BgLOG.net
By plankov , 12 June 2010

Когато говорим за Авраам, не бива да забравяме три основни неща:

1. Той е първият, с когото Бог сключва завет и се счита за Баща на юдейския народ (юдео-християнска доктрина).

2. От неговия син Исмаил (Измаил) произхождат арабите,  а също така Ибрахим (Авраам) е първият мюсюлманин (ислямска теза).

3. Авраам е този, който първи принася в жертва дар на Бог (Според Светите писания Бог е поискал от него да принесе в жертва собствения си син Исак, за да покаже своята преданост към Бог. )

Принасянето на жертва на Боговете е повеля, използвана много преди появата на монотеистичните религии. Жертвоприношението е акт, с който се прави опит да се омилостивят стихиите (праобразите на боговете), духовете (предците на боговете) и Боговете.

Жертвата в името на Бог заема централно място в авраамическите религии (юдаизъм, християнство и ислям).

Изначалната жертва, заложена в самите Десет Божии заповеди (Виж Второзаконие 5:12-13), изисква от юдеите да пазят светостта на Шабата, както Господ Бог е наредил. По-късно християнството ще възприеме Неделята (някои деноминации ще изберат Съботата),  като ден за жертва.  Неслучайно използвам „ден за жертва“.  Ислямът изисква „Петък“ -а да бъде посветен на Аллах.

Господ на Авраам, изисква от него непрекъснато доказване на Вярата в него, от теста с Исак, преминавайки се през жертването на 1/7 от времето ни единствено в полза на Бога на Авраам.  Жертвоприношенията по времето на Първия и Втория храм са толкова важни, че ако нямаш пари за да купиш жертвено агне (което трябва да е на 8 дни, мъжко без дефекти) или гълъб,  законът изисква от теб да отидеш и да работиш за да изкараш тези пари. Или да продадеш нещо свое.

По-късно в християнската философия дълбоко ще залегне тезата за Жертвания Син Божи, като по този начин Бог показва границите на жертването като акт. От друга страна принесеният „идеал“ (Теза на Айн Ранд, съгласно която теза Идеалът Христос бива пренесен в жертва на неидеалът Грешните хора.) възкръсва и по този начин освобождава от вина евангелистите, защото не можем да оставим без надежда Човечеството, то трябва да има вяра в нещо, да може да се уповава.

Ще забележите на по-късен етап, че ортодоксалните евангелия развиват дълбоко фирософията на жертвата. „Ако имаш две ризи, дай едната на ближния си“, „Ако те ударят по едната буза, дай и другата“

Ролята на жертвата в Ислямската доктрина се свързва със зекятът и Курбан байрам. Докато Зекятът е жертвата за бедните, то Курбан Байрамът е отбелязването на принесената жертва на Ибрахим. Забележете, мюсюлманите не празнуват рождени дни, или например смъртта на Пророка Мохамед (С.А.У.С), за сметка на това те отбелязват деня, в който Първият мюсюлманин (според тяхната догма) се е преклонил пред Аллаху Теаля и е признал Негово върховенство.

Жертвата изисква от нас да бъдем безкористни, т.е. да дадем нещо без да очакваме нещо в замяна.  Древните близкоизточни религии, например в елинския пантеон – жертвата се принася единствено и само при две ситуации:

1. Измолване за нещо бъдеще

2 Измолзване за опрощаване на нещо в миналото

Т.е. жертвоприношението е било разменна монета с боговете (духовете, стихиите), т.е. елемента на безкористност липсва.  Авраамическите религии за сметка на това изискват жертвоприношението точно като дар към Всевищния, Авраамическите религии приемат жертвоприношението като препотвърждаване на сключения Завет.

Именно по този начин, по късно християните ще възприемат тайнството Евхаристия (причастието), а мюсюлманите ще нарекат зекята – един от петте стълба на Исляма. Препотвърждаването на сключения завет с Всевищния за спазването на Закона му е толкова важен, че е една от предпоставките за развитие на екстремизъм в редиците на авраамическите религии.

От една страна всеки, който не се е подчинил на Създателя (Бащата) е лош брат, и за да се спечели повече и повече благоволение от Него, авраамистите прибягват до Свещени войни (няма да забравим и еврейскто нападение над едно Царство, което решило да приеме юдаизма – избиване на мъжете, които през деня са били обрязани и все още са твърде притеснени от физическата болка, неспособни да се защитават), или пък десетките пророци, които открито осъждат Идолите и призовават за спазване на Закона (типичен пример е Мойсей, който избива всички, които са се поклонили на Златния телец). Ще минем през християнството, което през средновековието организира клади, кръстоносни походи, анатеми и прочие срещу ересите и друговерците. Не, няма да пропуснем и православието, което особено в Русия е върл втори Рим, а през 8-9 век Иконоборческите междуособици на територията на Византия са друг класически пример.  За ислямския Свещен Джихад, считам, че няма смисъл да споменавам в тази тема.

Авраам ще остане в историята като човекът узаконил за първи път „Жертвата“, тази жертва, която не очаква насреща нищо, освен едно препотвърждаване на Договора (Завета).

Тази Жертва и именно този Авраам (Ибрахим) са в основата на оцеляването на авраамическите религии, защото с началото на поклонението („Поклоних ти се Господи, слушам твоите заповеди“) става възможно последващото – даването на Заповедите на Мойсей, който ще изгради най-стройната система от религиозни закони за времето си. Система, която ще бъде развивана до късно от самите евреи, а по-късно модиицирана от християните и мюсюлманите.

Legacy hit count
486
Legacy blog alias
39810
Legacy friendly alias
Авраам---Патриархът-на-днешния-Запад

Comments

By vesselastoimenova , 18 February 2010

http://edu.dir.bg/2010/02/17/news5892389.html

Колеги, смятате ли, че това ще стане, ако да - как?
 А иначе би било прекрасно, нали?

Legacy hit count
290
Legacy blog alias
37440
Legacy friendly alias
Вярвате-ли-----

Comments

By goldie , 17 February 2010

 

 

От известно време безумно се радвам, че не ми се налага да гледам телевизия. То, какво да и’ гледа човек. Пускам някоя програма и ме връхлетява я  някой „Листопад”, я някоя „Незабравима”, пък дали е Инджи Перлова, К/Гонджа Министершова, М/Е/Л/да Лъжоалчнова или друга сърцераздирателна, да не вярваш, че  имало и турски кльощавелки, от вида кухавекови, разликата е само в името. И като изключим системното мозъчно промиване, което налагат медиите, aми тези дни седнала и леля ми да ме убеждава какви невероятни морални, етични и прочие качества носили турските сериали. Да, ама да ги разправя на онези, дето няма да проверят, а аз съм от онези, дето непременно проверяват и не ми трябват 20 сериала с по 200 серии и 1 серия ми eмного, то 10 минути напълно ми стигат и съм схванала картинката все едно съм и сценарист, и режисьор.

И проверих... И само как проверих... Направо свят ми се зави.

Като се закакосваха и забаткосваха из роднини, не роднини и със случайни минувачи, направо се питам:” Бе в Турция, да не би всички да са си братчеди, като в нашите ЦК-та?”. За мое съжаление няма как да получа правилен отговор. Както и да е с братчетската картинка лесно се свиква, защото и тук си я имаме, ама по едно време като се зацелуваха ръце, като се закланяха на тоя и ония старец, направо ми заприлича на нашенски Заговезни. Пък си викам:”ако вземат и по едно темане да ударят, баш ще го докарат по истински харемски.

 И понеже стана на въпрос, я да вземете да прощавате, че беше прошки по нашите български земи, ако още са ни останали такива, че нещо тези дни изпадам в едни съмнения, заради пустите Инджита, Мехмедовци, Мусатовци, паши, аги и други подобни.

И като прескочите горното нелирическо отклонение е редно да ви кажа, че темата ми беше за пустия му морал и етика. Бе, какъв морал видяхте в тия турски сериали и каква етика, бе хора? Не се били събличали... Е голяма работа голи ли са или облечени, всичките им герои са лъжци и измамници, гледат се в очите и се давят в измама и на това вече морал и етика ли му викаме по нашите земи? Въпросът ми разбира се е риторичен, защото то отдавна е ясно, че на нас действителността ни е яко топната в калта на измамата и лъжата, но пък на това да му викаме морал, хайде, моля, моля, ама нещо на мен не ми се връзва с моята представа за отношения.

 И как може, докато ония си показват лъжата, в която живеят нашият драг ТЕЛЕзрител да се заблуждава, че идело реч за морал и етика?

Ей, ЗЯПЧО Тъпунгерски чисто български, тук не иде реч за морал, брато, нито за етика, а много си намирисва на харем пълен с безмозъчни ханъми и морално-етични кастрирати.

Ха, сега си признайте, много ли ви харесват тия образи? Щото нашите лъжци и измамници, ако не ни стигат, можем да си поръчаме и някой и друг съседски, дори се сещам кой може да изпълни народната поръчка....

 

П.П. Не съм ядосана, просто се надявам на нашите ТЕЛЕвизионери да им дойде акъла и да свалят гадните сапунки от най-гледаното време, защото взе да им става много сапунено и хлъзгаво на малкото непромити мозъчни клетки...

И не съм ядосана. Малко съм отвратена, обаче.

Legacy hit count
510
Legacy blog alias
37403
Legacy friendly alias
Сапунени-мехури

Comments15

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Не ми се вярва да ги свалят.

Понеже аз не употребявам такива "занимавки", ще ти кажа съображенията на познатите ми зрители, които се втеляват ужасно : всичко се крие в онова клише за "забравените патриархални ценности". Свекърва ми, например, примира от щастие, като вижда как разните "млади" целуват ръце и "слушат старите". Колежката ми (на 34год) се възхищава на това, как се допитват винаги и за всичко и как винаги се знае "кой е главата на семейството"... На мен ми звучи крайно тъпо, но - факт е, че има хора, които имат нужда от такъв морал. Може да е феодален, но за някои е необходим :(. 


goldie
goldie преди 16 години и 2 месеца
Баба ми е прескочила 80-те и ми е много гот да я слушам как ги кълне тези с патриархалните порядки от филмите и то не защото и тя не ги е спазвала като млада, а точно защото и' се е налагало да ги спазва. Та, моята баба е сигурна, че точно тези патриархални порядки са вредили на нея и на дядо ми да взимат правилните решения. Мечтата на дядо ми е била да се махне от бащината си къща, за да не се съобразява с никой и си купил земя в друго село, но преди да успее да построй къща там дошла национализацията и му взела имота. Обаче след като той почина баба ми си купи парцел с малка вила и се премести в града. Спомням си, че брата на дядо ми беше бесен, че не му е поискала разрешение, защото той е бил най-големия, главата на семейството, така да се каже. Нашите дълги години не поддържаха връзки нито с него, нито с децата му точно заради тези порядки, които се е опитвал да им наложи.

 

Аз смятам, че целуването на ръка не е форма на уважение, нито пък слушането на старите винаги и за всичко може да е правилно. Човек трябва да умее да взима решенията си сам. Не е лошо да споделя, но споделянето не е същото като търсене на благоволение. Приемам споделянето като форма на общуване, но по никакъв начин не толерирам търсенето на благоволение от който и да е, за да се живее щастливо, принципно и достойно.

 

Лицемерното демонстриране на някакви отживели порядки паралелно с показването на гадната страна от живота, която показва живот пълен с лъжи, пошлост, предателства и всякакъв вид измама не може да ме накара да повярвам, че онези, които всяка вечер целуват ръка наистина са носители на доброто у човека и затова си позволявам да смятам, че на турските сапунки изобщо не им е мястото в най-гледаното време. Те не носят поука със себе си, не възпитават в нищо добро и дори да предизвикват нусталгия към някакви забравени ценности изобщо не са техни носители.
chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Ми кой ви кара да гледате телевизия бре. сами сте си виновни.
TinyFeya
TinyFeya преди 16 години и 2 месеца
Сапунени сериали не гледам, ни турски ни други, та не мога да коментирам.
Смятам, обаче че няма нищо лошо в малкоо макар и поостарял патриархален морал. Сякаш обществото има нужда от морал, етика иии по-други ценности, от сега наложилите се:)
Не виждам нищо лошо на Сирни Заговезни да целувам ръка.
Не противореча на по-възрастни хора, дори да смятам, че не са прави. На тях не са им останали много радости в живота, какво ми пречи просто да си замълча или да се съглася, пък да си правя квото си знам. И съвет винаги ще изслушам. Не смятам, че знам нещо повече от човек на 80 години (например), все ще е преживял ''нещичко'' повече от мен за тези години.
Другото, което знам е че възрастните, когато става дума за родители/прародители едва ли ти мислят лошото...най-вероятно те дават най-добрите според техния опит и знания съвет и насоки.

Като да не беше много по темата, щото тя темата със сапунките е свързана, ама аз да си кажа:)))


DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Хм, мисля, че е точно по темата включването. И аз не виждам нищо лошо, но не виждам и нищо хубаво в това да целувам ръце. Има хиляди по- убедителни начини да се засвидетелства уважение.

Противореча винаги, когато сметна за нужно, и независимо от възрастта на човека. Най- вероятно "прародителите" :)) наистина не ни мислят лошото, но  техният опит и знания са градени в съвсем друга среда, имат съвсем различна основа и едва ли могат да бъдат актуални в съвременния свят. Свекър ми никога няма да проумее защо се налага човек да работи до късно, като на всичкото отгоре не му осигуряват стол и лятна почивка. Какво сега, да приема "тежката му дума" и да напусна работа?


TinyFeya
TinyFeya преди 16 години и 2 месеца
Е, не целуваш ръце повсеместно:)то е ясно. На дните, на които това е традиция...и традициите смятам, не трябва да се забравят. И дааа, естествено, че има начини да покажеш уважение, но можеш и да забележиш колко много се трогва един възрастен човек - за мен е елементарен жест, за него и разбиранията, в които е възпитаван, значи много.
А, пък той свекър ти, човека си е много прав, в случая. В какво му противоречиш? Не е като да тръгнеш да напускаш работа, ама и аз не ща да работя до късно и да не получавам ''стол и лятна почивка'', ама имам ли избор? Хем, до късно работя хем нищо не получавам:(:)))
DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 2 месеца
Аз обаче съм рационален човек и предпочитам вместо да ги трогвам, да им показвам, че ги уважавам, когато си заслужават. Съгласна съм, че традициите трябва да се пазят, но аз просто не съм възпитавана в такава традиция и никак не я приемам или разбирам. Ако реша да целувам ръка на баща ми, сигурно ще каже "Щерке, ти кога се побърка?". И изобщо, не харесвам Сирни заговезни. Как мислите, какъв е смисълът всяка година да раздаваш прошка? Ако си простил веднъж, простил си с цялото си сърце и въпросът повече не подлежи на коментар. Ако пък не си простил - значи не си бил готов да направиш това и няма смисъл от връщане към непростеното и предпоставки за негативни случки. Ако става въпрос за натрупаното през годината - пак не ми се връзва, защото човек би трябвало да се учи от грешките си. Иначе се обезсмисля прошката - защо прощавам, ако това по никакъв начин не усъвършенства нито мен, нито другият човек? Ако пък прощавам от чист егоизъм, защо това трябва да е празник?
goldie
goldie преди 16 години и 2 месеца
И аз не приемам повсеместното целуване на ръце, а по отношение на прошката винаги съм предпочитала да простя, заради собственото си спокойствие, но винаги съм давала да се разбере, че прошката не е равносилна на забрава. По отношение на уважението към по-възрастните и целуването на ръка, мога да се съглася че има и такива, които държат на външния израз.Аз уважавам традициите, но не се чувствам задължена да ги спазвам като закон за поведение, дори нещо повече предпочитам да си ги приспособявам към мен и моя начин на живот и разбиране, а не аз да се приспособявам към тях. Освен това моите баби и дядовци не са желали никога да им отдаваме почит и уважение с повсеместно целуване на ръка. Единствената ми жива баба изобщо не държи на този вид уважение. На нея и' е достатъчно, че не я изоставяме в старостта и че и' помагаме за всичко. Този вид уважение повече и' допада.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
"Е голяма работа голи ли са или облечени, всичките им герои са лъжци и измамници, гледат се в очите и се давят в измама и на това вече морал и етика ли му викаме по нашите земи?"

Точно.

Между другото и аз бях заформила подобен пост, но по друг повод та ще се възползвам от твоя.

Тази седмица, много ама много се потресох. Сериалите както и да е, освен че в тях само се реве и мъжете постоянно крещят на жените, които ги гледат като дойни крави, няма проблеми. Гледам един колкото да опозная врага, но в повечето време искрено ми се повръща от него и се чудя що за висш мазохизъм проявявам. Но муте-то помага :)

Какво ме потресе? Първото нещо беше случаят със Спаска Митрова. И най-вече това, че някакви хора се появиха по телевизията и обяснявах как си било нормално жената да я вкарат в затвора като не пуска бившия си мъж вкъщи (друг е въпросът кой точно ще го спре да не я пребие или изнасили и да го минат като домашно насилие). Тя като толкова обичала детето си, защо се правела на интересна, а не скланяла глава и не мирувала. Защото това правят добрите майки - стискат зъби и мируват "заради децата".

Но другото нещо, което окончателно ме потресе беше следният пост. Както виждате, аз съм коментирала някакви неща, но просто реакцията...

"Едно ще ти кажа,радвай се че не си се родила в Саудитска Арабия или някъде в Сирия,защото само за този отговор който ми го даде на мен се сещай сама какво щеше да стане с Живота ти", "В БИБЛИЯТА ПИШЕ,ЧЕ ЖЕНАТА Е ПОДЧИНЕНА НА МЪЖА." и други простотии. И най-лошото е, е че все повече хора, които познавам се обръщат към някаква извратена версия на християнството, която единственото което прави е да всява омраза към различни групи хора - жени (особено по-хубави или независими), гейове, друговерци, извънземни. И не мога, ама наистина не мога да разбера какво се случва.

Как изобщо на някой може да му го роди в болния мозък, че е съвсем нормално един мъж да пребие жена си. Как?! Или че жената трябва да е подчинена и мълчалива спътница на мъжа. Ако може само да готви и да отваря краката още по-добре. И че изневярата се наказвала с бой (или смърт). Че това да не е куче да го пляскаш през муцуната. Като някой не ти харесва, казвате си "чао" и толкова.

Според някаква статия, всяка ТРЕТА жена в България е жертва на домашно насилие! И вие се чудите, че се гледат турски сериали?! Ами че те пасват идеално на масовата олигофрения! Татковците крещят на майките, синовете им целуват посинените от побои ръце, дъщерите шетат или забременяват, пълна идилия.

Честно казано много малко неща могат да ме накарат да намразя България, но това определено е едно от тях. Съвсем определено не мога да разбера как българските мъже си позволяват да вдигат ръка срещу красивите и силни българки, но и не ме интересува. Не съм стигнала до повратна точка, но не съм сигурна колко още ми трябва. В крайна сметка, защо да обичаш страна и народ, които сами не се обичат и изобщо даже не искат да се обичат. Турците можеш да изгониш от страната, но не и от душата на хората. Явно те си ги искат.

goldie
goldie преди 16 години и 2 месеца
Радвам се, че има хора, които разбират причините да ми бъдат особено неприятни турските сериали. Не пиша за някакъв гол национализъм и не се стремя да насаждам негативно отношение към страната Турция и хората, смятащи себе си за турци. Просто ме дразни лицемерието в отношенията, които се показват в турските сериалите на наречените "най-гледани национални" телевизионни програми. В тези филми от една страна се демострират феодално-патриархални отношения, някакво фалшиво уважение към по-възрастния роднина, както същевременно и към всички хора, а паралелно с това се показват отвратителни постъпки, непрекъснати лъжи, страх да се изрече истината, страх да се вземат правилните решения, дори страх да се поеме отговорност за действия. Едновременно с това сред обществото ни започва да се насажда мнение, че тези филми били и много морални. Ако някой наистина мисли така, то на мен ми е много странно на какво ниво му е собствения морал, защото не виждам нищо морално в демонстрирането на фалшиви отношения, зад които виреят интриги, лъжи и страх от лична отговорност.

 П.П. По отношение на цитирания от Дени пост, мога само да кажа това, което написах и в коментара си към него:" Само който не е имал грях има право да хвърли първи камъка на злобата. Защото брак/съжителство и т.н. не означава придобиване на собственост над друго човешко съчество, защото подобен вид отношения си е чиста проба робство.

 По никакъв начин не толерирам насилието в семейството, независимо какви оправдания могат да се изтъкнат по този проблем.

 

 

 


chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Абе, вие добре ли сте??? Как може да правите изводи за едно общество на базата на сапунените му филми. По тази логика всички нации трябва да са малоумни. Като хората, които гледат сапунките.
DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
шопар, извинявай, но аз поне не си правя изводи толкова много от основната сюжетна линия (която е повече или по-малко стандартна за сапунките), колкото за малките подробности.

И така или иначе, за Турция не знам, но в България статистиката за домашното насилие е ясна. От това по-малоумни няма просто как да станем.

chopar
chopar преди 16 години и 2 месеца
Чопар, Дени, Чопар. Не се научи.

 Домашното насилие в България е друга тема. Не знам дали е повече у нас отколкото по света. Идиоти има навсякъде според мен.


DenitsaDeni
DenitsaDeni преди 16 години и 2 месеца
Че ти си сменяш ника през ден, аз затова пък съм постоянна :) Само не отваряй темата пак, че кученцето ще дофтаса да ми лази по нервите :)

А за домашното насилие, където и да е, е еднакво отвратително и трябва да го борим както можем. 


goldie
goldie преди 16 години и 2 месеца
Ч/Шопар, я вземи и се огедай, ще се изненадаш от собствените си наблюдения... Просто ти е бедна фантазията, колко хора у нас живеят като в сапунена опера. Мен, обаче, повече ме ужасява факта, че същите тези хора от родината ни, които живеят като на филмче със 365 серии денонощно и цял живот, скоро няма да си създадат някаква своя житейска визия и затова си казвам:"Не дай си Боже, да решат да спрат да се изживяват като не добре осъществени латино сапунени геройни, тип грозната Бети и посестрими, защото както са се хлъзнали по мехурите, по мехурите и току виж хванали пътя към Анадола" .  Не, че нещо имам против, онези по-топли места, но имам много против някои леко ориенталски навици, които на нашего брата българина хич не са му чужди и така му се ослаждат, че чак се олигавя - като почнем с кючека и стигнем до гьостерицата/тоягата/.

 

А иначе, съвсем откровенно си признавам, че до сега не съм си давала сметка за това, че много нашенки си живейкат като в сапунен серал, но наскоро се поогледах и направо се смаях от броя им и качеството на вживяване.

 


By vesselastoimenova , 29 August 2009
Какво е за вас чувството за хумор? За мен е едно от най-стойностните качества на човека! Ненапразно казват хората, че чувството за хумор е един от най-важните фактори, по които се различаваме от животните!Да сте виждали магаре да се смее или кокошка вицове да разказва?  Винаги съм се питал, на какво се смеят хората, които са лишени от това чувство, защото знаем, че има и такива? Разбира се всички сме различни и заради тоава и се смеем на различни неща! За мен смехът не само релаксира и зарежда, но и сближава хората! Винаги ни е приятно отново да бъдем в компанията на някой, с който сме се смяли и ни е били леко! А човек, който ни е натоварил, гледаме да избягваме.
  Защо разсъждавам върху тези неща?  Прочетох много интересна статия в дир. бг, че хуморът бил израз не агресия!!! И не само това, ами се предлага на вниманието ни, че хуморът бил с полова окраска - мъжки и женски! Не знам, накара ме да се замисля, дали да се съглася с изложеното в статията научно проучване? Затова я предлагам и на вас да й хвърлите един поглед.

http://dnes.dir.bg/2009/08/29/news4991467.html
  Прочете и кажете, мислите ли, че хуморът е вид агресия? Мислите ли,че мъжете изразяват мачовскато си натура, разказвайки вицове, а жените само се смеят на тях? Изобщо да поразсъждаваме заедно, ако искате разбира се?

      :-)))

Legacy hit count
385
Legacy blog alias
32471
Legacy friendly alias
С-чувство-за-хумор----
Интересни линкове
Нещата от живота
За всекиго по нещо
Любопитно, интересно

Comments

By vesselastoimenova , 29 August 2009

  Какво е за вас чувството за хумор? За мен е едно от най-стойностните качества на човека! Ненапразно казват хората, че чувството за хумор е един от най-важните фактори, по които се различаваме от животните!Да сте виждали магаре да се смее или кокошка вицове да разказва?  Винаги съм се питал, на какво се смеят хората, които са лишени от това чувство, защото знаем, че има и такива? Разбира се всички сме различни и заради тоава и се смеем на различни неща! За мен смехът не само релаксира и зарежда, но и сближава хората! Винаги ни е приятно отново да бъдем в компанията на някой, с който сме се смяли и ни е били леко! А човек, който ни е натоварил, гледаме да избягваме.
  Защо разсъждавам върху тези неща?  Прочетох много интересна статия в дир. бг, че хуморът бил израз не агресия!!! И не само това, ами се предлага на вниманието ни, че хуморът бил с полова окраска - мъжки и женски! Не знам, накара ме да се замисля, дали да се съглася с изложеното в статията научно проучване? Затова я предлагам и на вас да й хвърлите един поглед.

http://dnes.dir.bg/2009/08/29/news4991467.html
  Прочете и кажете, мислите ли, че хуморът е вид агресия? Мислите ли,че мъжете изразяват мачовскато си натура, разказвайки вицове, а жените само се смеят на тях? Изобщо да поразсъждаваме заедно, ако искате разбира се?
    P.S. И един оф-топик - благодаря от сърце на човека, който помете и изчисти главна от боклука! То вече не се дишаше от излишна агресия! Последно време повечето автори на главна водят някакви безкрaйни битки за някакви измислени каузи, които вълнуват едва ли и 5% от обществото!      Пишете по-земни неща, пишете на човешки теми!

Legacy hit count
728
Legacy blog alias
32470
Legacy friendly alias
С-чувство-за-хумор----

Comments5

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 8 месеца
Професоре, най-любимата ми тема за всички времена до днес :)...


А за статията какво да кажа: дори и да е така, какво от това? Понякога хуморът е агресия (и тогава го наричаме сарказъм или ирония/самоирония); понякога е просто начин да смекчим непоносимата лекота на битието. Или да кажем тактично нещо, което иначе би звучало ужасно грозно.За себе си съм открила, че се разбирам най-добре с хора, които имат сходно с моето чувство за хумор...Ако ме питаш кое качество на мъжа ми ценя най-много, дори преди красотата и интелекта му --- това е способността му да ме разсмее и в най-тежките моменти.  


"...Когато обаче станат по-възрастни, жените започват да проявяват хумора си, защото се освобождават от конформизма си. Изводът на Котхоф е, че шегувайки се, мъжете често дават отдушник на фрустрациите си като словесно "разсъбличат" жена, която е отклонила опитите им за сближаване, докато хуморът на жените е градивен.Чрез него дамите създават социални връзки с приятелите си. И двата пола обаче го използват, за да контролират себеподобните си."



vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 8 месеца

Ела, проверяваш дали ми е добро зрението? Един професор винаги има лупа подръка! Шегувам се, имах впредвид шрифта, който си избрала, едно предизвикателство за стар "професор" като мен!
 Та по темата! Хоморът за мен е неделим и няма подразделения! За мен хуморът е една полжителна емоция, т.е смеем се с добро сърце, от душа! А вече иронията, сарказмът, защо не карикатурата или шаржът са си съвсем различни ппонятия! Затова и имат различни наименования и не можем да ги класифицираме като подкатегории на хумора! Хуморът е позитивен, доро градивен, докато останалите споменати, могат не само да обиждат, да нараняват, та дори и да убиват в определни ситуации! Така че въпросното проучване разглежда неправилно тезси категории, като ги обединява в едно цяло! А сексизмът в хумора, за мен е пълна дивотия (е, ако не сме в Пакистан, разбира се)! Има мъже, които са напълно оперирани от чувство за хумор, същото важи и за някои жени! Такива хора, според мен, са ощетени от природата! Няма нищо по-хубаво от една здравословна порция смях рано сутрин, нали Дале? А и по всяко време на денонощието! Смейте се!
  На теб, Ела , лека нощ, а на всички останали добро утро и усмихнат ден! :)))
Shogun
Shogun преди 16 години и 8 месеца
Аз не бих се съгласила с тази авторка. Тя слага знак за равенство между хумор и подигравка, хумор и ирония, хумор и сарказъм. Все пак това са частни случаи на хумор.

Не мисля, че мъжете са по-сакрастични (подигравателни) от жените. Или пък, че жените са по-добронамерени и градивни. Има хора и хора. Забелязала съм един феномен: някои повече помнят вицове от други. Е и?

Според мен, за да се правят някакви изводи, трябва да има научно изследване, което да изключва други фактори, влияещи на типа чувство за хумор, и да могат да го сравнят по полов признак. Ако наистина бъде направено подобно изследване, бих му се доверила. Докато в тази статия нещата зглеждат умозрителни.

Като си говорим за подигравателен хумор - наистина, голям смях пада по адрес на блондинките (жени), но да не забравяме за вицовете за милиционери от преди време и вицовете за мутри - това пък са мъже. Нямам идея кой измисля тези вицове, и не знам как може да се установи, дали това са жени или мъже и какви са им подбудите.

Изводът ми е, че не може да се говори за женски и мъжки хумор, ако наистина нямаш убедителни данни от изследвания, които да цитираш.

Ето пример с три вица. Кой може да каже какъв човек ги е измислил? И ако аз ги разказвам, дали това говори нещо повече от това, че искам да споделя веселбата с другите?

***

Блондинка обяснява на новото си гадже:

-Винаги слагам вечер 2 чаши до леглото си - пълна и празна. Пълната, ако ми се допие вода, а празната - ако не ми се допие вода.

***
Някъде в Австралия подскача женско кенгуру. На всеки 100 метра се спира, а от торбичката му се подава малък пингвин, който повръща като разпран. В същото време някъде на Антарктика, в центъра на група пингвини, седи малко кенгуру. То трепери, киха, кашля и от време на време нервно измърморва "Офф, маа му стара! Що ми трябваше да се записвам в скапаната програма за обмен на студенти!"

***
Два вируса се засичат и започват разговор:
-Здравей.Какво ти е?Изглеждаш ми зле.
-По-добре стой далече,че май съм пипнал антибиотик!

danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 8 месеца
Хм...Смях казвате...Сетих се как се смеят ескимосите....Знаете ли какво означава на "ескимоски" предложението: Хайде да се посмеем???!!! Чудя се да уточнявам или да не уточнявам....хайде от мен да мине - няма....Какво няма? Да уточнявам....Който се сети ще се е сетил....

Статията на "научното светило" я прочетох още оооонзи ден и докато я четях ми замръзна усмивката...сакън някой да не си помисли, че съм "агресивна"....То бива толкова акъл на едно място, но чак пък толкова...Научният труд има необходимост от задълбочено премисляне, осмисляне, тези, контра тези...Не бива да се правят прибързани изводи...Това не е "хоп, Марийке, на портрет"...

Според мен, според моето скромно не научно мислене, хуморът или го имаш, или го нямаш....Или го имаш генетично заложен, или....забрави за него....

А знаете ли коя е най-кратката смешна книга????


lorddesword
lorddesword преди 16 години и 8 месеца
най-кратката смешна книга е моята спестовна книжка, ако я чете някой друг и най-тъжната, ако я чета аз :Р
By vesselastoimenova , 22 August 2009
    Искам да ви разкажа една китайска приказка:
   Имало едно време една възрастна жена! Тя живеела сама, нямала си никого, само едно коте и една козичка! Всяка сутрин старата жена ставала рано, нахранвала котето и пускала козичката да пасе! А после тръгвала за вода до извора, защото си нямала течаща вода в къщата! Най-близкият извор бил на половин час път! Жената носела водата с две стари гърнета, които били окачени на един прът! Прътът тя поставяла на двете си рамене и така носела водата (като нашите менци и кобилица).Едното от гърнетата било малко пукнато в долната си част и, когато жената се връщала вкъщи, то винаги било до половината празно, защото водата била изтекла докато се прибират по пътя. Така продължило цели 2 години. Гърнето постоянно се чувствало много виновно, че разлива водата и един ден, докато били на извора, то проговорило:" Много ми е мъчно и ми тежи вината, че съм спукано и разливам водата!  Тази пукнатина на дъното ми хаби и разсипва ценната течост, която ти с толкова труд носиш отдалеч!"
  Жената се усмихнала и казала: " А забелязало ли си цветята от твоята страна на пътя, от другата страна ги няма. Това е така, защото аз винаги съм знаела за пукнатината и изтичането на водата, затова посадих семена на цветя от твоята страна на пътя, и, всеки ден, когато се връщахме от извора, ти ги поливаше. От две години аз бера тези цветя и украсявам къщата и масата си. Ако ти не беше такова, каквото си сега, какво щеше да краси дома ми и да ми носи радост?"
  
  Защо ви разказах тази мъдра приказка, ли? Ами да си извадим поуката, че понякога незаслужено упрекваме себе си за недостатъците си, докато в очите на другите, те може да са предимства! И, ако се стараем постоянно да бъдем перфектни или поне да се представяме за такива, не вредим ли на себе си? Няма идеални хора! И дори мисля, че трябва да се пазим и страхуваме от прекалено идеалните, защото е ясно, че те ни лъжат и заблуждават! Какво мислите вие? Трябва ли да се срамуваме за "пукнатините" си и да се стремим на всяка цена да ги отстраняваме? Имаме ли пукнатини и смеем ли да си ги приzнаем?
   С поздрав и чакам вашето мнение ?


  :-))))
Legacy hit count
1069
Legacy blog alias
32262
Legacy friendly alias
За-недостатъците---

Comments10

ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 8 месеца

Професоре, че то дори и Слънцето има черни петна :)!


Разбира се, че идеални хора няма. А най-нещастни са перфекционистите - колкото и да ги оценяват другите, те самите винаги са недоволни от себе си...


Както кратко и точно го е казал Оскар Уайлд: ” Всеки светец има минало; и всеки грешник има бъдеще.”...

Shogun
Shogun преди 16 години и 8 месеца
Какво да кажа - истина е, освен мен, други идеални няма! :)

Според мен, така както проявяваме разбиране към другите, дължим същиото и на себе си. Трябва да се щадим, да не се самообвиняваме за грешки, а да съжителстваме в мир със себе си. А ако сбъркаме - кой не греши. Фиксираме грешката, каквото можем - поправяме и караме нататък.


vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 8 месеца
     Ела, Шогун, Дале, благодаря ви за коментарите! Явно само вие грешните  (и аз съм сред вас),   които признавате, че имате недостатъци (вярно, Дале, каква дума, а, на някой нещо не му достига!) дадохте вашето мнение! Всички останали тук  са безгрешни, непогрешими, извънгрешни и абсолютно праведни и  отгоре натова  всичко си имат, нямат си нашата липса на достатъците! Обичам грешниците, тези, които жевеят истински, напук на всички правила! И забелязали ли сте, че всички интервюирани 100-летници казват - пуших, пих, любих, обичах, ЖИВЯХ.....Това е истината!
    Бъдете винаги такива каквито сте, защото почти винаги недостатъците са тези,които ни правят различни, пълноценни, пълноправни и напълно достатъчни за нас самите си! Когато един човек си е самодостатъчен, той е цял, спокоен и завършен! За какви НЕ достаъци говорим,а?
 И поуката -  ако гърнето не беше пукнато, щеше ли да има толкове много цветя край пътя?
  Не, само прах или кал, когато завали дъжд!
  Обичам ви, грешници мои!
RadaGD
RadaGD преди 16 години и 8 месеца
Имам недостатъци безброй, но няма да ги казвам сега, защото не за това иде реч, който ме познава ги знае. Признавам ги, но не знам дали мога да ги променя, пък и не се налага. Някой от великите беше казал: "Нека не се опитваме да променяме приятелите си, а да ги приемем такива каквито са" Е, аз съм си такава каквато съм - за добро или за лошо....

Професоре, поздравявам те с тази публикация от една моя колежка http://bglog.net/blog/vselena/site/posts/?bid=21506


vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 8 месеца
   Благодря ти, Рада, за чудесния коментар! Знеш ли, тази приказка с която си ме поздравила, е толкова актуална в момента!
   Живеем в един озлобен, алчен и завистлив свят! Ако отвреме навреме не обръшраме поглед към мъдростите на древните цивилизации, просто ше забравим на кой бог да се кланяме и кой вълк да храним! Нека си пожелаем добрият вълк в нас да е винаги сит, а на другия да не даваме изобщо да пристъпва към душите ни!
  Благодаря ти за поздрава ,a  от мен хубав ден!
ElaGeorgieva1
ElaGeorgieva1 преди 16 години и 8 месеца
                                

 

                                               ЛЕБЕДИ МОИ


        Един циганин имаше няколко циганчета. Те бяха черни като дявола и мръсни като дявола. Веднъж циганчетата се втурнаха в една локва, почнаха да си играят и да се плакнат в нея и станаха по-черни от дявола и по-мръсни от дявола.
        Излезе старият циганин пред катуна, видя черните и мръсни деца в локвата и възкликна от умиление:

        "Лебеди мои!"

                                   /Йордан Радичков/

 

vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 8 месеца

Е-ех, Ела, да са ни живи и здрави ЛЕБЕДИТЕ! В тях е истината!

  :))) 

danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 8 месеца
Ей, Раде!!!! Спиращо дъха......
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 8 месеца

     Благодаря ти,Раде! много мило от твоя страна! Има нужда човек от нещо стимулиращо и зареждащо, особено, когато е далеч!

Да пазим 4-те свещи на мира,любовта, вярата и надеждата в душите ни! Дори и да сме с НЕдостатъци, ако тези свещи горят, всичко е наред!
 С поздрaв и лека нощ!

pestizid
pestizid преди 16 години и 8 месеца
Професоре, ти ли лошо обясни или аз лошо разбрах коментара ти от 24.08.2009?
By vesselastoimenova , 2 August 2009
 Какво да правим с децата през ваканцията?

Една печеливша стратегия за оцеляване до първия учебен звънец

 

 

 

Лятото е тежък сезон за родителите. Забавленията на децата - и навън,вкъщи,са трудни за организиране, изтощителни и скъпи. Но не е задължително ваканцията да бъде винаги такава... "Гардиън" предлага порция хладнокръвни съвети от един препатил родител с 10-годишен стаж как да избегнем бедствията в оставащите седмици до първия учебен звънец.

1. Насърчете скуката

Всички си мечтаем децата ни да се завърнат към простичките удоволствия или да развият любознателност към природата, но това никога няма да стане, ако непрекъснато ги разсейваме с вълнуващи екскурзии. Вероятно вече имате горчив опит по този въпрос. Затова оставете хлапетата да прекарат една седмица у дома, вторачени в обувките си. Единствената им алтернатива може да бъде някоя домашна работа. В крайна сметка скуката ще ги принуди да си измислят игри, а това развива творчеството, самоувереността и... често води до големи бели с водопроводната система.

2. Спрете джобните до септември

През по-голяма част от годината харчовете на децата са ограничени от други ангажименти - училището, домашните, частните уроци и занимания. Т.е. тогава те нямат толкова време да обикалят по магазините. През лятото обаче джобните придобиват съвсем друга сила. Изведнъж хлапето ви има цял ден да ровичка по щандовете с бонбони, играчки, неподходящи DVD-та и нежелани домашни любимци. На вашите протести ви отговаря: "Парите са си мои и мога да купувам каквото си ща с тях", сякаш цитира Хартата за правата на човека. В такъв случай винаги ми се струва по-лесно просто да спра кранчето. Аргументацията оставям на вас. Можете например да опитате с версията, че учениците - като учителите, не работят през лятото и следователно не получават пари. Естествено, учителите получават, но детето ви едва ли го знае. Понякога пък е по-лесно да удържате парите седмица за седмица на базата на някое провинение.

3. Никога не казвайте на децата къде ги водите, докато не ги сложите в колата

Според моя опит успешният излет с деца изисква пълна конспирация относно маршрута. Не казвайте: "Отиваме да прекараме два часа в една скучна галерия, после ще обядваме в един ресторант, дето не харесваш, а сетне ще идем на дълга разходка в парка в жегата, и накрая - ако слушаш, а ти със сигурност няма да слушаш, - ще ти взема сладолед." Достатъчно е само това: "Отиваме за сладолед. Сложи си колана." И щом запалите колата, може да ги осветлите за подробностите.

4. Елиминирайте едното хлапе от уравнението

Ако имате 2 или повече деца, вече сте разбрали, че от практична гледна точка ви идват твърде много. Затворени заедно за дълго време - било в палатка, бунгало или кола, хлапетата почват да се карат и бият почти за всичко. Социалната ви динамика доста ще се подобри, ако замените едното си отроче с нечие друго за деня (а защо не за седмицата или цялото лято). А пък ако приятелите ви нямат деца на сходна възраст с вашите, значи имате нужда от нови. Приятели.

5 Ако сте във ваканция с приятели с деца...

... имайте предвид, че при разправия между вашето и друго хлапе винаги трябва да заемете страната на другото. В противен случай ще излезе, че глезите вашето, а освен това и че сте заблуден. Ако тяхното дете опита да удави вашето в басейна, трябва да отвърнете: "Е, сигурен съм, че нашият си го е търсил". Иначе се смята за невъзпитано да се карате на чужд пакостник пред хората. По-добре е да изчакате удобен момент и да го притиснете в ъгъла, където да му отправите спокойна и изпълнена с нецензурни думи заплаха.

6. Помнете: гладните деца са послушни деца

Да, може да са кисели и избухливи, но освен това са слаби и отворени за предложения. Ако се опитвате да подлъжете хлапето на разходка по скалите или в някой средновековен манастир или от един летищен терминал на друг, за нищо на света не му давайте да яде. Каквото и да било продоволствие прави децата превъзбудени, опърничави и неподлежащи на контрол. При всички случаи не ги оставяйте без вода, но оставете прехраната за подходящия момент.

      Е, как ви се струват тези провокативни идеи? Бихте ли се възползвали от някоя от тях?

Legacy hit count
368
Legacy blog alias
31704
Legacy friendly alias
Какво-да-правим-с-децата-през-ваканцията
Невчесани мисли
Нещата от живота
Училище
За всекиго по нещо
Любопитно, интересно
Родители и деца

Comments4

HristinkaNikolova
HristinkaNikolova преди 16 години и 9 месеца
ДОБРА СТРАТЕГИЯ,НО В БЪЛГАРИЯ,ТРУДНО ПРИЛОЖИМА,ОСОБЕНО ПОСЛЕДНАТА ЗА ГЛАДНИТЕ ДЕЦА,ЗАЩОТО БЪЛГАРСКИТЕ ДЕЦА НЕ ПРЕКАЛЯВАТ С ХРАНЕНЕТО!
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца

   Благодаря ти, Хриси, за мнението! Тя цялата статия си е малко странна и неприложима за нашата геогрфска широчина! но ми направи впечатление с необичайния подход! И се убедих, че е необичаен, защото няма коментари, а щом няма, значи не се разбира или не се възприема! А е от в. Сега! Те откъде са я взели, не знам, но ако това е тяхното виждане, за какво говорим?

  S pozdrav! :_)

shellysun
shellysun преди 16 години и 9 месеца

Това го е писал някой разярен родител. Скоро имах възможност да се убедя на практика в негативните страни на "свободното" възпитание. Наблюдавах дете, дошло на гости от Америка - то най-малкото изглеждаше странно. Първо, беше решило, че всичко му е позволено / а и никой не смяташе да го разубеждава в това/ и приличаше на кисел тайфун на фона на еснафското ни ежедневие. После непременно държеше цялото внимание да е в него и беше готово да залепи лепенка на телевизора, ако, не дай си боже, някой погледне в новините, вместо в него. Навря се под масата в обществено заведение и беше готово да се влачи по стълбите, когато не иска да върви в дадена посока...Таа, ако за такива деца става дума, май наистина мерките са оправдани.

Особено това с дръпването насаме в някой ъгъл и заливането с нецензурни изрази ми звучи в абсолютно Харлемски стил. Но..да живее приличието! - никога не давайте публично право на собсственото си дете /а дали това има отношение към неговото самочувствие и собственото ви уважение към него, явно е съвсем отделен въпрос/.

  Професор, така ли изглеждат децата в Америка?

vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца

   Ами, не,или може би, не знам, Шели! С тези, с които съм имал контакт досега, са много възпитани, добронамерени и усмихнати! И, което ми е направилo най-силно впечатление е, че говорят тихо и не викат! Може би аз попадам на такива, може би, да кажем, в едно училище, където им е средата, не са такива, но, за съжаление или за радост, нямам достъп до такова! Така че, на пръв поглед са такива, каквито ти ги описвам, но на втори, не знам...Може би тази статия е написана наистина от разярен родител, а  най-вече от обезверен родител, който е стигнал сам до извода, че системата "с добро" вече не работи в неговия случай..Не знам, възпитанието е много сложен процес, който се гради от хиляди компоненти и трябва да се процедира много внимателно! А статията ви я предложих като шокираща и за мен! Нещо различно и необичайно като поглед към отношението дете-родител! Пази боже, да я препоръчвам!

  S pozdrav i :-)

By vesselastoimenova , 19 July 2009
  Общуването, комуникацията между хората е една много важна характеристика в човешкото развитие! И най-важно е то, когато детето расте, когато изгражда своите морални и ценнностни устои! По молба на Шели ви предлагам да се запознаете с една интересна статия по въпроса!
 
 ОБЩУВАНЕ МЕЖДУ РОДИТЕЛИ И ДЕЦА

Не е важно само какво ще кажеш, но и как ще го кажеш
                                                 /притча/

   Един източен цар сънувал заплашителен сън. Той сънувал, че му падат всички зъби един след друг. Обезпокоен, повикал своя гадател. Той изслушал внимателно съня и се обърнал към царя: „Трябва да ти съобщя тъжна вест. Така, както губиш на сън зъбите си един след друг, така ще загубиш всичките си подчинени." Тълкуването на гадателя ядосало много царя. Той заповядал гадателят да бъде хвърлен в тъмница. Тогава накарал да повикат друг гадател. Той изслушал съня и казал: “Аз съм щастлив да ти съобщя една приятна вест. Ти ще станеш по-стар от всички свои приближени. Ти ще ги надживееш.”. Царят се зарадвал и го възнаградил богато. Царедворците били много учудени. „Ти всъщност не каза нещо по-различно, от твоя беден предшественик. Защо тогава той беше наказан, а ти -щедро възнаграден?" - попитали те. Гадателят отговорил: „Ние двамата еднакво възприехме съня, но важно е не само какво ще кажеш, но и как ще го кажеш."

    
   Нито един родител не се събужда сутрин с мисълта да направи живота  на  детето  си непоносим. Нито една майка не си казва:”Днес ще крещя на детето си и ще го тормозя!”Тъкмо обратното. Именно сутрин много родители решават:”Днес ще бъде един спокоен ден. Никакви крясъци и  разправии. ”Но въпреки добрите намерения, войната избухва отново. Пак се улавяме, че казваме неща, които не сме искали да кажем, и то  с тон, който въобще не ни харесва.
  Всички родители желаят децата им да бъдат спокойни и щастливи. Никой умишлено не се опитва да направи детето си страхливо, стеснително, нетактично или агресивно. И все пак, тъкмо в детството, много хора придобиват тези качества. Те не успяват да изпитат чувство на сигурност,  на уважение към себе си и към другите.
  Родителите искат децата да бъдат учтиви, а те проявяват грубости; да бъдат отговорни, а те не са такива, да бъдат щастливи, а те не са. Защо става така? Труден въпрос с много отговори. Един от най-важните отговори е свързан с общуването. Да се разговаря със децата е истинско изкуство. Често техните послания са толкова добре кодирани, че за възрастния човек е трудно да ги разшифрова. 
  Често родителите се ядосват на разговорите си с децата, защото понякога те не водят доникъде. Родителите  се стремят думите им да бъдат убедителни, но те знаят колко много усилия им коства това. Не една майка споделя:”Убеждавам сина си,  говоря му,  но той не ме чува. Чува само,  когато му викна”.
  Децата от своя страна често се съпротивляват на разговорите с родителите. Те негодуват, когато ги поучават и критикуват. Всеки внимателен наблюдател дочул  разговор между дете и родител ще установи колко малко едната страна слуша другата. Диалогът звучи, като два монолога, първият от които съдържа упреци и обвинения, а вторият – опровержения и молби. Трагедията от подобно общуване произтича не от липсата на любов, а от липсата на уважение, не от липсата на интелигентност, а от липсата на умение. Общуването  с децата е  пълноценно, когато успеем да преодолеем родителското си неодобрение  и проявим нов тип отношение, в основата, на което стои разбирането. Детето не е в състояние да слуша никого, когато е обзето от силни емоции. В такъв момент то не може да приеме утехата, съвета или уместния укор.
То  очаква от нас да го разберем. По-лесно бихме помогнали на детето си, ако знаем какво става с него и какво изпитва. Най-често, когато децата създават проблеми  ние се гневим. Когато сме ядосани се държим така, сякаш сме загубили разсъдъка си. В момент на гняв казваме на децата си такива неща, които не бихме казали и на най-големия си враг.
  Когато нещата преминат изпитваме вина и твърдо решаваме, че това няма да се повтори. Но гневът скоро пак ни завладява и проваля добрите ни намерения. Гневът е най-скъпо струващата емоция в отношенията между родителите и децата. Нормално е да се ядосваме, нормално е да изпитваме гняв към неща, които ни дразнят, но неумението да контролираме  отрицателните  емоции  още повече засилва проблема. Ако не успее да овладее гнева си по-добре е родителят  да сподели какво чувства “Ядосана съм, заради постъпката ти”, ”Дразня се, когато не си  оправил стаята”...Квалификации за личността на детето, от типа “ти си безотговорен “…не само, че ще влошат положението, но биха могли при продължително повтаряне да формират личностни дефицити.
    ОБЩУВАНЕТО между родители и деца е  труден процес, но не и невъзможен. В основата му стои разбирането на детето и преодоляването и контролирането на собствените негативни чувства.
   Когато детето желае да сподели  свои проблеми, когато търси помощ или  защита, твърде вероятно и естествено е то да се чувства притеснено и объркано  от своите преживявания и въпроси.
  КАКВА Е РОЛЯТА НА РОДИТЕЛЯ В  ТАЗИ  СИТУАЦИЯ? Става дума за цялостното му поведение, чрез което той би могъл да създаде атмосфера на доверие  и  приемане,  добронамерено да предразположи детето към не притеснително и открито общуване. ДОБРИЯТ РОДИТЕЛ ПРЕДИ ВСИЧКО Е ДОБЪР СЛУШАТЕЛ.
  Важни елементи при умението ни да слушаме е вниманието и окуражаването. Освен вербални сигнали /чрез думи/, ние изпращаме и невербални  /начинът, по които седим, движенията ни, жестовете, усмивка, мръщене, свиване на ръцете и др/. Родителят трябва да се опита да види проблема с очите на своето дете. Слушането е сложно умение, на което човек може да се научи.
  Следващото значимо умение при общуването с децата е ЗАДАВАНЕТО НА ВЪПРОСИ. Има различни начини на задаване на въпроси. И всеки един от тях би провокирал някаква реакция. Един неподходящо зададен въпрос може да доведе до гняв и негодувание. Но задаването на въпрос би могло също и да постави взаимоотношение на доверие и подкрепа. Ефективният родител умее да задава  въпроси, на които не може да се отговори само с “да” и “не”. Този тип въпроси се наричат ОТВОРЕНИ и обикновено започват с “Как…”,”Какво….”. Използването на думата “защо” при задаването на въпроси поставя детето в защитна позиция и го кара да се чувства, сякаш трябва да оправдава чувствата и действията се. Въпросът “Защо?...” не е особено подходяща формулировка, когато се интересуваме от чувства, мисли, мотиви и подбуди. Насърчавайте детето си да описва своите чувства и мисли и причините, които го разстройват. Задавайте отворени въпроси от типа:
 Как се чувстваш по повод на това, което се е случило?
 Какво точно стана?
 Как ти въздейства ?
 Каква беше твоята реакция?
 Как мислиш, че трябва да постъпиш?
 Какви идеи би предложил за преодоляване на проблема?
 Как ще обясниш ситуацията?
 Разкажи ми,  какво се случи?
    Родителят може да помогне за постигането на емоционална стабилност на децата си  чрез АКТИВНОТО СЛУШАНЕ. Колкото по-добре слушаме това, което ни казват децата, толкова по-добре ще ги разбираме. Слушането е труден процес. Често възрастните се затрудняват да слушат децата без дадат съвет или да направят някаква забележка.
   Другият важен момент е детето да се ангажира с предлагането и избирането на решение за решаване на проблема. Назиданията трябва да бъдат избягвани. Те прибавят срам, чувство на вина и  гняв. А тези емоции най-често провокират включването на някой защитен механизъм.
   Когато показвате разбиране и съчувствие има по-голяма вероятност децата ви да разберат грешките си и да се поучат от тях. Опитвайте се да сключвате споразумения. Не очаквайте, че децата винаги ще изпълняват поетите обещания, но когато виждат, че вие държите  и спазвате обещаното пред тях, постепенно ще формират точност  и ангажираност.
   Контролирайте собствените си емоции. Помнете, че гневът е лош съветник и не би решил никакъв проблем, точно обратното би го задълбочил.
Много родители смятат за свое задължение да решават всички проблеми вместо децата си. Тази позиция, както  и противоположната, че децата трябва да решават проблемите си сами са крайни и не ефективни.
 ПОМАГАЙТЕ НА ДЕЦАТА СИ ДА ПРАВЯТ ИЗБОРИ. Нека те да знаят, че при даден проблем съществуват много варианти на решение. Всяко едно решение би довело до определени последици. Когато говорите с тях за различните варианти и техните последици, те по-лесно биха могли да направят своя избор. По-добре е да се правят грешни избори, отколкото нищо да не се прави въобще. При грешен избор могат да се анализират грешките и това да се превърне в натрупване на опит, който да се трансформира в знание.
Опитвайте се вместо да реагирате на лошото поведение да реагирате на мотива, които стой зад него. Всяко поведение е провокирано от някаква причина или скрит мотив, свързан с неосъзнатите убеждения. Важно е да разберем убежденията, заради които децата вършат нещо с негативна насоченост. С промяната на погрешното убеждение променяме и поведението.
 Когато знаете какво мислят децата за себе си, за другите и света около тях по-лесно ще можете да оказвате положително влияние. Научете ги да споделят с вас. Създавайте  взаимоотношения  на взаимно доверие  и зачитане на различията.
 Човек може да общува не само с другите, а и със себе си. Това е умение, което се запазва през целия живот и от него зависят позитивните или негативните мисли и нагласи, самооценката, убежденията, увереността и т.н.
     Междуличностното общуване е взаимодействие, колкото индивидуално,  толкова и социално.
   Изградените  семейни модели на общуване се пренасят и в общуването извън семейството - в училище, сред приятелския кръг и другото обкръжение. Ако детето не е формирало самостоятелно отношение и изграждане на лични позиции в семейството в периода на пубертета ще попадне под силното влияние на приятелския кръг или референтни групи. Не винаги това влияние е с положителна насоченост.
  Ефективното общуване е процес на взаимодействия между двама или повече човека насочено към съгласуване и обединяване на техните усилия за установяване на позитивни взаимоотношения и за постигане на общи резултати. Процесът на общуване оказва влияние върху всички страни включени в него. В основата на този процес е КОМУНИКАЦИЯТА. Тя бива:
 Вербална /словесна/
 Невербална 
  Невербалната комуникация се осъществява чрез движения на тялото и позата, жестове, мимики, промяна в изражението на лицето, погледа, усмивката, жестове с ръцете и т.н.
  Ефективното междуличностно общуване между родители и деца  може да се осъществява чрез различни форми, но като специфичен човешки продукт, то винаги кореспондира с потребността от обич,  доверие, разбиране.
  Всеки родител обича детето си. Но обичта означава да бъдеш с детето си, да бъдеш внимателно и толкова дълго, докато се убедиш, че то вече умее да взема правилни решения. Някак си несъзнателно ние като че ли показваме по-лесно раздразнението и гневът, отколко обичта към децата си. Обичта означава нещо повече от това да се грижиш за детето. Тя е свързана с това да останеш до него и да споделиш неговото щастие, успехи, неуспехи и разочарования и да го подкрепиш в реализирането на най-трудните му избори, дори когато не си съгласен с тях.

Камелия Мирчева
психолог и обществен възпитател
МКБППМНП – Стара Загора

    А как се държите вие с вашите деца? Имате ли проблеми и от какво естество са те?    Споделяте ли възгледите, които са изложени в статията?     Въпросите при отглеждането и възпитанието на едно дете са безброй!    Споделете някои от тях, на които сте дали отговор от своя личен опит?
    И едни приятелски съвет от мен - цял живот се учим как да бъдем добри родители, не забравяйте това и всичко ще е наред!

Legacy hit count
10936
Legacy blog alias
31341
Legacy friendly alias
ОБЩУВАНЕ-МЕЖДУ-РОДИТЕЛИ-И-ДЕЦА
Семейство

Comments3

shellysun
shellysun преди 16 години и 9 месеца

Чаках, чаках някой да се обади по тази толкова важна тема..-няма! Явно жегата мори яко всички блогери.

 Посланията на средата, посланията на визията, посланията на речта, посланията на тялото - все на пръв поглед дребни неща, на които ни се струва трудно да обръщаме специално внимание. И потъваме в блатото на инерцията. Подготвям ви интересен линк - възпитание в добродетели, но ще ми трябва още малко време. А ако междувременно подадете нишката на диалога, ще бъде добре.

IlianailievaDabova
IlianailievaDabova преди 16 години и 6 месеца
Много ми хареса. И притчата, и тълкуването, и споделените мисли. Непременно ще използвам тази информация. Тъкмо разпечатвам "Послането на едно дете", известно още като "Меморандум на едно дете". Благодаря!
CvetankaToneva
CvetankaToneva преди 16 години и 2 месеца

Здревейте! Виждам, че темата е стара, но тя ще е актуална винаги, докато свят светува. Случайно попаднах на нея, търсейки отговор на въпросите, които напират в мен. Имам 4 годишна дъщеря, с която общуването става все по-трудно. Плаша се, защото незнам какво ме очаква за напред, имайки предвид колко трудно общуваме с нея на този етап. Напълно отговаряме на картинката с двата монолога. Правя именно описаните по-горе грешки с напътствията и вечните съвети. С моята майка сме били като приятелки. Толкова ми се иска да постигна това с моята дъщеря. Страхувам се да не е късно. Знам, че животът е пред нас, но също така знам, че характерът на детето до голяма степен се изгражда именно сега.

Напълно подкрепям статията, защото ми беше безкрайно полезна.

By vesselastoimenova , 18 July 2009

    " Курортният роман се изгражда на основата на абсолютно искрени, но нетрайни чувства. Можете да се опитате да ги продължите, но бъдете готовu, след първата среща в родния ви град, това желание да изчезне от само себе си."(Actualno.com)

       Лято, море, бикини...и още нещо!...

       Е-е-ехо, къде сте? Как сте? Стига черни мисли, стига ежедневие, стига скука! Огледайте се, дори да сте в града, всичко наоколо е цветно, радостно и голо, е, хайде не съвсем, но почти...И, гледайки тази пъстра многолюдна тълпа, сигурно и на вас ви идват едни недотам праведни мисли - за любов, за кръшкане, за лек романс или пък знойна, но кратка връзка! А защо кратка? И така, представям ви тривиална една картина - курорт, море, плаж, напитки, стаени страсти...И ето ги героите - пак тривиално - той и тя, или тя и той...Случайна среща, закачлив диалог, покана на кафе, която преминава към нощен клуб, музика, танци, целувка и....знаете какво! Всичко върви чудесно, тя е влюбена, той също (или поне така показват), но десетте дни са като един миг!   Следва епилог - "шампанско и сълзи е животът ни"- оказва се, че единият от двамата(  а може и двамата) е семeeн!
     И тук е моят въпрос към вас, приятели - кой от двамата би пожелал, рискувайки, да сложи край на семейните си отношения  в името на една такава връзка - мъжът или жената? И, изобщо, имате ли такива ваши познати, които заради мимолетното лятно настроение, са подложили на изпитание "непоколебимостта" на брака си?
    Нека сме летни, нека сме цветни, нека сме различни...
    Нека ни е интересно...
   Чакам вашите истории и мнения!
   Жените или мъжете...?
 Мимолетност  ( т.е. чук-чаo)    или начин за  трайна промяна? ;-)

  ????

Legacy hit count
1830
Legacy blog alias
31281
Legacy friendly alias
Лято--море--бикини---и-още-нещо-

Comments12

vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца

       Малeeeй, тук всички май сте прелюбодейци.. Я какво се снишихте - по- ниски от тревата, по-тихи от водата... Да, но те тихите води, нали знаете.. Ама, споко, аз не ви питам за вас, бе хора, а за другите около вас! Колко е лесно да си почешеш езика за чужда сметка, айде, давайте, какво мълчите, или пак нещо на някого не мy изнася...ей, не може да ви се угоди!
     Лято, жега, затъпяване, може би?.:-))


Е, хайде лека нощ и до утре по това време!...:-0

 

pestizid
pestizid преди 16 години и 9 месеца
Имам въпрос - тези семейни хора какво правят 10 дни сами на плажа? Да е един-два дена може да бъде оправдано с гостуване или командировка. Но 10 дни?! Че то цялата ситуация излиза да е кауза пердута!!!
Aptula
Aptula преди 16 години и 9 месеца
Определено жената би рискувала "здравите семейни устои". Мъжът след всяка авантюра ще се прибере вкъщи, при семейството, но жената е гъска по природа - или търпи такъв мъж или прави това, което си ни описал/а.
Xandrina
Xandrina преди 16 години и 9 месеца
Изглежда няма вече такива романи. Изместиха ги интернет романите, а те дори не зависят от сезоните, перманентни са. Любителите на мимолетни преживявания, ако им предстои командировка далеч от семейството предварително си подготвят почвата. Регистрират се в някой сайт за запознанства и си търсят обект в съответния град. Даже преди време тук в блога една съпруга на такъв ухажьор, без свян и притеснение сподели това, натоварвайки "другата жена" с цялата вина за случката. О времена, о нрави!
pestizid
pestizid преди 16 години и 9 месеца
Професоре, а ти би ли пуснал жена си сама на море за 10 дена?
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 9 месеца
море.jpgЕ, моят съпруг ме пуска сама на море....и понеже ме пуска сама на море, аз се връщам при него след поредното трето без него море!?!?

Преди три дни се върнах....Все още не мога да се адаптирам към софийския климат. Добре че днес е прохлада.

За уточнение - ходя с деца на море, защото искам, защото от години го правя и защото ми се иска и моето момиче да усети същите лагерни емоции, които съм усещала и аз на нейните години.

Мъжът ми няма нищо против десетдневното ми отсъствие и то на морето...Вероятно си мислите, че разчита на бодигарда ми - щерка му/ми/ни.

Знаете, че по принцип решиш ли го - пречки няма!? Аз пък съм на мнение, че коцкарлъка е кръвна група, а отиде ли си доверието между двама души, спойката също се е разпоила....

Дали жените са гъски и дали те биха рискували семейните устои???...Без коментар...Мога да приведа обратни примери...Като това, че на мъжете са им слаби ангелите!?! Например...Все пак държа на кръвната група - носиш ли го в себе си - коцкарството - спасение няма и начин се намира независимо къде, с кого и как....

Е, аз се върнах при моя си "гларус"...Точно защото ме пуска сама на море за 10 дена...


vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца
Ксандрина, има, има...Има ги и то точно по време на отпуск, командировка и изобщо при смяна на обстановката.тогава човек се чувства някак си по-освободен и безотговорен! Психика...А интернет един океан и в него плува какво ли не - като започнеш с китовете и свършиш с боклука..И врамената са други, и нравите различни, но си на нашето време, в което живеем!
   Пестицид - 100% !
   Дале, добре си дошла! Как е там по моренцето? има ли цаца с биричка?
Абсолютно си права за доверието! За мен, в едни семейни отношения, това е може би най-важното качество! Ако него го няма - за какво говорим! когато любовта след години вече се е превърнала от буен огън в жарава, доверието е главната брънка във вече малко ръждясалата брачна верига! А има и друг момент, много е хубаво поне веднъж в годината съпрузите да правят кратка пауза в съвместното си мирно съществуване, полезно е! А колко е мило след 10 дни да се върнеш в обятията на домашните птици - съответно, гларуса или гъската! :-) За коцкарството -да, пази боже да попаднеш на такъв партньор, отърване няма...Такива хора не трябва да се "бракуват", за да не тормозят човека до тях!
  Това е моето скромно мнение по въпроса.
  И умната...  :-))
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 9 месеца
море.jpgО, да...и биричка студена, и цаца в изобилие, и вода, много вода...За количество пясък - да не говорим и един особен мирис на сол, вода, море и водорасли. Крясъкът на крайморските птици завършва пейзажа, а една катеричка всяка сутрин ми правеше компания на дървото срещу хотелчето, докато си пиех кафето....


vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца

...с 2 думи - красота и спокойствие, а с една - КЕФ!

За теб, Дале, и за всички, които ме уважиха да си изкажат мнението! :-)))

vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 9 месеца

Привличат туристи със секс в сено и в бъчва

Туристи стават все по-капризни, искат птичките да не пеят

Секс върху прясно окосено сено е едно от предложенията, с които българските хотелиери се опитват да привлекат туристи, научи „Новинар”. За момента услугата се предлага само във ваканционен комплекс в Търговище и цената й е 20 евро на ден. По този начин туристите могат да се върнат към природата и живота от едно време, когато не е имало толкова удобства, коментира за вестника председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Благой Рагин.

В комплекса в момента има 2 плевни, които могат да се ползват от зажаднелите за първични ласки туристи, като от асоциацията обещаха догодина броят им да бъде утроен, тъй като желаещите не били малко.

Сред другите интересни хрумвания сред хотелиерите са къпане за един или двама в бъчва, пълна с грозде, бране на билки, приготвяне на домашно сирене и кашкавал.

Освен че трябва да предлагат все по-екстравагантни услуги и забавления, за да привлекат повече почиващи, хотелиерите са длъжни да изпълняват и най-странните прищевки на гостите си. Така например претенциозен клиент на гръцкия St. Nicolas Bay поискал хотелът да му гарантира, че сутрин птиците няма да пеят, за да може спокойно да се излежава, съобщава информационният портал profit.bg. Друг турист, отседнал в исландския хотел Ranga, настоявал специално за него да бъде организирано голф игрище с 18 дупки, до което да стигне с частен самолет и да се намира в близост до глетчер.

Претенциите на туристите, почиващи в България, не са толкова високи, тъй като избралите страната ни за дестинация не са толкова заможни, коментираха хотелиери от Слънчев бряг.

   Е, как ви се вижда това? А после питайте защо аз ви питам! ;-))))

princesatamani
princesatamani преди 16 години и 9 месеца
   Нека пият любов жадните,нека се наситят влюбените , нека бъде свободна волята на всеки човек в плен на  собствените си чувства и морето да е техен приятел или техен съдник...
danieladjavolska
danieladjavolska преди 16 години и 9 месеца
Професоре, нямат си друга работа, та чааак до Търговище ще ходят за една купа сено и две плевни...Е, поле широко....За какво им е път да бият???? А за капризите на туристите - да спрат птиците да пеят!?!? Те това го наричам снобария....
By vesselastoimenova , 6 July 2009

        Можете ли?

       Миналата седмица ви питах – искате ли? Тази седмица искам да ви попитам нещо друго – МОЖЕТЕ ЛИ? Нали знаете поговорката – "едно е да искаш, друго е да можеш, трето и четвърто е да го направиш"!
     Да  видим какво означава глаголът МОГА като   значение.  Мога – оазначава  физическа и умствена възможност нешо да си в състояние да направиш! Например – мога да вдигна този съндък, въпреки, че е много тежък.  Това е физическа възможност. Или – мога да пиша, да чета, да говоря английски – това е умствена възможност. Та не мислете, че ще ви питам, можете ли да  скачате, тичате, плувате, карате кола или колело и т.н. Нито пък ще ви питам, говорите ли френски, можете ли да решавате задачи или да пишете есета....?
     Е, тогава какво иска този профессор от нас, се питате вие? Ами добре, значи ние с вас заедно  ще открием третото значение на глагола МОГА.

   Кое е то? Сещате ли се?  Сега ще ви помогна с примери , а вие МИСЛЕТЕ и се сещайте. Ето въпросите:


Можете ли да сте честни, когато всички около вас лъжат?
Можете ли да сте безразлични към чуждото страдaние?
Можете ли да останете безучастни, ако от вас зависи доброто на човек, та дори бил и той чужд за вас?
Можете ли да повярвате на човек, който вие лъгал преди?
Можете ли да стоите и да гледате, ако някой се дави, гори или умира, а вие можете да помогнете, макaр и с риск за живота си?
Можете ли да подминете  просещо дете на улицата?
Можете ли  да оставите  птица (например гълъб или врабче) или бездомно животно, дошло на прага ви, да умре от глад?
Можете ли да спите спокойно, без угризения на съвестта, че сте сторили зло някому?
Можете ли да не завиждате на съседа, че е спечелил от тотото?
Можете ли от сърце да се радвате на чуждото щастие?
      Е стигат ли ви тези 10 въпроса, защото мога още да ви задавам! Сетихте ли се за третата употреба на глагола МОГА?
    Пишете каква е ?  

   A ако на тези 10 въпроса МОЖЕТЕ да отговoрите без да се срамувате от отговора си, значи сте ДОБЪР ЧОВЕК  u  вашето  ИСКАМ  се припокрива с вашето МОГА в полза  на хората и същесmвата около вас! Простичко казано – виe  сте ДОБЪР по душа и сърце?
Ако искате задайте и други въпроси, темата е с отворен край – какво Искам, но u   какво Мога   ( а може и какво НЕ МОГА!) :-))

Legacy hit count
466
Legacy blog alias
30860
Legacy friendly alias
Можете-ли------

Comments8

Shogun
Shogun преди 16 години и 10 месеца
Професоре, моят отговор е тук-там - мога, другаде - не мога, а някъде - не знам.

Мога да съм честна, когато наоколо лъжат.

Мога да съм безразлична към чуждото страдание, само ако не го разпозная.

Това с безучастни, ако от мен зависи доброто на друг човек - не знам, не разбирам каква може да е ситуацията. Ако е на принципа - направи добро, пък го хвърли на пътя - винаги ще го направя. Но зависи все пак. Например не давам пари на просяци по принцип; дарявам само за легално обявени акции - просто мой принцип.

Можете ли да повярвате на човек, който вие лъгал преди? - Не знам, предполагам, че не. В момента не се сещам за такъв пример.

Можете ли да стоите и да гледате, ако някой се дави, гори или умира, а вие можете да помогнете, макaр и с риск за живота си? - Не знам, надявам се, че ще се втурна да спасявам горящите / давещите се, обаче как ще постъпя в конкретна ситуация - нямам представа.

Можете ли да подминете  просещо дете на улицата? - Винаги ще го подмина. Родителите му са престъпници и детето трябва да им бъде отнето. Обикновено влизам в остър конфликт с такива хора, но напоследък гледам да не го правя, защото много се ядосвам, а файда никаква.

Можете ли  да оставите  птица (например гълъб или врабче) или бездомно животно, дошло на прага ви, да умре от глад? - Не си представям тази ситуация. Ако например животното е легнало и едва диша, няма да посмея да го пипам, а ще се обадя на някоя служба да го прибере.

Можете ли да спите спокойно, без угризения на съвестта, че сте сторили зло някому? - Не, ако се усетя, че съм обидила някого, ще ми е много терсене.

Можете ли да не завиждате на съседа, че е спечелил от тотото? - Мога. Негов си е бил късметът и няма нищо общо с мен - не мога да си кажа "Ех, защо не бях аз", защото просто не съм била аз. Мога обаче да се стимулирам да попълвам фишове. :)

Можете ли от сърце да се радвате на чуждото щастие? - Да.

DianaIlieva
DianaIlieva преди 16 години и 10 месеца
Можете ли да сте честни, когато всички около вас лъжат? Мога, не е трудно поне за мен.
Можете ли да сте безразлични към чуждото страдaние? Не, не мога, но това е погрешно, защото чуждото страдание не се нуждае от моята емоция, а от конкретни действия за прекратяването му.
Можете ли да останете безучастни, ако от вас зависи доброто на човек, та дори бил и той чужд за вас? Мога, да. Според кой доброто е добро? Ако човекът смята, че трябва да му помогна да се самоунищожи и това е най- доброто за него, просто ще стоя безучастно.
Можете ли да повярвате на човек, който вие лъгал преди? Ами рядко явление, но ми се е случвало да давам втори и даже трети шансове :)
Можете ли да стоите и да гледате, ако някой се дави, гори или умира, а вие можете да помогнете, макaр и с риск за живота си? Не, не мога да гледам страшни картинки. Мога да помогна, ако установя, че има необходимост и риска е пресметнат.
Можете ли да подминете  просещо дете на улицата? О, да. Редовно го правя.
Можете ли  да оставите  птица (например гълъб или врабче) или бездомно животно, дошло на прага ви, да умре от глад? Защо да правя такива неща? Това е толкова безсмислено зло, че нямам думи. Не, не мога да върша такива глупости.
Можете ли да спите спокойно, без угризения на съвестта, че сте сторили зло някому? Всъщност, да. Не съм сторила зло съзнателно и обосновано никога - нито на човек, нито на живо същество въобще.
Можете ли да не завиждате на съседа, че е спечелил от тотото? Ами разбира се - късметът си е негов. Не искам когато аз спечеля от тотото, комшията да ми завижда :)
Можете ли от сърце да се радвате на чуждото щастие? Да, непрекъснато го правя. Усещането е страхотно.
shellysun
shellysun преди 16 години и 10 месеца
Мога. Мога не да отговарям на тези въпроси, а да правя, каквото трябва. Пък да става, каквото ще. Третото значение на глагола "мога" е в реално наклнонение.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 10 месеца

      Браво на вас, момичета! Вие сте добри, в което аз не съм се съмнявал изобщо! целта ми беше да се позамислим, какво ни се случва всеки ден и дали сме безразлични към него! защото основното зло, според моето скромно мнение, е безразличието ни един към дуг! максимата "а това мен какво ме засяга?" води до капсулиране, до обръгване, до загрубяване на душите ни, а от там нататък има само една крачка до омразата! а тя е страшната, защото изпепелява всичко човешко и добро по-лошо дори и от напалм! Много добре го е казала Шели, трябва да правим каквото трябва и тогава ще имаме основание да очакваме да се случва не каквото ще, а да стават само добри неща!
 Третата употреба на глагола Мога е точно тази, тя е виртуална, психологична и изискваща - МОГА да бъда по-добър и ще се старая да го правя! важнто е да МОЖЕТЕ да си кажете - Аз МОГА! така ли е?

  S pozdrav! :-))

princesatamani
princesatamani преди 16 години и 10 месеца
Да ,Вие можете да станете и по-добър Професоре и  другите също и аз Ви го пожелавам.

Вие можете да станете по- топъл към всички Професоре, не само към Вашите компаньйори и аз Ви го пожелавам.

И все пак бих добавила, че да се говори  без думите да са подплатени с дела е глупаво.

По- малко приказки- повече реални постъпки ..

А Вие , Професор като видите, че някой го тъпчат, просто ей така- по душата, по достойнството-какво ще направите- ами ще му помогнете да го смажете, нали така Професор.Всички знаят, че Вие не ме харесвате и не ме обичате.Бил сте многократно свидетел на недобро и студено отниошение към мен.Колко пъти ме защитихте, колко пъти ми върнахре настроението, самочувстието??? Колко пъти ме посъветвахте с топли думи да постъпвам правилно, ако съм сгрешила....??? Не мълчахте ли студено, не ми ли подмятахте подсказващо за недостойнствата ми.? Да за съжаление.

Така, както аз без някой да ме съветва правих със всеки от Вас, който имаше някакъв проблем, или просто лошо настроение.И както казвах открито, това което забелязвах като нередност в другите-открито, но без онраза и пренебрежение.Но вече нямам това желание защото срещнах студенина.

Къде да я намерим тук тази доброта ???  --На приказки - Да.Има я в изобилие.Лека вечер Професор.Аз съм готова за Божието наказание ако съм грешна с думите си....И за Вашето също.
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 10 месеца

...о,  Manka, МОГА ли да ти кажа,   я си....! 

....дойде моментът и времето да се обърна към теб и да ти кажа - Манка, ти просто плачеш за психиатър! Вземи се прегледай и, ако обичаш, спри да ме тормозиш с личните си излияния! Нито те знам, нито те познавам, нито пък искам да те познавам! Писна ми от теб и твоето психиатрично поведение! Тук не е дом за душевно болни, нито църква, а ти май имаш нужда и от двете! И ти забранявам да употребяваш моят ник за щяло и нещяло! Това е последният път, когато се обръщам към теб като към нормален човек е се надявам да реагираш по съответния начин! Иначе ще се държа с теб като с луда! Спри да ми пишеш на лични, не ме итересуват несвързаните ти брътвежи! Никога повече не искам да има твои коментари в моите постове, защото ще ги махам!
  А на аудиторията искам да се извиня, че ви занимавам с глупости, но просто вече положението е нетърпимо и трябва да му се даде публичност! Поведението на Манка преминава границите на приличие и затова си позволих да ви запозная със ситуацията по-отблизко! ((((
 

goldie
goldie преди 16 години и 10 месеца
professor, Най-много обичам да съм честна до пълна откровенност, това много измъчва онези около мен, който обичат да си живеят в лъжа, а зa другите неща, които питаш някои ги мога, други не, но мисля, че човек е способен на всичко, защото повечето неща, с които се сблъскваме изискват от нас да правим избор, а ние, хората, не винаги правим правилните избори...
vesselastoimenova
vesselastoimenova преди 16 години и 10 месеца
Диди, чудесно е, че държиш на честността! тя е много важен критерий и от нея зависят много от другите Мога в живота ти! Kогато истината тържествува, лошите неща умират! Бъди такава и не се предавай на фалшa и лицемерието, на което се градят 70% от взаимоотношенията в нашето общество! Бъди себе си, колкото и да дразниш другите! :-)