BgLOG.net
By goldie , 27 July 2011

 

 Много ме заинтересуваха съжденията по текстовете на Библията, които в последно време публикува Кордон и реших да си кажа мнението по последният му пост в един мой пост, защото не искам да му освинвам  блога с моите тъпоумности. Но когато става въпрос за Адам и Ева няма как да не се намеся, защото са ми най-любимите баба и дядо и защото мога да разкажа по спомен доста неща направо от кухнята  на панелния апартамент, дето го нямам, но мога да твърдя, че там баба Ева ми е разказвала много неща за онези неща из текезесарските ниви и градини, дето са ги орали, садили и брали заедно с дядо Адам.

Та ето как изглеждат липсващите епизоди от „Битие”, т.е. от автобиографиите на дядо и баба.

 

Баба  Ева не е създадена от ребрато Адамово, а от майка и’ и баща и’. Майка и’ била известна фурнаджийка и въртяла фурнаджийската лопата из цялото село Вселеново, пък и извън границите му, из други измерения, т.е. съседни села. А баща и варял ракия от крадени плодове, най-често крадени от Ева от комшийските градини.

 

Но в един момент комшийският първороден син, Адам  я съгледал как краде райски ябълки от бащиния му кооператив известен по света със звучното име „РАЙ” и решил да я хване и да я предаде на съда, т.е. на баща си, който бил завършил право и работел като съдия, а в свободното си време се занимавал с градинарство и художествени занаяти.

  Но Адам харесал Ева, а тя го почерпила с ябълков сладкиш и така започнало да им става сладко да прескачат комшийската ограда – тя да краде ябълки, той да яде ябълкови сладкиши направо в къщата на бъдещите си тъст и тъща, която по-късно щял да нарече АД, заради родата на жената.

 И всичко си било като в приказките, докато не разбрали старците.

Създателят Адамов, т.е. баща му Божко Огнянов Големанов , в днешно време по-известен като БОГ - библейски творец, човек на изкуството и съдия на човешките дела - не искал Ева за снаха, защото подразбрал, че му краде райските ябълките, дава ги на баща си, който пък вари ракия в най-големите казани от тях, без да почерпи нито един път, защото е скръндза.

 И когато милото мамино/татово синче се взело тайно с комшийката  е трябвало да се изнесе на квартира при чистачката, т.е. в чистилището или на сегашната планета Земя, или накратко казано, между бащата и тъста, за да живее с комшийката на семейни начала и да стои близо до баща си и под зоркото око на тъста си. Бе, живот ли е това - та да го опише змията, т.е. свекървата? И понеже жената на шефа е по шеф, дори и да се прави на секретарка, то е ясно, че когато е писала "Битие"-то, т.е. евроварианта на автобиография на сина и', просто е пропуснала неудобните подробности от съжителството с нежеланата снаха.:):):)

 П.П. Само заради този пост ще горя една вечност в АДа.:)

Legacy hit count
546
Legacy blog alias
45727
Legacy friendly alias
Грехът-на-първородния-син

Comments11

kordon
kordon преди 14 години и 9 месеца

 didi f  , искам да те уверя, че винаги си желан гост в моя блог, и не толкова заради общите позиции, които имаме по тая тема, а преди всичко, защото в твое лице аз виждам един наистина мислещ човек. В повечето случаи твоите аргументи дори са по-силни и подходящи от моите. Но стига с четките. 

Трябва да призная, че този твой пост наистина ме забавлява. Но покрай хумора мисля, че ти правилно си уловила принципа на трансформиране на обикновените случки и съдби в религиозна доктрина. Вероятно нещо такова се е случило и с Библията. Векове преди нейното написване Адам и Ева навярно са били обикновени хора с интересна съдба, която е била предавана от уста на уста поколения наред. С течение на времето този прост разказ е бил допълван, разширяван и доукрасяван, докато е попаднал на подходящото място в подходящо време. Видоизменена до неузнаваемост тази притча се е превърнала в един от основните елементи на нова религиозна концепция, каквато е и съдбата на много други вярвания, предания, митове и легенди, залегнали в основата на онова, което ще се превърне в свято писание за милиони хора. Интересен е примерът с "Епоса за Гилгамеш", който представлява шумерско предание, разказващо между другото за някой си Ут-Напищим, възрастен владетел на град Шуруппак. По негово време боговете, разгневени от греховния живот на хората, решили да погубят човешкия род. Но понеже Ут-Напищим бил известен с добрите си дела и много праведен, бог Енки го предупредил за подготвяния потоп. Той му наредил да построи голям кораб, който да насмоли отвсякъде, а в него да натовари по едно женско и по едно мъжко от всички видове животни. Когато потопа стихнал, старецът пускал различни птици, по които се ориентирал дали се е появила суша. Тези елементи могат да бъдат лесно разпознати в Библията. Проблемът обаче е в това, че шумерският епос е много по-древен от библейските писания, което доказва недвусмислено кому принадлежи авторството на идеята. Мисълта ми е, че Библията е съшита от различни парчета, взети от чужди басни, иносказания, приказки, поверия, суеверия и др. под. разкази. Всичко това е облечено в мистични и божествени одежди и се превръща в основно религиозно учение на един малък народ. По стечение на обстоятелствата то бива наложено и на много други народи. Но това навярно ти е добре известно. Причината да го вмъкна тук е надеждата, че някой друг ще попадне на него и ще си направи необходимите изводи. Ако може да мисли, разбира се...

Поздрави за интересното хрумване!



goldie
goldie преди 14 години и 9 месеца
kordon, съгласна съм със всичките ти съждения по въпроса свързан със създаването на Библията, както и знам, че повечето хора дори не се замислят, че тази стара и свещена книга е сборник от предания, съществували далеч преди писмеността и пазени стотици, да не кажа хиляди години от паметта на хората. Колорита на тези предания е точно в дългогодишното им отлежаване като устно предание, защото така са се украсили с личното виждане на различните разказвачи.

 Адам и Ева са ми любимите литературно-приказни герои, а приключенията на Ева си позволявам да допътвам от време на време с някой пост:

 Дъждовните дни

И пак за Ева
DianaIlieva
DianaIlieva преди 14 години и 9 месеца
Да, посмях се искрено! Диди, поздрави!
viararaicheva1
viararaicheva1 преди 14 години и 9 месеца
Най-хубавото нещо е да вършиш работа за Бог радвам се,че сте писали за първородния грях. Ела в моя блог разгледай го правя безплатно презентации програми
goldie
goldie преди 14 години и 9 месеца
Твоят блог си е рай за търсещите безплатни презентации, но ще насоча някои познати към теб.
KrasimirHristov1
KrasimirHristov1 преди 14 години и 9 месеца
Едно време чрез подобни памфлетни истории се опитвахме да кажем и споделим истината за живота, който толкова обичахме, но все се намираше някой, който да го замърси и веднага се превръщаше в памфлетен герой. Обличахме истината във фейлетонен амбалаж и я пускахме за анонимна употреба. Щото ако те хванат... Сега нещата са по-различни. Пиши си колкото и каквото искаш. Няма от какво да те е страх. В случая - само от църквата. То пък една църква...

 Иначе се е получило красиво. Всичко си има - и критика, и сатира, и осмиване, и отхвърляне. И всичко това оставя една свежест след прочитане. Ех! Ако и Библията беше написана по този начин :-)


goldie
goldie преди 14 години и 9 месеца
Преди да се измислят азбуките, хората са  разказвали библейските притчи според своя личен поглед към събитията и съм сигурна, че преданията тогава са били много интересни и затова са се запазили толкова дълго. Днес ние четем една книга, която векове е обработвана и кастрирана от религиозните институции и така есенцията се е изгубила. 
А иначе и преди и сега не се страхувам да си кажа каквото ми е на душата. Аз съм си с този език по рождение и никакъв режим не може да ми го промени, освен ако не ми ампутира мозъка.:) Дори и да си мълча понякога, това не означава, че спирам да мисля, а какво им мисля на някой хора и институции, просто не е за разказване.:)
danieladjavolska
danieladjavolska преди 14 години и 9 месеца
Диди...Пишеш "несериозно" за "сериозните" неща...

Не се получи...Ще опитам отново...

Диди, понеже пишеш така, както "написах" по-горе...постовете ти ме...разведряват, сутрин - разсънват...Е, вечер не ме приспиват...

Та се питам, как ли ще пишеш, когато започнеш да пишеш "сериозно" за "несериозните" неща...от живота...

Да питам или да не питам??? Нали "носиш" на майтап???


goldie
goldie преди 14 години и 9 месеца
Виж сега, сериозно за сериозни и за несериозни неща не мога да пиша. За съжаление ми е бедна фантазията и мога да пиша само супер несериозно. Ако някога видиш моето име под нещо сериозно, това няма да съм аз, това е някой от шизофреничните ми образи МЕН или СЕБЕ СИ.
danieladjavolska
danieladjavolska преди 14 години и 9 месеца
Аз пък обичам "несериозните" неща от живота...Понякога сериозното ми идва малко...в повече...
goldie
goldie преди 14 години и 9 месеца
А аз се старая да не бъда сериозна, защото повечето хора са твърде сериозни.:) 
By Kasimirtenev , 19 June 2009

Истината е това, в което вярваме.

Мъж с брадичка, вярващ в Бог,
спори с двама опоненти -
(първокурсници студенти)
астроном и биолог.

- Как светът е сътворен
и създаден е човекът,
ще Ви кажа, първо нека
на Духа да се поспрем.

- Изменчивост и подбор!
- Тази фраза популярна
биологът, фен на Дарвин,
стрелна с жар, готов за спор.

- Първо имало е взрив,
после звездните прашинки
се събрали на купчинки...
- Астрономът с тон учтив

свойта версия разви
за небесните планети,
метеори и комети,
и безбройните звезди...

- Бог човека е създал!
Съживил го чрез дъха Си*,
а материята в същността си
е греховна, тя е кал...

- От един мутирал ген
в шимпанзе или горила
хората се зародили
и така до днешен ден...

- - - - - - - - - - - - - -

Истината нейде там
е сред версиите много.
И в науката, и в Бога
вярвам аз. За вас не знам...

---------------------------------
* - "И създаде Бог човека от земна пръст и вдъхна в лицето му дихание за живот;
и стана човекът жива душа." (Битие2:7)

Legacy hit count
402
Legacy blog alias
30322
Legacy friendly alias
Спор-за-сътворението
Поезия
За "Общност Поезия"

Comments8

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 10 месеца
"И в науката, и в Бога

вярвам аз. "...

И аз съм така :))!
Поздрави за прекрасните стихове!
И не си прав, че в сайта няма интерес към сонета като жанр.
Публикувай, красивото слово трябва да продължи да живеe!

ValentinPetrov
ValentinPetrov преди 16 години и 10 месеца
Поздрави за интересната тема и чудесното представяне. Ще си позволя  в тази насока да изложа друга теза за произхода на човека. Не обръщай внимание на многобройните неточности и смесване на историческите факти - доказани или недоказани, но според мен 

ТАКА Е СТАНАЛО

Някога в далечна ера

сбили се два древни звера.

Липсвал  е тогаз  човек,

било през каменния век.

Страшен, мощен динозавър

подгонил гладен бронтозавър.

Сбили се те за вкусна хапка,

вчепкали се в смъртна схватка.

Хапката - маймуна ячка,

щяла, май, да стане плячка,

но късмет е имала горката,

че избягала в  гората.

Там се спряла, осъзнала,

че трябва камък

и после умно: изревала:

"От днес нататък, в  този век

аз ще се зова човек!”

Верни й били словата.

Вече с камък във ръката

все се движела в гората.

Така във този труден век

най-после се явил човек. :-))

Kasimirtenev
Kasimirtenev преди 16 години и 10 месеца

Eто , тогава значи е станала мутацията на гена, за който говори младият биолог./емотикон усмивка/

То личи си им до днеска

по държание, по прическа...

май от  ген недомутирал

тоя вид е еволюирал.

Но една човешка част

са от Бога сътворени

и личат си - между нас - 

те са някак съвършенни...

А произход извънземен

явно имат трети.

Всеки чужд и непотребен

май от друга е планета. ;) :)

ValentinPetrov
ValentinPetrov преди 16 години и 10 месеца

Имало го казваш, значи,

някакъв си трети начин.

/Туй го казва Дъглас Адамс*/

Тук на нашата планета,

преди много, много лета

кацнал кораб отдалече

със зелено мъничко човече.

То със своите другари

яли пили и се веселили,

даже малко прекалили.

И оставили боклука

след обилната закуска.

Щом си тръгнали обратно,

разни клетки безвъзратно

измутирали стократно.

И така, след доста века

се е появил човека.

 

*Дъглас Ноел Адамс – британски писател фантаст, автор на знаменитото повествование „Пътеводител на галактическия стопаджия”

Kasimirtenev
Kasimirtenev преди 16 години и 10 месеца

Имаше и четвърти участник в спора.Но го елиминирах.Той твърдеше, че метеорит на който имало капсоловани бактерии, паднал в океана, разтворил се във водата и така се появили амеба, чехълче, волвоск...Нататак вече продължава дарвинистът.

Твоята версия ми допада повече.Доста "боклуци" има по тая земя.Явно част от хората са от това "тесто".:)

ValentinPetrov
ValentinPetrov преди 16 години и 10 месеца
Сега сериозно: Аз поддържам тезата:

След това рече Бог: Да сътворим човека по Наш образ  и по Наше подобие. И да господарства над морските риби  и над небесните птици, и над зверовете, и над добитъка, и над цялата земя,  и над онези гадини, които пълзят по земята. И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори. (Битие1,26-27)

Kasimirtenev
Kasimirtenev преди 16 години и 10 месеца

Май повеждаш темата към противоречието в самата Библия - (Битие1:27 ) и (Битие 2:22.)Има теория (в Талмуда) според, която Бог създал мъжа и жената по еднакъв начин(Битие 1:27), но първата жена (Лилит) отказала да се подчинява на  Адам, както бил разпоредил Господ.Смятала се за равноправна с него, заради проихода си явно. Еманципарка :)!

 Тогава Той я елеминирал и създал Ева от реброто му.(Битие 2:22)

ValentinPetrov
ValentinPetrov преди 16 години и 10 месеца

А, дали е направил добро?

И така, какво станало?

На последния ден от сътворението Бог каза: „Да създадем човека по Нашия образ и по Наше подобие" (Битие 1:26)

И какво направи Бог?

"И създаде Бог човека от земна пръст и вдъхна в лицето му дихание за живот;и стана човекът жива душа." (Битие2:7)

Но какво се получи?

"След това Бог направи и първата жена тъй като не е добре за човека да бъде сам" (Битие 2:18)

"Макар, че му беше дадена праведна природа, Адам стори лошия избор да се разбунтува срещу неговия Създател. Постъпвайки по този начин, Адам развали образа  на Бог в себе си и предаде това подобие на всички свои деца, включително и нас". (Римляни 5:12).

Добрата новина е:

"Когато Бог изкупва някого, Той започва да възстановява оригиналния образ на Бог, създавайки новия човек, създаден по образа на Бога в правда и светост на истината" (Ефесяни 4:24 и Колосяни 3:16)