Какво знаем за него и част ли е той от днешните събития в България? Можем ли да го оправдаем под някаква форма и нужно ли е изобщо да се сещаме за това?
Четем статия от уикипедия (прочетете я, за да не я копирам тук)
МОИ РАЗМИСЛИ
Значи, защото България е искала да ограничи влиянието на запада – е решила да забрани турските имена и език, от друга страна, поради лошото си образование е било трудно да бъдат накарани насила турските баби и дядовци да си дадат нивите в името на общото благо (включително и добитъка)
По стечение на обстоятелствата, аз съм пряк свидетел на контравъзродителния процес, макар и тогава да бях само на 7-8 години.
Помня обаче, че баба ми (родена и живяла почти цял живот в Родопите), е била малтретирана за да си смени името (?), тя ми разказва как бременни жени на нейната възраст, са бягали по горите (действието се развива през седемдесетте, т.е. в перида 1960-1965, доста преди по-известния втори възродителен процес), една от тях ражда в гората.
Тъй като бебето много плачело, те не искали да бъдат с нея, издавала местонахождението им. Накрая жената убива бебето си, само и само за да не бъде отхвърляна от другите. Естествено те пак я отхвърлят, защото е убила собственото си бебе. Накрая тя се самоубива (обесва се).
Вижте снимката, на нея имаме една помакиня с Васил Левски. Може би, ако имаше една снимка на Балканджи Йово, щеше да се получи онова, което аз наричам двоен стандарт:
- Море, войводо, глава си давам, Яна не давам на турска вяра! Избодоха му и двете очи и не го пита, нито разпитват, току си зеха хубава Яна, та я качиха на бърза коня да я откарат долу в полето, долу в полето, татарско село. Яна Йовану тихом говори: -Остани сбогом, брате Йоване! -Хайде сос здраве, хубава Яно! Очи си немам аз да те видя, ръце си немам да те прегърна, нозе си немам да те изпратя.
Значи свещени са за нас (имам българско самосъзнание, въпреки, че изобщо не съм привърженик на идеята за народност, нация, етнос и прочие), Балканджи Йово, Васил Левски и техните борби за запазване правото си на християнско име (ние имаме доста гръцки и еврейски имена, например – като Васил (Левски), и от друга страна правото ни да изповядваме нашата религия.
В същото време решаваме, че тези трябва да бъдат асимилирани, щото някога са направили другия, неправилния избор, а пък турците са всъщност и те са българи.
Снимката, която избрах не е случайна, и Левски се е борил за свободата, и тази помакиня е една от тези, които се борят за собствената си индивидуална свобода. Приличат си повече, отколкото си мислите.
В единия случай успяваме да оправдаем Левски и неговите действия, в другия не?!?
За капак – почват да обясняват за терористите, които са взривили един вагон с майки.
Ще кажа само – ако сме готови да оправдаем действията на правителството, защото 5 000 са били терористи, и правителството е тероризарало близо 1 млн, то тогава нека да избием всички различни от нас и да приключиим въпроса, защото сред тях има терористи.
Това, че ще го сменят, няма да те промени - да виждаш различно и да мислиш различно от вчера...
Имах състуденти, които се обръщаха към колегите със сменени имена с новите им. И естествено, че същите тези колеги /вторите/ не им отговаряха. Никога не го направих. Използвах техните имена, имената с които се бяхме запознали. Една от състудентките се омъжи и ме запозна със съпруга си. Той се представи с новото име и го наричах така...Дори наскоро, лятото се видяхме тук, в София, с една от тях. Същата, каквато я помня, и името и същото, с което се представи някога, когато се запознахме. Като говорим за съпруга и - използвам българското име, защото така го зная...Тя ме поправя и продължаваме напред.
А след като ще намесваме и Левски...Спомнете си неговите думи, че той не се бори срещу обикновените турци, а срещу султана...
И ако нещо е можело да се случва векове назад, в днешно време е недопустимо...Само че медалът наистина е с две лица. Темата е много, много специална и обикновено се движим по ръба...
През 1992 г. Свилен Капсъзов, депутат от ДПС, започва да ровичка много около тази тема и скоро загива при автомобилна катастрофа.
На Балканите отдавна са замесени и влиятелни външни сили.
Аз лично се срамувам като българин от това събитие. От тогава ненавиждам и националистите.
Но ако историята с майката с бебето е вярна, то това е дори по-голяма глупост. Как може името ти, да е по-важно от детето ти? В крайна сметка, името е просто един етикет, който никой от нас не избира. Ние не сме имената си, нито религиите си. И решението дали да се бориш срещу нещо или да се примириш, трябва да идва от обмисляне на плюсовете и минусите, а не на страх от някакво естество. Т.е. дали новото ще те ограничи или няма. Ако утре обявят ислямска република и ме накарат да си сложа бурка, много ясно, че ще се боря с всички възможни средства, защото това съществено ще промени и обезмисли живота ми. Ако обаче новото не ограничава свободата ми, а просто ми сменя името - ми гадно е, ако може да се пребори със смислени средства, ще се боря, но да си убиеш детето ... това вече е глупост. Не ме нападайте, не защитавам възродителният процес, той е отвратителен и безкрайно глупав, в крайна сметка, правото на самоопределянето не е случайно - просто това не можеш да го регулираш външно и всякакви подобни опити завършват кърваво. Но не смятам, че ответната реакция е изцяло искрена също.
И от уикипедиата:
Социалните (причини) са свързани със съществуващата сегрегация сред тези малцинства и цикъла лошо образование — ниско заплащане — затваряне в общността — игнориране на образованието.
Не може да се отрече, че дори и толкова години след възродителния процес този цикъл все още съществува. И е основната причина за ислямизацията - хората с парите диктуват правилата. А българското правителство не прави НИЩО, за да го спре. Не насилствено, а с уместни програми по образоване на тези малцинства, по показване, че има бъдеще и отвъд ДПС и Турция. Вместо това красиви руси момичета носят забрадки.
И последно, Франция забрани забрадките и религиозните символи в училище не случайно. Защото докато си обсебен от твоята "общност", ти отказваш да се станеш част от страната, в която си избягал. И аз подкрепям напълно подобни мерки, въпреки че на практика те приличат на възродителния процес, макар и по-меки. Но в една светска държава, в нито една институция, училището включително, хората не трябва да имат право да показват религиозната си принадлженост. Това не отнема ничие фундаментално право, човек все още може да изповядва религията си вкъщи или в свободното си време. Но както не можеш да влизаш по къса пола в съдебната палата, така и не би трябвало да можеш да влизаш там и със забрадка. Примерно.
Да не говорим за правото на еврейската и арабската общност да убиват животни по жесток начин. Това в България не важи, но в Западна Европа, жестокото убийство на животни, включително за да си го изядеш после, е забранено. Обаче за някои хора не е, защото било част от религиозната им практика. Ами защо трябва това да е позволено? Аз не виждам причина на селянина да му е забранено да си убие пресето както иска, пък на тях да им е позволено. Или разликата в обрязването на момичета и момчета. В крайна сметка и двете са обезобразяване на човешкото тяло, с цел съобразяване с някаква религия. Ако женските обрязвания са забранени ( и добре, че са, едва ли има по-гнусно нещо от това!), защо мъжките са позволени? Добре, това е част от религията. Ами нека детето да стане на 18 и тогава само да вземе решението дали да се обреже. А не докато е бебенце и няма никакъв избор. Да, не е болка за умиране. Но това също е отнемане на фундаментално човешко право - правото да прави с тялото каквото си поиска.
И днес в нашите съседи е смъртна опасност да се наречеш българин. Смъртоносен е даже интересът към миналото от български изследватели като професор Благой Шклифов.
Някой либерален демократ ще вземе ли отношение по въпроса? Или предпочита само да плюе българите в оглозганата ни държавичка?
така, че е супер същото. И ни случайно копирах "Балканджи Йово", щото това е част от нашата национална гордост, как сме се съхранили като българи.
divedi, не гледам в чуждите канчета, гледам в моето.
И никъде не е нормално да се правят такива неща през втората половина на 20 век, и да - глупаво е и следва да се срамуват от себе си, тези които подкрепят асимилацията независимо в коя държава си.
Но мисля, че става въпрос за различни случаи. За българите е било важно да съхранят вярата си, защото така са съхранявали етноса си и надеждата си за освобождение. За българските турци, това не е било така, защото те така или иначе не са имали държава, поне аз не съм чувала да са искали да си върнат Османската империя (пък и е невъзможно със или без тяхно участие). За разлика от сега, разбира се, когато вероятно половин Южна България ще скочи на нож, за да си върнат изгубената (кога ли) Турция. Не мисля, че е двоен стандарт.
диведи - съвсем правилен довод. Вярно е, че нас трябва да ни е срам за възродителен процес, или по-точното за липсата на интелигентен ( и не насилствен! )възродителен процес сега. Но това, което все още се случва в съседките ни е просто безобразие.
Регистрирай се сега за да коментираш и за да не изпускаш най-новото в общността. Ще се радваме да видим твои публикации тук!
Още архиви