ например, консумирането на фаст-фуд и прекомерното гледане на телевизор/, което довежда до понижаването на общественото доверие и деградация на околната среда. Когато локализираме тези фактори ще можем да действаме.

Безумната гонитба за корпоративни печалби ни заплашва отвсякъде. Справедливо е да кажем, че трябва да се поддържат икономически ръст и развитие, но само в по-широк контекст: в този, който способства за устойчивостта на околната среда и значимостта на състраданието и честността, така необходими за социалното доверие. Търсенето на щастието не бива да се ограничава с красивото планинска кралство Бутан.

 

Legacy hit count
656
Legacy blog alias
47077
Legacy friendly alias
Икономиката-на-щастието

Comments

By vesselastoimenova , 29 December 2007
 Прочетох днес, че испанското правителство увеличава минималната заплата на 600 евро и се замислих:  дали е по-достойно да живееш в родината си мизерно, или да напуснеш родната  "кошара", търсейки предизвикателството да успееш "там някъде" ,но с цената на личното си  пренебрегване ?  А може би това е правилното решение, особено за един млад човек? Как мислите вие?:     
Ето ви линк: http://banks.dir.bg/2007/12/29/news2491585.html  
   Изключвам хората, които отиват  да учат в чужбина!
 Открих още нещо към темата и го добавям:http://dnes.dir.bg/2007/12/29/news2492231.html
Legacy hit count
1242
Legacy blog alias
16658
Legacy friendly alias
ДОСТОЙНИ-ТУК-ИЛИ-БОГАТИ---но-слуги---ТАМ-

Comments20

galina_fr
galina_fr преди 18 години и 4 месеца
Професоре, мисля че само ние с Вас приемаме заминаването в чужбина като "лично пренебрегване". Младите хора отиват и работят, научават езика, знаем че това става най-добре в самата страна и е богатство да знаеш един език повече. Разбира се, трудно е, носталгията е страшно нещо, но всички знаем, че парите са си пари. По-достойно се чувства човек, когато има в джоба си средства, с които може безпроблемно да си плати храната, топлото, телефона, транспорта, интернета, дрехите, наема...дано не съм забравила нещо - казвам го съвсем отговорно - това са нещата, които могат да си осигурят тези, които работят навън и то непрестижни работи...
Обичам родината си, уча и децата си да я обичат, но смятам, че засега нещата тук не са такива, каквито трябва да бъдат, за да живеем спокойно и достойно.
Съветвам всеки, който има възможност да опита живота навън, но да живее с мисълта да се върне в родината си щом реши, а не да руши всички мостове за връщане.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 Галина, напълно съм съгласен, особено  с последния абзац! Моят въпрос в заглавието е провокативен ,  да предизвика размисъл и да споделим мнения!  Защото, ние хората, сме различни, за всеки индивид е валидна различна ценностна система, всеки прави своя класификация на приоритетите и значимите неща! (Въпреки че най-важните се припокриват при повечето от нас). И все пак има частица "лично пренебрегване" ...? Как мислите, споделете!
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
Аз си оставам тук. Мисля, че не бих могла да вирея другаде, защото няма да издържа на носталгията.
IstinataPobejdava
IstinataPobejdava преди 18 години и 4 месеца
"Там" не е по-добре от "Тук".
Когато твоето "там" стане "тук", ти просто ще откриеш друго "там", което пак ще изглежда по-добре от "тук".
  Това е правило номер 6 от Правилата за човешките същества, които бях постнала на друго място. Според мен има голяма доза истина в него. Ако сме "тук ", си мечтаем и ни липсват разни неща от там. Като отидем "там", започват да ни липсват други неща. Затова човек би трябвало да е щастлив, не когато има повече, а да умее да се чувства щастлив от това, което има. Нещата винаги са почти едни и същи, прави ги различни отношението ни към тях.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 До Истина: и ти си права, така сме устроени, че винаги да се стремим към  нещо, което нямаме.  Малко на циганския, пардон, ромския принцип или  игра   "тука има, бате...., тука нема", само че  ще го кажем :   "тука има.., там  нема" или обратното в зависимост  от това, как мислим!
Donkova
Donkova преди 18 години и 4 месеца
Две неща в добавка към изходните данни на Професора, които обикновено се пренебрегват при разсъждението по темата:
а) 600 евро мин. заплата се съотнася и към други цени (наеми, стоки, услуги и т.н.) т.е сравнението "колко по-зле сме" е добре да НЕ се прави само в абсолютни размери на МРЗ. Казвайки това изобщо не искам да омаловажа факта, че в нормалните държави МРЗ не е "имагинерна величина" измислена в министерски кабинет за бюджетни цели, а количество пари с които реално може човек за преживее месеца без да гладува и да се превърне в длъжник на всички доставчици на комунални услуги. Това е съществена разлика между България и останалите страни от ЕС.
б) работата ми ме отведе за 3 години (2000-2003) в централата на организацията, за който работих в продължение на 10 години. Тя се намира в европейска страна където МРЗ е 1200 евро в момента, а социалните помощи за безработни са 600 евро. На мен лично от този трансфер доходите ми се покачиха 7 пъти. Стандартът ми на живот обаче остана непроменен въпреки смайващата разлика в доходите. И въпреки, че "комуналната услуга" топлофикация, свинското и някои други стоки -  бяха и все още са  по-евтини от българските им  аналози.  Редом с тях имах да плащам 250 гр. вкусен хляб за 1,20 евро, сирене за 16-32 евро кг. и наем за едностен апартамент от 350 евро. Сметките ми за телефон (интернет телефонията не беше още така разпространена) стигнаха "чудесните" нива от 120-180 евро месечно. Осигуровките ми - 527 евро месечно. Съжалявам за досадното изреждане на числа. Единствената му цел е да илюстрира, колко абсурдно изглежда сравняването на абсолютни стойности, между държави с различен стандарт на живот.
Иначе на всеки от сърце пожелавам да има възможност да учи или работи в друга страна. Ако може и да не е по някаква "принуда", а защото му е интересно - още по-добре.  За мен  опитът беше безценен и професионално и  личностно. От първия до последния ден. Не бих го заменила  за нищо на света. Да не говорим за странични ползи като 10-ината приятели, които този период ми подари и които нямаше да срещна никога, ако не бях приела тази работа.
Shogun
Shogun преди 18 години и 4 месеца
Аз не мисля, че може да има всеобща истина: някак си е индивидуално кой-къде-как-се-чувства. Ако човек се пробва навън и му хареса - лошо нЕма! Ако не иска да се пробва - също. Ако отиде и не му хареса - връща се, така направиха много хора. Колкото различни хора и ситуации, толкова и правилни решения, които не си приличат.
Аз имам какво да губя, ако замина, и това, което бих спечелила, не е равностойно на това, което ще загубя Затова и не заминавам никъде. :)
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
  Никой не споменава тук главната причина,  защо  така масово  се изнася българският народ и предимно младежите!  Ако тук им беше хубаво и комфортно, щяха ли да тръгнат да си търсят пътя зад девет царства в десето? А на тях не им е хубаво у дома и затова (за съжаление) тръгват по света!  НЕКА се замислят пак ония с бетонните глави, кой ще остане тук един ден да ги избира? Да си направят държава само от управляващи и да управляват себе си! Ама данъците, таксите......! Ще умрат от глад!
dorodtea
dorodtea преди 18 години и 4 месеца
Позволявам си да се включа ,за да разкажа нещо,което е част от реалността и се случва в момента.Моя колега напуща работа и заминава да работи точно като слуга в друга държава,защото тук освен ,че средствата  са малко ,тя не се чувства мотивирана и удовлетворена от работата си.За   професията си тук, тя има образование и квалификация,и какво от това?Последните години сякаш ни накараха да забравим,че освен роботи,изкарващи средсва за нормално съществуване,сме и хора с чувства, емоции и достойнство!Аз лично не бих заминала в чужбина, но ме боли за ставащото тук и не бих обвинила никой,който е взел такова важно решение за съдбата си!!!
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 До Доротея!, не прятелко, ние не сме забравили, че сме хора с чувства и емоции, а не роботи!  ТЕ  ни карат да се чувстваме така!  Само да работим, да им връщаме две трети от изкараните пари още преди 10  число във вид на такси, данъци и т.н.!  Който не иска да бъде роб и робот, просто бяга!  Така ли е?  Затова  правилно не ги обвиняваш, всеки преценява индивидуално! И всеки решава сам за себе си, колкото и да е трудно! Помисли! С поздрав!
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Ам те 600 евро не са чак толко много за Испания...ние за една седмица профукахме толкова само за манджа по заведенията :) Е, вярно за 4 човека, ам пък и не сме ходили по шикозни заведени...И не броя закуските...И алкохолните вечеринки :)
А иначе, аз също мисля, че човек си мисли че там е по-хубаво от тук, само докато не отиде там. Първите години докато се установява сигурно е малко по-приключеснко, като се поустанови му става някак спокойно, щото не го гони НОИ и компания, ма после, като вече се установиш и се заринеш със задължения (не дългове, просто задължения) и то си става почти като тук. Е, малко по-уредено е може би, ма то простотията по хората ходи, не по дърветата :)
Аз засега не съм се залетяла за никъде, защото съм доста доволна от живота си, но ако в някакъв момент реша, че някъде ще съм по-доволна, няма и да се замисля. Все пак живеем в доста по-глобално време от преди и вече разстоянията не са това което бяха.

Та и моя съвет е-на който му се ходи, да ходи, но да не го прави като евакуация, а по-скоро като разходка. България ще стане хубаво място, просто и трябва малко време и бой.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 Toва за боя много ми хареса и е много точно! А за България - ще стане хубаво място, ако хората пожелаят да го сътворят!  С поздрав и тояжка! :) ;)
Kopriva
Kopriva преди 18 години и 4 месеца
 Много е индивидуално!
 Хората сме различни,обединява ни единствено,стремежа ни към щастие.
 Прочетох някъде,че за да си щастлив,трябва да отговориш положително само на 3 въпроса:
1.Доволен ли си къде живееш?
2.Доволен ли си,с кого живееш?
3.Доволен ли си с какво се занимаваш(работиш)?
Мястото ти е там ,където се чустваш добре!
Какво означава да си "достоен" тук?Бившите ни "достойни"комунисти,за съжаление са все още "тук",само парите им са "там".Много специалисти са пък "там",само не знам,какъв е критерият за богат и дали те се чустват богати.Това,което "тук" е богатство,"там"е нормален жизнен стандарт.
Разбирам въпроса и отговорът ми е,че не може да пренебрегнеш себе си,заради финанси!Дали "тук"или "там" важното е да си щастлив,а за да разбереш,къде,рискуваш и преценяваш.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
  И отново тука има... там нема в соц.style!  Правилно  Коприва (колко хубав  ник), и точни разсъждения!  Затова съм включил и  понятието достоен, ти първа стигна до него!  Кой е достоен, да помислим, дали този, който е тук и е беден, но го е страх да тръгне (и е достоен) или този, който тръгва,( обича всичко тук), но тръгва, но е недостоен, защото бяга?  Наистина много сме различни, всеки е прав за  себе си и всеки греши за себе си! Но кой все пак е по-достоен? 
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
Професоре, но дали достойнството човешко се определя от именно този избор: да останеш или да заминеш?
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 И двата избора СА  достойни, стига да си наясно, какво искаш и как можеш да го постигнеш! Можеш да отидеш без да знаеш, какво искаш и да изложиш себе си и нацията си! можеш да отидеш и да докажеш, колко си кадърен и да прославиш нацията си!  Можеш да не отидеш и да докажеш себе си тук и да прославиш нацията на в ън! Можеш да не отидеш, нищо да не правиш и тук, и да оплюеш и себе си и нацията си! Ето, Кралице, 4 избора, ( а сигигурно има още 444) да избереш, дали да бъдеш достоен или не!
  Съгласни ли сте?
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
В такъв случай с теб  сме на едно мнение :)
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 Винаги, Кралице! С поздрав и уважение! :))))
entusiast
entusiast преди 18 години и 4 месеца
Аз съм в Англия защото парите които получавах в БГ не стигаха за нищо, работата си обаче харесвах. Сега в Англия съм доволен от парите, които получавам, но не и от работата :) Така, че мисля да се приберем с любимата до края на годината, защото явно сме от хората за които парите не означават толкова много, колкото си мислехме преди година.
В случая с емиграцията достойнството не е точната дума. Няма нищо достойно да си седиш в България и да се оплакваш. Не е недостойно и да дойдеш тук и да миеш чинии и да метеш. Недостойна работа няма. Въпреки, че бг бях нещо като шеф на екип не виждам нищо недостойно да бачкам кофти работа и да спестявам пари. Обратното е по-недостойно. Да имаш престижна работа, да си скъсваш гъза от бачкане, а да няма с какво да си платиш наема, да не говорим за сметките. За какво достойнство можем да говорим в този случай?
И какви "слуги там"? И в БГ и "там" си "продаваш гъзъ" грубо казано, все си наемен работник, къде го видя това "слуга там".
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
     И все пак, както се пееше в една хубава песничка : " ....не всичко е пари, прятелю, не всичко е пари!"   А иначе уважавам мнението на един човек, който е изпитал на гърба си всичко, за което ние тук разсъждаваме на теория!  С поздрав и от дома " по-хубаво  си нема"! Така че стягайте куфарите и добре завърнали се на всички ! (дали сега или по-късно, няма значение). 
Весел празник ! С поздрав!
By gadina , 5 July 2007
Ако сме бедни, защо толкова много коли по улиците са нови модели? 
Защо почти всеки живее в собствено жилище, струващо минимум 40 - 50 000 евро?
Защо всъщност повечето български семейства освен апартамент имат и вила и кола?
Защо почти всеки се разхожда с нов мобилен телефон в ръка? 
Защо във всяко домакинство има я нова пералня, я нов компютър?
Познавате ли семейство с ученик, което да не разполага с компютър и Интернет всъщност?! 
Защо нивото на ползване на Интернет е по-високо отколкото в Гърция?
Защо се продават толкова климатици, а в Англия се мъчат като в средновековието на газ? 
Защо кафетата и дискотеките са пълни с усмихнати хора, които се чудят как да си изхарчат парите? 
Защо българите очевидно се обличат по-добре от повечето европейци? 
Как така българите си позволяват да излизат всяка вечер, а англичаните средно 4 пъти месечно?
Защо безработицата е 7% и продължава да пада, което в момента ни нарежда в топ 15 на страните с най-ниска безработица в ЕС?
Защо по много критерии България изпреварва да речем Полша и диша във врата на Гърция? Ще кажат заплатите в Румъния, Полша и навсякъде са по-високи от нашите.... да, ама какво можеш да си купиш с тези пари там???
В Англия местните може да получават 10 пъти повече (Средно 4000 лева срещу 400 в България), обаче изплащат жилището си 25-30 години по около 1000 евро на месец. Мислите, че останалите 1000 им стигат за охолен живот?! Не съвсем!
Чаша бира на Острова е 10 лева, в България е левче. 
Една пица в родината е 4 лева, там 30. 
Чифт хубави дънки в България са 50 лева, в Англия 250. 
Едно обикновено подстригване е 4-5 лева, в Англия най-малко 60.
Билетчето за градски транспорт в България е 0.70 лв, метрото в Лондон е 9 лева. 
Една позната от Бирмингам ми казва :"В Англия не се живее, а се оцелява". Англичаните не живеят по-добре от българите, това е истината и трябва да си я кажем. Живота навсякъде е "борба да закърпиш месечния бюджет", но със предприемчивост може да стане и песен. 
Ако ви е омръзнало да работите за 400, направете бизнес и ще печелите поне 1500... нима с 1500 няма да живеете охолно?! И наистина жената е права, който си мисли, че в Англия е по-добре от родината се заблуждава. Потвърждават го хилядите британци, заселили се у нас. 
Стандартът на живот в Англия и България е еднакъв, но той не се определя само от покупателната стойност на парите. Всичко останало е в полза на България: страната с най-вкусна храна на континента. Страна с 4 прекрасни сезона, страна с чудна природа, море с необятни пясъчни плажове и живописни планини на един хвърлей разстояние. Броят се на пръстите на едната ръка страните в Европа с такова природно разнообразие и възможности. 
Ще дойде време, когато ще искаме да затворим границите си за прииждащите на тълпи англичани, но сме прекалено толерантни, за да последваме едно към едно дивашката постъпка на Браунова Британия.
Enjoy Bulgaria! Това е което искам да ви кажа. Щастливци сме, че живеем именно в България!
Legacy hit count
2531
Legacy blog alias
13578
Legacy friendly alias
Българите-бедни---Не-съвсем-
Ежедневие
Размисли
Политика
България

Comments17

DarinaG
DarinaG преди 18 години и 10 месеца
Не съм напълно съгласна с теб, Малък Гад :)

И аз навремето разсъждавах така, но като помислих малко повече си промених мнението. Освен ако нямаш предвид само стандарта в София и още 3-4 големи града, защото ако отидеш в по-малките селища, особено в селата с постоянно намаляващо население и постоянно намаляващи възможности за развитие и средства за препитание, друга песен ще запееш... Там хората се чудят как да свържат двата края и нямат пари в повечето случаи за хляб, камо ли за нещо "по-така", като дори и сладолед, който в понякога няма откъде да си купят.

Съгласна съм, че хората карат по-скъпи коли, ходят по кафета и дискотеки и правят шопинг като за последно, но пак казвам - не сравнявай София и големите градове с малките такива.  А защо хората са усмихнати? Ми какво по-хубаво от това да са усмихнати и да има къде да си харчат парите? :) Това мен лично може само да ме радва... България се развива (поне така казват), стандартът на живот на някои места се покачва и успоредно с доходите, растат и разходите - хората харчат, това е толкоз просто и логично.

Защо всеки се разхожда с телефон с ръка - ми защото живеем в 21-ви век и мобилните услуги вече са по-евтини от стационарните. Същото важи и за интернет, само че драги мой, интернет не навсякъде е толкова евтин и не навсякъде го има. И моля те, погледни последните статистики - съвсем не във всеки дом има компютър. В София може би почти всеки, но София не е България!

Да, природата на България е чудесна, прекрасна и неповторима, само че не и нея не знаем как да я пазим, камо ли развиваме и обогатяваме. Виж майстори сме да я съсипваме, застрояваме и унищожаваме. Малко са хората, които наистина милеят за нея и съумяват да отидат дори на пикник, без да оставят след себе си купчина с боклуци. 

Ти кога за последно посади дръвче или направи оборка? Ако е скоро, с удоволствие ще ти стисна ръката :)
Tanichka
Tanichka преди 18 години и 10 месеца
Е, Малък Гад - ти направо си "Голям" Гад, в смисъл на комплимент :))! Аз съм напълно съгласна с констатацията ти и мога да добавям още пунктове до засиняване...

По повод на репликата на Pippi за мобилните телефони: защо е нужно телефоните да са винаги все последен писък на тенденциите? Защо в напредналите страни всеки си има какъвто телефон го устройва и понякога го ползва по нбяколко години, а ние българите гледаме с подигравка на по-старичкото?

Как успяваме да напаснем напъването за модерни вещи с уж всеобщата неплатежоспособност? И защо, ако някой имаше недостиг на финансите (преди поскъпването на жилищата), така и не продаде имота си, за да си купи два пъти по-малък и да живее с разликата? (Е, сега вече няма как да стане, но явно ще се продават жилища след 5-6 години за оцеляване)...

След година пауза извън страната, виждам какво са имали предвид авторите на статии тук за Абсурдистан - да, това е страната на абсурдите. Не мисля, че в някоя точка на света съм видяла повече кафепиещи посред бял ден из улиците, особено пък в младежка възраст. Скъпите коли са тотален абсурд както ценово, така и спрямо идиотските пътища, по които трябва да бъдат карани... Но щом така се харесва, значи така ще бъде...

Малкий Гаде, много ти е хубав поста. Дано е и полезен.

mishe
mishe преди 18 години и 10 месеца
Малък Гад,
Една част от констатациите ти - изразени като риторични въпроси, са ОК, но други просто не са верни. Или поне не са верни за тази България, която е извън големите градове.
По-конкретно не съм съгласна със следните констатации:
-"всеки живее в собствено жилище, струващо минимум 40 - 50 000 евро" - първо, кой е този всеки? всеки софиянец? всяка мутра? всеки преуспял бизнесмен? и дали повечето от семействата/индивидите, живеещи в собствено жилище, някога са го купили за 40 - 50 000 евро?;
-"повечето български семейства освен апартамент имат и вила и кола" - това резултати от социологическо проучване ли са? ако да - склонна съм да го приема за истина, но иначе моите наблюдения сочат едни малкопо-различни цифри;
- "във всяко домакинство има я нова пералня, я нов компютър" - как така всяко домакинство бре, Малък Гад? за момент оставяме настрана по-младите и взимаме за пример пенсионерите; например, моите две баби живеят сами, т.е. всяка в отделно домакинство, и си нямат нито нова пералня, нито нов компютър; хайде сега да сметнем колко са българските пенсионери, живеещо в домакинство без поколението си и каква е вероятността да имат нова пералня и/или компютър;
-"българите очевидно се обличат по-добре от повечето европейци" - мога да поспоря, но понятията "добре" и "недобре" в случая са много субективни и едва ли в спора ще има прав и крив; наистина, в големите градове има доста "пипнати" дами и господа, но има и доста "роби" на чалга културата в облеклото, която, аз лично, не бих окачествила като "добро" обличане;
Обаче с голяма част от останалите ти констатации съм съгласна. Както и с написаното от Таничка за мобилните телефони и кисненето по кафенетата - хем уж нямали пари, а са я втасали да киснат по кафенета по цял ден, вместо да работят, и да си купят скъп телефон ...
Но като цяло постът ти ми харесва, държа даподчертая :) Просто намирам, че се отнася предимно за София и другите по-големи български градове, а не за цялата страна (може би с изключение на това за мобилните телефони).
gadina
gadina преди 18 години и 10 месеца
Пипи, аз не съм от София. От провинциален град съм с роднини на село. Изобщо немога да се съглася, че хората в селата живеят бедно. Вярно е бачкат усърдно, ама ядат и пият като за последно, имат големи къщи и имат всичко каквото са си пожелали, включително луксозни уреди за бита. Е братовчед ми там няма компютър, а плейстейшън двойка, защото иска Интернет но все още няма там - ще го прекарват с уайърлес през Август и то на нормални цени...
Бедност е нещо съвсем друго... да няма къде да спиш, да няма какво да ядеш... да ходиш гладен неук и одрипан. Аз не познавам такива хора и това ти го казвам съвсем искрено.
Средния българин е с апартамент, кола, вила, пълен хладилник, облечени и изучени деца, ама ако го питаш: "Беден ли си бе?" отговора ще бъде "Много съм беден!"... "Е какво ти е бедното?"
"Ми на, таз плазма струва майка си и баща си, плейстейшън тройката е хиляда и триста, пък и телефона ми и е на три месеца а искам нов"...................................
И още нещо - статистиките за равнището на доходите в България са нереални. Държавата няма как да знае, че баща ми получава 650, а е осигурен върху 220 примерно. Статистиката за ползването на Интернет е също супер нереална, защото повечето доставчици не издават касови бележки и десетки, стотици хиляди лан абонати биват криени като партизани!
Познавам чужденци - италианци, англичани и други... Повечето са изненадани от стандарта в България... мислили са едно а се оказва съвсем друго. Ако щеш вярвай чувал съм и реплики, че живеем по-добре от тях...
Tanichka
Tanichka преди 18 години и 10 месеца
Абсолютно това е мнението на чужденците, Гаде... Никой от тях не мисли, че българите са зле, макар че мръсотията по улиците и на въздуха навява странни чувства у тях. Само като обясним, че къщите, апартаментите и колите са собственост и никой не ги изплаща (е, в последните години вече има и на изплащане, знаем това) - направо са в ступор... И всеки пита как може да притежаваме апартаментите си (без значение кога и за колко са купувани - собствеността е факт), а да се оплакваме от недоимък.


Смущава ги и предизвикателността в поведението и вида на българките също, но те се възползват с доволство..:)) Но иначе питат защо родителите им не ги възпитават на труд, вместо на проституция? Сексапилни жени има навсякъде по света, но не ходят полуголи и не са готови на чудеса за издръжка - там си има контингент за тази работа.

Друго нещо - защо работата на повече от едно работно място в България още не е така популярна, както на запад или изток? Значи, хората може да си го позволят. Нима хората в другите страни не са уморени? Голяма част от американските ни познати работят на повече от едно място - т.е. имат си вечерна работа или работа за уикенда. Огромна част от младите момичета там гледат деца вечер, а не смучат водка по заведенията, което също означава, че нашите моми могат да си го позволят - значи има кой да ги "издържа" финансово, не е ли така?

И още нещо - само тук съм чувала крилатата фраза, че "ако имаш мозък в главата си и си тарикат, ще имаш пари и без да работиш като балък...". Гениално, нали? Не зная в друга страна работата да е порок, или израза "Не мога да си позволя нещо" да е срамен. 
kelvinator
kelvinator преди 18 години и 10 месеца

Дай Боже на всеки да е богат! Ще го повторя: Мили Боже, нека всеки мой сънародник  бъде богат!

Ние бяхме възпитани, че сме много работливи и умни и чорбаджиите са изедници. Да ама не. Ако си много работлив и много умен, а нямаш достатъчно, май в същност не си нито толкова работлив, нито толкова умен, а?

На един му дават в банката със зор 1000 лева да си боядиса гарсониерата. На друг му дават милион на подпис преди да са оформили документите. Каква е разликата? Едни първо инвестират, а после харчат. Други първо харчат и каквото остане инвестират. Вторите са по-бедни в сравнение с първите. Е бедността материално състояние, или състояние на духа е?

divedi
divedi преди 18 години и 10 месеца
"Повечето хора не осъзнават, че не е важно колко пари изкарваш, а колко пари задържаш. Всички сме чували истории за хора, спечелили милиони от лотарията, които скоро след това обедняват.

Ако искате да забогатеете, трябва да бъдете финансово грамотни. Трябва да знаете разликата между активи и пасиви.
АКТИВЪТ е нещо, което слага пари в джобовете ни.
ПАСИВЪТ е нещо, което вади пари от джобовете ни.
Ако искате да бъдете богати, просто цял живот купувайте активи. Ако искате да бъдете в редиците на бедните или средната класа, цял живот купувайте пасиви. Непознаването на разликата между двете е главната причина за финансовите затруднения..."
Източник:финансова грамотност
Vladimir78
Vladimir78 преди 18 години и 10 месеца
А защо немците бегат от Германия към Великобритания, Холандия, Белгия, САЩ ? Та нали Германия беше №1 ? - Да, беше! Сега отива на зле, много на зле. Там има глад за доктори и какво ли не още. Ниски са им заплатите! 4000 Е - е ниска заплата за сега завършил доктор. А нии тук с 250 - 500 Е ко праим? Бегаме и ние - по-накъм запад.
И що па технологиите ни да не са по-развити? Що па требе да вървими стъпка по стъпка, като е по изгодно да сме в крак с технологиите?
И как да не си купиш нов компютър? Тва не е Лада да я дондуркаш 20 г. Две годинки и айдеее компито морално остаряло.
"Лада"-та - да кво пречи да си я дондуркаш? Нищо. Да ама от София до морето ще се изгърбиш, уморително си е. От една страна зарад скоростта 90 км/ч - щот иначе мнооого харчи и е адски неудобна, а па да не говорим за ниво на сигурност! Там просто е излишен коментара. И такаа качваме се на нещо па западно, или японско.
А колкото до Фешън телефоните - гъзарийка - ама кат имаш финанси в излишък - що пъ не?
Имотите на повечето от нас - тва си е наследство от социализма - тогава така беше. А това че сега една панелка или схлупена нова тухлена кутийка струва толкоз - нямаме вина - просто сега пазара така ги оценява.
На запад хората не излизат всяка вечер поради простата причина, че там се работи здраво и кат се прибереш си парцал - за какви заведения да говорим? А и колко от западняците имат приятели кат нас? И колко от тях на местоработата седят крак връз крак и клюкарстват ?
Да стандарта е различен - ама ако всеки от нас се опита да си го вдигне - определено няма да се меси в политика и т.н. и ще му е все тая държавата напред ли е и колко.
Тук едни неща са много по-евтини от на запад, но пък за сметка на други.
И Гърците също кат нас та дори и двойно реват че са зле. Европа им наля страшни пари и те дръпнаха - но не ги усвоиха както трябва и сега ще изреват на умрело - щот как ще ги връщат? Ние ако не се сравняваме с тях много бързо щеги задминем.
Успех.
pestizid
pestizid преди 18 години и 10 месеца
Претендирам, че съм ценен кадър за компанията, в която работя. Работих старателно години, вложих от свободното си време за самоусъвършенстване, но далеч не съм гения, който искам да бъда. Двата ми мобилни апарата са Siemens C60 и Siemens AX72. Не са последен модел, но не ми и трябва последен модел апарат. По частта добре облечен може много да се спори. Може да си пръснал сума ти пари за супер модерни парцали и да изглеждаш зле, може да си купил нещо по-евтино, но да изглеждаш страхотно в него. Може да си купя блузка за 5 лева, а не за 55, ама маркова. И да се чувствам уютно в блузката за 5 лева. Какво значи собствено жилище? Обикновено то е наследство 3-то поколение и в него живеят 3 поколения, а сутрин се карат кой да влезе първи в тоалетната. За щастие този проблем не ми стои от години, но знам какво е, да бързаш за работа сутрин, да ти се ходи по нужда, а вътре да се бръсне например мъжът на сестра ти. Мога да вися в кварталното кафене 2 часа на едно кафе за 40 стотинки. Не смятам, че гореизложеното е поведение на богат човек. И накрая, богатството не винаги е съизмеримо с парите. За мен богатсвото е в приятелите, в свободата да бъдеш себе си.

:)
veselin
veselin преди 18 години и 10 месеца
Значи... И аз ще пиша по темата, защото ми е актуална и интересна!
Поздравления за смислената статия! :)

От почти 3 години живея в Германия като студент.
Досега ми е минала каква ли не работа през ръцете и мисля, че мога добре да представя нещата за тук и да ги сравня с тези в България... Ще има плюсове и минуси и в двете насоки :)

Ако си необразован и работиш какво да е тук, би могъл да изкараваш по около 6, 7, максимум 8 евро на час - това - за работа, която е неквалифицирана.
Ако си студент, ситуацията е следната :
Лишаваш се от посещаването на някои лекции, работиш 2, 3 дни седмично и си изкарваш пари, с които да си платиш наема, интернет, таксата за телефона, здравните осигуровки, храната и не харчиш много.
Прибиранията до България са може би веднъж в годината, като са добре преценени, защото във времето, в което не си в Германия, не си на работа и си си загубил мястото (най-вероятно... защото си студент, а студенти - много :)
Като се прибереш - следва интензивно търсене на работа и интензивна работа, защото иначе няма как..
Пак за сметка на ученето, което върви по-бавно от нормално.

Ако си неквалифициран работник и не си студент, то не получаваш много повече и заплатата ти е около 1000 евро месечно, защото данъците ти гълтат останалото.
И с тези пари си беден за тук, защото наистина ти стигат колкото да се издържаш, и колкото да отидеш веднъж годишно на почивка някъде. И да имаш кола, което не е кой знае какво и т.н.

И да.. тук го няма това излизане на по кафе всяка вечер, а може би - веднъж месечно, или дори по-рядко.
Говоря за описаните по-горе категории...

Ако работиш обаче работа, която ти е по специалността, дори като студент, се ползваш с доста повече сигурност, платена отпуска и взимаш 9, 10 евро на час.
Тогава, ако таксите за университета не са ти вече увеличени, а си успял да се измъкнеш, благодарение на някакви благоприятни обстоятелства, имаш шанса да живееш малко по-нормално, и все пак - не като в България.
Защото имаш доста изпити на главата, трябва и да се ходи на работа, но наистина малкото свободно време можеш да си го ползваш както ти е кеф и, ако си приключенски настроен, да посетиш много нови места и да видиш много нови неща.
Може да си се прибереш и до България за малка почивка и да си я осигуриш финансово сам.

И ето това му е готиното на живота тук, че ти предоставя възможност да се издържаш сам, още от рано.
Защото с доходите си в България като студент, нито бих имал къде да живея самостоятелно, нито ако се бях хванал на някаква, каква да е работа в началото, щях да мога да си плащам наем, да се издържам и да уча.

В България мисля, че трябва или родителите ти да са заможни и да ти осигурят следването, или поне в много голяма част да те подпомогнат, за да си стъпиш на краката в началото.
И имам доста приятели в България, които са сериозни и използват тази възможност разумно, но имам и много, които са го подкарали през просото.

За заведенията... Моите впечатления :

В България трябва да спестяваш доста за каквото и да било (поне мисля, за хората на моите години в повечето случаи е така. На 21 съм). И става така, че парите, които си изкарваш не ти стигат нито да спестиш за нещо важно, нито да отидеш на някоя готина почивка. И затова живееш като за последно - с много настроение, но и без много право на избор. Защото ситуацията е малко или много такава... И се "обезкървяваш" с времето.

Ако обаче си завършил тук и си работиш по специалността, колкото и "по-скучно" да е, имаш огромно спокойствие, що се отнася до работа, заплащане и т.н., и можеш, щом ти е кеф, да отидеш без проблем зимата да караш ски на Алпите, или лятото - на френската ривиера (примерно). Говоря за неща, които виждам и са ми пред очите.

Та...

Всяко нещо си има плюсове и мунуси и те не са малко, където и да се намираш...

Защото май на хората все нещо ни липсва и не ни е достатъчно...

И всичко е въпрос на личен избор в крайна сметка...

Леле... повече неща исках да пиша, ама май не успях да вмъкна всичко, а надали и ще успея... Така че - това - като някакво щриховане от моментни и набързо изляти впечатления...

Ще пиша още, ако ми се пише по-нататък и имам какво...

:)


THE_AI
THE_AI преди 18 години и 10 месеца
Човек има пари да си купи това, което иска, но не и това което му трябва.
DarinaG
DarinaG преди 18 години и 10 месеца
Току що влизам днес в бглог и признавам си - веднага ме загложди любопитството да видя и другите коментари, защото статията наистина е интересна и винаги актуална. Освен това поражда много въпроси. И бях сигурна, че много хора ще се замислят. Аз лично мога да разсъждавам върху нея с часове.
В дадени моменти, докато четях, ми се искаше да напиша нещо, за да отговоря на Малък Гад, Таничка или някой друг, но после се отказах, пък и смятам, че всеки един до тук е прав донякъде :)

А иначе - евала Келвинатор - дай боже всекиму, особено на българите, че все сме ощетени от някого или от нещо. Да не говорим, че едно от най-разпространените човешки качества е това, че винаги искаме още и още и колкото повече получаваме, толкова повече ни се покачват изискванията. А българина е развил това качество почти до съвършенство - все нещо недоволства, все нещо не му е наред и все преувеличава; и за хубавите, и за лошите неща.

Желая приятен уикенд на всички!
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 10 месеца
Отгодини живея по квартири. Семейството ми живее в провинциален апартамент, даден преди 18 год. с предимство, защото сме 3 деца, който не струва повече от 30 хил. лв. Баща ми кара немска бричка модел '89. Вила нямаме, а и не се сещам за никой от моите приятели да има... Телефончето си го имам от 3 години, а и тогава когато си го купих не беше от най-новите. Като гледам сестра ми (тъй като тя е ученичка) и нейните приятели как от време на време ходят по интернет залите, ми става ясно, че никой от тях няма компютър вкъщи. Нивото на ползване на интернет е по-високо от това в Гърция щото голяма част от гърците са мързеливи необразовани и ограничени хора, смятащи себе си за наследници на олимпийските богове. Ако вземеш да изчислиш и нивото на четене на книги, пак ще видиш че в БГ е по-високо от Гърция. В Англия температурата това лято почти не скочи над 17 градуса, така че климатици не им трябват. Нито пък зимата е толкова студена, а и на газ не е толкова лошо. Между впрочем през средновековието не са използвали газ за отопление или охлаждане. Нормално е в заведение хората да са усмихнати, а не унили и депресирани, макар че има и такива по кварталните кръчми. Всички тия млади хора, за които говориш само гледат как да отидат на дискотека, когато няма вход. Освен това влязат ли веднъж вътре се мятат директно на данскинга, защото за съжаление нямат пари, които да харчат за скъпи питиета, а и сигурно преди това са вкарали от домашната ракия. Българите се обличат по-добре от повечето европейци и американци, защото очевидно имат вкус, а и по-добра физика. Дрехите може и да са евтини, но кагота са добре съчетани, а не старомодни, провиснали и бабешки - много ясно че ще изглеждат по-добре. Достатъчно е да се влезе в магазините за секънд хенд и да се види че повечето дрехи са огромни като чували, щото предишните им собственици са XXXL. Аз не си позволявам да излизам повече от 1-2 пъти в седмицата, както и моите приятели. Друг е въпроса, че нищожните разтояния в малките градове от всеки един квартал до центъра не са предпоставка да си стоиш вкъщи. Нима вярваш на статистиките за безработица, които просто няма как да са верни, като се има предвт малката част на хората, които се регистрират в бюрата по труда? Покупателната способност на българите е най-ниска в ЕС. ФАКТ! Във Великобритания минималната заплата е изчислена така, че колкото и долнопробна да ти е работата никога няма да се чудиш как ще ти стигнат парите за наем, храна, транспорт, лекарства, дрехи и т.н. За охолен живот никой не претендира. Става въпрос за елементарни нужди. Ако в БГ взимаш мин. раб. заплата - 180 лв с тях ще можеш да си купиш средно 90 бири (по ок. 2 лв.), щото нека си го кажем честно, че и в БГ бира за левче вече никъде няма. А ако в Англия взимаш мин. раб. заплата от 5.35 паунда на час, което прави ок. 860 паунда на месец с тях ще може да си купиш 285 бири (по 10 лв.).Изводът си го прави сам. Същото важи за пицата, подстригването, дънките и билетчетата за градския транспорт. Да не говорим, че ако в София реша да се кача за една спирка, което може и да е ок. 300 метра пак ще трябва да дам тия 70 ст., докато разстоянията в Англия са огромни и е естествено да е по-скъпо. Което, както казах по-горе самите англичани въобще не ги бърка. Навсякъде по света "да живееш" е синоним на "да оцеляваш" така че не си открил топлата вода. Да си чувал някой англичанин да е емигрирал от родината си в друга, по-богата в икономическо отношение държава, по социални причини? Да си чувал някоя английска майка да остави 2 или 3 деца и да тръгне да става бяла робиня в чужбина, за да осигури на семейството си храна, учебници, лекарства...Точно обратното - източноевропейски детегледачки вършат мръсната работа по отглеждането на собствените им деца, за да може англисийските майки да отидат на фитнес, на чай или незнам си още къде... А това за създаването на собствен бизнес в БГ беше най-тъпото нещо, което съм чувала. Ми нали и за най-малкия бизнес ще ти трябва начален капитал от ок.15-20 хил. лв. (за регистриране на фирма, наем на офис, магазин и т.н и т.н.). Ако си един обикновен млад човек, който няма в джоба си тия пари трябва да измислиш откъде да ги вземеш. Първото, което ти хрумва е да ги вземеш от банка. Ако на някой са му дали кредит, за да си разцъка собствен бизнес, без да а му искали да доказва огромни доходи да ми се обади. На повечето, които се захващат за собствен бизнес в БГ, парите им идват от чужбина. Баща ми преди време се беше захванал с търговия на книги. Съсипаха го от данъци, какво ли не измислиха през годините (то не беше тротоарно право, то не бяха 1000 други простотии) и тъй като в края на всеки месец разходите му бяха мнооооого по-големи от приходите, бизнесът фалира. А къде мислите, че е баща ми сега? Ами в Англия... А относно прииждащите в БГ англичани само мога да кажа, че ако на света съществуваше цивилизована европейска държава, в която с месечната пенсия на баба ми можех да си живея като цар, щях да съм истинска глупачка, ако не се възползвам от възможността да живея там. И накрая искам да кажа, че е проява на лош вкус да слагаш всички хора под общ знаменател. И в този смисъл, естествено, че и в казаното от мен има известни изключения.
Shogun
Shogun преди 18 години и 10 месеца
Едно мога да кажа: на никого нищо не му идва на готово. На англичаните,  на българите, на интелигентните, на простите,на  тези, които се  трудят  честно и на тези, коитокрадат.  Просто няма такова нещо  като "лесно". А  вечекъде е  "по-лесно" - тук, или в Англия -  зависи. Аз напримертук  имам  познати, приятели, жилище, познавам  средата- тук ми е "по-лесно".

Обачене мога да отрека  очевидното,че на запад стандартът епо-висок,  по-чисто е и  прочие. Защоне съм там ли? Поради причините, които изброих. Мога да знамезика перфектно,  може да се случи да оценят познанията ми вмойта сиобласт  (ако не- ще мия чинии в някой ресторант), обачетам ще съм  едно самотно чуждо тяло.

Това е то, човек се мъчи все пак не само да изкарва пари, а и по своему да е щастлив.

П.П. Непознавам тези българи, които излизат всяка вечер, но се радвам, че  ги  има - дай боже те да се множат, но и ние, детобачкаме  като изоглавени, да не измрем напълно!

Teri
Teri преди 18 години и 10 месеца
Име, изчетох коментара ти с огромно удоволствие!
Много бих се радвал да те видя регистрирана тук и да те чета по-често.
Казала си нещата много добре, личи си, че си мислила много върху тези неща и това много ми харесва. И съм съгласен със всичко, което си казала.
Добре дошла в BgLOG!
BULCORE
BULCORE преди 18 години и 9 месеца
Аз ще добавя само, че в България който има малко мозък в главата и не го мързи винаги ще е добре финансово.

Някой ще се оплаче, че просто е нямал възможност да направи каквото и да е за да подобри финансовото си положение или пък съдбата се е обърнала срещу него (например - някои хора се оплакват че държавата налагала много високи данъци). Няма такова нещо като съдба ... не работиш ли здраво, нямаш ли поставени цели за които да се бориш с всички сили, никога няма да си добре финансово (и не само финансово), независимо дали си в малък град, село или столицата (изключвам тези отклонения в статистиката,които са наследили отнякъде достатъчно средства). Като нямаш възможности на дадено място, хващаш си багажа и отиваш на друго където мислиш че ще имаш. И така продължаваш докъто намериш това което търсиш. То може да бъде намерено в България, няма нужда да се търси в европата или на друг континент.

Няма бедни Българи, има просто много мързеливи и\или необразовани(тъпи) Българи, които се оплакват че са бедни.

В този коментар изключвам хората, които са вече на преклонна възраст. Макар че за тях мога да напиша че спадат към категорията - тъпи. Що търпяха толкова години този 'комунизъм', като едно послушно стадо? Сега да се търпят и последствията.
BULCORE
BULCORE преди 18 години и 9 месеца
Divedi  , аз не визирам конктретно определен вид фирми. Това че сега работя в IT компания не означава че не съм работил като товарач, в производството, готвач и какво ли не друго. Преживял съм много тежки (в финаново отношение) моменти. Само че съм имал ясна цел къде искам да стигна, съответно какви пари да получавам за труда си.  А това се постига с много четене, труд и инат. До никъде няма да стигне човек ако само се оплаква как не му стигат парите пък нищо не прави по въпроса. Затова продължавам да твърдя, че бедни Българи няма, има само мързеливи и\или тъпи Българи.
 
By acecoke , 16 February 2006

За мен отдавна хората говорят,
че вечно съм без пукната пара.
Но аз със всеки съм готов да споря,
дали това е най-важно на света.

Живея аз на втория етаж,
в апартаментче тука до липите.
Прозорецът е моята врата.
И аз мириша тях и ги разпитвам.

Дали след време тука до липите,
в прозореца ще има светлина?
Дали тогава пак ще слушам Бийтълс
и БeГeЛог отново ще чета?

Дали тогава мама пак ще идва рано
с измит пепЕлник, с чашата с кафе?
И вместо да попита тя за даскало,
ще се усмихне: "Хехе, блогва ли добре?"

И пак ли ще звучи невероятно,
за някой, ако някой пак твърди,
че имам най-голямото богатство -
един хампютър и блога до зори...

От Тангра & Тони (Т&Т)

Legacy hit count
631
Legacy blog alias
4659
Legacy friendly alias
Богатство-7C7FE28F42374876978C7393E208734E
Любовна лирика
Музика
Поезия
Любими автори

Comments5

veselin
veselin преди 20 години и 2 месеца
Тъкмо лягам, Ейс :) Благодаря ти за хубавия поздрав за лека нощ! Добре си направил римейка. Остава само да го изпееш и да се запишеш ;)
acecoke
acecoke преди 20 години и 2 месеца
Хехе, добри фитилчета припалваш :)
shtepselinka
shtepselinka преди 20 години и 2 месеца
Супееер!
The Maker
The Maker преди 20 години и 2 месеца

Заглавие: Тони си е Тони!

Убави рими ги рони!

ДА ВЪРНЕМ ЗАГЛАВИЯТА НА КОМЕНТАРИТЕ!

queen_blunder
queen_blunder преди 20 години и 2 месеца
Много е готинооо!!! Браво! :)))