BgLOG.net
By Teri , 21 December 2007
Чета си аз онлайн новия брой на "Капитал" и какво да видя - Ники Василев взел че написал статия, с която се опитва да отговори на Вени Марковски, Мария Малцева и другите критици на сключения договор с ЦАПК Прогрес за покупката на 60 000 лиценза на Windows и Office.
И не съм съгласен с аргументите, които Ники Василев извежда в своя подкрепа. Първо - това са абсурдни аргументи и ще го докажа след малко. Второ - той спори най-вече по темата отворен код срещу Microsoft, а не е това темата. Темата е - защо ЦАПК, защо не се контактува директно с Microsoft, защо обявата за поръчка в системата на ЕС е била написана на български език и никъде не фигурира думата софтуерни лицензи, защо според тръжната аргументация са поставени такива условия, които да ограничат броя на участниците (само двама) и др.
Ще коментирам само някои точки, които ме вбесиха:

"· Ако всички минем на "OpenOffice", сигурно стотици високоплатени ИТ специалисти ще го инсталират в продължение на седмици, ако работят като роботи и ако няма усложнения. Но в реалния живот винаги има. Само на моя компютър успяха на втория, а не на първия ден, и им отне много часове. (Нали не мислите, че 60 000 служители в цялата страна в един ден биха могли да натиснат едно копче и на другия ден цялата държава безпроблемно да заработи с нов продукт?)"

Моят коментар е: на Вашият компютър може да се е наложило да го инсталират 2 дена, но не знам в какво състояние е Вашият компютър. Нито знам какъв е Вашият компютър. Само знам, че OpenOffice отнема близо 10-20 минути за инсталация. Лично съм го инсталирал многократно. Секретарката в офиса дори се обърна само 3 пъти към мен за съвет как да направи нещо. Освен това Вени го е казал достатъчно добре - OpenOffice прилича на MS Office и не са толкова фрапиращи разликите.

"-Дотук заплатите на инсталиращите консултанти не биха надминали цената на лицензите на "Майкрософт". Но проблемите започват едва сега. Ще работи ли всичко ново веднага? Защо при мен идваха два пъти?"


Още веднъж ще кажа - не знам как стопанисвате своя компютър. Ако е затлачен от вируси, троянски коне, червеи и други, то и аз бих инсталирал 2 дена OpenOffice. Освен това имате противоречие - първия път казвате, че го инсталирали 2 дена, после казвате, че идвали 2 дена. Може втория ден да са дошли само за да ви покажат къде е иконата? Изобщо, не мисля че проблемът е в OpenOffice, а във Вашият компютър, щом на момчетата им е отнело толкова време.
В случай, че очаквате, че това ще се случи на 60 000 компютъра, то е редно да се запитате защо тези компютри са в такова състояние и как би могло това да се реши.

"-Колко трябва да се обучават служителите на новия продукт, за да достигнат старата скорост и качество на работа? Според мен би бил необходим еднодневен курс на всеки служител, за да се справи горе-долу. Колко да платим за тези курсове? Кой ще ги организира? Кога и къде? Нали и за тези курсове трябва да се обяви процедура по ЗОП?"



Достатъчно е да се каже - почти същото като MS Office си е, тук е Save, тук е Open, а тук Save As... Като дори това е ненужно, но в това се състоя моят кратък курс към един човек, който след това не ме потърси повече, а продължи да си работи на Open Office. Е, потърси ме още веднъж, като ми каза, че неговите файлове не можели да се отворят от някой си. Тогава видях, че са записани като нативния за OpenOffice формат и с една дребна настройка оправих нещата и повече не ме потърсиха.

· Колко струва времето на служителите? Например 50 лева на ден, без да броим вредите и пропуснатите ползи за гражданите и бизнеса за времето, когато служителите се обучават, вместо да обслужват.

Не сте коректен, когато казвате 50 лв. на ден без да споменавате продължителност. Голяма част от администрацията ползва офис пакета за дребни неща - да направят текста удебелен, да го направят курсив, да го центрират или подравнят. Ваша или на посочен от вас човек задача е да се определи кой от служителите какво обучение има нужда. Ако човекът просто пише документи, ясно е че обучението му ще бъде кратко. Ако е счетоводител, тогава може би ще е малко повече, защото там има формули и др., но дори да е 50 лв. обучението на ден и то се проведе 1 седмица само за тези, които имат реална нужда от него, то тогава пак този софтуер ще ни излезе почти безплатно.

· Как се измерва цената на хаоса, който може би ще настъпи в цялата система?

Много ми е интересно, че казвате, че смяната на един софтуерен продукт с друг би довел до хаос. Я колко банки смениха своите софтуерни системи, пък хаос не настъпи, нали? Лично съм присъствал на момент, в който искам да си платя вноска по кредитна карта и до касиерката стои човек, който казва - сега натисни тук. Точно така. Сега напиши името... така... Хаосът беше 1 ден.
Освен това, не обиждайте своите служители така, не е хубаво. Ще вземат да се обидят, тогава хаосът ще е далеч по-голям от смяната на софтуер.

· Какво да кажем на стотиците хиляди граждани и повечето от фирмите, които работят с продуктите на "Майкрософт" и които в този случай ще имат обратния проблем - няма да могат да ползват всички документи на администрацията?

Кажете им следното нещо: Вие сте данъкоплатци и вярваме, че ще сте доволни от това, че няма да изхарчим тази колосална сума пари за да ви пращаме документи като .doc и .xls, а сме достатъчно хитри, че да използваме друг софтуер, който ни излиза безплатно, че да сторим всичко това! OpenOffice е безплатен и с отворен код - защо един програмист не го промени така, че да записва по подразбиране в .Doc и .Xls при инсталация? Така ще се спести и ръчната промяна на 60 000 работни места, нали?

· Според вас има ли риск целият проект да се провали? Не ви ли идва наум, че много проекти по света в този бранш - по-прости и по-малки - се провалят. Този ли няма да се провали? Действително ли бихте рискували?

Ами вижте сега, винаги има риск, но това да не правиш нищо, това пък е безобразие. Особено на фона на финансовото състояние на държавата. Ако сте достатъчно добър министър, ще успеете да изхарчите 1/3 от милионите, които давате на ЦАПК за обучение и да спестите 2/3 без да настъпва хаос. И тези спестени пари да отидат някъде другаде.

- Софтуерна застраховка - съществува ли изобщо? И тя ли е "безплатна"?

· Как ще постъпим със съществуващия, вероятно често нелегален, софтуер в домовете на служителите? И там ли да минем на "OpenOffice"? И там ли е също толкова "безплатно"?

При софтуерът с отворен код си има ъпдейти, които са същите, като при софтуерът със затворен код, само че разликата при тях е, че не са наречени застраховка, а безплатен за изтегляне ъпдейт. Нещо да кажете?
По отношение на втория ви въпрос... Наистина ли данъкоплатците трябва да отговорят на този риторичен въпрос, след като сами си го поставят пред себе си? С какво служителите в държавната администрация са по-добри от другите, че да получават безплатен софтуер за вкъщи, платен с парите на данъкоплатеца, сиреч всеки от нас?
И да, ще минат на OpenOffice. С всичко казано дотук не виждам нещо, което да ги спре да го сторят и да е нещо, което да ги плаши.

На тия въпроси отговарям аз. Ако искате коментирайте останалата част от написаното от Министъра.
Legacy hit count
802
Legacy blog alias
16565
Legacy friendly alias
Не-съм-съгласен---

Comments19

Eowyn
Eowyn преди 18 години и 4 месеца
Когато аз ползвах Оупън Офис (защото в нашата библиотека французите, които я платиха, хитро инсталираха линукса и налепиха плакати, че са за отворения код ;):) ), имаше настройка да ги изкарва файловете във майкрософт формати. Т.е. не е нужно и програмист да бърка в кода, има си я настройката нейде. Трябваше ми и на мен един ден да я открия, след като се прибрах с неразгадаеми файлове вкъщи. Ама на другия ден всичко беше ок.
Иначе по спора...Честно, вече започвам да си мисля, че за това е по-добре да ги дадат парите, от колкото да инсталират безплатния софтуер и след 2 дена пак да си увеличат заплатите . Или да купят още 5 мерцедеса или още един еърфорс...:)
Teri
Teri преди 18 години и 4 месеца
Има я нейде, ама е нужно да се пипне на всеки компютър, за да се зададе да записва по подразбиране в .doc или .xls. Затова ми беше идеята - един програмист пипва инсталационният файл да е по подразбиране в .doc или .xls и не е нужно да обикаля специалист всички 60 000 компютъра.
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 4 месеца
Аз пък съм съгласен с по-голямата част.
И ти казвам следното Тери - щом министъра казва, че ще настъпи хаос - то тогава наистина ще настъпи. Да те питам - абе какви са тея специалисти, които 2 дена не могат да инсталират OpenOffice? Че да не трябва да компилираш файлове, да променяш системни файлове или какво? Да им ... на специалистите - досега сигурно съм инсталирал OpenOffice над 200 пъти не съм имал каквито и да е проблеми.
Имал съм често проблеми с инсталирането на даден софтуер, но едно просто търсене в гуугл а решение на проблема дава резултат в рамките на 30 минути - тъй че аз ти казвам така - нямат специалисти тези и затова не искат да си сменят софтуера.

А иначе по всичко останало съм съгласен - точно такива са си цените. (единственото, което ми беше интересно е, че говори за цени за обучение от 50 лева на ден - че кой в БГ получава заплата от 50лв на ден, или са им вдигнали заплатите в админситрацията?)
Teri
Teri преди 18 години и 4 месеца
The Ai, запитай се дали с въпросът си към мен не обиждаш специалистите от държавната администрация. И още веднъж прочети какво съм написал. Казах, че е абсурдно OpenOffice да се инсталира 2 дни. С мен или с него не си съгласен?
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 4 месеца
ами обиждам ги - щото явно не са никакви специалисти. Извинявай аз за 2 дена ще се науча да работя с линукс, те за 2 дена не могат да инсталират опен офис под windows.

И коментарът ми беше ироничен в по-голямата си част, но иначе както казах - като цяло съм съгласен с казаното от него, колкото и абсурдно да звучи.
entusiast
entusiast преди 18 години и 4 месеца
В една от редакциите в които бачках минахме под Линукс. Щом като Бай Илия, който е на 63 години и хич го няма с компютърната грамотност успя да заработи на компютъра още от първия ден хич не ми ги разправяйте тия работи за уиндоуса нито Ники нито THE_AI.
Колежките които не можеха да работят под Виндоус не можеха и под Линукс. Поне 60 % от администрацията също не могат. Могат да играят пасианси обаче :)
Донякъде също съм съгласен, че е възможен временен хаос при минаване под линукс, но той ще е заради възможностите на чиновниците. Убеден съм и че и с Вистата ще имат проблеми :)
Всички държавни търгове в България са на принципа имаме тука едни пари и трябва да ги дадеме да едни наши хора, че да ни дадат некой лев и на нас. Вие кво очаквате Никинцето да си признае ли :)
Tosh
Tosh преди 18 години и 4 месеца
Като е толкова скъпо обучението, да направят един самоучител за по-сложните неща и да го сложат в Интернет. Еди-кое си на Уърд/Ексел се прави еди-как си на ОпънОфис...

И какви високоплатени специалисти са нужни за инсталация - за щракане на бутони от рода на Next -> Complete Installation -> Next -> Next ->Finish.. Може просто да се направи един сайт "Инсталиране на ОпънОфис" на български, и от там самите служители да видят как става за 5 минути. Ако има проблеми - консултация по телефона. И чак ако и тогава не се реши проблема - идва специалист.

И този преход може да почне да се прави преди да са изтекли предните лицензи, така че да се работи с двата продукта едновременно. Няма да има "час пик" и пълно прекъсване при проблеми в началото. За инсталирането на Линукс - и то вече елементарно. Един самоучител и готово. :)

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Абе вие не разбрахте ли че това са глупости? Не можеш да спориш с министри. Можеш само да ги замеряш с тухли. Ама да не са четворки, че ще те арестуват за тежка телесна повреда и опит за убийство. Пък върви им обяснявай, че тия са обида за всяко отговорно гражданско общество.
Но можем да пробваме с тухли от мокри парцали :) Ще бъде забавно.
А по темата...съгласна съм с всичко. Ако някой им инсталира 2 дена ОО, значи е просто идиот и не си заслужава парите. Или компютъра се е скапал от твърде много ровене по нелегални порно сайтове. В който случай собственика е идиота. И в двата случая, един от идиотите трябва да си признае, но няма. Тъй че...Лека нощ :)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Ам да и да уточня-не подстрекавам към насилие. Просто мисля, че възмущението ни вече е просто загуба на време, защото очевидно Никито Василев се възползва от компютърната неграмотност на населението, за да оправдае сделките си с разни фирми.
IvanAngel
IvanAngel преди 18 години и 4 месеца
хахахахахахахаа... :-) Браво!
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
Аз всеки ден се сблъсквам с администрацията на г-н Министъра, излъгах всъщност вече използвам електронен подпис за да подавам декларацийки справки и не знам какво си там.
В момента приложенията на Националната агенция за приходите и НОИ работят само с IE (мен това не ме кефи) (отвикнал съм да го ползвам и ми е криво като се наложа да го стартирам и да метна документи на държавната администрация)
Освен това държавната администрация рядко изпраща каквото и да е по пощата или публикува разни неща в .doc или .xls формат. Използват PDF или бъгави access-приложения, които ме принуждават да псувам по няколко пъти на ден.
Aми това е от мен )
(аз също ползвам Open office, но заради access-aplication на държавната администрация поддържам и MS Office :( :( :(
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 4 месеца
Добре, да се абстрахираме от цялата дискусия за свободен софтуер и инсталацията му.

Какво предлагате бе да му....???? Написано си е - имало си е търг, имало си е всичко. Какво не му е наред на тоя търг? Решили са, че искат Офис - ми хубу, ама какво не му е наред на търга? На мен всичко си ми изглежда от редовно, по-редовно.
Teri
Teri преди 18 години и 4 месеца
Дани, уморих се да ти обяснявам едно и също, виж и прочети blog.veni.com около какво точно се върти дискусията.
lorddesword
lorddesword преди 18 години и 4 месеца
уфф, сигурно ти е интересн пост-а, но не ми се чете, прегледах само началото, но за двата дена - баси специалистите и той не бил свикнал (това от предния ти пост, където беше изцепил, че му трябвало време да го разучава) - май основния проблем тук, както и при над 90% от случаите е в задклавиатурното устройство
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
Проблемът е в тесногръдието на задклавиатурните устройства ... у нас :(          
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
г-н Assenoff, ей тука най-съм съгласен с вас. не съм комп специалист,( даже изобщо)и щото съм на принципа на западняците, че не трябва да крада хляба на специалистите, когато имам проблем, викам спец. Това обаче не ми пречи да разбирам от IT  поне малко, просто не мога да викам всеки път ИT - спеца за да ми инсталира версия n.n+1 на програмен продукт на  ДА. А и принципно ми е интересно IT. Странно, но колкото и да знам винаги викам спец срещу кихане, хем знам как да оправя проблема си.
както и да е, но ... определено си мисля. че на тази ДА не й  требе MS истории, а нещо работещо. :)
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
г-н Assenoff, ей тука най-съм съгласен с вас. не съм комп специалист,( даже изобщо)и щото съм на принципа на западняците, че не трябва да крада хляба на специалистите, когато имам проблем, викам спец. Това обаче не ми пречи да разбирам от IT  поне малко, просто не мога да викам всеки път ИT - спеца за да ми инсталира версия n.n+1 на програмен продукт на  ДА. А и принципно ми е интересно IT. Странно, но колкото и да знам винаги викам спец срещу кихане, хем знам как да оправя проблема си.
както и да е, но ... определено си мисля. че на тази ДА не й  требе MS истории, а нещо работещо. :)
BasiDi
BasiDi преди 18 години и 4 месеца
Тери, братче, въобще не става дума за ООо, нито за грамотността на специалистите. Всичко опира до комисионната. На Open Source продукт комисионна няма. И това е всичко.
 А че министър Ники е кретен - това мога да го заявя и под клетва в съда и да го докажа. Ако някой иска - да заповяда да ме пробва.
Teri
Teri преди 18 години и 4 месеца
Басьо, това имам предвид. Всичко опира до това как е организиран търгът, обаче министърът чрез този вестник се опитва да отклони вниманието от това и да го насочи в посока - Microsoft - Open Source.
By Teri , 18 December 2007
Чета си аз днес новини и какво да видя? Ники Василев бил казал, че държавата губи от това, че не използвал Microsoft Office, а се мъчил с Open Office, който според неговите думи бил инсталиран в продължение на 2 дена и свикването с този офис пакет забавяло работата му. Повече по темата можете да прочетете от много уважаваната от мен журналистка Мария Малцева тук.
Следя отблизо и задочният спор на Вени Марковски с Ники Василев и се радвам на енергичността на Вени да се бори за тази кауза. Поздравления от мен! (Помниш ли Майорка? Познаваме се от там още, FIDO :) )
Погледнете блога на Вени за да добиете още представа за случващото се. Накратко - оказва се, че МДААР купува 60 000 лиценза от ЦАПК Прогрес, проверяването на цялата документация от стотици листи е отнела на комисията само няколко часа, условията в тръжната документация били описани така, че да спечелят именно фирмите, участвали в търга.
Вени задава въпроса, защо МДААР не се е обърнала директно към Microsoft за да договори покупката, а е трябвало да прави това през посредник. Във въпросът има резон.
Оказва се също и че ние данъкоплатците плащаме за това държавните служители да имат легален софтуер не само на работа, но и вкъщи, защото така щяло да се намали пиратството - твърдение, с което се вменява донякъде престъпмисъл в хората, които работят в администрацията.
То това било бонус обаче. Според Вени не е никакъв бонус, тъй като в EULA на Microsoft си е описано, че софтуерът може да се ползва на две системи. Значи е бонус, но той си е бил такъв така или иначе и не следва да се изтъква.
Но прочетете сами... Не изпускайте и дискусията, която си провеждат Ники Василев и Вени, която също ще намерите в блога му.
Защо ли оставам с горчив привкус в устата от тези новини? Всеки месец, когато счетоводителката ми показва каква сума от заплатата ми отива като данък и всеки път, когато си помисля, че 20% от всичко, което купувам - сиреч още 20 процента от моите доходи, отиват за развитието на България ми олеква донякъде. Искам да знам какво се случва с парите на данъкоплатеца. Ще следя случая със сигнала до прокуратурата, подаден от Вени.

___
* Заглавието е взето от блога на Мария Малцева
Legacy hit count
880
Legacy blog alias
16511
Legacy friendly alias
Николай-Василев--Държавата-губи-от-това--че-не-използвам-MS-офис-пакета--
Компютри
Коментари
България

Comments7

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
** ** *** * ************ **********.
Това мисля аз. Не го написах, защото звучи твърде грубо от женската ми нежна уста. А и така или иначе не обичам да използвам такива изрази.

Но в случая си го заслужават. Скапани нещастници. Значи може хората да инвестират време и желание в това да се научат да боравят със свободни продукти, за да не се налага да дават пари на тия помияри от М$ и скапаната ни държава ни взима парите, за да храни техните гуши??? Това е отвратително.

А Ники Василев, да спре да се превзема, защото ми се повръща от такива изказвания. Ами ако държавата губи толкова пари от ОО просто да си смени чиновниците с такива, които го владеят. Тамън с един куршум-много зайци.

И благодаря за линковете, ще погледна блоговете.
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 4 месеца
Абе не ми се коментира много. Но е прав - свикването с нов софтуер изисква време. Вярно че е малко превзето, но е факт.

Аз лично повече се кефя на MS Office, отколко на OpenOffice, но пък и 2та са ми компютъра и се ползват почти еднакво.

Някой ден...
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Ми то за всяко ново нещо се изисква време, за да свикнеш с него, това значи ли, че не трябва да използваме нови неща?
Даже новия ми телефон изискваше време, за да му свикна с менютата, ама не съм се затръшкала, щото е по-добър от стария. ОО има някои по-добри страни, М$ има ексел, който май е най-добрия. И двете си имат плюсове и минуси. Но едното е безплатно. Което би трябвало да компенсира някои минуси.
Но това че на хората им трябва време, за да свикнат с него е абсурден аргумент. От това няма как да избягаш каквото и нововъведение да направиш. Дайте сега да си работим с ДОС цял живот. Което и правят в НОИ де.
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 4 месеца
Бе вземете прочетете за някое неуспешно внедряване на софтуер с отворен код.
Не всичко е мед и масло. Идва някой и ти обяснява - ще спестиш еди колко си пари от ползване на този софтуер. Да ама пък за обучението ще трябва да ми платиш половината сума, плюс другата половина за съпорт.

Тъй де има и достатъчно много успешни проекти, внедрили Open Source - няколко бундеслендера го доказват, но пък дали са спечелили от цялата работа само времето ще покаже.

Имам чуството, че в България като се заговори за пари и всеки отвръща глава. Безплатни коли няма - защо трябва да има безплатен софтуер :)
Teri
Teri преди 18 години и 4 месеца
The_AI, тук става въпрос за това, че МДААР не е потърсило начин да се договори директно с Microsoft за същия този софтуер. Със сигурност е щял да получи отстъпка.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Аз пък не виждам защо трябва да се плаща за нещо при положение, че безплатното е по-добро в много отношения.
Да не говорим, че не става въпрос само за пари. Става въпрос за идеология. Аз пък не искам с моите данъци да се плаща на Майкрофт каквото и да е. Особено след като не е задължително, има и друга алтернатива.

Ама честно, не разбирам защо толкова се хващате за времето за свикване. Ами като смениха системата на електроразпределението, не помните ли какъв хаос и опашки и нерви бяха. Тези от вас, които плащат сметки разибира се. Ми аз не разбирам защо те да могат да си позволят обучението, а министерството да не може. А, да, защото  работещите за първите не са държавни служители. А както знаем държавните служители имат предимно права и привилегии.
entusiast
entusiast преди 18 години и 4 месеца
Щом колегата Бай Илия, който е на 63 години, се научи за дни на Линукс и Оупъна, детето чудо да не ми се прави. Лайнари скапани!
By monnio , 7 November 2007
Мамини златни, като теглото си в злато ни струват някои измежду корифеите на държавната ни администрация. Скоро ще сключат нов договор с Майкрософт, защото скандала с предишния вече отшумя. Този път са спретнали и чудно обяснение защо точно се налага да го сторят. Не стига това, че ще купят Windows за персоналните компютри, ами и сървърите пак ще са под Windows.

За да не се кахърим излишно ни обясняват: "МДААР планира до края на годината да проведе публична дискусия относно използването на системи с отворен код".  Ама разбира се , че ще е до края на годината, ще ви слушаме, ще си говорим ... ама преди това ще обявим конкурс за прозорците, пък след още 4 години, след като имаме вече лицензи ... абе тогава я ние сме на власт, я други.  Така де, дискусиите у нас по традиция се правят тогава, когато от нея не зависи нищо. Правителството демонстрира ясно значимостта на такива дебати например по екологичните проблеми.

И още нещо, в анализа се казва: "В момента мнозинството от администрациите в Европа, а и по света ползват софтуера на „Майкрософт” или друг лицензиран софтуер (МАС и др.). Неголемият брой примери за миграции към други платформи засега показват необходимост от сериозен финансов ресурс, включително и за преобучение за работа с новите софтуерни системи, както и достатъчно дълъг период от време за тяхното внедряване." Да, а пък един бобър хрупа краставици! Примерите са точно в обратната посока, но да видим какво още казват от милата ни администрация. В анализа на необходимостта от лицензиран софтуер се откроява точка ІV - Чужд опит, където е: "проучена практиката на Белгия и Австрия, която до известна степен се прилага и в повечето от останалите държави членки на ЕС". Е да, така е. Проучваме си тези, които ни изнася и казваме, че така правят и другите. Аз такива приказки колко съм слушал, ехееее - по този начин се измъкваше преподавателката ми по психология в училище - учените психолози казали така. Да ама уточнения от типа - кой учен, кога, в кой труд ... подробности, нали?

Дами и господа, с нашите данъци милото българско правителство отново ще облагодетелства компанията Майкрософт. Таза поръчка е поредната подигравка с българското общество, доколкото го има. В средните и големи компании за които знам, компютърните системи за крайния потребител  се настройват с множество рестрикции. Именно затова според мен:
  1. Няма логика в държавната администрация да се постъпва различно от по-ефективните частни и публични компании.
  2. Убеден съм, че мнозинството чиновници, могат да бъдат обучени относително бързо и евтино да работят с ограничен набор десктоп приложения.  За потребителя - чиновник няма никакво значение каква операционна система движи нещата и кой е производителят на текстовия му редактор или програмата за презентации.
  3. Покупката на офис пакети от Майкрософт е оправдана за счетоводството, заради безспорните предимства на Exel. 

Настоящият договор ще се сключи за четири години - юни 2008 - 2012 година и ще включва предоставянето за ползване (под наем) от администрацията на 60 000 лиценза за персонални компютърни системи и 2000 лиценза за сървърни операционни системи. Аз нямам обяснение защо се предпочели и сървърния софтуер да бъде дело на Майкрософт, при все че стабилността му е под съмнение и това, че той е много скъп. Вместо да дават луди пари за този софтуер, с покупката на Линукс базирани системи не само щяха да дадат тласък на развитието на сектора у нас, но и щяха да задържат множеството специалисти, които сега отиват да работят в чужбина. Не на последно място, щеше да ни излезе много по евтино.

Освен това, с тази покупка правителството продължава и борбата с пиратството. Договорът ще дава право служителите от администрацията безплатно да използват закупения лицензиран софтуер и на домашните си компютри. Тоест - борим се успешно и с пиратството.

Пожелавам ви приятно четене, защото при мен бе скърцане със зъби.

Браузърът ви може да не поддържа показване на това изображение.

Р Е П У Б Л И К А   Б Ъ Л Г А Р И Я

МИНИСТЕРСТВО НА ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ И АДМИНИСТРАТИВНАТА РЕФОРМА 

МДААР обяви обществена поръчка за доставчик на лицензиран софтуер за администрацията 

     Министерството на държавната администрация и административната реформа обяви процедура за избор на изпълнител на рамково споразумение за доставка на лицензиран софтуер на „Майкрософт” за персонални компютри и сървърни системи. Срокът за подаване на документи за кандидатстване е до 10 декември 2007 г.

     В момента българското правителство в лицето на Министерството на държавната администрация и административната реформа има абонаментен договор за правото на ползване на продуктите на „Майкрософт”, който изтича на 31 май 2008 г. По него в момента общият брой продукти, предоставени на администрацията, включва 2000 лиценза за сървърна операционна система MS Windows Server и 60 000 лиценза за операционна система Windows и офис пакет MS Office, предназначени за настолни и преносими персонални компютри. По силата на този договор администрацията заплаща годишна абонаментна такса само за ползването на тези продукти в рамките на валидността на договора, без да става собственик на продуктите.

     След провеждането на настоящата поръчка с избрания доставчик ще бъде сключено рамково споразумение за период от 4 години – от 1 юни 2008 до 31 май 2012 г. Първият договор по споразумението ще бъде за 3 години (до 31 май 2011 г.) и ще включва предоставянето за ползване от администрацията на 60 000 лиценза за персонални компютърни системи и 2000 лиценза за сървърни операционни системи. Договорът ще дава право служителите от администрацията безплатно да използват закупения лицензиран софтуер и на домашните си компютри. Задължение на доставчика ще бъде и провеждането на обучения на служителите, както и предоставяне на средства за интерактивно обучение при излизане на нова версия на всеки от продуктите.

      С този договор държавата не само получава правото да използва софтуера, но и ще стане собственик на последните версии на продуктите, които ще излязат в края на периода на договора (31 май 2011 г.), както и на по-стари версии според възможностите на техниката в конкретната администрация. Това означава, че тези софтуерни пакети ще могат безсрочно да бъдат използвани от администрацията, без заплащане на абонаментна такса за това.

      Юрий Алкалай, директор на дирекция „Електронно правителство” в МДААР обясни, че с развитието на електронното правителство у нас тенденцията е броят на компютрите в администрацията да нараства, а с това и необходимостта от софтуерни продукти. Ето защо рамковото споразумение дава възможност след изтичането на тригодишния договор при необходимост да бъдат закупени допълнителен брой лицензи за нуждите на администрацията, като се запазва същата договорена цена.

     МДААР планира до края на годината да проведе публична дискусия относно използването на системи с отворен код. В момента мнозинството от администрациите в Европа, а и по света ползват софтуера на „Майкрософт” или друг лицензиран софтуер (МАС и др.). Неголемият брой примери за миграции към други платформи засега показват необходимост от сериозен финансов ресурс, включително и за преобучение за работа с новите софтуерни системи, както и достатъчно дълъг период от време за тяхното внедряване.  
 

Пресцентър

07.11.2007 г.

***

АНАЛИЗ НА НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ЛИЦЕНЗИРАН СОФТУЕР В АДМИНИСТРАЦИЯТА 

І. Текущо състояние

     Българското правителство в лицето на Министерството на държавната администрация и административната реформа е страна по абонаментен договор за правото на ползване на продуктите на „Майкрософт”, който изтича в края на май 2008 г. Съгласно последния анекс по този договор от 1 юни 2007 г. предоставените на администрацията продукти са:

  • 60 000 лиценза за операциона система Windows и офис пакет MS Office, предназначени за настолни и преносими персонални компютри. В пакета е включен и т.нар. CORE CAL (Client Access License), необходим при работа в мрежа, оперирана от сървър с операционна система на „Майкрософт”
  • 2 000 лиценза за сървърна операционна система MS Windows Server

     По този договор, наречен OSL (Open Subscription License Agreement), се заплаща годишна абонаментна такса за всеки един от лицензите за персонален компютър или сървър. Срещу това администрацията ползва гореизброените продукти с право на преинсталация, получава т.нар. софтуерна гаранция, право за домашно ползване от служителите в администрацията и др. В нито един момент обаче по този договор администрацията не става собственик на продуктите и има права на ползване само в рамките на валидността на договора.

     Договорът не подлежи на подновяване поради прекратяването на тази лицензионна програмата в световен мащаб.  

ІІ. Необходимост от лицензиран софтуер

     Неоспорим факт е, че продуктите, ползвани от администрацията, трябва да бъдат лицензирани. В резултат на активните законодателни и административни действия на правителството за опазване на правото на интелектуална собственост България напусна челните места в класациите на „пиратски” държави и беше извадена от Доклада за 2007 г. по специален раздел 301 на Търговския закон, публикуван от офиса на Търговския представител на САЩ в началото на месец май т.г. Като член на ЕС България има и редица задължения и отговорности по спазването на ангажименти по опазване на правото на интелектуална собственост.

     В момента мнозинството администрации в Европа, а и по света ползват софтуера на „Майкрософт” или друг лицензиран софтуер (МАС и др.). Практиката показва, че отвореният код все още не предлага сигурна и надеждна алтернатива и когато става дума за осигуряване работата на национални административни системи.

     Неголемият брой примери за миграции към други платформи до момента показва изисквания за сериозен финансов ресурс, включително и за преобучение, както и достатъчно дълъг период от време за тяхното внедряване.  

III. ОЕМ (Original Equipment Manufacturer)

     Използването на OEM софтуер не може да се приложи в случая с администрацията, тъй като тази схема е възможна само при закупуване на нови компютри, а не при лицензиране или докупуване на необходими лицензии за вече налични компютри. Закупеният по тази схема софтуер не е преносим от един компютър на друг, което при евентуална подмяна на наличната техника води до необходимост от закупуване на нов лиценз.  

IV. Схеми на лицензиране

     „Майкрософт” предлага множество схеми за ползване и/или придобиване на лицензи и софтуерна гаранция. Интерес за клиент като държавната администрация представляват 3 лицензионни схеми:

  • Enterprise Agreement – предназначена за корпоративните клиенти тригодишна програма, при която в края на периода клиентът става собственик на лицензите за ползване на най-новите предложени на пазара версии на софтуерните продукти, както и на по-стари, в зависимост от възможностите на неговата техника. Плащането се извършва на равни годишни вноски с възможност за добавяне и на допълнителни бройки и продукти. За времето на договора клиентът ползва софтуерна осигуровка.
  • Enterprise Agreement Subscription – предназначена за корпоративните клиенти тригодишна програма, предоставяща оперативен лизинг, след края на която не се придобива собственост върху лицензните. Плащането се извършва на равни годишни вноски с възможност за добавяне и на допълнителни бройки и продукти. За времето на договора клиентът ползва софтуерна осигуровка.
  • Select Agreement – предназначена за корпоративни клиенти тригодишна програма, при която в края на периода клиентът става собственик на лицензите за ползване на най-новите предложени на пазара версии на софтуерните продукти, както и на по-стари, в зависимост от  възможностите на неговата техника. За времето на договора клиентът може да заплати и ползва софтуерна осигуровка. Плащането е еднократно и предварително.

     Лицензионната схема на „Майкрософт” от типа Enterprise Agreement е най-изгодна за администрацията в дългосрочен план. С нея държавната администрация става собственик на последните версии на продуктите, които ще излязат в края на периода на лицензионната схема (т.е. към 31.05.2011 г.), както и на по-стари версии според възможностите на техниката във всяка една конкретната администрация. Това означава, че тези софтуерни пакети ще могат безсрочно да бъдат използвани от администрацията, без заплащане на абонаментна такса за това.  

VІ. Чужд опит

     За взимането на адекватно решение за българската администрация беше проучена практиката на Белгия и Австрия, която до известна степен се прилага и в повечето от останалите държави членки на ЕС.

  • Белгия

     Федералното правителство няма общ договор с „Майкрософт”. Всяка служба сключва отделен договор, като избира варианта за себе си. Най-големите потребители са Министерството на вътрешните работи и Министерството на външните работи, които имат отделни Enterprise Agreement, а по-голямата част от останалите – Select Agreement.

  • Австрия
     Федералното правителство има рамково споразумение с „Майкрософт” без финансови условия, на базата на който всяка служба сключва отделен договор, като избира варианта за себе си. Отново най-големите потребители са Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи, Федералният изчислителен център и др. Те имат отделни Enterprise Agreement, а голямата част от останалите – Select Agreement, но също се срещат и такива с Open Value Subscription.
Legacy hit count
894
Legacy blog alias
15749
Legacy friendly alias
Мамина-златна-администрация-
Компютри
Политика

Comments12

edinotwas
edinotwas преди 18 години и 6 месеца
Здрасти Монка,
не ти дочетох постадокрай, ама си мисля че не съм изгубил.
Доколкото съм информиран в "бедна " Германия  навсякъде в обществения сектор ползват линукс .
Това е така защото мислят за данакоплатеца си, заразлика от нашите власт имащи.
Също така в Германия само прецедателя на парламента разполага със служебен автомобил! А  депутатите им се возят или с лични автомобили или с градския  транспорт безплатно, за да са по близо до народа, който ги е избрал и на който служат. За разлика от българските ...
Относно покупката на лицензиран софтуер ще кажа само едно:

ПРИ ПОКУПКА НА КАКВОТО И ДА БИЛО,

 НЯКОЙ ВЗИМА КОМИСИОННА!

edinotwas
edinotwas преди 18 години и 6 месеца
КОМИСИОННА С НАШИТЕ ПАРИ!!!
monnio
monnio преди 18 години и 6 месеца
Наско, не си загубил. В него има твърде много емоции. Навярно се дължат и на това, че вчера няколко души ми обясниха, че искат да хванат към вечно зелените полута на чужбинистан, защото тук им е писнало.
Проблема е не в туй, че там не се краде - цяла ЕК в купом си замина заради корупция. Проблема ми е, че не знам какво да сторя, за им попреча да го правят инак нашата си страна.
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 6 месеца
Ъм, Наско в грешка си. В "бедна" Германия също в 90% се ползва Windows.
Много общини се опитват, но не успяват да наложат приложенията с отворен код, не защото са лоши, а защото липсват кадърни специалисти за целта.
И преминаването от една платформа към друга въобще не е толкова лесно, колкото си го представяте. Изхождате от гледната точка, че всички разбират от компютри, колкото и Вие, но не е така.
Нормалния потребител не може да направи разлика между кликане с мишката веднъж, два пъти или с десния бутон.
Истината е някъде там.

П.П. Монио, правилно конфигуриран майкрософтски Server е достатъчно сигурен, не се безпокой. (не случайно в последно време се увеличава % на използвани майкрософстки сървъри)
monnio
monnio преди 18 години и 6 месеца
THE_AI истината е винаги някъде там.
Зависи на кого за какво му трябва един компютър. Изхождам от това, което се случва във фирмата в която работя. Колегите ми използват компютри основно за: набор и обработка на текст, елементарна обработка за снимки, електронна поща, работа с таблици, рядко презентации и посещения на уеб страници. Без последното са все неща, които могат да се правят от повечето офис пакети - евтини или безплатни. За счетоводството е нужен exel, защото просто е стандарт. За преглед на страници - даже тези за които мейл клиента е сложна програма свикнаха с опера и фф.
При такава голяма поръчка не е толкова трудно да се изработи десктоп среда за нуждите на чиновника.
Познавам хора в държавни и общински администрации, стига да работи добре на никой не му пука какво има в тази дяволия - компютър.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 6 месеца
Напълно съм съгласна, че това е поредният удар на мафията Майкрософт. Както и с нуждите на стандартния потребител- програмите вече са достатъчно взаимозаменими, за да няма никакво значение дали е на уин или на линукс.
Аз лично стоях на хр, защото си мислех, че има толкова много неща, които не мога да си пусна на линукс. Пък като си намерих една дистрибуция, която ми се хареса, да видите как сега не пускам уин освен за игри. Линуксите в днешно време са толкова симпатични и направени, че преобучението на средно-статистическия чиновник ще е от около ден- докато за помни коя програма как се казва и къде да я намери. И какво по-добре да не пипа. Повече не му и трябва.
Все пак докато си на работа не се предполага да си инсталираш игри и абсолютно безполезни програми. Всъщност не се предполага и да гледаш филми и да слушаш музика дори. Може да ти потрябва само едно скайпе ако си любител (аз лично не го харесвам и когато трябва да говоря с някой ползвам яху/как само изглежда на бг/).

Та мисълта ми е, цялата драма около преобучението към нова среда е абсолютна глупост. На един чиновник не му трябват чак толкова неща.Стига да има необходимия набор от програми за текстообработка или пък някакви професинални.
А пък поддръжката на тези ос ще отвори работа за хора квалифицирани да боравят с линукс-млади и компютърно грамотни хора. Което не е лошо.

За сървърите не съм квалифицирана да говоря, но съм чувала, че линукските са не по-лоши от майкрософтските. А от към цена нямат сравнение.

Както и да е, да живеят комисионните. На М$ накрая само това ще им остане като клиентела. Това и разбира се скапаните производители на лаптопи, които им слагат скапана Виста. Скапаняци.
А сега отгоре на всичкото ще живеят от нашите пари. Аз питам, защо да трябва да си купуваме легален уин като държавата вече е закупила необходимите лицензи с наши пари. Те значи са частично и наши. Отврат.
Eowyn
Eowyn преди 18 години и 6 месеца
Моньо, аз работя с такава опростена версия на Уиндоус, нямаш представа каква мъка е за нещастните клиенти. Нищичко не схващат милите, прав е Дани, е не правят разлика в бутоните...А представям си олекотена версия на Линукс в какъв шок би хвърлила държавен чиновник българин :):):):) Баща ми е държавен чиновник, когато купувахме моя лаптоп аз виках "Линкус - 200та лева ще дадем за по-добър лаптоп", той вика" Уиндоус, че като си дойдеш вкъщи и го пусна аз, кво ще правим" :) За обучение наистина ще трябва време.
Във френската ни библиотека, правена с пари на Френския институт, ползвахме Линукс. Французите са хитри мишки :)
А че много пари отиват, много са...В сферата на фантазиите - не може ли да се разработи български проект, който да ползват? Поне на българи да плащат?
THE_AI
THE_AI преди 18 години и 6 месеца
Ъм, то имаше един линукс правен от българи(подобен на кнопикс, пускаш диска в компютъра и тръгва всичко).

Аз преди 2 седмици си инсталирах SUSE 10.3 - толкова е заприличал на Windows, че със сигурност по-грамотните хора без проблеми ще се оправят ако е конфигуриран. (но аз както винаги успях да го скапя за 1 ден и се върнах на Виста :))

Уви истината е, че повечето хора са компютърно неграмотни.

Ето един пример от фирмата в която работя.
Човекът Х казва: "Абе като принтя файлове по-големи от 2МБ нещо принтера не ще да ги принти"
Шефът казва: "Има 2 начина за принтене - 1вия пращаш всисчко на сървъра и той се грижи документа да бъде изпечатан.
2рия - директно от твоя компютър се връзваш към принтера и принтиш. Ти кой ползваш???"
Човекът Х: "Натискам върху принт".

Това е истината - постоянно има някакви субекти, които ми казват - къде ми е прозореца, не го виждам - при положение, че трябва да кликне веднъж в лайстната долу.

Та, истината е някъде там.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 6 месеца
Вижте кво, хората са еднакво неграмотни независимо дали ползват линукс или уиндоус. Това е някаква абсолютна илюзия, че като са идиоти с уин няма да се оправят с елементарни манипулации с линукс.

Всичко е въпрос на време и мотивация. Като шефа ти каже да ползваш нова програма /както например стана с центровете за плащане на тока/ не мрънкаш, а сядаш и малко по малко свикваш.

А дали ще задаваш тъпи въпроси на линукс-поддръжка или уиндоус поддръжка е напълно, ама НАПЪЛНО все едно. И в двата случая ти си тъп, щото не ти пука как работи компютъра, а на другия така или иначе му плащат да ти помага.

А за опита на АИ със СУСЕ- аз тва не съм го виждала, ама мога да си представя колко прилича на уин. Само ме дразни като хората си сложат някъв линукс, скапят го и после пак на уин. Е,добре де, ако ти се скапе уин-а кво правиш? Хвърляш си компа? Пак се налага да се поровиш в нета, да разбереш къв му е проблема и да си го оправиш. Или да преинсталираш. Същото правиш и с линукса като го разбиеш.
Не че уиндоус е толкова добър, просто всички сме до болка свикнали с него и не ни се струва изгодно да се научим да боравим с нещо друго.
Ма аз Виста не ща, бях с нея около месец, в който преформатирах харда 3 пъти. Беше много забавно. Добре, че имах още 2 ОС по онова време. Много е шаренка, ма сабайона ми в момента е по-шарен :) И работи. И е безплатен. Колко хубаво.

П.С. Ми смейте ми се, ма и аз не разбрах примера с печатането по-горе. Аз като искам да печатам натискам принт. :) Никога не ми се е налагало да го правя по друг начин. Тва прави ли ме неграмотна
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
Вижте кво, хората са еднакво неграмотни независимо дали ползват линукс или уиндоус. Това е някаква абсолютна илюзия, че като са идиоти с уин няма да се оправят с елементарни манипулации с линукс.

Ей това е истината.  И спрете с аргумента счетоводител и Ексел. Аз като съм счетоводител, да не си мислите, че спя с ексела. Все пак си има спец. счетоводни продукти (първо) и второ Оупън офиса на счетоводителя му върши същата работа. Виж, по-скоро проблема на българския счетоводител е, ако му се наложи да работи с програмни продукти на НАП и НОИ, които всъщност са аксес приложения (излъгах) има една декларация, която е на Ексел с едни макроси дето под Оупън офис не върви. Но това са приложения, които държавната администрация ме кара да ползвам, за да им генерирам txt файлчета и да им ги мятам на дискети (не признават CD, DVD, flash-ки) щото лелката от гишето не знае как да работи с тях.
Случи ми се веднъж дисктетата да не може да се отвори, при което аз вадя лаптопа записвам на флашката файлчето, чинно се нареждам отново на опашката и лелята от гишето ми казва: В закона пише и магнитния носител към нея, това не е магнитен носител, не мога да ви изтегля файла. Нарушавате закона. Тук се приемат само дискети. :( :( :(          
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Хахаха...Тъжно, но истина. И то имам чуството, че го правят не толкова от тъпотия, колкото от досада. МА то си е все едно в крайна сметка. Аз например не разбирам що не можеш да ги пращаш тия неща по имейл.
Ние пък си имаме работа с МОН и големия въпрос е що трябва изобщо да има хартиен носител. Отговор няма.
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
Е по мейл не става, ползваме едни приложения на дан администрация (които бачкат само с IE) - ел. подписче (демек Ун ел подпис) подписваш и мяташ :)
By acecoke , 8 April 2006
Четейки постинга на Павлина за недъгавата ни администрация се замислям отново за официалния документ наречен молба. Навсякъде трябва да се подава молба. В полиция, КАТ, университети, съд, община и къде ли не още. От къде накъде трябва да ви се молим, уважаеми държавни служители? Нали вашите заплати идват от джоба на данъкоплатеца? Нали вашата работа е да сте в наша услуга? А отгоре на това и се държите надменно все едно, че цялата държава работи за вас! Не забравяйте, че ВИЕ работите за тази държава! Аз протестирам!!!

ДА ПРЕМАХНЕМ МОЛБАТА КАТО ОФИЦИАЛЕН ДОКУМЕНТ!!!
Legacy hit count
693
Legacy blog alias
5838
Legacy friendly alias
Защо-да-ви-се-молим--
Ежедневие
Размисли
Нещата от живота
Коментари
България

Comments11

Shogun
Shogun преди 20 години и 1 месец
Моля  живеещите в Германия, Швеция и САЩ да кажат - как там се нарича аналогичният документ?
acecoke
acecoke преди 20 години и 1 месец
Ами обикновено се попълва някаква форма-заявление с личните данни или директно договор да речем. Аз в Германия за 11 месеца не срещнах термин "молба".
gogogif
gogogif преди 20 години и 1 месец
Близо десет години се тормозя от некомпетентни служители и от тази форма: "Молба". Баща ми - и той се е тормозил, тормозила се и майка ми, и баба ми , и дядо ми. И кой ли още не! Но неискам това да  тормози децата ми! 
                                       АЗ ПРОТЕСТИРАМ!
BasiDi
BasiDi преди 20 години и 1 месец
Нещото се казва ФОРМУЛЯР - кратко, ясно, международно и без никакво молене.
Tanichka
Tanichka преди 20 години и 1 месец
Най-близкият аналог, за който мога да се сетя е Application form, който обаче няма чак толкова силен момент на "молене за нещо", нали? Иначе, документите, които попълваме тук по всякакви поводи се наричат с най-общото название "еди-каква-си paper/form to fill in"...

За мен не толкова названието "Молба" е унизително, тъй като то спада в групата на отдавна десемантизираните (т.е. обезсмислилите се) понятия. За мен подаването на тази молба и отношението на служителите, които ни обслужват е унизителното.

Не знам дали това би ви подобрило настроението, но между насмешливите термини "българска работа" и "американска работа" няма особени разлики в дълбокия смисъл... Просто американските служители като цяло, като практика на поведение, са усмихнати и нарочно любезни....Прекалено любезни дори, но в границите на фирмената политика. Но иначе, като личностно човешко отношение или личен човешки ангажимент към клиента е същото безразличие. Никога няма да ти позвънят обратно, без значение колко съобщения си им наоставял. Така е при държавните учреждения, банковите институции, кредитните бюра, фирмите свързани с издаването на документи, и прочие...

Това, разбира се, не се отнася за частния сектор или магазините, където фесът се клати от интереса и всеки клиент е съществен. Но на общинско, държавно и каквото там друго ниво си представите, тук също са нагли, само че усмихнати. Не мислите ли, че това е дори още по-отвратително?

Представете си намусената безчувствена леля от последната институция, в която сте ходили. Хайде, сега, си я предствете същата патка, но усмихната и ви нарича "госпожо, гопожице или господине" през 10 секунди... И държи да я наричате "Радка", да речем. Свойски, щото тя ще ви помага да си свършите работата. Блее и гледа през вас, но ви се усмихва и е любезна. И хич не й пука за вас, но се усмихва. И ви лъже, че е прегледала документите ви и да дойдете след 3 дни пак, когато всичко ще ви е готово. И се усмихва. И пак гледа през вас, госпожице....

Няма ли да ви се поиска да я отстреляте на секундата. Защото знаете, че като дойдете след 3 дни, вариантите са:

    1. Отново се запознавате любезно с Радка и заемате начално положение, като във сутрешната физ-зарядка едно време: "разкрачен стоеж, ръцете леко встрани", и приказката почва отначало, до след 3 дни отново...

    2. Радка е вече или повишена или уволнена, но в който и да е случай, започвате от начален стоеж - с Надка, която след 3-4 дни също ще е или повишена или уволнена, или ще замине да гледа майка си в Аризона, която е била блъсната от метеор..

И пак е въпрос на нерви. И на много срещи от по "след 3 дни"... И ако на БГ Радката все пак може да й кажете на 30-тата среща какво мислите или да намерите начин все някак да се докопате до горното стъпало, т.е. някой шеф, покрай познати, тук не може. Ще си се усмихвате докато някой ви пожали, да речем Катка....

Същото си е май навсякъде, само дето Радка е Ребека, родом от Минесота, Надка е Нейдин, родом от Квебек, и искаш да им теглиш една сочна хубава българска цветиста, но им се усмихваш.

За да бъда точна - да, случва се далеч по-рядко отколкото в БГ, но факт е, че се случва.

Вероятно онези, които са се докосвали до иностранната бюрокрация, да речем дори в посолствата из София в просене на визи, са изпитвали желанието да размажат нечия усмихната любезна нагла физиономия. Друго си е намусена леля, кисела и гадна, поне според мен си е някак "в реда на нещата".....

Shogun
Shogun преди 20 години и 1 месец
Моля организаторите за цензура. Тези постинги се четат и от хора с лабилна нервна система и мръсни думи като "посолство" според мен трябва дас е избягват, за да не се предизвикват нервни кризи сред потърпевшите - като мен.

Откак ме изгониха грубо от посолството ни в Будапеща, защото съм била влязла от погрешния вход - направиха ме на две стотинки, а аз бях в голяма беда, човек без документи... добре че отвън ме чакаше познат, който ме вкара през парадния вход и все пак ми свършиха работа - обаче с връзки... айде да не си говорим за посолства, щото получавам обрив, гадене и пристъп на амок.... И това - като го сравня с любезността на полицейските служби на унгарците, които даже ми осигуриха преводач с немски посред нощите, дадоха ми куп доброжелателни съвети и само на ръце дето не ме пренасяха между стаите...
monnio
monnio преди 20 години и 1 месец
Мен също ме тормози това с моленето. Още в основното училище обсъждахме това извращение. Молба звучи унизително, но какво да се прави...закостеняла система. Помни ли някой още фразата с която завършваха молбите преди 15-ина години? "Надявам се молбата ми да бъде удовлетворена". Има безгръбначни същества които още го пишат, за да се харесат на чиновника или когото и да било там... Имах неудоволствието да раобтя с един такъв. Той бе член на една управляваща сега партия, гордееше се с това и имаше съвсем резонните амбиции за политическа кариера в нея. Като нищо ще стане депутатин след 10-ина години. Да пази Господ...
Shogun
Shogun преди 20 години
Моннио, нали знаеш какво се пише под такава молба: "С уважение".
Има и още една форма: "С почит"

Един мой познат пишеше "С подпис"

:)))


Janichka
Janichka преди 20 години
Хехе, харесва ми това "С подпис".
Иначе като се замисля е наистина глупаво да се пише "Надявам се молбата ми да бъде удоволетворена", но често съм го слагала, когато молбата ми е един ред и някак кратка изглежда :) Съмнявам се, че някой го пише, защото се надява :)
IvanAngel
IvanAngel преди 20 години
Laughing И аз, и аз го добавям. А понякога даже има и елемент на надежда...Cool
plankov
plankov преди 18 години и 4 месеца
хм, напоследък формулярите са и от типа
Искане :)
Но иначе има една държавна институция, която ме накара да напиша молби (различни техни бланки) за един мой проблем
на едната от тях долу пишеше: Декларатор :) 
Иначе знаете ли, че данъчната администрация ни третира като клиенти. Мен ето това ме дразни.