BgLOG.net
By queen_blunder , 29 January 2008

Поредният учителски казус, над който днес блъскахме глави учителките на първи клас. В съседната паралелка едно момче, нека го наречем Любо, и едно момиче, на което ще му дадем името Ани, си играят от известно време на играта „Цун-цун”. (Имената са измислени, но децата са си съвсем реални и са ученици в І клас.)

Предполагам, че се досещате в какво се състои играта. Просто двете дечица се скриват зад отворената врата на шкафчето и се... целуват продължително по устата. Така, както са виждали, че правят възрастните влюбени хора. А подобни гледки са често и навсякъде: на улицата, по телевизията, в интернет, медиите и т. н.

Майката на Ани не одобрява тази игра. Заявява в присъствието на учителката, че не й харесва нейната дъщеря да продължава да се целува с момченцето. Само че днес учителката отново вижда, че двете деца са се усамотили зад шкафчето. Извиква момиченцето и му припомня какво е казала мама съвсем скоро. Ани отговаря буквално следното:

- Госпожо, ама знаете ли пък на мен колко ми е хубаво?

А сега де?! Как да постъпиш? Първо трябва да си отговорим на въпроса това невинна детска игра ли е и какво по-точно изпитват децата, целувайки се уста в уста. Трябва ли да се намесваме и ако трябва - как? Фактът, че майката не е съгласна тази игра да продължава, означава, че трябва да се вземат някакви мерки. Но какви? Освен това въпросът е изключително деликатен, защото всяка по-груба външна намеса може да причини трайни деформации на психиката.

Ще се допитаме и до психолог, разбира се, но той е на половин щат при нас и му е трудно да огрее навсякъде. Ние обаче също сме и психолози, и педагози, така че от нас се очаква компетентно да разрешим проблема, ако има такъв.

Едната колежка сподели мнение, че може би майката не е достатъчно мила и ласкава към дъщеричката си и затова детето, което изпитва желание да бъде галено и целувано, задоволява своята потребност по друг начин. Да, но ако майката започне да обсипва детето си с милувки, дали то ще престане да търси целувките на своя съученик? Ще се получи ли тази замяна на ласки?

Самите деца съзнават, че вършат нещо тайно и нередно, и затова се крият. Понякога разрешаването на забранявани до този момент неща действа като решение на проблема. Щом вече не е забранено, значи не е интересно. Да, но как ще се отрази подобно отношение по въпроса от страна на учителката върху възпитанието на другите деца? Пък и отново ще повторя – майката не е съгласна нещата да останат в сегашния им вид.

Класната каза, че обмисляла да им обясни как чрез целувката се предават болести, но се въздържала, защото това ще повлече още въпроси, на които трудно ще се даде убедителен отговор.

Пиша постинга с намерението да се допитам до всички тук: учители, родители, ученици, които имат мнение по темата, и с молбата да помогнат със съвет. Как да обясним на две седемгодишни деца, че първо трябва да пораснат за нещо, което обаче те вече са опитали и са установили, че им носи особено удоволствие?

Legacy hit count
3554
Legacy blog alias
17111
Legacy friendly alias
Играта--Цун-цун-
Размисли
Нещата от живота

Comments31

TatianaDimitrova
TatianaDimitrova преди 18 години и 3 месеца
Това ми напомни един случай с детето на моя позната.Момиченцето беше в детска градина ,когато се случи и майка и ни го разказваше шеговито по кафета."Днес ,като се прибра, Михаела ми сподели развълнувано: Мамооо,ако знаеш днес зад пердето каква целувалница бешеее!" Естествено никой не и забрани и после ,когато Михаела стана моя ученичка в началното ,не  е проявявала такъв интерес към тайното целуване.
Мисля,че децата заслужават да сме откровени с тях и напълно спокойно може да се обясни какви видове целувки има.Защо да не споменем кога точно се целуват момче и момиче, на каква възраст и по каква причина.
hrabrova
hrabrova преди 18 години и 3 месеца
Аз си мисля, че учителката трябва да разговаря с родителите и ако трябва да се консултират(родителите) с училищния психолог. Хипотезите са много за това поведение. Спомням си бяха ни раздали някакви презервативи в РИОКЗ при заверка на седмичното разписание и аз ги бях оставила на бюрото у дома. Щерката беше на 6 години и ме попита :
-Мамо какво е това?
За части от секундата се замислих, но реших да не я лъжа.
- Презерватив- отговарям.
- Какво е това "преварзетив"? и до днес си говорим откровено за секса и отношенията между половете. Мисля си, че родителите са хората които трябва да възпитат у децата усещането че секса и всички там ласки между мъж и жена не са срамни , нито забранени и се правят когато им дойде времето. Мисля си че успях да и внуша че това е нещо много интимно.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Да, родителите в случая имат ключова роля, но нещата се случват в училище и затова учителката е длъжна да реагира по най-правилния и адекватен начин. Майката я ангажира с позиция, която включва забрана. А ние знаем колко е вредно да се възпитава чрез забрани. Те често пъти имат обратен ефект.

От мнението на TaniaN разбирам, че нещата не бива да се раздухват, защото се очаква да отшумят от самосебе си. Откровен, спокоен разговор по тези въпроси е най-доброто, което може да се измисли, но разбира се, темата е отворена и за още предложения.
hrabrova
hrabrova преди 18 години и 3 месеца
Куини, родителите са част от ставащото в училище. Дискретен разговор по въпроса с родителите и на двете деца според мен е изход от ситуацията. 
Donkova
Donkova преди 18 години и 3 месеца
И на мен ми се губят едните родители в историята - тези на младежа. Мисля, че е разумно да ги поканите заедно. Друг въпрос е, че на госпожата, която се опитва да вмени на училището роля която й принадлежи (родителката на девойката с приятните усещания), това да влезе в контакт с родителите на другото дете трябваше да и хрумне преди да представи искането си на класната. То нали в това е проблемът на българското училище - всички, които не работят в него, очакват то да им реши всякакви проблеми, но като опре до ресурсите, които да се вложат в същото "универсално средство" за решаване на проблеми - изведнъж почват да говорят за някакви "20 часа раб. седмица" и "големи ваканции".
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 3 месеца
   Ако се заостри вниманието на децата и се подчертае, че има проблем, според мен, ще стане по-лошо! И в никакъв случай психолози и други светила да не объркват децата! Дайте им време, (е, не много, но поне 2-3 дни) и  тази игра  ще им доскучее като всички останали!  Ако - не, тогава само майката е тази, която може да обясни спокойно и разумно и с много такт и обич на детето си, че това е нещо, което правят хората, когато пораснат!  Чужди хора могат само да навредят! Не знам, аз поне така чувствам нещата, но всеки има право на мнение! Майката е тази, която трябва да бъде мотивирана да говори с детето си, а не да се крие зад психолози и педагози! Все пак тя е най-близкият човек, на когото детето вярва и се доверява безрезервно!
    Това е моето мнение, Кралице, ако мога да помогна, изобщо!
    С поздрав и уважение!
Shogun
Shogun преди 18 години и 3 месеца
Наистина, много интересна е тази майка! Ако учителката ходи след момиченцето през цялото време в училище и следи то да не се "цун-цун"-ква, ами детето просто ще си играе другаде на същата игра! Колко наивна техника на забрани... Докато, ако говори тактично с детето си и след това престане да се занимава с темата, интересът бързо ще спадне...
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Благодаря за ценните мнения. Важно е да си сверим часовниците, защото подобен проблем може да се появи и за в бъдеще при друг учител.

На мен ми е все още трудно да си представя как би протекъл откровеният разговор с детето на тази тема. Трябва да го убедим да почака, докато порасне, а как ще се мотивираме, след като то вече е изпитало удоволствие?
dorodtea
dorodtea преди 18 години и 3 месеца
Дойде ми наум една хрумка на прима виста,без да съм сигурна в резултата.Нека се обърнем към гениалните приказки ,достъпни за деца.Принцът целунал жабата и тя се превърнала в красива принцеса,но тя е била голяма.А какво би станало,ако малкият принц целува непрестанно малка принцеса?Може би когато се превърне в истинска  и голяма принцеса,нейните устни ще бъдат увяхнали и сухи ,така тя ще загуби от красотата си!?!?Затова малките принцеси целуват само своите близки по бузките,гушкат се в тях ,за да се превърнат в истински красавици!!!
galina_fr
galina_fr преди 18 години и 3 месеца
Куини, определено очертаваш проблема с това изпитано удоволствие...Мисля, че на момиченцето трябва да се обясни, че това е една игра за по-големи деца, а удоволствието, което изпитва сега я отвлича от важни неща. Моето мнение е, че с такава забраняваща майка ролята на психолога ще бъде за учителката, тя е човекът с авторитет. Не одобрявам едно раздухване на случая с привикване на двете семейства, защото съм сигурна, че децата ще бъдат въвлечени в "дискусията", от което ще им остане крайно негативен спомен за целувката и целуването въобще.
Във връзка с това искам да споделя за едни други целувки - сутрин при раздяла с родителите на децата от детската градина. В групата ми има един баща, който всяка сутрин целува детето си по устата. Същото се случва и с едно момиченце от другата група, което се довежда от приятел на майката. И в двата случая съм против това, което виждам, но не се намесвам. За мен това е твърде интимен кръг от преживявания. Бих искала да чуя и вашето мнение, моля.
ranvia
ranvia преди 18 години и 3 месеца
Моето предложение за обяснение на децата: Да, винаги е приятно да те целуват, когато мама и татко те целуват е хубаво, когато мама целува татко и на двамата им харесва, когато вие играете също е приятно. Но мама те целува, защото ти си нейното детенце и те обича. Когато се целуват момче и момиче, както мама и татко, 
те показват с целувката, че се обичат и искат да имат и да се грижат за детенце - това си ти. Когато играете на цун-цун, ти не си майка на Любо, нито пък двамата искате да имате свое детенце - самите вие още сте деца. Целувката е много хубаво и приятно нещо, но тя означава чувства и желания. Когато няма истинка причина за нея, става папагалско повтаряне на нещо, което сме видяли, но не разбираме. Ако мама целува всички деца, ти няма да си мислиш, че те обича. Целувките няма да показват, че ти си специална, а само, че на мама й харесва играта цун-цун. Ако всички постоянно се целуват, после няма да има с какво майката да покаже на детето си, че го обича, или пък мъжа и жената да покажат един на друг, че
искат да живеят заедно и да си имат детенце.
hrabrova
hrabrova преди 18 години и 3 месеца
Куини какво се случва с тези деца, как се развиват нещата, продължава ли играта?
Kalabria
Kalabria преди 18 години и 3 месеца
 Еми да погледнем и от комичната страна : момиченцето ще бъде подготвено =)  за по-нататъшни действия като порасне. Според мен тези родители (на момичето и на момчето) имат нужда от консултация с психолог. Не може да разбереш,че детето те се целува в първи клас и да кажеш на учителя еми оправяйте се ама не искам да е така. Еми не може така. А пък тези 7 годишни лепата май избързват :D харесвайте си се... Станете 4-5 клас минимум и си се целувайте.... Нямам кой знае колко обективно мение, защото съм само една седмокласничка, но както някой по-горе беше казал на децата ще им писне по някое време и само ще се оправи всичко. Друг е въпросът с родителите.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Храброва, не съм питала колежката и не зная как се развиват нещата. Мисля, че Калабрия е права, че може и да им писне на дечицата и да приключим с терзанията.

Харесаха ми предложенията на ranvia и dorodtea. Мисля, че в подобна ситуация биха свършили чудесна работа :)

Галка, да, проблемът се корени в изпитаното удоволствие на тази възраст. Но пък за нея също така е характерно, че дори и най-интересната игра сравнително бързо омръзва.
galinatrifonova
galinatrifonova преди 18 години и 3 месеца
Целувката между двете деца отключва проблем, който възниква пред мен във всяка подготвителна група, която водя. Проблемът за началото на половото и сексуално възпитание. Някои наричат възрастта 6-7-8 години "първи пубертет" и аз във всяка подготвителна група, която съм водила до сега, съм наблюдавала "откриването" на другия пол, засилен интерес към любовните и сексуални сцени във филмите, истински любовни чувства и чувство на ревност, дори имитация на наблюдавани сексуални актове. Винаги има и по едно-две деца, които мастурбират по време на обедната почивка. Обикновено за тези неща не е прието да се говори и когато съм искала съвет от психолози или лекари как да постъпвам в такъв случай, никой до сега не се е ангажирал с отговор. А това е много отговорен момент в сексуалното възпитание на децата. Момент, който ние оставяме "за после". Кога после? Когато завършат училище и заедно с това са далеч напред в познаването на сексуалните техники и далеч назад в изживяването на любовните емоции от нас? Не ви ли се струва че от тук започва разделянето на Пътя на нас и децата? Или на живота на децата на явен и таен? Тъй като няма учебник по сексология за учители на детски градини и начални училища, мисля си, че учителят може да избира поведение в съответствие със своя морал и съзнанието си за мятото си в живота на конкретното дете и неговото семейство. Лично аз не оставям нито един такъв случай без мое действие. И то е в широк диапазон, в зависимост от това дали става дума за истински чувства в децата или в имитация на видяното от тях на живо или по телевизията: разговор с отделното дете или с групата като цяло (ако цялата група е въвлечена в изживяването по един или друг начин), задължително разговор със семейството (особено ако то не контролира гледаното по ТВ), смяна на позата на детето в леглото и леко милване по главата докато заспи....Важно е да се помнят две неща: че чувствата на децата в този момент са истински и ние не можем да ги накараме да ги оставят просто така в ъгъла докато пораснат и че нашето поведение в този момент е определящо за по-нататъшното сексуално възпитание на децата. Родителите също се нуждаят от нашата помощ в този момент. Откритието,че детето им изживява нещо от сексуалната сфера на тази възрат за тях е толкова кощунствена и те се чувстват толкова виновни, че веднага се опитват да отхвърлят голямото бреме на тази вина. И кого да потърсят за съдействие(или за прехвърляне на вината), ако не учителя?! Това е един от случаите, в които те се нуждаят истински от нашата професионална компетентност. И ако ние успеем да сме полезни в този момент - печелим доверието им. Ако си затворим очите, негласно признаваме пред детето, че това което правят е толкова лошо, че дори не искаме да говорим за него. И то никога или много трудно ще се довери на възрастен по-нататък в овладяването на сексуалното познание, поведение и развитие на любовното чувство.Какво чудно има тогава в разюзданите сцени, които се наблюдават в училищата, след като децата знаят, че ние сме абдикирали от тази страна на техния живот?
Любовта е прекрасна, тя е началото на всички начала и част от нашата мисия на Земята е с мъдрост да водим децата по пътя към нея......  
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Страхотен коментар! Благодаря!

Бих подчертала, че както в детската градина, така и в училище, се изпитва остра, крещяща нужда от беседи с учениците на сексуална тематика. Но как да стане това? Лично аз не се чувствам подготвена по простата причина, че в България учителите изобщо не се обучават да бъдат компетентни в тази област. Смятам, че трябва да се преминава през специални курсове, а не всеки учител да решава според собственото си светоусещане как да реагира в дадена ситуация. И понеже сферата е изключително деликатна, предпочитам да не навлизам в нея, което, абсолютно съм съгласна, също е много грешна позиция.
Gennnnn
Gennnnn преди 18 години и 3 месеца
Защо не оставите децата да се нацалуват.Като им омръзне ще спрат.Куини ако не  знаеш има ден и на целувката.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Ген, твоят коментар ме разби! Но пък е хубаво да се прочетат всякакви мнения  и предложения :-)

Знам за деня на целувката. Нали лично аз ти казах за него - забрави ли? :-)

shellysun
shellysun преди 18 години и 3 месеца
Там е работата, че не им минава. Моите в градината даже и се "поожениха". Имаше булки, ревност, подли номера за измъкване на желания ерген, музика, рокли... Вярно, че след цялото театро интересът към темата спадна. Но не мисля, че къквото и да било от този род трябва да се оставя без коментар, защото възрастта е неподходяща за изпитване на подобни специфични удоволствия. Още повече, че родителската забрана в случая не играе абсолютно никаква роля. Интересното е, че след "омъжването" едната госпожица, която категорично се измъкваше от самостоятелното обличане, изведнъж се усети пораснала. На следващия ден след "ритуала", както обичайно поиска да и обуя чорапите и аз на шега и отвърнах: "Айде сега, на омъжена жена чорапите ще и обувам!". Каква беше изненадата ми! - след пет минути дойде да ми се похвали, че сама се е обула. Това ме кара да се замислям, че присвояването на социални роли, неприсъщи за дадената възраст, дава на децата така желаното усещане, че вече са големи. Но границата на тази "големина" трябва да е много ясно сложена, както от учители, така и от родители. Иначе в шести клас може и бебета да гледаме!
galina_fr
galina_fr преди 18 години и 3 месеца
Има една страхотна книга на Хаим Гинът "Децата и ние (Нови решения на стари проблеми), превод от английски на издателство БУЛВЕСТ-2000. Ще си позволя да цитирам: "Родителите могат да упражнят лек натиск срещу самозадоволяването, не защото е патологично, а защото не способства развитието - то не води до социални връзки или личностно израстване. Натискът обаче трябва да бъде лек, инак ще взриви намеренията ни. Решението е в това, така да ангажираме детето с нежността и интереса си към обкръжаващия свят, че самозадоволяването да не бъде единственото му средство за удовлетворение. Основното удовлетворение на детето трябва да произлиза от личните му връзки и постижения. Когато това стане, епизодичното самозадоволяване не е проблем, а само допълнителен изход..."
Може би не съм права, но аз също смятам тази сфера за твърде интимна и не бих си позволила да се намеся чрез разговор/и с родителите. Едва ли те не са забелязали какво прави детето им, бих взела отношение само ако се поиска моето мнение. Да, сменям позата на детето, гледам то да е на легло по-близо до мен, но не се намесвам по друг начин в този момент чрез физически или вербален контакт с него. В повечето случаи само смяната на позата вече има ефект. Мисля, че така се опитвам да не преминавам онази граница, която е индивидуална за всеки човек.
TarraNova
TarraNova преди 18 години и 3 месеца
 Куини, има едни много хубави книжки на Мари Клод Моншо(извинявам се, ако не е точно така името) - "Бебе на нулева възраст" и "Истината за бебетата". Те са много подходящи за начало на сексуалното възпитание в начален курс. Всичко в тях е представено много деликатно и красиво. Аз използвам  " тези наръчници по сексуално възпитание за най- малките" в часовете на класа, откакто съм ги открила. Много ми помагат в различни ситуации. Първата книжка я разглеждаме  в първи клас. Провокира доста усмивки и въпроси у децата  и се получава доста непринуден и откровен разговор.
Kalabria
Kalabria преди 18 години и 3 месеца
Хувамо.. Незнайно защо прочетох всички мнения в поста =D Да ви кажа... Нещо не ми се връзва дребоди на 6-7-8 год. да се "самозадоволяват". Може би защото гледам на това под по-различен ъгъл защото ако тяхното е пъри пубертет аз съм във "втория" =D . На Куини последния коментар ме накара да си спомня нещо. Значи в четвърти клас нашата супер-яка психоложка (май вече прекалявам =) дойде да ни говори за любовта. Лошото е,че в момента не си спомням за какво ставаше дума (сигурно защото пак си мислех колко е готина и се отпелсвах =D), но смятам,че имаше някаква дори и минимална полза от всичко това. Госпожата ни по биология и химия води СИП Здравно образование и всяка година имаме празник за 1 декемви. То за това знам много неща за спина :).Та в този СИП аз не съм записана защото нямам време, но дори да имах нямаше да се запиша. Хората, които са там ги интересуват главно сексуалните теми. В смисъл и аз не мога да обесня, но те са от тези мн "отворените" дето бягат от часове и т.н., по дискотеки. Сещате ли се? Госпожава много пъти ни е казвала, че ако имаме някакъв въпрос свързан със сексуалната грамотност винаги можем да се обърнем към нея за съвен. И това според мен е доста послезно... Не знам какво общо има коментара с поста, но се надявам да съм ви дала нещо полезно =).
P.S.: Съжелявам, ако имам много грешки, но нещо ми става тия дни с писането...
hrabrova
hrabrova преди 18 години и 3 месеца
Знаете ли напира в мен един въпрос от началото на дискусията. Как разбра майката за тази детска игра? Куини, ако имаш информация ще те помоля да я споделиш с нас.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Храброва, ще трябва специално да се осведомя от колежката. Днес отново пропуснах да си поговоря с нея по този въпроса, но както знаете: в училище си е една лудница.

Много благодаря за професионалните коментари по темата и препратките към полезни книги! Безценни сте!

Калабрия, "не ти се връзва", но е вярно. Чувала съм го от много колеги детски учители. Между другото те най-добре могат да обяснят защо това се случва.
Kalabria
Kalabria преди 18 години и 3 месеца
 Еми това е много странно. Защото... Чудя се под "самозадоволяване" дали имате предвит това, което аз си мисля, защото се имам за осведомена по тези теми. Или поне би трябвало да знам някои неща. И самозадоволяваме за такива дребоси :S ... Ако това е факт амога да кажа само: Не къде отива тоя свят =)
shellysun
shellysun преди 18 години и 3 месеца
 Защо се случва?. В действителност в детската градина се случва точно толкова, колкото и извън нея - просто при събрани 20 деца заедно това е видимо, иначе за този факт знае само семейството. Има свръхвъзбудими деца, които така снижават тревожността. Обикновено се наблюдава при хиперактивни деца, които трудно заспиват. Това го има като факт и в къщи, но в детската градина има и още две страни, освен конкретното дете - педагога и останалите деца, и ако в къщи родителите могат просто да подминават този факт, то заради самото дете и присъствието на други деца, педагогът няма как да го подмине. Индивидуалната реакция зависи от компетентността му. Детето в никакъв случай не бива да да бъде стресирано, защото товя може да окаже влияние в индивидуалните му нагласи по-късно при половото съзряване, а и защото спирането на самозадоволяването не зависи от волевите усилия на самото дете. Това е натрупано напрежение, чието снижаване трябва да се търси чрез включване на детето в подходящи дейности, чрез внимателно оглеждане и съобразяване на режимните моменти и най-вече чрез сътрудничество със семейството. Самозадоволяването в толкова ранна възраст обикновено има две основни причини - 1.има наличие на незадоволена потребност от друг характер, която детето се опитва да "запълни" или 2. случайно /при игра, при предхождащо възпаление на външните полови органи и.т.н./ детето е разбрало, че това му доставя удоволствие и след това го повтаря. В това няма нищо трагично, защото тези състояния са преходни - нашата задача е да помогнем на детето да "премине" през тях без да накърняваме психиката му. В действителност в изключително малко от случаите се касае за патология.
  Освен това, Калабрия, за да отговоря на въпроса ти - това самозадоволяване не е като другото; то не може да има удовлетворяващ край. Там е тънката нишка - да не се превърне в непрекъснат дразнител и в последствие в навик. Но пак повтарям, че решаването на проблема минава през работа със семейството.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Шели, много професионален коментар си направила! Благодаря! :)

Специално за Храброва да дам отчет по случая. Майката е разбрала за играта, защото дъщеричката й е споделила. В момента нещата са в застой, защото момченцето отсъства - болно е. А колежката е забранила да се отваря вратата на шкафчето, под претекста, че ще се развали, с което е попречила на децата да си правят скривалище.
hrabrova
hrabrova преди 18 години и 3 месеца
Аз не исках отчет. Съжалявам, че така си го изтълкувала. Просто мислех по въпроса какво се крие зад забраната на майката и очакването и учителката да се справи с приблема.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 3 месеца
Храброва, извини ме, ако съм те засегнала по някакъв начин! Казах "отчет", защото ми струваше известни усилия да се сетя, докато съм в училище, да попитам колежката какво е развитието по случая. Права си, че ако искаме да бъдем реалисти в наблюденията си и изводите, трябва да се проследят нещата докрай.
RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 14 години и 8 месеца
Според мен проблемът е не защо децата се целуват (това ми се вижда напълно естествено), а защо се крият зад шкафчето, когато се целуват. Знам и отговора - мамата е виновна - внушила е на детето вина и срам от този акт , а също и внушава вина у учителя, като прехвърля своята невъзможност да контролира ситуацията върху него. Да, ама не...тука основният фактор е е семейството!

 Върна ме много назад в спомените ми - във времето на първите детски целувки и влюбвания. Бях ного емоционално дете, много обичано и обичащо.  Имах много "годеници" както ги наричаше баба ми :). Искам да кажа, че вкъщи всичко се знаеше и се коментираше с много усмивка и разбиране. Получавах ценни съвети, на които се доверявах. Мисля, че този ми близък контакт тогава с домашните ми помогна да развия емоционалната сфера на чувствата си правилно и като влезнах в пуберитета..и после. Никога не съм  приемала проявлението на симпатия и любов за нещо странно и срамно..нито съм се замисляла тогава. Замислих се след като се омъжих. Мъжът ми и до днес се чуди, защо винаги се целувам толкова много с близки и приятели..фрустрира се от този факт! Аз пък го разбирам напълно - той помни моментите в живота си, когато майка му го е целунала - могат да се изброят на пръстите на едната ми ръка...Та, майката, де!!!


RositsaAtanasovaMin
RositsaAtanasovaMin преди 14 години и 8 месеца
Според мен проблемът е не защо децата се целуват (това ми се вижда напълно естествено), а защо се крият зад шкафчето, когато се целуват. Знам и отговора - мамата е виновна - внушила е на детето вина и срам от този акт , а също и внушава вина у учителя, като прехвърля своята невъзможност да контролира ситуацията върху него. Да, ама не...тука основният фактор е е семейството!

 Върна ме много назад в спомените ми - във времето на първите детски целувки и влюбвания. Бях ного емоционално дете, много обичано и обичащо.  Имах много "годеници" както ги наричаше баба ми :). Искам да кажа, че вкъщи всичко се знаеше и се коментираше с много усмивка и разбиране. Получавах ценни съвети, на които се доверявах. Мисля, че този ми близък контакт тогава с домашните ми помогна да развия емоционалната сфера на чувствата си правилно и като влезнах в пуберитета..и после. Никога не съм  приемала проявлението на симпатия и любов за нещо странно и срамно..нито съм се замисляла тогава. Замислих се след като се омъжих. Мъжът ми и до днес се чуди, защо винаги се целувам толкова много с близки и приятели..фрустрира се от този факт! Аз пък го разбирам напълно - той помни моментите в живота си, когато майка му го е целунала - могат да се изброят на пръстите на едната ми ръка...Та, майката, де!!!


By queen_blunder , 17 December 2007

Първокласниците са такива бебета, каквито не можете да си представите, ако не сте край тях. Ето какво се случило днес в класа на колежката.

...............................

Крис услужил с левче на Алис, защото тя нямала пари. Алис слязла в лавката, купила си ябълка за 30 ст. и се качила обратно в класната стая. Крис си поискал остатъка от парите, но Алис категорично отказала да му ги върне. Колежката се намесила и обяснила на Алис, че парите не са нейни, а на Крис. Алис се троснала с думите:

- Не, тази пари са си мои!

- Е, как са си твои? Та нали Крис ти ги даде, за да си купиш ябълка?

- Не е така, не ми ги е дал Крис! На мен лелята от лавката ми ги даде!

- Алис, лелята от лавката ти е дала паричките, които са ти останали след покупката. Тези пари се наричат „ресто”. 

В този миг на децата толкова интересна им станала думата „ресто”, че заповтаряли всички едновременно: „Ресто! Ресто! Ресто!”

Сладки са, нали? Още "ресто" не знаят какво е :)

Legacy hit count
779
Legacy blog alias
16495
Legacy friendly alias
Ресто---
Забавление
Смях до дупка! :)

Comments4

vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 18 години и 4 месеца
 Много сладко и мило! И поучително! - за добротата, взаимопомощта, егоизма и незнанието! Ето колко много неща има в една толкова ,иначе, забавна  случка,  но, ако се замслиш, можеш да стигнеш дори до начина на възпитание на двете деца! А те са невинни душици, каквото напишеш в тях, това възпроизвеждат!   
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
Да, такива подобни случки има по няколко на ден. Само човек да има време да ги отразява :)

Благодаря ти за оценката, професоре :)
stefanov
stefanov преди 18 години и 4 месеца
"Лелката от магазинчето не ми върна ресто." - ми казва първолаче в първите дни в училище.
Лелката е добра, винаги усмихната... Как така ще ощетява децата от ресто?! А колко ли пари събира дневно от нещастните дечица?

Оказа се, че детето вижда, че лелката дава нещо сладко на децата и  дори малко парички, а на него не дава, защото... то не е купувало нищо. Когато учихме какво е "ресто", но някой е забравил първата част от обяснението, че се ДАВАТ пари и се получава нещо в замяна + ресто.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 4 месеца
Стеф, а това, което ти разказваш, е още по-невероятно!!!

И колко правилно и точно сте обяснили какво е "ресто" :) Но не е само това - усеща се във всяка твоя дума обичта ти към децата. Нищо, че става въпрос за нещо толкова житейско като обяснението на една дума, свързана с пазаруването.

Имам предложение като извод от двете учителски мнения! Нека той да бъде взет под внимание от бъдещите автори на учебници за І клас, които непременно трябва да отделят поне един урок на тема "Как се пазарува в магазина".
By queen_blunder , 7 September 2007
Тази публикация е в отговор на голямото търсене на стихотворения за първокласника. Слагам някои по-известни творби, защото напоследък нямам много свободно време за блогване. Но, разбира се, който желае, може да допълни колекцията.

УЧИЛИЩЕ

Детенце хубаво,
пиленце любаво,
къде под мишница
с таз малка книжчица?

Отивам, бабичко,
макар и слабичко,
книга да се уча,
добро да сполуча.
 
Иван Вазов
............................

ПЪРВОКЛАСНИК

Да си първокласник - то не е шега.
Колко много грижи имам аз сега.

По часовник ставам - времето следя.
Мирно на чина си трябва да седя...

Пиша, пиша букви и чета на глас,
и разказвам ясно, и внимавам в час...

Много, много грижи имам аз сега.
Да си първокласник - то не е шега.

Калина Малина
...........................

ПЪРВОКЛАСНИЦИ

Първото звънче удари,
първи път събра ни в клас.
Колко весели другари,
колко радост в този час!

На редици подреди ни
нашият учител мил.
Тук и той преди години
малък ученик е бил.

Спря до Крум, помилва Петя,
като татко благ и строг,
и додето да усетя,
почна първият урок.

Георги Авгарски
...................................

ПЪРВИТЕ УРОЦИ

Много съм послушна,
много съм добричка,
много грижи имам –
аз съм ученичка!

Първите уроци
виждат ми се тежки –
как да ги науча,
без да правя грешки?

Четенето лесно,
писането лесно,
но от таз задача
иде ми да плача.

О, кога ще стана
толкова голяма,
че да зная всичко,
както знае мама!

Елисавета Багряна
..................................

УТРИННА ТРЕВОГА

Татко на юначето
тича за калпачето,
дядото и той,
разтревожен яката
с две дебели якета
гони внука свой.

Посред олелията,
мама му филията
маже с мармалад,
баба вика: „Милото
мляко не е пило то,
ще умре от глад.

А пък първолачето,
а пък то, юначето,
вика с гняв голям:
„Как, нима не виждате
колко ме обиждате
— мога всичко сам!"

Радой Киров
...............................

В ПЪРВИ КЛАС

Запя свойта песен
звънчето за нас:
- Здравей, златна есен!
- Здравей, първи клас!

Че радост голяма,
че песен, че вик!
Сега съм на мама
любим ученик!

Така е чудесно
на чин да седиш
и букви, и песни
в час да редиш!

Добрият учител
със топли очи
ти милва косите:
- Учи се, учи!

Ех, утрини ясни,
училищни дни!
- Здравей, първокласник! –
звънчето звъни.

Димитър Светлин
................................

НОВИТЕ ДРУГАРИ

Аз си имам вече
другарчета нови:
като ги повикам –
вече са готови.

Те песнички знаят
и приказки чудни;
вечер те са бодри,
сутрин – ранобудни.

Истина – не знаят
те игри безделни,
но пък са при мене
вечно не разделни.

И те не са вече
ни Петьо, ни Танка,
а новите книги –
новата читанка.

Елин Пелин
.........................

ПЪРВАЧЕ

- Мамо, я кажи на Крума
да не ме закача.
Със смях на мене да не дума:
Първолаче-лаче!

Няма ли и аз да мина?
Бил съм „първолаче”!
Ще го питам догодина
ще ли ме закача.

Трайко Симеонов
............................

ЧАНТА ЗА УТРЕ

Браво чедо, няма
липсваща тетрадка:
всичко по програма —
в първата преградка!
Сместил си пергела,
сместил си и блока.
С право съм ти взела
чанта по-дълбока.
Леле, ще те смажат
нотите, чертежът.
Милото, багажът
колко му е тежък!
Олеле, и прашка
в другата преградка!
И стрела с опашка
и перо на патка!
А и летви-саби,
и тояги-шпаги
с тез ръчички слаби
как ще носиш, драги?
— Няма нищо, мамо,
толкоз недей страда —
тежка ми е само
първата преграда...

Марко Ганчев
.................................

КЪМ УЧИЛИЩЕТО

Ученичка вече
се записа Лалка,
а пък мен не щяха,
че била съм малка!

Днес, кога ми каза:
„Сбогом, моя сладка",
и тръгна в ръцете
с молив и тетрадка,

толкоз домъчня ми,
чак ми се доплака!
Що и мен не взеха
заедно със кака?

Чичо Стоян
................................

АЗ БРОЯ ДО ПЕТ

Батко ми показа
своя първи клас.
— Буквичките — каза
тук научих аз.

Гледам - светла стая
с чинове безчет.
Колко са? Не зная.
Аз броя до пет.

Калина Малина
................................

УЧЕНИК

Ето на, порасна,
ученик си вече -
радостна и горда,
мама днес ми рече.

Примерен да бъдеш
цялата година.
Да четеш, да пишеш
мирничко на чина.

Да не се задяваш
с другите дечица.
Ще ти давам всяка
сутрин по мекица.

Всичкото добре е,
дето казва мама,
но една ме плаши
тук беда голяма.

Как ще ставам рано
сутрин да отивам,
като без да искам,
все се поуспивам!

Стария будилник
трябва да навия –
щом като се съмне
утре, да забие.

Рано да се вдигна,
да не закъснея –
всички да ме гледат
и да ми се смеят.

Елисавета Багряна

Legacy hit count
158765
Legacy blog alias
14550
Legacy friendly alias
Стихотворения--посветени-на-първокласника
Училище

Comments7

Vili_vb
Vili_vb преди 18 години и 8 месеца

                 

       Научилище

  Будилникът ни весел

  Крещи “Не закъснявай!”

  И радиото с песен

  в зори ме поздравява.


  А мама премени ме,

  подаде ми букетче.

  Букварът с мойто име

  на бяло етикетче


  е в чантата отдавна.

  И баба за сполука

  разля вода, та славно

  да му върви на внука.


  Какъв е празник вкъщи,

  как всички са прекрасни.

  И мама все прегръща

  своя първокласник.


  Аз вече сам усещам,

  че по-голям съм станал.

  Навънка ме посреща

  дружината засмяна.


  И слънцето синее,

  и все ни придружава.

  В училищната стая

  с нас влиза и остава.

              Димитър Светлин

queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Чудесно стихотворение! Благодаря ти, Вили! :)
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 8 месеца
Здравей, училище любимо!
Запей, звънче, със ясен глас!
Пораснах в детската градина,
а днес съм вече в първи клас.

............................................

Всичко първо е красиво.
Първа песен, първи час.
Ала няма по-щастливо
от детето в първи клас.

Чанта - люлка за буквара
и боички за дъга.
Утрото врата отваря
и ме води за ръка.

Бронзово звънче разсмива
всички птичета край нас.
Вижте колко е красиво
да отиваш в първи клас.

............................................

Татко рано стана да се труди.
Мама ме целува и ме буди.
И ме гледа – грейнала звездичка.
И ми казва: Днес си ученичка.

Чантата със пъстрото букварче –
мойто ново истинско другарче,
вземам и в ръката карамфили –
тръгвам към училището мило.

Баба каза – Колко си мъничка!
Аз отвърнах – Днес съм ученичка!

..............................................

Мойта нова пъстра чанта
аз ще взема в тоя час,
на училище ще ида,
ще постъпя в първи клас.

Сбогом вече на игрите,
аз работя с календар.
Свети с шарени корици
моят хубав нов буквар

........................................

Сложих чантата на рамо.
Ето, тръгвам вече,мамо,
нямам време да се бавя
нещо аз да не забравя.

Шаро иска да играе,
скача и по мене лае.
Чуй звънчето, Шаро, бие
до игра сега не ми е.

Бий звънчето с весел глас -
ученик съм вече аз.
Бий звънчето с весел глас –
ученик във първи клас.
Terkoto
Terkoto преди 18 години и 8 месеца
Ех, жалко , че се получи така. Написах ги в колонка. Но май не направих нещо както трябва. Надявам се , че ще схванете смисъла.
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Няма проблем :) Оправих ги. Благодаря ти за хубавите стихчета :) 

Когато си направиш акаунт при нас, ще можеш и сама да си редактираш коментарите и постингите.
Vili_vb
Vili_vb преди 18 години и 8 месеца
               Аз съм вече първолак
  
    
Хей, училище, здравей!
     Днес пристъпвам твоя праг.
     Септемврийско слънце греей -
     аз съм вече първолак.

     Ученик съм вече аз,
     всички буквички ще знам,
     щом започвам първи клас -
     значи вече съм голям!
                           Г. Джилянов
queen_blunder
queen_blunder преди 18 години и 8 месеца
Благодаря отново, Вили :) Аз непрекъснато си откривам грешки в постинга, за което моля да бъда извинена. Дано да няма повече, но иначе няма да се обидя, ако някой ми помогне да поправя някоя, която не съм видяла.

Ето едно стихотворение, което ни е познато повече като песничка.

Първокласник

музика Борис Карадимчев, текст Ангелина Жекова

Трети път отварям
чантата дълбока.
Сложих ли буквара,
молива и блока?

Тръгвам най-накрая,
мама ме целува.
Ах, да си призная –
страшно се вълнувам.

Вярвам, че със мене
всички сте съгласни.
Празник този ден е –
аз съм първокласник!

Линк за теглене на песничката

By queen_blunder , 25 January 2007

В днешно време всяко училище се бори да има колкото се може повече ученици, защото от това зависи сумата, която се отпуска за издръжка (тя е на брой ученик), а и в най-скоро време този факт ще се отрази и върху заплащането на учителите.

Ето защо някои хора действат на принципа „Целта оправдава средствата”, в който обаче се имат предвид най-вече недостойните, непочтените методи и средства.

Миналата година по време на набирането на първолаци една колежка стана жертва на една такава долнопробна рекламна кампания – всъщност жената и до ден-днешен не знае за това (само подозира), защото аз и моята приятелка й спестихме неприятната информация. За да я елиминира, друга колежка се беше погрижила да пусне някаква грозна мълва по неин адрес. Така и не разбрахме какво точно е съдържанието на измисления слух, защото жената, от която научихме какво се е случило, отказа да навлиза в детайли. Резултатът – няколко деца се отписаха от класа на злепоставената колежка и преминаха в друга паралелка.

Тази година моята съпаралелна я усещам, че действа горе-долу на същия принцип.

След като подготвих тържеството за детската градина, изнесохме го с нашите ученици, а тя дойде само да гледа; след като направих на компютъра в чернобял вариант коледните картички за дечицата, а нашите ученици имаха само да ги оцветят (понеже нямаме мастило за цветния принтер); след като написах на компютъра списъка от 250 деца, които, според регистрацията в общината, би трябвало да са подлежащи на обучение и раздадох адресите на колегите за обхождане; след като направих рекламни обявления, че приемът е започнал, разнесохме ги в градините и разлепихме из квартала с другата ми колежка; след всичко това, за моя изненада, веднага след обявяването на приема се юрнаха родителите на 5 бъдещи първолака и се записаха в нашето училище с желание техните собствени деца да бъдат ученици на въпросната ми колежка, която не си мръдна пръста нещо да свърши.

Добре, няма лошо, но сега се питам на какво основание колежката ми е по-предпочитаната.

Първо: тя е с полувисше образование, което дори не е по нашата специалност, но понеже е в заварено положение и с връзки, явно ще си векува в нашето училище. Но и това невинаги има значение в нашата работа, защото тя евентуално може да е някой самороден талант, който не желае да завърши висше образование.

Да, но аз виждам какви са й възможностите като педагог! Нея главно я интересуват клюките: кой родител къде работи, колко пари печели, как са се обзаведели вкъщи, кога са си сложили дограмата и др. Снобското е силно развито у нея и според мен я успя да го предаде на своите четвъртокласници.

Второ: тя не се подготвя за уроците, които предстои да преподава. Няколко пъти с моята приятелка я „хващаме”, че не познава учебното съдържание. Последният й хит беше, когато каза, че растенията приготвят храна в корените си. За жена с близо двайсетгодишен стаж като учител и при положение, че за фотосинтеза се е учило винаги – със или без използването на терминология – за мен това означава, че тя преподава, без дори да надникне в тези учебници.

Преди време си направих с нея един експеримент – накарах я тя сама да обобщи резултатите на своя клас, а пък аз ще направя обобщението за всички класове и тогава прочетох бисери, които издаваха непознаването на професионалната ни терминология (а тя се овладява с четене на методическа литература). Ще дам примери за това как се беше изразила:

Типични грешки, допуснати от учениците по български език:

- кога се пише в края на думата И и кога Й.


Типични грешки по математика:

- при поставяне на знак >,< или =, когато има действия от двете страни.

Аз обаче имам един недостатък, че като стана свидетел на нещо нередно, ми е трудно да си замълча. Попитах я съвсем простичко как го постига този номер, че за нея има вече пет записани дечица. Тя се извъртя към мен и с апломб ми отговори:

- Ами аз съм си изградила име бе, Поли! Аз работя за имидж!

- Така ли – викам, - а ние с другата колежка не работим за име? И според теб как се работи за име?

- Ами как!? Ако аз съм родител на първокласник, ще попитам при кого да си дам детето да ми го учат, и ще го запиша при този, когото ми препоръчат.

А истината е, че аз отлично знам как става това. Формулката е простичка. Ставаш по-близък с една-две по-контактни майки от сегашния ти четвърти клас, които всеки ден си пият кафето в квартала, угодничко им подшушваш, че ти предстои набиране на първокласници и това те вълнува, и тъй като майките очакват в края на годината техните деца да завършат с по-висок успех, ти правят една отлична PR кампания.

Но това може да се случи само в София или в големите градове, където хората си остават непознати едва ли не за цял живот, а в по-малките селища, където всички те познават, тези номера не вървят.

Всъщност аз виждам изхода от това положение и той е свързан именно с прозрачността. Вместо да се налага строг пропусквателен режим за родителите или пък да се пускат родители, само когато възникне някой конфликт, може на тези хора да им се даде възможност да видят с очите си кой учител как преподава. Да се въведат така наречените «отворени врати», които всъщност са часове, в които родителите идват на гости при нас и наблюдават протичането на учебния процес.

Legacy hit count
4215
Legacy blog alias
10772
Legacy friendly alias
Как-се-провежда-кампания-за-набиране-на-първокласници-в-София
Невчесани мисли
Нещата от живота
Училище

Comments11

ananan
ananan преди 19 години и 3 месеца
Последната идея е най-работеща! Открити уроци, по няколко в края на всяка учебна година - да се види нивото на нецата и подхода на учителя и така всеки родител да е свобосен да избира!
Мисля, че ако някой директор го въведе това с решение на ПС - никой от МОН не ще му направи проблем. В крайна сметка - това си е политика на училището, което вече трябва наистине да се заема най-сетне да печели ученици!
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Не ми е в стила да пиша постинги, в които да оплювам някого, особено колега. Затова държа да обясня, че гореизложеното го публикувах съвсем съзнателно, защото това не е единичен случай в системата на образованието, а масово явление. Само който не е бил начален учител, не се е сблъскал с проблем от подобно естество.

Типично за по-слабите хора, независимо къде и с какво се занимават, е да постигат целите си с нечестни средства. В нашата сфера един сериозен проблем е, че резултатът, продуктът, който ние, учителите, създаваме, няма материален характер и трудно се измерва.

На тази база възникват и идеални условия за невярна, субективна преценка на учителската работа. Като се започне с това, че неудобните учители, онези които си позволяват да кажат открито мнението си, в повечето случаи са низвергнати от управляващите - имам предвид всички, които стоят над тях в тази много странна и измислена йерархия - и се стигне до лесно осъществимата възможност да опетниш, или опозориш, колегата, който е стигнал по-далеч в професионалното си развитие от теб. И както обичат да казват някои: щом се пусне слух, че сестра ти е лека жена, върви после доказвай, че нямаш сестра.

За мен професията ми е с най-голям приоритет в моя живот. Стремя се ежедневно да подобря качеството на онова, което правя, и не спирам да експериментирам. Не ми е безразлично каква обществена оценка ще получа, затова няма да мълча, когато се правят опити за нелоялна конкуренция. Искам да участвам в честно състезание, в което да се види кой колко е научил, кой какви педагогически способности и умения за общуване с учениците е придобил, кой следи новостите и се самообразова постоянно. Това мое желание може и да си остане несбъдната мечта, заради грешната система, в която живеем, но аз няма да спра да се надявам, че един ден всичко ще си дойде на мястото.

Искам да се обърна към родителите, чиито деца предстоят да станат ученици.

Скъпи хора, когато решите да се насочите към определен колега, в чиито ръце ще поверите възпитанието и образованието на своето дете, моля ви не се доверявайте сляпо на слуховете и приказките по адрес на учителите, които се разпространяват. Когато някой тръгне да ви убеждава колко велик педагог е даден учител, попитайте, поинтересувайте се този учител какво има зад гърба си, какво е постигнал:

1. Висшето образование е нещо задължително в днешно време;

2. Би било добре, ако този човек има стремеж да се квалифицира и реално върви по този път;

3. Работата с учениците също може да се назове с конкретни факти и сведения;

4. Опитайте се да установите някакъв личен контакт с посочения учител и поговорете с него;

5. Наблюдавайте го отстрани как общува с децата - това също може да ви даде вярна насока.

Предварителната информация, взета от личните ви впечатления, ще ви спести бъдещи разочарования, а също така няма да се позволи на разни хора да заблуждават обществеността, понеже преследват някакъв личен интерес от цялата тази работа.

Ани, трябва да проумеем, че родителите са третата много важна страна от образователния процес и като такава - да бъде неразделна част от него. Няма нищо лошо и опасно родителите да бъдат сред нас, защото те биха били най-добрите ни сътрудници. Така се печели доверие, така се виждат нещата в най-истинската им светлина.
ananan
ananan преди 19 години и 3 месеца
Ами, това е навсякъде по Европа системата, доколкото съм информирана - поне за Белгия, Франция със сигурност мога да го кажа, да не говорим за американското образование, за което Таничка http://www.bglog.net/blog/tanichka?bid=9996  толкоз  цветно и подробно е разказала. Т. е. - най-добрите образователни системи, признати навсякъде по света имат родителското присъствие в училище като задължително условие, родителите са просто част от процеса, наречен училище. Ходят заедно на екскурзии, е, не всички майки, само които могат, канят се родителите редовно на училищните тържества, сбирки, проекти... Винаги когато сме били на посещение по проекти Коменски, е имало предвидена среща на родителите на учениците от училището с "гостите" от проекта - сиреч, с учителите от 3-5те страни, които участват и са на посещение в момента в страната. Така и обществеността научава много повече за страната България, например, за прекрасните ни момичета и момчета с отличен английски и визия като картини, комуникативни и чаровни (нали се сещащ, че играе здрав подбор преди тръгване! :-) и всъщност става така, че в тия проекти вършим работата на едно външно министерство, а оттам поне някой филм да ни бяха подали, а то само ги копираме пиратски разни красоти за България, с които събираме умовете и сърцата европейски....

Но аз се увлякох. Мисълта ми е, че всички трябва да погледнем на родителското присъствие в училище по нов начин и да го искаме като учители, като родители и като граждани. То може спокойно да се осъществи и без директиви отгоре! Просто като го пожелаем и го направим в нашия си клас, випуск, училище.

А за ударите под кръста сред началните учители при набирането на деца направо не ми се говори. Това е толкоз недостойна и жалка система! Още помня от първите си години като учител гледката: една възрастна, доста неугледна, а и простовата "госпожа", която обикаляше с мъжа си нашия вход на лов за първокласници. Някои хора я знаеха - тя си е отколе -  и не отваряха вратите си. По една време от асансьора слиза на площадката един третокласник и тръгва да си отключва вратата. Мъжът й се развиква отгоре - А! Ето едно дете! Дръж го! ... А тя изсумтя пред детето - остави, бе, той е голям тоя....

:-)
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Сигурна бях, че само колега най-добре може да ме разбере за какво говоря:)

Родителите са неразработена зона в системата на българската просвета, а в същото време в развитите страни отдавна са проумели, че без тях не може да се прави качествено образование. Питам се ние кога ще открием топлата вода...

Shogun
Shogun преди 19 години и 3 месеца
Навремето родителите са нямали правото и възможността да избират училище и учител за децата си. Районът е бил определящ.
Спомням си една забавна история, която майка ми ми е разказвала.

Когато брат ми е трябвало да тръгва в първи клас, районът ни се е сменил и вместо 34-то училище, където аз съм била ученичка, брат ми е трябвало да тръгне в 6-то училище. Майка ми е отишла да се разправя с директорката, че иска с брат ми да сме в едно и също училище. Директоркта я е изслушала и е казала: " Вие може и да успеете да смените училището на сина си, обаче много ще сбъркате. Учителката, при която е записана детето, е едно явление в нашето училище."
Майка ми се вслушала в съвета и никога не съжали за това.

След няколко години дойде ред на малкия ни брат да тръгва в първи клас. Същата учителка тогава започваше нов първи клас, обаче братчето не беше разпределено при нея. Майка ни не успя да го премести при поредната директорка, не прие възражения от рода на "ама те родителите нямат право на избор" и отиде да се разправя в Министерството. Този път въпросът беше - тази изключителна учителка на всяка цена!

Майка ми изложила проблемът си пред инспекторката. След като внимателно я изслушала, инспекторката казала: "Знаете ли, по онова време АЗ съм била директор на 6-то основно училище, аз съм ви дала съвета за тази учителка и съм много удовлетворена, че сте останали толкова доволна от нейното преподаване".
След което за моето братче са направили изключение, като дете от многодетно семейство (и на неудържима майка), и той учеше при същата учителка.

Сега нещата са съвсем други. Родителят не винаги има възможността правилно да се ориентира в изобилието от предлагани възможности. Една учителка, която набляга на неформалните контакти с майките, печели по точки пред тях и те естествено биха я препоръчали, като своя приятелка. За да бъдат родителите по-добре информирани, защо да не се правят наистина тези открити уроци, за да знаят майките и бащите наистина на какв човек поверяват детето си!

Сещам се за "Изпит" и Рада Госпожина...


queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Ами да, изпитът, който е провела Рада Госпожина, е бил публична демонстрация пред родители и пред цялата общественост на онова, което са научили нейните ученици. Вълненията й, които днес са се превърнали в нарицателен израз въобще за вълнения по време на изпит, са били свързани с притесненията и трепетите й за това как нейните ученици всъщност ще представят нея и работата й. 

Нели, това което ми разказваш за препоръката на директорката и за това, че тя се оказала съвсем права в преценката си, е свързано с едно друго време, в което нещата са били доста по-истински и по-прозрачни. В днешно време аз съм се нагледала на какво ли не, ама хайде да не си отварям устата, че и без това учителите не са на почит и уважение.
gigeneca
gigeneca преди 19 години и 3 месеца
Ами какво да се уважават учителите? 50% са полувисшисти,40%са някакви с други специалности,10% са учители които са си на мястото.А и заплатите? Нямам думи - смешно е. Имам чувство,понякога че се играе на училище.
Деца на които родителите са финансово добре,се толерират,а другите-да се оправят.Изобщо за българското образование има много какво да се каже.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца
Съгласна съм с теб! И трябва да се казва - затова сме тук. Нашият сайт е достатъчно добра трибуна, защото е доста посещавано място.
queen_blunder
queen_blunder преди 19 години и 3 месеца

Оказа се, че работата е много дебела – датира от времето, когато се борих срещу една директорка престъпничка, но не мога да ви разкажа цялата тази грозна история сега, защото съм все още твърде зависима от човека, който стои в основата на гадорията с набирането на първокласници. Но един ден ще го направя и много страшни истини за известни личности в нашата сфера ще блеснат онлайн.

loqman
loqman преди 19 години и 2 месеца
Така като Ви "слушам" нищо ново под слънцето. Все едно слушам собствения се глас. От което обаче не ми става по-хубаво. Каня се тази есен да сменям училището си именно поради такива проблеми , но от друга страна много ме е страх в къкъв нов колектив ще попдна. В стария поне се знаем и сме си свикнали. Има ли някой информация за ситуацията в 32 у-ще? Те са с нова директорка от около 2 години мисля, но не познавам никого там. Какво бихте ме посъветвали, да рискувам ли?
Terkoto
Terkoto преди 19 години и 1 месец
Здравейте, желая да запиша детето си тази година в 22 СОУ. Какво бихте ме посъветвали, добро ли е училището? Предварително Ви благодаря.
By TonyPanayotova , 31 December 2006

За стимулиране читателската активност на първокласници

Кои са тези думи.ppt

Legacy hit count
258
Legacy blog alias
31262
Legacy friendly alias
Кои-са-тези-думи
Български език и литература
Четене

Comments