BgLOG.net
By RozalinaPaskaleva , 29 June 2010

Днес е Петровден!

Нека нашите обичани колеги с имена Павлина /Поли/, Полина, Петрана, Петя, Петър, Павел и Камен бъдат закриляни за здраве, щастие и благословение във всичко и навсякъде!

  

   На този ден църквата чества паметта на двамата Христови апостоли - Петър и Павел. Като ревностни разпространители на християнството те претърпяват много страдания и гонения и са наречени "първовърховни престолници и вселенски учители".

   С такива силни небесни покровители, мили колеги, бъдете уверени, удовлетворени, следвайте сърцата си, сбъдвайте мечтите си! Разпръсквайте навред обич, магнетизъм, красота, емоция и доброта, защото знаем, че това е вашето призвание. Щастлив празник!

  

 

 

Legacy hit count
1165
Legacy blog alias
40029
Legacy friendly alias
Честит-празник--мили-колеги-
България
Приятели
1-ви клас
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас
Ежедневие
Коментари
Нещата от живота
За всекиго по нещо

Comments25

ViliDimova
ViliDimova преди 15 години и 10 месеца
Честит празник на всички именници!

 

 

 


GalinaNinova
GalinaNinova преди 15 години и 10 месеца
Поздравления и най-добри благопожелания и от мен!
queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 10 месеца
Честит празник на всички именници!

Да сме живи и здрави и зло да ни забрави :)
pavlinamahova
pavlinamahova преди 15 години и 10 месеца
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ВСИЧКИ, НОСЕЩИ ИМЕТО НА СВ.ПЕТЪР И СВ. ПАВЕЛ!

 "....Любовта е дълготърпелива, пълна с благодат, любовта не завижда,не се превъзнася, не се гордее,не безчинства, не дири своето,не се сърди, зло не мисли,на неправда не се радва,а се радва на истината,всичко извинява, на всичко вярва, на всичко се надява, всичко претърпява.Любовта никога не отпада.

Из "Посланието на св.Апостол Павел до Корентяни...." / със съкращения/

 

 

 


iskrainjova
iskrainjova преди 15 години и 10 месеца
Честит празник на всички именници!
antoinetamilanova
antoinetamilanova преди 15 години и 10 месеца
Честит празник, именници!
GenovevaJotova
GenovevaJotova преди 15 години и 10 месеца
Честит празник! Бъдете здрави и щастливи!


aknive
aknive преди 15 години и 10 месеца
Да е честит ПРАЗНИКЪТ ВИ, именници! Нека Доброто да върви с Вашите помисли и деяния!
CvetaGergova
CvetaGergova преди 15 години и 10 месеца
Честит да е празникът ви, именници! Бъдете здрави! Правете всяко нещо с желание и любов, доказвайте възможности и професионализъм!
shery61
shery61 преди 15 години и 10 месеца
И от мен честит имен ден, колеги!


VqraNenova
VqraNenova преди 15 години и 10 месеца
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК, ИМЕННИЦИ! БЪДЕТЕ БЛАГОСЛОВЕНИ!

 


DaniNikolova
DaniNikolova преди 15 години и 10 месеца
Честит празник на именниците! Нека сте здрави, бодри и финансово спокойни!
PavlinaGeorgieva2
PavlinaGeorgieva2 преди 15 години и 10 месеца
От името на всички именници : ОГРОМНО БЛАГОДАРЯ!!! :):):)
AnichkaPetkova
AnichkaPetkova преди 15 години и 10 месеца
Да се живи и здрави да носите името си!
igeorgieva
igeorgieva преди 15 години и 10 месеца

                     

                 Честит празник, именници!

RadiumTutovski
RadiumTutovski преди 15 години и 10 месеца
                                                               Здраве, щастие и късмет...
NadkaPopova
NadkaPopova преди 15 години и 10 месеца

 Честит имен ден на всички празнуващи днес! Бъдете живи и здрави! Нека късметът да бъде с вас! Весел празник!

Dani64
Dani64 преди 15 години и 10 месеца

Честито, именници!

Живей сега,
Усмихвай се сега,
Радвай се на това, което имаш днес
и се бори за всичко онова, което искаш да имаш утре.

TonyPanayotova
TonyPanayotova преди 15 години и 10 месеца
Честит празник на всички именници! Здраве, щастие и късмет да ви съпътстват занапред!
TatjanaJordanova
TatjanaJordanova преди 15 години и 10 месеца
Здрави и щастливи!
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 15 години и 10 месеца

Да пребъде името им!  Да са живи и здрави, а името им да го наследят внуци и правнуци, както е в моето семейство. Трето поколение е моят внук Петър, който повтаря трите имена на моя съпруг, а пък той носи трите имена  на своя дядо. Бащата на внука ми- моят по- голям син, носи трите имена на моя свекър. /Той  празнува на Гергьовден/.

Весел празник!

 

lidiqganeva7
lidiqganeva7 преди 15 години и 10 месеца
Здрави, усмихнати и късметлии!
tinokio
tinokio преди 15 години и 10 месеца

ДА ВИ Е ЖИВО И ЗДРАВО ИМЕТО!!! ВСЕ ТАКА ДА СТЕ ВСЕОТДАЙНИ И ВСЕ ТАКА ДА СПОДЕЛЯМЕ ВСИЧКО В БЛОГА!!! МНОГО ЗДРАВЕ, УСПЕХ И ВЕСЕЛО ЛЯТО!

queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 10 месеца
В нашата общност всеки имен или рожден ден винаги се превръща в красиво и вълнуващо празненство! Ех, как умеем с благи думи да си сгреем сърцата и душите! :)

Скъпи колеги, вече сте видели, че в нашите правила (по решение на админския екип) сме заложили празничните постове да стоят за кратко на главната страница, защото иначе става така, че рейтинговите публикации са запълват най-вече с поздравителни постове, а не с публикации на професионални теми.

Сигурна съм, че разбирате основанията ни за модерирането на главната страница и ви благодаря за разбирането!

queen_blunder
queen_blunder преди 15 години и 10 месеца
В подкрепа на моите думи Деси е неодобрила поста още рано сутринта, но това ще бъде само за тази седмица. По мое усмотрение взех решение, че всички такива неодобрени постове ще се връщат в общността, след като изтече съответната седмица, генерираща рейтинги, и сега отивам да ги възстановя от админското табло.
By ElaGeorgieva1 , 30 October 2009

 

Преди много години трябваше да избера какво искам да уча след завършване на гимназия. Замисляли ли сте се какво е предопределило избора ви на професия? Все пак това е едно от най-важните решения, които човек взима през живота си.
Избираме едно или друго - понякога за да угодим на родителски амбиции, или защото "всички правят така", или просто защото не знаем какво точно искаме да правим с живота си.
Което е нормално - не всеки на 18 знае какво иска да прави с живота си.

Моят избор на професия беше предопределен отчасти от факта, че много от роднините ми са учители. По математика предимно :). Но аз виждах себе си като учител по български. Заради една случка отпреди много години, от времето, когато бях в пети клас...
В средното училище имахме много и най-различни учители. Всеки, естествено, смяташе, че предметът му е най-важен. Всеки използваше различни начини, за да ни го внуши. Основно - строгост и дисциплина.

В училището на 80-те нямаше много място за Личността на ученика. В съвременното училище преминахме към другата крайност - превърнахме свободата в слободия - вероятно като отговор на нашето време - времето, когато всичко в училище беше регулирано и правилата се спазваха... А тогава... Тогава изпитвахме страх от повечето си учители. Знаехме много добре, че ако се оплачем от наказание, което сме сметнали за несправедливо, вкъщи няма да получим съчувствие от родителите си, а още по-голямо наказание.

Затова един от епизодите, които са се запечатали завинаги в съзнанието ми, е от един час по литература...

Другарката Лазарова не повишаваше глас, когато преподаваше. Беше нежна и слаба жена, винаги облечена с вкус. Преподаваше увлекателно, разбира се, но някак в сравнение с могъщата фигура на учителя по физическо, или непреклонната математичка, учителката ни по български нямаше нищо, с което "да ни държи". Беше мила и ни говореше на "ти" така, сякаш ни говореше на "вие". Може би нейната привидна безпомощност ме е накарала да участвам в размяната на бележки между съучениците ми. Подхвърляхме си листчето хартия с някакви тайни послания зад гърба на учителката. Докато в един момент тя не се обърна. Листчето беше в ръката ми. Много спокойно тя ме помоли да го занеса на катедрата. Станах от мястото си и с крака, тежащи като олово, занесох изобличаващата бележка. Часът продължи в кънтяща тишина. Не помня вече какво бяхме писали на листчето. Но при всички случаи очаквахме да го препишем по сто пъти за наказание...и да го занесем на родителите си да го подпишат. За мен този час мина кошмарно.
Когато звънецът удари, учителката ме повика настрани и ми върна смачканото топче хартия.
Без изобщо да го прочете.

Без изобщо да го прочете.

Или да ни каже какви лоши деца сме, защото не слушаме в час.
Само ми каза все така спокойно - "Друг път, моля, не прави така."

Тя никога не разбра, че аз завинаги запомних урока, който ми преподаде в този миг:
--че едно дете има правото на лично достойнство. И когато унижаваш този, който се страхува от теб, печелиш не уважението му, а омразата му
--че по-силният може да бъде благороден, без това да намали силата му
--че можеш да бъдеш уважаван, без да крещиш и да заплашваш
--че всеки може да сгреши - и да му бъде простено
--че учителят е пример не само с това, което казва и прави, но и с онова, което тактично е премълчал

Безценни уроци...
Колко ли смешна щях да бъда в очите на собствените си ученици, ако не си бях "научила урока" в пети клас... Щях да се опитвам да компенсирам младостта си с излишна строгост, неопитността си - с наказания, незнанието си - с неотстъпчивост.
Колкото и да имах амбицията да ги науча на всичко, което знам, да им помогна да пишат без грешки - нищо нямаше да има значение, ако първо не уважавах Човека в децата срещу себе си.

Поклон и благодарност към Учителя!

Legacy hit count
972
Legacy blog alias
34401
Legacy friendly alias
Урок-по-уважение--за-конкурса-
Конкурс

Comments3

galinatrifonova
galinatrifonova преди 16 години и 6 месеца
Прекрасно е, че си срещнала тази учителка по пътя си. Не те познавам лично, но някак си винаги съм си преставяла, че ти самата си точно такава като нея. :-) Може би това вътрешно родство е причината така дълбоко да те развълнува случката....
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 5 месеца
Да, добър учител, добър урок, добра ученичка...Ела, от тази учителка ли се научи на толерантност, която лъха и се усеща покрай теб??? Дори когато "правиш" забележка, тя е някак си...по-различна, по-нежна, по докосва и от тук по с ефект...

Да пощадиш чуждото достойнство е нещо, което малцина умеят...



shellysun
shellysun преди 16 години и 5 месеца

Обявявам край на гласуването за конкурса -  11 гласа, 349 прочита, 2 коментара.

 Ела, благодаря за участието ти в конкурса!

By TonyPanayotova , 19 July 2009

Нима има такава страна? Можем само да мечтаем, защото у нас всичко е сбъркано. А какво ще кажете за коментарите?

http://www.dnes.bg/video/2009/07/19/kyde-uchitelite-sa-milioneri.74634

Legacy hit count
441
Legacy blog alias
31337
Legacy friendly alias
Къде-учителите-са-милионери-
Ежедневие
Нещата от живота
Коментари

Comments3

queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 9 месеца
Майчице, какви коментари! А иначе някъде там нещата просто са нормални. Народ, който не цени учителите си, заслужава съдбата си :(

Ще опитам да сложа видеото тук.


IvankaKalkandzhieva
IvankaKalkandzhieva преди 16 години и 9 месеца
Изгледах видеоклипчето с любопитство и тъжно безмълвие. Нима бих могла да коментирам нещо така далечно, непонятно и несравнимо с нашата реалност!
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца
    Аз предлагам да започнем да учим корейски  (стига с тоя английски)   и с бодра крачка и под строй - натам още наесен,Тони! :-)))
By TonyPanayotova , 19 July 2009

Нима има такава страна? Можем само да мечтаем, защото у нас всичко е сбъркано. А какво ще кажете за коментарите?

http://www.dnes.bg/video/2009/07/19/kyde-uchitelite-sa-milioneri.74634

Legacy hit count
301
Legacy blog alias
31334
Legacy friendly alias
Къде-учителите-са-милионери-
Ежедневие
Коментари
Нещата от живота

Comments3

DaniParvanova
DaniParvanova преди 16 години и 9 месеца
Препотих се чак... А този коментар "4 miliona godishno.... vsichki uchiteli v Bulgaria ne vzimat tolkova za 1 godina " ме натъжи повече от филмчето.
RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 16 години и 9 месеца

Ха, ха...мечтиииииииииииии! В някой друг за нас живот, може би! Пък нека се настроим, кой знае...:)

Благодаря, Тони, че сподели!

MariaPetrova5
MariaPetrova5 преди 16 години и 9 месеца
Интересно и прелюбопитно! Днес в обществото ни - "даскал" е "мръсна" дума. Срамно и обидно!  Гледат те със зле прикрито съжаление и почуда, когато кажеш, че упражняваш тази професия, следва и идиотското- "че защо аджаба, толкоз, ли нямаше к,во- тц, тц, тц..." ,а ти вместо да превключиш умно на друга тема - продължаваш извинително да се пънеш защитавайки избора си и....получаваш още по- голяма доза съчувствие. СРАМНО!!!! Обществото ни с помощта на поредица-"веши в занаята" министри и доста  "добронамерени" медийни репортажа, неусетно превърна уважаваната и престижна  някога учителска професия в нещо СРАМНО! Мисля, че този път новият ни министър на образованието ще работи за нас , а не против нас- но и с нас, защото и този процес е двустранен. "Искайте и ще ви бъде дадено!"
By galinatrifonova , 2 January 2009

ВалдорфскоучилищеЛандсберг.wmv

Отдавна се каня да пиша за нещо, което ме порази през лятото, по време на мой стаж в Германия, по една международна програма. Написаното от Gospoja Praznodjobova ме подсети, че е крайно време да го направя. С надеждата, че някой ще се престраши да опита и тук. 

Става дума за това как се работи с родителите във Валдорфските училища и детски градини.

Обикновено самото създаване на Валдорфско училище или детска градина става по инициатива на родителите. Просто две-три семейства решават, че искат в тяхното населено място да се открие такова училище или  градина. Те се обръщат към най-близкото т учебно заведение или към Антропософско дружество с молба да се осигурят учители. След това намират помещения, ремонтират ги, обзавеждат ги, под ръководството на намерения учител. И се открива градина или училище......

Но с откриването грижите на родителите не престават. По-скоро се разширяват и обогатяват. Те продължават да се грижат за всичко: от събирането на таксите, до организацията на празниците! В градината, в която работих, родителите бяха организирани в няколко групи: група по поддръжката, група за изработване на играчки (във Валдорфските градини се използват само играчки, направени от естествени материали - дърво, вълна, памук и куклите най-често са ръчно изработени. Това прави Валдорфските учебни заведения доста скъпо начинание.), група за поддръжка на цветната градина, група по финанси, група за реклама на градината, група за решаване на проблеми, възникнали между родители и учители. Както се вижда групите са доста, за това обикновено родителите участват в поне две различни групи. И за разлика от нашите различни комитети и ядра, техните наистина работят. Просто защото ако човек от групата по поддръжката не затегне болтовете на люлката на двора, няма кой да го направи. Хазяйката, в която живях беше в две групи - по правене на играчки и в групата по решаване на проблеми между родители и учители. Като член на първата група, по няколко пъти в седмицата се събираха в различни домове и правеха интересни играчки от хартия и вълна. В близко населено място в средата на лятото се провеждаше голям панаир и детската градина си има маса за продажба на тези играчки на панаира. Това е един от начините да се осигурят средства за градината. Като член на другата група, тя е провела разговор с родителите на едно проблемно дете. Колегите бяха решили, че по-деликатно е друг родител да разговаря с въпросното семейство, а не самите те. Изобщо там деликантността в отношенията, дискретността се простира не само в отношенията родители - учители, но и учители - деца, дори от детската градина. Но това е тема на друг разговор.

Ще споделя с вас една незабравима за мен случка. В първият петък от престоя ми в градината, колежката ме помоли да събера кърпите за избърсване на ръце в един панер. Родители щели да дойдат да ги вземат за пране. Времето напредваше, а никой не идваше да ги взема. На въпросъът ми кой ще ги вземе, колежката вдигна рамене и каза"Не знам". "А кога ще дойде?- попитах аз." "Не знам. Всеки знае къде е ключа. Ще дойде, когато му е удобно и ще ги вземе." И наистина, през всички съботи и недели, които прекарах там, все виждах спрели коли пред градината и някой да работи или на двора, или вътре в градината. Без да присъства никой от учителите!

Колежката имаше четири деца, които се учеха в близкото Валдорфско училище в Ландберг. Двамата с мъжа и споделиха, че като се вземат предвид различните задължения към класовете на децата, включително почистването на помещенията (училището няма платени чистачки), родителски срещи, подготовка на празници и представления, няма седмица в която да не са ходили в училището по някакъв повод! И наистина, като гледах поведението и отношението на всички родители в детската градина и училището в Ландсберг, то беше по-скоро поведение и отношение на собственици, на домакини, а не на хора, които трудно си спомнят откъде се отваря вратата на училището на детето им.

Присъствах на родителска среща.Тя започна с хорово пеене на учители и родители на.......многогласен канон! Продължи с обсъждане на проблеми на градината, тренингови упражнения и беседа по въпроса за това, как да показваме обичта си на децата! И всичко това - с усещането за равнопоставеност на учители и родители, а не като тук: учителите говорят, родителите мълчат. и родителски срещи се правят не два пъти в годината, а всеки месец!

Присъствах на празника на училището. Празник, продължил цял ден! Сутринта - с игри и забавления, след обяд - цирково представление. Игрите и забавленията, както и храната, бяха организирани от децата и родителите. Деца и родители от всеки клас стояха на определени места в двора, осигуряваха реда и събирахе парите от ходене с кокили, хвърляне в цел, надуване на балони и други поне десетина различни игри. Други родители и ученици стояха на бюфета, организиран с неща направени и донесени от къщи и ги продаваха. Правеха се и пици от учениците, сладолед, напитки, явно осигурени от съответните класове. След обяд цирковото представление също беше от децата, които изучават цирково изкуство като свободно избираем предмет в училище. И билетите за това представление също бяха принос към касата на училището. Невероятно беше усещането, което се породи в мен: сякаш цялата околност беше включена в този празник. А то си беше и така. Училищният празник беше празник на цялата околност около град Ландсберг, защото училището беше едно и го посещаваха ученици от всички населени места наоколо.

А вие да сте присъствали на абитуриентски бал, на който отива цялото семейство, понесло тържествено в ръце сандвичи, торта или салата и който се провежда в салона на училището?! Да сте танцували в едната половина на залата, а в друга да е танцувала дъщеря ви?! Тази ваша порастнала дъщеря, облечена като принцесата от приказките, да е дошла в 12 часа и да ви е поканила на танц, вас, бащата, на своя абитуриентски бал?! Щях да се разплача от вълнение и от усещане за пропуснат миг в моя живот и в живота на децата ни.......

Работата с родителите беше едно от нещата, които най-силно ме впечатлиха. Казах на колежките, че им завиждам за отзивчивостта на родителите. А те ми отговориха, че всичко това се постига с много труд от тяхна страна. Че ако малко се отпуснат и допуснат да свършат нещо вместо родителите от съответните групи, това вече ще е прецедент, който ще покаже на родителите, че може и така. За това съществува негласно разграничение: учителите се занимават само с ученето на децата. Всичко останало е работа на родителите. 

Представяте ли си: родителите бяха построили самото училище - бяха намерили и купили мястото, осигурили архитектурния проект и финансирането на строителството. Бяха участвали в самото строителство!

Мисля, че гласуваното доверие и уважение към възможностите на родителите, заедно със самостоятелността, инициативността и  отговорността, че ако те не го направят, няма кой да го направи е в основата на пълната отдаденост на родителите на каузата на "техните" училища и детски градини. 

Мисля си още, че тази пълна отдаденост на проблемите и живота на училището е извора на усещането да собственост, което имаха и родители, и деца. Тя пораждаше самочувствието им на домакини и равнопоставеността между учители и родители. Тя излъчваше тази невероятна топлота в отношенията между учители, родители и ученици, която ме порази.Топлота. Училището като семейно гнездо за деца, родители и учители.Училището като инициатор на обществения и културен живот в района. Училището като начало на пътя в изкуството за децата. Училището като извор на самочувствие, че и ти си дал нещо на това общество за родителите. Училището като удовлетворяваща съдба и живот на учителите.

Legacy hit count
804
Legacy blog alias
25160
Legacy friendly alias
Как-се-работи-с-родители

Comments6

Gennnnn
Gennnnn преди 17 години и 4 месеца
Това което сте  написали в България звучи като утопия.Днес, когато се затварят училища  никой не го е грижа какво става в училището.Моята дъщеря е в трети клас и за двете  години  закриха две училища и сега учи в трето.Всъщност първото, което закриха е едно от най -важните училища за мен .Моето родно училище.Но не  само за това е важно.Това е училището ,в което е бил учител Васил Левски.Закриха го и не им пука .Сега в него има шивашка фирма и шие дрехи.Така  в България се спазва  традицията, а нови не се и създават.Понеже организирах тогава хората да се мъчим да не закриват училището ,разбира се неуспешно,парадокса беше, че голяма група от хора също възпитаници на това училище ме намразиха за гражданската позиция.Не че ми дреме ,но това което си написала и това ,което е в действителност при нас си е чиста утопия.И за това нямат вина учителите ,ние хората сме си виновни .Яд ме е, че не успях .Днес училището  не е приоритет нито за родителите ,нито за обществото ,нито за държавата.Жалко е.

Хубаво е ако имаш снимки да покажеш в поста.


galinatrifonova
galinatrifonova преди 17 години и 4 месеца

Разбирам огорчението, разочарованието и гнева ти. Но не се отказвай да бъдеш граждански ангажиран, моля те! Ако ти се откажеш, ако аз се откажа да говоря, пиша и правя това хубаво нещо, което съм видяла там, какво остава за децата и родителите?! Най- лесно е да отпуснем ръце и да оставим грубостта, насилието, безхаберието и откровения бандитизим да ни залее от всички страни! Но нима с такива светли чувства и настроения ще влезем в новата Година! Новата година за това е нова, защото дава нови надежди и сили на такива като нас!

Благодаря ти, че си такъв, какъвто си!

Gennnnn
Gennnnn преди 17 години и 4 месеца

Аз не се отказвам от гражданската си позиция.Даже в БгЛога сега ,може и да не се забелязва ,но аз споря с един Светев, защото той плюе против учителите и училището. Извърта нещата, и изкарва, тези които го защитават,училището, на комунисти , а той първи демократ.Така че и тук ви защитавам и винаги ще го правя, защото това което съм ,за някой нищо за други нещо ,съм го постигнал благодарение и на училището.

Само правописа нещо куца при мен ,но за това нямат вина учителите и училището.

ZhivkoIvanov
ZhivkoIvanov преди 17 години и 4 месеца
Утопии - колко са тези училища в Германия?
goldie
goldie преди 17 години и 4 месеца

Вижте, в България не е забранено на родителите да участват в живота на училището, ако искат. Аз нямам деца, а може би, ако имах нямаше да искам да се натоварвам допълнително, но имам племенник, който си има майка и живеем в една къща, но когато трябва да се направи нещо за или от неговия клас той не се обръща към майка си, а към мен. Не припадам от щастие, но до сега не съм му отказвала. Направила съм толкова много табла, колкото не съм правила през целия си ученически живот, участвам в организирането на всички тържества / с пари, техника или от каквото има нужда/, понякога си казвам:"Никога повече!", и почти всички родители го правят, но само 3-4 души участваме винаги, защото има неща, които децата не могат да направят и някой трябва да им помогне.

Всичко е въпрос на добро желание, дори и когато представлява допълнително натоварване, но не е ли по-добре да помогнем на децата си да се чувстват щастливи, отколкото да чакаме някой друг да се погрижи за тях вместо нас

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 4 месеца

Поздравления за поста!
Аз не знам много за този метод на обучение, нито колко са тези училища в Германия. Но не съм съгласна, че това е "утопия".
На прекрасните снимки, които Галя ни е предложила, виждам съвсем реални неща. Безсмислено е да се оправдаваме, че в България никога не би могло да съществува такова училище.
Когато има желание, има и начин.
Нима не можем да обединим родителите в името на доброто обучение на децата им? Винаги ще има хора, на които светът им е черен и Вселената им е виновна за всичко.

 

By galinatrifonova , 2 January 2009

Отдавна се каня да пиша за нещо, което ме порази през лятото, по време на мой стаж в Германия, по една международна програма. Написаното от Gospoja Praznodjobova ме подсети, че е крайно време да го направя. С надеждата, че някой ще се престраши да опита и тук. 

Става дума за това как се работи с родителите във Валдорфските училища и детски градини.

Обикновено самото създаване на Валдорфско училище или детска градина става по инициатива на родителите. Просто две-три семейства решават, че искат в тяхното населено място да се открие такова училище или  градина. Те се обръщат към най-близкото т учебно заведение или към Антропософско дружество с молба да се осигурят учители. След това намират помещения, ремонтират ги, обзавеждат ги, под ръководството на намерения учител. И се открива градина или училище......

Но с откриването грижите на родителите не престават. По-скоро се разширяват и обогатяват. Те продължават да се грижат за всичко: от събирането на таксите, до организацията на празниците! В градината, в която работих, родителите бяха организирани в няколко групи: група по поддръжката, група за изработване на играчки (във Валдорфските градини се използват само играчки, направени от естествени материали - дърво, вълна, памук и куклите най-често са ръчно изработени. Това прави Валдорфските учебни заведения доста скъпо начинание.), група за поддръжка на цветната градина, група по финанси, група за реклама на градината, група за решаване на проблеми, възникнали между родители и учители. Както се вижда групите са доста, за това обикновено родителите участват в поне две различни групи. И за разлика от нашите различни комитети и ядра, техните наистина работят. Просто защото ако човек от групата по поддръжката не затегне болтовете на люлката на двора, няма кой да го направи. Хазяйката, в която живях беше в две групи - по правене на играчки и в групата по решаване на проблеми между родители и учители. Като член на първата група, по няколко пъти в седмицата се събираха в различни домове и правеха интересни играчки от хартия и вълна. В близко населено място в средата на лятото се провеждаше голям панаир и детската градина си има маса за продажба на тези играчки на панаира. Това е един от начините да се осигурят средства за градината. Като член на другата група, тя е провела разговор с родителите на едно проблемно дете. Колегите бяха решили, че по-деликатно е друг родител да разговаря с въпросното семейство, а не самите те. Изобщо там деликантността в отношенията, дискретността се простира не само в отношенията родители - учители, но и учители - деца, дори от детската градина. Но това е тема на друг разговор.

Ще споделя с вас една незабравима за мен случка. В първият петък от престоя ми в градината, колежката ме помоли да събера кърпите за избърсване на ръце в един панер. Родители щели да дойдат да ги вземат за пране. Времето напредваше, а никой не идваше да ги взема. На въпросъът ми кой ще ги вземе, колежката вдигна рамене и каза"Не знам". "А кога ще дойде?- попитах аз." "Не знам. Всеки знае къде е ключа. Ще дойде, когато му е удобно и ще ги вземе." И наистина, през всички съботи и недели, които прекарах там, все виждах спрели коли пред градината и някой да работи или на двора, или вътре в градината. Без да присъства никой от учителите!

Колежката имаше четири деца, които се учеха в близкото Валдорфско училище в Ландберг. Двамата с мъжа и споделиха, че като се вземат предвид различните задължения към класовете на децата, включително почистването на помещенията (училището няма платени чистачки), родителски срещи, подготовка на празници и представления, няма седмица в която да не са ходили в училището по някакъв повод! И наистина, като гледах поведението и отношението на всички родители в детската градина и училището в Ландсберг, то беше по-скоро поведение и отношение на собственици, на домакини, а не на хора, които трудно си спомнят откъде се отваря вратата на училището на детето им.

Присъствах на родителска среща.Тя започна с хорово пеене на учители и родители на.......многогласен канон! Продължи с обсъждане на проблеми на градината, тренингови упражнения и беседа по въпроса за това, как да показваме обичта си на децата! И всичко това - с усещането за равнопоставеност на учители и родители, а не като тук: учителите говорят, родителите мълчат. и родителски срещи се правят не два пъти в годината, а всеки месец!

Присъствах на празника на училището. Празник, продължил цял ден! Сутринта - с игри и забавления, след обяд - цирково представление. Игрите и забавленията, както и храната, бяха организирани от децата и родителите. Деца и родители от всеки клас стояха на определени места в двора, осигуряваха реда и събирахе парите от ходене с кокили, хвърляне в цел, надуване на балони и други поне десетина различни игри. Други родители и ученици стояха на бюфета, организиран с неща направени и донесени от къщи и ги продаваха. Правеха се и пици от учениците, сладолед, напитки, явно осигурени от съответните класове. След обяд цирковото представление също беше от децата, които изучават цирково изкуство като свободно избираем предмет в училище. И билетите за това представление също бяха принос към касата на училището. Невероятно беше усещането, което се породи в мен: сякаш цялата околност беше включена в този празник. А то си беше и така. Училищният празник беше празник на цялата околност около град Ландсберг, защото училището беше едно и го посещаваха ученици от всички населени места наоколо.

А вие да сте присъствали на абитуриентски бал, на който отива цялото семейство, понесло тържествено в ръце сандвичи, торта или салата и който се провежда в салона на училището?! Да сте танцували в едната половина на залата, а в друга да е танцувала дъщеря ви?! Тази ваша порастнала дъщеря, облечена като принцесата от приказките, да е дошла в 12 часа и да ви е поканила на танц, вас, бащата, на своя абитуриентски бал?! Щях да се разплача от вълнение и от усещане за пропуснат миг в моя живот и в живота на децата ни.......

Работата с родителите беше едно от нещата, които най-силно ме впечатлиха. Казах на колежките, че им завиждам за отзивчивостта на родителите. А те ми отговориха, че всичко това се постига с много труд от тяхна страна. Че ако малко се отпуснат и допуснат да свършат нещо вместо родителите от съответните групи, това вече ще е прецедент, който ще покаже на родителите, че може и така. За това съществува негласно разграничение: учителите се занимават само с ученето на децата. Всичко останало е работа на родителите. 

Представяте ли си: родителите бяха построили самото училище - бяха намерили и купили мястото, осигурили архитектурния проект и финансирането на строителството. Бяха участвали в самото строителство!

Мисля, че гласуваното доверие и уважение към възможностите на родителите, заедно със самостоятелността, инициативността и  отговорността, че ако те не го направят, няма кой да го направи е в основата на пълната отдаденост на родителите на каузата на "техните" училища и детски градини. 

Мисля си още, че тази пълна отдаденост на проблемите и живота на училището е извора на усещането да собственост, което имаха и родители, и деца. Тя пораждаше самочувствието им на домакини и равнопоставеността между учители и родители. Тя излъчваше тази невероятна топлота в отношенията между учители, родители и ученици, която ме порази.Топлота. Училището като семейно гнездо за деца, родители и учители.Училището като инициатор на обществения и културен живот в района. Училището като начало на пътя в изкуството за децата. Училището като извор на самочувствие, че и ти си дал нещо на това общество за родителите. Училището като удовлетворяваща съдба и живот на учителите.

Legacy hit count
1209
Legacy blog alias
25166
Legacy friendly alias
Как-се-работи-с-родители

Comments7

ananan
ananan преди 17 години и 4 месеца

Страхотно!

Има ли в България Валдорфско училище?!

 

galinatrifonova
galinatrifonova преди 17 години и 4 месеца

Уви, все още не. Няма желаещи, няма достатъчно учители.....Впрочем, за начално училище име учители.

Има детска градина в София.

ananan
ananan преди 17 години и 4 месеца

Може ли координати на детската градина?

Благодаря!

ани

kosako
kosako преди 17 години и 4 месеца
Страхотно!Ще доживеем ли това на Балканите и конкретно в България?Дано поне в големите градове това да стане,макар и на 1-2 места!
ananan
ananan преди 17 години и 4 месеца

Благодаря!

Сайт няма ли?

:-)

 

ananan
ananan преди 17 години и 4 месеца

Много благодаря, Галина!

:-)

А ето и ВАЖНА информация от този сайт!

През м. април 2009 год. в България започва нов двугодишен семинар по валдорфска педагогика за детски учители. Обучението ще бъде във ваканционно за българските училища време (една седмица в началото на януари, една седмица през месец април, и две седмици през лятната ваканция).

 

Приятен ден от мен!

:-)

 

 

By galinatrifonova , 2 January 2009

ВалдорфскоучилищеЛандсберг.wmv

Отдавна се каня да пиша за нещо, което ме порази през лятото, по време на мой стаж в Германия, по една международна програма. Написаното от Gospoja Praznodjobova ме подсети, че е крайно време да го направя. С надеждата, че някой ще се престраши да опита и тук. 

Става дума за това как се работи с родителите във Валдорфските училища и детски градини.

Обикновено самото създаване на Валдорфско училище или детска градина става по инициатива на родителите. Просто две-три семейства решават, че искат в тяхното населено място да се открие такова училище или  градина. Те се обръщат към най-близкото т учебно заведение или към Антропософско дружество с молба да се осигурят учители. След това намират помещения, ремонтират ги, обзавеждат ги, под ръководството на намерения учител. И се открива градина или училище......

Но с откриването грижите на родителите не престават. По-скоро се разширяват и обогатяват. Те продължават да се грижат за всичко: от събирането на таксите, до организацията на празниците! В градината, в която работих, родителите бяха организирани в няколко групи: група по поддръжката, група за изработване на играчки (във Валдорфските градини се използват само играчки, направени от естествени материали - дърво, вълна, памук и куклите най-често са ръчно изработени. Това прави Валдорфските учебни заведения доста скъпо начинание.), група за поддръжка на цветната градина, група по финанси, група за реклама на градината, група за решаване на проблеми, възникнали между родители и учители. Както се вижда групите са доста, за това обикновено родителите участват в поне две различни групи. И за разлика от нашите различни комитети и ядра, техните наистина работят. Просто защото ако човек от групата по поддръжката не затегне болтовете на люлката на двора, няма кой да го направи. Хазяйката, в която живях беше в две групи - по правене на играчки и в групата по решаване на проблеми между родители и учители. Като член на първата група, по няколко пъти в седмицата се събираха в различни домове и правеха интересни играчки от хартия и вълна. В близко населено място в средата на лятото се провеждаше голям панаир и детската градина си има маса за продажба на тези играчки на панаира. Това е един от начините да се осигурят средства за градината. Като член на другата група, тя е провела разговор с родителите на едно проблемно дете. Колегите бяха решили, че по-деликатно е друг родител да разговаря с въпросното семейство, а не самите те. Изобщо там деликантността в отношенията, дискретността се простира не само в отношенията родители - учители, но и учители - деца, дори от детската градина. Но това е тема на друг разговор.

Ще споделя с вас една незабравима за мен случка. В първият петък от престоя ми в градината, колежката ме помоли да събера кърпите за избърсване на ръце в един панер. Родители щели да дойдат да ги вземат за пране. Времето напредваше, а никой не идваше да ги взема. На въпросъът ми кой ще ги вземе, колежката вдигна рамене и каза"Не знам". "А кога ще дойде?- попитах аз." "Не знам. Всеки знае къде е ключа. Ще дойде, когато му е удобно и ще ги вземе." И наистина, през всички съботи и недели, които прекарах там, все виждах спрели коли пред градината и някой да работи или на двора, или вътре в градината. Без да присъства никой от учителите!

Колежката имаше четири деца, които се учеха в близкото Валдорфско училище в Ландберг. Двамата с мъжа и споделиха, че като се вземат предвид различните задължения към класовете на децата, включително почистването на помещенията (училището няма платени чистачки), родителски срещи, подготовка на празници и представления, няма седмица в която да не са ходили в училището по някакъв повод! И наистина, като гледах поведението и отношението на всички родители в детската градина и училището в Ландсберг, то беше по-скоро поведение и отношение на собственици, на домакини, а не на хора, които трудно си спомнят откъде се отваря вратата на училището на детето им.

Присъствах на родителска среща.Тя започна с хорово пеене на учители и родители на.......многогласен канон! Продължи с обсъждане на проблеми на градината, тренингови упражнения и беседа по въпроса за това, как да показваме обичта си на децата! И всичко това - с усещането за равнопоставеност на учители и родители, а не като тук: учителите говорят, родителите мълчат. и родителски срещи се правят не два пъти в годината, а всеки месец!

Присъствах на празника на училището. Празник, продължил цял ден! Сутринта - с игри и забавления, след обяд - цирково представление. Игрите и забавленията, както и храната, бяха организирани от децата и родителите. Деца и родители от всеки клас стояха на определени места в двора, осигуряваха реда и събирахе парите от ходене с кокили, хвърляне в цел, надуване на балони и други поне десетина различни игри. Други родители и ученици стояха на бюфета, организиран с неща направени и донесени от къщи и ги продаваха. Правеха се и пици от учениците, сладолед, напитки, явно осигурени от съответните класове. След обяд цирковото представление също беше от децата, които изучават цирково изкуство като свободно избираем предмет в училище. И билетите за това представление също бяха принос към касата на училището. Невероятно беше усещането, което се породи в мен: сякаш цялата околност беше включена в този празник. А то си беше и така. Училищният празник беше празник на цялата околност около град Ландсберг, защото училището беше едно и го посещаваха ученици от всички населени места наоколо.

А вие да сте присъствали на абитуриентски бал, на който отива цялото семейство, понесло тържествено в ръце сандвичи, торта или салата и който се провежда в салона на училището?! Да сте танцували в едната половина на залата, а в друга да е танцувала дъщеря ви?! Тази ваша порастнала дъщеря, облечена като принцесата от приказките, да е дошла в 12 часа и да ви е поканила на танц, вас, бащата, на своя абитуриентски бал?! Щях да се разплача от вълнение и от усещане за пропуснат миг в моя живот и в живота на децата ни.......

Работата с родителите беше едно от нещата, които най-силно ме впечатлиха. Казах на колежките, че им завиждам за отзивчивостта на родителите. А те ми отговориха, че всичко това се постига с много труд от тяхна страна. Че ако малко се отпуснат и допуснат да свършат нещо вместо родителите от съответните групи, това вече ще е прецедент, който ще покаже на родителите, че може и така. За това съществува негласно разграничение: учителите се занимават само с ученето на децата. Всичко останало е работа на родителите. 

Представяте ли си: родителите бяха построили самото училище - бяха намерили и купили мястото, осигурили архитектурния проект и финансирането на строителството. Бяха участвали в самото строителство!

Мисля, че гласуваното доверие и уважение към възможностите на родителите, заедно със самостоятелността, инициативността и  отговорността, че ако те не го направят, няма кой да го направи е в основата на пълната отдаденост на родителите на каузата на "техните" училища и детски градини. 

Мисля си още, че тази пълна отдаденост на проблемите и живота на училището е извора на усещането да собственост, което имаха и родители, и деца. Тя пораждаше самочувствието им на домакини и равнопоставеността между учители и родители. Тя излъчваше тази невероятна топлота в отношенията между учители, родители и ученици, която ме порази.Топлота. Училището като семейно гнездо за деца, родители и учители.Училището като инициатор на обществения и културен живот в района. Училището като начало на пътя в изкуството за децата. Училището като извор на самочувствие, че и ти си дал нещо на това общество за родителите. Училището като удовлетворяваща съдба и живот на учителите.

Legacy hit count
1113
Legacy blog alias
25168
Legacy friendly alias
Как-се-работи-с-родители-5B9A3090221A4959A8ED8D3976FA61AD

Comments7

gony_mm
gony_mm преди 17 години и 4 месеца
„Детето трябва да се приема с благоговение, да се възпитава в любов и да се пуска на свобода” Р. Щайнер
galinatrifonova
galinatrifonova преди 17 години и 4 месеца

Верен цитат, приятелю gony! Дано до края на живота си разберем цялата му дълбочина!

А ето още един: "Добрите родители дават на детето си две неща: корени и криле. Корени, за да знаят от къде са тръгнали и криле, за да отидат колкото може по-далече и там да правят това, на което са били научени....." .Може би вторият цитат не е съвсем точен и не знам от кого е, но безкрайно го ценя и него.... Знам само, че не е от Р. Щайнер. :-))))

shellysun
shellysun преди 17 години и 4 месеца
Красиво, красиво..много красиво! И съвсем различно от нашата действителност. А толкова разбираемо и съвсем не неосъществимо - въпрос на възпитано съзнание, отговорност и добра воля, на желание да си активна част от живота на детето си, да си наистина подкрепящото рамо, а не магарето за него, да си Родителят  - обичан, уважаван, почитан. Въпрос на всеотдайност от страна на Учителя. И на добра политика в образованието. Все много дребни неща...и все много важни.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 4 месеца

Това за корените и крилете го има написано на чашата, с която сутрин си пия кафето :).


Галя, много силно впечатление ми направи написаното и показаното от теб.
Особено - частта с пчелните кошери, пещта и опитното поле.
Кошерите - защото баща ми беше пчелар и съм научила едни от най-важните си уроци за трудолюбието, почтеността и Семейството, докато стоях до баща ми с пушилка в ръка.
Пещта - защото никой не е по-голям от хляба, и няма по-вкусен хляб от опечения по този начин.
Красивите лехи с цветя и зеленчуци ми харесаха също - за децата, отрасли в град, е от жизнена необходимост да ДОКОСВАТ Природата.

 

"В крайна сметка запазваме само онова, което обичаме.
Обичаме само онова, което разбираме.
Разбираме само онова, което ни учат да разбираме."
(Хайдън Търнър, National Geographic)

galinatrifonova
galinatrifonova преди 17 години и 4 месеца

Красотата е само част от посланието, което получих в Германия, Шели! Там видях как се "образува" (в смисъла на образова) германеца: самостоятелен, възпитан, човек на реда, със свое лично пространство, което всеки уважава, можещ много неща, със самочувствие и уважаващ самочувствието на другите......

Прекрасно е, че първото, което попада в ръцете ти сутрин е тази мисъл, Ела! :-) Може би за това са толкова мъдри нещата, които пишеш тук!

И ти благодаря за следващото златно зрънце, което ни подари: че запазваме само това, което обичаме.....

А връзката с природата е основата на валдорфската програма. Валдорфци смятат, че съвременното общество трябва да се върне към корените си, към природата. За това техните училища и детски градини са най-често в околностите на градовете и децата от детските градини прекарват един ден от седмицата сред природата, и в пек , и в дъжд! А учениците в училище учат за пътя на зърното не по учебник, а на полето, във фермите на родители и приятели на училището.... Мисля си, че са малко учебните системи, които да развиват практическите и художествените способности на децата и те да излизат от училище готови за практическа дейност в широк кръг дейности, както и в художествените занаяти. 

Впрочем, в Чикаго май има пет училища и две валдорфски детски градини

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 4 месеца

:)))    Благодаря! Ще проверя тук за такива прекрасни райски кътчета! Ако може, ще ида дотам и ще снимам (между другото, понеже фотографията ми е хоби - искам да те поздравя за прекрасните като качество снимки, които си използвала!)

 

А аз от вчера си мисля за казаното от Р. Щайнер.
Свободата е жизненонеобходима за едно дете. За самочувствието му и положителната му самооценка. Разбирам го. НО...
Много ми е трудно да дам повече свобода на децата си. Не защото не ги обичам или не вярвам в тях, а защото се страхувам за тяхната безопасност.
Къде е границата, след която разумното става безумно?

 

galinatrifonova
galinatrifonova преди 17 години и 4 месеца

Фотографията е краста за мен. :-)))От Германия се върнах с 1200 снимки, от които окол 500 направени в училището и детската градина. Част от тях, обаче, не мога да покажа заради отказ на родителите да ги предоставят за използване в Интернет.

Р. Щайнер е основоположник на цяла философска система, съществена част от която е книгата му "Философия на свободата"......

А вие в САЩ нямате голям проблем с даването на свобода. Доколкото съм запозната, правото на избор, индивидуалната свобода в рамките на общоприетите правила е част от представата ни за американската демокрация. При вас свободата на личността свършва там, където започва свободата на другата личност. :-)А уменията и знанията как да живеят безопасно са част от американската действителност, а то значи и от американската представа за свобода. :-)И както се убедих от американската програма "Стъпка по стъпка" в която работя в момента, възпитанието в свобода започва още от раждането, от постъпването в детската градина.Така че вие нямате проблеми в предоставянето на свобода. Уменията за самозащита и грижа за собсвената безопасност за мен са част от развиването на самостоятелността у детето, а това значи, че колкото е по-самостоятелно детето, толкова по-свободно е то, в рамките на приетите правила и норми на поведение. 

Според мен тук, в България, представите за свобода и свободия са доста объркани и изместени в невероятни посоки. Децата дори от детската градина имат свободата да си лягат когато им се доспи, а понякога това означава в 1 часа през нощта, но нямат свободата да се катерят по катерушката, например, или по дървото!Имат свободата да гледат цялата програма по телевизията, но нямат свободата да изискват и получават достатъчно дълъг престой на открито и игра сред природата. Имат свободата да слушат всички цинизми, които безконтролно се леят от устата на възрастните, но не и свободата да настояват всяка вечер да бъдат приспивани с приказки, например......

Така че когато човек е загрижен и чувствителен за степените на свобода, които трябва да предоставя на децата си в различните възрасти, той ще открие тънката граница между свободата и истинската опасност за здравето и живота им.

By galinatrifonova , 2 January 2009

ВалдорфскоучилищеЛандсберг.wmv

Отдавна се каня да пиша за нещо, което ме порази през лятото, по време на мой стаж в Германия, по една международна програма. Написаното от Gospoja Praznodjobova ме подсети, че е крайно време да го направя. С надеждата, че някой ще се престраши да опита и тук. 

Става дума за това как се работи с родителите във Валдорфските училища и детски градини.

Обикновено самото създаване на Валдорфско училище или детска градина става по инициатива на родителите. Просто две-три семейства решават, че искат в тяхното населено място да се открие такова училище или  градина. Те се обръщат към най-близкото т учебно заведение или към Антропософско дружество с молба да се осигурят учители. След това намират помещения, ремонтират ги, обзавеждат ги, под ръководството на намерения учител. И се открива градина или училище......

Но с откриването грижите на родителите не престават. По-скоро се разширяват и обогатяват. Те продължават да се грижат за всичко: от събирането на таксите, до организацията на празниците! В градината, в която работих, родителите бяха организирани в няколко групи: група по поддръжката, група за изработване на играчки (във Валдорфските градини се използват само играчки, направени от естествени материали - дърво, вълна, памук и куклите най-често са ръчно изработени. Това прави Валдорфските учебни заведения доста скъпо начинание.), група за поддръжка на цветната градина, група по финанси, група за реклама на градината, група за решаване на проблеми, възникнали между родители и учители. Както се вижда групите са доста, за това обикновено родителите участват в поне две различни групи. И за разлика от нашите различни комитети и ядра, техните наистина работят. Просто защото ако човек от групата по поддръжката не затегне болтовете на люлката на двора, няма кой да го направи. Хазяйката, в която живях беше в две групи - по правене на играчки и в групата по решаване на проблеми между родители и учители. Като член на първата група, по няколко пъти в седмицата се събираха в различни домове и правеха интересни играчки от хартия и вълна. В близко населено място в средата на лятото се провеждаше голям панаир и детската градина си има маса за продажба на тези играчки на панаира. Това е един от начините да се осигурят средства за градината. Като член на другата група, тя е провела разговор с родителите на едно проблемно дете. Колегите бяха решили, че по-деликатно е друг родител да разговаря с въпросното семейство, а не самите те. Изобщо там деликантността в отношенията, дискретността се простира не само в отношенията родители - учители, но и учители - деца, дори от детската градина. Но това е тема на друг разговор.

Ще споделя с вас една незабравима за мен случка. В първият петък от престоя ми в градината, колежката ме помоли да събера кърпите за избърсване на ръце в един панер. Родители щели да дойдат да ги вземат за пране. Времето напредваше, а никой не идваше да ги взема. На въпросъът ми кой ще ги вземе, колежката вдигна рамене и каза"Не знам". "А кога ще дойде?- попитах аз." "Не знам. Всеки знае къде е ключа. Ще дойде, когато му е удобно и ще ги вземе." И наистина, през всички съботи и недели, които прекарах там, все виждах спрели коли пред градината и някой да работи или на двора, или вътре в градината. Без да присъства никой от учителите!

Колежката имаше четири деца, които се учеха в близкото Валдорфско училище в Ландберг. Двамата с мъжа и споделиха, че като се вземат предвид различните задължения към класовете на децата, включително почистването на помещенията (училището няма платени чистачки), родителски срещи, подготовка на празници и представления, няма седмица в която да не са ходили в училището по някакъв повод! И наистина, като гледах поведението и отношението на всички родители в детската градина и училището в Ландсберг, то беше по-скоро поведение и отношение на собственици, на домакини, а не на хора, които трудно си спомнят откъде се отваря вратата на училището на детето им.

Присъствах на родителска среща.Тя започна с хорово пеене на учители и родители на.......многогласен канон! Продължи с обсъждане на проблеми на градината, тренингови упражнения и беседа по въпроса за това, как да показваме обичта си на децата! И всичко това - с усещането за равнопоставеност на учители и родители, а не като тук: учителите говорят, родителите мълчат. и родителски срещи се правят не два пъти в годината, а всеки месец!

Присъствах на празника на училището. Празник, продължил цял ден! Сутринта - с игри и забавления, след обяд - цирково представление. Игрите и забавленията, както и храната, бяха организирани от децата и родителите. Деца и родители от всеки клас стояха на определени места в двора, осигуряваха реда и събирахе парите от ходене с кокили, хвърляне в цел, надуване на балони и други поне десетина различни игри. Други родители и ученици стояха на бюфета, организиран с неща направени и донесени от къщи и ги продаваха. Правеха се и пици от учениците, сладолед, напитки, явно осигурени от съответните класове. След обяд цирковото представление също беше от децата, които изучават цирково изкуство като свободно избираем предмет в училище. И билетите за това представление също бяха принос към касата на училището. Невероятно беше усещането, което се породи в мен: сякаш цялата околност беше включена в този празник. А то си беше и така. Училищният празник беше празник на цялата околност около град Ландсберг, защото училището беше едно и го посещаваха ученици от всички населени места наоколо.

А вие да сте присъствали на абитуриентски бал, на който отива цялото семейство, понесло тържествено в ръце сандвичи, торта или салата и който се провежда в салона на училището?! Да сте танцували в едната половина на залата, а в друга да е танцувала дъщеря ви?! Тази ваша порастнала дъщеря, облечена като принцесата от приказките, да е дошла в 12 часа и да ви е поканила на танц, вас, бащата, на своя абитуриентски бал?! Щях да се разплача от вълнение и от усещане за пропуснат миг в моя живот и в живота на децата ни.......

Работата с родителите беше едно от нещата, които най-силно ме впечатлиха. Казах на колежките, че им завиждам за отзивчивостта на родителите. А те ми отговориха, че всичко това се постига с много труд от тяхна страна. Че ако малко се отпуснат и допуснат да свършат нещо вместо родителите от съответните групи, това вече ще е прецедент, който ще покаже на родителите, че може и така. За това съществува негласно разграничение: учителите се занимават само с ученето на децата. Всичко останало е работа на родителите. 

Представяте ли си: родителите бяха построили самото училище - бяха намерили и купили мястото, осигурили архитектурния проект и финансирането на строителството. Бяха участвали в самото строителство!

Мисля, че гласуваното доверие и уважение към възможностите на родителите, заедно със самостоятелността, инициативността и  отговорността, че ако те не го направят, няма кой да го направи е в основата на пълната отдаденост на родителите на каузата на "техните" училища и детски градини. 

Мисля си още, че тази пълна отдаденост на проблемите и живота на училището е извора на усещането да собственост, което имаха и родители, и деца. Тя пораждаше самочувствието им на домакини и равнопоставеността между учители и родители. Тя излъчваше тази невероятна топлота в отношенията между учители, родители и ученици, която ме порази.Топлота. Училището като семейно гнездо за деца, родители и учители.Училището като инициатор на обществения и културен живот в района. Училището като начало на пътя в изкуството за децата. Училището като извор на самочувствие, че и ти си дал нещо на това общество за родителите. Училището като удовлетворяваща съдба и живот на учителите.

Legacy hit count
440
Legacy blog alias
25171
Legacy friendly alias
Как-се-работи-с-родители-1695471A4FFA4A3DA63950F5F06BEF07

Comments1

pestizid
pestizid преди 17 години и 3 месеца
Яаааа, тази статия защо я има два пъти?
By galinatrifonova , 2 January 2009

Отдавна се каня да пиша за нещо, което ме порази през лятото, по време на мой стаж в Германия, по една международна програма. Написаното от Gospoja Praznodjobova ме подсети, че е крайно време да го направя. С надеждата, че някой ще се престраши да опита и тук. 

Става дума за това как се работи с родителите във Валдорфските училища и детски градини.

Обикновено самото създаване на Валдорфско училище или детска градина става по инициатива на родителите. Просто две-три семейства решават, че искат в тяхното населено място да се открие такова училище или  градина. Те се обръщат към най-близкото т учебно заведение или към Антропософско дружество с молба да се осигурят учители. След това намират помещения, ремонтират ги, обзавеждат ги, под ръководството на намерения учител. И се открива градина или училище......

Но с откриването грижите на родителите не престават. По-скоро се разширяват и обогатяват. Те продължават да се грижат за всичко: от събирането на таксите, до организацията на празниците! В градината, в която работих, родителите бяха организирани в няколко групи: група по поддръжката, група за изработване на играчки (във Валдорфските градини се използват само играчки, направени от естествени материали - дърво, вълна, памук и куклите най-често са ръчно изработени. Това прави Валдорфските учебни заведения доста скъпо начинание.), група за поддръжка на цветната градина, група по финанси, група за реклама на градината, група за решаване на проблеми, възникнали между родители и учители. Както се вижда групите са доста, за това обикновено родителите участват в поне две различни групи. И за разлика от нашите различни комитети и ядра, техните наистина работят. Просто защото ако човек от групата по поддръжката не затегне болтовете на люлката на двора, няма кой да го направи. Хазяйката, в която живях беше в две групи - по правене на играчки и в групата по решаване на проблеми между родители и учители. Като член на първата група, по няколко пъти в седмицата се събираха в различни домове и правеха интересни играчки от хартия и вълна. В близко населено място в средата на лятото се провеждаше голям панаир и детската градина си има маса за продажба на тези играчки на панаира. Това е един от начините да се осигурят средства за градината. Като член на другата група, тя е провела разговор с родителите на едно проблемно дете. Колегите бяха решили, че по-деликатно е друг родител да разговаря с въпросното семейство, а не самите те. Изобщо там деликантността в отношенията, дискретността се простира не само в отношенията родители - учители, но и учители - деца, дори от детската градина. Но това е тема на друг разговор.

Ще споделя с вас една незабравима за мен случка. В първият петък от престоя ми в градината, колежката ме помоли да събера кърпите за избърсване на ръце в един панер. Родители щели да дойдат да ги вземат за пране. Времето напредваше, а никой не идваше да ги взема. На въпросъът ми кой ще ги вземе, колежката вдигна рамене и каза"Не знам". "А кога ще дойде?- попитах аз." "Не знам. Всеки знае къде е ключа. Ще дойде, когато му е удобно и ще ги вземе." И наистина, през всички съботи и недели, които прекарах там, все виждах спрели коли пред градината и някой да работи или на двора, или вътре в градината. Без да присъства никой от учителите!

Колежката имаше четири деца, които се учеха в близкото Валдорфско училище в Ландберг. Двамата с мъжа и споделиха, че като се вземат предвид различните задължения към класовете на децата, включително почистването на помещенията (училището няма платени чистачки), родителски срещи, подготовка на празници и представления, няма седмица в която да не са ходили в училището по някакъв повод! И наистина, като гледах поведението и отношението на всички родители в детската градина и училището в Ландсберг, то беше по-скоро поведение и отношение на собственици, на домакини, а не на хора, които трудно си спомнят откъде се отваря вратата на училището на детето им.

Присъствах на родителска среща.Тя започна с хорово пеене на учители и родители на.......многогласен канон! Продължи с обсъждане на проблеми на градината, тренингови упражнения и беседа по въпроса за това, как да показваме обичта си на децата! И всичко това - с усещането за равнопоставеност на учители и родители, а не като тук: учителите говорят, родителите мълчат. и родителски срещи се правят не два пъти в годината, а всеки месец!

Присъствах на празника на училището. Празник, продължил цял ден! Сутринта - с игри и забавления, след обяд - цирково представление. Игрите и забавленията, както и храната, бяха организирани от децата и родителите. Деца и родители от всеки клас стояха на определени места в двора, осигуряваха реда и събирахе парите от ходене с кокили, хвърляне в цел, надуване на балони и други поне десетина различни игри. Други родители и ученици стояха на бюфета, организиран с неща направени и донесени от къщи и ги продаваха. Правеха се и пици от учениците, сладолед, напитки, явно осигурени от съответните класове. След обяд цирковото представление също беше от децата, които изучават цирково изкуство като свободно избираем предмет в училище. И билетите за това представление също бяха принос към касата на училището. Невероятно беше усещането, което се породи в мен: сякаш цялата околност беше включена в този празник. А то си беше и така. Училищният празник беше празник на цялата околност около град Ландсберг, защото училището беше едно и го посещаваха ученици от всички населени места наоколо.

А вие да сте присъствали на абитуриентски бал, на който отива цялото семейство, понесло тържествено в ръце сандвичи, торта или салата и който се провежда в салона на училището?! Да сте танцували в едната половина на залата, а в друга да е танцувала дъщеря ви?! Тази ваша порастнала дъщеря, облечена като принцесата от приказките, да е дошла в 12 часа и да ви е поканила на танц, вас, бащата, на своя абитуриентски бал?! Щях да се разплача от вълнение и от усещане за пропуснат миг в моя живот и в живота на децата ни.......

Работата с родителите беше едно от нещата, които най-силно ме впечатлиха. Казах на колежките, че им завиждам за отзивчивостта на родителите. А те ми отговориха, че всичко това се постига с много труд от тяхна страна. Че ако малко се отпуснат и допуснат да свършат нещо вместо родителите от съответните групи, това вече ще е прецедент, който ще покаже на родителите, че може и така. За това съществува негласно разграничение: учителите се занимават само с ученето на децата. Всичко останало е работа на родителите. 

Представяте ли си: родителите бяха построили самото училище - бяха намерили и купили мястото, осигурили архитектурния проект и финансирането на строителството. Бяха участвали в самото строителство!

Мисля, че гласуваното доверие и уважение към възможностите на родителите, заедно със самостоятелността, инициативността и  отговорността, че ако те не го направят, няма кой да го направи е в основата на пълната отдаденост на родителите на каузата на "техните" училища и детски градини. 

Мисля си още, че тази пълна отдаденост на проблемите и живота на училището е извора на усещането да собственост, което имаха и родители, и деца. Тя пораждаше самочувствието им на домакини и равнопоставеността между учители и родители. Тя излъчваше тази невероятна топлота в отношенията между учители, родители и ученици, която ме порази.Топлота. Училището като семейно гнездо за деца, родители и учители.Училището като инициатор на обществения и културен живот в района. Училището като начало на пътя в изкуството за децата. Училището като извор на самочувствие, че и ти си дал нещо на това общество за родителите. Училището като удовлетворяваща съдба и живот на учителите.

Legacy hit count
410
Legacy blog alias
25167
Legacy friendly alias
Как-се-работи-с-родители

Comments2

pestizid
pestizid преди 17 години и 3 месеца
Яаааа, тази статия защо я има два пъти?
RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 17 години и 1 месец
И аз бях на едно място в Европа, където станах свидетел на нещо подобно. Попитах се какво кара тези хора да мислят и действат по този начин?  Достигнах до извода, че при тях съществува ясното съзнание и отговорност, че по този начин те допринасят за просперитета на децата си, училището, града и това им носи лично удовлетворение и радост. Това не може да се случи в общество, което не е гражданско, нали? Риторичен въпрос за жалост...
By ElaGeorgieva1 , 10 June 2008

И без да съм Иван Хаджийски, тази тема ме изкушава напоследък. Не е като да нямам поводи да сравнявам, мисля, анализирам...Знам и дежурните определения за същността на българската народопсихология - от крайно положителните (ние сме гостоприемни, ученолюбиви, умни, потентни, с 1300-годишна история, с най-красивите мъже и жени на света....) до крайно отрицателните (ние сме завистливи, злобни, непрощаващи, с робска психика...). Пропуснах ли нещо?
Какво всъщност не ни достига, за да сме "номер едно"?

Преди време Лорда пусна един пост, който мина някак незабелязано. И като че ли остана самотен като бяла лястовица.

Shelly скоро писа в свой коментар за това, което ни липсва. Абсолютно съм съгласна с нейното мнение.

Нямаме много оправдания - дадено ни е повече, отколкото на другите.


Липсва ни уважение. Най-вече и първо - към самите себе си.
Човек, който уважава себе си, не нарушава закона.
Не хвърля боклуците си през прозореца.
Не кара пил.
Не гласува с чужди карти в Парламента (за да дойде да му каже един индийски политик, че в Индия никой депутат не би направил така).

Човек, който е възпитаван да уважава себе си, след като допусне грешка, се извинява.
Не смята, че да си сложиш ръката на сърцето, когато се изпълнява националният химн на страната ти, е "американско лигавене".
Не псува: чуждите майки, евреите, турците, световния заговор, времето, циганите, евреите, политиците, полицаите, децата си, евреите - защото осъзнава, че ако къщата му се руши, а градината му е тревясала, на международното  положение малко му пука за това.

Уважаващият себе си човек не гледа завистливо в паничката на съседа си, защото да завиждаш, значи да признаеш собствената си некадърност и неспособност да използваш потенциала си.
Той е човек на честта и достойнството и когато направи нещо лошо, съвестта му го наказва много по-жестоко от "независимия български съд".
Той уважава своята и чуждата свобода и знае добре не само правата си, но и задълженията си.
 
Едва когато притежава чест, достойнство и самоуважение, човек може да е лоялен към държавата си и нейната история, към семейството си и обществото.

 

 

Legacy hit count
1469
Legacy blog alias
19818
Legacy friendly alias
Ние--българите

Comments40

goldie
goldie преди 17 години и 11 месеца

Имаше едно нещо, което ми харесваше в българина и това беше неговата естествена прямота, която някак си се поизгуби. Аз харесвам прямите хора, онези, който могат да казват нещата направо, без заобикалки, без недомлъвки и без излишна злоба. Една от причините да прекарвам доста време тук е че вече се сблъсках с няколко такива БЪЛГАРИ и това ми харесва.

Не са изчезнали безследно, но много са намалели......

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца

 

 

 

Тази снимка съм я поствала и друг път...Получих я от приятели и първото заглавие, което ми хрумна, беше :"Това е България". 
С небето от коприна, красивото море, безкрайните плажове, тишината и спокойствието  (багерите не се чуват на снимката), и ...забоденият в пясъка знак, който се подиграва със Закона, с логиката и със самите нас.

 

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца

Диди, години ми трябваха, докато се науча да бъда пряма, без да обиждам...


В твоя коментар има един израз, който ми направи силно впечатление - "без излишна злоба". Ключовата дума тук е "излишна". Христо Стоичков беше велик, когато проявяваше достатъчно спортна злоба на терена. Той просто не успя да се научи какво да прави с тая злоба, когато вече не играе.

goldie
goldie преди 17 години и 11 месеца

Злобата, за съжаление е хронична болест в нашето време. Затова много ми се иска да се научим да взимаме решения без участието на негативни чувства и най-вече да прощаваме и когато успеем трябва да намерим сили  и да се научим понякога да забравяме. Животът е прекалено кратък, за да го пилеем в отрицателни емоции, яд ме е на мен си, когато ме е яд на другите....

Аз обичам да живея сред добри и приветливи хора и затова ми се иска повече хора да са позитивни, колкото и трудно да живеят, би трябвало да ги води някаква надежда, а тя е светлината в тунела, от който все някога се излиза.

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца
Злобата е едно на ръка. Но този знак на снимката по-горе съществува в цялото си величаво безсмислие не само защото някой го е забил. А защото всички останали го търпят...
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 11 месеца
Мдам, съгласна съм с Ела, знакът не говори за злоба, а за безразличие. Което всъщност е основният проблем в България.

Мама казва, че ни облъчват, за да ни държат кротки. В което аз виждам известен смисъл, колкото и глупаво да звучи. Колкото и пъти да съм била в чужбина за повече от 2 дена съм се чувствала толкова ...различно :) При всички случаи, българите сме темпераментна нация. Да виждате някакъв темперамент някъде освен в селските дискотеки? Аз не...


alexanderbeleff
alexanderbeleff преди 17 години и 11 месеца
Дени!!!!!!!!!!! Не случайно съм ти фен. Писанията ти доказват че сме арийци т.е. от нордическата раса :-)  Всъщност, нещата не са точно така, ама пусти либерално-болшевишки ценности. Как ще обясните, мили мои, че "инженера Ганев" в чужбина се страхува от законите и дори хартйика не хвърля от прозореца на колата си, а като мине Калотина започва и литрови празни бутилки да хвърля. Това поне съм го наблюдавал не един път! И стига с този екзистенциализъм. Проблемът ни е в слабото управление. Да не мислите, че ако в Германия или САЩ властта е толкова лигава и глинена хората няма да станат същите? Хората навсякъде са едни и същи- има и добри, има и лоши, има мързеливи, има и работливи. Затова има държави, а не анархизъм. Затова има и хора, които да организират организираните държави. Друг е въпросът, че ние още не сме ги намерили.........
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца

@Alexander Beleff

Ами ако трябват хора, които да ни организират, може да си ги внесем. Опитахме няколко пъти, колко му е да пробваме пак?

Г-н Белев, доколкото схващам, коментарът Ви е критичен. Понеже в статията си не открих нещо, с което Вие да не можете да се съгласите, бихте ли ми разяснили каква точно е логическата (или каквато и да е друга) моя грешка.
Споменавате нещо за "либерално-болшевишки ценности" и "екзистенциализъм". Бихте ли уточнили какво имате предвид? Иначе приличам на поредния буркан, а аз не обичам да ми лепят етикети. Както и да търсят под вола ми теле. Както и да откриват в думите ми нещо, което не е там.

 

shellysun
shellysun преди 17 години и 11 месеца
Какво да внесем? - хора, лакоми за власт и пари? С какво тези, които си внесохме са по-различни от тукашните? Виж, ако можехме да си внесем морал...Ако можехме да си внесем уважение, преди всичко към законите, които приемаме и към спазването им. И то уважение в смисъл на мислене и активна позиця към всичко, което правим. Вижте само новия семен кодекс - унищожихме и семейството като институция, да не говорим за ценности в него, за образованието, за правосъдната система...Ако можехме да си внесем ясното съзнание, че бъдещето утре зависи от нас, тук и сега...Юроди сме, и то неразумни.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца

Shelly,

ако си внесем арийци, може и да ни организират.

shellysun
shellysun преди 17 години и 11 месеца
Сакън!... След Холокоста само това ни липсва...Да ни разболеят от елитаризъм, щото само това май не сме го изпробвали.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца
Ми нали трябва да минем през всички детски болести - национализъм, елитаризъм,шовинизъм,...егоизъм...;).
Лекарите казват обаче, че детските болести най-лошо ги карат възрастните.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 11 месеца
Прочетох вместо Калотина-Килотина :)

В неделя като се прибирах видях един шофьор на такси, спрял и си отворил вратата. И какво мислите, че прави? Протяга се и хвърля някаква хартийка под колата. Все едно, като не се вижда в момента, тя не съществува. Мисля, че това до голяма степен ни обяснява психологията.

 
Това което не се вижда, не съществува. Това което не се чува, няма значение. Пък това думите ни са бич, заменящ всякакви действия.

Не знам как ще си внесем мозък, честно. Особено след като всичките ни мозъци се изнесоха. Останаха само тези, чиято единствена цел е да грабят. Или да си бъркат в носа :)

Не че съм чак толкова песимистка, просто, такива чудодейни преобразования от стадо в гражданско общество не ги вярвам. Трябва си време, желание и търпение. Отведнъж не става.


ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца

Не става отведнъж. И е трудно, съгласна съм. Защото за да се създаде гражданско общество , трябва някой да почне да възпитава граждани, а не поданици. А само свободни хора могат да възпитават свободни хора.

Свободни от предразсъдъци и омраза към другите, различните, дето "не са от наше село".

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 11 месеца
Напълно съм съгласна.

Само дето това няма как да стане докато бабите и дядовците възпитават децата с миш-маш от остарели ценности, безмислени страхове и прекалена свободия. Защото да не се залъгваме, повечето от нас са отгледани от баби и дядовци, и да, оцелели сме, но колко сме ги слушали и колко те са ни гледали е друг въпрос.

Не искам да измествам темата, само че не мога да си представя как ще стане работата-за да се възпитат граждани, трябва да ги възпитават свободни хора. Пък докато бабите и дядовците им станат свободни хора, ще мине много време. А и както казах с темата в алкохола- щом дечицата на по 10 години пият бира пред блока и на никой не му прави впечатление, какво да говорим.

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 11 месеца

Да си призная, известно време бях поддръжник на идеята за Бащицата-Диктатор. Да ни стриже и дои, но и от вълци да ни пази, както сполучливо се изразява любимият ми писател.
Да ни бие по главата, когато сгрешим, да ни дърпа чашката от ръцете, когато прекалим с алкохола, да наказва строго и справедливо...Но на практика няма такъв управник, който да може да принуди абсолютно всички да спазват закона, няма такава държава, която да притежава толкова полицаи, колкото граждани има.

Няма такъв човек, който да е обичан и уважаван от всички, и това особено важи за политиците :). Една група от обществото ги подкрепя (и получава облаги за това), по-голяма група обаче чака смъртта им или си плаща на някой да ги премахне физически.
Ще остане ли Куба такава, каквато е сега, след смъртта на Кастро?

Според Дизраели "ако хората са чисти, законите са безполезни. Ако хората са покварени, законите са безсилни".

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 11 месеца
Е, според мен поне до 14-15, бащицата трябва определено да е строг.

А в по-глобалния смисъл, (аз приемам държавата за майка, не за баща), ми...значи полицията не трябва да е много. Нито че трябва да всява ужас в гражданите.

 
Но хората трябва да имат доверие, че стигне ли се до полицията, те ще бъдат защитени, а не изнудени, ограбени, набити и накрая захвърлени, без възможност да защитят правата си. Защото аз така се чувствам в България. Не защото полицаите индивидуално са зли, но като си облекат униформата и стават едни...Което автоматично разваля морала на обществото.

Всъщност зависи, ако се обърнеш към тях по подходящ начин-помагат, но като или законите са нескопосани или съдилищата и съдиите са ... -еми как да има ред. Как хората да са мотивирани да стават по-добри граждани. Те все още се спасяват по единично. Но все пак, България се развива и мисля, че скоро нещата ще започнат да се променят.


alexanderbeleff
alexanderbeleff преди 17 години и 11 месеца
"Политическите сили на миналия век вече се изчерпаха- демокрация, социализъм, либерализъм, масонство. Опитът показа, че те вече не могат да кажат нещо ново на новите поколения. Неясните коалиции на интереси, в които често се преплитат икономическите и политическите интереси, както и отчаяните опити на онези, които живееха благодарение на нас, не ще успеят да предотвратят неизбежното. Вървим към нови форми на цивилизацията..."

Бенито Мусолини- "Синтез на режима" 18.03.1924 год.


Kopriva
Kopriva преди 17 години и 11 месеца

 Ела,принципно съм съгласна с теб.На теория си права.В конкретната ситуация,обаче е утопия да се вярва,че хората с чест и достойнство,възпитаните и интелигентните могат да се справят тихо,постепенно,с личен пример за уважение,чест и достойнство в съществуващите условия.

 Съгласна съм,че трябва да уважаваме себе си и останалите,без оглед на раса,нация,пол........Но как да уважаваме "Държавата"?Безочие,безхаберие,безразличие,корупция са изградили такава стена,че  и без да се опитваш да я строшиш с глава,тя те притиска и задушава.Държавата е станала синоним на мафия.Парите и властта са се превърнали в самоцел.

 Според мен трябва да се търсят начини за промяна.Естествено трябва всеки да почне от себе си,но как се уважава "Мафия"?Онези,които не уважават никого (или повечето от тях) имат власт и пари и въпросът е как да оцелее в подобна ситуация нормалният човек с чест и достойнство,който не може да се примири.

 Сравни българската социална полотика,здравеопазването,образованието с тези на страната,в която живееш или с,която и да е друга демократична страна.Дори липсата на закони е по- добра от наличието на лоши закони.Как да се науча да уважавам "мафия",която съсипва страната,която обичам.Не знам как да се справя,но не мисля,че уважението е начинът да се преборим с беззаконието и корупцията.

Kopriva
Kopriva преди 17 години и 11 месеца
А и въпросът:"Ти мене уважаваш ли ме или не?" в конкретни ситуации е по-скоро заплашителен,от колкото уважителен.Институции и служители,политици и бизнесмени много държат да ни "уважават".Търся отговор на въпроса:"Как да се справя с толкова много "Уважение"?"
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 11 месеца
Ооо много лесно е да се уважи Държавата, просто трябва да започнеш да уважаваш мафията. А какво и е на мафията, йерархична структура с малко по-особени правила, но се пак, правила :) Веднъж като свикнеш всичко се нарежда :)

Шегувам се, разбира се.

Между другото съм съгласна с цитата на Мусолини, в частта му че вървим към нови форми на управление. Демокрацията е мъртва, няма да спра да го повтарям. Не знам каква ще е новата форма на управление, но много скоро ще разберем. Мама ми каза, че в момента в Испания по супер-маркетите няма манджа. Което е много смешно като се има предвид, че там храната е по-евтина от тук .Но това е заради стачките на камионаджиите. Които уж са заради нефта, но всъщност искали да вдигат цените за превоз, правителството не дава, щото ще се вдигнат цените на храната още повече и така. . Опозицията подхранва стачка, за да свали правителството. Ако правителството поддаде на исканията, ще падне заради инфлацията, ако не поддаде, ще падне заради стачката-и в двата случая опозицията няма да се справи по-добре, стачкуващите ще бъдат излъгани, хората прецакани, демокрацията- все по-мразена. Само обществено-полезния вариант, в който опозицията и стачкуващите се отказват и си носят хомота на кризата като всички нас може да реши проблема, но той ще изисква някаква смислена гражданска позиция и при всички случаи ще остави в обществото лош после вкус към всички замесени. И най-вече недоверие към управляващите. Вика му се криза.

И от нея според мен ще излезем новички. Ако не, поне  по-вталени.

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца

Благодаря на всички за мненията. Последните коментари леко отклоняват разговора ни в нова посока. И понеже ако авторът не е разбран, както той е искал, виновен е самият автор - нека поясня какво имам предвид. Аз нямах амбицията да соча по кой път трябва да поеме развитието на нашата страна, нито да сравнявам политическите системи след Втората световна война. Това е твърде сложна задача за такъв кратък пост. 

Както често се случва, всеки от четящите е пречупил прочетеното през призмата на това, което най-много го вълнува в момента, и това е нормално. 


Аз лично се вълнувам от отговора на един  въпрос - какво ни липсва да сме първи в доброто, а не в лошото? Какво е това, което не ни достига, за да използваме пълния капацитет на възможностите си? Наблюденията ви са верни - когато сме в чужбина, и хартийка не хвърляме на земята, и ясно се вижда как замърсяваме всичко у дома.

За мен отговорът е, че не сме научени да уважаваме себе си.

 Ако не уважаваш собственото си достойнство, свобода, чест, права - няма как да уважаваш Държавата си, Родината си и сънародниците си.
Оттук вече може много да се спори каква е причината за това неуважение - турското робство, комунизма или нещо друго.
Но и подкупната полиция, и мафията са следствие, а не причина.  

Shogun
Shogun преди 17 години и 10 месеца
Ела, принципно не мога да се съглася с твоя постинг. С това, че се обобщават българите. Българите такива, българите онакива...

На теб майка ти завистлива ли е? Баща ти хвърля ли боклук през прозорците? На теб самата липсва ли ти самоуважение? Не ми се вярва да дадеш и един положителен отговор.

Като е така, защо българите да са такива? Има всякакви хора, и то сред всеки народ.

Аз лични съм човек, който се уважава, както и уважавам другите около мен, освен ако не докажат, че не го заслужават. Държа на думата си, ако ще да се разкъсам - ще изпълня обещанието си. Знам, че има и дребни душици, злобни и завистливи, но те не са САМО и ЕДИНСТВЕНО български патент.

Кой ще ни уважава, ако ние не се уважаваме?

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Хаха, ти един пръст подаваш, ние цялата ръка налапваме :)

Честно да ти кажа, мисля че въпросът ти е неправилно поставен. Какво значи "ние" да бъдем номер едно. Кои сме ние. Кои са тези "ние", които например са номер едно. Аз такива поне не знам. Има области, в които някои народи са по-добри, има държави, които са по-добри за живеене, но групово ние, което да е номер едно-не знам.

Иначе има два вида мислене, които водят до отлични резултати при желание. Индивидуалисите правят "всичко " за себе си и така вдигат нивото на държавата, социалистите правят "всичко" за обществото и така си подобряват живота като част от него. "Всичко", защото мотивите на хората обикновено са сложни и разнообразни.

В България нямаме нито единия тип мислене. Учили са ни винаги да мислим какво ще кажат другите, но да не ни е грижа за другите. Да оцеляваме, но не и да създаваме. И сега всичко започва от начало и целият комплекс от идеали и ценности събран през последните столетия дори започва да се намества.

Честно, не знам как можем да станем номер едно, не знам дори и как аз лично мога да бъда номер едно, но пък си имам философия-правя каквото смятам за добро и се оправям с последиците както мога. Засега работи :)

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца

Shogun,

разбирам мнението ти.
Написах "ние", защото я си представи какво би станало, ако напиша "вие, българите" :).
"Ние" е просто едно обобщаващо местоимение и означава, че аз включвам себе си в групата, за която говоря.

И как да не казвам "ние", като и тези, които са добри и почтени, са принудени да живеят (или оцеляват, както казва Дени) по "законите" на престъпниците. 
Разбира се, че всяко стадо си има мърша. И наистина - и аз това казвам - кой ще ни уважава, ако ние самите не се уважаваме? 

Но нима това, което съм написала, е лъжа и клевета?


Поздрав!

ПП

Между другото, в края на постинга ми се говори за Човека, т.е. излизам от анонимното прикритие на "ние"; и говоря за човека изобщо - без оглед на националност. Добрите хора са добри навсякъде - само важното е да са по-големият процент от едно общество.

Tosh
Tosh преди 17 години и 10 месеца
Аз не бих се съгласил с това за псуването на полицията.. Хората са виновни до доказване на противното, затова заслужават бой и унижение, само да им паднат. :)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Нали :) Обаче понеже и полицаите са хора, значи и за тях важи :)
alexanderbeleff
alexanderbeleff преди 17 години и 10 месеца
"Държавата- това е карабинерът. Всичките наши кодекси, учения и закони не струват нищо, ако карабинерът, благодарение на своята физическа сила, не успее в един момент, да застави някого да почувства ненарушимата тежест на закона "   Бенито Мусолини- "Избирателната реформа"- 15.07.1923 год.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Абе от карабинерите по-смешни хора няма :) Хубавички, спретнати и като почнат да се лигавят и... направо не знам как ги взимат на сериозно преди да навършат 40.

Но не знам до колко съм съгласна с твърдението. Защото ако над 50% от населението решат да бият отбой от обществото, никакви карабинери няма да ги спрат. Така че от едната страна е карабинера, който налага законът, от другата са останалите хора, които приемат да спазват законите. Иначе работата просто не става. 


alexanderbeleff
alexanderbeleff преди 17 години и 10 месеца
Този път не съм съгласен с Теб Дени. Може би карабинерите са ти се сторили смешни, щото италианците са си коцкари, но иначе си вършат работата както трябва- виждал съм го. И понеже съм почнал с цитатите, какво ще кажете за народ, който е принуждаван да учи неща като: "Под предлог, че отива "да освобождава" поробените земи, българската монархо-фашистка армия завзе Вардарска Македония и Беломорска Тракия."  - Учебник по история на България за Х и ХІ клас-"Народна Просвета"- София 1978 год. Объркването на този народ е видно и в блога. Лошото е, че пак твърдоглаво никой не ще да се учи от историята.   И колкото и да се правим на умни, никой не приема чуждото мнение. Дори не го и изслушва /прочита/
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца
Спамя собствената си тема, но трябва да кажа, че съм съгласна с последното мнение.
Доста учебници по история са ми минали през ръцете, така че Alexander Beleff е прав за това. Нека първо да напишем единно тълкуване за годините между 1944-1989, което да е прието от всички - управляващи, опозиция, турци, българи, и като излезе такъв учебник по история, аз първа ще призная, че съм грешала, и ще бъда горда с авторите.
Те при всички случаи ще заслужават Нобелова награда за мир, ако успеят да опишат Девети септември по начин, който да не разгневи нито един българин.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Утешавайте се с това, че никой не чете учебниците по история освен правистите и учителите :)

Алекс- коцкари, дааааааа :) Как да гледаш сериозно на някой, който се лигави с колегата си карабинер на висок глас използващ безумно сладки италиански думи.

Иначе то карабинери или не, полицаите са си полицаи. Вършат това, което се очаква от тях в дадената държава. В България взимат подкупи, в Италия се борят с мафиата и така.


lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Незнам за карабинерите, но италианксата смелост през световните войни е просто пословична:)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
Бе те италианците за любов са създадени, не за бой :)
alexanderbeleff
alexanderbeleff преди 17 години и 10 месеца
То пък ние сме едни........ А Италия, особено северна, е поне 300 год .пред нас.Не само щото там са най-големите красоти на света, заедно с дизаинерите.  Не и заради това, че  там са лангобарди, сиреч германци, а защото хората работят и работят и работят. Неслучайно самите северни италианци твърдят, че ако им се махнат от главата циганетата от Юга / Нали помните знаменитата мисъл на Денис Хопър за сицилианците от филма "Истински романс"?/ ще са пред Германия. А до Лорда- И аз съм по фен на WAFFEN SS, обаче италианците не са чак толкова кофти войници. При Касерин ги командва Ромел и дори той е впечатлен от доблестта и храбростта им. Командирите им не стават. Нещо като нашите политици.
lorddesword
lorddesword преди 17 години и 10 месеца
Може, може:) Аз като се сетя за италиански команди и първата ми асоциация е Капитан Берторелли от "Ало, ало":)

Иначе съм чувал за фрапиращи случаи, нещо от рода на 300 души да пленят към 6000 италиански войници:)


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години и 10 месеца
:) Циганета от Юга? Още не съм ходила в Южна Италия, само в Северна, но смятам, че много повече ще ми хареса Южна. Да, в северна са работещите хора, но работещи хора има навсякъде по света и обиталищата им по принцип си приличат. Милано прилича на всеки друг подобен град. Романтизмът е в друго. Знам че не говорим за това, но на мен той ми е в главата в момента.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години и 10 месеца


Kopriva,

Двете с теб сме на абсолютно една и съща позиция.

Моя е вината, че не съм се изразила без литературните похвати, така че позицията ми да стане ясна.
А тя е: в родината ни е много трудно да има единна и масова гражданска позиция по някой въпрос (както и ти самата твърдиш), според мен защото хората (заради комунизма ли, който ги научи да шикалкавят, заради липсата на религия ли...) нямат чувство за чест и достойнство. Не уважават себе си.

А гражданска позиция се заема от граждани (не електорални единици).

Може ли човек, който уважава себе си (и заедно с това - децата си като продължител на рода си) да сече вековни гори, да кара пил, да си плаща индулгенции, като подкупва съдии и полицаи??  Това не е ли самоубийство?
Може ли човек, който има чест и достойнство, да лъжесвидетелства в съда? И т.н., и т.н.
Никъде не съм призовавала да се работи повече и по-съвестно, точно защото повечето неща в България не са поставени на правилната основа.
За какво ни е повече работеща полиция, като полицаите работят за престъпниците, а не за обикновения човек?
За какво са ни съвестните учители, след като министърът им се гаври с тях, а те самите са поставени пред дилемата да напуснат работата, която обичат, защото не могат да изхранват семействата си (справка: аз самата и мнението на Куини в последната тема на Келвинатор).


 Никъде не съм призовавала към търпение и примирение.


Ако изобщо скромните ми текстове призовават към нещо, то е към промяна, която да започва от самите нас (идеята не е моя, на Махатма Ганди е).
И използвам "ние" не защото искам да обидя свестните хора в България (и за съжаление обидих няколко от хората, които много уважавам в този Блог :(. А защото и аз съм прояваявала във важни моменти страх, и аз съм давала подкупи, и аз съм мълчала, когато по-висшестоящи са обиждали колегите ми.

Не мога да залича това, което съм написала. Това би било лицемерие.
Мога само искрено да се извиня на теб лично и на всеки, който се е обидил от текстовете ми.
Но пак казвам - ако ги прочетеш, без да се ядосваш и да слагаш в тях твърдения, които не са там - ще видиш, че двете с теб сме на една позиция. От страната на барикадата, от която са всички свестни хора, на които им пука за България.

Selenka
Selenka преди 17 години и 10 месеца

    Спорим на тема ето каква   Тя казва  :

" ...без да съм Иван Хаджийски, тази тема ме изкушава напоследък. Не е като да нямам поводи да сравнявам, мисля, анализирам...Знам и дежурните определения за същността на българската народопсихология - от крайно положителните (ние сме гостоприемни, ученолюбиви, умни, потентни, с 1300-годишна история, с най-красивите мъже и жени на света....) до крайно отрицателните (ние сме завистливи, злобни, непрощаващи, с робска психика...). Пропуснах ли нещо?
Какво всъщност не ни достига, за да сме "номер едно"?

   Аз отговарям

Всичко е казано добре. И всеки от нас мисли така, а всички заедно... различно за другите.  Всеки има по един калъп, моят е от онова време, Вашият-  от новото . Всеки иска другите да съвпадат с калъпа му- те да са добри, а аз, да правя. каквото си искам и  в крайна сметка- другите народи имат държава симфония, а нашата - какафония . Липсва ни Главното уважение НА ДЪРЖАВАТА БЪЛГАРИЯ.  Омразата е най страашния наркотик. Лечението   му е по  дълго от продължителността на човешкия живот- над 100 години.

   Нищо нени липсва . В  по вечко ни е омразата , а прекален светец Богу не е драг.  Нямам нищо лично. Казвам го. като обобщение

Kopriva
Kopriva преди 17 години и 10 месеца
Е,как се озова коментара на Ела тук?Той се отнасяше към един мой постинг.И сега изеднъж цъфна и тук.