BgLOG.net
By AleksandyrTomov , 3 May 2010

Гръцката криза е безпрецедентна по няколко причини. Първо, защото отдавна не се беше случвало европейска държава, вече утвърдена в ЕС да изпада в толкова сложна финансова криза. Причините бяха разкрития за дългогодишни измами на бившите гръцки правителства по отношение на истината за гръцките финанси. А също така спекулативни операции с водещи световни банки, които прикриват реалното състояние на гръцкия бюджет и гръцкия дефицит. Разкритията дойдоха в строго определено време, като лавина засипаха медийното пространство и в крайна сметка доведоха до оттегляне на инвеститорите от гръцките ценни книжа. Сринаха авторитета на Гърция на международните пазари и заплашиха страната на практика да не може да обслужва своите външни задължения.

В края на април 2010 г. положението е толкова безнадеждно, че ако до 15 май големите европейски държави и МВФ не намерят достатъчно голяма сума за Гърция, тя ще трябва да обяви невъзможност да изплаща своите задължения.

Втората причина, за да бъде кризата толкова драматична е, че за първи път от формиране на обща европейска валута, еврото, един от членовете на Еврозоната изпада в много тежко финансово положение. Видя се това, което много макроикономисти предполагаха и по-рано, а именно, че еврото създадено и поставено в зависимост от финансите на отделна държава-членка на Еврозоната по такъв начин, може да подкопае основите на самата валута. Още повече, че в много тежко положение се намират и Португалия, и Испания.

Сегашна финансова криза около Гърция и свързаното с нея евро, ще доведе до нещо много важно. Не до преустановяване на действието на еврото и до разбиване на Еврозоната, а по-скоро до обратния процес - затягане на финансовата дисциплина в съюза и поемането на курс към по-нататъшна финансова и валутна централизация в рамките на ЕС. Което на практика означава по-голям контрол върху разходите, по-голяма роля на Европейската Централна Банка и в крайна сметка намаляване на автономността във финансовата област на националните правителства на страните-членки на Еврозоната.

Днес световните агенции съобщиха, че България, заедно с Румъния и Сърбия, ще бъдат доста силно засегнати от гръцката криза. Така е, защото това са трите страни, където гръцките банки, гръцките финанси имат най-голямото представителство. Но българските граждани трябва да се предпазят от мисълта, че може да се случи нещо по-особено, понеже гръцките банки, представени на територията на България са без малко 20% от общия пазарен дял. Те нямат толкова непосредствено значение и влияние за регулация на самата икономика на страната. Ще има по-малко кредити, ще има по-големи проблеми, но не се предвиждат верижни фалити на големите гръцки банки. Проблемите не са толкова в банките, колкото в гръцкия фиск.

Прогнозата ми е в няколко точки.

Първо, очаквам до 10-ти-12-ти май първоначално МВФ и успоредно с Германия и Франция да предприемат спешни мерки за спасяване на Гърция.

Второ, очаквам сумата да не бъде по-малка от 60-65 млрд.долара и в последствие да се увеличи.

Очаквам също постепенно и бавно стабилизиране на гръцкия фиск, но това в никакъв случай няма да доведе до стратегическо решаване на въпроса, който поставих по-горе, че еврото ще налага по-голяма финансова централизация, по-голям контрол върху страните-членки на Еврозоната. Що се отнася за България, другото неприятно последствие е, че нито за чакалня, нито за приемане в Еврозоната в близка перспектива не може да се говори. Това, което се случи в Гърция, по моя оценка, ще доведе до голяма промяна в отношенията на големите европейски икономики към новите страни-членки и към кандидатите за членство в Еврозоната. Всички страни без изключение, ще трябва да изчакат не само острото укрепване на еврото след тази криза, но ще трябва да изчакат и новия регулативен механизъм и механизъм за контрол върху финансите и бюджетите и дефицити на страните-членки.

Последно, също неблагоприятно последствие чисто психологическо, но не маловажно е, че когато се случва една криза в страна в регион с най-голямата и най-сериозната икономика до скоро в тази част на света, общо взето инвестиционната активност в целия регион ще се влоши. А това на практика означава при повече равни условия по-влошен инвестиционен климат за страната.

Моята прогноза не е нито Апокалипсис, нито розови години, а просто едно много сериозно преструктуриране. Това, което ни мъчеше в продължение на последните 10 години – Валутният борд, в случая отново е спасителната ризница. Срещу Валутния борд една криза много трудно може да се изправи, защото това е система, механизъм за преодоляване на кризисни ситуации, за защита на държавните финанси и на финансовата система като цяла от такива конюнктурни кризисни явления.

България ще има сложни социални проблеми, ще има, очевидно, по-висока безработица от очакваното. Почти съм сигурен, че през тази година отново ще има отрицателен растеж на БВП и дори да е положителен, той ще е не за сметка на отраслите, които имат по-голяма ДДС и са стратегически конкурентноспособни, а за сметка на неконкурентноспособни отрасли и сектори на производството.

В заключение – страната се нуждае освен от фискална стабилност, която се надявам да бъде постигната и от изключително смело, сериозно преструктуриране на цялата национална икономика и изграждането на нова технологична основа на тази икономика.
Legacy hit count
1426
Legacy blog alias
39185
Legacy friendly alias
За-кризата-в-Гърция--България-и-ЕС

Comments11

chopar
chopar преди 16 години
Заради мързеливите, комунистоидни гърци, новият ми компютър излезна с около 50 лева по-скъп. Ако светът не беше глобализиран толково много с най-голямо удоволствие бих им пожелал да затънат и загинат още по-жестоко. Рядко мързеливи твари, леви комунисти. Да не повярва човек, че тези същества са дали демокрацията на света. Мисля, че после просто трябваше да си отидат от Земята.
chopar
chopar преди 16 години
Широките гръцки пръсти
4 май 2010, 20:43

Атина, Гърция
Бонус за идване навреме на работа, за използване на компютър, за владеене на чужд език - това са само някои от най-абсурдните примери за "щедрото" боравене с парите на гръцките данъкоплатци. Ето още такива "прегрешения".
Държавните служители могат да се пенсионират на 50-годишна възраст. Има администрация за едно езеро, което изобщо не съществува, а лесничеите получават надбавка за това, че работят на открито. Всичко това звучи абсурдно, но е нищо в сравнение с нещата, които ще изброим оттук нататък:

Гръцки стандарт: 14 месечни заплати

Неомъжени или разведени дъщери на работещи в публично-правния сектор получават след смъртта на родителите си тяхната пенсия. Около 40 000 жени в Гърция са облагодетелствани от този регламент, който струва около 550 милиона евро на година. Това обременява социалната система дотам, че според изчисления на експерти без радикални ограничения през идните 15 години социалната мрежа в страната ще рухне.

От пълна разруха е застрашена и пенсионната система. Ето защо: държавните чиновници се радват не само на пълна защита срещу уволнения. Те могат да излизат и да получават пенсия също и преди да са навършили 50 години. Това великодушно правило е причината, поради която държавните разходи за пенсии в Гърция растат много по-бързо, отколкото в другите страни от Европейския съюз.

Това далеч не е единственият пример за облагодетелстване на държавни служители. Чрез различни бонуси те могат да печелят допълнително - до 1.300 евро на месец. Парични надбавки се отпускат например за използването на компютър, за владеенето на чужд език или за идване навреме на работа...

И още абсурди: всички на държавна служба в Гърция получават 14 месечни заплати. Половин месечна заплата има за Великден. Другата половинка се изплаща през лятото. 14-та заплата идва по Коледа, което облагодетелства една част от браншовете - таксита, ресторанти и фризьорски салони могат съвсем легално да изискват специална, по-висока цена, като един вид коледен подарък.

Да си на държавна служба в Гърция...

На коледен подарък прилича и отношението на държавата към един провалил се концерн. Години наред профсъюзите блокираха приватизацията на безнадеждно задлъжнялата авиокомпания Олимпик Еруейз. Това струваше милиони на данъкоплатците, докато работещите в авиокомпанията можеха да летят безплатно докъдето си поискат.

Правителството наливаше данъчни пари в Олимпик Еруейз също и след като местни частни авиокомпании отдавна предлагаха много по-евтини полети. През 2008 г. Олимпик Еруейз беше продадена, а 4.600-те служители получиха от държавата щедри обезщетения или пък бяха назначени на друга държавна служба. С други думи: да си на държавна служба в Гърция е като шестица от тотото. Пардон, беше...

Дойче Веле
chopar
chopar преди 16 години
Мисля, че е време да дойдат черните полковници. Да затворят или ***** всички демонстриращи и стачкуващи левичари гърци, а останалите да поработят за пръв път през живота си като нормални европейци и да си изплащат дълга.
edinotwas
edinotwas преди 16 години

 до  Chopar

"Да не повярва човек, че тези същества са дали демокрацията на света."

Има една подробност! Древните "гърци" измислили демокрацията не са праотци на сегашните гърци.

Сегашните  "гърци" са били овчарите в древна Гърция. Поразрови се в нета и ще намериш подробностите ;)

chopar
chopar преди 16 години
Абе, аз се чудих, че нещо не съответства. Благодяра зя насоката :-))
chopar
chopar преди 16 години
След днешните събития в Атина, аз настоявам да дойдат наистина нови черни полковници, за да спасят Европа от гърците. Друг изход няма. Необходимва им е военна хунта, която те са наричали в древността тирания и са си я гласували тогава при тежки за държавата им моменти.
Teri
Teri преди 16 години
Моля, не ползвайте с такава лекота думи като "позастрелят", отнасящи се към хора. Това е незаконно.
chopar
chopar преди 16 години
Тери, приемам забележката ти. Въпреки, че, но както и да е.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години
Аз не мога да ги разбера гърците. Въпреки че ме спрягат за каква ли не -истка, това което правят е отвратително. Значи докато са си получавали всичките безумни бонуси, никой не е попитал от къде идват тези пари; докато са ги крали, никой не го е интересувало, защото и те са крадяли, само че законно. А сега изведнъж цяла Европа трябва да им плаща, за да продължат да си запазят бонусите. Дори не им завиждам - не смятам, че е особено редно хората да получават 13 и 14 заплата, освен ако не става въпрос за премии за реално свършена работа. Така че не е завист, че те са имали, докато ние нямаме. Просто ме е яд, че са като животни. Защото цялата драма в Гърция всъщност отслабва еврото и еврозоната. А от това Европа полза няма.  И въпреки всичко, ЕС се опитаха да им протегнат ръка. Само че естествено не беше достатъчно. И сега всички ще страдаме заради това. И въпреки всичко, те продължават да се бият и да палят и да разбиват. Е, добре де, какво очакват да получат. Ако цялата държава спре да работи, от къде ще им дойдат парите? Ако всички стачкуват, дори и да имат пари, къде ще си ги харчат! Малко мисъл трябва, ама я няма. По-лесно е някакви млади анархистчета да ходят да трошат на хората имуществото.

Друг е въпросът, че ЕС толкова се изложиха с цялата ситуация, че няма на къде. Де що има избори, трябваше да минат, за да се вземе решение. Пък то времето си тече. И в НЙ Таймс се появиха едни много нелицеприятни за Европа статии. Част от тях изключително верни. Но само част. В крайна сметка е ясно кой печели от слабото евро.

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години

Бе то е ясно кой печели от слабото евро;
ама пак ли американците са виновни за тия 300 милиарда, потънали сред гръцките камъняци?
Много се изложиха  гърците. Безпрецедентен скандал.
Дори средният американец се заинтересува от европейска политика. И понеже като ме питат откъде съм, за да не става грешка с Боливия, обикновено добавям "до Гърция" - сега Гърция ми е основна тема на разговори с непознати.
Между другото, ако американците са виновни за нещо, то е, че са дали толкова много помощи на гърците след 1945. Така са попречили на установяването на "нормална" комунистическа власт. Ако бяха нацелувани и силно прегърнати в "братската" съветска прегръдка, сега нямаше да са толкова леви.
И аз щях да съм с леви възгледи, ако имаше кой да ми плаща да лежа ето тук:

By goldie , 27 March 2010

Защо не си спомняме бъдещето?

 

Мисля си, така, малко философски... Не си мислете, че съм дръпнала 2-3 ракии на гладно, защото не съм, то аз и да мисля не мога, но заради израза, реших да пробвам и тази мозъчна операция и се замислих. Та си мисля:”Защо, бе хора, си спомняме миналото, а не си спомняме бъдещето?” Тук си спомням, че в миналото имаше инициатива да се строй светлото бъдеше, но светлото бъдеще беше почти цяла година на тъмно, защото си спомням онзи режим на тока, когато нямаше ток на всеки 2-3 часа, а понякога и повече, заради възникващите аварии в следствие на дърпането на шалтерите.  От онова бъдеще имам и други спомени, като безкрайните опашки за хляб и купоните без покритие, но онова бъдеще сега ми е минало, поне от 20 години ми минава. Мина ми тъмното през 2 часа, сега се случва за по 2-3 дни, ако не си разчистя навреме сметките с ЧЕЗ, тогава наказателно ме изключват и след като си платя глобата-включване , примерно след 2-3 дни може и да ми светне настоящето. Мина ми  и липсата на хляб - особено ми личи на обиколките, ще кажете да мина на диета, ама човек трябва да се подсигурява, че сме в криза, а по правило кризата удря първо комата с хляб, затова не го изпускам нито от ръка, нито от очи.

  А в наше време два мъпета ме уведомиха, че и кризата ще мине като се  покачат цените на имотите. Само, дето не знаех, че са им паднали цените, но както и да е. А и не мога да не се замисля дали кризата само ще мине или пак ще ни мине – ето това не го знам.

Дори напоследък разбрах, че през миналата година се е увеличил броят на милиардерите, което било, не защото си спомнят бъдещето и са направили правилните инвестиции, нито защото са източили помощите за ударените от кризата фирми, а заради ИНФЛАЦИЯТА. Бреййй, да повярва човек!

 Та ето по такива причини се размислих, малкичко и по философски и ми се доиска да си спомням бъдещето, не миналото. Ако си спомнях бъдещето щях да знам дали има шанс да спечеля от тотото и щях да си купя фиш с правилните числа, щях да си изхарча за един ден всичките пари и много хора щяха да са щастливи от това, дори нямаше да им оставя време да ми завидят за многото пари, защото аз много бързо харча, а много бавно печеля. Затова все съм се питала на какво ми завиждат хората като нямам толкова много пари, колкото могат да си представят, че имам? И защо хората завиждат на тема пари, а не завиждат на акъл? То не че го имам, ама и парите не ми са в излишък. Но мисълта ми е защо ли все несъществуващи материални неща предизвикват завист? В повечето случай тези неща, които предизвикват завит са само в нечия болна глава, а не в нечии джоб, защото джобовете все по-често се оказват дълбоки и празни.  Та искам да си спомня ония момент в бъдещето когато ще спечеля от тото и ще стана милиардерка от инфлацията, защото богатството честно може да бъде получено по наследство, а аз няма от къде да го наследя, може да се придобие чрез брак по сметка, но аз не искам да се омъжвам, така че ми остава честно да спечеля от тото и да го ударя на шопинг-терапия срещу непрекъсната завист.

А на вас не ви ли се иска понякога да си спомняте бъдещето, вместо миналото?

Legacy hit count
482
Legacy blog alias
38448
Legacy friendly alias
Защо-

Comments9

goldie
goldie преди 16 години и 1 месец
ААААА, да!!! Да не забравя. Днес е Лазаровден. Поста не е за празника, но е празник и понеже никой не се сети, аз ще кажа:

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК!!!

 

ЧЕСТИТ ИМЕН ДЕН!


Kopriva
Kopriva преди 16 години и 1 месец
 Чести празник!!!

  Диди, не съм сигурна, че идеята ти да си спомниш бъдещето е добра. Идеално,ако видиш числата от тотото, но освен внезапни печалби се  случват толкова много непредвидими събития, за които предпочитам да не знам. Колкото повече знаеш, толкова повече се тревожиш!

 Но има хора, които наистина си спомнят бъдещето. Мен случайно преди време на улицата ме спря жена и ми предсказа непридвидими и невъзможни за момента неща! Бях я забравила, но предреченото се сбъдна дума по дума! Невероятно, но явно съществува подобен феномен, на който не вярваме докато не ни се случи!

 Освен това спомняйки си бъдещето рискуваме да пропуснем много щастливи моменти, знаейки крайното разочарование! Аз се научих да се наслаждавам на мига, след като няколкократно стигах финалната линия на успеха и непредвидими ситуации ме връщаха на стартова позиция :)))


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 1 месец
Честит празник и от мен :) А за бъдещето, както Коприна каза, спорно е дали си заслужава. Защото ако с го спомняш, ще изчезне илюзията за свободна воля, която имаме в момента. Не знам дали сме готови да се откажем и от нея. А и ако ти си спомниш числата от тотото, вероятно и още доста хора ще си ги спомнят. И тогава, печалбата ще е твърде малка, за да компенсира останалото.
goldie
goldie преди 16 години и 1 месец
Koprina Да, обаче паметта е много избирателна и разчитам, че всеки ще си спомня каквото му стиска, харесва или поне най-хубавата част от харесваното. А относно хората, които си спомнят бъдещето съм сигурна, че има, но и те си го спомнят избирателно, в смисъл, че не се ползват много правилно от тази си способност. А на мен наистина ми се иска да си го спомня -бъдещето, де. Така ще знам че трябва да ида на юг, да поработя малкичко, за да си подпомаога зимата, защото като настъпи пролел не ме е страх, ама като почука зима ми идва друг акъл и сега като знам миналото, което на юг беше стачка с блокада, а настоящето е стачка със съкращения, малко се притеснявам за бъдещето, та от тази гледна точка много ми се иска да си го спомня.:)))
goldie
goldie преди 16 години и 1 месец
denijane Разчитам на избирателното помнене:))) всеки да си помни неговите числа, така както аз си поня определени неща от някой момент от миналото, а майка ми помни други неща от същия момен.

 Просто всеки човек си помни от миналото нещата, които са го впечатлили, а не всички детайли, затова си мисля, че няма да е  лошо аз да си спомня някой бъдещи детайли от моя иначе много скучен живот. Примерно мога да си спомня точно онези числа, с който ще спечеля само аз. Както има неща от миналото, които мога да си спомня само аз, така трябва да може да стане и с помненето на бъдещето. Освен това по отношение на илюзията за свобода, ми се струва, че все повече хора си я бяха възвърнали преди началото на настоящата икономическа криза, а в момента доста хора се съмняват дали изобщо го има това явление свобода или животът им върви както дойде, казвам го от лични наблюдения не твърдя, че е масово явление.

 Освен това, ако помним бъдещето не мисля, че ще си загубим твърде много от свободата, защото като се обърнем назад към миналото може да видим, че възможностите за свободен избор не са били твърде големи, поради различни ограничения - мнение на близки, финансови невъзможности, умствени ограничености и пр. Сега на много хора им се струва, че са могли да направят и друг избор, но се оправдават с невъзможност да се промени миналото, а всъщност, ако наистина са могли да направят друг избор, то защо не са го направили и ако можеха да си спомнят бъдещето като резултат от предстоящ избор, то не биха ли могли да изберат друг вариант на миналия си избор, така че в настоящето  да не им се налага да гледат с някаква доза съжаление за изборите, които са правили?


Kopriva
Kopriva преди 16 години и 1 месец
 Диди, много от далече почна, за да стигнеш до същността, т.е. искаш да разбереш "дали ще поработиш малкичко наюг". Да си спомниш бъдещето, за да ти е спокойно и ясно настоящето :)) Ако беше ме попитала направо, веднага щях да си спомня бъдещето ти! Ще поработиш! Немците са доволни от спасителната акция на Меркел да издейства  една трета от финансирането на Гърция от МВФ. Дори се надяват да спечелят от ситуацията. А ниските цени по гръцките курорти им действат като магнит! Гърците дължат 300милиарда.В най- лошия случай Германия ще им заеме  6,7 Милиарда. В момента гърците плащат значително по-високи лихви (близо 3% повече от Германия) за дългосрочни заеми!
goldie
goldie преди 16 години и 1 месец
Виж сега аз искам да си спомня числата от тотото, но ходенето на юг ми е по възможно бъдеще, другото изглежда по-сладко, пък и лесно спечелените пари се харчат без задни мисли и без счетоводство. А иначе много се надявам тази година да има германци, те са по-добри клиенти от чехите и сърбите. А и нямам нищо против да помня някои хубави моменти от бъдещето.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 1 месец
Хм, не искаха ли нашите велики управляващи да ги облагат с 10% данък спечелените от тото пари ?
By Shogun , 8 March 2010
Излязоха първите данни за началото на 2010: наполовина паднали мита в сравнение с миналата година, с 15 % намалял внос, с 12 % паднали акцизи.

Изобщо всичко пада, само настроението се покачва. Едни палячовци ни разиграват клоунада, от която печелят точно двама души: Иван и Андрей, защото даже който не е знаел, че имат шоу, сега вече ще го гледа, защото там стават интересните неща в България.

Дали заради студа, нещо ми е замръзнало чувството за хумор. Защо ли не се смея, като гледам коя е новина номер едно? Тая за имПИЧмънта. Точно след нея е наводнението в Брегово. Това е маловажно, кой се интересува от това. Аз искам да слушам по цял ден кой как се пошегувал, пък друг не го разбрал и как сега Марин ще ни става президент, за да бъдем генералска държава отвсякъде. 

Корабът оптимистично потъва, екипажът прави маймунджулуци и се клатушка смешно, и веселието ни залива. 


Legacy hit count
892
Legacy blog alias
38000
Legacy friendly alias
Веселичко--смешничко-и-само-малко-тъжничко

Comments14

chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Шогуне, изобщо не е смешно. Проблемът Гоце-Дянков е изключително важен за хората с неовчо мислене.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца
Цялата пАра (на локомотива) - в свирката...
chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Ела, що не се скриеш там където си.Теб проблема с Гоце не те засяга. И нямаш право на мнение. Теб те засяга само ако има проблем с Обама.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца
Не мога да се скрия, бате - направена съм да стърча.
Shogun
Shogun преди 16 години и 2 месеца
Чопар, няма да седна да те убеждавам, мислим по различен начин. Ама ти май беше демократ, как така някой няма ПРАВО на мнение? В твоя си блог отнемай права, тук всеки има право.

Гоце, Боце и Коце изобщо не ме интересуват. Аз питам следното:

Какво става в държавата? Питам с голяма тревога. На сайта на Минфин няма още отчети за януари и фервуари, рано е. Обаче министър Дянков вади данни за експорта. Защо не вземе да каже какво става с производството? С "бившия внос", а сега вътреобщностни сделки - тези с ЕС?

На докторите не им дадоха пари да си купят пуйка за Нова година, за да метнем външните наблюдатели, че нямаме дефицит. До тук го разбирам. Защо продължават да не им плащат? Къде са парите на Здравната каса? Защо вадят Ония 2%, дето ги събираха за втори стълб на здравеопазване? А дотогава ги държаха като част от фискалния резерв, т.е. внасяйки здравни вноски, ние оправяхме финансовите показатели на държавата, а не здравеопазването.

От НАП "били казали", че 18% се е подобрила събираемостта на осигуровките. От Здравната каса пък "били казали", че има невнесени маса пари. Къде са парите? Кой кого лъже, какво се разиграва?

Сега вадят пари от Ония двата процента, за да платят на докторите. Т.е. намаляват фискалния резерв. И автоматично искат да ни вдигнат здравните осигуровки с други 2%. Според мен тези 2% ще отидат в държавния резерв, за да станем пак "стабилни" и да си имаме резерв, понеже имаме огромен дефицит по текущата сметка и ако няма резерв, веднага ще ни падне рейтингът. А ние като Мис Европа за 2009 най-много си гледаме рейтинга.

Така че имам своето обяснение за новите 2% - ще плащаме повече здравни осигуровки, но не за здраве. Обаче не разбирам  защо трескаво, ден след ден, се измислят нови и нови начини да ни събират пари, без да качват данъците. (Например указанията на НАП един човек да трябва да плаща по 2 вида осигуровки със задна дата, е меко казано абсурдно.) Какво става? Нека някой излезе и обясни къде са парите от нашите осигуровки, които са "надсъбрани". Нека някой каже какво е състоянието по изпълнението на бюджета - миналата година даваха предварителна инфо в началото на месеца за предния месец, защо сега никой нищо не казва, все едно имат сливи в устата? За първи път от началото на кризата съм наистина разтревожена, защото няма никаква информация.

Държавата и общините продължават да дължат огромни суми на фирмите, те дължат на своите доставчици и всички по веригата съкращават хора, безработицата расте. Какъв е планът да се излезе от батака, кога, как?

Това трябва да обясни Дянков, другото да си го разправя в кръчмата.

Все пак за който се интересува, нека има и скандали, кой на кого какво казал, кой кого как погледнал и кой коя мома ущипал на мегдана. Но това според мен е повече в сферата на жълтата преса.


kelvinator
kelvinator преди 16 години и 2 месеца

В началото на годината винаги има дефицит. Поне при повечето фирми. В условията на криза графиката става по-екстремна. Моя основен принцип е първо да платя на себе си и на хората си, а тогава останалото. Нямам случай да не съм се издължил, макар понякога със закъснение.

За мен по-лошо е дурго. Какво огромно количество обществена енергия се похабява като вниманието е приковано върху безумието дали Първанов е милиардер. Де да беше! Тогава поне щяхме да видим как се прави. Само че за съжаление махленското мислене не е за милиардери. Кажи ми какви са ти приятелите, та да ти кажа какъв си. Кои са приятелите на Първанов извън България? А и ако се обиждаш от това че си милиардер, никога няма да станеш такъв.

Спирам да говоря за това, защото вярвайте, всяка мисъл е носител на енергия и нямам никакво намерение да я подарявам за тъпи каузи. Обичам да говоря за успели хора и за това как, дори и сега да продължим напред.

Обичам да си мечтая за моята бизнес мрежа и за това какво да сторим заедно, за да бъде бизнесът процес, а не епизодика, дори и в този момент.

Пак се връщам на една любима за мен мисъл: "Няма лош случай, има лошо използван случай". С други думи, "За бога братя, да работим!"

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца

Задава ли си бг публика въпроса: как може един беден човек да управлява другите?
Основна разлика между нашия и чуждия полит.елит: в успешните страни, за да те изберат на някакъв пост, трябва ти самият да СИ успешен. Не да казваш как да станат нещата, а да ги правиш.
В България е (все още) срамно да имаш пари, преди да те изберат - за едни, защото "не си от нашите", за други - защото подозират колко мръсни са парите ти.
Така кръгът се затваря - гладните искат да станат политици, за да се наядат; а междувременно никой не мисли за интересите на държавата, защото "L'etat - c'est moi" - "Държавата - това съм аз".

Някакъв български феодален монархо-комунизъм - затова и шутовете ни са такива - гледат да развличат публиката със сухи огризки хляб, за да не протестира за пастите...

Личен въпрос към мене си: моя бивша ученичка и настояща приятелка в момента прави сценария за Шоуто на Иван и Андрей.
Това успех ли е за мен или не?

 

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Чуден личен въпрос :)) Ела, ако тя го оценява като успех за себе си, значи би трябвало да е успех и за теб. От друга страна, ако ще говорим за естетически критерии и компромиси, по- добре да не казваме нищо. От трета страна, винаги има измъкване с варианта, че водещия си води, а сценария е само ориентировъчен....

Относно здравните осигуровки - излиза, че, няма "насъбрани". Всичко е "усвоено" за жалост.

 


chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Шогуне, прав си  донякъде. Над всички тези въпроси обаче стои морално-ценностния - защо тази шибана нация не се вдигна на протест, когато обявиха, че Президентът и е агент на ДС. Без значение в кой отдел е бил. Това е срам и позор за една нация. Нация с агент на комунистическата ДС не заслужава дори и това, което живее в момента. Нация без достойнство. Чак ми е противно да пиша дори. Над всичките тези твои терзания стои и  въпроса докога ще търпим този помияр да се опитва да манипулира и да обвинява по чисто тоталитарен метод. Но, какво да искаме от един пернишки агент. Свободата ни Шогун е застрашена. Ти наясно ли си колко отмъстителен е президента Гоце. Знаеш ли как се уволняват журналисти заради него, знаеш ли как се пребиват журналисти заради него, знаеш ли колко хора треперят от него и как бързо се свалят публикации от интернет заради копоите му. Всички твои въпроси са по-надолу в стълбицата на обществената значимост.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 2 месеца

:))). Ами как да не казвам нищо, като ме питат :))). А аз - въпреки че "нямам право да говоря" - не мога да лъжа :)...
Пита ме Еленка какво мисля за шоуто, аз изгледах първото предаване във Фейсбука (е, само до появата на дудука Бареков - като го видях с броеницата, и не можах да издържа повече - все пак съм силно естетичен човек :).
Елена е човек с огромен капацитет; а спорът ни за това шоу ме връща към един въпрос, който ми зададе на сцената друга моя бивша ученичка и настояща приятелка: "Кой е по-важен - режисьорът или актьорът?".
Аз все още мисля, че е режисьорът. Макар че ако му се паднат калпави изпълнители, както в случая с Еленка....

 

Shogun
Shogun преди 16 години и 2 месеца
Келвинатор, милиардер е обидна дума, защото според общественото мнение милиардер се става само с кражба, била тя директна, или източване на някоя държавна фирма, или под формата на рекет. Дали има честен начин да станеш милиардер в България - не мога да кажа, понеже и аз като Гоце нямам приятели-милиардери, които да ми споделят опит. :) Знам, че и ти като мен си работохолик. Тия работи, дето се ядосвам за тях, мойта фирма пряко не я касаят. Само че ако се забатачи българската икономика още повече, за никого не е добре. Затова ме е яд - защото искам да знам кое накъде е, а вместо това ме занимават с Президентски, Бойко-Борисовски и прочие PR. Лошо няма, ама не ми казват тези неща, които са ми интересни, а ме будалкат.

Ела, може да ти се стори странен примерът, който ще дам, обаче според мен Дянков е такъв човек, който е успял другаде и идва тук за чест и слава. Как ще се справи - ще видим, но е способно момчето. Изобщо, ама изобщо не ме интересува къде какво е говорил. Само и единствено очаквам от него добра икономическа политика. Ще поживеем - ще видим какви ще ги свърши.

Чопар, прав си - нямам никаква информация за преследване на журналисти и други репресии от Президента. Аз работя в съвсем друга област, нямам такива познати и нищо такова не съм чула. Ясно, ако си чул такива неща, си разтревожен и ти е важна темата за импийчмънта. Aко се убедя в такива неща, бих се присъединила към теб. Но конкретният повод е детински, да не кажа малоумен.

Ела, според мен е личен успех за теб, че твоя ученичка е сценаристка в национално шоу. На някого му харесва, на друг - не, то няма нищо, което да харесва на всички. Чистосърдечно си признавам, че аз не го гледам, имам други предпочитания. Не ми харесва знаеш ли какво? Това, че е прекалено подобно на шоуто на Слави. Но че е успех, за мен няма съмнение - предполагам, че бая народ е кандидатствал и са избрали нея, това си е успех

Случайна, ето това ме удивлява: как така са усвоили нашите здравни вноски? При събираемост с 18% по-голяма, би трябвало да им стигат. Лъжат ни - това ми е тезата. Искат да ни прецакат да плащаме 2% повече, за да си подобрят рейтинга. Тия дни излезе становище от една голяма рейтингова агенция, че иска да ни смъква рейтинга. Прекалено ми съвпадат двете неща. Нямам нищо против да плащам малко повече, но да обяснят като хората за какво иде реч. Мразя да ме лъжат и да си мислят, че им вярвам. Точно това е шменти капели, да използвам крилатия израз на ББ.

Kopriva
Kopriva преди 16 години и 2 месеца
"А ние като Мис Европа за 2009 най-много си гледаме рейтинга."

 Не сме като "Мис Европа", по- скоро възприемат  (ЕС) българската политика и управление като лъжливото овчарче. Никой нито вярва на приказките му, нито има рейтинг...А докато лъже само стадото си и не пречи, защо да го закачат?Нека си мисли, че го вдига ......."рейтинга  

"За Бога братя да работим"

 Всъщност ние поредното поколение работохолици само това правим.......работим, но защо трябва да "стоим натясно някъде за порцийка храна" ?

 А защо се срамуват някои да си признаят, че са милиардери? –Сигурно, защото знаят, как са го постигнали.........и все още може да се докаже:)))

 




 

Shogun
Shogun преди 16 години и 1 месец
Koprina, за рейтинга - нямам предвид политика. Става дума за икономически анализи. Две от няй-големите агенции края на миналата година сериозно ни вдигнаха рейтинга. Сега трета агенция говори за евентуално намаление - т.е. за сега е само предупреждение. (А рейтингът ни е толкова висок, защото имахме най-нисък бюджетен дефицит в Европа за 2009.)

Много мразя да съм права за такива неща. Трескавото търсене на пари с всякакви хаотични предложения си има своето основание. Тревожа се напълно основателно - първите отчети са наистина стресиращи. Оказва се, че разходите в първите месеци изобщо не са намалени - излизат вече първи данни, че всъщност държавният бюджет изобщо не затяга коланите, а харчи повече от всяка от предходните години. При сериозно падащи приходи! Единствено няма дефицит в Здравната каса - точно там, където искат да ни качват вноските. Ако си спомняте, от първи януари ни смъкнаха пенсионните вноски с 2% - а в Пенсионния фонд от години дефицитът е огромен.

 Иска ми се да не виждам малоумни мерки и действия. За съжаление точно това се случва.

 Дянков, добър икономист си, събуди се!


Shogun
Shogun преди 16 години и 1 месец
Желая на Келвинатор успех, и не само национална, а световна бизнес мрежа. Политиците си приказват глупости, а само тези, които не се стряскат, а създават нещо, ще ни измъкнат от блатото. Въпреки политиците. Но защо да е така? Не може ли поне веднъж да се окаже, че нашето стадо от атове този път не е избрало магаре да ги води?
By kelvinator , 18 October 2009

През 2007 се говореше само за ипотечна криза в САЩ. За мен тя беше чудесна и доходоносна. Въпреки, че съм прочел доста за смисъла и скоростта на информацията и материята, някак не ми се вярваше, че може да се случи нещо лошо. Но в края на годината започнах да забелязвам в себе си особени усещания. Теглото ми започна да се увеличава. Не давах някакви съществени отклонения нито по отношение на диабета, нито на кръвното, но беше факт. Нямах никаква промяна в хранителния режим, доколкото може да се каже, че имам такъв, а панталоните ми отесняваха. И само зачестиха усещанията за някакъв дискомфорт.<?xml:namespace prefix="o" ns="urn:schemas-microsoft-com:office:office"?> 

На 1 януари 2008 телефоните млъкнаха. Никакви заявки за покупки. Сметките  за GSM рязко спаднаха. Да се чуди да се радва ли или да се страхува. Излизат някакви от правителството да ми обясняват, че криза няма, посочват звучащи достоверно факти, а на мен нещо не ми е особено комфортно. И все пак през 2008 нещо се случваше, може би от инерцията. Приходите бяха на половина на 2007. Докато дойдоха фалитите на банките в световен мащаб. Тогава си мислех, че изходът от ситуацията за мен и за колегите ми е да бъдем активни. Мислех си, че при това положение трябва да се произвежда повече и по-качествен продукт, който да се предлага. Това беше единственият начин да достигнем до малкото участници в пазара на недвижими имоти.

 Е, има и добра новина. В тази ситуация се забеляза един дисциплиниращ ефект и много хора с лоша професионална подготовка отпаднаха.

 Дойде 2009 година. Падането продължаваше с всичка сила. Постепенно у мен започнаха да се връщат едни отчетливи мисли, които много пъти съм мислел но бях позабравил. Междувременно в рамките на един месец ми разбиха колата и ми откраднаха навигацията, а след една седмица откраднаха и кучето ми. Дребни неща, които ме караха да си задам въпроси от типа “Защо на мен”?

 В началото имах усещането, че нямам какво повече да направя. Отпуснах се и се оставих да ме водят случайните хрумвания. Правех само това, което ми носеше добри усещания.

 И сякаш настъпи някаква трансформация. Вниманието ми беше привлечено от някои мои вътрешни разбирания, които все по-отчетливо усещах, че трябва да преразгледам и да променя. Имах нужда от вътрешно прочистване, за да отворя територия за нещо ново. И го направих.

 А ситуацията във външния свят се задълбочаваше.винаги ще помня датата 14 април 2009 когато ми направи впечатление, че хората спряха да карат колите си. Да бе, просто спряха. Без всякаква видима причина аз започнах да отивам на работа за 20 минути вместо предишните 45. Дадох си сметка, че общественото съзнание реагира.

А аз си оставах непоправим оптимист. В крайна сметка помня от приказката за дервиша: “Не се подвеждай по очевидното – всичко отминава.”

Мечтаех си за голям инвеститор с дълготрайни поръчки.

 И така до юли. През юли дните с добро настроение започнаха да се увеличават. Теглото ми без всякаква видима причина се нормализираше с бързи темпове.

Legacy hit count
610
Legacy blog alias
34012
Legacy friendly alias
КРИЗАТА-СИ-ТРЪГВА--ДАЛИ-Е-ИНТУИЦИЯ-

Comments12

The Maker
The Maker преди 16 години и 6 месеца
Не си тръгва, а тепърва идва и се разполага.
edinotwas
edinotwas преди 16 години и 6 месеца
Хубав пост!
 Тази дата и аз я помня. Наистина изведнъж хората спряха да карат колите ли, обаче сега взичко се връща по старите места, та чак и от горе ...в този ред на мисли, май "кризата" отмминава.
edinotwas
edinotwas преди 16 години и 6 месеца
Мейки ние сме в криза от 1989г.  ....
Shogun
Shogun преди 16 години и 6 месеца
Келвинатор, кой знае, може да имаш някаква интуиция, която ти се отразява и на физиката. На мен ми се струва, че все още не си тръгва. Аз й давам още половин година. Поне.

За България говорим, Западна Европа май е стигнала дъното и гледа нагоре.

Kopriva
Kopriva преди 16 години и 6 месеца
Определено е интуиция! Цял ден искам да попитам, какво става с Кризата в София? И не мога да намеря точните окуражаващи, положителни думи.......500км навътре в страната Кризата здраво ни е затиснала и ако Б.Б. се справя в столицата, може би и в провинцията ще доживеем, въпреки, че "всичко отдалечено на повече от 50км от морето е дълбока провинция" :)))) Тук не е зле, но сме били и далеч по- добре......По- положителна не мога да бъда.....
AmonRa
AmonRa преди 16 години и 6 месеца
Аз съм ан 23 години, не помня тази държава да е била добре.
Donkova
Donkova преди 16 години и 6 месеца
ми изглежда като интуиция наистина. ще ми се и глобално и локално да се окаже валидна еднавременно (т.е. Шогун този път  да не се окаже права, за разнообразие). взех да се уморявам от "отлагане" на разни начинания, за по-малко кризисни времена. и доста категорично ми отиде по дяволите производителността от продължителното влагане на допълнителни усилия за справяне с колатералните щети на кризата в мисленето на хората с/за които работя моята си работа.
goldie
goldie преди 16 години и 6 месеца
Не знам дали ще свърши скоро кризата, но и на мен ми се струва, че има някакво раздвижване, затова се надявам следващата година да започне по-добре от досегашната.
entusiast
entusiast преди 16 години и 6 месеца
Възхищавам се на мъдростта ти! Аз лично попаднах в дупка някъде през лятото, преди месец стана още по-зле! От тогава се боря с депресията, но с положително мислене започнах да изпълзявам! Убеден съм, от емпиричен опит, че когато си мислиш, че си зле трябва да се забавляваш и да не преставаш да опитваш. Тогава нещата се оправят. Отдавна ми е време за голям скок, да напусна удобното и стабилно място ( което само на пръв поглед е такова) и да мина на моя си бряг. Но все още не намирам смелост...Поне трябва да обезопася скока :)
Shogun
Shogun преди 16 години и 6 месеца
И на мен ми се ще да не съм права, за разнообразие. :)

Рецепта за оптимизъм (моля, не ме замеряйте с камъни, от мен едва ли очаквате нещо друго): йога, и по-специално дихателни упражнения. Пранаяма, бастрика, крия. Такива неща. Наистина повдигат духа, понеже са базирани на енергия чрез вкарване на много кислород. Опаааа, един камък ме удари.
Donkova
Donkova преди 16 години и 6 месеца
Що пък ще те удря камък.  Аз като имам време да се огледам наоколо, всичкият доволен и балансиран народ дето го виждам (вярно не е многолюден, ама не са единици и несе познават помежду си, което вече прави много като за българските стандарти) все с йога разправя, че си го прави равновесието. Ма и пустата йога си иска дисциплина и учене. Като си забравиш тялото за десетилетия, знаеш ли каква мъка са и най-простите движения. Пък човекът е таквоз създание, каквото му е малко от малко мъчно гледа да го избегне всячески.
Kopriva
Kopriva преди 16 години и 6 месеца
 При йога не трябва да си напрягаш тялото- изключваш си съзнанието и забравяш контрола и усилието.....Може би Келвинатор е прав, днес говорих с приятели в София- положението е доста по- различно от по Черноморието след лятото...
By Shogun , 5 October 2009
...и още копаят.

Някой да не е разбрал, че съм оптимист по призвание? Някак си все вярвам, че чашата е наполовина пълна, и ще се пълни още - ако няма вода в чешмата, тогава от дъжд, конденз, теч в канализацията на съседа... но ще се пълни.

Е, добре, този път един оптимист ви казва: Не сме стигнали дъното. Всички прогнози, че кризата вече е свършила и почваме да качваме баира - просто не се отнасят за нас.

Последните месеци индустрията потъваше, селското стопанство беше до под кривата круша, а единствено ръст имаше в сектора на услугите. Като вземем предвид, че туризмът е най-значителната услуга, и през следващите месеци няма да има кой знае какво оживление в туризма, а по-скоро едно мъртвило...Зимъска селското стопанство няма да цъфне, камо ли да върже... Значи оживление можем да чакаме, чак когато индустрията реанимира. 

Моята прогноза е - стискайте зъби още 6 месеца.
Legacy hit count
590
Legacy blog alias
33633
Legacy friendly alias
Българите-стигнаха-дъното---

Comments12

Donkova
Donkova преди 16 години и 7 месеца
и правителството така рече, в лицето на фин.мин. като си представяше заместителя на управленска програма. единодушини сте сиреч. и правителството ли е оптимист?
Shogun
Shogun преди 16 години и 7 месеца
Мария, аз на политици не вярвам. Обикновено се вслушвам в икономическите анализатори. Но в момента излизат всякакви прогнози на всякакви анализатори, някои от които хептен оптимистични - кризата свърши, дайте да пеем и танцуваме.
И колкото и да е странно, понякога политиците излизат прави. :) Поне за мен няма никаква логика в момента да разчитаме, че кризата свършва. Понеже за България това не е така.

Голямото ми притеснение са САЩ. Понеже с този президент-социалист те си приеха най-различни мерки, които според мен определено са рестриктивни за тези, които произвеждат (и могат да измъкнат страната от блатото), и облагодетелстват тези, които консумират и тези, които предизвикаха кризата. Не знам дали и кога ще се оправят те, понеже от тях зависи цялата световна икономика.
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 7 месеца
Ами права си за това, че от американската зависи световната икономика. Тук се говори непрекъснато положително, как всичко се нормализира и т.н....Да, в огромния мол до нас хората все така си пазаруват, но невиждано голям процент къщи са обявени за продан от собствениците, които не могат да плащат на банките. Много магазинчета стоят пусти - няма кой да ги наеме. На повърхността сякаш всичко е наред, но аз нямам добро усещане за бъдещето на амер. икономика. А уж и аз се стремя винаги да съм оптимистично настроена...
Shogun
Shogun преди 16 години и 7 месеца
Ела, то и тук на повърхността си е ОК. :) Иди в кой да е ресторант или заведение по всяко време.

Интересното е, че много хора вярват, че криза изобщо няма, и всичко това са приказки. Отлично е да мисли човек така! Преди по-малко от месец го чух от един познат, и искрено му завидях.

chopar
chopar преди 16 години и 7 месеца
"Голямото ми притеснение са САЩ." - и на мен. Светът това са САЩ, и САЩ - това е света. Има две институции на този свят, които са световни и от тях зависи нашият монд - Президентът на САЩ и Папата. Но тъй като днешния папа е бил нацист, значи към момента остава Президента на САЩ.

А иначе за дъното - може и още. Дъното на българина няма край.


Shogun
Shogun преди 16 години и 7 месеца
Като стана дума за политиците. Ами я ги вижте, тези сегашните министри не си ли говорят? Единият - ще качва пенсионната възраст баш в най-голямата безработица. Другият - не, в никой случай. Единият качва акцизите драстично. Другият - ги качва само малко. И това със сигурност не е синдромът "Орел, рак и щука". За мен е съзнателно обмислена политика - на лошите ченгета, които тестват обществената търпимост. Докато не дойде Голямото добро ченге, което като Господ да разсъди и да направи най-доброто. :) Цирк, ама не Буш, ами само Б.
Donkova
Donkova преди 16 години и 7 месеца
Шогун и на мен това ми направи тревожност. Така бяха и юнаците от тройната коалиция. Освен пенсионната възраст забелязвам същото по отношение на акциза на цигарите между мин-фин и мин-ик, по отношение на гражданското образвоание межуд мин-об и мин-предс.(ма айде това беше съвсем в първите дни и го отдодох на неразбория). акцизите и пенсионната възраст обаче са сюжети, които би трябвало да си ги обговарят много подробно и внимателно на мин-съв.  и ако след това се чувстват свободни да си споделят "лично мнение" наистина няма да можем да забележим разликите с 3-ната коалиция. там поне запомняха за какво са се изнудвали и какво са се споразумели в тристранката или на мин-съвет.
Shogun
Shogun преди 16 години и 7 месеца
Обаче накрая - Deus ex machina - слиза Господ в лицето на ББ и разрешава привидно нерешимата ситуация. :) :) :) В днешния вестник въпросният Господ е на първа страница, с насочен напред показалец, гледа мъдро и казва, че акцизът ще бъде 64 евро. Аве!
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 7 месеца
Шогун, ами нали тоя вот на доверие трябва да се поддържа с нещо, високия рейтинг- и той. Ако всички са на едно мнение, кой тогава ще бъде "доброто ченге", което внася успокоение в залата за изтезания?
Shogun
Shogun преди 16 години и 7 месеца
Хахахаха, май да. Иначе залата за изтезание съвсем ще се сдуха.
orhi_vania
orhi_vania преди 16 години и 3 месеца
Я ми разяснете колко дъна има под дъното. От около 20 години ние все дъното стигаме, дълбаем още и още, а то свършек няма...
Shogun
Shogun преди 16 години и 3 месеца
Orhi_vania, същестува митът за седмото небе - може ние да създадем  истинското седмото дъно. Поне ще издълбаем най-дългия тунел на света и ще се свържем с Австралия. Ще влезем в Гинес, ще си внасяме прицечовки и ще станем най-търсената туристическа дестинация. Това мога да предложа като най-"реален" план за оправяне.
By Shogun , 12 June 2009
Ако някой ви разправя, че четвъртото тримесечие започва голямата криза в България - не му вЕрвайте.

Този постинг е част от поредицата ми размишления за кризата:
1, 2, 3

Както се казва - постингът отразява лично мнение на автора и не представлява съвет за закупуване на акции. ;)

Защо, от къде накъде ще се засилва кризата баш в четвърто тримесечие?

Ако нещо почва от тук насетне с отрицателен знак - това е по-голямата безработица. Фирмите, които до сега са пускали хората си на частично работно време или в неплатен отпуск, може да решат вече да ги съкратят, ако нямат раздвижване в поръчките. Статистически производителността на труда пада, т.е. в момента производството е намаляло повече, отколкото е намалял броя на работещите.

Все пак безработицата е само един елемент на кризата, а знае се, че в България в последните години тая безработица беше невероятно ниска.

(От друга страна, през лятото ще има увеличение на сезонната заетост).

Не е изключено и част от тези фирми, които не могат повече да оцелеят на ниско ниво на поръчки, да фалират или да бъдат погълнати от свои конкуренти.

Но едва ли брутния вътрешен продукт ще пада драстично: производството, което няма пазари, вече е намаляло, а в момента няма по-нататъшно свиване на пазари - по-скоро едно (за сега) нестабилно задържане на предишни нива.

Та ето какво предполагам, че е по-вероятно да стане: до края на годината да се стигне до едно колебливо стабилизиране на икономиката на ниските нива и живот и здраве, ако светът тръгне нагоре догодина (лятото да речем) - и ние след него.


Legacy hit count
768
Legacy blog alias
30161
Legacy friendly alias
Не-бойте-се--деца---
Ежедневие

Comments11

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 10 месеца
Ми те разправят, че вече светът започва да пъпли нагоре, та да видим. Но съветът ти съвпада идеално и с моето мнение-каквото и да ви говорят, не им вярвайте :)

Но вчера слушах Орешарски как са разпратили по ведомствата заповед да направят план за ограничаване на разходите и беше много смешно как го питаха какво ще стане ако някое министерство не може да намали бензина и командировките и той мрънкаше, че не можело да стане. Сладури са нашите управляващи, какво да ги правиш. След като опукаха всички пари по министерствата, сега решиха, че ще ги спестяват. Като си помисля, за грандиозния и силно ненужен ремонт в МОН и напрови се плаша какво са си направили в Земеделието и Горите.

Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Дениджейн, направо ме разбиват с тая прогноза, не е истина направо. С политически цели такива глупости се говорят, че чак човек се пита сами ли си ги измислят, или имат съветници от някоя лудница! С цялото ми уважение към лудите и с цялото ми неуважение към демагозите.

Според мен, още не е тръгнал нагоре светът, по-скоро минава през някакви бабунки в момента. В България има фирми с огромни проблеми, с много работещи хора в тях, за които изобщо не се знае кога ще се стабилизират, с обеми, намалели да кажем с 40%. Карат хора да си взимат "доброволно" неплатен отпуск, за да пестят фирмите - мизерии големи. Тепърва са възможни фалити. Обаче пък има и фирми, които са много добре.


kelvinator
kelvinator преди 16 години и 10 месеца

Преди време Валери Запрянов в едно предаване на Пролет Велкова каза: "Ние, журналистите сме продавачи на страх..."

Тая работа със страха съм я коментирал и друг път. Още Сун Дзъ съветва противниковата армия да бъде развращавана и да бъде плашена. Защото уплашеният човек много лесно може да бъде насочен в желаната от друг посока. И проблемът според мен не е в този който сее страх, а в този който му вярва.

Моят бранш беше най-здраво захапан от кризата. Още от началото на миналата година. И въпреки всичко сутрин като стана и се отърва от някои мрачни мисли и сънища, които ме спохождат понякога, сядам тихо и си задавам въпроса: Какво да направя днес, за да се случи мечтата ми? Понякога отговорите идват веднага, а понякога се бавят и идват като събития или срещи, или някакво тихичко нашепване. Доверявам се на тези отговори и те ме придвижват напред.

 

Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Келвинатор, точно това е и моят извод. Вместо да се говори по същество, се всява излишна паника, за да се подкара "електората" като стадо в някаква желана посока, например - към пункта за стригане на вълна.
SlynceLuna
SlynceLuna преди 16 години и 10 месеца
С тази криза нещо не можах да си обясня нещата.Има криза и ме е ударила ,мен лично здравата.Ама тя истинска ли беше или се създаде от медиите.Щото някъде чета била отминала ,а у нас сега пък най-лошото щяло да бъде декември .Това го чух от онази Гочева на 24 часа.Ако е декември ,ква ще е тази криза след като тогава се колят прасета ,има луканки , виното вече е станало ,ракията е сварена ,туршията е втасала и щяло да има криза.
Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Ген, съвсем истинска си е кризата, изобщо не е създадена от медии или от слухове. Моето възмущение се дължи точно на такива прогнози, които в момента се ширят - че кризата щяла да ни удари декемви. Какъв декември, бе хора, тя кризата сега ни е ударила и изразява в намаляло производство. То реално е намаляло вече, пазарите са свити. Не знам кой какво очаква да стане декември, освен евентуално стабилизиране на ниско ниво.

По традиция зимните месеци са по-тежки, понеже нали плащаме и за отопление. Обаче в момента разходите точно за отопление не са високи и едва ли кой знае колко ще се качат до тогава.

Според мен тези прогнози са предизборни кьор-фишеци.



vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 10 месеца

   

       Нейната мама и криза,
             ще ми пие тя антифриза!

                   Да седнем на маса е раят -
                        да обявим на кризата края!

Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Професоре, на това му викам конструктивен подход: обявяваме полов ден - затаковаме кризата и сядаме да ядем и пием! :)

Ген, благодаря за честитката, бирата е от мен. Пилето в аватарчето е чайка. Защото и да не ми мирише на море, си имам правото да си го представям и да се рея! Обикновените житейските неща от там, от горе, ми се виждат някакви никакви.


Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Сега прочетох, че в евро зоната за юни се отчита дефлация.... Още си е в криза Европата, това е. Аз й давам срок до средата на другата година, ама де да видим. Умря Ванга...
SlynceLuna
SlynceLuna преди 16 години и 10 месеца
Аз си знаех ,че моите сънища са пророчески.Сънувам си снощи аз едни работи ,че правим с една блогерка ,но по не традиционни  и после си го тълкувам ,аз имам специален тълковен съновник за този род сънища.  Точно на оправия на кризата показа.Довечера като пак сънувам ще ти кажа точно и датата.
Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Хахахаха, благодаря, Ген, да знаеш, че на теб разчитам!
By Stormbringer , 4 June 2009
Министър Орешарски предложи заплатите на министрите да паднат с 15 % . Както обаче мъдро казва народът ни в такива случаи - късно е либе за китка. Когато колегите на Орешарски и компания от Европа гласуваха сваляне на своите заплати с по 15-20, че и повече процента, нашите мили родни управници в един глас твърдяха, че кризата ще ни подмине. Едва когато се видя, че страната ни се ръководи от субекти, харчещи ударно от изтънялия бюджет, министрите ни се сетиха, че предизборно могат да се решат и на такава популистка стъпка. Господа министри, това вашето си е чиста гавра с народа!
Legacy hit count
523
Legacy blog alias
30013
Legacy friendly alias
Късно-е-либе-за-китка-----

Comments12

Kopriva
Kopriva преди 16 години и 11 месеца
Сега, ако върнат и присвоените (откраднати) държавни пари, ако се покаят публично за далавери и сделки в ущърб на народа, ако всинца се извинят 2дни преди евроизборите, може и да им простим и да им падне голям душевен товар, така престоят им в затвора ще бъде по- лек и приятен.........Хубаво нещо са мечтите, лошото е, че не се сбъдват........
Donkova
Donkova преди 16 години и 11 месеца
Според мен ПР-ите на тия юнаци от тристранката са изкукригали. Би трябвало някой да му каже на това притеснено момче Орешарски (оглавил е листата на БСП в Бургас за парламентарните - представяте ли си какви ги е вършил, за да се навие на този единствено сигурен начин за 5 годишен имунитет!!!, Мургина ще излезе една девойка от началното училище като разберем размера на щетите според мен), че обявлението му ще има точно ефекта, който е имало върху Стормбрингър върху целокупното население.
queen_blunder
queen_blunder преди 16 години и 11 месеца
Висш цинизъм! Не че не сме се нагледали на депутатски изродщини, ама ей такива неща, по йезуитски лицемерни и едновременно с това адски прозрачни,  те карат отвътре да изричаш едни думички, дето не са за пред хора.
Shogun
Shogun преди 16 години и 11 месеца
Аз съм на обратното мнение. Можеше и по-рано, наистина, но и сега е добре да се свият разходите. Най-общо казано, и по-рано пак би се разглеждало като предизборен ход. Не мисля, че е точно ПР тази акция, понеже с това се замразяват заплатите на 400 000 души, които имат няколко пъти по толкова роднини, и всички те определено няма да гласуват за тези, които не им дават обещаното повишение. Но пък да се повишават заплати, когато реалният сектор се дави, би било абсурдно. Чисто икономически мярката е оправдана.
Donkova
Donkova преди 16 години и 11 месеца
Ма Шогун, те няма да се свият. Докато приемат решение на МС и то влезе в сила ще са минали изборите (колко време остана - 4 седмици). Новите ще дойдат, ще имат 1 месец заплати -15% и на втория ше приемат обратното решение, развявайки тезата, че предишните са го извършили неправилно. Нали това е най-възмутителното. Че въсщност никаква икономия няма да направят.
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 11 месеца
Цинизъм е, безспорно! Но все пак е добре, че го направиха - защото спокойно можеха и да не го направят, в това отношение хич не им липсва наглост. И без това цял мандат говориха глупости - как се увеличават доходите, как обикновения човек забогатява,  как осезаемо усещаме ползите от успешната социална политика...Накрая на мандата се сетиха, че хората не са чак толкова тъпи и слепи, за колкото те ги мислят. Късно е!
Donkova
Donkova преди 16 години и 11 месеца
Ами като им гледам комуникационните подходи - определено си мислят че хората са тъпи и слепи.
Shogun
Shogun преди 16 години и 11 месеца
Подкрепям емоциите. А ето малко числа:

Приходите 4 месеца са 9,1 милиарда. Разходите 8,425 милиарда. Т.е. сме на плюс с 675 милиона. Фискалният резерв е 8,3 милиарда.

От планираното за годината са събрани 28 % от приходите и са похарчени 28 % от планираните разходи. Т.е. ако върви така, ще се съберат за годината 84 % от приходите и ще се похарчат 84 % от разходите, т.е. пак ще сме на плюс. Ама няма да сме направили 16 % от разходите, които са били планирани. Ако ги направим, вече ще излезем на минус, а това е доста недалновидно.

Т.к. приходите не са на добре, понеже ДДС-то е много малко поради намалялата търговия, значи трябва да се намаляват разходите. От разходите 33 % са заплати и това е най-голямото "перо" в разходите, т.е. всяко ограничение на заплати ще повлияе повече, от каквато и да е друга мярка.

За мен мярката е добра, поради тези причини. И е добре да има още мерки.

П.П. За мен проблемът е, че бюджетът е съставен на база на умерено оптимистичен сценарий. Трябваше да го съставят като умерено песимистичен. Когато става дума за пари, песимизмът е огромен плюс.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 11 месеца
Хм, и аз мисля, че по-добре късно отколкото никога. Вярно, има малко популизъм, въпреки че както Шогун каза, ако се замислим, това е много лоша новина за повечето хора в бюджетната сфера. Но пък можеха да направят и обратното-да увеличат заплатите и да зарадват мноого хора. В крайна сметка е малко вероятно следващото правителство да е същото, можеха да намажат много. Но доколкото разбрах в министерствата се харчи като пред потоп, така че, дали ще им увеличава заплатите или не...
Donkova
Donkova преди 16 години и 11 месеца
Ми те се счупиха да повтарят, че предложението на Ореха няма да засегне намерението за увеличат пенсиите. Само дето не вярвам да направят щастливи 2,5 млн. засегнати хора с нея мярка. Но радостното очакване на поредното "смавйщо" повишение - според мен ще се отрази на вота. Уви.
Stormbringer
Stormbringer преди 16 години и 11 месеца

Благодаря на всички за коментарите!

professor , това клипче и аз много си го обичам, защото съм фен на Deep Purple откакто се помня :)

Shogun , братко, хубаво нещо са цифрите, но те щяха да са още по-добри, ако действията бяха по-навременни, по-прецизирани и най-вече по-адекватни. Ухапала ги бълха министрите, че ще се лишат от някакви си проценти и то от последната заплата. Целокупният български народ ще се лиши и се лишава от много повече неща...

MariaD , управляващите не просто си мислят - те са дълбоко уверени, че всички освен тях са тъпи и глупави. Такава им беше и цялата предизборна кампания - сакън народът ни да не се юрне и да не гласува масово на изборите, защото това идеално ги оправя.

By vesselastoimenova , 15 May 2009

    Пилците се броят наесен....,   но дали ще има изобщо нещо да се преброи! Отново прогнозите вещаят апокалипсис! Докога, бе хора? Става дума за образование, за деца, за съдби, там ли ще правите икономии? но докато властва принципът "след мен ако ще и потоп", нещата ще стават все по-зле! вижте и му мислете:

http://edu.dir.bg/2009/05/15/news4449927.html

Както се казва "Наесен с песен...?"

Legacy hit count
363
Legacy blog alias
29511
Legacy friendly alias
Пилците-се-броят-наесен----

Comments2

vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 11 месеца
......явно не останаха пилци, а само....какво?
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 11 месеца
.......а само майките на пилците!?....
By annivalk , 23 April 2009
Попитали един човек на прилична възраст как ще коментира кризата през 80те години. Той отвърнал:

- Аз тогава бях млад... и бях влюбен...! Хубави времена...!

А вие как бихте коментирали?     
Legacy hit count
718
Legacy blog alias
28839
Legacy friendly alias
Криза-----

Comments14

SlynceLuna
SlynceLuna преди 17 години
Прилична възраст.

 Келвинатор,тука  съзирам лека обида.Нищо ще простим.

80-те нямаше криза.Какви времена бяха ей ,вие младите само може да мечтаете.Нямало нищо по магазините.Хич даже и и не се замислях.тогава. Имаше забрани ама ние си намирахме това, което търсим.Ква криза .Лъжа е -нямаше.Гарантирам, че  за двадесет годишните никога няма да има криза.


annivalk
annivalk преди 17 години
Ген, благодаря за коментара.Това с приличната възраст може да бъде само комплимент, защото колкото по-възрастен, толкова по-мъдър! :)
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 17 години

автор: Eva_Adamova
Цветни парченца стъкло"

Младостта ми неусетно си замина.
Без драми , излишен фалш и суета.
След нея философски се замислих
дали да я догоня и я спра.

Покрай мен тогава важно мина
в каляска , натруфена в злато,
мъдрата ми средна възраст,
и ехидно смигна ми с око.
 
             
Докато зяпнала я гледах
чух звън от велосипед.
На него-весела старица с галоши
играчка-катедрала тикаше отпред.

          Кризите са там, където човек сам си ги създава и сам се паникьосва от тях!

             

princesatamani
princesatamani преди 17 години
  През 1980 година на 12 октомври ми беше сватбата.Бях също  млада и влюбена и криза не си спомням. По-скоро кризата беше в моите представи за някои неща, но това осъзнах по-късно.Не съм съгласна,Професор, че човек сам си създава кризите-ами често някой ни поставя в кризисно положение- било държавната политика,или работодателя и други.По-скоро трябва да сме силни да преодолеем стреса.Извинявай ,Професор, че опонирах мнението ти.Между другото смених ника,защото може да си помислите , че Ви свалям,а аз просто харесвам розово и бебета също като Вас.Извинете ме също , че изтрих някои стихове,но го направих по-същата причина.С поздрав !
DianaIlieva
DianaIlieva преди 17 години
ха-ха! Стана ми много смешно. Тогава беше единствената емисия новини, която изгледахме цялото семейство с внимание - обявиха новите цени на хранителните продукти. Белият хляб от 0,24 стана безумно скап - 0,36. Това ли беше кризата на 80-те?
SlynceLuna
SlynceLuna преди 17 години
Манка на 12 октомври е открита Америка.

 Аз на тази дата се сгодих ,само че 82 година.

 И още един е правил сватба на тази дата.Ама всички след това са се развели.Ако криза е имало е имало на 12 октомври.

Shogun
Shogun преди 17 години
Еми да, между 75-та и осемдесет и някоя на запад се говореше за българското чудо. Точно тогава много бяхме дръпнали. 80-те правехме роботи, компютри, какво ли не. Бяхме доста велики.

Имаше обаче по едно време, към 81-ва или 82-ра, някакъв проблем с водата. Ако си спомняте, имаше горе-допу пак 80-те, някакви истории с тока: караха ни да си отвинтваме крушките в хола, такива някакви изпълнения.

А че бяхме млади и хубави - това е факт, но също е факт, че и сега сме такива.
:) :) :)


Donkova
Donkova преди 17 години
Всяка минала криза е по-малко страшна от настояща или предстояща. Единственото изключение са войните. При които обикновено е обртаното.
princesatamani
princesatamani преди 17 години
Прав си Ген.

Шогун-Чогун-ха така те искам,значи.Никакво бяхме-сега сме и до края млади и хубави и с чар,който да идва от великите гейзери на душата бликащи от силните благородни и женствени и всякакви други готини помисли.Идвам от морето и ха да напиша роман .Но предпоцитам да си полегна,че снощи обиколих и лекувах половиния Бургас.

 Миме , ще се справим. Да сме здрави и на бачкане -и с някой личен проблем под мишница - така се изкарва кризата.

 Цветя за компанията-


IstinataPobejdava
IstinataPobejdava преди 17 години
Не се страхувам от такива кризи. Стига да е здрав, човек винаги ще намери начин да се справи, макар и трудно. По-болезнени са тези в душата...:-)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години
Аз съм с грип и това съвсем определено е кризисно положение. Иначе засега, не виждам причини за драма. Важното е човек да е жив и здрав, дали ще изплаща нова кола или не е напълно второстепенно...
princesatamani
princesatamani преди 17 години
Дени,внимавай с грипа по никое време.Витамини, течности и Тайлол хот  навреме.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години
Пия, ама не помага :) Надявах се да ми се размине, но уви не...
princesatamani
princesatamani преди 17 години
Ако се налага започвай навреме антибиотик, колкото и да ги избягваме ни спасяват.Да не направиш вирусна пнеумония , че протичат много нетипично- без температура и без находка на слушалка.Само рентгена е показан.Усетиш ли силна отпадналост, кашлица, болка в гърдите, почвай.
By Shogun , 23 April 2009
Ето как вървят нещата по време на криза:

Април 2009, малък град в Германия, който се издържа от туризъм.

В момента е пиков сезон, но вали, следователно градът е празен. Всички имат дългове и живеят на кредит.

За щастие точно тогава в хотела пристига богат руснак. Той иска стая за 10 дена, плаща 1000 долара и се качва да огледа стаята.

Собственикът на хотела грабва парите и тича бързо, за да плати дълговете си към доставчика на месо.

Доставчикът на месо е доволен, взима парите и бързо тича при животновъда, за да си плати дълговете за полученото месо.

Животновъдът светкавично занася парите на производителя на фураж, за да си плати дълговете за доставената храна за животните.

Производителят веднага отива да се разплати с жрицата на любовта, чиито услуги напоследък е ползвал на кредит (какво да се прави, криза!).

Момичето взима парите и подтичвайки, ги занася на собственика на хотела, за да плати просрочените си сметки за ползване на стая.

Точно в същата секунда руснакът пристига след огледа на стаята и казва, че тя не му допада. Взима своите 1000 долара в ръка и напуска града.

В резултат никой нищо не е спечелил, но целият град няма вече дългове и гледа оптимистично към бъдещето.


(Преведох за вас от немски)

Legacy hit count
881
Legacy blog alias
28812
Legacy friendly alias
Преведено-от-немски---
Забавление
Смях до дупка! :)

Comments14

SlynceLuna
SlynceLuna преди 17 години
E ,Шогун, направо ме хвърли  в тъча.Днес денят ми почна с настъпването на един охлюв и ме се стъжни, но ти  ме разсмя.Благодаря ти за вица.
Shogun
Shogun преди 17 години
:)
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години
Много е сладко :) Какъв е изводът? Парите са пълна измислица :)
annivalk
annivalk преди 17 години
Някой чувал ли е нещо за алтернативи на наемния труд?
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 17 години
Да, разменната търговия :)
annivalk
annivalk преди 17 години
Можеш ли да си представиш да няма наемен труд? Това би означавала една нова икономическа система. Имаш ли идея?
IstinataPobejdava
IstinataPobejdava преди 17 години

Усмихна ме :-)) И веднага се сетих за филма „ ZeitgeistAddendum“ . Ето линк към към краткото му представяне ( може да се изтегли от няколко места, има и субтитри на български). Интересен за размисъл и си заслужава да се гледа ( ако не сте го гледали ) :-)

DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 17 години
Ми разбира се, че значи нова система. Пробвай с линка по-горе.

Между другото разменната търговия е съвсем естествена на село. Но дори и да я оставим нея настрана, цялата идея на парите се е извратила. Те са били олекотена версия на разменната търговия. След това са се появили лихварите, след това борсите, след това акциите и накрая се оказва, че парите вече не отразяват реален труд, удовлетворяващ нечия нужда, а просто хартийки, които човек трупа продавайки живота си. Е, благодаря.

Между другото, как ще се печели от търговия с валута, ако целият свят има 1 валута? Много любопитно. А колко ще спадне печалбата на някои компании ако целият свят има единен стандарт и съответно цената на труда и ресурсите е еднаква и се определя само от търсенето/предлагането? О, ужас.

SlynceLuna
SlynceLuna преди 17 години
Аз разбира се ,Шогунка, разказах вица днес на 5 човека.И почна нещо от вътре да ме грезе.Как да помогнем на закъсалата немска икономика.

Та дядя Вова,така се казвал руснака ,слиза и си взима парите ,но там е момичето по тънката част ,да я наречем Гретхен.А тя по изключение от другите немкини ,била хубава и онзи стар руски богаташ ,зажднял за хубавото и предложил 1000 долара, знаем за щедроста на руската душа .И парите потеглели по обратен път.Почват да се движат парите и да захранват закъсалата немка икономика.


princesatamani
princesatamani преди 17 години
Ами,Шогун, много сладък постинг,де да можех и аз да пиша такива.Ами царица парица-всеки ч гони за нуждите си -а тя все бяга.
Shogun
Shogun преди 17 години
anivalk - мда, ако няма наемен труд, какво става: седя си на село в къщата, която мъжът ми с приятели са построили (това на село и сега е обичайно), готвя боб и леща, които сама си произвеждам, колим по някоя кокошка от време на време... кльопаме от нашия си мед (това и сега го правим), пием нашето си вино и нашата си ракия (и това и сега го правим).... Палим газена лампа.... Позната история. :)
Shogun
Shogun преди 17 години
Gen - супер е продължението! Ами да - как ще ги оставим германците, трябва да помогнем. ;)

Дениджейн - има време, докато се изравни стандарта по цял свят. Ама после - мъка, мъка за някои! Аз лично много ще съм доволна, като стане една валута: тоя долар много ме бърка, като имаме разплащане в долари.

Istinata - аз още Zeitgeist не съм гледала... голям срам. Ама много съм се самозатрупала със задачи, ще му дойде редът, а после и на продължението.

Ела, Манка - радвам се, че ви хареса. :)