Раждане
и погребение не Библията
Тези
два важни обреда в Библията се описват
само в НЗ, колкото и да е странно в
множеството наредби и предписания в
Левит няма конкретни указания за
погребване и раждане.
Ще
продължа с известни повторения от
постинга си за раждането на Иесус в
Матея, където разгледах какво е донесла
Мария Магдалена. Още преди това доказах,
че така наречените "магове", всъщност
са жени, които отиват да помогнат на
родилка. Магдалена донася три неща,
"хрусиона" златото е в уникална
форма и означава комплект съдове от
злато, с които се къпе бебето. Днес мисля,
че златото може да се замени с друга
материя. Другото донесено е лампа, това
е много важно нещо пренебрегвано днес,
днес може да се ползва и електрическа
лампа, а не такава горяща с ароматни
масла. Бебето вижда само неща, които са
около него самото. Приживе Иесус беше
като новородено, общуваше само с юдеи,
когато порасна започна да се явява и на
чужденци. Лампата символизира още
съществувалия Храм, но дори и днес на
бебето трябва да се поставя в близост
лампа дори и да е светло, то трябва да
вижда светлинен източник до себе си, то
не може да възприеме неща далече от
него. Третата дума, която не е преведена,
я обявих за пелени и е важно бебето да
се повива, независимо дали е топло, пак
трябва да е завито.
Ще
разгледам една интересна и уникална
дума в цитирания по долу стих, оказва
се, че коледната картина на ясли със
слама, върху които е положено бебето
Иесус е не достатъчно коректна от гледна
точка на текста. Макар сигурно да има
отношение към съвременната ситуация.
Думата ( εσπαργανωσεν
), не означава
пови Го, а има отношение на хвана Го или
прегърна го, така е казана и на овчарите,
че ще го видят, така и трябва проповедника
да "вижда" Иесус в ръцете на майка
си символ на Израелския народ. Съвременната
коледна картичка е малко анти-юдейска,
едно бебе никога не трябва да се отделя
или изобразява без майката. Все пак днес
Иесус виртуално вече не е бебе, а и народа
на Израел не съществува и вероятно
теологически коледната картичка е
правилна, днес трябва да гледаме на
Иесус не като на бебе, което съществува
благодарение на на майката. Следващата
дума ( ανεκλινεν
), също не значи положи Го в яслата, а
разположиха се в ясла. Това е образ на
юдейския свят от преди втория потоп,
място с добре угоени животни, кравата
символ на служението, магарето на
пророчеството, овцата на праведността,
козата на очистването, гълъбите . . . тях
май ги няма, те се появяват в последствие.
7 και
ετεκεν τον υιον αυτης τον πρωτοτοκον
και εσπαργανωσεν
αυτον και ανεκλινεν
αυτον εν τητσβ
φατνη διοτι ουκ ην αυτοις τοπος εν τω
καταλυματι
(Luke 2:7)
За
погребението може да се кажат няколко
кратки неща. Иесус бе погребан в гроба
на „богатите“, това е бил гроба на Йосиф
които е бил човек доказал се като вярващ,
допринесъл много за Храма и религията,
а също и успял във личен и финансов
аспект. Именно тази практика да се
погребва успели и вярващи хора в близост
до сградите е дала термина „темплар“,
в първоначалното значение на думата
няма нищо мистично и легендите за
темплари са либерални пропаганди и
други глупости. Това са били поне в
миналото вярващи хора, известни и богати
способстващи местна църква и прихожаните
и, нищо повече, никакви тайни организации
и завоювания на Ерусалим и прочее
безсмислици. Интересно е че именно за
това Толкин е подкрепял католическото
погребение, не поради придаване на
някаква мистичност, а на отдаване на
почит на починали праведни и посочването
на гроба му за пример и насърчение за
други богати хора след него да подпомагат
вярата и вярващите. Толкин не е „темплар“,
а само показва уважение към тези починали,
не случайно името на царя е Арагорн,
асоциация с провинция Аргона в Испания,
известна с множеството гробове на
„темплари“, които са били унищожени
от Наполеоновски войски, и окончателно
разкопани от комунистите по време ме
на гражданската война. Войската на
дявола съставена от орки е разбирала
какво показват тези гробове и е мислила
да ги съсипе дори и когато се водят бойни
действия и победата им не е била сигурна,
предполагам именно това варварство е
предизвикало темпларите да излязат от
гробовете и да прогонят комунистите
обратно в Русия където те биват пратени
в Сибир като награда.