BgLOG.net
By progresivno , 29 May 2014
От понеделник, 9 юни, започва поредица от онлайн семинари, които са втория етап от обучението по JUMP Math - Теория I и II част
Първият уебинар е на 9 юни от 11:00 ч., продължава около 2 часа и половина и е безплатен. Подходящ е за учители, които вече познават системата от "Въведение в JUMP Math" и желаят да бъдат обучени, за да преподават по нея.
За да се включите в уебинара, е необходимо предварително да се регистрирате с вашето име и имейл, на който ще получите персонален линк за достъп. В деня и часа на събитието вашият персонален линк ще бъде активен, следвайте инструкциите.

Линк за регистрация:
https://attendee.gotowebinar.com/register/5928963978444082178
Инструкции за включване в уебинара на български език:
http://www.progresivno.org/download/attachments/10256426/Инструкции+за+GoToWebinar.pdf?version=1&modificationDate=1398265821000
Можете да се регистрирате и през събитието на страницата ни във Фейсбук:
https://www.facebook.com/events/798613600148886/

Можете да поканите колеги, приятели и родители, разчитаме на Вашата помощ и подкрепа за популяризирането на уебинара.
Очакваме Ви! Само заедно можем да променим бъдещето на децата ни към по-добро!
Legacy hit count
429
Legacy blog alias
76466
Legacy friendly alias
Обучение-по-JUMP-Math---Теория-I-част

Comments

By galinatrifonova , 8 May 2009

Колеги и съмишленици,

Докато пишех тук, преди малко в новините на бТВ се представи като "новина" факта, че 1/3 от децата в детските градини псуват и употребяват вулгарни думи. Не ми трябваше бТВ, за да знам че е така. Но това за мен сякаш беше капката, която преля чашата.

Признавам, че ние с колежката не можем да се справим. В групата ни има деца от всякакви възрасти: от 3 год. до 6 год. И всички знаят "лошите" думи и ги употребяват. Нали се сещате, че сме правили всичко обичайно: знаят разликите между добрите и лошите думи, знаят как действат лошите думи, забранявали сме ги, играли сме дидактични игри и какво ли не. Говорили сме и с тях, и с родители - без видим резултат. Родителите обвиняват едно дете, което наистина "повлече" крак преди три години и започна да псува "като каруцарин". То действително е най-опитно в псувните, но ние контрираме, че всяко дете е с "принос" в употребата на вулгаризми. И че като направим забележка и попитаме, децата чистосърдечно признават, че "татко така казва когато го изпреварят" или дори "така казва на мама" или "мама така ми казва". Дори забележката ни, че "вие от нас не сте чували такива думи и за това не искаме и ние да ги чуваме" имат ефект от ден до пладне.

Когато чуя псувня или вулгарна дума от устата на дете се чувствам толкова неуспяла и безсилна! Тогава мисля за себе си като за неуспешна учителка и ми се ще да избягам от занималнята. Малко са нещата, които толкова много ме засягат както тези думи.

Кажете ми какво да правя! Помогнете ми! Споделете как вие се справяте с този ужас! 

Legacy hit count
1530
Legacy blog alias
29319
Legacy friendly alias
Помощ--Вулгарни-думи-и-псувни-в-детската-градина--
Имам проблем
Възпитание и обучение в детската градина /3-7

Comments12

nevena
nevena преди 17 години
Здравей,Галя! Наистина лошите думи са голям проблем, няма точна рецепта за премахването им.Ако децата са по-големички,те дори знаят,че е лошо и забранено да ги ползват, но ги казват,особено когото са застрашени или обидени.Аз мисля,че това е повече въпрос на семейна среда и подражание на родителите, затова ако не се работи със семейството,ефект няма да има.За съжаление родителите не обръщат голямо внимание на това, имат по-важни бизнес дела или подценяват въпроса.А за някои родители това е нормално държание, хора всякакви... Най-трудно е да "стигнеш" до родителя и да получиш неговата подкрепа. Защо ли учителят се чувства по-неудобно от майката или бащата, когато трябва да им съобщи за проблем с възпитанието на детето? Защо възпитанието се вменява само и единствено на учителя като задължение? Къде е ролята на семейството при враждебността и агресията ? Много въпроси , на които отговорите ги търсим всекидневно в  действие.Дали успяваме? - Само понякога.
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 11 месеца
И аз го чух. Децата в детските градини псуват. По-правилно е да се каже: Децата псуват....независимо къде...В групата ми само едно момиченце псува. Други не съм чувала. Как да се преборим с явлението??? Без семейството няма да се получи. Някога, първата ми работна година в родния ми край, едно момченце така ме напсува, че ушите ми почервеняха чак.. Познавах дядото, от него момченцето се беше изнаучило на този начин на общуване. След едно строго мъмрене в къщи от мама и тати - спря. Но това беше някога. Ами сега???
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 11 месеца
И най-интересен е фактът, че децата не псуват просто така, в движение, а "на място", при точно определена ситуация, когато нещо ги е провокирало, а това ме навежда на мисълта, че май знаят кога се псува????
galinatrifonova
galinatrifonova преди 16 години и 11 месеца

Благодаря ви, приятелки, за разбирането!

Хайде да направим така: всяка от нас ще напише нещо като конспект по на една педагогическа форма и да я предложи за обсъждане, а защо не и за провеждане в групите!

Така може би ще направим стъпка, не, а три стъпки за решаване на проблема!!!!:-) 

MartinKrystev
MartinKrystev преди 15 години и 10 месеца
Значи аз съм на 14.. не знам сега какво е по детските и яслите, но пред блока тези 1-2 клас знаят кога се псува и точното значение на думите..Има едно момченце ( 2ри клас ) аз му казах че така е лошо.Като е при нас не псува, но щом дойдат неговите приятели се почва много "яко" и дори до бой се стига.. аз им казвам че като пораснат и се срещат с момичета или момчета и така псуват, никой няма да им бъде приятел : ).. това беше моя съвет към тях и им го напомням често>
Donkova
Donkova преди 15 години и 10 месеца

Мисля, че помага донякъде ако кажете на детето как се чувствате вие самите когато псува. Разбира се, това работи само ако детето вече държи на вас и вашето мнение. И - разбира се няма да е устойчиво без семейството да се включи в изкореняването. Но може малко да подобри поне средата, в която работите с децата и си заслужава да се опита.

Същото важи и когато децата не псуват вас, а други деца. само че е малко по-сложно. Защото обиденото дете много по-трудно от обучен педагог ще изрзи кратко и ясно как го кара да се чувства вербалният насилник-връстник.

Другата възможност е като работите върху вкус към красивото (независимо през какъв материал) да използвате грозотата на тези думи като контрапункт. Така децата ще ги асоциират с грозно и евентуално няма да ги използват толкова лесно. Аз не разбирам колкото вас, обаче ми се струва, че неестетичната страна на тези нежелани думи е еветуално по-лесна за възприемане от децата от неетичната. Не защото децата са по-глупави, а заради доста замърсения с цинизми течащ около тях живот.

galinatrifonova
galinatrifonova преди 15 години и 10 месеца

Благодаря, Мартин. Много ме радва точно Вашето отношение към псувните. Аз намирам за много резултатно когато деца обясняват и реагират на лошото поведение на други деца. А да не говорим, че за малките големите батковци се слушат като богове и вие може много повече да ни помогнете в борбата срещу лошите думи и псувните.

Ужасяващото, Мария Д., е, че за някои деца лошите думи и псувните се всмукват едва ли не с майчиното мляко. От миналата година до сега атмосферата не се е променила съществено. Т. е., детето, което имах предвид миналата година, тази не беше сред нас (и в езиково отношение атмосферата беше благодат), но преди месец се появи друго, тригодишно!, което не му отстъпва: псува като каруцар (да ме извинят тези достойни хора) и просто за него няма друга алтернатива: при определени ситуации той знае, че се употребяват тези думи и за него това не е нито грозно, нито красиво: това са просто адекватните думи на тази ситуация и толкова! Той като че ли не разбира защо се разстройваме и недоволстваме и защо реагираме остро и ние, и децата, и родителите, когато ги казва. Ако бях само аз, щях да опитам да не обръщам внимание на лошите думи и двойно да го награждавам за всяка красива дума, която каже, но другите родители чакат реакция от мен, особено ако юнакът е напсувал дете!.....Всички се изредихме да разговаряме с майката, опитваме разни варианти на реакции с детето, но за сега няма ефект....А аз дори го харесвам: той е жив, любознателен, пъргав, сърдечен, весел и палав. Но средата около него не е добра и на мен ми е мъчно за това дете: виждам, че има потенциал, но че ще са му необходими свръхусилия, за да преодолее лошото влияние и да разгърне възможностите си по-нататък.   

MartinKrystev
MartinKrystev преди 15 години и 10 месеца
Аз се сетих за още нещо.. ако намерите отличници 5-6 ти клас да се въртят около тях да им дават пример и да им казват че това е лошо.. може пък да се почувстват "зле" и да спрат постепенно.. защото пред нашия блок като сме по-големшки и като някой от малките "изреве" веднага се прави забележка и то детето навежда глава и му казваме "нали няма повече.." а той "добре".. но ето това е.. средата в която живеят.. няма начин просто
galinatrifonova
galinatrifonova преди 15 години и 10 месеца
Браво, Мартин! Още веднъж благодаря! Наистина вие, по-големите, добре възпитани деца ,можете много повече да помогнете на деца, които не са имали вашия шанс да растат в прекрасни семейства и да знаят от малки кое поведение е добро и кое - не. Още днес ще кажа на децата - почти всички в групата са по-големи от въпросния юнак - да му помагат да се държи доре и да не говори лоши думи! Даже мисля най-палавите юнаци да помоля да се грижат Малкия да говори по-малко глупости. Още веднъж - благодаря за съвета!
MartinKrystev
MartinKrystev преди 15 години и 10 месеца
Другия вариант е да поканите родителите и с него да поговорите.. и да му ги покажете всичките тези неща които говори какво означават.. и колко са гадни .. така ще се засрами и може да спре да ги използва :)
galinatrifonova
galinatrifonova преди 15 години и 10 месеца

Родителите..... До сега не съм срещала в практиката си родители, които да променят навиците си, особено вредните и лоши навици като псуване, побой, пиене, пушене и безразборен секс, в името на децата си. Никога. Възрастните обикновено не приемат, че вината е в тях. Не приемат, че се налага да контролират речта си(в други случаи - поведението си). Лошото е, че най-често, поне моята практика е такава, вулгаризмите при възрастните вървят в "комплект" с гореизброените други поведенчески прояви и е въпрос само на време кога ще се проявят и те при децата им. За това пушенето и пиенето се появяват във все по-ранна детска възраст и тези дни по телевизията съобщиха за момиче на 8 години, прието в "Бърза помощ" с 2 промила алкохол в кръвта. А вчера видях "свое" дете от моя предишна група, което още на 6 години показваше, че е свидетел на сексуални сцени в къщи, сега някъде на твоя възраст, претърната с  един много по-голям от нея мъж и с цигара в уста..... 

А хубавото е, че около пубертета човек започва да осъзнава света около себе си и е свободен да реши дали иска да следва примера на родителите си или не. Но чак в пубертета! И не всички тийнеджъри вземат това решение. Голямата част предпочитат да следват точно лошите навици на родителите си.... 

Впрочем, аз вече помолих децата от групата да помогнат на момченцето да не говори вулгаризми, като му кажат:"Тази дума не ми харесва. Не я казвай пред мен."Благодаря за съвета. :-)  

MartinKrystev
MartinKrystev преди 15 години и 10 месеца
Как е резултата.. има ли промени в поведението.. има ли засегнати още деца ?! : )
ако Ви е по - удобно може да ми пишете и на скайп : fr3estylerche
By RositsaAtanasovaMin , 27 February 2009

      Всички знаем, колко важна е диктовката в езиковото обучение, било по роден или чужд език. Всички я ползваме, за постигнем различни образователни цели (да не изброявам). Предпочитат ли я обаче децата? Моето мнение е, че я недолюбват поради ред причини, като най-главните са все още неизградената им самоувереност, различната скорост на писане при различните ученици, страх от грешки и др.     Ще се опитам да ви покажа един интересен начин за провеждане на диктовка, при който всички тези страхове на децата изчезват и те искрено се забавляват. Нарича се RUNNING или RACING DICTATION  (Бягаща или Състезателна диктовка). Неин автор е един млад ирландски учител PETER LOFТUS и я използва в езиковото обучение на своите ученици по английски език .(разбирайте роден език, защото ирландски почти не се говори вече на Зеления остров) Как става това:

 1. Подбира се подходящ текст. Разглеждат  се и се дискутират особебености: думи с особен правопис, пунктуация и пр. Всяко дете преценява  само за себе си какво би сгрешило и акцентува върху това с писане или повтаряне.

 Текстът може да е пред всяко дете, или да е залепен на няколко места из класната стая, или  диктовката да е слухова от учителя - т.е. децата да не ползват текст (при по-големите е по-удачно) Учителят индивидуално може да прецени къде да фасилитира с ползването на текст, спрямо нуждите и възможностите да учениците.

 2. Децата се разделят на групи, определят се точни правила и критерии за протичане на самата диктовка. Аз давам като критерии: бързина , култура на поведение, правилен спелинг на изречение, минимум грешки.

3. При стартиране на диктовката, всяка група пише на определената и част от дъската. Едно по едно, децата стават и изписват по  изречение от текста. Предават маркера като щафета на следващия състезател. Дайте точкуване за бързина след финиша.

4.Етап на самопроверка. Групите избират по един председател , (обикновено можещ и знаещ), който да провери и поправи. Всеки председател поправя грешките на противников отбор. Броят  правилни изречения носи положителни точки, а броят на сгрешените думи - отрицателни.

 5. Излъчване на победител, евалюиране на резултатите. Тук може да се запитат децата как са се справили с трудностите, които са предвидили в началото. Ако има напредък, аплодирайте ги. Ако няма, успокойте ги. Търпение и работа е формулата за успеха.

    За да фасилитирам написаното - ето и нещо нагледно от мен. А какво мислят децата за RUNNING DICTATION  и как се чувстват след това - убедете се сами. Предполагам, че превод няма да е необходим.

 Още за RACE (RUNNING) DICTATION:

http://www.teachingenglish.org.uk/language-assistant/games/horse-race-dictation

http://www.eslcafe.com/idea/index.cgi?display:1186228367-31187.txt

http://www2.gol.com/users/norris/dict.html

Legacy hit count
13795
Legacy blog alias
26774
Legacy friendly alias
ДИКТОВКА--ЗАЩО-НЕ
За BgLOG.net
Уроци, съвети, препоръки
Методически разработки
Английски език
Забавление
Български език
Новото образование
2-ри клас
3-ти клас
4-ти клас

Comments9

RadaGD
RadaGD преди 17 години и 2 месеца
Чудесно обяснение и нагледен материал, Роси! Много са полезни диктовките за децата, въпреки че наистина не ги обичат много.А "бягащата диктовка" им е интересна и забавна. Онагледяването, което си направила е чудесно допълнение към информацията.++++++++ от мен!

              


RumianaPetrova
RumianaPetrova преди 17 години и 2 месеца
Роси, това наистина е новото образование. Впечатлена съм, бих казала "заразена с нов вирус". В главата ми нахлуват в момоента идеи къде да го приложа и мисля, че би могло във всички учебни предмети. Допада ми груповата работа, която често използвам в работата си. Страхотна идея, ще я използвам в най- скоро време. Благодаря ти!!!!!! Възхищавам се на хора като теб, отворени към новите методи и готови да споделят с другите това, което знаят и могат. Би ли споделила какво означава думата "спелинг", защото съм далеч от английския. Моля за пояснения в скоби на чуждиците. Още веднъж-ПОЗДРАВЛЕНИЯ++++++++
ElisavetaIvanova
ElisavetaIvanova преди 17 години и 2 месеца
Много ми допадна споделеното, rosesunrise65! Непременно ще приложа подхода. Мнението ми за диктовките в чуждоезиковото обучение в начален етап се доближава до твоето. БЛАГОДАРЯ за всички споделени полезни линкове в твоите публкации! Бих те помолила да посочиш  по-конкретен източник за автора на този метод - линк, литература..... ? Аз също бих помогнала с каквото мога!!! Ще ми бъде много полезно, правя писмена разработка на тема: Group work/ Pair work...  Този метод е наистина нещо иновационно!!
Milenfo
Milenfo преди 17 години и 2 месеца
Чудесно е, че сподели с нас нещо толкова интересно и полезно. Благодаря!
RadaGD
RadaGD преди 17 години и 2 месеца
Руми, "спелинг" означава думата да се изговори буква по буква. В английския не се диктува на срички, както при нас, а буква по буква. Дори големите англичани и не само англичани имат особен правопис на собствените си имена и за да не ги сгреши този който записва името го изговаря "буква по буква". Май много се отплеснах в обяснения и дано не съм станала досадна...Ама винаги съм се чудела как така си диктуват името буква по буква, а то е защото не могат да запомнят като нас правописа на думите:):):):)
SeviRabineva
SeviRabineva преди 17 години и 2 месеца
Роси, останах много впечатлена от работата ти. Благодаря, че сподели с нас този материал, който ще ми е от голяма полза! Децата харесват този начин на работа, той повишава ентусиазма им за учене. Благодаря!  Заслужаваш много плюсчета!


boloney
boloney преди 17 години
Роси, много съм впечатлена от материалите, които публикуваш, и имам една молба към теб- можеш ли да ме насочиш как да качвам материали от smilebox в Бглог.
RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 17 години
Здравей, boloney, цялата информация за работа със Смайлбок съм публикувала на този адрес:     http://bglog.net/nachobrazovanie/26674   - активирай го и щети излезне страницата в блога. Имай предвид, че трябва да отвориш  синята картичка с пеперудата, (клика се на цветето по средата отдясно), за да изгледаш видеото. Там съм обяснила за работа с програмата и постването в блог или изпращане по мейл (4 видеоурока), за тегленето - при коментарите тук     http://bglog.net/nachobrazovanie/26987 Имай предвид, че нещата могат да се теглят само ако ти е позволено чрез специална опция. Аз съм задала такава на смайла в поста за домашно по скайп - можеш да го вземеш ако искаш. Ако ми кажеш какво искаш, може да ти пратя линка и напътствията как да си го вземеш. За целта обаче трябва да си изтеглиш програмата, ако все още я нямаш. Пиши на лична ако имаш въпроси.
RosizaOgnianova
RosizaOgnianova преди 14 години и 1 месец
Здравейте,Роси!

Споделям мнението Ви,че част от игрите,използвани в обучението по чужд език ,могат да се използват и по други предмети в българското училище,така както ние-началните учители ползваме идеи за игри в часовете по английски език.

Обучението чрез игри дава по-високи резултати  - децата знаят и могат повече,участват по-активно и се чувстват по-добре.

Поздравявам Ви!

By galinatrifonova , 24 February 2009

Какво ще промените в работата си през новата година?

  • 22.86 % Гледната си точка за целта на пребиваване на децата в детската градина  
  • 15.24 % Отношенията си с колегите  
  • 20.00 % Организацията на средата  
  • 27.62 % Формите за работа с родителите  
  • 14.29 % Методиката на обучение  

105 гласа

24.02.2009 година

 

            Преди близо два месеца пуснахме в общността анкета, за проучване на нагласите за промени в работата през новата година. Целта ни беше да видим как са йерархизирани някои важни страни в работата на хората от детските градини. Вторият месец от 2009 година е време, в което можем да видим какви са резултатите.

            Както се вижда от данните на 24.2.2009г., убедително води намерението да се променят формите за работа с родителите (27,62%). Явно хората,  посещаващи общност „Предучилищна педагогика” са на ясно, че новата фаза в развитието на обществото настоятелно изисква и нови взаимоотношения с родителската общност, и нови форми на работа с нея. Време е учителите да погледнат на модерните родители като на партньори в работата по отглеждане и възпитание на децата и да разтворят широко вратите на групите за тях. Нещо повече. Време е да осъзнаем, че основната отговорност по възпитанието на децата носят семействата, а детската градина е само техен професионален помощник. Така с много по-голяма убедителност ще търсим тяхната подкрепа и помощ, а те ще помагат на детската градина по един много по-ефективен начин. Назрял е моментът детската градина да делегира много повече права и отговорности на родителската общност не само формално, но и реално като остави в техни ръце много от дейностите, които сега пречат на учителките да си вършат качествено работата с децата като рекламната дейност, спонсорството, поддръжката на материалната база, празниците и развлеченията и да съсредоточи своята дейност върху най-важното: отглеждането и възпитанието на децата.

            Обществото е в период на демократизиране и в него се инициират повече от една гледни точки за целта на пребиваване на децата в детската градина: учене, отглеждане, забавление.Второто място на този проблем в анкетата ( 22,86%) е обективна реалност.Професионалната общност е поставена в условията да осмисли и да реши в конкретния случай на всяка детска градина, на всяка група и дете, какво точно искат родителите и дали тя е готова да предложи точно този вид услуга. Родителската общност се разслои по много показатели, включително имуществени, философски и религиозни и се появиха нови, до вчера нечувани в България форми и програми за отглеждане на деца от предучилищна възраст, които професионалната общност все още не е осмислила и приела. Често пъти самите родители поставят въпроса какви точно базови умения и качества на личността искат да развият децата на тази възраст и съответно търсят подходящи програми, които гарантират такова развитие.

            Предметно-материалната среда, в която децата взаимодействат и живеят е лицето на всяка програма. Колкото по-богата е тя, толкова повече възможности за действие и взаимодействие предоставя. Естествено е грижата за нея да е важна за предучилищниците – учители и родители и тя да заема важното трето място ( 20,00%) в отговорите на нашата анкета. Обществото наложи и тук нови изисквания в изграждането на цялостни концепции за организацията на средата, в които на преден план са изискванията за

  • предизвикателност, функционалност, интегративност, комбинативност и безопасност;
  •  богатство и разнообразие на дидактични материали, техника и съоръжения за игра и дейност;
  • плътност на възпитателното въздействие.

Явно участниците в анкетата нямат сериозни проблеми нито в отношенията с колегите (15,24%), нито с методиката за работа с деца от предучилищна възраст ( 14,29%). Все пак данните показват, че без да са водещи, тези показатели са важни за занимаващите се с предучилищно възпитание и са обект на тяхното професионално внимание. Може би е добре обект на едно следващо проучване да бъде какви промени са настъпили в методиката на практиката и  кои страни на методиката са проблемни днес.

Обичайната практика в българските детски градини до сега е екипната работа в групата. За това и отношенията с колегите са много по-важни за детските учителки, отколкото за учителите в която и да е друга училищна степен. За съжаление много малко са детските заведения, в които се полагат специални грижи за развитието на екипите. Така да се каже, те са оставени на стихийните сили и на традиционни методи  и техники на работа. Сега, когато във фирмите се използват широко модерните форми на тиймбилдинга, в детските градини се разчита добрите неща да се случват от само себе си. Липсата на модерни форми на социален живот може би е още една причина младите да избягват детската градина като поле за професионална изява.

Без да претендира за представителност и научност, първата анкета за годината е реална снимка на действителността в детските градини. Тя нагледно показва демократизирането на предучилищното възпитание и основните места на промени в него: взаимодействията с родителската общност, гледната точка към целта на предучилищното възпитание и концепциите за модерната възпитателна среда.

Приканваме всички съмишленици да публикуват материали, в които да потърсим нови решения на тези проблеми.   

 

Legacy hit count
1478
Legacy blog alias
27002
Legacy friendly alias
За-резултатите-от-анкетата

Comments3

shellysun
shellysun преди 17 години и 2 месеца
Галя, благодаря за брилянтния анализ! Може би е добре да кажем и, че всички анкети, които пускаме в общността, ще бъдат анализирани след получаване на 100-тното гласуване за тях - правим го с цел съпоставимост на резултатите, колкото и непредставителна да изглежда извадката от 100 човека. Така в края на годината ще имаме доста материал, върху който да се замислим и самите ние да се ориентираме накъде вървим. Така че, обръщайте внимание на анкетите и нека заедно да търсим решения на очерталите се в тях проблеми.
shellysun
shellysun преди 17 години и 2 месеца

Така.. трите най-наболели проблема:

- Формите за работа с родителите;

- Целта за пребиваване на децата в детската градина;

- Необходимите промени в предметно-материалната среда

Откъде да започнем?

ValiaDobreva
ValiaDobreva преди 17 години и 2 месеца
От осъзнатата крещяща необходимост да започнем. От къде? И от трите едновременно.(според мен).
By ananan , 4 November 2007
Куини,
от твоите забележителни линкове ми хрумва нещо - възможно ли е практически да направим тук една база данни с добри педагогически практики?
Тук, от нас ...  Да пише който иска да сподели своя или чужда "хитринка" която му е помагала да се справя в годините - проверена в клас! Да  разделим базата на етапи - начален, среден, горен - и на предмети - и да зареждаме.
Авторските права - под Криейтив Комънс.
Мисля си, че тази възхитителна аудитория, която се събира в блога ще роди нещо специално!

Щото лично аз не знам изобщо в училище да има практика на взаимна помощ и обмен на идеи по този въпрос.

Идваш в училище - от скамейката или от друга професия - и те пускат в клас без всякаква подготовка, методист, подкрепа... Който се оправи сам - изплува и остава. Който не - кошчето му лети по главата и изчезва с писък... А би могло да се помогне на млади - и не само! - колеги с малко съвети и подкрепа, с добър опит! Лично на мен една стара учителка ми даде още първата година система за обучение по фонетика, която ограмотява на английски език като с магическа пръчка.
Обещавам я като първо дарение на нашата библиотечка!

Сто на сто оттука ще излязат бисери! Достойни за Уики-педагогика.  И нищо лошо да спретнем такава - тя сега е най-важната Уики за България май...

Отплеснах се  - какво мислите всички за това, моля?
Legacy hit count
5816
Legacy blog alias
15674
Legacy friendly alias
Уики---педагогика

Comments33

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Ани, като начален учител с горчивина мога да кажа, че в България твърде малко се пише на методически теми, вероятно защото издаването на такива помагала не носи никаква печалба за авторите им. Затова единственото, което ни остава, е да си помагаме взаимно, споделяйки добър опит и знания.

Блог "Образование" е отворен за осъществяването на идеята, а освен това притежава добри ресурси като онлайн платформа за изпълнението й. Можем да създадем, ако искате, нови категории, а можем да добавим и подобщности за всеки етап - начален, среден и горен, като във всяка подобщност категориите да бъдат различните учебни предмети.

Какво ще кажете? Как да постъпим? На мен ми се струва, че подобщностите ще са по-удобният вариант.
stefanov
stefanov преди 18 години и 6 месеца
Куини,
Не знам как се правят подобщности, но всичко трябва да е прегледно подредено, за да се открива бързо. Имаме доста теми (или както там се наричат), които просто трябва да присъединят. Някъде и в коментарите имаме ценни находки, които са споделени. Първата ни задача, може би ще е да се подредят наличните неща, после ще допълваме още.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Подобщностите се правят лесно през админ менюто. Аз ще ги създам - не се притеснявай. Те ще се появят като линкове горе, вдясно, в раздел "Начало".

По-важно е да решим кое ще внесе повече удобство в работата ни. Опитът с подобщностите показа, че когато се публикува на главната страница на дадена общност, материалът се чете от повече хора, а когато се сложи в подобщността, стои малко по-скрит. Само че и за това положение има разрешение, като на главната страница също се пусне пост, в който да се направи кратко ревю на статията, публикувана в подобщността.

Нашите предишни публикации по тези теми могат да се дадат като линкове в една нова отделна статия, а ценните предложения в коментарите, ако бъдат намерени, също да се пуснат като нови постинги.
chopar
chopar преди 18 години и 6 месеца
Идеята е по-вече от чудесна. Но имам въпрос. Прочетох внимателно (поне така мисля) указанията за работа с блога. Но не открих следната възможност - мога ли да качвам материали от моя компютър. Ще се радвам някой да ми отговори, за да мога да кача и първия си материал. И още един въпрос - сложих си аватар в профила, но виждам, че не ми излиза в коментара. Защо?
Albena
Albena преди 18 години и 6 месеца
Куини, когато се науча писмено да споделям с вас(сега ми е бързо темпото и технически трудно) бих искала да пиша за подобщност"Учители-танцъори".........могат доста полезни неща да се обменят.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Zaedno, прекрасно предложение! Нека първо да измислим как да организираме подобщността или подобщностите. Възможно е да имаме една подобщност, наречена Уики педагогика, а в нея просто да разкрием отделни категории. Чудя се те как да бъдат разделени - по предмети, по класове или на друг принцип.

Също така може да не са категории, а подподобщности на Уики педагогика. Какво предлагате?

chopar, засега няма възможност от личния компютър да се качват на сайта материали, защото това изисква огромно дисково пространство, което за една платформа, функционираща на доброволен принцип, без да се издържа финансово по някакъв начин, засега е невъзможно да си го позволи. Когато започнат да рекламират при нас, тогава ще си позволим лукса да качваме от персоналните си компютри, защото в платформата тези екстри са заложени и ги има.
stefanov
stefanov преди 18 години и 6 месеца
Куини, точно сега оглеждам какво е правено по света във връзка с ресурси за учители. Подредено е така: детска градина и материали за нея, начално училище и материали за него, съответно среден и горен курс. Има логика в това. Ако сложим подраздел "Математика" и в него всичко от броене за 3 годишни до сложните задачи за 12 глас, ще има информация, която просто не е фокусирана за съответните възрасти ученици. Ако разделим по степени на образование мисля, че е по-добре...
Albena
Albena преди 18 години и 6 месеца
Идеята на Стефанов ми харесва. Мисля си,че е разбираема и лесно ще се управлява.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Следователно идеята е да се създадат 4 подобщности, като във всяка от тях ще създадем категории, отговарящи на учебните предмети, които се изучават.

А как да наречем подобщонстите? Засега се сещам само за този вариант:

Уики педагогика в детската градина

Уики педагогика в началното училище

Уики педагогика в среден курс

Уики педагогика в горен курс

Дайте и други предложения!
chopar
chopar преди 18 години и 6 месеца
Тази структура е добра. Като предлагам към всяка категория (queen ги нарича подобщности) да се обособят подкатегории - по учебните предмети, а те да включват няколко секции - например: методически материали, тестове и други форми на проверка, практически (лабораторни) упражнения, презентации и електронни уроци. Сигурно може и други секции да се добавят.
Доколкото разбрах скоро от компютъра няма да мога да качвам неща тук. Явно първо трябва да са качени на друг сайт, чийто урл да да посоча. Е, помагайте и ми дайте такива сайтове, където мога да кача примерно презентации.
keitykeity
keitykeity преди 18 години и 6 месеца
Мисля, че е добре срещувсяка подобщност да се обозначи за коя възрастова група става въпрос, а именно:
Пр.   Уики педагогика в детската градина - 3-7год.
         Уики педагогика в началното училище - I-IVклас   и т.н....
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Не, chopar, категория и общност са две различни неща :)

Категориите ги има в нашата общност и могат да се видят вляво, в секция "Разглеждане". Те се виждат и избират, когато пускаме даден постинг, но общност е онова, в което се намираме в момента. Подобщността е нова общност, в която ще се влиза през тази, в която се намираме в момента - в случая това е общност "Образование". Всяка подобщност ще си има своите категории в зависимост от спецификата й.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Анонимен, нека да мислим по посока на съкращаване на имената на подобщностите, защото като линкове, там, където ще стоят, ако са по-дълги, ще се изписват на два или три реда.
aniedreva
aniedreva преди 18 години и 6 месеца
Поздравявам ви за решението. Много учители са спделяли, че им липсва точно това - пректични съвети от колеги. Бих искала да подхвърля неколко идеи. Първо, добре е да има предвидено място, където да пуликуваш поблем и да помолиш за съвет / може би да го има като част от всяка категория/.
Второто , което ми идва на ум е, че към всяка категория е добре да има и подктегории по педагогика, психология, новости в методиката на преподаването на всеки учебен предмет....  Иначе  подкрепям идеята на queen blunder основното деление да бъде на педагогика в детската градина, вначалното училище ......
Добре е да има къде човек да намери информация за обучение по интересуващи го въпроси / в момента ми идва на ум къде си зслужава да се учи за ПКС например, къде се организира полезен психотренинг натема екология .....и още куп неща,  които би искал да научиш, но не знаеш от къде/
Това са идеите, които ми дойдоха на ум след първото прочитене. Ако се сетя за още нещо - пак ще пиша. 
Antonia_55
Antonia_55 преди 18 години и 6 месеца
Към категориите освен уч. предмети да включим извънкласни дейности. Занимавам се от 9 години с любителска театрална трупа в училище,  а знам, че има и други дейности в други училища. Възможно е да върши работа и пета подобщност:
Уики педагогика в за всяка възраст

където се включват проблеми , засягащи две или три, или всички подобщности

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Хубави предложения! Нека да се съберат още, а после ще изберем онези, които най-много ни допадат :)
Paideia
Paideia преди 18 години и 6 месеца
Ако може и една подобщонст (категория) за класното ръководство да има - няма да е зле. В петък правихме открита родителско-учителска среща в София и ми направи впечатление, е за учителите класното ръководство е стигнало натоварване близко до "ангарията" в Османската империя, а родителите хранят големи надежди, че неговото усъвършенстване ще доведе до бурно родителско-училищно сътрудничество. Според мен нито родителите разбраха, че училището няма ресурси (времето на класния и възнаграждението за тази задача) да превърне класното ръководство в жива връзка, нито учителите разбраха "идеите" на родителите.
Tanichka
Tanichka преди 18 години и 6 месеца
Четох внимателно, но не видях "Уики педагогика за чуждоезиково обучение".

И един въпрос от мен - пазя от миналата година купчина листовки, които дъщеря ни ежедневно носи у дома. Вероятно и без педагогическите разяснения биха били много полезни на преподавателите по английски на ниво начинаещи. как мислите? Имам един куп от ниво Kindergarten и още един куп от ниво First Grade - сърце не ми дава да ги изхвърля, защото все си мисля, че може да са полезни на някого.

Дайте идея - дали ако ги сканирам и кача като JPEG снимки (Куини ще каже къде и как - може в подкатегория, може в раздел Документи), дали биха били полезни някому? Защото аз не разполагам с никакво време и ако седна да правя това - поне да знам дали ви интересува наистина?

Наистина ми е много мъчно за условията, при които работят нашите учители в БГ - толкова препятствия им пречат на артистичния и индивидуалния подход.
А аз съм смаяна какво учи Траяна тук... Тя е само на 6, но ни смайва с ежедневните ци уроци:

  • - миналата седмица учиха за гравитация, центростремителни и центробежни сили;
  • - събират числа като 45 + 8;
  • - учиха как се разчитат географски карти (игрово, разбира се) и каква е легендата за реки, езера...;
  • - водни басейни - солени и сладководни;
  • - с какво се характеризират сезоните (това и при нас го има в първи клас, нали?)

И всичко е едно спокойно, уравновесено, позитивно, с голяма мотивация... И всяка седмица класът отива групово  в библиотеката и всяко дете взима по една книга. И после разказва за книгата.

Непременно трябва да кача въпросите, на които трябва да отговарят децата за книгите - мисля, че може да бъдат от полза на учителите по английски, или поне като информация за това как правят това по света.

Изобщо, кажете ми с какво мога да бъда полезна на учителите по английски език. Верно, че съм се откъснала вече 10 години от терминологията, но пък имам мъгляви спомени от десетгодишната си практика в начално и средно училище, две години бях и базов учител, при мен стажуваха и ученици от УПК-то на пловдивската английска гимназия.. Все нещо ми е останало в главата.

А може и да не е, но наистина в местните училища виждам интересни и полезни неща, просто не знам кое би било полезно за вас,  и кое не.
ananan
ananan преди 18 години и 6 месеца

Всичко, което на теб, Таничка, ти е направило впечатление, ще направи и на всеки добър учител по английски!

Плюс това - линкове към всичките ти репортажи от празниците в американското училище да идат в "Уики за всяка възраст".

В България ще е твърде оптимистично още тази Коледа да чакаме месаря да дари един пушен бут за благотворителната разпродажба в местното училище - то има ли месарници останали изобщо? - но не е невъзможно някъде мамките да врътнат по един Коледен кравай и да идат да гледат как рожбите им го продават на ползу родно училище...

Albena
Albena преди 18 години и 6 месеца
Куини, не зная как да формулирам предложението си, защото е свързано с израстването на децата чрез изкуство(изобразително изкуство,танц,музика) още от детската градина.Понеже в България няма старт за откриване на талантливи деца в най-ранна възраст, след това няма основно образование за такива деца( всичко е общо)-те започват чак на 14 години средното си образование в областа на изкуството.Бих искала да има ниша за обсъждане в категориите ( за изкуство) и то каква е възможноста да се изгради тази нишка от 3 год.възраст.Родителите да избират детски градини за децата си по желания профил(общ,но и някакъв вид изкуство).Така ако се изгради структура от начално до средно образование, ще може да се търси добро качество в следващо ниво.Като акцентирам на университетите в които се готвят танцъори,хореографи и режисъори за танц.Първо са малко и е голяма каша, а и приема е от общо средно образование, а не от специализирано-средно. Дано все нещо да е станало ясно,защото съм натоварена с доста писане тези дни и малко прибързано написах  гореизложеното,не съм го доизчистила.Благодаря за отделеното внимание!
ananan
ananan преди 18 години и 6 месеца
Страшно важно е и за мен това, което zaedno споделя!
Нашите деца са осакатени откъм изкуства в училище - а са толкова талантливи!
Да не говорим, че тъкмо когато започват осъзнато да рисуват, музицират и танцуват - към 15 годишна възраст - българското училище им отказва принципно тези предмети и в гимназиите НЯМА изобщо часове по ИЗКУСТВА.
Което си е жив маразъм.
Ще трябва час по-скоро това просто да го поправим.


Albena
Albena преди 18 години и 6 месеца
Благодаря ananan! Целта е обединение,професионализъм и заедно да успеем.Правим го за децата на България.
shellysun
shellysun преди 18 години и 6 месеца
 Позволявам си и аз да дам едно предложение - нека да има раздел и Уики педагогика за родители. Тук влизат и много родители, а чудесно би било, ако се разшири диалога между учители и родители за начините за образоване, проблемите в общуването и образованието изобщо. Мисля, че формирането на добронамерен и практически ориентиран диалог в двете най-засегнати от безотговорната политика общности - учители и родители, би било едно чудесно продължение на стачката. И би ни направило по-силни и целенасочени като присъствие в общественото пространство.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Страхотно!!! Все по-богата база се очертава :) Нека да изчакаме и други предложения :)
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 6 месеца
Какво ще кажете за следните предложения:

Уики педагогика за деца и малки ученици

Уики педагогика за големи ученици

Чуждоезикова уики педагогика

Уики педагогика на новото възпитание

Уики педагогика по изкуствата


Обединих детската градина и началното училище, защото между тях има тясна връзка и приемственост. Чуждите езици, както предлагате, ги оформих в нова подобщност. Под "Уики педагогика на новото възпитание" трябва да се разбират всички теми из областта на педагогиката, насоките за работа на класния ръководител, извънучилищните и извънкласните форми на работа. Съгласна съм, че изкуствата да се отделят, защото съществуват специални училища по изкуствата и е добре да създадем база с данни на добри педагогически практики.

Чакам мненията ви :)

galina_fr
galina_fr преди 18 години и 5 месеца
 Идеята е страхотна! queen_blunder, разбирам желанието да се обединят възрастите, за да се намали общия брой на подобщностите. Но всяка подобщност е желателно да съдържа необходимите раздели ли, теми ли, например възрастта 3-7 години като огромен и изключително сензитивен период да може да се разглежда според направленията, по които се работи в детската градина. Има ли такава възможност или ще бъде прекалено като обем?
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 5 месеца
Не, няма абсолютно никакъв проблем, но понеже съм била участник в създаването и развитието на една общност, в случая на "Образование", и знам, че в началото е много пусто, няма хора, прочити, коментари и това може силно да обезсърчи онези, които са имали ентусиазъм да пишат. Затова клонях към обединение, но ако желаещите за създаване на такива бази данни за публикуване на наши професионални разработки са много, ще ги създадем, разбира се.

Някакви предложения за имена?
galina_fr
galina_fr преди 18 години и 5 месеца
Нали съм детска учителка, някак си все си представям нещата нагледно-образно, символно - например за Уики педагогика за деца и малки ученици - една цветна маргаритка с книжка в ръце... (съжалявам, че не мога да го нарисувам тук).
gabrielagabi
gabrielagabi преди 18 години и 5 месеца
Идеята за уики педагогика е страхотна! Ще бъде много полезна за колегите от малките градове, където обикновено информацията за провеждането на всякакви курсове, семинари, обучения и пр.или изобщо не пристига, или пристига със закъснение.От този блог научавам за обучението по хот пот, а се оказва, че колегите по философия са преминали този курс преди 2 години.Подобна беше и ситуацията, когато въведоха разработването на проекти в обучението по Свят и личност в XII клас, а за олимпиадата по Гражданско образование през миналата учебна година научихме сега, на септемврийските съвещания.Може ли да се включи и раздел за ученици - имаме изключително умни и талантливи деца, които сигурно има какво да споделят.
shellysun
shellysun преди 18 години и 5 месеца
Куини, не знам дали е възможно, но аз си представям уики педагогиката така: подобщности към образование, отговарящи на основните раздели от научната и обществената сфера /напр. "математика", "български език", "социален свят" и т.н./ и възможност чрез филтър да се конкретизира възрастта, която е нужна на отделния потребител /напр. 3-7 г. 8-11 и т.н., отговарящи на отделните степени в образованието/ На същия принцип би трябвало да става и публикуването, за да може всеки специалист да сложи материала си на точното място. Отделно трябва да има подобщност и за родителите, наречена например"имам проблем", където родителят може да получи конкретен отговор на конкретен въпрос, ако не го е открил в специализираните по области и възрасти подобщности.
 Гордея се с всичко, което правиш, защото ТОВА ГО ПРАВИ УЧИТЕЛ! Ще гледам да се включвам активно, проблемът ми напоследък е отсъствие на интернет.
ValiaDobreva
ValiaDobreva преди 18 години и 5 месеца
Пракрасна идея! Почти 17 години съм работила като учител по музика в детска градина и в това направление мога да споделям много.
tinokio
tinokio преди 18 години и 5 месеца
Идеята е прекрасна. Често ми се налага да търся в Интернет нещо по дадена тема, свързана с определен урок, но също така често не откривам онова, което ми е нужно.
Имам готови презентации за уроци по околен свят, за часа на класа... Само трябва да зная къде и как да ги чака. На всеки, който пожелае да ги ползва - заповядайте!
А и всеки е правил уроци, които си харесва как са се получили. Нека споделим идеите и труда си и УСПЕХ!
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 5 месеца
Идвай тук, tinokio! Започваме полека-лека да пълним базата с ценни материали :)