Колеги,
МОН организира кръгла маса с представяне на концепция за нов задължителен предмет-религия.
Имах възможност в предаването "Часът на Милен Цветков" да изразя личната си позиция като учител-правото на избор на родителя не може да се игнорира със силово налагане на министерско решение. Моля за вашите мнения, защото планираме темата /спора/да продължи в още едно предаване.
в.Стандарт
Адам и Ева в райската градина" е един от уроците, включени в програмата по религия за първи клас, според представената концепция. Той е част от раздела "Приятелство и обич" в учебника, макар че на практика не е ясно какво точно ще разберат първолаците от темата, поднесена по този начин. Във втори клас темата "Грижа за животните" по, меко казано, странен начин е илюстрирана с разказа за Ноевия ковчег.
От програмата не става ясно как точно ще се преподава религията, особено в малките класове, и какви цели има това обучение. Записано е, че до IV клас децата ще усвояват посредством нея основните нравствени добродетели, като доверие, вяра, уважение, състрадание, но отделните морални ценности са илюстрирани напосоки с текстове от Корана, Еклесиаста, книга Битие и евангелията. Едва ли за един първокласник или второкласник ще стане много ясно, че това са текстове от различни книги и са свързани с различни религии. Във втори клас хлапетата ще трябва да усвоят молитвените ритуали в християнството и исляма, а в трети клас ще учат за ритуалното измиване при мюсюлманските молитви.
На практика религиозните текстове ще бъдат илюстрации към основни нравствени понятия, а систематизирани знания за вярата учениците ще получават едва от V клас нататък. Това поставя въпроса няма ли невръстните хлапета да получат доста превратна представа за религиите чрез тези произволни илюстрации. Психолози настояха моралните стойности да се изучават в други часове, като човек и общество, вместо да се смесват в сложен религиозен миш-маш.
От V клас децата започват да учат живота на Иисус и Мохамед съответно в първи и втори срок, както и развитието на християнството, но тук темите дублират в значителна степен онова, което по история се учи в рамките на три-четири години. В шести клас ще изучават видовете храмове, а от VIII клас нагоре започват да се борят с цялостните религиозни текстове.
В същото време теми като брак и аборт, клонингите и генното инженерство са влезли едва в часовете за X клас, въпреки че по хуманитарните дисциплини темата за аборта се зачеква доста по-рано. В същия клас се изучава и постигането на нирвана.
В учебника ще бъдат застъпени четири основни религии - християнство, ислям, иудаизъм и будизъм. В програмата над 50 на сто се заема от темата за християнството, около 30-40% са посветени на исляма. Останалите две религии са сведени до минимум, а в отделни класове будизмът на практика отсъства.
Всеки втори нашенец не вярва в Бог. 25% от българите смятат, че той е някаква абстрактна сила, а ние се опитваме да въведем насила един предмет заради останалите 25 на сто. С тези думи социологът Андрей Райчев определи опита на образователното министерство да въведе изучаване на религия в школата. Концепцията на МОН за задължителните часове бе представена за първи път на кръгла маса вчера. Неочаквано срещу нея скочиха и вярващи, и атеисти. Първите, защото държат религия да се изучава конфесионално - т. е. всяко дете да взема часове по религията, която изповядва, а не да получава общообразователни знания. А атеистите - защото според тях въвеждането на този предмет в школата е излишно.
Концепцията, изготвена от обществен съвет начело с историка проф. Георги Бакалов, предвижда преподаване на знания за религията на общообразователно ниво, като часовете ще се водят от философи, богослови, историци, но категорично не от свещеници и ходжи. От 1 до 7 клас този предмет трябва да е задължителен, но родители и експерти се възпротивиха на тази идея. Психологът Пламен Димитров заяви, че на Запад решенията какви знания трябва да получава във връзка с религията и етиката невръстното им дете се вземат от родителя. "Часовете по религия няма да направят децата ни по-морални, а само по-претоварени в училище", каза Цвета Брестничка от асоциация "Родители". Така тя реагира на аргументите на авторите, че в родните школа вече имало убийци и те трябвало да бъдат спрени чрез часове по религия.
Лютви Местан от ДПС заяви, че въвеждането на този предмет като задължителен противоречи на конституцията. "Дали тя трябва да се учи общообразователно, това е друг въпрос", допълни той. Срещу концепцията се обяви и независимият депутат Павел Чернев. Той попита защо не са взети мненията на повече вероизповедания. Истината е, че докато социолози и родители бистреха темата, представителят на протестантите пастор Еленков стоеше в масовката и дори не бе поканен да се изкаже.
"Това е репресия срещу десетки хора, изучаването на такъв предмет не може да се наложи силово", каза Андрей Райчев. "Не чух нито един смислен аргумент защо религията да не може да се учи в часовете по история. Или някой иска да я представи като нещо чистичко и високоморално, а кръстоносните походи и войните в името на вярата да ги учим в друг предмет?", попита той.
"България е благословена с това, че малцинствата й са светски, а не религиозни. Не разпалвайте искри точно там!", предупреди Райчев. Психологът Пламен Димитров го подкрепи, че няма никакви изследвания, които да доказват, че изучаването на религия влияе по-позитивно на психичното и нравственото здраве на децата.
На практика от изложените тези стана ясно, че изучаването на този предмет по начина, по който е предложен, е невъзможно. В концепцията на авторите са оплетени простички морални ценности с тежки библейски текстове, а никъде не е пояснено как точно да се поднасят те. В същото време хората, които са искрено заинтересувани вярата да се преподава, проявяват интерес само от своята камбанария - тоест искат да бъде преподавана само конкретна религия.
Докато автори и социолози се караха, стана ясно, че броят на децата, желаещи все пак да учат религия, е намалял от 16 000 на 14 000. Толкова са в момента учениците, учещи предмета като свободноизбираем.
"Явно е, че и тази година религия няма да се въведе в училище", заяви министър Даниел Вълчев, чието първоначално намерение бе тя да се учи в първи клас още от 2008-2009 година. Концепцията ще бъде качена на сайта на МОН и върху нея ще започнат нови дискусии. Докато се разгори поредна война за програмата или, както често се случва, бъде забравена.