BgLOG.net
By Teri , 12 April 2018
Темата на публикацията ми днес е пилонидалната киста. Тя се образува от косъмче, което се забива в кожата и причинява кистозно възпаление, което може с години да продължи и да инфектира околните тъкани. Секретира с неприятна миризма и носи дискомфорт на човека, затова е добре операцията да се извърши масимално бързо след като е установено наличието на тази киста.
Сред една от причините за появата и е заседналият начин на живот и най-вече работата в офис и на компютър. Преди години на тази болест са и викали Джипова болест и войниците, които са били шофьори са се обезкосмявали отзад за да намалят риска от предизвикването и. Получават я най-вече мъжете, но от болестта страдат и жени.
Та така, реших се да се оперирам. Отивам при личния лекар, взимам направление и отивам в София Мед. Осигурен съм, казвам си, поне веднъж да се ползвам от тези блага. 
Отивам при хирурга, няма да казвам името му, ще го нарека образно Илия. Прегледа трае 3 минути, в една от тях ми нарисува положението и каза, че ще реже доста. Нямало как, там голяма част била инфектирана. Уплаши ме, честно. Не очаквах. А после се замислих, този доктор как така успя за един бегъл поглед да установи дълбочината и обхвата на инфекцията? Стана ми странно, а това чувство не ме остави през цялото приключение.
Каза ми, че тъй като там лесно некротирали тъкани е добре операцията да се извърши по безкръвен метод, който позволявал да премине по-леко. Здравната каса обаче не поемала този метод, та трябвало да се доплати 580 лв. Между другото каза, че трябва да направя и избор на екип. Ето така за има-няма пет минути бяха спазарени 1450 лв за неща, които бяха вписани като допълнителни услуги, независимо от това, че съм осигурен.
Хубаво е, че имам застраховка и изборът на екип беше поет от застрахователя. Той покри и консумативите до 500 лв, като трябваше първо да ги платя, а след това да чакам да се възстановят средствата. Застрахователя покри и изследванията преди операцията, както и консултация с анестезиолог, който така и не ме консултира, освен да ми сложи упойката в деня на операцията.
Уговорихме се за ден, получих заръка да не ям нищо от 12 часа на предния ден, а вода да спра да пия към 20 часа. Още към 14 часа изпих слабително. Трябваше да извърша и процедура по обезкосмяване. Това последното е много трудно действие, особено в тази зона.

На следващия ден в 7 часа бях на четвъртия етаж в хирургията. Настаниха ме в стая, съблякох се и зачаках. Появи се момче с херния. Тръгнахме нагоре към операционната. Той наляво, аз надясно. Легнах по корем и ми биха упойката. Беше трудно, тъй като си е интересно изживяване да те прободат в гръбнака, а анестезиолога се изнерви в един момент и заплаши да не я слага.
Операцията трая около час. Не усещах нищо. Нямаше болка. Пренесоха ме в стаята безчувствен от кръста надолу.
Упойката мина час 7 часа по-късно, когато станах и видях, че леглото е плувнало в кръв и йод. Извиках сестрата, почистиха, легнах пак.
Храна не ми дадоха никаква. Казаха да пия вода. Забиха ми един абокат и ми оставиха така. Банката свърши и нямаше да слагат нова, но сестрата категорично отказа да го махне, защото било правило в София Мед да си с абокат. Мразех ги в този момент.
На следващия ден към обяд ме изписаха. Докуцуках до таксито, прибрах се и се прекръстих. После почна интересното. Близо месец стоях в къщи, не излизах. Само ходех на контролни прегледи. В началото не се прави нищо, освен да се сменят превръзки. Те са лесни - 9 x 12 пластири, като е хубаво да се вземат такива на Urgo Sterile, опитах едни други, нямат отлепяне.
Кръв и болка няма, болка има само в тялото, тъй като се спи само настрани.
После след първите две седмици почнах бани със смрадлика и след това с калиев перманганат. Правих по 15-20 минути баня от едното и после от другото. Следва лепенка и почивка.
Месец след това вече си в движение и пълноценен. Няма я болката и другите неприятни съпровождащи кистата изживявания и притеснения. Докторът обаче държи да се обезкосмява добре, тъй като един косъм може да доведе до рецидив.
Искам да изкажа недоволството си от София Мед. В крайна сметка за тази операция ме изръсиха общо около 1700 лв, всяко контролно ходене без първото при доктора беше платено, добре че минаваше директно по фонда на застрахователя. Изцедиха го без да им мигне окото.  Самият доктор ти обръща внимание само за 5 минути и това е, следващия. Не му видях очите докато бях в стационара. А персоналът в София Мед беше намръщен, нацупен, избухлив. Направи ми особено неприятно впечатление администраторката на хирургията, която ме видя куцукайки да питам за епикриза, нужна ми за да подам документи за застрахователя и отсече гневно "След 15 часа, няма само с вас да се занимавам, я!". Ходих да се оплаквам и да търся шефа на болницата, но накрая ми решиха проблема. Иначе трябваше да кисна 6 часа за нещо, което се случи за 20 секунди.
Повече в София Мед, НЕ!
Сега положението е добро, въпреки, че е на кантар, да не стане рецидив. Ако имате пилонидална киста или киста на опашната кост, не отлагайте, а отивайте да се оперирате. Намерете си читав доктор и гледайте да не ви изцеди. 
Legacy hit count
10653
Legacy blog alias
79672
Legacy friendly alias
Операция-на-пилонидална-киста-в-български-условия

Comments

By Teri , 7 July 2016
Съвсем наскоро се появи новина в която се посочват даренията, които се правят към лекари от страна на фармацевтични организации. Тази новина сякаш премина без да направи голямо впечатление на хората, а би трябвало да алармира обществото, тъй като касае всички нас.
Много пъти съм се чудил защо като отида на лекар ми предписват някакви лекарства, които са нови, екзотични, често много по-скъпи. Отивам при моето Джипи и то ми съставя рецепта от гледайки брошури, които стоят под стъклото на работната и маса. Накрая ми дава грижливо написана рецепта за Шуслерови соли. Разбира се, това ме вбеси и заявих, че нямам нужда от такива измислени илачи и искам да се предпише истинско лекарство. Това се е случвало много пъти, включително и педиатърката на детето ми много обича да изписва "ново лекарство, представено наскоро на една конференция". Оказва се, че това лекарство го няма в аптеките, но всички са готови да го осигурят до няколко часа, ако го заявим.
Друг път ми предписват антибиотик. Клацид, който е доста скъп. Отивам в аптеката и там ми казват, че нямат, но дали държа да е той? Аптекарката ми казва, че разполага с българския аналог Клацар, който е доста по-евтин. Още тогава ми светна една лампа и почнах да гледам какво ми предписват и в аптеката да правя малка ревизия. Понякога аптекарите също се дърпат. Винаги съм се чудил как става магията лекарите да печелят от това, че предписват едни или други лекарства и новината потвърди подозренията ми, че става дума за една мафия, която се заиграва със здравето на хората с основна цел да изпразни джобовете им спекулирайки с най-ценното за тях.

Фармацевтичната индустрия спонсорира голям брой лекари у нас, повечето с малки суми за участие в конгреси и регистрации, вариращи между няколокостотин до 3000-4000 лева в масовия случай, като максимумът, който са получили единици лекари е около 15 000 лева. Наред с това десетки и дори стотици хиляди левове фармацевтичната индустрия е наляла в здравни организации като различни медицински дружества и дори съсловната лекарска организация Български лекарски съюз (БЛС).

 Най-щедрите суми за пътувания и хонорари на един лекар идват от две компании, като това са Астра Зенека  с най-голям хонорар от 15 444 лева и Новартис - 15 242 лева.

По-често спонсорството за командировки е от порядъка на около 3000-4000 лева, като най-много лекари са подпомогнати с до 1000 лева, показват справките на компаниите. Тези данни обаче са валидни за 60% от спонсорираните лекари, които са се съгласили имената им да бъдат публикувани.

За мен това положение не е нормално и със сигурност не отговаря на никаква етика. Лекарите получават веднъж пари от Здравна каса, втори път от нас за да ни прегледат под формата на потребителска такса, трети път и от спонсори, на които плащаме ние, като купуваме предписаните техни лекарства.

Следващият път когато лекар ми предпише лекарство ще го питам защо ми е предписал това, ще искам обосновка. Да ми обясни защо това лекарство, а не друго. Ще питам каква е цената на предписаното лекарство и ще настоявам да ми каже кои са аналозите му и да спомене и техните цени. След това ще настоявам в рецептата да се впише това, което сметна за правилно, а не това, заради което лекарят ще получи бонус. Не искам да си играят със здравето на детето ми, нито с моето здраве. Не вярвам в хомеопатията и не искам да ми предписват неща, които са от 18-ти век и науката вече е отрекла категорично. Не ме интересува маркетинга на въпросните плацебо лекарства, интересува ме единствено здравето ми и това на близките ми. И не искам да се спекулира с него.
Надявам се и други да последват моя пример, а на тази порочна практика да се сложи край. Чух, че в Германия имало лекари, които членували в клуб "Плащам сам обяда си". В кабинетите им имало такива плакати и означавали, че докторът не робува на маркетинг стратегиите на големите фармацевтични корпорации. Ако има такива лекари в България, имената им трябва да се знаят и всеки като избира личен лекар да може да го направи информирано.
Legacy hit count
376
Legacy blog alias
78509
Legacy friendly alias
Спонсорирането-на-лекари
Коментари
Невчесани мисли

Comments

By venetzia , 5 April 2008

Не съм сигурна, че съм избрала правилното място в bglog.net, за което се извинявам!

 
Историята ми започва от преди два месеца, когато лекарката в кварталната поликлиника ме стресна и каза, че според изследванията трябва да отида на биопсия за рак на шийката, за да видят точно за какво става дума. И жената ме изпрати в онкологичният кабинет в Майчин дом. От там ми направиха някакво си друго изследване, което естествено се заплаща и то не малко. (Какво от това, че човек може да има нелечимо заболяване!) Доктора в Майчин дом, каза да не се размотавам, а възможно най-скоро трябва да се оперирам. Естествено ме стресна с това си предложение и издирих един познат, който работи е „Св. София” (бившата „Тина Киркова”), който е сигурно последният НЕ корумпиран лекар в цялата болница.

Уговорката ми с него беше да ми направи изследванията съвсем от начало, за да види и техните резултати, а не да ме лекува с чужди изследвания. Понеже съм протеже и ми предложи да ме изпрати при някакво тяхно „светило” и той да ме видел, но щял да иска пари, понеже бил „много меркантилен” (цитирам го точно), аз бих казала КОРУМПИРАН. Видя ме „светилото” и каза, че ако съм била раждала веднага щял да ме прати на операция, но понеже не съм ще ме пазят така да се каже, и предлага биопсия, която е с пълна упойка. Докато се усетя какво става и двамата решиха да е веднага. Този ден освен на лекар бях тръгнала и на работа, а вечерта имах билети и за театър т.е. нито чехли, нито пижама в крайна сметка никой не тръгва на работа с такива неща в чантата.

Обадих се на една приятелка, която е учителка и сега е ваканция, за да съдейства и да ми донесе, каквото ми е нужно. Моя лекар каза, че хирурга ще иска пари, но понеже съм „човек на някой”, колкото мога да му дам. Моят познат каза, че ако съм отидела при оператора без да имам познат в болницата само за биопсията щял да ми иска поне 300 лв. А за операция каква му е тарифата изобщо не мога и да си представя.

Извикаха ме в залата за операции, вързаха ми ръцете и краката и започнаха да търсят анестезиолог. В цялата болница, в която на ден се раждат по 20 бебета поне нямаше нито един откриваем анестезиолог. Около 20 минути лежах вързана и нямаше кой да ме приспи. По едно време едната от акушерките дойде и ме развърза, че явно нямало да дойде някой скоро. Оказва се, че хирурга  и анестезиолога са свързани и си вървят в комплект, а такива като мен появили се от нищото няма кой да ги упои, защото парите под масата ще бъдат много по-малко от т.нар. протежета. Работейки заедно те си знаят за каква операция какви пари взимат и съответно по колко ще си разделят.

В крайна сметка се появи приспивачът. Няколко пъти попита: „На кого съм човек?” Сложи ми явно хубава упойка, защото се събудих без да имам махмурлук, за което съм му много благодарна. Успях да събера само 100 лв. да им дам, защото нямах повече в себе си.

Бих попитала господата от Министерството на здравеопазването и Здравна каса - на това ли казват БЕЗплатно здравеопазване? За какво плащаме здравни осигуровки всеки месец? Лекарите са се превърнали в търговци на човешки живот и вместо да ни лекуват качествено, те ни гледат в ръцете колко пари ще им дадем и още по-лошото е, че направо си казват тарифата и ако не платиш не ти обръщат внимание. Здравето май е лукс само за богатите!

Благодарна съм на моя познат лекар, че ми съдейства да взема мерки толкова бързо! Благодарна съм и на корумпираният хирург и корумпираният анестезиолог, защото ако не бяха те може би нямаше да живея още дълго!

 Но не е ли по-добре здравеопазването официално да се заплаща, а не да се чувстваме така сякаш купуваме собствения си живот?

Legacy hit count
1396
Legacy blog alias
18577
Legacy friendly alias
За-лекарите-и-безплатното-здравеопазване

Comments17

galjatodorova
galjatodorova преди 18 години и 1 месец
venetzia, и аз съм се чудила защо плащаме здравни осигуровки. Има много млади хора, вече  добре заплатени- което ще рече по- високи здравни осигуровки, в цветущо здраве, дай боже никога не се разболяват, къде отиват тези пари? Трупат се години наред, а ако им се наложи лечение, семействата им потъват в дългове за този и онзи.За това и бях изумена, че за операцията на баща ми в онкологията в Ст. Загора не ни поискаха нито стотинка. Бях подготвена, защото имах  впечатления от лечението в София, но това е самата истина.Беше обгрижван, въпреки възрастта му, и до ден днешен, вече 5 години не е ставало дума за пари.Пожелавам ти нещата при теб да се развият в положителна посока и  тревогите ти да са неоснователни.Бъди здрава!
venetzia
venetzia преди 18 години и 1 месец
Права си, Галя, до преди около 2-3 години освен за болничен без да съм болна не съм ходила на лекар, но съм си плащала здравните осигуровки. Съгласна съм, че заплатите са им ниски на лекарите, но не може да се възползваш от човешкото нещастие. Сещаш се, че каквато и сума да ми кажат сега бих я дала, само и само да се оправя, но съм възмутена от всичко това, че някъде някой си пълни гушите с нашите пари и когато имаме нужда, все не стигат.
За софийската онкология съм чувала, че си искат пари, за съжаление.
goldie
goldie преди 18 години и 1 месец
Преди една година в майчин дом с твоята диагноза постъпи и братовчетка ми. Даде 500 лв., само на хирурга, за да й направят операцията веднага,т.е. в рамките на една седмица, а колко даде за изследванията е друг въпрос, защото цифрата е почти същата.
Знам, защото й бях кръводарител и ходех навсякъде с нея и с майка й, която е инвалид, заради подобна операция и има затруднения при ходенето.
venetzia
venetzia преди 18 години и 1 месец
Диди, много ме "зарадва" ... Ако стигна до операция ще си платя, за да не губя време и ще съм възмутена, но освен да се възмутя в нета знам, че друго няма да направя, защото ще се опитам да се радвам, че съм оцеляла.    

Darla
Darla преди 18 години и 1 месец
За съжаление в някои болници и при някои лекари това е вече установена практика.  Преди години (около десетина) ме "лекуваха" в една столична АГ болница с потенциална, но непотвърдена диагноза - стерилитет!  Докторката (със славата на най-добрата в това отделение) всеки път ме питаше, как съм стигнала до нея и кой ме изпраща. Парите ги прибираше и не само от мен, а и от многото жени, които "лекуваше". Всъщност това, което правеше е само диагностициране на овулацията и предписване на схемата от набора от изследвания, които се правят. Когато й задавах въпроси, тя ми отговаряше - "Така се прави!".  Стигна се до лапароскопия и трябваше да договорим цената. Не си поиска твърда сума, а остави на моята преценка колко да им (и за анестезиолога разбира се) дам.  В един момент ми писна и зарязах всичко!  След една година забременях (без лекарската помощ :-)), но тя бе една от причините да не избера тяхното родилно отделение за раждане.  Избрах друго много по-малко и с не-толкова висок рейтинг, но и за двете ми раждания не съм платила (никой не ми е искал) нито стотинка.  Това, с което почерпих екипа беше доброволно и израз на благодарност.  Желая ти, venetzia да се оправи възможно най-благоприятно здравословният ти проблем!
venetzia
venetzia преди 18 години и 1 месец
Благодяря ти :)
Чудя се как заспиват тези хора? Да се възползват от нещастието на хората, за да си пълнят джобовете.
Ако има някакъв ценоразпис ще си знаем за какво по колко трябва да се плаща. Сега например седя и се чудя дали не са малко 100 лв и дали няма да създам проблем на моя познат лекар?
goldie
goldie преди 18 години и 1 месец
Не са малко, а и почти сигурно е че твоя познат е правил достаъчно услуги, за да са услужливи към него.
Лошото е че се търгува с човешкото здарве и то когато се говори за толкова опасни болести, които застрашават живота на много млади хора.
BasiDi
BasiDi преди 18 години и 1 месец
Не знам за лекарите, слава богу от последните 35 години практически само 3 пъти съм минавал през болница и то за дреболии.

 Въпроса е за какъв дявол е тая Здравна каса, Осигурителния институт и всички други мишоци? За какъв дявол ми удържат здравни и пенсионни, като така или иначе си плащам?

 Преди 3-4 години майка ми изкара 2 седмици в болница ... добре, че имах достатъчно средства. Аптеката отсреща практически я бях изкупил. За храна и прочее въобще не ми се споменава :(

 Някак много избирателно преминаваме към капитализма. Хем цените да са "като там", хем всичко останало да не е. Чудно ми е само колко търпелив (или просто тъп) народ сме.

 не като отделни индивиди. Именно като народ.
goldie
goldie преди 18 години и 1 месец
Аз нямам личен лекар, като ми потрябва си плащам. Така плащам само един път. Лошото е че сега съм на т.н. държавна работа и от там ми плащат осигуровки, но ако имам избор на този етап не бих плащала, никакви, защото като ида при специалист пак трябва да си платя, някак осигуровките все нещо не покриват и се питам какво точно покриват?
venetzia
venetzia преди 18 години и 1 месец
В момента, в който прекрачиш прага на болницата вече си си платил със здравните осигуровки, след това плащаш т.нар. потребителска такса, която не покрива много неща, а най-накрая ако е нещо, от което няма как да избягаш (както при мен) има и "под масата".
В страхотна държавица живеем! Грижата за човека е на много "добро" ниво!
Ivet_13
Ivet_13 преди 18 години и 1 месец
Аз живея в Англия и тук здравеопазването е наистина безплатно. Всички прегледи, изследвания и т.н. се поемат от тяхната здравна каса. Болниците са оборудвани с нова апаратура, а лекарите и сестрите са много внимателни и приятелски настроени. Истината е, че тук всички дават доста пари за здравни осигуровки, включително и имигранти като нас. Но когато например ти се наложи да влезеш в болница за операция или нещо друго всичко ти е безплатно, никой не те гледа в ръцете за пари или нещо такова. А държавата е определила една конкретна цена от 6.85 паунда за абсолютно всички лекарства и независимо какво си купуваш от аптеката (антибиотик, обезболяващо и т.н.) всичко струва по 6.85, а в някои случаи лекарствата са и безплатни. Така са избегнати и всякакви опити за спекула с цените от страна на аптеките.
А относно темата, аз наскоро се записвах за личен лекар в местната поликлиника и там ми казаха, че тъй като в последната година доста са се увеличили случаите на рак на маточната шийка и то при млади жени, организират безплатни прегледи и изследвания на всички желаещи. Та така, жалко е, че в България стоят така нещата и се чудя защо не заимстват малко от опита на по-напреднали държави по отношение на здравеопазването например...
П.С.: Между другото, въпреки всичко англичаните пак не са доволни и постоянно се оплакват. Предполагам, че хората просто така са устроени - да не оценят това, което имат и да са винаги недоволни.
divedi
divedi преди 18 години и 1 месец
Могат ли вълци да се грижат добре за стадо овце?
Donkova
Donkova преди 18 години и 1 месец
Дивдеди, въпросът е защо се оказваме в едно общество уж наглед съгласни да сме общество, но на практика "вълци" и "стадо овце"? Оттам нататък - щом сме вълци и стадо, "...тъй ше е тя", както казваше Дядо Йорго от едно млако буркаско село, без да пояснява кое точно "ше е тъй", но някак си се разбираше и без пояснения.
Darla
Darla преди 18 години и 1 месец
Днес бях в едно болнично заведение за един профилактичен преглед. Отидох с платен прием.  Доцентката или ме хареса, или се впечатли, че съм проявила самоинициатива да си направя профилактичен преглед, но след като ми направи ехографията реши да ми провери и щитовидната жлеза без да съм заплатила за това!  Разбира се, аз не отказах и успокояващото е, че всичко при мен е ОК.

Но, докато чаках пред кабинета ми направи впечатление, че 90% от пациентите чакаха с направление в ръка, тоест, бяха пациенти по линия на Здравната каса.  Между тях имаше и пенсионери. Мисля, че за тях е непосилно да си плащат изследванията и лечението, ако нямат опция да се лекуват като здравно-осигурени пациенти.  Искам да кажа, че въпреки несъвършенствата на здравната ни система, голям процент от болните разчитат именно на нея. И я ползват! Отделен е въпросът, колко качествена услуга получават и дали остават доволни.

Аз лично, като здравно-осигурена (здравно-осигурителни вноски са ми внасяни без прекъсване) реших да ползвам тази система, когато раждах например.  Останах доволна, защото бяха задоволени минимума от изисквания, които имах, дори при първото раждане се получи усложнение и ме настаниха във  VIP условия, без да са длъжни.

Но, при всички остнали случаи на профилактични прегледи или посещение при специалист, да не дава Господ да се разболявам, но съм склонна да ползвам платен прием. От една страна не обичам да чакам пред кабинета на GP-то ми за някакво направление, от друга, когато си плащам мога да изисквам да получа качествено отношение и услуга.  Но, засега имам възможност, а ако нямах.... ?
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 1 месец
Ммм, май гадният папиломавирус наистина е в стихията си.

И аз посетих Майчин дом преди 3-4 години със същата диагноза. Само че на мен ми поставиха въпроса така-или оставам в болницата за 3 дена и ме режат за без пари, или отивам на изключитлено щадяща процедура по електрическо изрязване на възпалените области срещу скромната сума от 250лв. Да, сега наистина е скромна, тогава не беше чак толкова, но все едно. Не можех да лежа в болница, защото не ми се обясняваше на баба ми и на дядо ми процедурата. И наистина като изключим болките и един зверски кръвоизлив (специални благодарности на гинеколожката, която го спря все пак, че беше страшничко), процедурата се оказа сравнително щадяща. Или поне свърши бързо. За ефективността и не знам, тъй като преди един месец отидох в същото заведение, за профилактична намазка и след като си я платих, защото тъпата им система не разпозна 29 февруари като ден за намазки, ме мотаха цял месец, за да се разбере, че са я загубили и че трябва пак да ми взимат. Голям кеф.

А иначе по въпроса с това защо трябва да се дозаплаща-ми всъщност не трябва. Плащаме по-скоро за наше успокоение, за да ни лекуват "светилата". Същата операция може да се направи и от несветило и с известен късмет резултатът да е същия. Но като искаш най-доброто, трябва да си платиш някак. Иначе работа щяха да имат само най-добрите, а другите какво щяха да правят?

И между другото-здравето наистина е лукс! Само погледнете цените на плодовете и зеленчуците и останалите здравословни храни. Защото здравето не е само в лекарите, нали :)
gargichka
gargichka преди 18 години и 1 месец
Ужас.... venetzia, душа, надявам се след толкоз тормоз ти поне да си добре.....
venetzia
venetzia преди 18 години и 1 месец
Ivet_13,  в България всеки гледа да се нагуши и никой не му пука за нищо. А този вид рак казват, че е от лечимите, но трябва да се открие на време. Аз съм от ходещите на лекар, но за първи път ми направиха намазка преди 2 месеца. Преди това лекарите никой, никога не ми е предлагал даже, което също ме възмущава.
divedi и  MariaD - прави сте, но не може ли поне малко да се промени :(
Darla-Daisy - обърнала ти е внимание заради платеният прием, но все пак ми остава надеждата, че са останали и лекари, които са хора
denijane - ще изчакам резултата от биопсията и ще видим...къде, кога и по колко, важното в момента е да се оправя 
gargichka - Винаги съм си мислела, че ще се тръшкам, ако ми кажат някаква подобна диагноза, но явно в такъв момент човек се стяга и се мобилизира и мога да кажа, че психически съм добре.Обещавам да кажа, какъв е резултата :)

By vesselastoimenova , 2 March 2008
Румънските лекари и учители с най-високи заплати в държавния сектор Печат31 януари 2008
pipe!

dobavi!

svejo!
Румънското правителство одобри наредба, според която заетите в сферата на образованието и на здравеопазването в ще получат най-голямо увеличение на заплатите в държавния сектор тази година, пише днес румънският вестник "Гъндул". Служителите в сферата на образованието ще получават с 12 на сто по-високи заплати, а здравните работници ще увеличат доходите си с малко над 11 процента. Миналата година заплатите на учителите в Румъния бяха повишени с 25 процента.

  Защо в Румъния може, а тук  не? Защо някъде мислят в перспектива, а тук не? Защо другаде разбират, че без образование и здравеопазване няма нация, а тук не?  
  Защо?!

      









Legacy hit count
492
Legacy blog alias
17692
Legacy friendly alias
Приоритети-----но-не-тук-

Comments2

babev58
babev58 преди 18 години и 2 месеца
Един възможен отговор е:
Семейство Чаушеску не се е занимавало с образованието до степен, че в Румъния да бъде създадена концепцията за "много странно развитата личност".
Друг вариант:
На румънците не беше дадена възможност да гласуват за бившия си крал и така бяха лишени от възможността да бъдат оправени.
Трети вариант:
Румъния не е създавала и признавала молдовска нация, не е отричала толкова яростно, че населението й има нееднороден етнически (и може би национален) състав.
Donkova
Donkova преди 18 години и 2 месеца
Професоре, ами те и в БГ в момента учителите се водят с високи заплати -  по-високи от тези на общинската администрация в София например и по-високи от  тези на експертите в РИО и на съществена част от експертите в самия МОН. Ама какво от това? Като няма приемлива пропорция за оценка на образователни резултати и като половината общество ги гледа на кръв, защото ги смята за "мързеливци" с "дълги отпуски", а правителството използва бюджетна логика за финансиране на образованието, която ще ги доведе само след 8 месеца отново на дъното на таблицата с възнагражденията в публичния сектор, само че този път под предлог "че директорите не са се справили добре с делегираните им права"?

Иначе на Бабев и трите му хипотези са верни. Мога да добавя и една 4-та: румънците не си падат по сложни решения, защото се опасяват, че може да не успеят да ги управляват. "Най-веселият" пример в това отношение са идентичните заеми за модернизация на образованието, които изтеглихме ние и румънците от Световната банка къмто 2000 г. Нашият проект беше една брюкселска дантела (нови учебни планове, квалификация на учители, комуникация, компютъризация, външно оценяване и каквито други красоти ви хрумнат) всичко беше намодулирано вътре в проекта за заема. А румънският проект - пълно дърво - само компютри, мрежи, единна информационна система с 5 нива на достъп и сигурност и обучени администратори на всички нива. По резултати - картинката е точно обратната. Ние не направихме нищо с 2/3от заема, а другата част така и не взехме, а Румънците си го взеха до последната стотинка и си направиха работеща инфраструктура на информационно свързаност на училищата и си я ползват със здраве до днес.

Иначе - в двете страни в момента данъкоплатците изплащаме пропорционално еднакви сучи за тези заеми. Разликата е, че в Румъния не може да се направи порносайт в част от ИТ, защото целия интернет в училище влиза и излиза през филтъра на образователната мрежа, независимо кой го доставя.
By DenitsaDeni , 28 December 2007
Щели да глобяват от 50 до 100лв ако не отидеш на годишен преглед.
Представете си.

Не стига че ако ти се наложи да отидеш трябва да прежалиш половин ден (най-малко) заради тълпите пенсионери пред вратата, да изтърпиш телефонни разговори с половината квартал докато си вътре, да се изреди половината поликлиника докато ти си се съблякал и се чустваш супер некомфотно и всичко това само, за да те преслушат и (може би) да ти направят ЕКГ и да ти измерят кръвното и да ти кажат че си ок (или ако ти има нещо хронично, че всичко е в рамките на нормалното). И не стига всичко това, а сега вече и ще ни глобяват като не ходим?! Е, това не го разбирам.

При положение че не можеш да си запазиш час като бял човек и да приключиш да половин час, какво по-точно искат от нас?! Ми аз пък не ща да ходя на лекар. Мразя лекари. Да не говорим, че ако ми има нещо малко вероятно ще се оправя и сама, а ако ми има нещо голямо, няма да успеят да ме излекуват. Ми за кво да ходя, баси! Тия лекари освен да ти слагат диагнози нищо не правят. Ако не се реже или шие, не могат да ти помогнат.

За справка, имах язва. Може би още я имам, кой знае. Отидох на лекар, защото често ме болеше корема. След една ужасно гадна гастроентероскопия, установихме че имам язва. И какво, даде ми някакви лекарства, които нямаха нищо, ама НИЩО общо с язвата ми. Изпих ги като добро дете, направих си една добра чистка на храносмилателната система и после...ми нищо. Същото. Открих, че като ме заболи корема, особено през нощта, много ми помага да стана и да пийна мляко с бисквитки. Или кифли. Или каквото и да е, особено ако е сладко :) . И след един само-измислен курс по тъпкане с бисквити и самоуспокоение, язвата ми премина в по-приемливо състояние. Неболящо.
 
Добре, че отидох на лекар. Вярно не ми помогна, но явно имаше някакъв ефект, щото провокира промяна в поведението ми. За съжаление това можех да го постигна и без скъпо-струващия и абсурдно неприятен преглед. (след който ще уважавате много повече порно звездите)

Та мисълта ми е- много уважавам лекарите, които ти помагат като ти се случи нещо гадно и неочаквано-като да те удари пиян олигофрен докато си пресичаш. Много са полезни. Ама останалите къртят мивки. И чоплят семки.

А сега ще ни глобяват. Без коментар.
Legacy hit count
1875
Legacy blog alias
16652
Legacy friendly alias
Поредната-изцепка-на-родното-здравеопазване

Comments4

Tosh
Tosh преди 18 години и 4 месеца
Офффф... :(
Напомня ми за историята за брат ми, след като преди 3 месеца се преби с колелото: Българско спешно отделение: http://bglog.net/BGLog/14972

И това беше само началото. След това 3 пъти му правиха по две рентгенови снимки на крака около глезена, защото не можеха да разберат защо не се оправя - изкълчено ли е, пукнато ли е.

Един приятел увещаваше брат ми да иде на чакръкчия, защото баща му бил минал през подобни премеждия. Брат ми се дърпаше и не вярваше, но след като няколко седмици не можеше да си стъпи на крака и отокът му не спадаше, най-накрая се реши. Чакръкчията погледнал рентгеновите снимки, пипнал му крака, нещо изщракало и след 2-3 дни брат ми взе да прохожда...

lorddesword
lorddesword преди 18 години и 4 месеца
к'ва е таз' идиотщина за глобите???????

Janichka
Janichka преди 18 години и 4 месеца
Явно вече се чудят от къде да изкарат още пари. Наистина, хубаво е да ходим от време на време на прегледи. Може пък някой път да извадим късмет и да попаднем на свестен лекар, който да установи какво ни има и има ли ни изобщо нещо. Но през останалото време изобщо не се съобразяват с работещите хора. Като си запиша час, отивам точно, а се налага да чакам повече от половин час пред кабинета на личната ми лекарка. Не са извинение бабичките, които чакат отпред. Ако се спазва реда, няма да се налага аз и много други като мен да чакат толкова време.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 18 години и 4 месеца
Абе то мани реда, то няма ред. Ако поне имаше фиксирано време на пациент (или да кажа клиент), което да е в рамките на поносимото, щеше да е супер. В крайна сметка вътре не правят операции. Преслушват те, виждат ти кръвното и най-много, ама най-много екг. И после пишат. И как това отнема половин час аз не мога да разбера.
Ама няма как да стане по-бързо като само се говори по телефона, с колежките или с пациентите за внуците на същите. Няма лошо да има лично отношение, ама като си имаш час и си го спазваш и другите също и хората не чакат повече от 5 минути. Да ама не.
By Tanichka , 3 February 2007

След няколкото драматични блога в последните ден-два, направо не смея да се впусна в досадни споделяния на травматични преживявания, но май ще се осмеля. Нека все пак дам поредния сиdisclaimer:Следващите редове имат за цел да информират читателите за видяните от нас процедури. Никакви сравнения между Бг и американско здравеопазване, и никакви тежки и дълбоки болезнено-патриотични дълбини не са ми били цел. Не се жалвам и оплаквам – просто разказвам. Ха така, уточнихме се в местен стил.... Сега вече малко ми се изгуби желанието да пиша, но ще се понапъна....

Както вече писах в коментар към блога на Келвинатор „Случват се и хубави неща” - в сряда вечерта имахме интересна случка. От случката ни с Траяна и котката знаете, че вече сме се докоснали до американскитеERотделения, отразени по достойнство в редица телевизионните сериали.... Мдаааа, като почнем от някогашния „ER”, с любимия на всички нежни сърца д-р Рос (катапултираща роля за талантливия Джордж Клуни) истигнем до днешните „Grey’s Anatomy”и „House”, дето изпообраха болшинството Златни Глобуси тази година (добре че беше Хелън Мирън да се въплъти в чифт английски кралици на име Елизабет -IиII, че да има баланс)...

Та, както всички знаем, добре е да се гледа болницата само на телевизия... Помня, че като четири-пет-годишен Калоян следеше покрай бабите си великите теле-сериали, проследяващи американското здравеопазване още от зората му (ха-ха, всъщност тук по колорадските земи) – тогава той бе убеден, че истинското име на „Доктор Куин Лечителката” е всъщност „Мъчителката”, както и се кълнеше, че „Спешно отделение” правилно се произнася „Смешно отделение”... Весело, а?

И така: в сряда пак преживяхме поредната си детска драма. Още сутринта Калоян се оплака от болка в главата и корема. Червена лампа, един вид. Ето тук, аз трябваше да хвана телефона и да го извиня от училище, пращайки го горе в стаята му да си доспи на топло, в компанията на малко чай и лекарства. Аз, обаче, нещо го ударих на коравосърдечна кучка и му дадох едно добро болкоуспокояващо, след което майчински го откарах в мразовитата (-15*С) утрин до школото. Тъпа глава, ама като решим, че момчетата били мъже и трябвало да се „стягат”, на!, това ни се случва после....

По обяд ми позвъниха от училище да си го прибера. Той блед, тъжовен, чака в канцеларията. Имал болки в корема. Взимам го веднага и в колата се опитвам да подредя пъзела – къде точно е болката (по-горе в стомаха, по-долу, в средата?), каква е (дърпаща, пулсираща, непрекъсната?). Мдааа, ще трябва да си отговарям сама, защото отговорите циркулират в затвореното пространство на „Не знам, мамо” и „Ами, боли ме много”.... Изскубвам една смътна подробност за леко разстройство и тук се хващам като удавник за моята диагноза - някакво стомашно неразположение (тук го наричатstomach flu, нали е вирус някакъв).

Вече вкъщи, той е леко неадекватен (не че винаги е много адекватен), но някак доста унесен, казва че му се спи и аз му давам пак лекарства за стомах и разстройство и той заспива. Четири часа спи непробудно. Ние, уж адекватните му родители, заети в обичайните си задачи, не виждаме нищо нередно, и го оставяме да спи.

Той се събужда към 5.15 следобяд и писва.... Страшни болки! Аз стресирано предлагам да пробва пак с тоалетната, може там да се крие причината, той пищи... Жоро дори опитва с мобилизация, тип-казарма, но този път „стегни се!” не помага. Пищи и не спира, и става зеленикав на цвят. Пробва да повърне в пространството, но нищо не излиза. Корем и глава болят неистово, ако това са точните места, които болят.

Тук е момента да спомена, че в този миг имаме и бизнес-гостенин британец у дома. Нямаме много време за реакции – пробвам да позвъня на личния лекар, но те работят до 5 ч. и автоматичният запис ме съветва в спешни случаи да звъним на 911. Ние, обаче, имаме горчиво-лютиви спомени с родната ни Бърза Помощ и не искаме да чакаме помощ у дома си. Не сме го пробвали, не го искаме. Затова връчваме Траяна на гостенина британец, или по-скоро обратното: връчваме й гостенина тя да се грижи за него, и скачаме в колата, носейки зеленоликия си син, който вече няма и слюнка в устата, а устните му са към лилавото...

Жоро се оказва доста адекватен кризисен шофьор, въпреки няколкото странни спирания по Бг модел (а не според местните танцувални изисквания), но успява да ни откара за 10-тина минути до една от големите болници в града. Бам, направо в Смешното отделение.

Посрещат ни с усмивки и талон за попълване. Име, оплаквания, бърз ксерокс на здравната застраховка на Калоян и шофьорската книжка на единия родител (това ни е документа за самоличност, друг тук не иска никой).... Калоян седи притихнал на количка за болни и няма много дишащ вид.

Поради скъсани нерви, започваме напрегната словесна престрелака с Жорко – защо съм писала в талона „абдоминална болка”, а не „акутна абдоминална болка” (това защото им нямаме още доверие на туземците и гледаме да е почти на латински, за да им е ясно какво му е). Калоян маха с ръка да ни спре престрелката. Един куршум го закача и той изокхва, ние млъкваме сконфузено... Е, запълнили сме си пълноценно времето.

Около 3 минути след пристигането ни (равни на 3 часа за нас) идва лекаря от предварителния арест – една стая веднага след рецепцията. Той замерва кръвното на Кал, а сестрата му мери температурата. Бърз разпит за алергии, болести, екзотичното му име и националност, и каката почва да го бута навътре. Жорко се впуска кавалерски той да бута, тя обаче усмихнато го пренебрегва – явно това й е работата.

Ние мачкаме напрегнато някакви банкнотки от 10-20 долара из джобовете си, защото така сме свикнали.Дават ни чувство за спасение.... Усещаме непреодолимо желание да ги набутаме по джобовете на медиците наоколо, навик, втора природа... Каките, обаче са с престилчици без джобове. Как така? Може би в пазвата ги бутат? Това в сферата на майтапа, разбира се. Нали затова трябва да се плаща всеки месец здравна застраховка към някоя от големите компании (рисковете с малките са огромни, въпреки изкушаващите условия – никога не бива да рискувате, ако ще идвате в Щатите, искайте съвет за застраховките!!!) Обаче на нас ни е пусто някак без да набутаме пари по джобовете, за да знаем, че ще ни се обърне подобаващо внбимание...

Каката добутва Калоян до едни помещения, подобни на дълъг коридор, разделен от перденца – да речем образуват се 5-6 стайчета, в които ако пръцнеш в единия край, всичко ще се чуе, усети и наслади чак до другия... И така, положиха го на една кушетка в средата на последното стайче, което бързо се обособи на самостоятелно помещенийце след дръпването на всички ограждащи перденца. Абе, като онова, в което се натискаха докторите на“Анатомията на Грей” (това съм го виждала в трейлъра за сериала). Изведнъж се оказа, че кушетката не е просто кушетка, а медицинско легло с множество ъпгрейди – вдигнаха нивото като за начало и веднага включиха кислород, въпреки вялите протести на пациента за нещо си – например, че е мъжествен и не му трябва кислород.

Към нас се юрнаха още 2 каки, и те усмихнати. И наричат Кал „honey” и „sweetie”, докато му набучват нежно абоката и му източват три шишенца кръв за спешен анализ. Той дори не им се разсърди на „honey”-тата, а и едната беше доста негов тип. Веднага връзка с апарат за кръвно, пулс и всякакви сърдечни показатели. Веднага една от изчезналите за минута каки се върна с банка физиологичен разтвор и хоп, започна вливка. Пристигна друг лекар, представи ни се и ни разпита пак за оплакванията и общото състояние. Пие ли лекарства, страда ли от нещо, какво е ял и пил от сутринта. Аз сконфузено мънкам, че съм дала Имодиум, а той ме похвалва, че съм адекватна майка, браво!, така трябвало.

Разпитът ме навежда на опасения за менингит, защото ние БГ майките не ядем ряпа, като местните – знам какво значат тия въпроси и започват да ми се подкосяват краката. После, бързо преслушване – абе, тук преслушват през тениската, акво етова нещо? Верно, добри слушалки, ама на голо си другичко. С Жоро се почудихме дали не е заради вечните им опасения да не ги заподозре някой в сексуални опипвания. И при личния лекар така преслушват. Странна работа! Ние още с Жоро ги държим под око, защото все са много мили и все нещо ни обясняват, а ние сме свикнали на намусени специалисти – ами че как така, хем ще е добър специалист, хем пък и любезен?!? Подозрително е някак...

Калоян го втресе още на първата банка, заради стайната й температура... Почва да го тресе още повече. Хоп, кака тича с топло, изварено одеалце, бяло. След 2-3 минути му става по-добре и минава в един по-добър свят, изпълнен със сънища...

Междувременно, той вече си вдигна и своята лична температура. Дойде една сестра Мишел (тя не беше кака) и му я замери бързо и ловко. Ооо, висока е. Колко? 102 градуса Фаренхайт. Колко е това в Целзий? Не знае лелята. И ние не знаем. Адски стрес, не можем да се сетим че дори имаме конвертори в телефоните си. Аз обаче, като съвестен читател на БГлог, прочела същата сутрин в секция Образование статията на Куини за мерните единици и почвам бесни припомняния как беше прехвърлянето от Фаренхайт в Целзий без сложни дроби. Ммм, как беше, как беше? Знаем как става с температурата навън, но досега не сме имали жега 102*F, откъде да знаем колко е? В тоя миг, на Жоро му светва за конверторите в телефоните и хоп, получаваме 38.9*С.... Дааа, добра температура като за начало. Мишел носи две хапчета и пациентът кротко ги изпива, вече без да се съпротивлява....

Идват резултатите от кръвната картина – има инфекция. Опасения за апендицит. Дали е по-успокояващо от менингит? Идва първата кака и този път ни носи малинов сироп в мензура. Оказва се, че не е точно сироп и не точно малинов, но на цвят го докарва... Контрастен оцветител – пие се в границите на 20 мин., и после се чака час да проникне в стомашния тракт и после на скенера - течността помага да се види размера на апеникса, за да се прецени дали е възпален.

Окей, даваме на охкащия ни любим син да пие по малко от полу-малиновия полу-сироп. Той, разбира се, веднага повръща. Само полу-сиропа, нищо друго, чист отпаден продукт, почти годен за рециклиране... Идва сестра, сръчно забърсва.

Иначе видяхме, че една много черна алабамска Тотка да обикаля пред перденцата, бавно и тромаво, с типичната тоткина походка. Тотка е кодовото ни название на средностатистическа санитарка. Местната Тотка отговаря на всички външни полови и безполови белези. Но не идва да бърше тя с тежката си стъпка. Тича сестричката и го прави бързо и чевръсто. Тук пропуснах да гледам за усмивка, защото се бях скрила в процеп на пода. После нашата Мишел тича при нас с ампула Зофран против повръщане. Хоп, боцва я в системата и ни казва да изчакаме десетина мунитки. Окей, не бързаме заникъде. Калоян вече не го боли. Просто лежи прострян.

После носят нова бака оцветител и пак се почва отпиване, глъка по глътка. По мъничко, всяка минута. Двайсет смуквания със сламката за двайсетте отпуснати минути. Окей, полу-сиропът влезе, без да излиза. Сега? Сега ще чакаме един час да слезе в тракта и после имаме ред при Джим? Джим кой? Все едно ни е приятел. Джим, който работи на скенера. Аааа, значи скенерджията Джим ще чакаме. Окей. Часовете се точат като намазани с масло... Вече сме в четвъртия си час от идването ни, преваля 10 вечерта... Каките вдигат предпазните подпори на леглото, нова екстра, и Калоян може да си поспи, чакайки...

Чакаме, Калоян дреме в треската си и бълнува нещо тихо. Ние се сещаме, че имаме и друго дете и се хващаме за телефоните да проверим какво става с дъщеричката и британския гост. Е, тя е оправна, вечеряла банан, измила се и отива да спи, макар и с час закъснение от режима. Браво! Леко ме глождят притеснения, че сме я оставли самичка с непознат мъж – нали тук са луди на тема сексуални простотии, та и аз почвам да давам фира... Гложди си ме, но като я чувам каква е бодра и напета, успокоявам се. След 10 минути звъним пак, вече била заспала, ни уведомява британецът... О, йес...

Стрес върховен (огромен минус), но пък видяхме как се отнасят към подобни спешни състояния тук (огромен плюс). Изнизва се час и половина в тягосно чакане и накрая скенерджията Джим идва. Разкачва буксата, свързваща всички жици по калояновото тяло с монитора на стената и ни демонстрира поредната екстра на леглото-кушетка – кислородната бутилка в долната му част и ловко я свързва с тръбичката, която му подава кислород в носа (Калоян бе убеден, че това влажно и лепкаво нещо, което му бутат в носа е тръбичка със сополи, някакви чужди сополи, за ободряване...). Добре, че по биология са стигнали до дишане и кръвообращение, та си обясняваме събитията научно.

Джим дръпва завеската, разваля интимното ни помещение и подбутва леглото навън... Извън завеските е всъщност коридор и нещо като открита канцелария насред коридора, гледаща точно към външната врата, където спират линейките. През десетина минути карат по един нов с носилките... И хоп, разпределят го зад някоя завеска. И слушаш какво го питат и разпитват...

Жорко предлага на Джим да помага в бутането на леглото до скенер-залата. Джим е на видима възраст около 54-55 и не дава никой да му бута леглото, може да остане без работа... С усмивка си говори с нас. Ние, по навик, се приготвяме за дълго пътуване с асансьори до дълбините на земята... Не, само излизаме през един коридор и сме в залата. Огромен пръстенов скенер (тип cat scan) General Electricизпълва залата. После Джим почва още някакви вливки в системата на Калоян на място, за успешна видимост; любезен, мил, обяснява ни. После ни вкарва в стаята при него и започва изследването. Прилича на нашите скенерни процедури. Може би малко по-добра апаратура, но за разлика от нашите процедури – Джим не е специалист, а само оператор на скенера, и той изпраща данните до централата им за разчитане от специалиста-рентгенолог, който посдле ще върне данните пак по съшия начин. Тук вече ме обхваща лек стрес, но Жорката твърдо вярва в тая система на комуникация и е силно обнадежден.

Джим праща изследванията и ни предава на Меган, малка дреба модерна мацка, която ловко разкачва Кал от всички жици и тръби за вливки и почва да бута леглото обратно към Сп(м)ешното отделение. Не, благодари, и тя не иска кавалерската помощ от Жорко и като Шумахер изминава разстоянието за три пъти по-кратко време от аргюнлията Джим, който си караше на първа скорост. Леглото има две степени, като скорости, сега вече ми става смешно. Има и спирачка, ама това го имат всички такива легла и у нас, хайде ще ми вдигат стойки тук! А леглото го бутат на снижено положение, като болид. Майтап! Калоян вече изглежда по-добре и явно се кефи на скоростта, като само си пази ходилата, да не ги остави Меган на някоя от вратите, край които профучава. Спирачка и хайде, обратно зад перденцата. Меган бързешком скачва младежа пак на всички тръби и жици. Нещо тихо се подхилва с него, той й отговаря, а ние с Жоро се споглеждаме, ако трябва да ги оставим малдите сами? Меган, обаче, го потупва свойски и отгърмява обратно към скенера си. Жалко, и тя май беше негов тип....

Продължаваме да чакаме напрегнато. Трета банка започват да вливат. Пак го тресе, носят още едно одеяло. И то беличко и изварено, и то пари още. Кал си трепери кротко, вече му е навик, и леко се унася. Ние нервно си чакаме, вече полусхванати от тъпите столчета. Забавляваме се да гледаме монитора и да гадаем кой показател за какво е... Опъна ни се само количеството кислород в кръвта, ама откъде да го знаем, че това било.

Накрая идва лекар и ни обяснява мнението на рентгенолога (или както там се нарича специалистът, разчитащ снимките на скенера). Добра новина и не дотам добра новина – обичам я тая игра. Не било апендицит, ох, добре. Лимфни възли били. Не дотам добре, но все пак можело да се отдаде на стомашен грип, при който са се възпалили. Както лимфните възли по врата и под мишниците. Все пак е информация някаква, но иначе нямали точна диагноза. Мога да ги убия с тия техни презастраховки! Поне у нас ти кажат някаква тъпа диагноза, половината на латински, но се чувстваш спокоен, диагноза има. А тук – вероятности само, и гледат да са прецизно точни и никакви техни интерпретации не дават. Късат ми нервите, но явно така е правилното. Това ще си остане като диагноза, да й се чудя само....

Почват разяснения за лекарствата, как да ги пие, кога... Вече е почти полунощ. Изписват ни.... Интересното е, че едното лекарство има реална цена от 150 долара, но със застраховката плащаш само 15. Това е добре. Сега ще чакаме подробната сметка за всяка процедура, инжекция, хапче, банка физиологичен разтвор, медицински услуги, да не говорим за, мдааа, скенера. Ако сте чели за промивките на главата на Траяна след котешкото нападение – цялата процедура беше около 40 мин и сметката беше за 2,500 долара. Значи сега ще минем на петцифрени числа, няма как.... И като си помисля, че сред нашите сънародници в града има хора, които живеят на честна дума, без застраховки – какъв ли риск поемат хората, за да им е по-евтино!? Не ми се мисли. Ако не забравя, ще докладвам за цената на гореизложеното...

След още една цяла нощ и цял ден с висока температура, Калоян вече се оправя. Видимо. Искрено се моля да не повторим тези емоции. Толкова е важно здравето, но го приемаме за даденост. След като миналия месец оперираха майка ми за уж бъбречен камък, който се оказа рак, и извадиха ключови органи, вече изпитвам ужас от всичко. Диагнозите ме плашат, а липсата им - още повече. Хипохондрията е лоша работа, но няма откъде да почерпя трезвост в момента.

В крайна сметка, добре е всичко, което завършва добре. Дано да е така....:)))

Legacy hit count
5865
Legacy blog alias
10997
Legacy friendly alias
В-спешно-отделение---емоции-и-страхове----
Невчесани мисли
Семейство

Comments5

queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Толкова ярко и живо си описала цялата история, че изпитах чувството, че наистина гледам някоя серия от "Спешно/смешно отделение". Преживели сте голям стрес, който поне малко е бил туширан от добрата организация и адекватна намеса на лекарския екип в американската болница, но притесненията на вас, като родители, са неизбежни. Дано всичко се оправи бързо и без усложнения!

Днес бях на гости при сестра ми и тя ми се оплака, че моят племенник постгрипно е понадул лимфните си възли и че в понеделник ще го водят на изследване в поликлиниката. Оплаквал се, че го боли, и понеже възпаленията са при свивките под корема, даже отвреме-навреме куцал.

Имам информация, че такива състояния невинаги може да се установи със сигурност от какво възникват, случва се понякога продължително лечение да се проведе без успех и в крайна сметка излекуването да дойде внезапно, от самосебе си.

Превръщането от Фаренхайт в Целзий не е трудно, ама понеже тогава, когато си правила справка в статията, ти си била под силно напрежение, ти се е сторило, че се изискват по-сложни изчисления.

Формулата е следната:

(Градусите по Фаренхайт - 32) х 0,5555 = Градусите по Целзий

Защото 5/9 (5 делено на 9) всъщност e равно на 0,5555.

Или във вашия случай се получава:

(102 °F - 32) х 0,5555 = 70 х 0,5555 = 38,882 °С
Darla
Darla преди 19 години и 3 месеца
Таничка, казвала съм го (и го мисля) и преди, че нямаш равна на себе си в разказването на преживявания, но не това искам да подчертая сега.  Искам просто да ти пожелая на теб и цялото семейство кураж, здраве, здраве, здраве и пак здраве, пък ти си знаеш, какво ти е! Все пак, наистина всичко е добре, когато приключва добре! А, във вашия случай е точно така. Целувки!
Tanichka
Tanichka преди 19 години и 3 месеца
Искрено благодаря за сърдечните коментари!

Куини: Съжалявам за племенника ти, децата се оправят бързо (когато имат късмет!), но стресът остава отпечатъка си у родителите... Благодаря за споделената информация, защото аз досега не бях чувала лимфни възли да се подуват от грип другаде освен на врата и под мишниците.... Това ме поуспокои. А за другаря Фаренхайт - нямаше начин да го избистря в стресово състояние - то май и за спокойно си е предизвикателство :)))

Деси: Благодаря за пожеланията. Стискаме ти палци за успех в престоящите събития и чакаме щастливи новини!

целувки и от мен (ех, как ми липсват емотикончетата!)
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца

О-о лимфните възли са много! Виждала съм момиченце на 10 години с подутини по цялото тяло. То имаше буци дори и на врата отзад.

След направената от мен справка нека и да внесем и малко научност в информацията.

Лимфните възли (или лимфни жлези) са повече от 400 на брой и са разположени по хода на лимфните съдове в областта на шията, подмишницата, в слабинната бласт и задколянната ямичка, около трахеята и бронхите, в коремната кухина и др.. Това са органи с големина от просено зърно до малък орех, в които се намират белите кръвни телца - лимфоцити. Лимфните възли изолират инфекцията и играят ролята на имунологични складове за имунокомпетентни клетки.

Хайде сега да онагледим информацията: лимфните възли са № 2, 3, 5, 6, 9, 11, 12, 20, 21, 23, 24, 25, 30, 31, 32.

limfna_sistema

Лимфоцитите имат защитна функция да задържат като филтър и често унищожават вредните вещества, особено бактерии и вируси. Освен това те предпазват от развитието на ракови заболявания, защото убиват аномалните клетки при появяването им в организма. Лимфоцитите (както и всички останали имунокомпетентни клетки) се образуват в костния мозък от стволови клетки. Още неузрели, те излизат от костния мозък и попадат в първичните лимфни органи, където завършват развитието си. Те се разделят на три подгрупи: В, Т и клетки убийци. В и Т клетките са най-важните клетки за специфичния или придобит имунитет.

Лимфните възли филтрират лимфата - жълтеникава до млечнобяла течност, различно мътна в зависимост от количеството всмукани микроскопични капчици мазнина, запълваща лимфната система и протичаща през нея. Лимфата съдържа вода, бели кръвни клетки, белтъчини, мазнини, соли. Тя доставя хранителни вещества и приема отпадъци от обменните процеси в клетките.

Лимфните съдове са разположени по цялото тяло. Най-малките лимфни съдове (капиляри) събират лимфна течност от тъканите. После се обединяват в по-големи каналчета и преминават през лимфните възли, където чуждият материал (нападателите) бива уловен и това предизвиква реакция от страна на имунната система. Тази реакция наричаме имунен отговор. Накрая един главен лимфен канал се влива във вените, които връщат кръвта до сърцето и така лимфата отново навлиза в кръвния поток. И кръвта, и лимфата преминават през далака и черния дроб, където чуждият материал, на който имунната система е реагирала, се унищожава.

Лимфаденит се нарича възпалителното подуване на лимфните възли като защитна реакция срещу донесени с лимфния ток и задържани с тях болестотворни микроби и вредни вещества.

Teri
Teri преди 19 години и 3 месеца
Много се радвам, че Калоян е добре и не е апендисит. Четох разказа ти и сякаш се пренесох с вас в клиниката. Гадост, това човек да се разболее е най-лошото нещо на света :(
Надявам се Калоян да се оправя бързичко!