Този пост е едно мое философско виждане за влиянието на Църквата и Религията в нашия живот. Този пост не се опитва да проповядва или лансира дадена религия, а да обясни част от поведението на обществото и Църквата като институция.
За целите на тази статия под "Църква" ще разбираме религиозна
институция, без оглед на това дали институцията е ислямска, юдейска,
будистка и прочие.
От друга страна, зад изложа мисълта си, следва да дам обяснения на термина
религия:
1. Това може да е начин на живот2.
Друго значение на термина е: "поклонение на човека пред висши сили,
вярвайки в тяхното съществуване, като взаимодействието им с тях е по
пътя на молитвата, жертвоприношението и други форми на култа"3. Система на символи, морални правила, обряди и дейности, изхождащи от представата за обществения редПървообраз
на Църквата е племенния шаман, човекът, който е извършвал връзката
между членовете на племето и невидимите висши сили. Кой е бил шаманът?
В условията на кризи в племето е бил необходим човек, който да се
застъпва пред висшите сили, и да извършва жертвоприношения и поклонения
в името на спасението на племето. Този някой е бил най-възрастния член
на племето. Поради щото той е и най-мъдър.
Следва появата на жреческата каста, която в редица древни държави е доста влиятелна.
Докато
се появява днешната форма на Църквата, най-добре изразени белези на
институционалност на Църквата има в Римокатолическата Църква, и някои
църкви от типа на Църква на Иисус Христос на светиите от последните дни
(т.нар мормони). Всяка институция върви със своите бюрократични правила
и колкото по-силно са изразени бюрократичните правила, толкова по-силен
е институционалния характер на Институцията. Тук под бюрокрация нямаме
пред вид "тежки процедури", а наличието на много голям спектър от
видове области, върху които съответната администрация може да влияе.
Ватикан например има собствена банка, има мкар и сомволична собствена
войска, има и собствени учени, които изследват дадени явления от
обективната действителност и пр.
Ако разглеждаме Църквата като
регулатор на нашия живот - правило, което е валидно в редица страни и
днес (например теократичните монархии в ислямския свят), то тогава
Църквата се отъждествява с държавата и управлението протича под формата
на страха от Бога/Боговете.
Ако размишляваме върху Църквата като
институт, който е връзката ни с висшите сили, то определено отиваме в
ситуацията на древния строй, при който без Църквата за нас няма
спасение. Застраховката за това се вижда от редица проповядвания на
религиозните институти - единствената истинска църква; "Там, където са
се събрали мнозина в Моето Име, там съм и Аз" и пр. В този си смисъл,
Църквата преследва единствената си изконна цел - спасението на човешкия
род от пагубна духовна смърт.
Църковната институция обаче е част от
обществото, поради, което тя, използвайки своята система от символи,
обряди, тайнства и прочие може да влияе на обществото.
А икономиката
е израз на обществото, тъй като икономиката като наука изследва
взаимоотношенията между хората и тяхното поведение в дадени ситуации и
параметри.
Влиянието на Църквата върху обществото може да бъде от
всякакво естество, в следващия пример искам да покажа следната разлика
между папоцезаризма и цезаропапизма.
Цезаропапизмът изисква Църквата
да се подчинява на Държавата, т.е. водещото е светската, а не духовната
власт/Православието е типичния пример за това/
Папоцезаризмът е
доктрина, която поставя духовната власт над светската, и по този начин,
чрез нея Църквите, които са я приели, успяват да акумулират огромна
власт в ръцете си.
Пример за такива Църкви са: Римокатолическата в по-тесен смисъл, и Ислямът в по-широк смисъл.
По
време на Втората световна Война се наблюдава разделение на света на
Капиталистически и Комунистически, появява се т.нар . желязна завеса.
В
страните от СИВ, в които Църквата по правило е възприела Цезаропапизмът
подчинението на същата е изключително лесно. Загърбват се редица
морални норми на поведение, тъй като липсва инструментът: "Страх от
Бога".
Подчинението на Църквата в страни, като Унгария, Полша,
Чехословакия, Словения и пр. е изключително трудно. На практика то не
може да се осъществи, поради фактът, че Централата на Църквата е извън
териториите, в които властва комунизма.
От друга страна,
православието спира да изисква от миряните извършването на тайнствата -
напр. изповедта. В Рим обаче осъзнават, че изповедта е мощен инструмент
за влияние върху масите, ето защо традиционалистите католици в Полша,
Чехословакия и т.н. продължавата, въпреки Държавата да се изповядват,
кръщават и бракосъчетават в Църквата.
Идеята на изповедта е
изключително добра, стига с нея да не се злоупотребява, именно с нея,
хората държат в себе си страха от "това, което ще изповядам". Ако съм
сторил лоши неща ще трябва да ги изповядам пред падрето (представителя
на Бог). Ако извършвахме изповедта сами пред Бог, а не пред свещеник,
щеше да ни е значително по-лесно. Но благодарение на Фойдиското
твърдение за наличието на "Суперего", успяваме да си обясним значението
на падрето по време на изповедта.
В резултат на ролята на изповедта,
ние забелязваме, че деградацията на основни човешки ценности, като
напр. : лъжа и кражба е значително в по-малка степен в
посткомунистическите римокатолически страни, отколкото в
посткомунистическите източноправославни страни.
Ролята на Църквата
може да бъде позитивна в запазването на човешкия, хуманен образ на
общетвото ни, стига самата Църква да не е проядена отвътре от нечовешки
и нехуманни действия (или поне техния размер да е относително малък).
Ролята, която тази институция ще има в нашето общество, зависи най-вече от нас, самите.