avatar

Брадата и косата

Всичкиние включително и аз сме свикнали да виждаме рисунки на Авраам, Моисейи на другите еврейски персонажи с големи и дълги бради. Ако обаче севгледаме за споменаване на вида на лицевото окосмяване настарозаветните личности ще намерим само на няколко места, косвеноспоменаване и то не много сигурно за брадата. Разбирам че и не сеспоменава никъде да се поставя някакво правило за прическа иследователно това трябва да ни наведе на мисълта, че както косата, такаи брадата са били обект, не на свободно избираема ориентация, а нанякаква подразбираща се и общоприета мода.

ВНЗ все пак има няколко места където не се говори за брада, но имаостригване на коса. Едното е в Дн.8:32 където се цитира за сравнениетона стригача на агнето, ( κειραντος α κειροντος τσβ ).

Следващотостригане е в Дн.18:18, което е интересно. Тук се казва, че Павел сеостригал, защото така бил решил, но не е ясно кога и защо е станаловсичко това. Стиха е неясен, но в пасажа се описва за пътуване и не еясно какво значи това остригване, не е сигурно дали последната фраза"имаше обет" значи това, защото "обет" е също и молитва и вероятностава на въпрос за подготовка за важното за служението пътуване доЕфес. Там стои дълго време и има важни контакти с много хора от целиярегион и други високопоставени лица. Стиха би трябвало да има смисъл,че в Кенхрея в главата му е дошла тази нужда или там е обявил предбратята публично за плановете си в Ефес. Стиха се отнася именно за товапътуване не за него лично.

Третотомясто е за "остригване" на главата е в 1Кр.11:6 където се споменава чене е правилно жената да се стриже или бръсне, двете са равнопоставени,а е логично, че човек не може да не си подстригва косата. Всъщностстиха въобще не говори за коса а за някакво "покриване" на главата.Мисля че в този пасаж се споменава за някаква практика, не свързана скосата, а с главата за да се извършват духовни функции. В Дн.21:24Павел прави същото с други мъже за да влезе в Храма и да покаже своятавярност към Закона.


Едноот най притеснителните неща за брадата в СЗ е, че думата е същата кактои думата за възраст и старост. Получава се впечатление, че се отрязване косми по лицето, а някакъв белег или символ с, който са се указвалигодините. Нещата са много несигурни защото в ритуала за остригване наназирея се споменава за една и съща процедура както при мъжа така и прижената, и за двамата се споменава да си бръснат брадата. За стриганетона Самсон се споменава само за чудотворната му коса със седем плитки,но за брадата нищо не се споменава, а това все пак е важно защото нямаясна граница на брада и коса.

Единственотосигурно място, в което се споменава за фризиране, е за едногодишнотоподстригване на косата на Авесалом, само при него стигането не есвързано със Закона. Всяко друго място, в което се споменава зафризьорска манипулация е несигурно. Най странено е в Мх1:16, там само внашия превод думата за плешивост е сравнена с лешояд, докато в другитепреводи е плешиви орли. Сега се сещам, че "балд айгъл" е това нааватара ми и напълно е възможно тази дума да значи нещо като боядисванена косата. Хората са се изрусявали, за да изглеждат по възрастни.Никъде не се споменава за боядисване на коса и най вероятно това имавпредвид Павел като казва че е срамно за жена да си "стриже" косата,става на въпрос за боядисване и състаряване.

Даспомена все пак крайния си извод от бръсненето, явно евреите в миналотоса били като азиатците или елфите на Толкин, не са им растели косми поченето. Въпроса ще се разглежда за в бъдеще.