БОГ КАТО ЧАСОВНИКАР ИЛИ ГРЕШКАТА НА УИЛЯМ ПЕЙЛИ
от
kordon
на
06 ноември 2011, 14:39
Етикети:
природа
,
бог
,
християнство
,
традиция
,
библия
,
добро
,
зло
,
господ
,
теология
,
съвършенство
,
уилям пейли
,
интелигентен дизайн
Един от
фундаменталните въпроси, който стои пред философи, учени и, навярно, пред
всички хора, е този за съществуването на Бог. Неизброими са опитите да бъде доказана
или отхвърлена неговата екзистенциалност. Някои от тях са доста груби и недодялани
и имат по-скоро обратен ефект. Но други предлагат много по-фини и интелигентни тези.
Едно от най-хитроумните и находчиви
предложения, поставящо си за цел да потвърди божествения произход на света, принадлежи
на английския теолог и философ, архидякона на Карлайл Уилям Пейли (1743-1805). Този
християнски апологет публикува през 1802 г. своя труд „Естествена теология” (Natural Theology; or, Evidences of the Existence and Attributes of the Deity). В него той ни кара да се запитаме как би разсъждавал човек, който, разхождайки се из гората, намери джобен часовник. Вероятно би се запитал как е попаднало там такова сложно устройство. Един от възможните отговори е, че появата му може да е резултат от случайно комбининиране на различни молекули, които, съединявайки се произволно една с друга, са образували този фин и прецизен механизъм. Но дори и на пръв поглед това изглежда твърде невероятно, за да се приеме сериозно, и справедиво е отхвърлено от автора.
Единственият логичен отговор е, че приборът
е бил създаден целенасочено от някакъв майстор – часовникар, а не е случаен
сбор от невероятен брой произволни съвпадения. Тоест, имаме творение, създадено
по предварителен замисъл от изкусен занаятчия, който притежава специални умения
и възможности, неприсъщи на всеки.
До този момент няма причина да не се
съгласим с г-н Пейли. Но това е само неговото встъпление. От тази позиция той заключава,
че хората, като извънредно комплицирани механизми, способни на далеч по-сложни
действия от един часовник, би следвало да са сътворени с определена цел от
интелигентен създател.
Тази теза на преподобния Уилям Пейли може
да се определи като апология на библейската доктрина за сътворението, в чиято
защита е и замислена. Мнозина, между които и самият Чарлз Дарвин, са посветили не
малко време и усилия на каузата да бъде оборен непреодолимия аргумент на карлайлския
архидякон. Оставяйки настрана чисто научните методики, които недвусмислено
отхвърлят догмата за едновременното създаване на живите същества и тяхната
неизменяемост, ние ще се опитаме да решим проблема с космическия часовникар по
дедуктивен път.
Нека започнем с часовника. Този инструмент
наистина е бил създаден с определена прагматична цел от квалифициран специалист
и не е плод на хаотично и спонтанно подреждане на физични константи. Но за да
се научат хората да произвеждат такива акуратни уреди, е било необходимо
натрупване на огромен обем от знания, умения и опит. Това е процес, продължил
хиляди години – от създаването на колелото, през зъбните колела, пружините, откриването
на различните метали и тяхната обработка, до необходимостта от прецизно
измерване на времето, която се появява в точно определен момент. Логично,
първите часовници са били по-примитивни и недостатъчно точни. Постепенно дизайнът
и функционалността им били подобрени. Значи, в изработването на всеки часовников
механизъм е въплътена мъдростта на
хиляди поколения, защото е очевидно, че той не може да бъде произведен от
маймуните в джунглата, нито дори от кой да е непосветен в конкретната дейност
дилетант.
По същия начин човекът също е творение на
определен създател. Този дизайнер е Природата. Човекът не се е появил отведнъж,
а е следствие на милиарди години еволюция, които са запечатани в неговите гени.
През този необозрим период Природата е усъвършенствала своите механизми,
създавайки първоначално по-посредствени „часовници” – всички организми преди
нас. Натрупала опит, тя постепенно, но неотклонно подобрява качеството на
своята продукция. И в крайна сметка се появява и най-съвършенното ѝ произведение
– Човекът. Целта, с която е създаден, е същата като на всеки нов модел часовници
– да бъде по-съвършен от предишните. Огромното количество биомаса, невероятното
разнообразие от живи организми (сред които сме и ние, хората) и необятният им
ареал на разпространение имат една функция – да поддържат живота, това крехко творение
на Природата. На човека, в качеството му вече на съзнателен творец, принадлежи
ролята, отредена му от Нея, да опази този безценен дар като го разпространи из
Космоса. В такъв случай вероятността животът да бъде погубен вследствие на
глобален катаклизъм, поразил Земята, отпада.
Природата е онзи дизайнер, на чиято
интелигентност дължим както своето съществувание, така и способността си да
разсъждаваме върху предизвикателствата, пред които ни изправя.
Литература:
Paley,
William Natural Theology: or, Evidences of the Existence and
Attributes of the Deity
http://darwin-online.org.uk/content/frameset?itemID=A142&viewtype=text&pageseq=1