BgLOG.net
By Shuravi , 21 October 2009
     Преди година Европарламента прие резолюция с която призна Гладомор за геноцид. Този период от историята не е много известен никой с когото съм общувал и съм питал не е и чувал за него. За мен това е едно от най-големите престъпления на комунизма и в тази статия стараейки се максимално да се огранича от политическата му страна ще се опитам да разкажа за него.

     Гладомор, на украйнски (Голодомор, може да се срещне и Холодомор) е период в историята на СССР 1932-1933, през който по различни източници в УССР, са загинали от глад средно 5 млн. души. Броят на жертвите е може би най-спорния въпрос за това време, и те варират от 1,5 до 10 млн., но дори и по научни изчисления те са не по-малко от 3,5 млн.
      Според повечето хора, този глад е предизвикан умишлено, и дори на 23.10.2008 г., Европарламентът приема резолюция, признаваща гладомора за геноцид. Разбира се има и не малко такива които твърдят, че това събитие не е предизвикано, а просто случило се според много обстоятелства, като най-вече се позовават на това, че масов глад в царска Русия е бил често срещано явление. Къде е истината аз не се наемам да съдя, но познавайки съветските методи за справяне с всичко чрез насилие, съм доста по-склонен да вярвам, че умишлено в този период хората са уморено от глад. Важно е да се отбележи, че това явление не обхваща само Украйна, а и много други райони, например най-сериозно Казахстан. Но общо взето се счита, че Украйна е понесла най-големия удар затова, ще се спрем най-вече на нея. Подобен масов глад има и през периода 1920-21 година, както не бива да се забравя и този след войната 1945.
     Предисторията на Гладомор, навярно започва по време на НЕП (Новая экономическая политика), когато голяма част от украинските селяни се сдобиват със собствена земя и това доста повишава размера на обработените площи, и увеличава значително зърнодобива на плодородната Украйна, считана за житницата на Европа. Положението на хората се стабилизира след дългата криза около Революцията. Към края на 20-те години, на селяните е предложено доброволно да се включат в така наречните колхози, това са държавни стопанства в които всеки влиза със своята земя и трудови съоръжения, както нашите бивши ТКЗС и АПК. Може би противно на очакванията обаче, едва около 3% от селското население приема това предложение. Всеки предпочита да остане на частното си стопанство защото добива е бил доста по-добър а данъците върху излишъка поносими. По същото време започва и петилетката която трябва да е началото на великата индустриализация на СССР. Страната която не разполага с никакви други средства за външна търговия освен земелската продукция, налага огромни квоти за доставка на зърно на Украйна, също така се започва и принудителното включване в колхозите. Отново това води до недоволство у селяните но тогава на помощ на съветската власт идва най-силното и оръжие - ГПУ (Государственное политическое управление). След масови арести, изселвания (в Сибир)  и репресии те успяват да наложат влизането в колхозите. В следствите на тези събития, зърнодобива на Украйна пада значително. Въпреки това износът не е намален. За кратък период се разрешава на селяните отново да напуснат колхозите, но вече им е наложен непосилен данък и повечето отново се връщат. Кризата през 1931 започва вече да назрява с резкия спад на износа. Открих един документ подписан от Сталин в края на годината.в който грубо казано той се съгласява с предложението да се намали квотата за колхозите, но за сметка на частните стопанства при условие, че от това държавата няма да загуби и един пуд зърно (1 пуд е около 16 кг). Но въпреки това, ако планът не бъде изпълнен на 100%, ще бъдат взети крути мерки.


Може би тази навярно телеграма е първия признак за подгатвящото се “наказание” за Украйна. Тук може би е мястото да се отбележи, че според някои отказа на селяните да обработват земята и да предоставят необходимото количество зърно е бунт, срещу власта, целящ да ги остави без хляб. Дали е имало такива мотиви у селяните не мога да твърдя, струва ми се обаче трудно да се организира такова масово явление и то в страна със съветстка власт.
     Крутите мерки започват през 1932, когато въпреки спада на прозводството квотата за доставка на зърно от Украйна е увеличена с 44%. Навярно знаеки резултата, в Москва приемата строги закони относно присвояването на обществена собственост. Появява се “закона за петте класа”, според който всеки укрил повече от пет житни класа се осъждал на десет години затвор. Въпреки това обаче към края на годината Москва получава по-малко от 40% от поставената квота. В Украйна е изпратена специална комисия оглавявана лично от Вячеслав Молотов, като нейната работа е да засили прибирането на житото. Навярно се подозира, че селяните укриват зърно и затова се заповядано да се иземват всички видове земеделка продукция. Със заповед е забранена доставката на храни за села неизпълнили квотата си, извземат се парични средства и е забранена търговията. Конфискуват се личните запаси от зърно на селяните, както и заделеното им за посев. Забранява се напускането на селата, като за спомагането на тази заповед НКВД разполага блокади.В резултат на всички тези действия цяла Украйна е отрязана и настъпва масов глад.
     Най-бедстващи са хората в селата, макар градовете да не са по-добре. Селяните започват да се хранят с каквото намерят, като с домашни животни - кучета, котки. В един доклад открих и регистрирани случаи на консумация на дребни диви животни - полски мишки,  лалугери и таралежи. За храна се използват и различни сурогати като картофени обелки, зърнени люспи, гнили дини. Разрявят се мишите дупки за да се събере зърно. Някъде попаднах на описан случай на смесването на брашно с различни треви. Пикът на глада настъпва, през началото на 1933 г. През януари средното украинско селско семейство (5 души) разполага с 80 кг зърно до новата реколта, т.е. до август, всеки член на фамилията е трябвало да консумира не повече от 2 кг хляб месечно - 60 г дневно. В някои доклади се споменава за използването на коне за храна, например при пожар в конюшна изгорели 18 коня, тълпа от 100 души, въпреки опитите на полицията да ги спре разграбила месото. Започват самоубийства, както и убийства с цел грабеж. Стига се до най-крайното средство в такива случаи - канибализъм. Тук ще изредя няколко случая на които попаднах из архивите. Някои думи, предимно имена са заличени затова и превода е малко неясен. Също така не всички са от Украйна.
 - “В село Нестеровка на 16.03 ....... убита шест годишната дъщеря и изядена по предложение на ......... с цел да се покаже до какво води съветската власт” (арестувани са)

 - “В село Евгенеевка колхозницата .............. убила своята 2 годинишна дъщеря и месото по нейни думи изяла. В дома са намерени кости които според медицинската експертиза са човешки на дете 1 - 2 годишно. (арестувана е)”

 - “В село Голодявка колхозници убили своето 3 годинишно дете. Част от него е използвана за храна.”

 - “В село Таволожка жена убила своя 9 годишен син и го изяла.”

 - “В дома на 34 годишна вдовица бил намерен труп на около 6 годишно момиче, след разпита тя  признала, че лично е убила 4 деца между 6 и 10 години за около 2 седмици. Децата тя примамвала в дома си, чрез своята 8 годишна дъщеря.”

 - “В Красноярския район” бил намерен труп на (просяк) починал от хипотермия. Властите положили трупа времено в хамбар откъдето той бил откраднат. Местен селянин отрязал краката му и ги сварил. Костите са намерни в дома му”

 - “При обиск в квартирата на починала жена бил открит трупа на 3 годишното и дете който бил осолен. Части от трупа липсвали”
“В село Куттер, бедна колхозница убила 18 годишния си син и го изяла. В убиството и канибализма участвали и двете и дъщери на 14 и 16 години. Голямата дъщяра при самопризнанията си казала, че са направили това от глад.”
 - “В село ГУКК, колхозница и децата и изяли трупа на починалия и съпруг. Оправдали се, че са го направили от глад.”



     Бих могъл да цитирам още такива случаи, но мисля, че са достатъчни за да се покаже положението. Както виждаме, повечето жертви на канибализъм са деца. Пикът на Гладомор се счита за февруари 1933 когато според някои изпочници умират по 25 000 души на ден. До края на съветстката държава Гладомор е пазен в тайна, и по това време малцина са хората извън Украйна които знаят какво се случва там. Съветската пропаганда отрича напълно глада, стига се дори до там, че кореспондентът на Ню Йорк Таймс, Уолтър Дюранти, който е привърженик на съветсткия режим в голяма статия отрича съществуването на глада за което дори е награден с Пулицър. По-късно е направено предложение да му се отнеме посмъртно наградата но не е прието.
     В крайна сметка трябва ли да се признае за геноцид Гладомор? Аз не се наемам да отсъдя. Не бива да се забравя, че не само Украйна е пострадала. Но във всеки случай за мен това е умишлено предизвикано. Искаше ми се да напиша по обширна статия но за жалост нямам време, а и умения. Приложил съм някои снимки но съм ги виждал да се отнасят ту за глада 20-21 ту за 32-33 и не мога да твърдя тяхната автентичност към кой от двата периода е.


Legacy hit count
7824
Legacy blog alias
34122
Legacy friendly alias
-18---Гладомор-1932-1933

Comments38

divedi
divedi преди 16 години и 6 месеца
Не забравайте, че това е исторически период, когато световна финансова и стопанска криза върлува из целия свят. Масов глад има даже в САЩ. Част от виновниците за грешките при колективизацията и индустриализацията са наказани през 1937-38 година. Много от тях със смъртни присъди. В процесите са доказани множество факти на вредителство, саботаж и диверсия. Извършителите са троцкисти.

Защо никой не осъжда Троцки и неговите главорези, съсипали територията на бившата Руска империя след 1917 година?

В историята на комунизма и СССР има все още много неизяснени моменти. Предстои много работа за честните историци.


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

Аз не съм учила за това нито в училище, нито в университета. Завършила съм специалност История и литература през 1993, но в началото на 90-те никой не говореше за това. На практика прочетох за този чудовищен период от историята чак когато трябваше да преподавам история в училище (97-98 година - тогава излезе най-сетне добър учебник за X клас).

Бях потресена, защото дотогава имаше пълно информационно затъмнение за злините, причинени от комунизма. И изведнъж изневиделица научаваш за това...

За мен е геноцид.

Спомням си разкази на оцелели, признаващи за канибализма, или че са яли дървени бурета (буретата са съдържали олио, част от което се е просмукало в дървото, и озверелите от глад хора са яли от това дърво).

Историците смятат, че фашизмът и комунизмът са двете части на една и съща монета, но аз мисля, че комунизмът е по-циничната идеология - защото претендира, че всичко извършено е в името на Човека. Кой нормален човек иска от негово име да се извършват такива неща?

(А за колективизацията на земята в България - имам свидетелствата на все още живи хора, които не са забравили "доброто", дето ги е сполетяло...).

 

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца
А, спомням си и реакцията на баща ми, когато му преразказах това, което бях научила за Гладомора: "Това не е възможно, Сталин не би допуснал такова нещо!"...Тогава разбрах, че на Балканския полуостров историята не се случва такава, каквато е - а каквато искаме да бъде...
Shuravi
Shuravi преди 16 години и 6 месеца
Ела, много добре си казала, че у нас хората като, че ли си мислят, че всичките престъпления на комунизма са някакъв вид голословна пропаганда. Щом си учител по история, не си спомням в кой клас бях, мисля в 9, но в учебника си бях виждал един много подходящ за случая плакат, незнам дали се отнася за това време - Украйна (изобразена като жена) разпъната на сърп и чук. Търсих я но за жалост не я открих.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
Никога не бях чувала за този период от историята на света. Истински ужас, съвсем определено сравним, ако не и надминаващ Холокоста. И твърде неприятно напомнящ за Африка. 

Честно казано не мога да си обясня кой човек би взел толкова глупави решения. Знам че е лесно да се съдят разни идеологии, но в крайна сметка, на върха на всяка идеология стои човек. И този човек взимайки решения, трябва някак си да ги оправдае пред себе си. Така описани нещата са напълно нерационални. Каква е ползата на който и да е управник ако в "житницата" му всички работници са мъртви? Ако приемем че зорът е бил икономически, това определено не е начин да излезеш от криза. Просто няма смисъл. И аз просто не мога да си обясня, защо някой би направил нещо, от което няма лична или обществена полза, а чиста проба абсолютна вреда. Наистина не разбирам смисълът. Съжалявам, но не мога да повярвам, че някой просто защото е лош прави лоши неща. Обикновено и лошите и добрите хора правят нещата с някаква цел. А в случая, целта ми е напълно неясна.

И другото, което ми е неясно е защо в селата гладът е най-голям, а не в градовете. Това значи ли, че градовете са имали някаква източник на храна? 

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
Ама чакай малко, в тия столове от къде се е взимала храната? Нали някой от някъде трябва да я произведе. Ако всички села тънат в глад и хората мрат, кой ще работи, кой ще произвежда?! Може да се разчита само на внос, евентуално.

Не ме разбираш правилно, не оспорвам информацията, която си дал. Просто я анализирам. Едно е да бориш неподчинението с терор, друго е просто да избиеш всички. Отново - не го оспорвам. Просто искам да разбера защо някой би направил това. Каква е причината в главата му, която да го оправдава. Независимо лоша или добра, просто причина, която да има смисъл. Дори и да е от типа "украинец е погледнал на криво Сталин и той решил, че мрази Украйна". Просто някаква причинно-следствена връзка. Такава връзка не виждам и затова питам ако някой може да ми разсяни. Просто защото не знам нищо по въпроса.

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
Ако храната се иззима от украинските селяни и се дава на украинските граждани, то тогава логиката става се по-липсваща. Да не говорим, че ако украинските граждани не са имали нищо против, то е трудно да се каже кой е виновен за геноцида.

Но както и да е, ако някой има по-конкретна информация ще се радвам да ни осветли по въпроса.


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

Ми, Дени, нека поразсъждаваме (само да припомня, преди да започнем, че един режим - какъвто е комунистическият, не се влияе от нормалната човешка логика).

--Земеделската продукция е единственото, с което може да се търгува в чужбина.

--Комунистите се опитват да уедрят земята в колхози. Но на общата земя хората не работят така, както на личната. Как може да се вдигне производителността? Като се наложи план, спуснат отгоре. Всеки опит този план да не се изпълни се приема като бунт срещу властта и опит да се "оставят без хляб" работниците (гръбнакът на съветската власт).

Извод - на властта и' е нужно зърно - за търговия с чужбина, за изхранване на работниците в градовете. Властта е решена да покори Украйна и украинските селяни, като им покаже, че е готова да плати каквато и да е цена, за да постигне целта си - "или ще ни се покорите, или мрете".

Знаеш ли как са изобразявани в карикатурите по-богатите селяни, т.н. "кулаци"? В най-добрия случай - като въшки, смучещи народната кръв...За комуниста всеки, "който не е с нас, е против нас" - и смъртта е най-малкото, което заслужават враговете.

И понеже липсва каквато и да е опозиция, обществено мнение или демократични закони - няма как останалата част от Страната на Съветите да разбере какво става... Не че като разберат, ще има много луди, които да се осмелят да протестират...

 

Конкретно за въпросите ти:

"Обикновено и лошите и добрите хора правят нещата с някаква цел. А в случая, целта ми е напълно неясна."

Съветската власт има за цел да изкорени частната собственост. И не познава друг начин да накара хората да работят "на общото като на свое", освен да ги наказва жестоко. В заводите не е било по-различно - поне в началото - не си изпълняваш нормата - значи си враг на народа. Просто там нещата не е възможно да се окрупнят в такава степен, че да се стигне до масови наказания и съответно - до масов глад. Но не си мисли, че работниците са тънели в разкошество...Наскоро четох автобиографията на балетиста Рудолф Нуреев - баща му е в съветската армия, майка му е работничка, която едва е спасила от гладна смърт децата си. Самият той казва, че единственото, което си спомня от детството си, е, че непрекъснато е бил гладен. Основното, което са яли, са картофи...

Целта е победа на всяка цена. Какво тук значат някакви си няколко милиона личности?

 

"... защо в селата гладът е най-голям, а не в градовете. Това значи ли, че градовете са имали някаква източник на храна? "

Да, храната е идвала от селата... (по-късно - и от българските консервни фабрики - моят мъж като дете е работил лятото в нашата фабрика, произвеждайки продукти, които никога не се продаваха на нашия пазар. Всичко заминаваше за СССР).  

Пак казвам, в градовете положението е било не по-малко трагично. Пример - къщата на фабриканта X е конфискувана. Семейството му е изселено на север, а в дома му се нанасят 3,4,5,6 семейства на работници. Готвят в обща кухня на примуси, ползват обща баня, абе живот в комуна...без романтиката...



Няма какво да пиша повече освен едно - на всеки, който се интересува от темата, мога да препоръчам само една-единствена книга. Най-любимата ми книга, която стои на нощното ми шкафче, която препоръчвах на учениците, които ми задаваха подобни въпроси, книгата, определена за най-добрия роман на XX век - "Майстора и Маргарита" на Михаил Булгаков. Всичко е там. Само дето не е толкова депресиращо като в учебник по история. И е много по-вярно...

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

Понеже подпалих, още един пример, вече от нашата история. Когато писателят Георги Марков критикува комунистите и е принуден да емигрира, за да не бъде унищожен, това не им е било достатъчно. Не им е било достатъчно, че са го прокудили от родината му, че са му отрекли правото да пише на родния си език и да живее сред роднини, близки и приятели. Затова и пращат убиец, който да го унищожи и физически - и то точно на рождения ден на Тодор Живков. Нагло самопризнание, просто защото не им пука. Кога им е търсена отговорност, че да им пука???

Ave, Caesar, morituri te salutant...

 

Враговете са убивани не само за отмъщение, но и за назидание на другите - така че никой да не се осмелява дори да си помисли да критикува...Надявам се вече е ясно защо животът на непокорните няма никаква стойност в тоталитарните общества...

(А животът на покорните струва колкото надницата, която изкарват)

 

 

Terkoto
Terkoto преди 16 години и 6 месеца
Ела, не се ядосвай, всичко произлиза от годините на Дени - тя просто никога не е била свидетел на абсурдностите на комунизма.

Дениджейн, аз си имам личен пример - след като дядо ми отказал да влезе в ТКЗС, нивите и лозето му били национализирани, всичко било изкоренено - плодни дървета, лози ит.н., и на тяхно място били засадени моркови. А, не споменах, че действието се развива в Добруджа. Баба ми се смееше на това до края на живота си и все разправяше какви прекрасни моркови се раждат в Добруджа. Та логиката на Гладомора е горе-долу същата : няма да е вашето, ще е както аз казвам, ако ще всички да умрете от глад. Основата е в нещо, което Георги Марков дефинира като "врагомания", която се насочва към селяните (кулаците) и към интелигенцията.

Обаждам се само защото ми стана кофти, че хора като Дениджейн не подозират дори за тези факти. Това не е като да не знаеш какво са "уейфите" - това е истина, историческа истина, от която трябва да се вземе урок. И - ако не се лъжа - една от основните причини някой от нас така яростно да се съпротивляваме срещу всеки опит да се въдвори комунизъм, да се оправдае по някакъв начин, да се намери положителното зрънце, което би трябвало да е там някъде...Според мен тези факти от историята трябва много внимателно да се изучават, за тях трябва да се говори, за да не се заблуждават хората. Да не допускат дори мисълта за нещо позитивно в комунистическата идея и много ясно да осъзнаят до какви извращения води тя.


 


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
Уф, Мозилата ми пак се прецака и затри писанието ми.

Та казвах, че явно най-голямото зло не е да правиш всичко заради себе си, а да го правиш просто защото можеш и не ти пука ама изобщо от последствията. Защото за мен е очевидно, че ако целта ти е повишаване на продукцията, то тази цел няма как да бъде постигната ако избиеш всички работници. Освен може би ако нямаш под ръка още толкова работници, с които да ги заместиш, но дали преместването им ще си заслужава е друг въпрос. Или поне би трябвало да е очевидно за всеки мислещ човек. Може би Сталин не е бил от тези хора. Винаги съм си мислела, че Атлас на Айн Ранд е просто утопия, но явно не е. Тъжна картинка.

Но съвсем определено не мисля, че целта е била наказание. Наказанието може да има смисъл, само ако може да доведе до някакъв резултат след това. Примерно, ако искаш хората да ти работят в колхозите като роби, каква полза като ги избиеш всичките. Когато е непропорционално, наказанието не е наказание, а минава в някоя друга графа.

Както и да е, може би си права, че не трябва да търся логика. Просто ми е трудно, защото такива действията, така представени са просто напълно безмислени. Мога да разбера лагерите и изселванията. Пак са чудовищни, но следват някаква логика. Но да избиеш милиони просто, за да покажеш, че можеш е неизмеримо зло. Странно защо има толкова много филми за Холокоста и толкова малко (западни) за Сталин. От този период ще изглеждат почти като фантастика, толкова са далече от всичко, което човек може да си представи.

Благодаря ти Ела за информацията. Съжалявам, че не мога да споделя омразата ти към комунистите, но за мен всеки режим е съставен не от идеология, а от ХОРА. И вината за каквото и да е станало е в самите хора, а не в религията или идеологията, която изповядват. И не мога и не искам да си представя, какви хора могат да участват в избиването на милиони (пък и по-малко) и да не им пука. А това продължава да се случва в историята ни. Явно нещо сме сбъркани.

А Майсторът и Маргарита съм я чела, но са ми останали други спомени от нея. Беше преди сигурно 10 години. Не разбирам защо такива хубави книги ги няма в програмата. Все пак едно е да си я прочетеш сама, друго е да я обсъждаш на дълго и на широко.

Shuravi
Shuravi преди 16 години и 6 месеца

Ето и един плакат от същата година. Както винаги комунистическата държава е раят на земята.

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

Дени,

За омразата - не мразя никого. Опитах се коментарите ми да звучат максимално безпристрастно, но когато описваш Злото в най-чистия му вид, няма как само за цветя да се говори.

Омраза не мога да изпитвам, защото почти всичките ми роднини, мир на праха им, бяха комунисти. От вида идеалисти, които вярваха, че това е най-великият строй нa земята. Опитвам се само да разбера, както и ти. И да не мълча, когато мога да говоря. Щото преди нямах право да говоря...

Аз също си зададох въпроса - защо в Украйна се е стигнало до масов глад и канибализъм при уедряването на земята, а в България такова нещо не е имало? Според мен това се дължи на няколко фактора - първо - личността на Сталин (параноичен, безмерно жесток и свръхамбициозен фанатик).

Второ - комунистите все още са пробвали, нямали са опит, развихрили са се в цялата си първична жестокост, за да подчинят тези, които не са искали да вярват, че това се прави за тяхно добро. С времето са се научили, че има и други методи - по-рафинирани, по-"хуманни". Та в България, Полша и т.н. комунистическата власт вече е имала опита на съветските другари. Затова са обработвали хората поединично.

Освен това за разлика от нас, които сме само няколко милиона, Сталин е разполагал с много "човешки материал". Работници в тази необятна страна колкото щеш.

Целта за този момент е била - масова колективизация на земята. За разлика от работника, който не обича твърде машината, на която работи, селяните са били привързани към земята си и животните си. Обичали са ги. Когато идеш при един такъв човек и му кажеш, че си дошъл да изкараш кравите му от НЕГОВИЯ обор, защото частната собственост е неморална, този човек ще се съпротивлява. За да го накараш да бъде роб и да се подчинява - трябва да го направиш роб. Да му вземеш всичко, което притежава; да го прекършиш - психически и/или физически - за да няма собствено мнение.

Сталин е местил огромни групи хора на етнически принцип - точно като Хитлер - товари цялото племе от Кавказ на влаковете и го закарва на хиляди километри...После що имало днес недоволни в Чечня...

Мисля, че за тях "целта оправдава средствата". Да, унищожили са няколко милиона, но тия, които са останали, вече са били "убедени привърженици" на държавната собственост. Не е имало нужда да им се пращат надзиратели с камшици, които да ги карат да орат. Те сами са се надзиравали и са се пазели.

Още една книга по въпроса - макар и художествена литература, но е базирана на лични преживявания - "Един ден на Иван Денисович" на Солженицин.

Замисляла ли си се, че идеите на комунистите и на Христос си приличат удивително? Само дето има огромна разлика в начина на реализация. Христос проповядва любов, а комунистите - омраза към всеки, който не е с тях. Твърде скъпо струваше на света да наблюдава експеримента "комунизъм", който доказа за пореден път, че омразата не може да води, вдъхновява и съзидава...

A най-лошото е, че все още не сме го разбрали...

Terkoto
Terkoto преди 16 години и 6 месеца
Сутринта писах един коментар, който изчезна и цял ден чакам някой админ да ми го възстанови, ама - не. Та в този мой коментар се казваше, мисля, че отношението на Дени се дължи на това, че тя никога не е виждала с очите си абсолютно нелогично поведение на човек случайно грабнал шепа власт. Това е много много познато - безумният лозунг "Вся власть рабочим!". Ама кой е тоя "рабочий", има ли знанията и възможностите да употребява власт - това не е важно. Такава идеология, Дени, от който и да се упражнява, води до извращения. Другото, което неминуемо води до извращения, е характерното "уеднаквяване на хора" - безумните лозунги за "равенство и братство", последвани от дълбокомисленото “От всекиго според способностите, всекиму според потребностите.” Това, Дениджейн, значи, че ти, понеже имаш повече способности, следва да даваш повече, а аз може да нямам способности, но пък имам потребности и съответно ще получа повече, особено ако се казвам...напр. Станишева или Живкова. Не е грешката само в изпълнението. Грешката е в самата идея - защото е нелогична. Ти виждаш ли логика в такива действия?

 

Та така. Ще съм благодарна, ако някой админ все пак ми върне коментара от сутринта, че не помня какво точно разправях там, а не ми се иска да се повтарям.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
А скъпо, скъпо само на нашата част на света. За останалите всъщност излиза много евтино. Call - центровете да не са им във Франция...

Както и да е, благодаря ти за обясненията, за съжаление аз уцелих точно време, в което никой не знаеше какъв точно е, и съответно не съм чувала нищо от тези неща. Както и от много други, разбира се.

Права си, това наистина е злото в чистия му вид. Просто друго не мога да го нарека. Честно казано не мисля, че всичко което се е случило се дължи на преследването на някаква цел. По-скоро е както ти казваш, искали са, били са фанатизирани и са се стоварили с цялата си мощ, без на никой да му хрумне, че от това полза няма. Защото не споделям мнението ти за селяните и т.н. Човек ако иска, може да подчини хората по много начини. Да ги избиеш (и то от глад!) икономически е възможно най-неизгодният метод. Дори и със разселването, пак би трябвало да им излиза силно неизгодно. Защото всъщност губиш една цяла реколта, в която хората за съжаление на анализа измират. Но си права, голяма страна, не е като да няма материал. Много материал, ужасно управление. Няма май нищо по-лошо от глупави хора с власт и амбиции и кофти икономическа обстановка в света. 

alexanderbeleff
alexanderbeleff преди 16 години и 6 месеца
   Мдааа - когато Белефф писа "Теория на историческата конспирация" отзивите бяха други!!!! Вижте се какви сте конформисти !!! УУУУУУУУУУУУУУУУУ!!!
chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Да не забравяме, че става дума за Украйна. Първо - нелюбезно приета в СССР Когато Хитлер влиза в Украйна местното население приема германските войници като освободители. Защо ли А?А?. Второ - житницата на бившия СССР. Ако владееш Украйна - владееш изхранването на съюза. Трето - подчинение чрез такава нечовешка жестокост ще се помни винаги  и ще пречупи всякакви опити за бъдеща съпротива. Все пак на кой е фразата - Има човек, има проблем. Няма човек, няма проблем.
Shogun
Shogun преди 16 години и 6 месеца
Имало си го е това, и не знам дали някой ще седне да го отрича. Аз съм учила за това още в социализЪма, като студентка - за глада 32-ра-33-та година. Само не съм запомнила това название "голодомор" или подобно, но определено съм го учила като исторически факт.

Виж, за разстрела на полските офицери в Катынската гора разбрах чак през перестройката. Беше голям шок.


chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Ами, който е искал го е знаел. Който е чел го е знаел. Който се интересува за неща по-далеч от носа го е знаел. Но няма как да го знае човек, който защитава комунизма като Дени. Най-чудовищното е, че Дени тук почна да се прави на много умна и да развива някакви си нейни въпроси и логики само и само за да оправдае геноцида. Ама той бил икономически неизгоден. Разбирай, Дени би го оправдала ако е икономически изгоден. Ама той не бил логичен. Сиреч Дени би оправдала геноцида /нали си е комунистически все пак/ ако беше логичен. Не оправдавайте отровата във мисленето на Дени (според мен и във вените и, но не искам да го напиша, че ще вземе да се засегне на комунистическа кръв)с младостта и неопитността и. Бъдете сигурни, че ако беше видяла икономическа изгода би казала - ами налагало се е. И бъдете сигурни, че по времето когато ние страдахме от нейните другарчета тя би била комсомолският секретар или партиен секретар в университета, който щеше да донася в Държавна сигурност.

Дени един съвет. Препоръчвам ти да прочетеш две книги. Направи го - бъди сигурна, че ще станеш по-умна. Едната е автобиографията на Гюнтер Грас - Да люспиш лука.  Аз бях възхитен от две неща - литературният му талант. Борави прекрасно с думите, макар и в леко немски стил - едно изречение на две страници. И второ - това, за което те карам да я прочетеш - това, с което тя предизвика скандал в Германия, Полша и света. Изповедта му как досега близо 70 години е криел срама си от престъплението, че е бил доброволец към СС частите в края на войната. Тогава е бил само на 17 години. Също както и днешният папа. С, който заедно са били в плен. Възхитен съм от начина, по който го е разкрил в книгата. В България няма такъв човек. За това сме и България. А за теб съм сигурен, че никога няма да люспиш лука. На комунистите дори и срама им е непознат.

Втората книга е на един българин, живеещ отдавна в чужбина, но признат световно, а и от мен. Всичките му книги са прекрасни - не са литература, по-скоро философско-семантични. Книгата "На предела". Там ще разбереш значението на хората, идеологиите, хората в идеологиите и идеологиите в хората. И вземи порасни малко.

Ооопс - автора на книгата "На предела" е Цветан Тодоров.


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца
Много ми е интересно кой е писал като анонимен. Не само защото споделя моето мнение :).
chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
И моето мнение съвпада с анонимния, но защо е анонимен е интересно. Сигурно се страхува от ДС в лицето на Дени:-))

Най-важното от всички коменти е неговото: "Според мен тези факти от историята трябва много внимателно да се изучават, за тях трябва да се говори, за да не се заблуждават хората. Да не допускат дори мисълта за нещо позитивно в комунистическата идея и много ясно да осъзнаят до какви извращения води тя."


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

Чопар, има една мисъл: "Ако на 25 години човек не е социалист - значи няма сърце. Ако на 40 все още е социалист - значи няма акъл"...

 

Не се ядосвам, анонимни, особено пък на Дени. Тя е един от хората, с които винаги говоря с удоволствие.

Нима наистина в коментарите ми има нотка на гняв или омраза? Единственото, което аз бих искала да се усеща в думите ми, е "хладна глава и горещо сърце".

Простих - защото прошката ми е нужна на мен самата, но никога няма да забравя.

chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Ела, мисълта, която цитираш обаче не важи за хората, които са живели в условията на комунизма. Тя важи да речем за левите интелектуалци от 60-те и 70-те години на 20 век. Аз и досега не мога да си обясня един факт, който не ми дава мира и от време на време все изниква в мен. Защо гений като Сартр докрая на живота си защитава Сталин и коменизма дори след разкрията за Гулаг. След това много интелектуалци, които са подкрепяли варварска, пардон Съветска Русия се разочароват, разбират истинското лице на комунизма. Но не и Сартр. Ей, Богу нямам обяснение.

А за прошката - нямам намерение да им прощавам. Да го направи Бог.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
Абе chopar, ти да не си влюбен в мен? Че ме намесваш във всяка тема, която ти хареса и ме изкараваш основен враг на народа. Не ти ли харесва идеята, че всяка действие си има причина и последствия? Интересно, в твоя свят как се развиват нещата. Не са икономически теории, а теория на човешката психика - правиш нещо, защото имаш полза от него. И ако това нещо е толкова безумно тъпо и гадно, не просто трябва да се вайкаме и да го заклеймяваме, а трябва много внимателно да го изучим, за да разберем къде е бил проблема и да не го повтаряме НИКОГА. Същото ми е мнението и за Холокоста. Всяко зло трябва да бъде анализирано, за да не бъде повторено. Много ли кръвожадно ти се вижда? Ами съжалявам, според мен така върви рационалната мисъл. В страната на злите джуджете вероятно върви по друг начин, но за радост все още не живея в тази страна. И в професията, която съм си избрала задаването на въпроси, когато не разбираш нещо се поощрява.

И общо взето поведението ти към мен издава само едно - чиста проба злоба към възрастта ми, към това че съм пропуснала и пропагандата За и пропагандата Против СССР. Ми какво да се прави, свиквай, ако имаме късмет ще има още много като мен. Ако нямаме - още много като теб.


chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Разсмя ме с последното изречение. Дай Боже да нямаме.
divedi
divedi преди 16 години и 6 месеца
САЩ, Западна Европа, Канада и други държави са копирали много неща от социалистическия лагер. Става дума за планиране, създаване на индустрия, изследване на Космоса, наука и технологии, практики в образованието, социалната политика и здравеопазването.



chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
"а трябва много внимателно да го изучим, за да разберем къде е бил проблема и да не го повтаряме НИКОГА." Проблемът е в хората, като теб. Благодарение на такива като теб подобни идеологии се крепят. През 30-те години ако беше германка ти щеше да си една прекрасна млада националсоциалистка задоволяваща осеменителните програми на фюрера. Ако беше през 30-те години в Русия щеше да си една прекрасна млада сталинистка, която щеше да разстрелва украинските селяни. Но понеже си в 21 век, слава Богу си само една бледа реминесценция на идеологиите на злото, но достатъчно дразнеща демократичните ми чувства.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 6 месеца
А, chopar - "Разсмя ме с последното изречение. Дай Боже да нямаме.". Т.е. се молиш да няма млади хора?! Ти добре ли си, извинявай. За твое щастие и мое нещастие, обществото ни определено върви в тази посока.

И честно казано не разбирам, от къде ги вадиш тия заключения каква бих била. Доста грозни думи, надявам се да ти доставя удоволствие да ги пишеш, защото на мен със сигурност ми доставя силно неудоволствие да ги чета. Но какво пък. Радвай се. Силата винаги е в тези, които нямат сърце. Ако аз исках да отговарям както подобава, щяхме интересен разговор да си заформим. Но, понеже не съм като теб, си лягам. В крайна сметка човешката глупост е безкрайна. Пък кой прав, кой крив, то се вижда. Ако хората имаха мозък и го ползваха по предназначение, щяха да виждат колко безмислени са подобни чудовищни гадости и просто да не ги правят.

Само ще помоля повече да не ме намесвате в темата, ако обичате. Исках да получа информация и получих, за което съм благодарна. Но щом като няма да водим цивилизован разговор, нямам намерение да участвам и този път наистина може и да се обърна към модератора. Никак не ми е приятно да ме свързат с осеменителните програми на фюрера. Колкото и да ти е невероятно.

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 6 месеца
Ела, аз съм Анонимния, който вчера цял ден беше изхвърлян от системата. Ама ти не ме ли позна? :))

Чопар, единствената причина да съм Анонимен е изхвърлянето ми от системата и многото работа - не успях да си потвърдя коментарите навреме.

И абсолютно, с две ръце подкрепям това, което казва Ела : "Ако на 25 години човек не е социалист - значи няма сърце. Ако на 40 все още е социалист - значи няма акъл"...

Дениджейн, съвсем добронамерен е опита ми да обясня как виждам ситуацията. Надявам се да си ме разбрала правилно, нямам никакво намерение да те обиждам или да подценявам възрастта ти. Точно защото мисля, че си сериозен и интелигентен млад човек съм на мнение, че фактите за комунизма трябва да учат и анализират - за да може хора като теб да имат всички основания да не следват погрешни пътища.

 П.с.18+ заради ужасните снимки на трупове ли се появи? Време беше.


entusiast
entusiast преди 16 години и 6 месеца
Архипелаг Гулаг е достатъчна книга за да се разбере същността на Сталин и Съветската система. Другите книги на Солженицин! Аман от това мислене, "беше убаво оти иедохме кифтета" или ама "това не мога да го приема", И да можеш и да не можеш то се е случило!
chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Дени, моля се да няма такива като теб - млади, но кухи във всяко отношение на обществено политическото им мислене.

"Ако хората имаха мозък и го ползваха по предназначение, щяха да виждат колко безмислени са подобни чудовищни гадости и просто да не ги правят." - Дени, точно тук е успехът и силата на нацизма и комунизма. Прочети Цветан Тодоров, а и не само него. Най-голямата грешка, която се допускаше особено в началото на анализа на тези идеологии беше, че извършителите на геноцидите на комунистите и нацистите бяха обявявани за чудовища, луди, хора с психични отклонения.   НЕ !!! И ПАК НЕ!!! НАБИЙ СИ ГО В МЛАДАТА И КУХА ГЛАВА. ТЕЗИ ХОРА СА БИЛИ НАЙ-ОБИКНОВЕНИ - ТАКИВА КАТО ТЕБ, КАТО МЕН, КАТО ТВОИТЕ СЪСЕДИ, КАТО ВСИЧКИ НАС. НЯКОИ ОТ ТЯХ И ВИСОКООБРАЗОВАНИ И СУПЕРИНТЕЛИГЕНТНИ. ЗАДАЙ СИ ВЪПРОСА КОЕ ГИ Е НАКАРАЛО ДА ИЗВЪРШАТ ИЛИ ПОДКРЕПЯТ ТЕЗИ ЗВЕРСТВА. ИМЕННО ИДЕОЛОГИИТЕ ПРЕВРЪЩАТ ОБИКНОВЕНИТЕ И УМНИ ХОРА В ЗВЕРОВЕ. А ТИ СЕ КЛАНЯШ ИМЕННО НА ЕДНА ОТ ТЕЗИ ИДЕОЛОГИИ. ТОЕСТ ПРИ ОПРЕДЕЛЕНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА ТИ БИ СЕ ПРЕВЪРНАЛА В ЗВЯР СПОСОБЕН ДА ИЗВЪРШИ ГЕНОЦИД.


chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Случайна, не сте права с Ела, само и само да оправдаете фаворитката си Дени. Фразата за която говорите вече не е допустима. Тя важеше преди 3-4 десетилетия. Пак казвам, тя се отнасяше за младите, главно поетични кръгове и предимно във Франция. След като бяха разкрити всички престъпления на комунетата и след като ние изживяхме на гърба си този режим никой, който иска да нарича себе си умен или нормален не би защитавал соц или ком идеята. КАКВО ОЩЕ ТРЯБВА ДА ПРИЧИНИ ЕДНА ПАРТИЯ КРЕЩЯ АЗ ЗА ДА ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ ГЛАСУВА ЗА НЕЯ. ИЛИ ДА СЕ ПОДКРЕПЯТ ИДЕИТЕ И. Защото трябваше да ги забранят като нацистите и да не им се дава думата. И ако Дени си проповядва социдете да я чака глоба или поне затвор. Защото защитава човеконенавистническа идеология убила милиони хора, разсипала хиляди човешки съдби. И такива хора ще ми се явяват в нета и ще ми се правят на умни . Да ви тежат на съвестта Дени унищожените човешки души от любимата ви социалистико-комунистическа идея. Нямате никакъв срам престъпници такива.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 6 месеца
Чопар, категорично не съм съгласна нито с тона ви, нито с идеята, че Дени е "фаворитка", нито с отричането на правото на избор.
Shuravi
Shuravi преди 16 години и 6 месеца

Надявам се да не са украйнските деца от онова време, иронията би била твърде голяма ...

divedi
divedi преди 16 години и 6 месеца
Демократите, бивши апаратчици и комсомолци, докараха Русия до такава мизерия, че Сталин започна да става все по-популярен за руснаците. Защо? Спечелил е Втората световна война и е изградил на два пъти индустриалната база от нулата.

Демократът Чубайс беше заявил, че въбще не му пука, ако 30 милиона човека не се аклиматизират към пазарните реформи и умрат. 20-30 милиона наистина се губят в годините на прехода. Абортите въобще не ги смятаме.

РИформаторите само рушат и унищожават, а не съграждат нищо ново. Унищожени са 70 000 завода. Не се инвестира в инфраструктурата, само гледат да крадат.

У нас, както в Русия, старите кадри и техните дечица и внуци пак са власт.

И преди и сега БКП/ДС е мафия!

Избор на най-популярна личност в Русия през 2008 г.


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 6 месеца

Чопар, когато крещиш, с теб не може да се разговаря.
Само не разбирам защо те дразни това, че говоря с Дени. Аз съм учител. Работата ми е да предавам информация. Когато някой иска да знае, умее да задава въпроси и да мисли самостоятелно - аз му отговарям.
Фаворитизъм?! Пази Боже, това е страшно обвинение :).
Харесвам Дени, тя е свестен човек. Това прави ли ме твой враг?


Някой се опита да ти намекне, че се държиш точно като комунистите, които толкова мразиш.

 

chopar
chopar преди 16 години и 6 месеца
Ела, който и да крещи, с него не може да се разговаря. Лошото е, че не усещате колко префинена е в арогантността си червената Дени. Но това е характерно зачервените. Докато Хитлер залагаше на грубата сила, те бяха страхотно коварни и все още са живи. Но както и да е. Няма Закон за декомунизация в БГ, не можем да ги преследваме, не можем да ги ловим, да ги уволняваме, затваряме и т.н.

Не може да е комунист и да е свестен. Ако е така няма да е умна. Или обратнотоКато във лафа - Ако си комунист може да си честен, но нма да си умен. Ако си умен може да си честен, но няма как да си комунист и т.н. - триъгълника с умен, честен и комунист го въртиш. Винаги едното се изключва.

Незнанието е простимо за учениците. Затова и ги обучаваме. Дени май е завършила и може да се самообразова. Ако не може, 'щото специализира да не си дава мнението по политиката. Аз това искам просто да не говори за политика, защото е предубедена.

 Ела, научих нещо от всички книги и филми, които съм изчел и изгледал. На злото трябва да се отговаря с недобро. Злото трябва да бъде смачквано в зародиш. Никаква милост. Абсолютното зло в нашите цивилизации са комунизма и нацизма. Това е. Факт.

Не си мой враг. Макар, че аз станах май враг на всички.


stefanmanolov
stefanmanolov преди 11 години и 6 месеца
Изненадан съм колко малко се знае за някои ужасяващи събития от 20 век.
За тези които се интересуват от темата препоръчвам  филма Съветската история 
( The Soviet story ) заснет по поръчка на Европейския парламент. във връзка с отбелязването на Голодомор през 2008 година.
Във филма има потресаващи кадри , както и разкази на очевидци на събитията.
By Eowyn , 30 November 2007
Онзи ден трябваше да отида до СУ, за да си получа някоя и друга оценка и да мрънкам да ме изпитват, трябва все пак НЯКОГА да завърша. И понеже преподавателите нямат особен навик да са навреме за приемните си часове, прекарах половин час в любимото си занимание - четене на лепнати на стената обяви. В СУ е много интересно, обикновено са на различни езици, някои от които не ги разбирам, но е интересно да се опиташ да налучкаш какво ти казват тия хора, да сравняваш с езиците, които говориш...Абе, филологически обогатяващо е да четеш обяви. И както четях обяви, нещо грабна вниманието ми.
http://humana.org/default.asp
Обява за обучение за доброволци в Африка.
Когато миналата година, афектирана от вбесяващия шофьорски курс и вбесяващото поведение на баща ми покрай него, креснах, че ми е писнало да се занимавам с простотии и искам да се занимавам с нещо, което би ми помогнало да спася света, баща ми още повече се вбеси :):) и ме нарече глупава идеалистка.
Че съм идеалистка, идеалистка съм, за глупава може да се поспори, макар че не е съвсем сигурно кой ще излез е прав :)
И тъй да се каже,  опитвам се да спасявам света както мога -  къде с  програми и презентации за Зелен офис, за да внуша на колегите, че това нещо  глобално затопляне, промяна на климата в резултат на човешката дейност хич н е  е измишльотина с цел правене на пари. Или пък с цъкане по разни сайтове, от които спонсорите уж дават пари за храненето на гладните дечица в Африка, или пък с пращането на смс-та за болни дечица...
И изведнъж - възможност да направя НАИСТИНА нещо. Нещо, което не е ВИРТУАЛНО, а действително е свързано с помощ на място. Нещо, което ще ме промени, ще промени светогледа ми. Най-вероятно ще ме направи по-тъжна, но и много по-добра.
Разбира се, би трябвало да напусна уж хубавата си работа. Ицо беше съгласен да ме пусне една година във Варна, половин в Африка и още половин в Европа, докато си мислеше, че това всъщност е проект на компанията, в която работя. Да, ама не. Като чу, че би трябвало да напусна, за да ида, никак не се въодушеви...Та ще се наложи да го отложа. За кога обаче ? Да не би пък за  когато ни се роди дете? Тогава толкова ще искам да ида всъщност...
Всъщност едната ми компания (аз работя за 2 ) уж се грижи за света. Произвеждат пестициди, инсектициди и някакви други "циди", с цел подобряване на реколтата и изхранване на населението с по-малко храна. Генно инженерство му се викаше на това и химийка. А онзи ден ни пуснаха едно промиващо мозъка филмче как всъщност тези продукти били МНОГО сигурни, защото минавали през поне 10 години тестване преди да навлязат в употреба. И как сейфъти мениджърката даваше съвършени моркови на двете си щастливи закръглени деца. Куул.
А за другата ми копмания, четох в един от нюзлетърите историята на един от работниците - човекът помолил за не си спомням колко време (3 седмици или 3 месеца) неплатен отпуск, за да отиде да помага в сиропиталище в Африка, да учи децата на английски и компютри. Ами пуснали го човека! И работата му запазили даже.Защото преценили, че щяло да бъде полезно за компанията като символ на толерантност и грижа за бъдещето.
Тъй и тъй, явно в двегодишната програма на Хумана няма да мога да отида, но дали не мога да подпитам, базирайки се на тази статия, в моята компания дали могат да ми/ ни (може пък и други да има?!) организират подобно нещо? Макар че сигурно им е писнало от моята грижа за света, то не беше Зеления офис, че им пробутах, сега грижа за Африка...Сигурно ще ме запитат и кога най-сетне ще се загрижа за пряката си работа :)
И все пак ми се иска да спася света...


Legacy hit count
2664
Legacy blog alias
16171
Legacy friendly alias
Да-спасиш-света-

Comments10

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 5 месеца
Ми що не, пробвай.
Аз дори си мисля, че ходенето до Африка би било супер, ако няма опасност да те отвлекат или застрелят. В крайна сметка като си имаш семейство вече няма мърдане. Особено ако си намериш някоя дружка (приятел, мъж най-добре) поне няма да се чувтваш сама.

Но ми е малко странно как работиш за света в компания за модифицирани храни. А ако не ги смяташ за сигурни защо работиш там?
Eowyn
Eowyn преди 18 години и 5 месеца
Щото късно разбрах ;) Всъщност моята компания наема хора, които работят за другата. Когато първоначално те наемат, не ти казват какъв е другият проект. Аз мога да поправям компютрите на още други 5 компании, просто в този проект попаднах, след като ме взеха. Освен това реалната компания, на която съм служител всъщност, има много добри инициативи в екологията, за тях си струва да работиш. Когато се отвори възможност, ще поискам да ме преместят в друг проект. Ако не са ме изгонили дотогава, че все много ми знае устата :)
Vod.net
Vod.net преди 18 години и 5 месеца
Общото ми впечатление е, че си объркана. През главата ти минават десетки неща, които могат да бъдат направени... и които си струват.
Чувстваш какво е редно, искаш да се бориш. Но... има едно голямо Но - твоят приятел. Но може би не трябва "да те пуска". Пусне ли те, може да отлетиш сама...
Обмислете го, направете го - ако си струва. Да си идеалист е чудесно, а уж хубава работа винаги можеш да си намериш. И може би точно сега е момента - докато все още ги няма децата : ) ... ами направете го заедно, опитайте се да направите света по-хубаво място за живеене, разперете крила, открийте смисъла!
Serenity
Serenity преди 18 години и 5 месеца
Той не й е приятел, а съпруг :)

Вин, идеята е просто прекрасна - идеалистична, изискваща много раздаване, супер удовлетворяваща (предполагам). Ще се занимаваш с деца, най-вече! Което си е просто перфектно.

И аз съм мислила за подобни неща, но имам още 2-3 годинки докато я завърша гадната филология =) А дотогава кой знае какво ше ми се случи...

Хвърли му едно яко обмисляне и пак пиши =)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 5 месеца
Абе съпруг, приятел, важното е човек да се чувства удовлетворен от живота си. Пък и той може да отиде с нея, това си е голямо приключение. Честно, много ти се възхищавам, че изобщо го обмисляш. Аз не бих. Не защото не ме интересуват децата в Африка, а защото не мисля, че съм готова да дам такава помощ. Но ако ти мислиш, че това ще обогати живота ти, наистина сега му е времето.

А за работата-е случват се такива неща. Може пък като вътрешен човек да можеш да направиш повече от колкото като външен. Да живее партизанството :)
Eowyn
Eowyn преди 18 години и 5 месеца
Не ще да дойде, категорично ми отхвърли идеята. Преди 2 месеца започна обучение в една фирма и не иска да ги зареже.
Но тъй или иначе още повече се дърпа за детето, така че очевидно това скоро няма да ми пречи. Ще го изчакам да свикне със София (забравям, че не всички за запознати със семейната ни история - той дойде тук преди 3 месеца ) и да пуснат самолетната линия София-Варна за 10 евро, както обещаха. През това време ще проуча много добре въпросната фондация :)
Ще ви пиша, 100%, когато имам някакво решение в каквато и да е  насока.
Хм, ето днес е 1.12. Световният ден за борба със СПИН, може би неслучайно идеята ми идва около тази дата...(аз много хубаво мога да си насосвам "знаци" :):), които са в моя полза )
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 5 месеца
А пък да ви кажа на мен винаги ми е много чудно защо ако един мъже реши да прави кариера или нещо подобно просто заминава. Ако е жена, почва едно чудене. Не за твоя случай, за себе си говоря. Просто не ми се ходи никъде без моя приятел. И това ми е много тъпо. Щото ако бяхме в обратното положение аз вероятно щях да тръгна с него...

А иначе, работата със знаците, нали знаеш :) По-добре си събери информация и сама си реши. Кефят ли те условията, рисковете, идеологията. И ако да, тръгвай и не му мисли. Да де и ни пиши за откритията ти :)

kelvinator
kelvinator преди 18 години и 5 месеца
Разговорът е интересен.
Но първоначалният пост е още по-интересен.
Някъде вече писах, че не започвам нов проект, ако не съм убеден, че това ще направи тази Земя по-добро място за живот.
Аз съм страхотен оптимист, но напоследък се замислям как да използвам отрицателния полюс на вектора.

Абе, май ще трябва да пусна отделен пост...
Terkoto
Terkoto преди 17 години и 7 месеца
здравей.аз залепих онези жълти и сини листи из коридорите на су и на още няколко места,които сметнах за добре. заминавам след десет дни. за англия.там ще се обучавам 10 месеца преди да замина за африка. трета година право завърших миналата година. не е за мен това. малко налудничаво звучи идеята за някои хора. обаче времето така лети..... ако на някой му е интересно - оставям e mail- vasilevamaria@hotmail.com да пише-ще разказвам с удоволствие. успех!
Terkoto
Terkoto преди 16 години и 4 месеца
Това че си имаш някой до себе си и че не можеш да правиш, това което искаш не значи че не можеш да помогнеш. в момента е 1:23АМ. Това което ти написа...наистина е доста емоционално...по точно ти си го написала от сърце и душа.Аз също пиша глупосто когато ми дойде от сърце....спирам с глупостите. Искам да кажа едно изречение. Ако ти нямаш тази възможност,помогни на другите да осъществят твоята възможност. аз искам да съм доброволец.нямам пари, нямам работа и искам да се махна от глупавия народ който ме заобикаля.Искам да съм сред добре мислещи хора,които да са на моето ниво...дали ще работя за пари или за слава....мисля че за слава ще ми е по добре.Мразя парите и ми се гади от тях.От години искам да помагам на бедните, и ако ти ми помогнеш да стана доброволец ще съм ти много благодарен.
By alexi_damianov , 3 August 2007

Чух името на тази област преди не повече от година. Беше поредното далечно африканско име, което водещите на новините споменаваха с тъжно сключени вежди. На поредната разкъсана от война, глад и мизерия земя, за която всички "съжаляваме, че нищо не можем да направим". Племенна война, геноцид, дрипави бежанци гледат отчаяно в безчувствените камери на западни телевизии. Историята е толкова позната, толкова банална, толкова африканска, че никой не я забелязва.

Чух за Дарфур преди не повече от година. А там се избиват поне от 2003-а. Точно по същото време, когато започна месомелачката в Ирак. Но след като падна първата бомба в Ирак, а и много преди това, пак тези безчувствени камери се бяха истерично вторачили и в най-дребната песъчинка на иракската пустиня, в отпечатъка от стъпката на всеки американски пехотинец. И най-вече, в трагичната съдба на всеки репресиран от режима на Саддам Хюсеин. А бяха напълно слепи за трагичните съдби на хората от Дарфур.

Нима изтребените от Саддам ги е боляло повече, докато умират, отколкото жертвите на геноцида в Дарфур? Нима куршумите на федаините биеха по-силно от куршумите на Джанджауид(буквално: "човек на кон" - така се наричат арабскоговорящите номадски милиции, които са сочени за извършители на геноцида срещу хората в Дарфур)? Човешките права в Ирак повече ли се нарушаваха, отколкото в Судан? Разбира се, че не.

Но докато пясъците на Дарфур се напояваха с кръвта на невинните, пясъците на Ирак бяха напоени с петрол. А бензинът, с който се движат милионите коли в САЩ се прави не от спасени човешки животи, а от петрол. И затова гигантската доларова империя насочи умните си ракети срещу Саддам, а не срещу Джанджауид. А не защото суданските милиции режат глави по-безболезнено от Саддам.

Това е ясно на всички. Въпросът е какво може да се направи. Тия дни ООН реши да изпрати 26 000 миротворци, които трябвало да спрат клането на невинни. Естествено, че няма да са достатъчни, те са наполовината на българската полиция, а става въпрос за площ, пет пъти по-голяма от България! И почти равна на тази на Ирак.

Като споменах Ирак - а не може ли САЩ, като световен защитник на човешките права, да изпратят една въоръжена до зъби многохилядна армия, която да защитава невинните хора в Дарфур? Естествено, че може, но ако освен невинните хора, защитава и петролни кладенци, от които да може да черпи на воля, за да прави евтин бензин за редовия американец(в Ню Йорк например плащат по около 3 долара за галон, или приравнено в български мерки, около 1,20 за литър. Ако не вярвате - http://www.newyorkgasprices.com/).

Решението е ясно - трябва в Дарфур да се открие петрол!

Иронията настрани. Като споменах и България... Какво прави България в Ирак - знаем. Съобщават ни през ден нещо за нашите "герои" там. А някой някога да си е задавал въпроса какво правим за местата като Дарфур? Нямам информация, но мога да се обзаложа, че броят на изпратените от България миротворци и сумата на отпусната хуманитарна помощ се изписват с една и съща цифра - 0. Защо да можем да плащаме милиони за военна мисия със съмнителни цели в Ирак, а да не можем да участваме в спасяване на невинни хора!?

Ако ме подкрепяте, изпратете следното послание на тези адреси:

infocenter@parliament.bg
press@president.bg
GIS@government.bg
iprd@mfa.government.bg

"Здравейте,
Аз съм български гражданин и се застъпвам за това Република България да вземе участие в организираната от ООН хуманитарна и миротворческа мисия в областта Дарфур, Судан. Смятам, че нашата страна трябва да се докаже като загрижена за спазването на човешките права по света, като не остане безучастна към трагедията на жителите на Дарфур.

Надявам се да се вслушате в гласа на избирателя!"

Адресите са поместени в страниците на Народното събрание, Президента, правителството и Министерство на външните работи като начин за връзка с тези институции. Ако искате да им напишете още нещо, или нещо, различно от това, което съм написал, давайте. Пратете това на ваши приятели, роднини, познати, колеги, на всички, които мислите, че може да са съпричастни към страданията на хората в Дарфур.

Legacy hit count
1268
Legacy blog alias
13990
Legacy friendly alias
Намерете-петрол-в-Дарфур-
Ежедневие
Размисли
Събития
Новини
Коментари

Comments3

divedi
divedi преди 18 години и 9 месеца
Проблемът е, че в Судан има доста петрол, който се изнася основно за Китай.
alexi_damianov
alexi_damianov преди 18 години и 9 месеца
Зная, че Дарфур е част от Судан. Не зная обаче дали силно пристрастен американски вестник може да минава за достоверен източник!

В Африка наистина има големи залежи на петрол, но те не са в Судан.

Сред световните сили има и други виновници за състоянието на нещата в Дарфур, да(може Китай да е от тях). Но не всички от тях се правят на защитници на човешките права по цялото земно кълбо като САЩ. Никой друг не споделя върховното лицемерие да се кълне в свободата и демокрацията, да плющи ракети и бомби, където може да изкара долари и да пише декларацийки за случаи като Дарфур, от които няма да има друго удовлетворение, освен моралното.
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 9 месеца
Аз научих за Дарфур преди два месеца и първата ми реакция бе подобна... Световният лицемер си е затворил очите. Защо? Защото няма келепир... :(
By acecoke , 21 February 2007
Четейки статията на Ванката Ангел реших и аз да си размърдам веществото по тези проблеми...

"Държавата отдавна забрави БАН. БАН - това е един неудобен проблем. Никой, дори тези, които работят там незнаят, какво точно става в тези институти. Оставени са на самотек, с жълти стотинки колкото да не умрат от глад.
И сега какво мнение да кажат тези хорица, бе то насреща си като имаш няколко милиона, а ти не смееш да загубиш и това подаяние от 300 лева, какво да се обаждаш. Я си кроткай.
Ще чакаме по - добри времена."

Ванка, били ми казал дали това са твои размишления или на този ст.н.с. Бешков от Националния природонаучен музей. Аз лично не вярвам, че няма човек, който се е докоснал по някакъв начин до БАН да не знае какво става там. Пък и с теб сме говорили по този въпрос не веднъж именно в барче в БАН.

Обаче като се замисли човек "Оставени са на самотек, с жълти стотинки колкото да не умрат от глад." не противоречи ли с "...а ти не смееш да загубиш и това подаяние от 300 лева..."? Защото 300 лева не са много жълти. Няма значение. След година ако все още "Никой" не знае какво става в БАН, ще ви кажа...

Още нещо ми хвана окото в тази статия, но преди това погледнете този линк. Там може би ще видите колко човека са подкрепили "Натура 2000". Прави ли ви впечатление, че на прима виста не се виждат хора от "Шабленското, Варненско-Белославско и Дуранкулашкото езера, Дервентски въвзвишения, Провадийско-Роякско плато, района на Емине-Иракли, комплекс Камчия, Калиакра, Галата, Мелнишки пирамиди, Добростан, р. Места, Бакарлъка, долината на р. Батова, Палакария, Рупите-р. Струмешница, Триград-Мурсалица, плаж "Шкорпиловци", долината на р. Луда Камчия и зоната на Среден Пирин-Алиботуш."?!? Абе, хора, вие били ли сте в Добростан?!? Ми че там има една лампа в цялото село. Как очаквате тези хора да подкрепят проект за защитаване на природата, когато имат само нея, и когато няма какво да ядат. Ми естествено че ще се случва "Хората се опасяваха, че евромрежата може да спре инвеститорският интерес към тези зони на страната". Как ще обясните на гладния, че има нужда от природа. Това си го казаха и хората от Банско и Разлог по-време на дискусията по ТВ-то за ски-курорта. С какви очи мога да кажа на някой местен, че искам гора и планина, след като аз живея на топло и съм нахранен, а той се чуди как да си купи хляб. /дори ме фаща малко срам/

Ох болно ми е, ама лошото е, че в нашата криворазбрана демокрация нищо не се случва както в културният и интелигентен свят...

Кой е виновен тогава? Ха, виновен ли казах?! Я да видим по-нататък в статията:

"Ученият предупреди, че ще бъде потърсено решение извънрамките на България, чрез международни институции."

Да се надяваме, да се надяваме. Обаче какво ще стане... геноцид май. Зашото за половината население от държавата зависи то да оцелее (буквално) от тази "Натура 2000". Я да видим, ако господа еколозите спечелят - ми то ще стане гражданска война?!? Но за виновен говорихме. Кой може да каже кой е виновен и кой не?!

"По неговото мнение научните аргументи за отложените зони садостатъчно убедителни, но министрите не са се вслушали в становището наекспертите."

Това не ви ли звучи като "Съдът в Либия не се вслуша в докладите на международните експерти". Кого ощетява процесът в Либия? Семействата на медиците ни или "имиджът" на държавата?! Какво цели кампанията "Не сте сами"? Свобода за медиците или медиен имидж?! Защо бТВ и другите от кампанията "Не сте сами" не го каже това на тези, чийто хляб зависи от "Натура 2000"? Ами стига само Банско, Разлог и околията да се изсипат в София и ще соринат и бТВ-то и който се опита да им каже че не са сами...

Не знам, не знам. Писна ми от лицемерие. Спомням си Ентусиаста и новооснованата от него "религия". Много, много отдавна. Искам и аз там :(((

"Бедни, бедни, Македонски, защо не умря при Гредетин"*

*"Немили-недраги", Иван Вазов (май?!)

Legacy hit count
1099
Legacy blog alias
11418
Legacy friendly alias
За-БАН---НАТУРА-2000--и-в-к--Монитор-
42

Comments12

IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
http://bglog.net/BGLog/11395
http://bglog.net/BGLog/11400
http://bglog.net/BGLog/11403
Aнтон, по какъв начин печелят бедните хора от защитените природни обекти? Аз мисля, че интересите тук не са свързани по никакъв начин с обогатяването на социялно слабата прослойка на обществото. Становище на учени от БАН по въпроса - няма. Пък и да има какво от това, когато са намесени икономически интереси?
acecoke
acecoke преди 19 години и 2 месеца
Сам си отговаряш, Иван:

"Икономически интереси" -> Работа за местните -> Хляб

Народът има нужда от хляб и зрелище. "Натура 2000" му ги доставя и двете. Колко сме тези, които имаме нужда от планина и гора? Това се вижда, когато пуснеш постинг "Айде на Витоша...", "Айде на Лакатник..." или нещо подобно. А я виж като пуснеш "Айде на кръчма..." колко повече идват ;)))

Успешен ден и повече усмивки на всички!
IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
Мдааа... :( много жалко, наистина, но явно не си даваш сметка, какво ще стане, ако се унищожи и малкото ни останала природа... хм.
IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
Най - малката беда ще е, че "местните" ще останат отново без работа, а поради скапалото се, сухо време, няма да имат и ракия, за да удавят мъката...:)))
entusiast
entusiast преди 19 години и 2 месеца
Какво да кажа.... Подписвам всяка петиция защитаваща целостта на природата. Най-добре се чувствам високо в планината на палатка или хижа с елементарни удобства. Обаче, ако имам шанса да продам наследствени земи за космическа сума от над 100 евро за квадрат, както вървят в Банско, ще го направя... Колкото и да е жалко парите, които могат да спасят семейството от бедността стоят над всичко. Друг е въпросът, че протестиращите селяни си нямат представа какво всъщност е НАТУРА и са използвани от мутрите за протести. То всъщност май никой няма реална представа в държава ни. Да не говорим за екоорганизациите...корупция, източване на европари, битки кой е по-велик...
IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
Ето малко инфо за "местните", от "лицемерите":

Незаконна кариера в Никополско плато - подробно описание на случая
В Никополското плато са установени са 31 вида птици от Директива 79/409 на ЕС и 9 местообитания от Директива 92/43 на ЕС. Поради тези причини платото е включено в системата на проекто-защитените зони, както по Директива 79/409/ЕС (код № 96, ОВМ от 2005 г.), така и по Директива 92/43/ЕС (код №BG0000247). Мястото е от първостепенна важност в страната за опазване на хабитат 6250 Pannonic loess steppic grasslands, както и едно от най-важните за популациите на Testudo graeca, Elaphe quatorlineata sauromates, Coracias garrulus, Bubo bubo, Buteo rufinus, Circaetus gallicus, Calandrella brachydactyla, Spermophilus citellus, Rhinolophus ferrumequinum, Rhinolophus euryale, Rhinolophus mehelyi, Myotis myotis, Myotis blythii, Myotis emarginatus, Myotis daubentonii, Myotis capaccinii, Miniopterus schreibersii, всички тези видове, включени в Директиви 92/43 и 79/409, както в Закона за биологичното разнообразие.

В непосредствена близост до Никополско плато на 13.04.2005 г. започва работата по проект ТГС 2002/000-623-61 „Изграждане на (граничен контролно пропусквателен пункт) ГКПП и фериботен терминал Никопол – Турну Мъгуреле”, финансиран от програма ФАР на ЕС. Преди това инвеститорът – МРРБ е възложил доклад по ОВОС, който е изготвен от „Танго-консулт” ЕОД. Инвеститорът декларира, че изпълнителят „Транс – проект” АД, гр. София при строежа на фериботния терминал ще използва действуващи кариери за варовик и няма да разкрива нови или да разширява стари кариери. Поради това МОСВ не е издало решение, което визира този тип дейности – добив на материали. Въпреки това през юни 2005 г. подизпълнителят на проекта „Техноинженеринг груп” АД отваря за експлоатация две нови, нелиценизрани и незаконни кариери в НАТУРА 2000 сайта Никополско плато (землища на с. Въбел и на с. Муселиево). При експлоатацията на тези незаконни кариери са унищожени 30% от срещащите се в сайта площи от местообитание 8210 Calcareous rocky slopes with chasmophytic vegetation, 5% от местообитания 6240 Sub-pannonic steppes и 6250 Panonnic loess steppes. Унищожени са още 1 от 7 двойки Buteo rufinus, 1 от 4 двойки Bubo bubo, 10% от популацията на Testudo graeca в района, която съставлява съществена част от популацията на вида в Северна България. Двете кариери се намират в едно 4те находища в света (2 в България и 2 в Румъния) на Dianthus nardiformis (включен като „рядък” в международната категоризация на видовете IUCN), като е унищожена 30% популацията му в едно от двете български находища – Никополско плато. Взривена е скална ниша, местообитание на прилепи. Унищожени са популации на 5 защитени вида растения от Приложение ІІІ на Закона за биологичното разнообразие. Нарушени са Директивата по ОВОС, Директива 92/43, 79/409 и член 4 на Бернската конвенция, Споразумението за защита на европейските прилепи (EUROBATS) и Законите за биологичното разнообразие и за подземните богатства.

По сигнал, на 26.07.2005 г.и след проверка РИОСВ - гр. Плевен спира дейността на кариерата при с. Муселиево. Започват опити от страна на местната власт в лицето на община Никопол, и от държавната власт (в лицето на областния управител на Плевенска област – Цветко Цветков), за узаконяване на дейността на незаконните обекти. Това става, въпреки доказаната вреда, която причиняват кариерите върху НАТУРА 2000 мястото Никополско плато, и въпреки че не само неправителствени организации, но и водещи научни организации, като Институтът по ботаника на БАН и Националният природонаучен музей изпращат протести до отговорните органи.

Община Никопол отдава на концесия на „Техноинженеринг груп” АД имот №159, землище на село Муселиево, под предлог, че мястото е стара кариера. В предназначението на имота обаче, който се поддържа от фирма „Териториален кадастър” – гр. Плевен е записано „пасище с храсти”, т.е. имотът е земеделска земя. За да избегнат процедури по ОВОС, община Никопол и общинска служба „Земеделие и гори” незаконно променят с протокол предназначението на имота в „кариера”, което е земя за промишлени нужди. Нещо повече, освен че процедурата не е спазена, е направена явна фалшификация. Понеже представителят на фирма „Териториален кадастър” не е съгласен с незаконната процедура и подписва протокола с особено мнение, неговият подпис е фалшифициран в общинска служба „Земеделие и гори”. Изготвена е „експертиза” от името на Биологически факултет на СУ „Свети Климент Охридски” и Националния природонаучен музей, която „доказва”, че кариерата не причинява вреди на биоразнообразието в региона. Националният природонаучен музей протестира против фалшификацията и неправомерно преписаното му авторство и изготвя „контраекспертиза”, в която доказва голямата вредност на обекта.

Фалшификациите и незаконните действия, които допускат община Никопол и общинска служба „Земеделие и гори” са разкрити при разследване, проведено от Албена Симеонова – общински съветник в община Никопол, земеделски производител в региона и директор на природозащитно неправителствена организация – „Фондация за околна среда и земеделие”. Фактите за незаконните действия получават отглас в медиите и са обект на две парламентарни питания – до Министъра на околната среда и водите, и Министъра на земеделието на горите. Министърът на земеделието и горите назначава проверка, която констатира фалшификация на документи и неспазване на процедурата, което е признато от него при отговора в Парламента. Той обещава санкции за виновните лица и органи, които и до днес не са факт. От отговора на Министъра на околната среда и водите става ясно, че директорът на „Техноинженеринг груп”АД – Косьо Тодоров е глобен от РИОСВ – гр. Плевен с глоба 5000 лв. по Закона за подземните богатства. За унищожението на уникално биологично разнообразие (защитени видове и местообитания) все още никой не е санкциониран. Няма рекултивация на нарушеното място. Продължава нелегалния добив на малки количества от взривената маса от местните жители, които достигат до там с автомобили и каруци.

Заради огласените от нея факти, Албена Симеонова става обект на преследване от областния управител на Плевен – Цветко Цветков, който открито подкрепя „Техноинженеринг груп”АД, включително пред медиите. Той злоупотребява със служебното си положение с цел лично отмъщение на Албена Симеонова, защото не е прикрила информацията за незаконните действия на „Техноинженеринг груп” АД, на общинската служба „Земеделие и гори” и на община Никопол. Областният управител изпраща няколко проверки от областна служба „Земеделие и гори”, запорира банковите сметки на нейната фирма, заплашва я със саморазправа и т.н. Този натиск от страна на висш държавен чиновник продължава под различни форми и днес.

IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
Защитените територии в България се определят се от Закона за защитените територии и са създадени да опазват най-ценните и редки видове и места в страната. В зависимост от начина им на управление, се разделят на 6 категории:

* национални паркове – 3
* природни паркове -10
* резервати - 55
* поддържани резервати - 35
* природни забележителности - 457
* защитени местности – 175

Тъжната истина:

* Въпреки разнообразната ни и богата природа, защитените територии на страната обхващат едва 5% от нейната територия.
* Въпреки съществуващите закони и малката площ на защитените територии, те са ежедневно заплашени от унищожаване чрез застрояване, изсичане на горите, бракониерство, изграждане на обекти за добив на електроенергия, транспортна инфраструктура...
acecoke
acecoke преди 19 години и 2 месеца
Иван, опасявам се, че си чел това (постинга ми), което съм написал не през ред, ами през два, а освен това допускам, че е възможно да търсиш лично отношение в него, което е безпредметно, защото такова няма. Недей тъй, моля. Дай ПО-КОНСТРУКТИВНО, ако обичаш.

Препрочети, размисли обективно, брой до десет и тогава се изказвай по този начин - "Ето малко инфо за "местните", от "лицемерите", ако искаш написаното от теб да изглежда зряло, а не заядливо. На мен лично ми стои доста грозно и обидно. Дори е и доста безпочвено, според мен. Но не по-безпочвено от "явно не сидаваШ сметка, какво ще стане, ако се унищожи и малкото ни останала природа". Кое е толкоз явно, посочи го?!

Лека вечер и повече усмивки!

ПП Някои неща са в болд, за да ти наблегна на тях, в случай че решиш да четеш между редовете добавено после: (или през тях).
ППП С риск да се повторя - не търси нищо лично, защото НЯМА. Опитай се да прочетеш това бавно, все едно го е писал неизвестен автор.
IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
Чета, чета, всичко чета :) Особено по теми, които живо ме интересуват в последно време. Наближава и изпита по Екология, трябва да е в началото на Март. Така, че много чета. И твоя пост много внимателно прочетох, и коментара също. Мисля, че съм повече от изчерпателен. Колкото до закачката ми за лицемерите, мислех, че си я схванал. Щом не си, то приеми моля, моите извинения. Знаеш, че сме хора на науката и приспор от такова естество - нищо лично!!! Темата е интересна, нека не я разводняваме с глупости, нали?
Лека вечер и на теб + повече :)

IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
И ти чети нищо, че не болдвам много :) Чети, чети и не се цупи ;)
Katherine
Katherine преди 19 години и 2 месеца
Колкото и да чувствам, че не е правилно решението на Правителството, entusiast  е прав - парите винаги са преди всичко.
Природата не може да се защитава сама, а ние не я защитаваме защото е по-изгодно да я използваме за бърза употреба. Не мисля, че е лицемерно да се защитава природата - помислете, че ние на нея разчитаме все пак! За хората, които живеят в тези села - би могло да се опита да се развива селския екологичен туризъм... Да се запази автентичността на тези места. Аз не казвам, че трябва да спре изцяло строителството, инвестициите в България. Но поне в тези райони, които наистина са уникални, с растенията, с птиците, с релефа... Защо да не опитаме да запазим тях? Защитавайки поминъка на хората - се получава така, че разсъждаваме на дребно, докато всъщност пропускаме общата картина на нещата...


"Only after the last tree has been cut down.Only after the last river has been poisoned. Only after the last fish has been eaten. Only then will you find that money cannot be eaten". Cree Indian saying

"Само след като последното дърво бъде отсечено. Само след като последната река бъде отровена. Само след като последната риба бъде изядена. Само тогава хората ще разберат, че парите не се ядат..." Индианска поговорка

IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 2 месеца
:) 10 Х! Много ми допадна индианската поговорка! В простотата се крие съвършенство! Браво!

"Само след като последното дърво бъде отсечено. Само след като последната река бъде отровена. Само след като последната риба бъде изядена. Само тогава хората ще разберат, че парите не се ядат..." Индианска поговорка

By momo , 11 November 2006

Петък е. Нещо като последен работен ден. Пътувам с тролея към вкъщи. Седя до прозореца и гледам през него тъмните улици пълни със светлини и хора. Харесвам София вечер. Нощните мигащи реклами, светофари, малки отвори в домовете ни. Неоновото присъствие завладява. Мравунякът от коли и хора пълзи в различни посоки, сякаш в крайна сметка няма никаква цел. Там, където съм израстнала, нощем беше тихо, празно и имаше звезди. Понякога даже щурчета. То си остана в детството. Сега живея тук. София всяка вечер сваля прашната си риза и навлича онази лунапаркова мантия, която на мен ми се струва вълшебна.

Изведнъж в тролея се качи дете. Може би 10 или 15 годишно. Слабо с разрошена коса, много бяло лице и изпръхнали от студа устни. Някак неестествено стоеше, затова го загледах. По издълженото му лице се четеше напрежение или по-скоро болка. Вдигнах седящия до мен господин, за да стана и да отстъпя място на момчето.
След още няколко минути просто не се сдържах:
- Лошо ли ти е?
- Не, боли ме коремът.
Свих рамене. В рамките на възможностите ми беше само да съчувствам. Пак се загледах в светлините, тъмните дървета и призрачни сгради. Исках да избягам от детето.
В зениците ми трябва да се е отразявал онзи пищен билборд, когато усетих докосване. Напуснах града и погледнах към момчето и мъжа под мен.
- Коремът ме боли, понеже съм много гладен. Ще ми дадете ли 50ст да си купя за ядене?
- Хайде, сега ще слезем на Софийския и аз ще ти купя нещо да хапнеш.
- Ами аз не съм до Софийския.
- Добре, ще слезем на моята спирка или на някоя друга преди това.
- Аз съм до последната спирка...
- Но аз не съм!
Започнах да се ядосвам. Отначало без да помисля за самотните 4лв и някакви стотинки, които имах в портмонето си, забравила за миг купуването на хляб за вкъщи, аз предложих на момчето да го нахраня. Миг по-късно не съжалявах за това, което съм направила, но в мен се прокрадна несигурност и малко гняв най-вече от факта, че в един момент ми се стори, че трябва да го убеждавам, за да се съгласи или да се оставя да бъда разигравана като обиколя София с тролея, за да купя на някого нещо за ядене.
Разколебаната ми решителност беше доубита от думите:
- Не може ли вие да ми дадете 50ст и аз сам да си купя като слезна?
- Аз на теб пари няма да ти дам! - в това изречение нямаше и грам нерешителност. - Ако искаш слез с мен и ще ти взема нещо от най-близкия магазин, ако не - недей.
После тръснах глава и се загледах през прозореца. Нахлулите мисли по повод случилото се не ми позволяваха да се заиграя отново със светлините. Нищо привлекателно не видях в София, във вечерта, в светещите прозорчета на кооперациите.
Дали бях лоша като отказах тези 50ст? Те щяха ли да го нахранят? Да го зарадват? Защо не можах да му повярвам, че ще ги даде за баничка, примерно? Къде точно се загуби доверието? Кога съпричастността ми прерасна в раздразнение? Къде са родителите на това дете? Какви са?
Хилядите въпроси ме преследваха до дома. После насядаха около бюрото ми и продължиха да ми отравят вечерта. За капак нямах нет и не можах да споделя случилото се.
Чувствах се едновременно наивна, предадена и груба. Усещах вина за топлата чаша мляко с какао пред себе си. Гузна бях, заради сития си стомах и меката завивка. Мразех детето и ми беше тъжно за него.
Заспах с твърдата увереност, че не искам да го срещам повече. Разваля уюта на вечерта ми. Колко ловко се измъквам от собствената си съвест!.. само дето в душата ми още лепне...

Legacy hit count
1628
Legacy blog alias
9529
Legacy friendly alias
Детето-на-нощна-София
Размисли
София
Нещата от живота
България

Comments8

IvanAngel
IvanAngel преди 19 години и 6 месеца
Разбирам те. Аз бих постъпил по същият начин. Бих му купил нещо, защото така ще знам, че се е нахранило, а парите не са отишли за друго както става в повечето случаи... :(
Imperator
Imperator преди 19 години и 6 месеца
Кой знай какво щяло да си купи - лепилце може би. Ако искаше нещо за ясдене, би слязло с теб. Но много родители за бой - то лесно да направиш дете, но да отгледаш и възпиташ...
vampiresun
vampiresun преди 19 години и 6 месеца
Мила МОМО, имала си си работа с просяче. Те по- принцип се делят на на 3- 4 вида, поне тези в България....
1/Малки деца от ромски произход.... Одрипани, окъсани, не взимат опияти. Вероятни си си имала взимане даване с такова
2/Позастарели ромки.... просещи парички. По принцип строителите бачкатори ги черпят по 5- 6 ракийки и познай какво после им правят....
3/VIP-соийски клошари.... Добре облечени клошари от по- често български произход. Навремето през комунизма де. Яли,пили, играли комар и сега нямат никаква пенсия. Имат 1 къщичка в "Овча Купел" или нещо в покрайнините на София. Ходят обикалят денонощните заведения и помагат на персонала при изхвърляне на боклука и мете пред заведението.
4/малки деца от български произход.... добре облечени,чистички белички и т.н. Спират те на улицата и ти искат стотинки. Апропо, личи си че живеят на чисто и приятно място. И просто са те срещнали докато мама и тате са ги пратили до кварталният магазин....????
5/дроги.... най- вече от ромски произход. Пушат лепило и т.н. Тези в България не са опасни. Но тези в Турция си е???али майката....
 
Онзи ден ме спря един такъв за цигара. Дадох му и цигара и огънче.... Отмина 2- 3 метра от мен. И знаеш ли какво ми каза? "- Ни жив ни здрав да си....". Добре, че бях изморен от нощна смяна и му се размина за оня ден. Но довечера съм пак на работа. Гаранция, че ще го засека пак! Бедна ти е фантазията колко злоба има в тези хора. Всичките са еднакви от деца до възрастни. Що ние да имаме а те да изпадат до това да им помагаме ние?!?! Еми да ходят на работа, бе .... Тука се сещам за уличните музиканти. Разни студенти (те го правят по скоро заради тръпката не за пари), или съюза на слепите дето свири на подлеза на метрото срещу "Шератон". Мислиш ли ,че е лесно да опъваш струните на китарата на тоя адски студ навънка....
В заключение.... И аз имам съвест ама и аз блъскам като луд за тея 0.50 стотинки.Да ходят на работа и т.н.
     П.С.Оня довечера ако не го съблека гол, пък на....
Gennnnn
Gennnnn преди 19 години и 6 месеца
Има едно стихотворение на Валери Петров "Тинтява" май така се казваше  и когато имам същия проблем с гузната си съвест винаги идва от някъде в съзнанието ми.  Последния куплет наум си го декламирам, може и да си го чела но ще ти го кажа .
              Хора на доброто не умирай те
              първите си пориви не спирай те
              още сме един в други сплетени
              още е тинтявата в ръцете ни.
 И след това онази притча за човека ,който ни се моли за храна,  аз отказвам, а всъщност съм отказал на Бог.
Shogun
Shogun преди 19 години и 6 месеца
momo, съвсем правилно си постъпила. Момчето се е оплакало от глад - ти си му предложила храна. То е отказало, следователно не гладът е бил проблемът му. Парите са му трябвали за друго. Следователно - да си търси друг начин.

Това, че си състрадателна, не означава, че трябва да те прави на глупачка - а железният довод, че пътува до последната спирка, е точно опит да те баламоса. И давайки му пари, ти косвено го стимулираш друг път пак да проси.

Много жалко е, че има такива деца. Някакви безпризорни нещастници, за които никой не го е грижа. Тая държава не знам точно с какво се занимава.


Tanichka
Tanichka преди 19 години и 6 месеца
Напълно се присъединявам към останалите, които ти казват, че си постъпила абсолютно правилно!

Няма гладен, човек, който да откаже нахранване. Просто това дете дърпа струната на състраданието, защото онова, което иска е пари - за "работодателя"или родителя, който го праща да проси, за наркотик, за каквото му трябва...

Не бива да имаш угризения, защото не мисля, че е християнско да му дадеш пари, а то не са надруса с тях. Ти искаш да го нахраниш, което е чудесно, а то те изнудва за чисти пари (което не е толкова чудесно изобщо!)...

Успокой съвестта си - предложила си му искрена помощ, то иска друго... Значи проблемът му не е в глада - има да задоволява други нужди, в които ти не бива да си част, според мен..

поздрави на доброто момиче Момо!
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 6 месеца
Момо, постъпката ти е на човек, който се е отнесъл съвестно в дадената ситуация. Ти не си му дала пари на това дете, защото си се усъмнила за какво ще ги похарчи, което означава, че си поела отговорност за действията си.

Ако му беше дала пари, без да се замислиш за последствията, ето тогава щеше да е беозтговорно от твоя страна. Така че не се измъчвай! Постъпила си много правилно :)
Serenity
Serenity преди 19 години и 5 месеца
И аз ще ти кажа да не се чувстваш виновна ... в никакъв случай... Но като цяло случката ме натъжи и мен :(

Аз знам пък друга случка, която е малко черно-хумористична. Братовчед ми с негов приятел, също музикант (барабанист) са на гарата в Асеновград, за да хванат влака от Асеновград към Пловдив, когато ги спира младо, слабичко момче, на видима възраст около 17 години, което ги моли за 50 стотинки, които не му достигат, за да си купи билет. При което Колето (приятелят на братовчед ми), който е висок към 2 метра и тежи над 150 килограма, пита момчето:
- За какво каза че ти трябват парите?
- За да си купя билет, не ми достигат...
- А закъде пътуваш - задал му втори въпрос Колето.
- Ами за... Каспичан. - казало момчето след леко колебание и справка с таблото над главите им.
- Окей. Хайде ела сега с мен, аз ще ти купя билет. - предложил  Колето услужливо и с грамаданската си ръка хванал момчето през раменете (по-скоро за врата) и го повел със себе си към касите.
- Ама не.. аз такова.. и сам мога да си купя.. - опитало се да протестира момчето.
- Не-е, как така ти, аз ще ти купя, моля ти се, не се притеснявай... - нареждал си кротко Колето и с твърда ръка водел младежа към касите.
Без да протакам историята, Колето купил билет за Каспичан, а после отишъл да 'изпрати' младежа до влака. Качил го на влака и му казал, че ще го изчака да тръгне :)  Момчето нещо започнало да увърта, опитало се да слезе, но Кольо го изгледал страховито и му казал, че слезе ли, ще му счупи главата. И така, влакът си заминал за Каспичан с младежът вътре, като е важно да уточня, че е бил бърз и е спирал за пръв път поне след 5-6 спирки :)

Такива ми ти неща...
By micromax , 17 February 2006

Не знам дали ви се е случвало да сте до такава степен гладни, че всяко помръдване на ръката или крака Ви да Ви коства огромни усилия.

В момента съм в подобно положение. Проблема е, че винаги като съм си в къщи и се появява горе долу по това време. Нещо като хроничен глад. А през целия ден съм си хапвал нормално. Реално не би трябвало да съм гладен. В момента си мисля, че сигурно е нещо на психологическа основа, да ама не знам какво може да е, че да си го избия от главата. В момента сестра ми ми търси нещо за ядене. След 2-3 филии ще ми мине. 

А в Пловдив, никога не изпитва подобно нещо, дори и в дни, в които почти ни съм ял. 

 Опа тя вече влиза в стаята :))) Ще хапвам филийка с масло и сладко от диви ягоди. Чао и добро нещо си там (утро,ден,вечер)
Legacy hit count
753
Legacy blog alias
4704
Legacy friendly alias
Голям-глад
Ежедневие
Размисли
Невчесани мисли
Семейство
Хапка и пийка
Смях до дупка! :)
Рецепти

Comments3

orri mm
orri mm преди 20 години и 2 месеца
Човек да не си на някаква диета? Аз се чувствам така след фитнес на втория ден откакто не съм яла нищо друго освен плодове. Тогава тези баирчета, на които е разположен града, как ги мразя ...
micromax
micromax преди 20 години и 2 месеца
Няма диета, няма нищо. Просто голям глад към 11-12 вечерта и то само когато съм си в къщи :( Ама се справям с него де :) Само сестрата да е будна да ми носи или пък да намеря нещо в хладилника. Често съм карал на хляб и горчица. (Малко пояснения: Къщата ни е на 2 етажа и допълнителна стая в двора, в която живее баба ми. Ядем основно при нея и яденето и хляба са главно в нейната стая. Затова се моля да намеря нещо в къщи.)
Janichka
Janichka преди 20 години и 2 месеца

Ванка, интересно е как този глад ти се появява, само когато си си у вас :))

И да не пропусна като стара свекърва - яденето след 18 ч. хич не е полезно, така да знаеш :)