BgLOG.net
By VqraNenova , 26 June 2011
Колеги, голяма част от нас работят с деца от ромски произход. Моля ви, споделете при вас получава ли се 100% успеваемост с тези деца, при условие, че първо трябва да ги научите на правилен български език, да им изградите навици, понеже не са посещавали детска градина, родителите са неграмотни и идват в училище само за удостоверения, които да им послужат за детски помощи? Не бих казала, че съм от най-младите учители. Относно заплатата 483 основна /с магистратурата и ІV ПКС/.

Петнадесет годишната ми практика ме е накарала да правя съпоставка и да търся начини и средства за преподаване, неописани в педагогиката с цел децата да се научат. Работила съм в перфектни класове със състав 80% българчета и 20% ромчета. Повярвайте ми, тогава имаше по-голяма успеваемост и се усещаше интеграция на ромите. Според мен, не бихме могли да интегрираме роми при условие, че са 100% в дадено училище. От кого ще вземат пример тези деца? Не ги упреквам, защото те не са виновни за социалното си положение и произхода. Упреквам всички директори и учители от нашия областен град, колкото и силно казано да е, които си подбират контингента с който да работят, ходейки до близките села и агитирайки децата от български произход да учат в градско училище. Нима в тези училища АБВ-то е по-различно?! Получава се "пресяване". Това за мен е въпрос на политика. Закриване на училищата в селата. Никой не се интересува, какво ще стане с ромите, които по този начин никога няма да тръгнат на училище и ще се говори за неграмотност! Подбор с кого да се работи по-лесно! Това е нашата реална България, колеги!


Legacy hit count
2761
Legacy blog alias
45533
Legacy friendly alias
Моля--споделете-
Размисли
Политика
Училище
Новото образование
Ежедневие
Психология и логика

Comments20

TonyPanayotova
TonyPanayotova преди 14 години и 10 месеца
    Вяра, убедена съм, че няма как да се постигне 100% успеваемост, защото учениците са различни. За съжаление през последните години освен при децата от малцинствата, ниски резултати има и сред българите. Причини много. А доколко успеваемостта от външното оценяване е реална, е друг въпрос. А за ударите под кръста при привличане на ученици, да не коментираме. Изобщо образователната система е в колапс...На ученика се гледа като на носител на 1 175 лв. и се правят какви ли не компромиси да се задържат тези средства, качеството на образованието се пренебрегва и последствията скоро ще блеснат - НЕГРАМОТНОСТТА ще обсеби всички сфери.
VqraNenova
VqraNenova преди 14 години и 10 месеца
Така е, Тони, няма какво да се упрекваме по между си! Друга слабост в образованието-делегираните бюджети! Една от точките за голямата неграмотност сред учениците . Борба за оцеляване! Колкото и пресилено да звучи е факт!
TatjanaJordanova
TatjanaJordanova преди 14 години и 10 месеца
Вяра, знаеш моето мнение. Много пъти сме говорили с теб по този въпрос. За да постигнеш успеваемост е нужен къртовски труд. Първо трябва да ги научиш да идват редовно на училище. След това не можеш да преминеш на нов учебен материал, без да са усвоили предишния.  Да накараш родителите поне съвсем мъничко да ти са в помощ. През последната седмица имах възможността да раговарям с доста хора ,които се занимат с този проблем, и когато разказвах каква е практиката при нас, те останаха учудени. Че няма необхванато дете , че знаем всяко дете къде е.

Проблемът е друг ,така наречените делегирани бюджети. На нас също ни подливат вода, но колегите едва ли ще тръгнат из квартала да търсят Иванчо защо не е на училище. След това в 4 клас пристигат втория срок неграмотни, защото идва външно оценяване и ние трябва да се чудим какво да правим с това дете.

Грозна картинка. Всичко е пари, приятелко!


RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 14 години и 10 месеца
Ох, за тази кражба на ученици не ми се говори, защото ще трябва да изпиша думи и изрази, неприлични за един учител. Не се тревожи, Вяра, и в Монтана картинката е същата. Колегите, особено от едно градско училище, толкова заобичаха ромските деца от селата, чието средищно е нашето училище, че започнаха да ги обикалят през ден, да ги агитират, да им обещават храна, превоз и обгрижване, че вече са смешни! Наглостта им няма граници, записват за І клас шестогодишни деца, не посещавали подготвителна група. Убедена съм, че до нищо добро няма да доведе делегирания бюджет! Чувам как незнаещи ученици минават в по-горен клас, за да се запази бройката! Много лошо!
galinawelinova
galinawelinova преди 14 години и 10 месеца
Колеги, дълго се колебах дали да се включа в дискусията. Не защото няма какво да кажа, а защото проблемите навсякъде са еднакви. 
Работя в София, в училище, което за няколко години се превърна в ромско. Причините са много, едната от които е демографската картина, а другата - интеграцията на ромите. Стана така, че приехме известен брой ромски деца, последва реакция от страна на българските родители и бързо-бързо училището ни стана вторично сегрегирано. 
Безспорно с ромските деца се работи по-трудно. Те обикновено не са посещавали подготвителен клас, речникът им е изключително беден, нямат създадени навици за учебна работа, а като прибавим и тоталното безхаберие на родителите картинката става доста мрачна. Винаги съм се питала  каква е тази интеграция като децата просто са изведени от едното ромско училище и са настанени  в другото. За да има истинска интеграция, според мен, трябва да има квота за ромски деца във всички училища. Просто процента роми трябва да е еднакъв навсякъде. Тогава и родителите ще си помислят дали да запишат детето си в другия край на София или в близкото училище, което предлага същите условия за учене и същото качество на образованието.
А за външното оценяване просто не ми се говори. Винаги съм се питала как така ще засичаш изхода без да знаеш откъде започваш. Трябва да има засичане и на входа, за да са съпоставими резултатите на всички. А то сега не е така.

shery61
shery61 преди 14 години и 10 месеца
Вяра, поздравления за поста! Не знам защо и кой слага минусите?! Картинката и при нас е същата- подбор на ученици! Интеграция НЯМА!  Мнението ми съвпада с твоето и на Галина. Както казва Тони много скоро неграмотността ще лъсне!
VqraNenova
VqraNenova преди 14 години и 10 месеца
Минусът въобще не ме притеснява Sheri. Близо три години публикувам в общността и минускарите вече не ми правят впечатление. Не им отърва, защото не са в нашето положение. Тяхно право. Притесняват ме темите за неграмотността и интеграцията, притеснява ме закриването на български училища. Маломерните паралелки да са от състав 16 ученика. То детето не разбира, какво му говоря на български, а аз ще очаквам резултати. Хайде, нека заповядат управляващите и да постигнат отлични резултати с 16 броя ромчета! Ако някой от тях го постигне, аз ще си хвърля дипломата.
Vili_vb
Vili_vb преди 14 години и 10 месеца
Вяра, въпросът който поставяш е много актуален. Време е вече да се помисли за методика за работа с ромските деца. Да се разработят специални учебници и помагала за успешното им обучение. 
RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 14 години и 10 месеца
Колеги, много правилно поставяте въпроса за входните нива на децата - роми. Жалкото е, че тези деца са поставени на едно ниво с децата - българчета и ДОИ за всички са еднакви. Жалкото е, че никой в Министерството не се интересува от готовността, с която тези деца постъпват в 1 клас. На тази готовност трябва да се правят оценки и анализи. Много е лесно в 4 клас да искаш еднакви резултати от всички, дори и от тези, които до седемгодишна възраст не са проговорили и дума на български език. И в края на ВО отчитаме най-ниски резултати в районите, където има най-много деца, чийто майчин език е различен от българския. А що се отнася до минусите: естествено ги слагат точно такива хора, които ходят да агитират и вземат чужди ученици!
GinkaKosturkova1
GinkaKosturkova1 преди 14 години и 10 месеца

Много, много, много болен въпрос! Не виждам никакво намерение на МОМН да се откаже от делигирания бюджет. Съгласна съм, че  той е "убиец" на българското образование. По въпроса за ромските деца, моето мнение няма да е показателно, защото в моите класове имам по 2- 3, а тази година има само едно. Успявам да ги науча горе- долу, но нашите ромчета могат добре да говорят и разбират  български език. За мен истинска интеграция може да стане с равномерно разпределение на ромските деца във всички училища. За съжаление, почти във всеки град, особено по- малките, се жертава от общините по едно училище и се  прави ромско, за да има "бели " училища за избрани люде. Нашето училище е едно от жертваните. Тази година имахме изцяло ромски 1 клас. Колегите ги ограмотиха, но с цената на  къртовски труд.

За "колегиалността" от страна на учителите от другите училища, когато се записват деца изобщо няма какво да добавя. Отвратително!!! 

Dani64
Dani64 преди 14 години и 10 месеца
Колеги, резултатите от ВО при деца от ромския и турския етнос са много ниски и това е сериозен проблем, за който трябват сериозни дискусии на по-високо ниво. В моя клас имам 15 турчета и 10 ромчета /така се самоопределят/ и мога да кажа, че е невъзможно учениците да усвоят учебното съдържание за първи клас. Имаме много добра материална база, квалифицирани учители, учебният процес е на ниво, но резултатите - ниски. Във втори клас продължаваме с учебното съдържание за съответния клас, но паралелно с това и доограмотяването... и така всяка година става все по-трудно. Със сигурност децата трябва да излязат от своята общност и да се интегрират, но не съм убедена, че вниманието към тях ще бъде достатъчно, за да не отпаднат от училище. От 10 години съм в училището и непрекъснато сме в квартала - усилията на колегите са неимоверни за задържането на децата в училище.
VqraNenova
VqraNenova преди 14 години и 10 месеца
Относно ВО, няма спор, колеги! При мен пък се получи парадокс. Ученици с ниски оценки през годината играейки на тото, получиха по-високи оценки. Ей, това са моите деца, късметлии в живота.:)  Външното оценяване не е абсолютно никакъв критерий за правилно оценяване. "А, Б или В, ако не знам отговора ще оградя едната буква", която пък поради стечение на обстоятелствата се оказва вярнатааааа! Говорим за трудностите при ограмотяването на тези деца, говорим за пресяването и интеграцията, говорим за други начини и средства при ограмотяването на такъв тип деца.
liliia
liliia преди 14 години и 10 месеца
Искате истината. Тя е да няма села.Ромите трябва да надскочат ръста си и да започнат да работят в големия град и държави.Предоставя им се тази възможност за глобализация.Ама те не искат.Искат да си живеят при старите условия и някой да им дава.Като не им дават - блокират държава , училище- правят каквото си искат. Нямат интерес да работят  честно.Трябва да има  малко работа , а да живеят с много средства.Виждали ли сте ром да отива с удоволствие на работа? Няма такова , ако не е представително мястото или се краде.Кръвта им е такава.От години съм сред децата им и тях. Някой станаха бояджии, строители , шофьори.Има по- свестни , но не могат да живеят с българи.По- простата причина , че ни завиждат и имат нетърпимост , ако  нямат  интерес от нас.Все  нещо трябва да им даваш.Има красиви и чисти , образовани между тях , ама те са голяма рядкост. Не са добри .Не можеш да разчиташ на тях.Все или ще те кълне или през теб ще мине.Нямат добронамерено отношение към нас.

 


queen_blunder
queen_blunder преди 14 години и 10 месеца
Вяра, хващам само въпроса за успеваемостта при ромите и ще ти призная нещо.

Имам три ромчета в класа си и те все по-трудно достигнат нивото на децата от български произход, защото изпитват същите тези трудности, описани от теб. 

С едно от тях работя индивидуално - вече трета година ще стане - и не съм способна (при положение, че и ресурсен учител помага) да го науча да разпознава всички букви. Тъкмо реша, че е запомнил буквите и при следващото сядане да работя с него установявам, че пропуските са пак същите. Много демотивиращо ми действа цялата тази работа. 

Вяра, смятам, че ромите трябва а се обучават по някаква друга система, адекватна на техните възприятия. За тях е непосилно да учат по учебниците за масовите училища и е безсмислено да ги измъчваме. Ромите са устроени различно от нас, те имат друг начин на живот и друго светоусещане. 
galinawelinova
galinawelinova преди 14 години и 10 месеца
Вяра, поздравления за поста. Мисля, че е навременен и касае доста от нас. 
Дискусията се измести в много посоки. Няма да коментирам мнения на колеги. Просто ще ти отговоря на зададения от теб въпрос.
Сто процентова успеваемост в ромски класове (а и в български по състав) се постига  много трудно. Тя зависи не само от желанието, амбицията и ентусиазма на учителя. Трябва и другата страна да я иска и да се стреми да я постигне. Дани е описала типичните трудности. Изоставащи с усвояването на материала деца, работа в следващия клас за достигане на нивото на вече отминалата учебна година и в резултат натрупването на все повече пропуски и затъване на ученика. 
Мое мнение е, че тези класове не трябва да бъдат с повече от 15 ученици (а в момента  класът ми  наброява 26 деца), за да може учителят да обръща достатъчно внимание на всяко дете. Трябва да има и обезпеченост с материали и консумативи, защото да питам ли колко от вашите ученици идват с блокчета, флумастри, ножички, лепила, тетрадки и т.н.? 
Прави ми впечатление и че поради по-слабата социализация или по други причини тези деца се нуждаят от повече нагледни опори, за да възприемат и осмислят учебния материал. А в условията на делегирани бюджети училищата не са в състояние да набавят всички тези неща.
Знам, ще кажете че трябва да се работи по проекти. Работим по такива, но полезността им, по мое мнение, е доста спорна. Проектът свършва, а нататък?
Една личност, един нов светоглед и нови стремления не се изграждат за една учебна година и на парче, каквато е практиката при нас.
Просто ние се нуждаем от нова политика и нови виждания за обучението на тези деца. А и искаме или не, те ще са съществена група от обществото ни утре.
dan4ikirova
dan4ikirova преди 14 години и 10 месеца
     Изчетох с голямо внимание написаното по тази тема.Действително проблемите в образованието са много.Те се натрупаха особено много през последните 10-15 години.Къде бяха управляващите-министри,инспектори от РИО,директори на училища?Учителите дори и да искаха да променят нещо не можеха.Не можем да сравняваме учениците от преди десетина години със сегашните,нито децата от едно голямо градско училище с едно по-малко селско училище с деца от малцинствата.Като се изработва новият закон трябва да се вземе това в предвид и ние сме тези които, ако не ни устройва сега, да го напишем преди да бъде приет.Това се отнася и за учебниците,и за учебните планове,и за назначенията,и за съкращенията,и за организацията на целодневното обучение,и за стартовата заплата,с която се назначават учителите и т.н.Ако ли не положението ще си остане същото,дори ще стане по-лошо.
DanielaPetrova2
DanielaPetrova2 преди 14 години и 10 месеца
Само ще допълня към всички останали коментари, че аз смятам за голяма грешка това, че децата до 4 клас не могат да повтарят. Имахме ученици, които повтаряха годината, че и потретяха и в един момент се забелязваше напредък. Сега, едва научили да говорят български език в първи клас, ги преминаваме във втори, а там вече материалът е много труден и така децата са обречени.
VqraNenova
VqraNenova преди 14 години и 10 месеца
Тези дни ще опитам да обобщя мненията ви, колеги! Крайно време е Министерството на Образованието да обърне внимание на хората, които пряко са свързани с образователната система в България! Ако имате на идея, как да бъдем чути, моля споделете!
RosicaAleksandrova
RosicaAleksandrova преди 14 години и 10 месеца
Съгласна съм с всичко, което изписаха колегите по-горе. Изводът: проблемите с ромските деца са еднакви навсякъде в България. Където тези деца са повече, проблемите стават по-тежки. А въпросът, който  danitg   поставя, за мен е доста болезнен. Не се уморих да го повтарям на всякакви срещи с всевъзможни представители на образованието, но те не искат и да знаят за нашето мнение. Навили са си на пръста, че трябва да поущряват неграмотността и са непоклатими. Смятам, че това е друга ОГРОМНА тема, която трябва да се коментира!
AVLIGA
AVLIGA преди 14 години и 10 месеца

Здравейте скъпи колежки!Най-после и аз се осмелих да се включа по-активно.От много време посещавам сайта пасивно и се възхищавам на всичко ,което правите.Нямате си представа ,колко пъти сте ми помагали ,за което благодаря от сърце!

Темата , по която дебатирате в момента изключително много ме засяга, защото вече 20 години работя с ромски деца и всички проблеми ,които засягате с пълна сила важат и за училището ,в което работя.Няма да ги повтарям,защото те явно навсякъде са едни и същи.Държавата прехвърли един национален проблем на главите на една част от учителите, като в същото време, не само не помага за решаването му , а много често с неадекватните си мерки пречи.Съгласна съм с вас ,че делегираните бюджети са най-голямата глупост ,която родиха седенкарите от предишното правителство , а недообмисленото външно оценяване я допълва.

По обясними политически причини всички властимащи не желаят да признаят ,че Господ не ни е създал еднакви, а и социалната действителност по никакъв начин не ни оеднаквява, но пак по същите гореспоменати причини ни мерят накрая с един аршин.Няма да ви отегчавам повече с моите разсъждения,само ще кажа ,че всичко е пари и политика-което ще рече едно и също.

 

 

By Svetliche , 9 March 2008

Дете във време на преход

080304~

 

“В добри ръце си, Габе. В своите.”

 

“Не знам човек така сърцат, че на самотно място да посмее съзнанието, тоя страшен непознат нарочно във лицето да погледне.”

 

“Тебе всички те обичат. Ти обичаш целия свят.”

 

Проблясва нечия сълза... на малко момиченце, което стиска малката си плюшена играчка. В автобуса е – с родителите си. На предната седалка седят двама цигани. Пред мен е седнало момиче, което учи нещо по Венерология (има ли такава наука изобщо?) Топло е. В душата ми е празник – вчера гледах най-невероятната заря в живота си, прегърнала моето чудо.

Израствам в действителността на промени – природата, Натура 2000, стоящият протест, зелените ми приятели ми липсват. Липсва ми и безгрижното лято, когато с трепет в душата очаквах да уча Културология. Липсват ми безгрижните следобеди в Благоевград, когато бях намерила среда и се бях вписала в нея... сега пътувам – всеки ден – ако се запитате къде съм – пътувам (и в душата си). И не ми е лошо.

Мечтая, чета книги, обичам, раздавам се, мисля си за всички вас и съм щастлива.

Вчера ми се присъни едно малко чудно момиченце, което ме зовеше: “Габче... мамо.” Щастлива съм, защото го има него – и е до мен непрекъснато – моето момче, моята вселена, моето братче, хлапе, хулиганче, смешниче, шеф, ангел, пътеводна звезда... Калин.

И все повече съм в малките неща – малките-големи промени, които настъпват в живота ни (ми). Представям си бъдещото си семейство и се усмихвам – сякаш малки, тънички снопчета от енергия се преплитат и образуват чудни, пеещи цветя вътре в мен.

Участвам в проекти, превеждам за списание BulgariaAir, потапям се в атмосферата на следващата книга от библиотечната ни поредица «Сънуващите кристали» на Стърджън, срещам се с хора в клуба за фантастика и прогностика “Иван Ефремов”, с прекрасните светлинки от “Светлини сред сенките” и се сливам...

Уча се да се справям – с малките недоразумения, с неказаните думи, с това, какво е могло да бъде и какво е сега. Ценя мига.

А е време на преход – пред блока ми прехвърчатбоклуци,от кофата изскачат хора, усмихват ми се беззъби старици и молят за някое левче... Малко циганче помоли днес колежката ми Зорница да му услужи с пари, за да има да пие мляко малкото му братче. Поскъпване... все повече унили човешки лица. Разширяващи се възможности... Повече избори, поколение след 1988 г.

 

Цветя от края на 80-те... (ли) сме?

 

Моят пламък разцъфва сред море и небеса.

Моят дом е планината, гората, почвата, дървото – и искам да прегръщам, прегръщам, прегръщам.

Търся – приятелството, добротата, обичта навсякъде. Искам да дам на целия свят от себе си – искам да грабя с шепи от водата на младостта, без да се загубвам.

 

Ти си още волна слънчева душа,

Искаш да докоснеш, бързаш да докоснеш звездите с ръка!

 

Всичко се променя и намира в миг на непрекъснато сътворение.

Всеки път по различен начин – отваряме очи и още в мига на ставането си започваме да творим. С поглед, с движение, с ласка, с мисъл...

~ Аз

Благодаря на Бела за прекрасното й последно споделяне, което (никак не е случайно ;) ме вдъхнови да седна и напиша това. Малко хаотично разхвърляни са мислите ми, но обещавам да си ги посъбирам. ;)

Legacy hit count
690
Legacy blog alias
17914
Legacy friendly alias
Дете-във-време-на-преход-BA0216B881C4474C85D4C071541961FC

Comments2

Shogun
Shogun преди 18 години и 1 месец
Светлинче, страхотно пишеш!
svetlina
svetlina преди 18 години и 1 месец
Ааааааааа, това е Светличето - Габриела :)
И да, аз и Габчето през лятото кандидатствахме едно и също и ни приеха едно и също нещо, един набор сме и да - нейната усмивка е страхотна...

By Svetliche , 9 March 2008

Дете във време на преход

080304~

 

“В добри ръце си, Габе. В своите.”

 “Не знам човек така сърцат, че на самотно място да посмее съзнанието, тоя страшен непознат нарочно във лицето да погледне.”

 

“Тебе всички те обичат. Ти обичаш целия свят.”

 

Проблясва нечия сълза... на малко момиченце, което стиска малката си плюшена играчка. В автобуса е – с родителите си. На предната седалка седят двама цигани. Пред мен е седнало момиче, което учи нещо по Венерология (има ли такава наука изобщо?) Топло е. В душата ми е празник – вчера гледах най-невероятната заря в живота си, прегърнала моето чудо.

Израствам в действителността на промени – природата, Натура 2000, стоящият протест, зелените ми приятели ми липсват. Липсва ми и безгрижното лято, когато с трепет в душата очаквах да уча Културология. Липсват ми безгрижните следобеди в Благоевград, когато бях намерила среда и се бях вписала в нея... сега пътувам – всеки ден – ако се запитате къде съм – пътувам (и в душата си). И не ми е лошо.

Мечтая, чета книги, обичам, раздавам се, мисля си за всички вас и съм щастлива.

Вчера ми се присъни едно малко чудно момиченце, което ме зовеше: “Габче... мамо.” Щастлива съм, защото го има него – и е до мен непрекъснато – моето момче, моята вселена, моето братче, хлапе, хулиганче, смешниче, шеф, ангел, пътеводна звезда... Калин.

И все повече съм в малките неща – малките-големи промени, които настъпват в живота ни (ми). Представям си бъдещото си семейство и се усмихвам – сякаш малки, тънички снопчета от енергия се преплитат и образуват чудни, пеещи цветя вътре в мен.

Участвам в проекти, превеждам за списание BulgariaAir, потапям се в атмосферата на следващата книга от библиотечната ни поредица «Сънуващите кристали» на Стърджън, срещам се с хора в клуба за фантастика и прогностика “Иван Ефремов”, с прекрасните светлинки от “Светлини сред сенките” и се сливам...

Уча се да се справям – с малките недоразумения, с неказаните думи, с това, какво е могло да бъде и какво е сега. Ценя мига.

А е време на преход – пред блока ми прехвърчатбоклуци,от кофата изскачат хора, усмихват ми се беззъби старици и молят за някое левче... Малко циганче помоли днес колежката ми Зорница да му услужи с пари, за да има да пие мляко малкото му братче. Поскъпване... все повече унили човешки лица. Разширяващи се възможности... Повече избори, поколение след 1988 г.

 

Цветя от края на 80-те... (ли) сме?

 

Моят пламък разцъфва сред море и небеса.

Моят дом е планината, гората, почвата, дървото – и искам да прегръщам, прегръщам, прегръщам.

Търся – приятелството, добротата, обичта навсякъде. Искам да дам на целия свят от себе си – искам да грабя с шепи от водата на младостта, без да се загубвам.

 

Ти си още волна слънчева душа,

Искаш да докоснеш, бързаш да докоснеш звездите с ръка!

 

Всичко се променя и намира в миг на непрекъснато сътворение.

Всеки път по различен начин – отваряме очи и още в мига на ставането си започваме да творим. С поглед, с движение, с ласка, с мисъл...

~ Аз

Благодаря на Бела за прекрасното й последно споделяне, което (никак не е случайно ;) ме вдъхнови да седна и напиша това. Малко хаотично разхвърляни са мислите ми, но обещавам да си ги посъбирам. ;)

Legacy hit count
618
Legacy blog alias
17913
Legacy friendly alias
Дете-във-време-на-преход

Comments

By Svetliche , 12 February 2008

Рана

(легенда)

 

080118~19~20

 

 

Топъл плач,

Дошъл изневиделица

Мълния

В небето глухонямо

Аз съм нощ,

Събрана от виелица,

 аз съм рана,

 мамо.

 

Лот Лориен “Еничар”

~~~

Кога не оставиш нищо за себе си, чедо...

~~~

Рано ранила мома Ралица,

Измела, китка росна набрала,

Либе си свое зачакала...

И чакала, чакала, заплакала...

 

В небето вятърът фучи, снегът по пътя е надиплен като дрипа върху планинските склонове. Явор се измъкна от къщата и пое по полегатия път. Искаше да стигне колкото се може по-скоро. Нарамил огромен чувал с дърва, той се препъваше в преспите и мърмореше нещо. Гледаше изпод вежди света навън.

Ралка беше болна вече трета седмица. И нищо. Нищо. Само пустота и мрак. Ходиха къде ли не – по лекари, по баячки, дори при някакъв индиец.

И отговорът беше все един и същ: няма надежда, няма да оздравее.

Познаваха се от малки, живееха през една къща и правеха всичко заедно – от игрите на бабината череша и извеждането на пашата, до приятелските спорове и закачки.

Явор си спомни деня, когато го плениха... помнеше го сякаш беше вчера. Бяха около петима, а може би шестима. Тъмни, мрачни силуети, забравили родина, майка и дълг, създания на мрака, готови да убиват. Сгуши се в полата на майка си и не искаше да тръгва... не искаше. Но те го взеха насила. И после нищо. Само тъмнина, защото очите му бяха вързани. През всичките тези години сърцето му беше вързано. Душата му беше отнета.

 

Еничар... еничарин.

 

Сепна се... тъмната фигура на бай Огнян изникна пред него.

- Как е? Как е булката, Яворе?

- Не е добре. Сега отивам да я видя.

- А то и ти изглеждаш болнав. Да не се поболееш само... от обич да не се поболееш. Най-голямата болка е обичта. И обичта най-боли. Така да знаеш.

- Знам го. И въпреки това продължавам...

- Е, хайде тогава. Бог да ви пази! – старецът продължи по пътя си, а зад него се мярна някакъв силует, който претърча и се скри в тъмната нощ.

~~~

- Нямаше те цяла вечност. А винаги си бил тук. Как се получава така?

- Ралке, моя Ралке, обич моя. Винаги съм бил тук, а ме е нямало. Такава е магията. Такава е обичта... Днес изглеждаш по-добре. – руменина озаряваше бялото Ралино лице.

- Защото ти си до мене...

- Защото ще оздравееш. Намерих лек.

~~~

Вървяха през снежните преспи. Двамата. Не им беше студено, въпреки че не виждаха накъде отиват. Явор знаеше, че трябва да стигнат хълма преди залез слънце. Ето – виждаше, че то вече се скрива зад хоризонта. Бяха му казали, че горе  на Яворова поляна* преди залез слънце става чудо – небето се разтваря и като погледнеш нагоре виждаш божествен гоблен*. На него му се беше присънвало точно това – разтворено небе като страница на книга с картини – икони – божествен сюжет, изпреден от невидими сили. Вярваше, че може да помогне на Ралка. Помнеше как беше посадил тук дръвче. Когато стигнаха поляната, Ралка едва вървеше. Притискаше се към Явор и плачеше.  

И като отглас отгоре в небето просветна светлина – топла, ярка, бляскава. Като слънчев лъч, само че през нощта.

Мълния в небето глухонямо...

Очите на Ралка се наляха със сълзи от щастие. Смееше се... Вярваше.

И я болеше по-малко.

~~

Разказват, че Ралка наистина е оздравяла след като е повярвала. Светлина в небето наистина е имало. Дали е била мълния или нощно слънце можем само да гадаем. Но вярата ни крепи.

 

Като послепис:

 

Разказът е своеобразна втора част на легендата ми Млади - писана март месец миналата година.

* - сънят наистина ми се е присънвал и досега ме изумява с образите и детайлността си. Картините са все още като живи в съзнанието ми.

* - Яворова поляна се намира на Витоша.

През целия си живот се стремим да даваме, да бъдем повече, да обичаме... и да се раздаваме, да. С този разказ искам да кажа, че често се чувствам като рана – топла, която кърви... от обич. И всички ние имаме нужда да ни бъде казвано по-често, че сме обичани – като всяко човешко същество.

~~

Отглас (отделно):

Оглеждам се в теб, докато те има. Оглеждам се, взирам се да те видя – няма те. А аз винаги съм била тук – търсеща близост, ласка, топлина и обич. Боли ме от неразбирането на най-близките, от това, че те искат аз да съм при тях, а аз винаги съм била – повече от всякога. Лутам се – малка светлинка насред море, като онази светулка, която бях, като детето, което не спирам да бъда и като жената, в която се превръщам. Ти искаш да съм с теб, а обезкървил ли си се, за да бъдеш с мен? Опитал ли си се да бъдеш мен, да се поставиш на моето място? Аз го правя непрекъснато с всички – поставям се на тяхното място. И се намирам – като отражение на страница, като гълъбова ласка, като докосване, като усмивка – разсеяла разсеяното, различна от досегашната, но себе си.

Не е ли да си себе си, когато се чувстваш добре? Аз се чувствам добре, когато помагам и давам, давам, давам. Когато съм с теб.

Legacy hit count
592
Legacy blog alias
17331
Legacy friendly alias
Рана-DB0186AEC322428B9F5CA32B7C1661FD

Comments

By Darla , 7 March 2007
Едва ли има по-щастливо събитие през годината за мен, от раждането на моя втори син-Мартин!  Все пак годината е пред мен, но се съмнявам,че нещо друго значимо ще измести първенството на щастливото ми преживяване, за което бих искала да напиша няколко реда тука.

И така...

Всичко започна няколко дни преди да родя Мартин, някъде към 24-ти Февруари.Тогава започнах да усещам първите контракции, които ми сигнализираха, че нещо предстои.Те бяха нерегулярни, безболезнени и затова се наричат подготвителни, илиБракстон-Хикс контракции. Така няколко дни, всъщност два. През нощта на 25-ти срещу 26-ти се събудих към 3ч. с осезаеми болезнени контракции, но си казах, че ако се успокоя и се опитам отново да заспя те ще преминат. Така и стана. Но, през деня на 26-ти продължиха. Въпреки това аз не спрях да си върша своите неща през деня и не обръщах много, много внимание на болезнените спазми. Мъжът ми само ми съчувстваше като за момент се спирах и се превивах от болка, но чакаше аз да му дам сигнал за готовност.:-)  Към 21часа точно приготвях Бобо за сън, когато вече една доста силна контракция ме убеди, че е крайно време да потегля ме към родилното отделение. На бързо обясних на Бобо, че мама трябва да отиде в болницата, за да роди бебето, а той (Бобо) го прие като нещо много вълнуващо - то не бяха възгласи, не бяха добри пожелания,не беше радост. :-)) Оставихме го на баба му, а аз и Дани тръгнахме към родилното отделение на  ІІ  МБАЛ,  където бях избрала да раждам. Всъщност там раждах и първият път,  там  се  върнах   отново.

Към  22 ч. след като оформихме документите при приемането и след като минаправиха първоначалните прегледи се установи, че раждането вече е ЗАПОЧНАЛО. Приеха ме със 6 сантиметра разкритие, а това означава,че ако контракциите не спрат раждането ще приключи до час-два. Сложиха ме в предродилна зала и веднага ме обвързаха с два каиша към монитора -единият да следи силата на контракциите и родовия процес, а другият сърдечната  дейност  на  бебето.  Включиха ми система.  Първата бе  една  банка  глюкоза,  след  това една окситоцин.  На  съседното легло  имаше  друга  родилка, за  която  разбрах, че е с  епидурална анастезия, а това  че  около  нея  постоянно  обикаляше един  доктор и анестезиоложка  та ми  подсказа,че тя  ги е  наела с уговорка.  Попитах, дали и  мен  ще  ме  обезболят, при което ми  отговориха, че всички ги обезболяват.  Само че  на мен вече  било късно да ми поставят епидурална анестезия,тъй като съм била със 6 сантимет раразкритие. Оптималното време за  поставяне било 3-4 сантиметра.  Е, казах си, че с или без упойка аз щеродя и в интерес на истината през тези два часа (от приемането ми до аждането) беше най-болезненият иинтензивен период за мен. Разбира  се, около мен също кръжаха две акушерки  (Младенова и Георгиева), санитарката,от време на време идваше и лекаря (д-р Христов), за да ми направи туширане и да установи напредването на раждането. Бяха много мили и си вършеха  работата. При второто туширане трябваше да ми спука околоплодния мехур, но тъкмо когато акушерката подаваше ножицата на лекаря, тя (водата) си изтече. Ох, спестиха ми тази интервенция. :-)

Това беше сигнал, че съм достигнала почти пълно разкритие и само очакваха бебето да  слезе  ниско в  тазовата област, за да започна да усещам напъните. След  малко и  това  се  случи и  набързо ме инструктираха да ставам и  да  отивам  в  родилната  зала.  Буквално боса прекосих краткото разстояние  и  се  настаних на родилното легло.  Там вече започна същинската част.  Ясно  ми  казаха,че оттук  нататък всичко зависи от мен и моето напъване  и  къде  насърчително, къде  укорително ме напътстваха да напъвам. Аз уж  напъвах, напъвах, обаче не било както трябва. Трябвало да си поема въздух и да напъвам с долната част на таза, а не с корема. Около мен двете акушерки, санитарката, анестезиоложката, педиатърката чакаше бебето, вече на линия бяха и двамата гинеколози - единият (д-р Станев) следеше процеса (по-късно разбрах, че е шефа)в готовност да се включи, а другият (д-р Христов)  активно помагаше.  Е, правех  някакви опити, обаче  останах  почти без сили. По  едно време  ми идваше да се отпусна и да си кажа, че не мога повече. Но, все пак опитах с още един напън и ето, че това голямо четири килограмово бебе  излезе  и веднага изрева!!! НАЙ-ПОСЛЕ ВСИЧКО СВЪРШИ! Часът беше 00:55,  а денят - 27февруари2007г.   Нямате си на представа, какво облекчение почувствах, сякаш  бях постигнала  най-голямата  си победа  в  живота. Защото, кой  каквото да си казва, но раждането  е  уникален  процес изискващ  усилие и  интензивно натоварване. При  всяка  жена  протича  различно и  характерното е, че не може да се предвиди  как точно ще станат  нещата.  При мен беше така! Този път  беше далеч  по-бързо,по-кратко и по-лесно от първият, за което  можех само да благодаря на Бог! В  известен смисъл приемам раждането за тайнство  и не можех да не отправя  благодарност към Бог, още повече, че вярвах, че той ме закриля.  А, аз определено имах нужда от тази подкрепа.

След  това "се роди" плацентата. За първи път видях с очите си какво представлява  и  останах  удивена, колко е голяма.  Да, наложи се да ми поставят локална упойка и да ме зашие доктора, тъй като ми бяха направили епизиотомия и имах малко  разкъсвания.  По това време акушерката ми  донесе бебчо и ми го подаде и така за първи  път  се  срещнахме с него извън  досегашната  му среда. Прегърнах  го и го целунах - бях станала майка за  втори  път!  В този миг усетих  как ме залива майчинското чувство и прегръщайки малкото човече усетих  умиление. Бях  щастлива! Дори повече  от   щастлива!

След няколко  часа ме  настаниха в родилното  отделение, в една стая с  жената, която заварих в предродилна зала. Тя роди 15 минути след мен. Стаята изглежда така:
Picture 024

Дори имахме и телевизор, който на втория ден решихме да пуснем, тъй като бебетата спяха почти по цял ден:
Picture 039

Към 10часа  на 27-ми донесоха Мартинчо в стаята ми. Всъщност тук стана  малък гаф,  защото  първоначално ми докараха друго бебе.  Сигурно  знаете,че веднага след раждането на бебето и майката поставят номер-нашият беше 166. Та, идва акушерката и ми казва: "Хайде, за тук бебе номер185 (на другата родилка) и бебе номер 65", при което аз й казах, че това не е моето бебе и да го  върне на майка му. :-) Тя се извини за грешката и малко по-късно ми донесе моето съкровище. Ето го няколко часа след раждането:
IMG_0066
Както споменах, бебе Мартин спеше почти през цялото време и не ми е създавал почти никакви проблеми. От мен се изискваше само да го храня и за моя радост и това ми се отдаде безпроблемно.

На 2 март ни изписаха напълно здрави, щастливи и усмихнати:
IMG_0098
Picture 059
Децата (Бобо и братовчет му) най-много се радваха. Може да се досетите,че дори и за миг не се отлепиха  от мен. Все около бебето искаха да се въртят ...:-)

Последва първото запознанство на Мартинчо с неговите роднини и стаята му, която бе специално приготвена за него у дома:
Picture 073
Батко му Бобо обеща, че когато заспива ще му пее по 10 песни. :-) И, наистина го прави! :-)
Picture 071

Обаче, да не си помислите, че Мартинчо само спи. Не. Понякога се наслаждаваме на деликатното звучене на малкото му пискливо гласче::-)
Picture 083

Вече си имам трима мъже у дома. Да видя, как  и дали ще ме носят на ръце. :-)
Picture 078

Таткото беше главният виновник да променим името. През цялото време се бяхме споразумели, че бебето ще носи името Симон-Петър.  Но, след като се роди, Дани ми се обади и ми каза, че излиза с ново предложение за име. Предлага Мартин, и ако аз съм съгласна да го кръстим така.  Хм, казах си, Мартин не е никак зле.  Наум прехвърлих в главата всички известни и значими личности с това име и ПРИЕХ. Така, нашият втори син бе наименуван МАРТИН, което име се свързва с пожелания за здраве и физическа красота! Вярвам,че Мартинчо ще ни расте здрав и красив!

Останалите снимки ТУК.
http://gallery.bglog.net/main.php/v/Darla-Daisy/Dessie_011/?g2_GALLERYSID=a216e602b0141ae3271b70f545452919

P.S.Не зная защо линка към снимките се публикува в началото на постинга ми, а не накрая, както и не зная защо някои думи се визуализират слято.  Извинявам се, ако това затруднява четенето, но нямам време сега да се опитвам да разуча защо е така. Поиграх си и под IE оправих текста - сега би трябвало да е четлив.
Legacy hit count
5195
Legacy blog alias
11680
Legacy friendly alias
За-най-щастливият-ден-от-живота-ми---раждането-на-Мартин-
Нещата от живота
Семейство
Новини

Comments8

Eowyn
Eowyn преди 19 години и 2 месеца
хм. и моите се сливат, мислех,че се получава грешка,защото пействам, но явно е бъгче.
Трудно прочетох, но е много вълнуващо. Чудесно е, че си познала точния момент и не се е наложило да висиш излишно в болницата :)
Нека наистина те носят на ръце твоите мъже :) Бъдете много щастливи с новия член на семейството :)
Serenity
Serenity преди 19 години и 2 месеца
Аз пак да ти кажа ЧЕСТИТО за малкото съкровище, много, много се радвам за теб! =) Това е най-хубавото нещо на света! =)
Darla
Darla преди 19 години и 2 месеца
Да, така е - това е най-хубавото нещо на света! Сигурна съм, че виедвете - Serenity i Eowyn ще преживеете това щастие. И времето не едалеч. :-) Пожелавам ви го от сърце!!!!!!!!!!
Ivanka_Stratieva
Ivanka_Stratieva преди 19 години и 1 месец
Здравей, мила Деси!Най-напред искам да ти честитя!Извинявам се за огромното закъснение, но отдавна не бях влизала тук и направо съм изключила за това важно събитие!Много се радвам, че всичко е минало благополучно и вие с бебчо сте добре!Пожелавам ти на теб и цялото ти семейство много незабравими и вълнуващи мигове с малкия Мартинчо!А той да расте здрав и силен и много, много да ви радва!Появата на едно малко човече в къщи е винаги много вълнуваща, но покрай положителните емоции има и толкова много отговорности.Още повече, когата дечицата са две!Но ти пожелавам с всичко да се справяш блестящо, а и твоите мъже много да ти помагат!!!Ще се радвам да споделяш своите преживявания и емоции като майка за втори път, тъй като и на мен много ми се иска да си имаме още едно детенце, но да си призная честно много ме е страх дали ще се справя....като се има впредвид как моя синковец иска всичкото ми време за себе си......Още веднъж ти пожелавам на добър час в отглеждането и възпитанието на децата(и мъжа)Бъди жива и здрава да им се радваш!Успех!!!
Darla
Darla преди 19 години и 1 месец
Ваня,  много  ти   благодаря  за хубавите   думи  и  пожеланията ти!   Да,   не   е  лесно  отглеждането   на   дете(деца),   но  Бог   дава  сили.  А,  и  аз   съм  с   положителна   нагласа   и  знам,   че   всяко   нещо си   има  време.   Затова приемам   тази   въртележка  около   бебето   като  нещо  уникално   в  моя   живот,  което   няма   да   се  повтори   отново   и   съм  радостна   да   го   върша  всеотдайно   и  с   усмивка.   
Стига    да   поискаш,  сигурна   съм,  че   ще   сесправиш   успешно   с   още  едно   детенце   в   твоето  семейство.    Насърчавам   те  да   опиташ!   :-))
stylisima
stylisima преди 19 години и 1 месец
Аз бях от първите които видяха поста ти в главната страница и ти отправих моите пожелания. Много се радвам когато виждам такива новини.
Не мога да ти опиша колко много ми се иска да си имаме още едно детенце, мисля че по-рано не съм мислила за това но сега на последък често ми минава тази мисъл и взе да узрява като идея. Проблема е там че на таткото и каката неще да узрее ..... и това ме обезкуражава:( Не съм се отказала и постоянно с хитринки ги настройвам и дано успея.

Да са ти живи и здрави дечицата , това е най-голямото богатство!
Darla
Darla преди 19 години и 1 месец
Styllisima, благодаря за поздравите ти и тук и в постинга ми на главна страница!

За желанието ти за още едно детенце - разбирам те.   То и на мен като си родих това (при това лесно)  ми  се породижелание за още едно, пък какво остава за майки с едно дете. Разбира се,  едва ли ще се изпълни моето спонтанно желание, но натеб ти пожелавам от сърце да се сбъдне твоето!!! 
Sabino
Sabino преди 19 години и 1 месец
Честито и от мен  !!!
Вярно със закъснение , но от сърце !
Чудесно бебе си родила! Да расте живо и здраво , и да радва майка си и татко си !
Браво на Деси !!!