Едно
от откритията ми за апостолите, е че те не само бяха съвсем млади и се
учеха от Йесус като деца, но дори и Йоан е бил на съвсем малка възраст,
около 10 годишен когато е станало разпъването. Както изясних преди,
Йоан апостола не е автора на Откровението, то е написано от Йоан
Кръстител. Името на „Воанегрес“ се превежда навсякъде като гръм, но
мисля че трябва да е ехо, както заради символизма на двамата братя така
и заради необходимостта на по голям смисъл в думата. Не трябва да е
само звук, с каквото се символизира гърма, а някакъв глас.
В
посланията се среща само веднъж директно указание на неговото име, в
Гл.2:9. Павел се опитва да покаже на плътските вярващи, че той не е по
лош апостол от тези, които са дошли от името на истинските апостоли за
да изкривят учението на Евангелието.
В
Деяния името на Йоан се среща много често заедно с името на Петър,
винаги когато Петър прави нещо публично до него е Йоан, Вярата действа
когато до нея е НЗ. В Дн.12:2, където се споменава Йоан, е за апостол
Яков брата на Йоан, символа на Словото на СЗ. Брата на Йоан бе отрязан
като клон, за да се продължи делото от по младият му брат символ на
Словото на НЗ.
Йоан
и брат му Яков бяха в лодката на езерото когато Иесус ги срещна,
предполагам те символизират Словото на НЗ и СЗ в този случай, стоящо
върху благодатта-водата. Те двамата се появяват споменати, когато искат
да са от двете страни на Иесус на небето и когато искат да свалят огън
от небето върху самаряните. Противопоставянето на Иесус на техните
искания показва неправилното разбиране на служението на Словото, то не
е само на Христос, а е явно направено специално за хората. Двамата
заедно с Петър са отделени на места като изцеляване дъщерята на Яир, на
планината на преображението. Йоан е смъмрен и за забрана на човек да
гони демони без неговото разрешение, така предполагам се разрешава на
неуки хора да служат на Иесус, дори и някой от джунглите например да не
е чувал за НЗ, той пак не е изключен от силата на Иесусовото име.
Ето за сега ключовите моменти, в който се появява Йоан като участник;
Тайната вечеря
Тук
започва тандема на Петър и Йоан, най старшия и най младшия приготвят
пасхата. На нея той е в скута на Иесус, понеже е още дете, другите вече
са големи, но това в случая е недостатък. Иесус обявява, че има
предател и именно Йоан питат кой е, защото е малолетен и е вън от
подозрение. Драматичния момент е изобразен на прословутата "Тайна
вечеря" на Леонардо. Тази картина не случайно е любима на Наполеон, той
като атеист злорадства за злото, което чака Иесус и е вдъхновен от нея
за начина на водене на война, чрез активното ползване на предатели и
престъпници.
Гетсимания
Тук
апостолите показват равнодушие и немарливост, като Йоан е един от
избраните да бъде с Иесус в този най тежък момент. Иесус се притеснява
за вярата им, защото знае какво ще се случи и за това ги подканя да
продължават да се молят и то за себе си. Тази сцена ми напомня на
ситуацията с избирането на мрачния владетел, когато взе властта се
показа колко са вярващите в САЩ, почти половината от претендиращите да
са "Евангелисти" са гласували за саурон.
Храма
Описанието
на случката, в която Петър се отрича в двора на Храма е предшествана от
отваряне на вратата по препоръка на Йоан. Като чели Йоан е част от злия
план да се унижи Петър или Еклесията, която стои на него. Все пак тук
не е споменато изрично за кой става на въпрос, но е явно, че другия
ученик е същия, който стои пред празния гроб след посещението на Храма.
Прочутата фраза "не познавам Човека" имам многопосочно значение. Вярата
познава само Бога в Христос, докато Човека не е част от Вярата. От
друга страна отричането на Петър е начин да се предаде Човека на Храма
и юдеите, а Бога в Христос да бъде взет от Вярата.
Кръста
Тук
Йоан е споменат не само стоящ до майката на Иесус, но и Иесус го
представя на нея като свой син, а нея на него като неговата майка. С
този свещен акт виждаме, че майката на Господ символа на Израелския
народ получава за син това което Йоан символизира, сигурно Словото на
НЗ, за сега не мога да преценя. За целта Йоан трябва да е непълнолетен,
за да може Мария да се грижи за него като реална майка докато порасне
до пълнолетие. Ситуацията прилича на заместителската роля която Израел
отдели на Вениамин при загубата на Йосиф. Вениамин също отрасна
отгледан не майка си, която почина при раждането
Възкресението
Петър
и Йоан са първите отишли до празния гроб. Тук символизма е също от
голямо значение макар и да не е ясно какво точно се символизира. Петър
е явно вярата, която идва до откритието на възкресението след като е
предшествана от самото Слово на НЗ. За сега единственото, което ми
дойде в главата е, че ако Йоан е символа на Словото на НЗ, то трябва да
застане пред празния гроб, докато Петър-вярата трябва да влезе в него,
кулминацията на Словото на СЗ.
Езерото
Тук
вече идваме на "дълбокото". Символизма на езерото силно ме затруднява,
в момента дори съм объркан дали всъщност "Езерото", не е не това, което
е било Мъртво море, както заявих, а всъщност е гьола, в който се
вливала река Нил и другите реки в източната част от това, което днес е
Средиземно море. За това оставям нещата пак така недовършени. Докато не
намеря правилното място на "Езерото" няма да мога да установя
символизма на последната глава на Йоан. Фразата, че Йоан ще живее до
„края на века“, може би означава до края на века на юдеите. Когато
нивото на езерото се вдигне и залее Ерусалим и юдея, това ще стане след
доста години и само най младия ще е жив и това е Йоан. Може и да има
още символизъм, но за сега толкова. Думите на Иесус са лични за Йоан.
Той е специален за това Иесус се обръща към него с думи, които не са
разбрани от другите ученици, те не са за тях.
Възнесението
Когато
сравнявах Йоан със Словото на НЗ не исках да омаловажа символизма на
Павел. Павел може да се приеме като апостол, но по важната му функция е
да бъде изпълнител на заръката от пътя към Дамаск, когато Иесус го
призова лично да извърши специална негова работа. Според мен тя беше с
цел да се разграничат двете сили които се намираха до тогава в Иесус,
едната е Светия Дух, който слезе няколко секунди след неговото
възнесение на небето върху апостолите, сред които бе и Йоан, другата бе
продължение и изясняване на делото на Христос сред вярващите което бе
отделено на Павел. Значи, апостолите и Йоан свидетелстваха за ролята на
Иесус като Месията за когото бе всичко около Израел. Докато на Павел бе
дадено да изясни конкретната роля на Иесус върху живота на хората,
Павел бе учителя на Християнството, докато Апостолите бяха свидетелите
за Израел. Йоан бе един от тях за да се свърже делото му с делото на
Духа преди Христос. Йоан бе единственото „продължение“ непроменено от
началото на сътворението до днес.
Йоан
както казах бе паралел на Павел като учител на учението на Светия Дух.
В този кратък пост са пропуснати много от нещата за символизма на Йоан,
но те ще се добавят в бъдеще.