BgLOG.net
By The Maker , 13 May 2008
К'во да ви река, образи - 176 страници ще излезе начинанието според файловете, които ми даде Светев.
В тази насока няма да е зле форматът да стане А5, за да бъдат разходите за печат по-малки. В момента е страниран така наречения "академичен" формат - 1/16 от 70х100.
В тази връзка, очаквам предложения за окончателния формат.
Legacy hit count
812
Legacy blog alias
19308
Legacy friendly alias
Сборникът-на-БГлог---новини-от-предпечата

Comments10

swetew
swetew преди 17 години и 11 месеца
Евалла за свършеното,Мейкър. Както се разбрахме, ще търсим оптимални параметри и цена.
veselin
veselin преди 17 години и 11 месеца
:) Благодарности и от мен! Както за Светев, така и за Твореца :)


The Maker
The Maker преди 17 години и 11 месеца
Рано е за благодарности, Веско. Дай да си свършим работата, пък тогава вече ще можем ний със Светев да речем, че цветя и бонбони не пием :)
pestizid
pestizid преди 17 години и 11 месеца
А чай? :))
swetew
swetew преди 17 години и 11 месеца
Като е с коняк - допуска се!
The Maker
The Maker преди 17 години и 11 месеца
Вече е ясно, хора, че сме се спрели на "академичния" формат - 17х24 см. В момента заедно със Светев борим печатниците за добра цена.
alisbalis
alisbalis преди 17 години и 11 месеца
как върви търсенето? 
поздрави и благодарности и от мен :)
The Maker
The Maker преди 17 години и 11 месеца
Търсенето приключи. Тия дни със Светев ще отидем да се видим с избраната печатница и ще информираме своевременно за развоя на воаяжа.
momo
momo преди 17 години и 8 месеца
Има ли някакви новини вече?
The Maker
The Maker преди 17 години и 5 месеца
Всичко е дадено на Светев.
By swetew , 27 February 2008

СПОМЕН

 

 

Помниш ли, беше един обикновен пролетен ден, на не знам точно коя година от нашето детство. Ритахме футбол през цялата ваканция, както винаги по това време между изгрева и залеза. Играеше нашият славен махленски отбор срещу всички и навсякъде. За футбола е все едно дали си на ливадата в крайния квартал, или на разкошен стадион. Важното е неизразимото усещане, което изпитваш, когато подгониш бягащата топка и почувстваш красотата на изживяването. Важно е и дали печелиш, или губиш. А ние, напук на всякаква логика побеждавахме всякакви тимчета и на по-многобройни, и на по- големи от нас. Ако не дай боже, се случеше да загубим, то бе покруса, последвана от дълги дни размисли и горчиви поуки кое как е трябвало да се направи.

Но точно този мач се е запечатал в паметта ми. Беше привечер и слънцето вече се скриваше зад хоризонта. Училищното игрище по някаква случайност беше свободно и поредната малка драма се разиграваше между двете му железни врати. Съставът ни беше постоянен, без смени и контузии: аз, ти, малкото ми братче и вратарят /да, същото момче, което куцукаше и напоследък съвсем се пропи/. Противникът беше двойно по-многоброен, но нали ние бяхме сензацията на махленските турнири, а те - поредните кандидати за лесна победа, компенсиращи недостига на умение с многочисленост.

Та тогава се случих сам в нападение. Бяха ме погнали двама-трима от противниците и малкото ми и дебеличко братче /нали е братче!/ се засили да помага. Тогава ти протегна ръка, спря го и с неприсъща за възрастта ни спокойна увереност заяви:

- Няма нужда, и без това голът е сигурен.

Че те чух, чух те. Но в кратките секунди на оня задъхан детски мач не можах веднага да осъзная какво се очаква от мен. И докато ония тримата всячески се боричкаха да докопат топката, а техният вратар крещеше задавено "Изяжте го!", реших, че изход все пак ще се намери. После футболето излетя нагоре в малко странна парабола, прехвърли излезлия напред гневен вратар и красиво слезе между двете греди. По момчешки възторжен, аз скочих към залязващото слънце, а вие с братчето се прегърнахте и започнахте да скандирате в стила на най-добрите агитки:

- Осем на един! Осем на един!

Днес братчето ми празнува тридесет и онова слънце отдавна се е скрило, за да отстъпи място на неоновите светлини в елегантно заведение. Леят се музика и всякакви питиета. Дамите на сърцето и живота ни /разбирай съпругите/, изящно пременени, ни канят на танц. Ние засега шеговито отклоняваме поканите, седнали един до друг в нашето малко ъгълче в тази шумна суета.

Може би така, заедно, пак се стремим към онези детски спомени, които ни свързват.

Знам, че вече не сме деца и най-красноречивото доказателство за това са палавите ни наследници, които бабите и дядовците едва успяват да усмирят. Вече сме големи и самостоятелни и много независими, както подобава на зрели мъже в Христовата възраст. И все пак нещичко липсва там вътре, където древните казват, че трябва да има душа.

Защото отдавна не водим в живота с осем на един, а едва удържаме равенството, нищо, че днес сме поотпуснали душите и кесиите. Защото никой отдавна не ми е вярвал толкова безрезервно, както ти, в оня кратък детски мач. Защото отдавна не съм бил така изцяло, искрено и безкористно щастлив, давайки радост и на другите, както тогава, на игрището.

Затова в съзнанието ми натрапчиво се оформя една невероятна идея. Иска ми се с един замах да махнем ранните бръчки, излишните кила, белите кичури в косите. Да зарежем задушното сепаре, да измъкнем и вратаря ни от някоя от съседните кръчми. Ако магията продължи, може помътнелият му поглед да изчезне и да се върне онази предишна, наивна чистота в очите му.

Тогава ще грабнем олющеното футболе, което тъжно събира прах някъде в мазето. Ще излезем на онзи вълшебен терен от нашето детство и всичко ще се повтори - залязващото слънце, летящата топка, детската ни радост.

Казват, че футболът е чудо, детството - незабравимо вълшебство, споменът - видение на щастието.

А ние?

 

 

Legacy hit count
2060
Legacy blog alias
17603
Legacy friendly alias
Спомен-A2EAB61AEA9F45038D5A79A351D3C127
Размисли
Забавление
Нещата от живота
Разкази и поредици

Comments3

BasiDi
BasiDi преди 18 години и 2 месеца
Светев, като ти дойде музата, грешка нямаш!

swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
Музата ми дойде неочаквано през 2000 г. Тогава издадох първия си сборник с този разказ в него. Но както казва поговорката "Никога не е късно да се изложиш публично!". В случая - допълнително...
veselin
veselin преди 18 години и 1 месец
Страшно много спомени ми навя разказът ти... Имам чувството, че съм изпитал всичко описано и че много ми липсват точно тези моменти понякога.
Страхотно си го написал!


By swetew , 16 February 2008
Сключих договор с голямо издателство - трябва да направя с един печен колега-съавтор сборник с тестове за кандидатстване след 7-ми клас, както и няколко контролни теста по литература. Това съвсем няма да е първото помагало от този тип. Запознат съм с изискванията на МОН, както и с изискванията и шаблона на тестовете за изпита. Но си мисля, че макар и в рамките на изискваното може да се вложи немалко творчество.
Моето дълбоко убеждение си остава, че новият формат на изпита пак бе въведен недомислен и недоносен от МОН и прочее "спициалисти". За да бъдат по-добре подготвени децата /нали за тях е цялата работа! / може и трябва въпросите да бъдат по-добре формулирани и по-ясни, дори да предполагат "отворена" структура: тоест ученикът не само да зачертава буквичка, а и да дописва нещо.
Във връзка с това са и моите въпроси към вас:
На кои въпроси от тестовете в частта им по български език се затрудняват най-вече учениците? Кои въпроси и от кои уроци носят най-голяма вариативност и неяснота за децата /дали пунктуационните?/? Къде учениците най-често грешат в граматичните въпроси?
Кои въпроси от литературата най-много ги мъчат - фактически, тълкувателни, терминологични? На  кои творби /поетични или прозаични/ да се наблегне според вас при въпросите? Кои са произведенията /освен "Ангелинка!/, които децата недолюбват и не разбират?

Т.нар. "трансформиращ" преразказ е поредната гавра на системата с подрастващите. Писах и тук на три пъти, че не всеки писател би се справил с него та камо ли дете на 13-14 години! Но все пак трябва да направя изложение с кратки методически указания и примери. Затуй не ме е срам да питам:
Какви са най-съществените пропуски в насоките на досега публикуваните изложения за трансформиращ преразказ? Кои термини и изисквания при този вид преразказ "спъват" при учениците добрата реализация? Кои са най-често срещаните грешки при него?

Надявам се на мнение и съвет най-пряко от колегите по БЕЛ с опит в 7-ми клас. Но дискусията е отворена и за всички останали: родители и близки на кандидат-гимназистите. Помогнете да направим сборника по-качествен, достъпен, полезен, да помогнем на децата.
На незададения, но висящ въпрос ще побързам да отговоря: Не, няма да плащам за съветите /съавтор вече си избрах/.Търся насоки и допълнителен опит - не "подсказване"! Но на някое блогерско събиране от душа ще по почерпя колегите-помощници и ще им подаря екземпляр от сборника.
Тонът и стилът ми е чисто професионален, надявам се да остане такъв до края на дискусията.


Legacy hit count
5034
Legacy blog alias
17370
Legacy friendly alias
Сборник-тестове-за-7-ми-клас---въпроси-и-съвети

Comments18

loqman
loqman преди 18 години и 2 месеца
Аз имам един въпрос към Вас, който е свързан по-скоро с оценяването на въпросните тестове и по-точно как точковото оценяване на тестовете се приравнява към нашата шестобална система. Мисля, че е редно в края на всяка подобна книжка с тестове да бъдат поместени някакви указания за това , за да могат самите деца да се самооценяват и по този начин да следят прогреса си. Защото какъв е смисълът от това точково оценяване , ако накрая учителят отново оценява теста както си иска или както той разбира нещата. Нали смисълът от тестването беше точно да се избегне субективизма при оценяването?!  Може би след 7 клас оценяващите тестовете имат някакви указания ,но по училищата учителите масово прилагат тестове  без да знаят как да ги оценяват или го правят както си искат и това много тревожи обществеността!
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
Госпожо, правилата на МОН са ясни. Тестът трябва да се състои от 50 въпроса. От тях 15 по литература и 30 по граматика. Плюс тях тестът стартира с непознат текст и 5 общо взето стандартни въпроса за изясняването му. Оценката е на принципа - верен отговор=точка.
Но Вашият въпрос е предимно за текущите тестове. Методиката, препоръчана от инспектората препоръчва 20 въпроса /12 по граматика и 8 по литература/. Оценката е по брой верни отговори. Спомням си, че за петица те бяха от 15 до 17, за 6 - от 17 до максимума. Но методиката на РИО е само препоръчителна.
 Всеки учител може да преценява какъв текущ текст да даде, с колко въпроса и да направи собствена, но обективна точкова скала за оценката./Аз например определях някои въпроси за особено важни и маркирах, че верният отговор носи 2 точки!/ За съжаление и на моите дъщери им поднасяха домошарски скалъпени тестове с верни и "по-верни" отговори, които малко деца можеха да отгатнат.Субективизъм в оценяването винаги ще има, особено по литература, където 2+2 не винаги прави 4.
ananan
ananan преди 18 години и 2 месеца
За оценка можете да ползвате стандарта на много места по света -
Приравнявате всички точки към 100 процента и после -
От   98 - 100 - 6,00
        90 - 97 - 5,50
        82 - 89 - 5,00
        74 -  81 - 4,50
        66 - 73 - 4,00
        58 - 65 - 3,50
        50 - 57 - 3,00
       
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
По принцип си права, Ани, но при нас наистина съществува известна специфика, не само заради Балканския ни манталитет и характер. В подкрепа на това ще добавя, че по последния "писък" на тестовата мода трябва да има 10-12 "отворени" въпроса, на които ученикът сам трябва да попълни отговора. А дали той е верен отново и често субективно трябва да прецени проверяващия учител.
ananan
ananan преди 18 години и 2 месеца
Няма значение, Светльо, балканският манталитет.

Авторът на всеки тест сам си определя тежестта на всеки отговор в проценти до сто - включително и на "отворените. Примерно - всеки "отворен" отговор носи до 10 точки (процента). И т. н.
В скалата, която предлагам просто е заложен принципът "за да преминеш в следващ етап, слева да знаеш поне 50 на сто от материала.
Останалото е разделено пропорционално.
Ползвам я откакто съм учител и децата също я намират за справедлива, а това е много важен критерий за мен.

ranvia
ranvia преди 18 години и 2 месеца
Трансформиращият преразказ! Леко ще кривна от темата за въпроси и съвети, за което се надявам да ме извините. Аз не съм чела публикации по въпроса, изградих си 
собствено мнение за него и много харесвам това ново чудо в обучението по БЕЛ. За
мен този вид съчинение означава преразказ на историята през очите на един от героите или през собствените очи на преразказващия - нищо друго. Това с дописването на нов край или начало, или с измислянето на нови герои и събития, въпреки че съм го чувала, не бих нарекла трансформиращ преразказ, това си е съчинение, а не преразказ.
Трансформиращият преразказ такъв, за какъвто го смятам аз, е много полезен и лесен и увлекателен за учениците. Работя в занималня и имам впечатление от деца, които по принцип се справят по-трудно в училище. Не им беше трудно обаче да влязат в кожата на героя и от неговата гледна точка да предадат съдържанието на текста, който преразказват. Хареса им да играят ролята на герой, разказваха само това, което героят знае за събитията и останалите участници в тях, така както според тях той го е мислил, преживявал и разбирал. Това според мен е скрита форма на анализ на образа на даден литературен герой. Децата не се замислят какъв е той, какъв е характерът му, речта му и светогледът му или пък какъв е неговият модел на поведение, но въпреки това добре го познават и много бързо и интуитивно му правят
характеристика, не за целта на анализа, а за да влязат успешно в
неговата кожа. Всичко това съпровождано от удоволствието и забавлението да играят чужда роля. Харесва ми! Трудностите им не идват от вида на преразказа, а от слабата им езикова подготовка, бедният им речников запас и пропуски в усвояването на правописните и граматичните правила. Бих се радвала да науча мнението и на други колеги, и на светев също.
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца

Колежке, гледаме на проблема от доста различни страни и вероятно няколко години разлика в курса на обучението. Възможно е в начален курс /споменаваш занималня/ децата да приемат смяната на гледната точка, добавянето на детайли към историята / вероятно драматизацията и/ като игрови момент и забавление. Тук голяма роля играе умението на учителя и щом при теб се е "получило" е добре!

За изпита след 7-ми клас обаче нещата са доста сериозни. Примерно там не е даван и няма да бъде даван хумористичен текст или приказка. При трансформиращия преразказ /както и при всеки тип преразказ/ е категорично забранено привнасянето на нови моменти и трансформацията му в съчинение. Нещо повече - езикът и стилът трябва да наподобяват максимално близко до този на оригинала, без да се ползва оригиналната лексика.
Трансформиращият преразказ е тежко изпитание, не игра, на един сериозен приемен изпит. Някои надарени деца наистина "интуитивно" намират верния подход, но какъв процент са те? Фактът, че помагала като това, което ще напишем с колегата, се харчат повече от задоволително, навежда на изводите, че огромна част от ученици и родители трудно се справят с "нововъведението". Не всеки е Радичков, за да напише своя "Барутен буквар" нали?
МОН и инспекторатите положиха доста усилия, за да отчетат "успеха" при последния приемен изпит. Лично разговарях с четирима колеги, проверявали изпитните работи. Указанията "отгоре" са били изрични: - Минимум двойки! Причината освен утвърждаване новата форма на изпита е и доста прозаична. Поне в София обявените места са малко повече от броя на кандидатстващите. Без скъсаните на изпитите деца остават празни паралелки и незаети места по училищата.
Така се получи, че миналата година слабите оценки на изпита по БЕЛ бяха рекордно малко, но средните /до 3.50/ рекордно много. Като цяло моята /а и на доста колеги/ оценка е че т.нар. трансформиращ преразказ е поредният неуспешен експеримент в системата. И той, както и тестовете, бяха въведени не с цел повишаване нивото на образованието, а "усвояване" от определени лица и подопечните им фирми на европейски фондове.
Статистиката в постинга на Павел показва, че образованието ни е наистина в "свободно падане". Виж, защо Европа иска да затъпее поколението у нас съм писал нееднократно.  И "щедро" ни раздава миналия си неуспешен опит в образованието. Тестовете започват да отмират на запад или се използват само за текуща оценка на знанията. Ние ги въведохме ударно след 7-ми клас и за матурата! Защо?

loqman
loqman преди 18 години и 2 месеца
Абсолютно съм съгласна с Ани за начина на превръщане на точките в оценки, защото това е методикта ,която се ползва от учителите по английски език. Но ,моята препоръка беше точно към хората ,които правят тестовете. Самите Вие казахте ,че тежестта на отговорите се определя от този ,който прави теста. Това означава ,че всички останали само ползват теста и те трябва да знаят как да си изчисляват резултатите. Същият е случаят с тестовете по английски ,които ползваме и които са разработени от издателите ,но там нещата са предварително обмисление така ,че сборът от точките в целия тест да е 100 и когато учителят е наясно с методиката за изчисляване и я обясни и на децата ,те дето се казва и сами могат да се оценяват и дори и за миг не им минава през ум идеята ,че аз мога нещо да ги "изпързалям". За това идеше реч още в началото.
Donkova
Donkova преди 18 години и 2 месеца
Точно заради яснотата на оценяването за оценяваните, мисля си аз, се въвеждат тестовете. А не защото са модерни. Освен това, не съм забелязала отказ от тестове в европейските страни, които ги използват все пак по различно от САЩ - където тестирането е национална индустрия - с предимствата и недостатъците на такава. Може би нещо пропускам, но погледнах за всеки случай набързо - матурите на французите и германците са си в същата форма - тестова и "творческа" част.
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца

Нека не даваме за пример САЩ. Там образователната реформа се провали въпреки хвърлените милиарди.  Относно яснотата повтарям, че тя е доста условна в литературата, където отговорите могат да бъдат субективни, тълкуванията творчески и многоизмерни. Изкушавам се да цитирам въпроси, които ми сведоха в тест на РИО и да видите, че "верният" отговор може да бъде повече от един.
Във Франция матурата допреди 4 години бе анализ на фрагмент от текст. А непълнотата и невъзможността да се преценят творческите способности на учениците чрез тест признават по целия ЕС.
Стигнахме и до "творческата" част от изпита след 7-ми клас. Е, кажете, къде го има животното трансформиращ преразказ? Боже, пази учители и ученици от премислиците на администраторите в Образованието!

swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца

Колежке loqman държа в себе си теста за "националното съзтезание" тоест за Олимпиадата по литература за 7-ми клас от 16-ти т.м.Някои от въпросите носят по 2 точки. Сборът от точките е точно 100 според изискванията на МОН както писахме по-горе.
Спрямо текущите тестове съм прилагал и по-различен подход от процентния. Така съм степенувал въпросите и получените точки, че числото при максимални верни отговори да е кратно на 6 /например - максимум 24 точки/. Оттук лесно и обективно се измерва брой точки за единица оценка. В дадения пример 1 единица означава 4 точки. Логично двойка се пише на отговор до 8 точки, тройка на събрани от 9 до 12 и т.н.

Donkova
Donkova преди 18 години и 2 месеца
Нещо все сме "на чорчик" с комуникацията напоследък. Не ги давам за пример САЩ. Давам ги за илюстрация на различното между европейските умерени употреби на тестове и други по-фундаменталистки употреби - в случая САЩ, защото там наистина културата на мерене на резултатите е довела до създаването и на тестова индустрия, каквато няма друга по света.
Много малка част от френската матура е анализ на фрагмент от текст.
За франкофоните препоръчвам сайта на тяхното министерство по въпроса за матурите. Включват серия от изпити и (писмени и устни). Всяка от трите категории матури - обща, научна(природни науки) и професионална. А ние за един БЕЛ + един по избор, опищяхме орталъка, че много ще се претоварим. Друга работа е да пищим срещу качеството на изпитните материали и цялостната концепция, че оценяването ще се прави чак като станат ясни резултатите. Там сме си прави да пищим. Щото е обидно непрофесионално и е срамота като приема такъв компромис, МОН след това да претендира за какъвто и да е професионализъм.в учители, директори и пр.
blogzina
blogzina преди 18 години и 2 месеца
Тестът от състезанието по БЕЛ (16.02.2008 г.) не е Олимпиада по БЕЛ.
Олимпиадата ще е през март и ще е съчинение разсъждение. Децата даже не искат да ходят на нея.
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
А защо се получава такова дублиране? Майче пак някой не е дообмислил нещата.
blogzina
blogzina преди 18 години и 2 месеца
Явно някой не е дообмислил нещата, но от това страдат и учениците, и учителите, пък и родителите. Основният вид писмена работа в седми клас е съчинение разсъждение, а изпитът за прием след 7 клас е известен на всички. Не е предвидено да се правят преразкази ( поне официално) и затова на олимпиадите - и миналата, и тази година -се дава съчинение разсъждение. Правихме запитване по този въпрос до МОН, но.....глас в пустиня. Сега на 16.02. в нашето училище се явиха над 80 деца по БЕЛ, а за олимпиада са се записали 6. Директорката се кара, но насила няма да ги накараме.
И ако е само това...
The Maker
The Maker преди 18 години и 2 месеца
Абе, Светев - влез си в ICQ-то, пич!
swetew
swetew преди 18 години и 1 месец

Днес мога да "разкрия", че голямото издателство е "Скорпио", а тестовете - вече одобрени. С моя съавтор, надявам се, в рамките на изискванията и шаблона , да сме свършили качествена работа.
В тестовете е обхванат целия необходим учебен материал. Логиката на поставените въпроси по граматика е от морфема към дума, словосъчетание и изречение. Надявам се да са достатъчно ангажиращи, с балансирана трудност, но безусловно достъпни и понятни. Рецензентът окачестви тестовете като "много добри".
Към тестовата част съм прибавил и кратка теоритична разработка за трансформиращ преразказ и два примера за такъв.
Не смея да се бъркам в политиката на издателството. Но доколкото разбрах, бързат с отпечатването, нали до изпита остават 2 месеца. Когато сборникът излезе, в нов коментар ще сложа линкове.

swetew
swetew преди 17 години и 11 месеца

Помагалото е излязло от печат вчера! Точно преди изпита още една  проверка на знанията няма да е излишна на никой кандидат-гимназист. За съжаление корицата още не е качена на сайта на издателство "Скорпио", няма го и във виртуалните книжарници. Но вече трябва да го има по реалните. По сведения от борсата вчера и днес е паднало "яко" пазаруване на едро.
В близките дни ще дам и линк към презентацията му. Дотогава, вярвам ще излезе навсякъде.

By swetew , 26 January 2008
Знам, че идеята не е оргинална! Но ще се опитам да я разгледам от всички страни, съвсем прагматично, за да бъде осъществена  и бъде издаден сборник на общността.
Първо: Необходимост
В общностите "Поезия" и "Литература" чета доста качествени произведения. Някои от блогерите превъзхождат като талант и изказ /това твърдя като филолог, критик и автор на 2 книги и 7 учебни помагала!/ доста от прехвалените, печатани в пресата и специализираните издания "творци".
Някои блогери като мен и Вальо Йорданов са успяли с "ходене по мъките" да издадат част от нещата си в книги и списания. Но повечето от талантливите автори в тези общности не могат и не са публикували досега върху бял лист. Блогът може и трябва да им помогне.
Наречете ме консервативен традиционалист, но не смятам, че виртуалното пространство изчерпва културния диапазон. Една издадена книга би популяризирала и легитимирала не само авторите и съставителите и, но и самият блог. Книгата може да бъде веществен и духовен продукт на една виртуална общност, нейна визитна картичка. Книга би могла да се подари, за нея може да излязат рецензии в пресата. Трудно може да респектираш приятел, познат, бъдещо гадже с лафа: "Виж на компютъра какво съм написал!" или "Виж в каква общност публикувам!". Ако извадиш книга и я подариш, ефектът ще е доста по-голям.
А все още не са се свършили хората /дори са мнозинство/, които нямат компютри, не притежават Интернет и четат книги. Убеден съм също, че и голяма част от регистрираните блогери ще проявят интерес към такъв сборник, за да прочетат пак и съхранят за деца и внуци най-доброто от творчеството в блога.

Второ: Съдържание
В сборника предлагам да бъдат включени в ограничения обем на 200-250 стр. стандартен формат стихотворения и къси разкази. Да ме извинят авторите на повести /и аз имам една/ и романи, но те се издават в отделни книги. Подборът може да бъде направен от "админите" на двете общности, подпомогнати от хора вещи и образовани, които те посочат. Хубаво е да се представят максимален брой автори в ограничения обем на сборника. Това значи, че от един автор се подбират 1-2 разказа или 2-3 стихотворения - наистина най-стойностните.
Предвиждам, че винаги ще има недоволства от рода: "Що включи тоя, а не оня?" или "Що това, а не онова?". Ама ако слушаме вечно черногледите и недоволниците, ще направим ли някога нещо?

Трето: Финансиране
Сигурно мнозина си казват: "С това трябваше да започнеш, мой човек!"
Ще карам поред. Най-напред смея да твърдя, че можем да минимализираме разходите до пределния размер чрез самостоятелна предпечатна подготовка. Ще се намерят хора, които да редактират сборника безплатно /един такъв пише в момента/. Компютърните ни специалисти могат да осъществят странирането с "Пейджмейкър" и изработката на корица.
Ако решим можем да намерим издателство, което да движи нещата или по-евтина печатница /чух, че в провинцията печатат на по-ниски цени/.
Но дори с черно-бяла мека корица и без предпечат, отпечатването на книга от 250 стр. струва ориентировъчно около 800 лв. Откъде ще дойдат те?
Предлагам одобрените за печат в сборника между 20 и 30 автори да "жертват" суми по 10-15 лв. Срещу тези мижави пари ще получат съответно 10-15 броя от сборника и ще имат за подарък с автограф.
За останалите средства могат да помогнат и други блогери отново срещу бройки от сборника. Може и да се потърси и намери рекламодател, чиято реклама да бъде поставена на корицата и страниците на книгата.
Но съм убеден, че и bglog трябва да помогне! На купона за третия рожден ден на блога Тери сподели, че засега рекламите при нас са малко и съответно приходите на блога минимални - към 50 долара на седмица. Вярвам му напълно! Тери е прекрасен човек и не умее да лъже /може би затова често не му върви с жените/. Въпросът е в разпределението на тези пари. След като можеше да се отделят 100 лв. за сметка в ресторанта при купона /който завижда, да е дошъл!/, може да се заделят и 200 за сборника?! На следващия рожден ден на блога вместо шапки с емблемата му, не е ли по-удачно да раздаваме книги с логото BGLOG на корицата?! /отново не критикувам, просто ме е яд, че никой не донесе шапка и на мен!/.
Пето: Ефект от мероприятието
Поне според мен огромен - за авторитета на общността и за стимул на блогерите. Чрез книгата ще стимулираме повече хора да пишат в блога, оттук повече регистрирани потребители и съответно читатели. А впоследствие логично и повече реклами. Така че тази идея може да се разглежда и като
инвестиция в бъдещето на общността.

Очаквам с интерес вашите коментари и особено тези на Тери, Таничка, Жоро. Поправете ме ако греша с цифри и факти.  Ако прегърнете идеята, да се съберем група оправни хора и да я осъществим!
Legacy hit count
1077
Legacy blog alias
17056
Legacy friendly alias
Заформих-идея---3-години-BGLOG---поезия-и-проза-
Събития и Конкурси
Любими автори
Предложения
За "Общност Поезия"

Comments20

alisbalis
alisbalis преди 18 години и 3 месеца
Колкото повече хора трябва да се синхронизират, толкова по-трудно ще стане ;) ... ние имахме такава идея в общност Поезия преди няколко месеца, но не се получи (мисля че поради липса на организация)
Все пак, ако се наеме един човек да организира и координира цялата работа, може и да излезне нещо...Успех!
Между другото, не мисля, че сборник би могъл да струва 200-300лв, освен ако не е професиално отпечатан, а се разпространява като фотокопие ;).
swetew
swetew преди 18 години и 3 месеца
"отпечатването на книга 250стр. ще струва около 800 лв" пише в постинга, не си правя илюзии. а за единия човек, ще видим. Но едва ли един може да свърши всичко.
pestizid
pestizid преди 18 години и 3 месеца
Swetew, а за какъв тираж става дума? Това е единствената ми неяснота, засега.

Освен това, Алис е права. Необходимо е да има организатор, който не само да умее, но и да разполага със свободно време.

Нашата идея от миналата година е един опит в тази насока. От идеята до окончателния подбор на 31 автори, представени с общо 69 стихотворения и прекрасните илюстрации на Алис. Като всичко това е колективна работа, обсъждана на страниците на Поезия. Има писменото съгласие на повечето от авторите, изразено в bglog/Poetry. Има декларирано съгласие за  помощ за предпечатната подготовка и идеи за заглавие на книжката, които винаги могат да се доразвият. Освен това участвахме в горещото лято на ПИБ, но не събрахме достатъчно гласове, но важното е, че опитахме.

Връщам се на изходната позиция - ОРГАНИЗАТОР.
alisbalis
alisbalis преди 18 години и 3 месеца
"отпечатването на книга 250стр. ще струвя около 800 лв" - наистина съм го пропуснала :)

swetew
swetew преди 18 години и 3 месеца
По-реалистичния тираж е 1000 броя. Просто ми обясниха, че тираж 500  поевтинява разходите едва с 80-100 лв. Радвам се на вашата готовност - това е голяма крачка напред! Но не написа и ти какъв обем заемат посочените произведения и автори. Може да ми ги пратиш по имейла като прикачени файлове.
Единственото ми съмнение идва от илюстрациите . Те доволно оскъпяват книгата, а ние правим нещо по-евтино.
swetew
swetew преди 18 години и 3 месеца
Да не пропусна да отбележа - ще събираме в сборника само непубликувани на друго място неща. Например моят разказ "Среща" е излязъл в "Пламък" и тук няма място. А кои от стиховете на Вальо Йорданов са вече публикувани в стихосбирката му и кои не? В сборника ще сложим /при съгласие на автора/ само непубликувани досега.
Не писах по-горе, но май както върви главния "луд" в работата по сборника ще съм аз. Дано има и други "луди" да помагат. Дето казваше чорбаджи Марко: "Лудите, лудите - те да са живи!"
efina
efina преди 18 години и 3 месеца
До колкото знам, Веско не се е отказвал от книжката на
"Поезия", но това е една друга тема.На мен много ми
хареса тримесечното издание "Глоси" - джобен формат,
87стр., побиращи стихове и проза.Веско, ти поддържаш
връзки с Валентин Дишев - разясни финансовата част.

Аз още от преди съм се заявила само във финансовата част.
Заявявам се отново.
veselin
veselin преди 18 години и 3 месеца
Здравейте и от мен! Аз засга съм зле с времето и ще мога да помагам след края на март, защото ми предстоят изпити и практика след това.
Относно финансовата част, мисля, че цената, която Светев е споменал изглежда реална, даже отстъпката, която ще ни направят, ако това е цената, ще е доста голяма.
Моята книга беше примерно 700лв, за тираж от 300 бройки и 100 стр. с цветни корици и 8 цветни илюстрации вътре. И пак беше с около 200 лв. отстъпка.
Аз също ще помагам финансово, а и не само, но ако се захванем да правим нещо, мисля, че трябва да е по-организирано от предния път и по-ясно кой с какво ще се наеме. И да няма обща отговорност, а всеки който участва, да  бъде отговорен за определена част (подбор, редакция, подреждане и т.н.)...
Така поне си мисля, че ще е правилно.
The Maker
The Maker преди 18 години и 3 месеца
Светев! Приятелю!
Тоя "Пейджмейкър" го зачертай с две дебели червени кръстосани линии.
Предпечат, пича, са прави или с култовия QuarkXPress, или с Adobe InDesign (който вече стана напълно читава програма - време беше).
Писал съм ти съобщенийце, в което съм ти дал ICQ-номера си.
Можем да побъбрим по темата.
Предпечатът на изданието, както съм писал и друг път, ще е гратис. Моята фирма би могла да го поеме, така да се каже.
Бъди здрав!
alisbalis
alisbalis преди 18 години и 3 месеца
напълно съм съгласна с Мейкъра!
swetew
swetew преди 18 години и 3 месеца
Намерих ти ISQ-то!
swetew
swetew преди 18 години и 3 месеца
Приемам подбора, направен преди няколко месеца. Резонно, последна дума има "админа" на общността. Можем да добавим някои стихове на Вальо Йорданов /ако не са публикувани!/ и Сечко, харесва ми  и новата пародия на Мейкъра.
В общност "Литература" също селекцията напредва. Скоро ще имаме готово, редактирано съдържание, което Мейкъра да странира.
The Maker
The Maker преди 18 години и 3 месеца
ОК, Светев! Ние сме в готовност. Само ще помоля файлът да бъде с разширение rtf, а не doc. Имам некои съображения за това. В тази връзка ще е добре онзи, който сглобява файла да се постарае да включи всички "болдове" и "италици", които са имали предвид авторите, за да подчертаят някои думи.
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
Уважаеми съблогери, които печатате в тази общност. Селекцията почти приключи. Очаквайте съобщения във вашите пощи в блога като по-нататъшна стъпка за участие в сборника.
aragorn
aragorn преди 18 години и 2 месеца
Държа да споделя, че освен собствения си скромен ангажимент от 20 лв. съм говорил със спонсор, който обеща да помогне с трицифрена сума. Ще му се обадя още днес за да ви кажа дали към днешна дата ще помогне и с колко точно!
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
Само така Страннико! Заедно можем да допътуваме до щастливия край и издадения сборник! Аз ще добавя, че вече получих съгласие от десетина автори и отказ само от двама.
Призовавам още веднъж всички да проверят пощата си в блога!
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
Имам лични уверения от Жоро и Таничка, че ще дофинансират сборника! Има си хас да осигурим финансите, а авторите да се правят на велики! Вижте моля ви:
http://www.bglog.net/Poetry/13339  и пощите в блога
А за печаталите в общност "Литература"  остават само съобщенията по пощата.
alisbalis
alisbalis преди 18 години и 2 месеца
Този линк не се отваря... 
А това, че авторите не са влизали от няколко дена да си проверят пощите, не значи непременно, че се правят на велики ;)

P.S. Поправих линка, благодаря Алис.
pestizid
swetew
swetew преди 18 години и 2 месеца
Да бе, няколко дена. Това си е чиста литота!
Не упреквам никого, но ми се иска да не "изпускаме парата".
veselin
veselin преди 18 години и 2 месеца
Има много хора, които не са влизали от месеци в блога си с които се съмнявам, че ще успеем да осъществим връзка.
Може би проблемът е, че пощата в блога е сравнително скрита и не ти излиза съобщение веднага като влезеш, че имаш нова лична бележка, или пък някаква нотификация на и-мейл. Затова мисля, че доста хора може би не са видяли съобщенията си, а има и много, които просто са били много за кратко в общността, публикували са по няколко стиха и после са спряли да я посещават. За жалост ситуацията е такава.
Чудесно е, че въпреки всичко идеята за книжка е напът да успее.
Благодарности на Светев за възраждането на идеята и усилията, които му е коствало това, както и за съдействието на всички, взели участие преди това.
Ще е хубаво да се уточни някакъв начин на плащане, който ще е с превод на банкова сметка, или по някаква друга процедура.
Поздрави от мен!